نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10

نقد و بررسی گوشی LG V10

در توصیف گوشی LG V10 می‌توان تعاریف زیادی بکار برد. یک پرچمدار، یک فبلت، یک گوشی دوربینی، گوشی مقاوم، گوشی Hi-Fi و همچنین اولین گوشی از سری V ال‌جی می‌توانند از تعاریف این گوشی باشند، اما این گوشی بدون شک با دو ویژگی بارز و منحصر بفرد شناخته می‌شود: گوشی با دو صفحه نمایش و سلفی دو دوربینی.

قبل از عرضه این گوشی، گوشی‌های G4 و G Flex2 به عنوان پرچمداران این کمپانی شناخته می‌شدند،اما حال با عرضه V10 تنها یک پرچمدار شایسته برای این کمپانی کره‌ای وجود دارد. مطمئنن با مطرح شدن V10، دیگر توجهات زیادی به گوشی‌های سری جی نخواهد شد و می‌توان سری وی را به عنوان پرچمداران آینده ال‌جی تصور کرد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - طراحی

صفحه نمایش دوم مانند یک خط راست در بالای صفحه نمایش اصلی قرار گرفته که به عنوان نمایش‌دهنده نوتیفیکیشن‌ها و میان‌برها کاربرد دارد. همچنین این صفحه نمایش که همیشه نیز فعال است، کاربری‌هایی که صفحه گلنس‌های سایر اسمارت‌فون‌ها به نمایش ساعت، تاریخ و تعداد نوتیفیکیشن‌ها می‌پردازند را نیز بر عهده دارد.

قبل از این گوشی، اسمارت‌فون‌هایی با دو صفحه نمایش تولید شده بودند، اما این اولین بررسی ما در مورد گوشی با سلفی دو دوربینی می‌باشد. ال‌جی در این محصول به خوبی مشکل عکس‌های سلفی دسته‌جمعی را با استفاده از دوربینی با زاویه دید فوق‌العاده 120 درجه‌ای حل کرده است. لازم به ذکر است که استاندارد زاویه دید دوربین‌های سلفی 80 درجه می‌باشد.

دوربین اصلی نیز یکی دیگر از نقاط قابل توجه این گوشی می‌باشد. امکانات و تنظیمات دستی این دوربین خیره کننده است و حتی پرچمداران لومیا و یا سامسونگی که تا به حال دیده‌ایم، برخی از این امکانات و تنظیمات را دارا نیستند. تمامی موارد ذکر شده مفصلا در ادامه نقد و بررسی LG V10 پرداخته خواهند شد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - اینفوگرافی

معایب اصلی گوشی LG V10

  • چیپست نه چندان مناسب برای یک پرچمدار شایسته
  • ضد آب نبودن دستگاه با وجود مقاومت بالای آن
  • قاب پشتی کم کیفیت در مقایسه با G4
  • وزن زیاد نسبت به به ابعاد و اندازه‌ها

گوشی ال‌جی وی 10 در بخش دوربین و همچنین خروجی صدا یکی از بهترین عملکردها را داشته و چالش جدی در این بخش‌ها برای پرچمداران سایر کمپانی‌ها ایجاد کرده است. علاوه بر این، V10 به عنوان اولین گوشی این کمپانی که دارای سنسور اثر انگشت باشد، شناخته شده (البته اگر Nexus 5X را نادیده بگیریم).

بسته بندی گوشی LG V10

بسته بندی این گوشی کاملا درخور و شایسه یک پرچمدار می‌باشد. جعبه این گوشی به شکل کتابی باز می‌شود که در یک طرف خود گوشی و در طرف دیگر لوازم جانبی آن قرار گرفته‌اند.

شارژر Quick Charge 2.0 یکی از محتویات این جعبه می‌باشد. با استفاده از این شارژر می‌توانید باتری خالی این دستگاه را در مدت 40 دقیقه تا 50% شارژ کنید. کابل microUSB نیز به شکل جدا در کنار این شارژر قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - آن باکسینگ

هدست Quad Beat 3 یکی دیگر از لوازم جانبی ارزشمند این گوشی می‌باشد که کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای دارد. شاید گوشی‌ها و ریموت این هدست در نگاه اول با رنگ‌بندی خاصش به نظر برسند که جنس فلزی داشته باشند، اما در واقعیت جنس آنها از پلاستیک می‌باشد.

طراحی گوشی LG V10

گوشی LG V10 با ابعاد 159.6×79.3×8.6 میلی‌متری نسبت به سایر گوشی‌هایی که در کلاس پرچمداران بزرگ صفحه قرار دارند، ابعاد و اندازه‌های بزرگتری دارد. گوشی مناسب برای مقایسه ظاهری با V10، اپل آیفون 6s پلاس می‌باشد که با اختلاف بسیار جزیی ظرافت بیشتری دارد (البته صفحه نمایش آن 5.5 اینچی است). وزن هر دو دستگاه برابر با 192 گرم می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - طراحی

طراحی این گوشی بدون شک یکی از بهترین طراحی‌هایی است که تا به حال دیده‌ایم و کاملا در راستای زیبایی ظاهری در کنار مقاومت بالای آن مهندسی شده است. شاسی گوشی از جنس فولاد ضد زنگ 316L می‌باشد که از آلمینیوم سنگین‌تر و مقاوم‌تر است. فولاد ضد زنگ بوسیله اکسید کروم پوشانده شده که در صورتی که روی این بدنه خش بیفتد، کروم با اکسیژن هوا واکنش داده و خش را ترمیم می‌کند.

لاستیک‌های DuraSkin قاب پشتی از دیگر فاکتورهای موثر در مقاومت بالای این گوشی می‌باشد. این ماده با قابلیت کشسانی و شبیه به سیلیکون، 2 برابر پلاستیک و 10 برابر آلمینیوم در برابر خط و خش مقاوم‌تر است.

V10 مقاوم در برابر شوک است که در این‌باره می‌توان به کسب گواهی MIL-STD-810G توسط این گوشی اعتماد کرد. در بیشتر از نیمی از افتادن‌های گوشی، گوشه‌های دستگاه اولین نقطه برخورد گوشی با زمین می‌باشد. به همین دلیل ال‌جی در گوشه‌های این دستگاه از بامپرهایی با جنس سیلیکون استفاده کرده که تا حد قابل قبولی می‌تواند میزان ضربه را کاهش دهند. همچنین فریم فولادی این گوشی انعطاف‌پذیری چندانی ندارد و این این امر باعث جلوگیری از شکسته شدن صفحه نمایش حین افتادن دستگاه می‌شود. در سایر گوشی‌ها اکثرا فریم دستگاه کمی منعطف است که باعث می‌شود شیشه صفحه نمایش با اولین برخورد به زمین شکسته شود.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - طراحی - قاب پشتی

اما شاید بپرسید که در صورتی که گوشی بر روی صفحه نمایش به زمین برخورد کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جالب است بدانید که کمپانی ال‌جی در آنالیزی که درباره مقاوت این گوشی در برابر ضربه و افتادن دستگاه بدست آورده، اعلام کرده که در 26% مواقع افتادن گوشی، صفحه نمایش اولین میزبان ضربه است. در اینجاست که لایه Gorilla Glass 4 به عنوان آخرین حربه دفاعی ال‌جی مطرح می‌شود. کره‌ای‌ها برای اطمینان از در امان ماندن این صفحه نمایش در برابر خط و خش و همچنین ضربه، از دو لایه محافظ استفاده کرده‌اند که در نوع خود جالب است.

در زیر لایه‌های محافظ، صفحه نمایش 5.7 اینچی GG4 از نوع Quantum Display قرار دارد. همانطور که گفتیم، بخش صفحه نمایش گوشی در نوع خود منحصر بفرد است. صفحه نمایش دوم که از این به بعد آن را صفحه نمایش خطی می‌نامیم، در اصل متصل به پنل صفحه اصلی می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - طراحی - صفحه نمایش

صفحه نمایش خطی خود دارای واحد کنترل و بک‌لایت مجزا می‌باشد که این امر باعث کاهش میزان مصرف انرژی می‌شود.

بخش دوربین سلفی نیز دارای ویژگی محنصر بفرد خود می‌باشد. یکی از دوربین‌ها برای عکس‌های سلفی تک نفری با زاویه دید 80 درجه‌ای و دیگری برای عکس‌های سلفی گروهی با زاویه دید 120 درجه‌ای کابرد دارد. سامسونگ نیز برای گرفتن عکس‌های سلفی گروهی راه‌حل جداگانه‌ای ارایه کرده که در واقع استفاده از سبک عکس برداری پانوراما می‌باشد که طبیعتا مدت زمان گرفتن تصویر سلفی در این حالت بیشتر از گرفتن تصویر سلفی تک شاتی می‌باشد.

با توجه به قرارگیری دو دوربین سلفی و صفحه نمایش خطی در بالای صفحه نمایش اصلی، فضای کافی برای تعبیه سنسورهای سنجش نور و مجاورت در این محل وجود ندارد. به همین دلیل این دو سنسور به کنار خروجی صدای گوشی منتقل شده‌اند که در رنگ مشکی دستگاه تشخیص این دو سنسور کمی سخت است. در زیر صفحه نمایش نیز به غیر از لوگوی LG گزینه دیگری وجود ندارد. البته همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، دکمه‌های اصلی گوشی در قسمت زیرین صفحه نمایش قرار گرفته‌اند.

دکمه پاور دستگاه که دکمه ولوم را به دو قسمت جدا کرده، همانند G4 در وسط قاب پشتی قرار گرفته است. البته تفاوتی که دکمه پاور V10 با G4 دارد، ادغام دکمه پاور V10 با سنسور اثر انگشت می‌باشد که تا حدودی شبیه به راه‌حل سونی برای استفاده از سنسور اثر انگشت در پرچمدار جدیدش می‌باشد. البته برعکس سونی که به دلیل قرار گرفتن دکمه پاور در کناره گوشی، استفاده از سنسور اثر انگشت با هر دو دست مشکل است، استفاده با هر دو دست از سنسور انگشت V10 به دلیل محل قرارگیری آن راحت و آسان می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - طراحی - دوربین پشتی

دوربین اصلی توسط یک حلقه فلزی محاصره شده که البته این حلقه هیچ مزیت مقاومتی برای دوربین محسوب نمی‌شود. در سمت راست دوربین، درگاه فوکوس خودکار لیزری و در سمت چپ، فلش LED و سنسور طیف‌سنج تعبیه شده است.

پورت microUSB نسخه 2.0 که از شارژ سریع نسخه 2.0 پشتیبانی می‌کند، در قسمت پایینی دستگاه قرار گرفته است. همچنین در این قسمت می‌توانید جک 3.5 میلی‌متری و تنها اسپیکر دستگاه را مشاهده کنید.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - طراحی - قسمت پایینی دستگاه

از دیگر ویژگی‌های جالب گوشی LG V10، قابلیت ضبط صدای آن می‌باشد که به کمک سه میکروفون قابلیت کنترل جهت ضبط صدا را به کاربر ارایه می‌دهد. می‌توانید به راحتی جهت صدا را تعیین کنید و برای مثال می‌توانید صداهایی که از پشت سرتان تولید می‌شوند را نادیده بگیرید. همچنین می‌توانید تعادل میزان ضبط صدا بین این میکروفون‌ها را کنترل کنید. از دیگر امکانات این سه میکروفون، فیلتر کاهش نویز باد می‌باشد که در حین فیلم‌برداری در فضاهای باز به خوبی کیفیت صدای ضبط شده را افزایش می‌دهد.

قاب پشتی Dura-Skin قابل جدا شدن است و می‌توانید باتری دستگاه را به راحتی در بیاورید. در پشت دستگاه می‌توانید کارت‌های microSD که طبق تصویر اسلات آن را مشاهده می‌کنید، به منظور افزایش فضای ذخیره سازی وارد دستگاه کنید.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - باتری و کاور گوشی

در مورد خوش دست بودن V10، همانطور که گفتیم طول دستگاه به دلیل صفحه نمایش خطی آن بیشتر از هر دستگاه 5.7 اینچی می‌باشد. همچنین فریم فولادی آن نیز دلیل بر افزایش عرض دستگاه است. وزن دستگاه نیز کمی برای استفاده تک‌دستی از دستگاه مناسب نیست. اما همه این موارد نشان‌دهنده خوش‌دست نبودن آن نیست. طراحی دستگاه که نقطه عطف آن نیز محسوب می‌شود، باعث تسریع آداپته شدن کاربر با این دستگاه می‌شود.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - طراحی

صفحه نمایش گوشی LG V10

همانطور که گفتیم، صفحه نمایش این دستگاه منحصر بفردترین صفحه‌نمایش گوشی می‌باشد که تا به حال دیده‌ایم. اشاره کردیم که V10 اولین گوشی با دو صفحه نمایش نیست، اما V10 در واقع دارای یک صفحه نمایش یکتا می‌باشد که یکی از گوشه‌های آن بریده شده و واحد کنترلر و Backligth جداگانه‌ای برای گوشه دیگر (همان صفحه نمایش خطی) تعبیه شده است.

این قابلیت باعث می‌شود بدون اینکه قفل صفحه نمایش را باز کنید، به برخی از امکانات مانند روشن کردن فلش دستگاه، تغییر آهنگ در حال پخش، نمایش نوتیفیکیشن‌ها و … با حداقل مصرف انرژی دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - اینفوگرافی - صفحه نمایش

از لحاظ تئوری، تکنولوژی صفحه نمایش V10 همان تکنولوژی استفاده شده در LG G4 می‌باشد. اما در عمل، نرخ کنتراست صفحه نمایش V10 بیشتر است.

در مورد دقت نمایش رنگ‌ها، باید بگوییم که هر دو صفحه نمایش از دقت بالایی برخوردار هستند. DeltaE میانگین و ماکزیمم برای رنگ‌های اصلی و سیاه و سفید به ترتیب برابر با 4.9 و 10.7 می‌باشد. متاسفانه ال‌جی هیچ امکانی برای تنظیم دستی دمای رنگ‌ها و سفارشی‌سازی آنها در اختیار قرار نداده است.

بخش ارتباطات گوشی LG V10

این گوشی از تمامی امکانات ارتباطی موبایلی برخوردار است. اکثر باندهای GSM و CDMA و باندهای LTE کت 6 از ارتباطات موبایلی V10 می‌باشد. حداکثر سرعت 300Mbps برای شبکه‌های LTE و 42Mbps برای شبکه‌های 3G در صورت فراهم بودن بسترهای ارتباطی در این گوشی در دسترس است.

ارتباطات محلی شامل وای‌فای a/b/g/n/ac به همراه Wi-Fi Direct و DLNA، بلوتوث 4.1LE با تکنولوژی کدک صدای apt-X می‌باشند. NFC نیز طبیعتا از دیگر امکانات ارتباطی V10 می‌باشد که با سیستم Android Pay سازگار است.

ارتباط سیمی نیز بر عهده کابل و درگاه microUSB می‌باشد که از خروجی تلویزیون نیز پشتیبانی می‌کند.

بخش نرم‌افزاری مربوط به ارتباطات این گوشی شامل پشتیبانی از سرور DLNA، پروتکل Miracast و چند اپلیکیشن اختصاصی ال‌جی می‌شود. SmartShare Beam برای رد و بدل کردن اطلاعات بین دستگاه‌های ال‌جی و اپلیکیشن LG AirDrive برای رد و بدل کردن اطلاعات با کامپیوتر (که نیازمند اکانت LG نیز می‌باشد)، از جمله اپلیکیشن‌های ارتباطی پیش‌فرض این دستگاه می‌باشند.

باتری گوشی LG V10

در طی دو سال اخیر، تمامی پرچمداران ال‌جی دارای باتری‌های 3000mAh بوده‌اند که این مورد شامل حال V10 نیز می‌شود. چنین ظرفیتی بدون تردید برای دستگاه 5.7 اینچی گزینه مناسبی تلقی می‌شود.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - اینفوگرافی - باتری

طول عمر باتری در حالت مکالمه در شبکه‌های 3G تقیربا برابر با 17 ساعت است که عدد خوبی برای این حالت می‌باشد. طول عمر باتری گوشی در حالت وبگردی و تماشای ویدیو تقریبا متوسط است. با چنین تعاریفی اصولا این باتری در استفاده‌های عادی می‌تواند بیشتر از دو روز شارژ دستگاه را تامین کند.

رابط کاربری گوشی LG V10

تعامل با گوشی LG V10 حتی قبل از آنلاک کردن گوشی شروع می‌شود. صفحه نمایش خطی با وضوح 1040×160 پیکسل دارای میان‌برها و اعلان نوتیفیکیشن‌ها می‌باشد که همیشه فعال و روشن است. مواردی که می‌توانید با استفاده از این صفحه نمایش آنها را مشاهده و یا کنترل کنید، شامل ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها، تاگل‌هایی برای کنترل صدا، فلش، وای‌فای و دوربین می‌باشد.

کنترل موزیک نیز شامل امکانات این صفحه نمایش می‌باشد. می‌توانید به راحتی آهنگ در حال پخش را تغییر دهید. با باز کردن قفل صفحه، گزینه‌های جدیدی به صفحه نمایش خطی اضافه می‌شوند. نمایش آخرین اپلیکیشن‌های بسته شده و اسکرین شات از جمله گزینه‌های جدید می‌باشند.

توجه داشته باشید که استفاده از صفحه نمایش خطی، نیازمند به استفاده دو دستی از دستگاه می‌باشد.

برای باز کردن قفل صفحه می‌توانید از قابلیت دو بار ضربه زدن و یا Knock Code استفاده کنید. روش ایمن‌تر باز کردن قفل صفحه، استفاده از سنسور اثر انگشت می‌باشد. از آنجایی که این سنسور روی دکمه پاور تعبیه شده، کافی است که انگشت‌تان را روی این دکمه قرار دهید و در کمتر از یک ثانیه قفل صفحه باز خواهد شد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - رابط کاربری - سنسور اثر انگشت

بخش نوتیفیکیشن بار این گوشی نیز همانند سایر گوشی‌های ال‌جی شلوغ و پر از گزینه‌های مختلف می‌باشد. در ردیف اول نوتیفیکیشن بار، ساعت و تاریخ، در ردیف دوم تاگل‌ها، در ردیف سوم که اختیاری است میانبرهای Qslide و سپس اسلایدرهای تنظیم نور صفحه و صدای دستگاه قرار دارند.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - رابط کاربری - نوتیفیکیشن سنتر

تغییری که بخش نوتیفیکیشن بار نسبت به سایر گوشی‌های ال‌جی داشته، مربوط به نوتیفیکیشن‌های پاپ‌آپ است که به لطف صفحه نمایش دوم، از ظاهر شدن این اعلان‌ها روی میان‌برها و اپلیکیشن‌ها رها می‌شوید.

مالتی تسکینگ در گوشی V10 به سه روش ممکن است. اولین روش استفاده از صفحه نمایش خطی و لیست اپلیکیشن‌های تازه بسته شده می‌باشد. دومین روش استفاده از میان‌برهای Qslide در بخش نوتیفیکیشن می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - رابط کاربری - تسک سویچر

سومین روش تقسیم کردن صفحه نمایش بین دو اپلیکیشن است. می‌توانید اندازه صفحه‌های تقسیم شده را تغییر دهید و یا هر یک از آنها را تمام صفحه کنید. دسترسی به این قابلیت نیز از طریق اپ سویچر و انتخاب گزینه Dual Window میسر است.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - رابط کاربری - مالتی تسکینگ

در صفحه تسک سویچر می‌توانید اپلیکیشن‌های مورد نظرتان را پین کرده تا حین انتخاب گزینه “Clear All”، اپلیکیشن‌های انتخاب شده را از پاک شدن کش مموری مصون نگه دارید.

اگر تا به حال تجربه کار با رابط کاربری اندرویدی اختصاصی ال‌جی اپتیموس را داشته باشید، حتما با Smart Bulletin آشنایی دارید. این پن اختصاصی ال‌جی که در سمت چپ صفحه خانه قرار دارد، به منظور یکپارچه‌سازی دسترسی و نمایش قابلیت‌هایی مانند LG Health، تقویم، QRemote، موزیک پلیر و برخی تنظیمات پیشرفته طراحی شده است.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - رابط کاربری - بولتن هوشمند

عملکرد و بنچمارک گوشی LG V10

از هر نقطه نظری V10 نسخه پیشرفته‌تر گوشی LG G4 می‌باشد که بخش پردازشی نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. با وجود اصلاح و تغییرات اعمال شده روی چیپست اسنپ‌دراگون 810 توسط کوالکام و تضمین رفع مشکل داغ کردن این تراشه، مجددا ال‌جی برای دومین پرچمدار 2015 خود از اسنپ 808 استفاده کرده است. حافظه رم فوق‌العاده 4 گیگابایتی یکی دیگر از لقب‌های اولین گوشی ال‌جی برای V10 را به ارمغان آورده است. پردازنده گرافیکی آدرنو 418 حداقل از لحاظ تئوری گزینه مناسبی برای پردازش‌های QuadHD به نظر نمی‌رسد.

همانطور که می‌دانید، اسنپ 808 جزو تراشه‌های 6 هسته‌ای می‌باشد که متشکل از دو هسته قدرتمند Cortex-A57 با کلاک 1.82GHz و چهار هسته Cortex-A53 با کلاک 1.44GHz می‌باشد. نتایج بنچمارک‌های گوشی و تبلت انجام گرفته شده روی V10، عملکرد فوق‌العاده‌ای برای این چیپست گوشی نشان می‌دهند و تقریبا این نتایج نزدیک به امتیازات G Flex2 می‌باشد که اولین و تنهاترین (تا بدین جای کار) گوشی ال‌جی مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 810 می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - بنچمارک گیکبنچ 3

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - بنچمارک بیسمارک اواس 2

بنچمارک‌های ترکیبی و فول سیستم نیز نتایج قابل قبول و مناسبی برای گوشی ال‌جی وی 10 نشان می‌دهند. البته بنچمارک Basemark OS II کمی نتایج متفاوت و نامید کننده‌ای برای این دستگاه نمایش می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - بنچمارک انتوتو 5

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - بنچمارک بیسمارک اواس 2

شاید بکارگیری از چیپست گوشی اسنپ‌دراگون 810 و طراحی و تعبیه سیستم خنک کننده مجزا برای تراشه مرکزی، نتایج بسیار بهتری برای این گوشی رقم می‌زد و بدین شکل ال‌جی مورد انتقاد عدم استفاده از چیپست شایسته برای یک پرچمدار تمام عیار قرار نمی‌گرفت. همانطور که در نقد و بررسی گوشی Microsoft Lumia 950 XL دیدیم، ویندوزی‌ها با استفاده از سیستم خنک کننده مایعی که قبلا در دستگاه‌های سورفیس مایکروسافت استفاده شده بود، توانست بر مشکل داغ کردن اسنپ 810 فائق بیایند.

دوربین گوشی LG V10

نقد و بررسی گوشی ال جی وی 10 را با بررسی دوربین این دستگاه ادامه می‌دهیم. گوشی V10 دقیقا از همان سخت‌افزار دوربین G4 برخوردار است. سایز سنسور 1/2.6 با رزولوشن 16MP دقیقا همان مشخصات دوربین G4 نیز می‌باشد. پشت این سنسور نیز لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار دارد.

سیستم لرزشگیر اپتیکال این دوربین به شکل خودکار در صورت وجود لرزش‌های زیاد فعال می‌شود. سیستم OIS علاوه بر لرزشگیری دست، کمک حال دوربین در محیط‌های تاریک نیز می‌باشد. اما V10 قابلیت‌های زیادی برای عکاسی هرچه بهتر در شرایط نوری نامناسب دارد. این دوربین به کمک فوکوس خودکار لیزری فوکوس‌های سریع‌تر و با دقت‌تری دارد و همچنین سنسور طیف‌سنج باعث رندر هرچه دقیق‌تر رنگ‌ها حتی در شرایط نوری نامساعد در این دوربین می‌شود.

در مورد سلفی دو دوربینی V10 نیز مطالب جالب زیادی برای گفتن وجود دارد، اما فعلا به بررسی دوربین اصلی می‌پردازیم.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - دوربین پشتی

V10 به نرم‌افزار بسیار پیشرفته و اصلاح شده‌ای مجهز است که دقیقا این موضوع تفاوت بین دوربین V10 و G4 را شکل می‌دهد. حالت دستی این‌بار شامل حال مد فیلم‌برداری نیز می‌شود و همچنین ویژگی‌های جدیدی نیز به مد عکاسی اضافه شده است.

حالت‌های دستی برای سفارشی‌سازی تنظیمات دوربین این گوشی که در پایین این رابط کاربری مشاهده می‌کنید، شامل تنظیم دستی تعادل رنگ سفید (به همراه گزینه خودکار)، فوکوس دستی (به همراه گزینه خودکار)، میزان حساسیت به شدت نور (ISO) و سرعت شاتر (30s-1/6000) می‌باشد. در قسمت بالایی نیز نمودارهایی را مشاهده می‌کنید که ما را یاد صفحه نمایش دوربین‌های DSLR می‌اندازد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - رابط کابری دوربین

می‌توانید با انتخاب گزینه RAW+JPG عکاسی با حالت RAW را فعال کنید و تصاویر خام و فشرده نشده را نیز در اختیار داشته باشید. البته فعال کردن این حالت باعث می‌شود تصاویر گرفته شده فضای بیشتری از دستگاه را اشغال کنند (7.5MB برای تصاویر JPG و 19MB برای تصاویر RAW). البته به لطف حافظه داخلی کافی و پشتیبانی از کارت‌های microSD نگران حجم زیاد عکاسی در حالت JPG+RAW نباشید.

حالت فیلم‌برداری نیز قابلیت‌های خاص خود را دارد که به لطف گزینه‌های دستی تعبیه شده، یکی از بهترین عملکردهای ممکن برای فیلم‌برداری با اسمارت‌فون را ارایه می‌دهد. می‌توانید نرخ فریم‌ها را از 1 تا 60 فریم بر ثانیه و همچنین نرخ بیتی را با انتخاب یکی از سه گزینه بالا، متوسط و کم تغییر دهید.

تنظیمات Directivity (تنظیمات مربوط به جهت ضبط صدا) که دوربین این گوشی را منحصر بفرد می‌کند نیز آسان است. تنظیمات دستی که برای این گزینه وجود دارند، شامل تعیین جهت ضبط صدا از طرف دوربین پشتی، طرف دوربین سلفی به منظور ضبط صدای فیلم‌بردار و بالانس ضبط صدا از طرفین گوشی می‌باشد. این قابلیت می‌تواند در شرایط خاص مانند فیلم‌برداری در محیط‌های شلوغ، بسیار موثر باشد.

همچنین فیلتر نویز باد از دیگر گزینه‌های در نظر گرفته شده در بخش Directivity می‌باشد. و در آخر برای تکمیل کردن این پروفایل قدرتمند و حرفه‌ای ضبط صدای V10، باید بگوییم که می‌توانید از میکروفون‌های بلوتوثی نیز استفاده کنید!

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10 - دوربین - جهت ضبط صدا

تنظیمات دستی موجود برای حالت عکاسی تقریبا به همان شکل در حالت فیلم‌برداری نیز موجود هستند. نکته جالب در مورد فیلم‌برداری V10، امکان تغییر تنظیمات فیلم‌برداری در حین فیلم گرفتن است، بدین شکل شما می‌توانید در حین فیلم‌برداری بر روی سوژه‌های مختلفی فوکوس کنید.

و بالاخره وقت آن رسیده که سلفی دستگاه را بررسی کنیم. V10 را به واسطه دو دوربین سلفی، می‌توان جزو گوشی‌های سلفی خوب بازار مطرح کرد. دوربین سمت راستی دارای لنز استانداردی با زاویه 80 درجه‌ای و دوربین سمت چپی دارای لنز 120 درجه‌ای می‌باشد. سامسونگ نیز قابلیت عکاسی سلفی 120 درجه‌ای دارد، اما عکس سلفی 120 درجه‌ای سامسونگ مانند سیستم پانوراما گرفته می‌شود و درواقع سه عکس چسبیده بهم می‌باشد. در حالی که عکس‌های سلفی عریض V10 در یک شات گرفته می‌شوند.

دوربین سلفی برخلاف دوربین پشتی دارای هیچ تنظیمات دستی نمی‌باشد. یکی از امکانات سرگرم کننده سلفی این گوشی، حالت عکاسی Multi-shot است. در انتخاب این حالت، صفحه نمایش به چهار قسمت تقسیم شده و با فشردن دکمه شاتر چهار تصویر که یکی با لنز 80 درجه‌ای سلفی، دیگر با سلفی 120 درجه‌ای و دو تصویر دیگر توسط دوربین پشتی گرفته می‌شوند. این قابلیت را پیشتر در برخی اپلیکیشن‌های دوربینی دیده بودیم، با این تفاوت که در اپلیکیشن‌های اختصاصی‌تر به غیر از تقسیم صفحه به چهار قسمت مختلف، می‌توانید قالب‌های دیگری نیز انتخاب کنید و یا اندازه هر یک از چهار عکس را تغییر دهید.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی V10 - طراحی - صفحه نمایش

کیفیت عکس‌های سلفی نسبت به رزولوشن آنها قابل قبول است، اما در مقایسه با دوربین اصلی نویزهای زیادی می‌توان در عکس‌های سلفی مشاهده کرد.

عکاسی پانورامای V10 یکی از بهترین عملکردها را در بین سایر گوشی‌های پرچمدار ارایه می‌دهد. اگر به شکل عمودی اقدام به عکاسی پانوراما کنید، طول تصویر نهایی برابر با 5000 پیکسل و در صورتی که افقی این کار را انجام دهید 3000 پیکسل خواهد بود. چینش و دوخت عکس‌ها فوق‌العاده است و نتیجه نهایی بسیار نزدیک به عکس تک شات می‌باشد.

حداکثر کیفیت فیلم‌های گرفته شده با دوربین اصلی برابر با 4K@30fps می‌باشد. در حالت خودکار گزینه فیلم‌برداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه غیر فعال است و برای استفاده از این گزینه باید حالت فیلم‌برداری را از Auto-mode خارج کنید. برای فیلم‌برداری اسلوموشن نیز همانند سایر دوربین‌ها کیفیت 720p@120fps در نظر گرفته شده است.

نرخ فیلم‌برداری در حالت 4K برابر با 48Mbps است. همانطور که اشاره کردیم سرعت فیلم‌برداری در این حالت برابر با 30 فریم بر ثانیه است که باید اعتراف کنیم جزییات تصاویر بسیار بالا و نویز بسیار کمی حتی در این حالت دارد. ضبط صدای استریو نیز با نرخ بیتی 156Kbps انجام می‌گیرد.

سخن پایانی

مطمئنن نقد و بررسی گوشی LG V10 بیشتر از هر گوشی دیگر نیازمند بررسی بیشتری می‌باشد. طراحی این گوشی یکی از بهترین طراحی‌هایی است که تا به حال برای یک اسمارت‌فون دیده‌ایم. بامپرهای سیلیکونی، جنس بدنه فولاد ضد زنگ 316L، دو لایه محافظ گوریلا گلس برای صفحه نمایش و … از نکات طراحی این گوشی می‌باشد که در پرچمداران معمول سایر کمپانی‌ها وجود ندارد. سه فاکتور مهم در موفقیت این گوشی وجود دارد: طراحی مقاوم، سخت‌افزار خوب و در آخر قیمت بسیار مناسب گوشی.

ال‌جی علاوه بر طراحی و ساخت این گوشی از استراتژی جالب و محافظه کارانه‌ای در عرضه این گوشی استفاده کرده است. تاریخ عرضه این گوشی بگونه‌ای بوده که ما بین عرضه نسل فعلی و بعدی پرچمداران بزرگ کمپانی‌های سامسونگ، اچ‌تی‌سی و سونی قرار گرفته تا پتانسیل فروش مناسبی برای این پرچمدار فراهم شود.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی وی 10

علاوه بر این، ال‌جی وی 10 دارای بخش دوربین فوق‌العاده‌ای است که شاید بر روی کاغذ چنین به نظر نرسد. رابط کاربری دوربین 16 مگاپیکسلی دستگاه با امکانات دستی که ارایه می‌کند، بیشتر شبیه رابط‌های کاربری دوربین‌های DSLR می‌باشد تا دوربین یک اسمارت‌فون. دو دوربین سلفی نیز از دیگر نقاط قوت دستگاه هستند. به لطف لنز 120 درجه‌ای، می‌توان تصاویر سلفی عریضی را با یک شات گرفت.

بخش پردازشی کمی مورد کم لطفی کره‌ای‌ها قرار گرفته که شاید دلیل آن ترس از مشکل داغ کردن اسنپ 810 بوده، اما به هر حال V10 حتی با اسنپ 808 نیز توانسته عملکرد خوبی از خود نشان بدهد.

و در آخر اینکه قیمت گوشی LG V10 به همراه مشخصات فنی آن طوری است که می‌توان گوشی‌های گلکسی نوت 5 و اس 6، سونی ایکسپریا زد 5 پریمیوم و آیفون 6 اس پلاس را رقبای اصلی این گوشی قلمداد کرد. با همه این حال، هیچ کدام از این گوشی‌ها دارای طراحی مقاوم و نزدیک به V10 نیستند و به همین دلیل V10 از مزیت رقابتی بزرگی برخوردار است. مقاوم بودن دستگاه بسته به سلیقه کاربر از ارزش متفاوتی برخوردار است، اما بدون شک هیچ کاربری بی‌میل به مقاومت گوشی در برابر ضربه و یا افتادن دستگاه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *