نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8

نقد و بررسی گوشی Huawei G8

امروزه کمپانی هواوی به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون شناخته می‌شود که فعالیت چشم‌گیری در سال 2015 داشت. این کمپانی چینی با معرفی گوشی‌های بالارده جدید مانند Mate S ،P8 و Mate 8 با طراحی‌های فوق‌العاده، توانست به خوبی وجهه جهانی خود را بهبود ببخشد. همچنین همکاری گوگل و هواوی در ساخت Nexus 6P که هم‌اکنون بالارده‌ترین گوشی نکسوسی نیز شناخته می‌شود، گام موثری در جهانی سازی این برند محسوب می‌شود. اما موضوع بحث ما، یک گوشی پرچمدار نیست، بلکه اسمارت‌فونی با ظاهری پرچمدار و مشخصات و قیمتی مناسب برای یک گوشی میان‌رده است. نقد و بررسی گوشی Huawei G8 به خوبی نشان خواهد داد که این گوشی با بکارگیری از سبک جدید هواوی در کنار مشخصات فنی مناسب، گزینه بسیار مناسبی برای رقابت با میان‌رده‌های سامسونگ و اچ‌تی‌سی می‌باشد.

گوشی‌های سری میت و پی هواوی معمولا دارای مشخصات و ویژگی‌های خاص خود می‌باشند. برعکس این دو، سری جی هواوی چندان به عنوان گوشی‌های قدرتمند شناخته نمی‌شوند. اما این موضوع درباره G8 صدق نمی‌کند. می‌توان گفت طراحی این گوشی از سری میت و مشخصات آن از سری پی گرفته شده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8

معایب اصلی گوشی Huawei G8

  • عدم وجود فیلم‌برداری 4K و همچنین فیلم‌برداری با سرعت 60 فریم بر ثانیه
  • باتری غیر قابل تعویض
  • نبود شارژ سریع و یا شارژ بیسیم
  • نبود وای‌فای دو بانده
  • عدم تطابق طراحی رابط کاربری دستگاه با طرحی متریال آبنبات چوبی

همانند گوشی Huawei Mate S، این گوشی نیز دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی با وضوح FullHD و با لبه‌های خمیده 2.5D می‌باشد. تقریبا 90% از طراحی G8 از فلز می‌باشد، اما با همه این حال طراحی هر دو گوشی کاملا شبیه هم می‌باشد.

شباهت‌های این دو گوشی محدود به ظاهر و طراحی آنها نیست. از لحاظ مشخصات فنی نیز می‌توان وجه تشابهات زیادی بین آنها پیدا کرد. چیپست اسنپ‌دراگون 615 که در G8 استفاده شده، بزرگترین تفاوت بین G8 و Mate S ی می‌باشد که از چیپست کایرین 935 که از محصولات خود هواوی است، برخوردار است.

اما در مورد مشخصات فنی مشترک این دو گوشی هواوی، می‌توان به دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلش دوگانه LED اشاره کرد. البته Mate S که گوشی گران‌قیمت‌تری نسبت به G8 است، از مدل رنگ‌بندی RGBW برای افزایش میزان نور جذب شده در سنسور دوربین اصلی بهره می‌برد. همچنین دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی Mate S از دیگر برتری‌های آن شمرده می‌شود.

در صورتی که نگاه دقیق‌تری به مشخصات فنی این دو گوشی داشته باشید، متوجه خواهید شد که G8 نیز به مانند Mate S مجهز به جدیدترین سنسور اثر انگشت هواوی می‌باشد که نسبت به نسل‌های قبلی دارای دقت و سرعت بیشتری می‌باشد. با وجود اینکه قیمت خرید گوشی هواوی جی 8 از میت اس کمتر می‌باشد، اما دارای باتری حجیم‌تری می‌باشد.

با این وجود، برای قضاوت هرچه بهتر در مورد این گوشی بهتر است نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم. با ادامه نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 با ما همراه باشید.

طراحی گوشی Huawei G8

یکی از بارزترین ویژگی‌های این گوشی، طراحی و کیفیت ساخت آن می‌باشد. G8 در واقع طراحی پر زرق و برقی دارد و این طراحی بیشتر شایسته یک گوشی پرچمدار می‌باشد تا یک گوشی میان‌رده.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی

همانطور که اشاره کردیم، G8 بسیاری از ویژگی‌های خود را از سایر گوشی‌های هواوی به ارث برده که طراحی نیز یکی از همین ویژگی‌ها می‌باشد. قسمت جلویی دستگاه، طراحی کاملا شبیه به دو گوشی Mate 7 و Mate S دارد. صفحه نمایش عریض آن با دارا بودن لبه‌های خمیده 2.5D، حاشیه‌های چندانی از بدنه گوشی ندارد که این موضوع یکی از دلایل اصلی بالا بودن نسبت صفحه نمایش به بدنه در G8 است.

شبکه‌های بلندگو در قسمت بالایی قاب پشتی و لوگوی هواوی در قسمت پایینی مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی قاب پشتی

قاب پشتی نیز یادآور طراحی Mate S می‌باشد. دوربین اصلی در وسط قاب و در سمت چپ آن فلش دوگانه LED قرار دارد. دکمه‌های کنترلی نیز دقیقا در همان نقاطی که در میت دیده بودیم تعبیه شده‌اند. با این وجود می‌توان گفت طراحی G8 ترکیبی از طراحی چندین گوشی بالارده هواوی می‌باشد. کاملا واضح و مبرهن است که قیمت پایین دستگاه هیچ تاثیری روی طراحی فلزی و زیبای آن نداشته.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی

اگر دو گوشی G8 و Mate S را در کنار هم قرار دهید، به راحتی متوجه خواهید شد که ابعاد دستگاه مورد بررسی ما کمی از Mate S بزرگتر است. اما این ابعاد و وزن اضافی جزیی، هیچ تاثر منفی روی خوش‌دست بودن G8 ندارد. همچنین طراحی خمیده قاب پشتی کمک شایانی به خوش‌دست بودن آن دارد.

محل قرارگیری دکمه‌های کنترلی طوری در نظر گرفته شده که به راحتی می‌توان به آنها دسترسی داشت. طراحی کاملا مینیمال و بهینه بوده و هیچ گزینه اضافی و یا ناهمگونی در ظاهر این گوشی نمی‌توان پیدا کرد.

به غیر از دکمه‌های ناوبری اندروید و لوگوی هواوی گزینه دیگری در پایین صفحه نمایش وجود ندارد. در بالای صفحه نمایش نیز گزینه‌های سلفی 5 مگاپیکسلی، خروجی صدای گوشی، سنسورهای مجاورت، سنجش نور محیط و LED استاتوس تعبیه شده‌اند.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی - قسمت جلویی

در سمت چپ دستگاه تنها یک اسلات وجود دارد که دربرگیرنده سیم‌کارت اول و سیم‌کارت دوم/کارت microSD می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی - سمت چپ دستگاه

سمت راست دستگاه جایی است که دکمه‌های پاور و کنترل صدا تعبیه شده‌اند. هر دو دکمه هم رنگ با بدنه بوده و طراحی زیبا و شیکی دارند.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی - سمت راست دستگاه

جک 3.5 میلی‌متری به همراه میکروفون دوم در بالای دستگاه قرار گرفته‌اند. یکی دیگر از تفاوت‌های G8 با Mate S، استفاده از سه میکروفون در نسخه میت می‌باشد. میکروفون سوم در Mate S در کنار میکروفون اصلی در پایین دستگاه قرار دارد که به ضبط صدای با کیفیت دستگاه کمک می‌کند. این مساله از دیگر فاکتورهای بالابرنده قیمت گوشی هواوی Mate S نسبت به G8 می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی - قسمت بالای دستگاه

در قسمت پایین دستگاه، دو ردیف متقارن شبکه اسپیکر قرار دارند که در عمل تنها یکی از آنها خروجی صدا دارد. میکروفون اصلی دستگاه در داخل شبکه دیگر قرار گرفته است.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی - قسمت پایین دستگاه

دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با طراحی مربعی خود برای کاربران گوشی‌های هواوی کاملا آشناست. فلش دوگانه LED در سمت چپ دوربین، یادآور طراحی گوشی هانر 7 می‌باشد. گزینه دیگری که در قاب پشتی وجود دارد، سنسور اثر انگشت نسل جدید هواوی می‌باشد که در ظاهر هیچ تغییری نکرده، اما در عملکرد شاهد بهبودهای قابل قبولی از این سنسور هستیم.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی - سنسور اثر انگشت

یکی از ویژگی‌های جالب نسل جدید سنسورهای اثر انگشت هواوی، گسچرهای اضافه شده به کمک این سنسورها می‌باشد. به طوری که با حرکت دادن انگشت‌تان روی این سنسور، می‌توانید بخش نوتیفیکیشن را همانند رابط کاربری اندروید به پایین و یا به بالا بکشید. در گوشی Mate S به کمک گسچرهای سنسور اثر انگشت می‌توانید در بخش گالری بین تصاویر موجود حرکت کنید، قابلیتی که در G8 متاسفانه لحاظ نشده است. البته در بروز رسانی‌های نرم‌افزاری جدید این قابلیت به G8 نیز اضافه شده که نشان‌دهنده فراهم بودن بستر سخت‌افزاری برای این قابلیت می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - طراحی - سنسور اثر انگشت

ویژگی جالب دیگر این سنسور، فعال بودن آن حتی در موقع خاموش بودن صفحه نمایش است. بدین ترتیب می‌توانید به کمک این سنسور به سرعت قفل صفحه را باز کنید.

صفحه نمایش گوشی Huawei G8

به نظر می‌رسد صفحه نمایش 5.5 اینچی امروزه به یکی از محبوب‌ترین اندازه‌های دلخواه کاربران و سازنده‌های اسمارت‌فون‌ها تبدیل شده است. گوشی G8 همانند Mate S با صفحه نمایش 5.5 اینچی عرضه می‌شود. تکنولوژی این صفحه نمایش از نوع IPS LCD می‌باشد که نسبت به AMOLED بکار گرفته شده در Mate S یک تنزل محسوب می‌شود. با همه این حال، کیفیت این صفحه نمایش گوشی نیز مناسب می‌باشد.

در واقع صفحه نمایش‌های AMOLED در محصولات هواوی به ندرت بکار گرفته شده‌اند که از جمله این محصولات می‌توان به گوشی Nexus 6P و Mate S اشاره کرد. شاید دلیل این امر را بتوان در علاقه هواوی به پایین بودن هزینه تولید محصولات و به تبع آن پایین بودن قیمت خرید گوشی هایش توجیه کرد. به هر حال، کمپانی هواوی با بهبود کیفیت این صفحه نمایش‌ها، سعی کرده خروجی کیفیت بهتری در این صفحه نمایش‌ها داشته باشد. وضوح صفحه نمایش G8 برابر با 1080p است که با احتساب ابعاد صفحه نمایش، تراکم پیکسلی آن برابر با 401ppi است، درست مانند Mate S.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - اینفوگرافی صفحه نمایش

در مورد دقت نمایش رنگ‌ها، G8 با DeltaE برابر با 5.7، عملکرد کمی پایین‌تر از فوق‌العاده دارد، اما گوشی‌های پرچمدار زیادی دیده‌ایم که حتی DeltaE بدتری از جی 8 دارند. با تغییر دمای رنگ‌های صفحه نمایش که در رابط کاربری این گوشی در نظر گرفته شده، حتی می‌توان به DeltaE بهتر 4.3 نیز رسید که برای یک اسمارت‌فون با برچسب اقتصادی، یک آمار فوق‌العاده می‌باشد.

عملکرد صفحه نمایش در زیر تابش مستقیم نور آفتاب تقریبا خوب است، اما گوشی‌های زیادی می‌توان نام برد که خوانایی صفحه نمایش در این شرایط بهتر از G8 می‌باشد.

طول عمر باتری گوشی Huawei G8

گوشی هواوی جی 8 مجهز به باتری 3000 میلی‌آمپری می‌باشد که این ظرفیت دقیقا 300mAh بیشتر از باتری 2700mAh گوشی Mate S می‌باشد. البته باتری حجیم‌تر G8 باعث شده وزن و ضخامت این دستگاه بیشتر از Mate S شود. در طرف دیگر همانطور که دیدیم پنل بکار گرفته شده در G8 از نوع LCD بوده و پنل Mate S از نوع AMOLED. همانطور که می‌دانید پنل‌های LCD مصرف انرژی بیشتری نسبت به صفحات AMOLED دارند.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - اینفوگرافی باتری

ظرفیت 3000mAh باتری گوشی هواوی G8 اختلاف زیادی با باتری 4100mAh گوشی Mate 7 دارد اما همانطور که نتایج تست‌های طول عمر باتری گوشی نشان می‌دهد، G8 مدیریت خوبی در مصرف انرژی دارد. به طوری که در حالت استفاده عادی از دستگاه، طول عمر باتری G8 از هر دو گوشی Mate 7 و Mate S بیشتر است.

ارتباطات گوشی Huawei G8

هواوی جی 8 در دو نسخه تک سیم و دو سیم کارت عرضه می‌شود که در نسخه دو سیم‌کارت، اسلات سیم 2 با microSD مشترک می‌باشد. پس در نتیجه در صورت استفاده از هر دو سیم‌کارت، نصب کارت جانبی ممکن نخواهد بود.

این گوشی با پشتیبانی از چهار باند جی‌اس‌ام 850/900/1800/1900 و چند باند 3G (بستگی به منطقه عرضه دارد) عرضه می‌شود. سرعت دانلود از LTE کت 4 در این گوشی برابر با 150Mbps است.

ارتباطات محلی میز شامل وای‌فای دو بانده 802.11 a/b/g/n با پشتیبانی از هات‌اسپات، بلوتوث نسخه 4.0، GPS به همراه A-GPS و GLONASS و تکنولوژی NFC می‌باشد.

رابط کاربری گوشی Huawei G8

جی 8 از رابط کاربری اختصاصی هواوی Emotion UI 3.1 بهره می‌برد. این نسخه از رابط کاربری با اندروید آبنبات چوبی آداپته شده، اما بر اساس تجربیات کاربری که از Mate S داشته‌ایم، انتقال این رابط کاربری از کیت‌کت به آبنبات‌چوبی با باگ‌ها و ایرادات فراوانی همراه بوده.

همانطور که اشاره کردیم، جی 8 از همان نسخه رابط کاربری که در Mate S دیده بودیم بهره می‌برد. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که رابط کاربری Mate S بر اساس اندروید 5.0 توسعه داده شده بود، حال اینکه رابط کاربری G8 بر روی اندروید 5.1.1 طراحی شده و گوگل در نسخه 5.1.1 ایرادات فراوانی از نسل پنجم این سیستم‌عامل را بر طرف کرده است.

تغییرات نرم‌افزاری جزیی در رابط کاربری اندرویدی G8 نسبت به Mate S وجود دارد که گاها پی بردن به این تغییرات کار آسانی نیست. شاید برای کاربران گوشی‌های هواوی درک این تغییرات بسیار ساده باشد، اما مطمئن باشید در صورتی که اولین تجربه کاربری با گوشی‌های هواوی را در حال تجربه هستید، تفاوت‌های نرم‌افزاری بین این دو UI برای‌تان چندان محسوس نخواهد بود.

واقعیت مطلب در مورد این رابط کاربری این است که هواوی تنها کاری که در رابط کاربری جدیدش انجام داده، آداپته کردن آن با ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل بوده و از لحاظ ظاهری متاسفانه هیچ اثری از طراحی متریال اندروید 5 نمی‌توان یافت.

صفحه قفل دستگاه به محض گذاشتن انگشت روی سنسور مربوطه فعال می‌شود. رابط کاربری افکت‌ها و انیمیشن‌های زیادی را برای استفاده در صفحه قفل پیشنهاد دانلود می‌دهد. استفاده از برخی ویجت‌ها در این صفحه ممکن است و همچنین میان‌بر دوربین نیز در گوشه چپ سمت پایین صفحه در نظر گرفته شده است.

در صورتی که از سنسور اثر انگشت برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کنید، دیگر احتیاجی به روبرو شدن با صفحه قفل نیست. در صورتی که از پسورد استفاده کنید، می‌توانید تنظیم کنید که قبل از رفتن به صفحه کیبرد برای وارد کردن رمز، ابتدا با اسلایدر صفحه قفل وارد این محیط شوید. و آخرین روش برای باز کردن صفحه قفل که در عین حال جالب‌ترین نیز می‌باشد، استفاده از روش انیمیشنی می‌باشد که در این روش با فشردن چهار نکته از صفحه که از پیش تعیین شده، قفل صفحه باز می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری - قفل صفحه

در صورتی که صفحه نمایش را در صفحه قفل از پایین صفحه به بالا بکشید، با صفحه‌ای از میان‌برها روبرو می‌شوید که بسیار شبیه به رابط کابری سیستم‌عامل iOS طراحی شده است. این میان‌برها شامل اپلیکیشن ضبط صدا، ماشین حساب، چراغ قوه و دوربین می‌باشند.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری - اسلایدر پایینی

پس از باز کردن قفل صفحه، با صفحه خانه استاندارد اندروید به همراه چهار میان‌بر قابل تغییر روبرو خواهید شد که در تمامی صفحات این چهار میان‌بر عضو ثابت می‌باشند.

تعداد پن‌هایی که برای صفحه خانه می‌توانید داشته باشید حداکثر 9 پن است که دو تا از آنها با اپلیکیشن‌های پیش‌نصب شده اشغال شده‌اند.

همانند تمامی رابط‌های کاربری کمپانی‌های چینی، در EMUI 3.1 نیز هیچ اثری از کشوی اپلیکیشن‌ها وجود ندارد.

هنگامی که اپلیکیشن جدیدی روی گوشی نصب می‌کنید، میان‌بر آن همانند سیستم‌عامل iOS بر روی صفحه خانه ظاهر می‌شود. نمی‌توانید این اپلیکیشن‌ها را از دیدرس پنهان کنید و تنها کاری که می‌توانید برای این میان‌برها انجام دهید، گروه‌بندی و انداختن آنها در پوشه‌های موجود و یا جدید می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری - صفحه خانه

در تنظیمات صفحه خانه می‌توانید نگاه کلی به پن‌ها داشته باشید، پن جدیدی اضافه کنید و یا هر کدام از آنها را حذف کنید. همچنین می‌توانید از ویجت‌ها نیز استفاده کنید که علاوه بر ویجت‌های پیش‌فرض اندروید، چندین ویجت دیگر نیز توسط هواوی به این رابط کاربری اضافه شده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری - صفحه خانه - پن ها

تعدادی تم نیز برای این رابط کاربری در نظر گرفته شده‌اند که می‌توانید با استفاده از آنها صفحه‌قفل، تصاویر پس‌زمینه، آیکون‌های اپلیکیشن‌ها، فونت سیستم، رنگ سیستم و پروفایل‌های صدا را بر اساس چیزی که طراحی شده‌اند تغییر دهید. همچنین می‌توانید برخی از افکت‌ها مانند ترنزیشن‌ها و تغییر صفحه پس‌زمینه را بلافاصله و یا با تعیین فواصل زمانی به طور راندم تغییر دهید.

تم‌ها کاملا زیبا و مهندسی شده طراحی شده و به یک پایگاه داده آنلاین قدرتمند وصل هستند و با انتخاب هر یک از آنها به شکل فوق‌العاده‌ای ظاهر رابط کاربری تغییر می‌کند. همچنین هر یک از تم‌های دانلود شده قابل سفارشی‌سازی هستند.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری - تم ها

بخش نوتیفیکیشن از دو بخش تشکیل شده است که یکی از آنها اعلان‌ها را بر اساس تایم لاین مرتب می‌کند و دیگر شامل میان‌برها و تاگل‌ها می‌باشد. بخش میان‌برها که از سه ردیف سه‌تایی میانبرها تشکیل شده، دستخوش تغییرات رابط کاربری MIUI 3.1 بوده و برخی افکت‌های شفاف و ترنسپرنت به آن اضافه شده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری - اعلان ها

درباره سنسور اثر انگشت نیز همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فوق‌العاده هستند. در مقایسه با سایر سنسورهای اثر انگشت پرچمدارها، سنسور متعلق به گوشی هواوی میت اس یکی از سریع‌ترین اسکن‌های ممکن را انجام می‌دهد و G8 نیز شاید چندین میکرو ثانیه عقب‌تر از Mate S باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - سنسور اثر انگشت

اسکن اثر انگشت در این گوشی بسیار روان بوده و تا حداکثر 5 اثر انگشت را می‌توان در این گوشی ذخیره کرد که برای تدابیر امنیتی و قفل کردن برخی اپلیکیشن‌ها و محتوای دستگاه کاربرد دارد.

اما علاوه بر عملکردهای امنیتی این سنسور، هواوی با اضافه کردن قابلیت‌های صفحه لمسی به آن، برخی عملکردهای جالب دیگری نیز به آن اضافه کرده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری - سنسور اثر انگشت

این سنسور می‌تواند حرکت‌های انگشت را تشخیص داده و با کشیدن انگشت به سمت پایین روی این سنسور، نوتیفیکیشن بار ظاهر شده و با کشیدن به سمت بالا از نوتیفیکیشن بار خارج می‌شوید. در Mate S عملکرد تشخیص جهت جرکت انگشت فقط به دو سمت بالا و پایین محدود نبوده و می‌توانستید با کشیدن انگشت‌تان به چهار طرف اصلی، در بخش گالری به گشت و گذار بپردازید. در حالی که به نظر می‌رسد هواوی این قابلیت را در G8 لحاظ نکرده، اما با بروز رسانی‌هایی که هواوی بعدها منتشر کرد، این قابلیت نیز به آن اضافه شد.

عملکرد و بنچمارک گوشی Huawei G8

کمپانی هواوی تا بدین جای کار اصرار زیادی به استفاده از چیپست‌های گوشی/تبلت کایرین که به نوعی ساخت خود کمپانی می‌باشد، داشته. اما همواره این چیپست‌ها به عنوان تراشه‌های مقبولی شناخته نشده و از لحاظ بهینه‌سازی و عملکرد گرافیکی مورد انتقاد قرار می‌گرفتند. البته به نظر می‌رسد جدیدترین پرچمدار چیپست‌های هواوی، چیپست Kirin 950 اصلاحات قابل قبولی داشته و از لحاظ عملی توانسته نتایج قابل قبولی ثبت کند.

به هر حال، کمپانی هواوی هر از گاهی برخی استثناعات برای چیپست محصولاتش قایل می‌شود، مخصوصا زمانی که سخن از طراحی یک گوشی میان‌رده اقتصادی باشد. چیپست اسنپ‌دراگون 615 امروزه به یکی از رایج‌ترین گزینه‌های بکار گرفته شده در گوشی‌های میان‌رده تبدیل شده و با توجه به پشتیبانی خوبی که از سخت‌افزارهای مختلف دارد، دست کمپانی‌های سازنده گوشی را برای ارایه کانفیگ‌های مختلف کاملا باز می‌گذارد.

با وجود اینکه اسنپ‌دراگون 615 قدرت پردازشی خوبی فراهم می‌کند، اما باید اعتراف کنیم که در مقابل چیپست‌های Kirin 923 و Kirin 935 در هر دو بخش CPU و GPU تراشه ضعیف‌تری محسوب می‌شود. همه این چیپست‌ها از هسته‌های استاندارد ARM مانند Cortex-A53 استفاده می‌کنند، اما کایرین 935 از چهار هسته قدرتمند Cortex-A53 با کلاک 2.2GHz و چهار هسته دیگر با کلاک 1.5GHz بهره می‌برد، در حالی که اسنپ 615 از چهار هسته 1.5 گیگاهرتزی و چهار هسته 1.2 گیگاهرتزی استفاده می‌کند.

در مورد پردازنده گرافیکی لازم به ذکر است که کایرین 935 از مالی T628 برخوردار است که یکی از پردازنده‌های گرافیکی مطرح بوده و به طور واضح عملکرد بهتری نسبت به آدرنو 405 که در اسنپ 615 استفاده شده دارد. به هر حال نتایج بنچمارک‌های گوشی/تبلت انجام گرفته شده روی این گوشی کاملا عملکرد آن را در تمامی بخش‌ها مشخص می‌کند.

بنچمارک گیکبنچ 3 آزمون بسیار مناسبی برای تعیین عملکرد CPU می‌باشد. گوشی Huawei G8 با بهره‌گیری از 8 هسته Cortex-A53 که در گوشی Mate S نیز وجود دارند، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به همتای سری Mate دارد. شاید بگویید دلیل این امر، کلاک بالای پردازنده‌های موجود در چیپست Kirin 935 باشد. اما واقعیت امر این است که عملکرد آن حتی از گوشی Galaxy A7 که تنها از 2 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد نیز پایین‌تر است. این مساله به خوبی اهمیت بهینه‌سازی نرم‌افزاری را در مقوله پردازش نشان می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - بنچمارک گیکبنچ 3

بنچمارک انتوتو 5 یکی از بهترین بنچمارک‌های ترکیبی می‌باشد که یکی از اصلی‌ترین پارامترهای آن، عملکرد GPU و ظرفیت رم می‌باشد. در این آزمون هم متاسفانه G8 در رده‌های پایین جدول قرار دارد که نشان می‌دهد عملکرد پردازش گرافیکی این گوشی نامید کننده است. اما نکته جالب اینکه G8 امتیاز بهتری نسبت به گوشی سامسونگ Galaxy A7 دارد (البته اصلی‌ترین دلیل پایین بودن امتیاز A7 در این تست، ظرفیت پایین حافظه رم آن می‌باشد). با همه این حال، همچنان عملکرد G8 در این آزمون نیز پایین‌تر از Mate S و Mate 7 است.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - بنچمارک انتوتو 5

دیگر بنچمارک ترکیبی مطرح، بنچکارک Basemark OS II می‌باشد. انتظار تغییر نتایج بنچمارک در این تست را نداشته باشید. این بنچمارک نیز مهر تایید دیگری بر عملکرد پایین این گوشی در بخش‌های پردازشی و نرم‌افزاری می‌باشد. البته امتیاز G8 در بنچمارک ترکیبی بالاتر از A7 می‌باشد، اما در بنچمارک‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای عملکرد G8 بسیار پایین‌تر از حد انتظار می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - بنچمارک بیسمارک او اس 2

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - بنچمارک بیسمارک او اس 2

 دوربین گوشی Huawei G8

همواره در خرید گوشی‌های میان‌رده و بالارده هواوی، دوربین 13 مگاپیکسلی عضو ثابت مشخصات فنی این دستگاه‌ها می‌باشد. می‌توان گفت کمپانی هواوی یکی از معدود کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون‌ها می‌باشد که همواره خلاقیت زیادی در بخش دوربین به خرج نداده. البته دو گوشی هواوی هانر 7 و پی 8 مکس از این قاعده خارج هستند و از دوربین‌هایی با رزولوشن بالاتر استفاده کرده‌اند. به هر حال G8 نیز همانند نسخه میت خود از دوربین 13 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

متاسفانه دوربین 13 مگاپیکسلی استفاده شده در G8 به عنوان بهترین دوربین 13 مگاپیکسلی که تا به حال دیده‌ایم محسوب نمی‌شود. دوربین گوشی Mate S دارای سنسور BSI با طیف رنگی RGBW، اندازه سنسور 1/2.6 و دیافراگم f/2.0 می‌باشد که متاسفانه هیچ کدام از این گزینه‌ها در دوربین گوشی مورد بحث ما پیدا نمی‌شود.

طبیعتا طبق مطالب گفته شده، دوربین G8 نسبت به دوربین Mate S در تمامی زمینه‌ها یک پسرفت محسوب می‌شود. البته جای امیدواری است که این دوربین به سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) مجهز است.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - دوربین

رابط کاربری دوربین نیز همانند اکثر بخش‌ها به خوبی توانسته از خجالت رابط کاربری iOS دربیاید. در هر طرف دکمه مجازی شاتر می‌توانید با کشیدن صفحه به دو طرف، حالت شاتر را روی یکی از گزینه‌های عکاسی، فیلم‌برداری، بیوتی و Time-laps قرار دهید. برای فعال کردن عکاسی پشت‌سرهم نیز کافی است دکمه شاتر را کمی بیشتر نگه دارید. البته این ویژگی در این دوربین کمی با باگ‌هایی همراه است که به احتمال زیاد با بروز رسانی نرم‌افزاری این مشکل حل بشود.

البته رابط کاربری دوربین هواوی نسبت به نسخه‌های قبلی همراه با تغییراتی بوده. در سمت چپ می‌توانید تنظیات پیشرفته دوربین را پیدا کنید که سایر گزینه‌های عکاسی مانند HDR، پانوراما و تنظیم برخی از پارامترها مانند دنبال کردن اشیا، عکاسی بر اساس لبخند، لمس کردن صفحه برای گرفتن عکس، تگ‌های جغرافیک، ISO، تعادل رنگ سفید و غیره در اینجا قرار گرفته‌اند.

یکی از گزینه‌های عکاسی موجود در Huawei Mate S که در G8 حذف شده، گزینه Super-Night می‌باشد. البته با توجه به استفاده از RGB به جای RGBW در این گوشی، حذف این گزینه قابل توجیه می‌باشد. البته این عامل دلیل بر حذف گزینه Ligth-painting نیز می‌باشد.

با همه این وجود نمی‌توان حذف گزینه عکاسی Pro با تنظیمات دستی را قابل توجیه دانست. یا حذف ویژگی اسکن مدارک نیز مانند ویژگی قبلی نیازمند سخت‌افزار دوربین چندان قدرتمندی نبود.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - رابط کاربری دوربین

حالت All-focus با تمرکز بر ویژگی دوربین‌های گوشی‌های لومیا باز طراحی شده است. به طوری که ابتدا از یک سوژه تصاویر متعددی گرفته و سپس به شما این اجازه را می‌دهد که نقطه دقیق فوکوس را بعدا تایید کنید.

کیفیت عکاسی در گوشی هواوی جی 8 مناسب و کاملا معقول می‌باشد، اما فاصله بسیار زیادی با رویایی نامید کیفیت آن وجود دارد. همانطور که اشاره کردیم، با وجود مشخصات سخت‌افزاری معمول دوربین، G8 توان رقابت با Mate S را در این بخش ندارد. تصاویر در مقوله شارپ بودن و میزان جزییات کمی از حد استاندارد پایین‌تر هستند و بدتر از همه اینکه نویزهای زیادی در تصاویر گرفته شده با این دوربین وجود دارند. در زمینه دقت رنگ‌ها به لطف وجود OIS عملکرد این دوربین کمی امیدوار کننده‌تر است.

حالت HDR بعضا موفق و بعضا نتایج بدتر از حالت عکاسی معمولی ارایه می‌دهد. همانطور که گفتیم اکثر اوقات نتایج بسیار خوبی را ثبت می‌کند و جزییات بیشتری در نقاط سایه بدون قربانی کردن کیفیت کلی عکس گرفته می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - دوربین - حالت HDR

هواوی همیشه از حالت عکاسی پانوراما استقبال کرده است. G8 تصاویر پانوراما با رزولوشن بالایی می‌گیرد که دوخت تصاویر، کنتراست و جزییات تصاویر فوق‌العاده هستند. با این وجود در این بخش نیز دوربین Mate S عملکرد بهتری نسبت به G8 دارد.

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی G8 تصاویر زیبا و با کیفیتی می‌گیرد که مخصوصا برای یک دوربین 5 مگاپیکسلی عملکرد بسیار مناسبی محسوب می‌شود. همچنین دوربین سلفی دارای حالت Beauty می‌باشد که در حالت پیش‌فرض فعال می‌باشد و اکثر اوقات کمک حال این دوربین در ثبت سلفی‌های با کیفیت می‌باشد.

حداکثر کیفیت فیلم‌برداری با این دوربین برابر با 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه می‌باشد. متاسفانه خبری از فیلم‌برداری 4K در این گوشی نیست، البته با توجه به استفاده از چیپست اسنپ‌دراگون 615 که حداکثر تا فیلم‌برداری 1080p را پشتیبانی می‌کند، این مساله قابل توجیه می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی جی 8 - دوربین - حالت فیلم برداری

فیلم‌ها با فرمت MP4 ذخیره می‌شوند و حداکثر نرخ بیتی فیلم‌ها برابر با 22Mpbs است که این نرخ تقریبا دو برابر نرخ بیتی فیلم‌های Mate S می‌باشد. صدای استریو ضبط شده نیز دارای نرخ بیتی 96Kbps است.

خروجی دوربین 13MP گوشی Huawei Mate 7 نیز با کیفیت 1080p@30fps و نرخ بیتی 25mbps تقریبا در حد و اندازه‌های G8 می‌باشد. هواوی P8 نیز دقیقا همان مشکل نرخ بیتی پایین در فیلم‌برداری را داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت که هواوی واقع مشکلات بزرگی در بخش نرم‌افزاری دارد و تا به حال شاهد بهبود برخی عملکردهای نرم‌افزاری در محصولات بالارده این کمپانی نبوده‌ایم.

سخن پایانی

گوشی Huawei G8 که در سه ماهه آخر 2015 عرضه بازارهای جهانی شد، به سرعت توانست به واسطه طراحی فوق‌العاده‌اش به موفقیت چشمگیری دست یابد. قیمت خرید گوشی های هواوی همواره یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت محصولات این کمپانی چینی می‌باشد. G8 علاوه بر قیمت مناسب و طراحی عالی، از سخت‌افزار مناسبی نیز برخوردار است. صفحه نمایش 5.5 اینچی با وضوح FullHD، حافظه رم 3 گیگابایتی، دوربین‌های 13 و 5 مگاپیکسلی و چیپست معروف اسنپ‌دراگون 615 از اصلی‌ترین مشخصات فنی این گوشی می‌باشند. همچنین یکی از نکاتی که این گوشی میان‌رده بازار را از سایر رقبای خود متمایز می‌کند، بکارگیری از نسل جدید سنسورهای اثر انگشت هواوی می‌باشد.

همواره گوشی‌های میان‌رده جدید بازار علاوه بر رقابت با همتای‌های خود، باید بتوانند با گوشی‌های پرچمدار نسل قبلی به رقابت بپردازند. G8 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علاوه بر رقابت با گوشی‌های میان‌رده جدید مانند Zenfone 2 ZE551ML و Xperia C5 Ultra، با گوشی‌هایی مانند Galaxy S5 و One M8 نیز به واسطه قیمت نزدیک به هم رقابت دارد.

به هر حال هر نقد و بررسی گوشی و یا تبلت که تا به حال انجام داده‌ایم، به ما آموخته که هیچ محصولی بدون ایراد نیست. همانطور که در G8 نیز دیدیم این دستگاه نیز با نقاط ضعف و قوتی همراه بوده که ارزش هر یک از آنها با سلقیه هر کاربر متفاوت است. برای مثال جنس بدنه و طراحی برای برخی از کاربران در اولویت اول قرار دارد، اما برای برخی کاربران دوربین دستگاه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چنانکه در برخی از موارد گفته شده ابهام و ایراداتی وجود داشت و یا برخی از موضوعات از قلم افتاده، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها نظرات خود را ثبت کنید و یا با تماس با بخش کارشناسان، از مشاوره خرید آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی Huawei G8"

  1. سلام نزدیک سه هست که این گوشی رو گرفتم کاملاً ازش راضی بودم هیچ مشکلی نداره فقط جدیدا باطریش خیلی زود تموم میشه اونم به نظرم مقصرش خودم هستم چون همیشه شب تا صبح تو شارژ میموند

  2. با تشکر از وبسایت خوبتون,
    یه سوالی برام پیش اومده .شما گفتید گوشی g8 لبه های خمیده داره اما عکسای دیگه تو بقیه سایتا اینو ندارن.
    آیا مدلش فرق میکنه؟؟و اگه فرق میکنه لطفا اسم کاملشو بنویسین .
    ممنون جواب.

  3. سلام خسته نباشید…ببخشید من این گوشی رو چند روزه خریدم اما سرعت گوشی کمه…یه جورایی کنده!!!باید چکارش کنم؟

  4. سلام چند ماهی که این گوشی را دارم نسبت به سامسونگ بهتره از نظر باطری گوشی که خوب جواب داده فقط در مورد لوازم جانبی کیف هوشمند این گوشی می خواستم بدانم چطوری کار می کند اینترنتی خریدم طرز کارش را نمی دانم یا اینکه هوشمند نیست به مبلغ 45000 تومان ممنون از راهنمایی.

  5. میتونید یه کمکی کنید و بگید که آیا این گوشی با اندروید 6 میتونه از قابلیت اتصال OTG پشتیبانی کنه مرسی

  6. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم g8 بهتره یا honor 5x؟؟؟؟؟
    اگه میشه یه توضیخ مختصری دربارش بدید میخوام بخرم دو به شک موندم!!!!