نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

بالأخره گوشی آنر وی 30 پرو (Honor V30 Pro) معرفی شد و توانستیم شاهد حضور آن در بازار باشیم. مطمئناً خرید چنین دستگاهی برای آن دسته از افرادی که در کشوری زندگی می‌کنند که آنر وی 30 پرو به فروش می‌رسد، فرصت طلایی به شمار می‌رود زیرا به جرأت می‌توانیم بگوییم که آنر بهترین سخت‌افزارها و امکانات را در این نماینده خود قرار داده است.

درست مانند مدل پیشین یعنی آنر ویو 20 (Honor View 20)، آنر وی 30 پرو هم امکاناتی را در حد گوشی‌های پرچمدار بازار در خودش جای داده اما بر خلاف بسیاری از مدل‌های بالارده، نیازی نیست بابت تصاحب آن پول زیادی پرداخت شود. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم برخی قابلیت‌های حاضر در این موبایل اختصاصی هستند. برای مثال، لنز Cine Lens به منظور فیلمبرداری ویدیوهای 16:9 در شرایط کم نور به کار رفته است. دیگر ویژگی جذاب، سنسور 40 مگاپیکسلی RYYB می‌باشد که پیش از این شاهد حضور آن در گوشی‌های هواوی پی 30 پرو (Huawei P30 Pro) و هواوی میت 30 پرو (Huawei Mate 30 Pro) بودیم بنابراین انتظار می‌رود عملکرد دوربین این دستگاه مانند دو پرچمدار فعلی هواوی باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

در کنار قابلیت‌های گفته شده، آنر وی 30 پرو را می‌توان به صورت بیسیم شارژ کرد زیرا این موبایل از این فناوری پشتیبانی می‌کند. عملکرد این تلفن همراه همچنین، به خاطر بهره‌مندی از پردازنده کایرین 990 بسیار سریع خواهد بود و امکان اتصال به شبکه 5G را نیز دارد. ضمن اینکه یک باتری 4100 میلی‌آمپر بر ساعت هم در آن به کار رفته تا این دستگاه حداقل به مدت 1 روز دوام بیاورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

شاید یکی از نقاط ضعف این تلفن همراه نمایشگر آن باشد. در گذشته، پرچمداران آنر معمولاً از پنل‌های IPS LCD استفاده می‌کردند و در آنها پنل‌های OLED به کار گرفته نمی‌شد. البته نباید این‌گونه فکر کنید که نمایشگرهای IPS LCD موجود در محصولات آنر کیفیت ندارند بلکه باید توجه داشته باشید که در مقایسه با صفحه نمایش‌های AMOLED درخشان نیستند.

به هر حال، چیزی که اینجا اهمیت دارد آن است که آنر وی 30 پرو برای انجام کارهای روزانه انتخاب فوق‌العاده‌ای است و با توجه به قیمت مناسبی که دارد، می‌توانیم آن را مقرون به صرفه‌ترین پرچمدار فعلی دنیا بدانیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

در جعبه این دستگاه یک شارژر سریع 40 واتی، یک کابل USB-A به USB-C، قاب سیلیکونی شفاف و دفترچه راهنما وجود دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

طراحی

هیچ‌گاه کسی در مورد شیوه طراحی گوشی‌های برند آنر شکایت نکرده بنابراین این قانون در مورد مدل آنر وی 30 پرو هم صادق است. بدنه این موبایل با کیفیت بسیار بالایی ساخته شده ولی شاید ضخامت 8.8 میلی‌متری و وزن 206 گرمی، کمی برخی خصوصیات ظاهری این دستگاه را تحت‌الشعاع قرار دهند. با این وجود، مطمئناً کسانی که به شیوه طراحی گوشی‌ها اهمیت زیادی می‌دهند، از جنس بدنه این محصول آنر احساس رضایت خواهند کرد. ضمن اینکه علی‌رغم وزن زیاد، جرم 206 گرمی به هیچ وجه احساس نخواهد شد زیرا در تمام سطح گوشی پخش شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

همچون رویه امروز اکثر تلفن‌های همراه، پوشش شیشه‌ای در آنر وی 30 پرو نیز خودنمایی می‌کند. قاب پشتی هم با توجه به سلیقه خریداران کاملاً متفاوت است زیرا یکی از رنگ‌ها براق و دیگری مات می‌باشد. رنگ آبی که تصاویر آن را در این بررسی تخصصی می‌بینید، از پوشش شیشه‌ای بهره می‌برد که کیفیت ساخت بالایی دارد اما کمی هم لغزنده است. با این حال، اثرات انگشت روی قاب آن به سختی دیده می‌شوند. گوشه‌های گرد این دستگاه به خوش‌دستی آن کمک شایانی می‌کنند و در این بین نباید از نقش مؤثر فریم آلومینیومی در زیبا کردن موبایل فراموش کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

همان‌طور که انتظار می‌رفت، وقتی گوشی را روی سطح صافی می‌گذاریم، ماژول دوربین عقب باعث لرزش آن می‌شود زیرا برآمدگی آن نسبتاً زیاد است. دقیقاً نمی‌دانیم که چرا آنر از چنین شیوه طراحی بهره گرفته چون وقتی سه لنز زیر هم قرار می‌گیرند، دیگر نیازی به ردیف کناری جهت جای‌گیری چراغ فلاش LED نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

در پنل جلویی اما، قضیه کمی فرق می‌کند به طوری که گویا نمایشگر فقط روی فریم آن قرار گرفته به همین دلیل برآمدگی لبه‌های آن کمی احساس می‌شود. همانگونه که گفتیم، گوشه‌های گرد آنر وی 30 پرو به زیباتر شدن آن کمک کرده‌اند. در حاشیه‌های نمایشگر، نوار مشکی رنگ بسیار باریکی دیده می‌شود. همچنین، این نوار در قسمت پایینی و نسبت به گوشی قبلی این خط تولید باریک‌تر شده است. همین اتفاق در بالای نمایشگر هم رخ داده تا به سختی در آن بریدگی مربوط به اسپیکر جای‌گیری کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

به منظور اینکه شیوه طراحی آنر ویو 20 ادامه یابد، آنر وی 30 پرو از دو لنز به عنوان دوربین سلفی بهره می‌برد و آنها را نیز درون یک حفره سیاه رنگ قرار داده است. مطمئناً چنین تصمیمی از سوی کمپانی چینی باعث شده تا فضای کمتری از نمایشگر اشغال شود. به این نکته نیز اشاره کنیم که خرید گوشی با ناچ یا حفره سیاه رنگ در بالای صفحه نمایش، یک موضوع کاملاً شخصی بوده و بستگی به سلیقه افراد دارد. با این وجود، برخی‌ها معتقدند که قرارگیری دوربین سلفی در گوشه بالا سمت راست انتخاب بهتری می‌باشد زیرا کمتر بر شیوه پخش شدن محتواها تأثیر می‌گذارد و هنگام پخش ویدیو یا اجرای بازی‌ها نیز چندان مزاحمت ایجاد نمی‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

حالا که می‌خواهیم در مورد فریم دور نمایشگر صحبت کنیم، باید حفره کوچک قرار گرفته در کنار میکروفون نویز کنسلینگ را یادآور شویم. در کنار این قابلیت‌های فوق‌العاده، یک سنسور IR هم حضور یافته تا شاهد یکی از امکاناتی باشیم که کمپانی‌های سازنده این روزها کمتر آن را در محصولاتشان قرار می‌دهند. در قسمت پایینی اگرچه جک هدفون 3.5 میلی‌متری وجود ندارد ولی پورت USB-C و محل قرار دادن سیمکارت به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

در سمت چپ، هیچ دکمه یا امکانات خاصی مشاهده نمی‌شود اما در سمت راست، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا جای‌گیری کرده‌اند. لازم به ذکر است که دکمه پاور حکم سنسور اسکنر اثر انگشت را نیز دارد زیرا این حسگر روی آن به کار رفته است. خوش‌بختانه از نظر ارگونومیکی، دکمه و سنسور نامبرده در جای درستی قرار گرفته‌اند و کاربران به راحتی می‌توانند با گذاشتن انگشت خود روی آن قفل گوشی را در کمترین زمان ممکن باز کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

جدای از برآمدگی نه چندان زیبای دوربین اصلی و لغزندگی نسبتاً زیاد بدنه به خاطر پوشش شیشه‌ای در قاب پشتی، با خرید آنر وی 30 پرو صاحب تلفن همراه مقرون به صرفه‌ای خواهید شد که کیفیت ساخت بالایی دارد و واقعاً هیچ نقطه ضعفی در آن دیده نمی‌شود. البته نباید از این موضوع فراموش کنیم که وزن این محصول آنر زیاد است اما با این وجود، این نکته اهمیت زیادی نخواهد داشت. به طور کلی با نگاه کردن به این موبایل، به راحتی می‌توانیم متوجه شویم که کدام شرکت آن را تولید کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

لازم به ذکر است که بنا به دلایل خاصی، آنر دو مدل وی 30 و وی 30 پرو را به یک اندازه ساخته بنابراین تشخیص این دستگاه‌ها از یکدیگر کار آسانی نخواهد بود و علاقه‌مندان به تولیدات این شرکت چینی برای خرید گوشی کامپکت باید سراغ گزینه‌های دیگری بروند.

صفحه نمایش

بر خلاف روند فعلی بازار که گوشی‌های پرچمدار و بالارده از نمایشگرهای OLED و AMOLED بهره می‌برند، آنر وی 30 پرو همچنان به پنل‌های IPS LCD وفادار مانده و سنت نمونه‌های پیشین خود را دنبال کرده است. البته نکته‌ای که گفتیم به معنای بی‌کیفیت بودن صفحه نمایش این دستگاه نیست چرا که آنر همیشه نشان داده بهترین پنل‌های LCD را در گوشی‌هایی که تولید می‌کند، به کار می‌گیرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

نمایشگر 6.7 اینچی این تلفن همراه می‌تواند محتواها را با رزولوشن 2400*1080 پیکسلی پخش کند. نسبت صفحه نمایش به بدنه آن هم به 20:9 رسیده تا از این نظر قد بلندی داشته باشد. در مورد تراکم پیکسلی هم بگوییم که در هر اینچ 400 پیکسل به کار رفته است. در گوشه بالا سمت چپ نیز شاهد حضور دو لنز دوربین جلو هستیم. هنوز هم شرکت‌های سازنده گوشی نتوانسته‌اند به این نتیجه برسند که ناچ بهتر است یا حفره‌های سیاه رنگ بنابراین باز هم تکرار می‌کنیم که انتخاب هر یک از این گزینه‌ها یک موضوع شخصی و سلیقه‌ای است.

به هر حال، در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، نتایج جذابی به دست آمده به طوری که نهایت روشنایی به ثبت رسیده 533 می‌باشد. حال اگر آپشن روشنایی خودکار روشن شود، نهایت روشنایی به 502 تقلیل خواهد یافت. بر این اساس، تفاوت رنگی نسبتاً زیادی در دو حالت نامبرده وجود دارد بنابراین انتظار داریم کنتراست تغییر کند و وضوح محتواها در زیر نور خورشید کم یا زیاد شود.

دقت رنگ‌ها در حالت پیش‌فرض، بهترین موردی نیست که در گوشی‌ها دیده‌ایم. در صورت روشن کردن گزینه شفاف (Vivid)، تفاوت رنگی به 2000 بر روی 6.7 می‌رسد ولی بر روی قسمت‌های سفید، هاله‌ای آبی رنگ ظاهر شده و در بخش‌های خاکستری، رنگ‌ها کمی اشباع‌شده به نظر می‌آیند. البته این فرصت ایجاد شده تا کاربران بر حسب نیاز خود میزان درخشندگی رنگ‌ها را کم یا زیاد کنند. برای کسانی که حوصله تنظیم دستی نور و رنگ نمایشگر را ندارند هم گزینه معمولی (Normal) در دسترس قرار گرفته که باعث خواهد شد تفاوت رنگی به 2000 بر روی 1.5 برسد که عدد ایده‌آلی به شمار می‌رود. باید یادآور شویم که در این حالت، میزان روشنایی به 494 نیت کاهش خواهد یافت.

در کنار نکات گفته شده، باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که در اطراف نمایشگر و حفره سیاه رنگ بالای آن، رنگ‌ها حالت کشیدگی دارند. البته این نقطه ضعف در اکثر دستگاه‌هایی که به نمایشگرهای LCD مجهز شده‌اند، دیده می‌شود ولی کمتر کسی متوجه آن می‌گردد زیرا فقط در جاهایی به چشم می‌خورد که پس‌زمینه تصاویر سفید و خاکستری است.

دوام باتری

با توجه به بهره‌مندی از باتری 4100 میلی‌آمپری که امروزه به یکی از استانداردهای گوشی‌های هوشمند و به خصوص پرچمداران تبدیل شده، انتظار می‌رود آنر وی 30 پرو حداقل به مدت 2 روز نیازی به شارژر نداشته باشد. البته در این بین، لیتوگرافی مثبت 7 نانومتری پردازنده هم در افزایش دوام باتری نقش بسزایی دارد. در مجموع، استقامت باتری این تلفن همراه به 107 ساعت می‌رسد. البته باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که چنان‌چه نمایشگر این گوشی از نوع OLED بود، امتیازات مربوط به آن افزایش می یافتند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

علاوه بر دوام باتری فوق‌العاده، سرعت شارژ این منبع نیرو هم عالی است به طوری که همراه با خودِ دستگاه یک شارژر 40 واتی به فروش می‌رسد و این یعنی ظرفیت باتری در عرض 50 دقیقه از 0 به 100 درصد می‌رسد و در همان نیم ساعت اول 80 درصد منبع نیرو پر می‌شود. مطمئناً چنین امکاناتی نقاط قوت مهمی برای یک موبایل به شمار می‌روند و شما می‌توانید با خرید آنر وی 30 پرو از یک امتیاز مثبت بهره‌مند شوید.

کیفیت صدا

به منظور اینکه مشخص شود کیفیت صدای پخش شده از این محصول آنر چگونه است، باید یک اسپیکر اکسترنال را با استفاده از کابل مبدل USB-C به جک هدفون 3.5 میلی‌متری متصل کرد. بنابراین امکان دارد توضیحاتی که در این قسمت ارائه می‌شوند، با یافته‌های خودتان کاملاً متفاوت باشند زیرا کیفیت هر اسپیکر و کابل مبدل فرق دارد.

به هر ترتیب، زمانی که یک اسپیکر اکسترنال به این موبایل وصل می‌شود، کیفیت صدا در همه زمینه‌ها فوق‌العاده است ولی استریو چندان تعریفی نیست که البته این نقطه‌ضعف در اکثر گوشی‌های موجود در بازار به چشم می‌خورد.

خبر خوب این است که هدفون استفاده شده، تأثیر زیادی بر کیفیت صدای استریو نگذاشت ولی با این وجود، همچنان صدایی که شنیده می‌شد نامفهوم بود و نمره متوسطی را کسب کرد. بر این اساس، نمی‌توانیم این دستگاه را در رقابت با همرده‌های خود قدرتمند بدانیم.

سیستم عامل و رابط کاربری

از آن جایی که آنر وی 30 پرو به صورت رسمی از برنامه‌های خدمات گوگل پشتیبانی نمی‌کند، امکان دارد در همان ابتدای خرید کاربران با برخی مشکلات روبه‌رو شوند بنابراین پیشنهاد می‌شود پیش از نصب اپلیکیشن‌های ضروری و مدنظر، ابتدا فروشگاه نرم‌افزاری گوگل یا همان گوگل پلی استور دانلود و نصب گردد. البته ممکن است در آینده‌ای نزدیک و پس از به توافق رسیدن چین و آمریکا در جنگ تجاری، به وسیله یک بسته بروزرسانی، بار دیگر اندروید موجود در این موبایل توسط گوگل یا آنر مجوز لازم را دریافت کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

صرف‌نظر از نکته مطرح شده، گوشی که در موردش صحبت می‌کنیم جزو اولین موبایل‌هایی است که آخرین نسخه رابط کاربری Magic UI (Magic UI 3.0) و اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در مقایسه با نسخه‌های پیشین پوسته نرم‌افزاری مذکور، تغییرات ظاهری زیادی در رابط کاربری این موبایل ایجاد شده که در کنار قابلیت‌های تازه اندروید نظیر گزینه‌های جدید اعطای مجوز به تنظیمات GPS، مطمئناً تجربه افراد از کار کردن با یک گوشی مدرن مربوط به سال 2019 سریع و به یادماندنی خواهد بود. با قابلیت اضافه شده به اندروید 10، افراد قادر خواهند بود تنظیمات موقعیت مکانی مربوط به هر اپلیکیشن را تعیین کرده و مشخص نمایند همیشه فعال باشد یا هرگز فعال نباشد و یا اینکه تنها وقتی برنامه اجرا می‌شود، GPS روشن گردد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

شیوه ناوبری موجود در رابط کاربری Magic UI تقریباً همانی است که همراه با اندروید 10 عرضه شده و این یعنی با کشیدن انگشت از پایین نمایشگر به سمت بالا می‌توان به هوم اسکرین رفت و حال اگر همین کار تکرار شود و در مرحله آخر دست خود را وسط صفحه نمایش قرار دهیم، برنامه‌های در حال اجرا به نمایش درخواهند آمد. در نهایت به دکمه بازگشت باید اشاره کنیم که برای بهره‌مندی از آن فقط کافی است انگشت را از چپ یا راست صفحه نمایش به سمت وسط بکشیم. چنین شیوه‌های ناوبری مدت‌هاست که در پوسته نرم‌افزاری Magic UI وجود دارند ولی با این حال، هنوز کسی نمی‌داند آیا دکمه‌ای هست که با استفاده از آن بتوانیم میان اپلیکیشن در حال اجرا و نرم‌افزار اجرا شده اخیر سوئیچ شویم یا خیر. به نظر می‌رسد چنین امکانی هنوز فراهم نشده بنابراین سریع‌ترین روش همان اجرا کردن برنامه‌های در حال اجرا و ضربه زدن روی آخرین نرم‌افزار می‌باشد.

مهمترین و شاید واضح‌ترین ویژگی جدید مربوط به ظاهر رابط کاربری Magic UI، حالت تیره سرتاسری است که در اندروید 10 به صورت پیش‌فرض وجود دارد و باعث خواهد شد اکثر نرم‌افزارهایی که با این گزینه سازگاری دارند از پس‌زمینه‌ای تیره رنگ بهره ببرند. متأسفانه این آپشن نمی‌تواند تأثیر چندانی در افزایش دوام باتری داشته باشد اما در مواقعی که نور کافی وجود ندارد، نور نمایشگر چشمان کاربران را کمتر اذیت خواهد کرد. همچنین، آیکون اپلیکیشن‌ها و منوی اصلی آنر وی 30 پرو حالا ظاهر دایره‌ای شکل به خود گرفته‌اند تا Magic UI از این نظر شبیه پوسته نرم‌افزاری اندروید خام شود. نکته دیگر اینکه، آیکون‌های تازه در منوی تنظیمات کلی مشاهده خواهد شد تا کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن به فهرست مدنظر خود دست یابند.

سایر تغییرات ظاهری هم به اضافه شدن حالات eBook و Eye Comfort مربوط می‌شود که مورد اول تمامی محتواها را سیاه و سفید می‌کند و مورد دوم نیز شدت رنگ آبی نمایشگر را کاهش می‌دهد تا در محیط‌های کم نور چشم افراد اذیت نشود. ضمناً، اگر علاقه‌ای به حضور بیضی مشکی رنگ در بالای نمایشگر ندارید، می‌توانید گزینه مربوطه را خاموش کنید ولی باید توجه داشته باشید که انجام چنین کاری باعث خواهد شد تا رابط کاربری چند میلی‌متر پایین‌تر بیاید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

وقتی صحبت از آپشن‌های بیومتریک می‌شود، واقعاً نمی‌توانیم اشکالی به سنسور اسکنر اثر انگشت و فناوری تشخیص چهره وارد کنیم زیرا هر دو هم سریع هستند و هم دقیق و قابل‌اعتماد. مواردی که گفتیم در مورد حسگر اثر انگشت بیشتر صدق می‌کنند بنابراین سنسور موجود در این دستگاه مانند نمونه به کار رفته در آنر ویو 20 فوق‌العاده سریع است. مانند همیشه باید اذعان کنیم که ویژگی تشخیص چهره نسبت به سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت کمتری دارد چرا که از همان دوربین سلفی برای شناسایی صورت افراد بهره می‌گیرد و هیچ‌گونه تکنولوژی در این میان به آن کمک نمی‌کند.

درست مانند همه گوشی‌های هواوی و آنر، تنظیمات مدیریت مصرف انرژی متعددی در آنر وی 30 پرو وجود دارد که از جمله آنها سه حالت Performance، Power Saving و Ultra Power Saving می‌باشند. کاملاً مشخص است که هر کدام از این آپشن‌ها چه کارهایی را انجام می‌دهند اما باز هم بد نیست بگوییم که گزینه آخر قابلیت‌های گوشی را آن‌قدر محدود می‌کند که از آن می‌توان تنها برای برقراری تماس، پیامک فرستادن، استفاده از ماشین‌حساب، تقویم و زنگ‌های هشدار بهره برد. پیشنهاد ما این است که آپشن مذکور را تنها زمانی روشن نمایید که دوام باتری زیاد نیست و می‌خواهید چند ساعتی بیشتر از گوشی استفاده کنید. متأسفانه در نسخه جدید رابط کاربری Magic UI این امکان وجود ندارد تا اپلیکیشن‌های مدنظر را به لیست سفید اضافه کنیم بنابراین برنامه‌های سنگین در حال اجرا در پس‌زمینه بر عملکرد گوشی تأثیر منفی خود را خواهند گذاشت. دو پوسته نرم‌افزاری Magic UI و EMUI معمولاً آن‌قدر برخی از اپلیکیشن‌ها را محدود می‌کنند که کاربران حتی اعلانات مربوط به آنها را نیز نمی‌توانند دریافت کنند.

یکی دیگر از گزینه‌های ایجاد شده، آپشن شارژ بیسیم است که با استفاده از آن می‌توان دستگاه‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند را شارژ کرد. این آپشن زیاد کارایی ندارد زیرا معمولاً انرژی باتری گوشی را هدر می‌دهد اما در برخی از اوقات که ظرفیت باتری دست‌بند یا ساعت هوشمند رو به پایان است، می‌تواند کارآمد باشد.

از جمله قابلیت‌های موجود و بسیار کاربردی دیگر می‌توانیم به گزینه‌های برداشتن گوشی برای روشن شدن صفحه نمایش (Raise-to-wake)، ضربه زدن روی نمایشگر برای روشن گوشی (Tap-to-wake)، نزدیک کردن تلفن همراه به گوش جهت پاسخ دادن به تماس‌ها و بیصدا کردن زنگ‌های تماس هنگام گذاشتن موبایل از سطح نمایشگر روی زمین، اشاره کنیم.

از نظر سرعت عملکرد، این محصول آنر واقعاً چیزی از پرچمداران بازار کم ندارد چرا که نرم‌افزارها بسیار روان اجرا می‌شوند و این تغییر در مقایسه با نسخه پیشین Magic UI کاملاً احساس می‌گردد. شاید دلیل این اتفاق، پردازنده قدرتمندتر باشد اما بعید است فقط پردازنده در این امر دخالت داشته باشد زیرا کایرین 980 و کایرین 990 تفاوت چندانی با هم ندارند بنابراین شاید بهبود نرم‌افزار مهمترین علت به شمار برود.

عملکرد

چیپ‌ست کایرین 990، پردازنده شناخته‌شده‌ای است زیرا تا کنون شاهد حضور آن در گوشی هواوی میت 30 پرو که اتفاقاً آن دستگاه نیز به خدمات گوگل پلی مجهز نیست، بوده‌ایم. توضیحات داده شده یعنی اینکه می‌دانیم از پردازنده مذکور چه می‌خواهیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

کایرین 990 با فرآیند EUV و لیتوگرافی مثبت 7 نانومتری تولید شده است. این تراشه هشت هسته‌ای از دو هسته Cortex-A76 با نهایت سرعت 2.86 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A76 با نهایت سرعت 2.36 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با نهایت سرعت 1.95 گیگاهرتز بهره می‌برد. ضمن اینکه پردازشگر گرافیکی نیز Mali-G76 MP16 نام دارد.

لازم به ذکر است که آنر وی 30 پرو در دو مدل با حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایتی تولید شده و رم آن نیز فقط 8 گیگابایت می‌باشد و این فرصت نیز فراهم نشده تا در آن یک مموری کارت میکرو SD قرار داده و ظرفیت حافظه را ارتقا دهیم.

نکته جالب در مورد پردازنده حاضر در این تلفن همراه، بهره‌مندی از مودم 5G می‌باشد که در دیگر رقبا چنین اتفاقی نیفتاده زیرا آنها معمولاً یک مودم 5G جداگانه دارند. تا به امروز، کایرین 990 تنها پردازنده استفاده شده در گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که هم قابلیت اتصال به 5G را دارد و هم 4G.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این تراشه در آزمایش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای صدر جدول را از آن خود کرد. همچنین، در آزمایش‌هایی که پردازنده گرافیکی درگیر می‌شود نیز کایرین 990 خود را به همگان ثابت می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

با این وجود، باعث شگفتی است که می‌بینیم آنر وی 30 پرو حتی از هواوی میت 30 پرو هم سریع‌تر عمل می‌کند زیرا این موضوع در آزمایش‌های ترکیبی به وضوح دیده شد. باز هم تکرار می‌کنیم که این اتفاق ممکن است به خاطر سیستم نرم‌افزاری بهبود یافته باشد اما هنوز نسبت به این نکته مطمئن نیستیم.

دوربین

همان‌طور که در قاب پشتی می‌بینید، آنر وی 30 پرو از سه لنز به عنوان دوربین عقب خود بهره می‌برد و درست مانند همه گوشی‌های پرچمدار، این سنسورها فضای استانداردی را پوشش می‌دهند. با این وجود، دو لنز از این ماژول سه‌گانه معمولی هستند. همچون هواوی میت 30 پرو و هواوی پی 30 پرو، لنز اصلی 40 مگاپیکسلی و مجهز به تکنولوژی Quad-Bayer می‌باشد و می‌تواند تصاویر 10 مگاپیکسلی بگیرد. این سنسور دارای دریچه دیافراگم f/1.6 است و از تکنولوژی ثابت‌سازی اپتیکال نیز استفاده می‌کند و به جای بهره‌مندی از سیستم رنگ‌پردازی RGB، شیوه RYYB را به کار می‌گیرد تا بر اساس ادعای آنر و هواوی نسبت به نور حساسیت بیشتری داشته باشد و در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، عملکرد درخشانی از خود به ثبت برساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

دیگر لنز موجود در آنر وی 30 پرو، حسگر 12 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.2 است. یکی از نکات عجیب در مورد این سنسور آن است که دارای نسبت تصویر 16:9 می‌باشد. آنر این نوع لنز را Cine Lens می‌نامد زیرا اعتقاد دارد به صورت خودکار ویدیوها و عکس‌ها را با نسبت تصویر 16:9 ضبط می‌کند. خودِ لنز هم ظاهراً اولترا واید نام می‌گیرد اما در مقایسه با سایر لنزهای مشابه چندان عریض نیست.

سومین سنسور دوربین عقب، لنز 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 و توانایی زوم اپتیکال 3 برابری است. این حسگر تله فوتو به صورت اپتیکال ثابت‌سازی شده است. ضمناً، تمامی لنزهای ماژول دوربین عقب از تکنولوژی فوکوس خودکار بهره می‌برند.

در حفره سیاه رنگ بالای نمایشگر، دو لنز وظیفه گرفتن تصاویر سلفی را بر عهده دارند که یکی 32 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 و دیگری اولترا واید 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 می‌باشد.

اپلیکیشن دوربین

در مقایسه با نرم‌افزار دوربین نصب شده در نسخه پیشین رابط کاربری Magic UI، اپلیکیشن دوربین ورژن 3.0 این پوسته نرم‌افزاری تغییر زیادی نکرده است. کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست میان حالات مختلف عکسبرداری سوئیچ خواهد کرد و از آن جایی که تعداد آنها نسبتاً زیاد است، آنر تعدادی را در زیر قسمت بیشتر (More) قرار داده  و منوی تنظیمات کلی را هم دقیقاً در گوشه بالا سمت راست جای داده است.

همچنین، حالت پیشرفته (Pro) هم باعث خواهد شد تا بتوانیم اکثر تنظیمات دلخواه را تغییر دهیم.

تصاویر گرفته شده در روز

وقتی از لنز اصلی برای تصویربرداری در روز استفاده می‌شود، عکس‌های باکیفیتی به ثبت می‌رسد. بنابراین رنگ‌ها دقیق، رنج دینامیک فوق‌العاده، کنتراست زیاد و نورپردازی به بهترین شکل صورت می‌پذیرد و جزئیات نیز کامل هستند. به طور کلی باید اذعان کنیم که این تصاویر مانند عکس‌هایی می‌باشند که توسط یک گوشی پرچمدار گرفته شده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

در مورد لنز تله فوتو اما، ویژگی‌هایی که در پاراگراف قبل گفتیم چندان صدق نمی‌کنند. البته این به معنای کیفیت پایین تصاویر گرفته شده با این سنسور نیست ولی در مجموع این عکس‌ها کمی مات بوده و حالت کشیدگی دارند و رنج دینامیک آنها هم تا حدودی پایین است. با این وجود، در زمینه دقت رنگ و جزئیات، این تصاویر از لنز اصلی چیزی کم ندارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

لنز اولترا واید به نوبه خود خوب کار می‌کند و تصاویر تقریباً باکیفیتی می‌گیرد هرچند رنج دینامیک خروجی آن تعریفی نیست اما رنگ‌ها کیفیت قابل‌قبولی دارند.

باید به این نکته توجه کنید که این دوربین چندین ویژگی مخفی دارد. همان‌طور که گفتیم، لنز اولترا واید 16 میلی‌متری بر خلاف دیگر نمونه‌های مشابه زیاد عریض نیست اما به خاطر اینکه عکس‌های دارای نسبت تصویر 16:9 می‌گیرد، منطقه‌ای که به طور افقی پوشش می‌دهد مانند سایر لنزهای به کار رفته در دیگر گوشی‌هاست. در سمت دیگر، منطقه پوشش داده شده به صورت عمودی کمی محدودتر می‌باشد. دیگر نکته‌ای که توجه کردن به آن خالی از لطف نیست، به بهبود کارایی لنز مربوط می‌شود که البته همیشه کار نمی‌کند. در آزمایش‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که الگوریتم تصحیح عملکرد لنز در همه مواقع فعال نمی‌شود و در نهایت تأثیر زیادی هم نمی‌گذارد بنابراین امکان دارد فقط برخی اوقات تصاویری به ثبت برسد که عملکرد این فناوری در آنها مشاهده می‌شود.

تصاویر گرفته شده در شب

بار دیگر لنز اصلی 40 مگاپیکسلی توانست با عملکرد عالی در شرایط کم نور و شب‌ها، توجه ما را به سمت خود جلب کند. در عکس‌هایی که این سنسور می‌گیرد، چه در روز و چه در شب رنگ‌ها دقیق بوده و وضوح و شفافیت زیاد و نویز کم است. این نتایج در حالی به ثبت رسیدند که حتی حالت تصویربرداری در شب (Night Mode) و HDR هنوز فعال نشده بودند. در مجموع حالت عکسبرداری استاندارد منابع نوری را به خوبی پوشش می‌دهد و از درخشندگی فزاینده آنها جلوگیری می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

روشن کردن حالت تصویربرداری در شب باعث خواهد شد تا سوژه‌های عکاسی بیشتر به چشم بیایند و سایه‌ها هم روشن‌تر شده و واضح‌تر شوند. پیشنهاد ما این است که از گزینه مذکور در اکثر شرایطی که نور کافی وجود ندارد بهره ببرید تا بهتر متوجه شوید در حال عکسبرداری از چه چیزی هستید. مطلبی که در مورد این آپشن باید یادآور شویم آن است که بر خلاف بسیاری دیگر از گزینه‌های مشابه، بیش از حد شفافیت تصاویر را زیاد نکرده و سعی می‌کند سوژه‌ها را به همان شکلی که هستند نشان دهد. با این وجود، امکان دارد در برخی شرایط نظیر هنگام عکسبرداری از چراغ‌های خیابان، ترجیح دهید Night Mode را خاموش نگه دارید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

عملکرد دوربین تله فوتو در شب نوسان زیادی دارد زیرا نمی‌توان بدون روشن کردن حالت عکسبرداری در شب زیاد روی آن حساب کرد چرا که تصاویر نویز زیادی خواهند داشت و رنگ‌ها نیز در آنها کشیده خواهند شد. به علاوه، اپلیکیشن دوربین هم امکان دارد در برخی اوقات تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی را برش دهد و دیگر از لنز تله فوتو استفاده نکند. این اتفاق اگرچه باعث می‌شود تا تصاویر خوبی به ثبت برسند اما گرفتن عکس‌های باکیفیت یک کار چالش‌برانگیز است زیرا باید به مدت 5 ثانیه به صورت کاملاً ثابت بایستیم تا لنز نور کافی را دریافت کند. البته در این قسمت نقش سیستم ثابت‌سازی اپتیکال تا حدودی نمایان می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم که اصلاً از دوربین اولترا واید در شب استفاده نکنید چون عکس‌ها دقت رنگ پایین، نویز زیاد و رنج دینامیک ضعیفی دارند. متأسفانه حالت عکسبرداری در شب هم چندان به کارمان نمی‌آید و تنها تصاویر را برش داده و نسبت آنها را به 4:3 می‌رساند. همان‌طور که گفتیم، واقعاً بهره‌گیری از این لنز را در شب توصیه نمی‌کنیم چرا که آن‌طور که باید و شاید عملکرد خوبی ندارد.

تصاویر سلفی

تصاویر سلفی که لنز اصلی 32 مگاپیکسلی می‌گیرد زیاد شفاف نیستند اما باز هم به خاطر کیفیت کلی باید از آنها رضایت داشته باشیم چرا که رنگ‌ها دقیق و طبیعی، رنج دینامیک عالی و نورپردازی فوق‌العاده است. زمانی که نور کاهش می‌یابد، کیفیت هم با افت روبه‌رو می‌شود و در نتیجه تصاویر حالت کشیدگی به خود می‌گیرند. البته گزینه عکسبرداری در شب برای دوربین سلفی هم در نظر گرفته شده که در شرایطی که نور کافی نیست خوب کار می‌کند ولی خب نباید از آن انتظار داشته باشیم سوژه‌ها را دقیق نشان دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

دوربین سلفی اولترا واید هم تقریباً عملکرد مشابهی به ثبت می‌رساند اما جزئیات در تصاویری که می‌گیرد کمتر بوده و رنگ‌ها هم تا حدودی کشیده هستند.

ضبط ویدیو

آنر وی 30 پرو می‌تواند ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه را ضبط کند بنابراین از این نظر یکی از معدود گوشی‌هایی است که توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K توسط لنز اولترا واید را دارد. آنر زیاد روی این لنز که آن را Cine Lens نامیده مانور داده اما واقعیت آن است که به نظر می‌رسد لنز اصلی عملکرد بهتری دارد.

ویدیوهای 4K شفافیت و وضوح بالایی دارند و نویز نیز در آنها کم بوده و رنج دینامیک هم بالاست. به علاوه، دقت رنگ زیاد و دقیق است اما در برخی مواقع هنگام فیلمبرداری امکان دارد متوجه شوید که اشیای در حال حرکت که در فاصله دوری هستند، گویا در یک فیلم سیاه و سفید قرار گرفته‌اند زیرا رنگ خاصی روی آنها دیده نمی‌شود. اما به محض اینکه نزدیک‌تر می‌آیند، رنگ‌ها هم به تدریج ظاهر خواهند شد. دقیقاً مشخص نیست چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد اما شاید بتوانیم بگوییم که بعضی الگوریتم‌های کاهش نویز سبب از بین رفتن جزئیات می‌شوند.

ویدیوهای 1080p نیز مانند فیلم‌های 4K تقریباً دقیق هستند هرچند طبیعتاً جزئیات در آنها کمتر و رنگ‌ها هم کشیده‌تر می‌باشند.

همان‌طور که گفتیم، لنز اولترا واید می‌تواند ویدیوهای 4K بگیرد و اتفاقاً رنگ‌ها را دقیق، رنج دینامیک را بالا و نویز کمی را نیز به ثبت می‌رساند. لازم به ذکر است که در این قسمت مشکل حذف رنگ سوژه‌های در حال حرکت که در لنز اصلی دیده بودیم را مشاهده نکردیم. ضمناً، برخی اوقات سیستم فوکوس خودکار فعال نمی‌شود.

گزینه زوم 3 برابری که در ماژول دوربین عقب وجود داشت هم تنها باعث می‌شود تا ویدیوهایی که ضبط می‌شوند تنها برش بخورند. این اتفاق سبب خواهد شد تا ویدیوها به هیچ عنوان 4K نباشند. این توضیحات یعنی لنز 8 مگاپیکسلی نمی‌تواند فیلم‌های 4K با کیفیت قابل قبول ضبط کند.

رقبا و آلترناتیوها

به خاطر اینکه برنامه خدمات گوگل پلی در آنر وی 30 پرو وجود ندارد، موانعی بر سر راه موفقیت این گوشی به چشم می‌خورد. البته ممکن است این شرایط در آینده‌ای نزدیک تغییر کرده و مجوزهای مربوطه را دریافت شوند. حال بد نیست فرض کنیم که این موبایل از اندروید دارای مجوز بهره می‌برد. اگر این‌گونه شد حتی با وجود قیمت نسبتاً مقرون به صرفه، باز هم این محصول آنر کار سختی برای رقابت با سایر پرچمداران خواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

یکی از آلترناتیوهای جدی آنر وی 30 پرو، Realme X2 Pro می‌باشد. با مقایسه نمونه دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی این دو دستگاه متوجه می‌شویم که مورد دوم، از محصول کمپانی زیر مجموع هواوی باز هم ارزان‌تر است. البته هر دوی آنها از پردازنده‌ای قوی، باتری بادوام و شارژ سریع بهره می‌برند اما واقعاً توجه نکردن به پنل OLED گوشی Realme X2 Pro با نرخ بازسازی 90 هرتزی کار سختی است. البته این دستگاه از نظر عملکرد دوربین نسبت به آنر وی 30 پرو ضعیف‌تر می‌باشد بنابراین انتخاب هر کدام از آنها دیگر بستگی به خودتان دارد.

حال اگر می‌خواهید از میان محصولات شیائومی یکی را برگزیند، باید مدل می نوت 10 (Mi Note 10) را در نظر بگیرید. این موبایل از معدود دستگاه‌های گران‌قیمت تولید شده توسط شیائومی می‌باشد که علی‌رغم بهره‌مندی از یک تراشه میان‌رده، از نمایشگر OLED بسیار باکیفیت، باتری بادوام و دوربین عقب عالی استفاده می‌کند. در واقع شیائومی می نوت 10 یک لنز اپتیکال با قابلیت زوم 5 برابری دارد که می‌تواند هر پرچمداری را از پای درآورد. به علاوه، دوربین اولترا واید هم عریض‌تر بوده و در نهایت به سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش می‌رسیم که آنر وی 30 پرو از آن بی‌نصیب است.

با کمی جستجوی بیشتر، به وان‌پلاس 7 تی (OnePlus 7T) می‌رسیم. این دستگاه اگرچه کمی از آنر وی 30 پرو گران‌تر است اما کیفیت نمایشگر OLED آن بهتر بوده و از نرخ بازسازی 90 هرتزی بهره می‌برد. همچنین، باید به رابط کاربری اندروید خام محصول وان‌پلاس هم اشاره کنیم. ضمناً، علی‌رغم اینکه این موبایل باتری بادوام‌تری دارد اما استقامت کلی و سرعت شارژر باتری آنر وی 30 پرو بیشتر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

از آن جایی که زمان زیادی به معرفی هواوی پی 40 پرو (Huawei P40 Pro) باقی نمانده، خرید هواوی پی 30 پرو (Huawei P30 Pro) می‌تواند انتخاب پر ریسک اما مقرون به صرفه‌ای باشد. آنر وی 30 پرو و هواوی پی 30 پرو تقریباً با هم برابرند هرچند دستگاه دوم کمی گران‌تر می‌باشد که البته دلیل قیمت بالاتر آن نیز نمایشگر برآمده OLED و دوربین باکیفیت‌تر است. این تلفن همراه همچنین، از پردازنده کایرین 980 بهره می‌برد که برای کسانی که در کشوری زندگی می‌کنند که هنوز اینترنت 5G در آن راه‌اندازی نشده، بعید است مشکل خاصی باشد. با این وجود، یکی از مهمترین مشخصه‌های آنر وی 30 پرو قابلیت اتصال به شبکه نسل 5 ارتباطات می‌باشد.

نظر نهایی

بار دیگر باید اشاره کنیم که خرید و فروش آنر وی 30 پرو در خارج از چین با مشکلات خاصی روبه‌روست ولی حتی اگر محدودیت‌هایی که به آنها اشاره کردیم نیز از بین بروند، این محصول آنر باز هم رقیب جدی برای دستگاه‌های مشابه نخواهد بود چرا که به جای بهره‌مندی از پنل OLED، یک نمایشگر IPS LCD با نرخ بازسازی 60 هرتزی در آن استفاده شده و لنز Cine Lens آن هم چیزی نیست که همه افراد خواستار حضورش باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر وی 30 پرو

پرچمداران پیشین آنر این‌گونه بودند که بهترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای تولید شده توسط هواوی را با قیمتی مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با رقبای قدر در اختیار مشتریان قرار می‌دادند اما پس از ورود دستگاه‌های میان‌رده رو به بالا نظیر شیائومی می 9 تی پرو (Xiaomi Mi 9T Pro)، Realme X2 Pro و وان‌پلاس 7 تی پرو این برند هم کار سختی برای دوام آوردن در این بازار داشته است.

با این حال، با خرید آنر وی 30 پرو می‌توانید از باتری بادوام، تکنولوژی شارژ سریع، فناوری شارژ بیسیم، دوربین اصلی باکیفیت و رابط کاربری روان و پرسرعت بهره‌مند شوید. واقعیت آن است که این موبایل یکی از بهترین گوشی‌هایی می‌باشد که فعلاً با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند به همین دلیل امیدواریم در آینده‌ای نزدیک موانع پیشرفت موجود در مسیر آن برطرف شوند.

نقاط قوت

  • سرعت بسیار بالای پردازنده
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • بهره‌مندی از تکنولوژی شارژ سریع 40 واتی
  • بهره‌مندی از تکنولوژی شارژ بیسیم 27 واتی
  • بهره‌مندی از تکنولوژی شارژ معکوس
  • عملکرد قابل قبول دوربین
  • رابط کاربری روان و پرسرعت

نقاط ضعف

  • نمایشگر IPS LCD با نرخ بازسازی ضعیف در مقایسه با سایر گوشی‌های دارای صفحه نمایش OLED
  • کارآمد نبودن لنز Cine Lens هنگام عکسبرداری و فیلمبرداری
  • عدم پشتیبانی رسمی از برنامه خدمات گوگل پلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *