نقد و بررسی کامل گوشی Zenfone 3 Max

نقد و بررسی کامل گوشی Zenfone 3 Max

چندین ماه پیش، شرکت Asus خانواده Zenfone 3 را رونمایی و معرفی کرد. این خانواده نیز به مانند سیاست های قبلی Asus متشکل از چندین گوشی در رده های مختلف می باشد. گوشی هایی با مشخصات نسبتا میان رده که یک گوشی با قیمت مناسب را در اختیار کاربر قرار می دهد تا گوشی هایی با مشخصات قوی و قدرتمند به عنوان پرچمدار و با قیمت های بالاتر. برای مثال گوشی های Zenfone 3 Ultra و همچنین گوشی Zenfone 3 Deluxe گوشی های قدرتمند و با مشخصات قوی این شرکت می باشند در حالی که گوشی Zenfone 3 Max که ما امروز به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت یک گوشی با مشخصات نسبتا ضعیف تری می باشد که بیشتر روی عمر باتری این گوشی تمرکز شده است. این سیاست Asus بوده است که گوشی های سری Max خود را همواره به منظور عمر بالای باتری با سخت افزارها و امکانات نسیتا میان رده ای عرضه کند تا در نتیجه کارایی و عمر باتری بالا برود. گوشی Zenfone 3 Max هم همین سیاست ها را دنبال می کند و سخت افزاری میان رده اما یک باتری بسیار قدرتمند که توانایی یک یا دو روز دوام آوردن را با استفاده زیاد از گوشی دارد، با خود به همراه دارد.

zenfone-3-max-first

علی رغم موارد گفته شده، سخت افزار این گوشی آن قدرها هم ضعیف نیست و در کنار باتری 4100mAh قدرتمند این گوشی، جنبه های سخت افزاری قوی و قدرتمندی وجود دارند که بتوان در مورد آن ها نقد و بررسی انجام داد. برای مثال از بین مواردی که در اولین نگاه جلب توجه می کنند، می توان به صفحه نمایش 5.5 اینچی با کیفیت 1080 و همچنین دوربین قدرتمند 16MP و سنسور اثر انگشت این گوشی اشاره کرد.

امکانات سخت افزاری گوشی به طور خلاصه شامل یک چیپست Snapdragon 430 با هشت پردازنده و فرکانس 1.4GHz ، حافظه RAM با ظرفیت 3GB ، حافظه داخلی گوشی به میزان 32GB که البته قابل افزایش با استفاده از کارت حافظه جانبی می باشد، دوربین جلو 16MP به همراه فلش Dual LED ، دوربین جلو 8MP ، باتری بسیار قدرتمند و امکانات مختلف دیگری می باشد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

Zenfone-3-max-overview

همان طور که احتمالا می دانید، گوشی Zenfone 3 Max شامل دو ورژن مختلف می باشد که یکی از آن ها دارای صفحه نمایش بزرگتر و کمی سخت افزارهای قدرمندتر بوده و دیگری صفحه نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن پایین تر، دوربین با رزولوشن پایینتر و در نهایت حافظه ذخیره سازی داخلی و حافظه رم پایینتری می باشد که ما در نقد و بررسی امروز خود گوشی Zenfone 3 Max مدل ZC553KL را که صفحه نمایش بزرگتر و سخت افزارهای نسبتا قوی تری دارد را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

اما گوشی مورد نقد و بررسی ما، امکانات جالب توجه و جالبی با خود به همراه دارد که می توان باتری قدرتمند و 4100mAh آن را اولین مورد جالب توجه گوشی دانست. در حالی که در کنار باتری گوشی صفحه نمایش بزرگ گوشی نیز وجود دارد اما نکته جالب توجه دیگر، این است که Asus امکانی را فراهم آورده است که از طریق آن کاربران می توانند اقدام به شارژ دیگر دستگاه های خود توسط گوشی نمایند. برای این کار یک آداپتور OTG به همراه گوشی عرضه می شود که شما می توانید دستگاه های دیگر خود را از طریق رابط Type-A به آداپتور و در نتیجه به گوشی وصل کرده و دستگاه خود را شارژ نمایید.

گوشی Zenfone 3 Max پکیج تقریبا خوبی را به خود به همراه دارند. در کنار این گوشی همان طور که اشاره شد یک آداپتور OTG وجود دارد تا از طریق آن بتوانید دستگاه های خود را شارژ کنید که علاوه بر این امکان، می توانید از طریق این آداپتور فلش مموری های یا حتی صفحه کلیدهایی را به گوشی وصل کرده از آن ها استفاده نمایید. در کنار این آداپتور یک شارژر 5V/2A و یک کابل microUSB نیز وجود دارند. نکته قابل توجه در مورد این پکیج، نبود هندزفری به همراه گوشی می باشد که باید به طور جداگانه تهیه شود و همچنین نکته دیگر عدم پشتیبانی گوشی از شارژ سریع می باشد که با توجه به ظرفیت بالای باتری گوشی، کمی قابل تامل می باشد.

Zenfone-3-max-second

طراحی:

گوشی Zenfone 3 Max نام و ظاهری دارد که این گوشی را بیشتر به گوشی های بالارده و قدرتمند Asus شبیه می کند تا دیگر گوشی های میان رده و ارزان قیمت این شرکت. قسمت جلو گوشی شامل صفحه نمایش 5.5 اینچی گوشی می باشد که در قسمت بالای آن خروجی صدا گوشی، دوربین جلو گوشی، سنسور مجاورت، سنسور حساس به نور و notification LED وجود دارد. در قسمت پایین صفحه نمایش نیز دکمه های ناوبری خازنی گوشی قرار دارند که مانند دیگر گوشی های Asus فاقد نور و روشنایی بوده و در هنگام تاریکی پیدا کردن آن ها کمی سخت می باشد.

Zenfone-3-max-third

لبه راست گوشی شامل دکمه های پاور و ولووم گوشی می باشند که به نظر می رسد این دکمه ها در موقعیت مناسبی قرار گرفته اند و استفاده از آن ها برای کاربر بسیار راحت می باشد. لبه چپ گوشی نیز شامل تراشه ای می باشد که یک عدد سیم کارت میکرو و یک عدد سیم کارت نانو یا کارت حافظه میکرو را پشتیبانی می کند.

Zenfone-3-max-four

لبه پایین گوشی شامل یک میکروفون در قسمت چپ، پورت microUSB در وسط و یک اسپیکر در قسمت راست لبه می باشد. اما در لبه بالا گوشی فقط جک هدفون و میکروفون دوم گوشی قرار دارد.

Zenfone-3-max-five

در قسمت پشت گوشی نیز دوربین 16MP گوشی قرار دارد که در سمت چپ آن فلش دوتایی LED و در سمت راست دورین سنسور مادون قرمز قرار دارد و در نهایت در قسمت پایین دوربین گوشی نیز سنسور اثر انگشت گوشی وجود دارد.

Zenfone-3-max-six

در حالت کلی در مورد طراحی ظاهری گوشی Zenfone 3 Max می توان گفت که طراحی گوشی بسیار زیبا و خوش استیل می باشد و گوشی نیز به گونه ای طراحی شده است که کاملا خوش دست بوده و استفاده از آن دست کاربر را خسته نمی کند به طوری که این گوشی را می توان یکی از خوش دست ترین گوشی های 5.5 اینچی بازار دانست.

صفحه نمایش:

گوشی Zenfone 3 Max مجهز به یک صفحه نمایش 5.5 اینچی می باشد که از پنل IPS LCD در آن استفاده شده است. کیفیت صفحه نمایش این گوشی 1080×1920 بوده و صفحه نمایش گوشی دارای کیفیت خوب و قابل قبولی می باشد به طوری که عملکرد صفحه نمایش این گوشی را در میان گوشی های هم رده و با قیمت مشابه Zenfone 3 Max می توان فوق العاده خوب ارزیابی کرد. صفحه نمایش گوشی به اندازه کافی شارپ بوده و با توجه به زاویه دید خوب صفحه نمایش و همچنین میزان روشنایی قابل قبول گوشی، می توان در فضای باز و زیر نور آفتاب نیز عملکرد صفحه نمایش را خوب ارزیابی کرد.

در حالت کلی و با در نظر گرفتن تمامی موارد مربوط به صفحه نمایش، می توان عملکرد این صفحه نمایش را در بین گوشی های هم رده با Zenfone 3 Max بسیار خوب و قابل قبول ارزیابی کرد.

نرم افزار:

گوشی Zenfone 3 Max از سیستم عامل Android 6.0.1 Marshmallow استفاده می کند که رابط کاربری ZenUI 3.0 روی آن نصب می باشد. نکته مثبت و خوبی که در مورد ZenUI وجود دارد طراحی زیبا و برخی امکانات قابل توجه و خوب آن می باشد. اما نکته منفی مربوط به این رابط کاربری تعداد زیاد برنامه های سیستمی می باشد که به طور پیش فرض روی این گوشی نصب می باشند. برخی از این برنام ها برنامه های خود شرکت Asus و برخی دیگر برنامه های شرکت های دیگر مثل Facebook می باشد. چیزی که به نظر می رسد شرکت Asus باید به آن توجه کند این است که یا باید تعداد این برنامه های سیستمی را پایین بیاورد و یا امکان حذف و پاک کردن آن ها از گوشی را فراهم نماید.

عملکرد گوشی:

در مورد عملکرد گوشی در طی روز و اجرا برنامه های روزمره، اجرا هم زمان چندین برنامه و حتی وب گردی و باز کردن صفحات سنگین برخی وب سایت ها، عملکرد گوشی علی رغم استفاده از چیپست Snapdragon 430 که یک چیپست معمولی و میان رده می باشد بسیار روان و خوب بوده و هیچ مشکل خاصی در آن مشاهده نمی شود.

اما نقطه ضعف این گوشی در رابطه با عملکرد سخت افزاری دستگاه هنگام اجرا بازی می باشد. جایی که Snapdragon 430 به کار رفته در این گوشی هیچ حرفی برای گفتن در برابر Snapdragon 650 به کار رفته در گوشی Redmi Note 3 ندارد. در حالی که گوشی Redmi Note 3 بسیاری از بازی های 3D را می تواند به خوبی اجرا نماید، گوشی Zenfone 3 Max در اجرا بیشتر این بازی ها مشکل داشته و تنها برای اجرا برخی بازی های سبک 2D مناسب می باشد.

عملکرد چند رسانه ای گوشی نیز در حالت کلی راضی کننده می باشد. صفحه نمایش گوشی برای نمایش ویدیو ها و فیلم های شما به اندازه کافی و قابل قبول دارای کیفیت خوبی بوده و در کنار آن عملکرد هدفون صوتی گوشی نیز خوب می باشد که در کنار یکدیگر منجر به تجربه چند رسانه ای خوبی می شوند.

دوربین:

گوشی Zenfone 3 Max از یک دوربین 16MP که مجهز به لنزی با دریچه دیافراگم f2/0 می باشد استفاده می کند. دوربین این گوشی نیز مانند دیگر گوشی های Asus از فناوری TriTech استفاده می کند که موجب ترکیب سه فناوری تمرکزیابی لیزری، تشخیص فاز و تمرکز مداوم شده و نتیجه آن یک فوکوس بسیار شفاف تنها در 0.03 ثانیه در هر شرایطی بوده و به مقدار 10 برابر سریع تر از پلک زدن انسان در هر سناریویی می باشد. کنار دوربین این گوشی یک فلش دوتایی LED نیز وجود دارد که به شما کمک می کند تا در شرایطی که نور مناسبی وجود ندارد نیز عکس هایی با کیفیت بالایی داشته باشید.

zenfone-3-max-camera

برنامه دوربین گوشی نیز یک برنامه جامع بوده و شامل چندین حالت مثل حالت دستی که به کاربر اجازه می دهد تا تنظیمات را آن گونه که خودش ترجیح می دهد اعمال کرده و اقدام به عکاسی نماید، حالت White Balace و حالت ISO و همچنین حالت focusing و چندین حالت دیگر نیز می باشد. حالت خودکار، امکان جالب دوربین این گوشی می باشد که با توجه به شرایط نوری و دیگر شرایط محیط، پیشنهاد می کند که از چه تنظیماتی استفاده کنید و یا چه تغییراتی در تنظیمات خود اعمال کنید تا بهترین عکس ممکن در آن شرایط را داشته باشید.

Zenfone-3-Max-seven

در مورد کیفیت عکس های گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی می توان گفت که در حالت کلی کیفیت عکس ها خوب و قابل قبول می باشد. رنگ ها، کنتراست و تعادل نور سفید همگی خوب به نظر می رسند. هنگام عکس برداری در فضای باز و زیر نور آفتاب با این گوشی، پیشنهاد می شود که حالت HDR دوربین روشن باشد در غیر این صورت کیفیت عکس های گرفته شده در این شرایط کمی پایین خواهد بود. مورد دیگری که دوربین گوشی در آن کمی ایراد دار ظاهر شده است، هنگام autofocus می باشد که بعضا بعضی از عکس های گرفته شده بدون فوکوس ثبت می شوند اما نکته ای که لازم است تا به آن اشاره شود این است که این ایراد مربوط به نرم افزار دوربین گوشی بوده و با به روز رسانی آن، این مشکل نیز کاملا برطرف می شود.

دوربین این گوشی قادر به ثبت ویدیوهایی با کیفیت 1080 می باشد که مشکل این ویدیو ها نیز پایین بودن محدوده دینامیکی و باز هم مشکل فوکوس می باشد که البته مشکل دوم همان طور که به آن اشاره شد با به روز رسانی نرم افزار برطرف می شود.

باتری:

گوشی Z3nfone 3 Max از یک باتری قدرتمند 4100mAh استفاده می کند که می توان گفت بزرگترین و بهترین امکان موجود در این گوشی می باشد. عملکرد باتری گوشی به طور غیر قابل انکاری فوق العاده می باشد به نحوی که می توان صفحه نمایش گوشی را به طور مداوم 6 الی 7 ساعت روشن نگه داشته و با آن کارهای مختلفی را انجام داد. امکان جالب دیگر باتری این گوشی همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد و خود شرکت Asus نیز تبلیغات زیادی را روی آن انجام داده است این می باشد که می توان از این گوشی به کمک آداپتور OTG که به همراه گوشی عرضه می شود به عنوان یک شارژر نیز استفاده کرد و گوشی های دیگر یا تبلت ها و حتی ساعت های هوشمند را توسط این گوشی شارژ نمود.

اما متاسفانه سرعت شارژ دستگاه های دیگر توسط این گوشی کمی پایین می باشد. برای مثال با وصل بودن گوشی iPhone 7 Plus به این گوشی با شارژ یک درصد و به مدت یک ساعت، شارژ گوشی iPhone 7 Plus فقط به 17 درصد می رسد که مقدار بسیار کمی می باشد و در عین حال شارژ گوشی Zenfone 3 Max در این مدت از 100 درصد به 87 درصد کاهش یافت. با توجه به این مورد گفته شده، شارژ کردن وسیله های دیگر توسط این گوشی تنها در زمان های خاصی که به هیچ منبع دیگری دسترسی ندارید و شارژ خود گوشی Zenfone 3 Max به اندازه کافی می باشد و به شرط به همراه داشتن آداپتور OTG مخصوص این کار ممکن می باشد.

دیگر نکته ای که باید عنوان شود این است که این گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و با توجه به ظرفیت بالای باتری، شارژ شدن کامل گوشی مدت 150 دقیقه به طول می انجامد.

جمع بندی:

در حالت کلی و با در نظر گرفتن تمام موارد، گوشی Zenfone 3 Max را می توان یک گوشی خوب دانست که ترکیبی از امکانات و عملکرد خوب را در اختیار کاربر قرار می دهد. کیفیت ساخت و طراحی ظاهری گوشی نیز مورد قبول و خوب می باشد. کیفیت صفحه نمایش در میان گوشی های هم رده با این گوشی بسیار خوب بوده و در میان بهترین ها می باشد. عمر باتری بسیار بالا بوده و کیفیت دوربین های اصلی و جلو گوشی نیز خوب و کاملا قابل قبول می باشد و در حالت کلی می توان ادعا کرد که Zenfone 3 Max  یکی از بهترین گوشی های موجود در بازار در بین گوشی های هم رده با خود می باشد.

Zenfone-3-max-eight

البته با در نظر گرفتن امکانات و قیمت گوشی Xiaomi Redmi Note 3 ، تنها این گوشی را می توان یک رقیب سرسخت برای Zenfone 3 Max دانست که پیشنهاد می شود در صورتی که قصد خرید یک گوشی هوشمند در این رده را دارید، حتما یک مقایسه دقیق بین این دو گوشی انجام داده و سپس اقدام به خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *