رابط کاربری اندروید آبنبات چوبی

مقایسه رابط کاربری اندروید برند های مختلف

سیستم عامل اندروید چند سال است که توسط گوگل برای اسمارت‌فون ها عرضه شده است. سیستم عامل اندروید جزو سیستم عامل‌های متن باز است و همگان اجازه دارند قسمت‌های مختلف سیستم عامل را با توجه به نیازها و کاربری مورد نظر خود سفارشی سازی کنند. سازندگان مختلف گوشی موبایل با توجه به سیاست‌های خود اقدام به سفارشی سازی اندروید کرده‌اند. مساله زیبایی در طراحی و کاربر پسند بودن محصول که امروزه جزو فاکتورهای مهم در خرید گوشی محسوب می‌شود، باعث شده کمپانی‌های مطرح نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. امکانات فراهم شده در سیستم عامل اندروید به طور کلی در این اندرویدهای سفارشی سازی شده تفاوتی نمی‌کند. آنچه که عوض می‌شود نحوه چیدمان و دسترسی به گزینه‌های مختلف است. این نوع چیدمان و نحوه دسترسی به “رابط کاربری” مشهور است. شاید شما نیز در خرید گوشی و تبلت با مساله رابط کاربری مواجه شده‌اید و می‌دانید که رابط کاربری‌های مختلفی برای اندروید ساخته شده است. رابط کاربری پیش فرض اندروید شبیه به آن چیزی است که رو دستگاه‌های سری نکسوس نصب می‌شود. از این رابط کاربری پیش فرض گاها به عنوان “اندروید خام” یاد می‌شود. اندروید در هر نسخه اصلی تغییرات قابل توجهی در رابط کاربری پیش فرض خود ارایه می‌دهد. رابط‌های کاربری مختلف اندروید اشتباها به عنوان سیستم عامل شناخته می‌شوند. همه این روابط کاربری از نگاه سیستم عامل یکسان هستند و تفاوت‌های جزیی دارند. ولی برای آنچه که کاربر می‌بیند تفاوت‌های قابل توجهی مشهود است. این تفاوت‌ها از نحوه چیدمان برنامه‌ها و منوها گرفته تا تغییراتی در برنامه‌های پیش فرض اندروید را شامل می‌شود. گاها سازندگان موبایل از برنامه‌های پخش موسیقی اختصاصی٬ اپ استورهای اختصاصی یا دیگر برنامه‌های تولید شده توسط شرکای خود به عنوان پیش فرض در رابط‌های کاربری خود استفاده می‌کنند. در این نوشتار قصد داریم مرور مختصری بر رابط های کاربری مطرح موجود داشته باشیم. این روابط کاربری وابسته به برند گوشی موبایل هستند. یعنی عملا نمی‌توان رابط کاربری سامسونگ را روی یک گوشی برند سونی داشت. بنابراین یکی از مسایل تاثیرگذار در هنگام خرید گوشی ، رابط کاربری گوشی موبایل است.

رابط کاربری اچ تی سی سنس

رابط کاربری اچ تی سی سنس – HTC Sense

اچ تی سی سنس که اختصارا به سنس شهرت دارد، رابط کاربری توسعه داده شده توسط شرکت HTC است. اچ‌تی‌سی سنس به نظر کارشناسان و منتقدین بازار تبلت و موبایل، بهترین رابط کاربری اندروید است. رابط کاربری اچ تی سی طراحی تیره رنگ دارد. استفاده از پس زمینه تیره با فونت‌های سفید باعث مصرف بسیار بهینه باتری می‌شود. برخی از کاربران طراحی‌های تیره را دوست ندارند ولی در کل طراحی تک رنگ آیکن‌ها در ویجت‌های سنس بسیار جالب توجه است. مهمترین ویژگی اج تی سی سنس برنامه بلینک فید است. بلینک فید یک خبرخوان تصویری زیبا با آپدیت اتوماتیک برای صفحه خانه است. بلینک فید تمام اتفاقات تویتر٬ فیس بوک٬ برنامه‌های تقویم و دیگر سایت‌های خبری را به طور بسیار زیبایی در کنار هم تجمیع می‌کند. این عناوین قابلیت اسکرول دارند و در صفحه اول گوشی مطابق با سلیقه کاربر نمایش داده می‌شوند. امکان غیر فعال کردن این خبرخوان برای کاربرانی که استفاده از آن را دوست ندارند فراهم است و می‌توان از برنامه‌های جایگزین استفاده کرد.

آخرین نسخه از رابط کاربری اچ تی سی سنس، نسخه ی HTC Sense 7.0 است. این نسخه روی گوشی‌های HTC One M8 – HTC One M9 – HTC One M9 Plus – HTC One E9 – HTC One E9 Plus قابل دسترس است.

رابط کاربری ال جی اپتیموس

ال جی اپتیموس – Optimus UX

ال جی اوپتیموس رابط کاربری تولید شده توسط شرکت ال جی است. رابط کاربری ال جی یک ویژگی بسیار جالب دارد. قابلیت ناک آن KnockON که به وسیله آن می‌توان با دو بار زدن انگشت روی صفحه٬ صفحه نمایش گوشی را آنلاک کرد. قبل از این امکان، پیش فرضی وجود داشت که صفحه نمایش خاموش غیر قابل ارتباط برقرار کردن است. همچنین با این امکان، استفاده از گوشی موبایل تنها با یک دست آسانتر شده است. ال جی در رابط کاربری اوپتیموس بیشترین امکان سفارشی سازی را برای کاربران فراهم کرده است. علاوه بر این نکات، رابط کاربری ال جی به زیبایی و طراحی فوق العاده شهرت دارد. همچنین رابط کاربری ال جی هم برای اندروید و هم برای ویندوز فون طراحی شده است. عموما شرکت‌ها رابط کاربری خود را بر روی یک سیستم عامل توسعه می‌دهند، ولی شرکت ال جی از این قاعده مستثنی است. ال جی آخرین نسخه از رابط کاربری خود را یعنی LG Optimus UX 4.0 UI را بر روی پرچمدار فعلی خود یعنی LG G4 عرضه نموده است.
رابط کاربری سامسونگ تاچ ویز

سامسونگ تاچویز – TouchWiz UI

در بین گوشی‌های اندرویدی، گوشی‌های موبایل سامسونگ از همه محبوب ترند. بنابراین از نظر آماری، رابط کاربری شرکت سامسونگ معروف به تاچ ویز از تمام روابط کاربری محبوب‌تر است. تاچ ویز به سبکی و راحتی مشهور است. در صفحه اصلی یک ویجت ساعت و یک ویجت آب و هوای بزرگ وجود دارد. در حالیکه طراحی مدرن به سمت آیکن‌های مسطح٬ ساده و مینیمال پیش می‌رود، آیکن‌های مورد استفاده در تاچ ویز ضخیم٬ گرد و با آب و رنگ زیاد هستند. یکی از نقاط قوت سامسونگ برنامه‌های همراه تاچ ویز است. این برنامه‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و ویژگی‌های جالبی را به دستگاه‌های سامسونگ اضافه می‌کنند. برای مثال برنامه اسمارت اسکرول – Smart Scroll – امکان مرور صفحات و بالا و پایین کردن سایت‌ها را با کج کردن تلفن همراه می‌دهد. اسمارت پوس – Smart Pause – می‌تواند در هنگام تماشای ویدیو در صورتی که کاربر به صفحه نمایش نگاه نکند نمایش ویدیو را متوقف کند. این ویژگی‌ها در صورتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که گوشی موبایل سامسونگ خریداری شده امکانات سخت افزاری مورد نیاز را داشته باشد. به هر حال دست تکان دادن جلوی صفحه نمایش برای رفتن به آهنگ بعدی شاید به نظر خیلی جرکت جالبی نرسد، با این وجود رابط کاربری سامسونگ امکانات فوق العاده‌ای را برای کاربران فراهم می‌سازد.

رابط کاربری شرکت سونی Xperia UI نام دارد. رابط کاربری کمپانی هواوی EMUI و رابط کاربری تولید شده توسط شرکت شیائومی MIUI است. این رابط‌های کاربری بر روی گوشی‌های ساخته شده توسط هر کمپانی عرضه می‌شوند. رابط‌های کاربری فرق چندانی از لحاظ ساختاری ندارند و بسیار شبیه به هم هستند. سوال اینجاست که آیا در هنگام خرید گوشی و تبلت، رابط کاربری به عنوان فاکتور تاثیر گذار محسوب می‌شود یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "مقایسه رابط کاربری اندروید برند های مختلف"