huawei-watch2

نقد و بررسی کامل ساعت هوشمند Huawei Watch 2

در نمایشگاه بارسلون بود که هواوی از ساعت هوشمند جدید خود رونمایی کرد هر چند به واسطه وجود پرچمدار این برند، گوشی پی 10 آن طور که باید و شاید به هواوی واچ 2 توجه نشد اما با نگاهی کلی به این محصول فوق العاده به پیشرفت کمپانی چینی در تولید گجت های پوشیدنی پی خواهیم برد. هواوی با معرفی و عرضه چندین نسخه از ساعت هوشمند خود به نظر می رسد در آینده نگاهی ویژه به بازار گجت های پوشیدی خواهد داشت. در ادامه به بررسی ساعت هوشمند Huawei Watch 2 خواهیم پرداخت که با تاخیری دو ساله از اخرین نسل ساعت های هوشمند این کمپانی معرفی شده البته با پیشرفت های قابل تامل.

huawei-watch2

دومین نسل از گجت های پوشیدنی هواوی شاید بتوان گفت که از اولین گجت های پوشیدنی ای می باشند که از سیستم عامل Android Wear 2 استفاده می کنند. هر چند Android Wear 2 کمی دیر رونمایی شد ولی با نگاهی به ساعت Watch 2 می توان گفت که تاخیر هواوی برای استفاده از این سیستم عامل کاملا ارزشش را داشته است.

هواوی ساعت هوشمند خود را در دو نسخه کاملا متمایز ارایه داده است. نسخه Watch 2 Classic که تاج ساعت جنس سرامیکی داشته و بند آن چرم می باشد بیشتر جنبه زیبایی و آگاهی از ساعت را داشته و نیز بدون سیم کارت می باشد در حالی که نسخه اسپورت این برند یعنی Watch 2 قابلیت اتصال را داشته و بیشتر برای یک زندگی پر جنب و جوش و فعال طراحی شده است.

هواوی برای بدنه Watch 2 Classic ترکیبی از فلز و پلاستیک و همچنین سرامیک را استفاده کرده است که همان طور که اشاره شد این مدل سیم کارت خور نمی باشد.

طراحی متنوع این ساعت در رنگ های مختلف باعث شده تا Watch 2 گزینه مناسبی برای کاربران مختلف از جمله کسانی که ورزشکار می باشند و همچنین کسانی که علاقه مند به حضور در فضای باز هستند، باشد.

 

سخت افزار:

Watch 2 صفحه نمایش گرد و 1.2 اینچی خود را از نوع AMOLED طراحی کرده که این صفحه نمایش دارای رزولوشن 390 × 390 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی آن نیز 326 پیکسل بر هر اینچ می باشد.

چیپست این ساعت هوشمند Qualcomm Snapdragon Wear 2100 می باشد که یک پردازنده 4 هسته با فرکانس 1.1GHz در آن قرار داده شده و حافظه RAM نیز 768MB می باشد. هواوی حافظه داخلی 4 گیگابایت را برای جدیدترین ساعت هوشمند خود در نظ

باتری استفاده شده در این ساعت هوشمند 420mAh می باشد و همچنین این ساعت قابلیت برقراری اتصال با سیستم عامل iOS را نیز دارد. Watch 2 دارای گواهینامه IP68 می باشد که ضد آب و ضد گرد و غبار بودن آنرا بیان می کند و به همراه داشتن این گواهینامه برای ساعت های هوشمند امری مهم محسوب می شود که البته اکثر ساعت های هوشمند دارای این گواهینامه می باشند. علاوه بر همه ی موارد گفته شده این ساعت هوشمند قابلیت شارژ بی سیم را نیز دارد که باعث می شود شارژ کردن آن کار سختی نباشد.

تنها ایرادی که می توان به ساعت هوشمند هواوی گرفت، عملکرد نسبتا ضعیف GPS آن می باشد که در فعالیت هایی که شامل ردیابی یا مسیر یابی می باشد کمی کند به نظر می رسد.

حال ساعت هوشمندی که امروز ما آن را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد،  هواوی Watch 2 می باشد که تفاوت های عمده ای با ورژن کلاسیک خود دارد. در یک نگاه کلی به Watch 2  همه چیز عالی به نظر می رسد. البته یک تفاوت نیز در این دو مدل وجود دارد و آن استفاده از بند چرم در ورژن Classic می باشد که در Watch 2 چرمی نمی باشد و نیز Classic از نظر اندازه کمی بزرگتر از Watch 2 می باشد.

به هر حال ما در این نقد و بررسی روی نسخه اسپورت تمرکز می کنیم که انتخاب بسیاری از افراد بوده و قابلیت پشتیبانی از LTE را نیز دارد.

 

ساعت هوشمند هواوی واچ سری دوم :

اولین چیزی که بعد از بیرون آوردن Watch 2 از جعبه به ذهن می آید ظاهر اسپورت و زیبای آن می باشد. Watch 2 در قسمت راست ساعت دو دکمه دارد و جنس تاج ساعت سرامیکی می باشد. بند Watch 2 از جنس پلاستیک بوده و بسیار محکم و با دوام می باشد.

huawei-watch2

huawei-watch2

چیپست Snapdragon Wear 2100 و همچنین حافظه رم 768MB به اندازه کافی برای سازگاری و گرفتن کارایی مناسب از سیستم عامل Android Wear 2 مناسب و قدرتمند می باشند. هر چند در بازار گجت های پوشیدنی سخت افزار بهتری نسبت به سخت افزار استفاده شده در Watch 2 موجود نمی باشد و می توان ادعا کرد که Watch 2 مجهز به بروزترین سخت افزارها می باشد.

عملکرد سخت افزار ساعت تنها در مورد GPS کمی نا امیدکننده می باشد که موقعیت شما را در هر لحظه یا حداقل فواصل زمانی کوتاه بروز نمی کند و کمی کند می باشد در این مورد. به طوری که در تست های انجام شده در پیاده روی و دوچرخه سواری، داده های موقعیتی کاربر هر یک دقیقه یک بار جمع آوری شده و به کاربر نمایش داده می شود. اما حداقل موقعیتی که این ساعت به شما نمایش می دهد موقعیت دقیقی می باشد و اگر در هنگام پیاده روی یا ورزش دو، مسیر خود را زیاد عوض نکنید، مشکلی نخواهید داشت.

huawei-watch2

سیستم عامل Android Wear 2 انعطاف پذیری زیادی داشته و قابلیت های زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. امکاناتی نظیر برقراری تماس، حرکت و جست و جو در برنامه  Google Maps و حتی اجرا بازی روی گجت پوشیدنی خود. تنها مشکلی که وجود دارد این است که اگر شما انگشت های بزرگی دارید، لمس آیکون های کوچکی که در صفحه نمایش ساعت قرار دارد برای شما کار را اندکی سخت می کند. برای مثال در حین برقراری تماس و شماره گیری احتمال دارد که چندیدن بار به تصحیح شماره مورد نطر خود اقدام کنید تا شماره صحیح را بتوانید وارد کنید.

برقراری تماس با دیگران و مکالمه با آنها از طریق Watch 2 بدون هیچ ایرادی انجام می پذیرد و هیچ مشکلی در کیفیت صدا وجود ندارد. اما باز هم مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که حتی در سال 2017 هم صحبت با مچ دست خود میان کسانی که شما را می بینند کمی عجیب به نظر می رسد.

huawei-watch2

اگر اطلاعاتی در مورد چیز خاصی نیاز داشتید، می توانید از Google Assistant کمک بخواهید. این ساعت هوشمند به خوبی و بدون هیچ مشکلی با Ok google نیز سازگار می باشد. شما می توانید با چند ثانیه نگه داشتن دکمه بالایی ساعت هوشمند خود دستیار ساعت را احضار کنید.

حرکت در صفحه های مختلف ساعت نیز به طور خلاقانه و خوبی طراحی شده است. برای عوض کردن طرح ساعت خود می توانید انگشت خود را به چپ یا راست بکشید. با کشیدن انگشت دست خود به سمت بالا به نوتیفیکیشن ها دسترسی خواهید داشت و همچنین اگر انگشت خود را به سمت پایین بکشید، به تنظیمات روشنایی صفحه نمایش، حالت پرواز و همچنین Do Not Disturb دسترسی خواهید داشت.

شما می توانید طرح ساعت هوشمند خود را از بین طرح ها و رنگ های مختلفی که برای شما طراحی شده است انتخاب کنید. اما یک نکته در این مورد وجود دارد و آن این است که اگر در مکانی هستید که نور خورشید در آن زیاد می باشد، انتخاب طرحی که رنگ سفید یا روشنی داشته باشد، انتخاب مناسبی به نظر می رسد. طرحی که زمینه سیاه یا تیره ای داشته باشد زیر نور خورشید خوانایی مناسب ندارد به خصوص اگر عینک آفتابی نیز زده باشد که در این حالت خواندن ساعت برای شما به یک چالش تبدیل می شود.

huawei-watch2

با زدن دکمه بالایی ساعت، به لیست برنامه های ساعت خود دسترسی خواهید داشت و زدن دکمه پایینی برنامه Fit را اجرا می کند. البته می توانید حتی عملکرد این دکمه ها را نیز از تنظیمات ساعت شخصی سازی کنید و عملکرد دلخواه خود را داشته باشید.

huawei-watch2

برقراری اتصال بین Watch 2 و گوشی های هوشمند به راحتی امکانپذیر می باشد. بعد از اینکه Watch 2 و گوشی هوشمند شما برای اولین بار با هم جفت شدند، تمامی نوتیفیکیشن های گوشی شما در ساعت نیز نمایش داده خواهند شد. بعد از برقراری اولین اتصال، Watch 2 بصورت هوشمند برنامه های نصب شده روی گوشی شما را جست و جو می کند و در صورتی که نسخه Android Wear  آن ها موجود باشد، به شما پیشنهاد می کند تا آن ها را روی ساعت هوشمند خود نیز نصب نمایید.

یک تفاوت عمده در سیستم عامل Android Wear 2 نسبت به سیستم عامل های ورژن قدیمی خود وجود دارد. قبلا سیستم عامل گجت های پوشیدنی به گونه ای طراحی شده بودند که بیشتر نمایش دهنده اطلاعات و نوتیفیکیشن های گوشی هوشمند شما بودند و قابلیت نصب برنامه ها و اجرا آنها به صورت مستقل روی ساعت هوشمند ممکن نبود. اما به لطف Android Wear 2 این امکان به وجود آمده است تا شما برنامه های خود را به صورت مستقل روی ساعت هوشمند خود نصب کرده و آن ها را اجرا نمایید. مزیت ها و کارآیی های این حالت به مراتب بیشتر می باشد که البته علاوه بر سیستم عامل، ارتقا سخت افزارهای گجت های پوشیدنی، منابع، سنسورها و کانال های اطلاعاتی که خود این گجت ها استفاده می کنند نیز در عملی شدن این امکان نقش دارند. حالا برنامه های مخصوص گجت های پوشیدنی می توانند به صورت مستقل اجرا شده و به دیتا های مخصوص به خود دسترسی داشته باشند. با این حال بعضی از برنامه ها هنوز هم به برنامه های نصب شده روی گوشی شما وابستگی هایی دارند و نمی توانند به صورت کاملا مستقل عمل کنند اما انتظار می رود که وابستگی های آنها به مرور کمتر شده و بتوانند به صورت کاملا مستقل روی گجت پوشیدنی شما کار کنند و داده های مخصوص خود را داشته باشند.

البته با توجه به تست های انجام شده، داشتن یک برنامه به صورت کامل و مستقل روی ساعت هوشمند مزیت ها و معایب خود را دارد. برای مثال اگر برنامه    Facebook Messenger را روی ساعت خود به صورت کاملا مستقل نصب کرده باشید، هر چند می توانید تمام مکالمه های خود را انتخاب و مشاهده کنید، اما قابلیت ارسال پیام متنی را نخواهید داشت و به جای آن شما می توانید استیکر Like فرستاده یا از پیام های voice-to-text استفاده نمایید.

زمانی که Watch 2 از طریق بلوتوث به گوشی شما متصل شده باشد، امکان Wi-Fi Automatic آن فعال می شود و ساعت شما به شبکه ای که گوشی شما به آن وصل می باشد، وصل می شود. همچنین امکان وصل کردن گوشی شما به شبکه های دیگر نیز وجود دارد که در این صورت اگر لازم به تایپ کردن پسورد باشد، نوتیفیکیشنی در گوشی هوشمند شما ظاهر می شود تا از طریق آن پسورد را وارد کرده و ساعت هوشمند خود را به شبکه مورد نظر خود وصل نمایید. به طور کلی می توان گفت که ساعت و گوشی هوشمند شما در زمینه نوتیفیکیشن ها سازگاری عالی دارند و می توانید تمام نوتیفیکیشن های گوشی خود را روی ساعت هوشمند خود مشاهده کنید و در صورتی که ساعت نتواند نوتیفیکیشن مورد نظر شما را بخواند، با لمس نوتیفیکیشن روی ساعت، آن نوتیفیکیشن روی گوشی شما اجرا می شود تا بتوانید آن را در گوشی خود بخوانید.

 

huawei-watch2

باتری :

در مورد عملکرد باتری، Watch 2 توانسته کاربران را تحت تاثیر عملکرد خوب خود قرار دهد. باتری این ساعت هوشمند اگر استفاده نرمالی از ساعت هوشمند خود داشته باشید می تواند تا 2 روز یعنی 48 ساعت دوام بیاورد. اما اگر می خواهید که باتری شما مقدار زمان بیشتری قابل استفاده باشد، به کمک برنامه مخصوص باتری که روی ساعت شما نصب می باشد دو گزینه پیش رو دارید. گزینه اول، انتخاب حالت ذخیره انرژی می باشد که عمر باتری را تا 20% افزایش می دهد. انتخاب این حالت بعضی امکانات ساعت را غیر فعال می کند که احتمالا صفحه نمایش ساعت را تصادفا روشن نماید. با انتخاب دومین گزینه تقریبا تمامی امکانات ساعت از جمله امکان دریافت و نمایش نوتیفیکیشن ها خاموش می شود. در این حالت فقط خود ساعت و گام شمار نمایش داده شده و کار می کنند که البته با انتخاب این حالت و با شارژ اولیه کامل می توانید 20 روز از ساعت هوشمند خود استفاده کنید.

 

جمع بندی:

اندروید با رو نمایی از سیستم عامل Android Wear 2 خود، گام بلندی را برداشت و بسیاری از محدودیت های موجود در سیستم عامل قبلی خود را برطرف کرد. در حال حاضر شما اگر برای یک پیاده روی بیرون از خانه می روید و حمل گوشی هوشمند را کمی آزار دهنده و دست و پا گیر می دانید و شاید در طول ورزش خود کار آنچنانی با گوشی خود نداشته باشید، می توانید به راحتی و با به همراه داشتن ساعت هوشمند خود ورزش خود را انجام داده و حتی در صورت نیاز تماس های خود را نیز با کمک ساعت و بدون گوشی برقرار نمایید.

Watch 2 یک ساعت هوشمند زیبا و کارآمد می باشد که البته به دلیل طراحی اسپورت خود شاید برای محیط های رسمی مناسب نباشد که البته برای محیط های رسمی نیز ساعت های هوشمند مخصوص به این محیط ها موجود می باشد.

huawei-warch2

چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که علی رغم پیشرفت های حاصل در این نسل از ساعت های هوشمند و سازگاری مناسب آن با سیستم عامل، کاربران هدف این نسل از ساعت ها تغییری نکرده و هدف عمده ترغیب به فعالیت بدنی و ورزش بیشتر می باشد. البته منظور از ورزش با توجه به کارآیی این ساعت، پیاده روی یا دوچرخه سواری می باشد.

در صورتی که شما یک ورزشکار حرفه ای می باشید و ردگیری و مسیریابی و استفاده از GPS برای شما بسیار مهم می باشد، Watch 2  به دلیل عملکرد ضعیف GPS گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

هرچند watch 2 از اولین ساعت های هوشمند مجهز به سیستم عامل  Android Wear 2 می باشد، اما تنها مورد این لیست نیست. Google در حال بروزرسانی بیشتر دستگاه های نسل یک می باشد و تا زمانی که شما یک ساعت هوشمند مجهز به اسپیکر برای برقراری تماس را انتخاب کنید، تقریبا کارایی یکسانی پیش رو خواهید داشت. دیگر گزینه موجود، ساعت های original Huawei Watch خود هواوی می باشند در صورتی که بروزرسانی Android Wear 2  را دریافت نمایند اما با این حال تفاوت عمده این دو ساعت استفاده از چیپست جدید و قدرتمند Watch 2  می باشد.

البته اگر شما ورژن بدون سیم کارت ساعت هوشمند را ترجیح می دهید،ساعت LG Watch Sport نیز گزینه مناسبی برای شما و رقیب خوبی برای Watch 2 classic می باشد. تفاوت این دو مدل نیز در یزرگی صفحه نمایش و رزولوشن بالای ساعت هوشمند ال جی می باشد. از نظر دیگر موارد مثل چیپست و حافظه داخلی و حافظه رم هر دو ساعت دارای مشخصات کاملا یکسانی می باشند.

لیست خرید ساعت های هوشمند ادامه دارد و گزینه های متفاوتی را از بین آن ها می توانید انتخاب نمایید ولی از نظر امکانات، تفاوت زیادی در بین ساعت های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند وجود ندارد و می توان گفت ملاک انتخاب شما اگر یک ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید می خواهید، قیمت و طراحی مورد پسند شما خواهد بود.

با توجه به پیشرفت هایی که در ساعت های هوشمند اتفاق افتاده، از یک طرف زمان مناسبی برای امتحان کردن آن ها می باشد و از طرف دیگر با توجه به مقداری که تکنولوژی به زندگی ما نفوذ کرده است، از نظر بعضی کاربران اضافه کردن یک وسیله الکترونیکی دیگر به زندگی که بیشتر جنبه لوکس بودن دارد تا یک نیاز، امری بی مورد می باشد. علی رغم تمامی پیشرفت های انجام گرفته روی ساعت های هوشمند، Google و رقبای آن یعنی سامسونگ و اپل که سیستم عامل گجت های پوشیدنی مخصوص به خود را دارند، راه زیادی را برای تبدیل ساعت های هوشمند از یک کالای لوکس به یک نیاز در پیش رو دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *