نقد و بررسی گوشی کاترپیلار اس 62 پرو

نقد و بررسی گوشی کاترپیلار اس 62 پرو

گوشی کاترپیلار اس 62 پرو (Caterpillar S62 Pro) که توسط گروه انگلیسی Bullitt ساخته شده، جایگزینی فوق‌العاده برای موبایل پرچمدار کاترپیلار اس 61 (Caterpillar S61) خواهد بود.


با قیمت زیاد و مشخصات فنی قابل‌توجه، آیا این موبایل می‌تواند پاسخگوی نیاز کارگران صنایع و مشاغل سخت باشد؟. با تبلت‌فون همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بدهیم.

طراحی

وقتی کاترپیلار اس 62 پرو را برای اولین بار در دست می‌گیرید، احساس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت زیرا به خاطر وزن 248 گرمی بسیار سبک خواهد بود.
به جای پوشش‌های سیلیکونی در گوشه‌ها، طراحان این دستگاه سعی کرده‌اند از ماده‌ای بهره بگیرند که هر چهار طرف را می‌پوشاند و قسمت شیشه‌ای جلو را از قاب سیلیکونی پشت جدا می‌کند. نوار دورتادور این گوشی نشانگر آن است که Caterpillar S62 Pro می‌تواند شرایط بسیار سختی را تحمل کند و پوشش بافت مانند قاب پشتی هم اجازه افتادن را به آن نخواهد داد.
اما چیزی که بسیاری از خریداران این موبایل آن را تحسین خواهند کرد، جان‌سخت بودن و استحکامش می‌باشد حال آنکه از نظر ظاهری این موضوع زیاد به چشم نمی‌آید.
برای مثال، دکمه‌های استاندارد پاور و تعیین میزان ولوم صدا در سمت راست و یک دکمه کنترل میانبرها در سمت چپ حاضر شده‌اند.
تنها مشکلی که با نحوه قرارگیری دکمه‌ها خواهید داشت آن است که دکمه پاور در بالا و دکمه‌های کاهش و افزایش صدا در پایین قرار گرفته‌اند حال آنکه این دکمه‌ها در کاترپیلار اس 42 (Caterpillar S42) جابه‌جا هستند. به نظر می‌رسد طراحان گروه Bullitt می‌بایست چیزی که به آن علاقه دارند را پیدا کرده و در طراحی محصولات بعدی‌شان به آن پایبند باشند.


لبه پایینی یک پورت USB-C دارد که تقریباً در مرکز قرار گرفته و حالا خوشبختانه بدون پوشش سیلیکونی آزاردهنده روی آن، ضد آب می‌باشد. در وسط قاب پشتی هم سنسور اسکنر اثر انگشت را شاهد هستیم.
از آن جایی که بسیاری از گوشی‌ها به حسگر نامبرده در همین بخش جای می‌دهند، شرکت سازنده ناچار شده لنزهای دوربین عقب را به گوشه بالا سمت چپ منتقل کند اما نکته عجیب در مورد شیوه طراحی این دستگاه آنکه دوربین و سنسور اسکنر اثر انگشت کمی برآمده هستند به همین دلیل وقتی گوشی را روی سطح صافی می‌گذارید، ثابت نخواهد بود و لرزش خواهد داشت.


تلفن‌های همراه جان‌سخت یا کارآمدترین امکانات را بدون هیچ کمی و کاستی ارائه می‌کنند و یا برعکس. در این میان، خوشبختانه کاترپیلار اس 62 پرو ترکیبی از هر دو می‌باشد که شیوه طراحی جذاب و ویژگی‌های کاربردی دارد.

سخت‌افزار

مشخصات فنی Caterpillar S62 Pro در عین حالی که فوق‌العاده است اما ضعف‌هایی هم دارد.
این یعنی تراشه هشت هسته‌ای او به نام کووالکوم اسنپدراگون 660 قدرت زیادی دارد و با پردازنده گرافیکی آدرنو 512، رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی بسیار نیرومند می‌باشد.
سخت‌افزار نامبرده با همکاری یکدیگر سبب می‌شوند کاترپیلار اس 62 پرو به یک گوشی پرقدرت تبدیل گردد که می‌توان در آن نرم‌افزارهای زیادی نصب و آنها را بدون کوچکترین مشکلی اجرا کرد.

صفحه نمایش IPS اما، نمایشگری نیست که بیشترین رزولوشن را داشته باشد ولی با وضوح 2160*1080 پیکسلی توانایی تبدیل شدن به یکی از درخشان‌ترین پنل‌ها را داراست.
چیزی که نمی‌تواند توجه ما را به سمت خودش جلب کند، دوربین عقب است زیرا لنز 12 مگاپیکسلی به هیچ عنوان هم‌تراز با لنز دوربین پرچمداران ساخت اولفون (Ulefone)، بلک ویو (Blackview) و دوجی (Doogee) نخواهد بود. بسیاری از رقبا از حسگر ساخت سونی یعنی IMX230 و یا لنزهای 64 مگاپیکسلی بهره می‌برند.
با این حال، سنسور 12 مگاپیکسلی گوشی مورد بحث ما می‌تواند در حالت HDR تصاویر باکیفیتی بگیرد. البته این عکس‌ها از نمای نزدیک زیاد باکیفیت نیستند. در این بین، یکی از مزایای اصلی آن است که دوربین توانایی ضبط فیلم‌های 4K را دارد هرچند صفحه نمایش امکان اجرای این ویدیوها را با سرعت قابل‌قبولی ندارد.
یکی دیگر از مشکلات اساسی به دوام باتری مربوط می‌شود چرا که منبع نیروی 4000 میلی‌آمپری با استانداردهای گوشی‌های جان‌سخت سازگار نیست و شیوه طراحی این موبایل هم به گونه‌ای نخواهد بود که بتوانیم در آن باتری دیگری بگذاریم و یا باتری فعلی آن را عوض کنیم.
این ظرفیت کم، دوام باتری را به 2 روز محدود می‌کند و چه‌بسا اگر از قدرت پردازشگری آن بهره ببرید و برخی از نرم‌افزارها را اجرا کنید هم شاید دوام آن کمتر گردد.
کاترپیلار اس 61 که نمونه پیشین کاترپیلار اس 62 پرو بود، یک لیزر تشخیص فاصله درونی دارد ولی متأسفانه خبری از این ویژگی در گوشی مورد بحث ما نیست. با این وجود، سیستم عکسبرداری ترمال که در تلفن همراه نسل قبل وجود داشت، حالا به کار رفته است.
این سنسور از FLIR Lepton 3.5 نام دارد که می‌تواند با سیستم‌های خطی MSX و دوربین مرئی نوری، خروجی‌هایی با رزولوشن 1080*1440 اچ‌دی و کیفیت VividIR به ثبت برساند که دما در آنها بین منفی 20 تا مثبت 400 درجه سانتی‌گراد متغیر است.
حسگر نامبرده از FLIR Lepton 2.5 که قبلاً در کاترپیلار اس 61، اولفون آرمور 9 (Ulefone Armour 9) و بلک ویو بی وی 9800 پرو (Blackview BV9800 Pro) وجود داشت، پیشرفته‌تر می‌باشد. تعداد پیکسل‌های ترمال Lepton 3.5 چهار برابر پیکسل‌های ترمال Lepton 2.5 می‌باشد و تکنولوژی آن به خاطر اپلیکیشن نصب شده MyFlip Pro و سیستم پردازشگر تصاویر VividIR بروزتر است.
در شرایط واقعی، شما می‌توانید میانگین‌های عددی را برای صحنه‌های مختلف دریافت کنید و یا قسمت‌های نورانی‌تر را با مقادیر عددی مشخص نمایید. این ویژگی برای کسانی که در حوزه اتومبیل‌سازی یا تعمیر خودرو و یا خدمات لوله‌کشی آب فعالیت دارند، بسیار کارآمد خواهد بود.
خوشبختانه این قابلیت حالا می‌تواند دمای بدن کارمندان یا کارگران را نیز بررسی کند.
صرفاً جهت شفاف‌سازی بگوییم که اگرچه این سنسور می‌تواند دمای افزایش یافته بدن افراد مبتلا به کرونا را نشان دهد ولی گروه Bullitt می‌گوید که این حسگر تنها یک ابزار نمایش دهنده است و کاربرد درمانی ندارد. بر این اساس، نباید از آن برای مصارف دارویی و پزشکی استفاده گردد.
به هر ترتیب، اینکه این سنسور می‌تواند حداقل دمای بدن را اندازه‌گیری کند، یعنی اهمیت آن در شرایط فعلی که همه گیری کرونا ادامه‌دار است، بسیار زیاد می‌باشد.

عملکرد

در مقایسه با کاترپیلار اس 42 که قیمت کمتری دارد، کاترپیلار اس 62 پرو می‌تواند از بسیاری از آزمایش‌ها و آزمون‌های مختلف سربلند بیرون بیاید.
مهمترین جایی که عملکرد این تلفن همراه به چشم می‌آید، نتایج آزمون 3Dmark Slingshot می‌باشد که نشان می‌دهد گوشی مورد بحث ما به هیچ عنوان در زمان انجام این آزمایش با افت سرعت روبه‌رو نمی‌گردد. ضمن اینکه آزمون Androbench هم بیانگر این است که حافظه موجود در Caterpillar S62 Pro بسیار باکیفیت و پر سرعت می‌باشد.
بلک ویو بی وی 9800 پرو در آزمایش Passmark نمره 4698 را کسب کرده بود ولی نمراتی که کاترپیلار اس 62 پرو به دست آورده تقریباً همسان با نمرات کسب شده توسط گلکسی اس 10 ای (Galaxy S10e) و اکسپریا ایکس زد 1 کامپکت (Xperia XZ1 Compact) است.


لازم به ذکر است که دوجی اس 90 (Doogee S90) در آزمایش Passmark و HWBot بهتر از کاترپیلار اس 62 پرو کار کرد اما در آزمون 3Dmark بهتر نبود.
این امتیازات سبب می‌شوند که Caterpillar S62 Pro در زمره موبایل‌های جان‌سختی قرار گیرد که عملکرد خوبی دارند ولی در همه زمینه‌ها پرقدرت و سریع نیستند.

رقبا و آلترناتیوها

محصولاتی که مستقیماً بتوانند با کاترپیلار اس 62 پرو به رقابت بپردازند را شرکت‌های چینی ساخته‌اند. این موبایل‌ها هم عبارتند از بلک ویو بی وی 9800 پرو، اولفون آرمور 9 و دوجی اس 88 پرو (Doogee S88 Pro).
بلک ویو بی وی 9800 پرو سنسور FLIR Lepton 2.5 دارد که مشخصاً ضعیف‌تر است ولی دوربین اصلی آن دوگانه 48 و 5 و دوربین سلفی‌اش 16 مگاپیکسلی هستند. ضمن اینکه باتری آن باظرفیت‌تر، نمایشگرش بزرگتر و به تکنولوژی شارژ بیسیم مجهز است و قیمت حدوداً 500 دلاری دارد ولی توجه داشته باشید که سیستم عامل آن اندروید 9 می‌باشد.


مشابه محصول بلک ویو، اولفون آرمور 9 است. این موبایل سنسور ترمال Lepton 2.5، دوربین عقب 64 مگاپیکسلی، باتری باظرفیت‌تر، تراشه هلیو P90 و رم 8 گیگابایتی دارد. این موبایل که با قیمت تقریبی 550 دلاری به فروش می‌رسد، از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض سود می‌جوید.
آخرین آلترناتیو، دوجی اس 88 پرو است که باتری عظیم‌الجثه 10000 میلی‌آمپری، تراشه هشت هسته‌ای هلیو P70، دوربین عقب سه‌گانه 21+8+8 مگاپیکسلی و تکنولوژی شارژ بیسیم دارد. دوجی این موبایل را که از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض استفاده می‌کند، تقریباً 250 دلار قیمت‌گذاری کرده است. بد نیست توجه کنید که محصول دوجی سنسور ترمال ندارد.
در مقایسه با آلترناتیوهای نامبرده، Caterpillar S62 Pro کمی گران به نظر می‌رسد ولی گروه Bullitt معمولاً محصولاتش را با جشنواره‌های مختلف در 50 کشور جهان به فروش می‌رساند بنابراین در این آفرها شاید بتوانید کاترپیلار اس 62 پرو را با قیمت ارزان‌تری خریداری کنید. به هر ترتیب، قطعاً و یقیناً این تلفن همراه از بسیاری از محصولات برندهای چینی بهتر خواهد بود.

جمع‌بندی

علل زیادی وجود دارند که کاترپیلار اس 62 پرو را تحسین کنیم زیرا این موبایل با قیمتی که دارد، امکانات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.
کار کردن با این گوشی آسان، ویژگی‌ها و عملکردش عالی و سرعت پردازش کارها در آن زیاد است.
در کنار قابلیت‌هایی که می‌توانیم مشابه آنها را در دیگر گوشی‌ها بیابیم نیز سنسور ترمال FLIP می‌باشد که بر خلاف ابعاد کوچکش خیلی خوب کار می‌کند.
از همه مهمتر آنکه، سیستم عامل پیش‌فرض اندروید 10 است و گروه سازنده یعنی Bullitt نیز وعده داده این محصولش را به اندروید 11 آپدیت خواهد کرد.
با توضیحات داده شده، هر چه بیشتر با کاترپیلار اس 62 پرو کار کنید، متوجه خواهید شد که کارایی‌هایش بیشتر خواهند بود.
البته این موبایل یک مشکل دارد و آن هم قیمتش می‌باشد که نسبت به محصولات سایر شرکت‌ها بسیار گران‌تر است.
برای شرکت‌هایی که سعی می‌کنند اتصال میان کارمندان و کارگرانشان را حفظ کرده و فعالیت‌هایشان را در مکان سخت و طاقت‌فرسا انجام دهند، Caterpillar S62 Pro یک دستگاه عالی به شمار خواهد رفت به همین دلیل به راحتی می‌توانیم قیمت بالایش را توجیه کنیم.
افراد معمولی اما، سخت‌تر برای خرید این تلفن همراه قانع خواهند شد زیرا قیمتش از بلک ویو بی وی 9800 پرو و اولفون آرمور 9 که سنسور ترمال دارند، بیشتر می‌باشد.


به هر ترتیب، باید اذعان کنیم که این تلفن همراه بدنه مستحکمی دارد که نسبت به دو رقیب خود که به دوربین باکیفیت‌تر و باتری باظرفیت‌تری مجهز هستند، یک مزیت اساسی به شمار می‌آید.
چیزی که تعادل را به وجود می‌آورد آن است که Caterpillar S62 Pro اندروید 11 را دریافت خواهد کرد و آپدیت‌های امنیتی نیز برای او حداقل تا سه سال منتشر خواهد شد. این دقیقاً همان چیزی است که شرکت‌های چینی نسبت به انجام دادن آن اهمال کاری می‌کنند.

نظر نهایی

تجربه کار کردن با کاترپیلار اس 62 پرو فوق‌العاده خواهد بود و ویژگی‌هایی در آن وجود دارند که مطمئناً می‌توانند برای فعالین برخی از حوزه‌ها و مشاغل کارآمد باشند. تنها مشکل آن اما، دوربین رزولوشن پایین و غیبت تکنولوژی شارژ بیسیم است که بعید بود در یک گوشی قرار گیرد که شیوه طراحی پرچمدار مانندی دارد.

نقاط قوت
شیوه طراحی فوق‌العاده مستحکم
بهره‌مندی از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض
مجهز به سنسور ترمال
دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی

نقاط ضعف
دوربین عقب 12 مگاپیکسلی و ضعیف
نبود تکنولوژی شارژ بیسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *