نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ GT 2

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند هوآوی Watch GT 2

تعداد ساعت‌های هوشمند اندرویدی ساخته شده روزبه‌روز بیشتر می‌شود ولی واقعیت آن است که سیستم عامل‌هایی نظیر تایزن (Tizen)، WearOS، Fitbit OS و Lite OS هوآوی نتوانسته‌اند در برابر پلتفرم WatchOS و قدرتمند اپل قد علم کنند. اما با این حال ویژگی‌های نرم‌افزاری که هواوی روز به روز به سیستم عامل LiteOS اضافه می‌کند توانسته فاصله خود را با سیستم عامل اپل کمتر کند. همین ویژگی‌ها به خصوص ویژگی‌های فیتنس یکی از مهم‌ترین دلایل خرید ساعت هوشمند Huawei Watch GT 2 46mm توسط کاربران تلقی می‌شود.

این شرایط اگرچه با معرفی بهترین نمونه‌های ساعت‌های هوشمند توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هوآوی تغییری نکرده ولی به نظر می‌رسد بهتر شده باشد. به علاوه، برخی مشکلات در زمینه همگام‌سازی گوشی‌ها و ساعت تقریباً از بین رفته‌اند. با ذکر نکات گفته شده، علی‌رغم اینکه هوآوی را به خاطر تولید ساعت واچ جی‌تی 2 تحسین می‌کنیم ولی باید به او بگوییم که جا برای بهتر شدن هنوز هم وجود دارد.

مدل سال قبل هوآوی واچ جی‌تی مشکلات اساسی زیادی داشت که رابط کاربری مهم‌ترین نقطه ضعف بود. ضمن اینکه نمونه امسالی هم از نظر سخت‌افزاری تفاوت زیادی نکرده و تنها فرق موجود، به عملکرد، دوام باتری و ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت سلامتی افراد مربوط می‌شوند. بنابراین سؤالی که به وجود می‌آید این است آیا تغییرات اعمال شده به اندازه‌ای هستند که ما را نسبت به خرید هوآوی واچ جی‌تی 2 ترغیب کنند یا خیر؟.

طراحی و سخت‌افزار

اگر بخواهیم ظاهر این ساعت هوشمند را در یک کلمه خلاصه کنیم، باید بگوییم زیباست. نسخه کلاسیک و 42 میلی‌متری آن با بند چرمی و مستحکمی که دارد به معنای واقعی کلمه جذاب است. نمونه 46 میلی‌متری هم به خاطر سخت‌افزار فوق‌العاده‌ای که در آن به کار رفته قطعاً شما را حیرت‌زده خواهد کرد. نسخه کوچک‌تر محصول هوآوی ظاهری مدرن‌تر و شکیل‌تری دارد که با شیشه برآمده و حاشیه‌های مشکی رنگ باریک جذاب‌تر هم می‌شود این در حالی است که نمونه دیگر بیش‌تر به درد مراسمات تجاری و رسمی می‌خورد. به این نکته هم اشاره کنیم که یک نسخه اسپورت 46 میلی‌متری نیز تولید شده و بند آن از جنس سیلیکون می‌باشد. در کل می‌توان چنین طراحی را با در نظر گرفتن قیمت خرید ساعت هوشمند Huawei Watch GT 2 46mm تحسین برانگیز نامید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ GT 2

ویژگی‌های فیزیکی هوآوی واچ جی‌تی 2 اگرچه محدود ولی کافی هستند. در اطراف نمایشگر اثری از حاشیه‌های چرخان به چشم نمی‌خورد ولی دو دکمه در سمت راست وجود دارد که یکی از آنها مخصوص رفتن به منوی هوم اسکرین و انتخاب اپلیکیشن‌هاست و دیگری به قابلیت‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی و وضع سلامتی مربوط می‌شود.

با به کارگیری 462 پیکسل در هر اینچ، این ساعت هوآوی از جدیدترین پرچمدار او در میان گوشی‌های هوشمند نیز درخشان‌تر است. پنل AMOLED واچ جی‌تی 2 در محیط‌های باز بسیار باکیفیت می‌باشد ولی اگر کمپانی سازنده در تنظیمات کمی نور را افزایش می‌داد، بهتر می‌بود زیرا افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که نور آفتاب بیشتر می‌تابد، احتمال دارد به مشکل برخورد کنند.

وقتی این ساعت را روی مچ دست خود می‌گذارید، به هیچ وجه احساس نخواهید کرد که بزرگ است و برعکس احساسی راحتی خواهید داشت و هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی نیز مزاحم کار شما نخواهد شد. به علاوه، چنان‌چه عادت دارید که یک ساعت مچی همیشه روی دستتان بگذارید، مطمئناً با خرید هوآوی واچ جی‌تی 2 و پوشیدن آن، از انتخاب خود راضی خواهید بود. لازم به ذکر است که اگر اندام لاغرتری دارید، بهتر است مدل 42 میلی‌متری را برگزینید.

در مورد ابعاد صفحه نمایش AMOLED این ساعت‌ها بگوییم که نمونه 42 و 46 میلی‌متری به ترتیب از پنل 1.2 و 1.39 اینچی بهره می‌برند و بدنه آنها از جنس استیل ضد خش می‌باشد و در آنها چیپ‌ست کایرین A1 به کار رفته و هوآوی برای آنها تأییدیه 5ATM را دریافت کرده است تا خیال خریداران از بابت استحکام محصولاتش راحت باشد.

دوام باتری دو هفته‌ای که هوآوی وعده داد با این ساعت‌ها ارائه دهد، به واقعیت تبدیل می‌شود ولی باید توجه داشته باشید که ویژگی‌های پرمصرف را روشن نکرده و سنسور GPS را نیز برای همیشه فعال نکنید. برای مثال، روشن کردن قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن باعث خواهد شد دوام منبع نیرو نصف شود. به علاوه، اگر روزانه ویژگی بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی را تنها 2 ساعت روشن کنید، انتظار نداشته باشید که باتری این محصول هوآوی بیشتر از 5 روز دوام بیاورد. البته به این نکته هم توجه کنید م چنین دوام باتری در ساعتی که نمایشگر باکیفیت AMOLED دارد خیلی کم اتفاق می‌افتد. یک اقدام مثبت دیگری که کمپانی چینی در این محصول خود صورت داده، همگام‌سازی فوق‌العاده سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌باشد تا خلاصه‌ای از عملکرد باتری را به صورت نمودار در اختیار کاربران قرار دهد.

با غیرفعالسازی ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت خواب و صفحه نمایش همیشه روشن، دوام باتری واقعاً به دو هفته می‌رسد ولی اگر مورد دوم را فعال نمایید، این مدت زمان به دو هفته کاهش خواهد یافت. مطمئناً دوام باتری با توجه به شیوه کارکرد هر کس متفاوت است چرا که برخی‌ها همه قابلیت را غیرفعال کرده و از طریق ساعت هوشمند خود به فایل صوتی مدنظر گوش می‌دهند و برخی‌ها هم همه قابلیت‌ها را روشن می‌کنند.

شما می‌توانید این محصول کمپانی چینی را از طریق پین‌های تعبیه شده شارژ کنید. یکی از نکات تعجب‌آور این است که نمی‌توانیم باتری هوآوی واچ جی‌تی 2 را به وسیله شارژرهای بیسیم یا تکنولوژی شارژ معکوس موجود در هوآوی میت 30 پرو پر کنیم و تنها راه شارژ کردن باتری، همان کابل USB-C می‌باشد تا هم سنتی‌تر عمل کرده باشیم و هم سرعت پر کردن منبع نیرو استاندارد باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ GT 2

ویژگی که انتظار می‌رفت در یک ساعت هوشمند به کار رود اسپیکر بود ولی این قابلیت ما را به این دلیل شگفت‌زده می‌کند که می‌تواند صداها را با بیشترین شدت ممکن پخش نماید. علت اصلی به کارگیری این قطعه دریافت تماس‌های صوتی است ولی امکان گوش دادن به موسیقی نیز از طریق آن وجود دارد. البته کیفیت صدایی که از این اسپیکر می‌شنوید در مقایسه با نمونه موجود در گوشی‌های هوشمند بالا نیست ولی با توجه به اینکه در یک ساعت به کار رفته باید امتیاز خوبی به آن بدهیم زیرا نویزی ندارد.

متأسفانه نسخه دارای قابلیت اتصال LTE ساعت هوشمند هوآوی واچ جی‌تی 2 تولید نشده بنابراین تنها دستگاهی که می‌تواند تماس‌های صوتی مبتنی بر اینترنت شما را دریافت کند، همان گوشی‌تان خواهد بود. حافظه داخلی به کار رفته در این دستگاه به شما اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی مدنظر خود را همیشه همراهتان داشته باشید. به علاوه، امکان کنترل کردن موسیقی نیز وجود دارد یعنی می‌توانید آهنگی را رد کرده و یا متوقف کنید یا سرعت پخش را افزایش یا کاهش دهید.

ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی و وضعیت سلامتی

اولین نسل ساعت هوشمند هوآوی واچ جی‌تی با عرضه ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت سلامتی افراد با استقبال خوبی از سوی مشتریان روبه‌رو شد و حالا نمونه جدیدتر این دستگاه‌ها هم جا پای سری قبلی گذاشته‌اند به طوری که این قابلیت‌ها دقیق‌تر شده‌اند و سنسورهای شناسایی موقعیت مکانی هم کار خود را بهتر انجام می‌دهند. این محصول کمپانی چینی ساعت واقعاً قابلی در زمینه بررسی فعالیت‌های ورزشی نیز به شمار می‌رود هرچند همان‌طور که گفتیم، از روی ظاهر آن را بیشتر برای افرادی مناسب می‌دانیم که مشاغل رسمی و اداری دارند. سیگنال‌های GPS که این ساعت نشان می‌دهد، بسیار با دقت هستند و همزمانی که کاربران جابه‌جا می‌شوند، آنها نیز حرکت می‌کنند.

سنسور شمارنده ضربان قلب هم معمولاً در همه ساعت‌ها درست کار نخواهند کرد و هوآوی واچ جی‌تی 2 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر این ویژگی ساعت‌های هوشمند واقعاً برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم سراغ Polar H10 یا Wahoo Ticker X بروید زیرا می‌توانند حیاتی‌ترین عضو بدن را به بهترین شکل ممکن زیر نظر بگیرند. واقعاً درست کار نکردن چنین ویژگی مهمی در این محصول نسبتاً گران قیمت جای تأسف دارد ولی نباید این موضوع را هم فراموش کنیم که سایر امکانات نظیر اطلاعات مربوط به فاصله طی شده و مسیریابی بسیار دقیق هستند.

فشردن دکمه پایینی سمت راست ساعت، منوی فعالیت‌های ورزشی را نشان می‌دهد که برخی از گزینه‌ها به صورت پیش‌فرض وجود دارند و از آن جمله می‌توانیم به دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ماشین‌سواری اشاره کنیم که مورد آخر مخصوص فضاهای باز می‌باشد.

صدای دستیاری که با شنیدن آن می‌توانید اطلاعات مختلفی از فعالیت‌های خود دریافت کنید، بسیار لرزان است و ما پیشنهاد می‌کنیم که در مکان‌های شلوغ حداقل نگذارید کسی آن را بشنود زیرا امکان دارد در میان جمعیت خجالت زده شوید. البته امکان غیرفعالسازی این گزینه از طریق آپشن موجود در صفحه مربوطه وجود دارد. برای انجام این کار می‌توانید برای مدت کوتاهی بدوید تا گزینه صدای دستیار صوتی برایتان ظاهر شود تا آن را برای همیشه خاموش کنید.

جدای از موضوع گفته شده، ورزش کردن با این ساعت تجربه فوق‌العاده‌ای خواهد بود زیرا حتی همزمانی که دارید فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید نیز با کشیدن انگشت به سمت چپ می‌توانید به منوی کنترل سریع موسیقی‌ها دسترسی پیدا کنید، فهرست فایل‌های موجود در حافظه داخلی را ببینید و یا نرم‌افزارهای پخش آهنگ مانند اسپاتیفای یا اپل موزیک را اجرا نمایید. کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین هم اطلاعات فعالیت‌های ورزشی را به صورت جزئی‌تر نشان می‌دهد. متأسفانه گزینه پیشرفته این قسمت به طور خودکار روشن نخواهد شد بنابراین هر بار که می‌خواهید دویدن را آغاز نمایید باید به یاد بیاورید که آن را فعال کنید.

یک قابلیت فوق‌العاده این است که هوآوی واچ جی‌تی 2 به صورت خودکار تعداد ضربان قلب، قدم‌ها، مدت زمان استراحت، خوابیدن و میزان استرس را محاسبه می‌کند و روشی که این اعداد به نمایش درمی‌آید هم بسیار واضح می‌باشد. به این نکته هم اشاره کنیم که امکان نصب اپلیکیشن‌های متفرقه و دلخواه وجود نخواهد داشت بنابراین ناچار خواهید بود که از مواردی نظیر Strava، گوگل فیت یا Komoot استفاده کنید. البته امکان اشتراک‌گذاری این داده‌ها با استفاده از گوگل فیت و MyFitnessPal فراهم شده است.

سایر امکاناتی که در این محصول به کار رفته‌اند هم عبارتند از: سنسور شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، ژئومتریک، بررسی‌کننده نور محیط و فشارسنج.

سایر ویژگی‌ها

وقتی صحبت از ویژگی‌های پیشرفته می‌شود، باید ببینیم نرم‌افزار به کار رفته توسط کمپانی سازنده ساعت هوشمند چگونه عمل کرده است. این‌بار هوآوی باز هم تصمیم گرفته از سیستم عامل Lite OS بهره ببرد که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. این پلتفرم تقریباً نقطه مشترکی با WearOS گوگل یا WatchOS اپل ندارد و بسیار محدودتر است.

کشیدن انگشت به سمت بالا در هوم اسکرین، اعلانات ذخیره شده را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد و کشیدن انگشت به سمت پایین تنظیمات سریع را نشان خواهد داد و انجام همین کار به سمت راست و چپ گزینه مربوط به سنسورهای شمارنده ضربان قلب، وضعیت استرس، آب و هوا، کنترل‌های مربوط به مدیریت فایل‌های صوتی و آمار روزانه فعالیت‌های ورزشی را پخش می‌کند.

به طور کلی به نظر نمی‌رسد مشکلی از بابت اتصال بلوتوثی میان گوشی و ساعت هوشمند وجود داشته باشد و تنها اشکالی که می‌توان وارد کرد، عدم پشتیبانی از NFC می‌باشد که البته تنها نسخه چینی هوآوی واچ جی‌تی 2 از آن بهره می‌برد و این یعنی در خارج از این کشور، امکان به کارگیری ویژگی گفته شده وجود نخواهد داشت. در این‌جا باید یادآور شویم که NFC یکی از قابلیت‌های پرکاربرد سیستم عامل‌های WatchOS اپل، Tizen سامسونگ و WearOS گوگل به شمار می‌رود. در کنار این ضعف نیز باید به این مورد اشاره کنیم که امکان پاسخ دادن به پیام‌ها از طریق اعلانات دریافت شده فراهم نیست و تنها می‌توان آنها را از منوی نامبرده خواند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ GT 2

هماهنگ‌سازی ساعت و گوشی بسیار سریع اتفاق می‌افتد و فقط لازم است تا اپلیکیشن‌های خدمات هوآوی و Health را در موبایل نصب کنید. البته جفت کردن این دو دستگاه طی یک مرحله صورت نمی‌پذیرد ولی به نظر نمی‌رسد مانند فرآیند نسبتاً پیچیده مربوط به ساعت‌های هوشمند سامسونگ باشد. در مجموع تقریباً 5 دقیقه طول می‌کشد تا راه‌اندازی ساعت به پایان برسد.

اپلیکیشن Health هوآوی

نرم‌افزار سلامتی هوآوی که با اسم Health شناخته می‌شود، بسیار روان است و واقعاً نمی‌توان اشکالی به شیوه طراحی و کاربرد آن وارد کرد. مشاهده وضعیت خواب، تعداد ضربان قلب، فعالیت‌های ورزشی و میزان استرس کار بسیار آسانی می‌باشد زیرا منوها به صورت مربع در چهار تب به چشم می‌خورند. عملکرد این برنامه بسیار سریع بوده و در یک نگاه می‌توانیم آن چیزی که می‌خواهیم را ببینیم و برای مشاهده جزئیات بیشتر هم باید کمی میان این آپشن‌ها جابه‌جا شویم.

یک ویژگی جالب موجود در هوآوی واچ جی‌تی 2 به نام Gamification باعث می‌شود که فعالیت‌های ورزشی شما از حالت ساده و معمول خود خارج گردند و به چالش و بازی‌های سرگرم کننده تبدیل شوند. ضمن اینکه یک سیستم جوایز هم وجود دارد که با دریافت امتیازات گوناگون مدال‌های مختلف می‌دهد و شما را برای تداوم دادن به فعالیت‌های ورزشی ترغیب و تشویق می‌کند. البته امکان اشتراک‌گذاری این داده‌ها با دوستان وجود ندارد و نمی‌توان با سایر افراد به رقابت پرداخت.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ GT 2

با رفتن به تب سوم، دستگاه‌های متصل به ساعت را مشاهده خواهید کرد و در این بخش قادر خواهید بود وسایل پوشیدنی مختلفی بیفزایید. ضربه زدن روی ساعت خودتان هم اطلاعاتی مانند وضعیت دوام باتری را به نمایش درمی‌آورد و از طریق آن می‌توانید ظاهر ساعت را تغییر دهید، فایل‌ها و اعلانات را مدیریت کنید. در واقع از همین منو است که امکان بروزرسانی سیستم نرم‌افزاری ساعت و یا بازگرداندن به تنظیمات کارخانه وجود دارد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ GT 2

با وجود بیش از 20 تصویر پس‌زمینه، قطعاً می‌توانید مورد دلخواه خود را پیدا کنید هرچند باز هم برخی افراد ترجیح می‌دادند تعداد این تصاویر بیشتر می‌شد. در این بخش، گزینه‌های ساده و پیچیده دیگری هم وجود دارد ولی نبود فروشگاه نرم‌افزاری برای دانلود موارد بیشتر واقعاً آزاردهنده است. متأسفانه امکان شخصی‌سازی هیچ‌کدام از این تصاویر فراهم نشده بنابراین دست شما برای ساخت عکس پس‌زمینه دلخواه بسته خواهد بود به همین دلیل امیدواریم به زودی و با آپدیت‌های نرم‌افزاری، این قابلیت به هوآوی واچ جی‌تی 2 بیاید. به این نکته هم اشاره کنیم که در نسل اول این ساعت چنین گزینه‌ای وجود داشت. با این وجود، نهایت کاری که می‌توانید انجام دهید، تغییر رنگ قسمت صفحه نمایش همیشه روشن است و انجام این کار هم از طریق منوی تنظیمات (Settings) و بعد صفحه نمایش (Display) و سپس پیشرفته (Advanced) و در نهایت قفل صفحه نمایش (Lock screen) امکان‌پذیر خواهد بود.

ارزش خرید و رقبا

نمونه 42 میلی‌متری هوآوی واچ جی‌تی 2 با قیمت 250 دلار به فروش می‌رسد و نمونه 46 میلی‌متری هم 279 دلار قیمت‌گذاری شده است. واقعیت را بگوییم که این محصول کمپانی چینی در برابر سایر رقبا از ارزش بالایی برخوردار می‌باشد، ظاهر بسیار جذابی دارد و سخت‌افزار قدرتمندی در آن به کار رفته، بنابراین مطمئناً از خرید هوآوی واچ جی‌تی 2 رضایت کامل خواهید داشت.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ GT 2

اما چنان‌چه می‌خواهید با سایر رقبا هم آشنا شوید، می‌توانیم گلکسی واچ اکتیو 2 را به شما معرفی کنیم که سیستم نرم‌افزاری فوق‌العاده‌ای دارد و امکاناتش به عنوان یک ساعت هوشمند بیشتر است و راستش را بگوییم، محصول سامسونگ را به خاطر ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی خریداری نکنید زیرا قابلیت مسیریابی آن بعضاً اشکالات بزرگی دارد. در سمت دیگر، به اپل واچ سری 3 هم می‌توانیم اشاره کنیم که آلترناتیو بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

به عنوان رقیب دیگر، فیت‌بیت ورسا 2 هم ساعت خوبی است که ویژگی‌های کاملی دارد و قیمتش نیز تقریباً با محصول هوآوی برابری می‌کند. ضمن اینکه بر خلاف نسخه جهانی هوآوی واچ جی‌تی 2، از اتصال NFC نیز پشتیبانی خواهد کرد و در آن نمایشگر AMOLED به کار رفته است. مطمئناً این ساعت را باید مهم‌ترین و سرسخت‌ترین رقیب دستگاه مورد بحث خود بدانیم.

نظر نهایی

اگر تصمیم به خرید هوآوی واچ جی‌تی 2 به عنوان یک ساعت هوشمند گرفته‌اید، باید بگوییم محصول کمپانی چینی سعی کرده تمامی جوانب را در نظر بگیرد زیرا سخت‌افزاری که در آن به کار رفته بسیار مستحکم است اما از نظر نرم‌افزاری می‌توانست بهتر باشد. مطمئناً این رابط کاربری نسبت به نسل اول هوآوی واچ جی‌تی پیشرفت کرده ولی هنوز هم جا دارد که بهبود یابد. با این تفاسیر، انتخاب این ساعت کاملاً شخصی است زیرا ترکیبی از دوام باتری زیاد و امکانات کامل را در اختیارتان قرار خواهد داد که البته اشکالات جزئی نیز در آن به چشم می‌خورد.

حال که صحبت از دوام باتری شد بد نیست اعتراف کنیم که یکی از نقاط قوت هوآوی واچ جی‌تی 2 همین بخش می‌باشد که در کنار قیمت و امکانات، آن را به گزینه قابل قبولی برای خرید تبدیل می‌کند. از میان نقاط ضعف هم باید به نبود فروشگاه دانلود نرم‌افزار، عدم قابلیت همگام‌سازی با اپلیکیشن‌های متفرقه، نبود سنسور NFC و غیرفعال بودن گزینه بررسی خودکار فعالیت‌های ورزشی اشاره کنیم.

خرید لوازم جانبی ساعت هواوی GT 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند هوآوی Watch GT 2"

  1. من ۳ روز است این ساعت رو خریدم ، از لحاظ باطری دوام چشمگیری داره اما امکان نصب برنامه های شبکه های اجتماعی وجود ندارد و فقط اعلانات نمایش داده می شود و امکان پاسخگویی به پیام ها وجود ندارد ، از دید من ارزش ۲۷۹ دلار رو نداره.