نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال

نقد و بررسی گوشی Microsoft Lumia 950 XL

گوشی مایکروسافت لومیا 950 و نسخه بزرگتر آن را می‌توان به واسطه همراهی آن با معرفی ویندوز 10 روی پلتفرم موبایل، یکی از نقطه‌های عطف تاریخ دنیای اسمارت‌فون‌ها نامید. همچنین این دو گوشی توانستند تا قبل از عرضه جهانی‌شان توجهات زیادی را به خود جلب کنند. سخت افزار استفاده شده در این دو گوشی، مخصوصا در نسخه XL، کاملا درخودر و شایسته گوشی‌های پرچمدار می‌باشد. و مهمتر از همه اینکه سیستم عامل پیش‌نصب شده روی این دو، ویندوز 10 می‌باشد. شاید بتوان گوشی‌های مایکروسافت لومیا 950 و 950XL را طی چند سال اخیر، جدی‌ترین تهدید برای گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های آیفون قلمداد کرد که از لحاظ نرم‌افزاری بتواند گوی رقابت را از هر دوی آنها بگیرد. حرف‌های زیادی درباره این دو گوشی می‌توان گفت، در ادامه مطلب مفصلاً به نقد و بررسی گوشی Microsoft Lumia 950 XL خواهیم پرداخت، با تبلت فون همراه باشید.

نسخه بزرگتر – 950XL – در مقایسه با لومیا 950 برتری‌هایی دارد که از جمله آنها می‌توان به صفحه نمایش بزرگتر (5.7 اینچ در برابر 5.2 اینچ) و چیپست قدرتمندتر (اسنپ 810 با 8 هسته پردازشی در برابر اسنپ 808 با 6 هسته پردازشی) اشاره کرد. همچنین چیپست‌های گوشی/تبلت اسنپ‌دراگون سری 800 که همواره کمی با مشکل داغ کردن همراه بودند، بواسطه سیستم خنک کننده جدید مایکروسافت، مشکل خاصی حین اجرای بازی‌های سنگین و یا استفاده از Windows Continuum بوجود نمی‌آورند.این دو گوشی که لقب پرچمداران 2015 مایکروسافت را نیز یدک می‌کشند، با نوآوری‌های بسیاری چه در بخش سخت‌افزاری و چه در بخش نرم‌افزاری همراه هستند. اکو سیستم جدید برای اجرای اپلیکیشن‌ها در ویندوز 10، کارایی‌هایی فوق‌العاده‌ای به کاربران این گوشی ارایه می‌دهد که می‌توان به راحتی محتوا و اپلیکیشن‌ها را با سیستم‌های خانگی به اشتراک گذاشت. قبل از اینکه به بررسی دقیق‌تر دستگاه بپردازیم، بهتر است نگاهی به مشخصات کلی آن بیندازیم.

اینفوگرافی گوشی Microsoft Lumia 950 XL

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - بیوگرافی

معایب اصلی

  • قیمت خرید زیاد (مخصوصا در اوایل عرضه)
  • نبود سنسور اثر انگشت (البته با وجود اسکنر عنبیه تا حدودی این کمبود احساس نمی‌شود)

بسته بندی گوشی Microsoft Lumia 950 XL

درست مانند نسخه کوچکتر، بسته بندی این گوشی نیز شامل یک جعبه مقوایی بزرگ با یک کابل USB نوع C و یک آداپتور نوع USB C3.0A می‌باشد. مایکروسافت گزینه هدفون را به عهده فروشگاه‌های عرضه کننده و اپراتورها واگذار کرده و احتمالا هنگام خرید گوشی لازم باشد به فکر خرید جداگانه هدفون نیز بیفتید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - بسته بندی

برای استفاده از نمایشگرهای داک مایکروسافت، لازم است که از ویندوز کوانتینیوم استفاده کنید که این گزینه نیز همانند هدفون، باید به شکل جداگانه تهیه شود.

طراحی گوشی Microsoft Lumia 950 XL

ابعاد بدنه گوشی مایکروسافت لومیا 950XL برابر با 151.9×78.4×8.1 میلی‌متر است که با این حساب، 7 میلی‌متر بلندتر و 5 میلی‌متر عریض‌تر از 950 می‌باشد. همچنین وزن دستگاه نیز 15 گرم بیشتر از نسخه کوچکتر می‌باشد که با توجه به اندازه بزرگتر و باتری حجیم‌تر، این تفاوت ابعاد و وزن کاملا قابل توجیه است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - طراحی

مطمئنن مایکروسافت می‌توانست در طراحی این گوشی بهتر از این‌ها ظاهر شود، مخصوصا با توجه به قیمت خرید بالای دستگاه. پلاستیک مات، جنس بدنه معمول و متعارف این روزهای گوشی‌های پرچمدار نیست. البته باید اعتراف کنیم که جنس بدنه دستگاه، بیشتر به سلیقه کاربر بستگی دارد و شاید برخی از کاربران جنس بدنه پلاستیکی را به بدنه‌های شیشه‌ای و سبک‌تر از آن بدنه‌های فلزی ترجیح دهند. قسمت جلویی دستگاه کاملا با یک لایه گوریلا گلس 4 پوشیده شده که باید بتواند این صفحه نمایش 5.7 اینچی را به خوبی دربرابر خط و خش‌ها مصون نگه دارد.

قاب پشتی نیز از جنس پلی‌کربنات بوده و به راحتی قابل جداسازی است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - طراحی

در حالی که سایر کمپانی‌های سازنده گوشی، پرچمداران خود را با بدنه‌های یکپارچه از جنس شیشه/فلز طراحی می‌کنند، اما مایکروسافت دقیقا همان روش نوکیا را در این زمینه ادامه می‌دهد. البته این بدین معنی نیز می‌باشد که کاربران می‌توانند به راحتی قاب پشتی دستگاه را به رنگ‌های دلخواه خود تعویض کنند، باتری به راحتی قابل تعویض است و همچنین امکان استفاده از کارت‌های microSD نیز فراهم شده است. همچنین نسخه دو سیم کارته این گوشی نیز عرضه شده که به نظر می‌رسد مایکروسافت خواسته نظر کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های دو سیم کارت را نیز جلب کند.

به جرأت می‌توان گفت که تنها مساله موجود درباره این گوشی، قیمت آن است. در واقع قیمت خرید گوشی مایکروسافت لومیا 950XL اصلا تطابقی با طراحی آن ندارد. البته می‌توان طور دیگری نیز به این مساله نگاه کرد. به عقیده برخی از کاربران، طراحی این دستگاه بر خلاف طراحی‌های پر زرق و برق، کاملا ساده بوده و این موضوع دقیقا همان چیزی است که این دسته از کاربران به دنبال آن هستند.

گوشی مایکروسافت Lumia 950 XL جزو گوشی‌های بزرگ و فبلتی می‌باشد، اما ابعاد و اندازه‌های آن چندان دردسر ساز نیست و دستگاه به راحتی در جیب شما قرار می‌گیرد. کیفیت ساخت و همگونی بدنه عالی است و هیچ برآمدگی و یا مورد اضافی در فریم گوشی دیده نمی‌شود.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - طراحی

همواره در دست گرفتن گوشی‌های پلاستیکی نسبت به گوشی‌هایی با بدنه‌های فلزی/شیشه‌ای راحت‌تر بوده و این گوشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. کار کردن یک دستی یا عکاسی با لومیا 950 ایکس ال راحت بوده و به هیچ وجه احساس نخواهید کرد که گوشی در حال لیز خوردن از دست‌تان می‌باشد – مشکلی که همواره حین کار کردن با اکثر فبلت‌های امروزی مواجه می‌شویم.

در قسمت جلویی دستگاه، صفحه نمایش 5.7 اینچی با رزولوشن QHD همه توجهات را به خود جلب می‌کند، اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها نیز توجه کنیم.

در نگاه اول به قسمت بالایی صفحه نمایش گوشی، شاید خروجی صدای گوشی تنها گزینه‌ای باشد که به چشم‌تان بخورد، اما اگر نگاه دقیق‌تری بیندازید، متوجه می‌شوید که گزینه‌های زیادی در این قسمت تعبیه شده‌اند. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، اسکنر عنبیه چشم و سنسورهای سنجش نور محیط و مجاورت از گزینه‌هایی هستند که در کنار خروجی صدای گوشی قرار گرفته‌اند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - طراحی قسمت جلویی

در گوشه سمت چپ، متوجه یک پخش کننده نور قرمز خواهید شد که به اسکنر عنبیه کمک می‌کند تا در تمامی شرایط نور محیط به درستی کار کند. این نور قرمز به راحتی قابل تشخیص می‌باشد، اما طوری طراحی نشده که هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش حواستان را پرت کند.

دو تا از چهار میکروفون موجود در گوشی Lumia 950 XL در قسمت جلویی قرار دارند که یکی در بالای صفحه نمایش و دیگری در پایین آن قرار دارد. دو میکروفون دیگر نیز در پشت گوشی تعبیه شده‌اند. همه‌ی این چهار میکروفون برای ضبط صدای هرچه با کیفیت‌تر در این گوشی حین فیلم‌برداری استفاده می‌شوند.

دوربین اصلی 20 مگاپیکسلی این دستگاه که همان دوربین پشتی آن محسوب می‌شود، مجهز به لنز کارل زایس، سیستم لرزشگیر اپتیکال و فلش سه‌گانه RGB می‌باشد. این دوربین بوسیله یک محافظ دایره‌ای شیشه‌ای احاطه شده که این امر باعث شده این دوربین با برآمدگی جزیی در قاب پشتی همراه باشد. همچنین اسپیکرهای گوشی نیز درست در سمت چپ این دوربین تعبیه شده‌اند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - طراحی قسمت پشتی

در سمت چپ گوشی مورد خاصی وجود ندارد، اما در سمت راست می‌توانید دکمه دو مرحله‌ای شات و دکمه‌های ولوم در طرفین دکمه پاور را مشاهده کنید. البته استفاده از چنین سیستمی برای دکمه‌های ولووم کمی عجیب به نظر می‌رسد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - طراحی کناره‌ها

جک 3.5 میلی‌متری در بالای گوشی و پورت microUSB نوع C در پایین گوشی قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - طراحی قسمت بالایی و پایینی دستگاه

در صورتی که قاب پشتی دستگاه را جدا کنید، باتری قابل تعویض 3340mAh، یک/دو اسلات سیم کارت و همچنین اسلات microSD را مشاهده خواهید کرد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - قاب پشتی و اسلات‌ها

صفحه نمایش گوشی Microsoft Lumia 950 XL

صفحه نمایش گوشی مایکروسافت Lumia 950 XL با وجود اندازه بزرگتر نسبت به 950، همان وضوح تصویر QHD با پنل AMOLED برای نمایش تصویر را دارا می‌باشد. با وجود اینکه اندازه 5.7 اینچی برای صفحه نمایش یک گوشی ابعاد بزرگی محسوب می‌شود، اما به لطف رزولوشن QHD، تراکم پیکسلی آن برابر با 518 پیکسل در هر اینچ می‌باشد که عدد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - صفحه نمایش

در صورتی که از کناره‌ها به این صفحه نمایش نگاه کنید، رنگ‌های نمایش داده شده در آن را کمی متمایل به رنگ سبز احساس خواهید کرد، موضوعی که در صفحه نمایش 950 به هیچ وجه با آن روبرو نخواهید شد.

لازم به ذکر است که این صفحه نمایش دقیقا از همان تکنولوژی ClearBlack نوکیا به منظور کاهش بازتاب نور و نمایش هرچه واقعی‌تر رنگ‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل، عملکرد صفحه نمایش در زیر تابش مستقیم نور آفتاب، یکی از بهترین‌ها می‌باشد.

یکی دیگر از نکات مثبتِ صفحه نمایش گوشی لومیا 950XL، رندر فوق‌العاده رنگ‌ها می‌باشد. میانگین DeltaE ثبت شده برای این صفحه نمایش برابر با 1.6 می‌باشد که تا اینجای کار پایین‌ترین DeltaE میانگین ثبت شده برای صفحه نمایش یک دستگاه موبایل می‌باشد. گفتنی است که میانگین DeltaE پایین‌تر از 3 برای صفحه نمایش‌های گوشی، به معنی فوق‌العاده بودن رندر رنگ‌ها در آن صفحه نمایش می‌باشد.

همچنین مایکروسافت اپلیکیشنی به منظور تنظیم دستی رنگ‌ها و برخی تنظیمات دیگر در این گوشی قرار داده تا بتوانید رنگ‌های صفحه نمایش این گوشی را به سلقیه خود سفارشی‌سازی کنید.

طول عمر و باتری گوشی Microsoft Lumia 950 XL

باتری 3340mAh گوشی Lumia 950 XL، تقریبا 10% حجیم‌تر از باتری استفاده شده در 950 می‌باشد. چیپست قدرتمندتر و صفحه نمایش بزرگتر، باعث می‌شود به طول عمر بیشتر 950XL نسبت به 950 شک کنیم، اما واقعیت امر چیز دیگری را نشان می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - باتری - طول عمر باتری

توجه داشته باشید که تست‌های طول باتری این گوشی، روی نسخه تک سیم کارته آن انجام گرفته و ممکن است که این اعداد و ارقام برای نسخه دو سیم کارته کمی پایین‌تر از این‌ها باشد. به هر حال، باتری این گوشی در هر سه تست حالت مکالمه، پخش ویدیو و وب‌گردی، عملکرد قابل قبولی داشته و تقریبا می‌توان گفت که طول عمر باتری این گوشی جزو خوب‌ها می‌باشد.

ارتباطات گوشی Microsoft Lumia 950 XL

نقد و بررسی گوشی Microsoft Lumia 950 XL را با بررسی امکانات ارتباطی آن ادامه می‌دهیم. این گوشی از 12 الی 14 باند LTE (بسته به منطقه عرضه دستگاه)، اکثر باندهای 3G و همچنین هر چهار باند GSM پشتیبانی می‌کند. این گوشی دارای یک یا دو اسلات نانو سیم می‌باشد.

ارتباطات بی‌سیم محلی این گوشی شامل پشتیبانی دوباند WiFi a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.1، GPS و A-GPS و همچنین رادیو FM می‌باشد. همچنین قابلیت Screen Mirroring با استفاده از پروتکول Miracast برای به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش گوشی با صفحه نمایش‌های بزرگتر فراهم شده است.

گوشی Microsoft Lumia 950 XL از پورت microUSB نوع C پشتیبانی می‌کند. همانطور که می‌دانید، microUSB نوع C جدیدترین نوع درگاه microUSB محسوب می‌شود که همانند پورت‌های دستگاه‌های اپل، دو طرفه می‌باشد. در صورتی که قصد استفاده از USB OTG ،USB Host و یا کیبرد و ماوس‌های سیمی را دارید، باید از آداپتور مایکروسافت Display Dock استفاده کنید.

مایکروسافت کوانتینیوم

با استفاده از Display Dock مایکروسافت، می‌توانید امکانات فوق‌العاده‌ای را به این گوشی اضافه کنید. اما برای استفاده از برخی از این امکانات که بوسیله پروتکل بی‌سیم Microcast قابل اجرا هستند، نیازی به تهیه این آداپتور ندارید. با استفاده از پروتکل Microcast می‌توانید به سایر صفحه‌نمایش‌ها و کیبرد و ماوس‌های بلوتوثی متصل شوید، اما به یاد داشته باشید که همواره با Microcast در یک لحظه می‌توانید فقط به یکی از این موارد متصل شوید و همانند Display Dock قادر نخواهید بود که از همه امکانات به صورت هم‌زمان استفاده کنید.

ویندوز 10 از یک اپلیکیشن کاربردی به نام Gadgets بهره می‌برد که از لحاظ کاربری کاملا شبیه به اپلیکیشن سونی Smart Concept می‌باشد. این اپلیکیشن گوشی را قادر می‌سازد که به راحتی با وسایل جانبی متصل شده به دستگاه تقابق پیدا کند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - اپلیکیشن گجتس

بخش نرم افزاری گوشی Microsoft Lumia 950 XL

بدون شک مهم‌ترین بخش در مورد نقد و بررسی گوشی Microsoft Lumia 950 XL مربوط به بخش نرم‌افزاری آن می‌باشد تا سخت‌افزاری آن. این گوشی در واقع دومین گوشی عرضه شده با سیستم عامل ویندوز 10 می‌باشد. سیستم عاملی که در این گوشی با آن روبرو هستیم، تقریبا با شیوه‌ای که در ویندوز فون 8 دیده بودیم طراحی شده، اما با هسته سیستم عامل کاملا متفاوت و بسیار شبیه به نسخه کامل دستکتاپی ویندوز 10 و نسخه‌ای که در ایکس‌باکس وان تجربه کرده‌ایم. دقیقا این موضوع همان استراتژی مایکروسافت می‌باشد که با یکپارچه سازی خط تولید تمامی محصولات خود، بتواند کمک بزرگی به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در جهت توسعه اپلیکیشن‌ها برای تمامی پلت‌فرم‌ها کرده باشد.

در صورتی که تجربه کاربری با گوشی‌های ویندوز فونی را داشته باشید، مطمئن باشید با رابط کاربری ویندوز 10 موبایلی احساس غریبگی نخواهید کرد. صفحه خانه کاشی‌های زنده (Live Tile)، لیست اپلیکیشن‌ها، عملیات‌ها، نوتیفیکیشن‌ها، تاگل‌ها و منوی تنظیمات، از مواردی هستند که شاید بگویید بدون هیچ تغییری نسبت به ویندوز فون 8 طراحی شده‌اند، اما در صورتی که گوشی را در دست‌تان گرفته و با آن کار کنید، متوجه بهبودهای بی‌شمار این رابط کاربری خواهید شد.

کامپوننت‌ها و قابلیت‌های جدیدی به این رابط کاربری اضافه شده که اشاره به آنها خالی از لطف نیست. بررسی بخش نرم‌افزاری گوشی Microsoft Lumia 950 XL را با بررسی Glance Screen شروع می‌کنیم.

قابلیت Glance Screen یکی از ویژگی‌های مهم در ویندوز 10 موبایلی می‌باشد که صفحه نمایش AMOLED این گوشی، زیبایی آن را دوچندان کرده است. در واقع ویژگی گلنس اسکرین شامل مواردی مانند ساعت، تاریخ و تعداد نوتیفیکیشن‌ها می‌باشد که به شکل سیاه و سفید نمایش داده می‌شوند. تنظیمات سفارشی‌سازی این بخش، شامل فعال کردن حالت شب و تعیین مدت زمان فعال بودن صفحه نمایش می‌باشد.

در مورد صفحه قفل چیز خاصی وجود ندارد و همانند سایر صفحه قفل‌هایی که دیده‌ایم، نوتیفیکیشن‌ها در این بخش نیز نمایش داده می‌شوند و همچنین می‌توانید تصویر پس‌زمینه را تغییر دهید و یا اینکه به عهده اپلیکیشن فیسبوک واگذار کنید. مورد جدیدی که به این بخش اضافه شده، پشتیبانی از Windows Hello می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - صفحه قفل

Windows Hello با قابلیت تشخیص عنبیه چشم

Windows Hello نامی است که مایکروسافت برای فریم‌ورک (framework) جدید خود برای احراز هویت بیومتریک خود انتخاب کرده است. برای استفاده از این فریم‌ورک، دستگاه باید از سخت‌افزارهایی مانند Iris Scanner (اسکنر عنبیه)، تشخیص چهره و یا سنسور اثر انگشت استفاده کند. البته استفاده از قابلیت Windows Hello فقط محدود به اسمارت‌فون‌ها نبوده و تمامی پلت‌فرم‌هایی که از ویندوز 10 بهره می‌برند، در صورت فراهم بودن بستر سخت‌افزاری می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، سخت افزاری که در گوشی مایکروسافت Lumia 950 XL برای استفاده از Windows Hello تعبیه شده، اسکنر عنبیه می‌باشد که می‌توانید در بالای صفحه نمایش مشاهده کنید.

هنگامی که گوشی برای اولین بار چشم‌تان را اسکن کرد، پیشنهاد می‌کند فرایند اسکن را به منظور عملکرد هرچه بهتر در شرایط نوری متفاوت تکرار کنید.

باید اعتراف کنیم که عملکرد اسکنر عنبیه در این گوشی فوق‌العاده بوده و تحت تاثیر محیط‌های کم‌نور در فضاهای بسته و حتی شب قرار نمی‌گیرد. در صورتی که این قابلیت را فعال کنید، برای باز کردن صفحه قفل کافی است که صفحه نمایش را فعال کرده و به گوشی خیره بشوید. فراید تشخیص چشم تقریبا یک یا دو ثانیه طول می‌کشد. البته برای این منظور، لازم است که گوشی را کمی به چشم‌تان نزدیک کنید.

صفحه خانه Live Tile

Live Tile یا کاشی‌های زنده قابلیت جدیدی برای ویندوز 10 محسوب نمی‌شود و کاربران ویندوز فون با این صفحه خانه کاملا آشنا هستند. ویندوز 10 مانند ویندوز فون 7 و 8 از دو صفحه خانه پشتیبانی می‌کند. صفحه اول شامل تمامی کاشی‌های زنده، آیکون‌های استاتیک و پوشه‌ها می‌باشد و صفحه دوم شامل لیست قابل پیمایش (scrollable) تمامی اپلیکیشن‌ها می‌باشد. می‌توانید اندازه کاشی‌ها را تغییر دهید و همچنین پین کردن آیکون‌ها نیز به راحتی انجام‌پذیر است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - صفحه خانه

با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی Microsoft Lumia 950 XL حدود 0.5 اینچ از 950 بزرگتر است، پس طبیعتا قادر است کاشی‌های بیشتری در صفحه خانه نمایش دهد. می‌توانید در بخش تنظیمات گزینه “Show more tiles” را فعال/غیر فعال کنید.

برای کاشی‌های این رابط کاربری دو نوع تصویر پس‌زمینه در نظر گرفته شده که یکی مربوط به پشت کاشی‌ها (تمام صفحه) و دیگری روی کاشی‌ها می‌باشد. در بخش تنظیمات مربوط به کاشی‌ها، می‌توانید با انجام برخی از تنظیمات، کاشی‌ها و اندازه آنها را سفارشی‌سازی کنید و همچنین قابلیت شفافیت (transparency) به تنظیمات کاشی‌ها اضافه شده است که زیبایی صفحه خانه را بیشتر از پیش می‌کند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - صفحه خانه

بخش نوتیفیکیشن یا به اصطلاح Action Center شامل چهار بخش قابل سفارشی‌سازی برای تاگل‌ها و نوتیفیکیشن‌ها می‌باشد. عملکرد آن شبیه به همتای خود در سیستم عامل اندروید می‌باشد. می‌توانید با کشیدن صفحه به سمت پایین به این بخش دسترسی پیدا کنید. گزینه حذف تمامی نوتیفیکیشن‌ها نیز در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توانید با کلیک روی All settings به تمامی تاگل‌ها دسترسی پیدا کنید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - اکشن سنتر

مایکروسافت تقریبا از همان روش اپل برای هندل کردن اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند – اکثر اپلیکیشن‌ها با فشردن دکمه ویندوز متوقف می‌شوند و پردازش آنها در صورتی که به همان اپلیکیشن برگردید ادامه پیدا می‌کند. برخی از اپلیکیشن‌ها مانند برنامه ناوبری، کورتانا و اپلیکیشن‌های باتری حتی با خارج شدن از آنها به پردازش خود ادامه می‌دهند، مگر اینکه پردازش آنها را کلا ببندید (همانند تسک منیجر در ویندوز).

تسک سویچر 950XL برخلاف 950 که 3 پردازش را نمایش می‌دهد، قادر است 6 پردازش را نمایش دهد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - تسک سویچر

یکی دیگر از قابلیت‌های این رابط کاربری که تقلیدی از رابط کاربری سیستم عامل iOS می‌باشد، امکان استفاده تک دستی از گوشی می‌باشد. مایکروسافت راه آسانی را برای دسترسی هرچه راحت‌تر به قسمت بالای صفحه نمایش شامل نوتیفیکیشن بار در اختیار کاربران قرار داده است. برای این منظور کافی است که دکمه ویندوز را فشار داده و نگه دارید، خواهید دید که تمامی رابط کاربری تا وسط صفحه نمایش پایین خواهد آمد. دقیقا این همان روشی است که در گوشی‌های اپل آیفون دیده بودیم.

بخش تنظیمات قادر است به حالت تبلتی نیز در بیاید. با چرخش گوشی به حالت افقی با محیطی شبیه به کنترل پنل ویندوز روبرو خواهید شد. با انتخاب یکی از گزینه‌ها در بخش تنظیمات، با رابط کاربری دو ستونی مواجه خواهید شد که این رابط کاربری فقط مختص بخش تنظیمات نبوده و در برخی اپلیکیشن‌ها مانند پیام‌رسانی، دفترچه تلفن و مایکروسافت Outlook Mail انجام بعضی از عملیات‌ها را راحت‌تر می‌کند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - حالت افقی

Microsoft Cortana – دستیار صوتی ویندوز 10

اپل Siri دارد، اندروید Google Now و حال، ویندوز کورتانا دارد. در حالی که دو رقیب ویندوزی‌ها در دنیای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها از دستیارهای صوتی خود بهره می‌بردند، جای خالی یک دستیار صوتی قدرتمند در ویندوز فون کاملا محسوس بود. حال با عرضه ویندوز 10 و معرفی دستیار صوتی Cortana، کاربران ویندوزی اسمارت‌فون‌ها نیز می‌توانند به سیستم عامل گوشی خود ببالند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - کورتانا

کورتانا قادر است دستورات و سوالاتی که به زبان طبیعی انسان پرسیده می‌شوند را تشخیص داده و با صحبت کردن پاسخ کاربر را داده و از خود بازخورد نشان دهد. این دستیار دیجیتالی می‌تواند برنامه روزانه کاربر را با ارایه اطلاعاتی در زمینه اتفاقات، قرارها، وضعیت آب و هوا، اخبارهای مهم و نتایج ورزشی و برخی علایق کاربر که از پیش تعیین شده است، مدیریت کند.

عملکرد و بنچمارک های گوشی Microsoft Lumia 950 XL

کمپانی مایکروسافت از چیپست معروف اسنپ‌دراگون 810 برای گوشی لومیا 950 ایکس ال استفاده کرده که همواره با مشکل داغ کردن همراه بوده. به همین دلیل، مایکروسافت با اعمال تغییراتی توانسته تا حد قابل توجهی از این مشکل در پرچمدار خود جلوگیری کند. استفاده از سیستم خنک‌کننده مایعی که قبلا در تبلت‌های مایکروسافت سورفیس دیده بودیم، همان راه‌حل ویندوزی‌ها برای برطرف کردن این مشکل می‌باشد.

گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - مایکروسافت کوانتینیوم

سیستم خنک‌کننده مایعی توانسه تا حد زیادی از داغ کردن گوشی جلوگیری کند، اما در پردازش‌های سنگین می‌توان گفت باز گوشی با مشکل گرم کردن روبرو می‌شود. خبر خوب درباره این موضوع این است که منظور از پردازش‌های سنگینی که اشاره کردیم، فقط به استفاده از Continuum محدود می‌شود. البته شاید دلیل این امر نیز به استفاده هم‌زمان از گوشی و شارژ دستگاه در حالت استفاده از کوانتینیوم برگردد.

این چیپست شامل 8 هسته پردازشی و پردازنده گرافیکی آدرنو 430 به همراه 3 گیگابایت حافظه رم می‌باشد. 8 هسته اشاره شده از 4 هسته Cortex-A57 با کلاک 2.0GHz و 4 هسته Cortex-A53 با کلاک 1.5GHz تشکیل شده است که در ترکیب با 3 گیگابایت رم، بطور حتم قدرت پردازشی مناسبی برای اجرای پردازش‌های مالتی تسکینگ و Windows Continuum قرار می‌دهد.

بنچمارک BaseMark OS II که از بنچمارک‌های شناخته شده گوشی/تبلت می‌باشد، آزمونی برای اندازه‌گیری CPU، گرافیک، مموری، وب و عملکرد سیستم می‌باشد و نتایج امیدوار کننده‌ای برای 950XL نشان می‌دهد. این آزمون امتیاز این دستگاه را تقریبا با گوشی Note 5 که از چیپست اگزینوس 7540 استفاده می‌کند، برابر و 15% از 950 که از چیپست اسنپ‌دراگون 808 بهره می‌برد، برتر نمایش می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - باتری - بنچمارک براوزرمارک اواس 2

پردازنده گرافیکی آدرنو 430 بدون شک یکی از بهترین‌ها در نوع خود می‌باشد و نتایج بسیار خوبی را برای این گوشی در بنچمارک BaseMark X GPU رقم زده است. امتیاز 950XL در این بنچمارک بسیار نزدیک به گوشی Galaxy S6 می‌باشد که از پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای مالی T760MP8 برخوردار است. همچنین این امتیاز 20% از امتیاز 950 که از پردازنده آدرنو 418 استفاده می‌کند، بهتر است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - باتری - بنچمارک براوزرمارک ایکس

و در آخر، وقت آن رسیده که مرورگر جدید ویندوز Edge را تست کنیم. با وجود اینکه مایکروسافت معتقد است با ارایه این مرورگر عملکرد مرورگر پیش‌فرض خود را در زمینه‌های بارگذاری صفحات وب و رندر کردن آنها بهبود بخشیده، اما باز عملکرد آن به پای مرورگرهای گوگل کروم و سافاری اپل نمی‌رسد. با توجه به اینکه در این گوشی مرورگر Edge از چیپست اسنپ‌دراگون 810 استفاده می‌کند، اما نتایج بنچمارک Kraken 1.1 کاملا نامید کننده هستند و تست‌های جاوا اسکریپت دیگر مانند BrowserMark 2.1 نیز کاملا گواه این ادعا می‌باشند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - باتری - بنچمارک کراکن 1.1

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - باتری - بنچمارک براوزرمارک 2.1

بخش دوربین گوشی Microsoft Lumia 950 XL

نقد و بررسی گوشی Microsoft Lumia 950 XL در تبلت‌فون را با بررسی دوربین این گوشی ادامه می‌دهیم. این گوشی دقیقا از همان دوربین استفاده شده در 950 بهره می‌برد. این دوربین از سنسور BSI 1/2.4 با رزولوشن 20MP استفاده می‌کند. همچنین این دوربین با گواهی زایس، سیستم لرزشگیر اپتیکال و فلش سه‌گانه LED RGB همراه است. لنز زایس مورد بحث ما دارای گستره دید 26 میلی‌متری می‌باشد که در نوع خود برای دوربین یک اسمارت‌فون فوق‌العاده است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - دوربین اصلی

اپلیکیشن دوربین جدید ویندوزی‌ها برای تمامی دستگاه‌هایی که از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، رابط کاربری یکسانی دارد. در صورتی که گوشی را به صورت افقی بگیرد، در سمت بالا نوار قابل گسترش تنظیمات دوربین و در سمت راست صفحه نمایش، رابط کاربری حلقه‌ای مانندی را مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در تصاویر رابط کاربری دوربین این گوشی مشاهده می‌کنید، با کشیدن آیکون شاتر به سمت چپ، می‌توانید به هر یک از حلقه‌ها دسترسی پیدا کنید. 6 حلقه به نشانه 6 تنظیمات مختلف در دسترس است.

تغییرات اعمال شده روی تنظیمات تعادل رنگ سفید، فوکوس، ISO، سرعت شاتر و نمایش تصویر و مقادیری که برای هر یک از آنها تعریف می‌کنید، ذخیره می‌شوند. در حالت کلی می‌توان گفت رابط کاربری اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین این گوشی، یکی از جالب‌ترین و کارآمدترین رابط‌های کاربری دوربین می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - دوربین - رابط کاربری

متاسفانه اخیرا کمپانی مایکروسافت از اپلیکیشن استور خود برنامه Panorama را حذف کرده و اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین نیز این ویژگی را دارا نمی‌باشد. البته می‌توان از اپلیکیشن‌های توسعه داده شده سایر کمپانی‌های نرم‌افزاری برای گرفتن تصاویر پانوراما استفاده کرد.

همانطور که اشاره کردیم، رابط کاربری تمامی گوشی‌های لومیا که از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، یکسان می‌باشد، اما بواسطه سخت‌افزار قدرتمند سری 950 لومیا، چند ویژگی متمایز به این رابط کاربری اضافه شده است.

Rich Capture

اولین ویژگی مورد بحث ما، ابزار Lumia Rich Capture می‌باشد. با وجود اینکه با استفاده از این ابزار می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بگیرید، اما نحوه عملکرد آن به شکل دقیق مشخص نیست. در واقع، هنگام استفاده از ریچ کپچر، دوربین چند تصویر پشت‌سر هم می‌گیرد و با ادغام آنها، تصویر نهایی باکیفیت‌تری ارایه می‌دهد، برخی اوقات عملکرد آن کاملا شبیه به حالت عکاسی HDR است و یا بعضا در محیط‌هایی که شدت نور سفید زیاد است، تصاویر را از درخشندگی اضافی خلاص می‌کند و حتی بعضا تفاوت عکاسی با این ابزار اصلا مشهود نیست. در حالت کلی، عملکرد Rich Capture اصلا قابل پیش‌بینی نیست.

نکته جالب در مورد این ابزار، استفاده از آن در محیط‌های کم‌نور و یا در شب است. در صورتی که فلش دوربین در حالت روشن/خودکار قرار داشته باشد، با فشردن دکمه شاتر، دوربین اقدام به گرفتن دو تصویر که یکی با فلش و دیگری بدون فلش است، می‌کند. این سیستم که اصطلاحا Dynamic Flash نام دارد، به شما این امکان را می‌دهد که تصویر گرفته شده را با تنظیم روشنایی آن ویرایش کنید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - رابط کاربری - دوربین - ویژگی ریچ کپچر

 Live Images

همانطور که از اسم این ویژگی مشخص است، Live Image مانند دوربین گوشی‌های آیفون به گرفتن تصاویر زنده و انیمیشنی می‌پردازد، اما برخلاف آیفون که تصاویر را هم به فرمت ویدیویی MP4 و هم عکس ذخیره می‌کند، لایو ایمیج فقط به شکل تصویر با دیتای اضافی در فرمت JPG ذخیره می‌کند. تمامی اپلیکیشن‌های عکس موجود در ویندوز 10 می‌توانند این تصاویر را به شکل انیمیشن نمایش دهند.

Lossless zoom

این دوربین با استفاده از سنسور رزولوشن بالای خود، دارای ویژگی Lossless zoom می‌باشد که در کیفیت 8 مگاپیکسلی و تا زوم 2x ممکن است.

البته امکان زوم دو برابر تنها برای حالت عکاسی در نظر گرفته نشده و می‌توانید در فیلم‌برداری با وضوح 1080p نیز از این ویژگی بدون کم شدن کیفیت ویدیو استفاده کنید.

سایر ویژگی‌ها

حالت‌های عکاسی HDR و پانوراما در این اپلیکیشن دوربین وجود ندارند. البته اپلیکیشن Lumia Panorama به صورت رایگان قابل دانلود می‌باشد و می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن، تصاویر 50 مگاپیکسلی پانورامیک بگیرید. برای محیط‌هایی که می‌خواهید از HDR استفاده کنید، همانطور که اشاره کردیم می‌توانید از ویژگی Rich Captured استفاده کنید.

بالا آمدن اپلیکیشن دوربین گوشی Microsoft Lumia 950 XL به سرعت انجام می‌گیرد، اما فوکوس خودکار به اندازه کافی سریع نیست (مخصوصا در محیط‌های کم‌نور).

در حالت کلی می‌توان دوربین گوشی 950XL و 950 را یکی از بهترین دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها نامید که برخلاف اکثر دوربین‌های رزولوشن بالا، تصاویر گرفته اصلا با مشکل شارپ بودن و یا نویز (حتی در محیط‌های کم‌نور) همراه نیستند.

سلفی 5 مگاپیکسلی این دستگاه نیز تصاویر واقعا با کیفیتی به تصویر می‌کشد و خروجی این دوربین تصاویری با جزییات زیاد، نویزهای پایین، رنج دینامیکی بالا و رنگ‌های دقیق می‌باشد.

فیلم‌برداری 4K و همچنین FullHD با ویژگی Lossless zoom که اشاره کردیم، از دیگر قابلیت‌های فوق‌العاده این دوربین است. قسمت تنظیمات دوربین شامل فلش، تعادل رنگ سفید، نمایش ویدیو و فوکوس می‌باشد. مقادیری که برای فوکوس در نظر گرفته شده‌اند، می‌تواند روی هر یک از manual ،auto و infinity تنظیم شود.

سیستم لرزشگیر اپتیکال شامل حالت فیلم‌برداری نیز می‌باشد و تاثیر بسزایی در کیفیت فیلم‌ها دارد.

زوم دیجیتال در حین فیلم‌برداری نیز ممکن است و در حالت 1080p برابر با 3x و در حالت 720p برابر با 4x می‌باشد. مقدار پیش‌فرض برای سرعت فیلم‌برداری در حالت 1080p برابر با 30 فریم بر ثانیه می‌باشد، اما می‌توانید مقادیر 60fps و حتی 24 و یا 25 فریم بر ثانیه را نیز برای این حالت تنظیم کنید.

وضوح فیلم‌ها در حالت 4K برابر با 3840×2160 با سرعت تصویر 30 فریم بر ثانیه می‌باشد. در این کیفیت نرخ بیتی تصاویر برابر با 52Mbps و نرخ نمونه‌برداری صدا برابر با 48KHz می‌باشد.

در کل می‌توان گفت دوربین 20 مگاپیکسلی استفاده شده برای گوشی لومیا 950 ایکس ال و 950 کاملا گزینه‌ای شایسته برای دوربین گوشی‌های پرچمدار می‌باشد و می‌توان این دوربین را یکی از مهمترین نقاط قوت این دو گوشی نامید.

سخن پایانی

اسمارت‌فون‌ها با هدف نزدیک کردن کارایی گوشی‌های موبایل به سیستم‌های خانگی در حال بهبود و پیشرفت هستند. در این راستا گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته‌اند. اما به راستی چند درصد از کارهایی که می‌توانید با سیستم‌های خانگی انجام دهید را با این گوشی‌ها انجام داد؟ دو گوشی 950XL و 950 بدون هیچ اغراقی در دنیای فعلی اسمارت‌فون‌ها به لطف سیستم عامل ویندوز 10 و دو ویژگی Continuum و پروتکل Microcast بیشتر از هر اسمارت‌فون دیگر به این مهم نزدیک شده‌اند.

بسیاری از منتقدان دنیای اسمارت‌فون‌ها نقدهای زیادی درباره قیمت خرید گوشی Microsoft Lumia 950 XL و برادر کوچکترش وارد می‌کنند. اما یک سوال کلیشه‌ای : همانند گوشی‌های آیفون، چقدر از قیمت خرید گوشی‌های 950XL و 950 به بخش نرم‌افزاری آن مربوط می‌شود؟

شک نکنید که به غیر از بخش دوربین، در تمامی بخش‌های سخت‌افزاری، گوشی Samsung Galaxy S6 سخت‌افزار بسیار قدرتمندتری نسبت به 950XL دارد. اما آیا امکانات و کارایی این دو گوشی قابل مقایسه می‌باشد؟ آیا می‌توانید گلکسی اس 6 را به یک سیستم خانگی تبدیل کنید؟

گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال - مایکروسافت کوانتینیوم

چیپست اسنپ‌دراگون 810، صفحه نمایش 5.7 اینچی با رزولوشن QHD، حافظه رم 3 گیگابایتی و داخلی 32 گیگابایتی قابل ارتقا و دوربین فوق‌العاده 20 مگاپیکسلی گزینه‌های بسیار مناسبی برای یک پرچمدار تلقی می‌شوند. اما مطمئن باشید که جالب‌ترین بخش در مورد این گوشی، بخش سیستم عامل و نرم‌افزاری آن می‌باشد.

در صورتی که از عهده قیمت خرید گوشی مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال بر بیایید، این گوشی یکی از بهترین پیشنهادهای ما برای کاربران علاقه‌مند به خرید گوشی‌های پرچمدار می‌باشد. همچنین مطمئن باشید با خرید این گوشی و ارایه آپدیت‌های بی‌شمار برای سیستم‌عامل ویندوز 10، تا مدت قابل توجهی از خرید اسمارت‌فون دیگری بی‌نیاز خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *