نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

خیره‌کننده و شگفت‌انگیز، قدرتمند و مقتدر، کامل و همه چیز تمام، ارزان و مقرون به صرفه، اینها صفاتی هستند که می‌توانیم با استفاده از آنها گوشی آنر 9 ایکس پرو (Honor 9X Pro) را تعریف کنیم. در واقع با هزینه اندکی می‌توانید صاحب گوشی شوید که در آن هیچ اثری از گوگل به چشم نمی‌خورد. البته به مرور زمان می‌توان با این نقطه ضعف کنار آمد اما مهمترین سؤالی که پیش می‌آید این است: آیا ارزشش را دارد تا ریسک کرده و آنر 9 ایکس پرو را بخریم؟.

نسخه گلوبال آنر 9 ایکس پرو تفاوت زیادی با آنر 9 ایکس (Honor 9X) ندارد ولی یک ویژگی وسوسه‌کننده یعنی پردازنده کایرین 810 ممکن است شما را برای خریدن آن متقاعد کند.

در مجموع این گوشی با شیوه طراحی بسیار زیبا، عملکرد سریع، دوربین توانمند و نمایشگر بدون ناچ انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود. به علاوه، قدرت رم و میزان حافظه داخلی آن هم بسیار زیاد است و باتری‌اش نیز قادر خواهد بود مدت زیادی را به دور از شارژر دوام بیاورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

سیستم عامل آنر 9 ایکس پرو اندروید 9 پای و رابط کاربری آن نسخه 9.1 EMUI است و به جای سرویس‌های موبایلی گوگل پلی، شاهد به کارگیری جایگزین آن یعنی سرویس‌های موبایلی هواوی (Huawei Mobile Services یا HMS) هستیم. فروشگاه نرم‌افزاری اپ‌گالری (AppGallery) هم در این گوشی نصب شده و تعداد برنامه‌های آن نیز روزبه‌روز در حال بیشتر شدن است. با این وجود، اگر نمی‌توانید نرم‌افزارهای مدنظر خود را بیابید، ترفندهایی در اینترنت معرفی شده‌اند که با به کارگیری آنها می‌توانید اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌تان را نصب کنید بنابراین فکر می‌کنیم بد نیست حداقل یک بار هم که شده به آنر 9 ایکس پرو فرصت بدهیم تا خودش را نشان دهد.

ضمناً نباید فراموش کنیم که با این دستگاه از امکاناتی نظیر شارژ سریع، تأییدیه مقاومت در برابر قطرات آب و سیستم عامل جدیدتر محروم خواهیم شد اما با قیمت مقرون به صرفه تعیین شده برای آن مطمئناً می‌توانیم نسبت به این نقاط ضعف چشم‌پوشی کنیم.

 

طراحی

دیگر به همه ثابت شده که هواوی و آنر علاقه زیادی به ساخت گوشی با شیوه طراحی مدرن و زیبا دارند. قاب پشتی دستگاه‌های ساخت این دو شرکت جذاب بوده و بلافاصله توجه ما را به سمت خود جلب می‌کنند. حالا آنر 9 ایکس پرو هم از این قاعده پیروی می‌کند و قاب پشتی آن هم گواه ادعای ماست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

این دستگاه از معدود تلفن‌های همراهی است که از راه دور می‌توانید آن را شناسایی کنید. نمایشگر بدون ناچ و بزرگش در جلو به همراه پنل عقبی که به یک الگوی شبیه حرف انگلیسی X مجهز شده کار ما را برای شناختنش آسان کرده است هرچند امکان دارد برخی اوقات آن را با آنر 9 ایکس اشتباه بگیرید.

حال اگر از روبه‌رو به صفحه نمایش آن نگاه کنید، خیلی سریع متوجه این مطلب می‌شوید که نمای دستگاه تماماً نمایشگر است چرا که هیچ ناچ یا بریدگی در آن مشاهده نمی‌شود. پنل 6.59 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p پلاس به همراه گوشه‌های گرد، شرایط را برای پخش تمام صفحه همه محتواها فراهم کرده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی بر روی یک موتور پاپ‌آپ قرار گرفته که از بالای نمایشگر و در مواقع نیاز بیرون می‌آید و بریدگی مخصوص اسپیکر هم دقیقاً بین نمایشگر و فریم جای‌گیری کرده است.

دوربین جلوی ظاهر شونده با سرعت زیادی بیرون می‌آید و با سرعت کمی پایین می‌رود. در واقع بهتر می‌بود آنر فکری به حال این مشکل می‌کرد. با این حال، تکنولوژی تشخیص سقوط یکی از امکانات عالی است که در این دستگاه به کار رفته تا اگر گوشی در حال افتادن از سطح بالایی بود، خودِ دوربین سلفی متوجه شده و به داخل قاب برود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

نمای جلویی را نوعی پوشش شیشه‌ای مقاوم پوشانده ولی آنر نیز همچون هواوی صحبتی در مورد اسم این محافظ نکرده است. روی این پوشش هم یک محافظ نازک قرار گرفته که به راحتی اثرات انگشت رویش باقی می‌ماند بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که خودتان پس از خرید آنر 9 ایکس پرو حتماً یک گلس مناسب تهیه کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

درست مانند آنر 9 ایکس، در مدل 9 ایکس پرو هم سنسور اسکنر اثر انگشت نه در زیر نمایشگر قرار گرفته و نه بر روی قاب پشتی. در واقع این حسگر به کنار و روی دکمه پاور منتقل شده است. باید آنر را به خاطر چنین انتخابی تحسین کنیم چرا که به راحتی می‌توانیم انگشت خود را روی سنسور بگذاریم و با توجه به سرعت بالایی که دارد، در کسری از ثانیه قفل نمایشگر را باز کنیم.

مدل بنفش این موبایل دارای پوشش برآمده در عقب خودش است و به خاطر حالت X مانندی که روی آن حک شده رنگ‌ها در وسط تجزیه می‌شوند و افکت بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند. دوربین عقب سه‌گانه تنها مشکل قاب پشتی می‌باشد ولی از آن جایی که هستند گوشی‌هایی که چهار یا حتی پنج لنز در عقب خود دارند، به راحتی می‌توانیم با این موضوع کنار بیاییم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

بد نیست در اینجا بگوییم که ماژول دوربین عقب را لنزهای 48 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق تشکیل داده‌اند.

در میان پوشش شیشه‌ای عقب و جلو، فریم آلومینیومی به کار رفته که روی آن پوشش بنفش رنگی کشیده است. باز هم اگر فکر می‌کنید این رنگ‌بندی بیش از حد درخشان می‌باشد، می‌توانید خرید آنر 9 ایکس پرو مشکی رنگ را در دستورکار قرار دهید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

در مورد امکانات دورتادور فریم هم بگوییم که در پایین پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و اسپیکر، در بالا محل قرار دادن مموری کارت یا سیمکارت و در سمت راست دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور مشاهده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

ابعاد آنر 9 ایکس و آنر 9 ایکس پرو دقیقاً یکی است ولی وزن مدل جدیدتر تقریباً 10 گرم سنگین‌تر بوده و 206 گرم می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

با این اوصاف، نگاه کردن به این محصول آنر هم لذت‌بخش است چه برسد به خریدن و کار کردن با آن!!!. این دستگاه شبیه پرچمداران رفتار می‌کند و تقریباً از امکاناتی که گوشی‌های بالارده در اختیار دارند، بهره می‌برد. البته نباید از لغزنده بودن آن فراموش کنید چرا که هر باشد بدنه آن هم شیشه‌ای است اما با خرید یک قاب ژله‌ای می‌توانید این مشکل را حل کنید.

صفحه نمایش

آنر 9 ایکس پرو از یک صفحه نمایش 6.59 اینچی LTPS IPS LCD با گوشه‌های گرد و بدون ناچ بهره می‌برد. دوربین سلفی روی یک ماژول پاپ‌آپ قرار گرفته تا خیال کاربران را از به نمایش درآمدن محتواها به صورت تمام صفحه راحت کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

رزولوشن این دستگاه به 2340*1080 پیکسل رسیده و نسبت بدنه به تصویر آن 19.5:9 بوده و تراکم پیکسلی آن هم 391 پیکسل بر هر اینچ است. در مورد نوع پوشش شیشه‌ای به کار رفته روی دستگاه هم اطلاعاتی در دست نیست.

در آزمایش‌های انجام شده، نمرات به دست آمده برای نهایت روشنایی 517 نیت بود تا از این نظر بتوانیم محصول آنر را یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار بدانیم. ضمن اینکه حداقل میزان روشنایی هم 2 نیت است.

حال بد نیست در مورد دقت رنگ‌ها و شیوه پخش آنها صحبت کنیم. آنر 9 ایکس پرو در زمینه تولید رنگ با کیفیت sRGB سرآمد است. این گوشی با استفاده از گزینه Normal + Default تفاوت رنگی 1.6 را به دست می‌آورد و نهایتاً امتیاز 3.1 را کسب خواهد کرد. ضمناً، چنان‌چه تمایل داشتید، می‌توانید به صورت دستی تنظیمات را آن‌گونه که می‌خواهید عوض کنید.

با این وجود، حالت پیش‌فرض انتخاب شده چیز دیگری است زیرا افراد ترجیح می‌دهند رنگ‌ها را به صورت سرزنده‌تر مشاهده کنند. بر این اساس، گزینه Vivid + Default که از همان ابتدا روشن شده، تقریباً مانند آپشن پیشین فعالیت می‌کند ولی رنگ آبی را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد. با این اوصاف، حالت Vivid فاقد دقت رنگی موجود در گزینه sRGB است زیرا تفاوت رنگی در آن 7.1 و نهایتاً 11.8 می‌باشد.

حالا باید به یکی از بزرگترین نقاط ضعف صفحه نمایش آنر 9 ایکس پرو بپردازیم. اگرچه پنل این دستگاه بسیار باکیفیت است ولی به درد تماشای آنلاین فیلم نمی‌خورد. این گوشی از Widevine CDM پشتیبانی نمی‌کند و این یعنی برنامه‌هایی مانند نتفلیکس در آن فیلم‌ها را به‌درستی پخش نخواهد کرد. حتی ممکن است اگر این نرم‌افزار را نصب کردید، پیام هشداری بدهد و بگوید که گوشی پشتیبانی نمی‌شود (Device Not Supported). واقعاً جای تأسف دارد که نمی‌توانیم از این صفحه نمایش باکیفیت برای تماشای فیلم‌ها که یکی از موارد استفاده آن است، استفاده کنیم.

 

دوام باتری

نیروی مورد نیاز آنر 9 ایکس پرو توسط باتری 4000 میلی‌آمپری تأمین می‌شود و در مواقع ضروری هم می‌توان آن را با یک شارژر 10 واتی شارژ کرد. آداپتور فروخته شده همراه با این دستگاه می‌تواند 30 درصد باتری را در عرض نیم ساعت پر کند.

استقامت کلی این منبع نیرو در مجموع 104 ساعت است و در تمامی آزمایش‌های انجام شده نیز محصول آنر درخشید به طوری که بیش از یک روز کامل می‌توانید با آن صحبت کنید و به مدت 12 ساعت هم فیلم ببینید و وبگردی نمایید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

 

کیفیت صدا

آنر 9 ایکس پرو یک اسپیکر دارد که در پایین قاب جای‌گیری کرده و می‌تواند صداها را با کیفیت معمولی پخش کند. ضمن اینکه هنگام پخش آهنگ‌ها با فرکانس زیاد یا کم، متوجه ضعف این دستگاه خواهید شد.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

در آنر 9 ایکس پرو نسخه 9.1 رابط کاربری EMUI مبتنی بر اندروید 9 پای نصب شده است. این پوسته نرم‌افزاری فاقد هرگونه خدمات از گوگل بوده و هیچ دسترسی به پلی استور ندارد. به جای آن، هواوی خدمات موبایلی خود یا همان HMS را عرضه و اپ‌گالری را به عنوان فروشگاه نرم‌افزاری معرفی کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

در قاب کناری این دستگاه، سنسور اسکنر اثر انگشتی به کار رفته تا به عنوان مهمترین آپشن بیومتریکی آن به حساب بیاید و خوش‌بختانه این سنسور جزو بهترین و سریع‌ترین مواردی است که تا کنون در صنعت گوشی‌های هوشمند استفاده شده است. یک نکته تعجب‌برانگیز اینکه، متأسفانه سیستم تشخیص چهره در این تلفن همراه وجود ندارد.

درست مانند اکثر دستگاه‌هایی که رابط کاربری EMUI دارند، شما می‌توانید در این محصول آنر نیز از قفل صفحه نمایش بخصوصی بهره ببرید تا هر بار که نمایشگر را روشن می‌کنید تصویر پس‌زمینه آن تغییر کرده باشد. در این قسمت، با کشیدن انگشت به سمت بالا می‌توانید به میانبرهای سریع و اپلیکیشن‌های بیشتر استفاده شده دسترسی داشته باشید. وجود چنین آپشنی هم کاربردی است و هم آزاردهنده زیرا بعضاً کاربران فقط می‌خواهند قفل نمایشگر را باز کنند اما به جای آن منو اجرا می‌شود.

در هوم اسکرین تمامی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده و سیستمی حضور یافته‌اند اما در تنظیمات گزینه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید مشخص کنید که لایه استاندارد صفحه اصلی گوشی شما چه شکلی باشد و آیا می‌خواهید منوی اپلیکیشن‌ها به کار گرفته شود یا خیر. البته استفاده از این گزینه به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد ولی در مجموع از قرار گرفتن آن در تنظیمات خرسندیم.

در این دستگاه اثری از قسمت Google Feed هم نیست ولی منوی هوم اسکرین با بقیه گوشی‌ها فرقی نمی‌کند بنابراین می‌توانید در آن اپلیکیشن‌ها، پوشه‌ها و ویجت‌ها را قرار دهید.

کشوی اعلانات موجود در این موبایل امکانات جدیدی ندارد زیرا می‌توان در آن سه ردیف از نوتیفیکیشن‌ها را به همراه پنج آیکون‌ مشاهده کرد و در پایین همه این گزینه‌ها نیز اسلایدر کاهش یا افزایش نور صفحه نمایش قرار دارد.

گزینه چند برنامگی نیز تقریباً به همان شیوه‌های قبلی شبیه است بنابراین نگه داشتن انگشت روی دکمه اپلیکیشن‌های اخیر حالت تقسیم صفحه نمایش را اجرا خواهد کرد. شما حتی می‌توانید علاوه بر دو برنامه در حال اجرا، یک فایل ویدیویی را نیز پخش و همزمان آن را مشاهده کنید.

همان‌طور که در جدیدترین گوشی‌های آنر و هواوی دیده‌ایم، در آنر 9 ایکس پرو هم شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات وجود دارد. اگر فکر می‌کنید استفاده از دکمه‌ها دیگر قدیمی شده و یا به هر دلیلی می‌خواهید آنها را کنار بگذارید، می‌توانید سراغ روش ناوبری مبتنی بر حرکات بروید. چنان‌چه این گزینه را فعال کردید، کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا شما را به هوم اسکرین خواهد برد و کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا و نگه داشتن آن در وسط نمایشگر سوئیچ کننده برنامه‌ها را نشان خواهد داد و در نهایت کشیدن انگشت از چپ یا راست لبه صفحه نمایش نیز حکم دکمه بازگشت را خواهد داشت.

به وسیله اپلیکیشن مدیریت گوشی که حالا Optimizer نامیده می‌شود می‌توانید به میانبرهای پاک کردن حافظه داخلی، تنظیمات باتری، شماره‌های مسدود شده، مصرف اینترنت داده بسته‌ای و آنتی ویروس قدرت گرفته از برنامه Avast استفاده کنید.

نرم‌افزار Music هوآوی شما را قادر خواهد ساخت تا به فایل‌های صوتی خود گوش دهید و اپلیکیشن Health هم تعداد قدم‌های شما را خواهد شمرد. اپلیکیشن Gallery نیز تمام امکانات مبتدی یک اپلیکیشن مدیریت تصاویر را به ارمغان می‌آورد و در آن یک گزینه هایلایت کردن مبتنی بر هوش مصنوعی نیز وجود دارد. ضمن اینکه یک برنامه مدیریت فایل و یک برنامه یادداشت‌برداری هم نصب شده است.

به این نکته اشاره کنیم که این محصول آنر از رادیو FM پشتیبانی می‌کند و با استفاده از اپلیکیشن مربوطه هم می‌توانید از رسانه صوتی بهره‌مند شوید.

همان‌طور که چندین و چند بار اشاره کردیم، هواوی خدمات موبایلی گوگل را در آنر 9 ایکس پرو ارائه نمی‌دهد و حتی به کاربران نسبت به نصب این برنامه‌ها هشدار نیز داده است. با این حال، شما می‌توانید چندین برنامه نظیر گوگل مپس، جی‌بورد (کیبورد گوگل) و کروم را خودتان نصب کنید ولی جیمیل و پلی استور بدون اپلیکیشن خدمات پلی استور کار نخواهند کرد و به این آسانی ها هم نمی‌توان آنها را نصب کرد.

مجموعه اپ‌گالری هواوی هنوز کامل نشده و برای پیدا کردن نرم‌افزار دلخواه خود کار نسبتاً سختی خواهید داشت هرچند برخی برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی امکان دانلود فایل APK خود را فراهم کرده‌اند که معمولاً خیلی کم پیش می‌آید این‌گونه باشد.

شما همچنین می‌توانید از اپلیکیشن Phone Clone بهره ببرید تا همه اطلاعات و حتی اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی پیشین را در آنر 9 ایکس پرو نصب کنید ولی توجه داشته باشید که این برنامه نمی‌تواند نرم‌افزارهای گوگل و خدمات بانکی را نصب نماید. این کار هم شاید بتواند ترفند جالبی باشد ولی شما را از آپدیت‌های بعدی برنامه‌های نصب شده باخبر نخواهد کرد.

با همه اینها، بهترین راه استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری متفرقه است. اپ‌استور آمازون می‌تواند گزینه مناسبی باشد و در آن اپلیکیشن‌های پولی و رایگان زیادی وجود دارد.

ضمن اینکه اگر به برنامه‌های پولی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از اپ‌استور APKPure بهره ببرید که بازی‌ها و نرم‌افزارهای رایگان را با کمترین زحمت در اختیارتان قرار می‌دهد هرچند اکثر این برنامه‌ها به صورت مستقیم به گوگل پلی استور لینک شده‌اند بنابراین شاید برخی از آنها در آنر 9 ایکس پرو کار نکنند.

دیگر اپ‌استور که می‌توانید استفاده کنید، F-Droid نام دارد که مخصوص اپلیکیشن‌های منبع باز اندرویدی است به همین دلیل مجموعه برنامه‌های آن هم محدود خواهد بود. یک آلترناتیو مناسب برای یوتیوب در این فروشگاه نرم‌افزاری پیدا می‌شود که NewPipe نام دارد و در جایی که سایت پخش آنلاین فیلم وابسته به گوگل کارایی ندارد، مطمئناً به درد بخور خواهد بود.

یک ترفند دیگر هم وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده نکنید چرا که زمان‌بر است. این سیستم microG Project نامیده می‌شود و مخصوص گوشی‌هایی می‌باشد که در آنها خدمات گوگل پلی نصب نشده‌اند. البته به خاطر پیچیده بودن این روش، به طور کلی استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

آنر 9 ایکس پرو اولین گوشی است که از جدیدترین پردازنده میان‌رده ساخته شده توسط هواوی یعنی های‌سیلیکون کایرین 810 بهره می‌برد.

این چیپ‌ست با فرآیند لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و به معنای واقعی کلمه از کایرین 710 پیشرفته‌تر است. در این تراشه هشت هسته به کار رفته که عبارتند از:

  • دو هسته Cortex-A76 با نهایت سرعت 2.27 گیگاهرتز
  • شش هسته Cortex-A55 با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتز

جذاب‌ترین قسمت این چیپ‌ست اما، پردازنده گرافیکی است که شش هسته‌ای بوده و Mali-G52 نام دارد.

ضمن اینکه این دستگاه تنها در نمونه دارای 8 گیگابایت رم تولید شده ولی حافظه داخلی آن ممکن است 128 یا 256 گیگابایت باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

با آزمایش‌های تخصصی انجام شده، این نتیجه حاصل شد که این دستگاه عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این پردازنده به راحتی برتری خود را به سایر رقبا دیکته می‌کند و تقریباً در همه زمینه‌ها صدرنشین می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

پردازنده گرافیکی Mali-G52 یک قطعه بسیار قدرتمند است و تنها رقیبی که توانست از آن بهتر عمل کند، پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در چیپ‌ست‌های پرچمدار مانند پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای موجود در کایرین 970 می‌باشد.

در نهایت بد نیست به آزمایش ترکیبی AnTuTu 8 اشاره کنیم که کایرین 810 در این زمینه نیز بهترین عملکرد را از آن خود کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

با توضیحات ارائه شده، کایرین 810 قوی‌ترین تراشه میان‌رده دنیاست و به خاطر قدرتی که دارد مطمئناً می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

دوربین

دوربین عقب این محصول آنر دقیقاً شبیه دوربین اصلی آنر 9 ایکس و هواوی پی 30 لایت (Huawei P30 Lite) است. بر این اساس، لنز اصلی 48 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 و سیستم PDAF، لنز دوم 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.4 و فوکوس ثابت و لنز سوم 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با دریچه دیافراگم f/2.4 و فوکوس ثابت می‌باشد. ضمن اینکه یک فلاش LED هم این سه لنز را همراهی می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

همان‌طور که گفتیم، لنز اصلی دوربین عقب 48 مگاپیکسلی بوده و IMX582 سونی نام دارد و از تکنولوژی ترکیب پیکسلی استفاده می‌کند. نتایجی که این سنسور می‌گیرد، 12 مگاپیکسلی هستند و نویز کمتری هم دارند. البته امکان عکسبرداری با کیفیت 48 مگاپیکسلی نیز فراهم است و اگر در شرایطی که نورپردازی به خوبی انجام می‌شود تصویربرداری کنید، عکس‌هایی خواهید داشت که واقعاً 48 مگاپیکسل کیفیت دارند هرچند انجام این کار با بازرسی رنگ‌ها انجام خواهد شد.

بازسازی رنگ‌ها ویژگی است که امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند می‌توانند آن را انجام دهند و به همین دلیل آنر از آن در این محصولش بهره برده است. البته در این دستگاه گزینه مذکور با آپشن 48 MP AI Ultra Clarity انجام می‌شود تا در نهایت کیفیت تصاویر افزایش یابد. ذخیره عکس‌های گرفته شده با این تکنولوژی ممکن است تا 6 ثانیه به طول بینجامد ولی قطعاً این کار ارزشش را دارد. تصاویری که با این گزینه می‌گیرید در مقایسه با عکس‌های به ثبت رسیده با حالت معمولی جزئیات بیشتری دارند و اگر شما سایز آنها را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید، به راحتی متوجه این تفاوت خواهید شد.

گزینه عکسبرداری با استفاده از هوش مصنوعی آنر نیز وجود دارد و می‌توان آن را با استفاده از دکمه موجود در قسمت منظره‌یاب دوربین به سرعت خاموش یا روشن کرد. این تکنولوژی توانایی این را دارد در یک لحظه چندین منظره را تشخیص دهد و تمامی عناصر تصویر را تنظیم کند هرچند افکت معمولی و طبیعی موجود در حالت معمولی بهترین گزینه برای مشخص کردن میزان کنتراست و دقت رنگ‌ها می‌باشد.

گزینه عکسبرداری در شب آنر موسوم به Night Mode نیز در دسترس قرار گرفته و در مجموع تصاویر خوبی به ثبت می‌رساند ولی طبیعتاً محدودیت‌های خاص خودش را نیز دارد. این آپشن نورپردازی را به مدت طولانی‌تری انجام می‌دهد و از یک سوژه چند عکس می‌گیرد و در نهایت بهترین تصویر را در اختیار افراد قرار خواهد داد. برای بهره‌مندی از این قابلیت، باید گوشی را حداقل به مدت 4 ثانیه روی سوژه متمرکز کنید در غیر این صورت تصاویری خواهید گرفت که تار هستند.

اپلیکیشن دوربین هم تقریباً برای کسانی که تا کنون گوشی هوآوی داشته‌اند آشنایی خواهد داشت بنابراین باید بگوییم که گزینه‌های متعدد به صورت نامنظم و با پیچیدگی خاصی در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

حالت پیشرفته (Pro) هم وجود دارد و با استفاده از آن قادر خواهید بود پارامترهایی نظیر مقدار ISO، سرعت شاتر، شیوه نورپردازی و تعادل رنگ سفید را تغییر دهید.

از زمانی که عکسبرداری با پس‌زمینه تار به یک ترند تبدیل شده، گوشی‌های هوآوی نیز دو گزینه پرتره و Aperture را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند. با استفاده از آپشن دوم، شما می‌توانید دریچه دیافراگم را بین f/0.95 تا f/16 تنظیم کرده و حتی پس از به ثبت رسیدن تصویر نیز قادر خواهید بود در اپلیکیشن Gallery این عدد را عوض کنید.

در حالت پرتره اما، شما می‌توانید پس‌زمینه تار را فعال یا غیرفعال نمایید و میزان نورپردازی را نیز کم یا زیاد کنید و مقدار حالت زیبایی را هم از بین اعداد 0 تا 10 برگزینید.

 

کیفیت تصویر گرفته شده در روز

تصاویر 12 مگاپیکسلی پیش‌فرضی که توسط لنز اصلی گرفته می‌شوند وضوح و جزئیات زیادی دارند. اگر با دقت به آنها نگاه کنید متوجه خواهید شد که رنج دینامیک و دقت رنگ‌ها هم فوق‌العاده است بنابراین نیازی به استفاده از گزینه HDR نخواهد بود. البته سوژه‌هایی که دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند چندان با دقت به ثبت نمی‌رسند و چیزی که در این بین بیش از همه ضعف خودشان را نشان می‌دهند، الگوریتم‌های کاهش نویز هستند که سبب می‌شوند مقداری از جزئیات از بین بروند. در نهایت عکس‌هایی که در اختیار خواهید داشت حالت ابر و بادی خواهند گرفت.

همان‌طور که گفتیم، عکسبرداری با گزینه 48MP AI Ultra Clarity شش ثانیه طول می‌کشد و هر تصویر نیز 20 مگابایت حجم خواهد داشت بنابراین اگر شما ترجیح می‌دهید عکس‌هایتان بیشترین وضوح را داشته باشند، این آپشن همانی است که می‌خواهید. البته باید به خاطر بسپارید که این گزینه تنها زمانی کاربرد دارد که نورپردازی به خوبی انجام می‌شود و ضمناً، خودتان باید آن را تنظیمات به صورت دستی روشن کنید.

عکس‌های 48 مگاپیکسلی که به کمک هوش مصنوعی گرفته می‌شوند، از نظر میزان جزئیات و کیفیت استثنایی هستند. اگر حجم آنها را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید، کیفیت آنها در مقایسه با تصاویر 12 مگاپیکسلی به ثبت رسیده با حالت معمولی به راحتی قابل‌تشخیص است. در واقع اگر زیاد به کیفیت نقطه به نقطه در تصاویر اهمیت می‌دهید، همان گزینه 48MP AIUC برایتان مناسب خواهد بود.

در قسمت منظره‌یاب، دکمه‌ای برای زوم دو برابری (2x) قرار گرفته است. آنر 9 ایکس پرو لنز تله فوتو ندارد بنابراین تنها راهی که می‌توان در عکس‌ها زوم کرد، بزرگنمایی دیجیتالی می‌باشد. تقریباً 1 تا 2 ثانیه برای هر تصویر 12 مگاپیکسلی زوم شده زمان نیاز است تا ذخیره گردد و خوش‌بختانه خروجی نهایی کیفیت مثال‌زدنی دارد. ظاهراً در پشت صحنه برخی اتفاقات می‌افتد که باعث تغییر در وضوح این تصاویر می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

عکس‌هایی که لنز اولترا واید می‌گیرد کیفیت قابل‌قبولی دارند. میزان جزئیات به ثبت رسیده در حد اندازه یک لنز 8 مگاپیکسلی هستند و به خاطر فرآیند تصحیح خودکار لنزها، در گوشه تصاویر رنگ‌ها حالت کشیدگی به خود می‌گیرند و رنج دینامیک هم تا حدودی پایین است. در مجموع این تصاویر برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی قابل قبول می‌باشند.

سومین لنز موجود در آنر 9 ایکس پرو سنسور تشخیص عمق است که هنگام گرفتن تصاویر پرتره به کار می‌آید. این عکس‌ها شما را زیاد تحت تأثیر قرار نخواهند داد ولی فرآیند جداسازی سوژه از پس‌زمینه در اکثر اوقات به خوبی انجام می‌شود و پشت سر سوژه هم به اندازه کافی تار است. به علاوه، شما می‌توانید از میان افکت‌های مختلف مخصوص پس‌زمینه هم در صورت نیاز استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

کیفیت عکس‌های گرفته شده در شب به خاطر اشباع کافی رنگ‌ها، تعادل نور سفید و میزان نویز کاهش یافته از کیفیت خوبی برخوردارند. ضمن اینکه جزئیات به اندازه کافی در این تصاویر به ثبت رسیده‌اند هرچند تا کنون دیده‌ایم که برخی گوشی‌های هواوی و آنر عملکرد بهتری از خودشان نشان داده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

گزینه عکسبرداری در شب آنر یا همان Night Mode به چند ثانیه زمان برای ذخیره عکس‌ها نیاز داشته و خودِ عکاس نیز باید دستش را به صورت ثابت نگه دارد. این گزینه به طور کلی باعث بهبود شیوه نورپردازی شده و جزئیات را هم به اندازه کافی ثبت می‌کند. با این وجود، شاید بعضی اوقات تصاویر حالت کشیدگی داشته و شبیه عکس‌های ابر و بادی باشند.

در این بین امکان عکسبرداری با لنز اولترا واید در شب‌ها فراهم شده ولی تصاویری که به ثبت می‌رسند تعریفی نیستند و نویز زیادی دارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

 

تصاویر سلفی

درست مانند آنر 9 ایکس، گوشی مورد بحث ما هم دارای دوربین سلفی پاپ‌آپ با لنز 16 مگاپیکسلی و دریچه دیافراگم f/2.2 است. فوکوس در این لنز ثابت می‌باشد ولی اگر فاصله تا سوژه را رعایت کنید و نورپردازی هم به خوبی انجام شود، می‌توانید تصاویری در اختیار داشته باشید که اگرچه جزئیاتشان محدود است ولی کیفیت قابل‌قبولی دارند. لازم به ذکر است که در این عکس‌ها رنگ‌ها بادقت بوده و کنتراست زیاد می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

برای دوربین سلفی هم خوش‌بختانه حالت پرتره در دسترس قرار گرفته و در آن شما می‌توانید با استفاده از یک دکمه، گزینه تار بودن تصاویر را روشن یا خاموش کنید و یا مقدار زیباسازی لنز را از بین 1 تا 10 انتخاب نمایید. با این وجود، سوژه از پس‌زمینه همیشه به خوبی جدا نمی‌شود و ما استفاده از این حالت را برای همه اوقات پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

ضبط ویدیو

با خرید آنر 9 ایکس پرو می‌توانید با لنزهای اصلی و اولترا واید ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. ضمن اینکه کیفیت 1080p با 60 فریم بر ثانیه فقط برای لنز اصلی تعبیه شده است. همچنین، سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی نیز همیشه فعال می‌باشد.

هم لنز اصلی و هم لنز اولترا واید ویدیوهای باکیفیتی ضبط می‌کنند که در آنها رنج دینامیک بالا، کنتراست زیاد، نویز کم و رنگ‌ها سرزنده هستند. البته تصاویر برخی اوقات حالت کشیدگی دارند و مقدار جزئیات به ثبت رسیده هم کفایت می‌کند.

در فیلم‌هایی هم که به میزان 2 برابر زوم شده، کیفیت قابل قبول است.

در خروجی‌های 1080p با 60 فریم بر ثانیه جزئیات بیشتری نسبت به ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه به چشم می‌خورد که احتمال می‌رود این اتفاق به خاطر نبود گزینه ثابت‌سازی الکترونیکی در حالت دوم می‌باشد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که گزینه ثابت‌سازی الکترونیکی همیشه روشن است و تأثیر بسزایی بر افزایش کیفیت تصاویر می‌گذارد هرچند بهتر می‌بود گزینه‌ای در تنظیمات وجود داشت تا می‌توانستیم آن را خاموش یا روشن کنیم.

 

جمع‌بندی

وقتی کارایی آنر 9 ایکس پرو به خاطر مشکلات سیستم نرم‌افزاری آن کاهش می‌یابد، دیگر فرقی نمی‌کند که این دستگاه چه‌قدر زیبا یا قدرتمند است. مطمئناً این چیزی نیست که کاربران به راحتی با آن کنار بیایند. زمانی که گوگل پلی استور و نرم‌افزارهای پخش آنلاین فیلم را از این محصول آنر می‌گیرید، گوشی 9 ایکس پرو به سرعت خودش را در مقابل سایر رقبا می‌بازد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

با این وجود، قیمت مقرون به صرفه‌ای که کمپانی چینی برایش در نظر گرفته ممکن است کاربران را برای خرید آنر 9 ایکس پرو وسوسه کند. در این بین، پردازنده کایرین 810 نشان داده که یکی از تراشه‌های میان‌رده و فوق‌العاده بازار است و نمایشگر بزرگ و بدون ناچ و دوربین باکیفیت آن برگ برنده‌ای هستند که در کنار دوام باتری طولانی‌مدت این دستگاه را به رقیب قابل احترامی برای سایر رقبا تبدیل می‌کند.

 

رقبا و آلترناتیوها

در میان گوشی‌های تولید شده توسط سایر شرکت‌ها، می‌توانیم به شیائومی رد می کا 30 (Xiaomi Redmi K30) به عنوان آلترناتیو مناسب برای آنر 9 ایکس پرو اشاره کنیم. محصول شیائومی با قیمت مشابهی که دارد، از هر نظر برتر است. نمایشگر بزرگ و نرخ بازسازی 120 هرتزی با حفره سیاه رنگ در بالا از جمله ویژگی‌های ظاهری این تلفن همراه به شمار می‌روند. در زمینه پردازنده هم رد می کا 30 از کووالکوم اسنپدراگون 730G بهره می‌برد که بهترین تراشه میان‌رده ساخته شده توسط کمپانی آمریکایی می‌باشد. ضمناً، دوربین توانمند این گوشی محصول شیائومی را به آلترناتیو بهتری تبدیل می‌کند و در کنار همه اینها، پشتیبانی از نرم‌افزارهای ساخت گوگل هم به خودیِ خود یک امتیاز مثبت می‌باشد.

شیائومی رد می نوت 8 پرو (Xiaomi Redmi Note 8 Pro) هم تقریباً از نظر قیمتی با آنر 9 ایکس پرو برابری می‌کند و اگرچه نمی‌تواند از نظر عملکرد دستگاه قدرتمندتری به شمار برود ولی باز هم سرعتش زیاد است. ضمناً، بار دیگر مجبوریم به پشتیبانی از نرم‌افزارهای ساخت گوگل اشاره کنیم.

گوشی تازه معرفی شده Realme 6 Pro هم تا کنون نشان داده طرفداران زیادی دارد. نمایشگر 6.6 اینچی IPS LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی آن وضوح زیادی داشته ولی حفره سیاه رنگ موجود روی آن به نوعی یک نقطه ضعف می‌باشد. پردازنده این دستگاه کووالکوم اسنپدراگون 720G است و دوربین آن قدرت بیشتری دارد و به خاطر بهره‌مندی از یک سنسور مکرو می‌توان روی سوژه‌ها به خوبی زوم کرد. همچنین، در دوربین سلفی یک لنز اولترا واید به کار رفته و گوشی به یک باتری باظرفیت‌تر مجهز شده و باز هم این دستگاه از سیستم نرم‌افزاری گوگل پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که Realme 6 Pro شاید در برخی کشورها ارزان‌تر از آنر 9 ایکس پرو باشد به این شرط که اصلاً برند Realme در آن مناطق به فروش برسد.

در نهایت بد نیست به تفاوت‌های آنر 9 ایکس و آنر 9 ایکس پرو بپردازیم. این دو تلفن همراه در زمینه پردازنده و نرم‌افزار با یکدیگر فرق دارند که مدل اول از کایرین 710 و سیستم نرم‌افزاری گوگل بهره می‌برد و رابط کاربری آن هم EMUI 9.1 می‌باشد. طبیعتاً مدل بدون پسوند پرو (Pro) قیمت کمتری دارد بنابراین اگر اندروید دارای مجوز از گوگل برایتان مهم است، بد نیست سراغ همان آنر 9 ایکس بروید.

 

نظر نهایی

مطمئناً آرشیو نرم‌افزاری اپ‌گالری هواوی روزبه‌روز در حال کامل شدن است ولی سرعت این اتفاق آن‌قدر زیاد نیست و امکان دارد مدتی طول بکشد که بتوانیم این فروشگاه را یک اپ‌استور کامل بدانیم. در این بین، اگر شما مشکلی از بابت اجرای نرم‌افزارها با استفاده از ترفندهای مختلف ندارید، می‌توانید خرید آنر 9 ایکس پرو را عملی کنید.

با همه اینها، حتی در نبود گوگل نیز گوشی‌ها کیفیت خوب خود را حفظ خواهند کرد و هواوی نشان داده برای ثابت کردن این حقیقت عزم خود را جزم کرده است. با این وجود، فروشگاه‌های نرم‌افزاری آمازون و سایر سایت‌های مشابه هم کار شما را راه خواهند انداخت. تنها مشکل ما با این محصول ناتوانی آن در اجرای نرم‌افزارهای پخش آنلاین فیلم است که امیدواریم در آینده حل شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو

باز هم تکرار می‌کنیم که اگر اپلیکیشن‌های ساخت گوگل و به طور کلی مجوزهای گوگل را یک ضرورت می‌دانید، آنر 9 ایکس پرو انتخاب خوبی برایتان نخواهد بود.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش باکیفیت و درخشان
  • نبود ناچ در نمایشگر
  • کنتراست بالای صفحه نمایش
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • عملکرد سریع و مثال‌زدنی
  • کیفیت مناسب تصاویر گرفته شده

 

نقاط ضعف

  • سرعت پایین شارژ باتری
  • بهره‌مندی از نسخه قدیمی اندروید و عدم دریافت مجوزهای گوگل
  • ناتوانی در اجرای سایت‌های پخش آنلاین فیلم
  • ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K و کیفیت معمولی فیلم‌های 1080p
  • کیفیت معمولی صداهای پخش شده از اسپیکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 9 ایکس پرو"

  1. کیفیت صداش کافیه من که همیشه به اسپیکر یا آن فری وصل میشم هیچ مشکلی ندارم. نرم افزارهایی که استفاده میکنم هم کفاف کارم رو میده مجوز گوگل هم طیار به کارم نیامده ولی گوشی خوبیه