نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge

نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy S7 Edge

با وجود نظراتی مبنی بر معمولی بودن طراحی گوشی سامسونگ گلکسی S7 edge، همچنان این محصول تازه عرضه شده کمپانی سامسونگ طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. پرچمداران سامسونگ یعنی گلکسی S7 و S7 edge به همراه هم وارد بازار شده‌اند. هر دوی این محصولات از مشخصات داخلی بسیار مناسبی برخوردار هستند، البته نسخه Edge دارای باتری بزرگ‌تری نیز می‌باشد.

همچنین نسخه Edge دارای صفحه نمایش بزرگ‌تر می‌باشد. این صفحه نمایش که از تکنولوژی Super AMOLED بهره‌ می‌برد، دارای لبه‌های خمیده است. این همان دلیلی است که باعث شده قیمت خرید گوشی S7 Edge نسبت به نسخه پایه خود بیشتر باشد.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - اینفوگرافی

در سال گذشته سامسونگ به معرفی گلکسی S6 edge با صفحه نمایش 5.1 اینچی پرداخت. در ادامه این کمپانی گوشی 5.7 اینچی خود یعنی گلکسی S6 edge پلاس را نیز وارد بازار کرد. در واقع می‌توان S7 Edge را نسل جدید S6 Edge Plus نامید.

طراحی گوشی Samsung Galaxy S7 Edge

S7 edge دارای ابعاد 150.9×72.6×7.7 میلی‌متری می‌باشد. از این اعداد می‌توان نتیجه گرفت که نسخه Edge نسبت به نسخه پایه باریک‌تر می‌باشد. وزن این گوشی موبایل فقط 157 گرم می‌باشد. با وجود 20 درصد ظرفیت باتری بیشتر و 0.4 اینچ بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش، تنها 5 گرم از S7 وزن بیشتری دارد. این اعداد نشان‌دهنده آن است که مدل جدید از S6 edge دارای 25 گرم وزن اضافی‌ و  ابعاد بزرگتری است.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - طراحی

از تمامی این‌ها گذشته، سامسونگ گلکسی S7 edge از تمامی نظرات ظاهری، یک گوشی بسیار زیباست. در نگاه اول، شاید این گوشی نسخه بزرگ‌تر شده S6 edge باشد، اما S7 edge فراتر از این حرف‌هاست. با وجود اینکه که هر دوی این گوشی‌ها دارای صفحه نمایش خمیده، جنس صفحه بدنه‌ Gorilla Glass 4 با جنس فریم آلومینیوم هستند، اما با نگاه دقیق‌تر می‌توان به تفاوت طراحی این دو گوشی پی برد.

بدنه پشتی خمیده S7 edge  باعث می‎شود کاربر به راحتی گوشی موبایل را در دست بگیرد یا به راحتی گوشی موبایل را از روی میز بردارد. در S6 edge این لبه‌ها در اطراف گوشی تیز بود. با این حال لبه صفحه لمسی در کناره‌های گوشی چندان عالی عمل نمی‌کند.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - طراحی

گلکسی S7 edge دارای گواهی IP68 در برابر محافظت از آب می‌باشد. به طور دقیق، این گوشی چیزی حدود 30 دقیقه مقاومت در عمق 1.5 متری خواهد داشت. این محافظت در مقابل گرد و غبار نیز عملکرد بالایی دارد.

خبری از ماژول IR emitter نیست. امکان افزایش حافظه داخلی وجود دارد و دکمه‌ها در مکان‌های همیشگی محصولات سامسونگ تعبیه شده‌اند. بر روی دکمه خانه، یک سنسور اثرانگشت تعبیه شده است که به هنگام را‌ه‌اندازی گوشی روشن می‌شود.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - طراحی

به‌طور خلاصه S7 edge از همان جهت که این دستگاه را خاص و خودخاهانه می‌کند، ضربه خورده است (صفحه‌نمایش خمیده). بله، این حالت خمیده گوشی به کاربر قدرت بیشتری برای لمس کردن صفحه نمایش می‌دهد، اما آیا با توجه دردسر‌های به‌وجود آمده این قدرت بیشتر ارزشش را دارد؟

صفحه‌نمایش گوشی سامسونگ Galaxy S7 Edge

سامسونگ گلکسی S7 edge از یک صفحه 5.5 اینچی Super AMOLED که از دو طرف خمیده می‌باشد بهره برده‌است. انحنای این خمیدگی خیلی کوچک است – دقیقا به همان شکل مدل S6 edge.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - صفحه‌نمایش

نهایت کنتراست از ویژگی‌های تکنولوژی AMOLED می‌باشد. رنگ‌های عمیق نیز از ارمغان‌های این تکنولوژی است. در حالت اصلی صفحه نمایش، رنگ‌ها نزدیک به دقیق‌ترین حالتی که کاربر نیاز دارد است. بیشترین حالت نور نیز تنها کمی از 400nits کم‌تر است که برای یک صفحه نمایش AMOLED مناسب می‌باشد. اما بیشترین حالت نور صفحه نمایش در حالت خودکار حالت روشنایی تا 610nits افزایش پیدا می‌کند. این ارقام اثبات می‌کند که صفحه S7 edge در زیر نور آفتاب عملکرد بسیار مناسبی خواهد داشت.

گلکسی S7 edge، همچون S7 به کاربران یک صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On) ارایه می‌دهد. کاربران می‌توانند یک ساعت، تقویم، یک تصویر یا تلفیقی از همه این‌ها را بر روی صفحه نمایش خود در زمان آماده به‌کار بودن گوشی نیز داشته باشند. نوتیفیکشن‌های ضروری مانند تماس‌های از دست‌رفته و پیغام‌ها نیز در این قسمت نشان داده خواهند شد.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - صفحه‌نمایش همیشه فعال

این ویژگی در هر ساعت یک درصد از شارژ گوشی را مصرف می‌کند. طبق ادعای سامسونگ این ویژگی مصرف انرژی کم‌تری نسبت به زمانی که کاربران در دفعات مختلف صفحه نمایش را برای چک کردن گوشی خود روشن می‌کنند دارد.

ویژگی‌ای که در S7 edge وجود دارد، اما S7 فاقد آن است، یک ساعت شب می‌باشد که در لبه خمیده صفحه نمایش به همراه تاریخ با نور بسار کم مشاهده می‌شود. یک ویژگی بسیار خوب برای زمانی که کاربر در شب نیاز به چک کردن ساعت بدون روشنایی بالا دارد.

طول عمر گوشی سامسونگ گلکسی S7 Edge

اصلی‌ترین مورد در تفاوت S7 edge و S7 در ظرفیت بیشتر مدل با صفحه نمایش خمیده است. S7edge دارای ظرفیت باتری 3600 میلی‌آمپر می‌باشد. این ظرفیت بیشتر تنها به خاطر خمیده بودن صفحه نمایش و تامین انرژی این قسمت نیست، به نظر می‌رسد سامسونگ برای S7 edge یک توانایی بالاتری را در نظر گرفته است.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - باتری

با وجود اینکه صفحه‌نمایش S7 Edge از S7 بزرگ‌تر می‌باشد، اما به لطف باتری حجیم‌تر شاهد طول عمر باتری بیشتری در این نسخه هستیم. در هر سه آزمون طول عمر باتری در حالت پخش ویدیو، وب‌گردی و مکالمه طول عمر باتری S7 Edge با اختلاف زیادی بهتر از برادر کوچک‌تر خود است.

دوربین گوشی Samsung Galaxy S7 Edge

ادامه نقد و بررسی گوشی S7 Edge را با بررسی دوربین فوق‌العاده آن پی می‌گیریم. دوربین قرار گرفته برروی S7 edge دقیقا همان دوربینی‌ست که بروی S7 تعبیه شده است. با این نسل از دوربین‌ها، سامسونگ برند جدیدی برای دوربین‌ها با تعداد پیکسل کم‌تر معرفی کرد. اما این تغییر به معنای عقب‌گرد سامسونگ نمی‌باشد. این دوربین 12 مگاپیکسلی از تکنولوژی dual-pixel استفاده می‌کند. باید گفت در این تکنولوژی برای هر پیکسل یک عامل تشخیص وجود دارد. در حالی که برای دوربین‌های دیگر پرچم‌داران فقط یک عامل تشخیص برای تمامی پیکسل‌ها موجود است. این بدین معناست که توانایی اتوفوکوس به شکل دیوانه‌واری در نور زیاد و تاریکی افزایش پیدا کرده است.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - دوربین

با دو بار فشار دادن بر روی دکمه خانه اپلیکیشن دوربین در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. رابط کاربری آشنای سامسونگ با کلید‌های میان‌بر برای انجام عملیات ساده و اصلی در این بخش دیده می‌شود. کاربران برای دسترسی بیشتر برای حالت حرفه‌ای قادر به دسترسی تنظیمات نوردهی دستی هم خواهند بود. در این بخش توانایی عکاسی RAW نیز در دسترس می‌باشد.

عکس‌های گرفته شده توسط دوربین گلکسی S7 edge دارای جزییات بسیار زیادی هستند. مقدار پوبایی تصاویر و مقدار تثبیت داده‌ها در نور زیاد هم بسیار عالی می‌باشد. تعادل رنگ سفید و تمامی رنگ‌ها، مقدار کیفیت و جزییات در تصاویر ثبت شده در شب، همگی یک استاندارد بالای جدیدی در عکاسی با گوشی‌های هوشمند را به وجود آورده است.

دوربین سلفی نیز از همان سنسور 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، اما این‌بار با دیافراگم f.1/7 – همانند دوربین اصلی. سامسونگ در کنار این دوربین از یک فلش برای عکاسی در نور کم نیز بهره گرفته است. تصاویر ثبت شده در نور کم دارای جزییات بسیار مناسبی هستند. مقدار نویز نیز کم‌تر از مقدار اذیت‌کننده است.

لنز دوربین نیز نسبت به نسل قبلی روشن‌تر شده است. در واقع روشن‌ترین لنز دوربین یک گوشی‌هوشمند در اختیار S7 edge با دیافراگم f/1.7 قرار گرفته است. همچنین اندازه پیکسل‌های تکی نسبت به S6 افزایش پیدا کرده است (1.4 میکرون در مقابل 1.12 میکرون در S6). لنز دوربین S7 edge برای عکس‌برداری در نور کم بسیار ایده آل است.

دوربین فیلم‌برداری S7 edge دارای ویژگی‌های غنی است. این دوربین قادر به فیلم‌برداری  با وضوح بالای 4K با سرعت 30fps و نرخ فریم بالای 1080p@60fps و فیلم‌برداری اسلوموشن 720p@240fps می‌باشد.

رابط کاربری گوشی Galaxy S7 Edge

گلکسی S7 edge به صورت پیش‌فرض از آخرین نسخه اندروید – مارشمالو 6.0.1 – و رابط کاربری TouchWiz استفاده می‌کند. آخرین بروزرسانی سامسونگ برای رابط کاربری خود، برای هر چه سبک‌تر شدن لایه قرار گرفته بر روی اندروید است تا تمامی انتقاد‌های گذشته را نسبت به محیط نرم‌افزاری خود برطرف کند.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - رابط کاربری

در این رابط کاربری جدید تعداد اپلیکشن‌های پیش فرض کم‌تر شده و همچنین خبری از طراحی شلوغ سامسونگ برای آیکون‌ها نیست.

همچنین در تم این گوشی حالتی تعبیه شده که به شما قابلیت دسترسی به برنامه‌های خود را در صفحه خانه می‌‌دهد. کاربران می‌توانند چیدمان این قسمت که حالتی شبیه به سیستم عامل iOS نیز دارد را تغییر دهند.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - رابط کاربری

سامسونگ برای بخش مولتی‌تسکینگ نیز طراحی جالبی انجام داده است. هنگام اجرای دو برنامه، پنجره آن‌ها با سوایپ کردن می‌تواند تغییر اندازه داده و از برنامه دیگر استفاده نمود. این قابلیت بیشتر اپلیکیشن‌ها را پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند هر اپلیکیشن‌ را در پایین صفحه در یک پنجره کوچک مشاهده کرده و در صورت نیاز با سوایپ کردن به سمت بالا از آن استفاده کنند. صفحه نمایش بزرگ S7 edge برای هرچه بهتر انجام شدن این حالت بسیار مناسب است.

از برنامه‌های جدیدی که غول کره‌ای به گوشی‌های موبایل خود افزوده، بخش Game Launcher می‌باشد. این نرم‌افزار یک فولدر در اختیار کاربر می‌دهد تا تمام بازی‌های نصب شده خود را در آن مشاهده کرده، و بتواند در هنگام بازی تمامی نوتیفیکشن‌ها را خاموش کند. در این بخش کاربر می‌تواند به مشاهده بازی‌های انجام شده توسط کاربران گلکسی، مشاهده تریلر‌های جذاب بازی‌ها، ذخیر انرژی در هنگام بازی و گیم تولز بپردازد. در این بخش گوشی موبایل از آخرین رکورد بازی‌ها اسکرین‌شات گرفته و در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. همچنین کاربران قادر هستند در این محیط از بازی خود فیلم بگیرند. همچنین کاربر قادر خواهد بود کلید‌های خازنی در زیر گوشی را خاموش کرده تا هنگام بازی کردن به مشکل برنخورد.

بنچمارک گوشی Samsung Galaxy S7 Edge

گلکسی S7 edge در دو نسخه عرضه می‌شود. نسخه اول توسط یک چیپست ساخت خود سامسونگ یعنی اگزینوس 8890 و دیگری توسط چیپست قدرتمند 820 اسنپ‌دراگون پشتیبانی می‌شوند. بسته به منطقه توزیع جهانی، این چیپست‌ها متفاوت هستند. پردازنده گرافیکی در نسخه اول از مالی T880MP12 و در نسخه با چیپست اسنپ‌دراگون از Adreno 530 استفاده می‌کند. و در آخر 4 گیگابایت حافظه رم برای این غول دنیای گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - بنچمارک ها

در بنچمارک تک‌هسته‌ای، نسخه با چیپست اسنپ‌دراگون کمی از دیگر نسخه پیشی می‌گیرد، اما در بنچمارک چند هسته‌ای چیپست Exynos به لطف هسته‌هایی با کلاک بیشتر موفق‌تر عمل می‌کند. در بررسی گرافیکی این گوشی موبایل نیز نسخه S820 دارای برتری جزیی نسبت به دیگر نسخه خود می‌باشد.

سخن پایانی

بدون هیچ شک و تردیدی چنانکه مساله قیمت گوشی را در نظر نگیریم، S7 Edge گوشی به مراتب بهتری نسبت به S7 است. صفحه‌نمایش خمیده به همراه رابط کاربری توسعه داده شده روی این صفحه‌نمایش موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت. در واقع تعداد گوشی‌های هوشمندی که به صفحه‌نمایش خمیده مجهز شده‌اند از تعداد انگشتان دستمان کمتر است. تنها مساله‌ای که شاید برای بسیاری از کاربران خوشایند نباشد، اختلاف قیمت زیاد S7 Edge با نسخه پایه‌اش می‌باشد. اما به نظر می‌رسد این اختلاف قیمت ارزش بدست گرفتن این گوشی فوق‌العاده را داشته باشد. با این حال، نباید فراموش کرد گوشی‌های موبایل جسورانه‌ای مانند S7 edge عاری از عیب و ایراد نیستند و نسل به نسل سیر تکاملی خود را طی می‌کنند.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S7 Edge - نکات منفی و مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *