نقد و بررسی هدفون بیسیم و بلوتوثی OnePlus Buds Z

نقد و بررسی هدفون بیسیم و بلوتوثی OnePlus Buds Z

وان‌پلاس بادز زد (OnePlus Buds Z) دومین هدفون بیسیم و بلوتوثی معرفی شده توسط وان‌پلاس در سال 2020 به شمار می‌رود. وان‌پلاس بادز (OnePlus Buds) که اولین هدفون بیسیم و بلوتوثی کمپانی چینی به حساب می‌آید، چند ماه قبل‌تر معرفی شده بود. درست مانند هدفون زد (Z) در سری Bullets Wireless، وان‌پلاس بادز زد هم قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد به طوری که می‌توان آن را با قیمت تقریبی 50 دلاری خریداری کرد.

OnePlus Buds Z از نوع هدفون‌های تو گوشی هستند که خیلی از افراد به آنها علاقه دارند. این هدفون‌ها باعث می‌شود که افراد بتوانند سَری‌ها را به راحتی عوض کنند؛ اتفاقی که در وان‌پلاس بادز شدنی نبود. به علاوه، کیفیت صدای وان‌پلاس بادز زد در مقایسه با کیفیت صدای OnePlus Buds بهتر است هرچند با قیمت کمتری فروخته می‌شود. ضمن اینکه این محصول وان‌پلاس از لحاظ پوشیدن نیز بسیار راحت بوده و در مجموع برای استفاده‌های طولانی مدت به شدت پیشنهاد می‌گردد.

با توجه به قیمتی که دارد، کیفیت صدای پخش شده از OnePlus Buds Z عالی است. اصواتی که در فیلم‌ها و توسط ابزارهای مختلف تولید شده‌اند، وضوح بالایی دارند. صداهای بِیس نیز به خوبی شنیده می‌شوند ولی اگر شدیدتر بودند، بهتر می‌شد. دوام باتری وان‌پلاس بادز زد نیز همچون دوام باتری رقبای همرده می‌باشد. شما با هر بار شارژ این هندزفری‌ها می‌توانید به مدت 4 ساعت فایل صوتی گوش کنید. از طرفی، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع نیز امکان‌پذیر است.

از نظر کارایی، OnePlus Buds Z محدودیت‌هایی دارد که دو بار و یک بار ضربه زدن روی بدنه را شامل خواهند شد. این محصول پوشیدنی می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی داخل گوش کاربر قرار گرفته و توانسته تأییدیه ضد قطرات آب IP55 را هم دریافت کرده است تا مانند دیگر آلترناتیوهای همرده باشد. در مجموع، با در نظرگیری قیمتی که دارد، تبلت‌فون خرید وان‌پلاس بادز زد و قاب همراه آن را به شما کاربران پیشنهاد می‌کند.

 

قیمت و موجودیت

OnePlus Buds Z که در تاریخ 14 اکتبر 2020 همزمان با وان‌پلاس 8 تی (OnePlus 8T) معرفی شد، تقریباً 50 دلار قیمت خورده است. این هدفون به رنگ‌های سفید و خاکستری تولید گردیده و برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی از نمونه سفید رنگ آن استفاده شده است.

 

طراحی

بد نیست بخش طراحی مقاله خود را با اشاره به قاب شارژری آغاز کنیم که وقتی جعبه را باز می‌نماییم، اولین چیزی است که می‌بینیم. این قاب از جنس پلاستیکی ساخته شده و کیفیت خوبی هم دارد. برند وان‌پلاس در بالای این قاب حکاکی گردیده و در جلو هم چراغ نشانگر LED را می‌بینید که به شما اعلام می‌دارد چه‌قدر از انرژی باتری‌ها باقی مانده است. در پشت نیز یک پورت USB-C به چشم می‌خورد که برای شارژ کردن به کار می‌رود و در کنار آن هم یک دکمه جفت‌گیری حاضر شده است. لازم به ذکر است که در OnePlus Buds Z خبری از تکنولوژی شارژ بیسیم نیست.

قاب شارژر پوشش رنگی و درخشانی دارد که بسیار جذاب است ولی از طرفی خیلی راحت روی آن خط و خش باقی می‌ماند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود علاوه بر اینکه مراقبت بیشتری انجام خواهید داد، قاب محافظ و کاور هندزفری OnePlus Buds Z مدل سیلیکونی که هم‌اکنون در تبلت‌فون با قیمت مناسب به فروش می‌رسد را نیز خریداری نمایید. با باز کردن درب قاب شارژر، هندزفری‌های وان‌پلاس بادز زد را خواهید دید که علی‌رغم دارا بودن پایه، به صورت مغناطیسی و عمودی درون قاب جای می‌گیرند. شاید در این میان، خیلی از افراد ظاهر هدفون‌های اوپو دبلیو 31 (Oppo W31) را بپسندند ولی به هر ترتیب این نوع شیوه طراحی محصول وان‌پلاس نیز نقطه ضعف خاصی ندارد. وقتی به هدفون نگاه می‌کنید، متوجه اندازه بسیار کوچک قاب شارژر می‌شوید. البته شاید باز کردن درب قاب شارژر با یک دست سخت باشد اما نشدنی نیست. لازم به ذکر است که وزن این قاب تنها 40 گرم می‌باشد.

خودِ هدفون‌ها از نوع تو گوشی هستند. این شیوه طراحی یک قدم جلوتر از نوع نیمه تو گوشی ایرپادز اپل (Apple AirPods) است. برای خیلی از کاربران، هندزفری با این شکل و شمایل یک نقطه قوت به شمار می‌آید زیرا آنها به راحتی می‌توانند سَری سیلیکونی را تعویض کنند تا هدفون کیپ گوششان گردد. علاوه بر سَری که روی خود هندزفری‌ها قرار گرفته، همراه با وان‌پلاس بادز زد، دو سَری دیگر هم عرضه می‌شود. شیوه طراحی OnePlus Buds Z به شیوه طراحی وان‌پلاس بولت وایرلس زد (OnePlus Bullet Wireless Z) شبیه است. در ادامه قسمت پایینی هر هندزفری یک پایه یا اصطلاحاً ریشه مشاهده می‌شود که به میکروفون، چیپست تشخیص پوشیده شدن و چندین قطعه الکترونیکی دیگر مجهز شده‌اند. همه امکانات در حالی در بدنه هدفون‌ها جای‌گیری کرده‌اند که وزن هر کدام از آنها به تنها 4.3 گرم می‌رسد.

وان‌پلاس بادز زد از روش‌های ناوبری لمسی پشتیبانی می‌کنند ولی شما می‌توانید یا روی آنها دو بار ضربه بزنید و یا آنها را برای مدت طولانی فشار دهید. در واقع از طریق همین پایه‌هاست که با OnePlus Buds Z ارتباط برقرار می‌کنید. این محصول وان‌پلاس الگوی CD دارد تا از این نظر مشابه وان‌پلاس بولت وایرلس 2 (OnePlus Bullet Wireless 2) باشد.

اکثر هدفون‌های بیسیم و بلوتوثی این رنج، از لحاظ پوشش و پوشیده شدن زیاد تعریفی نیستند ولی اینک با شادمانی و رضایت تمام اعلام می‌کنیم که چنین مشکلی برای وان‌پلاس بادز زد وجود ندارد. واقعیت آن است که می‌توانیم ادعا داشته باشیم که این محصول وان‌پلاس یکی از خوش‌پوش‌ترین هدفون‌های بیسیم دنیا به شمار می‌رود. OnePlus Buds Z خیلی خوب درون گوش کاربر جای می‌گیرد و حتی پس از استفاده طولانی مدت نیز خستگی مفرط را به او تحمیل نمی‌کند.

وان‌پلاس بادز زد همچنین، تأییدیه IP55 دریافت کرده است؛ ویژگی که برای یک هندزفری این رنج قیمتی نادر می‌باشد. با این اوصاف، از آنها می‌توانید با خیالی آسوده در باشگاه‌ها و حین انجام دادن فعالیت‌های ورزشی استفاده کرده و یا در زمان بارش باران و هنگام دویدن نیز آنها را بپوشید. پوشش نانو هیدروفوبیک باعث می‌گردد که این هندزفری در برابر قطرات آب مقاوم باشد.

به طور کلی، OnePlus Buds Z کیفیت ساخت بالایی دارد و در مواقع استفاده طولانی مدت، راحتی و ایمنی را به ما القا می‌کند. به علاوه، تأییدیه ضد قطرات آب IP55 هم این وسیله را برای علاقه‌مندان به انجام دادن فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز، ایده‌آل می‌سازد.

 

کیفیت صدا

اگرچه وان‌پلاس یک شرکت متخصص در زمینه تولید تجهیزات صوتی نیست ولی با خیلی از محصولات این‌چنینی خود نظیر سری وان‌پلاس بولت (OnePlus Bullet) و هدفون‌های بیسیم به موفقیت‌های چشمگیری رسیده است. اولین نسل از هدفون‌های بیسیم این شرکت یعنی وان‌پلاس بادز، به خاطر قیمت بالا و کیفیت صدای پایینی که داشت (در مقایسه با دیگر آلترناتیوها) زیاد مورد استقبال کاربران، خریداران و طرفداران این برند در سرتاسر جهان واقع نشد. اینک OnePlus Buds Z آمده تا جبران مافات کند و از حق نگذریم، تا حد بسیار زیادی هم موفق بوده است.

هندزفری‌های بیسیم و بلوتوثی وان‌پلاس بادز زد با اتصال بلوتوث نسخه 5.0 به لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های دارای این روش ارتباطی وصل می‌شوند و از کیفیت صدای استریو دینامیک، Dolby Atmos و پانورامیک پشتیبانی می‌کنند. کمپانی چینی سازنده همچنین، الگوریتم‌های کاهش نویز را نیز در این محصولش قرار داده تا در زمان برقراری تماس، سر و صداهای اضافه شنیده نشوند. به علاوه، این وسایل از کدک‌های SBC و AAC (برای پخش صداهای اچ‌دی) پشتیبانی خواهند کرد. لازم به ذکر است که در اینجا خبری از پشتیبانی از کدک aptX HD نیست.

جفت کردن وان‌پلاس بادز زد با دستگاه دارای اتصال بلوتوثی بسیار آسان است زیرا بلافاصله پس آنکه هندزفری‌ها را از قاب شارژر بیرون آوردید، روی گوشی یا تبلت اندرویدی خود پیام ظاهر شونده‌ای را خواهید دید که دکمه مخصوص اتصال دارد تا برای جفت کردن این هدفون‌ها با گوشی‌تان تنها یک ضربه و لمس نمایشگر فاصله داشته باشید. برای موبایل‌های iOS و برخی دیگر از دستگاه‌های اندرویدی قدیمی‌تر، باید به صورت دستی این وسیله را جفت نمایید. اما به هر ترتیب، به خاطر ویژگی‌های Fast Pair گوگل و Quick Pair وان‌پلاس، فرآیند جفت شدن سریع OnePlus Buds Z با اکثر دستگاه‌ها سازگار است. کیفیت اتصال و رنج مربوطه هم در این وسیله بی‌نظیر بود. وان‌پلاس Buds Z با دستگاه‌های ساخت شرکت‌های مختلف نظیر وان‌پلاس، سامسونگ، شیائومی و ریلمی به سرعت وصل شد و مشکلی از نظر قطع و وصلی نیز پیش نیامد. فاصله‌ای که پوشش داده می‌شود به 10 متر محدود است که برای هندزفری‌های بلوتوثی کاملاً استاندارد می‌باشد به همین دلیل می‌توانید به مکان‌های مختلفی از منزل خود بروید و نگران قطع شدن اتصال نیز نباشید. فقط توجه کنید که زیاد از آنها فاصله نگیرید.

کیفیت صدا به شکلی است که انتظارات خیلی از افراد را هنگام خرید این وسایل برآورده می‌کند. OnePlus Buds Z بیشتر روی طیف‌های صوتی ضعیف انتهایی و لرزش‌ها تمرکز دارد. صداهایی که در فیلم‌ها پخش می‌شوند نیز کیفیت قابل‌قبولی خواهند داشت و اصواتی که از آلات موسیقی شنیده خواهند شد هم واضح هستند. این امکانات برای کسانی که می‌خواهند همزمان با انجام دادن کارهایشان موسیقی گوش کنند، فوق‌العاده است. صدای بِیس شنیده شده در وان‌پلاس بادز زد سنگین خواهد بود ولی سرزنده و پویا نیست بنابراین از این نظر انتظارات برخی از افراد برآورده نمی‌گردد. اگر یکی از اشخاصی هستید که دوست دارید به صداهای سنتی و طبیعی گوش دهید، این محصول وان‌پلاس همان چیزی است که می‌خواهید.

در حالی که شاید گفتن این نکته بسیاری از گوش‌دهندگان حرفه‌ای موسیقی را ناراحت کند ولی باید اذعان کنیم که وان‌پلاس Buds Z جزو هندزفری‌های پایین‌رده و مقرون به صرفه بازار است که با قیمت تقریبی 50 دلاری فروخته می‌شود بنابراین به غیر از اینکه بهتر می‌بود صداهای بِیس کمی سرزنده‌تر می‌شدند، نمی‌توانیم نسبت به کیفیت صداها در اینجا اعتراض داشته باشیم.

 

میکروفون و سایر ویژگی‌ها

هر کدام هندزفری‌های وان‌پلاس بادز زد یک میکروفون دارد. چنان‌چه در اتاق باشید و با این وسایل تماس برقرار و جلسات خود را برگزار کنید، از کیفیت این وسیله شگفت‌زده خواهید شد. جالب آنکه طرف مقابل نیز نسبت به کیفیت صدایی که از شما می‌شنود هیچ‌گاه اعتراض نخواهد کرد زیرا هر چه که می‌گویید شفاف و روشن است. الگوریتم‌های کاهش نویز هم در اینجا خیلی خوب کار می‌کنند. با این اوصاف، در فضاهای بسته، اگر با صدایی آهسته حرف بزنید، صداها کیفیت بالایی خواهند داشت.

وقتی صحبت از کیفیت میکروفون می‌شود اما، قضیه فرق می‌کند زیرا این قطعه نمی‌تواند در برخی از شرایط صداهای شما را تشخیص دهد که همین اتفاق سبب می‌گردد تا نویزهای عجیبی و غریبی منتقل شود و شما را مجبور سازد بلندتر از حد معمول حرف بزنید. در این میان، چنان‌چه در فضاهای باز تماس برقرار کردید، پیشنهاد می‌شود به نقطه خاص و بی سر و صدایی بروید تا در آنجا با شخص مدنظر تماس بگیرید.

در مقایسه با دیگر آلترناتیوها که ساخت ریلمی و اوپو هستند، OnePlus Buds Z امکانات زیادی ندارد. برای افراد آماتور و مبتدی اما، دو شیوه ناوبری پشتیبانی می‌شوند که عبارتند از: دو بار ضربه زدن و فشار دادن برای مدت طولانی. مورد دوم که به درد سوئیچ شدن میان دو دستگاه جفت شده می‌خورد، قابل شخصی‌سازی نیست. با این حال، مورد اول به شما اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی را پخش یا متوقف، فایل‌های صوتی را رد، فایل صوتی قبلی را اجرا و یا دستیار دیجیتالی هوشمند را فعال کنید. بر این اساس، هیچ راهی نیست تا از طریق آن میزان شدت صدا را کنترل نمایید. اگر شخصی هستید که روی دوچرخه به فایل‌های صوتی مورد علاقه خود گوش می‌دهید، نبود این ویژگی مطمئناً می‌تواند برایتان ناامیدکننده باشد. از طرفی، شخصی‌سازی روش ناوبری دو بار ضربه زدن مختص دارندگان گوشی‌های وان‌پلاس است ولی با اپلیکیشن Hey Melody، همه افراد می‌توانند این شیوه را شخصی‌سازی و در صورت وجود نسخه جدیدتر برای سیستم نرم‌افزاری، OnePlus Buds Z را آپدیت کنند.

وقتی در حال حرکت کردن هستید، قابلیت تشخیص پوشیده شدن در وان‌پلاس Buds Z خیلی خوب کار می‌کند و بسیار کارآمد خواهد بود. به طور کلی میکروفون این وسایل برای استفاده کردن در فضاهای بسته عالی است ولی از نظر ویژگی‌ها و شیوه‌های ناوبری محدود بوده و اینکه نمی‌توان شدت صداها را مستقیماً از طریق خودِ هدفون‌ها تنظیم کرد، ناامیدکننده است.

و در نهایت، یک حالت مخصوص گیمینگ وجود دارد که به صورت اتوماتیک برای گوشی‌های وان‌پلاس، تنها در حالت Fnatic روشن می‌گردد. تأخیر این وسایل در این حالت به 103 میلی ثانیه می‌رسد که شاید کمترین تأخیر نباشد اما کارآمد خواهد بود. چنان‌چه این هدفون‌ها را به وان‌پلاس نورد (OnePlus Nord) وصل کنید، هیچ‌گونه لگ و قطعی و وصلی احساس نخواهید کرد. با این وجود، در دستگاه‌های غیر وان‌پلاس، لگ و قطعی و وصلی بسیار محتمل به نظر خواهد رسید. با این اوصاف، کسانی که می‌خواهند از این قابلیت در دستگاه‌های ساخت سایر شرکت‌ها بهره ببرند، خرید وان‌پلاس Buds Z را پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

دوام باتری

وان‌پلاس مدعی شده که دوام باتری OnePlus Buds Z در صورت پخش مداوم موسیقی‌ها به 5 ساعت می‌رسد و دوام باتری کلی نیز علاوه بر انرژی دریافت شده از قاب شارژر، 20 ساعت خواهد بود. در آزمایش‌های انجام شده، چنان‌چه صداها را با بیشترین شدت ممکن (100 درصدی) پخش کنید، دوام باتری این وسایل به 3 ساعت و 30 دقیقه خواهد رسید. حال اگر شدت صداها روی 70 تا 80 درصد تنظیم گردد، دوام باتری به 4 ساعت افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که با 10 دقیقه شارژ این هدفون‌ها (همراه با قاب شارژر)، حدوداً 1 و نیم ساعت فایل صوتی پخش خواهد شد. با این اوصاف، دوام باتری کلی این هدفون در شرایط واقعی 16 تا 17 ساعت است.

برای شارژ کردن قاب شارژر، یک پورت USB-C در پشت آن تعبیه شده است. وان‌پلاس یک کابل USB-C کوتاه را نیز در جعبه قرار داده است. شارژ کردن قاب شارژر 1 ساعت طول خواهد کشید. در مجموع، دوام باتری وان‌پلاس بادز زد عالی بوده و دوام باتری 4 ساعته برای هر کدام از هدفون‌ها، برای بسیاری از افراد رضایت‌بخش است.

 

جمع‌بندی

 

وان‌پلاس بادز زد را بخرید اگر:

  • هندزفری بیسیم و بلوتوثی ارزان قیمت می‌خواهید

OnePlus Buds Z هدفون بیسیم و بلوتوثی ارزان قیمت و مقرون به صرفه‌ای است که با خرید آن از مزایایی همچون راحتی در استفاده، کیفیت صدای عالی و دوام باتری طولانی مدت بهره‌مند خواهید شد.

 

  • احساس راحتی در زمان پوشیده شدن را می‌خواهید

اکثر هدفون‌های بیسیم از نظر راحتی در زمان پوشیده شدن، نقطه ضعف دارند ولی وان‌پلاس Buds Z یکی از بهترین هدفون‌هایی است که از شیوه طراحی تو گوشی بهره برده و خیلی خوب درون گوش قرار می‌گیرد.

 

  • شخصی هستید که در فضاهای باز زیاد ورزش می‌کنید

OnePlus Buds Z تأییدیه IP55 را دریافت کرده و این یعنی در برابر قطرات آب و خاک مقاوم است. این محصول وان‌پلاس در زمان پاشیده شدن آب آسیبی نخواهد دید تا وقتی در فضاهای باز و یا سالن‌های ورزشی عرق کرده‌اید، صدمه‌ای به آن وارد نشود.

 

OnePlus Buds Z را نخرید اگر:

  • می‌خواهید زیاد بازی کنید

حالت تأخیر کاهش یافته تنها مختص گوشی‌های ساخت وان‌پلاس است بنابراین اگر می‌خواهید همزمانی که وان‌پلاس بادز زد را پوشیده‌اید بازی کنید و گوشی غیر از وان‌پلاس دارید، این هدفون‌ها را نخرید.

 

  • صداهای بِیس سرزنده و پویا می‌خواهید

اگرچه صداهای بِیس را می‌توان از وان‌پلاس Buds Z شنید ولی این صداها سرزنده و پویا نیستند. با این اوصاف، کسانی که صداهای بِیس شفاف‌تر و واضح‌تر می‌خواهند، سراغ دیگر آلترناتیوها بروند.

 

  • شیوه‌های ناوبری متعددتر و متنوع‌تری می‌خواهید

وان‌پلاس بادز زد شیوه‌های ناوبری محدودی دارد که دو بار ضربه زدن و فشردن طولانی مدت این دو شیوه می‌باشند. به علاوه، هیچ راهی هم نیست که از طریق آن بتوانیم شدت صداها را مستقیماً از خودِ هدفون‌ها تنظیم کنیم.

 

نظر نهایی

بازار هندزفری‌های بیسیم و بلوتوثی حالا یک عضو جدید به نام OnePlus Buds Z دارد. این وسیله برای کسانی که بودجه محدودی برای خرید هدفون بلوتوثی دارند، فوق‌العاده است زیرا کیفیت صدای عالی و دوام باتری طولانی مدتی داشته و احساس راحتی را به هنگام پوشیده شدن به کاربر القا خواهد کرد. با این وجود، محدودیت‌هایی نظیر شیوه‌های ناوبری لمسی و کیفیت پایین صداهای بِیس ممکن است شما را ناامید کنند. به طور کلی اما، وان‌پلاس Buds Z یکی از بهترین هدفون‌ها می‌باشد که کمتر از 50 دلار قیمت خورده است.

 

 

نقاط قوت

  • احساس راحتی در زمان پوشیده شدن
  • کیفیت صدای خوب با توجه به قیمت پایین
  • قیمت مناسب
  • دارای تأییدیه ضد خاک و قطرات آب IP55

 

نقاط ضعف

  • شیوه‌های ناوبری لمسی محدود
  • شفافیت پایین صداهای بِیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *