مشاوره خرید بهترین محافظ گلس گوشی موبایل

راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش گوشی موبایل

 

در سال های اخیر صفحه نمایش گوشی های هوشمند نسبت به گذشته در مقابل ضربه و خط و خش مقاوم تر شده اند، اما علی رغم این پیشرفت،  امکان این که در اثر اتفاقی غیر منتظره، آسیبی جدی به صفحه نمایش گوشی وارد شود همچنان وجود دارد. با توجه به بالا بودن قیمت گوشی های هوشمند و سهم عمده ای که صفحه نمایش ها در این قیمت بالا دارند، بدون شک محافظت از صفحه نمایش از اهمیت بالایی برای کاربران برخوردار می باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، به معرفی انواع محافظ های صفحه نمایش و شرح ویژگی های هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. محافظ های صفحه نمایش در حالت کلی به دو نوع شیشه ای (Temper Glass) و پلاستیکی تقسیم می شوند که نوع پلاستیکی نیز به دو نوع PET و Nano TPU تقسیم می شود. نوع Pet ساختاری پلی استر داشته و از پوششی مات و مقاوم در برابر خراشیدگی نیز بهره می برد در حالی که نوع Nano TPU از ترمو پلاستیک پلی اورتان ساخته شده و از مقاومت بیشتری نیز بهره می برد. در میان محافظ های پلاستیکی، نوع Nano TPU از کیفیت بسیار بهتری بهره می برد. در مجموع، محافظ های پلاستیکی مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی داشته و در برابر ضربه از مقاومت چندان بالایی بهره نمی برند. در مقابل، محافظ های شیشه ای (گلس) به دلیل حرارت بالایی که در فرآیند ساخت آن ها وجود دارد، از نرخ سختی 9H یا 8H بهره برده و مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و همچنین ضربه نیز از خود نشان می دهند.

محافظ های شیشه ای به انواع مختلفی تقسیم می شوند. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت گلس، تخت یا فول(تمام صفحه) بودن گلس و در نهایت دور چسب یا فول چسب بودن گلس، مواردی می باشند که در خرید گلس های شیشه ای باید به آن ها توجه کرد. گلس های تخت تقریبا برای تمامی مدل های گوشی های هوشمند موجود می باشند و با توجه به قیمت مناسبی نیز که دارند، در نگاه اول گزینه ای بسیار عالی برای محافظت از صفحه نمایش گوشی های هوشمند به شمار می روند. اما مشکلی که در استفاده از این نوع گلس ها پیش می آید، استفاده از آن ها در گوشی هایی می باشد که به صفحه نمایش هایی 2.5D و نه تخت مجهز می باشند. هنگام چسباندن گلس های تخت به صفحه نمایش های 2.5D، به دلیل کمی خمیده بودن لبه های این نوع صفحه نمایش، لبه های گلس به طور کامل به صفحه نمایش گوشی نچسبیده و اندکی هوا میان صفحه نمایش و گلس باقی می ماند که منجر به پدید آمدن حباب هایی در زیر گلس می شود. فول گلس نوعی از گلس می باشد که برای حل این مشکل، روانه بازار شد. گلس های فول با توجه به طراحی آن ها، هنگام قرار گرفتن روی صفحه نمایش گوشی، تمامی قسمت جلو گوشی را پوشش داده و از ایجاد حباب هایی در زیر گلس و حتی در قسمت لبه های آن نیز جلوگیری می کنند. در نتیجه این نوع گلس ها از کیفیت بالاتری در مقایسه با گلس های تخت بهره برده و با قیمت بیشتری نیز در دسترس می باشند.

راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش گوشی

علاوه بر تخت یا فول بودن گلس ها، دور چسب بودن یا فول چسب بودن، دیگر تفاوت موجود میان گلس ها می باشد. در گلس های فول چسب همان طور که از نام آن ها مشخص می باشد، تمام سطحی از گلس که روی صفحه نمایش گوشی قرار می گیرد، به چسب آغشته شده است در حالی که در گلس های دور چسب، فقط لبه های گلس آغشته به چسب می باشد. کاملا روشن است که چسبندگی گلس های فول چسب قوی تر و محکم تر از گلس های دور چسب بوده و در نتیجه کیفیت آن ها نیز بالا می باشد. نفوذ گرد و غبار به گلس های فول چسب به سختی اتفاق افتاده و مقاومت آن ها نیز به دلیل چسبندگی محکم ترشان، بیشتر می باشد.

در بحث انتقال بهتر نور و رنگ صفحه نمایش، محافظ های شیشه ای یا همان گلس ها به دلیل بهره مندی از جنسی صاف و روشن، عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با محافظ های پلاستیکی دارند ضمن این که با توجه به فرآیند ساخت آن ها که تحت حرارت بالایی انجام می پذیرد، خاصیت ضد بازتابی نیز در آن ها بیشتر می باشد. اما کیفیت بالای محافظ های شیشه ای، قیمت بالاتری را نیز برای آن ها به ارمغان آورده است. تفاوت در جنس مواد به کار رفته در محافظ های شیشه ای و همچنین تفاوت در تکنولوژی ساخت آن ها، دلایلی می باشند که قیمت محافظ های شیشه ای یا همان گلس ها را بالا برده اند.

محافظ های پلاستیکی در ضخامت های مختلفی نیز عرضه می شوند و اکثرا برچسب های ارزان قیمتی می باشند که همان طور که اشاره نیز شد، بیشتر در برابر خراشیدگی مقاوم می باشند ضمن این که با توجه به جنسی که دارند، در عملکرد لمسی صفحه نمایش نیز تاثیر منفی می گذارند.

و در نهایت، محافظ های صفحه نمایش به دو نوع کلی مات و براق نیز تقسیم می شوند. چنان چه صفحه نمایش گوشی کاربر از نوع براق باشد، به دلیل ضریب کنتراست و شفافیت رنگ بیشتری که این نوع صفحه نمایش ها دارند، توزیع رنگ در این نمایشگر ها به طرز اشباع تر و شدید تری انجام شده و نقاط سیاه رنگ نیز در آن ها عمیق تر به نظر می رسند. در نتیجه در محیط بیرون و زیر نور مستقیم خورشید، محتوای این صفحه نمایش ها به سختی قابل مشاهده می باشد. برای این دسته از صفحه نمایش ها، به دلیل جلو گیری از بازتاب نور، استفاده از محافظ صفحه های مات پیشنهاد می شود.

در مجموع باید گفت که اگر سلامت گوشی و به خصوص صفحه نمایش آن برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است یا اگر از آن دسته از کاربرانی می باشید که گوشی های همراهشان به دفعات از دستشان افتاده و در نتیجه احتمال آسیب رسیدن به صفحه نمایش گوشی بالا می باشد، استفاده از محافظ صفحه های شیشه ای یا همان گلس ها گزینه ای مناسب برای شما می باشد. اما اگر ضخامت نسبتا زیاد محافظ های شیشه ای منجر به اذیت شما می شود و یا احتمال ضربه خوردن به صفحه نمایش گوشی را پایین می دانید، بنابراین محافظ صفحه های پلاستیکی که از ضخامت کمتری نیز بهره می برند، گزینه ای مناسب برای شما خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *