نقد و بررسی تخصصی شیائومی Poco M3

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Poco M3

آیفون‌ها، گلکسی‌ها، ردمی‌ها و هر برند دیگری را فراموش کنید تا شما را با جذابترین گوشی معرفی شده در پاییز 1399 یعنی شیائومی پوکو ام 3 (Xiaomi Poco M3) آشنا کنیم. هر کسی را که می‌بینید دارد در مورد این محصول برند زیرمجموعه شیائومی حرف می‌زند. این موبایل همه امکانات لازم برای تصاحب لقب “پرفروش” را دارد. ظاهر زیبا، نمایشگر جذاب، باتری بادوام، اسپیکرهای استریو و دوربین توانمند همه و همه گواه ادعای ما هستند. از همه مهمتر آنکه، تمامی این امکانات با قیمتی بسیار پایین به فروش می‌رسند.

پوکو حالا یک برند نسبتاً مستقل به شمار می‌رود ولی شیائومی هر آنچه که پوکو طراحی می‌کند را می‌سازد. حتی شارژرهایی که این موبایل‌ها استفاده می‌کنند را نیز شیائومی می‌سازد بنابراین استقلالی که این دو کمپانی دارند زیاد مشخص نیست.

به هر حال، چه ساخت شیائومی و چه ساخت پوکو، Poco M3 همچنان روحیه مقرون به صرفه بودن که پیش از این در محصولات ساخت این دو کمپانی دیده بودیم را داراست. اولین چیزی که با نگاه کردن به این دستگاه متوجهش می‌شوید، شیوه طراحی غیرمعمول و عجیب و غریبش است و چیزی که آن را تحسین خواهید کرد هم پوشش پلاستیکی و چرم مانند و شیشه مزین به برند POCO قاب پشتی می‌باشد.

انتظار می‌رفت امکانات قرار گرفته در یک گوشی مربوط به این رنج قیمت ضعیف‌تر از اینها باشد ولی Poco M3 توانسته تمامی تیک‌های سبز موجود در چک لیست‌ها را پر کند. نمایشگر بزرگ و 1080p این تلفن همراه با ناچ کوچک، چیپست قدرتمند، انواع و اقسام اتصالات، اسپیکرهای استریو، یک باتری 6000 میلی‌آمپری حیرت‌انگیز و شارژ سریع، مهمترین امکانات آن هستند. این را هم نباید فراموش کنیم که همراه با این گوشی شارژر سریع به فروش می‌رسد.

ماژول سه‌گانه دوربین عقب شاید تنها نکته‌ای باشد که باعث شده قیمت این موبایل پایین نگه داشته شود. در حالی که در اینجا لنز اصلی 48 مگاپیکسلی حضور یافته ولی دیگر خبری از لنز اولترا واید نیست و به جای آن شاهد سنسورهای ماکرو و تشخیص عمق هستیم. به علاوه، هیچ گزینه‌ای برای ضبط ویدیوهای 4K وجود ندارد بنابراین نهایتاً امکان فیلمبرداری با کیفیت 1080 فراهم شده است. بار دیگر قیمت این موبایل را در نظر بگیرید چرا که به این نتیجه خواهید رسید این همه امکانات برای یک گوشی زیر 200 دلاری فوق‌العاده هستند.

در نهایت باید بگوییم که Poco M3 از اندروید 10 و رابط کاربری MIUI 12 مخصوص گوشی‌های پوکو بهره می‌برد. در واقع تفاوتی میان پوسته نرم‌افزاری MIUI نصب شده در محصولات پوکو و شیائومی وجود ندارد بنابراین انتظار داریم این موبایل آپدیت‌های نرم‌افزاری معمول را دریافت کند.

لنز اولترا واید و بدنه ضد قطرات آب تنها امکاناتی هستند که غیبت‌شان را در این موبایل احساس می‌کنیم. بار دیگر باید تکرار کنیم که موضوع صحبت‌مان یک گوشی فوق مقرون به صرفه می‌باشد که مملو از امکانات عالی است.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه Poco M3 به رنگ زرد تیره بوده و در آن علاوه بر خودِ گوشی، کابل USB-C ساخت شیائومی با سرعت 22.5 واتی به فروش می‌رسد. این تلفن همراه از سرعت 18 واتی پشتیبانی می‌کند بنابراین شارژری که همراهش فروخته می‌شود فراتر از نیاز ما خواهد بود.

دیگر لوازم جانبی به فروش رسیده همراه با این دستگاه ابزار درآوردن سیمکارت، قاب سیلیکونی شفاف و محافظ نمایشگر هستند.

اما وسایل فروخته شده به همین جا حتم نمی‌شوند. در این جعبه سه دستبند برند پوکو را می‌بینیم که یکی قیطان راه‌راه و دو عدد دیگر سیلیکونی مشکی و زرد هستند.

طراحی

Poco M3 به هیچ عنوان نمونه بازطراحی شده‌ای از گوشی‌های برند ردمی (Redmi) شیائومی نیست زیرا به صورت کاملاً اختصاصی توسط خودِ پوکو طراحی شده و المان‌های مخصوص به خودش را دارد.

چیزی که واقعاً اسباب خوشحالی ما را فراهم می‌کند این است که پوکو ام 3 بسیار گران‌تر از چیزی که هست، به نظر می‌آید. به خاطر پوشش رنگی و موادی که بدنه این موبایل از آنها ساخته شده، به هیچ وجه ظاهر ارزان و معمولی نخواهد داشت. این دستگاه بر خلاف بسیاری دیگر از تلفن‌های همراه، سعی نمی‌کند شیوه طراحی دو لایه (ترکیبی از پلاستیک و شیشه) را تقلید کند و به جای آن کمپانی سازنده سعی کرده تمام تمرکزش را روی استفاده حداکثری از مواد پلاستیکی بگذارد و نتیجه کارش هم چیزی است که می‌بینید.

اولاً، Poco M3 در جلوی خودش یک نمای تمام صفحه را دارد. حاشیه‌های مشکی رنگ کوچک شده و یک ناچ قطره‌ای در بالا حضور یافته است و همه چیز هم در اینجا با پوشش گوریلا گلس 3 محافظت شده‌اند.

قاب پشتی از جنس پلاستیک ساخته شده و تقریباً به سمت لبه‌ها انحنا دارد. این بخش اصلاً ظاهر پوشش چرم مصنوعی را به خود نگرفته و بسیار چشم‌نواز می‌باشد. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید کدام رنگ این موبایل (مشکی، آبی و یا زرد) را خریداری کنید زیرا همه آنها خوش‌دست بوده و در برابر جذب اثر انگشت مقاوم خواهند بود بنابراین یک معامله دو سر برد در اینجا برقرار شده است؛ هم برای پوکو و هم برای خریداران.

در قاب پشتی همچنین، قطعه شیشه‌ای بسیار بزرگ و مشکی رنگ را می‌بینید که به لنزهای دوربین عقب و برند POCO جای داده است. این قسمت از نظر زیبا شناختی مزایای خاص خودش را دارد و باعث شده Poco M3 به خوبی خودش را از دیگر گوشی‌های بازار به خصوص نمایندگان Redmi و Realme متمایز کند.

در نهایت شاهد فریم ضخیم پلاستیکی هستیم که رویش پوشش ماتی به کار رفته و به نوعی لک و آلودگی هم روی آن باقی نخواهد ماند هرچند کمی تیز بوده و صاف و صیقلی نیست؛ اتفاقی که نمی‌توانیم آن را به فال نیک بگیریم زیرا خوش‌دست بودن گوشی را (به خصوص وقتی آن را در حالت افقی گرفته‌ایم)، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. البته این نکته زیاد هم بد نیست اما باعث می‌شود وقتی می‌خواهید پوکو ام 3 را از روی میز یا زمین بردارید، احساس عجیب و غریبی به شما منتقل شود.

حالا بد نیست جلوی موبایل را بررسی کنیم.

در اینجا شاهد یک نمایشگر 6.53 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p به همراه ناچ قطره‌ای هستیم که درونش دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی حضور یافته است.

اگر از نمای نزدیک به بالای دوربین جلو نگاهی بیندازید، بریدگی بسیار باریکی را می‌بینید که محل قرارگیری اسپیکر می‌باشد. شاید برخی از شما انتظار داشتید در این تلفن همراه چراغ LED اعلانات به کار رود ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

نوار مشکی پایینی کمی ضخیم‌تر از سایر قسمت‌هاست که البته برای صفحه نمایش‌های LCD کاملاً قابل‌درک است زیرا این پنل‌ها زیر قاب و فریم قرار می‌گیرند. البته به خاطر اینکه Poco M3 یک گوشی 130 دلاری است، نباید به این نکته زیاد اهمیت دهید.

دوربین عقب سه‌گانه با فلاش LED درون یک مستطیل مشکی رنگ نسبتاً برآمده حضور یافته‌اند و در کنار آنها هم برند POCO حکاکی شده است. با همه اینها، این قاب سیاه به هیچ عنوان پس از قرارگیری روی سطوح صاف باعث لرزش گوشی نخواهد شد.

فریم پلاستیکی امکانات متعددی دارد. در سمت چپ آن سینی سه تایی سیمکارت و مموری کارت را می‌بینیم.

در سمت راست دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و دکمه پاوری به چشم می‌خورند که رویش سنسور اسکنر اثر انگشت فوق سریع و آماده به کار تعبیه شده است. شما می‌توانید این سنسور را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به جای لمس آن، لازم باشد انگشتتان را رویش فشار دهید تا به صورت ناخواسته قفل گوشی باز نشود و یا باعث نگردد پس از لمس‌های مکرر هنگ کند و مجبور شوید پین عددی را وارد کنید.

در بالا یکی از اسپیکرهای استریو، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سنسور IR مادون قرمز و میکروفون حاضر شده‌اند. در واقع Poco M3 دو اسپیکر استریو در دو طرف خودش دارد تا دیگر نیازی نباشد یکی از میکروفون‌ها به عنوان اسپیکر استفاده شود؛ اتفاقی که در بسیاری از پرچمداران رخ داده است.

در نهایت، در پایین می‌توانید دیگر اسپیکر استریو، میکروفون و پورت USB-C را ببینید.

طول، عرض و ارتفاع پوکو ام 3 به ترتیب 162.3*77.3*9.6 میلی‌متر و وزن آن 198 گرم است. این گوشی باریک‌ترین تلفن همراه دنیا نمی‌باشد اما از نظر وزنی هم چندان سنگین نیست به طوری که با در نظرگیری باتری 6000 میلی‌آمپری، باید ایده پوکو برای طراحی هوشمندانه M3 را تحسین کنیم.

مطمئناً شما هم از کار کردن با این موبایل لذت خواهید برد. این گوشی با کیفیت بسیار بالایی ساخته شده و فوق‌العاده خوش‌دست بوده و شیوه طراحی جذابی دارد. شاید در آن خبری از پوشش محافظ ضد آب نباشد ولی کسی انتظار ندارد این ویژگی در یک تلفن همراه کمتر از 200 دلار دیده شود.

تنها ایرادی که می‌توان به Poco M3 گرفت، فریم آن می‌باشد که کمی تیز است و بلند کردنش را از میز کمی سخت می‌کند. البته اگر این موضوع برای شما مشکل حادی به حساب می‌آید، می‌توانید از قاب ژله‌ای فروخته شده همراه با گوشی بهره ببرید.

 

صفحه نمایش

Poco M3 یک نمایشگر 6.53 اینچی IPS LCD با ناچ قطره‌ای شکل در بالای خود دارد تا در اینجا به دوربین جلو جای داده باشد. رزولوشن این پنل 1080p یا به عبارتی 2340*1080 و تراکم پیکسلی آن 395 است. چنین وضوح نمایشگری برای یک گوشی میان‌رده بسیار عالی است به همین دلیل می‌توانیم این محصول شیائومی را نسبت به بسیاری از رقبایش برتر بدانیم.

این صفحه نمایش توسط پوشش گوریلا گلس 3 محافظت شده است. به علاوه، همراه با خودِ گوشی یک گلس هم به فروش می‌رسد که بهترین کار استفاده از آن می‌باشد.

پوکو وعده داده که حداکثر روشنایی M3 به 400 نیت برسد؛ عددی که در آزمایش‌های تخصصی هم به اثبات رسید.

بر این اساس، در آزمایش انجام شده حداکثر روشنایی 395 و حداقل روشنایی قسمت‌های مشکی رنگ هم 0.25 بود تا نسبت بدنه به تصویر نهایی 1500:1 باشد. اگر حالت Sunlight Mode را فعال کنید، بیشترین مقدار روشنایی افزایش هم خواهد یافت و در محیطهایی که نور طبیعی می‌تابد به 440 نیت خواهد رسید.

حداقل روشنایی نور سفید 2.5 نیت بود که برای یک گوشی متعلق به این رده امتیاز فوق‌العاده‌ای به شمار می‌آید و آن را به یک موبایل توانمند و مناسب جهت مطالعه در فضاهای تاریک تبدیل می‌کند.

Poco M3 سه گزینه تنظیم کنتراست دارد. با آپشن Automatic از دقت نمایشگر کاسته خواهد شد تا فضای رنگی sRGB ایجاد گردد و به صورت میانگین و حداکثری به ترتیب تفاوت رنگی 4.8 و 9 به ثبت برسد. تنها در این حالت است که امکان انتخاب یکی از سه گزینه اشباع‌شدگی رنگ‌ها یعنی پیش‌فرض، گرم و سرد را خواهید داشت. بر این اساس، چنان‌چه آپشن پیش‌فرض روشن باشد، تفاوت رنگی 4.8 خواهد بود و انتخاب گزینه گرم هم سبب نمایان شدن هاله‌ای آبی رنگ روی صفحه نمایش می‌گردد.

حالت کنتراست Standard هم در فضای رنگی sRGB دقت بالایی دارد و تفاوت رنگی آن 2.0 خواهد بود.

در نهایت به کنتراست Increased می‌رسیم که باعث می‌شود رنگ‌ها پررنگ‌تر دیده شده و دقت‌شان کاهش یابد.

 

دوام باتری

قدرت Poco M3 توسط یک باتری 6000 میلی‌آمپری تأمین می‌شود. این گوشی از تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند که بسیار فراتر از نیاز شما خواهد بود و اجازه خواهد داد منبع نیرویش را با سرعت قابل‌قبولی شارژ کنید.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، پوکو ام 3 در آزمایش‌های تخصصی مربوط به دوام باتری عملکرد قابل‌قبولی از خودش نشان داد و استقامت کلی 154 ساعتی را به اثبات رساند و در رده سوم جدول قرار گرفت. در آزمایش‌های مختلف نظیر پخش ویدیو، برقراری تماس و وبگردی هم این گوشی نشان داد توانایی‌های زیادی دارد.

سرعت شارژ

Poco M3 نه تنها یک باتری 6000 میلی‌آمپری دارد بلکه همراه با خود یک شارژر 22.5 واتی هم می‌آورد. البته متأسفانه این شارژر فراتر از نیاز گوشی مورد بحث ماست زیرا پوکو ام 3 نهایتاً از سرعت 18 واتی پشتیبانی می‌کند.

به هر حال، با استفاده از این شارژر شما می‌توانید 24 درصد باتری را در 30 دقیقه، 46 درصد آن را در 60 دقیقه و 100 آن را در 179 دقیقه شارژ کنید. نتایجی که به دست آمده‌اند زیاد شگفت‌انگیز نیستند اما نباید فراموش کنیم که داریم از شارژ یک باتری 6000 میلی‌آمپری صحبت می‌کنیم.

کیفیت صدا

این محصول شیائومی اسپیکرهای استریویی دارد که یکی در بالا و دیگری در پایین فریم قرار گرفته‌اند بنابراین صداهای پخش شده دارای تعادل زیادی هستند.

این موبایل در آزمایش‌های انجام شده نمره خوبی کسب کرد. کیفیت صداهایی که از آن می‌شنویم قابل قبول است به همین دلیل Poco M3 از جمله معدود گوشی‌هایی می‌باشد که می‌توانیم از طریق آن صداهای بِیس را هم حس کنیم و هم بشنویم. حتی صداهای با کیفیت متوسط نیز فوق‌العاده‌اند. البته شدیدترین صداها در مقایسه با دیگر موبایل‌ها کیفیت بالایی ندارند اما باز هم می‌توانیم آنها را مناسب بدانیم. به طور کلی Poco M3 یکی از بهترین سیستم‌های صوتی در میان تلفن‌های همراه را دارد.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

Poco M3 از رابط کاربری MIUI 12 بهره می‌گیرد. این لانچر که دارای رابطی بسیار جذاب با انیمیشن‌های جالب، گزینه‌های حفاظت از حریم شخصی متعدد، پنجره‌های شناور، مرکز کنترل اختصاصی، سوپر والپیپرها و منوی کشویی اپلیکیشن‌ها و سایر امکانات است، مبتنی بر اندروید 10 می‌باشد.

در مجموع MIUI 12 نسبت به MIUI 11 تغییرات گسترده‌ای نداشته و فقط از نظر ظاهری پیشرفته‌تر و چندین انیمیشن جالب به آن اضافه شده‌اند و در آن تعدادی قابلیت به چشم می‌خورد که کاملاً بستگی به خودتان دارد که می‌خواهید از آنها استفاده کنید یا خیر.

شما می‌توانید در پوکو ام 3 قفل نمایشگر را با سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. دسترسی به این حسگر بسیار آسان و عملکردش فوق‌العاده سریع و دقیق است بنابراین در مقایسه با دیگر سنسورها خوب کار می‌کند. یکی از مشکلات اساسی مربوط به این حسگر آنکه ممکن است وقتی فقط گوشی را در دست گرفته‌اید یا دارید در جیبتان به دنبال چیزی می‌گردید، انگشتان یا کف دستتان اسکنر اثر انگشت را لمس کند. شیائومی برای حل این معضل، ویژگی به نام شناسایی با لمس یا فشار دادن را تعبیه کرده است. با انتخاب گزینه دوم، تنها در صورتی اثر انگشت شما شناسایی خواهد شد که اسکنر را فشار داده‌اید.

گزینه تشخیص چهره 2D هم وجود دارد اما نسبت به حسگر شناسنده اثر انگشت امنیت به مراتب کمتری دارد.

مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ پنجره مربوطه فعال باشد، گوگل فید را مشاهده خواهید کرد.

MIUI 12 یک منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد که به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید. لازم به ذکر است که حداقل در MIUI نصب شده در Poco M3 نمی‌توانید گزینه منوی کشویی اپلیکیشن‌ها را غیرفعال نمایید.

یک ویژگی جذاب معرفی شده همراه با MIUI 12 جداسازی مرکز اعلانات می‌باشد که با کشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین شاهد به نمایش درآمدن اعلانات و یا دکمه‌های تنظیمات سریع خواهید بود. تقریباً شبیه چیزی که در آیفون‌ها دیده‌ایم، شما می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت چپ به سمت پایین اعلانات را ببینید و با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت راست به سمت پایین مرکز کنترل را مشاهده کنید.

اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا شاهد همان نوار اعلانات موجود در اندروید خام باشید.

سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید و تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود. یک دکمه جدید پنجره شناور تعبیه شده که همراه با MIUI 12 از آن رونمایی به عمل آمد. شما می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها را در یک پنجره شناور روی هر چیزی قرار دهید. البته فقط می‌توان در آنِ واحد یک پنجره شناور داشت.

تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.

شیائومی MIUI 12 را با چند ویژگی حفاظت از حریم شخصی نیز همراه کرده است. زمانی که مواردی مانند تصاویر یا ویدیوها را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید اطلاعات موقعیت مکانی ثبت شده همراه با آنها یا سایر داده‌ها نظیر اطلاعات دستگاه را پاک و از حریم شخصی خود بهتر محافظت کنید.

MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.

MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR در نظر گرفته شده است. در چین هم دستیار هوشمند Mi AI بخشی از MIUI 12 می‌باشد و جایگزین گوگل اسیستنت به حساب می‌آید.

این رابط کاربری همچنین، باعث بهبود اپلیکیشن Notes شده و گزینه‌های جدیدی برای چک لیست‌ها و مدیریت کارها دارد.

به علاوه، نرم‌افزار FM Radio هم نصب شده است.

MIUI 12 از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از آن در پس‌زمینه بهره ببرید و نحوه نمایش درآمدن آن را در برخی از برنامه‌های ناسازگار مشخص کنید.

به منظور کاهش قیمت گوشی، تبلیغات در برخی از نرم‌افزارهای سیستمی رابط کاربری MIUI پخش می‌شوند؛ این موضوع در برنامه‌های Security (به خصوص وقتی دارد یک برنامه جدید نصب می‌کنید) یا Themes بیشتر به چشم می‌خورد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

Poco M3 از تراشه اسنپدراگون 662 تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 11 نانومتری بهره می‌برد. این چیپست هشت هسته‌ای دارای چهار هسته Kryo 260 Gold با سرعت 2.0 و چهار هسته Kryo 260 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی می‌باشد. چهار هسته اول مبتنی بر شیوه طراحی Cortex-A73 بوده و چهار هسته دوم که انرژی کمتری مصرف می‌کنند مبتنی بر Cortex-A53 هستند.

پردازنده گرافیکی هم Adreno 662 است.

این تراشه با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده و تکنولوژی مربوط به حافظه هم UFS 2.0 می‌باشد. ضمناً، نسخه‌ای از این گوشی با رم 4 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی تولید شده که تکنولوژی حافظه آن UFS 2.1 است. لازم به ذکر است که هر دو مدل دارای محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD هستند.

در آزمایش چند هسته‌ای و تخصصی انجام شده، پوکو ام 3 پا‌به‌پای دیگر رقبای همرده خودش کار خواهد کرد.

در آزمایش تک هسته‌ای اما، متأسفانه عملکرد این تراشه زیاد خوب نبود زیرا هنگام اسکرول کردن میان صفحات مختلف یا سوئیچ کردن در بین نرم‌افزارها شاهد لگ و کندی سرعت خواهید بود و عملکرد موبایل بی‌ثبات می‌باشد.

رزولوشن بالای صفحه نمایش این دستگاه مطمئناً یک مزیت اساسی به حساب می‌آید اما متأسفانه در هنگام اجرای بازی‌ها تأثیر منفی زیادی می‌گذارد. در واقع اگر نتوانید رزولوشن یک بازی را به 720p کاهش دهید، نخواهید توانست آن را با سرعت مناسبی اجرا کنید. البته منظور ما این نیست که این موبایل از نظر گیمینگ خوب کار نمی‌کند بلکه فقط باید انتظاراتتان را از این تلفن همراه در حد و اندازه معمولی پایین بیاورید.

در آزمایش‌هایی که در آنها نمایشگر با رزولوشن 720p کاملاً روشن است، برتری از آنِ گوشی‌هایی نظیر Realme 7i، گلکسی A21s، موتو جی 9 پلی و Poco M3 می‌باشد.

در نهایت، با در نظرگیری تمامی جوانب، عملکرد پوکو ام 3 در آزمایش AnTuTu کاملاً مطابق انتظار و مناسب بود.

 

کاملاً مشخص است که Poco M3 سریع‌ترین گوشی اندرویدی نیست ولی از طرفی سرعتش پایین هم نخواهد بود بلکه فقط می‌تواند کارها را به خوبی انجام دهد حال می‌خواهد این فعالیت اجرای اپلیکیشن آفیس یا اجرای بازی باشد. فقط باید تنظیمات گرافیکی را به خوبی مشخص و انتظاراتتان از سریع اجرا کردن برنامه‌ها در حد و اندازه معقول پایین نگه دارید.

در زمان انجام دادن فعالیت‌های مختلف، به خوبی کندی عملکرد و سرعت موبایل را احساس خواهید کرد ولی با این وجود این اتفاق تأثیر منفی بر نحوه کارایی شما با گوشی نخواهد گذاشت. توجه داشته باشید که دارید یک موبایل 140 یورویی می‌خرید که نمایشگرش رزولوشن بالایی دارد و طبیعتاً رخ دادن این اتفاقات نیز کاملاً طبیعی می‌باشد؛ در واقع با خرید این گوشی در عمل انجام شده قرار گرفته‌اید.

خبر خوب این است که Poco M3 در زمان انجام شدن کارها داغ نمی‌کند و عملکردش هم افت نخواهد کرد مگر آنکه بازی خیلی گرافیکی اجرا و یا اپلیکیشن سنگینی را باز کنید. این دستگاه همیشه تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا کاری که از او خواسته شده را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

دوربین

پوکو ام 3 مجهز به دوربین عقب سه‌گانه است اما امکانات این ماژول کاملاً ساده و مبتدی هستند. لنز اصلی این بخش 48 مگاپیکسلی بوده و همراهی‌کننده آن هم دو لنز مکرو 2 و تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی می‌باشند. یک فلاش LED هم در کنار آنها حضور یافته است.

لنز اصلی و 48 مگاپیکسلی کواد بایر این دستگاه دارای دریچه دیافراگم f/1.8 بوده و سایز هر پیکسل آن به 0.8 پیکسل می‌رسد و مجهز به تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) است. لازم به ذکر است که حالت عکسبرداری در شب برای این لنز در نظر گرفته شده است.

لنز مکرو 2 مگاپیکسلی هم دریچه دیافراگم f/2.4 داشته و هر پیکسل آن 1.75 میکرومتر سایز دارد اما در آن خبری از فناوری فوکوس خودکار نیست.

در نهایت به لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌رسیم.

لنز سلفی هم 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.1 بوده و در آن فوکوس ثابت است.

 

اپلیکیشن دوربین

نرم‌افزار دوربین همانی است که پیش از این در MIUI دیده بودیم و این یعنی برای سوئیچ کردن میان حالات مختلف می‌بایست انگشتتان را به سمت راست یا چپ بکشید اما توجه داشته باشید که در این موبایل، حالت مکرو به قسمت دیگری منتقل شده است. ضمن اینکه میانبری برای زوم و بزرگنمایی در اینجا در نظر گرفته نشده است.

در دیگر سمت منظره‌یاب، می‌توانید دکمه روشن یا خاموش کردن فلش، دکمه HDR، دکمه فعالسازی هوش مصنوعی، افکت‌های زیبایی و سایر فیلترها را ببینید. در منوی همبرگری شکل هم آپشن‌های متعددی جای‌گیری کرده‌اند که یکی از آنها حالت مکرو و دیگری میانبر تنظیمات می‌باشد. چیزی که نمی‌توانید آن را در این قسمت ببینید، دکمه تنظیم رزولوشن خروجی تصاویر است.

یک حالت پرو هم برای لنز اصلی در نظر گرفته شده تا امکان عکسبرداری با کیفیت 48 مگاپیکسلی فراهم گردد و سرعت شاتر به 30 عدد در ثانیه افزایش یافته و مقدار ISO را به 4000 برسانید.

 

کیفیت تصاویر

عکس‌های 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض گرفته شده با لنز اصلی برای یک گوشی متعلق به طبقه میان‌رده فوق‌العاده است به خصوص آنکه این موبایل در شرایطی که آب و هوا نحوه نورپردازی را تحت تأثیر منفی قرار داده، بسیار عالی کار می‌کند. در این تصاویر جزئیات زیاد، شفافیت کافی و کنتراست بالاست. رنج دینامیک هم در حد معمولی قرار دارد اما مقدارش کم نخواهد بود. رنگ‌ها گرمتر از چیزی که باید، به نظر می‌آیند اما باز هم سرزنده بودنشان را حفظ کرده‌اند.

فرآیند کاهش نویز به خوبی انجام شده و یکی از دلایلی است که در این تصاویر جزئیات به اندازه کافی به ثبت رسیده‌اند. البته فرآیند نرم‌افزاری پردازش عکس‌ها کمی نویز از خودش باقی می‌گذارد ولی در عین حال، به افزایش مقدار جزئیات نیز کمک شایانی می‌کند.

در گوشه و کنار تصاویر نوعی کشیدگی یا تار شدگی از تصاویر به چشم می‌خورد اما باز هم می‌توانیم کیفیت این تصاویر را تحسین کنیم. در واقع انتظار می‌رفت عکس‌هایی که با یک گوشی متعلق به این رده می‌گیریم، کیفیت به مراتب بدتری داشته باشند.

در منظره‌یاب یک گزینه تصویربرداری با هوش مصنوعی وجود دارد که محیط را شناسایی کرده و فاکتورهای مختلف را بر اساس آن تنظیم می‌کند. متأسفانه تنها مزیت این گزینه افزایش کنتراست و اشباع‌شدگی رنگ‌ها می‌باشد و باعث می‌شود کیفیت تصاویر به شکل قابل‌توجهی افت کند. پیشنهاد ما خاموش کردن این آپشن است.

یک حالت عکسبرداری با کیفیت 48 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، ناچاریم اعتراف کنیم که مورد استفاده آن مشخص نیست. این تصاویر در واقع همان 12 مگاپیکسلی گرفته شده با لنز اصلی هستند که فقط حجم‌شان بیشتر شده وگرنه کیفیت مناسبی ندارند.

در قاب پشتی یک لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق حضور یافته که تنها زمانی به کار می‌رود که می‌خواهید تصاویر پرتره بگیرید. به نظر می‌رسد Poco M3 به خوبی توانسته از این سنسور بهره ببرد زیرا سوژه از پس‌زمینه به خوبی تشخیص داده شده و نمای پشتی او هم کاملاً تار شده است. تصاویر پرتره همچون خروجی‌های لنز اصلی جزئیات زیادی داشته و فکر می‌کنیم همه خریداران این گوشی از کیفیت آنها شگفت‌زده خواهند شد.

لنز 2 مگاپیکسلی مکرو روی کاغذ ویژگی جذابی به نظر می‌آید ولی استفاده از آن کابوسی بیش نیست. فوکوس این سنسور روی 4 سانتی‌متر ثابت بوده و از هر 6 یا 7 عکسی که می‌گیرد، یکی‌شان خوب درمی‌آید. زمانی که در صحنه نور کافی وجود دارد، عکس‌های مکرو جزئیات زیاد و نویز کمی را به ثبت می‌رسانند ولی کنتراست قابل قبول نیست. متأسفانه وقتی نور کافی نمی‌تابد، نویز به شدت افزایش می‌یابد و عکس‌ها غیرقابل استفاده می‌گردد.

به طور کلی عملکرد دوربین Poco M3 در روز و شرایطی که نور کافی وجود دارد عالی است. حال باید دید در شب‌ها عملکردش چگونه خواهد شد.

تصاویر ثبت شده در شرایط کم نور و شب‌ها کیفیت معمولی دارند. مقدار جزئیات آنها در حد معمول است و عکس‌ها زیاد تار نیستند اما تیره و نویزدار هستند. رنگ‌ها بسیار کشیده شده و کنتراست با مقدار ایده‌آل خودش فاصله زیادی دارد.

اگر تصمیم بگیرید که گزینه HDR را در این شرایط روشن کنید، خواهید دید که تفاوت خاصی ایجاد نمی‌گردد.

گزینه عکسبرداری با هوش مصنوعی هم کنتراست و دقت رنگ‌ها را افزایش می‌دهد و همزمان با آپشن HDR نیز قابل استفاده خواهد بود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این گزینه را حین عکسبرداری در شب به صورت پیش‌فرض روشن نگه دارید چرا که تصاویر روشن‌تر می‌شوند و قسمت‌های نورانی‌تر بهتر به نظر می‌آیند و تولید نور به شکل قابل‌توجه‌تری صورت می‌پذیرد و در حالی که مقدار جزئیات کافی است اما کیفیت تصاویر گرفته شده با آن با تصاویر گرفته شده در حالت استاندارد یکسان است.

لنز اصلی Poco M3 از گزینه عکسبرداری در شب (Night Mode) پشتیبانی می‌کند و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که پس از غروب خورشید حتماً از آن استفاده نمایید زیرا در مجموع لوکیشن مدنظر را روشن‌تر کرده و قسمت‌های نورانی که پخش شده‌اند را تحت کنترل خودش در می‌آورد. نسبت به تصاویر معمولی هم الگوریتم‌های کاهش نویز آن بهتر کار می‌کنند و در حالی که جزئیات را کامل از بین می‌برد ولی به طور کلی عملکردش قابل قبول است. این عکس‌ها در صفحه نمایش گوشی یا در شبکه‌های اجتماعی کیفیت مناسبی دارند.

 

کیفیت تصاویر سلفی

Poco M3 یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.1 و فوکوس ثابت دارد که در خروجی‌های آن جزئیات قابل قبول و کنتراست و دقت رنگ معمولی است. نویز در آنها دیده می‌شود و رنج دینامیک برای یک گوشی میان‌رده عالی است. شاید بعضی وقت‌ها که دارید در فضاهای سربسته عکسبرداری می‌کنید، گوشی نتواند منابع نوری را به خوبی تشخیص دهد به همین دلیل روی چهره‌تان نوعی افکت ابر و بادی به وجود خواهد آمد.

حالت پرتره برای دوربین سلفی نیز تعبیه شده و در مجموع عملکردش در یک لنز که فوکوس ثابتی دارد، قابل قبول است. اگر موهای شما زیاد بلند نیستند یا مدل خاصی ندارند و تار شدن برخی از اعضای بدن مانند گوش یا بینی برایتان اهمیت ندارد، خروجی کار رضایت‌تان را جلب خواهد کرد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

گوشی مورد بحث ما می‌تواند نهایتاً ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند بنابراین خبری از گزینه 4K یا ثبت 60 فریم در هر ثانیه نیست.

بیت‌ریت ویدیوها 20 مگابیت بر ثانیه بوده و صداها با کیفیت استریو با بیت‌ریت نسبتاً پایین 96 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند. همچنین، Poco M3 از تکنولوژی ثابت‌سازی الکترونیکی بهره نمی‌برد.

کیفیت فیلم‌های ضبط شده با دوربین اصلی از نظر مقدار جزئیات معمولی بوده و رنج دینامیک پایین است و کنتراست و دقت رنگ‌ها هم مناسب خواهد بود.

 

رقبا و آلترناتیوها

Poco M3 بر خلاف پایین‌رده بودنش ولی امکانات گوشی‌های میان‌رده را ارائه کرده است. این موبایل یک نمایشگر رزولوشن بالا، دوربین توانمند، اسپیکرهای استریو، چیپست قدرتمند، باتری بادوام و تکنولوژی شارژ سریع دارد و از همه مهمتر آنکه، تمامی این قابلیت‌های فوق‌العاده با قیمت 150 تا 170 یورویی به فروش می‌رسند.

برای این دستگاه، به طور کلی 4 رقیب جدی وجود دارد که قیمت‌شان تقریباً با آن یکی است و طبیعتاً دو عدد از آنها هم ساخت خودِ شیائومی هستند.

ردمی 9 (Redmi 9) یا ردمی نوت 9 (Redmi Note 9) دو آلترناتیو عالی با نمایشگرهای نسبتاً بزرگ هستند که عملکرد مشابهی داشته و دوام باتری‌شان فوق‌العاده است و از نظر مصرف انرژی خوب کار می‌کنند. به علاوه، دوربین آنها که در قاب پشتی قرار دارد نیز چهارگانه است.

در این بین، ردمی 9 گوشی ارزان‌تری است که مدل دارای رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن با قیمت 120 یورویی فروخته می‌شود و قیمت مدل دارای رم 4 و حافظه ذخیره‌سازی 64 گیگابایتی آن تقریباً به اندازه قیمت Poco M3 می‌باشد. البته این دستگاه یک لنز اولترا واید اضافه و رادیو FM دارد اما به حالت عکسبرداری در شب یا اسپیکرهای استریو مجهز نیست.

ردمی نوت 9 نسبت به ردمی 9 دوربین باکیفیت‌تری دارد و بر خلاف پوکو ام 3 به یک لنز اولترا واید مجهز شده است. این موبایل حالت عکسبرداری در شب دارد اما از نظر اسپیکرهای استریو یا دوام باتری یارای رقابت با Poco M3 را نخواهد داشت. در سمت دیگر، مدل دارای رم 3 با حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن به اندازه دستگاه مورد بحث ما قیمت خورده است.

دو رقیب دیگر را Realme ساخته که عبارتند از Realme 7i و Realme 7. این دو موبایل با مشکل موجودیت روبه‌رو هستند بنابراین در هر کشوری فروخته نمی‌شوند به همین دلیل پیش از خرید آنها باید مطمئن شوید آیا در محل سکونتتان به فروش می‌رسند یا خیر.

Realme 7i نمایشگری با نرخ بازسازی 90 هرتزی و رزولوشن 720p دارد ولی از همان تراشه اسنپدراگون 662 بهره می‌گیرد. لنز اصلی آن 64 مگاپیکسلی بوده و از حضور یک لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی هم سود می‌جوید. ظرفیت باتری آن به 5000 میلی‌آمپر بر ساعت می‌رسد و از تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی نیز پشتیبانی می‌کند و اندازه Poco M3 قیمت دارد. به خاطر صفحه نمایش رزولوشن پایینش و نرخ بازسازی 90 هرتزی، Realme 7i نه تنها افت سرعت نخواهد داشت بلکه بسیار روان‌تر خواهد بود. البته در آن خبری از اسپیکرهای استریو نیست و همان‌طور که گفتیم، در هر کشوری فروخته نمی‌شود.

اگر هم Realme 7i در کشور محل سکونت شما یافت نمی‌شود، می‌توانید سراغ Realme 7 بروید. این دستگاه با قیمت 179 یورویی یک آلترناتیو وسوسه‌کننده به حساب می‌آید ولی به خاطر نمایشگر LCD با رزولوشن 1080p، نرخ بازسازی 90 هرتزی، قابلیت ضبط ویدیوهای 4K، لنز اولترا واید، باتری 5000 میلی‌آمپری و تراشه گیمینگ هلیو G95T رقیب سرسختی برای Poco M3 خواهد بود.

 

نظر نهایی

با قیمت 149 یورویی، Poco M3 گوشی بالارده یا فوق‌العاده‌ای نیست. در حالی که این موبایل NFC، لنز اولترا واید و رابط کاربری کندی دارد اما صفحه نمایش درخشان، دوام باتری بی‌رقیب و طولانی‌مدت، اسپیکرهای استریو و دوربین اصلی آن سبب شگفتی ما خواهند شد.

Poco M3 را می‌توانید به عنوان یک دستگاه گیمینگ نیز خریداری کنید ولی توجه داشته باشید که باید رزولوشن و تنظیمات گرافیکی گیم مدنظر را روی کمترین حالت ممکن بگذارید. اگر این کارها را کردید، امکان اجرای بازی PUBG را خواهید داشت.

پوکو ام 3 در مجموع یک دستگاه همه چیز تمام است. رقابت ادامه‌دار میان شیائومی و Realme سبب شده تا محدودیت‌های موجود بر سر راه گوشی‌های پایین‌رده برداشته شود و حالا می‌توانیم در بازار موبایل‌هایی را پیدا کنیم که نقصی نداشته و بین 100 تا 150 یورو قیمت خورده‌اند و با امکاناتی مانند صفحه نمایش رزولوشن بالا و بزرگ، دوربین باکیفیت و توانمند و دوام باتری طولانی‌مدت توجهمان را به سمت خودشان جلب کنند. با این اوصاف، خوشبختانه Poco M3 یک گوشی پایین‌رده قابل احترام خواهد بود.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش 6.53 اینچی بزرگ با رزولوشن 1080p و کنتراست فوق‌العاده
  • شیوه طراحی خاص و منحصربفرد
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • کیفیت صدای زیاد به خاطر وجود اسپیکرهای استریو
  • قابل قبول بودن کیفیت تصاویر استاندارد و پرتره
  • آسان بودن شیوه استفاده از رابط کاربری MIUI 12
  • امکان استفاده به عنوان دستگاه گیمینگ با تنظیم رزولوشن روی 720p و کاهش تنظیمات گرافیکی
  • دارای جک هدفون 3.5 میلی‌متری، محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD، سنسور IR و رادیو FM

 

نقاط ضعف

  • نداشتن NFC
  • سرعت نسبتاً پایین شارژر
  • کندی سرعت رابط کاربری در برخی از مواقع
  • نبود لنز اولترا واید
  • کیفیت معمولی تصاویر گرفته شده با لنز مکرو
  • کیفیت معمولی تصاویر سلفی
  • کیفیت معمولی ویدیوهای ضبط شده

لوازم جانبی گوشی پوکو M3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی شیائومی Poco M3"

  1. سلام خسته نباشید واقعاً حرف نداره قیمت مناسب با امکانات مورد دلخواه سپاس و خدا قوت به همه زحمت کشای شیائومی