نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G

امسال گوشی‌های سری  سامسونگ Galaxy S21 زودتر از موعد مورد انتظار معرفی شدند و تغییرات زیادی را به همراه خود آوردند. گوشی‌های سامسونگ اس 21 (Galaxy S21) و سامسونگ اس 21 پلاس (Galaxy S21 Plus) از ‌نمایشگرهای OLED با رزولوشن پایین‌تر برخوردار هستند و محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD نداشته و شارژری هم در جعبه آنها موجود نیست. در همین حال گوشی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra 5G) دقیقاً همان چیزی است که باید باشد؛ گوشی پر از قابلیت، با نهایت کیفیت و بدون هیچ کم و کاستی اما با این حال، همچنان شارژری در جعبه آن وجود ندارد.

گلکسی اس 20 اولترا (Galaxy S20 Ultra) قرار بود برترین گوشی تولید شده سری گلکسی سامسونگ تا آن زمان باشد اما نتوانست به این هدف دست پیدا کند. در آن گوشی شما می‌توانستید از صفحه‌ای با نرخ بازسازی 120 هرتزی لذت ببرید اما این ویژگی تنها در رزولوشن 1080p ممکن بود. دوربین تله فوتو گوشی که در تبلیغات دارای توانایی زوم 5 برابری عنوان شده بود در حقیقت تنها توانایی زوم 4 برابری را داشت. در این میان، بهتر است در مورد گزینه زوم Space Zoom اصلاً صحبت نشود زیرا کیفیت قابل‌قبولی نداشت. دوربین اولترا واید سنسور بی‌نظیری داشت اما به دلیل فقدان قابلیت فوکوس خودکار نمی‌توانست عکس‌های مکرو خوبی بگیرد. باتری نیز ظرفیت زیادی داشت اما طول عمر آن در Samsung Galaxy S20 Ultra مناسب نبود.

حالا سامسونگ Galaxy S21 تمامی نواقص سری قبل را جبران می‌کند. این گوشی دارای صفحه نمایشی با کیفیت 1440p بوده و از نرخ بازسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و امکان فعال شدن این گزینه به صورت تطبیقی را نیز دارد. این گوشی همچنین، دارای دو لنز مخصوص به عکسبرداری تله فوتو می‌باشد. یکی از لنزها برای زوم سه برابری و دیگری برای زوم 10 برابری به ‌صورت اپتیکال به کار خواهد رفت. دوربین اولترا واید این گوشی دارای قابلیت فوکوس خودکار است که در عکاسی به صورت مکرو به کار می‌آید. گوشی جدید سامسونگ همچنین، از شبکه های ارتباطی با پهنای باند وسیع پشتیبانی می‌کند و در کمال تعجب و ناباوری، با قلم اِس نیز سازگار است. این نکته گلکسی اس 21 اولترا را به اولین گوشی از سری غیر از گلکسی نوت (Galaxy Note) سامسونگ تبدیل می‌کند که دارای قابلیت پشتیبانی از قلم اِس است.

در سامسونگ اس 21 اولترا هیچ جایگاهی برای اتصال قلم اِس وجود ندارد. از طرفی، این قلم همراه با گوشی ارائه نمی‌شود اما شما می‌توانید از تمامی قلم‌هایی که تا به حال توسط سامسونگ تولید شده‌اند، استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از قلم اِس که به تازگی برای گوشی Samsung Galaxy S21 Ultra معرفی شده یا قلم قلم اِس پرو (S-Pen Pro) که در آینده معرفی خواهد شد نیز بهره ببرید. سامسونگ حتی امکان استفاده از قلم‌های گرافیکی طراحی شده توسط شرکت‌های دیگر را هم فراهم کرده است بنابراین شما می‌توانید انتظار گزینه‌های بیشتر برای انتخاب کردن را در ماه‌های آتی داشته باشید.

برخلاف نسل گذشته این بار سامسونگ S21 Ultra ، تنها عضو از خانواده گلکسی اس 21 است که از یک صفحه نمایش OLEDبا کیفیت 1440p برخوردار است. نکته مثبت دیگر این گوشی این است که این‌بار می‌توان از نرخ بازسازی 120 هرتزی در هنگام فعال بودن بیشترین کیفیت صفحه نمایش استفاده کرد بنابراین کاربران دیگر نیازی به انتخاب یکی از گزینه‌های کیفیت بالای صفحه نمایش و یا نرخ بازسازی سریع‌تر را ندارند. گوشی اولترا جدید همانند نسل قبل از نرخ بازسازی تطبیقی بهره می‌برد که این امر به این معناست که نرخ بازسازی صفحه نمایش گوشی به صورت اتوماتیک در موقعیت‌های مختلف از 10 تا 120 هرتز تغییر خواهد کرد.

جدیدترین گوشی سری گلکسی، جدیدترین پردازنده شرکت اسنپدراگون را در درون خود جای داده است. تمامی مدلهای بازار جهانی گوشی از پردازنده اگزینوس که توسط خود شرکت سامسونگ تولید شده، استفاده می‌کنند در حالی که مدل‌های تولید شده برای بازار آمریکا و چین در درون خود پردازنده اسنپدراگون 888 خواهند داشت. میزان حافظه رم در این سری به 12 گیگابایت افزایش پیدا کرده و یک مدل تولید شده به صورت محدود با حافظه رم 16 گیگابایت نیز در دسترس خواهد بود.

دوربین این گوشی نیز تغییرات خوشایندی را به خود دیده است. دوربین واید یا دوربین اصلی دستگاه، همان دوربین 108 مگاپیکسلی نسل گذشته با گشودگی دیافراگم f/1.8 می‌باشد که در کنار آن یک دوربین 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته اما اکنون قابلیت فوکوس خودکار نیز به آن افزوده شده است. سیستم زوم این گوشی به صورت کامل تغییر کرده و اکنون شامل دو دوربین 10 مگاپیکسلی یکی با قابلیت زوم اپتیکال 3 برابری و دیگری با قابلیت زوم اپتیکال 10 برابری به همراه یک لنز 240 میلیمتری پریسکوپی است.

این گوشی ویژگیهای عالی دیگر پرچمداران را نیز در درون خود دارد که از آن جمله می‌توانیم به یک دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار، اسپیکرهای استریو، فناوری وای‌فای نسل 6، اتصال 5G، پشتیبانی از طیف وسیعی از شبکه‌های ارتباطی، شارژر سریع بیسیم و سیمی و یک باتری بزرگ 5000 میلی‌آمپری اشاره کنیم.

امسال برای کسانی که انتظار داشتند درون جعبه گوشی‌ها همه چیز وجود داشته باشد، خوب شروع نشده چرا که سامسونگ نیز همانند اپل و شیائومی شارژر و هدفون‌ها را از جعبه گلکسی اس 21 حذف کرده و گوشی را تنها به همراه یک کابل به فروش می‌رساند.

گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) گوشی بود که جک هدفون 3.5 میلی‌متری را کنار گذاشت و اکنون اعضای سری گلکسی اس 21 نیز همین کار را کرده‌اند تا فضای بیشتری برای محل قرار دادن مموری کارت به وجود بیاید. سامسونگ با ایجاد تفاوت قیمت 50 یورویی بین مدل‌های 128 گیگابایتی با 256 گیگابایتی، این اقدام خودش را جبران کرده است بنابراین بستگی به خودِ شما دارد که کدام مدل را می‌پسندید و خریداری خواهید کرد. به علاوه، در این سری شاهد حذف موارد دیگری هم از جعبه گوشی هستیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

همین اکتبر سال گذشته بود که سامسونگ، اپل را به خاطر قرار ندادن شارژر در جعبه آخرین مدل گوشی‌هایش مورد تمسخر قرار داد و تنها دو ماه بعد از آن، در ویدیوهای منتشر شده در اینترنت مشخص شد که کمپانی کره‌ای در حال آماده شدن برای به بازار فرستادن سری گوشی‌های پرچمدار خود بدون شارژر است.

البته برای اولین بار نیست که سامسونگ چنین کاری انجام داده است زیرا یکی دو سال پیش این شرکت چند ویدیو تمسخرآمیز مربوط به گوشی های بدون جک هدفون 3.5 میلی‌متری را نیمه شب از صفحات سایتش پاک کرد تا این حقیقت که گلکسی نوت 10 نیز جک هدفون نداشت را بی‌اهمیت جلوه دهد.

با این اوصاف، سامسونگ اس 21 اولترا اولین گوشی سامسونگ است که بدون شارژر یا هدفون به فروش می‌رسد. این شرکت به جرگه شیائومی و اپل برای حفاظت از کره زمین و تمیز نگه داشتن محیط‌ زیست پیوسته زیرا معتقد است این تصمیم در نهایت تأثیرات مثبتی خواهد داشت. در این میان، کاربران باید بیشترین هزینه را متحمل شوند به این معنا که اگر یک شارژر USB-C جدید ندارید، باید یکی برای خود بخرید و به مدت طولانی از آن استفاده کنید.

جعبه کم قطر سامسونگ S21 Ultra تنها شامل یک کابل تبدیل USB-C به USB-C به همراه خود گوشی است و این تمام چیزی است که در جعبه موبایل پیدا می‌شود.

همراه با نسخه‌های پیش‌فروش شده گلکسی اس 21 اولترا لوازم جانبی رایگانی همچون یک شارژر 25 واتی، هدفون‌های گلکسی بادز و حتی یک تگ هوشمند فروخته می‌شود بنابراین تعداد لوازم جانبی به فروش رسیده چندان هم محدود نیست. سامسونگ همزمان با معرفی سری گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 20 روی به استفاده از شارژر های USB-C آورد بنابراین شانس شما برای در اختیار داشتن یکی از این شارژرها زیاد نیست و همین موضوع پیش‌فروش پرچمداران این شرکت را به فرصتی مناسب برای به دست آوردن یکی از این شارژرها بدل کرده است.

سامسونگ اس 21 اولترا استفاده شده برای نوشتن این مقاله، روی نمایشگر خود یک محافظ صفحه بسیار نازک داشت که در حقیقت غیر قابل تشخیص بود و خودِ سامسونگ در کارخانه آن را قرار داده بود. جنس این محافظ از پلاستیک است بنابراین تنها برای محافظت از نمایشگر در برابر خط و خش‌ها استفاده خواهد شد هرچند باز هم بودنش بهتر از نبودنش است.

طراحی

می‌توان به گوشی جدید Samsung Galaxy S21 Ultra از دو منظر نگاه کرد؛ یا دیدگاه افرادی که طراحی جدید را خوشایند می‌دانند و آن را تلاشی برای خارج شدن از پوسته خسته‌کننده طراحی‌های گذشته تلقی می‌کنند و یا دیدگاه افرادی که تلاش سامسونگ برای رسیدن به یک طراحی جذاب را بی‌نتیجه می‌دانند و ظاهر این گوشی را تشبیه به پروژه‌ای می‌کنند که با عجله انجام شده است.

گلکسی اس 21 اولترا در نمایان ساختن یک طراحی صنعتی صاف با جلوه‌های درخشان بسیار زیبا عمل کرده است. در حالی که بخش جلویی گوشی را همانند نسل‌های قبلی صفحه نمایش تشکیل می‌دهد ولی فریم و بخش پشتی آن با پیشینیان متفاوت هستند. همانطور که در تصویر قابل مشاهده است، سامسونگ قاب آلومینیومی را بهتر کرده و بخش پشتی گوشی اکنون انحنای کمتری دارد.

بعد از آن به قاب پشتی می‌رسیم که از جنس شیشه ساخته شده ولی در این سری پوشش شیشه‌ای مات می‌باشد. مطمئناً شما هم عاشق احساس منتقل شده از این بخش از طراحی Samsung Galaxy S21 Ultra خواهید شد. متأسفانه قاب پشتی گوشی خیلی لغزنده است اما با این وجود باز هم از دیدن و لمس آن لذت خواهید برد.

در نهایت به دوربین عقب می‌رسیم که نسبت به مدل‌های پیشین کامل‌تر و بزرگتر شده است. این لنزها که نحوه طراحی آنها را راهکار عجیب سامسونگ برای طراحی دستگاه می‌دانیم، به صورت غیرمعمولی انحنا دارند و با قاب پشت دستگاه یکی شده‌اند. به هر حال، شما یا از این بخش خوشتان خواهد آمد و یا آن را دوست نخواهید داشت.

گوشی سامسونگ Samsung Galaxy S21 Ultra به اندازه اس 20 اولترا بزرگ نیست. در حقیقت به خاطر ابعاد کوچکتر صفحه نمایش، طول گوشی مقدار کمی از سری قبل کوتاه‌تر شده است. با وجود اینکه این گوشی از نمونه نسل پیش خود ضخیم‌تر و یا سنگین‌تر نیست اما به خاطر انحنای کمتر در قاب پشتی این‌گونه به نظر می‌رسد که قد کوتاه‌تری دارد.

علی‌رغم اینکه کاملاً به نظر کاربر بستگی دارد که آیا می‌خواهد این پرچمدار سامسونگ را بزرگ بداند یا کوچک ولی به هیچ عنوان نمی‌توانیم منکر سنگینی آن بشویم. این موبایل در دست بزرگ و ضخیم به نظر می‌رسد؛ دیدگاهی که خیلی‌ها نسبت به آیفون 12 پرو مکس نیز دارند ولی مطمئناً بعد از استفاده از هر دو موبایل، قطعاً نماینده اپل انتخاب خواهد شد.

اما طراحی همیشه فاکتور اصلی یک گوشی نیست زیرا بحث سنگین بودن و یا ابعاد آن یک موضوع کاملا سلیقه‌ای می‌باشد. بر این اساس، حالا می‌خواهیم مباحث مربوط به ابعاد و ظاهر را کنار بگذاریم و در مورد امکانات مهمتر صحبت کنیم.

سامسونگ اس 21 اولترا یک صفحه نمایش جدید Dynamic OLED 2X دارد که باکیفیت‌ترین پنلی می‌باشد که سامسونگ تا کنون در گوشی‌هایش استفاده کرده است. این یک نمایشگر 6.8 اینچی OLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و رزولوشن 1440p است بنابراین این‌بار می‌توانید از بیشترین کیفیت و سریع‌ترین نرخ بازسازی به صورت همزمان استفاده کنید. ضمناً، اگرچه نمایشگر کاملاً منحنی نیست ولی روی آن پوشش گوریلا گلس ویکتوس به کار رفته که با زاویه 2.5 درجه‌ای روی لبه‌ها کشیده شده است بنابراین کمی برآمدگی در جلو و روی صفحه نمایش احساس می‌شود.

صفحه جدید سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا دارای لایه سنسور Wacon برای پشتیبانی از قلم اِس است اما جایگاهی برای نگهداری از قلم ندارد ولی شما می‌توانید با خریدن یک قاب، قلم را به همراه گوشی حمل کنید.

درست همانند نسل گلکسی اس 20، در این گوشی نیز یک حفره کوچک در قسمت بالایی نمایشگر قرار دارد که سنسور سلفی 40 مگاپیکسلی گوشی در آن حضور یافته است. در قسمت بالای آن اسپیکر دستگاه نشسته که به سختی قابل مشاهده است.

مورد دیگری که با چشم دیده نمی‌شود حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است. این حسگر آخرین تکنولوژی اسکن سه بعدی شرکت کووالکوم را در خود دارد که نسبت به مدل‌های پیشین که در نوت 20 و نوت 20 اولترا استفاده شده بود، به میزان 77 درصد فضای بیشتری را پوشش می‌دهد و سرعتش 50 درصد بیشتر شده است.

البته در نهایت مشخص خواهد شد که این سنسور آنقدرها هم نامرئی نیست و با قرار دادن صفحه گوشی روبروی نور می‌توان آن را در اس 20 اولترا و اس 21 اولترا مشاهده کرد. حسگر جدید به مراتب بزرگتر است و فضای 8 میلی‌متر مربع را پوشش می‌دهد حال آنکه حسگر به کار رفته در گوشی نسل قبل فضایی به شکل مستطیل با ابعاد 4*9 میلی‌متر را پوشش می‌داد.

حسگر جدید بسیار روان‌تر کار می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد چیزی که کووالکوم وعده آن را داده بود حالا به حقیقت پیوسته است.

گوشی قدرتمند Samsung Galaxy S21 Ultra به همراه یک محافظ پلاستیکی نازک که از قبل در کارخانه روی صفحه قرار داده شده، عرضه می‌شود. این محافظ برای گوشی‌هایی که سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش دارند فوق‌العاده است اما مطمئناً بهترین گزینه برای محافظت از نمایشگر نیست. باید به این نکته اشاره کنیم که اگر به دنبال خرید یک محافظ صفحه نمایش هستید، احتمالاً نصب آن، دقت و کیفیت سنسور اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک را کاهش خواهد داد.

بخش پشتی گوشی با محافظ گوریلا گلس مات پوشیده شده و جلوه بی‌نظیری دارد و هنگام لمس شدن نیز احساس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. این بخش از گوشی درست همانند نسل قبل لغزنده است اما نسبت به گلکسی اس 20 اولترا، اثر انگشت کمتری روی آن باقی می‌ماند. حتی پس از یک روز استفاده از گوشی، شیشه بخش پشتی تمیز به نظر می‌رسد که امری نادر در دنیای تلفن‌های همراه امروزی است.

بعد از آن، بخش مربوط به دوربین‌ها در طراحی قرار دارد که کاملاً جدید بوده و در بالای یک قسمت برآمده فلزی قرار گرفته است. ردیف اول شامل یک سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید، دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی و لنز 10 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم 10 برابری است و در ردیف دوم لیزر فوکوس خودکار، فلش LED و دوربین 10 مگاپیکسلی با قابلیت زوم سه برابری قرار گرفته است.

به طور کلی طراحی بخش دوربین با طراحی کلی گوشی در هماهنگی کامل است زیرا اگر این قسمت وجود نداشت، گلکسی اس 21 اولترا یک قطعه آهنی کاملاً یکپارچه به چشم می‌آمد. با همه اینها، تصمیم‌گیری در مورد جذاب بودن یا نبودن این قسمت به نظر شخصی خودِ شما بستگی دارد.

فریم فلزی دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که گویا با برس آن را صاف کرده‌اند و کاملاً با بخش شیشه‌ای پشت دستگاه همخوانی دارد. البته بدنه این بخش راحت‌تر اثر انگشت را به خود جذب می‌کند.

در هنگام قرار گرفتن روی سطح صاف، گوشی لرزش زیادی خواهد داشت که با در نظر گرفتن ابعاد بزرگ مربوط به بخش دوربین‌ها کاملاً قابل انتظار است. فریم آلومینیومی گوشی و ساختار دوربین، هر دو حالت شیشه‌ای دارند. این بخش‌ها خیلی سریع اثر انگشت را به خود جذب می‌کنند و تمیز کردن آنها کار آسانی نیست. در بخش بالایی گوشی دو میکروفون به صورت مجزا قرار گرفته‌اند و در سمت چپ فریم دستگاه هیچ چیزی وجود ندارد.

قسمت پایین چارچوب گوشی نسبتاً شلوغ است. در این بخش محل قرار دادن دو سیمکارت، پورت USB-C، اسپیکر دوم و یک میکروفون قرار دارد. میکروفون دستگاه در کنار محل قرارگیری سیمکارت حضور یافته و شبیه به سوراخی است که با فشار دادن آن سینی سیمکارت خارج می‌شود بنابراین باید نسبت به این موضوع بسیار مراقب باشید تا میکروفون آسیب نبیند.

در این گوشی جک هدفون 3.5 میلی‌متری وجود ندارد چرا که سامسونگ از نسل قبل این پورت را کنار گذاشته بود. همچنین، در این موبایل محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD هم حذف شده تا بتوانیم اعضای سری گلکسی اس 21 را دستگاه‌هایی بدانیم که رسماً این درگاه را بازنشسته کرده‌اند.

در دست گرفتن این گوشی احساس متفاوتی را به شما منتقل می‌کند. وزن زیاد آن ریسک افتادنش را افزایش می‌دهد و کاربر در هنگام در دست گرفتن آن برای عکسبرداری و فیلمبرداری احساس راحتی نخواهد کرد بنابراین قویا پیشنهاد می‌شود که برای این گوشی یک قاب محافظ تهیه گردد.

احساس می‌کنیم که سامسونگ در طراحی گلکسی اس 21 اولترا تمامی اقدامات درست را انجام داده است. این موبایل، یک گوشی با کیفیت ساخت عالی و مستحکم می‌باشد که از باکیفیت‌ترین مواد تولید شده است. قطعاً شما هم از طراحی جدید مات آن در بخش پشتی و فلز کریستالی شده در اطراف دوربین‌ها خوشتان خواهد آمد. مطابق معمول، این گوشی در برابر آب مقاوم است اما مشخص نیست آیا همه از ظاهر جدید آن و یا رویکردی که سامسونگ در بخش دوربین به کار گرفته ، راضی خواهند بود یا خیر. اس 21 اولترا همچنین، یکی از لغزنده‌ترین گوشی‌ها است بنابراین در هنگام در دست گرفتن آن مراقب باشید و یا برایش یک قاب محافظ بخرید.

صفحه نمایش

سامسونگ امسال بهترین صفحه نمایش را تنها در گلکسی S21 Ultra قرار داده است. این موبایل تنها عضو خانواده گلکسی اس 21 می‌باشد که از یک نمایشگر با رزولوشن 1440p بهره می‌برد حال آنکه 2 گوشی دیگر این نسل دارای صفحه نمایش‌های با کیفیت معمولی 1080p هستند. هر سه موبایل این خط تولید از نرخ بازسازی تطبیقی 120 هرتزی بهره می‌برند و این امر در مورد مدل اولترا هم صادق است. این برای اولین بار است که نرخ نوسازی 120 هرتزی به صورت پیش‌فرض با رزولوشن اصلی دستگاه هماهنگ شده است.

گلکسی اس 21 اولترا دارای یک صفحه نمایش 6.8 اینچی Dynamic OLED 2X با رزولوشن 3200 * 1440 و تراکم پیکسلی 515 است. گلکسی اس 20 اولترا دارای صفحه نمایشی به اندازه 6.9 اینچ بوده اما تفاوت صفحه نمایش این دو دستگاه به قدری کم است که می‌توان آن را نادیده گرفت. همان‌طور که گفتیم، این نمایشگر با پوشش گوریلا گلس ویکتوس محافظت شده است.

صفحه نمایش این گوشی از قابلیت نرخ بازسازی تطبیقی بهره می‌برد بنابراین سرعت آن می‌تواند تا 120 هرتز افزایش یافته و یا تا 10 هرتز کاهش یابد. در میان تمام گوشی‌های سری پرچمداران جدید سامسونگ، موبایل مورد بحث ما با نهایت روشنایی 1500 نیت شفاف‌ترین صفحه را دارد. البته انتظارات خود را زیاد بالا نبرید زیرا این عدد برای نمایش ویدیو با کیفیت HDR است و نمی‌شود در حالت معمولی و هنگامی که روشنایی صفحه نمایش بر روی بیشترین عدد تنظیم شده، به آن دست یافت.

این گوشی با پشتیبانی از کیفیت HDR10+، می‌تواند محتوای موجود در سایت‌های پخش آنلاین فیلم همچون یوتیوب، نتفلیکس و آمازون پرایم را با بالاترین کیفیت ممکن نمایش دهد.

در آزمایش‌های انجام شده بر روی صفحه نمایش این گوشی، نهایت روشنایی به 458 نیت خواهد رسید. هنگام قرار دادن گوشی در زیر نور خورشید هم، میزان روشنایی تا میزان 1023 نیت افزایش می‌یابد که این موضوع اس 21 اولترا را پس اس 20 اولترا، به دومین گوشی تبدیل می‌کند که توانایی تولید حداکثر روشنایی بیش از 1000 نیت را داراست.

نمایش رنگ‌ها در صفحه نمایش‌های ساخت سامسونگ، مطابق معمول به دو صورت Vivid و Natural انجام می‌شود. در شیوه Natural، رنگ‌ها با کیفیت sRGB پخش شده و دارای تفاوت رنگی متوسط 2 هستند.

حالت Vivid، دارای 5 گزینه رنگ‌های سرد تا گرم است که با استفاده از یک اسلایدر می‌توان آنها را انتخاب کرد. در صورتی که اسلایدر در همان حالت پیش‌فرض خود، یعنی در مرکز قرار گیرد، تفاوت رنگی به 3.2 و کیفیت رنگی DCI-P3 خواهد بود که عدد بسیار دقیقی است هرچند برخی اوقات روی قسمت‌های سفید و خاکستری، هاله‌ای آبی رنگ نمایان می‌شود.

گزینه جدیدی که امسال اضافه شده، Eye Comfort Shield است. این آپشن در حقیقت همان به‌کارگیری فیلتر رنگ آبی است که در صورت روشن بودن به صورت پیش‌فرض، نور نمایشگر را با توجه به تایم روز مشخص خواهد کرد. شما همچنین می‌توانید با توجه به میزان حساسیت چشم‌های خود، به طور دستی اقدام به تعیین کردن شدت فیلتر کنید.

حال بد نیست در مورد نرخ بازسازی صفحه نمایش صحبت کنیم. در پرچمدار جدید سامسونگ، 2 گزینه مختلف وجود دارد؛ یکی حالت Standard با سرعت 60 هرتزی و دیگری نرخ بازسازی Adaptive یا همان تطبیقی. چنان‌چه آپشن اول را روشن کنید، هر کاری که انجام می‌دهید با سرعت 60 هرتزی انجام می‌شود.

در حالت Adaptive هنگامی که گوشی خود را لمس می‌کنید و یا با آن کار انجام دهید گوشی روی حالت 120 هرتز قرار می‌گیرد و تنها چند ثانیه بعد از آخرین تعامل شما با دستگاه نرخ بازسازی تصویر به 60 هرتز کاهش پیدا می‌کند. این رفتار، رفتار معمول صفحه نمایش‌ها هنگام کار کردن با رابط کاربری، اجرا شدن مرورگرها و شبکه‌های اجتماعی بوده و یک رویکرد معمول در حوزه تنظیم تطبیقی نرخ بازسازی تصویر است.

البته موارد استثنا هم وجود دارد که بیشتر شامل اپلیکیشن‌های پخش ویدیو می‌شوند. به عنوان مثال هنگامی که مشغول تماشای ویدیوها با کیفیت HDR و فریم بالا هستید، نرخ بازسازی بر روی 120 هرتز باقی می‌ماند و اگر ویدیو دارای کیفیت HDR نیست به 60 هرتز کاهش پیدا می‌کند.

در نرم‌افزارهای نتفلیکس و آمازون پرایم هم گلکسی اس 21 اولترا رفتاری مشابه از خود نشان می‌دهد؛ یعنی سرعت 120 هرتز برای ویدیوهای با رزولوشن بالا و دارای کیفیت HDR و سرعت 60 هرتز برای محتوای SDR دارای 30 یا 60 فریم بر ثانیه و سرعت 48 هرتز برای محتوای دارای 24 فریم بر ثانیه SDR. با این حال گلکسی اس 21 اولترا نرخ بازسازی 120 هرتزی را در بسیاری از بازی‌های محبوب از جمله Shadowgun Legend، Mortal Kombat، Dead Trigger 2، 1945 Air Force، Alto’s Odyssey و Pac Man حفظ می‌کند.

درست همانند گلکسی اس 20 اولترا در این گوشی هم شاهد محدود شدن نرخ نوسازی به 60 هرتز در اپلیکیشن دوربین هستیم. همچنین در گوگل مپس هم نرخ بازسازی صفحه به 60 هرتز محدود شده است؛ محدودیتی که شاید خودِ گوگل آن را مشخص کرده است. در حالت صفحه همیشه روشن، نمایشگر دستگاه در نرخ بازسازی 60 هرتزی کار می‌کند. البته انتظار داشتیم در اینجا نرخ بازسازی قول داده شده از سمت سامسونگ یعنی 10 هرتز را ببینیم اما این گونه نشد. ممکن است این موضوع به تنظیمات سیستم عامل مربوط باشد که میزان تازه‌سازی حرکات پیکسل‌ها را برای چند لحظه بعد برنامه‌ریزی می‌کند.

دوام باتری

سامسونگ S21 Ultra یک باتری 5000 میلی‌آمپری را در درون خود جای داده است که میزان آن با باتری استفاده شده در گوشی اس 20 اولترا برابر است. هر چند که به دلیل صفحه نمایش با کیفیت‌تر و پشتیبانی از قابلیت HDR10+، این گوشی توان مصرفی بالاتری دارد. با این وجود اس 21 اولترا ویژگی‌های جدیدتر و سخت‌افزار کم‌مصرف‌تری دارد بنابراین امیدوار بودیم تا باتری این دستگاه همانند طول عمر باتری اس 20 اولترا دوام بیاورد (24 ساعت در تماس تلفنی، 10 ساعت در وبگردی و 13 ساعت در تماشای ویدئو).

سامسونگ Galaxy S21 Ultra با توانایی‌های خود در این بخش شما را شگفت زده خواهد کرد. این گوشی در تست استقامت کلی باتری 114 ساعت روشن ماند که برابر است با بیش از 35 ساعت مکالمه، 15 ساعت وبگردی و 18 ساعت تماشای ویدئو. این دوام طولانی‌مدت در حالت آماده به کار و با تنظیمات روشن قلم اِس و گزینه صفحه همیشه روشن (AOD) به دست آمد.

سرعت شارژ

ممکن است گلکسی S21 Ultra بهترین گوشی سامسونگ باشد اما درون جعبه آن شارژر وجود ندارد به همین دلیل مجبور هستید برای استفاده از آن یک شارژر USB-C تهیه کنید که به شما امکان بهره‌گیری از قابلیت شارژ سریع نسل 4 کووالکوم را می‌دهد. لازم به ذکر است که اگر یک شارژر معمولی دارید، نیاز به تهیه مدل جدید پیدا خواهید کرد.

سامسونگ همچنین اعلام کرده که هزینه مربوط به فروش شارژر های 25 واتی خود را کاهش داده است. هم‌اکنون قیمت این شارژرها 20 دلار در آمریکا، 20 یورو در سرتاسر اروپا و 17 پوند در انگلیس است.

گلکسی اس 21 اولترا از شارژرهای 25 واتی پشتیبانی می‌کند بنابراین شارژرهای با قابلیت شارژر 45 واتی که در نسل قبل وجود داشتند در این نسل قابل استفاده نیستند. بر این اساس، اگر شما از یک شارژر 25 واتی سامسونگ استفاده می‌کنید، 30 دقیقه برای شارژ گوشی از 0 درصد تا 54 درصد زمان نیاز خواهید داشت. پس از گذشت یک ساعت، شارژ گوشی به 95 درصد می‌رسد و برای شارژ کامل باتری به زمانی حدود 1 ساعت و 11 دقیقه زمان نیاز است. با این اوصاف، این اعداد آمار بدی برای یک باتری 5000 میلی‌آمپری نیستند.

سامسونگ Samsung Galaxy S21 Ultra از فناوری شارژ بیسیم با سرعت 10 واتی پشتیبانی می‌کند. خودِ گوشی هم توانایی شارژ دستگاه‌های دیگر به صورت بیسیم و با توان 4.5 واتی را دارد که سامسونگ آن را Wireless PowerShare می‌نامد. اگر باتری گوشی کمتر از 30 درصد باشد این فناوری به شما اجازه شارژ وسایل دیگر را نخواهد داد.

همچنین در بخش تنظیمات شما می‌توانید گزینه شارژ سریع را فعال و یا غیرفعال کنید که این آپشن شامل نسل دوم شارژ سریع شرکت کووالکوم هم می‌شود. این استانداردی است که سامسونگ برای سال‌های طولانی و قبل از استفاده از فناوری Super Fast در گوشی های خود به کار می‌برده است.

گزینه سوم که در این بخش وجود دارد به شما این امکان را می‌دهد تا به عنوان مثال در مواردی که شارژر بیسیم در حال خنک کردن و یا چراغ LED آن در حالت چشمک زدن در شب است، را غیرفعال کنید.

کیفیت صدا

گلکسی اس 21 اولترا مطابق معمول پرچمداران سامسونگ، دارای اسپیکرهای استریو دوگانه است. به این صورت که یکی از آنها که به طور مستقل در پایین قرار دارد و دیگری که در قسمت بالای گوشی حاضر شده به عنوان اسپیکر دوم عمل می‌کند. هنگامی که تلفن در حالت افقی است، اسپیکر بالای گوشی وظیفه انتقال صدا از کانال سمت چپ را برعهده دارد و هنگامی که گوشی در حالت عمودی قرار گرفته، هر کدام از اسپیکرها به صورت خودکار برای پخش صداها فعالیت می‌کنند.

اسپیکرهای سامسونگ S21 Ultra در تست‌های انجام شده امتیاز بسیار خوبی را کسب کردند. کیفیت صدا قابل قبول بوده و به خوبی شنیده می‌شود. زمانی که اصوات با بیشترین شدت پخش می‌گردند، نت‌های موسیقی به خوبی به گوش می‌رسند هرچند بیس زیادی در صدای پخش شده وجود ندارد. می‌توان صدای خروجی این گوشی را با صدای آیفون 12 پرو مکس مقایسه کرد. اگرچه این محصول اپل صداها را با فرکانس بالایی پخش می‌کند ولی یکی از معدود گوشی‌هایی است که صدای آن کیفیت بیس خوبی دارد.

سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی‌های جدید ساخت سامسونگ همگی با اندروید 11 به بازار عرضه شده‌اند و با وعده‌های اخیر کمپانی کره‌ای مبنی بر عرضه 3 نسخه بعدی اندروید، پرچمداران سری گلکسی اس 21 تا سال 2023 آپدیت خواهند شد و تا نسخه 14 اندروید را دریافت خواهند کرد.

نسخه رابط کاربری قرار گرفته بر روی گوشی‌های جدید سامسونگ One UI 3.1 است که یک ورژن بالاتر از نسخه رابط کاربری تازه منتشر شده برای پرچمداران سال قبل این شرکت می‌باشد. این افزایش عدد در رابط کاربری گوشی‌های نسل جدید تنها نشانگر تغییرات جزئی است؛ یعنی دقیقاً همانطور که جهش کد رابط کاربری از 2.5 به 3 تغییرات زیادی ایجاد نکرد. با این وجود بد نیست نگاهی به رابط کاربری و نرم‌افزار استفاده شده در خانواده گلکسی اس 21 بیندازیم.

همانطور که قبلا گفته شد، گلکسی اس 21 اولترا بر روی صفحه خود یک لایه ویژه دارد که Wacom نامیده می‌شود و وجود این لایه موجب می‌گردد بتوان از تمامی قلم‌های گرافیکی از جمله قلم‌های تولید شده توسط سامسونگ تا به امروز استفاده کرد. همچنین، کمپانی کره‌ای یک قلم اِس جدید برای این گوشی سری اولترا به بازار عرضه کرده که از سایر قلم‌ها بزرگتر است و شباهت بیشتری به مداد دارد. به علاوه، قلم S-Pen Pro که دارای قابلیت بلوتوث داخلی است نیز در راه است. کاربرد این قلم تنها به این گوشی سری اولترا محدود شده و در حقیقت این اولین قلم ساخته شده اختصاصی برای گوشی‌های سری گلکسی اس است.

بخش‌های اصلی رابط کاربری جدید سامسونگ شبیه نسل‌های قبل هستند. با این وجود می‌توان تفاوت را در بخش‌هایی از آن مشاهده کرد. به عنوان مثال، حالا آیکون میانبر قفل صفحه، تماس تلفنی و دوربین به صورت تک رنگ هستند در حالی که در گذشته با توجه به تغییر تم گوشی، رنگ آنها هم تغییر می‌کرد. البته در مواردی محدود اگر از نرم‌افزارهای دیگر هم استفاده کنید، آنها نیز رنگ آیکون‌های خود را حفظ خواهند کرد. در حقیقت در این مورد تفاوتی میان نرم‌افزارهای تولید شده توسط خودِ سامسونگ و سایر کمپانی‌ها وجود ندارد.

در میان تغییرات کاربردی که در رابط کاربری One UI ایجاد شده می‌توان به قابلیت اضافه کردن ویجت به صفحه نمایش دستگاه در حالت قفل اشاره کرد به طوری که اکنون می توان بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی میزان استفاده خود از موبایل را مورد بررسی قرار داد. در همین حال، بخش مربوط به تنظیمات صفحه نمایش همیشه روشن، دارای قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری شده است.

بهترین راه برای باز کردن قفل گوشی، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اولتراسونیکی است که با نمایشگر ادغام شده و عملکرد آن بسیار مطلوب است. این حسگر سریعترین سنسور اثر انگشت زیر صفحه‌ای است که تا کنون تولید شده است.

اکنون و با پیشرفت سخت‌افزار، نرم‌افزار اثر انگشت نیاز به تعداد تلاش کمتری برای ثبت اثر انگشت دارد و این موضوع بسیار خوشایند است. گزینه دیگری که می‌توانید برای باز کردن قفل گوشی از آن استفاده کنید، تشخیص چهره است. برخی اوقات امکان دارد این نوع قفل عملکرد بهتری داشته باشد اما به طور کلی امنیت آن از حسگر اثر انگشت کمتر است چرا که تنها بر اساس یک حسگر دو بعدی دوربین سلفی کار می‌کند.

تغییر محسوس دیگر زمانی اتفاق می‌افتد که شما نوار ابزار را از قسمت بالای گوشی به پایین می‌کشید و سپس کل تصویر پشت آن محو می‌شود؛ حتی اگر هیچ نوتیفیکیشنی برای شما در این صفحه وجود نداشته باشد. در نسل قبل، قسمت پایین‌تر از آخرین نوتیفیکیشن برای شما به صورت شفاف باقی می‌ماند. ضمن اینکه حالا می‌توان تنظیمات مربوط به بخش نوار ابزار را با آیکون + که در همین بخش قرار دارد ویرایش کرد و دیگر نیازی به اجرا کردن منو نباشد.

با توجه به ویژگی جدید اندروید 11 شما می‌توانید تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده و از طریق منوی تنظیمات به این بخش دسترسی پیدا کنید. بنابراین دسترسی به آن به صورت بسیار سریع نخواهد بود اما به درد مواردی می‌خورد که شما با عجله نوتیفیکیشن‌ها را بسته‌اید و متوجه نشده‌اید که درباره چه موضوعی بوده‌اند. اگر قصد استفاده از این قابلیت را دارید باید آن را فعال کنید چرا که به صورت پیش‌فرض غیرفعال است.

اندروید 11 شیوه جدیدی برای مدیریت پیام‌رسان‌ها دارد که Bubbles نامیده می‌شود و رابط کاربری One UI سامسونگ هم از آن استفاده می‌کند. این مورد به نرم‌افزار موجود و قدیمی سامسونگ به نام Smart pop-up اضافه شده است. هر دوی این امکانات را می‌توان در بخش اعلانات شناور در زیر منوی نوار ابزار پیدا کرد؛ یعنی همان جایی که می‌توانید هر دوی آنها را غیر فعال کنید و از  حالت قدیمی نمایش به صورت کارتی استفاده نمایید.

این ویژگی اندروید که Bubbles نام دارد، یک افزونه برای بخش Conversations می‌باشد که توسعه پیدا کرده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید بلافاصله پس از دریافت یک پیام، روی آن ضربه زده و سپس حباب به یک گفتگو تبدیل شود و در ادامه امکان بزرگ یا کوچک کردنش را داشته باشید. به طور کلی این بخش شباهت زیادی به تنظیمات اولیه پیامرسان فیسبوک دارد.

Smart pop-up یکی از ویژگی‌های کمتر شناخته شده رابط کاربری سامسونگ است. تا پیش از عرضه این قابلیت، می‌توانستید بخش مربوط به چت‌های خود را برای هر نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید، شخصی‌سازی نمایید. با لمس این آیکون می‌توان اپلیکیشن را به صورت پنجره شناور باز و بعد آن را بزرگ کرد و یا در صورت تمایل آن را به طور تمام صفحه درآورد و یا دوباره کوچک کرد و به شکل یک آیکون معمولی بازگرداند.

با معرفی آخرین نسل سیستم عامل اندروید ویژگی‌های جدیدی برای کنترل کردن بخش رسانه‌ای هم در رابط کاربری سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته و در سرتاسر قسمت تنظیمات سریع کشیده شده است.

صفحه مربوط به بخش رسانه در نسخه 2.5 رابط کاربری سامسونگ که قبل از اندروید 11 منتشر شده بود هم وجود دارد و کارکرد یکسانی را برای دستگاه‌های خروجی صدا و استفاده از ویژگی اشتراک موسیقی سامسونگ ارائه می‌کند.

بخش مربوط به کنترل صدا نیز تغییر کرده و نوارهای کم و زیاد کردن تنظیمات این بخش بر خلاف نسخه‌های قبلی به صورت عمودی درآمده‌اند.

ویژگی دیگری که در اندروید نسل جدید قرار گرفته و سامسونگ نیز در رابط کاربری خود از آن استفاده کرده است، قابلیت الصاق کردن اپلیکیشن‌ها به بخش بالای صفحه می‌باشد و این کار از طریق گزینه‌های بخش Share انجام می‌شود. این یکی از گزینه‌هایی ست که با خود فکر خواهیم کرد چرا باید تا زمان انتشار اندروید 11 منتظر می‌ماندیم تا به چنین امکانی دست پیدا کنیم. اکنون قابلیت‌ها بسیار بهتر از قبل هستند اما هنوز هم رابط کاربری پر از گزینه‌های اضافی است که می‌شود با حذف کردن آنها بر کاربرد آن افزود.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که اندروید 11 با خود آورده، شیوه جدید مدیریت بخش مربوط به دسترسی اپلیکیشن‌هاست و سامسونگ از این ویژگی هم در رابط کاربری خود استفاده کرده است. در نسخه امسال اندروید اکنون می‌توانید هنگام استفاده از اپلیکیشن، دسترسی‌های مورد نیاز آن را ببینید و این موضوع به شما اجازه می‌دهد که آنها را غیرفعال کنید، یا اینکه تنها در هنگام استفاده از اپلیکیشن اجازه دسترسی به برنامه را بدهید و یا اینکه تنها اجازه استفاده برای یکبار را به آن نرم‌افزار ارائه نمایید. اگر نرم‌افزاری که در حال استفاده از آن هستید نیاز به یک دسترسی آنی دارد، گزینه چهارمی پیش روی شما ظاهر می‌شود که با لمس کردن آن مستقیماً به صفحه تنظیمات می‌روید و از آنجا می‌توانید دسترسی مورد نیاز را به آن برنامه بدهید. استفاده از این ویژگی باعث جلوگیری از دادن دسترسی کاربر به صورت اتفاقی به اپلیکیشن‌ها می‌شود.

بخش تنظیمات دستگاه تغییرات جزئی اما مهمی را به خود دیده است. بخش‌های مربوط به زیرمجموعه‌های تنظیمات با قرار گرفتن یک نقطه بین هر بخش و قراردادن فضای اضافی اکنون بهتر قابل تشخیص هستند و سرچ‌های اخیر هم به شکل حباب به جای ظاهر فهرست‌وار دیده می‌شوند. به علاوه، بخش جدیدی به ویژگی‌های نوار جستجو اضافه شده که قابلیت سرچ با هشتگ است و با استفاده از آن مواردی که از لحاظ معنایی به مورد جستجو شده شما در جاهای مختلف منو نزدیک هستند هم برایتان نمایش داده خواهند شد.

بخش مخصوص شماره‌گیری نیز با تغییراتی همراه شده است. شما باید یکی از دو مدل را برای صفحه تماس‌های ورودی انتخاب کنید. همچنین می‌توانید یک تصویر پس زمینه و یا ویدئو برای صفحه خود در هنگام تماس ورودی تنظیم نمایید هر چند که این صفحه برای تمامی تماس‌های شما یکسان خواهد بود و نمی‌توانید آن را برای هر نفر شخصی‌سازی کنید.

گزینه‌های زیادی برای استفاده از گلکسی اس 21 اولترا و قطعات جانبی آن در اختیار خواهید داشت. برترین ویژگی DeX سامسونگ است که به شما اجازه می‌دهد از تلفن همراه خود به عنوان یک کامپیوتر استفاده و به آن یک مانیتور و کیبورد اضافه کنید. این قابلیت به صورت بیسیم و یا با استفاده از کابل HDMI در دسترس است.

گزینه دیگری که در اختیار دارید استفاده از قابلیت اتصال به ویندوز است که به وسیله آن می‌توانید گوشی خود را از طریق کامپیوتر کنترل کنید، تصاویر خود را بر روی گوشی کپی کنید و یا از موبایل روی کامپیوتر بریزید، اعلانات را بر روی کامپیوتر مدیریت نمایید و حتی از طریق کامپیوتر با گوشی تماس بگیرید.

گزینه دیگری که به مراتب کاربرد کمتری دارد، آپشن ادامه دادن فعالیت نرم‌افزار بر روی دستگاهی دیگر است. این کار مستلزم این است که هر دو دستگاه اکانت سامسونگ فعال داشته باشند، هر دو به یک شبکه وای فای وصل باشند و بلوتوث آنها فعال شده باشد و از مرورگر ساخت خود سامسونگ استفاده شود. در صورت انجام تمامی این کارها شما می‌توانید متن‌ها و تصاویر جستجو شده خود را در یک صفحه از مرورگر در هر دو دستگاه مشاهده کنید.

ویژگی دیگری که سیستم نرم‌افزاری سامسونگ ارائه می‌دهد، Edge Panel است و شما می توانید با لمس لبه دستگاه و حرکت آن به سمت داخل، نوار ابزاری را در حاشیه نمایشگر مشاهده کنید که امکان دسترسی به میانبر نرم‌افزارها و همچنین مخاطبین پرکاربرد را می‌دهد. Game Launcher که بخش مربوط به گیمینگ است برای شما گزینه محدود کردن موارد دیگر را در هنگام بازی کردن ارائه می‌کند.

در زمینه دیگر موارد مانند اپلیکیشن Gallery، Game Launcher و File Manager، گلکسی اس 21 اولترا با گوشی‌های قبلی سامسونگ مشابه است. همچنین امکان استفاده از مرورگر کمپانی کره‌ای در موبایل مورد بحث ما فراهم شده است.

ویژگی‌های قلم اِس

اگر شما با قابلیت های قلم اِس که در گوشی‌های نسل قبل نوت سامسونگ وجود داشته، آشنا هستید در استفاده از این قلم در گلکسی اس 21 اولترا هم مشکلی نخواهید داشت. همچنین، برای این قلم در برخی از نرم‌افزارها قابلیت‌های خاصی وجود دارد که در هنگام معرفی آن به صورت واضح در مورد آنها صحبت نشد.

قلم تولید شده برای این گوشی که به صورت جدا از آن به فروش می‌رسد و از قلم‌های تولید شده برای سری گلکسی نوت 20 بزرگتر بوده و بیشتر شبیه یک خودکار واقعی است، با قیمت 40 دلار فروخته خواهد شد. این قلم طراحی مات و با کیفیتی دارد، به راحتی در دست می‌نشیند و البته که یک کلید در قسمت بالای آن قرار دارد و سر قلم هم قابل تعویض است. در حقیقت این قلم بیشترین شباهت را به قلم استفاده شده در تبلت گلکسی تب اس 7 پلاس دارد.

همچنین یک قلم پیشرفته‌تر نیز در راه است که قابلیت اتصال بلوتوثی را با خود به همراه خواهد داشت. اما اکنون حتی اگر شما یک قلم بلوتوثی از سری نوت را داشته باشید، نمی‌توانید از قابلیت روش ناوبری هوایی بر روی این گوشی استفاده کنید. به این معنا که قادر نخواهید بود قلم را با دستگاه خود جفت نمایید چرا که گلکسی اس 21 اولترا جایگاه مخصوص به قلم را ندارد بنابراین برای انجام این کار به یک قلم پیشرفته‌تر نیاز خواهید داشت.

بنابر آنچه گفته شد، این گوشی در این برهه زمانی تنها از قابلیت‌های اولیه قلم اِس پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های پیشرفته آن که قبلاً در گوشی سری گلکسی نوت 20 و گلکسی تبلت اس 7 مشاهده کردیم با عرضه قلم پرو و با یک آپدیت نرم‌افزاری فعال خواهند شد.

اکنون می‌خواهیم به معرفی قابلیت‌های اساسی این قلم بپردازیم.

در این گوشی، از قابلیت نوشتن یادداشت بر روی صفحه خاموش در پشتیبانی می‌شود. فقط کافی است کلید قلم اِس را در هنگامی که صفحه گوشی روی حالت آماده به کار است فشار دهید و سپس شروع به نوشتن یادداشت روی صفحه کنید. بعد از آن می‌توانید این یادداشت‌ها را به بخش صفحه نمایش همیشه روشن بیفزایید. هنگامی که صفحه گوشی روشن است و شما قلم را بر روی صفحه می‌کشید، منوی بخش قلم ظاهر می‌شود. می‌توانید برای باز کردن منوی کاربردی این بخش روی آیکون آن کلیک کنید یا اینکه از طریق قلم اِس منوی مورد نظر را فعال نمایید. در اینجا میانبرهایی وجود دارد که شما می‌توانید برای شخصی‌سازی قابلیت‌های قلم از آنها استفاده کنید.

گرفتن اسکرین شات از صفحه گوشی یکی دیگر از قابلیت‌های پیشرفته‌ای است که می‌توانید با استفاده از این قلم از آن بهره ببرید. گزینه انتخاب هوشمند به شما اجازه می‌دهد تا اسکرین‌شات‌هایی با اشکال مختلف از صفحه گوشی بگیرید، متن از درون آنها استخراج و یا اینکه آنها را به صفحه الصاق کنید. قابلیت دیگر اینکه، شما می‌توانید با استفاده از این قلم، گیف‌های کوتاه انیمیشنی بسازید. گزینه دیگری هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید از کل صفحه بهره جسته و با انواع مختلف قلم‌ها و قلم‌موها اقدام به نوشتن متن بر روی صفحه گوشی کنید.

علاوه بر قابلیت تشخیص حرکات به صورت هوایی، این قلم قابلیت‌های بیشمار دیگری نیز دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید در بخش گالری و یا بخش مربوط به تقویم با کشیدن قلم روی صفحه، آن بخش را برای دیدن جزئیات بیشتر بزرگتر کنید. شما همچنین می‌توانید با کشیدن قلم از سمت راست به سمت چپ صفحه، صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید.

اپلیکیشن Notes از قابلیت تأخیر کم پشتیبانی می‌کند و همین موضوع در هنگام یادداشت برداری، به شما حس نوشتن بر روی کاغذ را منتقل خواهد کرد. شما می‌توانید نوشته‌های خود را به فایل Word و یا PDF و طراحی‌ها یا نقاشی‌های خود را به فایل پاورپوینت تبدیل کنید.

Screen write: این بخش قابلیت گرفتن تصویر از صفحه گوشی را در اختیارتان قرار می‌دهد و شما می‌توانید بلافاصله پس از انجام این کار شروع به نوشتن متن بر روی صفحه کنید. به عنوان مثال، چیزی جالب در یک ویدئو دیده‌اید و سپس روی گزینه Screen write کلیک می‌کنید. در ادامه روی آن نوشته متنی می‌نویسید و یا کار دیگری انجام می‌دهید و سپس آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارید.

Screen Translate: این گزینه بسیار جالب است. با وجود اینکه از طریق این گزینه نمی‌توان تمامی جمله‌های نوشته شده در یک صفحه را ترجمه کرد اما می‌توانید کلمات را ترجمه کنید. زبان مورد نظر خود را برای ترجمه انتخاب کرده و سپس تنها با قلم سامسونگ روی بخش مورد نظر خط بکشید. در نهایت متوجه خواهید شد که این بخش‌ها شروع به ترجمه شدن می‌کنند.

Write on calendar: این قابلیت در نسل جدید معرفی شده است اما نمی‌توانیم برای کاربرد آن به درستی موردی را ذکر کنیم. این قابلیت دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که از اسمش برداشت می‌شود یعنی به شما امکان نوشتن بر روی تقویم را می‌دهد.

Live message: این قابلیت به شما امکان فعال کردن دوربین و نوشتن متن بر روی تصاویر در حال ضبط به صورت آنی را می‌دهد. اگرچه شاید همیشه از آن استفاده نکنید ولی در مجموع سرگرم‌کننده است.

AR Doodle: همانطور که از اسمش پیداست این قابلیت به شما امکان نوشتن متن بر روی تصویر افراد در دوربین سلفی را می‌دهد. نوشته ها بر روی صورت فرد در کل زمان فیلمبرداری باقی می‌ماند و شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت برای خود یا دیگران سبیل و یا شاخ بکشید.

در نهایت به PENUP می‌رسیم که به شما امکان نقاشی کردن با قلم‌موهای مختلف را می‌دهد. شما همچنین می‌توانید از میان الگوهای از پیش آماده شده برای نقاشی، یکی را انتخاب کرده و تنها آن الگو را رنگ‌آمیزی کنید.

عملکرد

مثل همیشه پرچمداران این سری سامسونگ که شامل سه گوشی می‌شوند با دو مدل چیپست مختلف به فروش می‌رسند که هر نمونه با توجه به هر منطقه فروخته خواهد شد. در آمریکای شمالی و چین نسخه با تراشه کووالکوم اسنپدراگون 888 به فروش می‌رسد حال آنکه سایر نقاط جهان گوشی‌های دارای اگزینوس 2100 که آخرین مدل پردازنده‌های ساخت سامسونگ است را دریافت خواهند کرد.

هر دو نوع پردازنده یاد شده دارای شیوه طراحی خوشه‌ای – سه تایی هستند هرچند که گفته می‌شود پردازنده اصلی کووالکوم از قدرت بیشتری برخوردار است. قویترین هسته قرارگرفته در هر دو پردازنده از نوع Cortex-X1 است که برای نهایت بازدهی طراحی شده است. بعد از آن دو هسته دیگر از نوع ARM-A78 و در نهایت سه هسته از نوع ARM-A55 برای انجام کارهای روزمره در نظر گرفته شده‌اند. در مجموع هر دو پردازنده، هشت هسته‌ای هستند.

با تمام شباهت‌هایی که این دو نوع پردازنده به هم دارند، مقدار سرعت هسته‌های آنها با هم متفاوت است. بر اساس اعداد اعلام شده، مقدار سرعت آنها با هم اختلاف معناداری دارد به طوری که اعداد و ارقام پردازنده اگزینوس از اعداد و ارقام پردازنده کووالکوم بیشتر هستند؛ در نتیجه می‌توان انتظار داشت که پردازنده سامسونگ بتواند در نرم‌افزارهایی که توانایی استفاده از قابلیت‌های چند هسته‌ای را دارند از خود عملکرد بهتری نشان دهد.

پردازنده کایرین 9000 هواوی از هسته‌های با طراحی قدیمی‌تر ARM-A77 استفاده می‌کند اما نرخ نهایت بازدهی هسته اصلی آن بالاتر از پردازنده‌های یاد شده است.

تراشه کووالکوم به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 660 عرضه می‌شود که بر اساس ادعای شرکت سازنده 35 درصد از لحاظ کارکرد و 20 درصد از لحاظ مصرف انرژی نسبت به پردازنده گرافیکی سال قبل بهبود داشته است.

در سمت دیگر اگزینوس 2100 از پردازنده گرافیکی Mali-G78 بهره می‌برد که دارای 14 هسته پردازشی است و ادعای بهبود 46 درصدی نسبت به نسل قبلی را دارد. تراشه ساخت هواوی یعنی کایرین 9000 از پردازنده گرافیکی Mali به همراه 24 هسته پردازشی استفاده می‌کنند که احتمالاً فرکانس کاری کمتری دارند.

هر دو پردازنده مذکور در کارخانه سامسونگ و با فناوری لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده‌اند. کووالکوم امسال وظیفه تولید پردازنده‌های خود را به جای TSMC به سامسونگ محول کرده است.

در هر دو مدل موجود از این گوشی 12 گیگابایت رم از نوع LPDDR5 به کار رفته است. اگر فکر می‌کنید این میزان رم برای شما کافی نیست می‌توانید مدل موجود با 16 گیگابایت حافظه رم را خریداری کنید. حافظه ذخیره‌سازی در این تلفن همراه از نوع UFS 3.1 بوده و برای حافظه آن نیز سه مدل با حافظه داخلی 128، 256 و 512 گیگابایتی موجود است.

دستگاهی که برای نوشتن این مقاله استفاده شده دارای ظرفیت 256 گیگابایتی به همراه 12 گیگابایت حافظه رم و پردازنده اگزینوس 2100 است.

Geekbench آزمون بررسی عملکرد CPU است و تمامی تمرکز خود را بر روی اندازه‌گیری میزان توان تک هسته‌ای گوشی می‌گذارد. گلکسی اس 21 اولترا در این تست بالاتر از هر گوشی اندرویدی قرار گرفت. با این وجود هنوز هیچ نمره‌ای برای اسنپدراگون 888 نداریم و امیدواریم به زودی گوشی شیائومی می 11 به دستمان برسد تا در آنجا نمرات مربوط به تراشه نامبرده را ثبت کنیم. شیوه طراحی جدید پردازنده ساخت اپل که Fire Storm نام دارد، همچنان با اختلاف در صدر این بنچمارک است که البته این امر زیاد مهم نیست.

در بخش پردازش چند هسته‌ای هنگامی که گوشی‌ها را بر روی حالت حداکثر کارایی مورد بررسی قرار می‌دهیم، هواوی میت 40 پرو نسل جدید را با اختلاف اندک شکست خواهد داد اما این اتفاق به صورت دائمی رخ نمی‌دهد. امتیاز مجموع تک هسته‌ای و چند هسته ای این تراشه خیلی بهتر از پردازنده اسنپدراگون 865 نیست ولی نسبت به نسل قبل خودِ پردازنده اگزینوس که در گوشی گلکسی اس 20 اولترا استفاده شده بود پیشرفت قابل توجهی را به خود دیده است.

قدرت پردازنده گرافیکی این چیپست بسیار بالا است. اگر آیفون‌ها را در نظر نگیریم، گلکسی اس 21 اولترا در صدر آزمایش‌ها قرار می‌گیرد. به هر حال، پردازنده گرافیکی جدید اگزینوس حدود 25 درصد از پردازنده‌های گرافیکی استفاده شده در تراشه‌های نسل قبل اگزینوس و اسنپدراگون قوی‌تر است.

اس 21 اولترا تنها گوشی از میان نسل جدید پرچمداران سامسونگ است که از صفحه نمایشی با کیفیت 1440p بهره می‌برد و به همین دلیل در هنگام اجرای بازی‌ها با این کیفیت نرخ بازسازی آن کاهش پیدا می‌کند. با این وجود نمره به دست آمده در این بخش کاملاً قابل‌قبول است.

اگر نتایج به دست آمده توسط هواوی میت 40 پرو که با ترفندهای خاصی ثبت شده‌اند را در نظر نگیریم، عملکرد گلکسی اس 21 اولترا در آزمایش AnTuTu بهترین نتیجه‌ای است که تا به حال مشاهده کرده‌ایم. جدیدترین پرچمدار سامسونگ حتی توانست گلکسی اس 20 و گلکسی اس 21 را شکست دهد. این گوشی همچنین موفق شد آیفون 12 پرو مکس را نیز از پیش روی بردارد.

گلکسی اس 21 اولترا تا به امروز قویترین پردازنده را داشته و بدون شک به بودن در جمع مدعیان در این حوزه تا چند سال آینده ادامه خواهد داد. همه چیز در این گوشی به صورت عالی انجام می‌شود؛ چه بازی باشد و نرم‌افزار و چه رزولوشن زیاد باشد و یا نرخ بازسازی سریع.

این گوشی در درون خود یک صفحه نمایش با کیفیت 1440p را جای داده و به همین خاطر در هنگام اجرای بازی‌ها نسبت به گوشی‌هایی که صفحه نمایش 1080p دارند، نرخ بازسازی آن کمتر است و در آزمون‌ها نمره کمتری دریافت می‌کند. با این وجود نگران نباشید چرا که عملکرد آن کاملاً خوب است.

همچنین بر روی گوشی آزمون Wild Life Test که درون اپلیکیشن 3D Mark قرار دارد انجام و این گوشی موفق به دریافت امتیاز 70 درصد پایداری شد. گلکسی اس 21 اولترا از میان 20 مرحله انجام شده در این تست 13 تای آنها را بدون مشکل پشت سر گذاشت اما بعد از آن کارکرد پردازنده به دلیل گرمتر شدن دما افت کرد. دمای این پردازنده افزایش پیدا می‌کند اما داغ نمی‌شود و این اتفاق بعد از 15 دقیقه استفاده بدون توقف از پردازنده گرافیکی و در حالت 100 درصدی رخ می‌دهد. این تست نمایانگر چیزی که در دنیای حقیقی و هنگام بازی کردن اتفاق می‌افتد نیست و تنها برای به دست آوردن اطلاعات در مورد توانایی‌های پردازنده مناسب خواهد بود.

حتی اگر یک بازی را برای مدت زمان طولانی اجرا کنیم نیز نمی‌توان در کارکرد روزمره و واقعی به میزان حرارتی که قبل‌تر اشاره شد رسید. نکته‌ای که باید بدانید این است که میزان کارایی و مدیریت قدرت این پردازنده فراتر از نیاز شما خواهد بود.

دوربین

گلکسی اس 21 اولترا دارای یکی از بهترین مجموعه دوربین‌ها تا به امروز است و همچنین دارای سخت‌افزاری می‌باشد که ارزش اولترا (Ultra به معنای فوق‌العاده) نامیدن را دارد. برخلاف گلکسی اس 20 اولترا، این گوشی دارای دو لنز تله فوتو می‌باشد که بدون دخالت سیستم‌های نرم‌افزاری، امکان زوم 3 برابری و 10 برابری به صورت اپتیکال را فراهم می‌کنند.

دوربین اصلی این موبایل، آخرین لنز تولید شده توسط سامسونگ به نام ISOCELL HM3 با وضوح 108 مگاپیکسلی است و در هر 0.8 میکرون آن 12000*9000 پیکسل وجود دارد. این دوربین دارای یک فیلتر نوری است که با استفاده از آن می‌تواند هر 9 مگاپیکسل را ادغام کرده و به 1 مگاپیکسل تبدیل کند تا در نهایت سایز موثر هر پیکسل را به 2.4 میکرومتر و رزولوشن را به 12 مگاپیکسل برساند. لنز استفاده شده در این دوربین 24 میلیمتری بوده و دارای قابلیت فوکوس خودکار و همچنین دریچه دیافراگم f/1.8 است.

سنسور HM3 استفاده شده در اس 21 اولترا به عنوان جدیدترین لنز ساخت سامسونگ، نسبت به نسل قبلی که HM1 نام داشت و در گلکسی اس 20 اولترا استفاده شده بود، پیشرفت‌هایی را به خود دیده است. از جمله موارد بهبود یافته، می‌توان به قابلیت زوم بیشتر و عکسبرداری در نور کم اشاره کرد.

Smart ISO فناوری دیگری است که در این سنسور به کار رفته و با روش گرفتن یک تصویر با ISO کوتاه و یک تصویر با ISO بلند به صورت همزمان اقدام به عکسبرداری می‌کند. با توجه به اینکه این دو اتفاق همزمان رخ می‌دهند، حالت روح در هنگام عکاسی از اشیا به وقوع نخواهد پیوست. این در حالی است که فناوری‌های قدیمی‌تر در گرفتن چنین عکس‌هایی به مشکل برمی‌خوردند. در ادامه این فرآیند، هر دو تصویر باهم ادغام می‌شوند و یک تصویر 12 بیتی را به وجود می‌آورند. این امر به این معناست که به ازای هر 12 بیت 12 کانال وجود خواهد داشت تا اطلاعات تصاویر RAW نسبت به یک تصویر 10 بیتی به میزان 64 درصد بیشتر باشد.

سنسور HM3 همچنین، قابلیت عکسبرداری با حالت Low Noise را دارد که به صورت معمول باید میزان حساسیت نسبت به نور را تا 50 درصد افزایش دهد. در نهایت در موقعیت‌های مناسب نوری یک الگوریتم بهبود یافته می‌تواند خروجی کیفیت تصویر را به میزان کامل 108 مگاپیکسل افزایش دهد.

حالت Super DP Plus میکرو لنزها را به عناصر تشخیص فاز اضافه می‌کند که این کار توسط سنسورهای قرار گرفته برای فوکوس خودکار انجام می‌شود. به کارگیری این لنزها باید موجب افزایش کیفیت دقت در عکسبرداری از این عناصر تا 50 درصد بیشتر گردد که در نهایت به سنسور اجازه خواهد داد به صورت دقیق اشیاء در حال حرکت در محیط‌های تاریک را ردیابی کند.

به نظر می‌رسد که حالت تصویربرداری زاویه گسترده دقیقا همانند آن چیزی است که در گلکسی نوت 20 شاهدش بوده‌ایم. این کار توسط یک دوربین 12 مگاپیکسلی با اندازه هر پیکسل 1.14 میکرومتر و لنزی با اندازه 13 میلیمتری با دریچه دیافراگم f/2.2 انجام می‌شود که باید در نهایت بتواند یک تصویر 120 درجه‌ای از محیط ارائه دهد. اما برخلاف نسل قبلی پرچمداران، گلکسی اس 21 اولترا در حالت تصویربرداری زاویه گسترده، هم امکان فوکوس خودکار و هم امکان گرفتن عکس‌های کلوزآپ را فراهم می‌کند.

سخت‌افزار دوربین‌های تله فوتو در این گوشی کاملاً نسبت به قبل متفاوت است. اکنون به جای استفاده از یک دوربین با قابلیت زوم 4 برابری دو دوربین وجود دارد؛ یکی با قابلیت زوم 3 برابری و یکی با قابلیت زوم 10 برابری.

اولین دوربینی که برای بزرگنمایی استفاده می‌شود دارای یک سنسور 10 مگاپیکسلی به همراه ابعاد 1.22 میکرومتری و اندازه لنز 70 میلیمتری با دریچه دیافراگم f/2.4 است. این سنسور از قابلیت ادغام دو پیکسل با هم پشتیبانی و در نهایت زوم سه برابری به صورت اپتیکال را فراهم می‌کند.

دوربین دوم که با هدف زوم استفاده شده همانند مورد قبلی از یک سنسور 10 مگاپیکسلی بهره می‌برد اما این سنسور ابعاد پیکسلی 1.22 میکرومتری دارد که اینبار پشت یک لنز پریسکوپی 240 میلی‌متری با دریچه دیافراگم f/4.9 قرار گرفته است. فناوری ادغام پیکسل‌ها در این دوربین نیز وجود داشته و با این دوربین امکان زوم 10 برابری بصورت اپتیکال فراهم شده است.

قسمت پنجمی که در دپارتمان دوربین‌ها مشاهده می‌شود یک سوراخ است که در درون آن سخت‌افزار فوکوس خودکار لیزری قرار گرفته است.

در قسمت جلوی دستگاه شاهد یک دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی هستیم که برای اولین بار در گلکسی اس 20 حاضر شده بود. ابعاد پیکسلی سنسور استفاده شده در این دوربین سلفی به کوچکی 0.7 میکرومتر هستند اما با تجمیع هر چهار پیکسل به اندازه 1.4 میکرومتر می‌رسد. این لنز با اندازه 25 میلیمتری به اندازه کافی بزرگ است و با دریچه دیافراگم f/2.2 قادر به گرفتن عکس‌ها با روشنی و وضوح بالاست. این دوربین همچنین، از فناوری فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن دوربین

نرم‌افزار دوربین سامسونگ امسال چندین تغییر جدید را به خود دیده است. تغییرات ظاهری که در این نسخه از اپلیکیشن شاهد آن هستیم تغییر نام حالت Live Focus به حالت Portrait است. به علاوه، حالت Single Take نه تنها به شما اجازه انتخاب مدت زمان برای عکسبرداری را می‌دهد بلکه اجازه خواهد داد تا نوع تصویری که به دنبال آن هستید را نیز انتخاب کنید.

پس از آن به بخش بعد می‌رسیم. اکنون می‌شود از حالت تصویربرداری Pro در هنگام استفاده از دوربین زاویه گسترده هم استفاده کرد. اما دوربین‌های تله فوتو همچنان از این قابلیت بی‌بهره هستند.

احتمالاً بسیاری از افراد از قابلیت Director’s View در حالت فیلمبرداری استقبال خواهند کرد. بر این اساس، منظره‌یاب گلکسی اس 21 اولترا اکنون می‌تواند عکس‌هایی را به صورت زنده و همزمان از هر چهار دوربین نشان دهد و در نتیجه شما می‌توانید یک دوربین را انتخاب و یا برای تصویربرداری به دوربین دیگر سوئیچ کنید. دوربین سلفی هم می‌تواند به صورت تصویر در تصویر نمایش داده شود و یا اینکه صفحه را به صورت 50-50 با دوربین‌های جلویی تقسیم کند. حالت فیلمبرداری Director’s View تنها به فیلمبرداری با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه محدود شده و یکی از ویدیوهای نمایش داده شده قابلیت ضبط به صورت واقعی را دارد و نمی‌توان تمامی ویدیوها را به صورت همزمان ضبط کرد.

اتفاق دیگری که در این نسل اعمال شده و به بخش فیلمبرداری ارتباط دارد، تغییر جای مربوط به انتخاب رزولوشن فیلمبرداری از منوی سمت راست به بخش منظره‌یاب است که این اتفاق مطمئناً مورد استقبال بسیاری از کاربران واقع خواهد شد.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی این دستگاه که به صورت پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی می‌باشند، عالی هستند هرچند که شاهد شفاف‌سازی بیش از اندازه هستیم. جزئیات ثبت شده تصاویر کافی به نظر می‌آیند، و در اکثر موارد رنج دینامیک عالی است و نویزها به قدری در تصاویر کم هستند که می‌توان از وجود آنها چشم‌پوشی کرد.

به دلیل ادغام شدن پیکسل‌ها با همدیگر در عکس‌هایی که از نواحی شلوغ و پیچیده گرفته شده، شاهد ثبت تصاویر به صورت ناخوشایندی هستیم. اما این مشکل به فعالیت الگوریتم‌های محاسبه‌ای برای انجام این کار مربوط می‌شود و به همین دلیل است که نمی‌توانیم در بخش‌هایی که الگوهای پیچیده داریم به میزانی که انتظار داریم تصاویر را واقع‌گرایانه ثبت کنیم. در چنین مواردی تلاش گوشی برای افزایش شفافیت هم موجب بهبود کیفیت عکس نمی‌شود.

تعادل رنگ سفید و همینطور تولید رنگ‌ها در گلکسی اس 21 اولترا بسیار دقیق هستند. لازم به ذکر است که این امر در میان گوشی‌های سامسونگ به ندرت یافت می‌شود. در اغلب موارد در محصولات این شرکت تولید رنگ‌ها به صورت دقیق انجام نشده و در انجام این کار اغراق می‌شود.

اگر از کیفیت عکس‌های گرفته شده راضی نیستید، می‌توانید تنظیمات دوربین را بر روی رزولوشن 108 مگاپیکسلی قرار دهید و بعد از گرفتن تصویر با اندازه بزرگ، فایل آن را به صورت دستی کوچک کنید. نمونه عکس‌های گرفته شده در حالت 108 مگاپیکسلی و رزولوشن کامل زیاد خوب نیستند. این عکس‌ها جزئیات کم و نویز زیادی دارند و غیرطبیعی هستند.

تصاویر گرفته شده با این گوشی بدون انجام پردازش‌های نرم‌افزاری حتی بیشتر تحسین‌برانگیز خواهند بود چرا که میزان جزئیات بالا، ثبت الگوهای پیچیده دقیق، شفافیت مناسب و کیفیت بسیار زیادی در باز تولید رنگ سبز دارند. با این وجود، ممکن است این تصاویر به دلیل اینکه هنوز پردازش نشده‌اند نویز زیادی داشته باشند.

تصاویر گرفته شده در حالت زاویه گسترده خوب هستند اما عالی نیستند. اغلب این تصاویر بیش از اندازه پردازش می‌شوند به طوری که می‌توانید مشاهده کنید که بسیاری از جزئیات تصویر به دلیل پردازش بیش از حد از بین رفته‌اند. تصاویر گرفته شده در این حالت با دقت بالا در باز تولید رنگ‌ها، کنتراست مناسب و رنج دینامیک عریض، خوب به نظر می‌رسند اما اگر پردازش کمتری روی عکس‌ها انجام می‌شد، بهتر می‌بود. ترجیح می‌دهیم تصاویر زیبا و باجزئیات بالا باشند و مقداری کمی نویز داشته باشند تا این که بدون نویز اما با جزئیات کم باشند. در برخی موارد می‌توان با خاموش کردن قابلیت HDR خودکار عکس‌های بهتری گرفت.

البته اشتباه برداشت نکنید زیرا کیفیت تصاویر خوب هستند و عملیات‌هایی که برای پردازش آنها انجام می‌شود به خوبی کار می‌کند. تنها موردی که در اینجا مطرح است این است که می‌دانیم این دوربین توانایی گرفتن عکس‌هایی با کیفیت عالی را دارد و الگوریتم‌های پردازش تصویر آن می‌توانند با دریافت آپدیت نرم‌افزاری، بهتر از این عمل کنند.

به لطف قابلیت فوکوس خودکار اکنون دوربین اصلی می تواند عکس های کلوزآپ بگیرد. اگر شما تا فاصله 2 سانتی‌متری و یا بیشتر به سوژه‌ای که قصد تصویربرداری از آن را دارید نزدیک شوید، فناوری بهبود کیفیت تصویر بلافاصله شروع به کار می‌کند. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که این قابلیت را فعال نگه دارید. این فناوری مقداری از گوشه‌های تصویر را از بین می‌برد ولی با انجام پردازش‌های رازآلود شفافیت تصویر را افزایش می‌دهد و میزان جزئیات آنها را بهبود می‌بخشد و در نهایت تصاویری خواهید گرفت که فراتر از انتظار خواهند بود.

به علاوه، موتور بهبود کیفیت تصویری که این گوشی در حالت عکسبرداری مکرو و با وضوح 12 مگاپیکسلی از آن استفاده می‌کند، دوست داشتنی است. تصاویر شفاف هستند و رنگ‌ها دقیق. می‌توان جزئیات را به صورت کامل مشاهده کرد و همه این موارد ملزومات یک عکس کلوزآپ می‌باشند.

تصاویر گرفته شده در حالت زوم سه برابری و با دوربین 12 مگاپیکسلی به اندازه کافی جزئیات دارند و دقت رنگ‌های تولید شده در آنها کافی است و نویز کمی در آنها دیده می‌شود. این عکس‌ها همچنین، رنج دینامیک خوبی ارائه می‌دهند و شما می‌توانید به وضوح ببینید که چه اتفاقی در دوردست‌ها در حال افتادن است.

تصاویر گرفته شده با این حالت هم بیش از اندازه مورد پردازش قرار می‌گیرند و این بار این کار به درستی انجام می‌شود. علاوه بر موتور پردازشی سامسونگ، در اینجا شاهد شفاف‌سازی تصویر به صورت بیش از حد معمول هستیم.

همین اتفاق دقیقاً برای عکس‌ها با زوم 10 برابری رخ می‌دهد. البته در ابتدا فکر خواهید کرد که این عکس‌ها عالی هستند ولی بعداً متوجه خواهید شد که پیکسل‌های تصاویر در آنها نمایان بوده و خواهید دید که در اطراف اشیا در حال حرکت، فرآیندهایی برای پردازش تصویر در جریان هستند.

میزان جزئیات موجود متوسط و با وجود این که رنگ‌ها دقیق هستند و کنتراست مناسب است، رنج دینامیک تصاویر قابل قبول نیست.

ممکن است با یک آپدیت نرم‌افزاری این مشکلات بهبود پیدا کنند. در حقیقت تنها غیرفعال کردن این پردازش‌های بیش از حد، کافی به نظر می‌رسد.

در این نسخه از رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 3.1 حالت Live Focus به Portrait Mode تبدیل شده است اما از لحاظ کارکرد دقیقا همان کار را انجام می‌دهد. این قابلیت سوژه مورد نظر را از پس زمینه جدا کرده و آن را در مرکز قرار داده و پس‌زمینه را محو می‌کند.

حالت زوم برای دوربین در این بخش در دو سطح قابل دسترس است و به صورت پیش‌فرض، زوم بر روی میزان دو برابری قرار گرفته است و توسط دوربین اصلی که 108 مگاپیکسل کیفیت دارد، انجام می‌شود. در این حالت تنها تصویر برش داده خواهد شد و هیچ‌گونه بزرگنمایی در کار نیست. این گزینه فاصله بسیار مناسبی بین عکاس و سوژه قرار داده و این اجازه را می‌دهد در حالی که سر و شانه سوژه مورد نظر در مرکز تصویر قرار دارد قسمت زیادی از چشم‌انداز پشت سر نیز در تصویر بیفتد.

اگر از عکاسی پرتره خوشتان می‌آید می‌توانید به لطف تشخیص مناسب سوژه توسط گوشی، از انواع مختلف افکت‌های حالت پرتره استفاده کنید.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

عکس‌های گرفته شده در شب با دوربین اصلی گلکسی اس 21 اولترا بسیار خوب هستند اما دقیقا آن چیزی نیستند که از گوشی پرچمداری در این سطح انتظار داریم. انتظار می‌رفت که تصاویر گرفته شده شفافیت بیشتری داشته و در آنها نورپردازی بهتر انجام شود اما چیزی که در عمل دریافت کردیم سطح متوسطی از ثبت جزئیات و مقدار زیادی نویز بود. این گوشی با بیشترین مقدار ISO عکس می‌گیرد به همین دلیل اجازه نخواهد داد سرعت شاتر آن‌قدر که انتظار داریم، کاهش پیدا کند و این اتفاق به گونه‌ای رخ می‌دهد که گویا دوربین ثابت‌سازی نشده است.

با انتخاب حالت عکاسی در شب (Night Mode)، پردازنده گوشی به صورت اتوماتیک زمان بسته شدن شاتر را تعیین می‌کند. این مقدار برای دوربین اصلی معمولاً دو ثانیه می‌باشد و همین اتفاق تأثیر شگرفی بر خروجی کار دارد.

عکس‌های گرفته شده با حالت اتوماتیک عکاسی در شب قابل تحسین هستند و دقیقاً به میزان مناسب شفافیت دارند. جزئیات ثبت شده در آنها مناسب است و نویز بسیار کمی در تصاویر دیده شده و همینطور اشباع‌شدگی رنگ‌ها نیز بسیار عالی انجام می‌شود. در این حالت نواحی روشن شده به خوبی به تصویر بازگشته‌اند و سایه‌ها نیز به خوبی به نمایش درآمدند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین 12 مگاپیکسلی زاویه گسترده، قابل استفاده هستند و در واقع این بهترین چیزی است که می‌توانیم درباره آنها بگوییم. این عکس‌ها جزئیات کمی را ثبت می‌کنند، نویز زیادی دارند و اغلب تاریک هستند.

در اینجا حالت عکاسی در شب یک بار دیگر کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. با فعال کردن این حالت از دست نویزهای تصویر خلاص می‌شویم و نورپردازی بهتر صورت می‌پذیرد. همچنین، نواحی روشن در تصویر دوباره نمایش داده می‌شود و قسمت‌های سایه‌دار درون عکس هم جزئیات بیشتری را از خود نشان می‌دهند. پردازش رنگ‌ها هم بهبود پیدا می‌کند بنابراین اگر به عکسبرداری در شب علاقه‌مند هستید، استفاده از این گزینه را به شدت پیشنهاد می‌کنیم.

دوربین زوم سه برابری در اکثر اوقات عکسهای خوبی می‌گیرد اما اگر اپلیکیشن دوربین احساس کند که نور به اندازه کافی نیست به جای این دوربین از دوربین اصلی دستگاه برای گرفتن تصویر بهره خواهد برد.

تصاویر 12 مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین مخصوص زوم سه برابری با در نظر گرفتن برخی شرایط قابل قبول هستند. این عکس‌ها جزئیات کافی را در خود دارند و نویز در آنها به خوبی در سطح کمی نگه داشته شده است. اگر شما معمولاً از صحنه‌هایی با نور مناسب عکس‌برداری می‌کنید، از تصاویر گرفته شده با این لنز راضی خواهید بود.

ویژگی حالت عکاسی در شب بر روی این دوربین نیز در دسترس است و در اینجا هم عالی عمل می‌کند. گرفتن عکس در این حالت حدود 5 ثانیه طول می‌کشد اما ارزش صبر کردن را دارد. تصاویر گرفته شده در حالت شب و با زوم سه برابری همانند بقیه تصاویر گرفته شده با این حالت عالی هستند و جزئیات در آنها بهبود پیدا کرده، نورپردازی به سطحی عالی رسیده، اشباع‌شدگی رنگ‌ها در سطح عالی و نویز آنها نیز کم است.

تصاویر گرفته شده با دوربین تله فوتو با قابلیت زوم 10 برابری هم همین‌طور هستند. بسیاری از جزئیات در این تصاویر قابل مشاهده می‌باشند، نویز آنها به صورت شگفت‌انگیزی کم است، رنگ‌ها دقیق هستند و شما می‌توانید از صحنه‌هایی عکاسی کنید که دیگر گوشی‌ها نمی‌توانند.

حالت عکاسی در شب، در زمان تصویربرداری از سوژه‌های دور دست هم کار می‌کند. استفاده از این قابلیت موجب بهبود شیوه نورپردازی می‌شود اما به غیر از این مورد، این آپشن قادر نخواهد بود تصاویری بهتر از تصاویر گرفته شده با حالت استاندارد بگیرید.

در حقیقت ممکن است با استفاده از این قابلیت عکس‌های بدتری از حالت معمولی بگیرید چرا که امکان دارد تصاویر حالت ابر و بادی به خود بگیرند. ما استفاده از قابلیت عکاسی در شب بر روی این دوربین را توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه دوربین شما در حال عکسبرداری از سوژه‌های ثابت است. به هر حال، از وجود این گزینه برای این لنز خرسندیم.

اگر می‌توانید ماه را به صورت واضح از مکانی که در آنجا هستید ببینید و قابلیت Scene Optimizer را فعال کرده‌اید، باید بتوانید هنگام استفاده از لنز تله فوتو، از Moonshot Enhancer بهره ببرید. این قابلیت مخصوص، از شیوه عکاسی از سوژه‌های دور با قابلیت زوم 10 برابری استفاده می‌کند و به شما پیشنهاد استفاده از گزینه زوم 10 برابری به صورت دیجیتال را ارائه می‌دهد. چنان‌چه به دنبال ماجراجویی بیشتری هستید، حتی می‌توانید از قابلیت زوم 100 برابری هم استفاده کنید.

کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی

دوربین سلفی استفاده شده در گلکسی اس 21 اولترا، دقیقا همان دوربینی است که پیش‌تر در گلکسی اس 20 اولترا مورد استفاده قرار گرفته بود. این دوربین 40 مگاپیکسلی با فیلتر چهار لایه‌ای که دارد، به قابلیت فوکوس خودکار مجهز است. عکس‌های گرفته شده با این دوربین به صورت 10 مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند اما اگر بخواهید می‌توانید آنها را به صورت 40 مگاپیکسلی نیز ذخیره کنید.

روش عجیب سامسونگ برای زوم کردن روی سوژه هنگام عکسبرداری سلفی در این نسل از پرچمداران او نیز به همراه ما خواهد بود. برای عکاسی با دوربین سلفی، دو حالت برای زوم وجود دارد؛ یکی زوم استاندارد 25 میلی‌متری که در نتیجه آن عکس‌ها به صورت 10 مگاپیکسلی ضبط می‌شوند و دیگری زوم 32 میلی‌متری که با استفاده از این گزینه عکس‌ها با کیفیت 5 مگاپیکسل و به صورت برش خورده ثبت می‌شوند. دوربین سلفی به صورت پیش‌فرض و بدون در نظر گرفتن تنظیمات استفاده شده قبلی، روی حالت تصویربرداری به صورت برش زدن از خروجی دوربین اصلی اجرا می‌شود. این در حالی است که شاید برخی اوقات گزینه پرتره یا سایر را انتخاب کرده‌اید ولی باز هم حالت تصویربرداری به صورت برش زدن از خروجی دوربین اصلی روشن می‌گردد. دلیلش هر چه که هست، بسیار آزاردهنده می‌باشد.

تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی این گوشی جزو بهترین عکس‌های گرفته شده با تلفن‌های همراه هستند که تا حالا دیده‌ایم بنابراین عملکرد دوربین سلفی بسیار خوب است. عکس‌های به ثبت رسیده با دوربین این موبایل از جزئیات کافی برخوردار هستند، رنج دینامیک آنها بسیار خوب است، رنگ‌ها به صورت دقیق به نمایش درمی‌آیند و همه چیز خوب و آنطور که هست پخش می‌شود.

شما همچنین می‌توانید با کیفیت 40 مگاپیکسلی اقدام به عکس گرفتن کنید که در نتیجه نتایج از لحاظ ثبت جزئیات عالی خواهند بود. اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری در تصویر شما حفظ شوند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با رزولوشن بالا عکسبرداری کنید؛ توصیه‌ای که خیلی کم آن را ارائه می‌دهیم.

الگوریتم‌های حالت پرتره نیز کار خود را در جدا کردن سوژه از پس‌زمینه و محو کردن نمای پشت فوق‌العاده انجام می‌دهند.

ضبط و کیفیت ویدیو

گلکسی اس 21 اولترا از فیلمبرداری با کیفیت 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه برای تمام پنج دوربین خود از جمله دوربین سلفی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از دوربین اصلی دستگاه ویدیوهای با کیفیت 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه ضبط کنید هرچند که از لحاظ تئوری پردازنده این دستگاه قادر به ضبط ویدیوهایی با کیفیت 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه نیز می‌باشد.

کدک پیش‌فرض برای ضبط ویدیوها h.264 است اما شما می‌توانید آن را از طریق منوی تنظیمات اپلیکیشن تغییر داده و روی کدک بهتر h.265 قرار دهید. فیلمبرداری در حالت 8K بدون در نظر گرفتن تنظیمات مشخص شده، همیشه بر روی کدک h.256 انجام می‌شود. قابلیت HDR10+ برای فیلمبرداری موجود است؛ فرمتی که می‌توانید فیلم‌های آن را بر روی صفحه نمایش خودِ تلفن به نمایش بگذارید و یا آن را در تلویزیون‌های سازگار پخش کنید.

صدا همواره به صورت استریو و با کیفیت 256 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شود.

گزینه فیلمبرداری Pro امکانات بیشتری را برای انتخاب میزان فریم ویدیوهای ضبط ارائه می‌دهد که عبارتند از: 4K و 1080p با نرخ 24 فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ 120 فریم بر ثانیه و حالت غیر اسلوموشن. طبیعتاً این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بیشتری بر روی ویدئو داشته و فرصت تغییر پارامترهای تصویری را در اختیار داشته باشید و همچنین موجب می‌شود میزان ضبط صدا را مورد بررسی قرار دهید و به میزان مورد نیاز تنظیم کنید.

ویدیوهای ضبط شده با کیفیت 8K با بیت‌ریت 80 مگابیت بر ثانیه ضبط می‌شود که اصلاً قابل قبول نیست. در حقیقت ما فکر می‌کنیم که این قابلیت برای گوشی بسیار بد است ولی به هر حال در گلکسی اس 21 اولترا وجود دارد. ویدیوهای گرفته شده با دوربین گلکسی اس 21 اولترا و با کیفیت 8K در بیشتر موارد به صورت فول رزولوشن قابل استفاده نیستند و از مشکل فشرده‌سازی رنج می‌برند. به علاوه، تصاویر در این ویدیوها کشیدگی زیادی دارند.

ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و بیت‌ریت 38 مگابیت بر ثانیه ضبط شده توسط تمامی پنج دوربین یعنی دوربین اصلی، زاویه گسترده، تله فوتو 3x، تله فوتو 10x و دوربین سلفی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. با وجود اینکه ویدیوهای ضبط شده با کیفیت ترین ویدیوهایی نیستند که تا به حال از یک پرچمدار دیده‌ایم اما در آنها جزئیات ثبت شده زیاد هستند و در بقیه موارد نظیر کنتراست، دقت رنگ‌ها، رنج دینامیک و نویز بسیار خوب عمل می‌کنند.

ویژگی فیلمبرداری با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه که سامسونگ تبلیغ آن را کرده واقعاً ناامید کننده است. ویدیوهای ضبط شده با این کیفیت با بیت‌ریت بسیار بالا یعنی 70 مگابیت بر ثانیه به ثبت می‌رسند که این مقدار تقریباً دو برابر ویدیوهایی با نرخ 30 فریم بر ثانیه است ولی در عین حال تقریباً نصف جزئیات آن ویدیوها را ارائه می‌دهند و تصاویر نیز بسیار آبرنگی می‌شوند.

همچنین می‌توانید در صورت نیاز گزینه ثابت‌سازی تصاویر را برای هر 5 دوربین فعال کنید تا این گزینه کار خود را به خوبی انجام دهد. آپشن ثابت‌سازی تصاویر خیلی خوب عمل می‌کند و احتمالاً یکی از معدود گزینه‌های دیجیتالی است که فوق‌العاده کار کرده و آن را طی چند سال اخیر دیده‌ایم.

رقبا و آلترناتیوها

گوشی جدید سری اولترا سامسونگ با سه ویژگی کلیدی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این موبایل به خاطر این مزایای منحصر به فرد به یاد آورده خواهد شد: 1) صفحه نمایش 2K به همراه نرخ بازسازی 120 هرتزی، 2) پشتیبانی از قلم اِس و 3) دوربین عقب چهارگانه و با کیفیت که به جای برخی از تکنیک‌های هیبریدی و ترکیبی از لنزهای اپتیکال واقعی استفاده می‌کند.

واقعیت آن است که گلکسی اس 21 اولترا یک گوشی پرقدرت در تمامی زمینه‌هاست و همین مورد برای به فروش رفتن آن کافی است. این مدل دارای پسوند اولترا است به این معنی که تلفن همراهی بهتر از آن در بازار وجود ندارد.

شیائومی می 11 پرو (Xiaomi Mi 11 Pro) هنوز به صورت رسمی تأیید نشده و هواوی هم هنوز سری پی 50 (P50) خود را معرفی نکرده است. وان پلاس 9 (OnePlus 9) نیز تا کنون معرفی نشده و تا معرفی نسل بعد گوشی‌های آیفون هم زمان زیادی باقی مانده است.

حالا که صحبت از آیفون شد بگذارید این مطلب را هم بگویم که سامسونگ با حذف شارژر از جعبه گوشی آن هم بلافاصله بعد از اپل کار اشتباهی انجام داد. کمپانی کره‌ای می‌توانست حدود یک سال برای انجام این کار ثبت کند و یا اینکه اگر قصد انجام این کار را داشت، از یک سال قبل استراتژی خود را اعلام می‌کرد. اما همان‌طور که از سامسونگ انتظار داریم، برخی از کارها به صورت آنی و خیلی سریع انجام می‌شوند!!!.

به همین دلیل است که پیشنهاد ما از میان گوشی‌های پرچمدار آیفون 12 پرو مکس (iPhone 12 Pro Max) است. قیمت این گوشی تقریباً هم اندازه محصول سامسونگ بوده و از لحاظ ظاهری دستگاه زیباتری است و احتمالاً بیشتر دوام خواهد آورد ولی در اینجا انتخاب موبایل زیباتر به سلیقه شخصی بستگی دارد. نماینده اپل همچنین، با توانایی بالای پردازشی خود و بهره‌مندی از اسکنر لیدار، شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. کیفیت دوربین‌های این گوشی به خصوص لنزهای اصلی و زاویه گسترده با این دوربین‌های گوشی جدید سامسونگ قابل مقایسه است. محصول اپل از لحاظ قابلیت زوم با گوشی سامسونگ قابل مقایسه نیست و علاوه بر این از سیستم عامل  iOSاستفاده می‌کند بنابراین اگر نیازمند به استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی هستید در همین جا دو مشکل برای شما به وجود می‌آید.

با در نظر گرفتن دوربین نمی‌توانیم از گوشی شیائومی می 10 اولترا (Xiaomi Mi 10 Ultra) صحبت نکنیم که تنها حدود 950 دلار قیمت دارد. این موبایل به صورت رسمی تنها در چین به فروش می‌رسد اما اگر شما ارزش کلی آن را در نظر بگیرید با مواردی همچون دوربین‌های بی‌نظیر می‌تواند انتخاب قابل احترامی باشد. این تلفن همراه یک صفحه نمایش OLED با کیفیت 1080p و صفحه نمایش با نرخ بازسازی 120 هرتزی، پردازنده اسنپدراگون 865 و بلندگوهای استریو دارد و دوربین عقب چهارگانه آن در میان بهترین گزینه‌های موجود حال حاضر در بازار است. این گوشی ساخت شیائومی به همراه یک شارژر 120 واتی عرضه می‌شود که می‌تواند انرژی باتری را طی 27 دقیقه از 0 به 100 درصد برساند.

گوشی دیگری که در دسته پرچمدارها به ذهن می‌آید، هواوی پی 40 پرو پلاس می باشد. این موبایل یک صفحه نمایش با کیفیت 1200p از نوع OLED و با نرخ بازسازی 90 هرتزی داشته و همچنین یکی از بهترین موبایل‌هایی است که از نظر دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. دوربین اصلی آن یک سنسور 50 مگاپیکسلی است و یک سنسور زوم اپتیکال 3 برابری با کیفیت 8 مگاپیکسلی، یک سنسور زوم اپتیکال 10 برابری با کیفیت 8 مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید 40 مگاپیکسلی و یک سنسور سه بعدی تشخیص عمق میدان نیز آن را همراهی می‌کنند. این چیدمان دوربین شباهت زیادی به گلکسی اس 21 اولترا دارد بنابراین پرچمدار هواوی تصاویر باکیفیتی می‌گیرد. این گوشی کمتر در بازار موجود می‌شود و پیدا کردن آن سخت است. قیمت آن هم حدود 800 یورو است به این معنا که قیمت آن کمتر از گوشی اولترا سامسونگ می‌باشد. البته دوباره یادآوری می‌شود که این موبایل از امکانات گوگل بی‌بهره است.

حالا می‌خواهیم به گزینه محبوب‌تر و در دسترس‌پذیرتری برگردیم. وان پلاس 8 هنوز هم بعد از گذشت 10 ماه از معرفی، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. این تلفن همراه دارای یک صفحه نمایش 2K از نوع OLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی است؛ قابلیتی که خیلی قبل‌تر از سامسونگ آن را عرضه کرد. این گوشی در درون خود پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 865 را جای داده و دارای چیدمان دوربین چهارگانه است. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو با قابلیت زوم سه برابری با کیفیت 8 مگاپیکسلی، دوربین 48 مگاپیکسلی اولترا واید و همین‌طور یک دوربین 5 مگاپیکسلی برای فیلترهای نوری که می‌توانید از آن برای گرفتن عکس‌های هنری استفاده کنید، از جمله مزایای نماینده وان‌پلاس هستند. رابط کاربری این گوشی که بسیار هم روان است OxygenOS نام دارد. این موبایل 500 یورو ارزانتر از نماینده سامسونگ قیمت خورده بنابراین به طور حتم نمی‌تواند 20 درصد قدرت پردازشی بیشتر، زوم 10 برابری و پشتیبانی از قلم اِس را ارائه دهد.

نظر نهایی

گلکسی اس 21 اولترا حتی بدون داشتن محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD و شارژر درون جعبه بر روی کاغذ، گوشی عالی به نظر می‌رسد. در صورت خرید این موبایل متوجه خواهید شد که نقاط قوت آن بیش از نقاط ضعفش هستند و بیشتر چیزهایی که در مورد این گوشی دوست نداشتیم را می‌توان با یک آپدیت نرم‌افزاری از بین برد. این دستگاه بهترین صفحه OLED با لایه  Wacomرا دارد. قویترین سخت افزار استفاده شده تا به امروز، یکی از بزرگترین باتری‌ها، بلندگوهای استریو باکیفیت و دوربین پیشرفته از دیگر امکانات این گوشی هستند بر این اساس، قطعاً شما هم از کیفیت بالای صفحه نمایش، دوام طولانی‌مدت باتری، کیفیت عالی تصاویر و ویدیوهای ضبط شده و ویژگی‌های قلم اِس بسیار تحت تاثیر قرار خواهید گرفت.

البته شاید به خاطر نحوه چیدمان دوربین‌ها، از شیوه طراحی این گوشی زیادی خوشتان نیاید. این موبایل از نظر ابعاد بزرگ و از نظر طراحی هم بسیار لغزنده است و این موارد موجب می‌شوند که در دست گرفتن گوشی بدون استفاده از یک قاب محافظ کار راحتی نباشد. کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین‌ها همیشه در سطح یک پرچمدار نیستند. سامسونگ در این بخش نیاز دارد پردازش‌های مربوط به تصاویر خود را کمتر کند؛ اقدامی که شاید موجب به وجود آمدن نویز و یا کمتر شدن رنج دینامیک شود. همواره نحوه پردازش عکس‌ها به صورتی که طبیعی به نظر بیایند مورد استقبال کاربران واقع شده‌اند اما هم اپل و هم سامسونگ ما را تا کنون ناامید کرده‌اند.

در نهایت اگر به دنبال جدیدترین و بهترین تلفن همراه موجود در بازار هستید، گلکسی اس 21 اولترا دقیقاً همان گوشی است که به دنبال آن بوده‌اید. این موبایل مشکلات مختص به خود را دارد اما نکات مثبت فراوان و ویژگی‌های متعدد، وجود این مشکلات را جبران می‌کنند. قطعاً سامسونگ با عرضه این گوشی سال 2021 را به خوبی شروع کرده است.

نقاط قوت

  • بهترین صفحه نمایش OLED با بیش از 1000 نیت روشنایی و رزولوشن 1440p
  • نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • پشتیبانی از کیفیت HDR10+
  • پشتیبانی از قلم اِس
  • عملکرد فوق‌العاده سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش
  • دوام باتری طولانی‌مدت و سرعت زیاد شارژ شدن باتری 5000 میلی‌آمپری
  • مجهز به اسپیکرهای استریو با کیفیت صدای عالی
  • مجهز به سریع‌ترین چیپست موجود در گوشی‌های اندرویدی
  • قابلیت اتصال به شبکه 5G، وای‌فای 6E و باندهای فوق عریض
  • سرعت فوق‌العاده رابط کاربری One UI و پشتیبانی از قلم اِس
  • کیفیت عالی تصاویر گرفته شده در روز
  • کیفیت عالی تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی
  • کیفیت عالی ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه

 

نقاط ضعف

  • بدنه بزرگ، سنگین و لغزنده
  • فرآیندهای پردازش تصویر باید بهبود یابند
  • نداشتن محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD
  • نبود شارژر درون جعبه
  • استفاده از چیپست‌های مختلف در مناطق مختلف دنیا

لوازم جانبی گوشی S21 Ultra

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G"

  1. سلام من اس ۲۱ پلاس خریدم چه نقطه اتصال چه اسمارت ویو را را روشن و با اینترنت گوشی رو تلویزیون کار میکنم زمان دیدن فیلم فرتور یا تصویر فیلمی که پخش میکنه کاملا پهن یا عریض نمیشه، خواهشمندم حتما راهنمایی کنید واسم خیلی ارزشمنده، نیاز به گفتن با گوشی معمولی و مانند ایسوس و هر گوشی دیگری تصویر نمایش فیلم رو اینترنت کاملا پهن و عریض است