نقد و بررسی اولیه سامسونگ Galaxy Z Fold 3

به خاطر شایعات و تصاویر مختلفی که هر از چند گاهی فاش می‌شد، مسیر معرفی محصولات جدید سامسونگ، مسیر همواری به حساب می‌آمد اما بالأخره دومین مراسم Unpacked سال 2021 آغاز گردید تا کمپانی کره‌ای از تازه‌ترین گوشی‌های تاشو خود رونمایی به عمل آورد. در کنار این دستگاه‌ها، یک هدفون بیسیم مجهز به تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) نیز معرفی شد اما اجازه دهید بیش از این شما را منتظر نگذاریم.

اگر خبرها را به دقت رصد کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که گلکسی زد فولد 3 5G (Galaxy Z Fold 3 5G) و گلکسی زد فلیپ 3 5G (Galaxy Z Flip 3 5G) چه هستند و چه امکاناتی دارند و حتی چه‌قدر قیمت خورده‌اند. امروز در تبلت‌فون می‌خواهیم شما را به صورت جزئی با این گوشی‌ها آشنا سازیم و احساس اولیه کار کردن با آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

گلکسی زد فولد 3 5G

از میان محصولات جدید سامسونگ، باید گلکسی زد فولد 3 5G را ستاره درخشان آنها بدانیم. این دستگاه به نوعی نمونه بروز شده گلکسی زد فولد 2 5G (Galaxy Z Fold 2 5G) است تا یک گوشی جدید چرا که قرار است تمامی نگرانی‌های استفاده از موبایل‌های تاشو را برطرف و به معنای واقعی کلمه خودش را به عنوان یک گوشی قادر به انجام کارهای روزمره مطرح کند و در اختیار مخاطبان و مشتریان بیشتری قرار گیرد.

به عنوان اولین نکته، بالأخره شاهد حضور تأییدیه ضد قطرات آب و خاک هستیم؛ تأییدیه‌ای که برای خیلی از افراد اهمیت دارد. البته اگرچه این مدرک IP68 نیست و سامسونگ به جای آن از IPX8 استفاده کرده اما گوشی همچنان می‌تواند در صورت فرو رفتن تا عمق یک متر و نیمی آب سالم بماند ولی توجه داشته باشید که در برابر خاک مقاوم نخواهد بود. در این میان، طرفداران و وفاداران گوشی‌های سری گلکسی نوت (Galaxy Note) سامسونگ، پشتیبانی دستگاه‌های تاشو از قلم اِس را یک نقطه عطف خواهند دانست و از آن استقبال خواهند کرد هرچند علاقه‌مندان به هنر عکاسی با موبایل احتمالاً به خاطر دوربین نسبتاً بی‌تغییر گلکسی زد فولد 3 5G احساس ناامیدی می‌کنند.

در مقایسه با نمونه پیشین، این محصول سامسونگ حدود 11 گرم سبک‌تر است و ضخامتش هم وقتی که باز می‌باشد، به میزان 0.5 میلی‌متر کمتر خواهد بود. صفحه نمایش‌های این گوشی همان رزولوشن و ابعاد پیشین را دارند ولی هر دو از نرخ بازسازی 120 هرتزی استفاده می‌کنند حال آنکه گلکسی زد فولد 2 5G از نرخ نوسازی 60 هرتزی سود می‌برد. نمایشگر 7.6 اینچی این موبایل به میزان 29 درصد درخشان‌تر شده است؛ دستآوردی که به عقیده سامسونگ به خاطر تکنولوژی Echo Square حاصل گردیده است.

Galaxy Z Fold 3 5G جان‌سخت‌تر شده است. همچون نمونه قبلی، این دستگاه هم محافظ گوریلا گلس ویکتوس دارد تا روی صفحه نمایشش کاملاً پوشیده شده باشد و آلومینیوم استفاده شده بر روی بدنه هم به میزان 10 درصد قدرتمندتر و باکیفیت‌تر شده است. سامسونگ این پوشش را Armor Aluminum می‌نامد و می‌گوید که قوی‌ترین پوششی است که تا کنون روی یک گوشی گذاشته است.

صفحه نمایش درونی اما، همچنان پلاستیکی می‌باشد ولی پوشش محافظ دارد که به میزان 80 درصد مقاوم‌تر شده است تا در برابر خط و خش مقاومت بیشتری داشته باشد.

در مورد قلم اِس نیز بگوییم که گلکسی زد فولد 3 5G از دو قلم S Pen Fold Edition و S Pen Pro پشتیبانی می‌کند. مورد اول کوچکتر و 8 گرم سبکتر است و اتصال بلوتوث ندارد ولی مورد دوم بزرگتر و 14 گرم سنگین‌تر و اتصال بلوتوث دارد و از ویژگی سوئیچ شدن خودکار میان دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند. S Pen Pro به یک پورت USB مجهز شده تا شارژ گردد و یک چراغ LED هم دارد و توانایی پشتیبانی از دستورات Air Command و Air Actions را داراست بنابراین می‌توانید با استفاده از آن عکسبرداری کنید.

چهار دوربین از پنج دوربین گلکسی زد فولد 2 5G به گلکسی زد فولد 3 5G آمده‌اند. دوربین عقب سه‌گانه متشکل از لنزهای 12 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 12 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری است و تنها تفاوتی که حالا به وجود آمده آنکه، بزرگنمایی 2 برابری این‌بار به صورت اپتیکال ثابت‌سازی می‌گردد. دوربین سلفی هم یک لنز 10 مگاپیکسلی می‌باشد که درون یک نقطه سیاه رنگ جای گرفته است.

چیزی که در اینجا جدید است، دوربین زیر صفحه نمایش 4 مگاپیکسلی می‌باشد. این لنز سنسور 16 مگاپیکسلی دارد و از تکنولوژی ترکیبی 2در1 بهره می‌برد تا در نهایت تصاویر 4 مگاپیکسلی با ابعاد هر پیکسل 2 میکرومتر بگیرد.

به خاطر دوربین زیر صفحه نمایش، نمایشگر 7.6 اینچی گلکسی زد فولد 3 5G هیچ بریدگی یا ناچی ندارد.

پیشرفت آخر به استفاده از تراشه کووالکوم اسنپدراگون 888 تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری مربوط می‌شود که یک قدم از اسنپدراگون 865 پلاس که با فرآیند لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده بود، جلوتر است. توجه داشته باشید که Galaxy Z Fold 3 5G از نمونه‌ای از این چیپست بهره می‌برد که پسوند پلاس ندارد حال آنکه پرچمدار جدید شیائومی یعنی می میکس 4 (Mi Mix 4) از اسنپدراگون 888 پلاس استفاده می‌کند.

یکی از مزایای گلکسی زد فولد 2 5G نسبت به نمونه موفق‌تر آن، ظرفیت باتری است زیرا منبع نیروی آن دستگاه 4500 میلی‌آمپر بر ساعت ظرفیت داشت در حالی که باتری گلکسی زد فولد 3 5G از منبع نیروی 4400 میلی‌آمپری سود می‌برد. البته حدس می‌زنیم که به خاطر کم‌مصرف‌تر شدن تراشه، این خلأ و نقطه ضعف جبران شود و اصلاً به چشم نیاید.

قیمت اولیه Galaxy Z Fold 3 5G حدوداً 1799 یورو خواهد بود و از دو هفته دیگر نیز فروش آن آغاز خواهد شد. مشخصاً قیمت این دستگاه از قیمت اولیه گلکسی زد فولد 2 5G بسیار پایین‌تر است که قطعاً به آن کمک خواهد کرد تا خیلی سریع‌تر جای خودش را در میان مشتریان باز کند.

 

طراحی، سخت‌افزار و صفحه نمایش

گلکسی زد فولد 3 5G نسبت به دستگاه نسل قبل مستحکم‌تر شده است. وقتی این گوشی تاشو را باز می‌کنید، بدنه آلومینیومی و مات آن بسیار خوش‌دست می‌باشد و وقتی هم که باز می‌شود، احساس فوق‌العاده‌ای را به شما منتقل می‌کند.

فریم این تلفن همراه همان گوشه‌های گردی را دارد که پیش‌تر آنها را در گلکسی زد فولد 2 5G دیده بودیم. البته یک فاصله بسیار کم میان دو نصف صفحه نمایش دیده می‌شود که وقتی موبایل را باز می‌کنیم، به سمت لولا خواهد بود؛ یعنی دقیقاً مانند گوشی تاشو نسل قبل. این در حالی است که رقبای او یعنی هواوی میت ایکس 2 (Huawei Mate X2) فضای خالی ندارد به همین دلیل ممکن است در محصول سامسونگ خاک و گرد و غبار فرو رود.

محل قرارگیری دکمه‌ها و پورت‌ها تغییر خاصی نداشته است. در سمت چپ فریم محل قرار دادن سیمکارت و در سمت راست دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا و سنسور اسکنر اثر انگشت را می‌بینیم.

در پایین هم پورت USB-C و یکی از بریدگی‌های دو اسپیکر را مشاهده می‌کنیم.

در قسمت بالایی فریم دیگر بریدگی اسپیکر و چند میکروفون حضور یافته‌اند.

برآمدگی دوربین شیوه طراحی جدیدی دارد که ما را یاد گوشی‌های سری گلکسی فولد می‌اندازد. هر کدام از لنزهای 12 مگاپیکسلی در یک حلقه فلزی جای‌گیری کرده و تمامی برآمدگی نیز در یک ماژول احاطه شده توسط نوار فلزی نشسته است.

وقتی گلکسی زد فولد 3 5G کاملاً باز می‌شود، قاب پشتی آن یک سطح بسیار صاف دارد. فریم بسیار بزرگ این تلفن همراه به گونه‌ای می‌باشد که به داخل باز می‌گردد و اصلاً گویی ناپدید شده است.

حالا وقتی جلوی گوشی را نگاه می‌کنیم، همچنان یک خط در وسط دیده می‌شود. شاید در ابتدا این مسئله برای برخی از افراد مشکل‌ساز باشد اما جالب است بدانید که پس از گذشت تقریباً یک سال ورود و حضور گلکسی زد فولد 2 5G در بازار، خیلی‌ها به سرعت با این قضیه کنار آمده و به آن عادت کرده‌اند.

چیزی که احتمالاً برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد خواهد کرد، دوربین زیر صفحه نمایش می‌باشد. اگر از نمای نزدیک به نمایشگر خیره شوید، به راحتی می‌توانید اختلاف پیکسل‌ها را مشاهده کنید ولی اگر از فاصله دور به آن نگاهی بیندازید اصلاً متوجه این لنز نخواهید شد. ضمناً، در صورتی که از تصاویر پس‌زمینه و تیره پیش‌فرض موجود در گلکسی زد فولد 3 5G استفاده کنید، بعید است به هیچ عنوان این دوربین را ببینید.

به خاطر اینکه دوربین در زیر صفحه نمایش مخفی شده، نوعی تناقض به وجود آورده که بسیاری از افراد آن را دوست خواهند داشت. دوربین‌های قرار گرفته در نقطه سیاه رنگ در اکثر گوشی‌ها حالا به پختگی کامل رسیده‌اند ولی نقطه مشکی موجود در گلکسی زد فولد 2 5G بزرگتر از دیگر نقاطی بود که در سایر گوشی‌ها دیده بودیم. حال که می‌بینیم این مشکل تا حدودی حل بسیار خرسندیم.

صفحه نمایش دقیقاً همانی است که انتظار داشتیم سامسونگ در یک گوشی ساخت خودش قرار دارد. این پنل کنتراست و درخشندگی زیادی داشته و وقتی آن را روشن می‌کنید نیز به صورت پیش‌فرض رنگ‌ها را کاملاً سرزنده نشان می‌دهد. البته این امکان وجود دارد تا ظاهر رنگ‌ها را آن‌طور که خودتان دوست دارید تغییر دهید.

این نمایشگر شاید به ظاهر مستحکم‌تر باشد اما همان احساسی را به ما القا می‌کند که هنگام کار کردن با صفحه نمایش گلکسی زد فولد 2 5G به دست می‌آوردیم. در مجموع این پنل کیفیت بالایی دارد و ما این موضوع را تأیید و تحسین می‌کنیم.

رویه صاف ایجاد شده در صفحه نمایش هم بسیار تحسین‌برانگیز می‌باشد ولی نکته خاصی نمی‌توانیم درباره آن بگوییم. در واقع این نمایشگر نسبت به دیگر نمایشگرها کمی باریک‌تر است و در اکثر شرایط می‌تواند باب میل افراد باشد و نیازهایشان را برآورده کند. شاید کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید ولی برای انجام دادن کارهای معمولی و غیر سنگین عالی خواهد بود.

 

نحوه قرارگیری در دست و سیستم نرم‌افزاری

ابعاد گلکسی زد فولد 3 5G دقیقاً مانند ابعاد گوشی نسل قبلش می‌باشد. وقتی این دستگاه را می‌بندید، هم ضخیم دیده می‌شود و هم باریک؛ ظاهری که اگر قبلاً گوشی معمولی داشته‌اید، باید به آن عادت کنید.

وقتی این موبایل را باز می‌کنید اما، شرایط تازه‌ای رقم می‌خورد زیرا از چندین نقطه می‌توان این گوشی را گرفت و صفحه نمایش 7.6 اینچی هم دقیقاً در مرکز قرار می‌گیرد.

در تصاویری که می‌بینید، این گوشی بزرگ دیده می‌شود ولی باید اذعان کنیم که کامپکت بوده و به خوبی در دست قرار می‌گیرد. البته نحوه گرفتن آن در دست مانند نحوه قرار گرفتن یک تبلت نیست زیرا غالباً تبلت‌ها بیش از 11 اینچ سایز دارند که مشخصاً از گلکسی زد فولد 3 5G بزرگتر هستند.

وقتی می‌خواهید با دوربین عقب عکسبرداری یا فیلمبرداری کنید، می‌توانید منظره‌یاب بسیار بزرگ را در حالت گوشی باز شده ببینید و یا با دوربین سلفی زیر صفحه نمایش تصویربرداری نمایید هرچند اگر به کیفیت تصاویر اهمیت می‌دهید، شاید بهتر باشد همان ابتدا سراغ دوربین عقب و لنزهای آن بروید و از صفحه نمایش بیرونی برای مشاهده عکس‌های سلفی بهره بگیرید.

هنوز نمی‌توانیم در مورد کیفیت تصاویر گرفته شده اظهارنظر کنیم زیرا شرایط نورپردازی موجود در این محیط مناسب نبوده ولی در مجموع می‌توانیم توانایی لنز 4 مگاپیکسلی را تحسین کنیم.

گلکسی زد فولد 3 5G اولین گوشی تاشویی است که از قلم اِس پشتیبانی می‌کند و باید بگوییم که تجربه نوشتن با قلم روی یک صفحه نمایش بزرگ فوق‌العاده است هرچند احتمالاً شما هم ترجیح می‌دهید برای کسب تجربه، این موبایل را روی یک میز بگذارید و شروع به نوشتن کنید.

قلم S Pen Pro هم ضخیم‌تر است و هم سنگین‌تر؛ دو فاکتوری که باعث شده‌اند نوشتن یا طراحی کردن با آن آسان‌تر گردد. این قلم همچنین، از اتصال بلوتوث LE پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌توانید از آن به عنوان کنترل از راه دور نیز بهره بگیرید. در سمت دیگر، S Pen Fold Edition بیشتر شبیه قلم گوشی‌های گلکسی نوت است با این تفاوت که آن قلم اتصال بلوتوثی نداشت و تنها با تنظیمات Air Commands سازگار بود و وقتی آن را به صفحه نمایش نزدیک می‌کردید، نمایشگر روشن می‌شد.

تقریباً شبیه چیزی که در گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra) دیده بودیم، سامسونگ برای گلکسی زد فولد 3 5G هم یک محل به خصوص قرار دادن قلم طراحی کرده و ساخته است.

صفحات اینترنتی به خوبی در نمایشگر باز دیده می‌شوند و حتی این امکان را دارید تا همزمان دو صفحه را در حالت تقسیم صفحه نمایش مشاهده کنید.

سامسونگ اندازه صفحات تقسیم شده در نمایشگر گلکسی زد فولد 3 5G را بهبود بخشیده است. پنجره سمت چپی صفحه تنظیمات که دسته‌بندی‌های مربوط به تنظیمات را نشان می‌دهد، کوچکتر شده تا به پنجره سمت راستی که حاوی اطلاعات بیشتری می‌باشد فضای بیشتر اختصاص داده شود.

سامسونگ اخیراً با گوگل، مایکروسافت، اسپاتیفای و چندین شرکت دیگر همکاری کرده تا پشتیبانی از ویژگی تقسیم صفحه نمایش را به اپلیکیشن‌هایشان را بیاورد. اما حالا برای اولین بار شما می‌توانید یک ویژگی اختیاری که توسط خودِ کمپانی کره‌ای توسعه داده شده را فعال کنید و از قابلیت چندبرنامگی در همه نرم‌افزارها بهره ببرید.

یک ویژگی جذاب دیگر که گلکسی زد فولد 3 5G به آن مجهز و به خاطر آن به یک گوشی چند کاره تبدیل شده، تسک‌بار پین شده می‌باشد. درست مانند سیستم عامل ویندوز یا macOS، شما با این قابلیت قادر خواهید بود اپلیکیشن‌های پر استفاده را پین کنید. این تسک‌بار را می‌توانید در سمت چپ یا راست گوشی قرار دهید و جالب آنکه از نرم‌افزارهای پین شده موجود در هوم اسکرین نیز عملکرد مستقلی دارد.

به طور کلی، گلکسی زد فولد 3 5G یک گام رو به جلوی فوق‌العاده نسبت به گلکسی زد فولد 2 5G است ولی استحکام بیشتر و قیمت کمتر آن شاید سبب گردد افراد بیشتری آن را خریداری کنند و کاربران بیش از پیش سراغ گوشی‌های تاشو بروند.

 

خرید لوازم جانبی گوشی Z Fold 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *