روند تکامل شبکه‌های موبایل

تکامل نسل های ارتباطی در گوشی های موبایل

شبکه‌های ارتباطی اصطلاحی است که اگر قصد خرید گوشی یا علاقمند به دنیای فناوری هستید این روزها به واسطه پیشرفت تکنولوژی زیاد به گوشتان خورده است. این مسئله برای کاربرانی که دنبال خرید گوشی مناسب برای خود هستند بیشتر می‌تواند چالش بر انگیز باشد. در ادامه این مطلب از فروشگاه اینترنتی تبلت فون به معرفی نسل‌های ارتباطی و روند تولید اسمارت‌فون‌هایی با این قابلیت که برای خرید گوشی های 4G ساپورت می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند خواهیم پرداخت.

نسل‌های ارتباطی برای گوشی‌های موبایل به مانند پیشرفت این دسته از گجت‌ها در حال تکامل هستند. احتمالا به جز گوشی‌های ساده که تنها کاربرد مکالمه و ارسال و دریافت پیامک را دارند، بقیه گوشی‌ها از شبکه‌های 3G پشتیبانی می‌کنند. این مسئله در دنیای تبلت‌ها پیشرفت مشابه گوشی را ندارد و هنوز هم تولید کننده‌های تبلت محصولاتی فقط با پشتیبانی 2G تولید می‌کنند. گام بعدی پیشرفت در شبکه‌های تلفن همراه، 3G بود که مزیت‌هایی مانند سرعت بالای انتقال اطلاعات و افزایش فرمت‌های تبادل را در پی داشت. سابقه شبکه‌های نسل سوم به بعد به سال 2000 میلای بر می‌گردد و ژاپن به عنوان اولین کشوری می‌باشد که از این نسل از شبکه‌های ارتباطی به طور گسترده بهره برده است. در طی چند سال اخیر افزایش توسعه شبکه‌های 3G با سرعت فراوانی در حال پیگیری بوده و امروزه در اکثر کشورها، اپراتورهای فعال این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در کشور ما نیز سه اپراتور ایرانسل همراه اول و رایتل به کاربران با استفاده از زیر ساخت‌های خود سرویس ارایه می‌دهند.

بعد از نسل سوم شبکه‌های ارتباطی، از سال 2008 اصطلاح 4G یعنی نسل چهار از شبکه‌های ارتباطی وارد دنیای تکنولوژی و ارتباطات شد که امکانات بسیار جالبی را در رابطه با سرعت انتقال اطلاعات در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته لازم به ذکر است که پیاده سازی این نسل هنوز همه‌گیر بودن نسل سوم را نداشته و اکثریت کشورها مشکل زیر ساخت پیاده سازی را دارند. از شرایط این نسل از شبکه‌های تلفن همراه که بتوان به آن نسل چهارم گفت باید اینترنتی با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در جابجایی‌های سریع و برای حالت‌های معمولی سرعتی معادل یک گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار دهد. البته در بین راه اصطلاحاتی مانند LTE نیز به شبکه‌های تلفن همراه راه یافته که به نوعی بهبود شبکه‌های 3G به شمار می‌روند، اما با این حال سرعتی که در اختیارتان قرار می‌دهد می‌تواند شما را راضی نگه دارد.

در حالی که هنوز شاهد گسترش همه جانبه نسل چهار نیستیم و برخی کشورها مشکلات اساسی در این رابطه دارند، حرف و حدیث‌هایی از نسل پنچم نیز به گوش می‌رسد، اما مطمئنن تا رسیدن به مرحله بهرمندی از این نسل زمان زیادی لازم خواهد بود.

در ادامه معرفی نسل‌های شبکه‌های ارتباطی، حالا که دید کلی در مورد آنها بدست آورده‌اید، می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تری در خرید گوشی خود داشته باشید. در کنار این موضوع می‌توانید از مطلب نکات مهم در خرید گوشی نیز بهره ببرید تا خرید مناسب‌تری داشته باشید.

حال اگر قصد خرید گوشی با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های 4G را دارید، باید این مسئله را در نظر بگیرید که هنوز در کشورمان راه زیادی برای بهره مندی و دسترسی به این قابلیت داریم. اما با این حال بهره‌مندی گوشی از این امکان می‌تواند ارزش خرید شما را بالاتر ببرد. روند گسترش گوشی‌های 4G ساپورت بسیار سریعتر از روند پیاده سازی این استاندارد در حال پیگیری است و تولید کنندگان تنوع مدل‌های زیادی در محصولات خود به خصوص از سال 2014 به بعد اعمال کرده‌اند. به طوری که اکنون با قیمت 400 هزار تومان نیز می‌توانید گوشی 4G ساپورت خریداری کنید. اگر میزان هزینه خود برای خرید را مشخص کرده‌اید، می‌توانید مدل‌های زیادی متناسب با هزینه خود برای خرید پیدا کنید.

هواوی، سونی و سامسونگ مدل‌های مناسبی برای خرید گوشی 4G ساپورت میان رده امسال روانه بازار کرده‌اند که می‌تواند گزینه انتخابی شما برای خرید باشد. در دسته فبلت‌ها نیز گزینه‌های مناسبی برای خرید وجود دارد. در سال 2015 اکثر گوشی‌های عرضه شده امکان ساپورت از 4G را برای کاربر فراهم کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *