نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL

نقد و بررسی گوشی Asus Zenfone Selfie

گوشی زنفون سلفی ایسوس مسلما یکی از گام‌های رو به جلوی کمپانی در نامگذاری محصول می‌باشد. هرچند که یک کد 7 رقمی مدل (شامل اعداد و حروف) الزاما در انتهای عنوانش ثبت شده که برای غیر متخصصین هیچ معنی خاصی ندارد، اما برخلاف سایر زنفون‌های نسل 2، در این مورد فقط کلمه سلفی در وصف این مدل خاص کفایت می‌کند.

این عنوان در تبلیغ ویژگی اصلی این اسمارت‌فون به خوبی عمل کرده و خود گوشی نیز در نشان دادن این ویژگی کوتاهی نمی‌کند. واژه سلفی به خوبی در این مدل بعد از کلمه زنفون استفاده شده است، چرا که یک لنز 13 مگاپیکسلی، بلندگوی تماس گوشی را از از جای مرسومِ مرکزیش جابجا نموده است.

یک فلش dual-tone از نوع LED در قسمت جلویی دستگاه از دیگر مشخصات منحصر بفرد این دستگاه است. اگر دوربین چرخشی گوشی‌های Oppo N3 و Honor 7i را کنار بگذاریم، به سختی می‌توانید چنین دوربین سلفی با دو فلش LED پیدا کنید. گوشی HTC Desire Eye احتمالا تنها گوشی مشابه به زنفون سلفی در این زمینه می‌باشد.

همچنین اگر فکر می‌کنید که گوشی Asus Zenfone Selfie تنها محصول شاخص ایسوس می‌باشد، باید بگوییم که در اشتباه هستید. اما در حالت کلی، زنفون سلفی از اکثر گوشی‌های میان‌رده عرضه شده در سال 2015 با چیپست اسنپ‌دراگون 615 عملکرد بهتری دارد. 3 گیگابایت حافظه رم، صفحه نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن FullHD و دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی از بارزترین ویژگی‌های این محصول می‌باشند.

ویژگی‌های کلیدی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL

  • دو سیم کارت هم‌زمان فعال
  • صفحه نمایش 5.5 اینچی: رزولوشن 1080p، تراکم پیکسلی 403ppi، محافظ گوریلا گلس 4
  • چیپست اسنپ‌دراگون 615: چهار هسته Cortex-A53 با کلاک 1.5GHz و چهار هسته Cortex-A53 دیگر با کلاک 1.1GHz و پردازنده گرافیکی آدرنو 405
  • حافظه رم 2/3 گیگابایتی و داخلی 16/32 گیگابایتی
  • دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0، فوکوس خودکار لیزری، فلش دوگانه LED و فیلم‌برداری 1080p@30fps
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، زاویه باز 88 درجه‌ای، فوکوس خودکار بر پایه تشخیص کنتراست، فلش دوگانه LED و فیلم‌برداری 1080p@30fps
  • اندروید آبنبات چوبی 5.0.2 با رابط کاربری ZenUI
  • LTE کت 4، WiFi 802.11 a/b/g/n/ac، بلوتوث، NFC، ناوبری A-GPS ،GPS و GLONASS، پورت microUSB نسخه 2.0 و USB هاست
  • باتری 3000mAh قابل تعویض (توسط کاربر)
  • بدنه پلاستیکی، قاب پشتی با تنوع رنگ‌بندی‌های مختلف

معایب اصلی

  • عدم وجود فیلم‌برداری 2Kp
  • جمع و جور نبودن دستگاه

توجه کنید که دستگاه مورد بررسی ما با شماره مدل ZD551KL، نسخه 3 گیگ رم و 32 گیگ حافظه داخلی گوشی ایسوس زنفون سلفی می‌باشد و نسخه 2/16 گیگ نیز با همین شماره مدل شناخته می‌شود.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - رنگ بندی

کار نقد و بررسی گوشی Asus Zenfone Selfie ZD551KL را از مشخصات ساده دستگاه شروع کرده و سپس به مشخصات پیچیده و اصلی آن می‌پردازیم. حافظه ذخیره‌سازی این دستگاه به لطف وجود اسلات microSD قابل افزایش می‌باشد. همچنین باتری دستگاه برخلاف اکثر اسمارت‌فون‌های امروزی، قابل تعویض توسط کاربر است.

بسته بندی محصول

گوشی ایسوس زنفون سلفی با بسته‌بندی استانداردی عرضه می‌شود که رنگ‌های کناری جعبه با رنگ قاب پشتی گوشی تطابق دارد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - آن باکسینگ

محتوایت این بسته‌بندی شامل یک آداپتور 2A/5V و یک کابل تقریبا یک متری USB به microUSB می‌باشد. در مورد هندزفری نیز باید اشاره کنیم که فقط در برخی از توزیع‌های این دستگاه شامل محتویات جعبه می‌شود.

طراحی دستگاه

ابعاد دستگاه برابر با 156.5×77.2×10.8 میلی‌متر است که در واقع 4 میلی‌متر از ایسوس زنفون 2 (ZE551ML) بلندتر است. دلیل این اختلاف جزیی ابعاد بین این دو گوشی به استفاده از سنسور بزرگتر برای دوربین جلویی در زنفون سلفی بر می‌گردد.

در مورد وزن گوشی ایسوس زنفون سلفی باید بگوییم که هیچ تفاتی بین خانواده‌های زنفون‌های 5.5 اینچی وجود ندارد. چه گوشی زنفون سلفی، چه زنفون 2 و چه زنفون لیزر، همه دارای وزن 170 گرمی می‌باشند که در واقع نمی‌توان گفت سبک هستند. سایر گوشی‌های سلفی مانند گوشی HTC Desire Eye (وزن 154g، سلفی 13MP و 5.2 اینچ) و Sony Xperia M5 (وزن 143g، سلفی 13MP و 5 اینچ) به وضوح سبک‌تر از گوشی مورد بررسی ما هستند، اما گوشی ایکسپریا C5 Ultra با وزن 187 گرمی (6 اینچ) سنگین‌تر می‌باشد.

این اسمارت‌فون از همان طراحی آشنای استفاده شده در گوشی زنفون 2 برخوردار است (البته با ابعاد و اندازه‌های کمی بزرگتر).

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL

قاب پشتی کاملا از جنس پلاستیک می‌باشد و در دو نوع رنگ‌بندی متفاوت موجود می‌باشد. آبی آسمانی، صورتی و سفید، سه رنگ موجود برای رنگ‌بندی نوع مات این دستگاه می‌باشند. مات بودن این رنگ‌بندی‌ها هیچ کمکی به پیدا نبودن اثر انگشت روی این قاب نمی‌کند.

خاکستری سرد، قرمز و طلایی سه رنگ استفاده شده برای رنگ‌بندی نوع متال این گوشی هستند که عملکرد بهتری در عدم به جا ماندن اثر انگشت دارند. البته رنگ‌بندی گوشی ایسوس زنفون سلفی بر اساس منطقه عرضه تفاوت‌هایی نیز دارد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - رنگ بندی

نکته منفی در مورد این قاب پشتی، باز نشدن آسان این قاب می‌باشد. البته در صورت افتادن گوشی از دستتان این نکته منفی می‌تواند مثبت تلقی شود.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - قاب پشتی- باتری - اسلات ها

دوربین اصلی درست در وسط این قاب قرار می‌گیرد که توسط فلش دوگانه LED و درگاه فوکوس خودکار لیزری احاطه شده است. در پایین این دوربین همانند زنفون 2 دکمه کنترل صدا قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - طراحی

در پایین قاب پشتی نیز می‌توانید اسپیکر دستگاه را مشاهده کنید که چندان انتظارات را برآورده نمی‌کند.

قسمت جلویی زنفون سلفی از پیچ و تاب‌های منظمی برخوردار است. قسمت بالایی دستگاه با توجه به حضور سنسور بزرگ 13 مگاپیکسلی برای سلفی، انحنای زیادی پیدا کرده است. خروجی صدای گوشی که جای خود را به این دوربین داده، به سمت راست کشیده شده و در سمت چپ دوربین سلفی نیز فلش دوگانه LED بکار گرفته شده است.

صفحه نمایش 5.5 اینچی که از نوع IPS می‌باشد، توسط لایه محافظ گوریلا گلس 4 پوشانده شده است.

قسمت زیرین صفحه نمایش، جایی است که سه دکمه اصلی ناوبری از نوع خازنی قرار گرفته‌اند. برخلاف برخی گوشی‌هایی که از دکمه‌های خازنی در فضای صفحه نمایش استفاده می‌کنند، در مورد ایسوس سلفی این دکمه‌ها هیچ تداخلی با فضای این صفحه نمایش ندارند. طرح‌های دایره‌ای موجود در پایین دکمه‌ها از نکات متمایز کننده طراحی این گوشی است.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - طراحی

در مورد دکمه پاور این گوشی باید اعتراف کنیم که مکان قرارگیری این دکمه مانند یک فبلت عظیم الجسه نامید کننده‌ترین مکان برای آن است. البته ایسوس این مشکل را در رابط کاربری خود برطرف کرده. بطوری که با فعال کردن این قابلیت، می‌توانید با دوبار ضربه زدن به صفحه نمایش آن را فعال کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - طراحی

در کنار دکمه پاور می‌توانید جک 3.5 میلی‌متری و میکروفون دوم را پیدا کنید.

در مورد نحوه قرارگیری گوشی در دست و یا همان خوش‌دست بودن، باید بگوییم که در این باره نیز زنفون سلفی خیلی شبیه به زنفون 2 می‌باشد. با وجود اینکه اندازه گوشی بزرگ می‌باشد، اما طراحی قاب پشتی تا حد قابل توجهی این مساله را کم‌رنگ می‌کند.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - طراحی

جنس قاب پشتی کار در دست گرفتن گوشی را راحت‌تر می‌کند. و در آخر اینکه دکمه تنظیم صدا درست در محل قرار گیری انگشت سبابه قرار دارد و این موضوع، کار کردن با آن را آسان‌تر می‌کند.

صفحه نمایش

گوشی Asus Zenfone Selfie ZD551KL دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی IPS است که این به معنی تراکم پیکسلی 403ppi برای این دستگاه است. پنل آن از نوع IPS است و استاندارد رنگ‌بندی آن RGB می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - صفحه نمایش

در مورد این صفحه نمایش باید بگوییم که رندر رنگ‌ها بسیار دقیق می‌باشد و DeltaE میانگین ثبت شده برای آن برابر با 4.2 است (برای رنگ‌های اصلی به اضافه رنگ‌های سفید و مشکی). حداکثر DeltaE ثبت شده برای رنگ‌های این پنل برابر با 7.7 است که متعلق به رنگ‌های سفید متمایل به آبی است.

همچنین باتوجه به وجود صفحه تنظیمات پیشرفته صفحه نمایش، می‌توان دقت و کیفیت آن را بهبود بخشید. با کمی تغییر در میزان گرمای رنگ‌ها، می‌توانید به DeltaE 3.3 (حداکثر 4.4) که عدد فوق‌العاده‌ای برای صفحه نمایش گوشی می‌باشد، برسید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - تنظیمات پیشرفته صفحه نمایش

حداکثر میزان نور این صفحه نمایش که برابر با 333nits است، در حد و اندازه‌های این گوشی نیست، اما نسبت کنتراست آن (928:1) قابل قبول است.

حد وسطِ اسلاید نور صفحه نمایش، تقریبا یک سوم حداکثر نور صفحه را ارایه می‌کند که در اکثر گوشی‌ها معمول است.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - صفحه نمایش

متاسفانه عملکرد صفحه نمایش زنفون سلفی در زیر تابش مستقیم نور خورشید خوب نیست. شاید بگویید که دلیل این عملکرد ضعیف، نوع صفحه نمایش باشد که به پایه صفحه‌های AMOLED نمی‌رسد. اما واقعیت امر این است که عملکرد آن در مقایسه با صفحه‌های IPS نیز قابل قبول نیست.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - صفحه نمایش

ارتباطات

گوشی زنفون سلفی ZD551KL در زمینه ارتباطات گوشی، دستگاه کاملی می‌باشد. اول از همه اینکه هر دو سیم کارت از چهار باندِ شبکه‌های 2G/GPRS/EDGE پشتیبانی می‌کنند. همچنین سیم کارت اول از چهار باندِ 3G و اغلب باندهای LTE نیز که بستگی به منطقه عرضه گوشی دارد، پشتیبانی می‌کند.

دو باندِ (2.4GHz و 5GHz) وای‌فای 802.11 با استانداردهای a/b/g/n/ac، رادیو FM و هات‌اسپات از مشخصات رادیویی این دستگاه هستند.

نسخه بلوتوث آن 4.0 است و GPS به همراه A-GPS و GLONASS از دیگر مشخصات ارتباطی بی‌سیم زنفون سلفی می‌باشند. درضمن خبری از فناوری NFC نیست.

امکانات ارتباطی باسیم این محصول، همانطور که در سایر گوشی‌ها معمول است، محدود به پورت microUSB (با پشتیبانی از USB host برای خروجی MHL تلویزیون) و جک 3.5 میلی‌متری می‌باشد.

همچنین این دستگاه دارای اسلات جداگانه برای کارت‌های microSD است که امکان پشتیبانی از این کارت‌ها تا 128 گیگابایت را فراهم می‌کند.

طول عمر باتری ایسوس زنفون سلفی

این گوشی مجهز به باتری 3000mAh پلیمر یونی قابل تعویض بوسیله کاربر است. این باتری تقریبا همان باتری بکار گرفته شده در زنفون 2 می‌باشد. اما از لحاظ عملکرد و طول عمر، زنفون سلفی برتری محسوسی نسبت به زنفون 2 دارد.

مدت زمان 20 ساعت و 22 دقیقه برای مکالمه در شبکه‌های 3G، عدد ثبت شده برای باتری زنفون سلفی است که این مقدار 4 ساعت از عدد ثبت شده برای زنفون 2 بیشتر است. این موضوع درباره مدت زمان پخش ویدیو نیز صادق است (11:32 برای پخش مداوم ویدیو).

اما نکته قابل توجه درباره طول عمر باتری، عدد ثبت شده برای وبگردی است. در صورتی که از مرورگر پیش‌فرض این گوشی استفاده کنید، می‌توانید به مدت شش و نیم ساعت وبگردی کنید. اما این عدد برای مرورگرهای دیگر متفاوت است. در حالت میانگین، عدد ثبت شده برای وبگردی برابر با 7:43 ساعت است (مشابه با زنفون 2).

در کل می‌توان گفت بخش باتری این گوشی عملکرد خوبی دارد و از زنفون 2 نیز بهتر است.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - طول عمر باتری

برای مثال، گوشی سامسونگ گلکسی جِی 7 در مقایسه با زنفون سلفی، 5 ساعت در حالت پخش ویدیو و 1 ساعت در حالت وبگردی دوام بیشتری دارد، اما در حالت مکالمه، سلفی برنده این مقایسه است. دیگر گوشی سلفی مطرح، ایکسپریا C5 است که در تمامی بخش‌های باتری، پشت سر زنفون سلفی قرار دارد.

رابط کاربری

گوشی ایسوس Zenfone Selfie ZD551KL با سیستم عامل اندروید آبنبات چوبی 5.0 پیش‌نصب شده عرضه می‌شود. این سیستم عامل گوگل توسط تایوانی‌ها تغییرات زیادی را شاهد بوده و رابط کاربری استفاده شده تنها یک پوسته ساده برای اندروید نیست. به طوری که شاید در نگاه اول نتوانید تشخیص دهید که اندروید نسخه 5 زیر این پوسته قرار دارد. ایسوس قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی زیادی به این سیستم عامل اضافه کرده و در نهایت آن را ZenUI نامیده است.

با توجه به اینکه دکمه پاور در بالای این دستگاه 5.5 اینچی تعبیه شده است، باید قدردان ایسوس بود که قابلیت دوبار زدن به صفحه نمایش برای فعال کردن آن را در نظر گرفته است. برای خاموش کردن این صفحه نیز کافی است در فضای خالی صفحه نمایش دوبار به آن ضربه بزنید. و اگر در حال استفاده از اپلیکیشنی در حالت تمام صفحه هستید، برای خاموش کردن صفحه نمایش باید روی نوتیفیکشن بار این کار را انجام دهید. البته در صورت تمایل می‌توانید این قابلیت را از تنظیمات گوشی غیر فعال کنید.

صفحه قفل گوشی شامل اطلاعات زمانی و آب و هوایی و همچنین سه میانبر اپلیکیشن‌های دوربین، شماره‌گیر و پیام‌رسانی می‌باشد. این سه گزینه قابل سفارش‌سازی هستند و می‌توانید هر اپلیکیشنی که در گوشی استفاده می‌کنید را جزو این سه میانبر قرار دهید.

لیست نوتیفیکشن‌های دستگاه را نیز به موجودی‌های صفحه قفل اضافه کنید. برخلاف سایر سازنده‌های رابط‌های کاربری بر پایه اندروید آب‌نبات چوبی، می‌توانید با دوبار فشردن هر نوتیفیکشن، به صورت مستقیم به اپلیکیشن مربوط به آن هدایت شوید. باز کردن قفل صفحه نیز فقط با کشیدن صفحه به سمت بالا میسر است.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

با باز کردن صفحه قفل، با صفحه خانه اندروید روبرو می‌شوید که شامل چهار میانبر قابل سفارش‌سازی و دکمه کشویی اپلیکیشن‌ها است (این دکمه همیشه در وسط قرار دارد). امکان اضافه کردن میانبر اضافی در این رابط کاربری وجود ندارد، اما استفاده از پوشه در این میانبرها لحاظ شده است. حذف کردن یکی از میانبرها و انتخاب نکردن جایگزین آن، باعث بازچینی این میانبرها نمی‌شود و فقط با فضای خالی متعلق به میانبر حذف شده مواجه می‌شوید.

در صفحه خانه دو پوشه با نام‌های گوگل و ایسوس وجود دارند که با اپلیکیشن‌های مربوطه پر شده‌اند. برنامه‌های اختصاصی ایسوس در پوشه ایسوس و برنامه‌های پیش‌فرض گوگل در دیگری قرار دارند. هنگامی که اپلیکیشن جدیدی نصب می‌کنید، با پیشنهاد انتقال آن به پوشه مربوطه روبرو می‌شوید که البته می‌توانید از انجام آن صرف نظر کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

همچنین می‌توانید صفحه‌های خانه را بازچینی و به تعداد آنها اضافه یا کم کنید. حداکثر تعداد صفحات در این گوشی 7 عدد می‌باشد.

با نگه داشتن انگشت‌تان روی صفحه نمایش و ظاهر شدن پنجره‌ای جدید، می‌توانید به تنظیمات بیشتر درباره صفحه خانه، افکت‌های تغییر صفحات، تصویر پس زمینه، قالب و … دسترسی پیدا کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

اگر از تم پیش‌فرض این گوشی رضایت ندارید و قصد تغییر آن را دارید، می‌توانید از تم‌های بسیار زیبا و مختلف ایسوس استفاده کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

کشوی اپلیکیشن‌ها خود تنظمیات زیادی برای سفارشی‌سازی دارد. سایز جدول نمایش آیکون‌ها می‌تواند از 3×3 به 5×5 تغییر کند که دومی بیشتر برای گوشی 5.5 اینچی مناسب است. آرایش اپلیکیشن‌ها قابل تغییر است که می‌توان بر اساس حروف الفبا، دستی و یا تعداد دفعات استفاده، چیدمان آنها را تغییر داد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

نوتیفیکیشن بار نیز همانند سایر بخش‌های اشاره شده، دست‌خوش تغییرات بوده. در صورتی که فقط یکبار انگشت‌تان را از بالا به پایین بکشید، فقط نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده خواهید کرد و خبری از میانبرهای تنظیمات نیست. با کشیدن این نوتیفیکشن‌ها به سمت کناره‌ها و یا فشردن دکمه clear می‌توانید از دست این پیام‌ها خلاص شوید. با کشیدن دوباره صفحه به پایین، میان‌برهای تنظیمات را مشاهده خواهید کرد.

در صورتی که با دو انگشت صفحه را به پایین بکشید، مستقیما میانبرها ظاهر خواهند شد. این میانبرها شامل اسلاید تنظیم روشنایی صفحه، ابزارها و برخی آیتم‌ها می‌باشد. این ابزارها و آیتم‌ها به راحتی قابل بازچینی هستند.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

این رابط کاربری از Task Switcher پیش‌فرض اندروید آبنبات چوبی با کمی تغییر استفاده می‌کند. بین دو دکمه “Close All”و “Settings” گزینه “Pin” را مشاهده می‌کنید. کاری که گزینه پین می‌کند، این است که بدون توجه به اینکه انگشت‌تان به دکمه‌های ناوربری بخورد، اپلیکیشن پین شده در تسک سویچر را نگه می‌دارد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

Quick trigger دقیقا همان راه‌حل ایسوس برای مشکلات کار کردن یک‌دستی با گوشی‌های صفحه بزرگ است. با دوبار فشردن دکمه خانه می‌توانید اقدام به فعال کردن این قابلیت کنید. به طور دقیق، با استفاده از ایسوس کوئیک تریگر، می‌توانید تمامی صفحه نمایش به همراه تمامی رابط کاربری دستگاه را کوچکتر کرده و به طرف راست و یا چپ بکشید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - باتری - رابط کاربری

در کنار قابلیت دوبار ضربه زدن به صفحه نمایش برای روشن/خاموش کردن آن، رابط کاربری این دستگاه چند ویژگی کوچک اما جذاب دیگر دارد. برای مثال با کشیدن انگشت‌تان به شکل حرف انگیلیسی C روی صفحه نمایش خاموش، گوشی فعال شده و مستقیما به اپلیکیشن دوربین هدایت خواهید شد. حرف W نیز برای اپلیکیشن مرورگر اینترنتی در نظر گرفته شده. در کل 6 حرف برای این میانبرها در نظر گرفته شده که می‌توانید برای تمامی آنها اپلیکیشن‌های دلخواه خود را انتخاب کنید.

عملکرد و بنچمارک ایسوس زنفون سلفی

چیپست اسنپ‌دراگون 615 برای گوشی میان‌رده خوبی همچون زنفون سلفی، گزینه مناسبی تلقی می‌شود. چهار هسته Cortex-A53 با کلاک 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 دیگر اما با کلاک پایین‌تر 1.1 گیگاهرتز هسته‌های این چیپ را تشکیل می‌دهند.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - عملکرد

به یاد داشته باشید که بنچمارک‌های گوشی انجام گرفته شده بر روی این دستگاه، برای نسخه 3/32 گیگابایت است، نه برای نسخه پایین‌تر 2/16 گیگابایت. طبیعی است که نسخه پایین‌تر با رم 2 گیگابایت در بنچمارک‌های زیر (در برخی از آنها) امتیاز پایین‌تری کسب می‌کند.

کار بنچمارک گوشی Asus Zenfone Selfie ZD551KL را با بنچمارک مطرح GeekBench 3 آغاز می‌کنیم. همانطور که می‌دانید اصلی‌ترین پارامتر تاثیرگذار روی این بنچمارک، چیپست گوشی می‌باشد. امتیاز زنفون سلفی در این بنچمارک بیشتر از انتظارمان از یک دستگاهی که از اسنپ 615 استفاده کرده نیست. امتیاز این دستگاه در این تست، بالاتر از زنفون 2 با چیپست Z3560، تقریبا مساوی با موتورولا Moto X Play (که از همین تراشه استفاده کرده) و پایین‌تر از گلکسی J7 (با چیپست اگزینوس 7580)، سونی ایکسپریا C4 و C5 Ultra می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - بنچمارک گیکبنچ 3

در بنچمارک انتوتو، گوشی زنفون سلفی بالاترین امتیاز را در بین گوشی‌هایی که تا به حال مشاهده کرده‌ایم از اسنپ 615 استفاده کرده‌اند، کسب کرده است. البته کسب این امتیاز خوب را زنفون سلفی مدیون حافظه رم 3 گیگابایتی‌اش می‌باشد. گوشی سامسونگ گلکسی J7 بواسطه چیپست قدرتمندش و با نصف حجم رم زنفون سلفی، در رده بالاتری قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - بنچمارک انتوتو 5

بنچمارک Basemark II نیز خبر خوبی درباره این گوشی نمی‌دهد، اما با همه این حال، زنفون سلفی در این تست نیز بالاتر از موتو X Play قرار دارد. همچنین گلکسی J7 امتیاز کمتری نسبت به سلفی دارد. مانند سه بنچمارک قبلی، در این تست نیز زنفون سلفی با امتیاز گوشی‌های سونی که اشاره کردیم، برابری نمی‌کند.

در حالت تک هسته، عملکرد این گوشی بهتر است. امتیاز این گوشی تقریبا برابر با گوشی‌های سونی و بالاتر از موتورولا و سامسونگ است. چیپست‌های قدرتمند مدیاتک در دو گوشی سونی به وضوح قدرتمندتر از زنفون سلفی در حالت چند هسته عمل می‌کنند. گلکسی جِی 7 نیز با اختلاف کمی بالاتر از سلفی قرار دارد و همانند حالت تک هسته، گوشی زنفون 2 با چیپست‌های اینتلی خودش چندان مورد لطف بنچمارک بیسمارک قرار نگرفته است.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - بنچمارک بیسمارک 2.0

در مورد عملکرد بخش گرافیکی این گوشی، همانطور که مشاهده می‌کنید، نه تنها عملکرد زنفون سلفی بلکه تمامی گوشی‌هایی که از اسنپ 615 استفاده کرده‌اند قابل دفاع نیست.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - بنچمارک جی اف ایکس 3.0 منهتن

در کل در مورد بنچمارک‌های گوشی Asus Zenfone Selfie ZD551KL نتایج مختلفی شاهد بودیم. در بنچمارک‌های مربوط به عملکرد پردازنده‌ها، سلفی نمره قابل قبولی گرفت. همچنین در بنچمارک‌های ترکیبی نیز عملکرد خوبی داشت و در آخر در بنچمارک‌های گرافیکی نا امید کننده ظاهر شد.

دفترچه تلفن

این گوشی در بخش دفترچه تلفن از رابط کاربری ترکیبی استفاده می‌کند. با ورود به این بخش، به صورت پیش‌فرض 5 نوار را مشاهده خواهید کرد که شامل شماره‌گیر (Dialer)، مخاطب‌های محبوب (Favorites)، مخاطب‌ها (Contacts)، گروه‌ها (Groups) و نوار Call Guard برای مدیریت لیست مخاطبین بلاک شده، می‌باشد.

همچنین می‌توانید این نوارها را بازچینی کنید و برای کمتر شدن پیچیدگی و خلوت‌تر کردن این رابط کاربری، یکی از نوارها را حذف کنید. همچنین می‌توانید نوار دیگری که ملقب به VIP است و برای مخاطبین خاص در نظر گرفته شده را به لیست نوارها اضافه کنید. البته قابل ذکر است که حذف کردن نوارهای شماره‌گیر و مخاطب‌ها و همچنین استفاده همزمان از شش نوار ممکن نیست.

کشیدن صفحه به کناره‌های صفحه، امکان گردش بین این نوارها را به شما می‌دهد و لازم نیست که برای این کار دست‌تان را تا بالای این صفحه نمایش بزرگ ببرید.

می‌توانید تمامی مخاطب‌هایتان را در دسترس قرار دهید و یا یکی از سه حالت نمایش مخاطبین اکانت گوگل، سیم کارت و حافظه داخلی را انتخاب کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - دفترچه تلفن

با انتخاب هر کدام از مخاطبین می‌توانید اطلاعات مربوطه را ثبت کنید و با انتخاب آیکون مداد مانند در گوشه راست سمت بالا به ویرایش آن بپردازید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - دفترچه تلفن

تماس

برای گزارش تماس‌ها، نوار جداگانه‌ای تعبیه نشده و این قابلیت با نوار شماره‌گیر ترکیب شده است. در گوشه چپ سمت پایین، آیکونی را مشاهده می‌کنید که با فشردن آن گزارشات تماس نمایش یا پنهان می‌شوند. پس از نمایش گزارش تماس‌ها، می‌توانید همه تماس‌ها و یا با انتخاب دسته‌بندی، تماس‌های مربوطه را مشاهده کنید.

همانطور که اطلاع دارید زنفون سلفی، گوشی دو سیم کارته می‌باشد و ایسوس گزینه‌های مختلفی برای مدیریت هر دو سیم کارت ارایه کرده است. در منوی تنظیمات سیم‌کارت، می‌توانید هر یک از سیم کارت‌ها را فعال/غیرفعال کنید و یا برای هرکدام به منظور سهولت کار، نامی انتخاب کنید (سیم‌کارت اول: کار – سیم‌کارت دوم: بازی). همچنین می‌توانید برای هر کدام از آنها تماس‌های صوتی و انتقال داده را فعال/غیرفعال کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - تماس صوتی

گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL در تست بلندگوی گوشی نمره متوسطی گرفته است. با وجود اینکه عملکرد بلندگوی این دستگاه نسبت به زنفون 2 بهتر شده، اما در حدی نیست که احتمال از دست ندادن برخی مکالمه‌ها در محیط‌های شلوغ وجود نداشته باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - تماس صوتی

پیام رسانی، ایمیل و ورودی متن

اپلیکیشن پیش‌فرض پیام‌رسانی این گوشی از طراحی و متن بسیار ساده و کارآمدی برخوردار است. همچنین در این برنامه می‌توانید به راحتی عکس، فیلم و هر گونه فایل دیگر را به پیام‌تان پیوست کنید و پیام ارسالی را به یک MMS تبدیل کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - پیام رسانی

این گوشی همانند اکثر گوشی‌های اندرویدی از دو اپلیکیشن Android Email و Gmail برای سرویس ایمیل استفاده می‌کند. هر دو اپلیکیشن با همان رابط کاربری آشنا و قابلیت چند کاربری در این گوشی به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند.

کیبرد پیش‌فرض این گوشی Asus Keyboard نام دارد. می‌توان این کیبرد را با ردیف جداگانه برای اعداد، جزو کیبردهای کارآمد و مناسب تلقی کرد. علائم نگارشی پر کاربرد به همراه برخی سیمبل‌ها، بدون نیاز به تغییر صفحه کیبرد در دسترس می‌باشند.

این کیبرد همچنین در سه اندازه می‌تواند ظاهر شود که بزرگترین سایز آن که تقریبا نصف صفحه نمایش را به خود اختصاص می‌دهد، چندان نمی‌تواند کاربرد داشته باشد. اکثر کاربرها با سایز متوسط این کیبرد کار می‌کنند. اما سایز کوچکتر نیز برای کار با این گوشی 5.5 اینچی کفایت می‌کند.

همچنین تنظیماتی برای این کیبرد وجود دارد که در برخی موارد می‌تواند سرعت تایپ شما را بالا ببرد. با استفاده از حالت “trace input” می‌توانید با انتخاب یک حرف و تنها با کشیدن انگشت‌تان روی سایر حرف‌ها، کلمه مورد نظرتان را تایپ کنید (البته این امکان برای زبان فارسی ممکن نیست). با فعال کردن حالت “flick input” می‌توانید به راحتی حروف بزرگ و یا کوچک یک کاراکتر را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که این دو روش ورودی متن، نمی‌توانند به طور همزمان فعال باشند.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - کیبرد

گالری

نقد و بررسی گوشی Asus Zenfone Selfie ZD551KL را با بررسی اپلیکیشن گالری این رابط کاربری ادامه می‌دهیم. اپلیکیشن این رابط کاربری از دیگر بخش‌های سفارشی‌سازی شده ایسوس می‌باشد. در حالت پیش‌فرض، تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی و فولدرهای حاوی تصاویر، شاکله اصلی گالری را تشکیل می‌دهند. همچنین این گالری قادر است تگ‌های رویدادها و People به همراه تصاویر شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ابری مانند سرویس ابری ASUS، فیسبوک، Omlet، وان درایو، گوگل درایو، گوگل پلاس و فلیکر را نمایش دهد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - گالری

با استفاده از اپلیکیشن پیش‌نصب شده Asus MiniMovie می‌توانید دسته‌ای از عکس‌ها را انتخاب کرده و با انتخاب موزیک، افکت و حالت‌های مختلف (که به شکل پیش‌فرض حالت‌ها و ترنزیشن‌های جامعی دارد)، کلیپ‌های کوتاه جالبی درست کنید. همچنین حداکثر رزولوشن تصاویر و کلیپ‌های ایجاد شده با این اپلیکیشن برابر با 2560×2560 می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - اپلیکیشن ایسوس مینی مووی

نمایش تک تصویر این اپلیکیشن کاملا استاندارد می‌باشد. قرار دادن به عنوان تصویر پس‌زمینه/تصویر مخاطب، اشتراک‌گذاری، حذف کردن، وارد شدن به محیط ویرایش و یا مشاهده جزییات بیشتر تصویر، از مواردی است که برای این حالت در نظر گرفته شده است. همچنین دو میانبر برای چرخاندن تصویر و مشاهده جزییات بیشتر آن در بالای این محیط مشاهده می‌شود. در مورد محیط ویرایشگر تصاویر نیز مورد خاصی وجود ندارد و همه ابزارهای معمول برای یک رابط کاربری در این گوشی نیز وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - گالری

پخش کننده ویدیو در این رابط کاربری، با اپلیکیشن گالری ترکیب شده و به عنوان اپلیکیشن جداگانه دسترسی به آن ممکن نیست. خبری از ویژگی خارق‌العاده و یا پشتیبانی از دکودرهای خاصی در این ویدیو پلیر نیست. رابط کاربری آن بسیار ساده بوده و تنها مواردی که در این رابط کاربری وجود دارند، شامل دکمه‌های Play/Pause، ویدیو بعدی/قبلی و اشتراک گذاری فایل می‌باشد. شاید پیشرفته‌ترین امکان این پلیر، ادامه دادن ویدیو دقیقا از همان جایی که آخرین بار از آن بیرون آمده‌اید باشد. پشتیبانی از فرمت‌ها و کودک‌های ویدیو نیز محدود می‌باشد. DivX ،WMV و MOV اصلا قابل پخش نیستند، برخی از فایل‌های XviD و x264 به خوبی نمایش داده می‌شوند و پخش فرمت صوتی AC3 نیز ممکن نیست.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - پخش کننده ویدیو

موزیک پلیر

اپلیکیشن Asus muzik player از بخش‌های آبرومندانه و قابل اتکای این گوشی محسوب می‌شود. تمامی فرمت‌های مهم پشتیبانی می‌شود. رابط کاربری این اپلیکیشن شامل تقسیم‌بندی هایی برای آرتیست، آهنگ‌ها و ژانرها، پخش آهنگ‌ها از سرویس‌های ابری مختلف و در نهایت رنگ‌بندی های مختلف برای قالب اپلیکیشن می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - موزیک پلیر ایسوس

پنجره بزرگی برای حالت Now Playing به همراه نمایش Album Art طراحی شده است که با افزاینده باس و ویژگی Surround Sound یکپارچه شده است (این دو حالت فقط برای استفاده از هدفون لحاظ شده‌اند). علاوه بر این، اکولایزر و ابزارهای مختلف دیگری برای لذت هرچه بیشتر از پخش آهنگ با این اپلیکیشن وجود دارند.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - موزیک پلیر ایسوس

رادیو اف‌ام با امکان RDS

اپلیکیشن کارآمدی برای استفاده از رادیو اف‌ام در زنفون سلفی وجود دارد. با استفاده از حالت جستجوی خودکار، می‌توان تمامی ایستگاه‌های در دسترس را پیدا و ذخیره کرد. وجود RDS و نمایش نام ایستگاه‌ها از امکانات این اپلیکیشن شمرده می‌شوند. می‌توانید تا 5 ایستگاه به لیست ایستگاه‌های مورد علاقه خود اضافه کنید، اما نمایش آنها در این لیست بر اساس فرکانس آنها صورت می‌گیرد و نه با نام آنها.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - اپلیکیشن رادیو اف ام

خروجی صدا

گوشی ایسوس زنفون سلفی عملکرد خوبی در حین متصل شدن به یک آمپلی فایر دارد. امتیازات این گوشی در تست‌های خروجی صدا بدون اغراق یکی از بهترین‌ها در بین گوشی‌های میان‌رده می‌باشد. خروجی صدای این گوشی با هدفون نیز قابل توجه است. با افزایش صدا کمی از کیفیت آن کاسته می‌شود، اما با همه این حال خروجی قابل قبولی دارد. عملکرد این گوشی در این زمینه را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - خروجی صدا

دوربین اصلی

گوشی ایسوس زنفون سلفی دارای دوربین اصلی (در این مورد شاید بهتر است از واژه پشتی به جای اصلی استفاده کنیم) 13 مگاپیکسلی می‌باشد. نسبت تصویر عکس‌های گرفته شده 4:3 و با حداکثر رزولوشن 4096×3072 است. سنسور این دوربین در پشت لنزی با دیافراگم f/2.0 قرار دارد. سیستم فوکوس خودکار لیزری به همراه فلش دوگانه LED کمک حال این دوربین هستند. با این همه، نبود سیستم لرزشگیر اپتیکال (OIS) کاملا محسوس است.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - دوربین اصلی

بخش عکاسی و فیلم‌برداری در این رابط کاربری با هم ترکیب شده‌اند. دکمه کنترل صدا که در قاب پشتی قرار دارد، می‌تواند به عنوان ابزاری برای زوم و یا دکمه شات استفاده شود. محل قرار گیری، این دکمه را به عنوان گزینه مناسبی برای شات در هر دو دوربین تبدیل می‌کند. همچنین در هر دو حالت عمودی و افقی این قابلیت وجود دارد، اما در حالت افقی دسترسی به این دکمه کمی سخت‌تر است.

منوی تنظیمات این دوربین، کنترل مواردی مانند white balance (تعادل رنگ‌های سفید)، ISO (تنظیم حساسیت به میزان نور) و … را برای کاربرانی که علاقه به تنظیم دستی دوربین دارند میسر کرده است. این تنظمیات قابل اسکرول و در هر یک از نوارهای سه گانه (عکاسی، فیلم‌برداری و عمومی) متفاوت است. البته همانند سایر اپلیکیشن‌های دوربین، در این مورد نیز برخی تنظیمات با دکمه اختصاصی در دسترس می‌باشد. دکمه تنظیم فلش نیز در گوشه چپ سمت بالای این رابط کاربری دیده می‌شود.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - رابط کاربری دوربین پشتی

حالت‌های مختلف عکاسی در بالای این UI جایی که گزینه Auto Mode را مشاهده می‌کنید، لحاظ شده که شامل گزینه‌های HDR، پانوراما و عکاسی در شب نیز می‌شود. در حالت Depth of field دو تصویر شات شده در قالب یک تصویر ترکیب می‌شوند و با پس‌زمینه بلور شده به نمایش در می‌آیند. حالت Super resolution چندین عکس متوالی می‌گیرد و با ترکیب و ادغام آنها، عکس‌های 50 مگاپیکسلی را تولید می‌کند. حالت Smart remove نیز به کاربر اجازه می‌دهد برخی از اجزای حاضر در پس‌زمینه عکس‌ها را حذف کنند.

حالت All smiles پنج شات پشت سرهم می‌گیرد و یکی از این پنج شات که حالت خنده بیشتری را داشته باشد، به عنوان تصویر نهایی انتخاب می‌شود. حالت Effect نیز یکی از فیلترهای از پیش انتخاب شده را برای عکاسی تاثیر می‌دهد.

جالب‌ترین گزینه در حالت‌های موجود برای عکاسی، گزینه دستی یا Manual می‌باشد که حس عکاسی حرفه‌ای تری را به کاربر القا می‌کند. می‌توانید با استفاده از این گزینه، فاصله فوکوس، سرعت شاتر، میزان حساسیت به نور (800-50)، میزان نوردهی (برای روشن‌تر کردن و یا تیره‌تر کردن تصویر) و تعادل رنگ‌های سفید با تنظیم دمای رنگ‌ها را مدیریت کنید.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - حالت دستی دوربین

در کل می‌توان گفت عملکرد دوربین پشتی زنفون سلفی در حد مناسب می‌باشد. با وجود اینکه عکس‌های گرفته شده با این دوربین پر از نویز می‌باشند، اما با توجه به قیمت دستگاه، کیفیت تصاویر قابل قبول می‌باشند.

دامنه دینامیکی نسبتا محدود است و بعضا در عکس‌های گرفته شده، سایه‌ها با جزییات بسیار پایین و تیره ثبت می‌شوند.

نکته مثبت درباره این دوربین که برای برخی کاربران اهمیت زیادی دارد، به تصویر کشیدن رنگ‌های بسیار روشن و زنده توسط این دوربین می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - نمونه عکس دوربین

ایسوس همچنین ویژگی بهینه‌سازی (Optimization) را نیز به این دوربین اضافه کرده که به صورت پیش‌فرض فعال می‌باشد، اما با توجه به عملکرد این ویژگی در گوشی زنفون 2، پیشنهاد می‌کنیم که این ویژگی را غیر فعال کنید. تجربه کاربری هر دو گوشی زنفون 2 و سلفی نشان می‌دهد که در هیچ یک از این دو، ویژگی بهینه‌سازی تصاویر، تغییر محسوسی را روی تصاویر انجام نمی‌دهد. به جای استفاده از این ویژگی، می‌توانید از حالت عکاسی دستی که اشاره کردیم استفاده کنید و تصاویر با کیفیت‌تری بگیرید.

طبق معمول، در این گوشی نیز حالت عکاسی HDR وجود دارد و اگر حالت عکاسی دوربین در Auto Mode قرار دارد، چنان که گوشی تشخیص دهد که HDR حالت خوبی برای عکاسی از محیط است، حتما از آن استفاده خواهد کرد. حالت HDR دوربین گوشی ایسوس زنفون سلفی تصاویر خوبی را از محیط‌های کم‌نور و پر از سایه می‌گیرد. بطوری که در انجام این مهم، کمی محتاطانه عمل می‌کند تا تصاویر غیر طبیعی از آب در نیایند.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - حالت HDR دوربین اصلی

دوربین پشتی گوشی زنفون سلفی حتی در عکاسی در نماهای نزدیک نیز عملکرد خوبی دارد. به طوریکه حتی در عکاسی از اشیای نزدیک به لنز تا فاصله 4 سانتی‌متر نیز این دوربین فوکوس شارپ و واضحی روی آن انجام می‌دهد و می‌توان گفت عملکرد این دوربین در عکاسی ماکرو نمره قابل قبولی می‌گیرد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - عکاسی ماکرو

عکاسی پانوراما از دیگر قابلیت‌های معمول این دوربین است. برخلاف گوشی‌های سایر برندها، می‌توانید عکاسی پانوراما را در هر دو حالت افقی و عمودی انجام دهید. عکاسی پانوراما زنفون سلفی جزو بهترین‌ها نیست، اما عملکرد قابل قبولی دارد و اگر از دست دادن برخی پیکسل‌ها برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید تصاویر پانورامای خوبی را با این دوربین بگیرید. ارتفاع عکس‌های پانوراما برابر با 1800p است که در عمل جزییات چندان بالایی ندارد. همچنین در برخی موارد در بهم دوختن تصاویر با مشکل مواجه خواهید شد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - عکاسی پانوراما

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی

بدون شک دوربین سلفی این محصول تمرکز اصلی ایسوس در تولید این گوشی بوده. یک دوربین 13 مگاپیکسلی دیگر با فوکوس خودکار و البته بدون فوکوس خودکار لیزری بکار گرفته شده در دوربین پشتی. یک فلش LED دوگانه در سمت چپ این دوربین تعبیه شده که از مزیت‌های دوربین سلفی این گوشی نسبت به HTC Desire Eye می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - دوربین سلفی

این دوربین سلفی دارای ویژگی زیباسازی (Beautification) می‌باشد که هم می‌توانید به صورت زنده و در حال عکاسی از آن استفاده کنید و هم بعد از گرفتن تصویر. از تاثیرات این ویژگی می‌توان به مواردی مانند تنظیم رنگ پوست، پر کردن و پوشاندن گودی‌ها و چین و چروک صورت، بزرگ کردن غیر معمول اندازه چشم و عجیب‌تر از همه باریک‌تر کردن گونه‌ها اشاره کرد. البته همه‌ی موارد به غیر از تنظیم رنگ پوست، از 0 تا 10 قابل تنظیم هستند.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - حالت های عکاسی دوربین سلفی

با توجه به اینکه دسترسی به دکمه مجازی شاتر کمی سخت است، می‌توانید تایمر این دوربین را از 1 تا 5 ثانیه تنظیم کنید.

دوربین سلفی این گوشی همانند دوربین پشتی دارای حالت عکاسی پانوراما می‌باشد که به خوبی تصاویر گرفته شده را به هم دوخته و محل قرارگیری تصویر بعدی را راهنمایی می‌کند. با توجه به اینکه در عکاسی پانوراما با دوربین سلفی، فاصله سوژه با دوربین کم می‌باشد، شاید برای پر کردم مابقی عکس با مشکل مواجه شوید. لازم به ذکر است که رزولوشن و جزییات عکس‌ها کمی پایین می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی ZD551KL - حالت های عکاسی دوربین سلفی

با توجه به نام‌گذاری گوشی به سلفی، انتظار داشتیم که کیفیت دوربین سلفی حداقل با دوربین پشتی برابری کند. متاسفانه باید اعتراف کنیم که کیفیت سلفی این گوشی به پایه دوربین پشتی نمی‌رسد، اما این به معنی بی‌کیفیت بودن این دوربین نیست.

اکثر قابلیت‌ها و ویژگی‌های گفته شده برای دوربین پشتی در دوربین سلفی نیز وجود دارند که شاید به خوبی آن نباشند. البته همانطور که می‌دانید جزییات و تعداد پیکسل‌ها در عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی چندان اهمیتی ندارد و آخر سر تمامی این عکس‌ها سر از شبکه‌های اجتماعی در می‌آیند و بیشتر برای پر کردن اندازه صفحه نمایش به درد می‌خورند.

با همه این حال وقتی صحبت از یک دوربین 13 مگاپیکسلی پیش می‌آید، انتظار ما بیشتر از این‌ها می‌باشد. تصاویر گرفته شده همانند دوربین پشتی پر از نویز بوده و دامنه دینامیکی عکس‌ها بسیار محدود می‌باشد. به تصویر کشیدن و نمایش رنگ‌ها مناسب است. میزان جزییات عکس‌ها با در نظر گرفتن عنوان دوربین سلفی، بالا می‌باشد.

فلش دوگانه LED این دوربین که مزیت آن محسوب می‌شود، برخی اوقات به نقطه ضعف آن تبدیل می‌شود. بعضا تصاویری که به کمک این فلش می‌گیرید بیش از اندازه غیر طبیعی از آب در می‌آیند.

فیلم برداری

گوشی ایسوس زنفون سلفی با سرعت و رزولوشن معمول 1080p@30fps فیلم‌برداری می‌کند. حالت slow-motion برای فیلم‌برداری مهیا شده که ایسوس خود نیز به خوبی می‌داند که کم کردن سرعت ویدیو تا 6fps را اسلو موشن نمی‌نامند.

فیلم‌های FullHD گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی با نرخ بیتی 20Mbps و صدای استریو 96Kbps ذخیره می‌شوند. جزییات و کیفیت فیلم‌ها بدون اغراق با اختلاف زیادی از نتایج زنفون 2 بهتر است. لازم به ذکر است که تمامی ایرادات گفته شده در مورد عکاسی این دوربین مانند دامنه محدود دینامیکی، نویزها و … برای حالت فیلم‌برداری نیز وجود دارد.

سخن پایانی

نقد و بررسی گوشی ایسوس زنفون سلفی را با هم مرور کردیم. تقریبا به همه نقاط قوت و ضعف گوشی پرداختیم و آشنایی کلی با این محصول تایوانی پیدا کردیم. در بخش پردازشی همانطور که نتایج بنچمارک‌ها مشخص کرد، این گوشی عملکرد خوبی دارد اما پردازش گرافیکی این محصول از سایر میان‌رده‌های خوب پایین‌تر است. صفحه نمایش نیز از کیفیت خوبی برخوردار است و با دست‌کاری تنظیمات پیشرفته در برخی پارامترها عملکرد آن بهتر نیز می‌شود. طول عمر باتری قابل قبول بود و حتی از زنفون 2 نیز دوام بیشتری داشت. دوربین اصلی با امکانات و حالت‌های بی‌شمار خود، کاملا در خور یک گوشی میان‌رده عالی محسوب می‌شود. دوربین سلفی نیز که بارزترین ویژگی این گوشی و برگ برنده آن در بازار گوشی‌های میان‌رده است، عملکرد فوق‌العاده‌ای در مقایسه با سایر سلفی‌ها دارد.

گوشی سونی ایکسپریا سی 5 اولترا & اچ تی سی دیزایر آی

با توجه به ویژگی اصلی سلفی این دستگاه، گوشی‌های HTC Desire Eye و Sony Xperia C5 Ultra اصلی‌ترین رقبای این گوشی محسوب می‌شوند. اما پارامتر آخری که شاید بررسی آن از عهده ما خارج است، ارزش خرید و قیمت گوشی Asus Zenfone Selfie ZD551KL است. اما لازم به ذکر است که با توجه به قیمت خرید اولیه‌ای که کمپانی‌ها حین معرفی دستگاه‌های خود انجام می‌دهند، قیمت خرید گوشی زنفون سلفی از قیمت خرید گوشی‌های اچ‌تی‌سی دیزایر آی و سونی سی 5 اولترا پایین‌تر می‌باشد.

در کل می‌توان این گوشی را شایسته‌ترین محصول ایسوس در دنیای اسمارت‌فون‌ها تا بدین جای کار نامید که حتی در بسیاری از بخش‌ها (به غیر از بخش پردازشی) عملکرد بهتری از زنفون 2 معروف دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی Asus Zenfone Selfie"

  1. سلام من سه سال پیش از این گوشی داشتم یه سال نشد خودبخود خاموش شد دیگ روشن نشد هیچوقت میخام بدونم ایا این گوشی درست میشه یا ن؟؟ جواب بدین ممنون میشم امیدی هس!!

  2. سلام.این گوشی رو بنده دارم و یه مشگل اساسی داره . رم ۳ گیگ با حافظه ۱۶ گیگابایتی که اصلا تو هسچ کدوم ار مدل ها بهش اشاره نشده….
    فلش زدم گوشی پاچیده از هم و الان رام مخصوص گوشی هیج جا پیدا نمیشه…. میتونین راهنمایی کنین؟؟؟

  3. سلام خسته نباشین گوشی من یه ۳ ماهی میشه (یه هفته کار میکنه ۲ هفته خراب میشه یعنی روشن نمیشه دمو ایسوز میاد ولی بالاتر نمیره بتز خاموش میشه روشن میشه.۲هفته اینجوریه بعد ۱ هفته باز روشن میشه کار میکنه)ممنون میشم جواب بدین

  4. سلام، من این گوشی رو دارم ، میخواستم بدونم اندروید ۷ براش اومده یا نه ، چون برای من نمی یاد ، بعد اینکه خیلی داغ میکنه و شارژ خاصی میکنه

  5. سلام
    من یه سالی هست این گوشی رو دارم
    الان یه مشکل برخوردم
    بعد مدتی که با گوشی کار میکنم صدا گوشی قطع میشه و فقط ویبره فعال میشه
    و باید هر سری گوشی رو خاموش و روشن کنم تا دوباره درست بشه
    میشه بگین مشکلش در چی میتونه باشه

  6. من از وقتی این گوشی رو گرفتم تو برقراری ارتباط تلفنی مشکل دارم وقتی به کسی زنگ میزنم زمان صحبت کردن یکبار باید دکمه ولوم رو فشار بدم تا صدام با طرف برقرار بشه کسی میدونه از کدوم قسمت این مشکلو باید حل کنم؟

  7. سلام ببخشید بین گوشی پی9و زنفون سلفی کدوم رو پیشنهاد میکنید وآیا اندرید مارشلو برای زنفون اومده؟؟؟؟

  8. سلام ببخشید بین گوشی زنفون سلفی گوشی و پی9لایت کدوم یک رو بهتر میدونید؟؟ واینکه اندروید زنفون سلفی لالیپاپ هستش آیا اندروید مارشلو 6براش اومده یا نه؟؟؟

  9. ببخشید بین اىن گوشى و پى 9لاىت دوربىن کدوم بهتره چون براى من دوربىن گوشى در اولوىته ….ممنون مىشم راهنماىىم کنىد.

  10. ایسوس سلفی گوشی بهتری هست یا j7 2016بعدایسوس سلفی برای بازی خایی مثل اسفالت هشت و…راحت اجرا میکنه؟گوشی داغ میکنه؟
    خواهشا جواب بدید برام مهمه

  11. سلام خسته نباشید میخوام بدونم بهترین گوشی درحد این قیمت چه گوشی هایی هست اگه میشه جواب بدین ممنون .

  12. سلام ممنون از راهنماییتون
    کدوم رام رسمی هست و حمایت بیشتری میشه و آپدیت ها به موقع میاد واسش؟

    1. سلام. فقط رام چین هستش که توصیه نمیشه خریدش رام های تایوان و WW مشکلی ندارند. اپدیت برای رام WW زودتر از بقیه رام ها منتشر می شود.

  13. سلام الان گوشی زن فون سلفی موجود است برای سفارش تخفیف داره اخه مه زن فون مکس سفارش دادم موجودی نبود دست بچهای تبلت فون درد نکنه پول رو به حسابم واریز کردن اگه جای تخفیف داره ممنون میشم

  14. گوشی ایسوز سلفی دارم همین ابشن قفل و بار کردن گوشی با دوبار کلیل کار میکرد تا وقتی که اندرویدمو اپدیت کردم بعد ار اون فقط باز میشه بسته نمیشه با دوبار کلیلک
    لطفا کمک کنید

  15. دو ماهی هست که گوشی ایسوس سلفی خریداری کردم.فقط بخاطر گرفتن عکسهای سلفی.بعد از اینکه بردم گارانتی برا ارتقا اندرویدش به 6 . کیفیت دوربینهاش اومده پایین . میشه لطفا بگید دلیللش چیه