نقد و بررسی هدفون بیسیم شیائومی Redmi Buds 3 Pro

بازار هدفون‌های بیسیم و بلوتوثی امروزه به یکی از رقابتی‌ترین بازارهای دنیای تکنولوژی تبدیل شده و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان در تلاش هستند تا حد امکان به تعداد نمایندگانشان در این بازار بیفزایند. شیائومی و برند زیرمجموعه‌اش یعنی ردمی (Redmi) هم بار اولشان نیست که در این مارکت حاضر شده‌اند بنابراین جدیدترین محصولشان ردمی بادز 3 پرو (Redmi Buds 3 Pro) است که در خودِ کشور چین با نام ایرداتس 3 پرو (AirDots 3 Pro) شناخته می‌شود.

اما آیا ردمی Buds 3 Pro هدفون بیسیم و بلوتوثی باکیفیتی است؟ عملکرد آن نسبت به دیگر رقبای 60 دلاری چگونه بوده و کیفیت صدای آن به چه شکلی است؟ آیا تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) دارد و دوام باتری آن چه‌قدر خواهد بود؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا این هدفون را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

 

طراحی

اولین چیزی که تعجب شما برخواهد انگیخت، شیوه طراحی عجیب Redmi Buds 3 Pro خواهد بود. البته درست است که پیش‌تر هدفون‌های بدون پایه دیگری نیز دیده بودیم ولی این محصول شیائومی قسمت خروجی بزرگتری دارد که به مرور نسبت به بخشی که در گوش قرار می‌گیرد، کوچکتر می‌شود. اگر از کنار به آنها نگاه کنید، این نوع شیوه طراحی شما را به نوعی یاد ظاهر کفش‌های شخصیت کارتونی میکی ماوس خواهند انداخت. البته شیائومی مجبور شده ردمی Buds 3 Pro را به این شکل طراحی کند زیرا این هدفون پیشرفته‌ترین محصول کمپانی چینی است که اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) دارد و قادرست تا 30 دسی‌بل صدا را مسدود نماید.

نسخه مشکی رنگی که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی استفاده شده، ظاهر جذابی دارد به طوری که پوشش رویی آنها به هاله تیره‌تری مزین گردیده که درخشان است و قاب بیضی شکل آنها هم پوشش رنگی خاکستری دارد. خودِ هدفون‌ها و قاب شارژر رویه ماتی دارند که خیلی از افراد آن را به سطوح درخشان و لیز ترجیح می‌دهند. قسمت حساس به لمس هدفون‌ها به شما اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی را پخش، متوقف یا رد کنید و یا میان حالات ANC و Transparency سوئیچ شوید. تمامی اجزای ردمی بادز 3 پرو تأییدیه ضد قطرات آب IPX4 را دریافت کرده و وزن قاب و هدفون‌ها هم در مجموع 55 گرم است.

وقتی هدفون‌ها را از جعبه بیرون می‌آورید، خواهید دید که روی هر کدام از آنها یک سَری سیلیکونی سایز متوسط قرار گرفته است. لازم به ذکر است که درون جعبه سه جفت سَری دیگر با سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ در دسترس هستند تا موردی که برای گذاشتن در گوشتان مناسب‌تر است را برای خود برگزینید. در این جعبه همچنین، یک کابل صاف USB-C به USB-A برای شارژ هدفون مشاهده می‌شود.

قاب این هدفون با ابعاد 65*48*26 میلی‌متری بسیار کامپکت و کوچک است و دری دارد که وقتی بسته شده، محکم می‌باشد. زمانی که این در باز شده و قاب به آن تکیه داده، می‌تواند وزن تمام قاب شارژر را تحمل کند؛ ویژگی که در دیگر هدفون‌های بلوتوثی همرده مشاهده نمی‌شود. یک پورت USB-C در پایین قاب قرار گرفته اما شما می‌توانید کلاً این پورت را فراموش کنید و این محصول شیائومی را با استفاده از شارژرهای بیسیم Qi با سرعت 5 واتی شارژ نمایید.

نمای جلویی یک دکمه جفت‌سازی و یک چراغ نشانگر LED تعبیه شده‌اند که برند Redmi نیز در اینجا حکاکی شده است. این قاب خیلی راحت در جیب شلوارهای کوچک جای‌گیری می‌کند بنابراین می‌توانید آن را به هر جایی که دوست دارید ببرید.

 

ویژگی‌ها

به منظور پیروی کردن از ترندهای دنیا، Redmi Buds 3 Pro تمام تمرکز خود را بر روی ارائه تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) با پایین‌ترین قیمت ممکن گذاشته است. بر این اساس، برای اولین بار می‌باشد که می‌خواهیم در مورد یک هدفون مقرون به صرفه صحبت کنیم که به این فناوری مجهز است. به طور کلی، این سیستم خیلی خوب کار می‌کند و در مقایسه با دیگر هدفون‌های بیسیم دنیا که قیمت مشابهی داشته و در چند ماه اخیر معرفی شده‌اند، کیفیت بیشتری دارد.

ANC به کار رفته در این محصول شیائومی می‌تواند نویزهای ضعیف و نسبتاً شدید را از بین ببرد. برای مثال، وقتی Redmi Buds 3 Pro را پوشیده‌اید و با کیبورد چیزی تایپ می‌کنید و یا با خودکار چیزی می‌نویسید، صدایی را نخواهید شنید. همچنین، حتی اگر در یک خیابان شلوغ نیز راه بروید، بسیاری از نویزها از بین خواهند رفت. به علاوه، چنان‌چه در باشگاه ورزشی این هدفون را بپوشید، صدای آهنگی که در حال پخش است را نخواهید شنید هرچند امکان دارد صداهای تردمیل و دمبل‌هایی که در حال بالا و پایین شدن هستند را بشنوید.

به طور کلی، ردمی Buds 3 Pro نویزهای زیادی را از بین می‌برند بنابراین این قابلیت در آینده صرفاً یک ترند نخواهد بود و به یک ویژگی کارآمد تبدیل خواهد شد. حالت Transparency همچنین، خیلی خوب کار می‌کند زیرا با بهره‌گیری از سه میکروفون موجود، اجازه خواهد داد صدای افرادی که در نزدیکی شما حضور دارند، شنیده شود تا نیازی نباشد برای گوش دادن به سخنان آنها هدفون‌ها را از گوش بیرون بیاورید.

حالا در اینجا باید به نبود اپلیکیشن مکمل و مخصوص ردمی بادز 3 پرو برای مشتریان خارج از چین اشاره کنیم. شیائومی هنوز راهکار اختصاصی کنترل و مدیریت هدفون‌های بیسیم را ارائه نکرده حال آنکه سایر شرکت‌ها چنین نرم‌افزاری را ساخته‌اند. اگر از گوشی شیائومی استفاده می‌کنید که به جدیدترین نسخه رابط کاربری MIUI مجهز شده، خوش‌شانس هستید زیرا می‌توانید به منوهای کنترل دو حالت Transparency و ANC به همراه انرژی باقیمانده در باتری و آپدیت‌های نرم‌افزاری دست یابید. واقعاً جای خجالت دارد که دارندگان گوشی‌های غیر شیائومی نمی‌توانند از این ویژگی‌های متنوع بهره‌مند شوند.

ردمی Buds 3 Pro با بلوتوث نسخه 5.2 به گوشی‌ها وصل خواهند شد و از کدک‌های SBC و AAC پشتیبانی می‌کند. البته حالت جفت‌سازی چند نقطه‌ای نیز در دسترس قرار دارد هرچند اگر از آن استفاده کنید، ممکن است شاهد قطعی و وصلی‌های متعددی باشید حال آنکه این اتفاق با هدفون بیسیم هواوی فری‌بادز 4 (Free Buds 4) رخ نمی‌دهد. زمانی که این محصول شیائومی را به لپ‌تاپ وصل می‌کنید، شاید اینگونه احساس نمایید که هدفون سمت راستی چند ثانیه زودتر از هدفون سمت چپی وصل می‌شود.

با همه اینها، Redmi Buds 3 Pro آن‌قدر هوشمند هستند که بتوانند در مواقع متوقف کردن صداها در لپ‌تاپ و یا دریافت تماس صوتی در گوشی سوئیچ شود و سپس به طور اتوماتیک وصل گردد و فایل صوتی را دوباره پخش کند.

وقتی هدفون‌های ردمی بادز 3 پرو را از گوش خارج می‌کنید، صداها به سرعت متوقف می‌شوند بنابراین شناسایی مواقعی که پوشیده نشده‌اند، به خوبی صورت می‌پذیرد. وقتی هم که آنها را در گوش می‌گذارید، صدا به سرعت دوباره پخش می‌شود. در این میان، روش‌های ناوبری لمسی کمی عجیب هستند چرا که اجرا یا متوقف کردن صداها با دو بار لمس هدفون‌ها انجام و اگر آنها را سه بار لمس کنید نیز آهنگ بعدی پخش خواهد شد و چنان‌چه انگشتتان را نگه دارید، میان یکی از دو حالت ANC و Transparency سوئیچ می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ راهی وجود ندارد تا از طریق خودِ هدفون‌ها شدت یا ضعف صداها را تعیین کنید.

 

کیفیت صدا و پوشش

ردمی بادز 3 پرو درایورهای دینامیک 9 میلی‌متری و سه میکروفون در اطراف خود دارد. دو عدد از این میکروفون‌ها در قسمت خروجی بخش حساس به لمس و یک میکروفون دیگر در قسمت درونی و پشت یک کانال جای‌گیری کرده‌اند.

صداهای شنیده شده بسیار شفاف بوده و بِیس نیز با وضوح بالایی به گوش می‌رسد بنابراین تمامی نمایه‌های صوتی از تعادل بالایی برخوردارند. به خاطر ANC، همه صداها بسیار شدید شنیده خواهند شد. به جرأت می‌توانیم بگوییم که کیفیت صدای Redmi Buds 3 Pro بالاتر از سطح خودشان می‌باشد. بر این اساس، شیائومی با این محصولش یک قدم رو به جلو برداشته هرچند باز هم از سازندگان هدفون‌های بالارده نظیر اپل، سونی و سامسونگ عقب‌تر است. متأسفانه نمی‌توانید نمایه صوتی مدنظر خود را بسازید بنابراین تنها گزینه پیش روی‌تان تعیین شدت صدای خروجی با استفاده از دستگاه یا اپلیکیشن متصل می‌باشد.

به سرعت متوجه خواهید شد که ردمی Buds 3 Pro را نمی‌توانید برای مدت طولانی در گوشتان بگذارید چرا که پس از چند ساعت خسته خواهید شد. روشی که باید این هدفون‌ها را بپوشید به این شکل است که ابتدا درون حفره گوش بگذارید و سپس بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به خوبی جای‌گیری کنند. البته با انجام این کار هم ممکن است بخشی از کانال درونی گوش خالی بماند و نگرانی از بابت بیرون افتادن هدفون‌ها علی‌رغم تحرک کم، وجود داشته باشد. در این میان، استفاده از سَری‌های دیگر که اندازه‌های متفاوتی دارند، راهگشا خواهد بود.

کیفیت تماس‌های برقرار شده معمولی است. صدای شما که به گوش دیگر افراد می‌رسد، اصطلاحاً خفه است و وزش باد هم در بسیاری از شرایط شنیده می‌شود. تأخیر در زمان انتقال صداها نیز وجود دارد بنابراین وقتی دارید بازی Call of Duty یا PUBG را انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم ردمی بادز 3 پرو را نپوشید. برای پخش پادکست‌ها و قطعات صوتی، فیلم‌ها و تماشای ویدیوهای یوتیوب، این محصول شیائومی قابل‌قبول خواهد بود.

 

دوام باتری

دوام باتری تبلیغ شده برای ردمی بادز 3 پرو 6 ساعت است البته به شرطی که ANC خاموش و شدت صداها روی 50 درصد باشد و اگر این هدفون‌ها را با قاب شارژر شارژ کنید، مدت زمان پخش صداها 28 ساعت خواهد شد. در این بین، چنان‌چه ANC را همیشه روشن و شدت صداها را روی 50 درصد تنظیم نمایید، Redmi Buds 3 Pro با استفاده معمولی تا 5 روز دوام خواهند آورد.

شیائومی می‌گوید که شارژ این هدفون‌ها و قاب آنها با استفاده از یک کابل USB-C تقریباً 2.5 ساعت طول می‌کشد؛ ادعایی که تاکنون به اثبات رسیده است. خودِ هدفون‌ها پس از یک ساعت پر می‌شوند. به علاوه، یک ویژگی فوق‌العاده شارژ سریع 10 دقیقه‌ای وجود دارد که اجازه خواهد داد به مدت 3 ساعت فایل صوتی پخش کنید.

 

نظر نهایی

با شیوه طراحی خاص و منحصربفرد، کیفیت ساخت عالی و کیفیت صدای فوق‌العاده، با خیالی آسوده می‌توانیم خرید شیائومی Redmi Buds 3 Pro را پیشنهاد کنیم. این هدفون 60 دلاری فراتر از یک هدفون میان‌رده است و تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) دارد و باتری آن هم برای مدت طولانی دوام خواهد آورد و از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند. معمولاً این امکانات مخصوص هدفون‌های بالارده هستند ولی شیائومی به خاطر تاریخچه درخشانی که در زمینه کاهش قیمت محصولات باامکانات دارد، ردمی بادز 3 پرو را ساخته و این محصولش نیز استثنا نیست.

نبود اپلیکیشن مکمل برای گوشی‌های غیر شیائومی و پوشش ناایمن و خستگی ایجاد شده پس از پوشیدن این هدفون‌ها، مهمترین نقاط ضعف ردمی Buds 3 Pro می‌باشند. به علاوه، کیفیت معمولی تماس‌ها و سیستم پر اشکال جفت‌سازی چند نقطه‌ای، می‌بایست در آینده بهبود یابند. به غیر از این موارد، خیلی سخت است که بتوانید یک هدفون باکیفیت‌تر و ارزان‌تر از این محصول شیائومی بخرید.

در پایان اشاره کنیم که به خاطر نزدیک شدن به تعطیلات آخر سال میلادی، مطمئناً قیمت Redmi Buds 3 Pro پایین‌تر خواهد آمد و مشتریان می‌توانند این محصول را ارزان‌تر خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی هدفون بیسیم شیائومی Redmi Buds 3 Pro"