نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G50

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G50

در سال گذشته ابتدا گوشی موتو جی 5G پلاس (Moto G 5G Plus) معرفی شد و حالا نوبت به رونمایی از موتو جی 50 (Moto G50) رسیده است. اما این دو تلفن همراه چه وجه اشتراکی دارند؟. به نظر می‌رسد هر دو موبایل نشان‌دهنده تلاش موتورولا برای پایین آوردن قیمت گوشی‌های 5G بازار می‌باشد.

موتو جی 50 با قیمت 210 یورویی می‌تواند در جایگاه دستگاه‌های مقرون به صرفه‌ای قرار گیرد که اتصال به جدیدترین شبکه اینترنتی را با هزینه‌ای بسیار پایین ارائه می‌کنند.

این گوشی به نوعی نمونه 5G موتو جی 10 (Moto G10) است. بر خلاف تراشه اسنپدراگون 460 که در موتو جی 10 وجود داشت، چیپست اسنپدراگون 480 حاضر در Moto G50 می‌تواند به شبکه نسل 5 ارتباطات وصل شود. اما برای اینکه قیمت این محصول کمپانی سابقاً آمریکایی پایین باقی بماند، می‌بایست لنز اولترا واید حذف گردد و اتفاقاً همین‌گونه هم شده است.

در سمت دیگر، انتظار می‌رفت لنزی قدرتمندتر از لنز 13 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی به کار رود و با توجه به پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 15 واتی، یک شارژر 15 واتی به جای شارژر 10 واتی به فروش برسد. شاید از همه مهمتر، بتوانیم به نمایشگر با نرخ بازسازی سریع 90 هرتزی اشاره کنیم که بدون شک سبب می‌شود تجربه کاربران از کار کردن با این تلفن همراه ارتقا یابد.

صرف‌نظر از اینکه می‌توانیم با این قیمت پایین به شبکه 5G وصل شویم، Moto G50 از سیستم عامل اندروید بسیار سبکی بهره می‌برد که با برخی از ویژگی‌های مخصوص محصولات موتورولا همراه شده است بنابراین اینگونه احساس نخواهد شد که رابط کاربری آن اندروید خام می‌باشد. یک باتری 5000 میلی‌آمپری به همراه تراشه اسنپدراگون 480 5G هم انتظار می‌رود که بتواند بسیار بادوام ظاهر گردد. شیوه طراحی ضد قطرات آب، رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی در مدل پایه و دوربین مکرو رزولوشن بیشتر، قابلیت‌هایی هستند که مطمئناً می‌توانند اسباب رضایت هر کسی را فراهم آورند.

با این توضیحات، بد نیست ببینیم موتو جی 50 چگونه کار خواهد کرد زیرا اشاره سرسری به امکاناتش، صرفاً بیانگر عملکرد او نخواهند بود.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

Moto G50 در یک جعبه استانداردی قرار گرفته که محتویاتش همان دفترچه‌های راهنما، شارژر و کابل مبدل USB-A به USB-C هستند. موتورولا یک قاب ژله‌ای – سیلیکونی شفاف هم در جعبه قرار داده که به خوبی اطراف و قاب پشتی گوشی را می‌پوشاند.

با این حال، شارژر نهایتاً 10 وات قدرت دارد حال آنکه خودِ تلفن همراه از تکنولوژی شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه کابل شارژر USB-A به USB-C هم نمونه‌ای ارزان است که از آن می‌توان تنها برای شارژ کردن گوشی بهره برد و به درد انتقال اطلاعات نمی‌خورد. به هر ترتیب، تا کنون همین اتفاق برای برخی دیگر از محصولات موتورولا افتاده و موضوع تازه‌ای نیست.

 

طراحی

به غیر از صفحه نمایش، بقیه قسمت‌های Moto G50 کاملاً از پلاستیک ساخته شده‌اند. البته با توجه به قیمت پایینی که این گوشی دارد، انتظار می‌رفت همین‌گونه هم بشود ولی در کمال تعجب، موبایل مورد بحث ما بدنه ضد قطرات آبی دارد تا همچون رویه بسیاری دیگر از محصولات موتورولا کار کرده باشد. این یعنی شما نمی‌توانید این دستگاه را به زیر آب ببرید ولی پاشیده شدن قطرات آب یا باریدن باران مشکلی برای آن به وجود نخواهد آورد.

تنها دو نمونه از این گوشی تولید و روانه بازار گردیده که یکی خاکستری و دیگری سبز می‌باشد و برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی از مورد اول استفاده شده است. مشخصاً، سطح بسیار درخشان قاب پشتی به راحتی اثرات انگشت را به سمت خودش جذب می‌کند ولی نمونه خاکستری رنگ سبب می‌شود لکه‌ها و آلودگی‌ها کمتر ظاهر گردند. شاسی این محصول موتورولا کمی لغزنده است؛ مشکلی که امکان چشم‌پوشی کردن از آن وجود ندارد. در این میان، متأسفانه فریم مات تأثیر بسزایی در کاهش میزان لغزندگی گوشی نخواهد گذاشت.

در حالی که Moto G10 قاب پشتی پلاستیکی، مات و طرح‌داری داشت اما Moto G50 قاب پشتی درخشانی دارد ولی محل قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت و ماژول دوربین عقب در هر دو دستگاه یکسان است. البته احتمالاً متوجه خواهید شد که برآمدگی لنزهای دوربین پشتی کمتر شده است. حدس می‌زنیم که موتورولا توانسته این‌بار با کم کردن چندین میلی‌متر، از میزان برجستگی لنزها بکاهد.

محل قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی شاید زمینه‌ساز ناراحتی شما شود زیرا این حسگر در جای نسبتاً بالایی نشسته به همین دلیل برای اینکه بتوانید آن را لمس کنید، می‌بایست دستتان را بکشید و فرقی هم ندارد که دستان کوچک، متوسط یا بزرگی دارید زیرا به هر نحوی با این مشکل روبه‌رو خواهید شد. در جلو، Moto G50 به نمایشگر 6.5 اینچی با حاشیه‌های نسبتاً باریکی مجهز شده است.

در مورد نوارهای مشکی رنگ بگوییم که ضخامت آنها در اطراف صفحه نمایش گوشی مورد بحث ما تقریباً زیاد است و نوار پایینی هم ضخامتش را بیشتر نشان می‌دهد. در کمال تعجب، به جای یک نقطه سیاه رنگ، لنز دوربین سلفی در یک ناچ قطره‌ای قدیمی حضور یافته است. اینگونه فکر نکنید که ظاهر جلویی این تلفن همراه زیبا نیست بلکه برای یک گوشی متعلق به این رنج قیمت کاملاً مناسب می‌باشد و اصلاً نباید انتظار داشته باشید ضخامت آنها از چیزی که هست کمتر گردد.

بر خلاف بدنه درخشان، فریم گوشی مات اما همچنان از جنس پلاستیک بوده و نسبتاً لغزنده است. در سمت چپ، سینی قرار دادن سیمکارت و مموری کارت میکرو SD جای دارد. به خاطر دوتایی بودن این اسلات، یا باید همزمان دو سیمکارت بگذارید و یا یک سیمکارت و یک مموری کارت قرار دهید. در سمت راست هم تمامی دکمه‌های لازم برای یک گوشی هوشمند تعبیه شده‌اند. دکمه پاور در پایین نشسته و پوشش بافت مانند آن به گونه‌ای است که امکان ندارد هنگام لمس کردن آن را با دکمه دیگری اشتباه بگیرید. دکمه‌های بعدی، برای کاهش و افزایش صدا به کار خواهند رفت و در نهایت به دکمه فعالسازی دستیار هوشمند گوگل یا همان گوگل اسیستنت (Google Assistant) می‌رسیم. کلیک‌شوندگی همه این دکمه‌ها در سطح بالایی قرار دارد و به راحتی می‌توان آنها را با انگشت شست فشرد.

در پایین هم بریدگی اسپیکر و پورت USB-C قرار گرفته‌اند.

به طور کلی باید شیوه طراحی Moto G50 که بدنه ضد قطرات آب دارد را تحسین کنیم. به غیر از محل قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت، مشکل دیگری در مورد شیوه ساخت این تلفن همراه وجود ندارد. شاید به نظر برخی از افراد وزن 192 گرمی برای یک گوشی پلاستیکی که صفحه نمایش 6.5 اینچی دارد زیاد باشد اما بر خلاف تصورات، این تلفن همراه به هیچ عنوان سنگین نخواهد بود و بر عکس بسیار خوش‌دست است.

 

صفحه نمایش

موتو جی 50 صفحه نمایش 6.5 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1600 * 720 پیکسلی دارد. بسیاری دیگر از رقبای همرده و یا حتی گوشی‌های ارزان‌تر به نمایشگرهای 1080p مجهز شده‌اند بنابراین غیبت پنل‌های اینچنینی در گوشی مورد بحث ما بسیار تعجب‌برانگیز است. البته حدس می‌زنیم موتورولا مجبور شده چشمش را روی برخی از امکانات ببندد تا بتواند قابلیت اتصال به شبکه 5G را با قیمت پایینی در دسترس قرار دهد.

موتورولا سعی کرده با ارائه نرخ بازسازی سریع، به نوعی شفافیت و وضوح کم صفحه نمایش را جبران کند. خوشبختانه نرخ نوسازی 90 هرتزی هم تا حدودی توانسته تفاوت به وجود بیاورد ولی سرعت پایین نمایشگر IPS LCD برای واکنش دادن به لمس‌ها باعث می‌شود افکت ابر و بادی، به خصوص در زمان مشاهده تصاویر، ایجاد شود. البته این نکته، مشکل چندان حادی برای اکثر کاربران به حساب نخواهد آمد؛ به خصوص آنکه در یک تلفن همراه با این قیمت مناسب، جزئیات اینچنینی اصلاً در نظر گرفته نمی‌شوند.

چیزی که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و متأسفانه تا حدودی هم مشکل‌ساز است، دستیابی به حداکثر روشنایی می‌باشد. در کمال ناباوری هیچ خبری از گزینه نهایت روشنایی خودکار (Max Auto) در فضاهای باز نیست بنابراین می‌بایست با همان نهایت روشنایی 362 نیتی کنار بیایید و بسازید. ضمناً، به خاطر IPS LCD بودن این پنل، خوانایی آن در زیر نور مستقیم خورشید، نسبت به پنل‌های OLED کمتر خواهد بود. با این اوصاف، استفاده کردن از Moto G50 در فضاهای باز و در روزهای آفتابی کار سختی خواهد بود.

دقت رنگ دیگر مشکل جزئی است که شاید اگر قسمت‌های سفید یا خاکستری هاله آبی نداشتند، می‌توانستیم آن را نادیده بگیریم. در این بین، چنان‌چه از نمایه رنگی طبیعی (Natural) استفاده کنید، می‌توانید دقت رنگ‌ها را تا حدودی افزایش دهید.

با وجود اینکه چندین نکته منفی در مورد صفحه نمایش گفتیم اما بد نیست این قسمت از مقاله را با اشاره به یک نقطه قوت به پایان برسانیم. نرخ بازسازی سریع این محصول موتورولا بسیار ساده و شکیل فعالیت می‌کند. چنان‌چه گزینه مربوطه را روی حالت خودکار (Auto) قرار دهید، به یک معامله دو سر برد دست خواهید یافت به طوری که وقتی با گوشی کار نکرده و یا صفحه نمایش را لمس نمی‌کنید، سرعت نرخ نوسازی به 60 هرتز کاهش می‌یابد و زمانی که آن را لمس کردید، نرخ نوسازی به 90 هرتز افزایش خواهد یافت. این اتفاق سبب می‌شود تا موتورولا بتواند تک‌تک اپلیکیشن‌ها را آنالیز و بررسی کند و پارامترها و تنظیمات به خصوص مربوط به هر برنامه را تنظیم نماید. ضمناً، بلافاصله پس از آنکه به حالت تمام صفحه وارد شدید و دیگر نمایشگر را لمس نکردید، نرخ نوسازی به 60 هرتز کاهش خواهد یافت تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی گردد. خوشبختانه نکته‌ای که گفتیم در اپلیکیشن‌های نتفلیکس و یوتیوب آزمایش شده و نتایج مثبتی هم به دست آمده است.

 

دوام باتری

Moto G50 به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که بتواند از نظر دوام باتری سربلند شود. این گوشی از تراشه مدرن تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 8 نانومتری بهره می‌برد که بسیار کم مصرف است. رزولوشن 720p و پایین این پنل هم به طولانی‌تر شدن دوام منبع نیروی 5000 میلی‌آمپری آن کمک شایانی می‌کند.

این دستگاه توانسته در آزمایش‌های مختلف، نمره استقامت کلی 133 ساعتی که بسیار فوق‌العاده است را به دست آورد تا از این نظر تقریباً مانند موتو جی 10 کار کرده باشد. حالت استندبای نیازمند آن است تا کمی بهبود یابد تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی گردد. در واقع به همین خاطر است که نمره استقامت کلی گوشی مورد بحث ما کمی از نمره استقامت کلی Moto G10 کمتر می‌باشد.

 

سرعت شارژ

سرعت شارژ این تلفن همراه، حداقل با شارژر فروخته شده همراه با آن بسیار پایین است. به خاطر داشته باشید که موتورولا با این محصول خود شارژر 10 واتی به فروش می‌رساند حال آنکه خودِ موبایل از تکنولوژی شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کند. بر این اساس، نه تنها Moto G50 از این نظر ضعیف‌تر از رقبایش خواهد بود بلکه در آزمایش‌های گوناگون نیز عملکرد نه چندان مناسبی از خودش به ثبت می‌رساند.

تقریباً به 2 ساعت و 35 دقیقه زمان نیاز است تا انرژی باتری از 0 به 100 درصد برسد. ضمن اینکه پس از 30 دقیقه شارژ، 0 تا 23 درصد ظرفیت باتری پر می‌گردد.

 

کیفیت صدا

همچون سایر گوشی‌های میان‌رده این رنج قیمتی، موتو جی 50 فاقد اسپیکر استریو است بنابراین صداها را از یک اسپیکر قرار گرفته در پایین فریم پخش خواهد کرد. کیفیت صدای این دستگاه زیاد نیست و وقتی هم که صداها را با شدت زیاد پخش می‌کنیم، این نقطه ضعف بیشتر احساس می‌گردد. با این اوصاف، این موبایل در آزمایش‌های مختلف نمره معمولی “خوب” را کسب می‌کند.

از نظر کیفیت صدا، این اسپیکر نمی‌تواند شگفتی‌ساز شود. چنان‌چه از طریق این تلفن همراه صدایی را با بیشترین شدت پخش کردید، انتظار این را داشته باشید بِیس کاهش یابد و انحرافات زیادی شنیده شود.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

رابط کاربری نسبتاً خام، ساده، تمیز، روان و کاربر پسند همچنان یکی از دلایل فروش زیاد گوشی‌های موتورولا است. دلیل اینکه گفتیم نسبتاً خام آن است که کمپانی سابقاً آمریکایی امکاناتی را به سیستم نرم‌افزاری محصولاتش افزوده که تقریباً همه‌شان در یک قسمت از تنظیمات قرار گرفته‌اند و با یک دکمه می‌توان آنها را خاموش یا روشن کرد.

به همه گزینه‌های کنترل دستگاه می‌توان در بخش تنظیمات دست یافت اما یک اپلیکیشن Moto وجود دارد که در هوم اسکرین قابل مشاهده است. اگر این نرم‌افزار را برای نخستین بار اجرا کردید، شما را به سرعت و به اختصار با ویژگی‌ها آشنا خواهد کرد. آپشن‌های شخصی‌سازی اولین مواردی هستند که به آنها اشاره می‌کنیم. این گزینه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا از میان تصاویر پس‌زمینه موجود یکی را برگزینید. منوی زیرمجموعه Styles حاوی آیکون‌های متنوع، اشکال هندسی، فونت‌های گوناگون، رنگ‌های اصلی و حتی شکلک‌های مختلف برای تنظیمات سریع در نوار اعلانات می‌باشد.

حال که صحبت از نوار اعلانات شد، بد نیست بگوییم که اسلایدر تعیین میزان روشنایی در بالای تمامی دکمه‌ها جای گرفته ولی خبری از دکمه سوئیچ شدن میان دکمه‌های تنظیم تطبیقی و دستی روشنایی صفحه نمایش نیست؛ نکته‌ای که می‌تواند برای برخی‌ها آزاردهنده باشد. معمولاً بسیاری از افراد عادت کرده‌اند که اسلایدر تعیین میزان روشنایی را در زیر دکمه‌های تنظیمات سریع ببینند زیرا لمس کردن آن توسط انگشت شست کار آسان‌تری می‌باشد. این اسلایدر اکثراً مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین جای سؤال دارد که چرا در دسترس نیست.

قسمت دیگر Gesture نام دارد که اصل آن به گوشی‌های سری موتو جی (Moto G) برمی‌گردد زیرا برخی از گزینه‌های مربوط به کنترل موبایل در زمان خاموش بودن صفحه نمایش برای طرفداران محصولات موتورولا کاملاً آشناست. یک حرکت رزمی سبب می‌شود چراغ فلاش LED روشن و یا با یک حرکت خاص دوربین اجرا شود. ضمن اینکه ویژگی برداشتن موبایل برای روشن شدن نمایشگر به همراه گزینه تشخیص چهره هم خیلی خوب کار می‌کند. با این آپشن، حتی نیازی نیست در اکثر مواقع برای اینکه بتوانید قفل صفحه نمایش را باز کنید، سنسور اسکنر اثر انگشت را لمس نمایید زیرا تنها با خیره شدن به موبایل، قفل آن باز خواهد شد.

کمی کار کردن با گزینه تشخیص چهره شما را به آپشن‌های Peek Display و Attentive Display می‌رساند. گزینه اول که به صورت پیش‌فرض روشن است، سبب می‌شود وقتی گوشی تشخیص داد حرکت کرده است، قفل نمایشگر را روشن کند. با توجه به تنظیمات انتخاب شده، شما می‌توانید با اعلانات کار کنید، خیلی سریع به پیام‌ها پاسخ دهید و یا کلاً آنها را نادیده بگیرید. برای انجام این کار فقط کافی است انگشت خود را از هوم اسکرین روی آیکون اپلیکیشن مدنظر گذاشته و آن را نگه دارید.

گزینه دوم هم از دوربین سلفی بهره می‌گیرد تا چهره شما را تشخیص دهد و صفحه نمایش را بدون در نظر گرفتن تایم مربوط به خاموش شدن، روشن نگه دارد. وقتی دارید چیزی می‌خوانید، این آپشن به شدت کاربردی خواهد بود.

وجود اندروید 11 یعنی برخی از قابلیت‌های بنیادین سیستم عامل توسعه داده شده توسط گوگل در دسترس قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه این گزینه‌ها مخصوص محصولات موتورولا نیستند ولی این شرکت آنها را به‌گونه‌ای بسیار خاص در اپلیکیشن موتو مرتب کرده است. در این برنامه آپشن‌های گوناگونی مانند حباب‌های گفتگویی، قابلیت اشتراک‌گذاری Nearby Share، طراحی تازه منوی پاور، مجوزهای تک مرحله‌ای و اعلانات جمع‌آوری شده برای گفتگوهای جاری به چشم می‌خورند.

مهمترین گزینه از میان موارد نامبرده، حباب‌های گفتگویی هستند. شما می‌توانید گفتگوها را در قالب حباب‌های کوچک بر روی اپلیکیشن‌ها و هوم اسکرین اجرا کنید. در واقع این ویژگی همان Chat Heads برنامه فیسبوک مسنجر است که تمامی نرم‌افزارهای پیام‌رسان از آن پشتیبانی می‌کنند.

یک گزینه نسبتاً جدید Overcharge Protection است که در منوی مربوط به باتری قرار دارد و با آپشن Optimized Charging متفاوت است. گزینه دوم ساعاتی که گوشی را به شارژ می‌زنید را بررسی می‌کند و چرخه شارژ شدن باتری را بر اساس آن تنظیم می‌نماید تا وقتی با موبایل کاری ندارید، ظرفیت آن برای مدت طولانی روی 100 درصد باقی نماند. گزینه اول هم وقتی تشخیص داد باتری به مدت سه روز پشت سر هم از برق و شارژر جدا نشده، ظرفیت آن را روی 80 درصد نگه می‌دارد تا عمر آن کاهش نیابد.

در نهایت نمی‌توانیم به سنسور اسکنر اثر انگشت که بسیار سریع عمل می‌کند، اشاره نکنیم. حتی چیپست پایین‌رده به کار رفته در موتو جی 50 هم می‌تواند قفل نمایشگر را پس از لمس حسگر در مدت زمان کوتاهی باز کند. همان‌طور که در بخش طراحی این مقاله نقد و بررسی تخصصی هم اشاره کردیم، تنها مشکل مربوط به این سنسور، محل قرارگیری‌اش می‌باشد که کمی بالاتر از حد معمول نشسته است.

به طور کلی سیستم نرم‌افزاری بدون هیچ لگ و کندی سرعتی اجرا می‌شود. به غیر از زمان‌هایی که می‌خواهید یک اپلیکیشن را اجرا کنید، در واقع دیگر سرعت موبایل کاهش نخواهد یافت. بر این اساس، پردازنده اسنپدراگون 480 برای اینکه بتواند امکانات بنیادین اندروید را به همراه ویژگی‌های توسعه داده شده توسط خودِ موتورولا اجرا کند، کافی خواهد بود. رابط کاربری به هیچ عنوان در نگاه اول سنگین نخواهد بود و برای اینکه افکت‌ها و انیمیشن‌ها را اجرا کند نیز فشاری به سخت‌افزار نمی‌آورد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

Moto G50 از تراشه اسنپدراگون 480 5G که با فرآیند لیتوگرافی 8 نانومتری تولید شده و قابلیت اتصال به شبکه نسل 5 ارتباطات را دارد بهره می‌برد. این چیپست هشت هسته‌ای دارای ساختار 2+6 می‌باشد. دو هسته اولیه آن Kryo 460 Gold با سرعت 2.0 گیگاهرتزی و شش هسته بعدی آن Kryo 460 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی هستند. پردازنده گرافیکی آدرنو 619 هم برای انجام کارهای گرافیکی به کار خواهد رفت.

گوشی مورد بحث ما در دو نمونه با ظرفیت رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی و رم 4 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی تولید شده و خوشبختانه اسلات قرار دادن مموری کارت نیز دارد تا بتوانید حافظه‌اش را ارتقا دهید.

نمراتی که Moto G50 در آزمایشات بنچمارک به دست می‌آورد، نسبتاً پایین هستند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که مشکل از بابت تراشه اسنپدراگون 480 5G نیست بلکه فقط رقبای این محصول موتورولا به شدت قدرتمندند.

این تلفن همراه در آزمایش‌های بررسی‌کننده پردازنده گرافیکی خیلی خوب کار کرد زیرا نمایشگر 720p آن‌گونه کار می‌کند که باب میل پردازنده گرافیکی آدرنو 619 است. این یعنی پیکسل‌های کمتری نمایش داده می‌شوند و فریم‌ریت‌ها هم بیشتر هستند حال آنکه دیگر رقبا که صفحه نمایش 1080p با تراشه دیمنسیتی 700 دارند، بعضاً با اشکالات جزئی در این زمینه روبه‌رو می‌شوند.

 

دوربین

بر خلاف موتو جی 10، موتو جی 50 لنز اولترا واید ندارد اما بار دیگر از لنز 48 مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد. این سنسور محبوب 1/2.0 اینچ سایز دارد و ابعاد هر پیکسل آن هم به 0.8 میکرومتر می‌رسد. این لنز به صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

حالا به جای یک لنز اولترا واید، گوشی مورد بحث ما یک لنز 5 مگاپیکسلی مکرو دارد. این سنسور با ابعاد 1/5.0 اینچی و سایز هر پیکسل 1.12 میکرومتری همچنان کوچک است. ضمن اینکه دریچه دیافراگم آن هم f/2.4 خواهد بود. در نهایت به سومین و آخرین لنز می‌رسیم که 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌باشد و برای گرفتن تصاویر بوکه و پرتره به کار خواهد رفت.

شاید برخی‌ها با خود بگویند که نبود لنز اولترا واید در Moto G50 یک نقطه ضعف اساسی در مقایسه با برخی از رقبای او به شمار می‌رود که لنز اولترا واید دارند اما با در نظرگیری قیمت این تلفن همراه و با توجه به کیفیت پایین لنزهای اولترا واید موبایل‌های میان‌رده و معمولی، واقعاً نمی‌توانیم بگوییم که این نکته یک نقطه ضعف است.

دوربین جلو در مقایسه با Moto G10 با پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده و حالا 13 مگاپیکسلی می‌باشد. این سنسور 1/3.1 اینچی بوده و گشودگی دیافراگم f/2.2 دارد.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوشی‌های موتورولا در نسخه‌های اخیر خود با تغییرات زیادی همراه شده اما اصلی‌ترین روش گشت‌وگذار در میان منوها و حالات آن تغییر خاصی نکرده است. گزینه‌های مختلف در فهرست قابل شخصی‌سازی جای گرفته‌اند و برخی دیگر هم در منوی همبرگری شکل (سه خط روی هم) دیده می‌شوند. ضمن اینکه یک حالت پیشرفته عکسبرداری به نام Pro وجود دارد که از طریق آن می‌توانید تقریباً هر چیزی اعم از تعادل نور سفید، مقدار ISO، فوکوس خودکار، نحوه نورپردازی و سرعت شاتر را تنظیم کنید.

سایر تنظیمات مربوط به دیگر حالات دوربین را می‌توان با کشیدن انگشت به سمت بالا در قسمت منظره‌یاب یافت. به علاوه، آیکون چرخ‌دنده برای تنظیمات کلی را نیز می‌توان در گوشه بالا سمت راست مشاهده کرد. لازم به ذکر است که در این بخش چندین منوی جمع شونده به چشم خواهند خورد. نکته‌ای که اشاره به آن خالی از لطف نخواهد بود اینکه، هیچ راهی برای تغییر رزولوشن ضبط ویدیوها در نظر گرفته نشده و فایل‌ها به صورت پیش‌فرض به شیوه H/2.65/HEVC ضبط می‌شوند بنابراین اگر می‌خواهید فیلم‌ها در دیگر دستگاه‌ها با کیفیت مناسبی پخش گردند، می‌بایست از شیوه H/.264/AVC بهره ببرید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

با توجه به اینکه دو گوشی موتو جی 50 و موتو جی 10 سخت‌افزار دوربینی و سیستم پردازشگر تصاویر یکسانی دارند، انتظار می‌رفت تصاویری که توسط گوشی اول به ثبت می‌رسند، از نظر کیفی همچون تصاویر ثبت شده با گوشی دوم باشند هرچند وجود تراشه اسنپدراگون 480 کمی باعث بهبود کیفیت عکس‌ها می‌گردد وگرنه روش پردازش تصاویر بدون تغییر باقی مانده است.

درست مانند Moto G10، گوشی مورد بحث ما رنگ‌ها را بدون اینکه اشباع شده نشان دهد، سرزنده نمایش خواهد داد. البته در آسمان و برخی دیگر از جاها که پس‌زمینه ساده‌ای دارند، مقداری نویز به چشم می‌خورد؛ نکته‌ای که خیلی باید برای یافتن آن با دقت نگاه کنید. رنج دینامیک قابل‌قبول است به طوری که تصاویر از این نظر ظاهر متعادلی دارند. حتی قسمت‌های پرنور عکس‌ها هم ظاهر طبیعی خود را حفظ کرده‌اند.

تنها تفاوت اصلی میان موتو جی 10 و موتو جی 50 آن است که گوشی دوم به طور کلی تصاویر شفاف‌تری به ثبت می‌رساند. جزئیات بیشتر خودشان را نشان می‌دهند و لبه‌های ساختمان‌ها ظاهر بهتری دارند و مناظر سبز مصنوعی نیستند. اگر هم از نمای نزدیک نگاه کنید، شاید شاهد برخی از فرآیندهای شفاف‌سازی بیش از حد باشید اما خوشبختانه می‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم زیرا این قضیه به شفاف‌تر شدن تصاویر کمک شایانی می‌کند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، وقتی با حالت 48 مگاپیکسلی عکسبرداری می‌کنید، چیز خاصی عایدتان نمی‌شود. با بهره‌گیری از رزولوشن تمام و کمال این سنسور، تصاویری که به ثبت می‌رسانید بسیار نویزدار بوده و از نظر رنج دینامیک بسیار باریک هستند. ضمن اینکه به سختی می‌توانیم در عکس‌های ثبت شده با این حالت جزئیات را مشاهده نماییم.

 

کیفیت تصاویر مکرو

Moto G50 در مقایسه با رقبایش، یکی از بهترین دوربین‌های مکرو را دارد. بر این اساس، تصاویر مکرو و کلوزآپی که با این لنز 5 مگاپیکسلی می‌گیرید، جزئیات بیشتری داشته و از نظر شفافیت بهتر هستند. رنگ‌ها دقیق می‌باشند و نویز در کمترین حالت ممکن باقی مانده است. با این حال، نبود فوکوس خودکار باعث می‌شود وقتی می‌خواهید از یک سوژه متحرک عکس بگیرید، کارتان سخت گردد. به علاوه، هیچ نشانگری نیز نیست که به ما بگوید آیا سوژه در قسمت فوکوس لنز قرار گرفته یا خیر؛ نکته‌ای که دریافتن آن تنها با نگاه کردن به قسمت منظره‌یاب در زیر نور مستقیم خورشید کار سختی خواهد بود.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

در شب‌ها و شرایط کم نور، Moto G50 تصاویر نسبتاً باکیفیتی می‌گیرد. این عکس‌ها شاید کمی کشیده و برخی از قسمت‌ها هم از نظر کیفی افت کرده باشند اما دوربین می‌تواند خودش را با شرایط وفق دهد و جزئیات کافی و زیادی را به ثبت برساند.

الگوریتم HDR همچنین، در مجموع خوب کار می‌کند و نورپردازی را به صورت متعادل صورت می‌دهد هرچند در جاهایی که نور کمی تابیده عملکردش با افت همراه می‌گردد.

اگر قرار باشد تنها به یک نکته که می‌بایست ارتقا یابد اشاره کنیم، باید شفافیت را یادآور شویم زیرا تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور کشیده هستند. در واقع در اینجاست که گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Mode وارد عمل می‌شود تا مشکلات را مرتفع سازد.

این آپشن عکس‌های گرفته شده در حالت استاندارد را از نظر کیفی بهبود می‌بخشد و با افزودن کنتراست نور صحنه را بیشتر و قسمت‌های سایه‌دار را روشن‌تر می‌کند و باعث نخواهد شد منابع نوری کشیده به نظر بیایند. با این اوصاف، به طور کلی سبب افزایش شفافیت تصاویر می‌گردد.

نکته عجیب آنکه این حالت نویزها را بیشتر می‌کند ولی حدس می‌زنیم این موضوع برای کسی مشکل‌ساز نخواهد شد. حتی با وجود این نقطه ضعف نیز تصاویر شفاف و واضح هستند. با ذکر این نکته، پیشنهاد می‌کنیم که هر وقت نور کمی تابیده، از Night Mode استفاده نمایید. لازم به ذکر است، اصلاً نیازی نخواهد بود که مدت زمان زیادی منتظر بمانید تا تصویر مدنظر شما گرفته شده و در حافظه گوشی ذخیره شود.

 

کیفیت تصاویر پرتره

اگر در صحنه مدنظر نور کافی تابیده، می‌توانید انتظار داشته باشید تصاویر پرتره باکیفیتی به ثبت برسانید که اگرچه پس‌زمینه پیچیده‌ای دارند اما افکت بوکه جذابی در آنها دیده می‌شود. با این وجود، سیستم نرم‌افزاری نمی‌تواند چهره سوژه را آن‌طور که انتظار داریم شفاف به ثبت برساند. برخی اوقات چهره سوژه قرمز به چشم خواهد خورد و برخی اوقات بی‌رنگ و کم‌رنگ است.

در سمت دیگر، گزینه HDR و الگوریتم‌های مربوط به آن خیلی خوب کار می‌کنند و رنگ‌ها را سرزنده‌تر نشان می‌دهند ولی باز هم با سطح عالی کیفیت فاصله دارند و جزئیات کمی دیده می‌شود. طبیعتاً وقتی نور کم شد، گوشی به چالش کشیده می‌شود و نویز خودش را بیشتر نشان می‌دهد. البته منظور ما این نیست که فضا کلاً تاریک شود بلکه همین که نور به مقدار ناچیزی کاهش یافت، نتیجه نهایی تاریک خواهد گردید.

 

کیفیت تصاویر سلفی

با در نظرگیری لنز 13 مگاپیکسلی به عنوان دوربین جلو، می‌توانیم بگوییم که عکس‌های سلفی کیفیت قابل‌قبولی دارند. البته انتظار داشتیم تصاویری که می‌گیریم شفاف‌تر باشند ولی به هر ترتیب با کاهش نور محیط اطراف و صحنه، عکس‌ها کشیده به نظر می‌آیند و ظاهر ابر و بادی به خود می‌گیرند.

چهره سوژه همیشه خوب دیده نمی‌شود و کم و بیش کم‌رنگ خواهد بود و هاله‌ای زرد رنگ در آن به چشم می‌خورد.

به عنوان یک نقطه قوت اما، تصاویر سلفی جزئیات و رنج دینامیک زیادی دارند و سوژه همیشه و همه جا نسبت به سایر اشیای موجود در صحنه بهتر دیده می‌شود.

به خاطر اینکه گزینه HDR نمی‌تواند برای دوربین سلفی فعال شود، به همین دلیل تصاویری که می‌گیریم از نظر میزان نورپردازی تاریک بوده و از نظر میزان شفافیت کیفیت مناسبی دارند. به طور کلی جداسازی سوژه از پس‌زمینه زیاد خوب صورت نمی‌گیرد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

Moto G50 می‌تواند نهایتاً ویدیوهای 1080p ضبط کند و متأسفانه راهی نیست تا بتوانیم رزولوشن آن را از طریق تنظیمات دوربین تغییر دهیم. کیفیت کلی این فیلم‌ها اما، در مقایسه با ویدیوهای ضبط شده با Moto G10 ارتقا یافته است.

موتو جی 50 رنگ‌ها را با دقت زیادی به ثبت می‌رساند اما شاید همچنان برخی‌ها آنها را بیحال و سرد بدانند. شفافیت در حد و اندازه یک ویدیوی فول اچ‌دی قابل‌قبول است زیرا نه نویزی وجود دارد و کنتراست هم در حد عالی می‌باشد. شاید تنها مشکل جزئی آن است که سیستم نرم‌افزاری شدیدتر کار می‌کند تا قسمت‌های پرنورتر را بهتر نشان دهد و سایه‌ها را تاریک‌تر به ثبت برساند.

 

رقبا و آلترناتیوها

گوشی‌های زیادی وجود دارند که به اندازه موتو جی 50 قیمت خورده‌اند اما برای اینکه مقایسه جامعی داشته باشیم، می‌خواهیم برخی از موبایل‌های 5G و ارزان قیمت بازار را که به راحتی می‌توانند با این محصول موتورولا به رقابت بپردازند را به شما معرفی نماییم. متأسفانه باید این خبر را بدهیم که Moto G50 کار سختی برای رقابت کردن با محصولات شیائومی و حتی برخی دیگر از محصولات خودِ موتورولا خواهد داشت.

برای مثال، موتو جی 5G (Moto G 5G) و موتو جی 5G پلاس محصولات موتورولا هستند که مورد اول از Moto G50 ارزان‌تر می‌باشد و مورد دوم حدوداً همین مقدار (بین 210 تا 220 یورو) قیمت خورده است. با خرید هر کدام از دو تلفن همراه نامبرده، می‌توانید از تراشه توانمندتر اسنپدراگون 765G، صفحه نمایش بزرگتر و بهتر، دوربین باکیفیت و تکنولوژی شارژ سریع‌تر بهره ببرید. با در نظرگیری این نکته که موتو جی 5G و موتو جی 5G پلاس می‌توانند باعث سرافکندگی موتو جی 50 شوند، واقعاً نمی‌توانیم استراتژی موتورولا را برای قیمت‌گذاری این محصولاتش درک کنیم.

گلکسی ای 22 5G (Galaxy A22 5G) و ریلمی 8 5G (Realme 8 5G) هر دو گوشی هستند که از چیپست دیمنسیتی 700 بهره می‌برند و صفحه نمایش‌های باکیفیت‌تر، شارژ سریع‌تر، سیستم نرم‌افزاری و شیوه پشتیبانی بهتری دارند. رویه موتورولا برای آپدیت کردن محصولاتش در چند سال اخیر بسیار بد بوده به همین دلیل شاید برخی‌ها با متوجه شدن این قضیه از خرید محصولات این کمپانی منصرف شوند. در نهایت، باید اشاره کنیم که نمایندگان سامسونگ و ریلمی زیاد فرقی با موتو جی 50 ندارند و تنها کسانی می‌توانند آنها را ترجیح دهند که رابط کاربری One UI سامسونگ یا Realme UI ریلمی را بیشتر می‌پسندند.

اما اگر به خاطر فراگیر و همه‌گیر نبودن اینترنت 5G در کشور محل زندگی، وصل شدن به شبکه نسل 5 ارتباطات برایتان در اولویت قرار ندارد، بدون هیچ شک و تردیدی سراغ پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) بروید. این گوشی برای کسانی که می‌خواهند بین 200 تا 300 یورو برای خرید موبایل هزینه کنند، فوق‌العاده خواهد بود. این تلفن همراه خیلی خوب همه چیز را به نفع خودش تغییر می‌دهد و باعث سرافکندگی رقبایش می‌شود. چیپست اسنپدراگون 860 برای یک گوشی این رنج قیمت بی‌رقیب و کیفیت دوربین آن هم برای یک تلفن همراه میان‌رده عالی می‌باشد. ضمن اینکه صفحه نمایش LCD آن نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد و حافظه داخلی مدل پایه‌اش 128 و ظرفیت رم آن 6 گیگابایتی است و از تکنولوژی شارژ سریع و اسپیکرهای استریو بهره می‌برد. این تلفن همراه همه ملزومات تبدیل شدن به یک گوشی عالی را دارد و چه‌بسا می‌تواند فراتر نیز پیش برود.

در این میان، چنان‌چه هنوز هم 5G برایتان در اولویت قرار دارد و می‌خواهید از میان محصولات شیائومی گوشی بخرید که می‌تواند به شبکه نسل 5 ارتباطات وصل شود، این امکان را دارید تا سراغ ردمی نوت 10 5G (Redmi Note 10 5G) بروید. این موبایل هم از چیپست دیمنسیتی 700 سود می‌برد تا همچون Moto G50 توانایی اجرای بسیاری از نرم‌افزارها و بازی‌ها را داشته باشد ولی از نظر صفحه نمایش و تکنولوژی شارژ سریع بهتر کار کند. لازم به ذکر است که عملکرد کلی دوربین آن بسیار بهتر می‌باشد.

 

نظر نهایی

نمی‌توانیم انکار کنیم که Moto G50 به خاطر تراشه کم مصرف و باتری باظرفیتی که دارد، یک گوشی فوق‌العاده است. این موبایل حتی در شب‌ها و شرایط کم نور نیز تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و اجزا و قطعات داخلی آن هم ضد قطرات آب هستند. سیستم نرم‌افزاری اندروید نسبتاً خام این گوشی نیز همیشه یکی از نقاط قوت محصولات موتورولا بوده است و حتی این شرکت سعی کرده با افزودن ویژگی‌های مختص این دستگاه‌ها، امکانات محصولاتش را بهبود بخشد و در عین حال سادگی رابط کاربری‌اش را حفظ نماید.

متأسفانه بر خلاف قیمت کمی که این گوشی 5G دارد، نمی‌تواند در برخی از قسمت‌ها با رقبایش به رقابت بپردازد و اصطلاحاً قافیه را به آنها می‌بازد. صفحه نمایش زیاد درخشان نیست به همین دلیل کار کردن با آن در فضاهای باز سخت خواهد بود. ضمن اینکه نمایشگر 720p و 6.5 اینچی این موبایل نیز نسبتاً کوچک می‌باشد. با همین قیمت، می‌توانید گوشی‌هایی را بخرید که چیپست قدرتمندتری داشته و قادرند به اینترنت 5G وصل شوند. البته باید به این نکته توجه کنید که همراه با این تلفن همراه شارژر 10 واتی به فروش می‌رسد و کابل مربوطه نیز توانایی انتقال اطلاعات را ندارد. حالا به این نقاط ضعف، پشتیبانی نامناسب موتورولا از سیستم نرم‌افزاری محصولاتش را بیفزایید تا ببینید آیا نماینده او می‌تواند یک پیشنهاد مناسب به متقاضیان گوشی‌های هوشمند باشد یا خیر.

احتمالاً با خواندن قسمت رقبا و آلترناتیوهای این مقاله، نظر نهایی ما در مورد Moto G50 را متوجه شده‌اید اما برای اینکه در این زمینه شفاف‌تر کار کرده باشیم، بگذارید یک نکته را به شما بگوییم. حتی اگر به دنبال ارزان‌ترین موبایل 5G بازار نیز هستید، فکر می‌کنیم گوشی‌های بهتری از موتو جی 50 خواهید یافت که برخی از آنها ساخت خودِ موتورولا هستند.

شاید تا چند ماه دیگر که قیمت Moto G50 کاهش یافت، بتوانید این تلفن همراه را ارزان‌تر خریداری کنید ولی فعلاً که چنین چیزی نشده است.

در واقع این پاراگراف تقریباً درباره همه گوشی‌های 5G مقرون به صرفه صدق می‌کند. اضافه شدن قابلیت اتصال به شبکه نسل 5 ارتباطات به موبایل‌های ارزان قیمت ارزش آنها را به شدت پایین می‌آورد به طوری که عملکرد تولیدکنندگان گوشی برای ارائه 5G در محصولاتشان به نوعی به ضرر مشتریان خواهد بود زیرا برای اینکه بتوانند قیمت تولیداتشان را کاهش دهند، مجبور می‌شوند چشمانشان را روی برخی از امکانات ببندند و آنها را کنار بگذارند.

احساس می‌کنیم که این گوشی‌های 5G ارزان قیمت با این هدف تولید شده‌اند که فقط و فقط کاتالوگ محصولات شرکت‌ها متنوع گردند و شبکه‌های 5G بروزتر شوند وگرنه به هیچ عنوان نمی‌توانند پاسخگوی نیاز افراد باشند به همین دلیل به سختی می‌توانیم خرید آنها را نسبت به خرید گوشی‌های LTE و 4G پیشنهاد دهیم.

 

نقاط قوت

  • مجهز به صفحه نمایش با نرخ بازسازی سریع
  • شیوه طراحی ضد قطرات آب
  • دوام باتری طولانی مدت
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین
  • بهره‌مندی از سیستم نرم‌افزاری ساده و اندروید نسبتاً خام

 

نقاط ضعف

  • صفحه نمایش با رزولوشن پایین و درخشندگی نه چندان زیاد
  • سرعت بسیار پایین شارژ و کند بودن شارژر فروخته شده همراه با گوشی
  • امکان‌پذیر نبودن انتقال اطلاعات از طریق کابل USB فروخته شده همراه با گوشی
  • قیمت غیرمنطقی و نا معقولانه (گوشی‌های سریع‌تری نیز با همین قیمت یا حتی ارزان‌تر یافت می‌شود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *