نقد و بررسی گوشی هواوی Nova 9

نقد و بررسی گوشی هواوی Nova 9

درست است که تجارت هواوی در زمینه تولید و فروش گوشی‌های هوشمند با مشکلات جدی مواجه شده ولی هرگز متوقف نگردیده و این شرکت هیچگاه از معرفی محصولات جدید دست نکشیده است. از میان همه دستگاه‌هایی که این کمپانی چینی ساخته، همه‌شان به خارج از چین راه پیدا نکرده‌اند اما در این میان، نوا 9 (Nova 9) یک استثنا به حساب می‌آید.

مشخص نیست که چرا هواوی نوا 9 توانست به بازارهای جهانی دست یابد. به هر ترتیب، دلیلش هر چه که هست، این موبایل خیلی خوب موفق گردیده شرایط را برای کمپانی چینی بهبود بخشد زیرا سخت‌افزار فوق‌العاده‌ای دارد هرچند سیستم نرم‌افزاری‌اش همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

 

طراحی

یکی از حوزه‌هایی که به هیچ عنوان نمی‌توانید در هواوی Nova 9 نسبت به آن اعتراض وارد کنید، ظاهرش است. این موضوع در نمونه رنگی آبی این تلفن همراه بیشتر نمایان می‌باشد چرا که بسیار خوش‌دست بوده و قاب پشتی بافت مانندی دارد.

در حالی که این موبایل به خاطر بهره‌مندی از نمایشگر 6.57 اینچی بسیار بزرگ است ولی ضخامتش تنها 7.8 میلی‌متر و وزنش تنها 175 گرم خواهد بود. همین موضوع هواوی نوا 9 را به تلفن همراهی کامپکت و در عین حال بزرگ تبدیل می‌کند که لبه‌های منحنی آن سبب می‌شوند به راحتی در دست قرار گیرد.

تنها المان مورد اعتراض در شیوه طراحی هواوی Nova 9 احتمالاً ماژول دوربین عقب خواهد بود یعنی جایی که لنز اصلی را در یک دایره بزرگ جای داده و سه لنز دیگر و چراغ فلاش LED را در یک دایره پایین‌تر قرار داده است. این شیوه طراحی شاید به مذاق همه کاربران خوش نیاید ولی شما نیز نمی‌توانید آن را خسته‌کننده یا کسل‌کننده تلقی کنید.

توجه داشته باشید که متأسفانه خبری از تأییدیه ضد آب و خاک IP نیست و روی نمایشگر نیز پوشش محافظ گوریلا گلس کشیده نشده است بنابراین هواوی نوا 9 در مقایسه با گوشی‌های گران‌تر، استحکام زیادی ندارد.

نکته پایانی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم، این است که ظاهر Nova 9 به ظاهر آنر 50 (Honor 50) بسیار شبیه است و فقط از نظر رنگ‌بندی فرق دارد. این دو موبایل در برخی زمینه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند به گونه‌ای که محصول هواوی به دوربین‌های باکیفیت‌تری مجهز شده اما محصول آنر از مزیت سیستم نرم‌افزاری پشتیبانی شده توسط گوگل بهره می‌برد. بر این اساس، اگر محو جمال و زیبایی هواوی نوا 9 شده‌اید، حتماً پیش از خرید آن نیم نگاهی هم به آنر 50 داشته باشید.

 

صفحه نمایش

یکی دیگر از نقاط قوت هواوی Nova 9، صفحه نمایش آن است. این موبایل نمایشگر OLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد که بسیار باکیفیت بوده و می‌تواند بیش از 1 میلیارد رنگ را نشان دهد و با وضوح HDR هم سازگار است.

با اندازه 6.57 اینچی، هواوی نوا 9 یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ است هرچند این پنل در دنیای دستگاه‌های اندرویدی امروزی کاملاً استاندارد می‌باشد. این نمایشگر منحنی است اما نه آن‌قدر زیاد که گرفتنش را سخت کند یا ظاهرش را غیرجذاب نماید. بر این اساس، افرادی که همواره نسبت به صفحه نمایش‌های انحنادار وسواسی هستند، نباید از این نظر نگرانی به دلشان راه دهند.

علاوه بر اینها، در زیر نمایشگر یک سنسور اسکنر اثر انگشت جای گرفته که عملکرد بسیار سریع و قابل اعتمادی دارد. تکنولوژی تشخیص چهره هم تعبیه شده ولی فقط به وسیله دوربین سلفی صورت شما را شناسایی می‌کند بنابراین زیاد دقیق نیست.

 

کیفیت صدا

هواوی Nova 9 یک اسپیکر توانمند دارد به همین دلیل خبری از اسپیکر استریو در آن نیست. شاید چنین سیستم صوتی برای این گوشی کافی باشد اما ایده‌آل نخواهد بود. لازم به ذکر است، همان‌طور که انتظار می‌رفت، این تلفن همراه جک هدفون 3.5 میلی‌متری ندارد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

هواوی Nova 9 به معنای واقعی کلمه یک گوشی میان‌رده است و تراشه اسنپدراگون 778G آن هم این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. این چیپست با رم 8 و حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی همراه شده که نسخه‌های عرضه شده از آن در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود.

نمی‌توان هواوی نوا 9 را سریع‌ترین و قوی‌ترین گوشی بازار دانست ولی برای یک کاربر معمولی قدرتش فراتر از نیاز خواهد بود. در همه حالات از جمله چندبرنامگی، این محصول هواوی عملکرد روان و سیالی دارد و تقریباً قادرست هر نوع بازی مدرن و امروزی را اجرا کند.

با مشاهده امتیازات بنچمارک، متوجه خواهید شد که در آزمون Geekbench 5، این موبایل می‌تواند گلیم خودش را در مقایسه با بسیاری از پرچمداران از آب بکشد و آن‌قدر لگ و افت سرعت نداشته باشد.

البته در مورد چیپست اسنپدراگون 778G هواوی Nova 9 یک نکته منفی وجود دارد. یکی از تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که دولت ایالات متحده برای هواوی به وجود آورده این است که اگرچه این کمپانی چینی می‌تواند تراشه‌های 4G ساخت کووالکوم را بخرد اما اجازه خریدن تراشه‌های 5G را ندارد. شاید این موضوع برای کسانی که هنوز در محل زندگی‌شان شبکه نسل 5 ارتباطات نیامده اهمیت چندانی نداشته باشد اما مطمئناً برای افرادی که می‌خواهند با بیشترین سرعت ممکن از اینترنت محتوا دانلود کنند، آزاردهنده خواهد بود.

 

دوربین

اگر قرار است فقط یکی از قسمت‌های گوشی‌های هوشمند را نام ببریم و بگوییم که هواوی در آن زمینه بی‌نظیر کار می‌کند، باید به دوربین اشاره کنیم. در واقع دوربین یکی از دلایلی است که پرچمداران این شرکت نظیر سری پی 50 (P50) حتی بدون خدمات موبایلی گوگل (GMS) و اینترنت 5G بسیار پرفروش هستند چرا که خیلی از افراد حاضر می‌شوند در قبال بهره‌مندی از بهترین دوربین گوشی دنیا، چشمشان را روی دو ویژگی نامبرده ببندند.

خیلی واضح بگوییم که هواوی Nova 9 بهترین گوشی از نظر دوربین نیست ولی در این زمینه و به خصوص لنز اصلی بسیار توانمند است.

لنز اصلی 50 مگاپیکسلی که در بخش دایره‌ای اختصاصی خود جای گرفته، از آرایه پیکسلی قرمز – زرد – زرد – آبی (RYYB) هواوی بهره می‌برد که این کمپانی آن را برای عکسبرداری در شب فعال می‌کند هرچند این لنز این‌بار سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) ندارد؛ ویژگی که برای تصویربرداری در شب بسیار بااهمیت است.

در هر حال، عکس‌هایی که با هواوی نوا 9 می‌گیرید، از نظر کیفی شگفت‌انگیز هستند. خروجی‌های ثبت شده در روز توسط لنز اصلی کیفیت استثنایی دارند که رنگ‌هایشان دقیق و میزان جزئیات‌شان زیاد است. در محیط‌های تاریک، تصاویر گرفته شده هم کیفیت قابل‌قبولی خواهند داشت ولی نبود سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) تأثیرش را می‌گذارد. با این وجود، چنان‌چه فرآیند ثابت کردن موبایل را به خوبی انجام دهید، خروجی‌های کار پر جزئیات و از نظر رنگی دقیق خواهند بود. در این میان، توجه داشته باشید که یک لرزش ناچیز، ممکن است عکسی که گرفته‌اید را بی‌فایده نماید زیرا سیستم الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر (EIS) این تلفن همراه نمی‌تواند کمک آن‌چنانی صورت دهد.

در قاب پشتی همچنین، یک لنز 8 مگاپیکسلی و دو لنز 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق حضور یافته‌اند. لنز اولترا واید در شرایطی که نور کافی تابیده باشد خوب کار می‌کند ولی در مقایسه با لنز اصلی، جزئیاتی که به ثبت می‌رساند کم هستند و رنگ‌ها ظاهر کشیده‌ای دارند. این تفاوت‌ها در زمان عکسبرداری در شرایط کم نور خودشان را بیشتر نشان می‌دهند.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی هم عملکرد خوبی دارد و دریچه دیافراگم f/2.0 به آن کمک می‌کند تا در شرایط مختلف با نورپردازی گوناگون عملکرد قابل‌قبولی از خودش به ثبت برساند.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

شما می‌توانید با دوربین عقب هواوی Nova 9 فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. در اپلیکیشن دوربین، گزینه‌هایی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند به صورت صفحه نمایش تقسیم شده یا تصویر در تصویر اقدام به فیلمبرداری نمایید و همزمان با دو لنز جلو و عقب فیلم ضبط کرده و در لحظه میان آنها سوئیچ کنید.

در این شرایط، می‌توانیم ادعا کنیم که دوربین یکی از جاهایی است که هواوی نوا 9 قادرست پا‌به‌پای آنر 50 حرکت کند. در حالی که سخت‌افزار دوربین هر دو موبایل تقریباً یکی است ولی لنز اصلی 50 مگاپیکسلی در گوشی مورد بحث ما بدون شک بهتر از لنز اصلی 108 مگاپیکسلی محصول آنر می‌باشد. بی‌تردید سیستم منحصربفرد پردازش تصویر هواوی و الگوریتم‌های آن نقش کلیدی ایفا می‌کنند. بر این اساس، اگر می‌خواهید Nova 9 و آنر 50 را با هم مقایسه کنید، بد نیست دوربین‌های آنها را نسبت به یکدیگر بسنجید.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی Nova 9 از نظر سیستم نرم‌افزاری دو وجه دارد؛ یکی اینکه رابط کاربری‌اش بسیار آشناست و دوم آنکه چند مشکل در آن به چشم می‌خورد.

سیستم عاملی که در نوا 9 هواوی نصب شده رسماً اندروید نیست و فقط بر اساس پروژه منبع باز اندروید کدنویسی گردیده است. در سمت دیگر، این سیستم نرم‌افزاری HarmonyOS که به عنوان یک پلتفرم چند کاره در محصولات هواوی نصب شده هم نیست.

با ذکر این نکته، اگر با HarmonyOS کار کرده باشید، مطمئناً متوجه خواهید شد که به EMUI 12 شباهت دارد.

نمی‌توانیم ادعاهای خود را با بررسی کدهای نوشته شده به اثبات برسانیم ولی می‌توانیم بگوییم که این سیستم نرم‌افزاری همچون iOS مرکز کنترل دارد و به ویژگی پشتیبانی از اکوسیستم نرم‌افزاری هواوی در HarmonyOS نیز مجهز شده است. صرف‌نظر از اینکه رابط کاربری نصب شده در Nova 9 چیست، در زمینه کارکرد باید گفت که خیلی به HarmonyOS شباهت دارد.

متأسفانه همین اتفاق، بیانگر چندین ضعف است. همان تحریم‌هایی که به هواوی اجازه نمی‌دادند از تراشه‌های 5G ساخت کووالکوم استفاده کند، این کمپانی را از بهره‌مندی از خدمات موبایلی گوگل در محصولاتش منع کرده‌اند. این یعنی هواوی Nova 9 نه تنها نمی‌تواند اپلیکیشن‌هایی مانند جیمیل یا گوگل مپس را نصب کند بلکه خبری از گوگل پلی استور نیز برای نصب برنامه‌های دلخواه نیست.

هواوی در سالیان اخیر خیلی سعی کرده این مشکل را دور بزند و خوشبختانه چند راه‌حل هم وجود دارد. اگر پیش‌تر یک گوشی ساخت اندرویدی داشته‌اید، به راحتی می‌توانید خیلی از نرم‌افزارهایتان را به هواوی نوا 9 منتقل و با استفاده از موتور جستجوی پتال (Petal) فایل‌های APK مدنظر را پیدا، دانلود و نصب کنید.

این تلاش در حد خودش ستودنی است اما هستند اپلیکیشن‌هایی که واقعاً نمی‌توان آنها را نصب کرد و یا حتی اگر نصب شدند نیز اجرا نخواهند شد زیرا به خدمات گوگل متکی می‌باشند. برخی دیگر نیز رفتارهای عجیب و غریبی دارند. مثلاً واتس‌اپ نصب خواهد شد اما نمی‌تواند چت‌ها را بکاپ‌گیری کند به همین دلیل باید هر بار که آن را اجرا می‌کنید، همه چیز را از صفر آغاز نمایید!!!.

آپدیت کردن نرم‌افزارها هم بسیار اذیت‌کننده خواهد بود زیرا گوگل متولی نصب خودکار آنها می‌باشد. بر این اساس، هر برنامه‌ای که از طریق موتور جستجوی پتال نصب کرده‌اید را باید به صورت دستی به‌روزرسانی نمایید؛ اقدامی که نه تنها خسته‌کننده است بلکه خطر امنیتی را نیز به دنبال دارد.

به طور کلی سیستم عامل نصب شده در هواوی Nova 9 جذاب و کاربرپسند است و در آن گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی به چشم می‌خورد ولی واقعاً بیشتر به درد کسانی خواهد خورد که حاضرند با محدودیت‌های آن کنار بیایند.

 

باتری

دوام باتری طولانی مدت نمی‌تواند مزیت هواوی نوا 9 به شمار بیاید ولی نقطه ضعف آن هم نخواهد بود.

منبع نیروی 4300 میلی‌آمپر ساعتی این تلفن همراه به آن اجازه خواهد داد تا با استفاده نیمه سنگین به مدت یک روز شارژدهی داشته باشد ولی اینگونه نیست که تا دو روز دوام بیاورد مگر اینکه خیلی با گوشی کار نکنید. اگر دوام باتری طولانی مدت مدنظرتان است، به راحتی می‌توانید موبایل‌هایی را پیدا کنید که از این نظر بهتر هستند.

در واقع شارژدهی یک روزه برای هواوی Nova 9 کافی خواهد بود و همین موضوع است که اهمیت دارد.

سرعت شارژ نیز حیرت‌انگیز است زیرا این موبایل از تکنولوژی شارژ 66 واتی پشتیبانی می‌کند. در آزمایش‌های انجام شده، پس از 15 دقیقه 38 درصد باتری شارژ گردید و پس از گذشت 30 دقیقه 75 درصد باتری پر شد.

نقطه ضعف این بخش، نبود تکنولوژی شارژ بیسیم است ولی با در نظرگیری قیمت هواوی نوا 9، این اتفاق تا حدودی قابل پیش‌بینی بود زیرا برای بهره‌مندی از این ویژگی باید کمی بیشتر هزینه بپردازید.

 

جمع‌بندی

دلایل زیادی وجود دارند که به خاطر آنها هواوی Nova 9 را دوست داشته باشید. این موبایل زیباست، صفحه نمایش آن شفاف است و لنز اصلی دوربین آن هم نسبت به قیمتش عملکرد بی‌نظیری دارد هرچند لنز اولترا واید استفاده شده چندان تعریفی نیست.

البته این دلایل نمی‌توانند چندان متقن و محکم باشند و افراد را به خرید هواوی نوا 9 ترغیب کنند زیرا عدم پشتیبانی از اینترنت 5G و نداشتن تأییدیه خدمات موبایلی گوگل، این محصول هواوی را پاسخگوی نیاز همه افراد نخواهند کرد به خصوص آنکه بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده امروزه به شدت رقابتی شده است.

یکی از رقبا و آلترناتیوهای Nova 9 یعنی آنر 50 همه امکانات نامبرده را بدون هیچ‌گونه کمی و کاستی ارائه می‌کند.

شاید اگر قیمت هواوی نوا 9 کمتر شد، بتوان با محدودیت‌های آن کنار آمد ولی حدس می‌زنیم که کسانی بیشتر به فکر خرید این گوشی خواهند بود که واقعاً به برند هواوی وفادار هستند و تحت تأثیر تلاش‌های این کمپانی در زمینه توسعه سیستم عامل اختصاصی قرار گرفته‌اند وگرنه برای خیلی از مشتریان، آلترناتیوهای بهتری در بازار می‌توان یافت.

خرید لوازم جانبی گوشی هواوی Nova 9

 

نظر نهایی

هواوی Nova 9 گوشی زیبایی است و صفحه نمایش آن هم باکیفیت و لنز اصلی‌اش در مقایسه با قیمتی که دارد، قابل‌قبول خواهد بود. اما اینها دلیل نمی‌شوند که همه کاربران به فکر خرید آن باشند. بدون شبکه 5G و عدم پشتیبانی از خدمات موبایلی گوگل و ناتوانی در نصب گوگل پلی استور، نوا 9 هواوی نمی‌تواند همان موبایل دلخواه مشتریان باشد.

 

نقاط قوت

  • لنز اصلی قدرتمند و توانمند
  • صفحه نمایش باکیفیت و مجهز به نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • شیوه طراحی باریک و سبک

 

نقاط ضعف

  • نداشتن خدمات موبایلی گوگل
  • عدم پشتیبانی از شبکه 5G
  • لنزهای اولترا واید، ماکرو و تشخیص عمق کم‌کاربرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *