نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

حتی افراد حرفه‌ای و آشنا به صنعت گوشی‌های هوشمند نیز کار سختی برای دنبال کردن سری Galaxy A دارند چه برسد به خریداران معمولی و تازه کار. اما در اینجا باید به یک قانون کلی اشاره کنیم: هر چه مدل پایین‌تر، قیمت کمتر. بنابراین گلکسی Galaxy A21s هم از این قاعده مستثنی نیست زیرا جزو گوشی‌های ارزان قیمتی به شمار می‌رود که با امکانات جذابش می‌تواند مورد استقبال بسیاری‌ها قرار گیرد.

علی‌رغم اینکه تعداد زیادی از گوشی‌های Galaxy A صفحه نمایش‌های Super AMOLED دارند اما نمونه‌های مقرون به صرفه آنها به چنین پنل‌هایی مجهز نیستند. اصلاً به همین دلیل است که گلکسی A21s از نمایشگر 6.5 اینچی PLS TFT با رزولوشن 720p بهره می‌برد. همچنین، سامسونگ در این دستگاه اگزینوس 850 را به عنوان تراشه به کار گرفته که روی کاغذ انتخاب مناسبی به شمار می‌آید.

در کنار صفحه نمایش بزرگ، گلکسی ای 21 اس دوربین اصلی چهارگانه و یک باتری 5000 میلی‌آمپری قدرتمند با پشتیبانی از شارژ سریع دارد. چنین دوربینی معمولاً امروزه در گوشی‌های میان‌رده یافت می‌شود بنابراین از تلاش‌های سامسونگ برای گنجاندن این امکانات در این محصولش رضایت کامل داریم. البته این تلاش‌ها فراتر از انتظار می‌باشد به طوری که لنز اصلی 48، اولترا واید 8، مکرو 2 و تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی هستند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

ظاهر گلکسی A21s شبیه سایر دستگاه‌های گلکسی (Galaxy) سامسونگ است و از رابط کاربری One UI 2.1 استفاده می‌کند. این دستگاه که نسبت به مدل کمتر تولید شده گلکسی A21 یک نمونه موفق‌تر به حساب می‌آید، از دوربین اصلی باکیفیت‌تر و باتری بادوام‌تر بهره می‌برد. ضمناً، گوشی دارای پسوند حرف انگلیسی s در کشورهای بیشتری به فروش رسیده است.

با همه اینها، نکته‌ای که در برگه مشخصات فنی این موبایل نمی‌بینیم، گواهی مقاومت در برابر آب می‌باشد. شاید به نظر برخی‌ها نبود این قابلیت در یک گوشی میان‌رده زیاد به چشم نیاید ولی از آن جایی که حضور آن به نوعی خیال انسان را آسوده می‌کند و سایر رقبا مانند موتورولا، Realme و شیائومی از آن بهره گرفته‌اند، انتظار می‌رفت در گلکسی A21s هم شاهد این پوشش باشیم. حالا با توضیحات داده شده به عنوان مقدمه، با تبلت‌فون همراه باشید تا این گوشی را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

گلکسی A21s درون یک جعبه سفید رنگ که حاوی شارژر سریع 15 واتی و کابل USB-C می‌باشد، قرار گرفته است. واقعاً از اینکه سامسونگ بالأخره در موبایل ارزان قیمت شارژر سریعی قرار داده رضایت کامل داریم چرا که شرکت‌های کمی این کار را انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است که هیچ محافظ نمایشگر و یا قاب ژله‌ای روی این گوشی قرار نگرفته است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

 

طراحی

شاید در نگاه اول گلکسی A21s ارزان قیمت باشد اما ظاهر آن اصلاً این‌گونه نیست. بیشتر نمای جلویی گوشی را صفحه نمایش پوشانده و فریم و قاب پشتی پلاستیکی است. سامسونگ می‌داند که چگونه یک تلفن همراه ارزان را زیبا طراحی کند بنابراین نمی‌توان نسبت به ظاهر این موبایل او شکایت داشت.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

یکی از ویژگی‌های کلیدی گلکسی A21s، نمایشگر 6.5 اینچی و PLS TFT به همراه نقطه سیاه رنگ در گوشه بالا سمت چپ آن است. گوشه‌های صفحه نمایش هم گرد بوده و به مانند ترند امروزه دنیای گوشی‌های هوشمند، حاشیه‌های اطراف آن بسیار باریک می‌باشند.

گلکسی A20 صفحه نمایش Super AMOLED داشت اما کمپانی سازنده برای تولید گلکسی A21s و A21 سراغ پنل LCD آمده است. با این حال، بسیاری از نمایندگان سری Galaxy A نمایشگرهای AMOLED دارند بنابراین اگر این‌چنین صفحاتی را ترجیح می‌دهید، به اندازه کافی حق انتخاب دارید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

در مجموع و علی‌رغم اینکه رنگ‌ها در نمایشگر گلکسی A21s کشیده به نظر می‌آیند ولی کیفیت آن قابل قبول است. البته در اطراف بریدگی مخصوص دوربین جلو نور ایجاد شده نامتوازن خواهد بود اما این موضوع در صفحه نمایش‌های LCD کاملاً طبیعی است. به هر حال، سامسونگ تمام تلاشش را کرده تا این نامتوازنی را جبران کند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

درون این نقطه سیاه رنگ، دوربین ثانویه 13 مگاپیکسلی و در کنار آن بریدگی اسپیکر قرار گرفته است. در واقع اینجا محل تلاقی محافظ نمایشگر و فریم پلاستیکی خواهد بود. ضمناً، اگر برایتان سؤال پیش آمده که آیا در این دستگاه چراغ اعلانات LED حضور یافته یا خیر، باید بگوییم که پاسخ به این پرسش منفی است.

فریم این موبایل منحنی و ساخته شده از پلاستیک فشرده و مستحکم بوده و روی آن پوشش مات به کار رفته است تا هنگام عکسبرداری و فیلمبرداری، به خوش‌دستی موبایل کمک کند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

در اطراف چارچوب پلاستیکی، تمام ملزومات یک گوشی اعم از اسلات مموری کارت (در سمت چپ)، دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور (در سمت راست) پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و بریدگی مخصوص اسپیکر و میکروفون (در پایین) مشاهده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که قاب پشتی از جنس پلاستیک است و چندین لایه داشته و به همین دلیل درخشندگی خاصی دارد. تا زمانی که روی این قسمت اثر انگشت یا آلودگی ایجاد نشده، ظاهر جذاب خودش را حفظ می‌کند و با توجه به نوری که به آن می‌تابد، افکت به خصوصی ایجاد می‌شود. با این حال، چنان‌چه دوست دارید از قاب ژله‌ای استفاده نکنید، باید همیشه آن را با یک دستمال تمیز کنید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

دوربین اصلی چهارگانه که در قاب پشتی به چشم می‌خورد را فلاش LED همراهی می‌کند که از مربع مشکی رنگ مخصوص لنزها بیرون قرار گرفته است. زمانی که این موبایل را روی سطح صافی می‌گذارید، کمی لرزش دارد اما این تکان تکان‌ها چندان محسوس نیستند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

همچنین، سنسور اسکنر اثر انگشت هم روی قاب پشتی نشسته و به سرعت و همیشه، آماده باز کردن قفل نمایشگر است. البته شناساندن اثر انگشت به این حسگر نیازمند طی کردن چندین مرحله می‌باشد ولی بازگشایی صفحه نمایش اصلاً کار سختی نخواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

به طور کلی و به هیچ عنوان نمی‌توان گلکسی A21s را یک گوشی کوچک بدانیم زیرا نمایشگر 6.5 اینچی این حس را به ما القا می‌کند. این دستگاه تا حدودی باریک است و از آن جایی که رابط کاربری One UI در جهت آسان‌تر شدن انجام کارها با یک دست گام برداشته، به راحتی می‌توانید قسمت‌های مختلف صفحه نمایش را لمس کنید. با این اوصاف، مشکلی از نظر نگه داشتن این موبایل نخواهید داشت.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

همان‌طور که گفتیم، این محصول سامسونگ پوشش ضد آب یا محافظی روی پورت‌ها و درگاه‌ها ندارد حال آنکه در سایر رقبا چنین امکاناتی به کار رفته است بنابراین بد نیست در تولیدات آتی کمپانی کره‌ای شاهد استفاده از این پوشش‌ها باشیم.

 

صفحه نمایش

همانگونه که در پاراگراف‌های قبل هم توضیح دادیم، گلکسی A21s از حضور نمایشگر 6.5 اینچی PLS TFT با گوشی‌های گرد و رزولوشن 720p و نسبت بدنه به تصویر 20:9 بهره می‌برد که به یک نقطه سیاه رنگ حاوی دوربین سلفی در گوشه بالا سمت چپ مزین شده است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

دقیقاً رزولوشن این صفحه نمایش 720*1600 و تراکم پیکسلی آن 270 است. این پنل در مجموع زیاد واضح نیست و اگر می‌خواهید در زیر نور خورشید محتواهای در حال پخش آن را ببینید، کار نسبتاً سختی خواهید داشت. با این وجود، برای یک موبایل مقرون به صرفه، وضوح 720p قابل قبول بوده و همسو با سایر رقبای گلکسی A21s می‌باشد.

لازم به ذکر است که شرکت سازنده محافظ به کار رفته روی نمایشگر این محصول سامسونگ، مشخص نشده است.

احتمال خیلی زیاد، به راحتی متوجه نورپردازی نامتوازن اطراف دوربین سلفی خواهید شد. در محتواهایی که پس‌زمینه روشن است، این موضوع بیشتر خودش را نشان خواهد داد اما با توجه به اینکه این پنل از نوع LCD است، رخ دادن این اتفاق مورد انتظار بود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

نهایت روشنایی این صفحه نمایش در حالت دستی و اتوماتیک به ترتیب 408 و 491 خواهد بود. برای یک صفحه نمایش LCD این نمرات معمولی هستند اما در یک تلفن‌های همراه مقرون به صرفه کاملاً طبیعی می‌باشند.

سطوح مشکی صفحه نمایش هم نمرات معمولی کسب می‌کنند بنابراین این پنل دارای نسبت کنتراست قابل قبول 1300:1 است.

حداقل روشنایی این موبایل به 4.8 نیت می‌رسد که برای مطالعه و مشاهده محتواها در شرایط کم نور و اتاق‌های تاریک عالی است.

با توجه به اینکه هیچ گزینه تولید رنگی در گلکسی A21s حضور ندارد و نمی‌توان کنتراست را تنظیم کرد، گاموت رنگ به طور پیش‌فرض RGB خواهد بود. به صورت میانگین، تفاوت رنگی 6.8 و نهایتاً 10.5 خواهد بود. هنگام پخش محتواهای خاکستری و سفید، یک هاله آبی رنگ روی نمایشگر به چشم می‌خورد و سایر رنگ‌ها هم ظاهر بی‌روحی به خود می‌گیرند و کشیده به نظر می‌آیند.

 

دوام باتری

گلکسی A21s انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری 5000 میلی‌آمپری لیتیوم پلیمری دریافت می‌کند. این منبع نیرو را می‌توان با یک شارژر 15 واتی سریع که همراه با موبایل به فروش می‌رسد، شارژ کرد. متأسفانه بر خلاف اسمی که دارد، این شارژر زیاد سریع نیست زیرا 26 درصد یک باتری کاملاً خالی را در عرض 30 دقیقه پر می‌کند.

با امتیاز 119 ساعتی که این دستگاه به دست آورد، توانست خودش را به عنوان یکی از بادوام‌ترین تلفن‌های همراه مطرح کند. همچنین، عملکرد این باتری در حالت استندبای نیز فوق‌العاده بود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

 

اسپیکر

در پایین گلکسی A21s یک اسپیکر به کار رفته که کیفیت صدای مناسبی داشته و اصوات بیس و میانه را به خوبی پخش می‌کند. از نظر شدت صوت هم امتیازی که به دست آورد معمولی بود.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

در این محصول سامسونگ تقریباً جدیدترین نسخه رابط کاربری One UI (ورژن 2.1) و سیستم عامل اندروید 10 استفاده شده است. کمپانی کره‌ای سعی کرده طی چند سال اخیر ظاهر پوسته نرم‌افزاری محصولاتش را با ثبات نسبی تولید کند و این موضوع تا کنون در موبایل‌های معمولی این شرکت نیز خودش را نشان داده است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

One UI 2.1 حالا چنان به پختگی کاملی رسیده که سادگی و مرتب بودن را یکجا در خودش جای داده است. در این موبایل صفحات هوم اسکرین و قفل نمایشگر ظاهر ساده‌ای داشته و بلافاصله پس از بازگشایی قفل نیز ویجت‌های گوگل و یاندکس حضور یافته‌اند.

اگر به شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی علاقه خاصی دارید، باید این خبر خوب را به شما بدهیم که One UI بسیار انعطاف‌پذیر است. تم‌های درون آن متنوع بوده و منابع آنلاین موجود نیز زیاد هستند. شما می‌توانید تک‌تک عناصر مانند آیکون‌ها و شیوه طراحی رابط کاربری را با یکدیگر ترکیب کنید. به علاوه، امکان روشن کردن گزینه تغییر اتوماتیک صفحه قفل نمایشگر نیز وجود دارد.

در گلکسی A21s بعضی ویژگی‌ها که در گوشی‌های دارای پنل‌های AMOLED یافت می‌شود، به چشم نمی‌خورند که از آن جمله می‌توانیم به Edge Panel و نورپردازی از کنار و از همه مهمتر، صفحه نمایش همیشه روشن اشاره کنیم.

زمانی که صحبت از شیوه‌های ناوبری می‌شود، سامسونگ بسیار محتاطانه عمل می‌کند. پس از خرید گلکسی A21s شاهد دکمه‌های ناوبری نسبتاً قدیمی در پایین هستید. البته می‌توان با روش‌های مبتنی بر حرکات هم در میان منوها سوئیچ شد بنابراین در اینجا دو آپشن شیوه ناوبری One UI 1 و یا One UI 2 را در اختیار دارید. گزینه دوم شباهت بیشتری به روش ناوبری موجود در اندروید 10 دارد به طوری که برای بازگشت، باید انگشت خود را از کناره‌های نمایشگر به داخل بکشید و یا برای رفتن به هوم اسکرین و یا قسمت سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها، انگشتتان را از پایین به سمت بالا کشیده و یا رها کنید یا نگه دارید. روش اول هم شبیه شیوه ناوبری با دکمه‌ها می‌باشد با این تفاوت که حالا اثری از دکمه‌های ناوبری نیست.

یک ویژگی جدید در گلکسی A21s، حالت تیره می‌باشد و خوشبختانه این گزینه قابل شخصی‌سازی و بسیار پویاست. این رابط کاربری قسمت‌های روشن و سفید بخش‌های مختلف اپلیکیشن‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند را به رنگ تیره و مشکی تغییر می‌دهد. شما همچنین می‌توانید از گزینه زمانبندی فعالسازی دارک مد بهره ببرید و مشخص نمایید با طلوع خورشید حالت تیره روشن و با غروب آن خاموش شود و یا هر طور که خودتان دوست دارید، برای آن برنامه‌ریزی نمایید.

روش‌های بیومتریکی در این محصول سامسونگ عبارتند از سنسور اپتیکال اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی و سیستم تشخیص چهره که فقط با دوربین سلفی انجام می‌شود. حسگر نامبرده در شناسایی اثر انگشت شما بسیار سریع عمل می‌کند و در کمترین زمان ممکن قفل صفحه نمایش را می‌گشاید.

بد نیست به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که شما می‌توانید سرعت تشخیص چهره را افزایش دهید اما توجه کنید که این کار کمی از امنیت موبایل خواهد کاست. حتی امکانی فراهم شده تا به گوشی بگویید فقط زمانی چهره را بشناسد که چشمان شما باز هستند.

به خاطر همکاری‌های گسترده‌ای که سامسونگ با سایر شرکت‌ها از جمله مایکروسافت دارد، می‌توانیم تعدادی از نرم‌افزارهای ساخت او را به صورت پیش‌فرض در محصولات کمپانی کره‌ای مشاهده کنیم. شاید کسانی که رابط کاربری اندروید خام را ترجیح می‌دهند این اپلیکیشن‌ها را اضافی بدانند اما اگر نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید، نرم‌افزارهای ساخت مایکروسافت چندان جلوی چشمانتان نخواهند بود.

مطمئناً از اینکه می‌بینید گلکسی A21s از رادیو FM پشتیبانی می‌کند و اپلیکیشن مربوط به آن نصب شده، احساس خوشحالی خواهید کرد.

دیگر امکانات این پوسته نرم‌افزاری هم عبارتند از حالت مخصوص اجرای بازی‌ها (Game Launcher) و حالت مخصوص گیمینگ (Game Booster) به منظور بهینه‌سازی انرژی باتری.

لازم به ذکر است که این موبایل گزینه چرخش خودکار صفحه نمایش را داراست.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گلکسی A21s از حضور تراشه معمولی و پایین‌رده اگزینوس 850 ساخت سامسونگ بهره می‌برد. این چیپ‌ست هشت هسته‌ای می‌تواند بازی‌ها و نرم‌افزارها را با هسته‌های Cortex-A55 و سرعت 2.0 گیگاهرتزی اجرا کند. پردازنده گرافیکی هم Mali-G52 MP1 است.

این موبایل دارای سه مدل زیر می‌باشد:

  • رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی
  • رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی
  • رم 6 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی

همچنین، یک اسلات مموری کارت microSD وجود دارد تا در صورت نیاز، ظرفیت حافظه را ارتقا دهید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

برای اینکه ببینیم این موبایل چه توانایی‌هایی دارد، ابتدا آزمایشات Geekbench انجام شد و در حالی که انتظار می‌رفت، سایر رقبای گلکسی A21s از او بهتر کار کردند. همان‌طور که گفتیم، این دستگاه پردازنده زیاد قدرتمندی ندارد بنابراین در این آزمایش در پایین‌ترین رده جای‌گیری کرد.

Samsung Galaxy A21s review 17

پردازنده گرافیکی و تک هسته‌ای Mali-G52 برای یک نمایشگر با صفحه نمایش دارای رزولوشن 720p عالی است. البته نمی‌توان منکر این قضیه شد که می‌توانست شرایط بهتر شود ولی برای یک موبایل مقرون به صرفه همین سخت‌افزار نیز قابل قبول می‌باشد.

در آزمایش AnTuTu 8 هم گلکسی A21s نتوانست جایی بهتر از جایگاه آخر پیدا کند. امتیازات CPU آن بسیار پایین و عملکرد گرافیکی، رابط کاربری و حافظه داخلی آن نیز معمولی بود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

بزرگترین مشکل این گوشی اما، پردازنده آن است. اگرچه امروزه تراشه‌های هشت هسته‌ای استاندارد بازار هستند اما در بسیاری از رقبا حداقل دو هسته قدرتمند مانند Cortex-A75 به کار می‌رود حال آنکه در این دستگاه چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. همین چیپ‌ست ضعیف، عملکرد نامناسبی از خودش به ثبت می‌رساند و این موضوع هنگام گشت‌وگذار در میان گزینه‌های رابط کاربری و اسکرول کردن کاملاً احساس خواهد شد.

همچنین، پردازنده گرافیکی Mali-G52 برای استفاده گیمینگ در صفحه نمایش‌های 720p عالی است اما پیشنهاد می‌کنیم تنها برای اجرای بازی‌های سبک از آن بهره گیرید.

در مجموع، عملکرد گلکسی A21s با رقبایش قابل قیاس نیست زیرا ضعف پردازنده آن محسوس است. شاید برخی‌ها بگویند که از یک موبایل مقرون به صرفه هم بیش از این نباید انتظار داشته باشیم اما حداقل اینکه سامسونگ می‌توانست در این زمینه بهتر کار کند.

 

دوربین

این محصول کمپانی کره‌ای در قاب پشتی خود یک دوربین اصلی چهارگانه دارد که نحوه قرارگیری آنها در کنار یکدیگر تا حدودی آشناست. این لنزها عبارتند از اصلی، اولترا واید، مکرو و تشخیص عمق. همچنین، یک فلاش LED نیز در کنار آنها حضور پیدا کرده تا در مواقع نیاز از آن استفاده شود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

لنز اصلی 48 مگاپیکسلی ISOCELL GM2 ساخت سامسونگ با اندازه 0.8 میکرومتری و دریچه دیافراگم f/2.0 و فیلتر رنگی کواد بایر است. این یعنی تصاویری که گرفته می‌شوند 12 مگاپیکسلی خواهند بود هرچند یک گزینه عکسبرداری 48 مگاپیکسلی نیز در دسترس قرار دارد. خوشبختانه این سنسور از تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

لنز اولترا واید و 8 مگاپیکسلی ISOCELL که اتفاقاً توسط سامسونگ تولید شده هم 1.12 میکرومتر سایز داشته و دریچه دیافراگم آن f/2.2 بوده و فوکوس در آن ثابت است.

لنز مکرو 2 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 و فوکوس ثابت 4 سانتی‌متری و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با دریچه دیافراگم f/2.4 هم دیگر لنزهای حاضر در این قسمت هستند.

دوربین سلفی هم متشکل از یک لنز 13 مگاپیکسلی 1.12 میکرومتری با دریچه دیافراگم f/2.2 و فوکوس ثابت می‌باشد.

درست مانند سایر گوشی‌های سامسونگ، دوربین سلفی گزینه‌ای دارد که با استفاده از آن بتوانیم تعیین کنیم که گشودگی فریم لنز چه‌قدر باشد. این گزینه متأسفانه به صورت پیش‌فرض بسیار باریک بوده و تصاویر 8 مگاپیکسلی می‌گیرد و وقتی هم گشودگی آن را بیشتر می‌کنیم، عکس‌ها 13 مگاپیکسلی می‌شوند.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین تقریباً همانی است که در اکثر محصولات سامسونگ دیده‌ایم با این تفاوت که تغییرات جزئی در آن به وجود آمده که بیشتر به خاطر One UI 2.1 می‌باشد. از جمله این ویژگی‌های جدید می‌توانیم به فونت بزرگتر برای حالت‌های مختلف عکسبرداری و خروجی حالت انتخاب شده اشاره کنیم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

از نظر کارکرد، این برنامه شبیه بسیاری دیگر از نرم‌افزارهای دوربین موجود در سایر گوشی‌هاست به طوری که کشیدن انگشت از سمت راست یا چپ میان حالات مختلف سوئیچ می‌کند و یک گزینه نیز تعبیه شده تا با استفاده از آن گزینه‌هایی که نیاز ندارید را حذف کنید. کشیدن انگشتان به صورت عمودی هم میان دوربین جلو و عقب سوئیچ خواهد کرد.

آیکون تنظیمات در گوشه بالا سمت چپ نمایشگر حضور یافته و به خوبی امکان مدیریت دوربین را فراهم کرده است. صفحات تنظیمات عکسبرداری و فیلمبرداری از یکدیگر جدا نیستند چرا که تعدادشان زیاد نبوده و دلیلی نداشته آنها را از هم متمایز نمایند. گزینه‌های مورد انتظار نظیر رزولوشن ویدیوها، نمایش خطوط شطرنجی، داده‌های مربوط به مسیریابی و . . . در تنظیمات گنجانده شده‌اند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

عکس‌های 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض گرفته شده با دوربین اصلی شاید جزئیات زیادی را نشان ندهند اما در سایر زمینه‌ها زبانزد هستند بنابراین وضوح، دقت رنگ و کنتراست زیاد، و نویز کمی دارند.

رنج دینامیک را هم می‌توان به خاطر فعالسازی HDR خودکار، ستودنی بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

 

اگرچه پیشنهاد کلی آن است که گزینه HDR را روی حالت خودکار تنظیم نمایید اما برخی از افراد شاید اصراری به استفاده از آن نداشته باشند. در این حالت، تصاویری که به ثبت می‌رسند شاید از نظر شفافیت ارتقا پیدا کنند اما جزئیات نمایش داده شده در قسمت‌های سایه‌دار تا حدودی کاهش می‌یابد.

یک حالت عکسبرداری 48 مگاپیکسلی هم تعبیه شده که البته پیدا کردن آن کار سختی است زیرا در قسمت تنظیمات حضور دارد. تصاویری که با این گزینه گرفته می‌شوند از نظر میزان جزئیات معمولی بوده و اگر آنها را به 12 مگاپیکسلی تبدیل کنید، مقدار جزئیاتی که خواهید دید زیاد نخواهند بود و شفافیت‌شان نیز ناچیز می‌باشد. کلاً بهتر است برای عکسبرداری از این گزینه استفاده نشود زیرا تصاویر حجیم هستند و مدت زیادی طول می‌کشد تا به ثبت برسد و اصلاً ظاهر خوبی ندارند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

تصاویر اولترا واید 8 مگاپیکسلی از نظر میزان جزئیات، دقت رنگ و رنج دینامیک قابل قبول می‌باشند و علی‌رغم اینکه شفافیت زیادی ندارند ولی در دیگر زمینه‌ها کیفیت مناسبی داشته و کنتراست آنها زیاد است. واقعیت را بگوییم که تا کنون گوشی‌هایی را دیده‌ایم که به مراتب بدتر از گلکسی A21s عمل کرده بودند بنابراین باید خروجی این دستگاه را قابل قبول بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

زمانی که می‌خواهید عکس‌های پرتره بگیرید، لنز تشخیص عمق به کار خواهد آمد. تصاویر پرتره 12 مگاپیکسلی گرفته شده با لنز اصلی و با کمک لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی از نظر جزئیات، کنتراست و شناسایی سوژه فوق‌العاده‌اند و افکت مصنوعی پس‌زمینه تار هم کیفیت عالی دارد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

گلکسی ای 21 اس همچنین، یک لنز مکرو با فوکوس ثابت 4 سانتی‌متری دارد. اگر در فاصله مناسبی از سوژه قرار بگیرید که البته کار ساده‌ای هم نیست، می‌توانید عکس‌های زوم شده باکیفیتی به ثبت برسانید که در آنها رنگ‌ها واقع‌گرایانه و کنتراست مناسب است.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

عکس‌های گرفته شده در شب توسط لنز اصلی، 12 مگاپیکسلی بوده و برای یک گوشی مقرون به صرفه و ارزان قیمت کیفیت خوبی دارند. برای مثال، تصویربرداری هنگام غروب خورشید باعث می‌شود خروجی کار از نظر جزئیات و اشباع‌شدگی رنگ‌ها فوق‌العاده باشد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

زمانی هم که تاریکی شب همه جا را فرا می‌گیرد، میزان نویز به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و اصطلاحاً در ذوق انسان می‌زند و همزمان باعث از بین رفتن جزئیات می‌شود. با این حال، تصاویر همچنان قابل‌استفاده بوده و برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی عالی هستند.

تصاویری که در شب و توسط لنز اولترا واید گرفته می‌شوند از نظر میزان جزئیات ضعیف می‌باشند و وقتی هم که نور کافی وجود ندارد، دیگر نمی‌توان از آنها استفاده خاصی کرد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

لازم به ذکر است که گلکسی A21s گزینه مخصوص عکسبرداری در شب (Night Mode) را ندارد.

 

کیفیت تصاویر سلفی

با توجه به زاویه دید، دوربین سلفی یا تصاویر 13 مگاپیکسلی و یا 8 مگاپیکسلی (برش داده شده) تحویل شما می‌دهد. پیشنهاد می‌شود علی‌رغم اینکه دوربین جلو به طور پیش‌فرض روی گزینه 13 مگاپیکسلی تنظیم نشده ولی شما از این آپشن برای عکسبرداری استفاده کنید.

عکس‌های سلفی 13 مگاپیکسلی در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده فوق‌العاده هستند و اگرچه از نظر مقدار جزئیات تعریفی نیستند، رنگ‌ها در آنها کشیدگی دارند و کنتراست هم مناسب نیست ولی باز هم باید آنها را قابل قبول بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

با دوربین ثانویه می‌توان تصاویر پرتره هم گرفت که اتفاقاً کیفیت مناسبی هم دارند هرچند سوژه از پس‌زمینه به خوبی جدا نمی‌شود. وضوح خروجی‌های این گزینه در حد متوسط بوده و برای یک موبایل معمولی و ارزان قیمت مناسب است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

 

کیفیت ویدیو

دوربین گلکسی A21s توانایی‌های زیادی برای فیلمبرداری ندارد و نهایتاً می‌تواند ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. ضمن اینکه در آن خبری از تکنولوژی ثابت‌سازی الکترونیکی نیست.

این فیلم‌ها که حاصل لنزهای اصلی و اولترا واید هستند، با شیوه AVC رمزگذاری شده‌اند و دو کاناله و 17 مگابیتی بر ثانیه می‌باشند. صداها هم با شیوه AAC رمزگذاری شده و 48 کیلوهرتزی هستند.

لنز اصلی فیلم‌های 1080p با جزئیات زیادی را به ثبت خواهد رساند که در آنها شفافیت بالا، دقت رنگ زیاد، رنج دینامیک گسترده و کنتراست عالی است.

همین قانون برای خروجی لنز اولترا واید نیز صدق می‌کند هرچند رنج دینامیک آن کمی محدودتر می‌باشد.

 

جمع‌بندی

صفحه نمایش 6.5 اینچی، دوربین اصلی چهارگانه و باتری بادوام، چهار فاکتوری هستند که دست به دست هم می‌دهند و گلکسی A21s را به عنوان یک گوشی مقرون به صرفه و با ارزش خرید بالا مطرح می‌کنند. نمونه دارای حافظه داخلی 32 گیگابایتی این موبایل با قیمت 170 یورویی خود، در میان محصولات سامسونگ یک انتخاب هوشمندانه برای طرفداران این کمپانی کره‌ای به شمار می‌آید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

متأسفانه یا خوشبختانه، بازار گوشی‌های معمولی و ارزان قیمت امروزه به شدت اشباع شده و اگر با این نگرش به گلکسی A21s نگاه کرده و به این نتیجه برسیم که این موبایل رقبای زیادی دارد، شاید برای خرید یک گوشی دیگر اقدام کنید.

 

رقبا و آلترناتیوها

شرکت چینی Realme گوشی 6i را با همین قیمت گلکسی A21s به فروش می‌رساند. این دو موبایل از نظر سایز نمایشگر، دوربین و باتری یکی هستند اما دستگاه اول با تراشه و پردازنده گرافیکی سریع‌تر یک سر و گردن بالاتر است. ضمن اینکه می‌توان مدلی از آن که رم 4 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد را خریداری کرد.

در ادامه به شیائومی ردمی 9 می‌رسیم که تقریباً 40 یورو قیمت کمتری دارد ولی از نظر صفحه نمایش و پردازنده بهتر کار می‌کند. به علاوه، می‌توان از تکنولوژی رادیو بدون سیم آن نیز بهره برد.

در غیر این صورت، می‌توانید خرید ردمی نوت 9 اس را در نظر داشته باشید که از هر نظر برتری‌هایش را به گلکسی A21s دیکته می‌کند. این محصول شیائومی پوشش ضد آب و نمایشگر بزرگ و درخشان‌تری دارد. ضمن اینکه طبیعتاً سخت‌افزار آن سریع‌تر بوده و حافظه داخلی‌اش هم بیشتر است. همه این امکانات را با کمی هزینه بیشتر به میزان 15 یورو به دست خواهید آورد. البته ردمی نوت 9 اس NFC ندارد.

هواوی پی 40 لایت 190 یورویی هم قیمت پایینی دارد. در این میان، اگر می‌توانید بدون سیستم نرم‌افزاری گوگل کارهای خود را به پیش ببرید، این فرصت را خواهید داشت تا از امکانات فوق‌العاده آن از جمله دوربین عالی و دوام باتری طولانی‌مدت استفاده کنید.

در ادامه حرف از گلکسی A41 به میان می‌آید که صفحه نمایش AMOLED، سخت‌افزار قدرتمند، حافظه داخلی زیاد و دوربین سلفی بهتری دارد. این موبایل از نظر ظاهری کامپکت است ولی با توجه به قیمت 220 یورویی ارزش خرید آن بیشتر می‌باشد.

مهمترین رقیب گلکسی A21s اما، گلکسی A20 است. این موبایل ساخته شده در سال 2019 هنوز در بازار با قیمت 170 یورویی فروخته می‌شود. این دستگاه دارای صفحه نمایش Super AMOLED، تراشه قدرتمندتر و پردازنده گرافیکی توانمندتر است. امکاناتی که در این موبایل نمی‌بینیم، لنزهای مکرو و تشخیص عمق می‌باشند ولی بدون آنها هم می‌توان تصاویر باکیفیتی به ثبت رساند.

 

نظر نهایی

با همه توضیحات داده شده، شاید گلکسی A21s گوشی بدی نباشد اما وقتی رقبای آن را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم با همان مقدار پول می‌توان دستگاه بهتری را خریداری کرد. حتی خودِ سامسونگ با همین هزینه آلترناتیوهایی را پیش روی چشمان ما قرار می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s

با این همه، شاید تا چند ماه دیگر گلکسی A21s به عنوان یک گوشی فوق‌العاده مطرح شود و این قضیه به واقعیت تبدیل نخواهد شد مگر اینکه قیمتش کاهش یابد. وقتی این اتفاق رخ داد، سایت‌های زیادی آن را به عنوان انتخاب فوق‌العاده به کاربر پیشنهاد خواهند داد. تا آن زمان، بهتر است سراغ گلکسی A20 بروید.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش بزرگ به همراه ناچ کوچک
  • دوام باتری فوق‌العاده
  • بهره‌مندی از جدیدترین نسخه‌های اندروید و رابط کاربری One UI
  • دوربین عقب توانمند
  • کیفیت مناسب تصاویر گرفته شده
  • وجود NFC، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، رادیو FM و اسلات مموری کارت microSD

 

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف پردازنده
  • کشیدگی محتواهای پخش شده در صفحه نمایش
  • کیفیت تصاویر سلفی می‌توانست بهتر شود
  • سرعت نسبتاً پایین شارژر

لوازم جانبی گوشی سامسونگ گلکسی A21S

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A21s"