نقد و بررسی کامل گوشی OnePlus 5

نقد و بررسی کامل گوشی OnePlus 5

پرچمدار جدید کمپانی چینی با نام OnePlus 5 رونمایی شده و به بازار عرضه می شود. شرکت چینی OnePlus مانند برخی دیگر شرکت های چینی، هیچ محصولی را با نام 4 رونمایی و عرضه نکرد و بعد از تولید OnePlus 3T، گوشی OnePlus 5 را روانه بازار کرد. دلیل این کار عجیب از سوی شرکت بزرگی مثل OnePlus، بدیمن بودن عدد 4 نزد مردم چین می باشد.

به هر حال پرچمدار جدید OnePlus با داشتن شباهت های زیادی به گوشی iPhone 7 Plus رونمایی و عرضه شد که اشاره نکردن به این شباهت ها و گذشتن از کنار آن به راحتی امکان پذیر نمی باشد.

در قسمت پشت گوشی، OnePlus دوربین دومی را نیز مانند iPhone به پرچمدار جدید خود اضافه کرده است که در نتیجه باعث شده تا طراحان این شرکت اقدام به طراحی جدیدی در گوشی OnePlus 5 نمایند و نکته جالب طراحی جدید 5 OnePlus، شباهت بسیار زیاد طراحی و محل قرار گیری دوربین دوم به گوشی iPhone 7 Plus می باشد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

OnePlus 5 از چیپست قدرتمند و جدید Snapdragon 835 بهره می برد که این چیپست شامل دو پردازنده چهار هسته با فرکانس های 2.45GHz و 1.9GHz می باشد. در واقع چیپست اسنپ 835، چیپستی می باشد که اکثر پرچمدارهای 2017 با آن رونمایی و عرضه شدند هر چند از بین این پرچمدارها تعداد بسیار کمی از آن ها دارای حافظه رم 8GB می باشند، مزیتی که گوشی OnePlus 5 از آن برخوردار بوده و به آن افتخار می کند  گوشی OnePlus 5 دارای دو نسخه متفاوت می باشد که نسخه اول دارای 128GB حافظه داخلی و 8GB حافظه رم بوده و نسخه دوم دارای 64GB حافظه داخلی و 6GB حافظه رم می باشد که باید اعتراف کرد هر دو مدل با داشتن جدیدترین و قدرتمندترین چیپست Qualcomm و حافظه رم بالا در بین گوشی های هوشمند، از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار می باشند. تنها ایراد گوشی OnePlus 5 را می توان عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی نام برد که البته با در دسترس بودن نسخه 128GB این گوشی، ایراد چندان بزرگی محسوب نمی شود.

هر سه دوربین به کار رفته در  گوشی OnePlus 5 شامل دو دوربین اصلی و دوربین سلفی گوشی، ساخت سونی می باشند، صفحه نمایش 5.5 اینچی گوشی از نوع FullHD AMOLED می باشد که در مدل های 3 و 3T این شرکت نیز به کار رفته بود، ظرفیت باتری 3300mAh بوده و قابلیت شارژ سریع نیز به آن اضافه شده است تا این قسمت از گوشی نیز تکمیل شده باشد و در نهایت آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید یعنی Android 7.1.1 Nougat در این گوشی به کار رفته است. همه ی این موارد در کنار هم OnePlus را قادر کرده است تا یک گوشی فوق العاده با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بسیار قدرتمند و جدید روانه بازار کند که آمادگی رقابت با تمامی پرچمدارهای موجود در بازار را دارد.

اما علی رغم خصوصیات بسیار عالی که این گوشی دارد، ایراداتی هم به گوشی OnePlus 5 وارد می باشد. اولین ایراد همان طور که به آن اشاره نیز شد عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی می باشد. ایراد دوم ضد ضربه و ضد آب نبودن گوشی می باشد که با توجه به قیمت بالایی که گوشی دارد، ضد ضربه نبودن گوشی ایراد برجسته و نگران کننده ای برای کاربر می باشد که استفاده از گوشی توسط کاربر را همراه با استرس و نگرانی می کند و در نهایت بسیاری از کاربران، طرفدار حضور اسپیکرهای استریو در گوشی های همراه خود می باشند، امکانی که در گوشی OnePlus 5 وجود ندارد و این گوشی بدون اسپیکرهای استریو رونمایی و عرضه شده است.

طراحی:

گوشی One Plus 5 ابعادی برابر با 154.2×74.1×7.25mm و وزنی برابر با 153 گرم دارد. شرکت OnePlus تلاش می کند تا گوشی جدیدش را باریک ترین گوشی تولید شده توسط این شرکت جلوه دهد. هر چند ادعا این شرکت چینی صحیح می باشد، اما اختلافی که گوشی OnePlus 5 را باریک ترین گوشی این شرکت می کند فقط 0.1mm می باشد. این گوشی علاوه بر باریک تر بودن، به مقدار 5 گرم از گوشی 3T سبک تر نیز می باشد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

از نظر ظاهری و طراحی، علی رغم شباهت زیادی که OnePlus 5 به گوشی iPhone 7 Plus دارد، تفاوت هایی نیز بین این دو گوشی وجود دارد. گوشی OnePlus به مقدار 3.8mm عرض کمتری نسبت به گوشی iPhone 7 Plus دارد که این مقدار علی رغم کم بودنش، در استفاده با یک دست از گوشی یک مزیت بزرگ محسوب می شود. همچنین این گوشی 4mm ارتفاع کمتری داشته و به مقدار 0.05mm نیز باریک تر از گوشی iPhone 7 Plus می باشد.

صفحه نمایش:

گوشی OnePlus 5 مانند گوشی های دیگر این شرکت مجهز به یک صفحه نمایش 5.5 اینچی می باشد. صفحه نمایش 5.5 اینچی این گوشی از پنل Optic AMOLED بهره برده و FullHD می باشد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

صفحه نمایش OnePlus 5 در صورت داشتن رزولوشن QHD می توانست عملکرد بهتری در زمینه کیفیت صفحه نمایش در رقابت با رقبایش داشته باشد اما نبود رزولوشن QHD و همچنین استفاده از ماتریس نمایش Diamond Pentile کیفیت صفحه نمایش را در مقایسه با دیگر پرچمدارها کمی پایین آورده است هر چند در حالت کلی حتی صفحه نمایش گوشی نیز کیفیت بالا و قابل قبولی دارد.

 

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

از نظر روشنایی صفحه نمایش، OnePlus 5 از پنل به کار رفته در گوشی های 3 و 3T استفاده می کند. روشنایی صفحه نمایش این گوشی در حالت دستی برابر با روشنایی صفحه نمایش گوشی Galaxy S8 می باشد اما در حالت Auto این گوشی سامسونگ می باشد که صفحه نمایشی به مراتب روشن تر از OnePlus 5 در اختیار دارد. میزان حداقل روشنایی در این گوشی برابر با 2nits می باشد که مانع از اذیت شدن چشمان کاربر زمان کار با گوشی هنگام شب یا در شرایط نوری ضعیف می شود.

عملکرد صفحه نمایش گوشی زیر نور آفتاب و در فضای باز هر چند بسیار خوب و قابل قبول بوده و نسبت به گوشی های iPhone 7 Plus و LG G6 بهتر است، در مقایسه با گوشی های Galaxy A7 2017 و Galaxy S8 ضعیف تر می باشد.

باتری:

OnePlus 5 مجهز به یک باتری با ظرفیت 3300mAh می باشد که در مقایسه با ظرفیت باتری گوشی 3T به مقدار 100mAh ظرفیت کمتری دارد. یکی از دلایلی که گوشی جدید شرکت چینی توانسته باریک تر از گوشی iPhone 7 Plus باشد، استفاده از همین باتری می باشد که از نظر اندازه کوچک تر از باتری 3400mAh است. البته با توجه به بهره بردن از چیپست Snapdragon 835، کم بودن ظرفیت باتری لزوما به معنی عمر کمتر باتری نمی باشد.

باتری OnePlus 5 با حضور چیپست جدید اسنپ 835 عملکرد خوبی را از خود ارایه می دهد به طوری که توانایی روشن نگه داشتن گوشی به مدت 20 ساعت در حالت مکالمه صوتی 3G، یازده ساعت هنگام وب گردی در اتصال به شبکه Wi-Fi و در نهایت 18 ساعت هنگام پخش ویدیو دارد. از نظر روشن نگه داشتن گوشی هنگام پخش ویدیو، باتری OnePlus 5 توانسته است پنجمین عملکرد خوب را در تمام مدت و در میان گوشی های هوشمند داشته باشد که نکته قابل توجه و مثبتی برای این گوشی محسوب می شود.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

نکته مثبت دیگر در مورد باتری گوشی جدید OnePlus شارژ شدن سریع این گوشی می باشد. شارژر OnePlus 5 توانایی این را دارد تا در مدت 30 دقیقه باتری گوشی را به میزان 55 درصد شارژ نماید که البته برای این کار حتما باید از شارژر و کابلی که همراه با گوشی عرضه می شوند استفاده کرد.

نرم افزار و رابط کاربری:

OnePlus 5 از آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید یعنی Android 7.1.1 Nougat استفاده می کند که البته لایه اختصاصی خود OnePlus به نام OxygenOS روی آن نصب می باشد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

حسگر اثر انگشت OnePlus 5 یکی از سریع ترین حسگرهای موجود در بازار می باشد که باز کردن قفل گوشی را راحت تر می کند. همچنین در کنار حسگر اثر انگشت، امکانات جالب و محبوب دیگری نیز در گوشی وجود دارد. با دو بار ضربه متوالی به صفحه نمایش گوشی زمانی که گوشی در حالت Standby می باشد، گوشی آماده به کار می شود و همپنین می توان با کشیدن حرف های خاصی باعث اجرا شدن برنامه های خاصی شد. برای مثال با کشیدن حرف های O, V, S, M, W می توان برنامه های خاصی را اجرا کرد که در تنظیمات گوشی، کاربر می تواند برنامه های مورد نظر خود را به هر یک از این حروف مرتبط سازد. با کشیدن همزمان سه انگشت در صفحه نمایش، Screenshot ثبت می شود. در کل می توان گفت رابط کاربری گوشی با توجه به امکانات جالبی که به منظور راحتی کاربر در دسترسی به برنامه ها و انجام کارهای روزمره در آن در نظر گرفته شده است، حس بسیار خوبی را هنگام کار با گوشی به کاربر منتقل می کند.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

صفحه قفل و قسمت نوتیفیکیشن های رابط کاربری بسیار شبیه به اندروید خالص می باشند. نوتیفیکیشن ها به صورت گروه بندی شده و با قابلیت پاسخ نمایش داده می شوند و در صفحه قفل نیز با کشیدن نوتیفیکشن ها به سمت چپ یا راست می توان آن ها را پاک کرد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

OnePlus از ابتدا گوشی های همراه هوشمند خود را با قابلیت های شخصی سازی فراوانی رونمایی و عرضه کرده است. مانند گوشی های قبلی این شرکت چینی، گوشی OnePlus 5 نیز قابلیت های شخصی سازی بسیار زیادی داردبه طوری که کاربر می تواند حتی دکمه های خازنی موجود در گوشی را نیز شخصی سازی نماید و در صورتی که بخواهد آن ها را غیر فعال کرده و از دکمه های ناوبری روی صفحه نمایش استفاده نماید. امکان شخصی سازی دکمه های ناوبری روی صفحه نمایش و جا به جا کردن مکان قرارگیری آن ها، امکان دادن فرمان ها و میان بر های مختلف به گوشی همراه از جمله دیگر ویژگی های شخصی سازی این گوشی می باشند.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

سخت افزار:

گوشی OnePlus 5 مجهز به چیپست اسنپ 835 می باشد که دارای دو نسخه متفاوت با حافظه رم 6GB و 8GB می باشد. حافظه داخلی نسخه 6GB این گوشی برابر با 64GB و حافظه داخلی نسخه 8GB آن برابر با 128GB می باشد. OnePlus نوع رم به کار رفته در این گوشی را LPDDR4X انتخاب کرده است که در بهینه کردن مصرف باتری گوشی نیز تاثیر مثبتی دارد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

با در نظر گرفتن قدرت پردازشی و حافظه رم بالای این گوشی، پردازنده گرافیکی قدرتمند و همچنین حافظه داخلی بالا و پر سرعت، قدرت پردازشی OnePlus 5 را برای اجرا برنامه ها و بازی های سنگین و حتی 3D می توان کاملا مناسب و کافی دانست به نحوی که این گوشی به راحتی توانایی اجرا هر برنامه و بازی موجود در بازار را به راحتی و بدون هیچ مشکلی دارد.

دوربین:

با توجه به اینکه دوربین های دوتایی خیلی سریع به یکی از ویژگی های اصلی پرچمدارها تبدیل شدند، One Plus نیز با توجه به فرستادن یک گوشی قدرتمند به بازار و به منظور رقابت با دیگر پرچمدارها، پرچمدار جدید خود را به یک دوربین دوتایی با کیفیت مجهز کرده است.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

دوربین اصلی این گوشی شامل یک دوربین 16MP و یک دوربین 20MP می باشد که هر دو دوربین ساخت سونی می باشند. زاویه دید دوربین 16MP وسیع می باشد در حالی که دوربین دوم و 20MP زاویه دید معمولی و نرمالی دارد. تفاوت زاویه دید دو دوربین به کار رفته در قسمت پشت گوشی در عکس زیر نمایش داده شده است.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

رابط کاربری برنامه دوربین گوشی ساده می باشد. با کشیدن انگشت به سمت راست امکان فیلم برداری برای کاربر فراهم می شود. کشیدن انگشت به سمت چپ، عکس برداری با حالت Portrait را فعال می کند که دسترسی به حالت پر کاربرد Portrait در این گوشی را بسیار راحت می کند و امکان کاربر پسندی می باشد. در برنامه دوربین و در قسمت بالای آن، تاگل هایی نیز برای فلش دوربین، حالت HDR، تایمر و نسبت ابعاد در نظر گرفته شده است. در آخر نیز یک آیکون برای دسترسی به منو تنظیمات برای انجام تنظیمات بیشتر مانند فعال کردن عکاسی پانوراما، حرفه ای، اسلوموشن و دیگر موارد در گوشه بالای برنامه وجود دارد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

کیفیت عکس:

عکس های ثبت شده با دوربین 16MP گوشی دارای جزئیات زیادی می باشند. نویز بسیار کمی در تصاویر دیده می شود و محدوده دینامیکی نیز هر چند در حد و اندازه یک پرچمدار نیست، اما باز هم به اندازه کافی خوب و قابل قبول می باشد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

اما موارد گفته شده و کیفیت بالای دوربین 16MP در مورد دوربین 20MP صادق نمی باشد. جزئیات تصاویر به اندازه ای که از یک دوربین 20MP انتظار می رود زیاد نمی باشند و تصاویر این دوربین نویز بیشتری در مقایسه با تصاویر دوربین 16MP دارند.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

عکس هایی که در شرایط نوری ضعیف و یا شب هنگام ثبت می شوند، مطابق انتظار کیفیت پایین تری در مقایسه با عکس های ثبت شده در روز دارند. نویز در تصاویر در شرایط نوری ضعیف بیشتر می باشد اما در حالت کلی کیفیت عکس های ثبت شده با دوربین OneOlus 5 هنگام شب و یا شرایط نوری ضعیف نیز با توجه به دقت بالای رنگ ها حتی در این شرایط، قابل قبول و خوب می باشد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

یکی از ویژگی های خوب دوربین گوشی OnePlus 5 ثبت عکس های Portrait با کیفیت بالا می باشد. هر دو دوربین به کار رفته در قسمت پشت گوشی در ثبت این نوع عکس با یکدیگر همکاری می کنند و یک الگوریتم با کمک اطلاعاتی که از دو دوربین می گیرد، می تواند چهره را از زمینه عکس جدا کند. در این حالت، الگوریتم به زمینه عکس کمی حالت بلوره ای اضافه می کند و در نتیجه توجه بیننده به شخص درون عکس جلب می شود و نه به زمینه آن.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

اما علاوه بر دوربین اصلی قدرتمندی که OnePlus 5 دارد و در مجموع توانایی ثبت عکس هایی با کیفیت بالا را توسط دوربین اصلی خود دارد، دوربین جلو یا دوربین سلفی این گوشی نیز دوربین مناسب و با کیفیتی می باشد. عکس های ثبت شده توسط دوربین جلو این گوشی دارای کیفیت بسیار عالی، جزئیات تصاویر بالا و رنگ های طبیعی و نزدیک به واقعیت می باشند. تنها موردی که دوربین جلو گوشی فاقد آن می باشد، عکس برداری Portrait می باشد.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

دوربین گوشی OnePlus 5 توانایی فیلم برداری با کیفیت های 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و همچنین کیفیت 1080p با سرعت های 30 و 60 فریم بر ثانیه را دارد.

باید اعتراف کرد که کیفیت ویدیوهای 4K ثبت شده با دوربین این گوشی، بی نظیر می باشند. جزئیات بسیار زیادی در ویدیو ها وجود دارد، رنگ ها بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت می باشند و کیفیت بسیار بالای ویدیوها واقعا OnePlus را لایق تحسین می کند. کیفیت ویدیوهای 4K ثبت شده با این گوشی به قدری بالا است که فقط تعداد کمی از گوشی های همراه قابلیت رقابت با آن را دارند. اما در صورت فیم برداری با کیفیت 1080p، بهتر است این کار با سرعت 60 فریم بر ثانیه انجام گیرد به دلیل این که ویدیوهایی که در این حالت ثبت می شوند نسبت به ویدیوهای ثبت شده با سرعت 30 فریم بر ثانیه از جزئیات بیشتری برخوردار بوده و در مجموع کیفیت بالاتری دارند.

جمع بندی:

گوشی OnePlus 5 علی رغم اینکه گران ترین گوشی تولید شده توسط OnePlus تا به حال می باشد، در میان پرچمدارهای موجود در بازار از قیمت مناسب تری برخوردار است.

دوربین دو تایی به کار رفته در این گوشی و همچنین دوربین جلو یا سلفی گوشی که هر سه دوربین های قدرتمندی بوده و توانایی ثبت عکس ها و ویدیوهای با کیفیت بالایی را دارند، عمر بالای باتری، صفحه نمایش AMOLED با کیفیت بالا و قابل قبول، سیستم عامل جدید اندروید که البته لایه OxygenOS روی آن نصب شده است و امکانات شخصی سازی بسیار زیاد و قابل توجهی را برای شخصی سازی هر چه بیشتر گوشی در اختیار کاربر می گذارد و در آخر سخت افزار بسیار قدرتمند که با داشتن چیپست Snapdragon 835 و حافظه رم 8GB یا 6GB قدرت پردازشی بسیار بالایی را برای این گوشی فراهم می کند، همگی از امکانات بسیار خوب این گوشی می باشند که بدون شک OnePlus 5 را به یکی از پرچمدارهای قدرتمند و جلب توجه کننده موجود در بازار تبدیل می کند.

قیمت خرید گوشی OnePlus 5

OnePlus 5 با همان سیاست قبلی شرکت OnePlus تولید و عرضه شده است. سخت افزار قدرتمند و قدرت پردازشی بسیار بالا با قیمت مناسب و غیر قابل رقابت برای دیگر شرکت ها. گوشی OnePlus 5 شاید گران ترین محصول این شرکت باشد اما در مقایسه با پرچمدارهای iPhone و Galaxy قیمت بسیار مناسبی را با خود به همراه دارد، که باعث می شود یکی از گزینه های مناسب برای خرید گوشی بالارده باشد.

رزولوشن صفحه نمایش و ضد آب نبودن گوشی مواردی هستند که برای تضعیف این گوشی توسط رقبا می توانند مطرح شوند اما مشخصه اصلی گوشی یعنی قدرت پردازشی بسیار بالای آن وظیفه ایستادن در برابر این انتقادها را خواهد داشت.

گوشی OnePlus 5 برای آن دسته از کاربرانی که قصد اجرا بازی های سنگین و 3D را روی گوشی همراه خود دارند و یا به دنبال یک گوشی همراه با دوربین قدرتمند و کیفیت عکس بردای و فیلم برداری بالا هستند، یک گزینه مناسب می باشد و با توجه به قیمت مناسبی که با خود به همراه دارد، پیشنهادی می باشد که رد کردن آن به راحتی امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *