نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

سامسونگ بالأخره گوشی تولید کرد که نمایشگری اینفینیتی (Infinity)، دوربینی ظاهر شونده و ظاهری تمام صفحه نمایش دارد. کسانی که گلکسی A80 را خریداری می‌کنند، می‌توانند از سه لنز موجود، هم برای گرفتن تصاویر با دوربین عقب بهره ببرند و هم برای گرفتن عکس‌های سلفی.

امکانات سامسونگ گلکسی A80 به همین جا ختم نمی‌شود زیرا علاوه بر سنسورهای اصلی و اولترا واید، حسگر ToF هم وجود دارد تا فرآیند تشخیص عمق راحت‌تر انجام شود. با این حساب، نه تنها کیفیت تصاویر سلفی با کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین عقب یکی خواهد بود بلکه تشخیص عمق نیز در هر دو طرف به خوبی انجام خواهد شد. در کنار اینها، کیفیت فیلمبرداری هم فوق‌العاده می‌باشد زیرا قابلیت فوکوس زنده در اختیار متقاضیان خرید این گوشی قرار گرفته است.

تقریباً هر کسی از نمایشگر 6.7 اینچی Super AMOLED این دستگاه که با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نسبت بدنه به تصویر 20:9 همراه است، لذت خواهد برد. مغز متفکر سامسونگ گلکسی A80، کووالکوم اسنپدراگون 730 می‌باشد که تنها یک رده از چیپ‌ست‌های سری 800 این شرکت پایین‌تر قرار می‌گیرد و از نظر سرعت، عملکرد و قدرت تقریباً با آنها مشابه است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

البته شاید یکی از نقاط ضعفی که کارشناسان برای این دستگاه قائل شده‌اند، باتری 3700 میلی‌آمپری آن است که ظرفیت این منبع در مقایسه با سایر گوشی‌ها که صفحه نمایش کوچک‌تری دارند هم کمتر می‌باشد. علی‌رغم این باتری نسبتاً ضعیف، پشتیبانی از 25WUSB Power Delivery انجام می‌شود که اگرچه فرآیند شارژ شدن را سریع‌تر می‌کند ولی نمی‌تواند آپشن مناسبی به حساب بیاید.

شاید با در نظر گرفتن وزن 220 گرمی این گوشی، متوجه شوید که چرا سامسونگ نتوانسته بیش از این در گلکسی A80 امکانات قرار دهد و اثری از جک هدفون 3.5 میلی‌متری و محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD هم در آن وجود ندارد.

آنباکسینگ

شارژری که به همراه سامسونگ گلکسی A80 به فروش می‌رسد، همان آداپتور 25 واتی است که در جعبه گلکسی A70 هم وجود داشت و خروجی و ورودی آن 5 ولت یا 3 آمپر و 9 ولت یا 2.88 آمپر بود. این شارژر از ورودی USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند بنابراین درگاه شارژ گوشی USB-C خواهد بود و کابل لازم برای انجام این کار هم در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

با حذف جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سامسونگ سعی کرده با عرضه یک جفت هدفون USB-C جبران مافات کرده باشد. متأسفانه همزمان با خرید گلکسی A80 دانگل جک هدفون به USB-C به فروش نمی‌رسد. البته برخی از فروشندگان یک گارد محافظ را به همراه این دستگاه می‌فروشند بنابراین پیش از خرید گلکسی A80، ابتدا بررسی کنید که محتویات درون جعبه چه چیزهایی هستند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

طراحی

اگر سامسونگ گلکسی A80 را در دست بگیرید، مطمئناً یک ویژگی آن را بیشتر تحسین خواهید کرد و آن هم صفحه نمایش است. یک پنل 6.7 اینچی Super AMOLED با حاشیه‌های مشکی رنگ بسیار باریک و نبود بریدگی برای دوربین، دقیقاً همان ظاهری است که یک نمایشگر Infinity باید داشته باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

حالا اگر با دقت بیشتری به این گوشی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که قسمت بالایی آن ضخیم‌تر است هرچند هر کسی نمی‌تواند به آسانی به این موضوع پی ببرد و بریدگی برای اسپیکر در آن وجود ندارد.

سامسونگ معمولاً نسبت به شیوه‌های طراحی نوین در محصولاتش اغراق نمی‌کند اما در این گوشی میان‌رده فوق‌العاده، نمایشگر می‌لرزد تا صدا تولید شود. در واقع این فناوری کیفیت خود را به خوبی در اینجا نشان می‌دهد زیرا صداها بسیار واضح شنیده می‌شوند. البته چنان‌چه صدای موبایل را به بیشترین میزان خود برسانید، اطرافیانتان نیز قادر خواهند بود به مکالمات شما و طرف مقابل گوش دهند.

دیگر امکاناتی که معمولاً در ظاهر گوشی‌های همرده با گلکسی A80 پیدا می‌شوند ولی نمی‌توانیم آنها را به راحتی در این دستگاه پیدا کنیم، چراغ LED اعلانات، سنسور مجاورت و حسگر تشخیص نور هستند. مورد اول زیر نمایشگر یا به عبارتی در فاصله 3 سانتی‌متری پایین‌تر از لبه بالایی و 2 سانتی‌متری لبه سمت چپ جای‌گیری کرده است.

در مورد سنسور مجاورت نیز بگوییم که گوشی از صفحه لمسی خود بهره می‌برد و زمانی که قسمت اعظم آن لمس شد، فعال می‌شود. در واقع نمی‌توان به این سادگی‌ها دقیقاً اعلام کرد که این حسگر کجا نشسته است.در مورد چراغ LED هم بگوییم که سامسونگ تصمیم گرفته تا آن را در این محصولش جای ندهد.

حالا که داشته‌ها و نداشته‌های گلکسی A80 را لیست کرده‌ایم، بد نیست به جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز اشاره داشته باشیم. همان‌طور که گفتیم، کمپانی کره‌ای ترجیح داده به جای این پورت از USB-C بهره ببرد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

به علاوه، از آن جایی که امکان قرار دادن مموری کارت میکرو SD در این گوشی وجود ندارد، بهتر است به همین 128 گیگابایت حافظه داخلی موجود در این دستگاه بسنده کنید. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از خرید سامسونگ گلکسی A80 ابتدا تعداد نرم‌افزارها و حجم تقریبی آنها را بررسی کرده و بعد این گوشی را خریداری کنید.

در سمت دیگر، دکمه دستیار هوشمند سامسونگ موسوم به بیکسبی از این دستگاه حذف شده تا دوباره جا برای دکمه‌های پاور (در سمت راست) و کاهش و افزایش صدا (در سمت چپ) باز شود. کارایی این دکمه‌ها هم عالی است و نمی‌توان در آنها مشکلی پیدا کرد. افرادی که با این گوشی آشنا نیستند، شاید در نگاه اول بگویند که چگونه می‌شود با گلکسی A80 عکس سلفی گرفت. در پاسخ به آنها باید گفت این مأموریت به مکانیسم دوربین ظاهر شونده یا پاپ‌آپ سپرده شده است.

یک موتور در این دستگاه قرار گرفته که در مواقع نیاز و هنگام گرفتن تصاویر با دوربین عقب، ظاهر می‌شود. حالا اگر گزینه گرفتن عکس‌های سلفی را لمس کنید، این سنسورها 180 درجه چرخیده و رو در روی شما قرار می‌گیرد. با این توضیحات و بر روی کاغذ، کیفیت تصاویر سلفی گرفته شده با عکس‌های به ثبت رسیده با دوربین عقب یکی خواهند بود.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

از نظر دوربین چرخان، یک آلترناتیو برای سامسونگ گلکسی A80 در بازار وجود دارد و آن هم ایسوس ZenFone 6 می‌باشد که توانسته با امکانات بینظیر خود همه را به وجد بیاورد. حالا بر خلاف گوشی ایسوس، دستگاهی که در موردش صحبت می‌کنیم توانایی گرفتن عکس‌های پانوراما را به صورت خودکار و یا هر چیز دیگری که لازم باشد به خاطر آن، لنز در وسط قرار گیرد را ندارد چرا که این سه لنزها یا رو به جلو هستند و یا رو به عقب.

محصول ایسوس این قابلیت را دارد تا به اشکال غیرطبیعی درآید ولی هنگام بازگشت به جای اصلی، شکل عجیبی به خود می‌گیرد که شاید همین موضوع به مذاق خیلی از افراد خوش نیاید.

به هر حال، نکته‌ای که نباید از آن چشم پوشی کنیم، ورود قطعی گرد و غبار به مکانیسم چرخان دوربین و فضای بین لنز و بدنه گوشی است. مطمئناً تمیز کردن بدنه این دستگاه و جلوگیری از خاکی شدن آن می‌تواند به افزایش طول عمر و دوام گلکسی A80 کمک شایانی کند.

حالا که در مورد قاب پشتی صحبت کردیم، بد نیست بگوییم که روی آن پوشش گوریلا گلس 6 به کار رفته تا از نظر استحکام خیال افراد راحت باشد. رویه نمایشگر نیز از پوشش گوریلا گلس 3 بهره می‌برد که در برابر خش مقاوم است. در نهایت، خبری از تأییدیه ضد آب و خاک IP نیست اما در کوچکی روی محل قرار دادن سیمکارت نانو به کار رفته که تقریباً گوشی مورد بحث ما را در برابر آب و خاک محافظت می‌کند.

ابعاد و وزن گلکسی A80 به ترتیب 9.3 * 76.5 * 165.2 میلی‌متر و 220 گرم می‌باشد تا این دستگاه را یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین موبایل‌های حال حاضر دنیا بدانیم. در ضمن، به خاطر نسبت بدنه به تصویر 20:9 و دوربین، قسمت بالایی این گوشی سنگینی بیشتری دارد.

صفحه نمایش فوق‌العاده باکیفیت گلکسی A80 به خاطر اینکه یک Infinity واقعی است، از رزولوشن 2400 * 1080 پیکسلی بهره می‌برد و تراکم پیکسلی آن به 393 می‌رسد.

نهایت روشنایی پنل 6.7 اینچی این دستگاه 607 واحد است که هنگام شارژ و کار کردن با آن زیر نور خورشید دیده می‌شود وگرنه این عدد در مواقع معمولی به 405 واحد خواهد رسید. این اعداد و ارقام برای گوشی‌های دارای نمایشگر OLED کاملاً استاندارد بوده و تقریباً از این نظر با گلکسی A70 برابری می‌کند. حداقل روشنایی 1.9 نیت هم نسبتاً با رکورد به ثبت رسیده از گلکسی A70 یکی است تا در شب و فضاهای کم نور هم بتوانید به راحتی با گلکسی A80 کار کنید.

رنگ پیش‌فرض تصاویر، روی Vivid تنظیم شده تا تفاوت رنگی آن به صورت میانگین 4.4 و نهایتاً 9.7 باشد. رنگ‌های سفید و خاکستری بسیار دقیق هستند و تفاوت رنگی آنها 3 است. البته امکان شخصی‌سازی این تنظیمات وجود دارد ولی بعید است کسی بتواند تعادل مناسب میان سه رنگ RGB را برقرار کند. گزینه بعدی، حالت Neutral می‌باشد که برای سیستم رنگ‌بندی sRGB به کار می‌رود که دقت آن بسیار زیاد است.

نکته: برخی‌ها مدعی شده‌اند که اخیراً سامسونگ حالت رنگ‌بندی پیش‌فرض در گلکسی A80 را Neutral قرار داده که کیفیت آن کمی متفاوت شده است.

دوام باتری

سامسونگ در گلکسی A80 باتری 3700 میلی‌آمپری قرار داده که اگرچه نمی‌تواند گزینه بدی باشد ولی در مقایسه با گلکسی A70 که باتری 4500 میلی‌آمپری دارد، انتخاب خوبی نیست.

این منبع نیرو باعث می‌شود اگر با این گوشی سامسونگ کار کردید، به دوام پایین باتری آن پی ببرید. برای مثال، چنان‌چه با این دستگاه فقط وبگردی کنید، کمتر از 10 ساعت روشن خواهد ماند و این یعنی ضعیف‌ترین عملکرد به ثبت رسیده از یک گوشی سامسونگ که در چند سال اخیر تولید شده است. برای اینکه مقایسه‌ای داشته باشیم، باید بگوییم که گلکسی A70 با 13 ساعت و 24 دقیقه و ایسوس ZenFone 6 با 15 ساعت 42 دقیقه حداقل 50 درصد بادوام‌تر هستند. در میان پرچمداران نیز، وان‌پلاس 7 پرو 10 ساعت و 10 دقیقه روشن مانده که باز هم از رکورد به ثبت رسیده توسط گلکسی A80 بهتر است.

در بخش تماشای ویدیو اما، بهترین دستگاه میان‌رده فعلی سامسونگ عملکرد بهتری دارد و 14 ساعت و 39 دقیقه دوام دارد ولی با این حال، باز هم نسبت به سه گوشی نامبرده در پاراگراف قبل، نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

البته بعید است کسی یک روز کامل با تلفن صحبت کند ولی چنان‌چه شما جزو این دسته از افراد قرار می‌گیرید، می‌توانید یک روز تمام گلکسی A80 را در دست گرفته و با کسانی که دوست دارید، تماس بگیرید. حال اگر همین گوشی را مدام به اینترنت 3G وصل کنیم، 25 ساعت دوام خواهد داشت. سایر گوشی‌هایی هم که نام بردیم، بعضاً 10 تا 12 ساعت بهتر عمل کرده‌اند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

گلکسی A80 از فناوری USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن سرعت شارژ به 25 وات می‌رسد. از آن جایی که باتری گلکسی A70 می‌تواند در عرض 30 دقیقه 42 درصد شارژ شود، انتظار داریم گلکسی A80 به خاطر باتری کم‌ظرفیت‌تر، در نیم ساعت 50 درصد شارژ گردد. این را هم اشاره کنیم که به طور کلی 1 ساعت و 36 دقیقه زمان لازم است تا باتری این گوشی کامل پر شده و در 30 دقیقه، 55 درصد آن شارژ می‌شود.

اسپیکرها

در قسمت پایینی گلکسی A80، یک اسپیکر جای‌گیری کرده که می‌تواند صداها را بسیار واضح و شفاف به گوش شما برساند. در واقع نمی‌توانیم نسبت به این قطعه شکایتی داشته باشیم زیرا هم میزان صدای بیس بالاست و هم چنان‌چه شدت صوت را تا آخرین حد خود برسانید، نویزی نخواهید شنید.

کیفیت صدا

متأسفانه، از آن جایی که جک هدفون 3.5 میلی‌متری در این دستگاه وجود ندارد، باید از دانگل USB-C به جک هدفون استفاده کنید ولی کمپانی کره‌ای این قطعه را در اختیارتان قرار نداده است بنابراین اگر هنگام خرید سامسونگ گلکسی A80 مبدل نامبرده را بخرید، می‌توانید هدفون‌های مورد علاقه‌تان را در گوشی قرار دهید.

رابط کاربری

سامسونگ در این محصولش رابط کاربری One UI خود را مبتنی بر اندروید 9 قرار داده است. این پوسته نرم‌افزاری که در آن ویژگی‌های زیادی وجود دارد و شیوه‌های ناوبری جدیدی را عرضه کرده است، همزمان با گوشی‌های سری گلکسی اس 10 معرفی شد. حالا و از آن جایی که One UI در محصولات سامسونگ فرقی با هم ندارد، از نظر نرم‌افزاری نمی‌توانیم میان گلکسی A80 و گلکسی S10 تفاوت زیادی پیدا کنیم.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

اما پیش از آن‌که گوشی را روشن کنید، ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) را خواهید دید که در این دستگاه فقط زمانی می‌توانید از آن بهره ببرید که تنظیم نمایید با دو بار ضربه زدن، نمایشگر روشن شود.

تکنولوژی‌های بیومتریکی موجود در گلکسی A80، فقط به سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش محدود شده است. البته به دلیل سرعت پایین مکانیسم ظاهر شونده دوربین، سامسونگ قابلیت تشخیص چهره را به این محصول خود نیاورده است. حسگر زیر نمایشگر این گوشی، بر خلاف دستگاه خانواده S 10 از نوع اپتیکی می‌باشد و سرعتش مانند سایر نمونه‌های موجود همچون وان‌پلاس 7 پرو زیاد نیست. با همه این اشکالات، عملکرد این سنسور قابل‌قبول بوده و اگر انگشت خود را روی آن بگذارید، قفل را باز می‌کند بنابراین نیازی نخواهد بود تا گوشی را حتماً از روی زمین بردارید. لازم به ذکر است که در همان روزهای اول باید به محل قرارگیری این حسگر عادت کنید تا در آینده بدانید انگشتتان را کجا بگذارید.

پس از بازگشایی قفل صفحه نمایش، صفحه هوم اسکرین را خواهید دید که آیکون‌های One UI در آن بسیار بزرگ هستند. احتمالاً از اینکه دکمه‌های ناوبری در پایین‌ترین جای ممکن قرار گرفته‌اند تا بتوانید راحت‌تر آنها را لمس کنید، رضایت خواهید داشت. در ادامه ممکن است متعجب شوید که چرا پوشه‌ها به صورت تمام صفحه باز می‌شوند. سپس یک تغییر کوچک اما نامناسب را خواهید دید که باعث می‌شود در حالت چند پنجره‌ای بسیاری از گزینه‌های مورد نیاز دیده نشوند. البته این موضوع کاملاً تقصیر سامسونگ نیست زیرا گوگل هم با اندروید 9 پای نتوانست این ویژگی را به بهترین شکل ممکن طراحی کند.

مهم‌ترین روش جابه‌جایی در جدیدترین نسخه فعلی اندروید، شیوه ناوبری با حرکات می‌باشد که سامسونگ در حال توسعه آن است. با این قابلیت، دکمه‌های بازگشت، هوم و برنامه‌های اخیر که در پایین نمایشگرها مشاهده می‌شدند، حذف خواهند شد و به جای آنها می‌توانیم با کشیدن انگشتان کاری که می‌خواهیم را انجام دهیم.

شاید در گلکسی A80 گزینه‌ای وجود داشته باشد که به نظر شما شبیه شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات است ولی باید اعتراف کنیم که سامسونگ باید هنوز روی این روش کار کند تا به خوبی و کارآمدی شیوه ناوبری موجود در گوشی‌های هواوی و شیائومی شود.

کمپانی کره‌ای حالت شب (Night Mode) را هم به رابط کاربری خود در گلکسی A80 آورده تا با روشن کردن آن، پس‌زمینه One UI به مشکی یا خاکستری تغییر کند. این ویژگی در تنظیمات، اعلانات و برخی اپلیکیشن‌های خودِ گوشی نظیر مرورگر سامسونگ و گالری فعال می‌باشد. برای اینکه منظور ما را بهتر شوید، فقط کافی است گوگل پلی استور را اجرا کنید تا ببینید پس‌زمینه آن سفید است. در واقع تا زمانی که اندروید Q عرضه نشده، باید پس‌زمینه مشکی یا سفید هر اپلیکیشن را به صورت جداگانه تغییر دهید.

همچون سایر تغییرات در رابط کاربری One UI، منوی تنظیمات هم ظاهر جدیدی به خود گرفته و به طور کلی گزینه‌های آن فشرده‌تر و برخی از آپشن‌ها به جاهای دیگر منتقل شده‌اند. برای مثال، گزینه‌های Storage، Battery، Memory و . . . در بخش Device care قرار گرفته‌اند.

لمس آیکون باتری، شما را به بخش تنظیمات آن هدایت خواهد کرد. جدای از همه گزینه‌هایی که در سایر گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید مشاهده می‌کنید، سامسونگ چند آپشن دیگر را هم در اختیار کاربران گوشی‌هایش قرار داده است.

برای مثال، سه حالت نیروی Optimized، Medium-saving و Maximum power saving وجود دارد. اولین گزینه، انتخاب پیش‌فرض سامسونگ می‌باشد که در آن عملکرد دستگاه به بیشترین میزان خود می‌رسد. دو آپشن دیگر هم عملکرد گوشی را بهتر مدیریت می‌کنند تا دوام باتری افزایش یابد.

قابلیت Digital well-being که ابتدا توسط گوگل معرفی شد، به رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ هم آمده است. اگر روزی برایتان سؤال پیش آمد که چه‌قدر با گلکسی A80 و کدام نرم‌افزارها بیشتر کار کرده‌اید، با این گزینه می‌توانید این اطلاعات را ببینید. زیرمجموعه این منو هم جزئیات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای اجرا و مشاهده فایل‌های چند رسانه‌ای، اپلیکیشن Gallery وجود دارد که محصول اختصاصی سامسونگ است. نرم‌افزار Play Music هم وظیفه پخش فایل‌های صوتی را بر عهده دارد. در کنار این برنامه‌ها، نرم‌افزارهای FM رادیو، مدیریت فایل My Files، ابزار پخش بازی به نام Game launcher utility و اپلیکیشن مدیریت دستیار هوشمند سامسونگ یعنی Bixby assistant نصب شده‌اند.

عملکرد

پردازنده گلکسی A80 از نوع اسنپدراگون 730 می‌باشد که یکی از محصولات میان‌رده کووالکوم به شمار می‌رود. در واقع این چیپ‌ست بهترین نمونه بعد از سری اسنپدراگون 800 است که شما می‌توانید از آن بهره ببرید. این چیپ‌ست با فرآیند 8 نانومتری تولید شده و دارای CPU هشت هسته‌ای Kryo 470 Gold و Kryo 470 Silver و یک پردازنده گرافیکی Adreno 618 است. کامل‌کننده این تجهیزات، رم 8 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی می‌باشند.

به خاطر داشته باشید که گوشی‌های زیادی وجود ندارد که قیمت آنها برابر با گلکسی A80 باشد بنابراین می‌توانیم با کمی پول بیشتر، یا یکی از پرچمداران که اسنپدراگون 855 دارند را بخرید و یا سراغ یکی از گوشی‌های هوآوی که پردازنده کایرین 980 دارند، بروید.

در امتیازات Geekbench، گلکسی A80 نسبت به گوشی‌هایی که پردازنده اسنپدراگون 675 دارند، هم در آزمایش‌های تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای کمی سریع‌تر است و هم در مقایسه با پردازنده‌های اسنپدراگون 855 و کایرین 980 سرعت پایین‌تری دارد.

نمودارهای گرافیکی عملکرد گوشی هم نشان می‌دهند که سامسونگ گلکسی A80 از سایر محصولات میان‌رده بازار قوی‌تر است ولی نسبت به پرچمداران تقریباً حرفی برای گفتن ندارد حال آن‌که پولی که بابت آن می‌پردازید حدوداً با آنها برابری می‌کند.

در بخش امتیازات AnTuTu نیز باید گلکسی A80 را قدرتمندترین گوشی بازار در خانواده غیرپرچمداران معرفی کنیم.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

 

دوربین

در دوربین چرخان گلکسی A80، دو لنز و یک سنسور به کار رفته‌اند. لنز اصلی 48 مگاپیکسلی می‌باشد که توسط سونی تولید شده و لنز ثانویه هم 8 مگاپیکسلی اولترا واید است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

سنسور اصلی دارای دریچه دیافراگم f/2.0 بوده و در آن اثری از سیستم ثابت‌سازی تصاویر دیده نمی‌شود. این در حالی که است برخی گوشی‌ها که از این دستگاه قیمت کمتری دارند امکانات مذکور را در خود جای داده‌اند. زاویه دید این حسگر 80 درجه می‌باشد که تقریباً با عرض 26 میلی‌متری سنسورهای موجود در دوربین‌های فریم کامل برابری می‌کند.

لنز ثانویه اولترا واید با رزولوشن 8 مگاپیکسلی و اندازه 1.12 میکرو متری، حسگری معمولی به شمار می‌رود که می‌تواند زاویه دید 123 درجه‌ای را پوشش دهد. ضمن اینکه دریچه دیافراگم آن f/2.2 بوده و فقط به ویژگی فوکوس ثابت تجهیز شده است.

نقطه سیاه رنگ سوم که در ماژول دوربین اصلی گلکسی A80 می‌بینید، سنسور ToF یا دوربین تشخیص عمق 3D نام دارد. این حسگر اشعه‌هایی شبیه نور لیزر پخش و مدت زمان بازگشت آنها را محاسبه می‌کند تا عمق محل قرارگیری صحنه یا سوژه مدنظر مشخص گردد. این سنسور می‌تواند با توانایی خودش به گرفتن تصاویر پرتره و بوکه کمک کند. سامسونگ هم از آن برای فوکوس زنده هنگام فیلمبرداری و عکسبرداری بهره می‌برد. در واقع، قابلیت به کارگیری لنز اصلی 48 مگاپیکسلی به عنوان دوربین جلو، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا ویدیوهای سلفی را هم با ویژگی فوکوس خودکار ضبط کنند.

کنترل کردن این لنزها با همان اپلیکیشن دوربین گوشی‌های سامسونگ انجام می‌شود که در اکثر محصولات این کمپانی وجود دارد ولی تفاوت‌هایی در آن به چشم می‌خورد تا کارایی‌های دوربین گلکسی A80 راحت‌تر مشخص شوند. کشیدن انگشتان به صورت عمودی، میان دوربین جلو یا عقب سوئیچ و در صورتی که انگشتان را به کناره‌ها بکشید، امکان افزودن، حذف و یا مرتب‌سازی حالات مختلف را فراهم خواهد کرد. البته دکمه تغییر دوربین اصلی یا ثانویه هم کنار دکمه شاتر وجود دارد. بر خلاف ایسوس ZenFone 6، حالتی وجود ندارد تا بتوانیم مکانیسم چرخان دوربین را وسط قرار دهیم.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

آیکون‌هایی که در بالای منظره‌یاب وجود دارند عبارتند از: تصویر چرخ‌دنده برای دسترسی به تنظیمات، انتخاب‌کننده میزان نسبت بدنه به تصویر عکس‌ها، گزینه خاموش یا روشن کردن فلاش LED، فیلترهای متعدد و تایمر عکسبرداری. در منوی تنظیمات، آپشن روشن یا خاموش کردن HDR، خطوط شطرنجی، شیوه عکس یا فیلمبرداری و تنظیم مقدار رزولوشن مشاهده می‌شوند.

فوکوس زنده یا لایو فوکوس هم برای عکسبرداری و هم برای فیلمبرداری در دسترس قرار گرفته و گزینه حالت شب (Night Mode) نیز آنها را همراهی می‌کند.

آپشن Pro هم تعبیه شده که البته کارایی زیادی ندارد چرا که فقط می‌توانید میزان استانداردسازی تصاویر، مقدار نورپردازی و تعادل سفیدی را مشخص کنید و اثری از گزینه تنظیم‌کننده سرعت شاتر یا فوکوس دستی نیست.

کیفیت تصویر

در روز، گلکسی A80 تصاویر خوب و باکیفیتی می‌گیرد که کنتراست آنها به اندازه کافی بوده و رنگ‌ها سرزنده و پویا هستند. در عکس‌هایی که 12 مگاپیکسل رزولوشن دارند، جزئیات به خوبی مشاهده می‌شوند. البته اگر کسی با دقت زیاد به تصاویر خیره شد، امکان دارد کمی نویز در آنها ببیند که مقدار آنها ناچیز است و به راحتی می‌توانیم از این اشکال چشم‌پوشی کنیم.

سیستم تشخیص منظره سامسونگ بعضاً محتاطانه عمل می‌کند به همین دلیل ممکن است میان رنگ‌های اشباع شده در تصاویر مختلف، تفاوت‌هایی را مشاهده کنید.

درست مانند سایر گوشی‌ها که لنز 48 مگاپیکسلی دارند، در گلکسی A80 هم می‌توانید تصاویری بگیرید که کیفیت‌شان به 48 مگاپیکسل می‌رسد. البته ما انجام چنین کاری را پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا باعث افزایش نویز خواهد شد و جزئیات را از بین می‌برد.

دوربین اولترا واید هم با رزولوشن 8 مگاپیکسلی خود، سنسوری کاملاً معمولی به شمار می‌رود که تصاویر را با وضوح زیادی نشان نمی‌دهد و رنج دینامیک آن هم محدود است. به علاوه، رنگ‌ها هم بیش حد از کشیده می‌شوند بنابراین هر چیزی را که با این سنسور به ثبت رساندید، باید از فاصله دور ببینید.

در شرایط کم نور، گلکسی A80 عکس‌های خوبی می‌گیرد ولی مسلماً بهترین گزینه برای این موضوع نیست چرا که اگر قرار بود ما تنظیمات دوربین یک گوشی را تنظیم کنیم، مقرر می‌کردیم که نورپردازی در شب کمی بیشتر و طولانی‌تر انجام گردد.

سیستم تشخیص منظره نیز تأثیر چندانی ندارد و شاید به نظر برخی از افراد اصلاً وجود نداشته باشد.

حالت شب اما، اوضاع را کمی بهتر می‌کند. در واقع، اگر با این گزینه اقدام به عکسبرداری کنید، متوجه خواهید شد که سایه‌ها بهتر مشاهده می‌شوند و میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها کاهش یافته است. حتی چنان‌چه از فاصله نزدیک‌تری به این تصاویر نگاه کنید، می‌توانید جزئیات بیشتری را ببینید.

دوربین اولترا واید در حالت شب هم عملکرد قابل قبولی از خود به ثبت نمی‌رساند زیرا نه نورپردازی را درست انجام می‌دهد و نه از کشیده شدن رنگ‌ها جلوگیری می‌کند. متأسفانه حالت شب برای این لنز کارایی ندارد.

تصاویر پرتره

همان‌طور که گفتیم، سامسونگ در گلکسی A80 سنسور ToF را قرار داده تا کاربران بتوانند تصاویر پرتره باکیفیتی بگیرند. در واقع این سنسور به خوبی سوژه را از پس‌زمینه تشخیص می‌دهد و حالت تار را در پشت آن به وجود می‌آورد.نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

اشعه‌های ساطع شده توسط حسگر ToF تفاوتی میان انسان‌ها و اشیا قائل نمی‌شوند و امکان عکسبرداری از هر چیزی را فراهم می‌کنند بنابراین کارایی این سنسور بسیار بالاست و به راحتی همه چیز را می‌شناسد.

تصاویر سلفی

درست مانند زمان گرفتن عکس با دوربین اصلی، هنگام به ثبت رساندن تصاویر سلفی نیز می‌توانید از حالت فوکوس خودکار بهره ببرید. لازم به ذکر است که این قابلیت اخیراً و با یک بروزرسانی برای گلکسی A80 عرضه شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

دیگر کار عجیبی که سامسونگ در اینجا انجام داده، به تنظیم لنز اصلی دوربین سلفی روی رزولوشن 7.6 مگاپیکسلی مربوط می‌شود. این نکته را اضافه کنیم که امکان تغییر این گزینه وجود دارد. همچون تصاویری که با دوربین اصلی به ثبت می‌رسند، عکس‌های سلفی گلکسی A80 هم کیفیت قابل قبولی دارند.

دوربین اولترا واید در این قسمت هم خوب کار نمی‌کند و به خاطر فوکوس ثابتی که دارد، تعادل رنگ سفید را بر هم می‌زند. در مورد کارایی این سنسور در زمینه تصاویر سلفی، فقط کافی است خروجی کار آن را با عکس‌های گرفته شده با دوربین عقب مقایسه نمایید.

همانگونه که گفتیم، فوکوس خودکار از طریق یک آپدیت برای گلکسی A80 عرضه شد و این یعنی بهره‌مندی از تمام پتانسیل دوربین چرخان بهترین محصول میان‌رده سامسونگ.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

شاید بتوانیم مهمترین نقطه قوت تصاویر گرفته شده با گلکسی A80 را یکسان بودن کیفیت تصاویر سلفی با عکس‌های گرفته شده توسط دوربین عقب بدانیم. به این موضوع باید اشاره داشته باشیم که تصاویر سلفی پرتره از قابلیت فوکوس خودکار بهره نمی‌برند.

لازم به ذکر است که با آپدیت جدید منتشر شده، دارندگان گلکسی A80 می‌توانند هنگام تصویربرداری، از میان دو گزینه عرض کامل و یا پوشش قسمتی، شیوه عکسبرداری با دوربین جلو را مشخص کنند.

کیفیت ویدیو

گلکسی A80 می‌تواند با لنز اصلی با کیفیت 2160p و 30 فریم بر ثانیه و با لنز ثانویه اولترا واید با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه فیلم ضبط کند. ضمن اینکه امکان انتخاب یکی از سیستم‌های رمزگشای H.264 و H.265 فراهم شده در حالی که گزینه پیش‌فرض در اینجا H.264 می‌باشد. ویدیوهای 4K دارای بیت‌ریت 48 مگابیت بر ثانیه و ویدیوهای 1080p دارای بیت‌ریت 19 و 15 مگابیت بر ثانیه به ترتیب برای 60 و 30 فریم بر ثانیه هستند. صدا هم همیشه با کیفیت استریو و بیت‌ریت 256 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شود.

هنگام فیلمبرداری، سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی برای کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه در هر دو دوربین وجود دارد ولی کیفیت 4K از این آپشن بهره نمی‌برد. ویدیوهای ثابت و ضبط شده با لنز اصلی رنگ‌ها را کمی کشیده نشان می‌دهند.

سنسور اولترا واید هم به سیستم ثابت‌سازی مجهز شده ولی وقتی راه می‌رویم و با آن فیلم می‌گیریم، مقداری لرزش احساس می‌شود. یک گزینه به نام Super steady اضافه شده که حالت فیلمبرداری را در این حسگر به بهترین نحو ممکن انجام داده و اجازه نمی‌دهد لرزش‌های اضافی احساس شوند. البته این امکانات با آن چیزی که در خانواده گلکسی اس 10 دیده بودیم، قابل مقایسه نیستند.

اگر گلکسی A80 را روی یک سه پایه قرار داده و با رزولوشن 4K اقدام به فیلمبرداری کنید، خواهید دید که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد زیرا هم جزئیات را به بهترین نحو ممکن نشان می‌دهد و هم نویزی در آن دیده نمی‌شود. ضمن اینکه رنج دینامیک نیز گسترده بوده و رنگ‌ها سرزنده و شاداب می‌باشند. این اتفاقات هنگام ضبط ویدیوها با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه نیز رخ می‌دهند ولی حالت 60 فریم بر ثانیه باعث خواهد شد تا وضوح کمی کاهش یابد.

کیفیت ویدیوی 1080p ضبط شده با لنز اولترا واید هم بد نیست ولی رنگ‌ها در آن ثبات ندارند و در زمینه شفافیت نیز نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

در حالت فوکوس خودکار هم نکته جدیدی مشاهده نشد زیرا تنها کیفیت 1080p فعال بوده و از لنز اصلی و ToF برای تشخیص عمق بهره می‌برد. خروجی کار و در شرایطی که همه چیز مهیا باشد، بسیار عالی است و چنان‌چه وضعیت نورپردازی و آب و هوایی کمی فرق کند، امکان دارد شاهد تغییراتی باشیم.

رقبا و آلترناتیوها

معرفی گلکسی A80 می‌تواند ما را آماده دورانی کند که دوربین‌ها قرار است زیر نمایشگرها حضور یابند و گوشی‌ها ظاهر تمام صفحه نمایش به خود بگیرند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A80

برای اینکه از نظر دوربین یکی از رقبای جدی گلکسی A80 را معرفی کنیم، باید به ایسوس ZenFone 6 اشاره داشته باشیم زیرا می‌تواند به صورت خودکار تصاویر پانوراما بگیرد، قادر است تا دوربین چرخان خود را در حالت وسط نیز قرار دهد و هیچ محدودیتی پیش روی ما نمی‌گذارد. به علاوه، محصول ایسوس در حالت 4K هم می‌تواند در هر ثانیه 60 فریم را به ثبت برساند. البته رخ دادن این اتفاقات در ایسوس ZenFone 6 به خاطر وجود پردازنده‌ای قوی‌تر است که باعث می‌شود بازی‌ها هم در آن راحت‌تر اجرا گردند. این دستگاه همچنین، محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD و جک هدفون 3.5 میلی‌متری دارد و قیمتش هم از گلکسی A80 کمتر است ولی با این وجود، محصول سامسونگ از نمایشگر باکیفیت‌تری بهره می‌برد.

حالا اگر بخواهیم از نظر قیمت، آلترناتیوی برای گلکسی A80 پیدا کنیم، باید سراغ وان‌پلاس 7 پرو برویم چرا که اگرچه باید برای خرید پرچمدار کمپانی چینی پول بیشتری بپردازیم ولی واقعاً ارزشش را دارد زیرا در آن سه دوربین (یکی از لنزها تله فوتو می‌باشد که اثری از آن در گلکسی A80 نیست)، پردازنده اسنپدراگون 855، نمایشگر باکیفیت‌تر با نرخ بازسازی 90 هرتزی و دوام باتری طولانی‌تر وجود دارد. در سمت دیگر، می‌توانید با کمی صرفه‌جویی در هزینه‌ها، وان‌پلاس 7 را خریداری کنید که باز هم پردازنده‌اش از گلکسی A80 قدرتمندتر است.

همان پردازنده اسنپدراگون 855 را می‌توانید در شیائومی Mi 9 که قیمت واقعاً کمتری دارد پیدا کنید. علاوه بر قیمت و عملکرد، محصول شیائومی نیز به دوربین تله فوتو مجهز بوده و علی‌رغم باتری ضعیف‌تر، ولی دوام بهتری دارد. به علاوه، سایز و وزن آن هم به شدت و کوچک‌تر کمتر است.

باز هم اگر می‌خواهید با یک آلترناتیو دیگر آشنا شوید، ما هوآوی P30 را پیشنهاد می‌کنیم که این دستگاه هم از لنز تله فوتو و باتری بهتری استفاده می‌کند. به علاوه، این گوشی از پردازنده مخصوص پرچمداران هوآوی یعنی کایرین 980 بهره می‌برد که از پردازنده گلکسی A80 قدرت بسیار بیشتری دارد.

نظر نهایی

اگرچه گلکسی A80 را با درنظر گرفتن سنسور اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر، دوربین پاپ‌آپ و چرخان و ظاهر تمام صفحه نمایش، می توان محصولی از نسل بعد دانست اما با نظر گرفتن قیمت میان رده سامسونگ و عملکرد آن در مقایسه با رقبایی چون ایسوس زنفون 6، هواوی P30  و وان پلاس 7 پرو کار برای گلکسی A80 کمی سخت می شود

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت فوق‌العاده
  • فریم آلومینیومی
  • وجود پوشش گوریلا گلس در جلو و عقب
  • نمایشگری باکیفیت و دقیق به خصوص در نور طبیعی
  • کیفیت خوب تصاویر گرفته شده (به طور کلی)

نقاط ضعف

  • نبود محل قرار دادن مموری کارت
  • نبود جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • جذب آسان آلودگی توسط مکانیسم ظاهر شونده دوربین
  • دوام باتری ضعیف
  • وجود برخی محدودیت‌ها هنگام عکس و فیلمبرداری
  • نبود ویژگی ثابت‌سازی تصاویر در کیفیت 4K هنگام ضبط فیلم
  • کیفیت نامناسب ویدیوهای 1080p

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ A80

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *