نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy M32

نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy M32

سامسونگ همیشه به خاطر دستگاه‌های نوآورانه و بالارده‌ای که می‌سازد شناخته می‌شود ولی از طرفی این کمپانی کره‌ای با موبایل‌های رنج قیمتی مقرون به صرفه نیز ناآشنا نیست. در واقع گوشی‌های سری گلکسی ام (Galaxy M) این شرکت مدتی طولانی است که دارند پا‌به‌پای تولیدکنندگان محبوب چینی پیش می‌روند و چه‌بسا برخی اوقات عملکرد بهتری هم از خود به ثبت رسانده‌اند.

حالا سامسونگ با یکی دیگر از اعضای سری گلکسی ام یعنی گلکسی ام 32 (Galaxy M32) بازگشته است. انتظار می‌رود این تلفن همراه به خاطر قیمت مناسب و مشخصات فنی وسوسه‌کننده‌ای که دارد، توجه مشتریان را به خودش جلب نماید. اینک با تبلت‌فون همراه باشید تا هم این گوشی را به صورت تخصصی بررسی کنیم و هم ببینیم توانایی‌هایش در چه حدی هستند.

 

طراحی

گلکسی M32 بدنه‌ای کاملاً پلاستیکی دارد ولی به هیچ عنوان اینگونه نیست که فکر کنید ظاهرش بدشکل است یا وقتی آن را در دست می‌گیرید احساس بدی خواهید داشت. برعکس، این موبایل یکی از زیباترین تلفن‌های همراه مقرون به صرفه به شمار می‌رود و ظاهر جذاب و چشم‌نواز آن هم بیشتر به خاطر قاب پشتی منحصربفرد و گرادیانی آن می‌باشد. قسمت رویی قاب پشتی خطوط درخشانی دارد که از بالا به سمت پایین کشیده شده‌اند. جالب آنکه وقتی نور از یکی از زاویه‌ها به این بخش می‌تابد، هاله رنگی زیبایی به وجود می‌آید. البته نگران نباشید زیرا سامسونگ برای ایجاد یک الگوی هندسی زیاده‌روی نکرده بلکه توازن خوبی میان قسمت‌های مدرن و قسمت‌های درخشان مشاهده می‌شود.

یکی از نقاط قوت گلکسی ام 32 این است که هیچ بخش برآمده‌ای ندارد. حال همین قضیه برای ماژول دوربین عقب یا صفحه نمایش صاف نیز صدق می‌کند. بر این اساس، همه چیز درون همان فریم یا بدنه جای‌گیری کرده‌اند. کسانی که به دنبال یک تلفن همراه خوش‌دست می‌گردند، می‌توانند لبه‌های متوازن و فریم صیقل داده شده این محصول سامسونگ را تحسین کنند. به خاطر وزن تقسیم شده و قابل‌قبول 196 گرمی، وقتی Galaxy M32 را در دست گرفتید، اصلاً دوست نخواهید داشت آن را زمین بگذارید چرا که محو احساس بی‌نظیر کار کردن با آن خواهید شد.

این موبایل همچنین، یک سنسور اسکنر اثر انگشت در سمت راست خود دارد که به راحتی می‌توانید آن را با انگشت شست‌تان لمس کنید. البته سیستم تشخیص چهره هم در روز خیلی خوب کار می‌کند ولی دقت آن در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، به شدت افت خواهد کرد. گلکسی M32 در بالای دکمه پاور مجهز به حسگر اثر انگشت، به دکمه‌های کاهش و افزایش صدا جای داده است. به علاوه، در پایین آن یک پورت USB-C حاضر شده که در اطراف آن هم جک هدفون 3.5 میلی‌متری و بریدگی اسپیکر تکی مشاهده می‌شود.

مطمئناً کسی که برای گوشی این‌قدر هزینه می‌کند، دوست دارد بدنه آن نیز مقاوم باشد. به منظور برطرف کردن این نیاز، سامسونگ یک قاب ژله‌ای را به همراه این موبایل به فروش می‌رساند و روی صفحه نمایش آن نیز پوشش محافظ گوریلا گلس 5 را قرار داده است. در نتیجه، اگر این موبایل به صورت ناخواسته روی زمین افتاد، نگرانی از بابت آسیب دیدن آن نخواهید داشت.

 

صفحه نمایش

سامسونگ Galaxy M32 با توجه به قیمتی که دارد، به صفحه نمایش باکیفیتی مجهز شده است هرچند باز هم کمبودهایی در آن احساس می‌گردد. اما پیش از اینکه در مورد این نکات حرف بزنیم، باید بدانید که این موبایل نمایشگر 6.4 اینچی از نوع Super AMOLED دارد که رزولوشن آن فول اچ‌دی می‌باشد و از نرخ بازسازی 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند. این صفحه نمایش می‌تواند با ثبت رکورد روشنایی 800 نیتی، بسیار درخشان شود و به خاطر پوشش محافظ گوریلا گلس 5، استحکام خوبی دارد. از نظر مشخصات فنی، نمایشگر گلکسی ام 32 یکی از بهترین صفحه نمایش‌های گوشی‌های این رنج قیمتی است ولی وقتی تخصصی به این پنل نگاه می‌کنیم، جای خالی برخی از موارد را احساس خواهیم کرد.

خیلی شفاف بگوییم که مشکلاتی که با زاویه دید صفحه نمایش پیدا خواهید کرد، به خاطر پنل نیست بلکه بیشتر به دلیل اجزایی است که پشتیبانی می‌کند. بر این اساس، در حالی است که این نمایشگر با نرخ بازسازی 90 هرتزی سازگار می‌باشد ولی بعضاً انیمیشن‌ها با سرعت کمی اجرا می‌شوند. مشخصاً تراشه هلیو G80 کار سختی برای روان اجرا کردن رابط کاربری دارد. به علاوه، بر خلاف کیفیت بالای این پنل Super AMOLED، گلکسی ام 32 نمی‌تواند محتواهای اچ‌دی یا HDR را در سایت‌های پخش آنلاین فیلم نظیر نتفلیکس یا آمازون پرایم ویدیو نمایش دهد. با همه اینها، نمی‌توانیم صفحه نمایش این موبایل را سرزنش کنیم زیرا زاویه دید عالی دارد و ناچ U شکل آن هم اختلالی در هنگام پخش محتواها ایجاد نمی‌کند.

چیزی که سعی کرده‌ایم با ارائه این توضیحات به آن برسیم این است که نمایشگر Galaxy M32 نقاط قوت زیادی دارد اما یا خودِ گوشی تأییدیه‌های لازم و مورد نیاز را دریافت نکرده یا اینکه تراشه اجازه پخش محتواهای باکیفیت را نمی‌دهد. مطمئناً این موضوع برای شما به عنوان مصرف‌کننده نهایی زیاد مهم نیست و کار شرکت سازنده است که ببیند آیا صفحه نمایش گوشی که ساخته واقعاً بهترین رنج قیمتی خودش است یا خیر. متأسفانه علی‌رغم اینکه نمایشگر گلکسی M32 نقاط قوت زیادی دارد ولی نتوانسته از تمام پتانسیل‌های خودش به نحو احسن استفاده کند.

 

دوربین

در حوزه دوربین عقب، گلکسی M32 لنز اصلی 64 مگاپیکسلی دارد که توسط سه لنز دیگر یعنی 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق همراهی می‌شود. برای گرفتن تصاویر سلفی هم این موبایل به یک لنز 20 مگاپیکسلی مجهز شده است.

لنز اصلی این محصول سامسونگ می‌تواند در طول روز تصاویر باکیفیتی بگیرد. چنان‌چه گزینه بهبوددهنده صحنه روشن باشد، این عکس‌ها رنگ‌های پویایی خواهند داشت و جزئیات زیادی در آنها دیده خواهد شد. در این میان، فرآیند پردازشی پس از عکسبرداری می‌توانست بهتر باشد چرا که اگر از نمای نزدیک به تصاویر نگاه کنید، خواهید دید که گویا بیش از حد شفاف شده‌اند.

به علاوه، به منظور افزایش جزئیات نمایش داده شده در قسمت‌های سایه‌دار، گوشی کاری انجام می‌دهد که سبب بیشتر شدن نویز می‌گردد. همچنین، باید توجه داشته باشید که خودِ موبایل نمی‌تواند نورپردازی را به طور اتوماتیک تنظیم کند بنابراین باید خودتان قبل از فشردن دکمه شاتر، روی سوژه مدنظر ضربه بزنید.

با همه اینها، بعید می‌دانیم خریداران گلکسی M32 نسبت به توانایی دوربین این گوشی به هنگام تصویربرداری در روز، اعتراضی داشته باشند. در واقع بر خلاف سایر تلفن‌های همراه همرده، این محصول سامسونگ رنگ قرمز را بیش از حد پر حرارت نشان نمی‌دهد. همین قضیه باعث می‌شود که جزئیات بیشتری به ثبت برسند.

در سمت دیگر، حالت عکسبرداری 64 مگاپیکسلی از ترفندهای نرم‌افزاری سود می‌برد. در تصاویری که توسط این حالت ثبت می‌شوند، رنج دینامیک زیادی مشاهده خواهد شد و قسمت‌های نورانی هم پررنگ‌تر به چشم می‌آیند. در همین حال، چنان‌چه با این آپشن از آسمان اقدام به عکسبرداری کنید، خواهید دید که جزئیات زیادی در اینجا ثبت نشده است.

در ادامه به تصاویر گرفته شده با دیگر لنزها می‌رسیم که واقعاً نکته خاصی نمی‌توانیم در موردشان به زبان بیاوریم. برای مثال، عکس‌های مکرو از نمای برش داده شده بسیار نرم و کشیده هستند و عکس‌های گرفته شده توسط لنز اولترا واید هم جزئیات کمی داشتند. همین قضیه برای عکس‌هایی که در شب‌ها می‌گیرید نیز صدق خواهد کرد. حتی با وجود فعالسازی حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode هم نویز زیادی در خروجی‌ها دیده خواهد شد. در این بین، شاید برخی‌ها انتظار داشته باشند که گوشی قسمت‌های تاریک‌تر را روشن کند و جزئیات بیشتری را به ثبت برساند که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

خوشبختانه تصاویر سلفی کیفیت بی‌نظیری داشتند و Galaxy M32 توانست در عکس‌های پرتره، افکت بوکه را به خوبی در پشت سر سوژه اعمال نماید. با وجود ذکر این نکات، نمی‌توانیم خرید گلکسی M32 را به عکاسان حرفه‌ای و عاشقان این حرفه پیشنهاد دهیم زیرا این موبایل می‌تواند نهایتاً فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

 

عملکرد

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، گلکسی M32 به تراشه هلیو G80 ساخت مدیاتک مجهز شده است که همراه با رم 4 یا 6 گیگابایتی کارها را انجام خواهد داد. همچنین، خریداران این موبایل می‌توانند یکی از ظرفیت‌های 64 یا 128 گیگابایتی را انتخاب کنند. ضمن اینکه وظیفه خواندن و نوشتن داده‌ها نیز بر عهده تکنولوژی eMMC 5.1 می‌باشد. با چنین مشخصات فنی و عملکردی که این گوشی از خودش به ثبت می‌رساند، می‌توانیم بگوییم که Galaxy M32 قادر نخواهد بود عملکردی در حد و اندازه رقبای همرده خودش یعنی پوکو ایکس 3 (Poco X3) و موتو جی 40 فیوژن (Moto G40 Fusion) ارائه دهد. نمرات آزمایشات بنچمارک هم این محصول کمپانی کره‌ای را پایین‌تر از دیگر رقیب‌هایش قرار می‌دهد ولی این بدان معنا نیست که گلکسی ام 32 سرعت پایینی دارد.

واقعیت آن است که اگر به شدت خواهان گلکسی M32 هستید، خیلی راحت می‌توانید سرعت عملکرد آن را با چندین ترفند از جمله لغو نصب برنامه‌های بلا استفاده، فرستادن نرم‌افزارهای سامسونگ روی حالت Deep Sleep و کاهش انیمیشن‌های سیستمی، تا 10 برابر افزایش دهید. به علاوه، وقتی می‌خواهید فعالیت‌های معمولی انجام دهید، تراشه عملکرد بدی نخواهد داشت و چه‌بسا در زمان اجرای گیم‌های گرافیکی سنگین مانند Battlegrounds از بازی کردن لذت هم ببرید. باید به این نکته اشاره کنیم که به منظور روان شدن سرعت اجرای بازی‌ها، می‌بایست تنظیمات گرافیکی را دستخوش تغییراتی کنید هرچند در دیگر تلفن‌های همراهی که به تراشه اسنپدراگون 732G ساخت کووالکوم مجهز هستند نیز می‌بایست چنین کاری صورت پذیرد تا فریم ریت‌ها به صورت مداوم با سرعت بالایی پخش شوند.

منظور ما را بد برداشت نکنید زیرا نمی‌خواهیم شما را نسبت به عملکرد Galaxy M32 بدبین کنیم. واقعیت آن است، در حالی که خودِ ما می‌توانیم با تغییر تنظیمات از بیشترین پتانسیل تراشه این گوشی استفاده کنیم، بهتر می‌بود که سامسونگ حداقل با ارائه حافظه داخلی سریع‌تر جبران مافات می‌کرد. با این اوصاف، فرقی نمی‌کند که می‌خواهید اپلیکیشن‌ها یا بازی‌ها را اجرا یا در تنظیمات و منوها سرچ کنید زیرا این تلفن همراه با افت سرعت روبه‌رو می‌شود. به راحتی می‌توانیم این قضیه را در نمره آزمون AndroBench متوجه شویم زیرا سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بسیار پایین بود.

 

کیفیت صدا

گلکسی ام 32 یک اسپیکر در پایین فریم دارد که در مواقع مورد نیاز، صداها را بسیار بلند پخش می‌کند. به خاطر محل قرارگیری این اسپیکر، وقتی موبایل را به صورت افقی گرفته‌اید، خیلی محتمل به نظر می‌رسد که دستتان روی حفره‌های مخصوص اسپیکر بماند و صداها اصطلاحاً خفه شوند. به علاوه، نمی‌توانیم بازخورد لمسی کسب شده از این تلفن همراه را چندان قابل‌قبول بدانیم به همین خاطر تایپ کردن با این گوشی آن‌قدر لذت‌بخش نیست. در سمت دیگر، فریم باریک Galaxy M32 این اطمینان خاطر را می‌دهد که بتوانید به صورت تکدستی تایپ کنید.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

سامسونگ در گلکسی M32 رابط کاربری One UI 3.1 و سیستم عامل اندروید 11 را نصب کرده است. این پوسته نرم‌افزاری امکانات زیادی دارد و همزمان نرم‌افزارهای از پیش نصب شده متعددی هم در آن به چشم می‌خورد. خوشبختانه شما می‌توانید اکثر این برنامه‌ها را لغو نصب نمایید و یا با حذف اپلیکیشن‌های ساخت سامسونگ، مقداری از حافظه داخلی را آزاد کنید. این دستگاه همچنین، به ویژگی‌های سفارشی‌سازی گوناگونی مجهز شده که ساعت شخصی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)، تم سیستمی و . . . از آن جمله‌اند. به علاوه، می‌توانید ظاهر آیکون‌ها را نیز همان‌طور که دوست دارید، تغییر دهید اما در مجموع تجربه‌ای که از کار کردن با سیستم نرم‌افزاری این تلفن همراه کسب می‌کنید، کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود.

 

دوام باتری و اتصالات

در Galaxy M32 باتری 6000 میلی‌آمپری حضور یافته که به همراه صفحه نمایش AMOLED می‌تواند به راحتی یک روز پرکار را پشت سر بگذارد. نقطه ضعف اصلی اما، این است که مدت زیادی طول می‌کشد که باتری دوباره شارژ گردد. در حالی که این موبایل از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند اما سامسونگ همراه با آن یک شارژر 15 واتی به فروش می‌رساند که تقریباً 2 ساعت و 20 دقیقه زمان می‌خواهد تا انرژی باتری را از 0 به 100 درصد برساند.

در مورد اتصالات نیز بگوییم که گلکسی ام 32 از شبکه‌های وای‌فای 2.4 و 5 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. به علاوه، سرعت دانلود و آپلود اینترنت 4G آن هم بینظیر و کیفیت تماس‌های برقرار شده نیز عالی است.

 

نظر نهایی

قیمت مدلی از گلکسی M32 که رم 4 گیگابایتی دارد تقریباً 200 دلار و قیمت مدلی که رم 6 گیگابایتی دارد تقریباً 215 دلار تعیین شده است. نسخه پایه این تلفن همراه می‌تواند نیاز اکثر کاربران را برآورده کند ولی نمی‌تواند یک گوشی همه چیز تمام باشد. صرفاً جهت اطلاع بگوییم که Galaxy M32 پرسرعت‌ترین موبایل رنج قیمتی خودش نخواهد بود بنابراین اگر لگ و کندی سرعت اذیتتان خواهد کرد، بهتر است سراغ موبایل دیگری بروید. به علاوه، علی‌رغم اینکه این گوشی صفحه نمایش باکیفیت و باتری باظرفیتی دارد ولی شارژر 15 واتی نخواهد توانست انتظارات خریداران را برآورده سازد.

کسانی که این گوشی را می‌خرند، خیلی سخت می‌توانند خریدشان را توجیه کنند به خصوص آنکه در بازار می‌توان رقبای دیگری مانند ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) یا موتو جی 40 فیوژن را نیز پیدا کرد که به همین مقدار یا حتی کمتر قیمت خورده‌اند. با همه اینها چنان‌چه گلکسی ام 32 در برخی از جشنواره‌ها تخفیف خورده بود، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که ظاهر این دستگاه جذاب و چشم‌نواز بوده و لنز اصلی توانمند هم می‌تواند در روز تصاویر باکیفیتی بگیرد. در مجموع، شیوه طراحی، صفحه نمایش و دوام باتری مهمترین نقاط قوت این تلفن همراه به شمار می‌روند.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی چشم‌نواز
  • دوام باتری طولانی مدت
  • صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس
  • لنز اصلی 64 مگاپیکسلی توانمند

 

نقاط ضعف

  • عملکرد نه چندان مناسب
  • عدم پخش محتواها با کیفیت HD یا HDR در سایت‌های آنلاین پخش فیلم
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده توسط لنزهای اولترا واید، مکرو و تشخیص عمق
  • سرعت پایین شارژر 15 واتی فروخته شده همراه با گوشی

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ گلکسی M32

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy M32"