نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco M4 Pro 5G

نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco M4 Pro 5G

شیائومی پوکو ام 4 پرو 5G (Poco M4 Pro 5G) هم‌اکنون در سرتاسر جهان به فروش می‌رسد و همین حالا می‌توانیم آن را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌ها تلقی کنیم. این موبایل نسبت به پوکو ام 3 پرو 5G (Poco M3 Pro 5G) پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای کرده به طوری که حالا از نمایشگر بزرگتر و رنگارنگ‌تر، دوربین عقب بروزتر، شارژر سریع‌تر و اسپیکرهای استریو بهره می‌برد از همه مهمتر آنکه، به شدت ارزان است.

پوکو M4 Pro 5G نمایشگر 6.6 اینچی IPS LCD دارد که رزولوشن آن به 1080p و نرخ بازسازی آن به 90 هرتز می‌رسد. به غیر از اینکه صفحه نمایش بزرگتر شده، این پنل به جای فضای رنگی sRGB در پوکو ام 3 پرو 5G، از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. به علاوه، موتور حساس به لمس آن اینک 240 هرتزی شده حال آنکه در گوشی نسل قبل این موتور 180 هرتزی بود.

چیپست دیمنسیتی 810 5G قلب تپنده این گوشی است؛ تراشه‌ای که یک پیشرفت نه چندان قابل‌توجه نسبت به دیمنسیتی 700 5G به کار رفته در پوکو M3 Pro 5G می‌باشد. سرعت پردازنده مرکزی این محصول جدید مدیا تک افزایش یافته و فرآیند ساخت آن نیز بسیار اقتصادی و کم مصرف بوده است. البته این تغییرات در شرایط واقعی اتفاق تازه‌ای را رخ نخواهند داد ولی هر چه که باشد در حد و اندازه خودشان تغییراتی هستند که باید به آنها اشاره می‌کردیم.

به نظر می‌رسد که دیگر شیائومی بازی قرار دادن لنزهای بیشتر را در محصولاتش به پایان رسانده و حالا لنزهای بلا استفاده و منسوخ مانند تشخیص عمق یا مکرو را کنار گذاشته است. Poco M4 Pro 5G دوربین عقب سنتی و دوگانه‌ای دارد که لنز اصلی آن 50 مگاپیکسلی و لنز دوم آن 8 مگاپیکسلی اولترا واید هستند بنابراین شاید در نگاه اول لنزها در مقایسه با پوکو M3 Pro 5G کم شده باشند ولی همچنان توانایی‌های زیادی دارند. در این میان، باید اشاره کنیم که گوشی نسل قبل لنز اولترا واید نداشت.

پوکو ام 4 پرو 5G از حضور یک باتری 5000 میلی‌آمپری سود می‌برد که حالا از تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند و خوشبختانه این آداپتور در جعبه، همراه با گوشی به فروش می‌رسد. شیائومی وعده داده که این شارژر گوشی را در عرض 59 دقیقه شارژ خواهد کرد هرچند برای مطمئن شدن از این ادعا، در بخش سرعت شارژ این مقاله، این موضوع را راستی‌آزمایی خواهیم کرد.

در نهایت، به قیمت می‌رسیم که باعث شده Poco M4 Pro 5G به یک گوشی وسوسه‌کننده و جذاب تبدیل گردد. نسخه‌ای از این موبایل که رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی دارد، با قیمت 230 دلاری فروخته می‌شود و چه‌بسا قیمت آن در بعضی از جشنواره‌ها کمتر هم بشود.

گوشی مورد بحث ما تأییدیه IP53 را دریافت کرده تا در برابر خاک و قطرات آب مقاوم باشد؛ یعنی درست مانند دیگر گوشی‌های اخیراً معرفی شده ردمی و پوکو. این بدان معناست که در صورت پاشیده شدن قطرات آب به سمت پوکو ام 4 پرو 5G مشکلی برایش به وجود نخواهد آمد و در مناطق مرطوب یا هنگام بارش باران هم آسیب نخواهد دید.

به هر حال، پس از این ذکر این مقدمه، باید ببینیم در نبود لنزهای مکرو یا تشخیص عمق حالات عکسبرداری پرتره و کلوزآپ به مشکل برخواهند خورد یا اینکه الگوریتم‌های نرم‌افزاری جای خالی سخت‌افزار مربوطه را پر خواهند کرد؛ البته که ما امیدواریم احتمال دوم به وقوع بپیوندد.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

امکان ندارد که جعبه زرد رنگ محصولات پوکو را با محصولات سایر شرکت‌ها اشتباه بگیرید. بر این اساس، شیائومی Poco M4 Pro 5G نیز همچون موبایل‌های پیشین ساخت این برند چینی، در یک کارتن زرد رنگ خیره‌کننده به فروش می‌رسد.

درون این جعبه یک آداپتور 33 واتی، یک کابل 3 آمپری USB و یک قاب ژله‌ای شفاف جای‌گیری کرده‌اند تا با استفاده از آن مقاومت این موبایل بیشتر شود.

همراه با این لوازم جانبی، دفترچه راهنما، ابزار درآوردن سیمکارت و چند برچسب پوکو برای طرفداران این برد به چشم می‌خورند تا این افراد بتوانند در محافل عمومی از علاقه‌شان به این شرکت پرده بردارند.

 

طراحی

Poco M4 Pro 5G به نوعی یک نسخه بازسازی شده از ردمی نوت 11 (Redmi Note 11) چینی است. در حالی که پوکو سعی کرده رویه مخصوص به خودش را در پیش بگیرد ولی تنها تغییر ظاهری که در این موبایل دیده می‌شود، عبارت بزرگ POCO حکاکی شده بر روی برآمدگی مشکی قاب پشتی می‌باشد.

بدون در نظرگیری این بخش، باید اعتراف کنیم که پوکو ام 4 پرو 5G بسیار جذاب است. قاب پشتی نسبتاً منحنی به همراه پوشش پلاستیکی مات و ترکیب رنگ خاکستری تیره در کنار برآمدگی مشکی رنگ دوربین و محل درج لوگوی پوکو (خیره‌کننده ولی عجیب)، بی‌شک چشم‌نواز خواهند بود. می‌توانیم بگوییم که پوشش مات به کار رفته روی قاب پشتی کیفیت بسیار بالایی دارد زیرا وقتی آن را لمس می‌کنید احساس فوق‌العاده‌ای به شما منتقل خواهد کرد و این‌گونه حس خواهید کرد که به جای پلاستیک، در حال لمس شیشه هستید.

پنل پشتی خاکستری تیره بسیار دوست‌داشتنی است ولی در عین حال اثرات انگشت و آلودگی‌ها را به سرعت جذب می‌کند و پس از گذشت تنها چند دقیقه کثیف می‌شود. اگر نمی‌خواهید این اتفاق رخ دهد، شاید بهتر باشد سراغ نمونه‌های آبی یا زرد رنگ این موبایل بروید که آنها هم در بالای قاب پشتی خود قسمت مشکی برآمده را دارند.

به غیر از نمایان بودن هویت پوکو در قاب پشتی، Poco M4 Pro 5G در قاب شیشه‌ای و جلویی خود از محافظ گوریلا گلس بهره می‌برد و فریم و قاب آن پلاستیکی هستند. این موبایل تأییدیه رسمی ضد خاک و قطرات آب IP53 دارد که یک عایق عالی به شمار می‌رود. این یعنی پوکو ام 4 پرو 5G مشکلی با آب و هوای مرطوب شهرهای کنار دریا و یا آب و هوای بارانی ندارد ولی نباید در زیر آب فرو برود.

نمای جلویی محل جای‌گیری صفحه نمایش 6.6 اینچی است که در مقایسه با نمایشگر 6.5 اینچی پوکو M3 Pro 5G به میزان 0.1 اینچ بزرگتر شده است. این پنل جدید در بالای خود از همان حفره سیاه رنگ برای حضور یافتن دوربین سلفی بهره می‌برد ولی این‌بار با پشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3 و موتور حساس به لمس 240 هرتزی، بروزتر شده است.

دوربین سلفی به کار رفته درون این نقطه سیاه رنگ هم جدید است به طوری که لنز آن 16 مگاپیکسلی می‌باشد تا جای لنز 8 مگاپیکسلی موجود در Poco M3 Pro 5G را گرفته باشد.

در بالای صفحه نمایش، شما می‌توانید یک بریدگی بسیار نازک را ببینید. در زیر این بریدگی یک اسپیکر استریو حاضر شده و در بالای موبایل هم چندین حفره دیده می‌شوند. وقتی موسیقی پخش می‌شود، شما می‌توانید صداهای اجرا شده را از هر دو قسمتی که گفتیم بشنوید. این اسپیکر بر خلاف اسپیکر قرار گرفته در پایین فریم زیاد شدید و بلند نیست اما افکت استریو خوبی دارد و با توجه به اینکه هر دو اسپیکرها متوازن هستند، نیاز اکثر کاربران برآورده خواهد شد.

اما بد نیست باز هم با دقت بیشتری به قاب پشتی نگاهی بیندازیم. یک برآمدگی بزرگ برای دوربین می‌بینیم که ظاهر غلط‌اندازی دارد چراکه محل قرارگیری تنها دو لنز است؛ لنز 50 مگاپیکسلی اصلی در بالا و لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید در پایین. دیگر حفره‌های کوچکی که می‌بینید، به چراغ فلاش LED، نقطه قرمز رنگ و لوگوی هوش مصنوعی (AI) جای داده‌اند.

این اقدام شیائومی برای کنار گذاشتن لنزهای منسوخ را ارج می‌نهیم اما وقتی این شرکت را بیشتر تحسین خواهیم کرد که چنین شیوه طراحی را برای قرار دادن لنزهای دوربین عقب محصولات خود کامل کنار بگذارد.

فریم هم از جنس پلاستیک ساخته شده و از همان پوشش رنگی و مات بالارده‌ای بهره می‌برد که پیش‌تر در قاب پشتی دیده بودیم. این بخش انحنای کمی دارد ولی همچنان وقتی موبایل را در دست گرفته‌اید، کاملاً احساس خواهد شد.

پوکو ام 4 پرو 5G در بالای خود به میکروفون ثانویه، سنسور مادون قرمز IR و یکی از اسپیکرهای استریو جای داده است.

در پایین هم دیگر اسپیکر قدرتمندتر، پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و میکروفون اصلی را می‌بینیم.

اسلات هیبریدی قرار دادن سیمکارت به تنهایی در سمت چپ گوشی مورد بحث ما حضور یافته است. این اسلات دو جایگاه برای دو سیمکارت نانو دارد ولی شما می‌توانید به جای سیمکارت دوم، یک مموری کارت میکرو SD هم قرار دهید.

دکمه‌های کاهش و افزایش صدا به همراه دکمه پاور در سمت راست حاضر شده‌اند. البته دکمه پاور حکم سنسور اسکنر اثر انگشتی را نیز دارد که همیشه آماده به کار بوده و به سرعت قفل صفحه را بازگشایی می‌کند. اگر در زمانی که موبایل قفل است، آن را در دست گرفته‌اید و دکمه پاور را به طور اتفاقی لمس می‌کنید و همین امر باعث می‌شود که مجبور شوید پین عددی را وارد نمایید، پیشنهاد می‌کنیم از تنظیمات گزینه‌ای را بزنید که به جای لمس سنسور، لازم باشد آن را بفشارید تا قفل نمایشگر باز گردد.

ابعاد این محصول شیائومی به 163.6*75.8*8.8 میلی‌متر و وزن آن به 195 گرم می‌رسد بنابراین 2 میلی‌متر بلندتر و 5 گرم سنگین‌تر از Poco M3 Pro 5G می‌باشد.

مطمئناً شما هم از کار کردن با پوکو M4 Pro 5G لذت خواهید برد. به خاطر فریم ماتی که دارد، وقتی آن را در دست می‌گیرید، احساس امنیتی زیادی خواهید داشت. نمی‌توانیم این قضیه را کتمان کنیم که این محصول شیائومی گوشی بزرگی است ولی به هر ترتیب همسو با رقبا و آلترناتیوها می‌باشد و مطابق نیاز مشتریان در بازار امروزی خواهد بود.

فکر می‌کنیم که کمپانی سازنده در زمینه طراحی، تنوع رنگ‌بندی و کیفیت ساخت، عملکرد خوبی در یک تلفن همراه مقرون به صرفه از خودش به ثبت رسانده بنابراین حتی اگر قدرت اعمال تغییرات را داشتیم هم فکر نمی‌کنیم لازم باشد چیزی را در اینجا عوض کنیم زیرا همه چیز سر جای خودش قرار دارد.

 

صفحه نمایش

Poco M4 Pro 5G نمایشگر 6.6 اینچی IPS LCD با رزولوشن 2400*1080 پیکسلی دارد. در بالای این پنل که برای جلوگیری از خط و خش‌دار شدن به پوشش محافظ گوریلا گلس 3 مجهز شده، یک نقطه سیاه رنگ جهت قرارگیری دوربین سلفی به چشم می‌خورد. وقتی این موبایل را خریدید، روی نمایشگر آن یک پوشش پلاستیکی نازک را خواهید دید تا باز هم استقامت آن افزایش یابد ولی جنس این پوشش آن‌قدر ضعیف است که تمیز کردن آن تقریباً غیرممکن خواهد بود بنابراین بهتر است در همان ابتدا آن را بکَنید.

نمایشگر گوشی مورد بحث ما از نرخ بازسازی 90 هرتزی پویا، فضای رنگی DCI-P3 و موتور حساس به لمس 240 هرتزی پشتیبانی می‌کند. Poco M3 Pro 5G هم نرخ نوسازی 90 هرتزی داشت اما موتور حساس به لمس آن 180 هرتزی و با فضای رنگی sRGB سازگار بود.

در این تلفن همراه خبری از پشتیبانی از کیفیت تصاویر HDR نیست هرچند انتظار چنین چیزی هم نمی‌رفت.

شیائومی عنوان کرده که روشنایی معمول این محصولش به 450 نیت خواهد رسید. در زمانی که خودتان به صورت دستی روشنایی را تنظیم می‌کنید، مقدار آن به 410 نیت می‌رسد و وقتی هم که حالت اتوماتیک در زیر نور خورشید را روشن کردید، رکورد 510 نیتی ثبت خواهد شد. در هر دو حالت، قسمت‌های مشکی عمق زیادی دارند تا کنتراست نهایی ثبت شده 1500:1 باشد.

حداقل روشنایی ثبت شده در قسمت‌های سفید رنگ هم تنها 1.3 نیت بود.

رابط کاربری MIUI مخصوص گوشی‌های پوکو، دو گزینه برای نرخ بازسازی دارد که یکی High با سرعت 90 هرتزی و دیگری Standard با سرعت 60 هرتزی است. مورد اول را بعضاً پویا هم می‌نامند زیرا با توجه به محتوای در حال پخش، به طور اتوماتیک میان سرعت‌های 50، 60 و 90 هرتزی سوئیچ می‌کند.

این‌گونه حدس می‌زنیم که هنگام اسکرول کردن در رابط کاربری سرعت نرخ بازسازی به 90 هرتز برسد و وقتی هم کاری صورت نمی‌گیرد، سرعت آن به 50 هرتز کاهش یابد. همین اتفاق برای محتواهای ثابت در اپلیکیشن‌های سازگار نیز رخ خواهد داد. سرعت 60 هرتزی هم در بازی‌ها و نرم‌افزارهای پخش آنلاین فیلم و استریمینگ فعال خواهد شد. متأسفانه نمی‌توانیم این قضایا را تأیید کنیم زیرا نشانگر اختصاصی نرخ بازسازی، حتی وقتی عکس نمایش داده می‌شود نیز همیشه سرعت 90 هرتزی را نشان می‌دهد. تنها استثنائات قائل شده، سرعت 60 هرتزی برای نرم‌افزارهای مدیریت فایل‌ها، بازی‌ها و برخی از اپلیکیشن‌های پخش فیلم نظیر Mi Video و نتفلیکس می‌باشد.

توجه داشته باشید که نمی‌توانیم مطمئن باشیم که نمایشگر همان‌طور که وعده داده شده کار می‌کند. به علاوه، این احتمال نیز وجود دارد که رابط کاربری MIUI و سیستم عامل اندروید خیلی خوب با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند به همین خاطر شاید نشانگر نرخ بازسازی اعداد را به اشتباه نشان دهد.

یکی از به‌روزرسانی‌های انجام شده در حوزه نمایشگر نسبت به Poco M3 Pro 5G، پشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3 می‌باشد. رابط کاربری MIUI مخصوص گوشی‌های پوکو سه حالت از پیش تعریف شده برای کنتراست دارد که عبارتند از: Vivid (فعال شده به صورت پیش‌فرض و سازگار با فضای رنگی DCI-P3) و Saturated (سازگار با فضای رنگی DCI-P3) و Standard (سازگار با فضای رنگی sRGB).

در حالت Vivid که به صورت پیش‌فرض روشن است، یک هاله آبی رنگ قابل مشاهده خواهد بود و رنگ‌ها زیاد دقیق نیستند هرچند بسیار سرزنده می‌باشند. همین قانون برای آپشن Saturated صدق خواهد کرد. حالت Standard نیز در فضای رنگی sRGB دقت خوبی دارد و تفاوت رنگی 3 را به ثبت می‌رساند.

در نهایت، گوشی مورد بحث ما از Widevine L1 DRM به صورت پیش‌فرض پشتیبانی می‌کند بنابراین شما می‌توانید محتواهای آنلاین را با بیشترین کیفیت فول اچ‌دی به تماشا بنشینید.

 

دوام باتری

پوکو M4 Pro 5G از همان باتری 5000 میلی‌آمپری که پیش‌تر در پوکو M3 Pro 5G وجود داشت، تغذیه می‌شود. این موبایل اما، حالا از تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند تا نسبت به سرعت شارژ 18 واتی گوشی نسل قبل، شاهد پیشرفتی محسوس باشیم.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این تلفن همراه در آزمایش‌های بررسی دوام باتری خیلی خوب عمل کرد و نتایج مشابه پوکو ام 3 پرو 5G را به ثبت رساند. این دستگاه استقامت کلی 123 ساعتی داشت تا از این نظر مانند گوشی نسل قبل خود و ردمی نوت 10 5G (Redmi Note 10 5G) باشد. این تلفن همراه در تمامی آزمون‌ها اعم از برقراری تماس، وبگردی و پخش ویدیو درخشان ظاهر شد و عملکرد استندبای او نیز بی‌نظیر بود.

 

سرعت شارژ

یکی از اتفاقات مثبت و مهم رخ داده در مقایسه با Poco M3 Pro 5G به افزایش سرعت شارژ مربوط می‌شود. اینک گوشی مورد بحث ما از تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند و وعده داده شده که در عرض 30 دقیقه باتری آن کامل شارژ گردد.

در جعبه این موبایل، یک شارژر 33 واتی و یک کابل 3 آمپری USB وجود دارد بنابراین نیازی نیست لوازم جانبی دیگری بخرید تا از سرعت شارژ بالای این دستگاه بهره‌مند شوید.

با وصل کردن پوکو M4 Pro 5G که باتری آن کاملاً خالی شده به شارژر اختصاصی، 54 درصد در نیم ساعت اول پر خواهد شد.

پوکو اعلام کرده که شارژ کلی موبایل 59 دقیقه به طول می‌انجامد ولی در آزمایش‌های صورت گرفته، این باتری در عرض 67 دقیقه پر گردید که بسیار قابل‌قبول است. سرعت شارژ باتری معمولاً تحت تأثیر فاکتورهایی مانند دمای محیط و باتری و همچنین ارتباط شبکه و سرویس‌های پس‌زمینه مانند آپدیت‌های خودکار اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد. با همه اینها، شارژ کامل باتری 5000 میلی‌آمپری در عرض 67 دقیقه آن هم در یک موبایل مقرون به صرفه بی‌نظیر است.

لازم به ذکر است که به نظر می‌رسد پوکو ام 4 پرو 5G از تکنولوژی شارژ معکوس سیمی جهت شارژ کردن دیگر دستگاه‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

 

اسپیکرها و کیفیت صدا

Poco M4 Pro 5G دو اسپیکر مستقل در بین بریدگی‌های بالا و پایین دارد که نسبت به پوکو ام 3 پرو 5G که تنها یک اسپیکر داشت، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. اسپیکر استریو بالایی به عنوان میکروفون نیز به کار می‌رود. در واقع به همین دلیل است که صدا هم از جلو و هم از بالا شنیده می‌شود.

اسپیکر پایینی نسبت به اسپیکر بالایی قدرت بیشتری دارد ولی وقتی موسیقی یا ویدیو پخش می‌شود، تعادل اسپیکر بالایی مشخص‌تر خواهد بود.

این اسپیکرها در آزمایش‌های تخصصی نمره توصیفی “خیلی خوب” را به دست آوردند. کیفیت صدای آنها زیاد خوب نیست و اگرچه می‌توانیم صداهای بِیس و شدید را بشنویم ولی صداهای میانه‌رو به سختی شنیده می‌شوند. با همه اینها، برای یک گوشی میان‌رده، صداها کیفیت خوبی خواهند داشت به همین خاطر اکثر افراد از کیفیت صدای استریو رضایت پیدا خواهند کرد.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

پوکو ام 4 پرو 5G از جدیدترین نسخه رابط کاربری MIUI یعنی شماره 12.5 مخصوص گوشی‌های پوکو بهره می‌برد. دوازدهمین ورژن پوسته نرم‌افزاری محصولات شیائومی مدتی است منتشر شده و اگرچه بر پایه اندروید 11 می‌باشد ولی نمی‌توان به راحتی متوجه این نکته شد. لانچر پوکو دارای تم سیستمی و آیکون‌های متفاوت است ولی اگر دوست داشتید، می‌توانید ظاهرش را آن‌طور که می‌خواهید، تغییر دهید.

شما می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. سرعت راه‌اندازی این حسگر بسیار زیاد بوده و دقتش فوق‌العاده بالاست. ضمن اینکه شما نیز قطعاً از بازخورد لمسی این تلفن همراه که پس از باز شدن قفل نمایشگر احساس می‌کنید، لذت خواهید برد.

با توجه به نحوه گرفتن گوشی، می‌توانید کاری کنید که وقتی سنسور را فشار می‌دهید، قفل صفحه نمایش را باز کنید در غیر این صورت به علت آماده باش بودن این حسگر، ممکن است هر بار که به صورت ناخواسته آن را لمس کرده یا فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز و در نهایت سبب گردد سنسور، چند دقیقه‌ای غیرفعال شود و شما را وادار سازد پین عددی را وارد کنید. دیگر روش بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از روش تشخیص چهره 2D نیز تعبیه شده اما در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار پایین‌تری دارد.

مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ، پنجره مربوطه فعال باشد، Google Discover را مشاهده خواهید کرد.

پوکو M4 Pro 5G از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) پشتیبانی نمی‌کند و در آن خبری از سوپر والپیپرها (Super Wallpapers) نیز نیست.

نسخه به خصوص MIUI برای گوشی‌های پوکو منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد اما بر خلاف موبایل‌های سری ردمی نمی‌توان آن را غیرفعال کرد.

این ویژگی به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.

یک ویژگی جذاب دیگر در MIUI 12، جداسازی مرکز اعلانات از مرکز کنترل می‌باشد. در واقع کارایی این قابلیت شبیه چیزی است که پیش‌تر در آیفون‌ها دیده بودیم و چه‌بسا می‌توانید کاری کنید که درست مانند گوشی‌های اپل کاربرد داشته باشد به طوری که با کشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین شاهد به نمایش درآمدن اعلانات و یا دکمه‌های تنظیمات سریع باشید.

اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا این کرکره شبیه همان ظاهر اولیه و معمولی آن در اندروید گردد.

سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود.

پشتیبانی از ویژگی تقسیم صفحه نمایش برای حالت چند برنامگی نیز امکان‌پذیر است. در این بین، خبری از میانبر پنجره شناور نیست ولی وقتی اپلیکیشن ماشین‌حساب را اجرا می‌کنید، متوجه خواهید شد که از گزینه‌های پنجره‌های شناور پشتیبانی می‌کند.

تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.

در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.

MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR در نظر گرفته شده است. ضمناً، در اینجا برنامه رادیو FM هم در دسترس قرار دارد.

MIUI 12 از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از آن در پس‌زمینه بهره ببرید و نحوه به نمایش درآمدن آن را در برخی از برنامه‌های ناسازگار مشخص کنید.

دوازدهمین نسخه رابط کاربری MIUI به خوبی برای اجرا شدن در نمایشگرهای دارای نرخ بازسازی سریع بهینه‌سازی شده است و حالا خوشبختانه در Poco M4 Pro 5G نیز بسیار جذاب می‌باشد. همه چیز با سرعت روان و قابل‌قبولی انجام شده و انیمیشن‌ها بدون لگ و افت سرعت نمایش داده می‌شوند و توجه به جزئیات نیز فوق‌العاده بوده است. مطمئناً شما هم از کار کردن با این محصول شیائومی در زمان فعال بودن نرخ نوسازی 120 هرتزی آن لذت خواهید برد.

در این میان، برخی از نسخه‌های رام MIUI در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تبلیغات پخش می‌شوند که موضوعی شناخته‌شده است.

بر این اساس، نسخه گلوبال رابط کاربری گوشی مورد بحث ما، تبلیغات دارد که اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. چنان‌چه از پخش تبلیغات در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها خسته شده‌اید، فقط کافی است به تنظیمات و سپس غیرفعالسازی پیشنهادات (Disable Recommendations) مراجعه کنید. برای خاموش کردن تبلیغات در دو برنامه فایل منیجر و تم‌ها هم به ترتیب به آدرس‌های Settings> About و Settings Disable Recommendations بروید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

پوکو M4 Pro 5G به یکی از مبتدی‌ترین چیپست‌های 5G ساخت مدیا تک یعنی دیمنسیتی 810 در خود جای داده است. این تراشه در واقع نمونه بروز شده دیمنسیتی 700 به کار رفته در پوکو M3 Pro 5G می‌باشد با این تفاوت که پردازنده مرکزی آن هسته‌های بزرگتری دارد و با فرآیند لیتوگرافی کم‌مصرف‌تر یعنی 6 نانومتری تولید شده است. در سمت دیگر، دیمنسیتی 700 با فناوری لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده بود.

این چیپست هشت هسته‌ای بوده و متشکل از 2 هسته Cortex-A76 با سرعت 2.4 گیگاهرتزی و 6 هسته Cortex-A55 با سرعت 2.0 گیگاهرتزی است. با این اوصاف، هسته‌های بزرگتر به جای 2.2 گیگاهرتز، سرعت 2.4 گیگاهرتزی دارند.

پردازنده گرافیکی همان Mali-G57 MC2 می‌باشد ولی سرعت آن از 950 مگاهرتز به 850 مگاهرتز کاهش یافته است.

ضمناً، این چیپست یک مودم 5G بروز شده و یک پردازشگر سیگنال‌های تصویری (ISP) دارد.

در نهایت، Poco M4 Pro 5G در دو نمونه با رم 4 و حافظه داخلی 64 و رم 6 با حافظه داخلی 128 گیگابایت تولید شده که هر دو از رم LPDDR4X و تکنولوژی حافظه UFS 2.2 پشتیبانی می‌کنند.

امتیازات بنچمارک مربوط به پردازنده مرکزی فوق‌العاده‌اند. در واقع این محصول شیائومی عملکردی فراتر از نیاز کاربران ارائه می‌کند.

توجه داشته باشید که سال گذشته نمی‌توانستیم آزمایش بنچمارک را در پوکو ام 3 پرو 5G و تراشه دیمنسیتی 700 انجام دهیم و حالا همان اتفاق برای پوکو ام 4 پرو 5G و چیپست دیمنسیتی 810 آن رخ داده است. با این حال، می‌توانیم به ریلمی 8 5G (Realme 8 5G) استناد کنیم.

علی‌رغم اینکه سرعت پردازنده گرافیکی کاهش یافته ولی امتیازات آن برای یک گوشی این رنج قیمتی بالا هستند هرچند فکر می‌کردیم با افت سرعت روبه‌رو شویم.

در نهایت، گوشی مورد بحث ما در رده‌های اولیه آزمون AnTuTu حضور پیدا می‌کند.

ضمناً، جهت بررسی میزان ثبات، دو آزمایش CPU Throttle و 3D Mark Wild Life انجام شدند.

پوکو M4 Pro 5G با حفظ ثبات 79 درصدی، عملکرد درخشانی در ساعت اولیه آزمون اول داشت. در آزمون دوم هم ثبات آن به 99.4 درصد رسید.

مشخصاً این گوشی قدرتمند نیست ولی در آزمون‌های بررسی ثبات خیلی خوب کار می‌کند. به علاوه، اصلاً داغ نکرده و عملکردش نیز افت نخواهد کرد. بر روی خودِ بدنه هم نقطه‌ای که گرم شده، اصلاً احساس نمی‌گردد.

رابط کاربری MIUI پوکو ام 4 پرو 5G به خوبی با سرعت 90 هرتزی اجرا می‌شود ولی در بعضی از منوهای شلوغ‌تر که آیکون‌های متعددی دارند، شاید کندی سرعت را احساس کنید. همین قضیه برای بازی‌های سنگین صدق می‌کند. مطمئناً هیچ بازی نمی‌تواند از تمام پتانسیل نرخ نوسازی 90 هرتزی بهره ببرد بلکه منظور ما در اینجا افت سرعت به اندازه‌ای است که به کمتر از 30 فریم در هر ثانیه برسد. شما می‌توانید تنظیمات گرافیکی را عوض کرده و یا رزولوشن کمتر را روشن کنید. با این کار، تجربه گیمینگ روان و سریعی به دست خواهید آورد.

همان‌طور که متوجه شدید، Poco M4 Pro 5G یک گوشی گیمینگ نیست ولی اگر نیاز باشد، می‌تواند با اعمال تغییرات در تنظیمات گرافیکی، عملکرد خوبی از خودش نشان دهد. در سایر زمینه‌ها مانند زمان اسکرول کردن در منوها و جابه‌جایی در صفحه‌ها، روان است و همین برای یک گوشی 5G مقرون به صرفه کفایت می‌کند.

 

دوربین

پوکو ام 4 پرو 5G یک لنز کمتر از پوکو ام 3 پرو 5G دارد ولی یک چیز بیشتر دارد؟ شاید بپرسید چگونه؟؟؟!!! در واقع این محصول شیائومی به یک لنز اصلی و یک لنز اولترا واید مجهز شده تا با لنزهای تشخیص عمق یا مکرو خداحافظی کرده باشد. بهره‌مندی از سنسور اولترا واید این موبایل را نسبت به عضو پیشین این خط تولید توانمندتر می‌سازد.

لنز اصلی 50 مگاپیکسلی Poco M4 Pro 5G از نوع ISOCELL S5KJN1 ساخت سامسونگ است که دارای ابعاد 1/2.76 اینچی بوده و از فیلتر تتراسل بهره می‌برد و ابعاد هر پیکسل آن مانند ردمی 10 (Redmi 10) و ریلمی 8 آی (Realme 8i) به 0.64 میکرومتر می‌رسد. این لنز از دریچه دیافراگم f/1.8 و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) سود برده و می‌تواند با ویژگی عکسبرداری در شب (Night Mode) تصویربرداری کند.

لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید نیز از نوع IMX355 ساخت سونی است و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد. فوکوس در این لنز ثابت می‌باشد و نمی‌تواند از Night Mode پشتیبانی کند.

دوربین سلفی یک لنز 16 مگاپیکسلی از نوع OmniVision OV16A1 است که ابعاد آن 1/3.06 اینچ و سایز هر پیکسل آن 1 میکرومتر می‌باشد و از فیلتر کواد بایر بهره می‌برد. این سنسور دریچه دیافراگم f/2.5 دارد و فوکوس در آن ثابت خواهد بود.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین همانی است که پیش از این در MIUI دیده بودیم. سوئیچ شدن میان حالات مختلف با کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست انجام می‌شود و تمامی حالت‌ها به غیر از مکرو در منظره‌یاب یافت خواهند شد. لازم به ذکر است که در اینجا سه میانبر مخصوص زوم وجود دارند که عبارتند از 0.6 برابری (0.6x)، 1 برابری (1x) و 2 برابری (2x). به این نکته اشاره کنیم که زوم 2 برابری دیجیتالی است زیرا در Poco M4 Pro 5G خبری از لنز تله فوتو نیست.

در دیگر سمت منظره‌یاب دکمه‌های تنظیم نحوه نورپردازی چراغ فلاش LED، دکمه روشن یا خاموش کردن HDR، دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) و فیلترها و افکت‌های زیباسازی به چشم می‌خورند. در منوی همبرگری شکل، آپشن‌های بیشتری دیده خواهند شد که مهمترین آنها میانبر تنظیمات است. چیزی که در اینجا پیدا نخواهید کرد، گزینه تنظیم رزولوشن برای تصاویر می‌باشد.

یک حالت عکسبرداری پیشرفته (Pro) نیز برای لنز اصلی وجود دارد. امکان عکسبرداری به صورت دستی با کیفیت 50 مگاپیکسلی هم فراهم شده است. شما می‌توانید از سرعت شاتر 30 عدد بر هر ثانیه (در لنز اصلی) و 15 عدد بر هر ثانیه (در لنز اولترا واید) و یا مقدار ISO تا حداکثر 6400 سود ببرید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

لنز اصلی به طور پیش‌فرض تصاویر 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند که انصافاً برای یک گوشی مقرون به صرفه کیفیت خوبی دارند. رنگ‌ها تقریباً واقع‌گرایانه و طبیعی، کنتراست و رنج دینامیک زیاد و مقدار نویز نیز کم است. گزینه HDR خودکار هم معمولاً خاموش می‌باشد هرچند اگر آن را روشن کنید هم به ندرت فعالیت می‌کند.

این تصاویر از نظر میزان جزئیات در حد معمولی بوده و زیاد شفاف نیستند به طوری که ممکن است بعضاً سوژه‌ها و چهره افراد ظاهر ابر و بادی به خود بگیرد. با این وجود، باید بگوییم که از کیفیت تصاویر گرفته شده با Poco M4 Pro 5G رضایت داریم.

گزینه عکسبرداری با هوش مصنوعی در این محصول شیائومی حضور یافته است. مطابق معمول، این آپشن با اشباع‌شده‌تر کردن رنگ‌ها و افزایش کنتراست (البته با توجه به صحنه) سعی می‌کند کیفیت تصاویر را ارتقا دهد.

عکس‌های زوم شده 2 برابری نسبت به تصاویری که با روش برش و افزایش کیفیت ثبت شده‌اند، کیفیت بهتری دارند زیرا شفاف‌تر از آن چیزی هستند که انتظار داشتیم و در مقایسه با عکس‌های پیش‌فرض 1 برابری کمتر پردازش شده‌اند. بر این اساس، اگر تصاویر بزرگنمایی شده می‌خواهید، به شدت پیشنهاد می‌کنیم از این آپشن بهره ببرید.

زوم انجام شده ظاهر کاملاً مصنوعی دارد ولی به هر ترتیب مقداری ارتقای کیفیت می‌بایست انجام پذیرد تا نسبت به خروجی‌های گرفته شده پس از فرآیند گرفتن تصاویر و برش دادن آنها، واضح‌تر شوند. اگر حجم آنها را مثلاً به 4 مگاپیکسل کاهش دهید، کیفیت خوبی خواهند داشت.

عکس‌های گرفته شده در حالت 50 مگاپیکسلی، در واقع تصاویر ثبت شده در حالت 12.5 مگاپیکسلی هستند که فقط کیفیت‌شان افزایش یافته است بنابراین دلیلی ندارد با این گزینه اقدام به عکسبرداری کنید. حتی اگر می‌خواهید با این آپشن تصاویر زوم شده به میزان 2 برابری بگیرید هم بهتر است این کار را انجام ندهید چرا که خروجی‌های زوم شده دیجیتالی 2 برابری از منظره‌یاب، کیفیت بالاتری دارند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اولترا واید

تصاویر گرفته شده با لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید کیفیت مناسبی دارند به خصوص آنکه می‌بینیم توسط یک گوشی مقرون به صرفه به نام Poco M4 Pro 5G به ثبت رسیده‌اند. این عکس‌ها در سرتاسر فریم جزئیات زیادی داشته و حتی گوشه‌ها و کناره‌های آنها ظاهر مناسبی دارند. نویز در سطح پایینی قرار دارد و کنتراست و رنج دینامیک بی‌نظیر هستند. به طور کلی این عکس‌ها، جزو بهترین تصاویر اولترا وایدی می‌باشند که توسط یک موبایل مقرون به صرفه و میان‌رده گرفته شده‌اند.

 

کیفیت تصاویر پرتره

گوشی مورد بحث ما لنز تشخیص عمق ندارد به همین خاطر می‌بایست برای تشخیص عمق تصاویر، از هوش مصنوعی سود ببرد. واقعیت آن است که این موبایل خیلی خوب کار می‌کند زیرا سوژه‌ها به خوبی از پس‌زمینه جدا شده‌اند و هیچ‌گونه جداسازی اتفاقی و ناگهانی نیز رخ نداده است.

این تصاویر رنگارنگ بوده و کنتراست بالایی دارند و در مواقعی که شفافیت مهم است، بی‌نظیر هستند بنابراین شما هم ظاهر تار آنها را دوست خواهید داشت. مطمئناً نمایش جزئیات بیشتر بهتر می‌شد ولی با این وجود این عکس‌ها ظاهر خوبی دارند.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اصلی

عکس‌های ثبت شده در شب‌ها و شرایط کم نور هم کیفیت خوبی خواهند داشت زیرا جزئیات زیادی دارند چرا که الگوریتم‌های کاهش نویز آن‌قدر شدید کار نمی‌کنند. رنگ‌ها دقیق و کنتراست خوب است اما رنج دینامیک برای تصاویر گرفته شده در Night Mode زیاد مناسب نیست.

می‌دانیم که جا برای بهتر شدن وجود دارد ولی نباید فراموش کنیم که Poco M4 Pro 5G یک گوشی مقرون به صرفه بوده و ما هم با این موبایل اقدام به عکسبرداری کرده‌ایم. بر این اساس، عملکرد این گوشی در حد و اندازه خودش بی‌نظیر است.

پوکو M4 Pro 5G یکی از معدود گوشی‌هایی می‌باشد که استفاده کردن از Night Mode آن را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. این آپشن تصاویری می‌گیرد که نسبت به تصاویر گرفته شده در حالت معمولی نویز بیشتری دارند و ظاهرشان کشیده شده است. تنها مزیت این گزینه آن است که برخی از قسمت‌های نورانی را بهتر نشان می‌دهد هرچند این نکته چیزی نیست که بتواند جبران کیفیت کاهش یافته را بکند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید

در تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید هم می‌توان بخش‌های مختلف را دید ولی اگر از نمای نزدیک به آنها نگاه بیندازید کیفیت کاهش می‌یابد به طوری که بعضاً کشیده شده و بیش از حد نویز دارند. ضمناً، این عکس‌ها دقت رنگ مناسب و کنتراست خوبی خواهند داشت.

لازم به ذکر است که برای لنز اولترا واید Night Mode در نظر گرفته نشده است.

 

کیفیت تصاویر سلفی

Poco M4 Pro 5G دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی از نوع کواد بایر دارد که به جای تصاویر 4 مگاپیکسلی، تصاویر 16 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند. در واقع این همان سنسوری است که در گوشی‌های گران‌قیمت‌تر نظیر شیائومی 11 تی پرو (11T Pro) وجود داشت که شما می‌توانید نقد و بررسی تخصصی آن را از اینجا بخوانید.

به هر ترتیب، ذخیره تصاویر با بیشترین رزولوشن ممکن همیشه به معنای کشیدگی ظاهر بوده ولی صرف‌نظر از این نکته، کیفیت عکس‌هایی که توسط لنز دوربین سلفی این موبایل گرفته می‌شوند را واقعاً قابل‌قبول می‌دانیم. این خروجی‌ها دقت رنگ مناسب و کنتراست بالایی دارند و رنج دینامیک هم خوب می‌باشد. شفافیت در حد متوسط بوده و مقدار نویز قابل تحمل است. به طور کلی، از چیزی که به ثبت می‌رسانید، رضایت پیدا خواهید کرد البته به شرطی که آن را فقط در نمایشگر گوشی ببینید نه در صفحه نمایش بزرگتر.

شما می‌توانید تصاویر سلفی پرتره هم بگیرید ولی کیفیت آنها حیرت‌انگیز نیست. در حالی که کیفیت پیکسل به پیکسل آنها با ظاهر تصاویر سلفی معمولی یکی است اما جداسازی سوژه در حد متوسط می‌باشد بنابراین شاید در زمان عکسبرداری از پس‌زمینه‌های پیچیده بدتر هم بشود.

حدس می‌زنیم که کیفیت نهایی در موقعیت‌های مکانی گوناگون فرق خواهد کرد با این حال پیشنهاد می‌کنیم از این حالت استفاده کنید ولی انتظارات زیادی نداشته باشید.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

Poco M4 Pro 5G می‌تواند با همه لنزهای خود فیلم‌هایی بگیرد که نهایتاً کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه دارند و سیستم اختیاری الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر (EIS) هم در همه لنزها در دسترس است. قابلیت فیلمبرداری با تعداد 60 فریم بر هر ثانیه تنها توسط لنز اصلی امکان‌پذیر خواهد بود هرچند در این صورت EIS فعال نخواهد شد.

بیت‌ریت ویدیوها 20 مگابیت بر ثانیه و بیت‌ریت صداها 256 کیلوبیت بر ثانیه می‌باشد.

ویدیوهای 1080p ضبط شده توسط لنز اصلی جزئیات زیاد، رنج دینامیک خوب، نویز کم و کنتراست عالی دارند. در حالی که اینها شفاف‌ترین فیلم‌هایی نیستند که تاکنون دیده‌ایم ولی برای یک گوشی میان‌رده قابل‌قبول خواهند بود.

فیلم‌های ضبط شده توسط لنز اولترا واید کیفیت زیاد خوبی ندارند. در حالی که سوژه‌های زیادی در فریم جای می‌گیرند و رنگ‌ها قابل‌قبول هستند اما خودِ محتوا کشیده بوده و رنج دینامیک محدود است. البته این ویدیوها قابل استفاده خواهند بود. در صورتی که نمی‌خواهید هر آنچه در اطرافتان است را در فریم جای دهید، پیشنهاد می‌کنیم که فقط از لنز اصلی برای فیلمبرداری بهره ببرید.

 

رقبا و آلترناتیوها

همه روی این قضیه که Poco M4 Pro 5G گوشی خوبی است واقف هستیم. این موبایل صفحه نمایش بزرگ و روان، اسپیکرهای استریو، عملکرد سریع، دوربین‌های توانمند، قابلیت اتصال به شبکه 5G، دوام باتری طولانی مدت و سرعت شارژ زیادی دارد. در واقع یک دستگاه همه چیز تمام است که دقیقاً همان ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که وعده داده شده نه کمتر و نه بیشتر.

نکته‌ای که وجود دارد این است که گوشی‌های 5G مقرون به صرفه در حال حاضر رواج پیدا کرده‌اند و رقابت در این بازار اوج گرفته است. ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی از یک سال گذشته برنامه‌های درآمدزایی برای توسعه شبکه نسل 5 ارتباطات تدوین کرده‌اند تا گوشی‌های 5G را بر خلاف عملکرد معمولی که دارند، در نظر مشتریان جذاب جلوه دهند.

بر این اساس، پوکو ام 4 پرو 5G با قیمت 230 یورویی (برای مدل دارای رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایت) و 250 یورویی (برای مدل دارای رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایت) به فروش می‌رسد. در این میان، ممکن است در برخی از جشنواره‌ها قیمت این تلفن همراه کمتر هم بشود.

این دقیقاً همان قیمت ریلمی 7 5G (Realme 7 5G) است که نمایشگری با نرخ بازسازی 120 هرتزی، پردازنده گرافیکی سریع‌تر و حافظه داخلی پایه 128 گیگابایتی دارد. این موبایل اسپیکرهای استریو ندارد ولی می‌توانیم ادعا کنیم که امکاناتش جالب توجه هستند.

به علاوه، ریلمی 8 5G (Realme 8 5G) نیز در حال حاضر با قیمت 160 یورویی فروخته می‌شود. این گوشی در واقع همان پوکو ام 3 پرو 5G است ولی برند ریلمی را یدک می‌کشد. محصول ریلمی لنز اولترا واید یا اسپیکر استریو ندارد و سرعت شارژ آن هم زیاد نیست ولی اگر بودجه شما برای خرید موبایل محدود است، می‌توانید آن را مدنظر داشته باشید.

دیگر آلترناتیو هم پوکو M3 Pro 5G است که با قیمت تقریبی 185 یورویی از ریلمی 8 5G کمی گران‌تر می‌باشد اما چنان‌چه رابط کاربری MIUI و برند پوکو را با قیمتی ارزان می‌خواهید، می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید.

در ادامه به گلکسی ای 22 5G (Galaxy A22 5G) می‌رسیم که برای پوکو ام 4 پرو 5G یک همزاد بلامنازع است به طوری که نمایشگر، چیپست، باتری و دوربین مشابهی دارد. این محصول سامسونگ در برابر قطرات آب مقاوم است ولی به اسپیکر استریو مجهز نیست و سرعت شارژ پایین‌تری هم خواهد داشت. با این وجود، به اندازه Poco M4 Pro 5G قیمت خورده است.

مشخصاً پوکو ام 4 پرو 5G گل سر سبد گوشی‌های 5G مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

در این میان، اگر 5G برایتان در اولویت نیست، وقتی صحبت از سرعت اینترنت می‌شود هم گوشی‌های 4G سریع هستند بنابراین حق انتخاب گسترده‌تر و متفاوت‌تری هم خواهید داشت.

پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) یکی از این آلترناتیوهاست که نمایشگر LCD با نرخ بازسازی 120 هرتزی و تراشه پرچمدار مانند اسنپدراگون 860 دارد. این موبایل در حال حاضر 230 یورو قیمت خورده و حافظه داخلی بیشتر، اسپیکرهای باکیفیت‌تر و یک لنز مکرو اضافه دارد.

می‌توانیم حتی به ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) که 240 یورو قیمت دارد هم اشاره کنیم. این موبایل نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی داشته و از لنز اصلی باکیفیت 108 مگاپیکسلی سود می‌برد.

دیگر آلترناتیو ریلمی 8 پرو (Realme 8 Pro) است که به صفحه نمایش 6.4 اینچی AMOLED، لنز اصلی 108 مگاپیکسلی و قابلیت زوم 3 برابری، سرعت شارژ 50 واتی و حافظه داخلی بیشتر مجهز شده است. البته این موبایل اسپیکرهای استریو یا تأییدیه ضد قطرات آب ندارد.

همچنین، گلکسی ای 22 (Galaxy A22) نسخه 4G با قیمت 190 یورویی هم در دسترس قرار گرفته است. این موبایل صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و دوربین عقب توانمند و چهارگانه دارد. در سمت دیگر، ضد آب نیست، سرعت شارژش پایین‌تر می‌باشد و اسپیکرهای استریو هم ندارد.

 

نظر نهایی

Poco M4 Pro 5G یک گوشی همه چیز تمام است و دقیقاً همان‌گونه عمل می‌کند که از آن انتظار داریم. به خاطر نمایشگر LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی، سیستم عامل آن روان بوده و می‌تواند در صورت نیاز برخی از بازی‌ها را اجرا کند. تصاویر خوبی هم می‌گیرد و صداها را با کیفیت استریو پخش می‌کند و دوام باتری طولانی مدتی داشته و سرعت شارژش هم زیاد است.

گوشی‌های زیادی در این بازه قیمتی (230 یورویی) وجود دارد ولی می‌توانیم اذعان کنیم که پوکو ام 4 پرو 5G در حال حاضر در همه زمینه‌ها خوب است. در واقع به همین دلیل فکر می‌کنیم که اگر برای خرید موبایل بودجه‌ای در حدود 200 یورو دارید، باید این محصول شیائومی را بخرید.

قدرتمندترین رقبای این تلفن همراه هم ساخت شیائومی هستند که از جمله مهمترین آلترناتیوها می‌توانیم به پوکو ایکس 3 پرو و پوکو اف 3 (Poco F3) اشاره کنیم. این دو موبایل در حد و اندازه گوشی‌های پرچمدار عملکرد خواهند داشت و قیمت آنها نیز به شکل باورنکردنی پایین است. حتی Poco F3 می‌تواند به شبکه 5G هم وصل بشود.

با همه اینها، پوکو M4 Pro 5G جدیدترین گوشی ساخت شیائومی می‌باشد و با قیمت منطقی هم به فروش می‌رسد. بر این اساس، چنان‌چه به خاطر امکاناتی که دارد آن را خریداری کردید، هیچ‌گاه پشیمان نخواهید شد. در غیر این صورت، زمانی باید سراغ یک موبایل گران‌تر بروید که می‌خواهید در طول روز همه نوع بازی اعم از سنگین و سبک را اجرا کنید.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی جذاب، ضد قطرات آب و رنگ‌بندی کامل
  • صفحه نمایش LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی و کنتراست عالی
  • دوام باتری طولانی مدت و سرعت شارژ زیاد
  • عملکرد قابل‌قبول و داغ نشدن دستگاه
  • کیفیت مناسب تصاویر و ویدیوهای ضبط شده
  • کیفیت قابل‌قبول تصاویر پرتره علی‌رغم نبودن لنز تشخیص عمق
  • مجهز به جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسلات مموری کارت میکرو SD، پشتیبانی دو سیمکارت از شبکه 5G، دارای NFC، سنسور مادون قرمز IR و رادیو FM
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف

  • تأثیر منفی نرخ بازسازی 90 هرتزی روی عملکرد پردازنده گرافیکی
  • کیفیت معمولی و رو به پایین اسپیکرها
  • نداشتن لنز مکرو و ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K
  • پیشرفت نه چندان قابل‌توجه در زمینه عملکرد نسبت به Poco M3 Pro 5G

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی M4 pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *