نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس

نقد و بررسی گوشی HTC One E9 Plus

اگر به دنبال خرید گوشی بالارده‌ای هستید که دارای صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن QHD باشد، گوشی HTC One E9 Plus بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد. تنها ایرادی که می‌توان به این گوشی گرفت، نبود بدنه یکپارچه فلزی می‌باشد که در گوشی‌های بالارده اچ‌تی‌سی امروزه معمول شده است. البته پلاستیکی بودن جنس بدنه این گوشی که کمک شایانی به پایین بودن قیمت آن کرده، یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت این گوشی نسبت به سایر گوشی‌های htc می‌باشد.

امسال شاهد معرفی و عرضه تعداد زیادی از گوشی‌های سری وان htc بودیم که طبق سنت، پرچمدار آنها یعنی گوشی One M9 با بدنه یکپارچه فلزی و با بهترین  چیپست اسنپ‌دراگون در زمان خود معرفی شد. اما بزرگترین نقدی که به این گوشی وارد شد، صفحه نمایش FullHD آن بود.

پس از معرفی One M9 و برآورده نشدن انتظارات طرفداران این کمپانی، اچ‌تی‌سی اقدام به طراحی محصولی (+M9) با ابعاد کمی بزرگتر با صفحه نمایش QHD و سنسور اثر انگشت نمود. اما قیمت خرید گوشی HTC One M9 Plus تبدیل به بزرگترین عامل کم فروغ بودن آن شد. واقعیت امر این است که قیمت فروش این محصول برای یک گوشی که از چیپست MT6795 استفاده می‌کند، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

با همه این حال، ما در مورد گوشی با صفحه نمایش 5.5 اینچی و با رزولوشن QHD صحبت می‌کنیم که از همان چیپست مدیاتک 8 هسته‌ای اما با کلاکی پایین‌تر استفاده می‌کند و به غیر از اندازه بزرگتر صفحه نمایش این گوشی در مقایسه با M9 Plus، جنس بدنه پلی‌کربناتی E9 Plus بزرگترین تفاوت را بین این دو رقم می‌زند.

اینفوگرافی HTC One E9 Plus

اینفوگرافی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس

معایب اصلی

  • ابعاد نسبتا بزرگ برای گوشی 5.5 اینچی
  • باتری غیر قابل تعویض
  • چیپستِ نه چندان مناسب برای گوشی بالارده

با توجه به ویژگی‌های گفته شده، اینطور به نظر می‌رسد که اولین بار است که تایوانی‌ها چنین دستگاهی تولید می‌کنند. برخی بخش‌ها مانند صفحه نمایش تماماً در حد و اندازه‌های یک پرچمدار بوده و برخی بخش‌ها مانند طراحی، کاملا نامید کننده به نظر می‌رسد.

بسته بندی محصول

طرح روی جعبه گوشی HTC One E9 Plus تداعی کننده قاب‌های DotView می‌باشد. داخل این بسته‌بندی تمامی لوازم جانبی معمول شامل کابل USB، آداپتور 5V/1.5A، یک عدد هدفون با کیفیت با تک دکمه کنترلی و دفترچه راهنما قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - بسته بندی

طراحی

نقد و بررسی گوشی HTC One E9 Plus را با بررسی طراحی آن ادامه می‌دهیم. ابعاد این گوشی برابر با 156.5×76.5×7.5 میلی‌متر است که ابعاد واقعا بزرگی برای یک گوشی 5.5 اینچی محسوب می‌شوند. تنها اسمارت‌فون بزرگتر از این گوشی که سراغ داریم، آیفون 6 پلاس می‌باشد که ابعاد آن برابر با 158.1×77.8×7.5 میلی‌متر می‌باشد. حتی گوشی ایسوس زنفون 2 با وجود اینکه طراحی بهینه‌ای در ابعاد و اندازه ندارد، از این گوشی کوتاه‌تر و جمع و جورتر می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - مقایسه - آیفون 6 پلاس

وزن این دستگاه برعکس اندازه‌های آن، کاملا برای یک گوشی 5.5 اینچی مناسب می‌باشد. این گوشی با وزن 150 گرمی، از گوشی‌هایی مانند آیفون 6 پلاس و زنفون 2 که وزنی تقریبا برابر با 170 گرم دارند، سبک‌تر است.

دیگر نکته بارز این گوشی در بخش طراحی، مربوط به لنز بیش از اندازه بزرگ این گوشی می‌باشد که به راحتی و با یک نگاه به قاب پشتی گوشی، می‌توان این گوشی را از سایر گوشی‌های HTC تشخیص داد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - طراحی دوربین اصلی

قاب پشتی دستگاه جنس نرمی دارد و کاملا از طراحی مات بهره می‌برد. چنین طراحی باعث شده خط و خش‌هایی که به هر دلیل روی این قاب بیفتند، به چشم نیایند. همچنین جنس نرم این قاب، کار در دست گرفتن گوشی را راحت‌تر می‌کند.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - طراحی قاب پشتی

برخلاف اکثر محصولات اچ‌تی‌سی که دکمه پاور در قسمت بالایی قرار دارد، در این گوشی جایگاه این دکمه در سمت راست می‌باشد. به نظر می‌رسد خود طراحان این گوشی نیز به بزرگ بودن ابعاد گوشی و کار سخت کاربر برای رسیدن به دکمه پاور در بالای گوشی واقف بودند. در بالای دکمه پاور نیز دکمه یکپارچه کنترل وولوم قرار گرفته است.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - طراحی

در قسمت چپ گوشی نیز یک روکش 48 میلی‌متری قرار دارد. دلیل بزرگ بودن طول این روکش، پوشش دادن سه اسلات جدا از هم (دو اسلات نانو سیم و اسلات microSD) توسط این روکش می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - طراحی

جک 3.5 میلی‌متری در قسمت بالایی و پورت microUSB در قسمت پایینی دستگاه قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - طراحی

صفحه نمایش و کیفیت تصویر

گوشی اچ‌تی‌سی +One E9 دارای بزرگترین صفحه نمایش ارایه دهنده رزولوشن QHD در خط تولید htc می‌باشد (البته به طور دقیق اندازه این صفحه نمایش برابر با 5.46 اینچ می‌باشد). رزولوشن این صفحه نمایش برابر با 2560×1440 است که با محاسبه ابعاد این صفحه و رزولوشن، به تراکم پیکسلی 534ppi می‌رسیم. البته گوشی‌هایی که صفحه نمایش کوچک‌تری از این گوشی دارند و رزولوشن‌شان برابر با QHD است، چند ppi تراکم پیکسلی بیشتری دارند.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - صفحه نمایش

زاویه دید این صفحه نمایش فوق‌العاده بوده و نمایش رنگ‌ها و رندر آنها کمی متفاوت با چیزی است که در M9 دیده‌ایم. همچنین برعکس برخی از کمپانی‌های سازنده گوشی که امکان تنظیم دستی تعادل رنگ سفید، بافت و سایر تنظیمات پیشرفته صفحه نمایش را به کاربر می‌دهند، htc نه تنها در این گوشی، بلکه در سایر محصولات خود نیز همچین امکانی را برای کاربر در نظر نمی‌گیرد. همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، الگوی نمای رنگ‌ها در این صفحه نمایش بر اساس RGB می‌باشد.

ارتباطات

گوشی HTC One E9 Plus با دو اسلات سیم کارت طراحی شده که هر دو سیم از چهار باند شبکه‌های 2G پشتیبانی می‌کنند. فقط یکی از این سیم کارت‌ها قادر است از چهار باند 3G و 10 باند شبکه‌های 4G کت 4 پشتیبانی کند.

همچنین دریافت کننده GPS به همراه GLONASS ،A-GPS و Beidu برای موقعیت یابی دقیق‌تر در این گوشی در نظر گرفته شده است.

ارتباطات محلی این گوشی شامل وای‌فای دو بانده (2.4 و 5 گیگاهرتز) با استانداردهای a/b/g/n/ac به همراه DLNA و هات اسپات می‌باشد.

سایر امکانات ارتباطی گوشی اچ‌تی‌سی One E9 Pluss همانند سایر گوشی‌های بالارده شامل بلوتوث 4.1، فناوری NFC، پورت microUSB نسخه 2.0 با امکان پشتیبانی از خروجی MHL و جک 3.5 میلی‌متری می‌باشد.

همانطور که اشاره کردیم، این گوشی مجهز به دو اسلات سیم کارت می‌باشد که هر دو از نوع نانو می‌باشند. همچنین اسلات مجزای microSD نیز برای افزایش فضای 32 گیگابایتی در نظر گرفته شده که می‌تواند تا کارت‌های 2TB را پشتیبانی کند، هرچند که همچین کارت حافظه‌ای تا به حال تولید نشده است.

باتری و طول عمر آن

این گوشی با باتری 2800 میلی‌آمپری عرضه می‌شود که امکان تعویض آن بواسطه کاربر عادی وجود ندارد. حجم این باتری با وجود بزرگتر بودن صفحه نمایش این گوشی از One M9، کمتر از حجم باتری آن است. البته چیپست مدیاتک Helio X10 از چیپست اسنپ‌دراگون 810 که در M9 استفاده شده، مصرف انرژی کمتری دارد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - باتری - طول عمر باتری

با وجود اینکه این گوشی به خوبی مصرف باتری را مدیریت می‌کند، اما مدت زمان 7 ساعت برای حالت پخش ویدیو، 8 ساعت برای وبگردی و 12 ساعت برای مکالمه در شبکه‌های 3G اعداد و ارقامِ شایسته‌ای برای یک گوشی بالارده نمی‌باشند.

رابط کاربری

گوشی +HTC One E9 با اندروید آبنبات چوبی 5.0.2 پیش‌نصب عرضه می‌شود که رابط کاربری زیبای Sense 7.0 UI زیبایی دو چندان به این سیستم عامل می‌بخشد.

برخی از قسمت‌های این رابط کاربری نسبت به نسخه 6 تغییر خاصی نکرده که از جمله آنها می‌توان به قسمت قفل صفحه اشاره کرد. برای باز کردن قفل صفحه می‌توانید از هر دو امکان دو بار ضربه زدن و کشیدن صفحه به کناره‌ها استفاده کنید. بخش نوتیفیکیشن نیز خود را با اندروید 5 تطابق داده است.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - رابط کاربری

صفحه چپ خانه توسط ویجت Blinkfeed رزرو شده است. این اپلیکیشن با تجمع‌سازی فیدهای شبکه‌های اجتماعی‌تان، محتوای آنها را یکجا برایتان نمایش می‌دهد.

حالت Car Mode برای تغییر رابط کاربری به حالتی کارآمد برای متصل شدن به ماشین و رانندگی و همچنین اپلیکیشن Zoodles به منظور تعریف کاربر جدید برای کودکان و تعین سطح دسترسی آنها از دیگر امکانات رابط کاربری HTC One E9 Plus می‌باشند.

در کل می‌توان این رابط کاربری را یکی از کارآمدترین و زیباترین رابط‌های کاربری اندرویدی توصیف کرد که بررسی کامل آن از حوصله بحث‌مان خارج است.

عملکرد و بنچمارک HTC One E9 Plus

برخلاف One M9 که از چیپست اسنپ‌دراگون 810 برخوردار است، مابقی گوشی‌های ساخته شده اچ‌تی‌سی از سری وان (به غیر از A9)، از چیپست‌های موبایل مدیاتک استفاده می‌کنند. چیپست مدیاتک MT6795 که با نام Helio X10 نیز شناخته می‌شود، تا بدین جای کار بالارده‌ترین چیپست ساخته شده این کمپانی می‌باشد.

این چیپست مجهز به 8 هسته Cortex-A53 می‌باشد که کلاک آنها تا 2.2 گیگاهرتز نیز می‌تواند افزایش یابد، اما در مورد این گوشی، کلاک این پردازنده‌ها محدود به 2.0 گیگاهرتز است. همچنین این چیپست از پردازنده گرافیکی PowerVR G6200 و 3 گیگابایت حافظه رم برخوردار است.

نتایج دو بنچمارک معروف انتوتو و گیکبنچ را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید. نسبت به قیمت خرید گوشی می‌توان گفت نتایج بنچمارک‌های آن فوق‌العاده است.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - بنچمارک ها

دوربین

سرانجام htc با عرضه گوشی One M9 به استفاده از دوربین‌های اولتراپیکسلی در دوربین اصلی محصولاتش پایان داد. این گوشی نیز همانند M9 دارای دوربین 20.7 مگاپیکسلی با سنسور 1/2.3 توشیبا می‌باشد. حداکثر رزولوشن تصاویر گرفته شده با این دوربین برابر با 5376×3744 و نسبت آن 7:10 است. این سنسور در پشت لنز 27.8mm با دیافراگم f/2.2 قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - دوربین اصلی

رابط کاربری دوربین HTC One E9 Plus همان رابط کاربری استفاده شده در M9 است که آن نیز از نسل‌های قبلی این گوشی به ارث برده است. این دوربین حالت‌های عکاسی مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان سلفی، دوربین، پانوراما، Bokeh و Photo Booth را نام برد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس - رابط کاربری دوربین

علاوه بر موارد گفته شده، عکاسی ماکرو، HDR، عکاسی در شب و دستی از دیگر قابلیت‌های این دوربین 20.7 مگاپیکسلی می‌باشند. با همه این اوصاف، نبود سیستم لرزشگیر اپتیکال در این دوربین احساس می‌شود. همچنین می‌توان از دکمه کنترل صدا به عنوان ابزاری برای زوم و یا عکاسی استفاده کرد.

فیلم‌برداری با این دوربین بدون شک هیچ کم و کاستی در مقایسه با سایر گوشی‌های پرچمدار ندارد. فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه و 50 فریم بر ثانیه برای Fast FHD و 720p با سرعت 120 فریم بر ثانیه برای فیلم‌برداری اسلومو از قابلیت‌های فیلم‌برداری دوربین E9 Plus شمرده می‌شوند.

سخن پایانی

گوشی +HTC One E9 با توجه به قیمت خریدش، یکی از بهترین محصولات تولید شده تایوانی‌ها می‌باشد که شاید بسیاری از کاربران را از خرید گوشی‌های گران قیمت مانند سایر گوشی‌های سری وان اچ‌تی‌سی و یا خانواده گلکسی S6 منصرف کند.

3 گیگابایت حافظه رم در کنار چیپست 8 هسته‌ای MT6795 قدرت پردازشی قابل قبولی برای این گوشی فراهم می‌کند که شاید با قدرت پردازشی گوشی‌هایی همچون Galaxy S6 ،One M9 و آیفون 6S برابری نکند، اما واقعیت امر این است که عملکرد پردازشی این گوشی به ندرت پیش می‌آید که جوابگوی کاربری‌های مختلف نباشد و شاید اختلاف امتیاز بنچمارک این گوشی با Galaxy S6 برای کاربر قابل احساس نباشد.

در سایر بخش‌ها مانند صفحه نمایش و دوربین نیز همانطور که مشاهده کردید، E9 Plus تمامی فاکتورهای جزو بهترین بودن‌ها را دارد. همچنین صفحه نمایش بزرگ این گوشی، دیگر عامل موفقیت آن می‌باشد که می‌تواند مورد توجه کاربرانی که به خرید فبلت بالارده علاقه دارند، قرار گیرد.

در مورد رقبای هم قیمت با +E9 که تقریبا امکانات هم سطحی با آن دارند، می‌توان گوشی‌های Zenfone 2 ZE551ML 4/64G، ال‌جی G3، سامسونگ گلکسی S5 و One M8 را نام برد.

نقد و بررسی گوشی اچ تی سی وان ای 9 پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *