نکات امنیتی اندروید

راههای افزایش امنیت درگوشی و تبلت اندرویدی

در مورد نکات امنیتی اندروید راه‌کارهای زیاد و گاها عجیبی در وب فارسی می‌توان یافت، اما واقعیت امر این است که برای حفظ امنیت اندروید نیازی به راه‌کارهای اینچنینی و یا اپلیکیشن‌های اضافی نیست. در واقع با اتکا به راهکارهای گوگل و بخش امنیتی اندروید، می‌توان تا حد امکان گوشی یا تبلت اندرویدی را امن نگه داشت.

قبل از پراختن به این نکات، به یاد داشته باشید که برخی از مسیرهای گفته شده نسبت به رابط کاربری دستگاه‌تان متغیر است. پس اگر مسیر گفته شده را در دستگاه‌تان پیدا نکردید، سعی کنید نزدیک‌ترین کلمه از لحاظ معنایی را نسبت به کلمه گفته شده پیدا کنید (برای مثال در برخی از گوشی‌ها اطلاعات دستگاه در گزینه About Device می‌باشد و در برخی About Phone).

محافظت از دستگاه اندرویدی و اطلاعات

رعایت نکاتی که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم باعث خواهد شد امنیت اطلاعات گوشی اندرویدی‌تان در صورت گم شدن در حد قابل توجهی افزایش یابد اما به یاد داشته باشید که امنیت 100% ممکن نیست.

فعال کردن قفل صفحه نمایش

قفل صفحه را فعال کنید

متاسفانه برخی از کاربران اندرویدی از فعال کردن قفل صفحه صرف نظر می‌کنند. اما فعال کردن این گزینه در واقع اولین و ضروری‌ترین گزینه برای امن کردن گوشی اندرویدی می‌باشد. برای فعال کردن Screen Lock باید از تنظیمات گوشی به مسیر زیر بروید:

Settings>Security>Screen Lock

برای فعال کردن قفل صفحه می‌توانید از مواردی همچون پین، پسورد، الگوی تصویری و تشخیص چهره استفاده کنید.

اپلیکیشن اندروید دیوایس منیجر

از اپلیکیشن Android Device Manager استفاده کنید

این اپلیکیشن یکی از بهترین برنامه‌های امنیتی برای دستگاه اندرویدی می‌باشد. بعد از نصب این اپلیکیشن، با اکانت جیمیلی که روی اندرویدتان تنظیم است وارد اپلیکیشن شوید و گزینه‌های “Remotely locate this device” و “Allow remote lock and erase” را فعال کنید.

مشخصات صاحب دستگاه اندرویدی روی صفحه نمایش

مشخصات تماس‌تان را روی صفحه قفل اضافه کنید

اگر شخصی که دستگاه اندرویدی گم شده‌ای را پیدا کند، می‌تواند با استفاده از اطلاعات تماسی که روی صفحه قفل نمایش داده می‌شود با شخص مورد نظر تماس بر قرار کند. اطلاعات تماس می‌تواند شامل مواردی همچون اسم کاربر، شماره تماس و یا ایمیل فرد باشد. برای وارد کردن این اطلاعات می‌توانید به مسیر زیر مراجعه کنید:

Settings>Security>Owner info

پشتیبان گیری از دیتای اندروید

از اطلاعات‌تان پشتیبان گیری کنید

با پشتیبان‌گیری از اطلاعاتی مانند مخاطبان، اپلیکیشن‌ها و فایل‌های دستگاه می‌توانید خسارت وارد شده از گم شدن و یا خراب شدن آن را به حداقل برسانید.

انکریپت کردن اندروید

گوشی‌تان را انکریپت کنید

انکریپت کردن بهترین راه برای تضمین امنیت اطلاعات دستگاه گم شده می‌باشد. گوشی‌های مانند نکسوس 6 و 9 به صورت پیش‌فرض انکریپت شده می‌باشند. برای انکریپت کردن سایر دستگاه‌های اندرویدی که از اندروید ژله‌بین و یا بالاتر استفاده می‌کنند می‌توانید به مسیر زیر رفته و دستگاه اندرویدی‌تان را انکریپت کنید:

Settings>Security>Encrypt Phone

تامین امنیت اینترنتی

علاوه بر نکات امنیتی که برای حفظ امنیت گوشی اندرویدی در صورت گم شدن اشاره کردیم، نکاتی نیز وجود دارند که با رعایت آنها امنیت گوشی یا تبلت اندرویدی‌تان در برابر خطرات اینترنتی و بد افزارها تا حدودی بر آورد می‌شود.

گوگل پلی استور

اپلیکیشن ها را از منابع معتبر دانلود کنید

بیشترین آمار آسیب دیدن گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی از راه نصب اپلیکیشن‌ها از منابع غیر معتبر می‌باشد. اپلیکیشن‌های موجود در منابع معتبر مانند پلی استور همواره قبل از قرار گرفتن در فروشگاه چک شده و از ایمن و مطمئن بودن آنها اطمینان حاصل می‌شود. اما اگر مجبورید اپلیکیشنی را از یک منبع نا معتبر دانلود و نصب کنید، حتما به مجوزهای دسترسی آن توجه کنید. برای مثال یک اپلیکیشن ویرایشگر تصاویر نیازی به دسترسی به لیست مخاطب‌ها و ایمیل‌هایتان ندارد.

تصدیق دو مرحله ای اکانت گوگل

تصدیق دو مرحله‌ای گوگل اکانتتان را فعال کنید

امکان تصدیق دو مرحله‌ای که two-step verification نام دارد، یک ابزار بسیار کاربردی برای بالا بردن امنیت اکانت گوگل‌تان می‌باشد. بدین شکل که در حین ورود به اکانت‌تان علاوه بر پسورد، کدی توسط گوگل به گوشی شما ارسال می‌شود که بدون وارد کردن آن نمی‌توان وارد اکانت شد.

بلوکه کردن پاپ آپ

مواظب تبلیغات اینترنتی باشید

در حین وبگردی با تبلیغات و پاپ آپ‌های زیادی روبرو می‌شویم. بهتر است مواظب این بنرها و پاپاپ‌ها باشید، زیرا که ممکن است بدافزارهایی را به شما پیشنهاد دهد که به گوشی یا تبلت اندرویدی‌تان آسیب برساند. پس بهتر است هر درخواست اطلاعات، پسورد و اپلیکیشنی که این صفحه‌های وب برایتان پیشنهاد می‌کنند را تایید نکنید.

گوگل کروم

از کروم به عنوان مرورگر پیش فرض استفاده کنید

مرورگر کروم که حالا مرورگر پیش‌فرض اندروید نیز می‌باشد، یکی از امن‌ترین مرورگرهای در دسترس برای اندروید است که با بروز رسانی‌های مکرر امنیت کاربران را بالاتر می‌برد.

بدافزارهای اندروید

اگر شک دارید مشکل دستگاه‌تان از بد افزار است …

اگر به تازگی گوشی یا تبلت اندرویدی‌تان با مشکلی مواجه شده و شما مطمئن نیستید که مشکل بوجود آمده از نصب یک بدافزار می‌باشد، ابتدا دستگاه‌تان را در حالت safe mode اجرا کنید. اگر مشکل مورد نظر در حالت safe mode حل شده، پس شک نکنید که عامل آن یک اپلیکیشن می‌باشد. از حالت safe mode خارج شده و نگاهی به اپلیکیشن‌های تازه نصب شده بیندازید و اپلیکیشنی که به آن شک دارید را حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *