نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Amazfit Bip

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Amazfit Bip

ساعت هوشمند Amazfit Bip اگرچه فناوری‌های پیشرفته مربوط به بررسی‌کننده وضعیت سلامتی اپل واچ‌ها را ندارد ولی به خاطر امکانات قابل قبولی که در آن به کار رفته، می‌توانیم آن را یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند زیرا 100 دلار بازار بدانیم.

طراحی

با توجه به اینکه ظاهر ساعت هوشمند Amazfit Bip شبیه اپل واچ است، می‌توانیم آن را به خاطر قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد جذاب و پرطرفدار بدانیم. بند نرم و سیلیکونی در این وسیله باعث شده تا مچ دست کاربران هیچ‌وقت خسته نشود و از طرفی راحتی پوشیدن این دستگاه نیز دو چندان گردد.

با وزن حدوداً 30 گرمی، این ساعت بسیار سبک است به طوری که وقتی آن را روی دست خود می‌گذارید اصلاً احساس سنگینی نمی‌کنید. صفحه نمایش مربعی محصول شیائومی که با حاشیه‌های مشکی رنگ ضخیم احاطه شده، مطمئناً باعث جذابیت بیشتر این ساعت می‌شود. نمایشگر به کار رفته در این دستگاه 1.28 اینچ سایز دارد و رزولوشن آن به 176 * 176 پیکسل می‌رسد ولی با این وجود، فناوری صفحه نمایش همیشه روشن در آن به کار رفته است. ضمن اینکه ظاهر چرخ دنده تنظیم ساعت هم بسیار مدرن و زیبا می‌باشد.

دلیل وزن کم این ساعت، جنس پلی کربنات، پلاستیکی مات 2.5D و پوشش محافظ گوریلا گلس است که در مقابل بسیاری از اتفاقات استحکام بالایی دارد. به علاوه، تأییدیه IP68 هم برای Amazfit Bip دریافت شده تا در برابر آب و خاک نیز مقاوم باشد. این یعنی کاربران می‌توانند ساعت هوشمند مورد بحث ما را تا عمق 1.5 متری آب و به مدت 30 دقیق فرو ببرند.

شیائومی این محصول خود را در رنگ‌های خاکستری، سبز، نارنجی و مشکی تولید کرده است. بر این اساس، کسانی که به ساعت‌های اسپورت علاقه دارند می‌توانند سراغ سه نمونه اول بروند و افراد علاقه‌مند به رنگ‌های رسمی نیز قادر خواهند بود Amazfit Bip سیاه را برگزینند. عرض بند این ساعت به 20 میلی‌متر می‌رسد بنابراین می‌توانید چندین نمونه را روی آن قرار دهید.

متأسفانه به خاطر نبود ویژگی تنظیم روشنایی خودکار، شما باید به صورت دستی و در روز میزان نور نمایشگر را به بیشترین مقدار برسانید و در شب نیز آن را کم کنید. البته چنان‌چه گزینه برداشتن و روشن شدن (raise to wake) را از تنظیمات فعال نمایید، می‌توانید صفحه ساعت را تنها با چرخاندن مچ روشن کنید.

لازم به ذکر است که حسگرهای GPS، شتاب‌سنج، ارتفاع‌سنج و قطب‌نما در Amazfit Bip وجود دارند.

رابط کاربری

ساعت هوشمند Amazfit Bip از سیستم عامل مخصوص به خود استفاده می‌کند بنابراین این پلتفرم با اپلیکیشن Mi Fit که برای اندروید و iOS انتشار یافته، همگام‌سازی شده است. شما با این برنامه می‌توانید تمام داده‌های خود را میان گوشی و ساعت اشتراک‌گذاری کنید، رکوردهایتان را به ثبت برسانید، وضعیت جسمانی را کنترل نمایید و حتی Amazfit Bip را به اپلیکیشن Health اپل وصل کنید. بر خلاف ساعت هوشمند Fitbit Versa یا اپل واچ، محصول شیائومی هیچ فروشگاه نرم‌افزاری ندارد و برنامه‌هایی که با آن هماهنگ می‌شوند نیز بسیار محدود هستند.

رابط کاربری این ساعت فوق‌العاده ساده است چرا که با ضربه زدن چرخ‌دنده، روشن می‌شود. سپس صفحه اصلی به نمایش در می‌آید که با کشیدن انگشت به سمت چپ می‌توانید میان گزینه‌های مختلف و متنوع سوئیچ شوید و کلیک کردن روی هر کدام شما را با جزئیات بیشتری روبه‌رو می‌سازد.

کشیدن انگشت به سمت بالا در نمایشگر ساعت، اجازه می‌دهد تا به ایمیل‌هایتان دسترسی پیدا کنید. شما همچنین این فرصت را دارید هر ایمیل را بخوانید ولی متأسفانه امکان پاسخ دادن به آنها فراهم نیست. در ادامه، کشیدن انگشت به سمت پایین حالت لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb Mode) را فعال می‌کند و نمی‌گذارد اعلانات به نمایش درآیند.

قسمت وضعیت (Status) نیز اطلاعاتی نظیر تعداد قدم‌های برداشته شده، تعداد ضربان قلب، فاصله طی شده، میزان کالری سوزانده شده و مدت زمانی که نشسته‌اید را نشان می‌دهد. قسمت مربوط به آب و هوا، شما را وضعیت جوی فعلی آگاه می‌سازد و کشیدن انگشت به سمت بالا، اطلاعات آب و هوایی 5 روز آتی را به نمایش در می‌آورد. این ساعت همچنین از شیوه پرداختی Alipay که در چین کاربرد دارد، پشتیبانی می‌کند.

این فرصت نیز فراهم شده تا برای فاصله کم یا طولانی که طی کرده‌اید به شما هشدار داده شود و یا به خاطر سرعت پایین یا زیاد پیام هشدار دریافت کنید. فشار دادن طولانی مدت چرخ‌دنده تنظیم ساعت باعث می‌شود به گزینه‌هایی دسترسی پیدا کنید که بیشتر با آنها سروکار داشته‌اید.

با خرید ساعت هوشمند Amazfit Bip صاحب دستگاهی می‌شوید که در آن سنسور لمسی وجود دارد و این یعنی زمانی که پیامی به دستتان می‌رسد، لرزشی را احساس خواهید کرد تا اگر در حال استراحت بودید، خواب شما مختل نشود. البته قدرت لرزش ایجاد شده زیاد نبوده و بسیار کوتاه است.

لازم به ذکر است که چنان‌چه ساعت مورد بحث ما در فاصله 9 متری یک آیفون قرار داشت، می‌تواند بدون نیاز به اجازه شما و در صورت روشن بودن بلوتوث، با گوشی محصول اپل جفت شود.

اپلیکیشن Mi Fit

نرم‌افزار Mi Fit مخصوص گوشی‌های هوشمند است که فعالیت‌های ورزشی افراد مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و تردمیل را بررسی می‌کند. این برنامه موقعیت مکانی، تعداد قدم‌های برداشته شده و فاصله پیموده شده را ثبت می‌نماید و آنها را به صورت مداوم همگام‌سازی می‌کند. به طور کلی تمام اطلاعات لازم را می‌توانید در این اپلیکیشن مشاهده کنید.

این نرم‌افزار فرصتی را مهیا کرده تا کاربران بتوانند اعلانات نرم‌افزارهایی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، واتس‌اپ و فیسبوک مسنجر را دریافت نمایند هرچند باید از طریق تنظیمات کلی این ویژگی را فعال کرد. متأسفانه مانند ساعت‌های هوشمند پیشرفته‌تر، شما نمی‌توانید در Amazfit Bip به پیام‌های دریافت شده پاسخ دهید و برای انجام کار مجبور خواهید بود از گوشی استفاده کنید.

شمارنده ضربان قلب، قدم‌شمار و بررسی‌کننده وضعیت خواب

با استفاده از سنسورهای مربوط به GPS، قدم‌شمار و شمارنده ضربان قلب که با اپلیکیشن Mi Fit هماهنگ شده‌اند، می‌توانید فعالیت‌های ورزشی‌تان را مشاهده کرده و اهداف خاصی برای خود تنظیم کنید. این ساعت می‌تواند چه با GPS خاموش و چه با GPS روشن، میزان سرعت شما را به ثبت برساند.

حسگر GPS موجود در محصول شیائومی علاوه بر اینکه توانایی به ثبت رساندن مسافت طی شده با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دویدن را دارد، بسیار با دقت می‌باشد. این ساعت به صورت خودکار سیگنال‌های GPS را دریافت می‌کند و چنان‌چه در جایی قرار داشتید که سیگنال‌ها ضعیف بودند، هشدار خواهد داد تا جای خود را عوض کنید. در نهایت، زمانی که به مسیر مناسب بازگشتید، راهی که طی کرده‌اید را دوباره ذخیره خواهد کرد.

شما می‌توانید به Amazfit Bip دستور دهید تا به طور مداوم وضعیت قلب‌تان را بررسی کند و یا این کار را در مدت زمان معینی انجام دهد. حالا شاید بپرسید دقت این سنسور چه‌قدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که پس از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین نظیر پرش از ارتفاع، دویدن با سرعت زیاد و پیاده‌روی طولانی‌مدت، این حسگر نشان داد که از دقت بالایی برخوردار است.

در مقایسه با سنسور شمارنده ضربان قلب موجود در ساعت Garmin Forerunner 25 می‌توانیم تأیید کنیم که حسگر به کار رفته در Amazfit Bip برخی اوقات سریع و برخی اوقات کند است اما به طور کلی عملکرد آن قابل قبول می‌باشد. ضمن اینکه چنان‌چه دو ساعت نامبرده را در کنار یک‌دیگر قرار دهید، امکان دارد اعداد در حد 2 یا 3 مقدار با هم فرق داشته باشند.

محصول شیائومی نهایت ضربان قلب را سریع‌تر از محصول Garmin به ثبت می‌رساند اما اگر قلب کسی در یک دقیقه بیش از حد مجاز کار کرد، Garmin Forerunner 25 پیام هشدار ارسال می‌کند. اغلب اوقات و در صورتی که سرعت خود را به تدریج کاهش دهید، کمی طول می‌کشد تا داده‌های به ثبت رسیده قبلی پاک شوند اما با این وجود، اطلاعاتی که هر دو ساعت ثبت کردند شباهت زیادی به هم داشتند. در مورد تعداد قدم‌های برداشته شده که دو ساعت یادداشت کرده‌اند نیز باید گفت که با هم هیچ فرقی ندارند. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب Amazfit Bip این است که به شما می‌گوید چه‌قدر از خوابتان سبک بوده و چه‌قدر از آن سنگین.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Amazfit Bip

شیائومی ظاهرهای گوناگونی را برای چهره اصلی محصولش در نظر گرفته ولی همین موردی که به صورت پیش‌فرض در آن وجود دارد نیز بسیار زیباست. اکثر ساعت‌های دیجیتالی این کمپانی چینی زمان را به صورت 24 ساعته نشان می‌دهند بنابراین امکان ندارد بتوانید این مورد را از طریق تنظیمات تغییر دهید. البته چندین نرم‌افزار مانند Amazfit Watch Face و Amazfit Bip WatchFace این کار را انجام می‌دهند.

در سیستم عامل iOS، برنامه AmazTools تعدادی تصویر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دارندگان گوشی‌های اپل و این ساعت همچنین، قادر خواهند بود داده‌های خود را به صورت فایل‌های دارای پسوند .gpx ذخیره کنند و یا دوربین را از راه دور کنترل نمایند. ضمناً، در صورتی که اشتراک ویژه اسپاتیفای را داشتید هم می‌توانید فایل‌های صوتی پخش شده توسط این برنامه را کنترل کنید. در اندروید هم شما قادر خواهید بود از اپلیکیشن Notify & Fitness بهره ببرید و علاوه بر اینکه از تصاویر متنوع در آن بهره‌مند می‌شوید، تعداد قدم‌های شمرده شده، وضعیت خواب، تعداد ضربان قلب، میزان کالری سوزانده شده و داده‌های مربوط به وزن را کنترل کنید. به علاوه، نرم‌افزار Tools & Amazfit هم با برنامه Mi Fit کارایی دارد و کاربرد ساعت هوشمند Amazfit Bip را توسعه داده و جزئیات زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

دوام باتری

یکی از نقاط قوت این محصول شیائومی باتری 190 میلی‌آمپری لیتیوم پلیمری آن است که می‌تواند در صورت استفاده منطقی نظیر بررسی وضعیت خواب و فعالیت‌های ورزشی تا 45 روز دوام بیاورد. بر این اساس، چنان‌چه به صورت مدام GPS را روشن کردید و سنسور شمارنده ضربان قلب همیشه فعال بود، دوام باتری کاهش خواهد یافت. این‌گونه می‌توان ادعا کرد که با روشن کردن همه این گزینه‌ها و در صورتی که باتری پر باشد، پس از دو هفته ظرفیت آن به 44 درصد می‌رسد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Amazfit Bip

برای شارژ این محصول هم می‌توانید از دو پین موجود پایین استفاده کرده و تنها در عرض چند ساعت باتری آن را شارژ کنید.

جمع‌بندی

با قیمت زیر 100 دلار، Amazfit Bip یکی از ارزان‌ترین ساعت‌های هوشمند بازار به شمار می‌رود که هم GPS دارد و هم سنسور شمارنده ضربان قلب. ضمن اینکه اپلیکیشن هماهنگ شده با آن نیز بسیار کاربردی بوده و برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابل دانلود است. باید به این نکته اشاره کنیم که اگر ساعتی می‌خواهید که اپلیکیشن مخصوص به خود را دارد، بسیار پیشرفته است و از طریق آن می‌توانید به پیام‌ها و ایمیل‌ها پاسخ دهید، باید سراغ اپل واچ بروید. اما چنان‌چه قصد دارید صاحب محصولی شوید که امکاناتش در حد معمولی و ظاهری شبیه ساعت‌های هوشمند اپل را دارد، می‌توانید Amazfit Bip را خریداری کنید.

نظر نهایی

چنین ساعتی با امکانات فوق‌العاده و قیمت کم، مطمئناً از ارزش خرید بالایی برخوردار است.

نقاط قوت

  • وزن بسیار کم
  • ظاهر شبیه به اپل واچ
  • بند راحت و خوش‌دست
  • وجود سنسور GPS، شمارنده ضربان قلب، قدم‌شمار
  • نشان دادن اعلانات
  • قیمت مقرون به صرفه
  • نمایشگر رنگی
  • دوام باتری طولانی مدت

نقاط ضعف

  • دقت کم سنسور شمارنده ضربان قلب و قدم‌شمار در برخی مواقع
  • رزولوشن پایین نمایشگر
  • عدم بهره‌مندی از حافظه داخلی برای ذخیره‌سازی موسیقی‌ها

لوازم جانبی ساعت هوشمند Amazfit Bip

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *