نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

اپل واچ سری 5 محصول جدید کمپانی آمریکایی است تا بار دیگر نشان دهد همچنان بهترین تولیدکننده ساعت‌های هوشمند در دنیاست. این سری تمامی امکانات فوق‌العاده که باعث شدند اپل واچ سری 4 پرفروش‌ترین ساعت هوشمند دنیا شود را با خود آورده و در برخی جهات نیز بهبود یافته است.

مهمترین قابلیت اضافه شده به این سری، ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display) می‌باشد تا کاربران برای دیدن ساعت، تاریخ و یا سایر اطلاعات لازم دیگر مجبور نشوند دست خود را بالا بیاورند بلکه به صورت دائمی بتوانند از ساعت دقیق، تاریخ، اطلاعات مربوط به وضعیت جسمانی و . . . آگاه گردند.

در این بین، علاوه بر چند ویژگی دیگر و البته سیستم عامل جدید، اپل واچ سری 5 در مقایسه با اپل واچ سری 4 محصولی پیشرفته‌تر به شمار می‌رود ولی امکانات تازه‌ای با خودش نیاورده است.

با توضیحات ارائه شده، آیا وقت آن فرا رسیده تا اولین ساعت هوشمند اپل یا اپل واچ خود را خریداری کنید؟ آیا دارندگان اپل واچ سری 3 یا 4 و یا مدل‌های قدیمی‌تر باید ساعت هوشمند خود را عوض کنند؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

طراحی

از نظر ظاهری و در مقایسه با اپل واچ سری 4، اپل واچ سری 5 چندان فرقی نکرده است. البته چنین اتفاقی تا حدودی پیش‌بینی می‌شد زیرا اپل با شیوه طراحی بسیار زیبایی که در نسل قبل ساعت‌های هوشمند خود پیاده کرده بود، توانست نمایشگرهای بزرگ‌تر را در بدنه‌ای باریک‌تر بگذارد.

بر این اساس، با خرید اپل واچ سری 5 صاحب ساعت هوشمندی خواهید شد که طراحی لب به لب داشته و گوشه‌های آن نیز گرد هستند. این‌گونه نیز می‌توانیم ادعا کنیم که جدیدترین ساعتی که اپل تولید کرده از نظر نداشتن حاشیه در اطراف صفحه نمایش، شبیه آیفون‌هاست.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

در کناره بدنه، یک چرخ‌دنده قرار گرفته تا علاوه بر اینکه بتوان با استفاده از آن میان صفحات مختلف جابه‌جا شد، با فشردن آن نیز به هوم اسکرین بازگشت. البته این کارها را با لمس نمایشگر نیز می‌توان انجام داد. در کنار این چرخ‌دنده، دکمه‌ای تعبیه شده که با فشردن آن امکان سوئیچ شدن میان برنامه‌ها و یا زنگ زدن به اورژانس و یا سایر خدمات اضطراری فراهم خواهد بود.

علی‌رغم اینکه یک سال از معرفی اپل واچ سری 4 گذشته و تقریباً همه علاقه‌مندان به محصولات اپل، به ظاهر ساعت‌های هوشمند این شرکت عادت کرده‌اند اما اپل واچ سری 5 را باید همچنان جزو زیباترین‌های بازار بدانیم. گزینه‌های شخصی‌سازی در این دستگاه بسیار زیاد و متنوع هستند چرا که رنگ‌ها و تصاویر پس‌زمینه مختلفی در دسترس قرار گرفته است. از طرفی، بندهای رنگارنگی که اپل در اختیار مشتریان قرار داده هم سبب خواهد شد تا بتوان این وسیله را با اکثر لباس‌های مختلف خود که مخصوص فصول مختلف سال هستند، ست کرد.

باریکی اپل واچ سری 5 در مقایسه با برخی از رقبا زیاد نیست اما به خاطر گوشه‌های گرد و ظاهر لوزی شکلی که دارد و با توجه به اینکه در زیر آن سنسور شمارنده ضربان قلب قرار گرفته، باید این وسیله را فوق‌العاده چشم‌گیر بدانیم.

تنها نکته جدید در این قسمت، تولید این ساعت‌ها از جنس تیتانیوم می‌باشد. این ماده از آلومینیوم سنگین‌تر و از فلز سبک‌تر است و این موضوع را می‌توان هنگام خرید اپل واچ سری 5 کاملاً متوجه شد.

از نظر ظاهری، اپل واچ ساخته شده از تیتانیوم، هم شبیه ساعت آلومینیومی و هم شبیه ساعت فلزی است اما پوشش باکیفیت رویه آن احساس بهتری هنگام پوشیدن به کاربر القا خواهد کرد. به این نکته هم اشاره کنیم که اپل واچ تیتانیومی درخشندگی نمونه‌های تولید شده از استیل را ندارد.

اپل تا کنون مدل تیتانیومی این محصولش را به دو رنگ مشکی و خاکستری تیره تولید کرده است. نمونه اولی بسیار ساده می‌باشد و نمی‌توان نکته خاصی در مورد آن به زبان آورد. در سمت دیگر، اگر نمونه دوم را روبه‌روی نور خورشید بگیرید، متوجه جذابیت فوق‌العاده آن خواهید شد. در واقع این پوشش ممکن است به‌گونه‌ای دیده شود که گویا از جنس فلز خالص تولید شده اما در صورت قرارگیری در مقابل نور، حقیقت برملا خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

به هر حال، با خرید نمونه مشکی رنگ و تیتانیومی اپل واچ سری 5 ساعتی در اختیار خواهید گرفت که بسیار باکیفیت است اما دیگر درخشندگی مدل استیل در آن وجود نخواهد داشت.

سؤالی که باید بدان پاسخ دهیم این است که تیتانیوم چه‌قدر دوام خواهد آورد؟. واقعیت آن است که چنان‌چه نمونه ساخته شده از استیل این وسیله را در کنار مدل تیتانیومی قرار دهید، اثری از چرخ‌دنده روی بدنه آن به وجود می‌آید.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

در نهایت باید اعتراف کنیم که ساعت استیل در برابر خط و خش مقاوم نخواهد بود اما مطمئناً دوام زیادی خواهد داشت. تنها راهی که با استفاده از آن می‌توانیم متوجه شویم نمونه تیتانیومی چه‌قدر استحکام دارد این است که اپل واچ سری 5 را بخریم و یک سال از آن استفاده کنیم!!!.

صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display)

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، مهم‌ترین قابلیت اضافه شده به اپل واچ سری 5 گزینه صفحه نمایش همیشه روشن است. از زمانی که اپل واچ سری 1 معرفی شد، بسیاری از افراد معترض بودند که چرا برای دیدن ساعت، تاریخ و دیگر اطلاعات باید دست خود را بالا بیاورند تا نمایشگر روشن شود. خوش‌بختانه کمپانی آمریکایی صدای کاربرانش را شنید و ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن را به آن اضافه کرد.

 

برای بهره‌مندی از این قابلیت، چندین تغییر اساسی در پنجمین نسل ساعت‌های هوشمند اپل اعمال شد که مهمترین آنها عبارتند از: ماده جدید نمایشگر به نام LPTO، کنترل‌کننده ضعیف نمایشگر و یک چیپ‌ست S5 که همه مشخصات لازم برای مدیریت نیرو را دارد. امکانات نامبرده فرصتی را فراهم کرده‌اند تا بر خلاف اکثر ساعت‌های هوشمند، صفحه نمایش در هر 1 ثانیه بازسازی شود بنابراین دیگر بدون اتلاف انرژی باتری، کاربران قادر خواهند بود همیشه ساعت را مشاهده کنند. در واقع این فناوری بدین صورت کار می‌کند که وقتی شما دستتان را بالا آورده و جلوی چشمان خود می‌گیرید، روشنایی نمایشگر افزایش می‌یابد و با سرعت زیادی اطلاعات را نمایش می‌دهد و زمانی که دیگر به آن احتیاج ندارید و دستتان را پایین می‌برید، نور صفحه نمایش کاهش یافته و قسمت‌های درخشان پنل نیز تقریباً خاموش خواهند شد تا انرژی کمتر مصرف گردد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

این قابلیت فواید دیگری هم دارد. برای مثال، می‌توانید بدون نیاز به بلند کردن دست، به صورت مخفیانه به ساعت خود نگاه کنید و ببینید چه مدت از زمان ورزش شما می‌گذرد و وضعیت جسمانی‌تان چگونه است. به علاوه، افرادی که علاقه دارند تا دارایی‌های خود را به دیگران نشان دهند هم می‌توانند با انتخاب یک پس‌زمینه جذاب و حاضر شدن در مکان‌های شلوغ، به سایر افراد بفهمانند که اپل واچ سری 5 دارند!!!. مطمئناً وجود تصاویر متنوع انجام این کار را بسیار آسان‌تر خواهد کرد و می‌توان راحت‌تر لباس‌های خود را با ساعتی که پوشیده‌ایم هماهنگ کرد. با این وجود، اگرچه از نظر ظاهری، صفحه نمایش همیشه روشن تغییر بسیار بزرگی است اما دوام باتری را آن‌طور که باید و شاید افزایش نمی‌دهد هرچند باعث خواهد شد تا قسمت‌های سفید نمایشگر سیاه شوند. در این بین، استثنائاتی هم وجود دارد. برای مثال، تصاویری که رنگارنگ هستند سبب می‌شوند تا ظاهر ساعت شبیه همان‌ها باشد. به عنوان نمونه، در تصویر Gradient رنگ‌های زیادی دیده می‌شود بنابراین وقتی نور نمایشگر کاهش می‌یابد، قسمت‌های سفید تنها کم‌رنگ‌تر خواهند شد و اثری در زیاد شدن دوام باتری نخواهند داشت. به علاوه، تصویر Numeral Duo که درخشندگی بسیاری دارد، وقتی کم‌رنگ‌تر می‌شود هم تقریباً همان افکت پیش‌فرض خودش را حفظ می‌کند و تنها دور اعداد یک خط سفید رنگ به وجود می‌آورد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

وقتی که نور نمایشگر کاهش می‌یابد، اطلاعاتی که کمتر با آنها سروکار داریم در بازه‌های زمانی طولانی‌تری آپدیت خواهند شد ولی این موضوع به نوع داده‌ها نیز بستگی دارد. مثلاً، برخی از اطلاعات فقط هنگام بلند کردن دست تغییر می‌کنند حال آن‌که بعضی‌ها هر یک یا چند دقیقه بروز می‌شوند. اگر در حال ورزش کردن هستید، تنها اطلاعات خاصی را مشاهده خواهید کرد و سایر موارد اضافی به نمایش درنخواهند آمد. مثلاً، صدم ثانیه دیگر پخش نخواهد شد و به جای آنها ثانیه‌ها نمایش داده می‌شوند. همچنین، شمارنده ضربان قلب در لحظه فعالیت نخواهد کرد و در بازه‌های زمانی مشخصی آپدیت می‌گردد.

در اینجا یک مشکل اساسی وجود دارد و آن هم این ست که اگر آخرین کاری که انجام می‌دادید، مشاهده اپلیکیشن بود، وقتی دست خود را می‌چرخانید، به جای اینکه همچنان آن نرم‌افزار را ببینید شاهد نشانگر ساعت خواهید بود. شاید شما هم این ویژگی را دوست نداشته باشید زیرا اعداد در آن معمولاً بسیار کوچک هستند و وقتی نور خورشید می‌تابد بعید است بتوانید به سادگی اطلاعات به نمایش درآمده را ببینید بنابراین بهتر می‌بود اپل فکری به حال این معضل می‌کرد و اعداد را بزرگ‌تر و واضح‌تر نشان می‌داد. دلایل زیادی برای رخ دادن این اتفاق وجود دارد که یکی از آنها اپلیکیشن Now Playing می‌باشد زیرا باعث می‌گردد دکمه‌های کنترل فایل صوتی در حال اجرا که در گوشی ظاهر شده به صفحه نمایش اپل واچ سری 5 بیاید. البته برای برخی از افراد این قابلیت چندان آزاردهنده نیست ولی چنان‌چه شما یکی از اشخاصی هستید که به آن علاقه‌ای ندارید، مجبور خواهید بود با آن کنار بیایید. باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که نرم‌افزار Now Playing تا زمانی روی نمایشگر ساعت باقی خواهد ماند که فایل صوتی در حال اجراست و پس از پایان یافتن یا متوقف شدن آهنگ، بار دیگر ساعت، تاریخ و . . . به نمایش درخواهند آمد. لازم به ذکر است که گزینه‌ای تعبیه شده تا بتوانید مشخص کنید که وقتی به مدت 2 دقیقه از ساعت استفاده نکردید، تصویر پس‌زمینه به نمایش درآید و یا خودتان به صورت دستی و با چند حرکت ساده، اجرا شدن برنامه مذکور را غیرفعال نمایید. اپل سعی کرده همزمانی که کاربران دارند ورزش می‌کنند، امکانی فراهم آورد تا اپلیکیشن Now Playing رفتار دیگری داشته باشد.

به هر ترتیب، ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن نسبت به امکانات موجود در اپل واچ سری 5 جدیدتر می‌باشد ولی مدتی طول خواهد کشید تا با شیوه کار کردن آن آشنا شویم.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

با این توضیحات، دارندگان اپل واچ سری 4 نیازی نیست به خاطر بهره‌مندی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن سراغ پنجمین نسل ساعت‌های هوشمند اپل بروند مگر اینکه واقعاً پول اضافه دارند. از طرفی، بود و نبود این قابلیت چندان تأثیر شگرفی بر زندگی ما نمی‌گذارد و اهمیت آن مانند تکنولوژی تشخیص سقوط که در اپل واچ سری 4 بود، نیست.

به صورت خلاصه بگوییم که تمامی ویژگی‌های موجود در نمایشگر اپل واچ سری 5 نظیر رزولوشن و روشنایی تکراری هستند و این یعنی همه آنچه که از یک ساعت هوشمند انتظار داریم در اختیارمان قرار خواهد گرفت و می‌تواند حتی در فضاهای باز و زیر نور خورشید نیز ساعت، تاریخ و دیگر اطلاعات را نشان دهد و صفحه لمس آن نیز به خوبی کار کند.

همه امکاناتی که اپل در نمایشگر به کار برده، زیر پوششی شیشه‌ای (در مدل آلومینیومی) یا سافایر (در مدل استیل) قرار گرفته‌اند. دارندگان اپل واچ‌های ساخته شده از استیل می‌دانند که به این راحتی‌ها روی نمایشگر خط و خش به وجود نمی‌آید. ضمن اینکه اگر از اشخاص خبره و آشنا سؤال کنید، متوجه می‌شوید که مدل‌های آلومینیومی، صفحه نمایش‌های بی‌کیفیت‌تری دارند ولی استحکام بدنه آنها بیشتر است.

عملکرد

اپل واچ سری 5 از پردازنده جدیدی به نام S5 بهره می‌برد که جایگزین S4 شده است.

علی‌رغم اینکه به نظر می‌رسد تفاوت‌های زیادی میان عملکرد چیپ‌ست سال پیش با نمونه امسال وجود دارد ولی واقعاً این‌گونه نیست چرا که کمپانی سازنده سعی کرده با تولید این پردازنده بیشتر در زمینه کاهش مصرف انرژی باتری تمرکز کند و زیاد به سرعت محصولاتش دست نزند. بر این اساس، ویژگی‌های تازه اضافه شده به قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن و سایر روش‌های ذخیره انرژی و حفظ تعادل مربوط می‌شوند.

البته اپل هیچ نیازی نداشت تا سرعت ساعت هوشمند امسالش را افزایش دهد چرا که کسی نسبت به عملکرد نسل چهارم این محصولات معترض نبود. با این حساب، بعید است در سال 2019 هم کسی از این نظر با اپل واچ سری 5 به مشکل برخورد کند.

بد نیست در اینجا به عملکرد این ساعت در شبکه‌های بیسیم و شیوه باز کردن اپلیکیشن‌ها نیز اشاره کنیم. خوش‌بختانه جدیدترین ساعت هوشمند اپل از این نظر هم پیشرفت داشته ولی نمی‌توانیم دقیقاً مشخص کنیم که چه‌قدر بهبود یافته و یا چه مقدار از این افزایش سرعت مرهون سخت‌افزار قدرتمندتر است زیرا سیستم عامل watchOS 6 هم به نوبه خودش تأثیر مثبتی می‌گذارد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

یکی از اقدامات مثبت اپل در تولید آیفون‌های سال 2019، استفاده از یک آنتن اضافه برای قوی‌تر شدن اتصال بلوتوث و افزایش فضای پوشش داده شده می‌باشد. مطمئناً در صورت خرید یکی از اعضای خانواده آیفون 11 شما هم می‌توانید متوجه این پیشرفت شوید. برای مثال، چنان‌چه بلوتوث آیفون 11 پرو را روشن و اپل واچ سری 5 را به آن وصل کنید، اتصال بلوتوث بسیار قوی به وجود خواهد آمد.

دوام باتری

همان‌طور که گفتیم، پردازنده S5 بیشتر در کاهش انرژی مصرفی تأثیر می‌گذارد اما باید دید واقعاً همین‌گونه است یا خیر؟.

در جواب می‌توانیم هم بگوییم “بله” و هم بگوییم “خیر”. دوام باتری اپل واچ سری 5 تقریباً همان مقداری است که شرکت سازنده ادعا کرده ولی امکان دارد نتوانیم آن را همچون اپل واچ سری 4 بدانیم.

کمپانی آمریکایی مدعی است که این نسل از ساعت‌های هوشمند 18 ساعت دوام خواهند آورد تا از این نظر شبیه محصولات نسل قبل باشند. اپل این عدد را با فرض اینکه کاربران زیاد از GPS و ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی استفاده نمی‌کنند، اعلام کرده و انتظار دارد افراد فقط از این وسایل برای مشاهده اعلانات و برقراری ارتباط با دستیار هوشمند سیری (Siri) بهره ببرند وگرنه چنان‌چه همه قابلیت‌ها به صورت همزمان روشن شوند، مطمئناً دوام باتری بسیار کوتاه‌تر خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

کسانی که اپل واچ سری 4 را خریداری کرده‌اند معمولاً توانسته‌اند از این ساعت‌ها به مدت 2 روز استفاده نمایند زیرا شب‌ها و پیش از خواب، دوام باتری آنها تقریباً بین 50 تا 55 درصد بوده است. امسال اما، دارندگان اپل واچ سری 5 متوجه شده‌اند که پس از یک روز کاری معمولی، دوام باتری این وسایل بین 30 تا 35 درصد بوده و توانسته حداقل به مدت یک روز دیگر دوام بیاورد هرچند در روز بعد باید کمتر از اپل واچ استفاده و چه‌بسا زودتر آن را به شارژر وصل کرد.

البته چنان‌چه دوام باتری برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، می‌توانید گزینه صفحه نمایش همیشه روشن را خاموش کنید تا در شرایط سخت و در جاهایی که به شارژر دسترسی ندارید، بیشتر از ساعت خود بهره ببرید. با این حساب، مدت زمان عمر باتری که اپل ادعا کرده به واقعیت خواهد پیوست ولی برای استفاده از آن حتماً باید گزینه صفحه نمایش همیشه روشن را خاموش نمایید.

سرعت شارژ اپل واچ‌ها همواره زیاد بوده و این قانون در مورد نسل پنج این وسایل نیز صدق می‌کند بنابراین اگر برای مدت کوتاهی آنها را به شارژر وصل کنید، به راحتی می‌توانید آنها را با بیشترین انرژی از شارژر جدا نمایید.

متأسفانه در جعبه اپل واچ سری 5 یک کابل USB-A وجود دارد بنابراین کاربران مجبور خواهند شد از کابل‌های USB-C فروخته شده به همراه آیفون 11 پرو، آیپد پرو و یا مک‌بوک‌ها بهره ببرند. البته این اتفاق را می‌توان به فال نیک هم گرفت زیرا هنگام مسافرت رفتن، بردن یکی از این کابل‌ها برای شارژ تمام محصولات اپل کفایت خواهد کرد.

در کنار کابل USB-C، یک آداپتور نسبتاً قدیمی هم قرار دارد بر این اساس، اگر می‌خواهید ساعت خود را با سرعت بیشتری شارژ کنید، مجبور خواهید بود یک شارژر جداگانه بخرید وگرنه از همان شارژر آیفون 11 پرو بهره ببرید.

در اینجا باید پرسید که چرا وقتی آیفون‌ها و مک‌بوک‌ها از کابل‌های USB-C و شارژرهای سریع استفاده می‌کنند، اپل واچ‌ها به آنها مجهز نشده‌اند؟.

سیستم عامل

با عرضه جدیدترین نسخه سیستم عامل watchOS، اپل سعی کرده ویژگی‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار دهد. مهمترین امکانات اضافه شده در نسخه 6 پلتفرم watchOS، تصاویر پس‌زمینه مختلف، افزایش توانایی‌های سیری (Siri) و چند اپلیکیشن جدید هستند.

طبیعتاً تصاویر پس‌زمینه یا واچ فیس (Watch Face) بیش از هر چیز دیگری توجه ما را به سمت خود جلب می‌کنند. واقعیت آن است که سال گذشته بسیاری از افراد نسبت به تعداد محدود این عکس‌ها در اپل واچ سری 4 معترض بودند ولی امسال اتفاق دیگری رخ داده و دست کاربران برای انتخاب از میان تصاویر مختلف باز شده است. اپل سعی کرده با اضافه کردن عکس‌های گوناگون، به افراد اجازه دهد از امکانات دیجیتالی بهره‌مند شده و از آنها برای هماهنگ کردن ظاهر خود در جاهای مختلف استفاده کنند.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

مطمئناً گزینه‌های متنوعی برای به کارگیری به عنوان تصویر پس‌زمینه وجود خواهد داشت ولی اگر شما هم اپل واچ سری 5 را خریدید و گزینه Solar Dial را اجرا کردید، متوجه زیبایی آن خواهید شد چرا که عقربه‌های آن به دو صورت دیجیتالی و آنالوگ به نمایش درمی‌آیند و در انتهای آن هم تصویر کوچکی از خورشید نمایان می‌شود. این آپشن برای مشاهده زمان ایده خلاقانه‌ای به حساب می‌آید و واقعیت آن است که فراهم شدن فرصت بهره‌مندی از آن تنها در یک ساعت هوشمند امکان‌پذیر بود.

تصویر Numerals Mono هم ظاهر اپل واچ را شبیه یک ساعت آنالوگ می‌کند که در آن اعداد با ضخامت بسیاری نوشته شده‌اند.

در ادامه دو عکس California و Gradient به چشم می‌خورند که با توجه به شرایط مختلف ظاهرشان تغییر می‌کند. البته مورد اول کمی سنتی‌تر است اما رنگ‌ها در آن همیشه عوض می‌شوند و کاربران می‌توانند انتخاب نمایند که آیا می‌خواهند اعداد به صورت کاراکترهای رومی به نمایش درآیند یا کاراکترهای عربی. ضمن اینکه این فرصت نیز فراهم شده تا تصویر را به صورت دایره‌ای یا مستطیلی پخش کنیم. مورد دوم سادگی بیشتری دارد چرا که ظاهر ساعت را فقط رنگارنگ می‌کند و بسته به شرایط، در آن تغییراتی به وجود می‌آید. به علاوه، می‌توان افکت‌های مختلف را نیز برگزید و آن را به صورت دایره‌ای یا مستطیلی به کار برد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

موارد دیگری هم وجود دارد که از میان آنها باید به Meridian اشاره کنیم. این تصویر بیشتر به درد شرایطی می‌خورد که افراد می‌خواهند در مراسمات رسمی حاضر شوند هرچند رنگ‌بندی آن نسبتاً محدود می‌باشد. در گام بعدی به Swiss Army Knife of California می‌رسیم که بسیار ساده است.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

در این بین، بد نبود که کمپانی سازنده تصاویر همه‌کس‌پسندتر و استانداردتری تولید می‌کرد زیرا امکانات اپل واچ سری 5 بیش از مواردی است که به آنها اشاره کردیم و شرکت آمریکایی نتوانسته هنوز از تمام ظرفیت‌های آن رونمایی کند. با این وجود، نمی‌توان نسبت به این عکس‌ها ایراد گرفت زیرا امسال کاربران توانسته‌اند از گزینه‌های بیشتری استفاده کنند.

در مرحله بعد باید در مورد توانایی‌های سیری صحبت کنیم. این دستیار صوتی امسال می‌تواند فایل‌های صوتی مدنظر افراد را اجرا نماید و در موتور جستجوهای مختلف سرچ کرده و نتایج به دست آمده را در نمایشگر کوچک اپل واچ نمایش دهد. البته این ویژگی می‌تواند در سایت‌هایی که تبلیغات زیادی دارند و یا اطلاعات اضافه را بیش از حد نشان می‌دهند آزاردهنده باشد.

از میان اپلیکیشن‌های اضافه شده توسط اپل، شاید بتوانیم Voice Memo را کاربردی‌ترین مورد بدانیم زیرا با اضافه کردن یک میانبر از این نرم‌افزار به هوم اسکرین، می‌توانید تنها با یک ضربه صداها یا اطلاعات مدنظر را ضبط کنید. البته امکان دارد این قابلیت به کار همه افراد نیاید ولی در مواقع اضطراری و در جاهایی که یادداشت‌برداری یکی از گزینه‌هاست، مطمئناً به درد بخور خواهد بود.

دیگر نرم‌افزار موجود، Audiobooks است که برای علاقه‌مندان به مطالعه کاربرد زیادی خواهد داشت. در واقع این اپلیکیشن با فروشگاه اینترنتی فروش کتاب اپل همگام‌سازی می‌شود تا آخرین صفحه‌ای که افراد مطالعه کرده‌اند را ذخیره نماید و سپس از همان‌جا به بعد متن کتاب را نمایش دهد.

دیگر برنامه نصب شده هم ماشین‌حساب یا Calculator می‌باشد که به خاطر اندازه کوچکی که دارد، نمی‌توانیم آن را چندان کارآمد بدانیم ولی با این وجود، برای کسانی که حوصله ندارند گوشی خود را از جیب‌شان دربیاورند گزینه محبوبی خواهد بود به خصوص اینکه ظاهر آن شباهت زیادی به ماشین‌حساب موجود در آیفون‌ها دارد.

قابلیت بعدی که اشاره کردن به آن خالی از لطف نیست، ویژگی حذف اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده در watchOS 6 و وجود اپ‌استور می‌باشد. خوش‌بختانه این امکان فراهم شده تا برنامه‌هایی که به آنها نیاز نداریم را پاک کرده و فضای بیشتری در گوشی آزاد کنیم. علی‌رغم اینکه اپ‌استور به اپل واچ سری 5 آمده ولی متأسفانه به غیر از یک تب کوچک، دیگر اثری از آن در اپلیکیشن Watch نصب شده در گوشی نیست. واقعاً انجام چنین کاری توسط اپل تعجب‌برانگیز است چرا که تایپ کردن با کیبورد در یک نمایشگر بزرگ‌تر مطمئناً آسان‌تر از یک ساعت مچی است.

خوش‌بختانه در watchOS 6، اپل به فکر توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری هم بوده و برنامه‌نویسی برای این ساعت‌ها و به خصوص تولید اپلیکیشن‌هایی که با فایل‌های صوتی و پخش موسیقی به صورت آنلاین و در بستر اینترنت در ارتباط هستند را آسان‌تر کرده است.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

ویژگی‌های بررسی وضعیت سلامتی

مهمترین اتفاقی که پیرامون ویژگی‌های بررسی وضعیت جسمانی افراد به وقوع پیوسته، گزینه بررسی نویز است. برای مثال، اگر شما در جایی هستید که سروصدای زیادی در آن وجود دارد، پیام هشداری دریافت خواهید کرد که خواهد گفت قرار گرفتن در معرض این صدای بلند تأثیرات مخربی بر حس شنوایی شما خواهد گذاشت.

 

دیگر گزینه به قابلیت بررسی دوچرخه‌سواری مربوط می‌شود. با تنظیم آپشن‌های مختلف، می‌توانید ببینید چند روز این فعالیت ورزشی را انجام داده‌اید و در ادامه برنامه روزانه‌ای برای خودتان تنظیم کنید و در نهایت مشاهده نمایید که چه‌قدر در فلان تاریخ به بدن شما فشار آمده و مواردی نظیر تنگی نفس، خستگی و . . . را با جزئیات زیاد ببینید. در خودِ ساعت، می‌توان با سرعت بیشتری اطلاعات مربوطه را وارد و پیشرفت و گزارش روزانه از وضعیت دوچرخه‌سواری را دریافت کرد. یک ویژگی کاربردی دیگر هم آن است که وقتی یک دوره هفت روزه به پایان رسید، پیام هشداری به نمایش درمی‌آید تا اعلام کند وارد هفته دوم شده‌اید.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

دیگر قابلیت هم به گزینه اعلام زمان باروری می‌باشد که اپل واچ می‌تواند تاریخ دقیق را به شما نشان دهد.

متأسفانه اپلیکیشن Health توصیه‌های پزشکی مختلفی را ارائه نمی‌کند بلکه برای بهره‌مندی از این دستورات باید داده‌های به دست آمده را با سایر اطلاعات ترکیب کنید تا ببینید وضعیت جسمانی شما چگونه است. مثلاً، امکان دارد برخی روزها هشدار داده شود که اگر در روز و فضای باز ورزش کنید، ممکن است سردرد بگیرید.

برای اثبات کارایی ویژگی گفته شده، یک کارشناس داوطلب شد تا چندین ماه آن را به کار گیرد. او در نهایت به این نتیجه رسید که داده‌های به دست آمده از اپلیکیشن Health دقیق هستند و می‌توانند روزهایی که احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری وجود دارد را نشان دهند.

البته قابلیت‌هایی که در این نرم‌افزار گنجانده شده‌اند تفاوت زیادی با سایر اپلیکیشن‌های مشابه ندارند اما نکته مثبت قضیه آن است که حالا این برنامه به یک ساعت آمده و داده‌های کاربران نیز در اختیار شرکتی قرار می‌گیرند که همواره نسبت به محافظت از آنها نهایت احتیاط را به کار می‌گیرد.

در کنار امکانات گفته شده، اگر ضربان قلب شما ریتم معمول خود را از دست داد، watchOS 6 پیام هشداری به نمایش درخواهد آورد بنابراین با وجود چنین ویژگی اصلاً به سنسور الکتروکاردیوگرام نیاز نیست. لازم به ذکر است که سنسور ECG در اپل واچ سری 5 به کار رفته و اگر وضعیت حیاتی‌ترین عضو بدن بحرانی شد، به سرویس‌های اورژانس و بیمارستانی خبر خواهد داد هرچند این قابلیت باید در کشورها فعال شود. اینکه ساعت‌های هوشمند جدید اپل می‌توانند بدون حسگر ECG ضربان قلب کاربران را بشمارند، بیشتر یک امتیاز مثبت برای مدل‌های قدیمی‌تری به حساب می‌آید که امکان آپدیت شدن به watchOS 6 را دارند وگرنه برای خودِ اپل واچ سری 5 چندان جذابیتی نخواهند داشت.

دیگر قابلیت مربوط به بررسی وضعیت جسمانی که در نسل پنجم ساعت‌های هوشمند اپل به کار رفته، ویژگی تشخیص سقوط می‌باشد. این تکنولوژی بدین صورت کار می‌کند که اگر شخصی روی زمین افتاد، پیام هشداری به خودِ او ارسال خواهد شد ولی چنان‌چه پس از چند لحظه به آن پاسخی داده نشد، با سرویس‌های اورژانس و بیمارستان تماس خواهد گرفت و به مخاطبان قرار گرفته در لیست اضطراری پیام ارسال می‌شود. مطمئناً این ویژگی برای کاربران به درد بخور خواهد بود. البته امیدواریم که هیچ‌کس، هیچ‌وقت از آن استفاده نکند ولی در مجموع وجود آن خیال ما را راحت می‌کند. ضمناً، خودِ شخص هم می‌تواند با فشردن دکمه کناری ساعت به بیمارستان و اورژانس زنگ بزند و موقعیت مکانی‌اش را برای آنها ارسال نماید.

خوش‌بختانه نمونه‌های دارای قابلیت اتصال به اینترنت داده‌ای، از این پس می‌توانند با سرویس‌های اورژانس در سرتاسر جهان تماس برقرار کنند بنابراین فرقی نخواهد کرد که از کجا اپل واچ را خریده‌اید چرا که با توجه به جایی که در آن قرار دارید، حتی در صورت خاموش بودن اتصال اینترنت سلولی نیز تماس با بیمارستان‌ها برقرار خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

 

بررسی فعالیت‌های انجام شده در فضای باز

تنها تغییر سخت‌افزاری موجود در اپل واچ سری 5 به اضافه شدن سنسور قطب‌نما و ارتفاع‌سنج مربوط می‌شود. حسگر دوم در مقایسه با سایر نمونه‌ها، کمی بروزتر شده است. در محصولات پیشین کمپانی آمریکایی، سنسور ارتفاع‌سنج تنها متوجه می‌شد که کاربران چه‌قدر از جایی بالا رفته یا پایین آمده‌اند اما حالا افراد می‌توانند ببیند در چه ارتفاعی از سطح دریا قرار گرفته‌اند.

حالا باید در مورد قطب‌نما صحبت کنیم. سنسورهای مغناطیسی موجود در گوشی‌های هوشمند و حتی آیفون‌ها همواره تکان می‌خورند و حتی زمانی که افراد جابه‌جا نشده‌اند نیز کمی لرزش دارند. این‌بار اما، دیگر خبری از اتفاقات حسگرهای قدیمی‌تر نیست چرا که دقیقاً و بدون لرزش خاصی نقاط مختلف را به نمایش درمی‌آورد. نمی‌توان این قابلیت را چندان مهم و تأثیرگذار دانست ولی هنگام پیاده‌روی در مسافت‌های طولانی مطمئناً به کار خواهد آمد. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که در نرم‌افزارهای مسیریابی هنوز گزینه مربوط به پیاده‌روی با قطب‌نما اضافه نشده ولی به نظر می‌رسد به زودی این اتفاق رخ دهد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

ویژگی‌های بررسی وضعیت جسمانی

اپل واچ سری 5 نه در سخت‌افزارهای ویژگی‌های مربوط به بررسی وضعیت جسمانی تغییراتی به وجود آورده و نه در نرم‌افزار مربوط به آن. با این وجود، کمپانی سازنده سعی کرده برخی امکانات کلیدی که به سلامتی (Health) و فعالیت‌های ورزشی (Activity) ربط دارند از دست‌خوش تغییراتی کند بنابراین علی‌رغم اینکه نمی‌توان اطلاعات جدیدی به دست آورد ولی داده‌ها حالا کاربرد بیشتری پیدا کرده‌اند.

در این میان، بهتر است اول به اپلیکیشن Activity اشاره کنیم. در این برنامه علاوه بر اینکه می‌توان فهمید اخیراً چه فعالیت‌هایی انجام شده، امکان مقایسه نتایج به دست آمده به صورت اعداد دارای میانگین نیز وجود دارد. برای مثال، مشخص می‌کنید که روزانه 30 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید اما این عدد در برخی روزها به 40 دقیقه می‌رسد یا بعضی اوقات کمتر می‌شود بنابراین در نهایت یک معدل در اختیارتان قرار خواهد گرفت تا ببینید در کدام روزها فعالیت‌تان کامل و در کدام روزها کمتر یا بیشتر بوده است. این نرم‌افزار همچنین، نشان خواهد داد که وضعیت جسمانی شما چگونه بوده و در کدام قسمت‌ها ضعف دارید.

اپلیکیشن Health که حالا کاملاً بازطراحی شده بیشتر تمرکز خود را روی قسمت خلاصه (Summary) گذاشته است تا کاربران بتوانند مشخص کنند که می‌خواهند چه نوع اطلاعاتی را مشاهده نمایند تا در کسری از ثانیه این اتفاق رخ دهد بنابراین دیگر نیازی نخواهد بود تا در منوها و گزینه‌های مختلف جابه‌جا شوند. از آن جایی که نرم‌افزار Health داده‌ها را از منابع گوناگون دریافت می‌کند، بسیار راحت‌تر می‌توان به اهداف بلندمدت مربوط به ورزش دست یافت. برای مثال، چنان‌چه شخصی می‌خواهد وزن کم کند، باید گزینه مربوطه را روشن کرده و نمودارهای مقدار کالری سوزانده و دریافت شده را ببیند. همچنین، اگر کسی قصد دارد در مورد میزان استرس خود اطلاعات داشته باشد، باید فشار خون، ضربان قلب و وضعیت خوابش را بسنجد و برنامه‌ای نیز برای تمرینات هوازی تنظیم کند. مثلاً، برخی از افراد بهتر است دوچرخه‌سواری کنند تا اکسیژن کافی را دریافت کرده و ضربان قلبشان به حالت نرمال برگردد.

نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند Apple Watch Series 5

دیگر لیست‌های موجود در اپلیکیشن Health هم سایر اطلاعات کامل و جامع را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهند اما به نظر بسیاری از افراد قسمت خلاصه واقعاً چیز دیگری است چرا که باعث می‌شود اپل واچ سری 5 در مقایسه با بقیه رقبا یک سر و گردن بالاتر قرار گیرد.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که قابلیت گفته شده فقط مخصوص ساعت‌های نسل 5 اپل نیست بلکه در تمامی مدل‌های این محصولات وجود دارد اما اگر تصمیم دارید این ساعت‌ها را خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم جدیدترین مورد را بخرید.

آیا دارندگان اپل واچ سری 4 باید آن را با اپل واچ سری 5 جایگزین کنند؟

بهتر است خیلی واضح و شفاف بگوییم که دارندگان اپل واچ سری 4 می‌توانند اپل واچ سری 5 را نادیده بگیرند و اصلاً سراغ آن نروند.

طبیعتاً جدیدترین نسل هر محصولی از نسل پیشین آن امکانات بیشتری دارد اما این قانون همیشه و همه جا صدق نمی‌کند و حالا باید این قاعده را برای ساعت‌های هوشمند اپل در نظر بگیریم. این محصولات ویژگی‌های چندان جدیدی با خود نیاورده‌اند که کاربران مجبور باشند به خاطر آنها سراغ اپل واچ سری 5 بروند. عرضه امکانات نه چندان تازه به نوعی استراتژی اپل بوده تا از کاهش قیمت اپل واچ سری 4 جلوگیری کند هرچند تا حدودی شاهد تغییر ظاهر محصولات این کمپانی آمریکایی هستیم.

در این بین، موارد استثنائی هم وجود دارد. مثلاً افرادی که همواره می‌خواهند از جدیدترین وسایل پوشیدنی بهره ببرند و یا کسانی که می‌خواهند ساعت تیتانیومی داشته باشند و یا کسانی که به پول خود علاقه‌ای ندارند، می‌توانند ایده خرید اپل واچ سری 5 را به واقعیت تبدیل کنند.

آیا دارندگان اپل واچ سری 3 یا قدیمی‌تر باید آن را با اپل واچ سری 5 جایگزین کنند؟

پاسخ به این سؤال کاملاً مثبت است. در واقع دارندگان نسل‌های قدیمی اپل واچ باید از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرند چرا که با خرید اپل واچ سری 5 می‌توانند ساعتی داشته باشند که در مقایسه با نمونه‌های پیشین هم راحت‌تر است، هم نمایشگر بزرگ‌تر و بهتری دارد و هم از تکنولوژی صفحه نمایش همیشه روشن پشتیبانی می‌کند. به علاوه، فناوری مربوط به بررسی وضعیت سلامت افراد نیز یک گام بسیار بلند خواهد بود.

در این بین، اپل واچ سری 3 هنوز هم ساعت‌های باکیفیتی به حساب می‌آیند که دوام باتری فوق‌العاده و سرعت زیادی دارند. البته خرید اپل واچ سری 5 برای کسانی که مالک سومین نسل ساعت‌های هوشمند اپل هستند کاملاً یک تصمیم شخصی است ولی وقتی یک فرصت عالی پیش آمده که می‌توان از آن استفاده کرد، بهتر است که اجازه داده نشود چنین شانسی از بین برود.

دارندگان اپل واچ سری 1 و اپل واچ سری 2 هم که دیگر نیازی به گفتن نیست. آنها حتماً حتماً باید اپل واچ سری 5 را بخرند.

نظر نهایی

باید اذعان کنیم که اپل واچ سری 5 بهترین ساعت هوشمند موجود در بازار است. این وسایل تمامی امکانات سری 4 را حفظ کرده‌اند و از نظر ظاهری و ویژگی‌های بررسی وضعیت جسمانی و سلامتی بهبود یافته‌اند و قابلیت‌هایی نظیر صفحه نمایش همیشه روشن و پخش بهتر اعلانات هم برای آنها منتشر شده است. در واقع برای دارندگان گوشی‌های آیفون که توانایی خرید ساعت هوشمند دارند، اپل واچ سری 5 بهترین گزینه می‌باشد.

نقاط قوت

  • شیوه طراحی فوق‌العاده به خصوص در نمونه جدید تیتانیومی
  • ویژگی‌های بررسی وضعیت سلامتی افراد به خصوص سنسور ECG
  • گزینه‌های متعدد و متنوع بررسی وضعیت جسمانی
  • حافظه داخلی 32 گیگابایتی
  • وجود گزینه صفحه نمایش همیشه روشن

نقاط ضعف

  • دوام باتری نه چندان مناسب در مقایسه با اپل واچ سری 4
  • ناسازگاری با برخی از گوشی‌های اندرویدی