نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A32

نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A32

آیا 4 از 5 بیشتر است!!!؟ شاید این همان سؤالی باشد که پس از مقایسه مشخصات فنی گلکسی ای 32 4G با گلکسی ای 32 5G در ذهنتان شکل می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نسخه 4G سامسونگ A32 بپردازیم و به سؤال مطرح شده در ابتدای این پاراگراف پاسخ دهیم. در این میان، سعی می‌کنیم ابهامات مربوط به نسخه 5G این دستگاه را نیز برطرف کنیم.
اما قبل از اینکه جلوتر رویم، بد نیست به مهمترین تفاوت‌های این دو گوشی که فراتر از اسمشان هستند، اشاره‌ای داشته باشیم.
اولین اختلاف آنها، به صفحه نمایش مربوط می‌شود. گلکسی A32 4G نمایشگر بسیار باکیفیت‌تر AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و رزولوشن 1080p دارد حال آنکه گلکسی A32 5G از پنل IPS LCD با نرخ بازسازی 60 هرتزی و رزولوشن 720p بهره می‌برد. نسخه 4G همچنین، از نظر دوربین عقب و دوربین سلفی نیز بهتر کار می‌کند در حالی که نسخه 5G از چیپستی استفاده کرده که نه تنها قابلیت اتصال به شبکه 5G را دارد بلکه به خاطر بهره‌مندی از هسته‌های جدیدتر، پرسرعت‌تر و پرقدرت‌تر است.
نکته پایانی در مورد مشخصات فنی سامسونگ A32 4G که احتمال می‌دهیم از جانب آن بیشتر ضربه بخورد و از رقبایش که کمتر از 300 دلار قیمت دارند شکست را بپذیرد، تراشه هلیو G80 است. در میان دپارتمان دوربین عقب اما، این دستگاه زیاد بد کار نمی‌کند چرا که لنز اصلی 64 مگاپیکسلی به همراه لنز اولترا واید 8 و لنز دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی بسیار توانمند است. با همه اینها، صفحه نمایش مهمترین ویژگی این موبایل صفحه نمایش می‌باشد که سامسونگ A32 را به یک انتخاب وسوسه‌انگیز تبدیل خواهد کرد.

برای خرید گوشی موبایل دقیقا به چه فاکتورهایی نیاز دارید؟ در نقد و بررسی سامسونگ گلکسی ای 32 مشخصات مهم و اصلی این دستگاه را ذکر خواهیم کرد. ما تبلت فون همراه باشید.

چند نکته جزئی که به راحتی می‌توانیم از آنها چشم‌پوشی کنیم ولی همچنان برای سامسونگ A32 4G از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند عبارتند از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و اسلات اختصاصی مموری کارت میکرو SD. در این بین، باتری 5000 میلی‌آمپری که گویا سامسونگ تصمیم دارد برای بسیاری از محصولاتش به کار گیرد، ویژگی مشترک دو نسخه 4G و 5G گلکسی A32 می‌باشد.
نکته بسیار مهم: همان‌طور که اعلام کردیم، این مقاله نسخه 4G سامسونگ اس ۳۲ را بررسی می‌کند. نسخه 5G این موبایل در برخی زمینه‌ها تفاوت‌های اساسی دارد.

آنباکسینگ گوشی Samsung Galaxy A32

یکی از نکات آشنایی که پس از خرید گوشی سامسونگ A32 با آن برخورد خواهید کرد، جعبه آن می‌باشد که در بالایش نام این گوشی نوشته شده است. شارژر موجود در این کارتن نیز همان آداپتور آشنای 15 واتی است که تقریباً از سال 2014 تا کنون شاهد حضور آن در بازار بوده‌ایم. تنها تفاوت این تلفن همراه نسبت به گذشته، کابل شارژر است که یک طرف آن به USB-C ختم می‌شود.


در جعبه خبری از هندزفری نیست ولی خودِ دستگاه جک هدفون 3.5 میلی‌متری دارد و این یعنی می‌توانید هدفون‌های سیمی فعلی را به آن متصل کنید.

ظاهر و طراحی گوشی سامسونگ Galaxy A32

وقتی ماژول دوربین عقب گلکسی ای ۳۲ را می‌بینید، با شیوه طراحی نسبتاً عجیب این دستگاه روبه‌رو خواهید شد. لنزهای این بخش، از قاب پشتی کاملاً صاف و صیقلی بالاتر و برآمده هستند.


در واقع نحوه طراحی قاب پشتی گوشی مورد بحث ما با قاب پشتی موبایل‌های پیشرفته‌تر سری گلکسی ای (Galaxy A) مانند گلکسی ای 52 (Galaxy A52) و گلکسی ای 72 (Galaxy A72) مشترک است با این تفاوت که دستگاه‌های A52 و A72 به لنزهای دوربین پشتی خود روی یک قسمت بالاتر جای داده‌اند اما A32 این کار را نکرده است.


نمونه به کار رفته برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی، مشکی است حال آنکه سایر رنگ‌بندی این موبایل عبارتند از سفید، آبی و بنفش. نکته جالب این است که گلکسی A32 مشکی ما را یاد گلکسی اس 20 اولترا (Galaxy S20 Ultra) می‌اندازد اما متأسفانه احساس مثبتی نخواهیم داشت زیرا بسیار کسل‌کننده می‌باشد. در این بین، اگر کار کردن با یک گوشی که ظاهر خسته ای دارد، زیاد برایتان مهم نیست، می‌توانید گوشی سامسونگ ای 32 را بخرید.


پنل پشتی از جنس پلاستیک ساخته شده است ولی گزارشات پیشین مدعی شده بودند که این قسمت از پوشش محافظ گوریلا گلس 5 بهره می‌برد اما خودِ سامسونگ تأیید کرده که پلاستیکی است. به طور کلی پلاستیکی بودن این بخش زیاد اهمیتی ندارد زیرا چندان لکه‌بردار نیست و سبک‌تر خواهد بود و تنها مشکلش این است که احساس بالارده بودن را به شما منتقل نمی‌کند.
این پنل به خصوص همچون پنل‌های شیشه‌ای جاذب اثرات انگشت است بنابراین بهترین کار همراه داشتن یک تکه پارچه برای تمیز کردن آن خواهد بود. گلکسی A52 که نقد و بررسی تخصصی آن در تبلت‌فون منتشر شده قاب عقبی مشکی و ماتی دارد که اگرچه زودتر کثیف می‌شود ولی احساس بالارده بودن را به شما منتقل خواهد کرد.
فریم گوشی Samsung Galaxy A32 4G هم پلاستیکی بوده و رویش یک پوشش درخشان کشیده شده است.


حال که صحبت از فریم شد، بد نیست ببینیم در آن چه امکاناتی گنجانده شده است. دکمه پاور به همراه دکمه تعیین میزان ولوم صدا در سمت راست قرار گرفته‌اند تا بیانگر شیوه طراحی پیش‌فرض سامسونگ در محصولاتش باشیم. هر دو این دکمه‌ها پلاستیکی بوده و کلیک‌شوندگی بالایی دارند.
در سمت چپ، اسلات قرار دادن سیمکارت و مموری کارت را می‌بینیم. سینی این قسمت جزو بهترین سینی‌های بازار است زیرا به شما اجازه می‌دهد همزمان دو سیمکارت نانو و یک مموری کارت میکرو SD در آن قرار دهید.
دو لبه دیگر هم امکانات جدیدی ندارند. در قسمت پایینی پورت USB-C شارژر، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسپیکر و میکروفون اصلی تعبیه شده‌اند و در بالا میکروفون اصلی حضور یافته است.
در جلو صفحه نمایش AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی حاضر شده است. این پنل با ابعاد 6.4 اینچی همچون بسیاری دیگر از گوشی‌ های میان‌رده کیفیت معمولی دارد.
این نمایشگر Infinity-U در ناچ U شکل خود به دوربین سلفی جای داده است. حاشیه‌های اطراف آن بر خلاف خودِ صفحه نمایش زیاد چشم‌نواز نیستند چرا که با ضخامت نسبتاً فراوانی دور تا دور پیکسل‌های درخشان کشیده شده‌اند.


اگر شما از جمله افرادی هستید که می‌توانید با حاشیه مشکی رنگ و ضخیم بالای نمایشگر کنار بیایید، احتمال خیلی زیاد شیوه طراحی گلکسی A32 را دوست خواهید داشت. چنان‌چه نوار سیاه رنگ بالای موبایل‌های پرچمدار را بیشتر ترجیح می‌دهید، خیلی راحت بگوییم که از حاشیه بالای صفحه نمایش گلکسی آ 32 خوشتان نخواهد آمد. منصفانه بگوییم که برای خرید گوشی میان‌رده سامسونگ این بازه قیمت، این شیوه طراحی کاملاً استاندارد است بنابراین نسبت به دیگر رقبای همرده، این محصول سامسونگ خوب کار می‌کند.


به خاطر بهره‌مندی از نمایشگر Super AMOLED، گلکسی A32 به یک سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش مجهز شده است. این حسگر بر خلاف موارد اولتراسونیک استفاده شده در پرچمداران سامسونگ، از نوع اپتیکال می‌باشد. با این وجود، تجربه باز کردن قفل نمایشگر توسط این سنسور زیاد مثبت نخواهد بود زیرا همچون گلکسی A52 سرعت کمی دارد. همچنین، گلکسی آ 52، ممکن است این موبایل هم تا چندین مرتبه اثر انگشت شما را نشناسد.


گلکسی A32 دارای ابعاد 158*73.6*8.4 میلی‌متری و وزن 184 گرمی است. در مقایسه با رقبا، این تلفن همراه از نظر وزنی میانه‌رو بوده و از ویوو وی 20 (Vivo V20) با وزن 171 گرمی و Realme 8 Pro با وزن 176 گرمی سنگین‌تر و از ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) با وزن 193 گرمی و پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) با وزن 215 گرمی سبکتر است. در واقع گلکسی ای ۳۲ کامپکت‌ترین دستگاه این رده می‌باشد هرچند باید این نکته را در نظر بگیرید که دو نماینده شیائومی که از آنها نام بردیم نمایشگر 6.67 اینچی دارند که همین نکته بر زیاد شدن وزنشان تأثیر گذاشته است.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ ای ۳۲

نسخه 4G گلکسی A32 به صفحه نمایش Super AMOLED با رزولوشن 2400*1080 پیکسلی مجهز شده است. یک نکته مهم در مورد این نمایشگر آنکه نرخ بازسازی 90 هرتزی دارد. در سمت دیگر، گلکسی A32 5G نمایشگر IPS LCD دارد که نرخ نوسازی آن به 60 هرتز و رزولوشن آن به 720p می‌رسد.


برای یک گوشی میان‌رده، این پنل یکی از بهترین AMOLEDهایی است که سامسونگ به کار برده است زیرا نهایت روشنایی آن در حالت تطبیقی یا همان Adaptive در زیر نور خورشید به 814 نیت می‌رسد حال آنکه زیاد کردن اسلایدر مربوطه در بیشترین حد ممکن حداکثر روشنایی را به 400 نیت خواهد رساند که عدد استانداردی است. توجه داشته باشید که حتی با غیرفعالسازی گزینه تنظیم تطبیقی روشنایی و روشن کردن حالت High Brightness این دستگاه بیشترین رکورد را به ثبت خواهد رساند.
از آن جایی که این پنل AMOLED است، وقتی محتوای مشکی رنگی پخش می‌شود، خبری از نورپردازی نیست به همین دلیل کنتراست آن نامحدود خواهد بود. حداقل روشنایی هم تقریباً به 1.8 نیت می‌رسد تا به شما این اطمینان خاطر را بدهد که حتی در جاهای تاریک نیز به اندازه کافی روشن است.


حالات رنگی نمایشگر گلکسی A32 مانند سایر دستگاه‌های معمولی سامسونگ هستند. شما در این تلفن همراه امکان بهره‌مندی از گزینه‌های Vivid و Natural را دارید که مورد اول دارای فضای رنگی عریض و مورد دوم دارای فضای رنگی sRGB است. در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، حالت دوم دقت بسیار زیادی داشت حال آنکه گزینه اول برای محتواهای DCI-P3 مناسب بود. در حالت Vivid اسلایدری وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا حرارت رنگ‌ها را کم یا زیاد و از افتادن لایه‌های آبی رنگ روی قسمت‌های سفید جلوگیری کنید.
سامسونگ در مورد پشتیبانی از HDR در نمایشگر این محصولش صحبت نکرده است و حتی هنگام تماشای فیلم و سریال در سایت‌های نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو و یوتیوب نیز نمی‌توان با این وضوح فیلم‌ها را پخش کرد.


با توجه به اینکه این صفحه نمایش از نرخ بازسازی 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند، شما این امکان را دارید تا انتخاب نمایید آیا می‌خواهید محتواها را با بیشترین سرعت ممکن پخش کنید یا نرخ نوسازی را به 60 هرتز کاهش دهید. در حالت 90 هرتزی، این نرخ بازسازی را در تمامی قسمت‌های رابط کاربری، شبکه‌های اجتماعی، مرورگرها و اپلیکیشن‌های پخش فیلم احساس خواهید کرد بنابراین خبری از سوئیچ شدن خودکار میان نرخ بازسازی 60 و 90 هرتزی نخواهد بود. این دستگاه در زمان اجرا کردن اپلیکیشن دوربین یا سایر برنامه‌هایی که حتماً باید از آن استفاده کنند (مانند گوگل مپس) نرخ نوسازی را به 60 هرتز کاهش می‌دهد.

دوام باتری

گلکسی ای ۳۲ باتری 5000 میلی‌آمپری دارد که منبع نیروی استانداردی برای اکثر گوشی‌های میان‌رده بوده و حتی خودِ سامسونگ نیز نمایندگان متعددی در سری گلکسی A دارد که از این باتری بهره می‌برند. این موبایل اما، نرخ بازسازی 90 هرتزی و رزولوشن فول اچ‌دی دارد به همین دلیل شاید انرژی باتری را بیشتر مصرف کند هرچند تراشه کم مصرف او احتمالاً جبران خواهد کرد.
در واقع Galaxy A32 4G توانسته در آزمایش‌های تخصصی انجام شده امتیاز فوق‌العاده‌ای برای دوام باتری به دست آورد. در زمان فعال بودن نرخ بازسازی 90 هرتزی و در آزمایش وبگردی، تماشای فیلم و تماس صوتی، این منبع نیرو به ترتیب 16، 18 و بیش از 33 ساعت دوام آورد و استقامت کلی او نیز به 119 ساعت رسید.


با روشن کردن نرخ بازسازی 60 هرتزی، دوام این باتری در آزمایش‌های وبگردی یا پخش فیلم بین یک تا یک ساعت و نیم افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد این اعداد و ارقام واقعاً ارزشش را ندارد تا بخواهیم نرخ نوسازی 90 هرتزی را کنار بگذاریم و سراغ نرخ نوسازی 60 هرتزی برویم.

سرعت شارژ Galaxy A32

مطابق معمول در مورد گوشی‌های پایین‌رده سامسونگ، همراه با Galaxy A32 4G یک شارژر 15 واتی به فروش می‌رسد که تقریباً شش یا هفت سال پیش معرفی شد. با استفاده از این شارژر، تقریباً دو ساعت و نوزده دقیقه طول خواهد کشید تا باتری به طور کامل شارژ گردد حال آنکه در عرض سی دقیقه 25 درصد از ظرفیت باتری پر می‌شود. سرعت این شارژر در مقایسه با بسیاری دیگر از رقبای همرده پایین است اما هر چه که باشد از گلکسی ای 02 اس (Galaxy A02s) و گلکسی ای 12 (Galaxy A12) سرعت بیشتری دارد.

کیفیت صدا

درست مانند سایر دستگاه‌های غیر پرچمدار سامسونگ، Galaxy A32 4G هم یک اسپیکر بلند در بخش پایینی فریم خود دارد. بار دیگر همچون بقیه دستگاه‌های غیر پرچمدار سامسونگ، صدای شنیده شده از این اسپیکر بسیار ضعیف است تا گوشی مورد بحث ما در آزمایش‌های تخصصی نمره “ضعیف‌تر از معمولی” کسب کند. به طور کلی سایر رقبا صداها را با شدت بیشتری پخش خواهند کرد و برخی دیگر از جمله ردمی نوت 10 پرو و پوکو ایکس 3 اسپیکرهای استریو دارند.
کیفیت صداهایی که از این گوشی خواهید شنید زیاد خوب نخواهد بود چرا که هر چه که هست اسپیکر او کاملاً معمولی است هرچند برای تماشای ویدیو می‌تواند به خوبی پاسخگوی نیازهای ما باشد.

سیستم عامل و رابط کاربری

درست مانند گلکسی A52، Galaxy A32 4G هم به صورت پیش‌فرض از جدیدترین نسخه رابط کاربری One UI یعنی 3.1 و اندروید 11 به عنوان سیستم عامل بهره می‌برد. همچون سایر گوشی‌های اخیراً معرفی شده سامسونگ، گلکسی آ 32 نیز تا سه سال آپدیت‌های سیستم عاملی و تا چهار سال آپدیت‌های امنیتی دریافت خواهد کرد. با این اوصاف، این دستگاه تا سال 2023 به اندروید 14 به‌روز خواهد شد که فوق‌العاده است.


منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم، باید بگوییم که One UI 3.1 در مقایسه با One UI 3.0 یا حتی One UI 2.5 تفاوت‌های زیادی از نظر ظاهری ندارد اما همچنان می‌توانیم شاهد حضور برخی امکانات خاص و تازه باشیم. برای مثال، رنگ میانبرهای پنجره قفل صفحه نمایش یعنی تماس گیرنده و دوربین حالا تک رنگی شده‌اند این در حالی است که رنگ این آیکون‌ها در گذشته با توجه به اپلیکیشن مربوطه تغییر می‌کرد.
از میان امکانات نرم‌افزاری کاربردی هم باید به ویجت تازه اضافه شده Wellbeing اشاره کنیم که سبب می‌شود بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر، ببینید چه‌قدر از گوشی خود استفاده کرده‌اید. در همین حال، تنظیمات مربوط به ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) ساده‌تر شده‌اند.
وظیفه بازگشایی قفل نمایشگر این‌بار به سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش محول شده است. البته گزینه تشخیص چهره هم در دسترس قرار دارد. شاید استفاده از مورد دوم راحت‌تر باشد ولی به مراتب امنیت کمتری خواهد داشت زیرا فقط با استفاده از دوربین سلفی چهره شما را خواهد شناخت. ضمن اینکه امروزه دیگر خبری از سنسورهای شناسنده عنبیه چشم نیست.
یک تغییر قابل ذکر آن است که حتی اگر یک نوتیفیکیشن وجود دارد یا اصلاً نوتیفیکیشنی وجود ندارد، نوار اعلانات حالا تمام نمایشگر را می‌پوشاند. این در حالی است که در گذشته قسمت پایینی آخرین اعلان خالی می‌ماند و رنگش تیره می‌شد ولی می‌توانستیم نمای پشتی آن را ببینیم.
ضمن اینکه در One UI 3.1 می‌توانید دکمه‌های تنظیمات سریع را مستقیماً با استفاده از آیکون به اضافه ( + ) ویرایش کنید و دیگر سراغ منوی مربوطه نروید.
در میان امکاناتی که همزمان با اندروید 11 منتشر شده‌اند هم می‌توانیم به تاریخچه اعلانات اشاره کنیم. اگرچه دستیابی به این منو از طریق تنظیمات امکان‌پذیر بوده و خیلی سریع نمی‌توانید آن را اجرا کنید اما برای مشاهده یک نوتیفیکیشن که خیلی سریع آن را رد کرده و یا از دستش داده‌اید، بسیار کاربردی خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که باید آن را روشن کنید چرا که به صورت پیش‌فرض خاموش است.
در سیستم عامل عرضه شده همراه با Galaxy A32 4G ، تمامی امکانات استاندارد مربوط به دکمه‌های تنظیمات سریع و تسک‌بار تعبیه شده‌اند. در اندروید 11 روش جدیدی برای مواجهه با اعلانات دریافت شده از نرم‌افزارهای پیامرسان وجود دارد که به Bubbles معروف بوده و خوشبختانه One UI 3.1 نیز آن را ارائه کرده است. این قابلیت علاوه بر چیزی است که پیش از این در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم و Smart Pop-up نام داشت. تمامی این تنظیمات در منوی Floating Notifications در دسترس قرار دارند تا از آنجا هم بتوانید هر دو را خاموش و غیرفعال کنید و هم در صورت تمایل رابط کاربری قدیمی را برگزینید.
Bubbles نوع گسترده‌تری از ویژگی Conversations است که برای بهره‌مندی از آن می‌بایست ابتدا روی اعلان دریافتی ضربه بزنید تا بتوانید اندازه آن را تغییر داده و به یک حباب شناور تبدیل کنید. لازم به ذکر است که ابتدا فیسبوک مسنجر چنین ویژگی مشابهی را ارائه کرده بود.
دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای که همزمان با جدیدترین نسخه اندروید معرفی شدند نیز در One UI قرار گرفته‌اند. با این قابلیت، شما می‌توانید به دکمه‌های سریع توقف یا پخش فایل رسانه‌ای که دارید گوش می‌دهید، دست یابید و با کشیدن انگشتتان به کناره‌ها میان اپلیکیشن‌ها سوئیچ شوید.
صفحه رسانه‌ای که قبل از اندروید 11 در One UI 2.5 وجود داشت هم کارایی نسبتاً مشابهی با دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای دارد. در این پنل کنترل شدت صدا از نظر ظاهری تغییر کرده و حالا چهار اسلایدر به صورت عمودی دارد حال آنکه در گذشته این اسلایدرها افقی بودند.
Music Share سامسونگ یک مثال فوق‌العاده از امکانات پیشرفته‌ای می‌باشد که قبلاً در گوشی‌های پرچمدار وجود داشت ولی حالا به دستگاه‌های میان‌رده آمده و باعث شده ارزش آنها به شدت افزایش یابد. مشخصاً کمپانی کره‌ای این ویژگی ترند و جذاب را به گلکسی A32 آورده تا از طریق آن بتوانید فایل‌های صوتی در حال پخش در دستگاه‌های بلوتوثی متصل به گوشی یکی از دوستان یا سایر اسپیکرها را مدیریت کنید.
یکی دیگر از امکاناتی که اصل آن به اندروید 11 تعلق دارد ولی در One UI سامسونگ دیده می‌شود، قابلیت پین کردن اپلیکیشن‌ها به بالای منوی اشتراک‌گذاری می‌باشد. این ویژگی یکی از مواردی است که قطعاً با خودتان خواهید گفت چرا واقعاً این‌قدر طول کشید تا به دستمان برسد!!!. البته هنوز جا دارد تا این قابلیت بهتر شود زیرا بدون شک پس از گذشت زمان، منوی اشتراک‌گذاری پر خواهد شد از نرم‌افزارهای اضافه و بدون استفاده به همین دلیل باید بتوانیم برخی از موارد را پاک کنیم.
از جمله تنظیماتی که سامسونگ در سیستم نرم‌افزاری امسال خودش آن را تغییر داده است، نحوه اعطای مجوز به اپلیکیشن‌ها می‌باشد. با نسخه 3.1 رابط کاربری One UI، شما می‌توانید هر بار که یک نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، مجوزهای مربوطه را ببینید و یکی از آپشن‌های رد کردن، همین یک بار و یا فقط حین استفاده از برنامه را برگزینید. اگر هم یک برنامه به کرات برای گرفتن مجوز درخواست ارائه می‌داد، یک گزینه چهارم نیز دریافت خواهید کرد که شما را به صفحه تنظیمات مربوطه خواهد برد. این اقدامات انجام شده‌اند تا کاربران به طور اتفاقی و ناخواسته گزینه‌ای را انتخاب نکنند.
منوی تنظیمات هم از نظر ظاهری تغییرات جزئی اما کاربردی داشته است. زیرمجموعه‌ها به وسیله نقطه جدا و فاصله در میان آنها ایجاد شده است و جستجوهای اخیر هم در قالب حباب نمایش داده می‌شوند بنابراین خبری از لیست نیست. به علاوه، یک ویژگی تازه اضافه شده به تنظیمات وجود دارد که از طریق هشتگ‌ها می‌توانید به موارد مشابه چیزی که به دنبالش هستید، دست یابید.
قسمت شماره‌گیر هم از نظر ظاهری تغییراتی داشته است. شما باید یکی از صفحات درون تماسی را انتخاب کنید. به علاوه، امکان انتخاب یک تصویر یا ویدیو پس‌زمینه برای آن پنجره نیز وجود دارد هرچند این تصاویر یا ویدیوها برای تمامی تماس‌ها استفاده خواهند شد و برای هر شخص و مخاطب متفاوت نخواهد بود.
در سرتاسر One UI 3.1 هم تغییرات ظاهری متعددی دیده می‌شود. پشتیبانی فوق‌العاده رابط کاربری سامسونگ از تم‌ها و گالری آنلاین و متنوع این شرکت در گلکسی ای 32 وجود دارد. همین اتفاق برای گزینه‌های روش‌های ناوبری در میان منوها رخ داده است هرچند برخی از قسمت‌ها و لایه‌ها با تغییرات جزئی همراه بوده‌اند و دکمه‌های ناوبری کمی عوض شده‌اند.
همان‌طور که اشاره کردیم، گلکسی A32 امکانات نرم‌افزاری متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از Edge Panels، بیکسبی و همگام‌سازی کلی با پلتفرم SmartThings. همچنین، Game Launcher و هاب اجرای همه بازی‌ها نیز تعبیه شده‌اند که سبب می‌گردند وقتی دارید بازی اجرا می‌کنید، حواستان کمتر پرت شود.
سامسونگ همچنان تمایلی به گنجاندن برخی از قابلیت‌های پیشرفته در گوشی‌های میان‌رده خودش ندارد. از جمله این امکانات می‌توانیم به DeX اشاره کنیم. با این وجود، علی‌رغم غیبت این ویژگی، می‌توانید از بسیاری از مزایای آن از طریق Link to Windows بهره ببرید که با همکاری مایکروسافت توسعه یافته‌اند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

سامسونگ گلکسی ای 32 از وجود تراشه مدیا تک هلیو G80 بهره می‌برد که عملکرد مناسبی دارد ولی کار سختی برای رقابت با سایر همرده‌ها خواهد داشت. این چیپست دارای 2 هسته Cortex-A75 با سرعت 2 گیگاهرتزی و 6 هسته Cortex-A55 با سرعت 1.8 گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 است. ضمن اینکه نمونه‌های متنوعی از این دستگاه در بازار یافت می‌شوند که 4 گیگ رم با 64 گیگابایت حافظه داخلی مدل پایه و 8 گیگ رم با 128 گیگابایت حافظه داخلی پیشرفته‌ترین مدل است. نمونه به کار رفته برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی، 4 گیگ رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد.


این تراشه دو هسته Cortrx-A75 دارد که برای انجام کارهای گرافیکی و سنگین مناسب خواهد بود اما سایر رقبا از هسته‌های جدیدتر Cortex-A76 استفاده می‌کنند که سرعتی بیش از 2 گیگاهرتز دارند. بر این اساس، نتایج به دست آمده از آزمایش Geekbench صورت گرفته توسط گلکسی A32 نشان می‌دهند که این موبایل در قیاس با همرده‌های خود ضعیف‌تر کار می‌کند و فقط به مقدار ناچیزی از گلکسی ای 31 (Galaxy A31) قدرتمندتر و از گلکسی A52 و دیگر موبایل‌های هم‌قیمت ضعیف‌تر است.


امتیازات آزمون AnTuTu هم تقریباً همان نتایج آزمایش Geekbench را نشان می‌دهند. سامسونگ ای ۳۲ مشخصاً قدرتمندتر از گلکسی A12 می‌باشد اما در مقایسه با دیگر دستگاه‌هایی که چیپست سری‌های اسنپدراگون 720 یا Dimensity 800 دارند، حرفی برای گفتن نخواهد داشت.


در آزمایش GFXBench هم کاملاً مشخص است که پردازنده گرافیکی گلکسی A32 به خاطر همراه بودن با صفحه نمایش دارای رزولوشن بالا عملکرد ضعیفی دارد.
این رقابت جذاب در آزمایش 3DMark هم ادامه می‌یابد اما جالب آنکه بسیاری از رقبای گلکسی آ 32 امتیازاتی به دست می‌آورند که بعضاً دو برابر نمرات این دستگاه می‌باشند.
امتیازات بنچمارک چیزی که انتظار داشتیم را تأیید می‌کنند و می‌گویند که تراشه گلکسی A32 رقابتی نیست. البته این دستگاه زیاد آهسته و کند نخواهد بود چرا که نرخ بازسازی 90 هرتزی برای افزایش سرعت رابط کاربری دست‌به‌کار می‌شود. با این حال، برخی اوقات شاهد کندی سرعت و لگ حین جابه‌جایی در رابط کاربری هستیم هرچند فرآیند بازگشایی قفل صفحه نمایش با سرعت پایینی صورت می‌پذیرد و عکسبرداری در حالت شب (Night Mode) هم کمی طول می‌کشد و بعضاً هنگ می‌کند. به طور کلی بهتر می‌بود که این گوشی از یک تراشه بروزتر بهره ببرد اما باز هم با توجه به قیمتی که گلکسی A32 دارد، همین چیپست هم برایش مناسب خواهد بود.

دوربین

در قاب پشتی گلکسی A32 شاهد حضور یک سیستم 2+2 کلاسیک به عنوان دوربین عقب هستیم. منظور از این فرمول آن است که دو لنز اصلی می‌باشند و دو لنز دیگر فقط اضافه شده‌اند تا تعدادشان به عدد 4 برسد. البته شاید این دیدگاه کمی برای گلکسی آ 32 سخت‌گیرانه باشد زیرا این موبایل از حضور دو لنز مکرو و تشخیص عمق بهره می‌برد که وضوح‌شان به 5 مگاپیکسل می‌رسد.


لنز اصلی 64 مگاپیکسلی از نوع GW3 ساخت سامسونگ می‌باشد که این کمپانی کره‌ای آن را جزو لنزهای تترا پیکسلی به شمار می‌آورد؛ عبارتی که سونی از آن با عنوان کواد بایر یاد می‌کند. این لنز یکی از جدیدترین سنسورهای 0.7 میکرومتری دنیا با اندازه 1/1.97 پیکسلی می‌باشد که پیش از این در موتو جی 30 (Moto G30) دیده بودیم. این حسگر با استفاده از روش ترکیب 4 در 1، به صورت پیش‌فرض تصاویر 16 مگاپیکسلی می‌گیرد. فاصله کانونی آن 25 میلی‌متری و دریچه دیافراگمش هم f/1.8 است.
لنز اولترا واید یا زاویه گسترده 8 مگاپیکسلی، چیزی بین 5 مگاپیکسلی گلکسی A12 و 13 مگاپیکسلی گلکسی A52 است. این سنسور با سایز 1/4 اینچی، اندازه هر پیکسل 1 میکرومتری و دریچه دیافراگم f/2.2 می‌تواند تا 123 درجه را پوشش دهد. در این لنز خبری از تصحیح نرم‌افزاری انحرافات نیست. این در حالی است که گلکسی A12 این ویژگی را نداشت ولی گلکسی A52 به آن مجهز بود.
برای گرفتن تصاویر سلفی هم یک لنز 20 مگاپیکسلی در ناچ بالای نمایشگر حاضر شده که دارای فیلتر کواد بایر و اندازه هر پیکسل 1 میکرومتر است. این سنسور دارای فاصله کانونی 25 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.2 می‌باشد.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین نصب شده در گلکسی ای ۳۲ جدیدترین نسخه‌ای به حساب می‌آید که همراه با One UI 3.1 به دست کاربران رسیده و مهمترین و بزرگترین تغییر آن هم جابه‌جایی گزینه تنظیم رزولوشن ویدیوها به قسمت منظره‌یاب است. به غیر از آن، چیز خاص دیگری نمی‌بینیم تا بتوانیم بگوییم که این برنامه همانی است که پیش‌تر در نسخه قبلی One UI حضور داشت؛ اتفاقی که قابل قبول می‌باشد زیرا ورژن‌های پیشین هم ساده بود و هم کاربر پسند.
امکانات اولیه این اپلیکیشن همان کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست جهت تغییر حالات گرفتن تصویر یا ضبط فیلم، دکمه مرتب‌سازی گزینه‌ها و یا حذف حالات عکسبرداری و فیلمبرداری از قسمت منظره‌یاب می‌باشند. همچنین، کشیدن انگشتان از بالا به پایین یا برعکس نیز میان دوربین سلفی و دوربین عقب سوئیچ خواهد کرد.
نماد سه درخت در کنار هم که نشان مقدار زوم روی تصاویر است نیز در اینجا حاضر می‌باشد. از آن جایی که در این گوشی خبری از لنز تله فوتو نیست، نماد سه درخت برای لنز اولترا واید و نماد دو درخت برای لنز اصلی خواهد بود. ضمناً، چنان‌چه می‌خواهید به مقدار دلخواه روی سوژه زوم کنید نیز می‌توانید با باز و بسته کردن انگشتانتان در قسمت منظره‌یاب به این مهم دست یابید و یا یکی از گزینه‌های از پیش تعریف شده زوم 2 برابری (2x)، 4 برابری (4x) و یا 10 برابری (10x) را برگزینید.
در قسمت منظره‌یاب آیکون‌های استانداردی را می‌بینیم. برای مثال آیکون چرخ‌دنده برای دستیابی به تنظیمات در گوشه بالای نمایشگر حاضر شده و سایر امکانات مانند خطوط شطرنجی، موقعیت مکانی و . . . در منو دیده می‌شوند.
یک حالت عکسبرداری پیشرفته (Pro) هم در نظر گرفته شده که بسیار مبتدیانه است زیرا تنها اجازه تغییر مقادیر مربوط به ISO، تعادل نور سفید و نحوه نورپردازی را می‌دهد. یک حالت تعیین فاصله هم ایجاد شده است. همچنین، خبری از گزینه فوکوس دستی نیست.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

کیفیت کلی تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی گلکسی A32 خوب است. رزولوشن 16 مگاپیکسلی آنها این اطمینان خاطر را در ما ایجاد می‌کند که مقدار جزئیات زیاد خواهند بود هرچند وقتی از نزدیک به تصاویر نگاه می‌کنید، جزئیات تقریباً از بین می‌روند. در این عکس‌ها نویزی وجود ندارد که احتمال می‌دهیم دلیل رخ دادن این اتفاق سیستم پردازشگر سامسونگ باشد هرچند در برخی از محصولات این کمپانی کره‌ای چنین چیزی به وقوع نپیوسته است.
شاید حرارت رنگ‌ها آن‌طور که باید و شاید حفظ نشده باشد (که البته برای گوشی‌های سامسونگ طبیعی است) ولی به هیچ عنوان سرد و بی‌روح نیستند. رنج دینامیک هم قابل قبول می‌باشد هرچند در مقایسه با گوشی‌های بالارده‌تر و پرچمدار زیاد عریض نیست.


در حالت عکسبرداری پیشرفته یا 64 مگاپیکسلی، HDR در دسترس قرار ندارد و از طرفی کیفیت رنگ‌ها کاهش می‌یابد. حتی مقدار جزییاتی که به ثبت می‌رسند نیز چندان جالب توجه نیست حال آنکه در تصاویر گرفته شده در حالت معمولی، مقدار جزئیات بیشتر است. در سمت دیگر، نویز زیادی در این عکس‌ها به چشم می‌خورد. به طور کلی باید بگوییم که استفاده از این گزینه در گلکسی A32 توجیهی ندارد.


حال که این نکته را گفتیم، شاید فکر کنید که عکسبرداری با استفاده از آپشن‌های بزرگنمایی مربوط به لنز اصلی چندان به درد بخور نباشد ولی برعکس می‌توانند بعضی اوقات کمک حال ما باشند. در مقدار بزرگنمایی 2 برابری، تصاویری به ثبت خواهید رساند که برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی فوق‌العاده‌اند زیرا تقریباً مانند عکس‌هایی هستند که در حالت زوم 1 برابری گرفته شده‌اند. البته اگر از نماهای نزدیک به آنها نگاه کنید، شاهد شفافیت بیش از حد رنگ‌ها و لبه‌های کنتراست‌دار و جزئیات کاهش یافته خواهید بود.
نبود ویژگی تصحیح انحراف نرم‌افزاری در لنز اولترا واید یک مزیت و یک عیب دارد. مزیتش این است که فاصله زیادی را پوشش خواهد داد و عیبش این است که گوشه‌ها و کناره‌ها دارای انحرافاتی خواهند بود. این نکات شاید برای افرادی که ذهن خلاقی دارند قابل قبول باشند اما خیلی‌ها ترجیح می‌دهند این آپشن می‌بود تا کجی‌ها و اعوجاج به وجود آمده را حل کند.
صرف‌نظر از این نکته، لنز اولترا واید تصاویر باکیفیتی می‌گیرد که اگر روی آنها زوم کنید شاهد نویز خواهید بود ولی با در نظرگیری توانایی‌های سخت‌افزاری لنز، امکان چشم‌پوشی روی این موضوع وجود دارد. رنج دینامیک هم برای یک گوشی میان‌رده زیاد بد نیست و اشباع‌شدگی رنگ‌ها کمتر از لنز اصلی هستند و تا حدودی سرد به نظر می‌آیند.

مقایسه کیفیت تصاویر گرفته شده با گلکسی A32 و گلکسی A52

با توجه اینکه دوربین دو گوشی گلکسی A32 و گلکسی A52 دارای سخت‌افزار یکسانی است، بد نیست ببینیم کدام یک تصاویر باکیفیت‌تری می‌گیرد. در عکس‌های به ثبت رسیده توسط گوشی دوم، شفافیت و نویز بیشتر می‌باشد اما در مجموع تصاویری که گلکسی ای 52 می‌گیرد رنگ‌ها را سرزنده‌تر با حرارت بیشتری نشان می‌دهد.
با زوم کردن، تفاوت‌های گفته شده در پاراگراف قبل دوباره دیده می‌شوند؛ اتفاقی که به هیچ عنوان دور از انتظار نیست زیرا این عکس‌ها تنها برشی از خروجی‌های لنز اصلی می‌باشند.
در حالت رزولوشن بالا یا همان 64 مگاپیکسلی، اختلافات در زمینه‌های رنج دینامیک و نحوه نورپردازی دیده می‌شوند. گلکسی آ 52 رنگ‌ها را تیره‌تر نشان می‌دهد به همین دلیل قسمت‌های پرنور را تاریک به ثبت می‌رساند. این در حالی است که در خروجی‌های گلکسی ای 32، قسمت‌های نورانی از بین رفته‌اند. در همین حال، نمی‌توانیم بگوییم که قسمت‌های سایه‌دار تیره هستند.
با مقایسه تصاویر گرفته شده توسط لنزهای اولترا واید نیز گلکسی A32 رقابت را می‌بازد. گلکسی A52 از نظر مقدار جزئیات و رزولوشن حرف‌های زیادی دارد و از وجود تکنولوژی تصحیح انحراف نرم‌افزاری بهره می‌برد.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور

تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اصلی گلکسی آ 32 کیفیت بالایی ندارند. به طور کلی نویز زیادی در آنها دیده شده و رنگ‌ها کشیده شده‌اند و رنج دینامیک باریک است و قسمت‌های تاریک نیز جزئیات زیادی نخواهند داشت. این موبایل اما، از نظر متعادل کردن نور سفید در محیط‌هایی که نور کافی دارند خوب کار می‌کند حال آنکه بسیاری از رقبا موفق به انجام این کار نمی‌شوند و قسمت‌های نورانی را نارنجی نشان می‌دهند.


شاید حالت عکسبرداری در شب عملکرد پرفراز و نشیبی داشته باشد. برای مثال، در بعضی اوقات که از این گزینه استفاده می‌کنید، اپلیکیشن دوربین هنگ می‌کند. بدون اینکه نیاز باشد گوشی را ری‌استارت نمایید، فقط کافی است نرم‌افزار دوربین را باز کنید تا دوباره از Night Mode بهره ببرید. وقتی هم که به گالری می‌روید، مشاهده خواهید کرد که یک تصویر به ثبت رسیده ولی کیفیتش آن‌گونه نیست که از آپشن عکسبرداری در شب انتظار می‌رود. این تصاویر نویزدار بوده و رنج دینامیک بسیار عریض‌تری دارند. کاملاً مشخص است که در فرآیند پردازش آنها مشکلی به وجود آمده است.
با این وجود، اگر اپلیکیشن هنگ نکند، در سرتاسر تصویر شفافیت افزایش می‌یابد و مقدار جزئیات بیشتر می‌شوند. Night Mode گلکسی آ 32 در تمامی قسمت‌های فریم نورپردازی را انجام می‌دهد. در مجموع نمی‌توانیم بگوییم که عملکردش همان چیزی است که از یک گزینه عکسبرداری در شب معمولی انتظار داریم. احتمالاً یک آپدیت نرم‌افزاری این مشکلات را برطرف خواهد کرد.
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، لنز اولترا واید نمی‌تواند در شرایط کم نور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در زمان غروب خورشید، این لنز نمی‌تواند عکس‌هایی بگیرد که کارآمد باشند زیرا نویز در همه قسمت‌ها دیده می‌شود. در شب‌ها هم این سنسور عملکرد تعریفی نخواهد داشت چرا که قادر نیست به شکل قابل‌قبولی نورپردازی کند تا جاهای تاریک پرنور گردند به همین خاطر رنج دینامیک باریک بوده و بخش‌های نورانی برش خورده‌اند.
به عنوان یک نقطه قوت، Night Mode لنز اولترا واید در مقایسه با Night Mode لنز اصلی خیلی بهتر کار کرد و تصاویری گرفت که کیفیت‌شان بیشتر بود. در اینجا حرارت رنگ‌ها افزایش می‌یابد و جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسند.

کیفیت تصاویر پرتره

حالت پرتره در گلکسی A32 خیلی خوب کار می‌کند و باعث افت کیفیت در بخشی از قسمت‌ها نخواهد شد هرچند وقتی نمای پشت سوژه پیچیده است، به مشکل برخورد خواهد کرد. اما مهمترین معضلی که در اینجا با آن روبه‌رو هستیم، نبود گزینه HDR در زمان استفاده از حالت پرتره می‌باشد.

کیفیت تصاویر کلوزآپ

لنز مکرو 5 مگاپیکسلی می‌تواند تصاویر کلوزآپ باکیفیتی نسبت به سایر گوشی‌های میان‌رده و مقرون به صرفه بگیرد چرا که در مقایسه با دیگر لنزهای 2 مگاپیکسلی مزایای بیشتری دارد. با این وجود، به خاطر نبود ویژگی فوکوس خودکار، باید خودتان به صورت دستی فاصله میان گوشی و سوژه را مشخص نمایید تا موبایل روی آن متمرکز شود.

کیفیت تصاویر سلفی

دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی در گلکسی ای 32 تصاویر باکیفیتی می‌گیرد. در این عکس‌ها که به صورت پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی هستند، فرآیند ترکیب 4*1 رخ داده است. البته این خروجی‌ها از نظر میزان جزئیات در حد و اندازه تصاویر 12 مگاپیکسلی نخواهند بود ولی همچنان کیفیت قابل‌قبولی دارند.
به طور کلی کیفیت این عکس‌ها را قبول داریم زیرا اشباع‌شدگی رنگ‌ها به خوبی انجام شده و رنگ چهره سوژه طبیعی به ثبت رسیده است حال آنکه بعید بود در یک محصول سامسونگ چنین اتفاقی رخ دهد. به خاطر بهره‌مندی از گزینه HDR، رنج دینامیک به معنای واقعی کلمه عریض است. البته بعضی اوقات این اتفاق مشکل‌ساز می‌شود زیرا الگوریتم‌های ثبت رنگ بعضاً نمی‌توانند در قسمت‌های تاریک خوب کار کنند و رنگ‌ها را غیرطبیعی جلوه خواهند داد.
در حالت عکسبرداری 20 مگاپیکسلی اما، خبری از گزینه HDR نیست. در شرایط ایده‌آل، تصویربرداری با این حالت سبب به ثبت رسیدن جزئیات بیشتری می‌گردد ولی حتی افت ناچیز نور نیز کیفیت تصاویر را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.
حالت پرتره دوربین سلفی بار دیگر از گزینه HDR بهره می‌برد حال آنکه گزینه پرتره دوربین عقب این موبایل چنین آپشنی نداشت. در اینجا باید انتظار داشته باشید که در جاهایی که پس‌زمینه پیچیده است، حالت پرتره به مشکل بخورد و شفافیت کاهش یابد.

ضبط و کیفیت ویدیو

گوشی‌های مقرون به صرفه سامسونگ نمی‌توانند ویدیوهای 4K ضبط کنند. به هر حال، این قانون کمپانی کره‌ای است بنابراین اگر می‌خواهید با این کیفیت فیلمبرداری کنید، باید سراغ گلکسی A52 یا گوشی‌های مشابه آن و یا حتی گلکسی ای 42 5G (Galaxy A42 5G) بروید. در این دستگاه هم نهایتاً می‌توانید ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید اما حداقلش آن است که بر خلاف گلکسی ای 12، گزینه ثابت‌سازی تصاویر با استفاده از ژیرسکوپ در نظر گرفته شده است.
کیفیت فیلم‌های 1080p ضبط شده با لنز اصلی، تقریباً با کیفیت فیلم‌های مشابه ضبط شده با لنز اصلی گلکسی ای 12 برابر است به طوری که به سختی می‌توانیم قیمت دو برابری گوشی مورد بحثمان را توجیه کنیم. در این ویدیوها شفافیت بالا و مقدار جزئیات کم است ولی نویز زیادی هم در آنها دیده نمی‌شود. رنج دینامیک عریض و رنگ‌ها دقیق است و شاید اشباع‌شده‌تر از خروجی‌های گلکسی آ 12 باشند.
لنز اولترا واید گلکسی A32 هم ویدیوهایی ضبط می‌کند که اگرچه شاید با خروجی‌های گلکسی A12 متفاوت باشند ولی لزوماً باکیفیت‌تر نیستند. این فیلم‌ها کمی شفاف‌تر و باجزئیات‌تر خواهند بود ولی به نظر می‌رسد فرآیندهای پردازشی روی آنها زیاد انجام گردیده که همین منجر به افزایش شفافیت‌شان شده است. بار دیگر تکرار می‌کنیم که شاید در مقایسه با گلکسی ای 12 لنز زاویه گسترده این گوشی عملکرد خوبی داشته باشد ولی برای یک موبایل زیر 300 یورویی ناامیدکننده است.
سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی نیز در اینجا ایجاد شده است ولی جزو بهترین سیستم‌های به کار رفته نمی‌باشد. البته اگر یکجا بایستید و گوشی را تکان دهید، ویدیوها ثابت خواهند شد ولی وقتی راه می‌روید، لرزش‌ها به خوبی دیده می‌شوند و موبایل فوکوس خود را از دست می‌دهد و افکت‌های مصنوعی به چشم خواهند آمد.
در لنز زاویه گسترده نیز سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی در نظر گرفته شده و گزینه مربوطه هم در تنظیمات فعال است حال اگر این آپشن را خاموش کنید، زاویه دید برش خواهد خورد. به طور کلی اما، بود و نبود آن تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند.

رقبا و آلترناتیوها

گلکسی A32 یکی از عجیب و غریب‌ترین گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ است. این تلفن همراه قابلیت اتصال به شبکه 5G را ندارد اما به امکاناتی همچون نرخ بازسازی 90 هرتزی، صفحه نمایش Super AMOLED، لنز اصلی 64 مگاپیکسلی و دوام باتری طولانی‌مدت مجهز است که با قیمتی 280 یورویی فروخته می‌شود.


در بازار اما، رقبای زیادی برای این دستگاه پیدا خواهیم کرد. مثلاً شیائومی ردمی نوت 10 پرو (Xiaomi Redmi Note 10 Pro) با نمایشگر دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی و دوام باتری طولانی‌مدت و پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع، حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت. سرعت تراشه این موبایل هم بسیار بیشتر و دوربینش بهتر است و می‌تواند فیلم‌های 4K ضبط کند. اسپیکرهای محصول شیائومی نیز استریو هستند. نسخه مخصوص هند این موبایل از گلکسی A32 ارزان‌تر خواهد بود ولی همچنان ارزش خرید بیشتری دارد. قیمت و تاریخ عرضه نسخه گلوبال این دستگاه هنوز مشخص نیست ولی بعید است بیش از 300 یورو قیمت بخورد.
رقیب بعدی گلکسی آ 32، یک گوشی چینی دیگر به نام Realme 8 Pro است که 280 یورو قیمت دارد و با امکانات جذابش یک رقیب فوق‌العاده برای محصول سامسونگ به شمار می‌آید. در این تلفن همراه امکاناتی مانند تراشه قدرتمندتر، دوربین باکیفیت‌تر با قابلیت ضبط فیلم‌های 4K و سرعت زیاد شارژر دیده می‌شود. در این بین، محصول کمپانی کره‌ای از نظر صفحه نمایش برتری را به خودش اختصاص می‌دهد چرا که پنل او Super AMOLED و دارای نرخ بازسازی 90 هرتزی است حال آنکه نمایشگر نماینده Realme نرخ نوسازی 60 هرتزی دارد. به علاوه، به این نکته توجه داشته باشید که Realme 8 Pro به هیچ عنوان نمی‌تواند از نظر دوام باتری با گلکسی آ 32 رقابت کند.
یک رقیب تازه نفس دیگر هم پوکو ایکس 3 پرو می‌باشد. نمونه دارای رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی این دستگاه 250 یورویی، ارزان‌تر از گلکسی A32 می‌باشد. این محصول شیائومی از تراشه شبه پرچمدار اسنپدراگون 860 بهره می‌برد که از چیپست ساخت مدیا تک نماینده سامسونگ بسیار پرقدرت‌تر است. اسپیکرهای استریو و تأییدیه ضد آب و خاک IP53 هم به مزایای نماینده شیائومی می‌افزایند. در این میان، ترجیح دادن نمایشگر LCD با نرخ 120 هرتزی در پوکو ایکس 3 پرو به OLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی در گلکسی A32 یک تصمیم کاملاً شخصی است. در حالی که هیچ‌کدام از این دو دستگاه به درد علاقه‌مندان عکاسی با موبایل نمی‌خورند، باید بگوییم که هم پوکو ایکس 3 پرو (می‌تواند فیلم‌های 4K ضبط کند) و هم گلکسی آ 32 از نظر دوربین یکسان هستند.
رقیب پایانی هم ویوو وی 20 است. محصول سامسونگ نمایشگر درخشان‌تر با نرخ بازسازی 90 هرتزی و دوام باتری طولانی‌تر دارد اما محصول ویوو از سرعت شارژ بیشتر و دوربین بهتر با قابلیت فیلمبرداری 4K و فوکوس خودکار در لنز اولترا واید بهره می‌برد.

نظر نهایی

بر خلاف امتیازات قابل‌قبولی که گلکسی A32 در برخی از زمینه‌ها دریافت می‌کند ولی اشکالاتی در آن دیده می‌شوند که می‌توانند بر تصمیم نهایی خریداران تأثیر منفی مستقیم بگذارند. از میان امکانات، چیپست بزرگترین مشکل به شمار می‌رود به طوری که برای یک گوشی 280 یورویی بسیار ضعیف است. همچنین، حالت عکسبرداری در شب پر از باگ نیز ما را ناامید خواهد کرد. به این معایب، ناتوانی در ضبط فیلم‌های 4K را هم بیفزایید.


اما بد نیست از مزایای این دستگاه که عبارتند از نمایشگر درخشان و باتری طولانی‌مدت نیز یادی کنیم. اما آیا این دو مورد می‌توانند قیمت زیاد نماینده سامسونگ را توجیه کنند؟. طبیعتاً باید بتوانند ولی با توجه به قیمتی که کمپانی کره‌ای برای این محصولش تعیین کرده، شما می‌توانید به راحتی گلکسی آ 32 را فراموش کنید و گوشی دیگری بخرید بنابراین طرفداران پروپاقرص سامسونگ، بد نیست در اینجا دور برند مورد علاقه‌شان را خط بکشند.

نقاط قوت

صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی
دوام باتری طولانی‌مدت و فوق‌العاده
بهره‌مندی از جدیدترین نسخه اندروید و دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری به مدت سه سال

نقاط ضعف

چیپست ضعیف و کم قدرت
سرعت پایین سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش
عملکرد ناامیدکننده و پر از باگ Night Mode
ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K و عملکرد بد سیستم الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر در لنز اولترا واید

 

برای خرید لوازم جانبی A32 4G نیز می‌توانید با مراجعه به دسته بندی لوازم این گوشی انواع اکسسوری آن را با قیمت مناسب تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A32"

  1. سلام من این گوشی را ۶ ماهه خریدم و ساخت آمریکا میباشد از لحاظ کیفیت و سرعت هیچ چیز کم نداره شاید برای کسانی که هنگ میکنه یا دوربین در شب کیفیت نداردمدل هندی یا… باشد اما سری ۶۷ ساخت سفارش آمریکا کیفیت خیلی خوب و قابل قبولی دارد اگر خواستید بخرید با سریال های ۱۸ -۴۱-۴۴-۶۷ بخرید بقیه سری ها (عدد MI) با تحقیقات من کیفیت خیلی پایین و بدی دارند موفق باشید .

  2. درودبرشما….گوشی a32من بعداز اپدیت شدن هنگ میکنه…همش در خانواده سامسونگ خرید کردم…از این یکی اصلا راضی نیستم…کسی عیب هنگ کردن رو میدونه؟باسپاس

  3. با سلام و خسته نباشید، من اخیرا گوشیم را عوض کردم و از خانواده هواوی خداحافظی کردم و بجمع خانواده سامسونگ پیوستم و یک گوشی آ۳۲ 4g خریداری کردم با تمام احترام به تفسیر راجب این گوشی که بیان کردید این گوشی ایرادهای بسیار زیادی از لحاظ نرم افزاری دارد و بسیار ضعیف هست و من وقتی با نرم افزارهای نصب شد گوشی هواوی پی سی لایت مقایسه میکنم هم از لحاظ سیستم عامل و هم برنامه های نصب شده کاملا از سامسونگ ساده تر و خیلی قوی میباشد و کار با اون راحتر از سامسونگ میباشد. در خصوص سخت افزار و دوربین آن همانطوری هست که نوشتید ولی از لحاظ رنگ درب پشت گوشی بسیار رنگهای مرده ای را سامسونگ انتخاب کرده و از شرکتی به این بزرگی خیلی بعید بود که همچین رنگهایی را برای این گوشی انتخاب نموده. در خصوص کارشناسان بخش پشتیبانی ۴۲۱۳۲ سامسونگ بسیار اطلاعات ضعیفی دارند و گویی به آنها آموزش این دستگاها را نمیدند. بطور کلی پشیمان شدم که چنین برند مزخرفی را خریداری کردم با تشکر از شما

  4. سلام میخواستم بین پوکو ایکس 3،ردمی نوت 10 و آ 32 یک گوشی انتخاب کنم خواستم از شما مشورت بگیرم ( رزولوشن و سرعت اجرا گوشی برام مهمه)