گزینه های خرید گوشی هوشمند مجهز به صفحه کلید QWERTY

با وجود اینکه دقت صفحه نمایش‌های لمسی روز به روز افزایش می‌یابد و درصد خطا در هنگام تایپ با این صفحه‌های لمسی بسیار کاهش یافته است، اما همچنان برخی از کاربران علاقه‌مند به استفاده از صفحه کلیدهای فیزیکی هستند. باید اعتراف کنیم که لذت کار با صفحه کلیدهای فیزیکی QWERTY بیشتر از هر صفحه کلید لمسی می‌باشد. اما در دنیای امروزی اسمارت‌فون‌ها که تمامی کمپانی‌های سازنده سعی در پایین آوردن ضخامت دستگاه‌ها و صفحه‌نمایش‌های بدون حاشیه هستند، متاسفانه کمتر به گوشی‌های QWERTY پرداخته می‌شود. در واقع به غیر از کمپانی بلک‌بری که دیگر مانند سال‌های پیش فعالیت زیادی در تولید گوشی‌های هوشمند ندارد، تنها دو کمپانی ال‌جی و سامسونگ اقدام به تولید گوشی‌های دارای صفحه کلید فیزیکی می‌کنند که متاسفانه این محصولات نیز فقط در سرزمین مادری‌شان و با صفحه کلید تلفنی عرضه می‌شوند. قبل از پرداختن به گزینه‌های خرید گوشی هوشمند دارای صفحه کلید فیزیکی، بهتر است با انواع فرم‌های گوشی‌های دارای صفحه کلید آشنا شویم.

انواع فرم‌های گوشی‌های دارای صفحه کلید

حتما بیاد دارید که قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند، این محصولات با شکل و ظاهرهای مختلفی عرضه می‌شدند. ساده‌ترین فرم گوشی‌ها که در واقع اولین نیز محسوب می‌شد، گوشی‌های دارای صفحه کلید تلفنی بودند. سپس گوشی‌های تاشو، کشویی و … نیز به انواع فرم‌های گوشی‌ها اضافه شد.

گوشی‌های فرم تلفنی: ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین فرم گوشی‌ها می‌باشد که با دو نوع صفحه کلید تلفنی و QWERTY عرضه می‌شوند، مانند نوکیا 1100 و اچ‌تی‌سی چاچا.

گوشی های فرم تلفنی

گوشی‌های تاشو از پایین: این گوشی‌ها که دارای صفحه کلید تلفنی می‌باشند، هنوز هم توسط سامسونگ و ال‌جی تولید می‌شوند، مانند سامسونگ گلکسی گلدن.

گوشی سامسونگ گلکسی گلدن

گوشی‌های تاشو از بالا: به دلیل اینکه فرم این گوشی‌ها چندان کاربر پسند نبود، بیش از ده سال است که دیگر تولید نمی‌شوند.

گوشی سونی اریکسون P910

گوشی‌های کشویی: این فرم از گوشی‌ها همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارد و در دو نوع کشویی به سمت پایین و کشویی به طرفین طراحی می‌شوند. کمپانی نوکیا یکی از مطرح‌ترین تولید کنندگان این گوشی‌ها بود. گوشی‌های کشویی در دو نوع صفحه کلید تلفنی و صفحه کلید QWERTY طراحی می‌شوند. یکی از جدیدترین و مطرح‌ترین گوشی‌های کشویی تولید شده، گوشی BlackBerry Priv می‌باشد.

گوشی موتورولا Droid 4 XT894

همانطور که در دسته‌بندی بالا مشاهده کردید، گوشی‌های QWERTY در دو فرم تلفنی و کشویی عرضه می‌شوند. در این میان هر یک از این دو نوع علاقه‌مندان خاص خود را دارند و نمی‌توان در حالت کلی یکی را به دیگری ارجحیت داد. در ادامه مطلب قصد داریم گزینه‌های خرید گوشی مجهز به صفحه کلید QWERTY که در بازار فعلی گوشی‌های ایران نیز به راحتی یافت می‌شوند را معرفی کنیم.

گوشی BlackBerry Q10

در واقع این گوشی بلک‌بری که محصول 2013 می‌باشد، ارزان‌قیمت‌ترین گزینه خرید گوشی هوشمند مجهز به صفحه کلید QWERTY می‌باشد. طراحی این گوشی به گونه‌ای است که حتی در استفاده یک دستی از گوشی نیز با مشکلی مواجه نخواهید شد. فرم قسمت بالایی و پایینی گوشی گرد است و در قسمت راست، دکمه‌های کنترل صدا و پاور و در سمت چپ دو درگاه microUSB و microHDMI تعبیه شده‌اند. اندازه صفحه نمایش مربعی این محصول برابر با 3.1 اینچ بوده و با رزولوشن 720×720 می‌تواند کیفیت نمایش تصویر قابل قبولی ارایه کند.

مشخصات گوشی بلک‌بری Q10

بلک‌بری از تراشه اسنپ‌دراگون TI-OMAP-4470 برای نسخه 3G گوشی BlackBerry Q10 استفاده کرده است. این چیپست با دارا بودن دو هسته Cortex-A9 با کلاک 1.5 گیگاهرتز در ترکیب با حافظه رم 2 گیگابایتی می‌تواند به خوبی پردازش‌های سیستم‌عامل بلک‌بری OS نسخه 10 را اجرا کند. البته جدیدترین نسخه این سیستم‌عامل انحصاری کانادایی‌ها (10.3.1) برای این گوشی نیز عرضه شده است. 16 گیگابایت حافظه داخلی این دستگاه است که به لطف وجود اسلات microSD می‌توان این فضا را تا 64+16 گیگابایت افزایش داد. بخش دوربین از دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی با کیفیت فیلم‌برداری 1080p@30fps و دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی با کیفیت 720p تشکیل شده است. مشخصات این گوشی به گونه‌ای است که علاوه بر علاقه‌مندان به خرید گوشی دارای صفحه کلید، بتواند توجه خریداران گوشی‌های میان‌رده اقتصادی را نیز به خود جلب کند.

گوشی BlackBerry Q20 / Classic

گوشی Q20 که با اسم بلک‌بری کلاسیک نیز شناخته می‌شود، جانشین Q10 می‌باشد که برای اولین بار در اواسط 2014 رونمایی شد. از لحاظ مشخصات فنی، بلک‌بری تغییرات چندانی در این نسخه اعمال نکرده است. البته بخش طراحی شامل این موضوع نمی‌شود. طراحی دکمه‌های کنترل ولوم و پاور، اضافه کردن Trackpad نوری و کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش از تغییرات مثبت بوجود آمده در طراحی گوشی Q20 می‌باشد. متاسفانه بلک‌بری درگاه microHDMI را از Q10 به این گوشی انتقال نداده است. این گوشی مجهز به صفحه نمایش مربعی با بزرگی 3.5 اینچ، رزولوشن 720×720 و تراکم پیکسلی 294ppi می‌باشد.

مشخصات گوشی بلک‌بری Q20

بکارگیری از چیپست اسنپ‌دراگون S4 Plus در کنار حافظه رم 2 گیگابایتی در مقایسه با نسل پیشین ارتقا محسوب نمی‌شود. اما خوشبختانه مصرف منابع سیستم‌عامل بلک‌بری در مقایسه با سیستم‌عامل اندروید بهینه‌تر بوده و چندان به قدرت پردازشی بالایی در گوشی‌های میان‌رده نیاز نیست. دو سنسور 8 و 2 مگاپیکسلی به ترتیب برای دوربین اصلی و سلفی بکار گرفته شده‌اند. با توجه به مشخصات و قیمت خرید گوشی بلک‌بری Q20، می‌توان گفت ارزش خریدش به مراتب پایین‌تر از ارزش خرید Q10 می‌باشد.

گوشی BlackBerry Passport

این گوشی در واقع جانشین خط تولید سری Q بلک‌بری می‌باشد. Passport یکی از شایسته‌ترین محصولات بلک‌بری می‌باشد که با مشخصات بسیار خوبی که دارد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید گوشی با صفحه کلید فیزیکی باشد، مخصوصا برای کاربرانی که گوشی‌های کشویی یا تاشو چندان به مزاقشان خوش نمی‌آید. طراحی این گوشی یکی از خاص‌ترین طراحی‌هایی می‌باشد که از این کمپانی دیده‌ایم. ابعاد گوشی بیشتر از پیش مربعی شده و استفاده یک دستی از گوشی تقریبا غیر ممکن است. فریم گوشی از جنس فلز می‌باشد، اما قاب پشتی از طراحی پلی‌کربنات بهره می‌برد. در سمت راست گوشی می‌توانید دکمه‌های کم/زیاد صدا و در بین آنها دکمه پاور را مشاهده کنید. صفحه نمایش 4.5 اینچی این دستگاه از نوع IPS بوده و به رزولوشن خاص 1440×1440 و تراکم پیکسلی 453ppi می‌تواند با بهترین کیفیت تصاویر را نمایش دهد.

مشخصات گوشی بلک بری پاسپورت

چهار هسته قدرتمند Krait-400 با کلاک 2.26GHz و پردازنده گرافیکی آدرنو 330 از مشخصات چیپست اسنپ‌دراگون 801 ی می‌باشند که در این گوشی بکار گرفته شده است. 3 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت ظرفیت حافظه داخلی می‌باشد. همچنین بخش دوربین از سنسور 13 مگایپکسلی (1080p@60fps) برای دوربین پشتی و 2 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی (720p) تشکیل شده است.

گوشی BlackBerry Priv

گوشی BlackBerry Priv نطقه عطفی در تاریخ کمپانی مطرح بلک‌بری محسوب می‌شود. زیرا که این محصول به عنوان اولین گوشی بلک‌بری با سیستم‌عامل اندروید شناخته می‌شود. بلک‌بری که طی سال‌های اخیر به دلیل عدم سود دهی در تولید گوشی‌هایی مبتنی بر سیستم‌عامل BlackBerry-OS در آستانه ورشکستگی قرار داشت، تمامی قدرت خود را در طراحی و تولید این گوشی شایسته بکار گرفته است. صفحه نمایش این گوشی مانند Galaxy S6 Edge از دو طرف خمیده است. با بالا بردن کشوی گوشی، با کیبرد QWERTY چهار ردیفه مواجه خواهید شد که به بهترین شکل ممکن طراحی شده است. اندازه صفحه نمایش 5.4 اینچ بوده و با بالاترین رزولوشن ممکن می‌تواند بهترین کیفیت نمایش را در اختیار کابران قرار دهد. کار محافظت از این صفحه نمایش بر عهده محافظ Gorilla Glass 4 می‌باشد.

مشخصات گوشی بلک بری پریو

بلک‌بری ترجیه داده به جای استفاده از چیپست اسنپ‌دراگون 810 که با مشکل داغ کردن همراه است، از چیپست کمی ضعیف‌تری (مدل 808) استفاده کند. بخش مموری این دستگاه از 3 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا با کارت‌های microSD تشکیل شده است. دوربین پشتی 18 مگاپیکسلی بلک‌بری پریو در نوع خود یکی از بهترین‌ها می‌باشد و قادر است فیلم‌هایی با کیفیت 2160p@30fps ضبط کند. دوربین سلفی نیز از سنسور 2 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

همانطور که مشاهده کردید، گزینه‌های خرید گوشی های مجهز به صفحه کلید‌های QWERTY که مشکلی در تهیه آنها نخواهید داشت، تنها به محصولات بلک‌بری محدود شده‌اند. کمپانی‌هایی همچون موتورولا و اچ‌تی‌سی نیز در گذشته اقدام به طراحی چنین محصلاتی می‌کرده‌اند، اما متاسفانه در طی چند سال اخیر شاهد هیچ محصول جدیدی در دسته ذکر شده از طرف این کمپانی‌ها نبوده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *