نقد و بررسی تخصصی ساعت شیائومی آمازفیت GTR 2

در طی سالیان گذشته، محصولات آمازفیت (Amazfit) توانسته‌اند کاملاً موفقیت‌آمیز جای خود را در صنعت وسایل پوشیدنی هوشمند باز کنند. این شرکت بیشتر تمرکز خودش را روی تولید ساعت‌های خوش‌قیافه و با امکانات گذاشته و از طرف دیگر توجه ویژه‌ای نیز به باتری بادوام و قیمتِ مناسب دارد.

اگر بخواهیم ساعت آمازفیت Amazfit GTR 2 را نیز توصیف کنیم، باید دقیقاً همان جمله آخر پاراگراف قبل را بگوییم. این وسیله پوشیدنی نمونه موفق‌تر و پیشرفته‌تر آمازفیت GTR نسل اول می‌باشد بنابراین از نظر سخت‌افزاری و امکانات همه چیز تمام است. در این ساعت ویژگی‌هایی نظیر میکروفون و اسپیکر برای دادن فرامین صوتی، بلوتوث برای تماس بلوتوثی، حافظه داخلی 3 گیگابایتی برای ذخیره فایل‌های صوتی و رابط کاربری تازه با تصاویر پس‌زمینه متنوع جای‌گیری کرده‌اند. کامل کننده این امکانات فوق‌العاده نیز باتری بادوامی می‌باشد که می‌تواند تا 14 روز مقاومت کند. در نهایت هم باید به قیمت عالی و مقرون به صرفه 180 دلاری آن اشاره کنیم.

آمازفیت یک برند از شرکت چینی هوامی تکنولوژی (Huami Technology) است. هوامی را بیشتر به خاطر تأمین‌کننده وسایل پوشیدنی هوشمند برای شیائومی می‌شناسیم. در واقع هوامی سازنده دستگاه‌های سری محبوب Mi Band نیز می‌باشد. در مورد شایستگی‌ها و شهرت هوامی همین بس که سهام آن در نیویورک فروخته می‌شود و اولین کمپانی چینی تولیدکننده سخت‌افزار به حساب می‌آید که توانسته وارد بورس پایتخت ایالات متحده گردد. سال گذشته، تعداد محصولاتی که این شرکت توانست در جهان به فروش برساند از مرز 100 میلیون عدد عبور کرد بنابراین پس از اپل، باید این برند را دومین و بزرگترین کمپانی سازنده وسایل پوشیدنی هوشمند به شمار بیاوریم.

ساعتی که امروز می‌خواهیم آن را به صورت تخصصی بررسی کنیم، شاید از سیستم عامل‌هایی نظیر watchOS اپل، WearOS گوگل و یا Tizen OS سامسونگ بهره نبرد و یا اپ‌استور اختصاصی نداشته باشد ولی ویژگی‌هایی دارد که نویدبخش روزهای خوب برای این او هستند. اگر می‌توانید بدون قابلیت‌هایی مانند ریپلای کردن به اعلانات و یا سفارش پیتزا و تماس گرفتن با ساعت کنار بیایید، خرید یکی از محصولات هوامی باعث خواهد شد تا هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و هم از دوام باتری زیاد بهره‌مند شوید که به واقع بسیار طولانی‌تر از سایر ساعت‌های هوشمند است.

آمازفیت GTR 2 تقریباً هر ویژگی سخت‌افزاری مدرن را در خود جای داده که از آن جمله می‌توانیم به چیپست قدرتمندی اشاره کنیم که زمینه تولید اپلیکیشن‌های متنوع را فراهم کرده است. به علاوه، امکانات و سنسورهای شمارنده ضربان قلب، ژیرسکوپ، شتاب‌سنج، فشار هوا، تطبیق نور محیط، اسپیکر، میکروفون، مکان یاب، وای‌فای 6 و بلوتوث 5 هم در این ساعت تعبیه شده‌اند. روی این موارد را نیز یک نمایشگر 1.39 اینچی AMOLED پوشانده که هم باکیفیت است و هم کم مصرف و ویژگی‌های صفحه نمایش همیشه روشن را نیز در خودش جای داده است. این‌بار با هدف بهبود تمام محصولات سال‌های قبل و به‌روزرسانی رابط کاربری، آمازفیت GTR 2 تمامی امکانات لازم برای یک دستبند هوشمند را داراست.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

آمازفیت GTR 2 در جعبه‌ای قرار گرفته که شباهت زیادی به جعبه ساعت آمازفیت تی‌رکس (Amazfit T-Rex) دارد. بدنه این کارتن دو قطعه‌ای، دارای پوشش ابریشم مانند نرم است.

شارژری که همراه با این ساعت به فروش می‌رسد شباهت زیادی به شارژر آمازفیت تی‌رکس و تفاوت زیادی با شارژر آمازفیت GTR اصلی دارد. پایه مغناطیسی این شارژر دیگر دایره‌ای نیست و تغییر شکل داده است. در این شارژر دو پین برای اتصال ساعت به کار رفته‌اند بنابراین دیگر نمی‌توانیم آن را با شارژرهای بیسیم Qi مقایسه کنیم. از جمله نقاط ضعف این شارژر آن است که تقریباً وصل کردن دیگر ساعت‌های هوشمند به آن غیرممکن خواهد بود و علی‌رغم نیروی مغناطیسی، چسباندن ساعت روی آن نیز سخت می‌باشد. با این حال، به خاطر اینکه معمولاً در مدت‌های طولانی (احتمالاً هر دو هفته یک بار) این ساعت را شارژ خواهید کرد، بعید است با شارژر آن به مشکل حادی برخورد کنید.

 

طراحی، جنس بدنه، قرارگیری روی مچ و راحتی

دو نمونه از آمازفیت GTR 2 به نام‌های Classic و Sport Edition تولید شده‌اند که شیوه طراحی و امکانات یکسانی دارند. به علاوه، سخت‌افزار آنها نیز یکی بوده و نمایشگرشان 1.39 اینچی AMOLED است.

Amazfit GTR 2 Sport Edition که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی از آن استفاده شده، از جنس آلومینیوم بوده و دارای وزن 31.5 گرمی است حال آنکه نمونه Classic از بدنه استیل ضد زنگ بهره برده و جرمش نیز به 39 گرم می‌رسد.

صرف‌نظر از تفاوت‌های گفته شده، این دو ساعت بندهای متفاوتی نیز دارند. بر این اساس، Sport Edition و Classic به ترتیب از بندهای سیلیکونی ضد تعریق و چرمی استفاده می‌کنند.

بند سیلیکونی که در مدل اسپورت ادیشن به کار رفته، احساسات مختلفی را هنگام پوشیده شدن به شما منتقل می‌کند به طوری که در راحتی و نرمی زبانزد بوده و به خاطر خاصیت کشسانی، از مقاومت بالایی برخوردارست.

گیره آن اما، کیفیت پایینی دارد و بر خلاف نمونه موجود در آمازفیت GTR اصلی، این مورد پلاستیکی است. البته احتمال می‌دهیم این گیره مخصوص مدل اسپورت ادیشن باشد. علاوه بر اینها، این بند استحکام بالایی دارد و به خاطر سوراخ‌های متعدد، ساعت به خوبی روی مچ دست سوار و بسته می‌شود.

به طور کلی مشکلی از نظر پوشیدن آمازفیت GTR 2 نخواهید داشت بنابراین فرقی نمی‌کند که خانمی با دست کوچک هستید یا آقایی با دست بزرگ زیرا این ساعت بسیار راحت خواهد بود. به علاوه، اگر بند فروخته شده همراه با ساعت را دوست ندارید، می‌توانید از سایر بندهای متفرقه 22 میلی‌متری که در بازار به فروش می‌رسند استفاده کنید.

در زیر قاب پشتی پلاستیکی، سنسور شمارنده ضربان قلب به کار رفته است. این حسگر که از نسل دوم می‌باشد، در مقایسه با نمونه استفاده شده در آمازفیت تی‌رکس و آمازفیت GTR، یک پورت ظاهری اضافه دارد. بدون در نظرگیری امکانات وسوسه کننده که بیشتر جنبه تجاری دارند (مانند OxygenBeats)، سخت‌افزار این ساعت می‌تواند میزان اکسیژن خون را نیز اندازه‌گیری کند و فعالیت‌های ورزشی مختلف را تشخیص دهد. البته احتمال می‌دهیم که مورد دوم توسط سیستم‌های نرم‌افزاری اضافه شده باشد و نه سخت‌افزاری.

با مشاهده قاب پشتی آمازفیت GTR اصلی و آمازفیت GTR 2، دو تغییر اساسی را می‌بینیم. حفره های اطراف ساعت حالا محل قرارگیری اسپیکر و میکروفون هستند که سوراخ بزرگتر همان اسپیکر است.

بهره‌مندی از اسپیکر باعث شده تا این ساعت بتواند از طریق بلوتوث تماس برقرار کند. دیگر هدف استفاده از این سخت‌افزار، ارائه فرامین صوتی است. البته در حال حاضر فقط می‌توان با صدا مسیریابی کرد ولی آمازفیت وعده داده که با آپدیت‌های آتی پشتیبانی از دستیار هوشمند آمازون یعنی همان الکسا را به این ساعت بیاورد. به علاوه، شما می‌توانید اعلانات مربوط به تماس‌ها یا نوتیفیکیشن‌ها را از طریق اسپیکر دریافت و یا فایل صوتی مورد علاقه‌تان را پخش کنید هرچند مورد دوم بیشتر تبلیغاتی است زیرا به خاطر کوچک بودن اسپیکر، صداهایی که پخش می‌شوند بسیار ضعیف هستند.

آمازفیت GTR 2 ضد آب است تا هنگام شنا کردن نیز بتوانید آن را بپوشید. طبیعتاً هنگامی که در آب هستید، میکروفون و اسپیکر به مشکل برخواهند خورد و یک قانون کلی، شنا کردن در آب‌های شور در زمانی که این ساعت را پوشیده‌اید، ممنوع است.

لایه رویی این ساعت به معنای واقعی کلمه آن را از نمونه نسل اول متمایز می‌کند. در حالی که آمازفیت GTR یک فریم فلزی و نمایشگر فرو رفته داشت، آمازفیت GTR 2 دارای شیوه طراحی 3D منحنی می‌باشد که نمایشگرش تا کناره‌های کشیده شده است. این روش بدون شک مزایا و معایب خاص خودش را دارد ولی هر چه که هست، یک نقطه قوت برای آمازفیت GTR 2 به حساب می‌آید.

از جمله نقاط قوتی که می‌توانیم به آنها اشاره کنیم، نمایشگر آمازفیت GTR 2 است که نسبت به مدل اولیه این ساعت به شکل قابل‌توجهی بزرگتر شده هرچند شعاع هر دو صفحه نمایش 1.39 اینچ است. در واقع هوامی می‌توانست از همان پنل نسل اول استفاده کند ولی نمایشگر به کار رفته در GTR 2 به خاطر شیوه طراحی جدیدتری که دارد، با خلقیات کاربران سازگارتر بوده و باعث زیباتر شدن محصول شده است. به خصوص اگر این نمایشگر خاموش یا تصویر پس‌زمینه آن سیاه باشد، به خوبی با حاشیه‌های سیاه رنگ اطراف ترکیب و به عبارتی در آنها غرق می‌شود.

از جمله نقاط ضعف این نوع شیوه طراحی هم می‌توانیم به حاشیه شیشه‌ای بالا که نقطه‌دار است اشاره کنیم. این قسمت بسیار زمخت به نظر می‌آید و چه‌بسا به محض دیدن این محصول پوشیدنی آرزو کنید که ای کاش چنین چیزی اینجا نبود زیرا به شدت طراحی مدرن و جذاب آمازفیت GTR 2 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

هوامی ادعا می‌کند که شیشه بالایی از کورنینگ گوریلا گلس 3D با پوشش ضد اثر انگشت و اپتیکال شبه الماس ساخته شده است. شاید شما هم مجذوب کلمات این پوشش شده باشید اما احتمال اینکه ساعت پس از افتادن از سطوح مختلف بدون خط و خش باقی بماند، بسیار کم است.

هنگامی که مدل اسپورت ادیشن این ساعت را می‌پوشید، اولین نکته‌ای که متوجهش می‌شوید، سبکی آن به خاطر جرم 31.6 گرمی خواهد بود. وزن این وسیله حتی نسبت به نمونه نسل اول و آمازفیت بیپ اس لایت که 36 گرم بود نیز کمتر است. در میان ساعت‌های پرچمدار هم گلکسی واچ 3 بین 43 تا 54 و اپل واچ سری 6 بین 39 تا 47 گرم وزن دارند هرچند در مدل آلومینیومی، ساعت‌های اپل جرم کمتری احساس می‌شود.

به عبارت دیگر، آمازفیت GTR 2 نسبتاً سبک است و با توجه به ارتفاع 10.7 میلی‌متری، حتی در مواقع استراحت نیز پوشیدن آن احساس راحتی را به شما القا خواهد کرد.

یک نکته که در اینجا بد نیست به آن اشاره‌ای داشته باشیم این است که رابط کاربری این محصول هوامی 180 درجه می‌چرخد. این اتفاق باعث خواهد شد تا به سبب بدنه متوازن و قرینه، پوشیدن ساعت در دست راست یا چپ فرقی ایجاد نکند.

 

کنترل ساعت

آمازفیت GTR 2 یک نمایشگر 1.39 اینچی AMOLED با رزولوشن 454*454 و تراکم پیکسلی 326 دارد. این اعداد و ارقام با مشخصات فنی صفحه نمایش آمازفیت GTR اصلی یکی هستند بنابراین این‌گونه احساس می‌شود که هر دو ساعت از این نظر یکسان عمل می‌کنند.

هوامی می‌گوید که نهایت روشنایی این صفحه نمایش می‌تواند به 450 نیت برسد. تکنولوژی OLED یعنی اینکه قسمت‌های سیاه رنگ یک پنل باعث خواهد شد با حاشیه‌های اطراف آن به خوبی ترکیب شوند. با این اتفاق، بعضی از تصاویر پس‌زمینه گویا روی ساعت شناور هستند که مطمئناً ظاهر جذاب و مدرنی به ساعت اهدا می‌کنند.

لازم به ذکر است که رابط کاربری آمازفیت GTR 2 حالا متفاوت‌تر و بهتر از چیزی شده که پیش از این در آمازفیت GTR اصلی دیده بودیم. یکی از تغییرات قابل‌توجه، آیکون‌ها، منوها و متون کوچکتر است که اجازه خواهد داد محتواها دقیقاً اندازه صفحه نمایش باشند و خوانایی آنها افزایش یابد بنابراین کسانی که چشمانشان ضعیف است نیز می‌توانند با خیالی آسوده هر آنچه در این ساعت پخش می‌شوند را مشاهده کنند.

در اکثر جاها، دکمه‌های کنترل کننده آمازفیت GTR 2 همان‌هایی هستند که در مدل قبلی وجود داشتند. شیوه طراحی شیشه‌ای 3D قطعاً سبب بهبود، آسانی و طبیعی‌تر شدن شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات شده حال آنکه در آمازفیت GTR نسل اول، نمایشگر عقب‌نشینی داشت. لازم به ذکر است که در اطراف این ساعت خبری از حاشیه‌های مشکی رنگ که در هنگام کار کردن با ساعت اختلال ایجاد کنند، نیست.

دکمه‌های فیزیکی اطراف نمایشگر بازخورد لمسی فوق‌العاده‌ای دارند. البته انتظار نداشته باشید که این دکمه‌ها بسیار انعطاف‌پذیر باشند. دکمه بالایی شما را به هوم اسکرین برده و یک بار دیگر ضربه زدن روی آن شما را به منوی اپلیکیشن‌ها خواهد برد.

دکمه پایینی به نوعی میانبر قابل سفارشی‌سازی برای یکی از ویژگی‌های از پیش تعیین شده یعنی اهداف فعالیت ورزشی، ضربان قلب، ورزش، آب و هوا، موسیقی، اعلانات، ساعت هشدار، رویدادها، قطب‌نما، تایمر، شمارش معکوس و پیدا کردن موبایل است.

بد نیست به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که بلوتوث همچنان شیوه اتصالی برای آمازفیت GTR 2 می‌باشد. اگرچه در این ساعت وای‌فای نیز وجود دارد ولی از این شیوه اتصالی بیشتر باید برای انتقال موسیقی‌ها استفاده کنید و نه چیز دیگر. ضمن اینکه در رابط کاربری ساعت یا اپلیکیشن مکمل، خبری از منوی مخصوص وای‌فای نیست.

هنگام ارسال یک موسیقی به حافظه داخلی ساعت مورد بحث ما، پیامی با مضمون اتصال وای‌فای ایجاد خواهد شد را نمایش خواهد داد که به صورت موقتی هر اتصال وای‌فای دیگری را متوقف خواهد کرد بنابراین این‌گونه حدس می‌زنیم که آمازفیت GTR 2 می‌تواند فقط با گوشی‌ها وای‌فای دایرکت ایجاد کند. بر این اساس، امکان وصل شدن به نقطه دسترسی وای‌فای را نخواهید داشت.

 

تصاویر پس‌زمینه و سفارشی‌سازی

خودِ ساعت به صورت پیش‌فرض 8 تصویر پس‌زمینه از قبل نصب شده دارد که البته در برخی از آنها می‌توانید از امکانات سفارشی‌سازی بهره ببرید.

به منظور ذخیره انرژی، وقتی با ساعت کاری ندارید، نمایشگرش خاموش می‌شود تا وقتی دستتان را بلند کردید، روشن شود و تایم را به شما نشان دهد. با این وجود، حتی با افزایش حساسیت این ویژگی نیز نمی‌توانیم بگوییم همچون سایر ساعت‌های هوشمند عمل می‌کند.

در گذشته، اگر فکر می‌کردید که تأخیر روشن شدن نمایشگر خسته‌کننده است، ناچار بودید یکی از تصاویر مخصوص صفحه نمایش همیشه روشن را انتخاب کنید که در اکثر اوقات نیز همانی نبود که می‌خواستید.

این‌بار اما، می‌توانید از صفحه نمایش همیشه روشن سفارشی استفاده کنید که تعداد آنها به بیش از 40 عدد می‌رسد و در فروشگاه آمازفیت اپلیکیشن Zepp قابل مشاهده هستند.

در واقع از همین برنامه است که باید عکس‌های پس‌زمینه سفارشی‌سازی شده را دانلود کنید و حالا بر خلاف گذشته، هیچ محدودیتی در زمینه بارگذاری این تصاویر ندارید زیرا دیگر نیازی نیست یکی دو مورد را حذف نمایید تا کمی از حافظه داخلی آزاد گردد.

 

اپلیکیشن مکمل Zepp

هنوز هم افراد زیادی هستند که علاقه‌ای به کار کردن با اپلیکیشن‌های مکمل رابط کاربری که آمازفیت ارائه می‌دهد، ندارند. از نظر ظاهری، این برنامه‌ها مشکلی ندارند زیرا امکانات گرافیکی زیبایی در آنها به کار رفته و نمودارها و آمارها را با جذابیت هر چه تمام‌تر نشان می‌دهند. حالا بر خلاف تغییر نام، هیچ تغییر خاص و بنیادینی در ظاهر اپلیکیشن به وجود نیامده و همچنان پیچیدگی‌هایی در آن احساس می‌شود.

طراحی کلی این برنامه گیج‌کننده است. به برخی از امکانات تنها می‌توان از طریق یک منو دست یافت حال آنکه سایر آپشن‌ها در یک‌دیگر تنیده‌اند و در قسمت‌های مختلف جای‌گیری کرده‌اند.

اعلانات دریافت شده در ساعت نیز یک فرآیند بسیار ساده است که نرم‌افزار Zepp آنها را بسیار پیچیده می‌کند. ما فکر می‌کنیم که امروزه، برنامه‌های این‌چنینی باید بتوانند مجوزهای لازم را خودشان به خودشان بدهند تا کاربران فقط لازم باشد آنها را تأیید کنند.

با همه اینها، Zepp مزایای خاص خودش را نیز دارد. برای مثال، امکان وصل کردن آن با سایر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های متفرقه مانند گوگل فیت، Strava، Relieve و وی‌چت وجود دارد. اگر این نرم‌افزار را با گوگل فیت هماهنگ کنید، مطمئناً از عملکرد فوق‌العاده آن متحیّر خواهید شد زیرا داده‌های مربوط به گوگل در یک بخش و داده‌های مربوط به آمازفیت GTR 2 در یک بخش به خصوص از Zepp نمایش داده می‌شوند.

 

دوام باتری و شارژ

انرژی مورد نیاز آمازفیت GTR 2 توسط یک باتری 471 میلی‌آمپری لیتیوم یونی تأمین می‌شود. اگر این منبع نیرو در یک گوشی استفاده شده بود، بسیار کوچک بود اما حالا که در یک ساعت به کار رفته بسیار بزرگ است به طوری که حتی از باتری آمازفیت GTR اصلی (410 میلی‌آمپر) و باتری آمازفیت تی‌رکس (390 میلی‌آمپر) نیز باظرفیت‌تر است. طبق اعلام شرکت سازنده، این ساعت می‌تواند با یک بار شارژ تا 14 روز دوام بیاورد که شش روز کمتر از تی‌رکس می‌باشد. ضمن اینکه نسل اول این ساعت تا 24 روز نیز دوام آورده بود.

این امتیازات عجیب و اختلافات فاحش، می‌تواند به خاطر سخت‌افزاری باشد که در آمازفیت GTR 2 استفاده شده‌اند. حدس می‌زنیم که ظاهر مدرن و گرافیکی رابط کاربری به همراه انیمیشن‌های این ساعت، نشان‌دهنده چیپست پرمصرف و هسته‌های پرکار هستند.

با همه اینها، دوام باتری 14 روزه نیز همچنان قابل‌تحسین است اما مطمئناً با آن رکوردی که در شرایط واقعی به ثبت خواهد رسید، متفاوت خواهد بود. ترکیب ویژگی‌هایی که انتخاب می‌کنید تا در آمازفیت GTR 2 فعال باشند، به همراه استفاده از امکانات، مدت زمان روشن بودن نمایشگر، مدت زمان فعال بودن بلوتوث و یا برقراری تماس، همه و همه تأثیر خودشان را روی استقامت کلی ساعت خواهند گذاشت.

14 روز دوامی که آمازفیت از آن صحبت کرده، شامل الگوی استفاده‌ای زیر است:

  • پوشیدن ساعت در طول روز
  • روشن بودن دستیار صوتی
  • روشن بودن شمارنده ضربان قلب
  • روشن بودن بررسی‌کننده وضعیت خواب
  • 30 دقیقه مکالمه با اتصال بلوتوث در هفته
  • 30 دقیقه گوش دادن به موسیقی از طریق بلوتوث در هفته
  • 90 دقیقه بررسی فعالیت‌های ورزشی و روشن بودن GPS در هفته
  • 30 بار بلند کردن مچ دست در روز برای روشن شدن نمایشگر
  • دریافت 150 نوتیفیکیشن در روز
  • بررسی اکسیژن خون 2 بار در روز

نحوه استفاده ما از ساعت به این شکل است که معمولاً هر 10 دقیقه یک بار سنسور شمارنده ضربان قلب آن روشن می‌شود و هر 10 تا 20 دقیقه نیز آن را بلند می‌کنیم که نمایشگر روشن گردد و در هر هفته نیز حدود 30 دقیقه از ویژگی GPS بهره می‌بریم و در هر روز بیش از 300 اعلان دریافت می‌کنیم. بر این اساس، با این شیوه استفاده، دیگر سنسور اندازه‌گیری اکسیژن خون کار نخواهد کرد.

با این رویه، مدت زمانی که آمازفیت GTR 2 با هر بار شارژ شدن روشن می‌ماند، 10 روز خواهد بود و در پایان این 10 روز نیز 5 درصد از انرژی‌اش باقی خواهند ماند. البته روشی که شما از این ساعت استفاده می‌کنید، کاملاً متفاوت است.

این در حالی است که در سال گذشته گفته می‌شد آمازفیت GTR تا 24 ساعت دوام خواهد آورد و حالا 365 روز بعد، دوام آن بین 18 تا 20 روز است.

هر دوی این ساعت‌ها حالتی به نام Basic Watch دارند که باعث می‌شود انرژی کمی مصرف کنند و تنها امکاناتی مانند تاریخ، زمان، گام‌شمار و بررسی‌کننده وضعیت خواب روشن باشد. انتظار می‌رود که آمازفیت GTR 2 با این حالت تا 38 روز دوام بیاورد.

مدت زمان شارژ این ساعت هم تقریباً همان 2.5 ساعتی است که هوامی وعده داده است. روی شارژر فروخته شده همراه با این وسیله اطلاعاتی در مورد شدت جریان یا ولتاژ نوشته نشده بنابراین می‌توانید از یک کابل USB بهره ببرید. لازم به ذکر است که استفاده از یک شارژر سریع‌تر نیز نتیجه مشابهی را رقم زد.

 

رابط کاربری و ویژگی‌های درونی

همچون دیگر محصولات آمازفیت، GTR 2 نیز از یک سیستم عامل سفارشی‌سازی شده بهره می‌برد. هوامی با هر نسخه جدیدی که منتشر می‌کند، این پلتفرم را بهبود می‌بخشد بنابراین حالا با خیالی آسوده می‌توانیم ادعا کنیم که همه آنچه در این سیستم نرم‌افزاری وجود دارد روان‌تر شده‌اند. به علاوه، خودِ رابط کاربری نیز به طور کلی زیباتر شده است.

هنوز مشخص نیست تعدد انیمیشن‌ها و افکت‌های گرافیکی که در این ساعت وجود دارند، به خاطر افزایش و بهبود عملکرد چیپست است یا خیر. هوامی در مورد سخت‌افزار این محصولش اطلاعاتی ارائه نکرده بنابراین بعید است روان بودن سیستم نرم‌افزاری این ساعت با آمازفیت GTR یکی باشد زیرا نکته‌ای که به راحتی متوجه می‌شویم این است که آمازفیت GTR 2 واکنش‌گراتر و سریع‌تر شده است.

در ادامه فرضیه‌های مطرح شده، استفاده از یک تراشه سریع‌تر و قطعات سخت‌افزاری اضافه‌تر مانند ماژول PP2 و میکروفون بسیار محتمل به نظر می‌رسد زیرا این موارد سبب شده‌اند دوام باتری کاهش یابد.

با مقایسه آمازفیت GTR نسل اول با آمازفیت GTR 2، یکی دیگر از تفاوت‌هایی که به راحتی متوجهش خواهید شد، اندازه فونت و تراکم پیکسلی می‌باشد. محصول جدیدتر هوامی به همراه آمازفیت تی‌رکس، می‌توانند محتوای بیشتری را در نمایشگرشان نشان دهند. این اتفاق در زمانی که می‌خواهید متن اعلانات را بخوانید بسیار کارآمد خواهد بود ولی قطعاً خوانایی صفحه نمایش را کاهش می‌دهد. در این شرایط، شما باید قوه بینایی قدرتمندی داشته باشید تا بتوانید به راحتی با آمازفیت GTR 2 کار کنید.

همان‌طور که در قسمت‌های قبل مقاله نقد و بررسی گفتیم، دکمه‌ها شما را به بخش‌های مختلف ساعت منتقل می‌کنند و تنها روش ناوبری مبتنی بر حرکات، کشیدن انگشتان در جهات گوناگون است. به طور کلی کشیدن انگشت از سمت راست یا چپ حکم دکمه بازگشت را دارد و شما را به صفحه قبل بازمی‌گرداند و فشردن دکمه نیز هوم اسکرین اصلی را نمایش می‌دهد.

در حالی که ممکن است هنوز هم دستیار صوتی وعده داده شده الکسای آمازون در آمازفیت GTR 2 فعال نشده باشد، ولی شما می‌توانید از فرامین صوتی آفلاین این ساعت بهره گیرید. این قابلیت اجازه خواهد داد تا به بسیاری از امکانات محصول مورد بحثمان بدون نیاز به لمس نمایشگر دست یابید فقط برای استفاده از آن باید یک اتصال پایدار با گوشی، اپلیکیشن مکمل و یا اینترنت برقرار باشد. تمامی فرآیند شناخت فرامین صوتی، توسط خودِ ساعت انجام می‌شوند که یک اتفاق حیرت‌انگیز است.

در اینجا کلمه بیدار باشی برای فعالسازی دستیار صوتی وجود ندارد حال آنکه که برای گوگل اسیستنت معمولاً باید بگوییم Hey, Google. با این وجود، برای فرامین صوتی، فقط کافی است دستتان را بلند یا نمایشگر را روشن کنید تا ساعت آماده شنیدن دستوراتتان باشد.

در مورد کارهایی که می‌توانید به صورت آفلاین فرمان دهید، هوامی سعی کرده دستورات را هم در قسمتی از خودِ آمازفیت GTR 2 قرار دهد و یک صفحه از اپلیکیشن Zepp را به آن اختصاص داده باشد.

در مجموع، اکثر گزینه‌های مهم ساعت را می‌توان با فرامین صوتی روشن یا فعال کرد و برخی از قابلیت‌ها نظیر بررسی بعضی فعالیت‌های ورزشی را نیز حتی بدون لمس فیزیکی ساعت می‌توان انجام داد.

اعلانات به سرعت در ساعت نمایش داده می‌شوند بنابراین با اطمینان خاطر می‌توانید به این وسیله پوشیدنی (حداقل از این نظر) اعتماد کنید. با این حال، درست کار کردن تمامی گزینه‌ها، یک فرآیند نسبتاً پیچیده است که نیازمند آن خواهد بود تا برخی از تنظیمات امنیتی و قدرتی مخفی موجود در تنظیمات گوشی را تغییر دهید.

وقتی این کارها را انجام دادید، با کشیدن انگشتتان از پایین به سمت بالای نمایشگر ساعت، می‌توانید به نوتیفیکیشن‌ها دست یابید و اعلانات دریافت شده اخیر را مشاهده کنید.

نکته‌ای که اشاره به آن خالی از لطف نیست آنکه، درست مانند سایر وسایل پوشیدنی هوشمند، آمازفیت GTR 2 می‌تواند تنها اعلانات را به یک شکل نشان دهد. به عبارت دیگر، خبری از روش‌های مجلل و تعاملی که ما را قادر می‌سازند به نوتیفیکیشن‌ها پاسخ دهیم، نخواهد بود. به علاوه، هیچ راهی وجود ندارد تا از طریق این ساعت به یک پیام ریپلای کنید یا اموجی بفرستید. اگر به نظرتان این ویژگی‌ها باید در این ساعت وجود داشته باشند، بهتر است سراغ محصول دیگری بروید.

رابط کاربری اعلانات نسبت به چیزی که در آمازفیت GTR نسل اول دیده‌ایم، ضخیم‌تر و فشرده‌تر است و حالا رنگ‌های گرادیان، گوشه‌های گرد و سایه‌های سبکی اضافه شده‌اند.

قابلیت برقراری تماس نیز در مقایسه با سایر محصولات آمازفیت، این‌بار در آمازفیت GTR 2 به شدت پیشرفته‌تر شده است. حضور این ویژگی در یک دستبند هوشمند را شاید بتوانیم به فال نیک بگیریم اما روش استفاده از آن را در محصول مورد بحثمان نمی‌توانیم مناسب بدانیم.

یکی از دلایل نارضایتی از آن این است که فقط می‌توانید در نمایشگر ساعت تماس‌ها را دریافت کنید. حتی میانبری برای رفتن به برنامه برقراری تماس در نظر گرفته نشده که به خاطر آسان بودن انجام این کار، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

به علاوه، برای اینکه بتوانید تماس‌های خود را برقرار کنید، آمازفیت GTR 2 با منوی بلوتوثی گوشی متصل می‌شود. این یعنی ساعت مذکور از طریق یک اتصال بلوتوثی فعال و جاری با موبایل ارتباط برقرار می‌کند و دیگر خبری از بلوتوث LE نیست بنابراین انرژی باتری در هر دو طرف بلااستفاده خالی می‌شود.

حتی اگر بتوانید با این مشکل کنار بیایید نیز معضل اصلی زمانی ایجاد می‌گردد که اکثر گوشی‌های اندرویدی پس از وصل بودن بلوتوث رفتارهای عجیب و غریبی از خودشان بروز می‌دهند. این دستگاه معمولاً به طور خودکار تماس‌ها را از جایی دیگر پخش می‌کند و هر بار که می‌خواهید با موبایل خود به کسی زنگ بزنید، باید ساعت را به عنوان پخش‌کننده پیش‌فرض تماس‌ها غیرفعال کنید.

درست مانند دیگر دستبندهای هوشمند که پخش‌کننده موسیقی دارند، ساعتی که ما در اینجا در موردش صحبت می‌کنیم نیز مجهز به این قابلیت می‌باشد. این نشان‌دهنده تغییر نگرش آمازفیت نسبت به استفاده از سخت‌افزارهای جدید است. دستبندهای هوشمند پیشین این شرکت غالباً حافظه داخلی کمی داشتند تا قیمتشان افزایش نیابد اما آمازفیت GTR 2 حالا 3 گیگابایت ظرفیت دارد که در آن می‌توانید فایل‌های mp3 زیادی ذخیره کنید.

برای گوش دادن به موسیقی‌ها و آهنگ‌ها، می‌توانید یا از اسپیکر بسیار ضعیف و به واقع افتضاح آمازفیت GTR 2 استفاده نمایید و یا یک دستگاه بلوتوثی مانند هدفون و اسپیکر را به آن وصل کنید.

مواردی که نام بردیم، مهمترین امکانات عرضه شده همراه با این ساعت بودند اما ویژگی‌های دیگری هم هستند که در جای‌جای رابط کاربری قرار گرفته‌اند. بعضی از آنها آیکون‌های مخصوص به خودشان را دارند که به صورت عمودی در منوی اصلی دیده می‌شوند و برخی دیگر هم در فولدر Widgets گنجانده شده‌اند.

ویژگی Alarm که خودش گویای همه چیز است و نیازی به توضیح ندارد را می‌توان از خودِ نمایشگر ساعت کنترل و ساعت هشداری را بدون استفاده از اپلیکیشن مکمل تنظیم کرد.

Event Reminders را نیز باید از اپلیکیشن Amazfit اضافه کنید. در اینجا خبری از همگام‌سازی ساعت با تقویم گوشی به چشم نمی‌خورد بنابراین بعید است افراد زیادی با آن کار کنند.

Timer و Countdown هم مشخص است که چه کار می‌کنند. مورد دوم چندین حالت پیش‌فرض دارد. به علاوه، شما می‌توانید مدت زمان دلخواه خودتان را معین کنید که حداکثر آنها به 23 ساعت و 59 دقیقه خواهد رسید.

ویژگی Find my phone هم صدای خاص خودش را دارد تا به شما کمک کند گوشی که نمی‌دانید کجا گذاشته‌اید را راحت‌تر پیدا کنید.

قابلیت Compass هم اطلاعاتی در مورد مغناطیس‌سنج داخل ساعت می‌دهد و همچنین علائم مربوط به GPS را پخش می‌کند.

ویجت اندازه‌گیری‌کننده فشار هوا هم نشان‌دهنده عملکرد سنسور فشارسنج درونی آمازفیت GTR 2 است تا هم اطلاعاتی در مورد فشار هوا را به شما ارائه دهد و هم ارتفاع را. مورد دوم با داده‌های مربوط به GPS نیز ارتباط دارد که اگر از جمله کسانی هستید که مدام در بیرون از شهر به گشت‌وگذار می‌پردازید، فوق‌العاده است. در غیر این صورت، اطلاعاتی که به شما ارائه می‌کند بسیار کارآمد هستند.

در نهایت، به اپلیکیشن Weather می‌رسیم که بسیار سرراست است. این برنامه داده‌های دریافت شده از اپلیکیشن Zepp را نشان می‌دهد و از یک موقعیت مکانی از پیش تعیین شده بهره می‌برد و تا پیش‌بینی‌های آب و هوایی را ارائه نماید.

رابط کاربری درون ساعت بسیار جذاب و باشکوه است؛ نکته‌ای که مشابه آن را تا کنون در سرتاسر سیستم عامل Amazfit OS دیده‌ایم. با همه اینها، آمازفیت GTR 2 مطمئناً از نظر ظاهری نسبت به پیشینیان خودش پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده است.

 

بررسی فعالیت‌های ورزشی و وضعیت خواب

آمازفیت GTR 2 در مجموع می‌تواند 12 نوع فعالیت ورزشی را بررسی کند که عبارتند از: دو، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری داخل سالن، شنا، حرکات پروانه‌ای، شنا در آب‌های آزاد، کوهنوردی، دو نرم، تردمیل، اسکی، دوچرخه‌سواری در فضای آزاد و دوی آزاد.

ماژول GPS درون ساعت به صورت خودکار فعالیت‌هایی که در فضاهای باز انجام می‌شوند را بررسی می‌کند. به خاطر این اتفاق، می‌توانیم بگوییم که عملکرد این دستگاه در این بخش بسیار دقیق بوده و باید اعتراف کنیم که دقت آن حیرت‌انگیز می‌باشد.

بعید است که دریافت داده‌های GPS و همگام‌سازی آنها با اطلاعات A-GPS بیشتر از 30 ثانیه به طول بینجامد تا این محصول نیز همچون سایر تولیدات آمازفیت عمل کرده باشد. در واقع عملکرد فوق‌العاده GPS در آمازفیت GTR 2 چندان شگفت‌انگیز نیست چرا که تقریباً به این عملکرد عالی در دیگر محصولات این شرکت نیز عادت کرده‌ایم.

سایر آمارها و داده‌ها هم به همان منوال پاراگراف قبل ثبت می‌شوند. هر آنچه که در این ساعت وجود دارد. از نظر ظاهری و بصری، واقعاً زیباست. در مورد دقت این اطلاعات نیز باید بگوییم که هنوز نسبت به صحت و سقم برخی از آنها شک داریم زیرا بسیاری‌شان تقریبی محاسبه و تخمین زده شده‌اند. به هر حال، باید با این اتفاق کنار بیایید زیرا از یک وسیله پوشیدنی معمولی بیش از این انتظار نمی‌رود هرچند همین روش ثبت داده‌ها نیز برای بسیاری از افراد قابل قبول است. گزینه اشتراک‌گذاری هم در اینجا وجود دارد و به راحتی امکان ارسال آنها در شبکه‌های اجتماعی را فراهم کرده است.

بررسی وضعیت خواب به گونه‌ای کار می‌کند که به سختی می‌توانیم درستی آن را تأیید کنیم. با این وجود، می‌توانیم بگوییم که آمازفیت GTR 2 زمانی که به خواب می‌رویم یا از خواب بیدار می‌شویم را به خوبی متوجه می‌شود. چند سالی هست که هوامی در حال کار کردن روی این تکنیک‌هاست بنابراین تا حدودی می‌توان گفت آمارها قابل‌اعتماد هستند. حال اینکه این داده‌ها چه‌قدر بدرد بخور و کاربردی هستند، خودش یک مبحث کاملاً جداگانه است.

 

نظر نهایی

آمازفیت GTR 2 یک دستبند هوشمند فوق‌العاده است. هوامی یک قدرت بلامنازع در میان شرکت‌های تولیدکننده وسایل پوشیدنی به شمار می‌رود. این کمپانی به آرامی و در سکوت کامل در حال بهبود تکنولوژی‌های خودش بوده و با موفقیتی که به دست آورده، توانسته محصولات مقرون به صرفه و با ارزشی را به بازار بیاورد.

راستش را بگوییم که وسایل خط تولید می بند شیائومی (که هوامی به خاطر همکاری در تولید آنها شایسته توجه خاصی است)، انقلاب عظیمی در دنیای تکنولوژی به وجود آوردند چرا که مسیر ورود وسایل پوشیدنی هوشمند ارزان‌قیمت را به بازار هموار کردند تا از این نظر بی‌رقیب و کم رقیب باشند.

با دنبال کردن رویه پیشین، خط تولید آمازفیت هوامی همچنان در حال حرکت کردن زیر سایه محصولات سری می بند است. متأسفانه این اتفاق مضرات خاص خودش را داشته چرا که این وسایل از نظر نرم‌افزاری توسط شیائومی پشتیبانی نمی‌شوند. در حالی که اپلیکیشن تازه منتشر شده Zepp هوامی طی سالیان اخیر به شدت پیشرفت کرده اما همچنان نامرتبی منوها در آن به چشم می‌خورد و انتظار داریم یک بازطراحی گسترده در آن ایجاد شود.

در مورد آمازفیت GTR 2 هم بگوییم که این محصول توانسته با امکاناتی که دارد لقب ساعت هوشمند خود را به خودش اختصاص دهد. در دنیای وسایل پوشیدنی که بازیگران بزرگی حضور دارند و بازار محصولات بالارده و گران‌قیمت را از آنِ خودشان کرده‌اند، محصولات پایین‌رده نظیر دستبندهای هوشمندی از جمله آمازفیت GTR توانسته‌اند خودش بدرخشند به طوری که آنها را باید معمولی رو بالارده بدانیم تا پایین‌رده.

اگر ظاهر ساعت، دوام باتری 10 روزه با یک بار شارژ و امکانات معمولی آن را دوست دارید، خیلی صاف و ساده بگوییم که 180 دلار برای این ساعت واقعاً ارزشش را دارد. در واقع آمازفیت GTR 2 یکی از محصولاتی است که آمازفیت زمان زیادی روی تولید آن گذاشته و پیشرفت‌های ایجاد شده را نیز می‌توان در همه جای آن مشاهده کرد.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش OLED و شیوه طراحی جذاب
  • واکنش‌گرا بودن رابط کاربری و پیشرفت نسبت به نسخه‌های قبل
  • دوام باتری طولانی‌مدت نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند با سیستم عامل واقعی
  • بهره‌مندی از بندهای قابل تعویض و امکان استفاده از بندهای دلخواه
  • تعدد تصاویر پس‌زمینه و عکس‌های مخصوص صفحه نمایش همیشه روشن
  • دارای میکروفون و اسپیکر درونی جهت ارائه فرامین صوتی و برقراری تماس با گوشی
  • امکان ذخیره موسیقی در حافظه داخلی 3 گیگابایتی و پخش آنها در هدفون
  • قیمت مقرون به صرفه

لوازم جانبی ساعت هوشمند GTR 2

 

نقاط ضعف

  • سرعت پایین روشن شدن نمایشگر هنگام برداشتن مچ دست
  • گیج‌کننده بودن رابط کاربری اپلیکیشن Zepp و کمبود ویژگی‌ها
  • پرمصرف بودن ویژگی برقراری تماس
  • پیچیده بودن فرآیند تنظیم پخش اعلانات از طریق اپلیکیشن Zepp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی ساعت شیائومی آمازفیت GTR 2"

  1. من این ساعت رو ص ماهه که دارم وازش راضیم فقط الان با اینکه نه تو حمام دستم بوده و نه استخر رفتم زیر صفحه بخار کرده و لک شده . چیکار باید بکنم؟

  2. سلام. به کابرانgtr2 بگویید برای دیدن نام مخاطب چه فارسی چه انگلیسی باید موبایل روی زبان انگلیسی باشه، همچنین برای مشاهده اطلاعات پیاده روی و برخی دیگر زبان موبایل باید انگلیسی باشه، اگر چه gtr2 رو توصیف کردید ولی بازم مطالبی برای اینکه کاربر بهتر استفاده کند بیان نکردید.

  3. سلام، فرمودید هنگام تماس چه ورود وچه خروج، صدا بصورت پیش فرض از ساعت پخش میشه که باید قبلا غیرفعال کرد؟درسته؟

  4. ممنون از بررسی عالی شما، بسیار کمک. کننده بود. فقط کاش در مورد دریافت پیام های برنامه هایی نظیر واتس آپ و تلگرام و همچنین وصل شدن هندزفری بلوتوث به ساعت و اختلال آن با خود گوشی هم مطلبی مینوشتید.