نقد و بررسی هدفون هواوی FreeBuds 4

نقد و بررسی هدفون هواوی FreeBuds 4

جدیدترین هدفون بیسیم هواوی، فری بادز 4 (FreeBuds 4) نام دارد که به نوعی نمونه موفق‌تر فری بادز 3 (FreeBuds 3) می‌باشد که در سال 2019 معرفی شده بود. البته نباید این هدفون را با فری بادز 4 آی (FreeBuds 4i) اشتباه بگیرید زیرا هدفونی که می‌خواهیم امروز در موردش صحبت کنیم شیوه برون گوشی با نویز کنسلینگ فعال دارد که گفته می‌شود صداهای اطراف را تا قدرت 25 دسی‌بل کاهش می‌دهد. به علاوه، می‌توان این هدفون را با بلوتوث نسخه 5.2 به گوشی، تبلت، لپ‌تاپ یا هر وسیله دیگری وصل کرد و از دوام باتری طولانی‌تر و شیوه طراحی کامپکت‌تر بهره برد.
حالا می‌خواهیم در تبلت‌فون به بررسی FreeBuds 4 بپردازیم و ببینیم آیا نسبت به نمونه پیشین پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است یا خیر و از همه مهمتر آیا تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) در این وسیله به خوبی تعبیه شده است یا خیر؟.

طراحی و کیفیت ساخت

FreeBuds 4 شیوه طراحی برون گوشی با پایه‌های نسبتاً بلند دارد که شما را بلافاصله یاد ایرپادز اپل (Apple AirPods) می‌اندازد زیرا مشخصاً شباهت‌های ظاهری میان این دو وسیله وجود دارد. قاب شارژر فری بادز 4 کمی کوچکتر و سبک‌تر از قاب شارژر فری بادز 3 است به همین دلیل راحت‌تر در جیب شلوار یا کیف قرار می‌گیرد. احساسی که از گذاشتن این قاب در جیب خود به دست می‌آورید آن است که گویا قاب نخ دندان در جیب گذاشته‌اید. در این میان، برخی‌ها ترجیح می‌دهند قاب شارژر همان شکل مربعی قاب ایرپادز را حفظ می‌کرد.


زمانی که FreeBuds 4 را در گوش خود می‌گذارید، ممکن است احساس کنید خیلی خوب درون گوش‌تان جای نگرفته است و مدام دارد تکان می‌خورد و هر لحظه احتمال بیرون افتادنش وجود دارد. در این بین، شاید برخی‌ها اصلاً این احساس را نداشته باشند بنابراین مشکلی که به وجود می‌آید برای هر کسی متفاوت خواهد بود.
بر خلاف اینکه این هدفون خیلی محکم و سفت درون گوش فرو می‌رود ولی وزن سبک و شیوه طراحی آزادانه‌ای که این محصول هواوی دارد سبب می‌شود حتی پس از ساعت‌ها گوش دادن به فایل‌های صوتی مورد علاقه نیز خسته نشوید.


قاب شارژر حالا نسبت به قاب شارژر فری بادز 3 محکم‌تر شده و مطمئناً ظاهر پیشرفته‌تری دارد. مکانیسم باز کردن آن بسیار راحت و بستن آن هم فوق‌العاده آسان خواهد بود. درب بالایی حالا می‌تواند وزن تمام قاب را تحمل کند و یک دفعه بسته نشود؛ در واقع این یکی از علامت‌های شیوه طراحی بهبود یافته می‌باشد. هر کدام از هدفون‌ها نیز به خوبی درون قاب جای می‌گیرند و وقتی هم که از ارتفاع 2 متری به بیرون می‌افتند، آسیبی نمی‌بینند و خط و خش روی‌شان نمی‌افتد.


هواوی با توجه به قابی که طراحی کرده، دو نمونه از فری بادز 4 را به فروش می‌رساند؛ یکی قاب شارژر سیمی که برای نوشتن این مقاله استفاده شده و دیگری قاب شارژر بیسیم. محتواهای درون جعبه فروخته شده همراه با FreeBuds 4 هم عبارتند از: قاب شارژر، کابل USB-C برای شارژ و دفترچه راهنما. لازم به ذکر است که این هدفون تأییدیه ضد آب و خاک IPX4 را دریافت کرده است.

ویژگی‌ها و امکانات

بلافاصله پس از آنکه این هدفون را در گوش خود گذاشتید، صدایی خواهید شنید که به شما اعلام خواهد کرد فری بادز 4 به موبایل وصل شده‌اند. همچنین، این امکان را دارید تا هر از کدام از هدفون‌ها را به صورت جداگانه استفاده کنید؛ اتفاقی که وقتی می‌خواهید با شخص دیگری آهنگ در حال پخش را به اشتراک بگذارید، بسیار خاص و مهم است. خارج کردن هر کدام از هدفون‌ها باعث متوقف شدن آهنگ، فیلم و سایر فایل‌های رسانه‌ای در حال پخش در گوشی، تبلت و لپ‌تاپ خواهد گردید.
فرآیند جفت‌سازی این محصول هواوی مانند سایر هدفون‌های بلوتوثی است به‌گونه‌ای که فقط باید درب قاب شارژر را باز کرده و دکمه مربوطه را فشار دهید و چند ثانیه منتظر بمانید و سپس از منوی بلوتوث گوشی، لپ‌تاپ یا تبلت FreeBuds 4 را برگزینید. فرآیند جفت کردن این وسایل با گوشی‌های هواوی آن‌قدر سریع است که بلافاصله بعد از باز کردن درب قاب شارژر رخ می‌دهد. به علاوه، یک انیمیشن کوتاه نیز مشاهده خواهید کرد تا به شما بگوید هدفون به گوشی وصل شده است.


امکان وصل کردن همزمان دو دستگاه نظیر گوشی و لپ‌تاپ وجود دارد و خوشبختانه فری بادز 4 به اندازه کافی هوشمند است تا تشخیص دهد شما در حال استفاده از کدام وسیله هستید تا در آنی میان دستگاه‌ها سوئیچ شود. این قابلیت حتی با محصولات سایر شرکت‌ها نیز سازگاری دارد بنابراین اگر مالک گوشی دیگر کمپانی‌ها هستید، نگرانی از این بابت نداشته باشید. اپلیکیشن AI Life هواوی بهترین و جامع‌ترین راه کنترل FreeBuds 4 است. حتی اگر گوشی سامسونگ، شیائومی، موتورولا، نوکیا و . . . دارید هم می‌توانید نرم‌افزار نامبرده را از اپ‌گالری هواوی دانلود و آن را در گوشی خود نصب کنید زیرا بنا به دلایلی، گوگل پلی استور این برنامه را ندارد. زمانی که این اپلیکیشن راه‌اندازی شد، صفحه وضعیت انرژی باتری برای هدفون سمت چپ و راست و قاب شارژر را خواهید دید. ضمن اینکه مرکز اتصالات نیز دستگاه‌های متصل و سایر میانبرهای مربوط به اتصال هدفون را پیش روی چشمانتان قرار خواهد داد.
پایه‌های حساس به لمس فری بادز 4 مشخصاً یک نقطه قوت برای این محصول هواوی به شمار می‌آیند و عملکرد قابل‌تحسین و فوق‌العاده‌ای هنگام وصل شدن به محصولات هواوی و دیگر شرکت‌ها دارند. مثلاً روش‌های ناوبری دو بار ضربه زدن یا فشردن هدفون‌ها تعبیه شده و یا با کشیدن انگشت به صورت عمودی روی آنها قادر خواهید بود صداها را تنظیم کنید. به علاوه، این امکان را دارید تا دو شیوه ناوبری اول را شخصی‌سازی نمایید حال آنکه دیگر روش فقط و فقط برای کاهش و افزایش صداها به کار خواهد رفت.
ویژگی Find My Earphones هم بسیار کاربردی است به طوری که اگر هدفون‌ها را گم کردید، یک صدای خیلی بلند پخش خواهد شد تا موقعیت مکانی دقیق آنها را بیابید.
یکی از امکانات جدید فری بادز 4 سیستم Open-Fit Active Noise Cancellation 2.0 است که سبب می‌شود به وسیله سیستم کاهش نویز میکروفون هیبریدی، نویزها را با توجه به صداهای محیط اطراف کاهش دهد. این در حالی است که در فری بادز 3 تنها یک میکروفون برای انجام این کار تعبیه شده بود.
روی کاغذ، این یعنی صداهای محیطی بهتر تشخیص داده خواهند شد و سیستم نویز کنسلینگ نیز پیشرفته‌تر شده است اما در واقعیت شاید تفاوت‌ها زیاد احساس نشوند. FreeBuds 4 همچنین، کانال و حفره گوش و شکل آن را شناسایی و به صورت اتوماتیک بهترین حالت کاهش نویز را فعال خواهد کرد.


در واقع در اینجاست که باید توجه داشته باشید که کیفیت سیستم اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) به نحوه قرارگیری هدفون‌ها در گوش بستگی دارد. بر این اساس، گوش های کوچکتر از این ویژگی بیشتر بهره خواهند برد. در مقایسه با سایر هدفون‌های تو گوشی مجهز به ANC، فری بادز 4 عملکرد بدتری از نظر کاهش نویزهای اطراف دارد. کسانی که سوراخ گوش کوچکتری دارند، می‌توانند نتایج متفاوتی از این نظر ببینند بنابراین اگر امکانش فراهم بود، حتماً پیش از خرید، FreeBuds 4 را امتحان کنید.


هواوی همچنین، مدعی شده این محصولش میکروفون‌های حساس‌تری دارند که می‌توانند صداهای 48 کیلوهرتزی را ذخیره کنند بنابراین صداها حتی در محیطهای پر سر و صدا نیز شفاف‌تر ذخیره خواهند شد. ضمناً، یک حالت کاهش تأخیر 90 میلی‌ثانیه‌ای در نظر گرفته شده که با گوشی‌های دارای سیستم عامل HarmonyOS 2.0 سازگار خواهد بود. لازم به ذکر است که گوشی‌های دارای رابط کاربری EMUI از تأخیر 150 میلی‌ثانیه‌ای سود خواهند برد؛ اتفاقی که برای گیمرها فوق‌العاده است.

کیفیت صدا

FreeBuds 4 درایور دینامیک 14.3 میلی‌متری دارد. صداهایی که از این هدفون پخش می‌شوند بسیار شفاف، واضح و باکیفیت هستند. البته شاید نتوانیم این محصول هواوی را از نظر شدت صدا شدیدترین هدفون بیسیم بدانیم اما صداهایی که به گوش می‌رسانند متعادل هستند که مشخصاً یک گام جلوتر در مقایسه با دیگر هندزفری‌های ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.


در حالی که کیفیت صداها بیشتر از کیفیت صدای هدفون‌های بیسیم معمولی است ولی سیستم نویز کنسلینگ چندان تحسین‌برانگیز نیست. شما مطمئناً قادر خواهید بود با فعالسازی ANC صداهای اطراف را کمتر بشنوید اما محصول هواوی به هیچ عنوان در این زمینه برتر از هدفون‌های بالارده نظیر ایرپادز پرو اپل یا WF-1000XM4 سونی نیست. از جمله صداهای اطرافی که FreeBuds 4 کاهش می‌دهند، فشار دکمه‌های کیبورد و یا صدای ریختن آب می‌باشد.
در فضاهای باز و سالن‌های ورزشی هم فری بادز 4 نمی‌تواند با سیستم اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) خود شگفتی‌ساز شود هرچند همان‌طور که گفتیم، این موضوع کاملاً بستگی به نحوه پوشیده شدن هندزفری‌ها دارد. همین موضوع سبب می‌گردد تا به سختی بتوانیم FreeBuds 4 را نسبت به دیگر هدفون‌های رو گوشی که پوشش سیلیکونی دارند، پیشنهاد دهیم.


تشخیص صداها توسط میکروفون‌ها به خوبی انجام می‌شد اما صداهای ضبط شده کمی نامفهوم بودند. در واقع وقتی گزینه ضبط صداهای 48 کیلوهرتزی را فعال می‌کنید، بعید است تفاوت زیادی ببینید. بر این اساس، ایرپادز پرو اپل همچنان در این زمینه سردمدار است. در زمان برقراری تماس، طرف مقابل اعلام کرد که صداهایی که شنیده بسیار واضح و شفاف بودند. هواوی روی میکروفون‌ها یک پوشش ضد باد قرار داده که در محیط‌هایی که باد شدید می‌وزد، بسیار عالی کار می‌کند.

دوام باتری

هواوی مدعی شده که با فعال بودن گزینه ANC دوام باتری فری بادز 4 به 2.5 ساعت می‌رسد و اگر این آپشن را خاموش کنید نیز دوام باتری به 4 ساعت افزایش خواهد یافت. قاب شارژر هم می‌تواند سبب افزایش اعداد گفته شده به ترتیب به 14 و 22 ساعت گردد. در این میان، اگر 15 دقیقه این هدفون را شارژ کنید، می‌توانید به مدت 2.5 ساعت به فایل‌های صوتی مورد علاقه گوش دهید.
در آزمایش‌های انجام شده، اعدادی که هواوی اعلام کرده کاملاً دقیق بودند. اگر فایل‌های صوتی را اکثراً با شدت صدای 60 تا 80 درصد گوش کنید، FreeBuds 4 می‌تواند پیش از آنکه نشانگر انرژی کم باتری نمایش داده شود، تا دو روز صداها را پخش کند. شارژ کامل یعنی از 0 تا 100 درصد هم تقریباً حدوداً 30 دقیقه به طول خواهد انجامید که فوق‌العاده است.

نظر نهایی

FreeBuds 4 مختص کسانی است که می‌خواهند یک هدفون برون گوشی نسبتاً پیشرفته با کیفیت صدای عالی و سیستم اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) معمولی داشته باشند. پیشرفت‌های این وسیله در مقایسه با فری بادز 3 جزئی بودند و بیشتر در زمان انجام فرآیند جفت کردن، شیوه‌های ناوبری و سیستم میکروفون احساس شدند.


با قیمت تقریباً 150 یورویی برای مدل سیمی و قیمت 170 یورویی برای مدل بیسیم، فری بادز 4 کار سختی در مقایسه با فری بادز 4 آی خواهد داشت که تقریباً 100 یورو قیمت خورده‌اند. این در حالی است که فری بادز پرو (FreeBuds Pro) در سال گذشته 140 یورو قیمت داشت.
کاملاً بستگی به این دارد که کدام مدل هندزفری را می‌خواهید بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که هدفون‌های تو گوشی را ترجیح می‌دهید، فری بادز 4 همان چیزی است که باید بخرید اما توجه داشته باشید که نباید فکر کنید سیستم نویز کنسلینگ مانند هدفون‌های بالارده می‌باشد. ضمناً، دوام باتری هم قابل‌قبول خواهد بود و همچنان در حد و اندازه‌های هندزفری‌های بیسیم پیشرفته نیست.


دلایل زیادی وجود دارد که FreeBuds 4 را دوست داشته باشیم. از جمله آنها می‌توانیم به کیفیت صداها و شیوه جفت شدن بی‌دردسر و روش‌های ناوبری اشاره کنیم. در این بین، به خاطر اینکه فری بادز 4 به خوبی در گوش قرار نمی‌گیرد، نمی‌توانیم آن را پیشنهاد دهیم. چنان‌چه توانستید این هدفون را در جشنواره‌های فروش بخرید و بدون مشکل آن را بپوشید، بر این اساس، FreeBuds 4 مطمئناً می‌تواند با توجه به پولی که پرداخته‌اید، پاسخگوی نیازتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *