راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت

قلم سامسونگ S Pen ؛ راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت

وقتی صحبت از قلم‌های استایلوس فوق پیشرفته می‌شود، محصولات سامسونگ خودشان را از سایر رقبا متمایز می‌کنند. در میان سایر قلم‌ها، شاید تنها قلم اپل یا همان Apple Pencil بتواند ادعا کند که یارای رقابت با قلم‌های ساخت کمپانی کره‌ای را دارد و از نظر برند و نام تجاری همپای سامسونگ بوده و برای دستگاه‌های پیشرفته ساخته شده است.

در مقاله راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت می‌خواهیم شما را با دستگاه‌هایی که از این قلم‌ها پشتیبانی می‌کنند آشنا سازیم، بگوییم که اگر قلم خود را گم کردید چه کاری انجام دهید تا برایش جایگزین پیدا کنید، ویژگی‌های کلیدی این قلم را بشناسید و با تازه‌ترین امکانات آن آشنا شوید؛ پس با تبلت‌فون همراه باشید.

قیمت و خرید قلم S Pen سامسونگ S21 Ultra 5G

نگاهی کوتاه به تاریخچه قلم اِس پن سامسونگ

تاریخچه ساخت قلم اِس سامسونگ یا همان قلم هوشمند به شکل عجیبی با تاریخچه ساخت گوشی‌های سری گلکسی نوت (Galaxy Note) گره خورده است زیرا از این قلم‌ها همزمان با معرفی اولین گوشی این خط تولید در سال 2011 رونمایی به عمل آمد. نخستین موبایل سری گلکسی نوت به‌گونه‌ای طراحی شده بود تا زمینه‌ای را فراهم سازد که بتوان از دستگاه هم به عنوان گوشی استفاده کرد و هم به عنوان تبلت. البته گلکسی نوت 1 تنها 5.3 اینچ سایز داشت که نسبت به استانداردهای امروزه بسیار کوچک می‌باشد.

راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت

قلم اس پن سامسونگ نوت ۲

از سال 2011 تا کنون، قلم اِس همچون یک همنشین باوفا، با گوشی‌های سری گلکسی نوت همراه شده و حتی در جدیدترین اعضای این خط تولید یعنی گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20) که در سال 2020 معرفی شد نیز حضور داشته است. در واقع این قلم یک ویژگی اضافه در دستگاه‌های سری گلکسی نوت بوده که وقتی به آن نیاز نداریم هم در قاب موبایل جای می‌گیرد. بر این اساس، اگر تا کنون یکی از گوشی‌های این سری را خریده‌اید، حتماً یکی از این قلم‌ها را نیز در اختیار دارید.

در سالیان اخیر، قلم اِس بسیار دقیق‌تر و از نظر کارایی پیشرفته‌تر شده و حتی در سال 2021 با گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra) نیز سازگار شده است. قلم استایلوس این موبایل اما، شیوه طراحی متفاوت‌تری دارد و کارایی‌اش زیاد متنوع نیست. این وسیله یک ویژگی اضافه برای پرچمدار جدید سامسونگ است که برای قرارگیری در کنار گوشی به یک قاب مخصوص نیاز دارد.

ویژگی‌های کلیدی قلم اِس پن S21 Ultra و سری نوت

راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت

قلم اِس همیشه یک روش بسیار کاربردی برای برقراری دقیق‌تر ارتباط با گوشی به حساب آمده و همواره یک وسیله باکلاس‌تر جهت کار کردن با موبایل تلقی شده که وقتی آن را در دست می‌گیرید، احساس خوبی به شما می‌دهد. قلم اِس نسل اول که در سال 2011 معرفی شد، 256 سطح حساس به فشار داشت حال آنکه جدیدترین قلم، دارای 4096 سطح حساس به فشار است که قطعاً برای هنرمندان بسیار دقیق خواهد بود.

در سال 2018، این قلم به اتصال بلوتوث مجهز شد تا بتوانیم از راه دور با آن کار کرده و به وسیله آن روی نمایشگر ضربه بزنیم. اگر این قلم را بالای نمایشگر بکشید، بدون اینکه نیاز باشد صفحه گوشی را لمس کنید، گزینه‌های مختلف نمایش داده خواهد شد؛ ویژگی که در نرم‌افزارهای ساخت سامسونگ بیشتر خودش را نشان می‌دهد. البته خوشبختانه امکان شخصی‌سازی این گزینه‌ها وجود دارد.

در کنار این مورد، امکان یادداشت برداری دیجیتالی نیز فراهم شده و سیستم نرم‌افزاری سامسونگ می‌تواند این یادداشت‌ها را به همان شکلی که هست ذخیره کند و یا آنها را به متن تبدیل نماید. به علاوه، از قلم اِس می‌توان برای پر کردن برخی قسمت‌های خاص متن استفاده کرد و یا از آن برای نوشتن یادداشت در جاهای به خصوص مانند برگه قفل صفحه نمایش بهره گرفت.

راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت

سامسونگ S21 Ultra و قلم اس پن

علاوه بر موارد ذکر شده، از قلم اِس می‌توان برای گرفتن اسکرین شات و برش دادن قسمتی از نمایشگر سود برد و سپس روی آن عکس چیزی نوشت. این قلم قابلیت ترجمه کلمات با استفاده از گوگل ترنسلیت را نیز دارد. همچنین، می‌توانید از این قلم به عنوان دکمه از راه دور شاتر استفاده کنید تا بتوانید عکس سلفی بگیرید که سوژه به خوبی در فریم جای‌گیری کرده است.

در ادامه به کارایی‌های این قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت می‌رسیم که با یک انگشت می‌توان آنها را انجام داد و روی منوها و دکمه‌ها ضربه زد، روی نمایشگر چیزی کشید، متن یا تصویری را انتخاب کرد و . . . از نظر کاربرد، این قلم واقعاً همه چیز تمام است بنابراین اگر عادت کرده‌اید کارهایتان را با استفاده از قلم استایلوس انجام دهید، بدون آن خیلی سخت می‌توانید دوران را بگذرانید.

شیوه طراحی و ظاهر قلم اِس هم در سالیان گذشته تغییر کرده است. مثلاً بالای این قلم شبیه خودکار شده تا راحت‌تر بتوانیم آن را از قاب گوشی بیرون بیاوریم و تأییدیه ضد آب هم به استقامت آن افزوده است. حتی در جدیدترین مدل‌های این قلم، امکانی فراهم شده تا با استفاده از آن قفل موبایل خود را باز کنید.

خرید لوازم جانبی اصلی سامسونگ S21 Ultra

کدام گوشی و تبلت ها با قلم S-Pen سامسونگ سازگارند؟

راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، قلم اِس لوازم جانبی پیش‌فرض گوشی‌های سری گلکسی نوت است. اگر شما یکی از موبایل‌های این سری را بخرید، همراه با آن یک قلم نیز در اختیار خواهید داشت که امکانات و ویژگی‌های آن آماده استفاده شدن هستند. به علاوه، می‌توانید از چندین قلم اِس در دستگاه‌های سری گلکسی نوت استفاده نمایید.

همراه با تبلت‌های سری گلکسی تب اس (Galaxy Tab S) سامسونگ (مثلاً گلکسی تب اس 7 پلاس) نیز قلم فروخته می‌شود که البته قلم آنها با قلم گوشی‌های گلکسی نوت متفاوت است. متأسفانه پشتیبانی از قلم‌های استایلوس در تبلت‌های ارزان‌تر خط تولید گلکسی تب ای (Galaxy Tab A) مثلاً گلکسی تب ای 7 انجام نمی‌شود. بر این اساس، برای اینکه یک دستگاه از قلم پشتیبانی کند، باید به این مورد در لیست امکانات آن اشاره شده باشد.

در سال 2021، قلم اِس بالأخره به گوشی‌های سری گلکسی اس (Galaxy S) نیز رسید و مخصوصاً با گلکسی اس 21 اولترا سازگار شد هرچند همراه با این موبایل قلم استایلوس فروخته نمی‌شود و برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید، باید آن را به صورت جداگانه بخرید. به علاوه، برای قرار دادن این قلم همراه با گوشی، باید یک قاب مخصوص خریداری نمایید. البته کارایی‌های این استایلوس در مقایسه با استایلوس گوشی‌های سری گلکسی نوت نبوده (مثلاً ویژگی میانبر بلوتوثی ندارد) و از نظر طراحی کمی ضخیم‌تر و قدبلندتر است. سامسونگ به این منظور دو اکسسوری اختصاصی برای S21 Ultra طراحی کرده:

کیف هوشمند سامسونگ Clear View S21 Ultra 5G به همراه S-Pen

کاور سیلیکونی اورجینال سامسونگ Galaxy S21 Ultra به همراه S-Pen

خریدن یا جایگزین کردن قلم اِس

راهنمای جامع استفاده از قلم اس پن S21 Ultra و سری نوت

اگر قلم دستگاه خود را گم کردید و یا به هر دلیلی علاقه‌مند به خرید قلم اس پن سامسونگ S21 Ultra و سری نوت و یا تبلت هستید، می‌توانید از تبلت‌فون قلمی را خریداری کنید که با گوشی‌تان سازگار است. قیمت این قلم‌ها ممکن است با توجه به شرایط مختلف متغیر باشد ولی در حال حاضر قلم گلکسی نوت 20 که پنج رنگ مختلف دارد، در سایت سامسونگ 40 دلار قیمت گذاری شده است.

اگر هم به هر دلیلی نوک قلم اِس خراب شد یا آن را از دست دادید، نیازی نیست استایلوس جدید بخرید زیرا نوک آنها قابلیت تعویض شدن دارند. حتی ممکن است همراه با گوشی یا قاب آن نوک‌های اضافه در اختیار بگیرید. جداسازی یا تعویض نوک قلم‌ها به وسیله یک ابزار خاص انجام می‌شود تا راحت‌تر نوک قبلی کنده شود. این ویژگی مخصوص همه قلم‌های اِس می‌باشد.

در این میان، خبرهای خوبی در مورد قلم‌های استایلوس سامسونگ می‌شنویم به طوری که این شرکت اعلام کرده می‌خواهد یک قلم اس پرو (S Pen Pro) پیشرفته‌تر را در ماه‌های آتی سال جاری میلادی معرفی کند که البته فعلاً جزئیات زیادی در این مورد به دستمان نرسیده که این قلم چگونه کار خواهد کرد و نسبت به قلم‌های فعلی چه تفاوت‌هایی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *