نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia X Compact

شرکت سونی برخلاف رقبای خود در زمینه گوشی­‌های بالارده با نمایشگرهای کوچک‌تر فعالیت‌های زیادی داشته و اولین محصول در این زمینه را با ساخت گوشی Xperia Z1 Compact آغاز نمود. در واقع کمپانی Sony با جمع کردن پردازنده­‌ها و دوربین­‌های در حد گوشی­‌های پرچم­دار و همچنین برخی ویژگی­‌هایی مانند ضد آب بودن و خوش ساخت بودن در همان کیفیت پرچمداران، اقدام به ساخت گوشی­‌های Compact کرد.

سونی در ساخت گوشی Xperia X Compact تغییراتی اعمال کرده که بی­‌سابقه بوده است. در حقیقت این گوشی یک پرچم­دار کوچک با شاکله اصلی اما فشرده­‌تر Xperia X است. می­‌توان گفت بیشتر مشخصات این نسخه از قبیل پردازنده اسنپ‌دراگون 650، اسکنر اثر انگشت، دوربین 23MP و اسپیکرهای جلویی از نسخه بزرگتر آن یعنی Xperia X گرفته شده، اما به علت سایز کوچک نسخه Compact، نمایشگر آن کوچک‌تر و دارای رزولوشن کمتری است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - اینفوگرافی

امروزه دیگر سازندگان گوشی محصولات­‌شان را در اندازه­‌های 5 الی 5.2 اینچ می­‌سازند و به سختی می­‌توان گوشی­‌هایی که در حد پرچم­دار هستند را با اندازه­ کمتر از 5 اینچ پیدا کرد.

در حالی که خرید گوشی با صفحه‌نمایش کوچک‌تر در چند مدت اخیر مورد توجه اکثر کمپانی‌ها و کاربران قرار گرفته، اما طبیعتا این محصولات برای سازندگان­‌شان مشکلاتی به همراه دارند. در صورتی که هدف ساخت، گوشی نازک باشد باید باتری آن نیز ظرفیت کمتری داشته باشد و در صورتی که قصد دارید ظرفیت باتری مناسب‌تر باشد، باید قید طراحی ظریف و باریک بدنه را بزنید. اما گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت با دارا بودن ضخامتی تقریبی یک سانتی‌متری، اعتدال در بین ضخامت و ظرفیت بیشتر باتری را رعایت کرده است.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی Sony Xperia X Compact

گوشی سونی Xperia X Compact از لحاظ ظاهری بطرز ساده­‌ای مستطیل شکل با بدنه­ پلاستیکی و دکمه­‌های حساس و چند پورت­ است. شاید برخی خرده بگیرند که چرا در این گوشی از آلیاژ ALKALEIDO که در ساخت Xperia XZ بکار رفته، استفاده نشده است. اما باید اذعان داشت که در این گوشی به طرز شگفت‌انگیزی از رنگ‌بندی‌های متنوع استفاده شده است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - طراحی

گوشی Xperia X Compact را نمی­‌توان در رده­ گوشی­‌های باریک گنجاند. چرا که ضخامت آن 9.5mm است. البته ضخیم بودن آن امتیازهایی را نیز در پی دارد. چنان که امکان استفاده از باتری 2,700mAh و دوربین 23MP بصورت تخت و بدون بیرون­‌زدگی را فراهم آورده است.

تمام دکمه­‌های فیزیکی در سمت راست گوشی قرار داده شده­‌اند که شامل دکمه­ پاور به همراه اسکنر اثر انگشت، دکمه­ کنترل صدا و دکمه­ شاتر می­‌شوند.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - طراحی

در سمت دیگر یک اسلات کارت microSD تعبیه شده و در قسمت بالا جک هدفون و همچنین در پایین گوشی پورت USB Type-C قرار دارند.

در قسمت جلوی گوشی دکمه‌های فیزیکی جای خود را به دکمه­‌های لمسی داده­‌اند. همچنین سونی مانند سری­‌های قبلی اسپیکرهای استریو گوشی را در پنل جلویی تعبیه کرده است.

صفحه‌نمایش گوشی سونی Xperia X Compact

می­‌توان گفت که اندازه­‌های گوشی­‌های کامپکت بر اساس اندازه­ صفحه نمایشگرشان تعیین می­‌شوند. Xperia X Compact دارای صفحه نمایش 4.6 اینچی از نوع IPS-LCD با رزولوشن 720p هست. علاوه بر اندازه گوشی، صفحه نمایش آن نیز باعث راحت بودن کار با یک دست شده است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - صفحه‌نمایش

سونی در ساخت نمایشگر این گوشی از تکنولوژی اختصاصی Triluminous استفاده کرده که به واسطه­ آن پنل دارای وسعت رنگ گسترده­‌ای شده و می‌توان تنوع رنگ­‌های بیشتری را در مقایسه با LCD های معمولی مشاهده کرد. همچنین در صفحه‌نمایش این گوشی تکنولوژی دیگری از سونی بنام X-Reality بکار برده شده که کنتراست و رنگ­‌های عکس­‌ها و فیلم­‌های گالری را افزایش می­‌دهد. علاوه بر این‌ها، از لحاظ درخشندگی، کنتراست بالا و کیفیت نمایش در محیط­‌های بیرون در حد گوشی­‌های پرچم­دار است.

باتری گوشی سونی اکسپریا X Compact

همان­‌گونه که قبلا اشاره کردیم، Sony Xperia X Compact دارای باتری بزرگ­تری نسبت به سایز خودش است. باتری 2,700mAh به خوبی وظیفه­ تغذیه نمایشگر کوچک و پردازنده­‌ها را انجام می­‌دهد. در تست­‌های جی‌اس‌ام آرنا که روی باتری این گوشی انجام گرفته شده، این گوشی توانسته 73 ساعت پایداری داشته باشد. یعنی با یکبار شارژ نمودن باتری، می­‌توان سه روز تمام به شکلی که هر روز یک ساعت تماس، وب‌گردی و تماشای فیلم انجام داد، با این گوشی کار کرد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - باتری

با انجام تست­‌های جداگانه برای دوام باتری نتایج به دست آمده چنین است: می­‌توانید 14 ساعت بدون وقفه با گوشی تماس گرفته و صحبت نمایید، 11 ساعت و نیم وب‌گردی کنید و حدود 10 ساعت فیلم تماشا کنید. اما آنچه که بیشتر جلب توجه می­‌کند، پایداری 73 ساعت این باتری در حالتی است که اشاره کردیم.

این گوشی از شارژ سریع 3 Qualcomm نیز پشتیبانی می­‌کند که می­‌تواند 70 درصد از باتری را در حدود نیم ساعت شارژ نماید. اگر بخواهید سرعت کم شدن شارژ باتری را بکاهید، می­‌توانید گوشی را در حالت Stamina قرار دهید.

خروجی صدای Sony Xperia X Compact

کیفیت صدای خروجی گوشی در تست آمپلی­فایر خارجی بسیار عالی است. همچنین صدای خروجی بدون نویز و بلندی آن بالاتر از میانگین است.

هنگام استفاده از هدفون، خروجی صدای گوشی پایین می­‌آید. سونی برای بالا بردن کیفیت صدا و حذف نویزها از تکنولوژی اینترمدولاسیون استفاده کرده است. کیفیت استریو نیز برخی اوقات به مشکل بر­می­‌خورد، اما می­‌توان گفت که عملکرد این گوشی از لحاظ صدا در جایگاه متوسطی قرار دارد.

امروزه بیشتر خریداران و طرفداران گوشی از اسپیکرهای استریو که در پنل جلویی قرار دارند استقبال می­‌کنند و Xperia X Compact از این لحاظ عالی عمل کرده است.

دوربین سونی Xperia X Compact

گوشی X Compact از دوربینی با سنسور سونی IMX300 با وضوح 22.8MP که دامنه­ دید وسیع 24mm دارد و دارای دریچه دیافراگم f/2.0 است، بهره می­‌برد. فوکوس خودکار این گوشی از فوکوس لیزری بهره می­‌برد. همچنین از فوکوس خودکار پیش­بینی کننده­ سونی (Hybird) در این دوربین نیز استفاده شده که به لطف آن می‌توان اجسامی را که آهسته حرکت می­‌کنند را ردیابی کرد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - دوربین

دیگر ویژگی­‌های دوربین شامل یک فلش LED و یک سنسور RGBC-IR هستند. سنسور RGBC-IR همان نورهای قرمز سبز آبی شفاف و مادون قرمز است که دوربین را برای تشخیص و تنظیم نور سفید کمک می­‌کند.

این دوربین تصاویری با جزئیات زیاد و مخصوصا در شرایط روشنایی خوب ارایه می­‌دهد. هیچ گوشی در این رده­‌ها نیست که با سنسور 23MP بتواند جزئیاتی مانند این گوشی ارایه دهد. رنگ­‌ها زنده و پرطراوت هستند و رنج دینامیکی آن‌ها خوب است.

درست مانند تمام گوشی­‌های سونی که از همین سنسور دوربین استفاده می­‌کنند، عکس­‌های گرفته شده با Xperia X Compact نیز با بزرگ‌نمایی 1:1 نیستند. باید به این مسئله نیز اذعان داشت که در بیشتر تصاویر گرفته شده (حتی در شرایط روشنایی مناسب) نویز دیجیتالی وجود دارد.

در مورد دوربین سلفی، سونی اکسپریا ایکس کامپکت عقب‌گرد داشته و بجای دوربین 13MP از یک دوربین 5MP بکار گرفته شده است. اما این سلفی نیز عملکرد رضایت­‌بخشی دارد و دامنه دید گسترده­ آن 22mm است.

سونی در ساخت Xperia X Compact از فیلم­برداری 4K صرف نظر کرده و تنها به کیفیت 1080p با دو گزینه­ سرعت 30fps و60fps بسنده کرده است.

عملکرد دوربین پشتی در فیلم­‌برداری FullHD در نوع خود شاهکار است. به عقیده­ منتقدین ویدیوهای 1080p آن را در بین سایر گوشی­‌های سونی می‌توان بهترین نامید.

رابط کاربری سونی Xperia X Compact

به شکل پیش‌فرض گوشی سونی Xperia X Compact با اندروید مارشمالو عرضه می‌شود، اما به گفته خود سونی بروز رسانی اندروید نوقا 7.0 برای این گوشی در راه است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - رابط کاربری

سونی در طی سال­‌های اخیر نگاهی ویژه به بخش نرم­‌افزاری گوشی‌هایش داشته است. بگونه­‌ای که ساده و مؤثر بودن شرط اساسی برای ساخت رابط کاربری اسمارت­‌فون­‌هایشان بوده است. بطور مثال Task Switcher و قسمت نوتیفیکیشن از سبک نسخه اصلی اندروید پیروی می­‌کنند.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - رابط کاربری

البته استایل خود سونی به همراه آیکون­‌های Xperia و پس‌زمینه‌های سفارشی و لاک اسکرین نیز کماکان در این نسخه از گوشی سونی حفظ شده است.

هر لحظه می­‌توانید از جست­و­جوی سریع اپلیکیشن استفاده نمایید که همیشه هنگام سرچ کردن گزینه­‌هایی برای اپلیکیشن­‌هایی که بیشتر استفاده کرده­‌اید را برای‌تان پیشنهاد خواهد داد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - رابط کاربری

مجموعه اپلیکیشن­‌های سفارشی چندرسانه­‌ای شامل Music ،Album و Video به همراه اپلیکیشن­‌های خود گوگل مانند Photos و Play Music می­‌شوند. اپلیکیشن Lifelog سونی فعالیت­‌های فیزیکی مانند پیاده­‌روی و دویدن را نیز ثبت می­‌کند.

سرویس پشتیبان‌گیری سونی شامل تمام ویژگی­‌هایی است که می­‌تواند امنیت تمام اپلیکیشن­‌ها، مخاطبین، پیام­‌ها و تنظیمات گوشی را حفظ کند.

البته سونی در رابطه با رابط کاربری Xperia X Compact دو ویژگی جدید اضافه کرده است. اولین ویژگی خاصِ این گوشی، دستیاری است که بطور اتوماتیک تنها یادآوری­‌ها و ساعت را تنظیم می­‌کند. دومین ویژگی، به صورت خودکار برای اپلیکیشن­‌هایی که بلا­استفاده مانده­‌اند فایل­‌های کَش را حذف می­‌کند تا سرعت گوشی و فضای ذخیره‌سازی افزایش یابد.

بنچمارک Sony Xperia X Compact

قبلا گوشی­‌های کامپکت سونی از لحاظ نوع چیپست و همچنین قدرت پردازشی تقریبا با نسخه‌های پایه برابر بودند، اما Xperia X Compact سنت­‌شکنی کرده است. همانطور که می‌دانید پردازشگر Snapdragon 650 در X Compact به جای پردازشگر Snapdragon 820 در نسخه‌های پایه بکار گرفته شده است. این چیپست بالانس خوبی بین قدرت و راندمان ایجاد کرده است و شامل دو هسته­ قدرتمند Cortex-A72 با کیفیت بالا و چهار هسته Cortex-A53 با راندمان بالا اما با مصرف پایین‌تر باتری می‌باشد. همچنین ظرفیت حافظه­ رم این گوشی 3GB است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - بنچمارک

اسنپ‌دراگون 650 در زمینه­ CPU بهتر از اسپ 810 ظاهر شده است، ولی بنظر می­‌رسد در زمینه­ گرافیکی جایگاه مطلوبی ندارد. بطور کلی می­‌توان ادعا کرد که Xperia X Compact از بیشتر گوشی­‌های ساخته شده­ اخیر عملکرد سریع‌تری دارد.

اکنون برای سازندگان گوشی­‌ها دیگر سرعت مسئله­ زیاد جدی تلقی نمی‌شود، بلکه بیشتر راندمان بالا برای استفاده بهینه از باتری مهم­‌تر است. بنابراین خریداران Sony Xperia X Compact باید خوشحال باشند که X Compact در این زمینه در جایگاه بالایی قرار دارد.

سخن پایانی

با توجه به مشخصات و مزیت­‌هایی که بر­شمردیم، به صراحت می­‌توان گفت بهترین گزینه خرید گوشی اندرویدی با صفحه‌نمایش زیر 5 اینچ گوشی Sony Xperia X Compact است. دوربین این گوشی بسیار توانمند بوده و در عکس­‌های گرفته شده با این دوربین نسبت به همتایانش جزئیات بی­‌نظیری وجود دارد. کیفیت ساخت آن بالاست، نمایشگر قابل قبولی دارد، بسیار شیک است، سنسور اثر انگشت آن در بهترین مکان ممکن قرار دارد، دارای اسپیکرهای استریو است و پردازشگر قابل اطمینانی دارد.

در کل این گوشی از نظر نرم­‌افزاری بسیار سریع بوده و دارای تعدادی از اپلیکیشن­‌های ساخت سونی و ویژگی­‌هایی که ارزش خرید آن را بالا می­‌برد است – مانند مجموعه مولتی­‌مدیای عالی، تم­‌های Xperia، جست­و­جوگر اپلیکیشن و حالت ذخیره کننده­ باتری Stamina. همچنین آخرین نسخه اندروید 7 Nougat برای بروز رسانی این گوشی در راه است.

البته گوشی­‌هایی در این حد و اندازه خالی از عیب و ایراد نیستند – مانند نداشتن کیفیت فیلم­برداری 4K و مشکلاتی که در پردازش عکاسی وجود دارد. شاید برای برخی کاربران خیلی مهم نباشد که گوشی­‌شان کیفیت 4K برای فیلم­‌برداری ندارد و به کیفیت 1080p بسنده کنند و شیفته­ دیگر ویژگی­‌های این گوشی شوند.

به نظر می­‌رسد در صنعت گوشی­‌های هوشمند دیگر نوآوری­‌ها بیشتر به سمت فبلت­‌هاست و گوشی­‌های صفحه کوچکی که به راحتی می‌توان با یک دست با آنها کار کرد در حال سقوط کردن از نظر قابلیت­‌ها و ویژگی­‌های جدید هستند. اما هنوز تا زمانی که گوشی­‌های کامپکت در بورس هستند، گوشی‌هایی مانند Xperia X Compact یکی از بهترین گزینه­‌ها می‌باشند.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت - نکات مثبت و منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *