نقد و بررسی گوشی های جدید سامسونگ گلکسی S8 و اس 8 پلاس

نقد و بررسی اولیه گوشی سامسونگ گلکسی S8 و اس8 پلاس

بعد از یک ماه رگبار تبلیغاتی، سامسونگ بالاخره S8 و S8 پلاس را رونمایی کرد. این دو گوشی هوشمند اولین گوشی های هوشمندی هستند که سامسونگ بعد از اتفاق ناخوشایندی که برای گلکسی نوت 7 افتاد توسط سامسونگ رو نمایی شدند. فاجعه ای که برای Note 7 رخ داد، سامسونگ را مجبور کرد که تست های ایمنی سفت و سختی روی باتری پرچمداران جدید خود انجام دهد. تست هایی که به نظر می رسد از این پس روی تمامی گوشی های سامسونگ انجام خواهد شد. با توجه به اینکه سامسونگ برای این دو گوشی از متریال ایمن تر و شناخته شده تری استفاده کرده است، می توان ادعا کرد که این دو گوشی پس از S6 اولین گوشی هایی هستند، که ساسونگ با این میزان از تغییرات در ظاهر گوشی رونمایی کرده است. به دلیل این که هر دو گوشی S8 و S8 پلاس مجهز به صفحه نمایش خمیده که در S7 Edge به کار رفته بود هستند، دیگر کلمه ی Edge از نام این دو گوشی حذف شده است. به عبارت دیگر تفاوت دو نماینده سامسونگ نه در صفحه نمایش خمیده آنها بلکه در اندازه صفحه نمایش می باشد. صفحه نمایشی که در همان ابتدا به واسطه ی خمیده بودنش نظر هر کسی را به خود جلب می کند. صفحه نمایش طویل و باریک، تراکم پیکسلی بالا و پوشش دادن حداکثر فضای ممکن که فضای خالی بسیار کمی را در قسمت جلو گوشی می گذارد که به زیبایی های گوشی افزوده است. تنها مورد عجیبی که در مورد این دو گوشی وجود دارد، نسبت ابعاد صفحه نمایش می باشد. هر چند بعد از معرفی گوشی LG-G6 و نسبت  ابعاد عجیب 18:9 آن کمی آمادگی شنیدن نسبت ابعاد عجیب از سامسونگ را داشتیم، گوشی سامسونگ نسبت ابعاد 18.5:9 را به همراه دارد که البته تفاوت آن با گوشی LG-G6 این است که صفحه نمایش هر دو گوشی سامسونگ از نوع Super AMOLED می باشند.

 

samsung s8 overview

سامسونگ اگر اولین برند نباشد، یکی از اولین برندهایی می باشد که از چیپست Snapdragon 835 استفاده کرده است.

البته لازم به ذکر است که همانند سال های گذشته در بعضی از مارکت ها  سامسونگ از چیپست Exynos که ساخت خودش می باشد نیز استفاده خواهد کرد. سنسور دوربین برای هر دو مدل همان سنسور استفاده شده در S7 و Note 7 می باشد که با توجه به ادعاهای سامسونگ، دوربین این دو گوشی مطمئنا با بهبود همراه بوده و نسبت به دوربین های قبلی عکس های با کیفیت تری در اختیار کاربران قرار می دهد. در مورد دوربین سلفی اما، هر چقدر به دنبال ایراد باشید، با توجه به دوربین 8MP با رزولوشن بالا، چیزی گیرتان نخواهد آمد. سامسونگ در این دو مدل از سنسور عنبیه استفاده کرده است. البته انتظار می رفت که سامسونگ نسبت به سنسورهایی که در مدل های قبلی خود مورد استفاده قرار داده بود از سنسورهای بهتری استفاده کند اما باید امیدوار بود این سنسورتشخیص عنبیه به قدری خوب باشند که جایی برای اعتراض به جای غیر معمول سنسور اثر انگشت باقی نگذارد.

 

طراحی :

اگر در مورد سامسونگ گلکسی S8  و نسخه پلاس  تنها یک مورد باشد که نسبت به مدل های قبلی Galaxy تغییر اساسی کرده باشد، آن مورد طراحی این دو گوشی می باشد و وقتی که صحبت از طراحی در مورد این دو گوشی می شود، بدون شک صفحه نمایش این دو گوشی حرف اول را می زنند به گونه ای که کاربران سامسونگ باید به دنبال میلیمترهایی باشند که جزئی از صفحه نمایش گوشی نیستند. هر چند  LG نیز در این زمینه از پیش رو ها می باشد اما برتری سامسونگ نسبت به  LG استفاده از صفحه نمایش خمیده ی Super AMOLED می باشد که LG تلاش می کند این خمیده بودن را مانعی برای خوش دستی گوشی جلوه دهد اما واقعیت این است که کاربران بیشتر طرح سامسونگ را پسندیده و از آن استقبال بیشتری نیز می کنند.

samsung s8 design

2017 سالی است که یکی از موردهای عجیب در دنیای گوشی های هوشمند نسبت ابعاد صفحه نمایش آن ها می باشد. طبیعتا هنگامی که بخواهید صفحه نمایش گوشی خود را بدون بزرگ کردن خود گوشی بزرگتر کنید، این اتفاق خواهد افتاد. ال جی G6 با داشتن نسبت ابعادی 18:9 کمی عحیب به نظر می رسد اما با نگاهی به S8 و S8+ که نسبت ابعادی 18.5:9 دارند، این تعجب بیشتر خواهد شد.  رزولوشن در هر دو گوشی سامسونگ 1440 × 2960 می باشد که به ادعای سامسونگ نیم میلیون پیکسل بیشتر از متوسط یک پنل QHD می باشد. قطر صفحه نمایش در S8 برابر با 5.8 اینچ و در نسخه پلاس 6.2 اینچ می باشد. شاید هنگام خواندن در S8 که صفحه نمایش آن کمی کوچکتر می باشد، به ویژه خواندن اعداد کمی مشکلاتی به دلیل کوچک بودن اعداد دیده شود. ابعاد صفحه نمایش پرچمدار جدیدکره ای ها 64.4 × 132.5 می باشد در حالی که در مورد سامسونگ گلکسی S8 پلاس و صفحه نمایش 6.2 اینچی اش این ابعاد 68.9 × 141.6 می باشد. مقایسه این دو صفحه نمایش با صفحه نمایش 5.5  اینچی S7 Edge با ابعاد 68.5 × 121.8 بیانگر این است که S8 پلاس مقدار بسیار کمی عریض تر از S7 Edge، همچنین S8 فقط 0.5 میلی متر عریض تر از  S7 می باشد. اما طول صفحه نمایش در هر دو گوشی به مقدار قابل توجهی بیشتر می باشد به طوری که این مقدار در مقایسه S8 پلاس با S7 Edge دو سانتی متر و در مقایسه S8 با  S7 این مقدار 11 میلی متر می باشد. البته باید در این مقایسه در نظر داشت که که دکمه فیزیکی Home در پرچمداران جدید سامسونگ حذف شده است. سامسونگ با حذف دکمه Home از گوشی های جدید خود که در تمامی گوشی های سری S وجود داشت و افزایش طول صفحه نمایش خود، این صفحه نمایش جدید خود را Infinity display نامگذاری کرد.

samsung s8 design

اما یک قسمت حساس به فشار در قسمت پایینی صفحه نمایش عمل دکمه Home را انجام می دهد. این قسمت از صفحه نمایش به گونه ای طراحی شده است که حتی اگر صفحه نمایش گوشی خاموش باشد، یک آیکون همیشه روشن وجود خواهد داشت که نشانگر دکمه Home می باشد. با توجه به این که سامسونگ سعی کرده بیشترین فضای ممکن از قسمت جلو گوشی را به صفحه نمایش اختصاص دهد، مجبور به حذف سنسور اثر انگشت از قسمت جلو گوشی شده است. سامسونگ این سنسور را به قسمت پشت گوشی برده است اما به طور معمول سنسورهای اثر انگشت در اکثر گوشی هایی که در قسمت پشتی آن قرار دارند در وسط قاب قرار می گیرد در حالی که سامسونگ این سنسور را به قسمت راست پشت گوشی برده است. این اقدام سامسونگ برای راست دست ها و کلا آن دسته از کاربرانی که از دست راست خود استفاده می کنند یک مزیت محسوب می شود در حالی که برای کاربران چپ دست یک نکته ی منفی محسوب می شود. سامسونگ به دلیل اینکه هنگام لمس سنسور اثر انگشت برآمدگی دوربین کاربر را اذیت نکند، برآمدگی دوربین را از بین برده است البته با توجه به وجود سنسور تشخیص عنبیه، سنسور اثر انگشت کمی بی استفاده به نظر می رسد و بعد از عادت به استفاده از این سنسور، دیگر کمتر کاربری سنسور اثر انگشت را به تشخیص عنبیه ترجیح می دهد. با این حال سنسور اثر انگشت در مواردی مانند Samsung Pay و دیگر برنامه هایی که از نظر امنیتی نیاز به سنسور اثر انگشت دارند کاربر خواهد داشت. با توجه به اینکه سامسونگ برای سنسور تشخیص عنبیه خود در قسمت بالای صفحه نمایش یک دوربین در نظر گرفته است و همچنین قرار گرفتن دوربین جلو 8MP خود گوشی، سنسور تنظیم نور صفحه نمایش در فضای باز، Notification LED، سنسور IR که دوربین تشخیص عنبیه را قادر می سازد در محیط تاریک نیز عمل کند و همچنین بلندگو مخصوص مکالمه، قسمت بالای صفحه نمایش کمی شلوغ به نظر می رسد که البته با توجه به طراحی خوب سامسونگ این موارد به زیبایی های گوشی نیز افزوده است. اما بر خلاف قسمت بالای صفحه نمایش در قسمت پایین آن هیچ چیزی وجود ندارد .

از نظر طراحی Frame ، مورد دیگری که در این دو گوشی در مقایسه با نسل قبلی این سری یعنی S7 به چشم می خورد، رنگ قاب پشتی این دو گوشی می باشد. در حالی که سامسونگ رنگ قاب پشتی  S7 را مات طراحی کرده بود، فریم این دو مدل براق و جلا داده شده طراحی شده اند.

دکمه فیزیکی دیگری در گوشه چپ این دو گوشی و زیر دکمه ولووم قرار داده شده است که به دستیار Bixby اختصاص دارد. در گوشه ی پایین گوشی نیزعلاوه بر جک هدفون 3.5mm، پورت USB-C و اسپیکر تکی گوشی قرار دارد.

samsung s8 bixby

سامسونگ S8 و نسخه پلاس هر دو به مانند نسل قبلی خود از گواهینامه نظامی IP68 که ضد آب و ضد گرد و غبار بودن گوشی را بیان می کند برخوردار می باشند که امروزه با توجه به اینکه پرداخت مبالغ نسبتا بالا برای گوشی های هوشمند به امری طبیعی تبدیل شده است، داشتن این گواهینامه ها مطمئنا موردی مثبت برای گوشی های هوشمند به حساب می آید.

اما مقاوم بودن گوشی در برابر آب و گرد و غبار باعث افزایش ضخامت این دو گوشی جدید سامسونگ نشده است و همواره باریک و نازک ماندن گوشی از اولویت های مهم سامسونگ بوده است. حتی صفحه نمایش خمیده گوشی خود را با این ویژگی به خوبی وفق داده است و فریم گوشی نیز به گونه ای طراحی شده که است که باریک و زیبا بودن گوشی در آن رعایت شده باشد، و به به صورت بسیار زیبایی به چشم آید.

البته باریک و نازک بودن گوشی به این مقدار همیشه خوب نبوده و بعضا مشکلاتی را نیز به همراه داشته است به طوری که برداشتن گوشی از روی یک سطح صاف مثل میز کمی سخت به نطر می رسد. گوشی S7 سامسونگ تا حدودی این مشکل را برای کاربران خود به همراه داشت اما این مشکل در گوشی های جدید سامسونگ با طراحی هوشمندانه این کمپانی برطرف شده است و مشکلی در این مورد وجود نیز ندارد.

 

رابط کاربری :

نماینده های جدید سامسونگ هر دو مبتنی بر سیستم عامل اندروید نوقات می باشند که توسط رابط کاربری Grace Ux پشتیبانی می شوند. این رابط کاربری برای اولین بار در Note 7 معرفی شد و بعد از آن نیز در گوشی های 2017 سری A مورد استفاده قرار گرفت. Grace Ux در مقایسه با Touch Wiz که رابط کاربری قبلی گوشی های سامسونگ بود روان تر بوده و سرعت اجرا بالایی نیز دارد. کاربران سامسونگ در مورد Touch Wiz و اینکه این رابط کاربری با سخت افزار گوشی های سامسونگ همخوانی کافی را ندارد اعتراضاتی را داشتند که در Grace Ux این مشکل نیز به خوبی برطرف شده است و در حالت کلی Grace Ux انتظاراتی را که از این گوشی می رفت کاملا برآورد کرده است.

در Grace Ux طراحی آیکون ها برای همخوانی بیشتر با صفحه نمایش خمیده گوشی کمی گردتر شده است و همچنین با کشیدن قسمت پایینی صفحه نمایش به سمت بالا پنل App Drawer اجرا می شود. نوار ناوبری یا همان Navigation Bar ظاهری جدید به خود گرفته و همچنین سامسونگ امکان شخصی سازی این نوار را در اختیار کاربر گذاشته است به طوری که می توان حتی جای آیکون Back را عوض کرد.

samsung s8 UI

برنامه Samsung Connect امکان دیگری است که سامسونگ در اختیار کاربرانش گذاشته تا برای کنترل لوازم الکترونیکی مثل لوازم آشپزخانه و لوازم مختلفی که امکان کنترل شدن با گوشی را دارند نیاز به نصب برنامه های مختلفی نباشد و با همین برنامه بتوان تمامی آن ها را کنترل کرد.

 

دستیار صوتی جدید سامسونگ Bixby :

در حال حاضر تمامی پرچمداران موجود در بازار مجهز به دستیار هوشمند می باشند که سامسونگ نیز با معرفی  Bixby از این غافله عقب نمانده است. ورودی Bixby می تواند هم صدا، متن و حتی از نوع تایپی و ضربه ای باشد.  شعار سامسونگ برای دستیار خود “هر کاری که با لمس می توانید انجام دهید، با صدا هم می توانید انجام دهید” می باشد. بیکسبی از یک ساختار متنی برای اینکه بداند دقیقا چه درخواستی از آن دارید استفاده می کند. برای مثال اگر شما درخواست تماس با مخاطبی را داشته باشید که مخاطبان هم نام دیگری نیز در لیست مخاطبین شما باشد، Bixby ابتدا از شما سوالی را پرسیده و با مخاطب مورد نظر شما تماس می گیرد.

 

samsung s8 bixby

احضار Bixby با صدا کردن آن یا با فشردن دکمه فیزیکی مخصوص Bixby صورت می گیرد که با احضار آن صفحه بیکسبیمشابه چیزی که در Google دیده بودیم ظاهر می شود و در آن اطلاعات مختصری از آب و هوا و یادآورهای شما به نمایش در در آید. با اندکی فشردن همراه با مکث دکمه مخصوص دستیار سامسونگ می توانید با آن مکالمه کرده و دستورات ساده ای را مثل تنطیم روشنایی صفحه، روشن و خاموش کردن حالت شب و حتی گرفتن عکس سلفی به آن بدهید. اگر هم شما درخواستی داشته باشید که برای بیکسبی تعریف نشده باشد، این دستیار با پرسیدن سوالاتی از شما ( البته به صورت متنی ) سعی می کند تا درخواست شما را اجرا کند. دستیار صوتی جدید سامسونگ  با کمک دوربین گوشی می تواند متن ها را به 52 زبان زنده دنیا ترجمه کند و همچنین با گرفتن دوربین گوشی به سمت مناظر اطراف خود و درخواست از Bixby، این دستیار اطلاعاتی را در مورد آن محیط در اختیار شما می گذارد. اما این ها تمام کارهایی که این دستیار می تواند انجام دهد نیست و با اسکن QR ها، کارت های ویزیت و انواع محصولات می توانید اطلاعات مفیدی را در مورد آن محصولات به دست آورید. در واقع Bixby ورژن بهتری از Google Now می باشد. این دستیار همچنین دارای قابلیتی می باشد که می تواند با توجه به مکانی که در آن حضور دارید به شما نکاتی را یادآوری کند.

برای مثال اگر قصد خرید لباس دارید و Bixby را با خبر کرده اید، با حضور در مغازه های لباس فروشی Bixby این کار را برای شما یادآوری می کند. همچنین می توانید این دستیار را از کارهای روزمره خود مانند تماس با فردی در ساعتی خاص از روز با خبر کنید تا در صورتی که این کار را فراموش کنید شما را باخبر کند.

 

لوازم جانبی ها :

در اکثر موارد برای کمپانی های معروف گوشی های پرچم دار به همراه متعلقات خاصی روزی رونمایی شده اند. سامسونگ از زمان S3 اکسسوری های مختلفی را با گوشی های خود معرفی کرده است. این مورد برای نسل جدید از گوشی های جدید این کمپانی نیز صادق می باشد.

سامسونگ همراه با گلکسی اس 8 لوازمی از قبیل انواع قاب های جدید، عینک واقعیت مجازی و هدفون های مخصوص، شارژر بی سیم و Dex Station  را معرفی کرده است که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم .

ابتدا Dex Station، یک داک جهت اتصال مانیتور، صفحه کلید و موس به گوشی می باشد تا بتوانید از گوشی خود به مانند یک کامپیوتر شخصی استفاده کنید.

samsung s8 dex station

این داک برای برقراری اتصال با دستگاه های دیگر دارای یک پورت USB-C، HDMI  و دو پورت USB نیز می باشد. هنگام اتصال این گوشی به مانیتور ابتدا صفحه قفل گوشی البته عریض تر ظاهر می شود که با سنسور تشخیص چهره می توانید این صفحه را رد کنید. نسخه دسکتاپ اندروید شباهت بسیار زیادی به ویندوز ده دارد و طریقه کار با آن نیز تا حد زیادی شبیه کار با ویندوز می باشد. سامسونگ برای اینکه برخی برنامه ها مثل آفیس و سایر برنامه ها را هماهنگ با نسخه دسکتاپ بکند، با مایکروسافت و همچنین آدوبی همکاری هایی را انجام داده است.

 

دوربین Gear 360 :

samsung s8 gear 360

یک دوربین 360 درجه می باشد که نسبت به نسل های قبلی خود مقدار زیادی کوچکتر شده است و همچنین قابلیت فیلم برداری 4K نیز به آن اضافه شده است که با کیفیت 1080p استریم میکند. قابلیت استریم کردن واقعیت مجازی با کیفیت HD به کمک چیپست قدرتمند S8 که تصاویر را از دو سنسور گرفته و به هم پیوند می زند نیز از قابلیت های این Gear می باشد. طراحی این Gear به گونه ای می باشد که می تواند روی میز ثابت بماند.

 

عینک واقعیت مجازی :

samsung s8 vr

مدل جدیدی که همراه با S8 معرفی شده است و از زمان S6 سازگاری مناسبی با گوشی های سامسونگ دارد و دارای دو گیره نیز می باشد. هدست واقعیت مجازی جدید سامسونگ بسیار شبیه به مدل های قبلی بوده و یک پد لمسی برای کنترل کردن دستگاه دارد. کنترلر همراه این دستگاه نیز جدید بوده و امکانات جدیدی را نیز همراه با خود دارد اما نه به اندازه ی ادعاهای سامسونگ در نمایشگاه  MWC. به ادعای سامسونگ کنترلر همراه این دستگاه امکانات جدیدی دارد که کار با این دستگاه را ساده تر می کند و سازگاری این دستگاه با گوشی نسبت به ورژن های قبلی بسیار بهبود یافته است.

شارژر بیسیم، یک باتری قابل و قاب هایی با امکان استفاده از صفحه کلید دیگر لوازم جانبی است که همراه این گوشی معرفی شده اند.

حال باید منتظر ماند و دید که تبلیغات بسیار زیاد و استفاده از چیپست Snapdragon 835 و دیگر امکانات متفاوت و متمایز سامسونگ قادر به جلب نظر مجدد کاربرانی که بعد از اتفاق Note 7 از این برند محبوب کره ای رو برگردانده اند خواهد بود یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *