نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit T-Rex

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit T-Rex

در سالیان اخیر، کمپانی چینی آمازفیت (Amazfit) به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته است. یکی از محصولات این شرکت یعنی آمازفیت بیپ (Amazfit Bip) ساعت هوشمندی بود که توانست خیلی راحت خودش را در دل مشتریان جای دهد و به عنوان یک آلترناتیو فوق‌العاده برای دستگاه‌های گران‌تر نظیر سامسونگ گیر 3 (Samsung Gear 3) مطرح گردد. حالا اگرچه شاید آمازفیت جی تی آر (Amazfit GTR) ساعتی باشد که بسیاری از مشتریان هنوز آن را می‌پوشند ولی باید یادآور شویم که جای خالی برخی از امکانات و ویژگی‌ها در آن احساس می‌شد. در حال حاضر بازار وسایل پوشیدنی هوشمند به نوعی دارد یک رنسانس را تجربه می‌کند. با این وجود، محصولات آمازفیت و کمپانی هوامی (Huami) همچنان جایگاه خاصشان را در این حوزه حفظ کرده و در حال طی کردن پله‌های ترقی هستند.

خیلی جای تعجب ندارد که بگوییم بسیاری از افراد از حضور ساعت آمازفیت تی رکس (Amazfit T-Rex) شگفت‌زده شده‌اند. این وسیله جان‌سخت و پوشیدنی، تقریباً هر ویژگی مثبتی که در مورد محصولات آمازفیت وجود داشته را با هم ترکیب کرده و از بدنه بسیار مستحکمی هم سود می‌برد تا بیشتر مناسب فعالیت‌های سنگین انجام شده در فضاهای باز باشد.

اکثر مشتریان، محصولات آمازفیت را به خاطر دوام باتری طولانی مدتی که دارند، ترجیح می‌دهند. درست مانند ساعت مجلل آمازفیت جی تی آر، آمازفیت تی رکس هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و به راحتی و با یک بار شارژ، باتری آن تا 20 روز دوام خواهد آورد.

همه این دستاوردها حاصل تلاش چندین و چند ساله هوامی در زمینه بهبود کیفیت ساخت و طراحی محصولاتش می‌باشد. البته این اسم زیاد مشهور نیست اما می‌تواند در مورد امکانات Amazfit T-Rex پاسخگوی بسیاری از سؤالات باشد و سبب محبوبیت آن گردد. بدون در نظر گرفتن اپل، هوامی بزرگترین شرکت سازنده وسایل پوشیدنی در جهان است که تاکنون بیش از 50 میلیون عدد از محصولاتش را فروخته و سهم 16 درصدی از بازار را در اختیار دارد. بر این اساس، علاوه بر اینکه این برند بیشتر به دنبال پیروی از سبک‌های مدرن محصولات پوشیدنی در دنیا بوده، مسئولیت ساخت وسایل پوشیدنی شیائومی را هم به صورت اختصاصی بر عهده دارد به طوری که پشت پرده، در زمینه ساخت دستگاه‌های سری می بند (Mi Band) فعالیت داشته است.

حال بد نیست در مورد امیزفیت تی رکس صحبت کنیم زیرا تنها یک همزاد برای محصولات خط تولید می بند نیست. در واقع فرضیه‌ای که می‌گوید این ساعت از درون Amazfit GTR می‌باشد ولی ظاهر متفاوتی دارد، درست نیست چرا که دو ساعت نامبرده به طور موازی، دو محصول جداگانه به شمار می‌آیند.

همچون نمایندگان سری می بند و آمازفیت جی تی آر، به نظر می‌رسد ساعت مورد بحث ما نیز از همان سنسورها و اجزای سازنده بهره می‌برد. البته اشاره به این نکته نیز از اهمیت خاصی برخوردارست زیرا هیچ‌کدام از این وسایل ساعت هوشمند پوشیدنی نیستند. نبود قابلیت‌های پیشرفت و اکوسیستمی که نمی‌تواند از اپلیکیشن‌های متفرقه پشتیبانی کند، Amazfit T-Rex را بیشتر به یک دستبند هوشمند تبدیل می‌کند تا یک ساعت هوشمند. این یعنی شما باید با همان ویژگی‌ها و قابلیت‌های عرضه شده به صورت پیش‌فرض کنار بیایید مگر اینکه خودِ آمازفیت تصمیم بگیرد در آینده با یک آپدیت نرم‌افزاری همه چیز را تغییر دهد. در سمت دیگر چیزی که به دست خواهید آورد، یک سیستم کارآمد و بهینه‌سازی شده است. به علاوه، چیز دیگری که عایدتان خواهد شد، دوام باتری 20 روزه می‌باشد که ثبت چنین رکوردی توسط ساعت‌های هوشمند امروزی اصلاً امکان‌پذیر نیست.

برای خیلی از مشتریان، ضعف در عملکرد، با دوام باتری طولانی مدت و راحتی در استفاده جبران شده است. به علاوه، درست مانند دیگر وسایل پوشیدنی هوشمند آمازفیت، T-Rex هم امکانات زیادی دارد که قطعاً برای بسیاری از افراد کفایت خواهند کرد. این وسیله می‌تواند تماس‌ها و اعلانات را به روش بسیار جذابی نشان دهد و قابلیت‌های متعدد بررسی فعالیت‌های ورزشی را نیز در خود جای داده است. همچنین، یک دریافت‌کننده توانمند GPS هم بر جذابیت‌های این دستگاه خواهد افزود تا شما با خرید Amazfit T-Rex صاحب یک ساعت همه چیز تمام و باارزش شوید. اینک با تبلت‌فون همراه باشید و ادامه مطالب را بخوانید و ببینید این ساعت چه عملکردی از خودش به جای می‌گذارد و نقاط قوت و ضعفش چه مواردی هستند.

 

آنباکسینگ

تولیدات آمازفیت لزوماً و به خودیِ خود بالارده نیستند. باارزش بودن، در اینجا مهمترین هدف است. با این حال، آمازفیت هیچ‌گاه کم نگذاشته است. Amazfit T-Rex در یک جعبه مستحکم و دو قسمتی قرار گرفته که پوشش براق و درخشانی دارد. لایه‌های زیرین پوشش رویی نیز همان استحکام را دارند به همین خاطر یک سر و گردن بالاتر از محصولات پوشیدنی ارزان قیمت تولید شده توسط سایر شرکت‌های چینی هستند. با این وجود، همه چیز خیلی خوب سر جای خودش قرار دارد ولی شرکت سازنده با گنجاندن امکانات مناسب، سعی کرده قیمت این محصولش هم زیاد افزایش پیدا نکند. در واقع هوامی در تلاش بوده ظاهر جعبه را با نماهای گرافیکی و متون درخشان چاپ شده حفظ نماید زیرا این روش ارزان‌ترین رویه ممکن به شمار می‌رود.

لوازم جانبی بخصوصی در جعبه وجود ندارد که بخواهیم در مورد آن حرف بزنیم زیرا فقط ساعتی را در اختیار خواهید گرفت که در جای خودش نشسته و در کنار آن هم استند شارژر USB با دو پین مشاهده می‌شوند. بر این اساس، خبری از بندهای اضافه یا چیز دیگری نیست. با توجه به قیمت 150 دلاری، نمی‌توان انتظار بیشتری از آمازفیت داشت. با این توضیحات، توجه داشته باشید که در سرتاسر قسمت‌های این مقاله نقد و بررسی تخصصی، می‌بایست قیمت مقرون به صرفه این ساعت را به خاطرتان بسپارید.

 

طراحی

Amazfit T-Rex از جان‌سخت بودن هیچ کمی و کاستی ندارد. الهام‌گیری از شیوه طراحی G-Shock در سرتاسر بدنه این ساعت قابل مشاهده است اما همه اینها به معنای آن است که این ساعت در حال پیروی کردن از رویه معمول ساعت‌های هوشمند مدرن دنیا می‌باشد. با ذکر این نکته، می‌توان گفت که ساعت‌های این شکلی امروزه به محبوبیت رسیده‌اند و به نوعی یادآور برند G-Shock هستند به طوری که تمامی عناصر و المان‌های ظاهری آن ساعت‌ها را می‌توان در اینجا مشاهده کرد.

فکر می‌کنیم که هوامی نظرش را درباره ظاهر این محصولش تغییر داده است. با این وجود، وزن یک چیز دیگر است. امیزفیت تی رکس نسبت به سایز و شیوه طراحی که دارد، بسیار سبک خواهد بود. بار دیگر، اینکه آیا از این اتفاق خرسند خواهید شد یا خیر، بستگی به خودتان دارد. بدون در نظرگیری سلایق و نظرات شخصی، حتی ساعت‌های سنتی و کوچکتر G-Shock و دیگر وسایل پوشیدنی مشابه هم تقریباً حدود 70 گرم وزن دارند و بعضی دیگر نیز وزنشان به 100 گرم می‌رسد. بر این اساس، چنان‌چه ترجیح می‌دهید وزن سنگین ساعت مدنظرتان با شیوه طراحی آن همخوانی داشته باشد، باید Amazfit T-Rex را فراموش کنید و به سراغ ساعت‌های دیگر بروید.

با این توضیحات، شاید بتوانیم ساعت مورد بحثمان را سبک بدانیم و این سبک بودن هم در کیفیت ساخت آن کاملاً مشهود است. مطمئناً بدون هیچ اغماضی می‌توان این وسیله را جان‌سخت نامید هرچند برداشتی که از این کلمه خواهید داشت، به خودتان بستگی دارد. همان‌طور که تاکنون گفته‌ایم، بدنه پلی کربنات آن سبک است به طوری که شاید شما را از این نظر شگفت‌زده هم بکند.

صرف‌نظر از اسامی مواد سازنده، باید به پلاستیکی بودن این ساعت نیز اشاره کنیم. Amazfit T-Rex بدون شک به مرور زمان خط و خش‌دار خواهد شد ولی توجه کنید که اکثر ساعت‌های فلزی و پوشش‌های رویی آنها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. واقعیت آن است که خیلی‌ها بیشتر طرفدار ساعت‌های پلاستیکی هستند.

یک ساعت جان‌سخت این‌چنینی برای استفاده کردن در شرایط طاقت‌فرسا مناسب خواهد بود. حال اینکه بدنه پلاستیکی آن کمتر به چشم خواهد آمد، سبب نخواهد شد تا این حقیقت انکار گردد که ساعت‌های فلزی هم با گذشت زمان خش‌دار می‌گردند. می‌توانیم تنها اینگونه فرض کنیم که سایر نمونه‌های رنگی این ساعت از جنس پلیمرهای رنگی یکپارچه هستند که پوشش رویی متفاوتی دارند.

اعداد و نوشته‌های جلوی ساعت نیز به این زودی‌ها پاک نخواهند شد زیرا داخل خودِ پلاستیک و با استفاده از فرآیند جوهرریزی درونی حکاکی شده‌اند. بر این اساس، تنها اجزای فلزی این ساعت، چهار پیچ در جلو، چهار دکمه در اطراف و سگک هستند که سبب بسته شدن بند می‌شوند.

شیوه طراحی پلاستیکی و ساده، شاید به هوامی کمک کرده تا پوشش ضد آب فوق‌العاده‌ای را در این محصولش قرار دهد و به استحکام این محصولش بیفزاید. این ساعت فقط تأییدیه ضد آب 5ATM را دریافت نکرده بلکه موفق به دریافت مدرک نظامی STD-MIL-810G هم شده است به همین خاطر Amazfit T-Rex می‌تواند در سرمای منفی 40 درجه سانتی‌گراد و گرمای مثبت 40 درجه سانتی‌گراد دوام بیاورد. تأییدیه نظامی نامبرده همچنین، می‌گوید که این وسیله به مدت 240 ساعت می‌تواند در رطوبت و به مدت 96 ساعت می‌تواند در آب‌های شور باقی بماند. با این حال، هوامی در سایت رسمی خودش صراحتاً عنوان کرده که برخی از این شرایط ممکن است باعث آسیب رساندن به این ساعت شوند به همین دلیل محتاط بودن حین استفاده از این محصول پیشنهاد می‌گردد اما این آمار به خودیِ خود بسیار شگفت‌انگیز هستند.

نکته‌ای که می‌خواهیم در اینجا به آن اشاره کنیم این است که احتمالاً پلی کربنات تنها ماده‌ای بوده که می‌توانست با تمامی این استانداردها سازگار باشد و باعث گردد قیمت این ساعت از 150 دلار فراتر نرود. به علاوه، این ماده آن‌قدر انعطاف‌پذیر و نرم است که می‌تواند به قدری خم شود که به کوچکترین سایز ممکن برسد. این ویژگی و مزیت سبب خواهد شد تا شیوه طراحی مقاوم و ارزان بیشتر به چشم بیاید و از طرفی استقامت آن را در برابر آب افزایش دهد.

صفحه نمایش این ساعت توسط پوشش گوریلا گلس 3 محافظت شده که عالی می‌باشد. این در حالی است که حتی پس از یک سال استفاده از آمازفیت جی تی آر، بسیاری از افراد گزارش داده‌اند که هنوز روی نمایشگر این ساعت که گوریلا گلس 3 دارد، خط و خشی باقی نمانده است. با قرارگیری پوشش اولئوفوبیک روی صفحه نمایش، استقامت این نمایشگر بیشتر هم خواهد شد. با این حال، Amazfit T-Rex خیلی راحت آلوده می‌گردد هرچند شکل خاص آن به کمتر کثیف شدن کمک خواهد کرد. بر این اساس، با خرید آمازفیت تی رکس، باید انتظار این را بکشید که روی گوشه‌ها و قسمت‌های زاویه‌دار ساعت، لکه باقی بماند. در واقع این اتفاق پیش‌تر در دیگر وسایل پوشیدنی جان‌سخت نیز رخ می‌داده و چیز جدیدی نیست.

 

صفحه نمایش و دکمه‌ها

امیزفیت تی رکس به صفحه نمایش 1.3 اینچی AMOLED مجهز شده که رزولوشن 360*360 دارد و می‌تواند محتواها را با شفافیت بالایی پخش کند. به علاوه، روشنایی این پنل به قدری زیاد است که حتی در فضاهای باز و در زیر نور مستقیم خورشید نیز کار کردن با آن آسان خواهد بود. تنظیم خودکار روشنایی بر عهده سنسور حساس به نوری است که در زیر نمایشگر جای گرفته است. متأسفانه صفحه نمایش آن‌قدر کوچک می‌باشد که نمی‌توانیم با ابزارهای موجود، مقدار دقیق روشنایی آن را اندازه‌گیری کنیم.

احتمال می‌دهیم که این همان پنلی است که هواوی در آمازفیت ورج (Amazfit Verge) قرار داده است؛ وسیله‌ای که راحت‌تر می‌توانیم آن را ساعت هوشمند بنامیم و به نوعی قاتل پرچمداران هم شناخته می‌شود. باید یادآور شویم که آمازفیت جی تی آر نمایشگر بزرگتر 1.39 اینچی OLED با رزولوشن 454*454 دارد تا به میزان 47 میلی‌متر بزرگتر از ساعت مورد بحث ما باشد. برای کسانی که به جای شیوه طراحی جان‌سخت، بیشتر صفحه نمایش بزرگ را ترجیح می‌دهند، اشاره به این نکته لازم بود. از آن جایی که ویژگی‌ها و قیمت دو ساعت نامبرده فرق زیادی با هم ندارند، بار دیگر در جای‌جای این مقاله نقد و بررسی تخصصی این دو وسیله را با هم مقایسه خواهیم کرد.

به غیر از اشکالاتی که پوشش اولئوفوبیک دارد، سایر بخش‌های صفحه نمایش بدون اشکال است. این صفحه نمایش نه تنها ظاهر جذابی دارد بلکه به خاطر OLED بودن، رنگ‌ها را سرزنده و پویا نشان می‌دهد و انرژی زیادی هم مصرف نمی‌کند. بدون شک هوامی می‌توانست همچون آمازفیت بیپ از نمایشگر انعکاس‌دهنده LCD استفاده کند و بار دیگر مصرف باتری را کاهش دهد اما چنین کاری نکرده است. اگر این چنین می‌کرد، دقت رنگ کاهش می‌یافت و ظاهر بالارده نمایشگر تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت به همین خاطر خوشحالیم که صفحه نمایش Amazfit T-Rex یک صفحه نمایش بالارده و پرچمدار است.

دقت لمس و حساسیت نمایشگر موضوعاتی هستند که هر کسی باید با توجه به دیدگاهش آنها را بیازماید چرا که با توجه شیوه طراحی جان‌سختی که این ساعت دارد، احتمالاً اکثر افراد در حالی با آن کار خواهند کرد که دستکش پوشیده‌اند. صرف‌نظر از نکات کلی مربوط نمایشگرهای لمسی، عملکرد آنها می‌تواند پر فراز و نشیب باشد. آزمودن برخی از پارامترهای مربوط به صفحه نمایش به سختی انجام می‌شود که البته این سختی به خاطر سایز پنل می‌باشد. با این حال، خوشبختانه اکثر جاهای رابط کاربری آن‌قدر بزرگ است که ناوبری با انگشتان، بهترین روش برای جابه‌جایی در میان منوها می‌باشد. در این میان، توجه کنید که اگر روی صفحه نمایش کمی رطوبت مانند عرق یا آب بماند، بلا استفاده خواهد شد حالا همین قضیه وقتی دستکش پوشیده‌اید نیز شکل واقعیت به خود می‌گیرد. البته دستکش‌های زمستانه کاموایی یا حرفه‌ای مشکلی به وجود نمی‌آورند و مشکل اصلی به خاطر دستکش‌های چرمی خواهد بود.

خوشبختانه Amazfit T-Rex چهار دکمه فیزیکی دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. واقعاً از اینکه این دکمه‌ها در این ساعت حضور پیدا کرده‌اند خرسندیم زیرا نه تنها دسترسی به اکثر قسمت‌های رابط کاربری را بدون لمس نمایشگر امکان‌پذیر می‌سازند بلکه ظاهر آن را جان‌سخت‌تر نیز کرده‌اند.

دکمه‌ها آن‌قدر بزرگ هستند که به راحتی می‌توان آنها را یافت و لمس کرد زیرا پوشش بافت مانند مشخصی دارند و قادرند ما را به بسیاری از قسمت‌های رابط کاربری ببرند. تنها چند مورد معدود نظیر دکمه‌های تنظیمات سریع در نوار اعلانات و یا چند منوی زیرمجموعه را نمی‌توان با این دکمه‌ها لمس نمود. در واقع این یکی از مشکلاتی است که با این دکمه‌ها خواهید داشت. در سمت دیگر، این دکمه‌ها کمی نرم هستند حال آنکه بازخورد لمسی محکم‌تر می‌توانست بهتر باشد.

با اشاره به سنسور اپتیکال BioTrackerTM PPG BioTracking که در قاب پشتی ساعت حاضر شده، قسمت مربوط به دکمه‌های Amazfit T-Rex را جمع‌بندی می‌کنیم. در محصولات هوامی، این سنسور همواره عملکرد خوبی داشته و قابل‌اعتماد بوده است. در واقع اینکه کمپانی سازنده تصمیم گرفته همچون آمازفیت جی تی آر این حسگر را روی یک قسمت اختصاصی برآمده و ضخیم بگذارد، تصمیم عجیبی است. با این وجود، کارایی این سنسور زیاد می‌باشد زیرا به اندازه کافی به پوست نزدیک خواهد بود تا بتواند به خوبی به وظایفش عمل کند.

 

راحتی در استفاده

مشخصاً این بخش از مقاله نقد و بررسی تخصصی، کاملاً به نظر شخصی بستگی دارد اما واقعیتی که با خرید Amazfit T-Rex با آن مواجه خواهید شد عبارتست از ضخامت 13.5 میلی‌متری بندها که باعث بزرگ شدن آن می‌گردد. وقتی این ساعت را پوشیدید، نمی‌توانید زیاد احساس راحتی کنید زیرا معمولاً زمانی که در زیر آستین لباس‌های شما قرار می‌گیرد، برجستگی زیادی خواهد داشت. همچنین، ورزشکارانی که بیشتر با نیم تنه بالایی کار دارند نیز از پوشیدن این ساعت احساس راحتی نخواهند کرد.

در سمت دیگر، این وسیله وزن کمی دارد که هم یک مزیت است و هم یک نقطه ضعف. به خاطر وزن کمش، در حین فعالیت‌های ورزشی اثری روی پوست دست باقی نمی‌گذارد این در حالی است که به خاطر ابعاد بزرگش، دست معمولاً خیلی عرق می‌کند.

بند فروخته شده همراه با این ساعت بسیار نرم و انعطاف‌پذیر بوده و هیچ وزنی ندارد اما مستحکم است. در واقع بند، یکی از مهمترین نقاط قوت Amazfit T-Rex به شمار می‌رود زیرا احساس راحتی را در زمان پوشیده شدن به خوبی القا خواهد کرد هرچند به خاطر پلاستیکی بودنش باعث تعریق پوست می‌گردد. در این میان، سطح شیاردار از چسبیده شدن بند به دست جلوگیری خواهد کرد.

یکی از مهمترین نقاط ضعف بندهای آمازفیت تی رکس آن است که شیوه طراحی غیر استانداردی دارند و به همین دلیل به خوبی به بدنه ساعت نمی‌چسبند. ضمن اینکه متأسفانه نمی‌توانید این قسمت را تعویض کنید هرچند امکان خرید بندهای Amazfit T-Rex از تبلت‌فون با قیمت مناسب وجود دارد تا ظاهر این وسیله را آن‌طور که دوست دارید، شخصی‌سازی نمایید.

 

ویژگی‌ها و رابط کاربری

وسایل پوشیدنی هوشمند از نظر ویژگی‌ها با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند. با این وجود، خط میان این محصولات با ساعت‌های هوشمند هیچ‌گاه به اندازه امروز ناچیز نبوده است. در واقع اگر به نرم‌افزارهای متفرقه قابل دانلود که گوگل برای WearOS یا سامسونگ برای سیستم عامل Gear تولید کرده، نیاز دارید، می‌بایست سراغ ساعت‌های هوشمند بروید وگرنه از نظر دوام باتری و قیمت مقرون به صرفه‌تر، دستبندهای هوشمند هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

ساعت مورد بحث ما یک سیستم عامل شخصی‌سازی شده دارد تا بیشترین بهره از سخت‌افزار برده شود. با کنار گذاشتن برخی از قابلیت‌ها و تفاوت‌های مربوط به رابط کاربری، این پلتفرم شبیه همان چیزی است که در Amazfit GTR دیده بودیم. هوامی فرصت زیادی برای بهبود سیستم نرم‌افزاری و ویژگی‌های آن داشته و اینک به جرأت می‌توانیم بگوییم که همه چیز نسبت به گذشته روان‌تر شده است. لازم به ذکر است که آمازفیت تی رکس تمامی امکانات قدیمی‌تر را درون خودش جای داده است.

به طور کلی، تجربه کار کردن با این وسیله مانند تجربه کار کردن با ساعت‌های هوشمند است. ساختار منوها، روش‌های ناوبری لمسی و کارایی‌های گوناگون، همه و همه در این دستگاه به چشم می‌خورند. برای اکثر افراد، یک وسیله پوشیدنی هوشمند باید برخی کارهای اصلی و بنیادین را انجام دهد تا کارآمد باشد. این کارایی‌ها معمولاً شامل امکان برقراری تماس، مشاهده پیام‌ها و اعلانات، بررسی فعالیت‌های ورزشی، وضعیت جسمانی و سلامتی، بررسی کیفیت خواب و . . . می‌شوند. دیگر کارایی نیز به قابلیت شخصی‌سازی ظاهر مربوط می‌گردد.

بد نیست با اشاره به ظاهر کلی رابط کاربری و شمای کنترلی شروع کنیم. در صورتی که از حالت صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) استفاده نمی‌کنید، می‌توانید نمایشگر را یا با جابه‌جایی مچ و یا با فشردن یکی از چهار دکمه روشن نمایید. البته روش جابه‌جایی مچ قابل‌اعتمادتر است. مطمئناً هنوز هم برخی دیگر از امکانات می‌توانستند در اینجا بهبود یابند چرا که فاصله بسیاری با سیستم عامل اپل واچ‌ها دیده می‌شود. می‌توانیم ادعا کنیم که در 85 درصد اوقات، وقتی می‌خواهید آمازفیت تی رکس روشن شود، روشن می‌شود.

شاید باورکردنی نباشد ولی جالب آنکه روش روشن کردن نمایشگر با فشردن یکی از چهار دکمه حالا بهبود یافته است. در گذشته و در آمازفیت جی تی آر، تنها یکی از چهار دکمه صفحه نمایش را روشن می‌کرد ولی اینک فشار دادن یکی از چهار دکمه Amazfit T-Rex این کار را انجام می‌دهد. وقتی نمایشگر روشن شد، می‌توانید با فشردن دکمه بازگشت، آن را خاموش کنید و دیگر نیازی نباشد منتظر بمانید تا خودش به صورت خودکار خاموش گردد.

دو بار فشردن دکمه بالایی، یک دستور سریع را انجام خواهد داد. این دستور می‌تواند یکی از این موارد باشد: بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی، وضعیت ساعت، وضعیت آب و هوا، نمایش اعلانات، یادآوری رویدادها، ساعت هشدار، قطب‌نما، شمارش معکوس، تایمر، پخش‌کننده موسیقی، پیدا کردن گوشی و روش پرداخت بیسیم AliPay. البته مورد آخر در نسخه‌های بین‌المللی امیزفیت تی رکس کارایی نخواهد داشت و در چین به کار خواهد رفت.

از آن جایی که در مورد روش‌های پرداخت بیسیم صحبت کردیم، باید یادآور شویم که ساعت مورد بحث ما NFC ندارد و شیوه AliPay هم از طریق اسکن کردن بارکد پخش شده در صفحه نمایش آن به کار می‌رود.

به خاطر حضور چهار دکمه فیزیکی و بهبود رابط کاربری، بر خلاف آمازفیت جی تی آر، می‌توانید در آمازفیت تی رکس راحت‌تر به منوی قبل برگردید. فشردن دکمه برگشت همان کاری را می‌کند که کشیدن انگشتان از سمت راست یا چپ انجام می‌دهد. در سمت چپ، دکمه‌های بالایی و پایینی نیز همان کارهایی را می‌کنند که انتظار داریم. در مجموع، این چهار دکمه می‌توانند ما را تقریباً به هر جایی از منوهای رابط کاربری ببرند.

در این میان، سیستم نرم‌افزاری کاملاً بی‌عیب و نقص نیست. منوی اصلی یعنی App را می‌بایست با کشیدن تصویر پس‌زمینه از سمت راست به سمت چپ مشاهده کرد بنابراین نمی‌توان با روش جایگزین و با استفاده از دکمه‌های فیزیکی، این کار را صورت داد.

این یعنی وقتی دستکش پوشیده‌اید، باید دستتان را بیرون بیاورید و دوباره روی نمایشگر بکشید زیرا همانطور که گفتیم، در زمانی که دستکش پوشیده‌اید نمی‌توانید با رابط کاربری کار کنید.

وقتی این مرحله را پشت سر گذاشتید، می‌توانید با هر چهار دکمه فیزیکی در سرتاسر رابط کاربری حرکت نمایید.

ترتیب قرارگیری موارد در منوی اصلی بستگی به ترتیب قرارگیری آنها در اپلیکیشن Amazfit نصب شده در گوشی دارد بنابراین در صورتی که به برخی از آنها نیاز ندارید، می‌توانید آنها را مخفی کنید.

برای راحت‌تر شدن روش استفاده، Amazfit T-Rex چندین صفحه اطلاعات سریع دارد که با کشیدن تصویر پس‌زمینه به سمت پایین دیده می‌شوند. اولین صفحه تعداد قدم‌های برداشته شده، مقدار فاصله طی شده، میزان کالری سوزانده شده و پیشرفت‌های حاصل شده برای دستیابی به هدف روزانه را نشان می‌دهد. صفحه دوم هم به طور اتوماتیک ضربان قلب را می‌شمارد. لازم به ذکر است که هر دوی این صفحه‌ها را می‌توان با فشردن دکمه فیزیکی پایینی مشاهده نمود.

یک رابط تنظیمات سریع هم وجود دارد که با کشیدن انگشت در بالای تصویر پس‌زمینه نمایش داده خواهد شد. در این بخش مواردی نظیر چراغ فلاش (روشن کردن نمایشگر به رنگ سفید با بیشترین مقدار روشنایی) و حالت ذخیره انرژی به چشم می‌خورند. با فعالسازی مورد دوم که بلوتوث را غیرفعال کرده و فقط کیفیت خواب را بررسی می‌کند و تعداد قدم‌ها را می‌شمارد، آمازفیت وعده داده که با یک بار شارژ این وسیله، دوام باتری به 66 روز خواهد رسید.

دیگر حالت این بخش، لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb Mode) است (به اختصار DND) که سه گزینه فعال، زمان‌بندی شده و هوشمند دارد. مورد آخر بررسی خواهد کرد که چه زمانی شما خوابیده‌اید تا در آن موقع صدایی پخش نکند. خوشبختانه کارایی این حالت فوق‌العاده است. همچنین، کارایی بررسی‌کننده کیفیت خواب هم خوب خواهد بود به طوری که به ندرت خطایی در عملکرد آن خواهید یافت. برای زمان‌بندی حالت DND، می‌بایست از اپلیکیشن Amazfit نصب شده در گوشی استفاده کنید.

دو دکمه آخر موجود در این قسمت اسلایدر کنترل روشنایی و تنظیم خودکار آن و قفل کردن صفحه نمایش می‌باشند. مورد آخر در مواقعی به درد خواهد خورد که در فضایی حضور دارید که رطوبت زیاد است چرا که در این شرایط لمس اتفاقی نمایشگر بسیار محتمل خواهد بود.

نکته جالب اینکه، هیچ‌کدام از گزینه‌ها و حالات موجود در بخش تنظیمات سریع رابط کاربری Amazfit T-Rex را نمی‌توان در دیگر منوها یافت. واقعاً جای خجالت دارد که نمی‌توانیم به غیر از دکمه‌ها، با روش‌های دیگر به این بخش دست یابیم. عجیب‌تر آنکه با دکمه‌ها باید به این قسمت بیایید اما برای انتخاب آنها باید نمایشگر را لمس کنید!!!.

پس از اشاره به دکمه‌ها و امکانات اصلی رابط کاربری، حالا بد نیست به دیگر کارایی بنیادین آن بپردازیم. اکثر دارندگان وسایل پوشیدنی هوشمند می‌خواهند ظاهر خودشان را با آنها هماهنگ کنند. امیزفیت تی رکس می‌تواند در حافظه داخلی خود تنها چند مورد تصویر پس‌زمینه ذخیره نماید. ظرفیت بسیار کم که دسترسی به آن نیز کار سختی است، تنها یکی از کارهایی می‌باشد که هوامی انجام داده تا قیمت این محصولش زیاد نشود.

البته در حال حاضر، در اپلیکیشن Amazfit تصاویر بیشتری وجود دارند که می‌توانید یکی از آنها را برگزینید. زمانی که یکی از این عکس‌ها را انتخاب کردید، جایگزین تصاویر قدیمی‌تر موجود در حافظه می‌شود و دیگر تصویر باقی مانده جایگزین عکس پیش‌فرض خواهد گردید. این فرآیند کمی طول می‌کشد زیرا می‌بایست ساعت با حافظه ارتباط برقرار کند.

خوشبختانه مراحل راه‌اندازی اتصال بلوتوث هوامی و فرمت‌های تصاویر پس‌زمینه و آپدیت‌های نرم‌افزاری بسیار راحت بوده و خیلی آسان رمزگشایی شده‌اند و توسعه‌دهندگان متفرقه توانسته‌اند به خوبی با آنها کار کنند. این یعنی شما می‌توانید عکس‌های پس‌زمینه دلخواه خود را از انجمن آنلاین و مدام در حال پیشرفت دانلود کنید.

پخش اعلانات، معمولاً یکی از ویژگی‌های بنیادین هر وسیله پوشیدنی هوشمند است. پس از مشاهده روش نمایش نوتیفیکیشن‌ها در آمازفیت جی تی آر در یک سال اخیر، حالا می‌توانیم بگوییم که این فرآیند کامل‌تر شده است. لازم به ذکر است که Amazfit T-Rex بار دیگر آپدیت‌های لازم را از سیستم عامل مربوطه و از اپلیکیشن نصب شده در گوشی دریافت می‌کند.

نمایش اعلانات و انتقال آنها خیلی خوب صورت می‌پذیرد. تأخیر ارتباط میان گوشی و ساعت هم تقریباً وجود ندارد زیرا پیش از آنکه موبایل در مورد دریافت نوتیفیکیشن خبر دهد، ساعت می‌لرزد و صفحه نمایشش روشن می‌گردد. برای اینکه همه چیز به خوبی کار کند، باید به برخی از نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ نکاتی که به خاطر تنظیمات امنیتی اندروید و سیستم‌های مدیریت انرژی به وجود آمده‌اند.

ابتدائاً باید اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن Amazfit برای نمایش اعلانات دسترسی دارد و همچنین توسط سیستم عامل مسدود نمی‌شود زیرا برای اینکه بتواند خدماتش را ارائه کند، می‌بایست در پس‌زمینه فعال باشد. اعطای مجوز به این برنامه با توجه رام نصب شده در گوشی اندرویدی، می‌تواند موفقیت‌آمیز و بعضاً تنظیمات آن نیز متفاوت باشد.

به طور کلی آمازفیت در زمینه بروز نگه داشتن کدهای خود جهت برنامه‌نویسی این اپلیکیشن خوب کار کرده است. به علاوه، یک بخش مخصوص در این نرم‌افزار گنجانده شده که سعی می‌کند کاربران را در جهت فرآیند غیرفعالسازی تنظیمات بهینه‌سازی مصرف انرژی باتری، با توجه به برند گوشی کمک کند. این قابلیت برای کسانی که می‌خواهند از آن بهره ببرند مثمرثمر خواهد بود ولی مشکلاتی دارد که باید مرتفع شوند.

زمانی که همه تنظیمات را به‌درستی انجام دادید و اعلانات پخش شدند، باید نرم‌افزارهایی که توانایی نمایش نوتیفیکیشن‌ها را دارند را مشخص کنید. در واقع در همین‌جاست که سیستم نرم‌افزاری آمازفیت مشکلاتش را بروز می‌دهد.

خیلی کلی بگوییم که کمپانی چینی سعی می‌کند تا آیکون و اسم اپلیکیشنی که اعلانات پخش کرده را به همراه قسمت کوتاهی از متن آن نمایش دهد. البته در اکثر موارد این قابلیت خوب کار می‌کند.

با توجه به نسخه نرم‌افزارها و نحوه پخش اعلانات، ممکن است به برنامه‌هایی بر بخورید که نمی‌توانند آیکون خود را نشان دهند. به علاوه، قرارگیری نوتیفیکیشن‌ها روی یکدیگر برخی اوقات (به خصوص در نرم‌افزارهای پیام‌رسان) سبب می‌شود که یکجا به چشم بیایند و فقط به شما بگویند که پیام جدیدی دریافت شده است. این اتفاق معمولاً توسط بعضی از برنامه‌های پیام‌رسان به خصوص رخ می‌دهد که شما پیام خوانده نشده‌ای از آنها دارید. بار دیگر تکرار می‌کنیم که این اتفاق به ورژن برنامه‌ای که با آن کار می‌کنید بستگی دارد ولی سیستم نرم‌افزاری آمازفیت نسبت به روزهای اولیه‌ای که کمپانی چینی آن را توسعه داده پیشرفت کرده است. به علاوه، برای توسعه‌دهندگان و افرادی که عادت دارند کارهای پیچیده‌تر انجام دهند، پخش‌کنندگان متفرقه اعلانات وجود دارند که می‌توانند این کار را با کیفیت بیشتری نسبت به اپلیکیشن Amazfit به انجام برسانند.

در مورد رابط کاربری و ظاهر اعلانات در Amazfit T-Rex، اعتراض خاصی وارد نیست. می‌توان با کشیدن انگشت از سمت چپ به سمت راست تصویر پس‌زمینه، به لیست مربوطه دست یافت. ضربه زدن روی اعلان نیز عنوان و متن کوتاهی را نشان خواهد داد. به علاوه، یک دکمه پاک کردن در پایین لیست وجود دارد که بسیار ساده و کارآمد است. البته باید به این نکته توجه داشت که برخی از سیستم عامل‌های کامل‌تر نظیر WearOS گوگل یا محصولات سامسونگ، می‌توانند نمایش داده شدن نوتیفیکیشن‌ها را یک مرحله پیشرفته‌تر کنند تا کاربران بتوانند از طریق همان‌ها و نمایشگر ساعت به طرف مقابل پاسخ دهند. فکر می‌کنیم که این ویژگی برای آمازفیت تی رکس خیلی رؤیاپردازانه است!!!.

پاسخ دادن به تماس‌های دریافتی خیلی راحت انجام می‌شود و انصافاً امیزفیت تی رکس هم به خوبی این کار را صورت می‌دهد. وقتی گوشی شما زنگ می‌خورد، ساعت شدیداً خواهد لرزید و اکثر اوقات دو گزینه رد کردن و یا قطع کردن در اختیار خواهید داشت. بر این اساس، چنان‌چه ساعت با اتصال بلوتوث به موبایل وصل شده، خیلی راحت می‌توانید به تماس پاسخ دهید.

در این میان، واقعاً جای تعجب دارد که چرا Amazfit T-Rex نمی‌تواند از طریق روش‌هایی نظیر همگام‌سازی با دفترچه تلفن، تماس برقرار کند. با این توضیحات، همچنان جای پیشرفت وجود دارد.

احتمال می‌دهیم که بررسی فعالیت‌های ورزشی و وضعیت جسمانی، مهمترین موارد استفاده از آمازفیت تی رکس خواهند بود. در حال حاضر 13 نوع فعالیت ورزشی بررسی می‌گردد که یک مورد دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک با آپدیت نرم‌افزاری اضافه خواهد شد تا تعداد آنها در مجموع به عدد 14 برسد. البته از خاطر نرود که برخی از این فعالیت‌ها گونه‌های مختلفی از بعضی دیگر هستند. با این وجود، این مجموعه همچنان شگفت‌انگیز است.

یک منوی فعالیت ورزشی وجود دارد که از آنجا می‌توانید ورزش‌تان را شروع کنید. بعضی از این فعالیت‌ها نیاز به بررسی موقعیت مکانی دارند بنابراین شاید مجبور باشید که چند ثانیه منتظر بمانید تا GPS جایی که در آنجا حضور دارید را درست تشخیص دهد. البته این فرآیند معمولاً با سرعت بالایی انجام می‌شود هرچند در صورت تمایل، می‌توانید کاری کنید که این ورزش‌ها از GPS استفاده نکنند.

وقتی فعالیت‌تان شروع شد، صفحه اختصاصی بررسی فعالیت نیز ایجاد می‌شود تا آمار مربوطه را از آنجا ببینید. در زمان انجام دادن فعالیت‌های ورزشی هم اعلاناتی نظیر تماس‌های دریافتی پخش خواهند شد. به طور کلی هدف آن است که کاربران بیشتر روی کاری که دارند انجام می‌دهند (مانند سوزاندن کالری‌ها و مدت زمان ورزش کردن) تمرکز کنند. تقریباً در بالاترین قسمت نمایشگر، تصویر یک ساعت دیجیتالی را خواهید دید. ضمناً، شما می‌توانید برای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، اهدافی نظیر فاصله طی شده، مدت زمان و یا کالری‌های سوزانده شده تعیین کنید.

هم به صورت اتوماتیک هم به صورت دستی می‌توان بررسی فعالیت‌های ورزشی را متوقف کرد. مورد اول خیلی خوب کار می‌کند ولی بدون خطا هم نیست. وقتی یک فعالیت به اتمام رسید، شما می‌توانید یا آن را ذخیره و یا آن را حذف نمایید.

مقدار داده‌های ذخیره شده برای فعالیت‌های مختلف به شدت تأثیرگذار است. برای ورزش‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، مدت زمان، سرعت، کالری سوزانده شده، مسیر طی شده دقیق با GPS و چندین آمار پیشرفته و بروز نظیر حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 Max) ثبت می‌گردند.

متأسفانه نمی‌توانیم همزمان داده‌های مختلف را بررسی کنیم. به علاوه، باید یادآور شویم که مواردی مانند حداکثر اکسیژن مصرفی و داده‌های مربوط به تنفس را نمی‌توان با سخت‌افزارهای موجود در امیزفیت تی رکس آنالیز کرد زیرا برای انجام این کار به ابزارهای بخصوصی نیاز دارید. این یعنی اعداد و ارقامی که ثبت شده‌اند، نتیجه الگوریتم‌های ترکیبی می‌باشند. با همه اینها، جذابیت نمودارها و اطلاعات و جزئیات نمایش داده شده به صورت مختصر را ارج می‌نهیم.

به طور کلی، Amazfit T-Rex ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی باجزئیاتی دارد. هوامی سعی کرده در اینجا با دقت و توجه بیشتری کار کند. واقعاً امکانات جزئی، مانند امکان تعیین اهداف هستند که تفاوت ایجاد می‌کنند.

اگر به نمودارهای گرافیکی پر زرق و برق علاقه دارید، می‌توانید از منوی مربوط به وضعیت آب و هوا استفاده کنید. نه تنها این بخش اطلاعات کاملی از اوضاع فعلی (مانند دما، سرعت باد، رطوبت، مقدار اشعه ماوراء بنفش و محل قرارگیری خورشید) نمایش می‌دهد بلکه یک پیش‌بینی هم از وضعیت جوی شش روز آینده ارائه خواهد داد. همه این داده‌ها به صورت آنلاین و با توجه به موقعیت مکانی شما، از اپلیکیشن مکمل Amazfit به دست آمده‌اند و انصافاً هم خیلی بادقت هستند.

کنترل موسیقی‌های در حال پخش نیز یکی از امکانات بینظیر سیستم نرم‌افزاری آمازفیت است. نکته بخصوصی در این مورد نمی‌توانیم به زبان بیاوریم زیرا از لیست آهنگ‌ها پشتیبانی نمی‌کند و با اپلیکیشن خاصی نیز همگام‌سازی نشده است. شما می‌توانید در این ساعت اسم فایل صوتی که در حال پخش می‌باشد را ببینید و آن را اجرا و متوقف کنید و یا فایل‌های قبلی و بعدی را اجرا نمایید و یا با اسلایدر مربوطه، شدت صداها را کم یا زیاد کنید. خبر خوب این است که این ویژگی تقریباً با هر پخش‌کننده فایل چند رسانه‌ای سازگار است. حدس می‌زنیم که این قابلیت بر سیستم کنترل اعلانات اندروید یا ویجت‌ها متکی می‌باشد تا بتواند این کار را انجام دهد.

همان‌طور که انتظار داشتیم، ویژگی پخش ساعت هشدار بسیار سرراست و ساده است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که از خودِ ساعت می‌توانید تایمر هشدار تنظیم نمایید و نیازی به استفاده از اپلیکیشن نصب شده در گوشی نیست. این اتفاق تا حدودی قابل پیش‌بینی بود زیرا این ساعت‌های هشدار فقط در خودِ ساعت پخش می‌شوند. با این حال، ساعت آمازفیت بیپ از چنین ویژگی بی‌بهره بود که واقعاً کاربران را آزار می‌داد.

یادآوری‌کننده رویدادهای مختلف را اما، می‌توان از طریق اپلیکیشن  Amazfit افزود. هیچ خبری از گزینه همگام‌سازی رویدادها با تقویم گوشی نیست. در مجموع بعید است این ویژگی کاربران زیادی داشته باشد.

تایمر و شمارش معکوس هم خیلی سرراست و ساده هستند. مورد دوم چند دقیقه از پیش تعیین شده دارد ولی شما می‌توانید مقادیر سفارشی‌سازی شده خودتان را از 23 ساعت و 59 دقیقه به قبل تنظیم کنید.

ویژگی Find My Phone (گوشی مرا پیدا کن) صدای زنگ مخصوص به خودش را دارد که در نرم‌افزار Amazfit تنظیم شده است. در نهایت، به ویژگی قطب‌نما می‌رسیم که از A-GPS سود می‌برد و خیلی هم خوب کار می‌کند.

 

امکانات داخلی

پیش از آنکه در مورد نحوه بررسی فعالیت‌های ورزشی، کیفیت خواب و عملکرد صحبت کنیم، خیلی مهم است که بدانیم سخت‌افزار درونی Amazfit T-Rex از چه اجزایی تشکیل شده زیرا این امکانات داخلی هستند که انتظارات ما را از یک وسیله مشخص خواهند کرد.

خیلی سخت است که بخواهیم در مورد نوع و نام تراشه در محصولات آمازفیت صحبت کنیم ولی به جرأت می‌توان گفت که ساعت‌هایی نظیر تی رکس، جی تی آر، جی تی اس و بیپ، از نظر کارایی به یکدیگر شباهت زیادی دارند و نسبت به سایر تولیدات هوامی و دستگاه‌های سری می بند متفاوت هستند.

البته دستبندهای سری می بند از تراشه کم مصرف اینترنت اشیا بهره می‌برند. ما عمداً این اطلاعات را ارائه کردیم تا وسایل پوشیدنی هوشمند را در مقابل دستگاه‌های توانمندتری که بعضاً ساعت هوشمند نامیده می‌شوند و امکانات بیشتری دارند، قرار دهیم. برای مثال، ادعا شده که آمازفیت ورج تراشه دو هسته‌ای با سرعت 1.2 گیگاهرتزی دارد و مقدار رم و حافظه داخلی آن هم به ترتیب به 512 مگابایت و 4 گیگابایت می‌رسد. این مشخصات تنها بخشی از امکانات یک ساعت هوشمند در مقایسه با دیگر وسایل پوشیدنی هوشمند به شمار می‌آیند. سمت دیگر قضیه دوام باتری 5 روزه در آمازفیت ورج است حال آنکه دوام باتری آمازفیت تی رکس می‌تواند به 20 روز برسد.

واقعیت آن است که اشاره بیش از این مقدار به مشخصات فنی دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند بی‌فایده است هرچند گویا Amazfit T-Rex توانسته حداقل در این زمینه معادل‌تر رفتار کند. در مقایسه با آمازفیت جی تی آر، پسرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای رخ داده‌اند. مثلاً به جای سنسور شتاب‌سنج 6 محوری، یک سنسور شتاب‌سنج 3 محوری در اینجا حضور دارد و ضمن اینکه دیگر خبری از حسگرهای فشار هوا و ظرفیت نیست.

با این وجود، سنسور اپتیکال بررسی‌کننده وضعیت قلب حضور یافته و در صورتی که می‌خواهید اطلاعات کامل و جامعی از آن به دست بیاورید نیز عملکرد قابل‌اتکایی دارد ولی نمی‌توان زیاد روی دقت آن حساب باز کرد. بعضی اوقات علی‌رغم اینکه کاربر در حال استراحت کردن است، تعداد ضربان قلب او را زیاد نشان می‌دهد و بعضی اوقات دیگر وقتی کاربر ورزش دوچرخه‌سواری را انجام داده، تنها تعداد 100 ضربان قلب در هر دقیقه را برای او ثبت می‌کند. البته باید یادآور شویم که این مشکلات در مورد اکثر سنسورهای اپتیکال شمارنده ضربان قلب وجود دارد.

عملکرد GPS هم در امیزفیت تی رکس با کمبودهایی همراه شده است. درست مانند آمازفیت جی تی آر، روی نمایشگر این ساعت هم تنها نشانگر را مشاهده خواهید کرد. لازم به یادآوری است که Amazfit T-Rex یک دریافت کننده اختصاصی GPS دارد که مطابق انتظار رسیور A-GPS است. بر این اساس، باید به داده‌های آن اجازه دهید که با اطلاعات به دست آمده در گوشی همگام‌سازی شوند. با این اوصاف، عملکرد GPS در ساعت مورد بحث ما فوق‌العاده است.

 

بررسی فعالیت‌های ورزشی

معمولاً در کمتر از 30 ثانیه، موقعیت مکانی دقیق شما ثبت می‌شود و خوشبختانه این ساعت نیز اکثر اوقات جایی که قرار گرفته‌اید را به دقت نشان می‌دهد. حتی وقتی وارد ساختمان یا فضاهای سربسته می‌شوید که احتمال عدم تشخیص درست موقعیت مکانی وجود دارد نیز واکنش Amazfit T-Rex نسبتاً سریع بوده و سپس به صورت خودکار راه‌حل مناسبی اتخاذ می‌کند. احتمال می‌دهیم که اینجا یکی از معدود زمینه‌هایی می‌باشد که ساعت مورد بحث ما در مقایسه با آمازفیت جی تی آر بهتر کار می‌کند.

در سایت رسمی محصول، کمپانی سازنده پیرامون عملکرد و دقت بالای GPS اغراق کرده و مدعی شده که چیپست‌های GPS سونی و GLONASS در این محصول وجود دارند. با این حال، شاید بهترین توضیح در مورد چرایی بهبود عملکرد GPS، به خاطر شیوه طراحی و آنتن‌های داخلی می‌باشد. حتی بدنه پلاستیکی (به جای فلزی) هم می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

اگر می‌خواهید عملکرد GPS با پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای همراه گردد، آمازفیت تی رکس ساعت بهتری نسبت به آمازفیت جی تی آر خواهد بود. به علاوه، در مقایسه با آمازفیت بیپ هم بسیار بهتر کار می‌کند.

بررسی فعالیت‌های ورزشی اما، عملکرد پر فراز و نشیبی دارد. آمار ورزش‌هایی که به داده‌های مربوط به ضربان قلب متکی هستند، ممکن است دقیق نباشند. در این میان، بررسی کالری‌های سوزانده شده بیشتر به میانگین زمانی بستگی دارد به همین دلیل غالباً آمارها دقیق خواهند بود.

در سمت دیگر، عملکرد بی‌نظیر GPS باعث می‌شود دقت بررسی ورزش‌هایی مانند دو، پیاده‌روی و هاکی افزایش یابد. این ساعت همچنین، اکثر اوقات اطلاعات مربوط به ارتفاع طی شده را درست نشان می‌دهد. احتمال می‌دهیم که همین اتفاقات برای ورزش اسکی نیز رخ خواهند داد.

خیلی سخت است که بخواهیم اطلاعات دقیقی از کیفیت خواب به دست آوریم. با این حال، می‌توانیم بگوییم که ساعت مورد بحث ما در اکثر مواقع زمان بیدار شدن و خوابیدن ما را به‌درستی تشخیص می‌دهد. هوامی در چند سال اخیر مانور زیادی روی این ویژگی محصولات پوشیدنی‌اش داده به همین دلیل می‌توانیم با خیالی آسوده بگوییم که داده‌هایی که به دست می‌آیند، از دقت کافی برخوردارند. حال فرقی نمی‌کند که الگوی داده‌های کیفیت به چه شکلی هستند و چه‌قدر کارایی دارند زیرا برای توضیح دادن در این مورد به یک بخش جداگانه نیاز است!!!.

 

دوام باتری

بر خلاف ابعاد بزرگتری که دارد، Amazfit T-Rex از باتری کم‌ظرفیت‌تری نسبت به Amazfit GTR بهره می‌برد. البته این اختلاف تنها 20 میلی‌آمپر است که زیاد به چشم نمی‌آید. با این وجود، به نظر می‌رسد که هوامی می‌توانست در این ساعت یک باتری باظرفیت‌تر قرار دهد تا وزن واقعی با ابعاد هماهنگ‌تر می‌شد.

از نظر دوام باتری، ساعت مورد بحث ما خیلی خوب کار می‌کند. همچون آمازفیت جی تی آر، می‌تواند با یک بار شارژ و با استفاده معمولی، تا 20 روز روشن بماند. هوامی استفاده معمولی را خیلی دقیق معنا کرده و آن را این‌گونه توضیح داده است: دریافت 150 نوتیفیکیشن در روز، 30 بار روشن شدن صفحه نمایش، 5 دقیقه انجام دادن فعالیت‌هایی که در آنها نمایشگر روشن است و 30 دقیقه بررسی وضعیت ورزش دو به صورت یک روز در میان.

می‌توانیم تأیید کنیم که با این الگوی ارائه شده، دوام باتری 25 روزه کاملاً محتمل خواهد بود زیرا در روز مشخصاً بیش از 150 اعلان دریافت خواهد شد و پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری طولانی‌تر به جای 30 دقیقه دویدن به صورت یک روز در میان هم تأثیرش را خواهد گذاشت.

مطمئناً نحوه استفاده شما از این ساعت متفاوت خواهد بود اما می‌توانید روی دوام باتری تقریباً یک ماهه این ساعت حساب باز کنید. متأسفانه فرصت نداشتیم که دوام باتری ادعا شده 66 روزه که با روشن شدن حالت ذخیره انرژی باتری به دست می‌آید را بررسی کنیم ولی با توجه به عملکرد این ساعت، دلیلی ندارد که نسبت به این ادعا بدبین باشیم.

شارژ کردن Amazfit T-Rex به سرعت اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید 0 تا 100 درصد باتری را در عرض دو ساعت کامل شارژ نمایید. فرآیند شارژ کردن هم به عهده یک پایه مغناطیسی و پین‌های مخصوص گذاشته شده است. تنها یک راه درست برای شارژ این وسیله وجود دارد که پین‌های مغناطیسی در مورد درستی استفاده شما را آگاه خواهند کرد. شیوه طراحی این روش مشکلات خاص خودش را دارد زیرا با یک اتفاق غیرارادی و غیر عمد ممکن است ساعت از روی شارژر جدا شود. با این وجود، کارایی آن زیاد است و نسبت به روش‌های شارژ بیسیم بهره‌وری بیشتری دارد.

 

اپلیکیشن رسمی و مکمل Amazfit

برای اینکه بتوانید از بیشترین امکانات Amazfit T-Rex استفاده کنید، می‌بایست اپلیکیشن Amazfit را در گوشی خود نصب نمایید. تا جایی که به خاطر می‌آوریم، محصولات قدیمی‌تر آمازفیت از برنامه Mi Fit پشتیبانی می‌کردند هرچند باز هم نمی‌توان در این مورد به‌درستی اظهارنظر کرد. به هر ترتیب، اپلیکیشن آمازفیت فعلاً نرم‌افزار رسمی و مکمل آمازفیت تی رکس و بسیاری دیگر از وسایل پوشیدنی ساخت کمپانی آمازفیت است.

در مقایسه با برنامه سایر محصولات پوشیدنی که نمونه‌هایی از آنها را باید برای همگام‌سازی با ساعت‌های هواوی و سامسونگ نصب کنید، راهکاری که آمازفیت اتخاذ کرده و طی آن تنها یک اپلیکیشن از پیش نصب شده دارد، بسیار سبک است. در واقع هیچ نیازی نیست که سرویس‌های پس‌زمینه متعددی را بارگذاری نمایید.

رابط کاربری اپلیکیشن Amazfit به هیچ عنوان ساده نیست زیرا تلاش شده که یک برنامه جامع برای بررسی وضعیت جسمانی، فعالیت‌های ورزشی و سبک زندگی باشد و داده‌های کاملی نیز ارائه کند.

در نگاه نخست، رابط کاربری اول به شکل غلط‌اندازی ساده به نظر می‌آید که سه تب Homepage، Enjoy و Profile دارد. لازم به ذکر است که اشتباهات ترجمه‌ای در جای‌جای رابط کاربری نرم‌افزار Amazfit به چشم می‌خورد بنابراین نمی‌خواهیم همیشه به آنها اشاره کنیم. این اشتباهات بعضاً گیج‌کننده و نامفهوم هستند که به معنای واقعی کلمه یک امتیاز منفی برای کمپانی چینی به شمار می‌آید به خصوص آنکه تاکنون نسخه‌های مختلفی از این نرم‌افزار منتشر شده است.

هر چیزی که در صفحه اصلی هوم یا Homepage می‌بینید، می‌تواند سطوح مختلفی داشته باشد. این رابط کاربری برای افراد علاقه‌مند به آمار و ارقام قطعاً جذاب خواهد بود. نمودارها، میانگین‌های فردی و جمعی، معدل‌های مربوط به بازه‌های زمانی گوناگون و شیوه‌های اشتراک‌گذاری در این بخش یافت می‌شوند.

با توجه به اینکه Amazfit بعضی اوقات ساعت دقیق خوابیدن و بیدار شدن را درست تشخیص نمی‌دهد، کمپانی چینی امکانی را فراهم کرده تا خودِ افراد این مقادیر را تنظیم کنند به همین دلیل این اقدام او را تحسین می‌کنیم. در واقع اگر می‌خواهید به صورت دستی کار کنید، داده‌های دقیق وضعیت خواب بهترین اطلاعاتی هستند که می‌توانید به دست آورید، بررسی کنید و یا از طریق نرم‌افزار Amazfit به اشتراک بگذارید.

مسلماً آپشن‌ها زیاد هستند اما بدون شک شما با کار کردن با این برنامه خودتان را در دریایی از منوها خواهید دید که بعضاً به دنبال یک گزینه ساده هستید تا با یک مرحله وارد بخش (برای مثال) فعالیت‌های بررسی شده بشوید. یک دکمه تاریخچه دیده می‌شود که گویا در جای درستی قرار گرفته اما باز هم به نظر می‌رسد که نتوانسته آمارهای دقیقی را ارائه کند.

نرم‌افزار Amazfit مدعی شده که وقتی اجرایش می‌کنیم، همه داده‌ها را همگام‌سازی می‌نماید. با این وجود، متأسفانه این اپلیکیشن به یک دکمه ساده برای مشاهده رابط کاربری مجهز نیست.

زمانی که فعالیت‌ها بررسی شدند، مقدار داده‌ها و اطلاعاتی که به دست آمده‌اند، به شکل ماهرانه‌ای در قالب نمودارهای بصری قابل مشاهده هستند. نمودارها، نوارها، میانگین‌ها و اعداد در سرتاسر این بخش به چشم می‌خورند. در این بین، هنوز هم مشخص است که Amazfit T-Rex نمی‌تواند بعضی از داده‌ها را ارزیابی کند و به همین خاطر نمراتی که در پایان ثبت کرده نتیجه تخمین‌ها و حدس و گمان‌های تقریبی هستند هرچند نتیجه نهایی همچنان جذابیت خودش را دارد. خوشبختانه در این برنامه چندین راه‌حل محدود اما به‌دردبخور برای اشتراک‌گذاری داده‌ها به صورت پکیج در شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است. این نرم‌افزار حتی به شما اجازه می‌دهد از داده‌ها عکس بگیرید و بعضی از آنها را مخفی نمایید.

در نزدیک‌ترین قسمت پایینی صفحه هوم اسکرین، یک انتخاب کننده تصویر زمینه وجود دارد که داده‌های بیشتری ارائه می‌کند و کاربران می‌توانند خودشان به صورت دستی اطلاعات را وارد کرده و ارزیابی نمایند. این دقیقاً همان جایی است که رویاهای Amazfit برای ارائه یک راهکار جامع و کامل خودش را نشان می‌دهد. شما می‌توانید مواردی نظیر اندازه کمر، باسن، بازو، توده بدن، توده استخوان‌ها، توده احشایی، مقدار قند خون، فشار خون و حتی اطلاعاتی نظیر مقدار پروتئین مصرف شده را اندازه بگیرید. مطمئناً تعداد این آپشن‌ها زیاد بوده و فراتر از نیاز یک کاربر معمولی می‌باشد.

آپشن‌های موجود که به بررسی داده‌ها به صورت دستی و خودکار مربوط می‌شوند، زیاد برایمان اهمیتی ندارند زیرا نحوه چینش آنها بسیاری از کاربران را سردرگم می‌کند.

خوشبختانه یک منوی مخفی وجود دارد که مشتمل بر لیست ساده‌ای از انواع داده می‌شود. بار دیگر می‌گوییم که یک رابط کاربری ساده باید در دسترس قرار گیرد تا همه موارد بلا استفاده در آنجا جای‌گیری نمایند.

یک نوار کشیدنی به سمت بالا وجود دارد که در آن دکمه‌های میانبر تنظیمات سریع و هوم اسکرین دیده می‌شوند. برخی از این موارد به فعالیت‌های ورزشی کلی مربوط می‌گردند و برخی دیگر به نحوه عملکرد وسیله پوشیدنی هوشمند ارتباط دارند. با همه اینها، شاید شما هم نتوانید ارتباط بخش‌هایی از نرم‌افزار Amazfit را با ساعت Amazfit T-Rex و دیگر ابزارهای پوشیدنی آمازفیت متوجه شوید. همان‌طور که گفتیم، این برنامه به شدت نیازمند آن است که ساده‌تر گردد.

تب دوم که Enjoy نام دارد، یک قسمت کلی برای اطلاعات فعالیت‌های ورزشی و ویژگی‌های مربوط آنها می‌باشد که توسط تی رکس یا سایر وسایل پوشیدنی هوشمند بررسی می‌گردند.

حتی در این تب قسمتی وجود دارد که همه آپشن‌های بدون کاربردی که در آینده توسط دستگاه‌های جفت شده در دسترس قرار خواهند گرفت را نشان می‌دهد. مشخص نیست که دقیقاً چرا این گزینه‌ها کلاً مخفی نشده‌اند. بر این اساس، سردرگمی در منوها همچنان رو به افزایش است.

با بررسی‌های صورت گرفته، می‌توانیم ادعا کنیم که گزینه‌های موجود در تب Enjoy به شکل مرتب‌تر و بهتری در دیگر قسمت‌های رابط کاربری حاضر هستند. بهتر است که شما اصلاً توجهی به این تب نکنید و فقط تنها در شرایطی سراغ آن بروید که نتوانسته‌اید گزینه مدنظرتان را در دیگر قسمت‌ها بیابید.

 

استفاده از ساعت Amazfit T-Rex و اپلیکیشن Amazfit

بدون شک اپلیکیشن Amazfit طراحی شده تا کارایی‌های وسایل پوشیدنی هوشمندی نظیر Amazfit T-Rex را افزایش دهد. در واقع تنها همین مورد است که خیلی از کاربران نسبت به کارایی‌های این برنامه حساسیت به خرج خواهند داد. جفت کردن گوشی با نرم‌افزار نامبرده به سادگی اسکن کردن یک بارکد نمایش داده شده در صفحه نمایش ساعت است اما در واقعیت مشکلاتی به وجود می‌آید و یا بعضاً خودِ ساعت پیام در حال آپدیت شدن را نمایش می‌دهد و دوباره فرآیند جفت شدن را از اول شروع می‌کند. با تکرار شدن این اتفاق، ساعت در حالت نامشخصی قرار می‌گیرد. پس از چند روز امتحان دوباره، متوجه خواهید شد که وصل بودن همزمان Amazfit T-Rex و Amazfit GTR باعث شده تا این اتفاق رخ دهد. حتی پاک کردن ساعت جی تی آر و داده‌های آن از حافظه برنامه هم مشکل موجود را از بین نمی‌برد. واقعاً این اتفاق خجالت‌آور است چرا که وصل شدن به دو ساعت مقرون به صرفه نباید این‌قدر سخت و طاقت‌فرسا باشد.

وقتی ساعت به دو برنامه نامبرده وصل شد، یکی از منوهای مرتب‌تر را خواهید دید تا امیزفیت تی رکس را مدیریت کنید. در حافظه این ساعت تنها دو تصویر پس‌زمینه در اختیار خواهید داشت بنابراین باید برای تعویض آنها مدام منوی تصاویر پس‌زمینه را بررسی نمایید. در زمان نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی، 30 تصویر پس‌زمینه مشاهده خواهید کرد که دو عدد از آنها در حافظه باقی می‌ماند. همچنین، محتواهای متفرقه‌ای نیز در دسترس خواهد بود که در قسمت دیگری از این مطلب در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

یکی از کارهایی که پس از راه‌اندازی Amazfit T-Rex باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل گوشی از فعالیت کردن آن در پس‌زمینه جلوگیری به عمل نمی‌آورد. البته مراحلی که طی می‌کنید با توجه به برند و مدل تلفن همراه متفاوت خواهد بود. در این بین، خودِ ساعت صفحه راهنمای انجام این کار را ارائه می‌کند ولی محتواهای آن بسیار ضعیف به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند.

وقتی برای اولین بار منوی App Alerts را اجرا می‌کنید، باید کمی منتظر بمانید. با این حال، رابط کاربری این بخش مرتب بوده و دکمه‌های زیادی دارد و نرم‌افزارها لیست شده‌اند.

اکثر ویژگی‌های اصلی و بنیادین این وسیله پوشیدنی در این منو یافت می‌شوند. بر این اساس، باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی را مدیریت کنید. به علاوه، باید مشخص نمایید که آیا می‌خواهید برای فعالیت‌های روزانه‌تان هدف تعیین و یا پیام هشدار در صورت بی‌تحرک بودن دریافت کنید یا خیر.

شمارنده ضربان قلب را می‌توان روی حالات مختلف تنظیم کرد. شما می‌توانید آن را روشن نگه دارید و یا ساعت تشخیص دهد که در حال ورزش کردن هستید یا خوابیده‌اید تا خودش آن را فعال نماید. متأسفانه در زمان خوابیدن، نمی‌توانید آن را به طور دستی فعال کنید. در صورتی هم که می‌خواهید در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی شود، می‌توانید این آپشن را خاموش نمایید.

وضعیت فعلی آب و هوا و پیش‌بینی آن یک آپشن سخت‌گیرانه است ولی انرژی زیادی مصرف نمی‌کند و اتفاقاً خیلی هم خوب در Amazfit T-Rex فعالیت خواهد کرد.

شما می‌توانید هر گزینه موجود در منوی داخلی امیزفیت تی رکس را مرتب‌سازی کرده و تقریباً همه آنها را مخفی کنید تا هر آنچه که به آن نیاز ندارید حذف شود و مواردی که پرکاربردتر هستند، در دسترس قرار گیرند.

یادآوری رویدادهای مختلف و ساعت‌های هشدار را می‌توان از طریق اپلیکیشن Amazfit کنترل کرد. هر دو این موارد تنها در خودِ وسیله پوشیدنی فعال می‌شوند که در نوع خودش جذاب است. اگر به ساعت‌های هشداری علاقه دارید که فقط لرزش ایجاد می‌کنند و نه صدا، می‌توانید بیشتر در نزدیکی صبح از آنها بهره ببرید. لازم به ذکر است که امکان تنظیم کردن ساعت‌های هشدار از خودِ Amazfit T-Rex وجود دارد. ویژگی یادآوری رویدادهای مختلف از مشکل همگام نبودن با اپلیکیشن‌های تقویم به شدت رنج می‌برد.

در برنامه Amazfit هم تنظیمات دیگری هستند. خوشبختانه مواردی که به ساعت مورد بحث ما مربوط می‌شوند، خیلی شکیل و مرتب در این بخش حاضر شده‌اند.

خارج از این منو، گزینه‌های جذاب دیگری هستند که بد نیست آنها را در تب Profile بررسی نمایید. اهداف روزانه، رکوردهای شخصی و ویژگی‌های مربوط به نرم‌افزارهای سایر دوستان، از جمله آپشن‌های این تب به شمار می‌روند.

همگام‌سازی داده‌ها هم پشتیبانی می‌شود. اگر کار کردن با قابلیت‌های ردیابی اپلیکیشن Amazfit برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید برای همیشه فرآیند اولیه را آغاز کرده و به نرم‌افزار بگویید که همه اطلاعات دریافت شده از ساعت را مستقیماً به گوگل فیت، و ی‌چت یا استراوا منتقل نماید.

در نهایت، به ویژگی Behavior Tagging می‌رسیم که فعلاً آزمایشی است. هدف اصلی آن است که کاربر فعالیت‌های شخصی خود را ایجاد کرده و اپلیکیشن Amazfit آنها را بشناسد و آنها را به Amazfit T-Rex و یا سایر دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند پشتیبانی و جفت شده بشناساند. روش انجام این کار ساده خواهد بود به طوری که فقط می‌بایست با انتخاب یکی از فعالیت‌های از پیش تعیین شده یا وارد کردن یک مورد جدید، به اپلیکیشن بگویید که دارید چه کاری می‌کنید. در ادامه باید فعالیتی که برگزیده‌اید را آغاز نمایید تا ساعت و وسایل جفت شده داده‌های مربوطه را جمع‌آوری کنند و یک الگوی به خصوص برای آن بسازند و در آینده برای استناد کردن به آن فعالیت، از آن الگو بهره ببرند.

مطمئناً این یک ایده جذاب است اما در واقعیت خوب نیست چرا که اگر فقط یک کار به خصوص را انجام دهید، می‌تواند آن را ارزیابی کند. بر این اساس، باید انتظاراتتان را از آن در حد معقول نگه دارید.

 

اپلیکیشن‌های مکمل متفرقه

اپلیکیشن رسمی آمازفیت نسبت به روز اولی که عرضه شد، خیلی پیشرفت کرده است. این برنامه در حالت فعلی خود باعث افزایش کارایی‌های Amazfit T-Rex شده و خیلی خوب با گوشی جفت می‌شود. حتی دوام باتری را هم کم نمی‌کند. با این وجود، نرم‌افزار Amazfit بسیار پیچیده است و تجربه‌ای که کاربران به دست می‌آورند هم زیاد خوب نیست. تعداد ویژگی‌های اضافه به همراه رابط کاربری گیج‌کننده آن نیز برای خیلی از افراد آزاردهنده خواهند بود.

خوشبختانه روش‌های جایگزینی وجود دارد. ساعت امیزفیت تی رکس هنوز یک وسیله جدید به شمار می‌آید به همین خاطر خیلی از نرم‌افزارهای موجود در مارکت‌های مختلف آپدیت نشده‌اند تا از آن پشتیبانی کنند. یکی از مهمترین برنامه‌ها، Gadgetbridge است که یک اپلیکیشن منبع باز مناسب برای مدیریت وسایل پوشیدنی هوشمند تلقی می‌گردد. البته بهترین برنامه موجود نیست و ویژگی‌های زیادی هم ندارد اما نشان داده که می‌تواند قابل‌اعتماد باشد و انجمن قدرتمندی هم از آن حمایت می‌کند. به علاوه، کاملاً رایگان است. امیدواریم که Amazfit T-Rex به زودی از این نرم‌افزار پشتیبانی کند.

Amazfit Notify یک اپلیکیشن مشهور و محبوب دیگری است که در دنیای وسایل پوشیدنی هوشمند وجود دارد. توسعه‌دهندگان آن خیلی بروز عمل کرده‌اند و هم‌اکنون پشتیبانی از ساعت مورد بحث ما در آن امکان‌پذیر است. وقتی از این برنامه و محصولات تازه تولید شده آمازفیت استفاده می‌کنید، چندین نکته هست که باید به خاطر بسپارید. برای مثال، در حالی که روش‌های برقراری اتصال بلوتوثی هوامی ساده و کارآمد است و انجمن سازنده Amazfit Notify هم از این قضیه خبر دارد ولی اقدامات اخیراً انجام شده یک لایه امنیتی دیگر به فرآیند جفت‌سازی اولیه افزوده است. این اپلیکیشن می‌تواند این اتفاق را به دو روش مدیریت کند.

اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که به طور همزمان در کنار Amazfit از Amazfit Notify هم استفاده کنید، فقط کافی است مورد اول را از لیست نرم‌افزارهای وصل شده به ساعت حذف نمایید. در مواقعی که فکر می‌کنید برخی از امکانات برنامه دوم مانند روش پخش اعلانات بهتر است، می‌توانید از این اپلیکیشن بهره ببرید که اتفاقاً خیلی هم مرسوم است. باید یادآور شویم که دیگر قابلیت این نرم‌افزار نظیر رابط کاربری بررسی‌کنندگان فعالیت‌های ورزشی پیچیده است.

به جای این کار، می‌توانید به طور کاملاً مستقل با Amazfit Notify کار کنید. در این حالت، راه‌اندازی آن کمی طول می‌کشد زیرا باید یک نسخه تغییر کرده از اپلیکیشن Amazfit را دانلود نمایید تا بعضی از مجوزهای امنیتی Amazfit Notify را تأیید کند. چند دقیقه طول می‌کشد تا این اتفاق رخ دهد ولی سیستم آن را بالأخره به انجام می‌رساند و در نهایت کاربر با یک اپلیکیشن متفاوت روبه‌رو خواهد شد.

درست مانند اپلیکیشن رسمی Amazfit چندین مجوز اندرویدی هستند که باید آنها را تأیید کنید و تعدادی گزینه مدیریت مصرف انرژی باتری را برگزینید تا Amazfit Notify فعالیتش را شروع کند. این نرم‌افزار صفحات آموزشی دقیق‌تر و بهتری برای این کار دارد.

برنامه‌ای که در ابتدا فقط یک آلترناتیو برای پخش اعلانات به شمار می‌رفت، حالا بار دیگر وارد عمل شده و مشکلات اولیه‌اش نیز از بین رفته‌اند و اینک یک جایگزین کامل و فوق‌العاده برای Amazfit به حساب می‌آید. شما می‌توانید در اکثر مواقع تنها از تب هوم استفاده نمایید زیرا همه میانبرهای مهم در اینجا حضور یافته‌اند. حتی می‌توانید به برخی از تصاویر پس‌زمینه ساخته شده توسط انجمن توسعه‌دهندگان هم دست یابید و برای انجام این کار هم اصلاً نیازی نیست دنبال چیزی بگردید چرا که فقط با کشیدن انگشت به کنار، این امر میسر خواهد شد.

همه آپشن‌ها و ترتیب قرارگیری آنها در هوم اسکرین را می‌توان تغییر داد. به علاوه، می‌توانید یک رابط کاربری ساده و باجزئیات برای خودتان بسازید. حتی یک گزینه رابط کاربری ساده برای سرتاسر اپلیکیشن وجود دارد که به صورت خودکار برخی از گزینه‌های پیشرفته‌تر را مخفی می‌کند.

حال که صحبت از گزینه‌ها شد، بد نیست بگوییم که Amazfit Notify از نظر ظاهری خیلی شکیل است. این برنامه حتی از مواردی مانند اموجی‌ها در صفحه نمایش ساعت پشتیبانی می‌کند هرچند برای بهره‌مندی از آن می‌بایست نسخه نرم‌افزاری تغییر کرده باشد. دریایی از امکانات پیش روی شما قرار خواهند داشت که بعضی از آنها پولی هستند. کلاً با محتوای رایگان این برنامه می‌توانید کارهایتان را انجام دهید در غیر این صورت چنان‌چه می‌خواهید به همه امکانات سفارشی‌سازی دست یابید، باید نسخه پولی را بخرید.

تعداد گزینه‌هایی که در Amazfit Notify وجود دارند ممکن است در ابتدا به چشم خیلی از افراد زیاد بیایند اما فقط کافی است به این گفته ما که نسبت به اپلیکیشن Amazfit اورجینال کامل‌تر می‌باشد، اعتماد کنید.

دریافت تصاویر پس‌زمینه سفارشی‌سازی شده در Amazfit T-Rex بسیار آسان‌تر از انجام دادن این کار در ساعت‌هایی مانند آمازفیت بیپ است. فقط باید در قسمت‌های مختلف سیستم عامل جابه‌جا شوید. خوشبختانه توسعه‌دهندگان حالا می‌دانند که چه کاری باید انجام می‌دادند تا این فرآیند ساده‌تر گردد. بالأخره سالها فعالیت روی نسخه‌های مختلف Amazfit برای وسایل پوشیدنی دارد نتیجه می‌دهد و مدام هم در حال رشد کردن است و اینک مجموعه‌ای بینظیر از تصاویر پس‌زمینه در دسترس قرار دارد.

نرم‌افزارهای زیادی هستند که چنین محتواهایی دارند. سایت‌های اصلی که حاوی این عکس‌ها می‌باشند اما، تعدادشان بسیار کم است بنابراین انتخاب برنامه‌ای که این نیاز شما را برآورده می‌کند، یک تصمیم کاملاً شخصی است. انتخاب فعلی بسیاری از کاربران، برنامه AmazFaces می‌باشد که یک قسمت اختصاصی برای ساعت Amazfit T-Rex دارد و اتفاقاً این مجموعه هم مدام در حال رشد است.

استفاده از تصاویر پس‌زمینه ساخته شده توسط کاربران برخی اوقات مشکلاتی برای مصرف انرژی باتری به وجود می‌آورد. با توجه به محتواهای فعالی که در ساعتتان دارید و با توجه به اجزای خودِ عکس و همچنین نحوه بهینه‌سازی، ممکن است دوام باتری بعضاً به نصف هم برسد. اکثر تصاویر محبوب موجود در مجموعه‌ها خیلی خوب بهینه‌سازی شده‌اند و انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند.

به عنوان نکته پایانی، اپلیکیشن AmazFaces به نرم‌افزار Amazfit نصب شده در گوشی اتکا دارد تا بتوانید تصاویرش را در ساعت نمایش دهد. در این میان، Amazfit Notify خودش این کار را به صورت مستقل انجام خواهد داد. با کمی جستجو و نصب و لغو نصب برنامه‌های مختلف، می‌توانید ابزارهای مناسب برای افزایش کارایی ساعتی که خریداری کرده‌اید را بیابید.

 

رقبا و آلترناتیوها

آمازفیت تی رکس برای کسب موفقیت راه درازی در پیش دارد. این وسیله یک ساعت هوشمند با امکانات و متعادل است که همه مزایای قابلیت‌های مصرف انرژی باتری و ویژگی‌های ظاهری محصولات فعلی آمازفیت را ارائه کرده و در قالب یک محصول جان‌سخت در اختیار مشتریان قرار داده است. در کمال تعجب اما، رقبای زیادی برای این محصول وجود دارد که توانایی رقابت کردن با آن را دارند. در این میان، نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، قیمت 150 دلاری Amazfit T-Rex می‌باشد.

ساعت‌های هوشمند جان‌سخت که توسط برندهای مشهور تولید شده‌اند، در کمال تعجب در این لیست حضور ندارند. این یعنی شما باید از میان آلترناتیوها ساعت‌هایی را برگزینید که فقط در برابر قطرات آب مقاوم هستند و حتی تأییدیه نظامی STD-MIL-810G را نیز ندارند. البته نکته‌ای که هست اینکه، هیچ‌کدام از آن رقبا ظاهر جان‌سختی ندارند.

گارمین (Garmin) و کاسیو (Casio) نمایندگانی دارند که البته قیمتشان 150 دلار نیست. بر این اساس، با پرداخت چنین پولی نمی‌توانید از میان محصولات این دو برند چیزی بخرید.

هوامی اخیراً از ساعت هوشمند آمازفیت آرس (Amazfit Ares) رونمایی کرده که مقرون به صرفه‌تر بوده و ظاهر مربع‌تری دارد و همچنان از ظاهر جان‌سخت بهره می‌برد و بسیاری از امکانات و سخت‌افزارهای مخصوص آمازفیت نظیر دوام باتری 14 روزه در آن به چشم می‌خورد.

اگر حاضرید تصاویر پس‌زمینه متعدد را نادیده بگیرید و می‌توانید با ظاهر کلاسیک ساعت‌ها کنار بیایید، می‌توانید آلترناتیوهایی را بیابید. با این نکته، محصولات سری محبوب می بند به سرعت به خاطر می‌آیند تا بتوانید یکی از جدیدترین نمایندگان آن یعنی ردمی بند (Redmi Band) که اتفاقاً مقرون به صرفه است را بخرید.

آمازفیت بیپ هم به خاطر صفحه نمایش انعکاس‌دهنده و باتری کم‌مصرفی که دارد، هنوز مورد علاقه خیلی از افراد است. به علاوه، هواوی و آنر هم نمایندگان خودشان را در خط تولید بند (Band) دارند. این محصولات شامل آنر بند 5 اسپورت (Honor Band 5 Sport) و بعضی از ساعت‌هایی می‌شوند که پسوند پرو (Pro) دارند تا نشان دهند که به یک رسیور GPS مجهز هستند.

در صورتی که به ظاهر ساعت‌های کلاسیک علاقه دارید و از طرفی دوام باتری هم برایتان مهم است و تعداد ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید به سمت آمازفیت جی تی آر یا آمازفیت جی تی اس (Amazfit GTS) بروید که در سرتاسر این مقاله نقد و بررسی تخصصی به آنها اشاره کرده‌ایم.

هواوی و آنر هم اخیراً در تلاش بوده‌اند تا وسایل پوشیدنی هوشمندی بسازند که دوام باتری طولانی‌تر و امکانات کمتری دارند. این دستگاه‌ها نسبت به رقبای ساخته شده توسط آمازفیت، پس از هر بار شارژ کمتر دوام می‌آورند و به طور کلی از اپلیکیشن‌های متفرقه کمتری پشتیبانی می‌کنند و سفارشی‌سازی آنها هم سخت‌تر است. با این وجود، آلترناتیوهای قابل و خوبی هستند که دارندگان گوشی‌های هواوی و آنر می‌توانند خرید آنها را در نظر بگیرند.

 

نظر نهایی

مشخصاً هوامی در بازار جهانی وسایل پوشیدنی هوشمند نقش پررنگی و سهم زیادی دارد. در حالی که بسیاری از برندهای بزرگ نظیر اپل و سامسونگ معمولاً محصولاتی می‌سازند که امکاناتشان کامل بوده و در حد و اندازه وسایل پرچمدار هستند، هوامی بیشتر روی مقرون به صرفه‌تر بودن و بادوام بودن تولیداتش تمرکز کرده است.

از نظر کارایی، Amazfit T-Rex بیشتر به یک دستبند هوشمند شبیه است تا یک ساعت هوشمند. با این حال، این وسیله مزایایی نظیر دوام باتری طولانی مدت و قیمت مناسب را یدک می‌کشد و با ظاهر متمایزش، با موفقیت تمام خودش را از دیگر محصولات یک‌شکل بازار جدا و شکل و شمایل کلاسیک پیشین را وارد فاز تازه‌ای می‌کند و نتیجه نهایی هم باعث شده که افراد به شدت شگفت‌زده شوند.

مهمترین نقطه ضعف این وسیله اما، نداشتن سیستم نرم‌افزاری یکپارچه و مناسب است. در حال حاضر، سیستم عامل آمازفیت کارآمد بوده و خوب طراحی شده اما اپلیکیشن مخصوص به آن یعنی Amazfit باید از نظر رابط کاربری یک تغییر اساسی بکند. در سمت دیگر، انجمن‌های متفرقه نرم‌افزاری سخت در تلاش هستند تا این مشکل را از بین ببرند اما این اتفاق زیاد چهره خوشی ندارد زیرا هر چه باشد، کاربران محصولات آمازفیت می‌خواهند برنامه رسمی همه چیز تمام باشد.

 

نقاط قوت

  • ظاهر جذاب و کلاسیک و دارای تأییدیه ضد آب 5ATM و مدرک نظامی STD-MIL-810G
  • صفحه نمایش OLED باکیفیت و واکنش‌گرا به همراه روشنایی زیاد و خوانا در فضاهای باز
  • عملکرد بینظیر GPS
  • دوام باتری بیش از 20 روزه با یک بار شارژ

 

نقاط ضعف

  • بیش از حد سبک نسبت به ظاهر
  • بندهای نامناسب (می‌توانید دیگر بندهای Amazfit T-Rex را از تبلت‌فون خریداری کنید)
  • بهینه نبودن رابط کاربری و ناکارآمد بودن دکمه‌های اطراف صفحه نمایش برای جابه‌جایی در منوها
  • کار نکردن صفحه نمایش در زمانی که دستکش پوشیده‌ایم و یا دستانمان مرطوب هستند
  • بررسی‌کننده وضعیت خواب و شمارنده ضربان قلب می‌توانند بهتر شوند
  • اپلیکیشن مخصوص نصب در گوشی Amazfit نامرتب است و به صورت همزمان از چندین دستگاه پشتیبانی نمی‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *