نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال (HMD Global) در نمایشگاه IFA سال 2019 از چند گوشی رونمایی کرد که دو عدد از آنها حالت نوستالژیک داشتند و دو عدد دیگر هم نوکیا 7.2 و نوکیا 6.2 نامیده می‌شدند.

مدل نوکیا 6.2 تفاوت چندانی با نوکیا 7.2 ندارد و در آن همان نمایشگر باکیفیت IPS LCD که از سیستم پخش تصاویر HDR 10 پشتیبانی می‌کند و همان سه لنز به عنوان دوربین عقب وجود دارد ولی به خاطر برخی امکانات ضعیف‌تر نظیر دوربین سلفی و چیپ‌ست معمولی‌تر، قیمتش پایین‌تر از برادر بزرگ‌ترش می‌باشد.

این گوشی از صفحه نمایش 6.3 اینچی PureDisplay از نوع IPS LCD و با رزولوشن 1080 پیکسلی استفاده می‌کند و همان‌طور که گفتیم، می‌تواند تصاویر را با کیفیت HDR 10 پخش نماید. در بالای این پنل و درون ناچ قطره‌ای شکل، یک لنز 8 مگاپیکسلی جای گرفته و قاب پشتی نیز محل قرارگیری سه لنز اصلی، اولترا واید و تشخیص عمق است. ظرفیت باتری این موبایل به 3500 میلی‌آمپر بر ساعت می‌رسد و مطابق معمول، سیستم عامل آن نسخه خام اندروید 9 پای می‌باشد تا هیچ اپلیکیشن اضافه‌ای در این دستگاه به چشم نخورد و کاربران بتوانند از همان رابط کاربری اصلی و اورجینال اندروید بهره ببرند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

شاید بتوانیم چیپ‌ست اسنپدراگون 636 را بزرگ‌ترین نقطه ضعف نوکیا 6.2 بدانیم چرا که وقتی دو سال پیش هم معرفی شد، نتوانست آن‌طور که باید و شاید عملکرد سریعی از خود به ثبت برساند بنابراین این‌بار هم چندان نسبت به آن امیدوار نیستیم.

علی‌رغم پردازنده نسبتاً ضعیف، نوکیا 6.2 ظاهر جذابی دارد به همین دلیل شانس آن برای برنده شدن در رقابت با گوشی‌های هم‌تراز بسیار بالاست.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

اچ‌ام‌دی گلوبال این محصولش را درون یک جعبه نسبتاً بزرگ گذاشته و به همراه خودِ گوشی، یک شارژر 10 واتی، یک کابل USB-C و یک جفت هدفون معمولی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

متأسفانه این‌بار خبری از گارد ژله‌ای یا گلس محافظ صفحه نیست.

طراحی

یک وجه اشتراک در تمامی گوشی‌های برند نوکیا که توسط شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال ساخته شده‌اند وجود دارد و آن هم فاکتوری است به نام زیبایی. در اینجا نوکیا 6.2 هم از این قانون پیروی می‌کند و با طراحی چشم‌نوازی که دارد، توجهات را به سمت خود جلب خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

این دستگاه یک پوشش دوگانه شیشه‌ای و یک فریم فلزی دارد و هنگامی که روی سطوح صاف و صیقلی قرار می‌گیرد تنها برآمدگی که احساس می‌شود، دایره مربوط به دوربین عقب است.

در جلو شاهد حضور یک نمایشگر 6.3 اینچی IPS LCD با ناچ قطره‌ای هستیم تا از این نظر تفاوت زیادی میان این مدل با نوکیا 7.2 وجود نداشته باشد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

در اطراف صفحه نمایشی که می‌تواند تصاویر را با کیفیت HDR 10 پخش کند، حاشیه‌های مشکی رنگی به چشم می‌خورند که البته چندان ضخیم نیستند. خودِ کمپانی سازنده ادعا نکرده که این محصولش بدون نوار اطراف نمایشگر است بنابراین ما هم نسبت به این موضوع حساسیت به خرج نمی‌دهیم.

درون بریدگی بالای نمایشگر، یک لنز 8 مگاپیکسلی حضور یافته که در مقایسه با دوربین سلفی نوکیا 7.2 که 20 مگاپیکسلی بود، ضعیف‌تر است. در بالای دوربین ثانویه هم بریدگی بسیار باریک اسپیکر مشاهده می‌شود که احتمالاً به خاطر نازکی بیش از حد آن، متوجه حضورش نخواهید شد.

در مجموع، جلو و عقب نوکیا 6.2 توسط پوشش گوریلا گلس 3 محافظت شده است.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

کمپانی فنلاندی این دستگاه را به رنگ‌های مشکی و سفید تولید کرده و همان‌طور که از روی تصاویر هم می‌توان برداشت کرد، این گوشی بسیار درخشان و لغزنده است اما زیبایی خاصی که دارد، باعث می‌شود این موضوعات فراموش شوند. متأسفانه اثرات انگشت به راحتی روی قاب پشتی باقی می‌مانند هرچند در نمونه سفید رنگ این گوشی، آلودگی‌ها کمتر به چشم می‌خورند.

برآمدگی دایره‌ای شکل موجود در عقب این موبایل محل قرارگیری لنزهای اصلی 16 مگاپیکسلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق و فلاش LED است. از آن جایی که این برآمدگی تقریباً در وسط قرار گرفته، وقتی گوشی را روی یک سطح صاف می‌گذاریم، لرزش چندانی نخواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

در قسمت عقبی این دستگاه و دقیقاً زیر دوربین اصلی، یک سنسور اسکنر اثر انگشت به کار رفته و رنگ آن هم شبیه رنگ قاب گوشی می‌باشد. سرعت این حسگر چندان زیاد نیست ولی دقت آن بسیار بالاست.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، پنل‌های شیشه‌ای صاف و صیقلی باعث نمی‌شود تا این گوشی خوش‌دست باشد ولی فریم فلزی مشکل موجود را از بین می‌برد. اچ‌ام‌دی به خاطر به کارگیری چنین بدنه‌ای از خودش با ارائه یک دلیل دفاع می‌کند و می‌گوید با ترکیبی از موادی نظیر آلومینیوم و پلی کربنات چنین چیزی را ساخته حال آن‌که در سایت رسمی فقط به فلز اشاره شده است. در واقع، این چارچوب چیزی شبیه پلاستیک و فلز می‌باشد اما به خاطر پوشش مات موجود، لغزندگی آن از بین می‌رود و احساس راحتی را هنگام گرفتن موبایل به کاربر القا می‌کند. با این همه، مهم‌ترین و بهترین بخش نوکیا 6.2 این است که به هیچ وجه شبیه گوشی‌های ارزان‌قیمت نیست و اصلاً احساس نخواهیم کرد که در آن پلاستیک به کار رفته است.

اگر به فریم نگاهی بیندازید، خواهید دید که در بالای آن جک هدفون 3.5 میلی‌متری، در سمت چپ آن اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD و دکمه گوگل اسیستنت و در پایین پورت USB-C و اسپیکر قرار گرفته‌اند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

در سمت راست هم دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور به چشم می‌خورد. یک نکته جالب اینکه در دکمه پاور یک LED به کار رفته تا به عنوان چراغ اعلانات انجام وظیفه کند. البته این نشانگر فقط به رنگ سفید روشن می‌شود ولی با این وجود، باز هم کارایی زیادی خواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

به این نکته هم اشاره کنیم که طول، عرض و ضخامت نوکیا 6.2 به ترتیب 1599*75.1*8.3 میلی‌متر و وزن آن هم 180 گرم است بنابراین در این زمینه نیز تفاهمی میان این موبایل و نوکیا 7.2 وجود دارد.

در مجموع، این گوشی از ظاهر بسیار مدرنی بهره می‌برد و ممکن است بدنه آن ما را یاد دستگاه‌های پرچمدار بیندازد مگر اینکه بخواهیم در مورد حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن حساسیت زیادی به خرج دهیم. البته این موبایل در برابر آب مقاوم نیست ولی باز هم نباید این نقطه ضعف را چندان مهم بدانیم. این تلفن همراه نشان می‌دهد که اچ‌ام‌دی گلوبال توجه خاصی به شیوه طراحی محصولاتش دارد و سعی کرده این قانون را در نوکیا 6.2 هم پیاده کند.

صفحه نمایش

در این محصول نوکیا یک پنل 6.2 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 2280*1080 پیکسلی و نسبت بدنه به تصویر 19:9 به کار رفته و در هر اینچ آن نیز 440 پیکسل حضور یافته است. علاوه بر اینکه نکات گفته با خصوصیات موجود در نوکیا 7.2 یکسان هستند، خودِ نمایشگر نیز می‌تواند تصاویر را با کیفیت HDR 10 پخش کند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

حداکثر روشنایی این صفحه نمایش می‌تواند به 514 نیت برسد ولی چنان‌چه این گزینه را به صورت دستی تغییر دهید، این رقم به 580 نیت افزایش خواهد یافت تا در شرایطی که زیر نور خورشید یا جاهایی که روشنایی بسیار زیاد است قرار داشتید، بتوانید بدون هیچ مشکلی محتواهای در حال پخش را ببینید.

معمولاً در پنل‌های OLED شاهد کنتراست بالایی هستیم ولی همین نمایشگر LCD موجود در این گوشی هم توانست به امتیاز 1525:1 دست یابد تا نشان دهد چیزی از پرچمداران بازار کم ندارد. البته ممکن است در برخی مواقع، در بعضی از قسمت‌های مشکی رنگ موبایل شاهد درخشندگی صفحه نمایش باشید که این موضوع نمی‌تواند چندان حائز اهمیت باشد.

حالا بد نیست در مورد شیوه پخش تصاویر و چگونگی به نمایش درآمدن رنگ‌ها صحبت کنیم. هنگامی که پس از خرید نوکیا 6.2 آن را روشن می‌کنید، ویژگی PureDisplay با حالت رنگی Dynamic به صورت پیش‌فرض فعال می‌باشد. ضمن اینکه یک گزینه جانبی به نام SDR به HDR هم برای افزایش کیفیت روشن شده است. چنان‌چه آپشن اول را روشن نگه دارید، میزان دقت رنگ‌ها در حد معمول خواهد بود ولی چنان‌چه این گزینه را خاموش کنید، گوشی به صورت خودکار DCI-P3 را روشن خواهد نمود تا میانگین تفاوت رنگی به 4.7 برسد و روی بخش‌های سفید و خاکستری هاله آبی رنگی ظاهر گردد.

یک گزینه به نام تنظیم خودکار نور سفید هم هست که خاموش بوده و خودتان می‌توانید آن را روشن کنید. این ویژگی باعث خواهد شد تا هاله آبی رنگ به نمایش درآمده کاهش یابد و تفاوت رنگی نیز به 2.5 برسد و دقت پخش محتواها کم شود. البته این قابلیت تقریباً شبیه گزینه True Tone در آیفون‌های اپل فعالیت می‌کند و بیشتر به درد شرایطی می‌خورد که گوشی در محیط اطراف حضور دارد. در واقع با استفاده از این آپشن می‌توان نور تولیدی نمایشگر را با توجه به دمای محیط تنظیم کرد و رنگ‌ها را طبیعی‌تر جلوه داد. واقعیت آن است که اگرچه این ویژگی در مواجهه با نور خورشید عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد ولی نمی‌تواند در همه شرایط انتخاب ایده‌آلی باشد چرا که با توجه به جایی که قرار می‌گیرد، متفاوت ظاهر خواهد شد.

نوکیا مدعی شده که این محصولی که تولید کرده همچون برادر بزرگ‌تر خود (یعنی نوکیا 7.2) می‌تواند تصاویر را با کیفیت HDR 10 پخش کند ولی برخی از افراد تا کنون نتوانسته‌اند ویدیوهای یوتیوب و نتفلیکس را با این کیفیت مشاهده نمایند و موفق شده‌اند این فیلم‌ها را با کیفیت SDR ببینند.

دوام باتری

با خرید نوکیا 6.2 صاحب گوشی می‌شوید که از یک باتری 3500 میلی‌آمپر بر ساعت بهره می‌برد. همراه با این موبایل یک شارژر 10 واتی به فروش می‌رسد که می‌تواند 35 درصد باتری را در عرض 30 دقیقه شارژ و قادر خواهد بود در مدت 2 ساعت، تمام منبع نیرو را پر کند. متأسفانه این دستگاه از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند بنابراین همین شارژر 10 واتی بهترین انتخاب برای آن به شمار می‌رود.

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، چنان‌چه با نوکیا 6.2 وبگردی کنید، باتری آن به میزان 10 ساعت دوام خواهد آورد و اگر با آن فیلم ببینید، دوام آن به 8.5 ساعت خواهد رسید. ضمن اینکه میانگین زمان استندبای هم به 73 ساعت می‌رسد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

اسپیکرها

در این محصول کمپانی فنلاندی یک اسپیکر به کار رفته که صداها را از دو بریدگی موجود در پایین به بیرون پرتاب می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

میزان بلندی صدایی که از اسپیکرها به گوش می‌رسد معمولی است و در مجموع امتیاز قابل قبولی به دست می‌آید. البته کیفیت صداها چندان بالا نیست و فقط در زمان تماس‌های ورودی می‌توانیم متوجه شفافیت اصوات باشیم وگرنه در زمینه پخش آهنگ‌ها و فایل‌های صوتی توفیق چندانی به دست نمی‌آید.

کیفیت صدا

هنگام گوش دادن به صداهای پخش شده از طریق هدفون‌ها و جک 3.5 میلی‌متری، باید نوکیا 6.2 را گوشی قابل احترامی از نظر کیفیت صوت بدانیم. در سمت دیگر، چنان‌چه یک اسپیکر اکسترنال به این موبایل وصل کنید، وضوح افزایش می‌یابد و نکته منفی که وجود دارد به استریو نبودن اسپیکرها مربوط می‌شود که باعث می‌گردد خروجی نهایی نمره معمولی کسب کند.

متأسفانه فرقی نمی‌کند که اسپیکر اکسترنال به گوشی وصل کنید یا هدفون چرا که با افزایش صدا به بیشترین مقدار ممکن، نویزهایی شنیده خواهد شد بنابراین اگر از آن دسته از افرادی هستید که همیشه در گوش خود هندزفری می‌گذارید، نباید انتظاراتتان را از این موبایل بالا ببرید.

سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از شاخص‌های بارز گوشی‌های نوکیا در طی چند سال اخیر، استفاده از ورژن خام نسخه‌های مختلف اندروید بوده است. بر این اساس، مدل 6.2 نیز چنین سیستم عاملی دارد و این یعنی خبری از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده متعدد نیست. یک خبر خوب دیگر در مورد چنین پلتفرمی آن است که به موقع بروزرسانی‌های نرم‌افزاری برای آن منتشر می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

ابتدایی‌ترین نسخه ویژگی تطبیق نور نمایشگر با محیط اطراف در نوکیا 6.2 به کار رفته و در کنار آن هم گزینه نمایش اعلانات هنگام قفل بودن دستگاه قرار گرفته است بنابراین نه قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن وجود دارد و نه قابلیت برداشتن موبایل برای روشن شدن نمایشگر. اگر بخواهیم در این قسمت به یک نقطه قوت اشاره کنیم، باید چراغ LED اعلانات موجود در دکمه پاور را به یاد بیاوریم.

امنیت دستگاه از طریق سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی و ویژگی تشخیص چهره مبتنی بر دوربین سلفی تأمین می‌شود. حسگر نامبرده، دقیقاً همان‌طور که انتظار می‌رفت کار می‌کند و این یعنی هم قابل اعتماد است و هم سریع ولی با این وجود، نمی‌توانیم آن را جزو برترین موارد موجود در گوشی‌های بازار به شمار بیاوریم. آپشن امنیتی دوم هم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد اما باید توجه داشته باشید که هم امنیت کمتری دارد و هم سرعتش پایین‌تر است.

زمانی که قفل نمایشگر را باز می‌کنید، با محیط نرم‌افزاری بسیار ساده‌ای از اندروید مواجه می‌شوید که خودِ گوگل آن را طراحی کرده است. با این حساب، در پایین و در میان دکمه‌های ناوبری، لمس علامت شبیه قرص کپسول، شما را به هوم اسکرین می‌آورد و گذاشتن انگشت روی آن و کشیدن به سمت راست به عقب بازمی‌گردد و اگر همین کار را تکرار کنید و در مرحله آخر انگشت خود را روی دکمه هوم اسکرین قرار دهید، میان دو اپلیکیشن اخیر باز شده سوئیچ خواهید شد. در نهایت کشیدن انگشت از روی دکمه هوم اسکرین به سمت راست، رابط کاربری سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها را نشان خواهد داد.

حال اگر انگشت را کمی از پایین نمایشگر به سمت بالا بکشید، دیگر گزینه سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها پخش خواهد شد. در مرحله بعد چنان‌چه انگشتتان را به مقدار بیشتر به سمت بالا بکشید، منوی اپلیکیشن‌ها مشاهده می‌گردد. در انتها یک دکمه بازگشت دیده می‌شود که قرار است با انتشار اندروید 10 جای خود را به شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات بدهد.

نرم‌افزارهای پیش‌فرض و از قبل نصب شده پخش فایل‌های چندرسانه‌ای، همگی محصولات گوگل هستند. بنابراین برنامه‌های Photos، Google Play Music و Calendar به ترتیب برای اجرای تصاویر و ویدیوها، فایل‌های صوتی و مشاهده تقویم به کار خواهند رفت. ضمن اینکه یک برنامه مدیریت فایل نیز وجود دارد که با گوگل درایو همگام‌سازی می‌گردد. به علاوه، اپلیکیشن رادیو FM هم در اختیار کاربران قرار گرفته است.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

قدرت نوکیا 6.2 توسط چیپ‌ست کووالکوم اسنپدراگون 636 تأمین می‌شود که دو سال پیش شاید یک پردازنده قدرتمند به شمار می‌رفت ولی امروز دیگر کارایی خودش را از دست داده است. البته تراشه مذکور انتخاب بدی نیست ولی باید قبول کرد که گزینه‌های بهتری از آن در موبایل‌های ارزان قیمت به کار رفته است. در نهایت نوکیا این دستگاه را با 3 یا 4 گیگابایت رم تولید کرده که با توجه به مدل خریداری شده، حافظه داخلی آن به 32، 64 و یا حتی 128 گیگابایت می‌رسد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

در این چیپ‌ست هشت هسته‌ای، چهار هسته Kryo 260 Gold با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتزی و چهار هسته Kryo 260 Silver با نهایت سرعت 1.6 گیگاهرتزی وجود دارد. پردازنده گرافیکی هم Adreno 509 می‌باشد.

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده نظیر Geekbench، نوکیا 6.2 با پردازنده نسبتاً قدیمی موجود در رده‌های پایین جای گرفت تا از سایر رقبای خود ضعیف‌تر باشد. ضمن اینکه مدل نوکیا 7.2 به خاطر بهره‌مندی از چیپ‌ست اسنپدراگون 660 سرعت و قدرت بیشتری دارد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

در زمینه عملکرد گرافیکی هم این موبایل حرف زیادی برای گفتن نداشت تا باز هم دستگاه‌های هم‌رده از او بهتر کار کرده باشند.

در نهایت به آزمایش‌های AnTuTu می‌رسیم و باز هم متأسفانه نمی‌توانیم نقطه قوتی پیدا کنیم.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

با امتیازات به دست آمده، باید یک خبر خوب و یک خبر بد را در مورد نوکیا 6.2 بدهیم. ابتدا به خبر خوب اشاره می‌کنیم و می‌گوییم که این دستگاه به هیچ عنوان داغ نخواهد کرد بلکه حرارتی که به خاطر اجرای بازی‌های سنگین تولید می‌شود معمولی خواهد بود بنابراین سیستم عامل اندروید و سایر برنامه‌ها با سرعت قابل قبولی اجرا خواهند شد.

و اما خبر بد اینکه اسنپدراگون 636 دیگر قدیمی شده و به همین خاطر نباید محصول نوکیا را موبایل قدری برای سایر رقبا بدانیم. ضمناً، این موضوع در مورد پردازنده گرافیکی هم تا حدودی صادق است.

دوربین

در نوکیا 6.2 سه لنز به عنوان دوربین عقب انجام وظیفه می‌کنند. بدین ترتیب، سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8، سنسور دوم 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.2 و قابلیت پوشش زاویه 118 درجه‌ای و سنسور سوم 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق است.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

اپلیکیشن دوربین این موبایل شباهت زیادی با برنامه‌های موجود در سایر گوشی‌های تولید شده توسط نوکیا دارد ولی تغییرات کوچکی در آن به وجود آمده است. به هر حال، کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست حالات مختلف را به نمایش درمی‌آورد که البته انجام این کار با ضربه زدن روی آپشن مدنظر به صورت مستقیم نیز امکان‌پذیر است. گزینه‌هایی که کاربرد کمتری دارند، به خاطر پیچیدگی کمتر رابط کاربری نرم‌افزار به زیرمجموعه‌های آیکون مربع شکل تبدیل شده‌اند.

کشیدن انگشت از بالا به پایین یا برعکس، باعث نخواهد شد تا میان دوربین‌ها سوئیچ گردد بنابراین باید از همان دکمه تعبیه شده استفاده کنید.

هنگام استفاده از دوربین عقب، ماژولی شبیه به درخت را مشاهده خواهید کرد که حق انتخاب میان لنزهای اولترا واید و اصلی را به وجود می‌آورد.

زمانی که در حالت عکسبرداری (Photo) هستید، گزینه‌های زیادی در سمت مخالف دکمه شاتر جای‌گیری کرده‌اند که عبارتند از فلاش، تایمر، PIP (تصویربرداری به صورت همزمان با دوربین عقب و جلو)، تنظیمات، تصاویر متحرک و . . . . در کنار دکمه تغییر حالت، گزینه عکسبرداری با فیلتر زیبایی (Beauty) مشاهده می‌شود که می‌توانید اعداد آن را از میان 0 تا 10 عوض کنید بنابراین درست مانند موبایل‌های چینی، امکان تنظیم دقیق هر یک از پارامترهای این آپشن فراهم نشده است.

حالت پیشرفته (Pro) را نیز می‌توانید با کشیدن انگشت از پایین به بالای دکمه شاتر فعال نمایید. این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا یکی از آپشن‌های تعادل نور سفید، فوکوس دستی، ISO، سرعت شاتر و میزان نورپردازی را تغییر دهید.

کیفیت تصویر

تصاویر گرفته شده در روز به وسیله دوربین اصلی کیفیت معمولی دارند. علی‌رغم اینکه جزئیات به خوبی مشاهده می‌شوند ولی نویز زیادی به چشم می‌خورد و تعادل نور سفیدی و دقت رنگ چندان تعریفی نیست. ضمن اینکه رنج دینامیک هم در بهترین حالت، معمولی است.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

با خرید نوکیا 6.2 و تصویربرداری با لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید، تصاویر نسبتاً باکیفیتی می‌گیرید. حالت HDR خودکار (Auto HDR) در اکثر اوقات کار می‌کند و باعث بالا رفتن رنج دینامیک می‌شود و آن مقدار نویزی که در زمان خاموش بودن گزینه HDR به ثبت می‌رسد هم از بین می‌رود. برای چنین دوربینی، این میزان جزئیات قابل قبول است و غالباً دقت رنگ‌ها نیز بالا می‌باشد به طوری که امکان دارد این لنز را برتر از سنسور اصلی دوربین عقب بدانید.

تکنولوژی تصحیح خودکار تحریف دوربین، در مواقعی که لازم است فعال می‌شود ولی در نهایت منجر به کشیدگی تصاویر می‌گردد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

عکس‌های گرفته در شرایط کم نور توسط دوربین عقب کیفیت زیادی ندارند چرا که در آنها نویز زیادی دیده می‌شود، جزئیات از بین رفته‌اند و رنگ‌ها هم چندان با دقت نیستند. در مجموع حتی با روشن شدن گزینه HDR خودکار نیز هر نقطه‌ای از تصویر حالت ابر و باد به خود می‌گیرد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

گزینه تصویربرداری در شب (Night Mode) باعث می‌شود تا قسمت‌های نورانی کم و بیش بهتر به چشم بیایند و کیفیت رنگ‌ها افزایش یابند هرچند در نهایت تصاویری که می‌گیرد نویز دارند.

به خاطر داشته باشید که برای بهره‌مندی از گزینه نامبرده، باید گوشی را به مدت 2 تا 3 ثانیه نگه دارید و پس از آن هم بین 5 تا 7 ثانیه زمان خواهد برد تا عکس‌ها پردازش و ذخیره شوند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

عکس‌های گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید به هیچ وجه کیفیت خوبی ندارند چرا که نویز زیادی در آنها دیده شده و جزئیاتشان نیز بسیار پایین است و رنگ‌ها کشیده شده‌اند.

گزینه عکسبرداری در شب اگرچه نویز را کاهش می‌دهد و جزئیات را به ثبت می‌رساند ولی رنگ‌ها را به صورت اشباع‌شده نشان می‌دهد.

تصاویر پرتره

عکس‌های پرتره گرفته شده با نوکیا 6.2 در اکثر مواقع باکیفیت هستند زیرا در آنها سوژه به خوبی شناخته می‌شود هرچند در شرایط پیچیده، این موضوع کم‌رنگ‌تر خواهد شد. خوش‌بختانه این امکان فراهم شده تا مقدار تار بودن پس‌زمینه را کم و زیاد کنید. در مجموع تصاویر پرتره جزئیات زیاد و دقت رنگ بالایی دارند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

تصاویر سلفی

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، این گوشی یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 دارد که در مقایسه با سنسور 20 مگاپیکسلی نوکیا 7.2 ضعیف‌تر است. متأسفانه این حسگر گویا به جای چهره سوژه، فقط روی پس‌زمینه تمرکز می‌کند و فوکوس نیز در آن ثابت می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

حالت پرتره در دوربین سلفی نیز قرار گرفته ولی از آن جایی که تصاویر خوبی گرفته نمی‌شود، بعید است کسی از آن استفاده کند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

ضبط ویدیو

نوکیا 6.2 می‌تواند با لنزهای اصلی و اولترا واید به ترتیب ویدیوهای 4K و 1080p به ثبت برساند. محدودیت لنز دوم به صورت واضح در تنظیمات اپلیکیشن دوربین گفته نشده به طوری که وقتی به گزینه‌های مدیریت نرم‌افزار می‌روید کلمه 4K را می‌بینید ولی در واقع فیلم‌های گرفته شده 1080p هستند. لازم به ذکر است که در هیچ‌کدام از گزینه‌ها، نمی‌توانید از آپشن ضبط 60 فریم بر ثانیه بهره ببرید.

در ویدیوهای با کیفیت 1080p که توسط هر دو لنز ذخیره می‌شوند، سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی وجود دارد ولی در فیلم‌های 4K چنین آپشنی وجود ندارد. ضمن اینکه هیچ دکمه‌ای هم برای خاموش یا روشن کردن این گزینه تعبیه نشده است.

در ویدیوهای 1080p که رزولوشن فول اچ‌دی دارند، بیت‌ریت به 20 مگابیت بر ثانیه می‌رسد حال آن‌که در ویدیوهای 4K این عدد 42 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. گفتنی است که صداها هم با بیت‌ریت 96 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند.

در مجموع فیلم‌های 4K جزئیات را به اندازه کافی نشان می‌دهند ولی در این بین نویز زیادی هم دارند. رنگ‌ها بسیار با دقت هستند و رنج دینامیک نیز در وضعیت خوبی به سر می‌برد.

در مرحله بعد به کیفیت 1080p می‌رسیم که نمی‌توانیم آن را چندان تعریفی بدانیم. رنج دینامیک پایین بوده و جزئیاتی که مشاهده می‌کردیم، حالا از بین رفته و متأسفانه رنگ‌ها اشباع شده‌اند. به نظر می‌رسد افت کیفیت ویدیوها به خاطر سیستم ثابت‌سازی تصاویر باشد.

در ویدیوهای 1080p به ثبت رسیده توسط لنز اولترا واید رنگ‌ها چندان دقیق دیده نمی‌شوند و حتی در شرایطی که همه چیز مهیا شده نیز نوکیا 6.2 عقب‌تر از سایر رقبای خود جای می‌گیرد.

باز هم احتمال می‌دهیم که سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی کیفیت فیلم‌های 1080p را کاهش دهد ولی به طور کلی این فناوری لرزش‌های اضافی را از بین می‌برد و اجازه نمی‌دهد حرکات کوچک دست دوربین را از کاری که می‌کند، منحرف سازد.

جمع‌بندی

نوکیا 6.2 یکی از خوش‌دست‌ترین و زیباترین گوشی‌های بازار است که از نسخه خام اندروید بهره می‌برد و می‌تواند تصاویر پرتره واقعاً باکیفیتی بگیرد. متأسفانه مواردی که گفتیم، تنها نقاط قوت اصلی این موبایل به شمار می‌روند.

در واقع انتظار می‌رفت محصولات میان‌رده و جدید ساخته شده توسط شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال بهتر از این عمل کنند. البته این کمپانی در زمینه شیوه طراحی موبایل‌ها کم نمی‌گذارد ولی از نظر انتخاب چیپ‌ست یا دوربین چندان خوب کار نمی‌کند.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

مطمئناً افرادی هستند که همچنان محصولات نوکیا را به سایر برندها ترجیح می‌دهند ولی به این افراد باید گفت که با توجه به امکانات موجود در مدل نوکیا 6.2، دستگاه‌های باکیفیت‌تر و جذاب‌تری در بازار وجود دارد.

رقبا و آلترناتیوها

با توجه به قیمت مقرون به صرفه‌ای که شرکت سازنده برای محصولش برگزیده، می‌توانیم این موبایل را دارای ارزش خرید بالایی بدانیم ولی با کمی جستجو در بازار می‌توانیم گزینه‌های بهتری بیابیم.

برای مثال، از میان دستگاه‌هایی که شیائومی تولید کرده، مدل رد می نوت 8 پرو با قیمت مشابه و نمایشگر HDR، آلترناتیو جذابی به حساب می‌آید. این موبایل همچنین، دوربین بهتری داشته و لنز اصلی آن نیز 64 مگاپیکسلی بوده و باتری‌اش نیز قدرتمندتر است. حتی اگر فکر می‌کنید این گوشی قیمت بالایی دارد، می‌توانید مدل رد می نوت 8 را برگزینید.

به علاوه، چنان‌چه به صفحه نمایش‌های AMOLED علاقه دارید، گلکسی A30 سامسونگ هم گوشی فوق‌العاده‌ای می‌باشد که قیمتش به اندازه نوکیا 6.2 است و اگرچه عملکرد سریعی ندارد ولی پنل Super AMOLED و باتری بادوام‌تر و شارژر سریع‌تر آن را به موبایل برتری تبدیل می‌کنند.

دو آلترناتیو دیگر را باید Realme XT و Realme 5 Pro بدانیم. البته باید توجه داشته باشید که این موبایل‌ها در کشورهای خاصی به فروش می‌رسند. این دستگاه‌ها از چیپ‌ست کووالکوم اسنپدراگون 712، باتری قدرتمندتر و دوربین‌های به مراتب باکیفیت‌تری بهره می‌برند. لازم به ذکر است که مورد اول یک نمایشگر AMOLED داشته و مورد دوم یک پنل IPS LCD دارد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

در نهایت اگر باز هم می‌خواهید به برند نوکیا وفادار بمانید، می‌توانید مدل نوکیا 7.2 را برگزینید که قیمت آن تفاوت چندانی ندارد ولی در مجموع چیپ‌ست آن قدرتمندتر، دوربین اصلی آن باکیفیت‌تر و دوربین سلفی آن بهتر است. حتی این موبایل نیز نمی‌تواند رقیب سرسختی برای شیائومی رد می نوت 8 باشد ولی به هر حال، آلترناتیو مناسبی به حساب می‌آید.

نظر نهایی

با توجه به امکاناتی که نوکیا 6.2 دارد، آن را نباید گوشی مناسبی برای افرادی بدانیم که می‌خواهند بازی‌ها و نرم‌افزاری سنگین را اجرا کنند.

شاید با گذشت زمان یا در جشنواره‌های مختلف که قیمت این دستگاه کاهش یافت، بتوانیم آن را موبایل خوبی بدانیم اما باز هم چنان‌چه به هر دلیلی تصمیم به خرید این گوشی گرفتید، بد نیست با کمی گشت‌وگذار در بازار سایر گزینه‌ها را بررسی کنید.

خرید لوازم جانبی گوشی نوکیا 6.2

نقاط قوت

  • شیوه طراحی فوق‌العاده و جذاب
  • بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلا گلس 3 در جلو و عقب
  • صفحه نمایش درخشان
  • پشتیبانی از گزینه پخش تصاویر با کیفیت HDR
  • نسخه خام اندروید و نبود نرم‌افزارهای از پیش نصب شده
  • کیفیت قابل قبول ویدیوهای ضبط شده با کیفیت 4K
  • کیفیت مناسب عکس‌های پرتره

نقاط ضعف

  • کار نکردن گزینه پخش تصاویر با کیفیت HDR در برخی مواقع
  • دوام باتری معمولی و سرعت پایین شارژر
  • عملکرد کند و آهسته چیپ‌ست
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده
  • کیفیت پایین ویدیوهای 1080p
  • تصاویر سلفی بی‌کیفیت
    نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی نوکیا 6.2"

  1. سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    یک سؤال داشتم در مورد گوشی nokia 6.2
    خواستم بدونم که گوشی nokia 6.2 در برابر آب مقاوم هستن یا خیر
    و اگر هستن در چه حد هستن

  2. سلام
    ممنون از لطفتون و ممنون از مطالب خوبتون

    گوشی فوق العاده کارآمد و زیبایی است این مزخرفات هم که اینجا نوشتن برخی مخاطب نما ها احتمالا وارد کنند دیگر برندها هستند و برای تخریب نوشته شده در خرید این گوشی و هر گوشی نوکیا شک نکنید

  3. من چند ماهه هست خریدم این گوشی را و خیلی راضیم ، کاش نوکیا هم مانند هووای برنامه هایی چون گالری ،موسیقی و مدیریت فایل ها را خودش در گوشی داشت ، مشکلی که داره دوربینش دایم هنگ میشه و من نمی دونم علتش چیه ؟و همش یا باید خاموش کنم ویا راه اندازی مجدد تا دوباره فعال بشه ، ممنونم اگر راهنمایی کنید. والا گوشی خوبیه

    1. با درود …
      برای من هم همینطور هستش نمیدونم علتش چیه که دوربین گاها از کار میوفته

  4. سلام. متاسفم برای برند نوکیا. هنگ و ضعف باتری نوکیا ۶.۲ فوق‌العاده بالاست. اصلا باورم نمیشه. یه مشکل وحشتناک دیگه ای هم که داره اینه که فایلی رو که میخوای از گوشی به فلش انتقال بدی با سرعت فوق‌العاده پایین (۲مگابایت در ثانیه) انتقال میده. تازه با وجودotg جنس خوب وفلش با usb3. این افتضاحه. ولی سرعت انتقال از فلش به گوشی خوبه (۱۹تا۲۱مگابایت بر ثانیه). اگه بقیه دوستان این مشکل رو دارن که هیچی وگرنه منو راهنمایی کنید

  5. سلام
    لطفا راهنمایی بفرمایید با لرزه گیر دست نوکیا ۶/۲چگونه باید کار کنم؟؟؟
    یعنی نمیتونم وارد تنظیماتش بشم و ازش استفاده کنم

  6. هر ایرادی گرفتین وارده من اصلا راضی نیستم دیر شارژ میشه باطریش زود خالی میشه حتی زودتر از اون تایمی که شما گفتین.اسپیکرش ضعیفه .سلفیس بده.تاچشم خوب کار نمیکنه گرفتن این گوشی اشتباهه
    متاسفانه منم اشتباه کردم ظاهرش فریبنده هست.

  7. از نظر من گوشیه خوبیه سریع هم شارژر میشه دوربین سلفیشم خیلی با کیفیته شما ایراد الکی روش زیاد گذاشتین ولی در کل ممنون