نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C

نقد و بررسی گوشی میان‌رده هواوی Honor 5C

همانطور که با عرضه هواوی P9 Lite توجه بسیاری از منتقدین جلب این محصول شد، این‎بار هواوی با همان طراحی، اما با کمی تغییرات جزیی Huawei Honor 5C را معرفی کرده است.

P9 Lite از بدنه‌ای با گوشه‌های تیزی که در P9 وجود داشت برخوردار بود، در حالی که Honor 5C دارای لبه‌های خمید است. در نگاه اول تنها ظاهر این دو گوشی با هم تفاوت دارد، با دقت بیشتر هر دو گوشی دارای مشخصات فنی مناسب هستند.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - اینفوگرافی

نکته قابل توجه این است که با وجود اینکه دو گوشی Honor 7 Lite و Honor 5C دو مدل متفاوت هستند، تنها تفاوت این دو گوشی مجهز نبودن 5C در برخی توزیع‌ها به سنسور اثرانگشت در پشت بدنه‌اش است. این دو گوشی مانند دوقلوی همدیگر هستند.

هواوی همیشه در قبال Honor همچون برند جداگانه‌ای رفتار کرده است. در بعضی از بازارها Honor برندی تنیده شده در Huawei می‌باشد، در حالی که در بعضی دیگر از بازارها Honor تلاش می‌کند تا برندی مستقل به‌نظر بیاید.

به هر حال گفتنی است با توجه به قیمت گوشی و مشخصات فنی، (Huawei Honor 7 Lite (5c گوشی مقرون‌ به صرفه‌تری نسبت به P9 Lite می‌باشد. این مقرون به صرفه بودن مشخصا دلیلی بر بهتر بودن 5C نیست، به هر حال P9 Lite دارای مشخصات فنی بهتری نسبت به Honor 7 Lite می‌باشد.

Honor 7 Lite دقیقا تمامی ویژگی‌های بارز P9 Lite را برای یک میان‌رده خوب شدن داراست. همان صفحه نمایش 5.2 اینجی با رزولوشن 1080p، چیپست Kirin 650، به همراه یک باتری با ظرفیت زیاد 3000 میلی‌آمپری و دوربین های 13 و 8 مگاپیسکلی این گوشی را یک میان رده مناسب کرده است. پشت بدنه گوشی از آلومینیوم خاصی ساخته شده که استایل متفاوتی به آن داده است.

طراحی گوشی Huawei Honor 5C

گوشی هانر 5C در یک جعبه فیروزه‌ای زیبا قرار گرفته است. در داخل جعبه یک شارژر 5V/1A،کابل microUSB، سوزنی برای باز کردن درگاه سیم‌کارت و تعدادی راهنمای مرسوم قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - جعبه گشایی

گوشی Honor 5C یا همان Honor 7 Lite دارای ابعاد 147.1×73.8×8.3 میلی‌متری می‌باشد. این ابعاد کمی بیشتر از اندازه P9 lite است. قطر گوشی 5C کمی از P9 Lite بیشتر است که البته چندان هم به چشم نمی‌آید.

این افزایش ابعاد با افزایش وزن نیز همراه بوده است. وزن این گوشی 156 گرم می‌باشد. با توجه به استانداردها وزن این گوشی مناسب برای یک گوشی مستحکم و مقاوم اما با جنس فلز می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طراحی

پشت بدنه هانر 5C از جنس آلومینیم غنی با طراحی صیقل داده شده است. برخلاف P9 lite که جنس فریم گوشی از فلز است، فریم این گوشی را پلاستیک شیاردار تشکیل می‌دهد. تلاش‌های هواوی برای بهبود اطراف بدنه گوشی مثمر ثمر واقع نشده و جنس پلاستیک کمی لغزنده است.

همانند فریم گوشی، بدنه فلزی نیز خیلی مطمئن نیست و بسیار صاف و صیقلی به نظر می‌رسد که حس پلاستیکی بودن گوشی به کاربر دست می‌دهد. اما باید گفت در کل طراحی بسیار زیباست، به گونه‌ای که طراحی حسگر اثرانگشت به بهترین شکل ممکن مخصوصا در نسخه نقره‌ای و کاملا چشم‌نواز انجام گرفته شده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طراحی قاب پشتی

با در نظرگرفتن این مسئله که Honor 5C از P9 Lite ضخیم‌تر است، در طراحی این گوشی لنز دوربین پشتی کمی از بدنه گوشی بیرون زده است. به‌ نحوی که کاربر هنگام گذاشتن گوشی از طرف بدنه بر روی زمین، تمام بدنه گوشی به خاطر وجود این لنز، با سطح تماس برقرار نمی‌کند. از این رو کاربران باید مراقب این مسئله باشند.

در زیر دوربین سنسور اثرانگشت وجود دارد. این مشخصه‌ای است که باعث تمایز Honor 7 Lite از 5C می‌شود. از این رو برای خرید گوشی از این سری‌ها کاربران باید به خوبی از این مسئله با خبر باشند. به هر حال، حسگر اثرانگشت کارایی بسیار بالایی دارد و به خوبی اطلاعات انگشت کاربران را دریافت می‌کند.

در طراحی این گوشی مسئله‌ای که امکان دارد کاربران را آزار دهد، تشابه این گوشی به دستگاه‌های OnePlus 3 یا انواع گوشی‌های HTC می‌باشد. البته این مسئله باعث ترغیب کاربرانی که قصد خرید گوشی میان‌رده با ظاهر دستگاهی پرچم‌دار دارند را می‌شود.

در جلوی (Honor 7 Lite (5c یک گلس که از هیچگونه تکنولوژی ضدخش استفاده نمی‌کند استفاده شده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طراحی پنل جلویی

در بالای صفحه نمایش این گوشی موبایل دوربین سلفی و خروجی صدای گوشی تعبیه شده است. همچنین یک چراغ LED که در نور روز به سختی قابل رویت هست نیز در این بخش وجود دارد.

در سمت چپ اما حسگر‌های نور و ژیروسکوپ وجود دارد. این سنسورها در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی کاملا قابل مشاهده هستند، اما در نسخه‌ خاکستری این سنسورها قابل رویت نیستند.

در پایین صفحه نمایش و در پشت بدنه لوگو Honor درج شده است. قابل توجه است که هیچگونه اشاره‌ای به کمپانی هواوی در این لوگو‌ها نشده است.

کلید سخت‌افزاری‌ای در این بخش وجود ندارد. کلید‌های اندرویدی همگی برروی صفحه نمایش هستند. این کلید‌ها بر روی اسلاید کوچکی قرار گرفتند تا فضای زیادی از صفحه نمایش 5.2 اینچی را اشغال نکنند.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طراحی

در پایین گوشی، یک درگاه microUSB 2.0 وجود دارد. هواوی تنها بر روی پرچم‌داران خود از درگاه Type-C استفاده می‌کند. در دو طرف این درگاه دو پنجره مشبک قرار دارد. پنجره سمت راستی برای اسپیکر گوشی و پنجره مشبک سمت چپ برای میکروفون گوشی می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طراحی

در بالای این گوشی تنها یک درگاه جک 3.5 میلی‌متری برای هدفون و دومین میکروفون گوشی وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طراحی

در سمت راست گوشی، دکمه‌های کم/زیاد کردن صدا و دکمه پاور گوشی قرار گرفته‌اند. البته طراحی این دکمه‌ها به نحوی است که برای فشار دادن آن‌ها کاربر کمی به زحمت خواهد افتاد.

هواوی هانر 5C یک گوشی با قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت می‌باشد. البته نحوه طراحی اسلات سیم‌کارت به گونه‌ای است که اگر کاربر از حافظه microSD استفاده کند دیگر قادر به استفاده از سیم‌کارت دوم نخواهد بود.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طراحی

با در نظر گرفتن این مسئله که این گوشی تنها در نسخه 16 گیگابایتی عرضه شده و کاربران تنها قادر به استفاده از نصف حجم از این مقدار هستند، قابلیت استفاده از سیم کارت دوم شاید برای مواقع ضروری برای این گوشی درنظر گرفته شده است.

صفحه نمایش گوشی هواوی Honor 5C

(Honor 7 Lite (5c از یک صفحه نمایش 5.2 اینچی IPS که رزولوشن 1080p دارد بهره می‌برد. روی کاغذ به نظر می‌رسد این صفحه‌نمایش همان پنل بکار گرفته شده در P9 Lite می‌باشد، اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که این صفحه‌نمایش عملکرد متفاوتی دارند.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - صفحه‌نمایش

صفحه نمایش از نقطه نظر نمایش تصاویر با کیفیت مناسب، عملکرد خوبی دارد، اما کنتراست آن قابل قبول نیست. در واقع کنتراست Honor 5C بسیار پایین‌تر از P9 Lite می‌باشد. در هنگامی که زاویه دید کاربر نسبت یه صفحه نمایش تغییر کند این ضعف بیشتر به چشم می‌آید.

صفحه نمایش (Honor 7 Lite (5c مقدار روشنایی میانگینی را به کاربرانش ارایه می‌دهد – در واقع اندکی از P9 Lite کم‌تر. با این حال نمایش رنگ مشکی آن درجه بالاتری دارد که این مسئله باعث می‌شود تا بر روی کنتراست صفحه نمایش تاثیر منفی داشته باشد.

همچنین باید گفت که رندر کردن رنگ‌ها در (Honor 7 Lite (5c بسیار خوب است. میانگین مقدار DeltaE 6.7 و حداکثر آن 12.9 در واقع آمار و ارقام بهتری نسبت به P9 lite می‌باشد.

طول عمر باتری هواوی هانر 5C

این گوشی میان‌رده دارای باتری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر است که گنجایش باتری مناسبی برای یک گوشی با صفحه نمایش 5 اینچی تلقی می‌شود. با توجه به اینکه چیپست این گوشی دارای معماری 16nm است، کارایی باتری این گوشی را می‌توان در حد یک پرچم‌دار محسوب کرد.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - طول عمر باتری

مقدار زمان مکالمه (Honor 7 Lite (5c نسبت به P9 lite به مقدار 2 ساعت افزایش پیدا کرده است. طول عمر باتری در حالت‌های پخش ویدیو و وب‌گردی نیز در حد استاندارد است.

رابط کاربری گوشی Honor 5C

(Honor 7 Lite (5c از نسخه مارشملو 6.0 اندروید بهره می‌برد. این گوشی از رابط کاربری اختصاصی هواوی یعنی Emotion نسخه 4.1 استفاده می‌کند.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - رابط کاربری

در قفل صفحه هربار که کاربر وارد می‌شود با یک پس‌زمینه جدید روبه‌رو می‌شود. البته کاربران Honor 7 Lite با توجه به وجود حسگر اثر انگشت و استفاده از آن زیاد با این بخش رو‌به‌رو نخواهند شد.

صفحه قفل، یک ساعت بزرگ و تاریخ را نشان می‌دهد. همچنین شمارنده گام و میانبر برای دوریین گوشی نیز در این بخش قرار دارد. کاربران همچنین می‌توانند با فشار دادن دوبار پشت سر هم دکمه کم‌کردن صدا سریعا به بخش دوربین دسترسی پیدا کنند.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - رابط کاربری

همچنین می‌توان با بالا کشیدن پایین صفحه به یک منو که شباهت بسیار زیادی به سیستم عامل iOS دارد دسترسی داشت. در این قسمت میانبرهای دوربین، چراغ قوه، ماشین حساب و ضبظ کننده صدا وجود دارد.

حسگر اثرانگشت بسیار سریع عمل می‌کند، اما گفتنی است این قسمت می‌توانست راندمان بهتری هم داشته باشد. کاربران می‌توانند با استفاده از این حسگر به پایین کشیدن قسمت نوتیفیکشن‌ها و مشاعده پشت سرهم عکس‌ها بپردازند.

برای حسگر اثرانگشت تدابیری نظیر ایجاد گسچر‌های مختلف برای شاتر کردن سنسور جهت گرفتن عکس‌های سلفی، جواب دادن به تماس‌ها و قطع کردن زنگ هشدار در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - رابط کاربری

گزینه‌های مختلفی در رابط کاربری Emotion 4.1 وجود دارد، کاربران می‌توانند آیکون‌ها، چگونگی قرارگیری عکس‌های پس‌زمینه و استایل صفحه قفل را شخصی سازی کنید.

در این رابط کاربری یک بسته کمکی هوشمند برای کاربر در نظر گرفته شده تا بتوانند به تنظیم دوباره صفحه نوتیفیکیشن بپردازند. در این قسمت می‌توان برای نوتیفیکشن‌بار میانبرهای جدیدی نیز در نظر گرفت.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - رابط کاربری

قسمت نوتیفیکش‌ها هم نیز دارای دو قسمت است. قسمت اول که نوتیفیکش‌ها را به ترتیب نمایش می‌دهد، قسمت بعدی نیز شامل تاگل‌های مختلف می‌باشد. کاربر می‌تواند با کشیدن صفحه به چپ و راست، بین این دو قسمت تغییر وضعیت دهد.

دوربین گوشی هواوی Honor 5C

این گوشی یک دوربین پشت 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 را داراست. دقیقا همان مشخصاتی که دوربین پشت P9 lite دارا بود.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - دوربین

نحوه کار با رابط کاربری بخش دوربین این گوشی در اکثر مواقع ساده است. کاربر کافی است با کشیدن صفحه به چپ و راست به تغییر حالت عکاسی بپردازد.

دوربین در بخش عکس‌برداری و فیلم‌برداری توانایی تنظیمات دستی را به کاربر ارایه داده است. در این بخش می‌توان سرعت شاتر، مقدار ISO، نوردهی، بالانس نور سفید و حالت اندازه‌گیری را دستی تنظیم کرد.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - رابط کاربری دوربین

یک حالت فوق اتوماتیک فوکوس کردن نیز وجود دارد که قادر به دنبال کردن شی یا فرد مورد نظر می‌باشد. کاربر می‌تواند برروی تصویر شی مورد نظر ضربه زده تا دوربین Honor 5C جستوجوی این شی بعد از تغییر مواضع‌اش را ادامه دهد.

با کشیدن صفحه به سمت پایین، یک بخش منو تنظیمات وجود دارد تا کاربر بتواند نحوه قرار گیری عکس‌ها و یا گذاشتن یه کلمه فرضی برای شاتر به هنگام عکاسی را تنظیم کند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین (Honor 7 Lite (5c در رده بودجه خودش بسیار شارپ می‌باشد. هرچند وجود نویز به بعضی از جزییات خوب ضربه می‌زند.

مقدار پویایی تصاویر در حد خوبی است. حالت HDR می‌تواند بسیاری از جزییات عکس‌ها را در نور بالا بازیابی کند. این بازیابی جزییات در سایه‌ها مقداری کمتر می‌باشد.

این گوشی همچنین یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 دارد. عکس‌هایی که با این دوربین گرفته شده‌اند کیفیت تصاویر یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی را ندارند. مقدار نویز زیاد این تصاویر به هنگامی که از زوم بالا استفاده شود کاملا مشهود است. در حالی که در هنگام ثبت تصاویر بدون بزرگ‌نمایی، عکس‌ها از میزان شارپ بودن و ثبت جزییات بالا برخوردارند.

دوربین (Honor 7 Lite (5c می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن 1080p با سرعت 30fps را ضبظ می‌کند. بر خلاف پرچم‌دار هواوی یعنی P9، دوربین این گوشی توانایی ضبظ ویدیوهایی با نرخ 60fps را ندارد.

بنچمارک گوشی Huawei Honor 5C

گوشی هواوی هانر 5C از چیپست 16 نانومتری HiSilicon Kirin 650 استفاده می‌کند. این گوشی از معدود گوشی‌های میان‌رده‌ایست که از همچین سخت‌افزار قدرمتندی بهره می‌برد.

Kirin 650 در مجموع دارای 8 هسته Cortex-A53 می‌باشد. نصف این هسته‌ها دارای کلاک 2.0GHz و نصف دیگر دارای کلاک 1.7GHz هستند. این چیپست با یک پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 و یک حافظه رم 2 گیگابایتی همراه شده‌ است.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - بنچمارک

همانطور که مشاهده می‌کنید، Honor 5C چه در بنچمارک‌های ترکیبی و چه در بنچمارک‌های متمرکز بر روی قدرت پردازشی توانسته فراتر از حد انتظار ظاهر شود.

سخن پایانی

Honor 5C یا همان Honor 7 Lite گوشی هوشمندی است که ارزش بیشتری نسبت به قیمت خریدش دارد. یک گوشی تمام فلزی که حتی از P9 lite در بدنه‌اش فلز بیشتری استفاده شده است. صفحه نمایش خوب، چیپست و دوربینی که به خوبی یک گوشی گران قیمت است را دارا می‌باشد. به هر حال این گوشی را باید با P9 lite مقایسه کرد. در مقایسه این دو دستگاه، در موارد زیادی از جمله دوربین، باتری، صفحه نمایش با کنتراست بالاتر و باریکی گوشی Honor 5C را پیروز دانست. اما در آخر این قیمت خرید گوشی است که باعث ارزشمندتر شدن هرچه بیشتر این محصول میان‌رده هواوی می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هواوی هانر 5C - نکات منفی و مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی میان‌رده هواوی Honor 5C"