نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل iPhone 13 Pro Max

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل iPhone 13 Pro Max

نه تنها بهترین آیفون، بلکه بهترین آیفونی که بیشترین پیشرفت را در ساختار دوربین خود داشته است. منظور ما آیفون 13 پرو (iPhone 13 Pro) می‌باشد که امروز می‌خواهیم در تبلت‌فون سایز بزرگتر آن یعنی آیفون 13 پرو مکس (iPhone 13 Pro Max) را به صورت تخصصی بررسی کنیم. دیگر امکاناتی که به این دوربین‌های بزرگتر و بهتر ملحق شده‌اند، صفحه نمایش با نرخ بازسازی سریع، باتری باظرفیت‌تر و چیپست آپدیت شده هستند تا سبب شوند این محصول و پرچمدار تازه وارد اپل همه تیک‌های سبز را بگیرد.

پیشرفت‌های حاصله در دوربین از لنز اصلی آغاز شده‌اند یعنی جایی که سنسور آن بزرگتر گردیده و نور بیشتری دریافت می‌کند. لنز اولترا واید هم از سنسوری بهره می‌برد که درخشان‌تر شده ولی همزمان به ویژگی فوکوس خودکار نیز تجهیز شده است؛ اتفاقی که برای اولین بار در یک آیفون رخ داده است. در ادامه به لنز تله فوتو می‌رسیم که حالا می‌تواند به میزان 3 برابری (3x) روی سوژه زوم کند هرچند نوری که دریافت می‌کند، کاهش یافته است. در جلو اما، تغییر خاصی در دوربین نیفتاده ولی ناچ بالای نمایشگر کوچکتر شده است.

در نهایت، باید به ترندهای بازار و صنعت گوشی‌های هوشمند اشاره کنیم که اپل آنها را به آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس آورده است. این موارد عبارتند از نرخ بازسازی 120 هرتزی یا به عبارتی دیگر ProMotion. این ویژگی تطبیقی عمل خواهد کرد تا بتواند در شرایط مختلف سرعت را به 10 هرتز کاهش دهد و در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی کند. این قابلیت در کنار پشتیبانی از کیفیت تصویر Dolby Vision، درخشندگی زیاد و دقت رنگ عالی، دیگر اتفاقات مثبت صفحه نمایش هستند.

ظرفیت باتری همه آیفون‌های سال 2021 افزایش یافته و این افزایش ظرفیت در iPhone 13 Pro Max به میزان 18 درصد بوده تا نسبت به گوشی مشابه پارسالی به مدت 2.5 ساعت دوام بیشتری بیاورد و همزمان بادوام‌ترین باتری در یک گوشی آیفون به شمار بیاید.

مطابق معمول، سال جدید به معنای یک چیپست جدید نیز هست و به تبع آن پردازنده مرکزی جدیدتر و سرعت پردازش بیشتر. پردازنده گرافیکی تراشه A15 بیونیک موجود در دو گوشی دارای پسوند پرو (Pro) یک هسته بیشتر دارد. یک نکته دیگر که به این پاراگراف بی‌ربط نیست هم به حافظه داخلی مربوط می‌شود که حالا نهایتاً به 1 ترابایت می‌رسد تا به شدت به درد فیلمسازانی بخورد که با آیفون‌ها تولید محتوا می‌کنند.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

خیلی آسان است که بخواهیم در این پاراگراف صحبت کنیم زیرا در جعبه آیفون 13 پرو مکس چیز خاصی نیست. کارتن باریک و سبکی که در سال 2020 به بازار آمد، حالا دیگر در خودش به پوشش پلاستیکی روی گوشی نیز جای نداده تا اپل بار دیگر به سبز باقی ماندن محیط‌ زیست کمک کند!!!.

بر این اساس، محتویات درون جعبه خودِ گوشی، کابل مبدل USB-C به Lightning، دفترچه راهنما، استیکر اپل و ابزار درآوردن سیمکارت می‌باشند. با این اوصاف، شاهد لوازم جانبی استاندارد و معمول اپل در جعبه iPhone 13 Pro Max هستیم.

 

طراحی

چیزی که می‌توانست به ایجاد تمایز بزرگ در آیفون‌های 2021 کمک کند، حذف کلی ناچ بود ولی به جای این اتفاق، بریدگی سیاه رنگ به میزان 20 درصد کوچکتر شده تا کمی از مشکلات ناچ پارسالی بکاهد. راستش را بگوییم که گوشی‌های امسالی تقریباً در همه زمینه‌ها بیشتر به شکل جزئی پیشرفت کرده‌اند.

برآمدگی مدام در حال رشد دوربین بار دیگر برآمده‌تر شده تا درون خود به لنز بزرگتر و ماژول پیچیده‌تر دوربین عقب جای دهد. درصد دقیق این بالاآمدگی را نمی‌دانیم ولی این افزایش برجستگی به نظر استاندارد می‌آید. بر خلاف چیزی که در آیفون 13 (iPhone 13) دیده بودیم، هیچ خبری از تغییر در اینجا نیست. در واقع تنها با نگاه کردن به قاب پشتی نمی‌توانید بگویید که آیا آیفون 2021 است یا آیفون 2020.

یکی از اتفاقات قابل ذکر امسال، افزایش ظرفیت باتری است اما این افزایش ظرفیت تنها روی ضخامت و وزن تأثیر گذاشته است. بر این اساس، این تفاوت هم آن‌قدر به چشم نمی‌آید که با همان نگاه اول بخواهیم آیفون امسالی و آیفون پارسالی را از همدیگر تشخیص دهیم.

حتی رنگ آبی آیفون 13 پرو یا آیفون 13 پرو مکس (که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی استفاده شده) نیز نسبت به آیفون 12های آبی فرقی نکرده است.

توجه داشته باشید که مدل‌های پارسالی، سری دوازدهم آیفون‌ها بودند و گوشی‌های امسالی با تغییرات و پیشرفت‌های جزئی که دریافت کرده‌اند نیز به نوعی همان مدل‌های سال گذشته هستند با این تفاوت که حالا با عدد سیزده شناخته می‌شوند. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که اضافه کردن یک عدد و پلکانی بالا رفتن برای نامیدن گوشی‌های جدید باعث می‌شود تا کاربران راحت‌تر بتوانند آیفون‌ها و نسل آنها را شناسایی کنند بنابراین نباید زیاد روی این مورد حساس باشیم.

به طور کلی، iPhone 13 Pro Max به میزان 0.3 میلی‌متر ضخیم‌تر و به میزان 12 گرم سنگین‌تر از آیفون 12 پرو مکس (iPhone 12 Pro Max) است. در واقع ضخامت 7.7 میلی‌متری برای یک گوشی به این بزرگی زیاد اهمیتی ندارد و وزن اضافه آن نیز در جرم 240 گرمی گم می‌شود و اصلاً به چشم نمی‌آید. در همین حال، بد نیست اشاره کنیم که طول و عرض گوشی مورد بحث ما 160.8*78.1 میلی‌متر است تا درست مانند گوشی پارسالی باشد.

هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه اعتراف کنیم آیفون 13 پرو مکس یک گوشی بزرگ است. این تلفن همراه به خودیِ خود وقتی در قابی قرار نگرفته عظیم‌الجثه است چه برسد به وقتی که آن را درون قاب می‌گذارید. البته با انجام این کار، بدنه‌اش جان‌سخت‌تر خواهد گردید. با همه اینها، اگر به آیفون‌های دارای پسوند پرو مکس (Pro Max) علاقه دارید، بدانید که iPhone 13 Pro Max از نظر ابعاد و وزن گوشی کاملاً استانداردی می‌باشد.

اینک که به جان‌سختی اشاره کردیم، باید بگوییم که این پرچمدار پا را فراتر از استانداردهای تأییدیه IP68 گذاشته است. اپل می‌گوید که این دستگاه باید بتواند در عمق 6 متری آب و به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد حال آنکه استاندارد این تأییدیه 1.5 متر می‌باشد.

این آیفون یک پوشش شیشه‌ای – سرامیکی روی نمایشگرش دارد که شرکت کورنینگ (Corning) آن را به صورت انحصاری برای اپل می‌سازد. این پوشش شاید کمی بهتر از چیزی باشد که دیگر گوشی‌های هوشمند از آن بهره می‌برند ولی باز هم ممکن است اگر در معرض خطر قرار گیرد، روی آن خط و خش باقی بماند.

یکی از جاهایی که آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس از دیگر موبایل‌ها (چه بالارده و چه سایرین) متمایز می‌شوند، ماده سازنده فریم می‌باشد. اپل برای دستگاه‌های دارای پسوند پرو سعی کرده به جای آلومینیوم، از استیل ضد زنگ سود ببرد؛ ماده‌ای که مستقیماً تأثیر خودش را روی افزایش وزن گذاشته است.

این استیل درخشان و صیقل داده شده، روی کاغذ بسیار پیشرفته است اما در شرایط واقعی، خیلی سریع اثرات انگشت را جذب خودش می‌کند. البته تمیز کردن لکه‌ها بسیار آسان خواهد بود ولی این حقیقت چیزی نیست که به این آسانی‌ها بتوانیم از آن بگریزیم.

اتفاقات مربوط به دکمه‌های اطراف فریم فرقی نکرده‌اند. دکمه پاور بزرگ در سمت راست قرار گرفته تا تنها چیزی باشد که در این بخش می‌بینیم. سمت چپ فریم اما، شلوغ‌تر و پرجمعیت‌تر است زیرا در آن دو دکمه تعیین میزان ولوم صدا، دکمه بیصدا کردن و اسلات قرار دادن سیمکارت حضور یافته‌اند. در پایین نیز پورت Lightning و حفره‌هایی را می‌بینیم که در پشت آنها میکروفون و اسپیکر حاضر شده‌اند.

چیزی که توجه شما را به سمت نمای جلویی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس جلب خواهد کرد، ناچ کوچکتر شده در جهت افقی است که در آن بریدگی میکروفون و اسپیکر ثانویه جای‌گیری کرده‌اند تا روی سنسور تشخیص عمق یا TrueDepth را نپوشانند. اگرچه این بریدگی از نظر طولی کوچکتر شده ولی مطمئناً قدبلندتر گردیده است. به هر ترتیب، 20 درصد کاهش سایز هم در نوع خودش قابل‌توجه خواهد بود.

با همان صفحه نمایشی که به اندازه صفحه نمایش پارسالی اندازه و سایز دارد، جای تعجب نخواهد بود که ببینیم حاشیه‌های مشکی رنگ اطراف نمایشگر iPhone 13 Pro Max شبیه نوارهای سیاه پارسالی هستند. با توجه به دیدی که شما دارید، این حاشیه‌ها یا به خوبی باریک شده‌اند و یا در حد قابل‌قبولی باریک شده‌اند. در این میان، قطعاً کمتر کسی پیدا می‌شود که نتواند ضخامت این نوارهای سیاه رنگ (به غیر از ناچ) را تحسین کند.

در پایان، کاملاً مخیّر هستید که آیا می‌خواهید این نوع شیوه طراحی را ضد رؤیاپردازانه بدانید یا خیر. آیفون 13 پرو مکس مطمئناً یکی از بزرگترین و در عین حال مستحکم‌ترین گوشی‌های موجود در بازار موبایل است که هم بزرگ و هم سنگین می‌باشد. باید توجه کنید که اگر می‌خواهید برای اولین بار از یک پرچمدار اپل استفاده نمایید، حتماً این دستگاه را ابتدا در دستتان بگیرید تا به خوش‌دستی و بدنه آن عادت کنید.

 

صفحه نمایش

مشخصات فنی صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس به غیر از یک مورد، هیچ تفاوتی با مشخصات فنی صفحه نمایش آیفون 12 پرو مکس ندارند. این تفاوت به نرخ بازسازی سریع مربوط می‌شود که اپل بالأخره تصمیم گرفته همگام با ترند بازار حرکت کند. این ترند در واپسین ماه‌های سال 2017 و با گوشی موتورولا رزر (Motorola Razr) آغاز شد بنابراین استفاده از آن در یک آیفون، آن هم چهار سال بعد از ترند شدن کاملاً قابل‌قبول است.

هر دو گوشی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس حداکثر نرخ بازسازی 120 هرتزی دارند که می‌تواند سرعتش را با توجه به محتوای در حال پخش و کاری که کاربر دارد انجام می‌دهد، بین 10 تا 120 هرتز تنظیم کند. اپل این ویژگی را ProMotion می‌نامد.

رفتار تطبیقی این قابلیت یکی از آن چیزهایی است که به سختی می‌توانیم چگونگی انجام شدن آن را در گوشی‌های اندرویدی مشخص کنیم و حالا این کار در iOS نیز تقریباً غیرممکن است بنابراین باید به توضیحاتی که خودِ اپل داده اعتماد کنیم. چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که حقیقتاً اسکرول کردن در رابط کاربری iPhone 13 Pro یا iPhone 13 Pro Max بسیار روان‌تر از دو گوشی این خانواده یا آیفون‌های قدیمی‌تر صورت می‌پذیرد.

با این اوصاف، هیچ اهمیتی ندارد که آیا حالا اپلیکیشن‌های متفرقه از نرخ نوسازی سریع 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند یا خیر چرا که می‌دانیم در آینده شرایط بهتر و به تعداد نرم‌افزارهای پشتیبانی‌کننده از این ویژگی اضافه خواهد شد.

ابعاد نمایشگر آیفون 13 پرو مکس همان 6.7 اینچی نمایشگر آیفون 12 پرو مکس است. رزولوشن نیز همان 2778*1284 و تراکم پیکسلی 458 می‌باشد تا اسم سوپر رتینا شایسته آن باشد. این صفحه نمایش از نوع XDR است تا اینگونه برداشت کنیم که می‌تواند محتواهای HDR و Dolby Vision را پخش نماید.

اپل وعده داده که حداکثر روشنایی iPhone 13 Pro Max نسبت به پرچمدار پارسالی به میزان 25 درصد افزایش یافته است؛ ادعایی که پس از انجام آزمایش‌های مختلف به اثبات رسید. چنان‌چه اسلایدر تعیین روشنایی صفحه نمایش این گوشی را به صورت خودکار به آخرین قسمت برسانید، رکورد 1050 نیتی ثبت خواهد شد ولی اگر این کار را به طور دستی انجام دهید، رکورد 850 نیتی را ثبت خواهید کرد.

در واقع این همان رفتار طبیعی است که هر آیفون از خودش نشان می‌دهد. تا به امروز، اینگونه بود که هر رکوردی که سنسور حساس به نور محیط آیفون‌ها به ثبت می‌رساند، شما نیز می‌توانستید آن را با اسلایدر دستی ثبت کنید اما اینکه می‌بینید حالا اتفاق دیگری افتاده دلیلش این است که اپل نمی‌خواهد اجازه دهد شما همیشه نهایت روشنایی نمایشگر را روی بیش از 1000 نیت تنظیم کنید تا هم در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی گردد و هم خودِ صفحه نمایش آسیبی نبیند و اصطلاحاً نسوزد و مشکل سوختگی برایش پیش نیاید. در هر حال، نتایج به دست آمده بی‌نظیر هستند.

iPhone 13 Pro Max یک صفحه نمایش پشتیبانی‌کننده از گاموت رنگی عریض دارد که با فضای رنگی DCI-P3 سازگار است. وقتی این دستگاه محتوای سازگار را تشخیص دهد، به طور خودکار فضای رنگی P3 را نشان خواهد داد اما در آزمایش‌های تخصصی اثبات چنین نکته‌ای انجام نشد تا نتوانیم دقیقاً در این‌باره اظهارنظر کنیم.

البته خوشبختانه آزمایش‌های مربوط به فضای رنگی sRGB صورت پذیرفت و تفاوت رنگی به صورت میانگین 0.8 ثبت شد؛ رکوردی که با چشم غیر مسلح نمی‌توانیم متوجه آن بشویم. همان‌طور که تاکنون در گوشی‌های آیفون دیده بودیم، اگر روشنایی صفحه نمایش آنها را به طور دستی به بیشترین مقدار ممکن می‌رساندیم، دقت آنها کاهش نمی‌یافت و تغییری نمی‌کرد. البته این رکورد تنها در صورتی دستخوش تغییرات می‌شد که گوشی را به زیر نور خورشید می‌بردیم و قصد داشتیم از حداکثر روشنایی 1050 نیتی بهره ببریم. تازه در آن زمان هم این محصول اپل بهتر از رقبایی کار کرد که در شرایط مشابه آزمایش می‌شدند.

 

دوام باتری

درست مانند دیگر اعضای خط تولید آیفون 13، ظرفیت باتری آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس هم افزایش یافته است. این دستگاه حالا از حضور منبع نیروی 4352 میلی‌آمپری سود می‌برد که در مقایسه با گوشی مشابه پارسالی به میزان 18 درصد باظرفیت‌تر شده است. اپل می‌گوید که این افزایش ظرفیت برای تماشای 2.5 ساعت فیلم بیشتر کافی خواهد بود هرچند مبنای محاسبه این دوام، با نحوه استفاده کاربران از گوشی کاملاً متفاوت است. با این اوصاف، iPhone 13 Pro Max باید بهترین آیفون تا به امروز از نظر دوام باتری باشد. اما آیا واقعاً اینگونه است؟.

پاسخ به سؤال مطرح شده مثبت خواهد بود اما یک نکته وجود دارد. متأسفانه نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم که در زمان انجام آزمایش‌های مربوط به بررسی دوام باتری، سرعت نرخ بازسازی صفحه نمایش چند بوده است. سرعت ثبت شده در آزمون استاندارد که در آن اپلیکیشن‌های سافاری و کروم اجرا شد 60 هرتز بود که البته در این برنامه‌ها فرقی نمی‌کرد که آیا کاربر صفحه نمایش را لمس می‌کند یا خیر. با این حال، دوام باتری 20 ساعته که ثبت شده در نوع خودش فوق‌العاده است زیرا نسبت به آیفون 12 پرو مکس شاهد افزایش دوام 6 ساعتی هستیم. باتری گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra) اما، به مدت 5 ساعت کمتر دوام می‌آورد ولی توجه داشته باشید که در آزمون وبگردی که در محصول سامسونگ انجام شد، نرخ بازسازی برخی اوقات روی 120 هرتز ثبت شده بود.

در آزمایش پخش فیلم، گوشی مورد بحث ما به مدت 24 ساعت دوام آورد حال آنکه iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra به ترتیب 13 و 18 ساعت دوام آورده بودند. در اینجا هم نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که سرعت نرخ بازسازی چند بود اما به احتمال زیاد 120 هرتز نبوده چرا که سرعت 60 هرتزی منطقی‌تر است. بار دیگر، صرف‌نظر از سرعت نرخ نوسازی، باید اعتراف کنیم که رکورد جذاب و فوق‌العاده‌ای به ثبت رسیده است.

در آزمون تماس صوتی، iPhone 13 Pro Max توانست نسبت به گوشی پارسالی عملکرد به مراتب بهتری ارائه دهد. البته این رکورد چندان شگفت‌انگیز نیست زیرا در آیفون‌ها معمولاً این اعداد و ارقام طبیعی هستند. با ذکر این نکته، دوام 27 ساعت و 26 دقیقه‌ای برای یک گوشی هوشمند زیاد قابل‌قبول نیست.

با در نظرگیری تمامی نمرات و امتیازات کسب شده به همراه دوام باتری در حالت استندبای، می‌توانیم نمره استقامت کلی 121 ساعتی را به آیفون 13 پرو مکس بدهیم که سبب می‌شود از نظر دوام باتری، این دستگاه بهترین آیفون تا به امروز لقب گیرد.

 

سرعت شارژ

همراه با آیفون 13 پرو مکس شارژر فروخته نمی‌شود. البته امکان دارد در برخی از کشورها همراه با این گوشی یک شارژر به فروش برسد که هزینه آن را نیز مجبور خواهید بود به صورت غیرمستقیم پرداخت کنید. در غیر این صورت، منطقی‌ترین کار خرید یک شارژر به صورت جداگانه می‌باشد. با همه اینها، بهترین آداپتوری که باید بخرید، همان شارژر 20 واتی خودِ اپل است بنابراین برای آزمایش سرعت شارژ، در این مقاله هم از شارژر 20 واتی و هم از شارژر MagSafe استفاده شد.

در صورتی که iPhone 13 Pro Max را به صورت سیمی شارژ کنید، 42 درصد ظرفیت آن در عرض 30 دقیقه پر خواهد شد؛ آماری که زیاد شگفت‌انگیز نیست. در سمت دیگر، MagSafe به 30 دقیقه زمان نیاز داشت تا تنها 25 درصد منبع نیرو را پر کند. به این ترتیب، مدت زمان کلی لازم برای شارژ این گوشی با شارژر 20 واتی و MagSafe به ترتیب 1:46 و 2:20 دقیقه بود.

سرعت شارژ MagSafe قابل‌قبول است اما سرعت شارژر 20 واتی رقابتی نخواهد بود. البته باز هم در اینجا نکته‌ای را باید در نظر گرفت. تنها در صورتی می‌توان به رکورد گفته شده 2 ساعت و 20 دقیقه‌ای دست یافت که گزینه Optimized Battery Charging در تنظیمات روشن باشد. این گزینه‌ای است که ابتدا 80 درصد باتری را پر می‌کند و 20 درصد باقی مانده را زمانی به گوشی منتقل خواهد کرد که اولین ساعت هشدار شما به صدا دربیاید و تلفن همراه برنامه خواب و بیداری‌تان را بیاموزد. طبق ادعای اپل، در صورت خاموش کردن این آپشن، 2 ساعت و 10 دقیقه طول خواهد کشید تا باتری کلاً شارژ گردد.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که آیفون 13 پرو مکس از سرعت شارژ 27 واتی هم پشتیبانی می‌کند بنابراین شارژر 20 واتی نمی‌تواند نهایت انرژی که دستگاه با آن سازگار شده را منتقل نماید. اگر شما یک شارژر 27 واتی متفرقه بخرید و به وسیله آن این محصول اپل را شارژ کنید، اولاً رکوردهای بهتری ثبت و دوماً 55 درصد انرژی باتری را در عرض 30 دقیقه منتقل خواهید کرد. با گذشت زمان، رکوردهای دو شارژر اپل و شارژر متفرقه به هم نزدیک شدند به طوری که پس از گذشت یک ساعت به ترتیب 83 و 80 درصد باتری را پر کردند. ضمن اینکه شارژ کامل باتری با شارژر متفرقه 1 ساعت 54 دقیقه به طول انجامید.

 

کیفیت صدا

آیفون 13 پرو مکس نیز مانند دیگر گوشی‌های بازار، اسپیکر استریو و دوگانه‌ای دارد که یکی در پایین و دیگری در بالا جای گرفته است. وقتی این موبایل را در حالت افقی در دست می‌گیرید، کانال‌های صوتی سوئیچ خواهند شد تا گوشی با نحوه‌ای که آن را گرفته‌اید، سازگار گردد. در حالت عمودی هم، اسپیکر بالایی حکم کانال صوتی سمت راستی را خواهد داشت.

در این میان، توجه کردن به یک نکته بااهمیت خواهد بود. اسپیکر پایینی در مقایسه با اسپیکر بالایی، فرکانس‌های پایین‌تری دارد. به علاوه، حتی اگر صداها را از یک کانال پخش کنید هم از دیگر اسپیکر صداهایی خواهید شنید اما بسیار ضعیف خواهند بود.

خوشبختانه مانند سایر آیفون‌ها (به خصوص آیفون‌های بالارده)، آیفون 13 پرو مکس نیز در آزمایش‌های تخصصی کیفیت صدا عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش ارائه کرد. این دستگاه توانست نمره توصیفی “خیلی خوب” را به دست آورد تا همچون بسیاری از رقبا عمل کرده باشد. این گوشی بهترین موبایل از نظر کیفیت صدا در میان تلفن‌های همراه پرچمدار است چرا که صداهای بِیس، شدید و سنتی را با شفافیت خاصی پخش می‌کند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

همه اعضای خانواده آیفون 13 به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل و رابط کاربری iOS 15 سود می‌برند. این پلتفرم نسبت به iOS 14 آپدیت گسترده‌ای به شمار نمی‌رود ولی بسیاری از عناصر ظاهری رابط کاربری مانند منوها و آیکون‌های تنظیمات، اعلانات و دکمه‌ها را گرد کرده است. این ورژن جدید، فیس‌تایم (FaceTime)، پیام‌ها، نحوه مدیریت اعلانات، مرورگر سافاری (حالا از افزونه پشتیبانی می‌کند)، اپلیکیشن‌های Wallet و Maps را پیشرفته‌تر کرده است. به علاوه، این سیستم عامل نرم‌افزار Photos و Spotlight را هوشمندتر کرده و برنامه دوربین هم می‌تواند متون را در لحظه بخواند و کپی کند.

حالا بد نیست یک نگاه ریزبینانه‌تر به iOS 15 موجود در iPhone 13 Pro Max داشته باشیم. رابط کاربری این پلتفرم هنوز هم روی این موضوع متمرکز شده که هوم اسکرین را پر از اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها کند و نرم‌افزارهای کمتر استفاده شده را در App Library، اعلانات و مرکز کنترل قرار دهد.

صفحه قفل iOS 15 دست‌نخورده است ولی می‌توان در آن اعلانات کاربران به همراه گزینه‌های حفاظت از حریم شخصی، میانبرهای مخصوص چراغ فلاش LED و دوربین را ببینیم. البته شما می‌توانید در صورت نیاز، موارد گفته شده را کنار بگذارید و به جای آنها Face ID یا پین عددی را قرار دهید.

اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها معمولاً در همان هوم اسکرین جای‌گیری می‌کنند. در اینجا صفحات بخصوصی هستند که از آن جمله می‌توانیم به Today در سمت چپ و App Library در سمت راست اشاره کنیم.

چنان‌چه می‌خواهید برخی از صفحات هوم اسکرین را مخفی نمایید، می‌توانید به جای آنها صفحه‌ای را قرار دهید که پر است از بازی‌ها. البته امکان پنهان‌سازی این برگه در زمان کار و یا مخفی کردن اپلیکیشن‌های مخصوص مدرسه و کار در مواقع استراحت وجود دارد. در این میان، نباید فراموش کنید که امکان مخفی‌سازی دو صفحه Today و App Library فراهم نیست.

iOS 15 یک آپشن مخصوص فوکوس دارد که میان حالات مختلف مانند کار، شخصی، رانندگی، گیمینگ، لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb Mode) و . . . سوئیچ می‌کند. در واقع این گزینه حالا بهترین راه برای مخفی‌سازی یا نهان‌سازی خودکار صفحات مختلف می‌باشد. البته توضیحات مفصل‌تر و جامع‌تر را در ادامه خواهیم داد.

اگر App Library را دوست ندارید، می‌توانید از شیوه قدیمی iOS استفاده و این ویژگی را کلاً غیرفعال کنید. در این میان، توجه داشته باشید که گزینه‌ای برای غیرفعالسازی صفحه App Library وجود ندارد.

ویجت‌ها را می‌توان در هر جایی از هوم اسکرین و صفحه Today قرار داد و حتی این برنامک‌ها می‌توانند در کنار آیکون اپلیکیشن‌ها نیز حضور یابند. لازم به ذکر است که در iOS 15 از سه سایز 2*2، 2*4 و 4*4 برای ویجت‌ها پشتیبانی می‌گردد.

شما این اجازه را دارید تا ویجت‌هایی که اندازه یکسانی دارند را روی یکدیگر قرار دهید. وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید یا از خودِ سیستم عامل بخواهید به طور اتوماتیک مشخص کند که کدام ویجت روی سایرین قرار گیرد و ترتیب قرارگیری آنها چه شکلی باشد و یا خودتان به صورت دستی آنها را بالا و پایین کنید تا ویجت مدنظرتان را بیابید. بدون شک این شیوه مدیریت ویجت‌ها بسیار کارآمد است زیرا باعث می‌شود در فضای نمایشگر صرفه‌جویی گردد به خصوص آنکه خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برنامک‌های بیشتر استفاده شده را در لایه‌های بالایی و برنامک‌های کمتر استفاده شده را در لایه‌های پایینی بگذارند.

App Library در واقع همان منوی کشوی اپلیکیشن‌ها می‌باشد که همیشه در راست‌ترین قسمت هوم اسکرین مشاهده می‌شود. نرم‌افزارها پس از نصب، به طور اتوماتیک به App Library اضافه می‌گردند. مرتب‌سازی این برنامه‌ها هم کاملاً خودکار انجام می‌شود بنابراین نمی‌توانید دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها را ویرایش کرده و یا نرم‌افزارها را به درون دسته‌های مختلف منتقل کنید. البته باید اشاره کنیم که دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها بستگی به برچسب‌های موجود در اپ‌استور دارد که توسعه‌دهندگان در زمان آپلود کردن محصولاتشان برگزیده‌اند.

App Library تنها سه تنظیمات دارد که عبارتند از: اضافه کردن اپلیکیشن‌های جدید به هوم اسکرین و App Library، اضافه کردن اپلیکیشن‌های جدید تنها به App Library و نمایش علائم اعلانات در App Library.

با این اوصاف، App Library همان جایی است که اپلیکیشن‌های کمتر استفاده شده قرار می‌گیرند.

صفحه Today همچنان در دسترس قرار دارد ولی کمتر استفاده می‌شود. شما می‌توانید همان ویجت‌ها و لایه‌های برنامکی را در هوم اسکرین بگذارید. در اینجا اما، قادر خواهید بود ویجت‌های مربوط به اپلیکیشن‌های متفرقه که هنوز برای نسخه‌های جدیدتر iOS بهینه‌سازی نشده‌اند را قرار دهید. ویجت‌های قدیمی‌تر بلافاصله پس از ویجت‌های جدید جای می‌گیرند بنابراین برای کار کردن با برنامک‌های جدیدتر، می‌بایست به صورت دستی آنها را برگزینید.

مرکز اعلانات را می‌توان با کشیدن انگشت از سمت چپ ناچ نمایشگر به سمت پایین اجرا کرد. در iOS 11 بود که این پنجره با صفحه قفل ادغام گردید و اصلاً به همین دلیل است که می‌توانید چندین صفحه پس‌زمینه را در هوم اسکرین و مرکز اعلانات داشته باشید.

مرکز کنترل که چندین دکمه قابل شخصی‌سازی و بزرگ‌شونده دارد را می‌توان با کشیدن انگشت از سمت راست ناچ صفحه نمایش به سمت پایین نمایان ساخت. شما می‌توانید از سنسور حساس به لمس برای دستیابی به دکمه‌های اضافه نیز بهره ببرید. به علاوه، درصد انرژی باقیمانده در باتری هم در اینجا قابل مشاهده است.

روش‌های ناوبری مبتنی بر حرکات همان‌هایی هستند که در آیفون ایکس (iPhone X) دیده بودیم. کشیدن انگشتان از خط پایینی صفحه نمایش اپلیکیشن‌ها را می‌بندد، کشیدن و نگه داشتن انگشتان در میانه راه سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها را اجرا می‌کند و کشیدن انگشتان از کناره‌های نمایشگر نیز حکم دکمه بازگشت و یا حرکت رو به جلو را خواهد داشت. به علاوه، شما می‌توانید انگشتتان را روی خط به سمت چپ یا راست بکشید تا به سرعت میان اپلیکیشن‌های اخیراً استفاده شده سوئیچ شوید.

ویژگی Back Tap یک میانبر دستیابی بسیار جذاب است. این قابلیت دو بار و سه بار ضربه زدن روی قاب پشتی گوشی را تشخیص خواهد دهد و کاربران می‌توانند مشخص کنند که هر کدام از این ضربات چه کاری را به انجام برساند. برخی‌ها گرفتن اسکرین شات و نمایش دادن مرکز کنترل را ترجیح داده‌اند اما نمایان شدن هر یک از امکانات iOS 15 کاملاً بستگی به خودتان دارد.

یک حالت تیره سرتاسری وجود دارد. شما می‌توانید آن را به صورت دستی فعال نمایید و یا تایم روشن شدن آن را از طریق تنظیمات صفحه نمایش زمان‌بندی کنید تا تمامی قسمت‌های سفید رابط کاربری را سیاه نشان دهد. به علاوه، این امکان را دارید تا کاری کنید که در زمان فعال بودن دارک مد، تصویر پس‌زمینه هوم اسکرین سیاه گردد.

برخی از نوآوری‌هایی که در iOS 15 وجود دارند عبارتند از سرویس فیس‌تایم پیشرفته‌تر، موتور جستجوی هوشمندتر Spotlight، حالات فوکوس، مرورگر سافاری بروز شده، اپلیکیشن Weather و . . .

اپلیکیشن جدید فیس‌تایم حالا شباهت زیادی به برنامه Zoom دارد و اینک از نمای جدولی شکل مخاطبان پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه رابط کاربری آن ساده‌تر شده و با قابلیت‌هایی همچون نمای پس‌زمینه تار، صدای محیطی و از همه مهمتر، تماس‌های گروهی سازگاری دارد. ضمن اینکه کاربران غیر اپلی هم می‌توانند به جلسات مختلف از طریق لینک دعوت در دو مرورگر کروم و مایکروسافت اج ملحق شوند.

کاربران اپلی هم قادر خواهند بود میکروفون گوشی‌شان را با یکی از دو گزینه Voice Isolation یا Wide Spectrum بهبود دهند و دیگران را قادر سازند صداهایشان را بهتر بشنوند.

اعلانات بازطراحی شده‌اند و چند ویژگی جدید دریافت کرده‌اند. ظاهر نوتیفیکیشن‌ها مانند آیکون مربوط به یک مخاطب تغییر کرده تا خوانایی آنها بهتر گردد. ضمن اینکه اعلانات iOS حالا دانه‌دانه ظاهر می‌شوند.

شما می‌توانید در حین انجام دادن بازی‌ها یا کارها، نمایه‌های فوکوسی مختلف که ضرورت نمایش هر اعلان را فیلتر می‌کند را مشخص نمایید. به علاوه، این قابلیت به سایرین اطلاع خواهد داد که آیا می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند یا خیر. علاوه بر امکان فیلتر کردن نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌ها، هر حالت فوکوسی را می‌توان به شکلی تنظیم کرد که هوم اسکرین‌های به خصوص را نمایش دهد یا مخفی کند، نور صفحه قفل را کاهش دهد و یا این حالت را به صورت زمان‌بندی شده فعال سازد. در این میان، چندین حالت فوکوسی از پیش تعیین شده مانند لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb Mode)، رانندگی، شب، کار، سرگرمی و . . . وجود دارند ولی کاربران می‌توانند نمایه گیمینگ، ورزش کردن، مطالعه و یا سایر موارد مدنظر خودشان را بسازند.

با توجه به اینکه حالات فوکوسی نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس ضرورتی که دارند اولویت‌بندی می‌کنند، یک آپشن مشاهده خلاصه اعلانات تعبیه شده که در قالب مستطیل، نوتیفیکیشن‌های کم‌اهمیت‌تر را نمایش خواهد داد تا دیگر شاهد نوارهای طولانی اعلانات مختلف نباشیم. لازم به ذکر است که می‌توان نحوه نمایش داده شدن این ویژگی را به گونه‌ای تنظیم کرد که روزی چندین بار نمایان گردد.

مرورگر سافاری هم بروز شده است. اولاً نوار وارد کردن آدرس حالا به پایین منتقل شده تا دسترسی به آن راحت‌تر باشد و کاربران بتوانند با کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست میان تب‌ها سوئیچ کنند (در زمانی که گوشی را به صورت عمودی گرفته‌اید)؛ یعنی درست مانند اسکرول کردن سریع در میان نرم‌افزارها. توجه داشته باشید که وقتی شروع به اسکرول کردن می‌کنید، نوار وارد کردن آدرس به طور خودکار مخفی می‌گردد.

این مرورگر حالا از افزونه‌ها هم پشتیبانی می‌کند؛ افزونه‌هایی که می‌توان آنها را از اپ‌استور دانلود کرد.

اپلیکیشن Weather نیز رابط کاربری جدیدی دارد و این‌بار از نقشه‌های هواشناسی پشتیبانی می‌نماید.

Apple Wallet از انواع جدید کلید مانند کلید خانه و کلید هتل پشتیبانی خواهد کرد. اپل با هتل‌های Hyatt همکاری کرده تا ساکنین این ساختمان‌ها بتوانند کلیدهای مختلف را در نرم‌افزار نامبرده ذخیره کنند و با استفاده از آنها وارد اتاق‌ها بشوند. در این میان، توجه کنید که خودِ هتل می‌تواند تعیین نماید که چه زمانی این کلید را فعال کند.

اپلیکیشن مذکور همچنین، توانایی همکاری با تکنولوژی باند فوق عریض (UWB) را دارد تا با کلیدهای هوشمند خودروها سازگار گردد و به صورت خودکار قفل ماشین از پیش تعریف شده‌ای که از آن پشتیبانی می‌شود، باز گردد و حتی بدون نیاز به اینکه آیفون را از جیب خود بیرون بیاورید، استارت بزند.

در نهایت، افرادی که در ایالت‌های پشتیبانی شده آمریکا زندگی می‌کنند، قادر خواهند بود تا کارت ملی خود را به Wallet بیفزایند و با استفاده از آن در گیت‌ها و ورودی‌های امنیتی مانند فرودگاه‌ها وارد شوند.

دستیار هوشمند اپل موسوم به سیری حالا بیش از 400 میلیون کاربر دارد. شما می‌توانید این دستیار دیجیتالی را با فشار دادن دکمه پاور فعال کنید. با این دستیار صوتی، امکان انجام دادن همه نوع کاری وجود دارد؛ از سؤال و جواب کردن تا ترجمه و تنظیم ساعت هشدار و ارسال پیام و همچنین رزرو هتل، خرید بلیط و تعیین بهترین راه برای مسیریابی. قابلیت Siri Knowledge به آیفون 13 پرو مکس اجازه می‌دهد جاذبه‌های دیدنی که تصاویرشان در گالری قرار دارند را شناسایی کند.

میانبرهای سیری حالا در قالب یک اپلیکیشن مستقل در دسترس هستند. شما می‌توانید برای بسیاری از چیزها که توضیح دادنشان چندین ساعت زمان خواهد برد، میانبر مشخص نمایید. حتی امکان یادداشت‌برداری از هر چیزی در خودِ سیستم عامل iOS وجود دارد. کاربران می‌توانند توضیحات موجود در اپلیکیشن‌های سیستمی یا شبکه‌های اجتماعی مشهور مانند یوتیوب و فیسبوک را به یادداشت تبدیل کنند. گزینه‌های یادداشت‌برداری در همه نرم‌افزارهای سیستمی وجود دارند و به شما این اجازه را خواهند داد تا ساعت‌های هشدار را تنظیم کنید، تماس بگیرید و یا میان حالات مختلف مربوط به پخش اعلانات سوئیچ شوید.

PiP یا همان حالت تصویر در تصویر بالأخره پارسال و با iOS 14 معرفی شد. این ویژگی دقیقاً کاری را انجام می‌دهد که از اسمش برداشت می‌شود. این یعنی پنجره‌ای از فیلم در حال پخش را کوچک و آن را به یک نمای پاپ‌آپ شناور تبدیل می‌کند تا افراد بتوانند آن را به هر جایی از رابط کاربری iOS که دوست دارند، ببرند.

PiP با اپل تی‌وی، Podcasts، سافاری، فیس‌تایم، آی‌تونز، هوم، یوتیوب و هر برنامه دیگری که پشتیبانی از آن را می‌‌افزاید، سازگار است.

لازم به ذکر است که وظیفه پخش فایل‌های چند رسانه‌ای بر عهده برنامه‌های پیش‌فرض اپل مانند Photos، Music و TV می‌باشد.

برنامه Photos این‌بار چهار حالت مشاهده Years، Months، Days و All Photos دارد. سه مورد اول، با استفاده از هوش مصنوعی بهترین تصاویر گرفته شده را در یک قاب نشان می‌دهند تا با این روش تمامی پیچیدگی‌های موجود از بین بروند و دیگر هیچ اسکرین شات، یادداشت یا حتی عکس تکراری دیده نشود. زمانی که میان تصاویری که در این سه بخش قرار گرفته‌اند جابه‌جا می‌شوید، همه عکس‌ها و ویدیوها به صورت لایو بدون صدا پخش می‌شوند. به علاوه، بهترین تصویر یا فیلم در ابعادی بزرگ نمایش داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که مطابق معمول، گزینه‌های سرچ قدرت گرفته از هوش مصنوعی و حالات مختلف ویرایش ویدئو و تصویر نیز در اینجا در نظر گرفته شده‌اند.

اپلیکیشن Photos سه ویژگی جدید دارد که بخشی از آپدیت iOS 15 به شمار می‌روند. اولین مورد آلبوم Shared with Me است که در آن می‌توانید تصاویری که در iMessages با شما به اشتراک گذاشته شده‌اند را ببینید.

اپل همچنین، ویژگی Memories را بهبود داده و آن را هوشمندتر و قدرتمندتر کرده است. الگوریتم‌های مربوط به این قابلیت بهترین تصاویر و ویدیوهای لایو را تشخیص خواهند داد و آنها را به فیلم‌های کوتاه تبدیل خواهند کرد. خوشبختانه اینک گزینه‌های تنظیم خودکار رنگ و بهبود کنتراست خیلی خوب کار می‌کنند تا ظاهر این کلیپ‌ها زیباتر گردد. به علاوه، به جهت همگام‌سازی انجام شده با اپلیکیشن Apple Music، شما می‌توانید یک آهنگ مرتبط را به طور اتوماتیک برگزینید. البته امکان ویرایش این فیلم‌ها در آینده نیز وجود دارد.

در نهایت، نرم‌افزار Photos اطلاعات جزئی مربوط به هر تصویر را ارائه خواهد کرد. این اطلاعات شامل داده‌های EXIF و موقعیت مکانی عکس روی نقشه می‌باشند.

اپلیکیشن اپل تی‌وی بخشی از iOS 15 است و برای پخش ویدیوهای ذخیره شده در حافظه داخلی و فیلم‌هایی که از طریق آی‌تونز اجرا می‌کنید، استفاده خواهد شد. به علاوه، این برنامه فروشگاه دیجیتالی برای خرید فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به شمار می‌رود و به وسیله آن می‌توان به سرویس اپل تی‌وی پلاس دست یافت.

Music یک آیکون جدید در هوم اسکرین دارد. این برنامه پخش‌کننده پیش‌فرض موسیقی‌ها بوده و به اپل موزیک بیش از حد متکی است. با این حال، اگر نمی‌خواهید از سرویس پخش آنلاین استفاده کنید، می‌توانید از این اپلیکیشن بهره برده و آهنگ‌های دلخواهتان را به وسیله آی‌تونز به آن بیفزایید. علی‌رغم اینکه اضافه کردن تِرَک‌های موسیقی به وسیله آی‌تونز نیازمند طی کردن چند مرحله است و معمولاً باید فایل‌های mp3 را در ویندوز اکسپلورر کپی و پیست کنید ولی هیچ سختی نخواهد داشت. البته دانلود آی‌تونز در همان مرحله اول ممکن است برای کاربران ویندوز مشکل‌ساز گردد.

اپلیکیشن Camera حالا از ویژگی Live Text پشتیبانی می‌کند تا اگر دوربین گوشی‌تان را به سمت متنی گرفتید، یک آیکون نمایان گردد و چنان‌چه روی آن ضربه زدید، بتوانید آن را اسکن یا کپی کنید و یا معنی متن انتخاب شده را بیابید.

اپلیکیشن Books برای مشاهده فایل‌های PDF و eBook به همراه نرم‌افزارهای Stocks و News در iOS 15 نصب شده‌اند. سافاری مرورگر پیش‌فرض بوده و یک مدیریت کننده دانلود و چند گزینه بهبود یافته حفاظت از حریم شخصی دارد.

اپل مپس در طی چند سال اخیر به یک اپلیکیشن مسیریابی بسیار قدرتمند و کارآمد تبدیل شده است. برخی از کارایی‌های این برنامه شامل نمایش مسیرهای دوچرخه‌سواری، اطلاعات آسانسورها، راه‌های مخصوص خودروهای برقی، راهنمایی‌های پیشرفته‌تر و پیشنهادات جامع‌تر می‌شود. حتی در برخی از مناطق می‌توانید دوربین‌های کنترل سرعت و چراغ‌های راهنمایی را ببینید.

وقتی از حمل‌ونقل عمومی برای رفت و آمد استفاده می‌کنید، قابلیت واقعیت افزوده این برنامه که در iOS 15 بهبود یافته را خواهید دید.

از زمان عرضه iOS 14، این امکان به وجود آمده تا مرورگر و برنامه مدیریت ایمیل پیش‌فرض را تغییر دهید ولی هنوز این اجازه برای مپس صادر نشده است.

و در پایان به سرویس پرداخت اپل (Apple Pay) می‌رسیم که این شرکت با iOS 14 امکاناتش را گسترده‌تر کرده بود زیرا گزینه‌ای به نام ورود با حساب کاربری اپل را به آن افزوده است. شما از این گزینه در سیستم عامل مذکور می‌توانید استفاده کنید تا به سرعت با اکانت اپل وارد اپلیکیشن‌ها شوید و با استفاده Face ID و البته روش تأیید دو مرحله‌ای هویتتان را تأیید نمایید. برای انجام این کار، اپل یک نام کاربری تصادفی ارسال می‌کند تا وقتی می‌خواستید وارد یک اپلیکیشن بشوید، در صورت تمایل یا از آدرس ایمیل واقعی بهره گیرید و یا آدرس ایمیل ساختگی توسط کمپانی آمریکایی را وارد نمایید. لازم به ذکر است که این ایمیل‌ها یک بار مصرف هستند بنابراین تنها می‌توان موردی را حذف کرد که به یک برنامه مربوط می‌شود.

بعضی از امکانات امنیتی iOS 15 که در آینده عرضه خواهند شد نیز عبارتند از: SharePlay، App Privacy Report و CSAM Detection.

مورد اول اجازه می‌دهد تا به صورت اشتراکی با دیگر کاربران فیس‌تایم از یک محتوا استفاده کنید، به آن گوش دهید و یا آن را ببینید. شما می‌توانید هر نوع تِرَک یا فایل موجود در اپل تی‌وی پلاس یا اپل موزیک را از طریق تماس‌های فیس‌تایم به اشتراک بگذارید. حتی در تلویزیونی که با AirPlay سازگار می‌باشد نیز امکان پخش این محتواها وجود دارد.

مورد دوم چیزی است که کاربران سیستم عامل اندروید با آن کاملاً آشنا هستند. با این قابلیت می‌توانید ببینید کدام برنامه به چه مواردی دسترسی دارد و از چه مجوزهایی مانند میکروفون، دوربین، موقعیت مکانی و تصاویر استفاده می‌کند.

در نهایت، مورد سوم چندین ویژگی امنیتی مخصوص کودکان دارد که درون برنامه‌های Messages و iCloud Photos تعبیه شده است. این قابلیت محتواهای ممیزی و نامناسب را شناسایی و در صورت نیاز آنها را تار می‌کند و به والدین کودک هشدار می‌دهد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

جدیدترین تراشه ساخت اپل یعنی A15 بیونیک مغز متفکر تمامی اعضای خانواده آیفون 13 است. این دومین تراشه تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری توسط اپل بوده و دارای 15 میلیارد ترانزیستور می‌باشد که 27 درصد بیشتر از A14 بیونیک موجود در گوشی‌های سری آیفون 12 است.

این چیپست جدید همچنین شش هسته‌ای می‌باشد که دو هسته بزرگتر آن یعنی Avalanche سرعت 3.23 گیگاهرتزی و چهار هسته کوچکتر آن یعنی Blizzard سرعت 1.82 گیگاهرتزی دارند. پردازشگر بروز شده می‌تواند نسبت به رقبا مثلاً اسنپدراگون 865، تا 50 درصد سریع‌تر باشد.

یک پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای به نام Apple GPU در گوشی‌های دارای پسوند پرو و یک پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای در گوشی‌های بدون پسوند پرو به کار رفته است.

A15 بیونیک یک موتور عصبی 16 هسته‌ای و جدید دارد که قابلیت‌های مربوط به تشخیص صدا، عکس و فعالیت‌های پیشرفته یادگیری ماشینی را به انجام می‌رساند. به علاوه، یک پردازشگر سیگنالی تصاویر (ISP) تعبیه شده که دو برابر حافظه پنهان ظرفیت دارد. ضمن اینکه یک موتور تازه صفحه نمایش و سیستم‌های جدید رمزگشایی و رمزگذاری ویدیوها هم ایجاد شده‌اند.

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس رم 6 گیگابایتی دارند حال آنکه آیفون 13 و آیفون 13 مینی رم 4 گیگابایتی دارند.

تراشه A15 بیونیک همچنین، به مودم X60 5G ساخت کووالکوم مجهز شده است.

با انجام آزمایش‌های تخصصی و Geekbench، مشخص شد که iPhone 13 Pro Max از همه تراشه‌های اندرویدی (چه اسنپدراگون و چه اگزینوس) برتر است. ضمن اینکه اختلاف عملکردی او با عملکرد آیفون‌های پارسالی بسیار ناچیز می‌باشد اما در اینجا شاهد پیشرفت 10 درصدی هستیم.

در این قسمت نمی‌خواهیم مقایسه‌ای میان تراشه‌های سیستم عامل‌های مختلف داشته باشیم بنابراین فقط به نحوه عملکرد آیفون 13 پرو مکس خواهیم پرداخت. در آزمون AnTuTu، شاهد پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به آیفون 12 هستیم اما باز هم نمی‌توانیم این پیشرفت را از نظر عملکردی گسترده بدانیم.

در آزمون GFXBench، شاهد قدرت خام بسیاری در iPhone 13 Pro Max هستیم حال آنکه مهمترین تفاوت به وجود آمده میان نسخه پیشرفته‌تر A15 بیونیک و نسخه معمولی‌تر آن در آیفون 13 می‌باشد.

با این وجود، تفاوت ایجاد شده در آزمون‌هایی که در آنها صفحه نمایش روشن است، نمایان نمی‌گردد چرا که آیفون 13 پرو مکس در آزمایش‌های بنچمارک نیز نرخ بازسازی 60 هرتزی دارد. نکته مهمتر آنکه، این موضوع برای اکثر بازی‌ها نیز صادق خواهد بود. انتظار داریم که طی هفته‌های آتی این قضیه بهتر گردد ولی در حال حاضر باید توجه کنید که بازی کردن در iOS با نرخ‌های بازسازی سریع تقریباً غیرممکن است. به این نکته، وبگردی با نرخ نوسازی 60 هرتزی را هم بیفزایید تا متوجه شوید که اپل یک محصول ناقص را روانه بازار کرده است. به هر ترتیب، امیدواریم که بالأخره روزی نرخ بازسازی 120 هرتزی به طور تمام و کمال استفاده گردد ولی هنوز در این ماه‌های اول که چنین چیزی رخ نداده است.

با انجام آزمون‌های بررسی ثبات عملکرد، می‌توان گفت که ثبات 77 درصدی برای پردازنده مرکزی تا حدودی قابل‌قبول است ولی افت سریع عملکرد بسیار ناامیدکننده می‌باشد.

نکته مشابه آنکه، پردازنده گرافیکی هم نسبتاً سریع با افت روبه‌رو شد تا در ثبات 67 درصدی مرحله اول آزمون 3Dmark Wild Life Stress گرم گردد. این رکورد از ثبات 63 درصدی ثبت شده با آیفون 13 بهتر است. از طرفی، امتیازات بیانگر برتری گوشی دارای پسوند پرو مکس هستند هرچند انتظار داشتیم عملکرد به مراتب بهتری را شاهد باشیم.

 

دوربین

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس شعار “بزرگترین به‌روزرسانی دوربین در یک گوشی آیفون تا به امروز” را یدک می‌کشند که اپل برای نخستین بار برای گوشی‌های هوشمندش به کار برده است. با مراجعه به برگه مشخصات فنی این دستگاه‌ها می‌توانیم به راحتی این ادعا را درست بدانیم زیرا هر سه لنز دوربین عقب جدید هستند و تقریباً در هر زمینه‌ای بروز شده‌اند.

لنز اصلی قاب پشتی یک سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگتر است به گونه‌ای که ابعاد هر پیکسل آن 1.9 میکرومتر می‌باشد حال آنکه ابعاد هر پیکسل لنز اصلی آیفون 12 پرو مکس 1.7 میکرومتر بود. اینها بزرگترین پیکسل‌های موجود در یک گوشی هوشمند به شمار رفته و حتی از پیکسل‌های سونی اکسپریا 1 3 (Sony Xperia 1 III) که هر پیکسل 1.8 میکرومتری داشت نیز بزرگتر به شمار می‌آیند. البته علی‌رغم اینکه لنز به کار رفته در محصول اپل تتراپیکسل یا کواد بایر است ولی می‌توان آن را با لنز اصلی می 11 اولترا (Mi 11 Ultra) شیائومی مقایسه کرد. اپل سایز کلی سنسور را مشخص نکرده ولی می‌توان گفت که نسبت به سنسور 1/1.7 اینچی اکسپریا 1 3 و سنسور 1/1.12 اینچی می 11 اولترا بزرگتر است.

اپل سیستم ثابت‌سازی شیفت‌کننده سنسور در iPhone 12 Pro Max را به لنز اصلی همه گوشی‌های اعضای خانواده آیفون 13 آورده تا این لنزها با این روش ثابت‌سازی شوند. بر این اساس، این سنسور در زمینه فوکوس کردن به شدت پیشرفته است. در این میان، به خاطر دریچه دیافراگم f/1.5 نور بیشتری جذب خواهد شد و این سنسور فاصله کانونی 26 میلی‌متری خواهد داشت.

لنز تله فوتو به هیچ عنوان نور زیادی دریافت نمی‌کند. در واقع دریچه دیافراگم f/2.8 آن تنها پسرفت نسبت به دریچه دیافراگم f/2.2 پارسالی است. البته پیشرفت ایجاد شده در جای دیگر رخ داده است یعنی فاصله کانونی 77 میلی‌متری می‌تواند به میزان 3 برابری روی سوژه زوم کند. این در حالی است که آیفون 12 پرو مکس می‌توانست تا 2.5 (2.5x) برابر بزرگنمایی انجام دهد. اپل در مورد سایز پیکسل یا اندازه خودِ این سنسور 12 مگاپیکسلی حرفی نزده ولی با در نظرگیری فاصله کانونی و دریچه دیافراگم می‌توان حدس زد که سایز سنسور همان 1/3.4 اینچی مانند پارسال است.

در مورد اندازه لنز 12 مگاپیکسلی هم چیزی نمی‌دانیم ولی عدسی‌های آن به شدت پیشرفت کرده‌اند. این لنز با دریچه دیافراگم f/1.8 نور بیشتری دریافت خواهد کرد ولی مهمترین پیشرفت حاصل شده، اضافه شدن فوکوس خودکار می‌باشد. این سنسور که دیگر روی فاصله خاصی متمرکز نخواهد شد، می‌تواند سوژه‌های دور و نزدیک را تشخیص دهد تا بالأخره بتوانیم از یک لنز اولترا واید برای گرفتن تصاویر کلوزآپ بهره ببریم.

علاوه بر موارد بالا، یک اسکنر لیدار (LiDAR) به کار گرفته شده که به لنز اصلی و تله فوتو کمک می‌کند تا عمق تصاویر را شناسایی کرده و سریع‌تر تصاویر پرتره را به ثبت برساند و در شرایط کم نور نیز بهتر روی سوژه‌ها تمرکز نماید. با توجه به دیدی که نسبت به این سنسور دارید، شاید با خودتان بگویید که اسکنر لیدار حکم لنز چهار دوربین عقب را دارد.

یک چیزی که نسبت به آیفون 12 پرو مکس پارسالی فرقی نکرده، لنز دوربین سلفی است. سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.6 اینچی، فاصله کانونی 23 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.2، فاقد فوکوس خودکار است. ضمن اینکه یک اسکنر SL 3D هم برای تکنولوژی Face ID و گرفتن تصاویر پرتره به دوربین جلو کمک خواهد کرد.

 

اپلیکیشن دوربین و ویژگی‌ها

از زمان iOS 13 و آیفون 11، قسمت منظره‌یاب دوربین یک شکل بوده است. به خاطر کالیبره شدن دقیق همه لنزهای دوربین، شما می‌توانید در زمان عکسبرداری، هر آنچه که در بیرون از فریم لنزهای اصلی و تله فوتو قرار می‌گیرد را ببینید. با این حال، اگر فکر می‌کنید این ویژگی حواستان را پرت می‌کند، می‌توانید آن را خاموش نمایید.

فرآیند پردازش تصاویر اپل همه ویژگی‌های محبوب مانند HDR هوشمند، حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) در تمامی دوربین‌ها و Deep Fusion را شامل می‌شود.

وقتی در جایی حضور دارید که نور کافی نیست، آیکون Night Mode به صورت اتوماتیک نمایان می‌شود و معمولاً مدتی طول می‌کشد تا از زمانی که دکمه شاتر را فشار داده‌اید، عکس را ذخیره کند. اگرچه ثانیه‌ها و مدت زمان پیشنهادی برای نگه داشتن گوشی و ذخیره شدن تصویر در کنار آیکون Night Mode نمایش داده شده ولی می‌توانید از تنظیمات، مدت زمان و نحوه نورپردازی را تغییر داده و یا آن را کلاً غیرفعال کنید. معمولاً خودِ گوشی مدت زمان نورپردازی را 1 یا 2 ثانیه معین می‌کند ولی برخی اوقات به شما اجازه خواهد داد تا با توجه به نور موجود در محیط، این مدت زمان را تا 30 ثانیه طول بدهید. لازم به ذکر است که امکان استفاده از این ویژگی در تمامی لنزها فراهم می‌باشد.

وقتی نور محیط در وضعیت عادی نیست، گزینه Deep Fusion وارد عمل می‌شود. این آپشن به جای Smart HDR و Night Mode فعال خواهد شد. این تکنولوژی پیش از آنکه عکسبرداری کنید، از چهار لنز استفاده خواهد کرد تا علاوه بر عکسی که می‌گیرید، چهار عکس معمولی و یک عکس نورپردازی شده طولانی به ثبت برساند. در ادامه موتور نورونی 16 هسته‌ای بهترین فریم‌ها را برگزیده و یک تصویر HDR باکیفیت را ذخیره می‌کند که بسیار باجزئیات، واضح و طبیعی است. فرآیند یادگیری ماشینی نورونی عکس گرفته شده را آنالیز و آن را با توجه به محتوایی که دارد پردازش خواهد کرد. وظیفه پردازش شدت یا ضعف رنگ‌ها و سازه‌ها نیز بسته به نسبتی که خواهند داشت، بر عهده پردازنده مرکزی تراشه A15 خواهد بود.

مطابق معمول، همه دوربین‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند بنابراین وقتی میان آنها سوئیچ می‌کنید، تنظیمات نورپردازی و نحوه نقشه‌برداری که انتخاب کرده‌اید بدون تغییر باقی می‌مانند. این قابلیت، برای تنظیمات عکسبرداری و فیلمبرداری عمومیت دارد.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین تقریباً تغییر خاصی نکرده است. برای سوئیچ شدن میان حالات و تنظیمات مختلف، باید انگشتتان را به بالا بکشید و یکی از آپشن‌های فلاش، حالت شب، لایو فوتو، نسبت تصویر، نحوه نورپردازی و فیلترها را برگزینید. در زمان فیلمبرداری هم امکان تغییر رزولوشن و فریم ریت از همان منظره‌یاب فراهم است.

از این بخش است که می‌توانید به ویژگی جدید یعنی Photographic Styles دست یابید. بهتر است آن را فیلتر نامگذاری نکنید زیرا علاوه بر اینکه در آن فیلترهایی وجود دارد، به طور خودکار تصاویر گرفته شده توسط این قابلیت نیز ویرایش می‌شوند تا در هر لحظه یک المان تغییر کند و عناصر گوناگون در فریم اصلاح گردند. شما می‌توانید یکی از الگوهای Standard، Rich Contrast، Vibrant، Warm و Cool را برگزینید و حتی شدت و ضعف هر یک از آنها را آن‌طور که دوست دارید، کم و زیاد کنید و یا حالت مدنظر را به عنوان پیش‌فرض برگزینید.

حالت پرتره در لنز اصلی و تله فوتو ماژول دوربین عقب و لنز دوربین سلفی در نظر گرفته شده ولی خبری از حالت RAW در iPhone 13 Pro Max نیست.

سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید گوشی‌های خانواده iPhone 13 باعث شده یک ویژگی تازه در دوربین این دستگاه‌ها ایجاد شود؛ Cinematic Mode. این گزینه روی صحنه فوکوس می‌کند ولی گوشی عمق را حین فیلمبرداری تشخیص خواهد داد بنابراین شما می‌توانید به طور دستی فوکوس را از روی چیزی به چیز دیگری ببرید. ویرایش چنین ویدیوهایی هم در اپلیکیشن‌های iMovie و Clips امکان‌پذیر است.

دیگر قابلیت کارآمد، امکان گرفتن تصاویر کلوزآپ می‌باشد. این ویژگی که برای لنز اولترا واید تعبیه شده، روی سوژه به صورت اتوماتیک فوکوس خواهد کرد. در واقع این آپشنی است که تنها در دو گوشی دارای پسوند پرو و به کار رفته و خبری از آن در گوشی‌های بدون پسوند پرو نیست.

البته بهره‌مندی از این آپشن عوارض خاص خودش را خواهد داشت به طوری که وقتی کمتر از حداقل فاصله فوکوسی لنز اصلی حرکت می‌کنید، گوشی به صورت کاملاً نامحسوسی از لنز اصلی به لنز اولترا واید سوئیچ می‌کند. به علاوه، گویا iPhone 13 Pro Max در شرایط مشابه نیز از لنز تله فوتو به لنز اصلی سوئیچ خواهد کرد.

این یک رفتار جدید در پرچمدار تازه اپل است. در حالی که آیفون 12 پرو مکس چنین چیزی نداشت بنابراین بعید است در زمینه فوکوس کردن روی سوژه و سوئیچ شدن میان لنزهای تله فوتو و اصلی ارتباطی برقرار باشد. لازم به ذکر است که گزینه‌ای برای خاموش کردن این ویژگی پیدا نشد ولی اپل وعده داده که با یک آپدیت نرم‌افزاری، به زودی آپشن مربوطه را اضافه خواهد کرد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی در روز

به خاطر سخت‌افزار جدیدی که دارد، iPhone 13 Pro Max تصاویری می‌گیرد که کیفیت‌شان در شأن یک گوشی آیفون می‌باشد. البته اگرچه در این عکس‌ها رنگ‌ها زیاد جذاب نیستند و رنج دینامیک در سطح قابل‌قبولی نیست ولی باید بدانید که آیفون‌ها بیشتر ظاهر کنتراست‌دار را ترجیح می‌دهند.

مقدار جزئیات برای تصاویر گرفته شده با یک لنز 12 مگاپیکسلی زیاد هستند. در این بین، شاید شما با نحوه به نمایش درآمدن برخی از سوژه‌ها مانند چمن‌ها یا برگ‌ها مشکل داشته باشید ولی این تمام پتانسیل یک لنز 12 مگاپیکسلی است. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در این عکس‌ها خبری از نویز نخواهد بود.

اگر می‌خواهید ظاهر و رنگ تصاویر را برجسته‌تر کنید و آنها را از شکل آیفونی خود دربیاورید، می‌توانید از گزینه Photographic Styles بهره ببرید تا با استفاده از آن پارامترهای بنیادین را تغییر داده و ظاهر متعادل‌تری را نظاره‌گر باشید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز تله فوتو در روز

لنز تله فوتو جدید همان رویه لنز اصلی را دنبال می‌کند و تصاویر باکیفیتی را به ثبت می‌رساند. این عکس‌ها شفاف و پر جزئیات هستند و نویز آنها ناچیز است. رنج دینامیک عالی، کنتراست بالا و رنگ‌ها نیز نسبتاً بادقت می‌باشند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز اولترا واید در روز

لنز اولترا واید هم در نوع خودش عملکرد کاملاً رقابتی و فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. پارامترهای اصلی تصاویر گرفته شده توسط این لنز با پارامترهای اصلی تصاویر گرفته شده با سایر لنزهای اولترا واید یکسان هستند بنابراین رنگ‌ها و رنج دینامیک در سطح بالایی قرار دارند. حال اگر از نمای نزدیک نگاه کنید، شاهد نوعی کشیدگی و مقداری نویز در این عکس‌ها خواهید بود.

قابلیت فوکوس کردن جدید این لنز یعنی می‌توانید با استفاده از آن روی یک قسمت متمرکز شوید و ببینید سوژه‌ها با توجه به منطقه‌ای که قرار گرفته‌اند، چه ظاهری پیدا می‌کنند.

 

کیفیت تصاویر مکرو

فقط کافی است آیفون 13 پرو مکس خود را به سوژه نزدیک کنید تا بتوانید تصاویر مکرو بگیرید. البته اگر تخصصی بخواهیم بگوییم، این عکس‌ها مکرو نیستند بلکه کلوزآپ به شمار می‌آیند. یکی از مشکلاتی که این روش تصویربرداری دارد آن است که به خاطر فاصله کانونی عریض لنز و نزدیک شدن بیش از حد گوشی به سوژه، نورپردازی به سختی انجام می‌شود. به علاوه، در چنین فواصل بسیار کمی، عمق تصویر هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و جالب آنکه وقتی به آن منطقه کمی انحنا اضافه می‌کنید، فوکوس زیاد خوب انجام نمی‌پذیرد بنابراین خروجی کار تار می‌گردد. بر این اساس، به سه فاکتور نورپردازی، فریم‌بندی و لرزش دست توسط ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید تصاویر کلوزآپ باکیفیتی با این پرچمدار اپل بگیرید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

با عکسبرداری در حالت عکسبرداری در شب خودکار یا همان Auto Night Mode، تصاویر باکیفیتی در اختیار خواهید گرفت که روشن‌تر از سایر عکس‌هایی هستند که حالت Night Mode دیگر شرکت‌ها می‌گیرند. در واقع آیفون 13 پرو مکس در زمینه به ثبت رساندن قسمت‌های نورانی و منابع نوری زیاد شدید کار نکرده و کیفیت بخش‌های سایه‌دار را هم بیش از حد زیاد نمی‌کند بلکه در تلاش است تا ظاهر متعادل و واقعی را به تصاویر بیفزاید.

توازن سفیدی و میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها در اکثر مواقع بسیار بالا می‌باشد اما بعضی از منابع نوری به خصوص، شاید به گونه‌ای به ثبت برسند که نارنجی هستند.

میزان جزئیات ثبت شده در خارج از انتهایی‌ترین قسمت فریم و جایی که Night Mode اپل زیاد آن را تحویل نمی‌گیرد، عالی است. در این میان، بعضی از قسمت‌ها نظیر منابع نوری و سایه‌ها توسط سایر گزینه‌های Night Mode بهتر به ثبت می‌رسند.

خاموش کردن دستی گزینه عکسبرداری در شب، از میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها خواهد کاست و هاله نارنجی رنگی که در بعضی از قسمت‌ها به چشم می‌خورد را از بین می‌برد. در قسمت‌های پر نور و سایه‌ها هم می‌توان نوعی تغییرات را مشاهده کرد ولی با این وجود می‌توانیم بگوییم که یا همچنان یک گزینه Night Mode در پشت پرده فعالیت می‌کند و یا ظاهر خودِ تصاویر این‌گونه می‌باشد. به طور کلی غیرفعالسازی گزینه عکسبرداری در شب کار چندان منطقی نیست.

چنان‌چه روی سوژه به میزان 3 برابری زوم کنید وiPhone 13 Pro Max تشخیص دهد در صحنه نور کافی نیست، این گوشی از لنز اصلی سود خواهد برد. به علاوه، در بعضی از مواقع ممکن است که هر لنزی به فراخور پتانسیل خود از حالت Night Mode و یا معمولی بهره ببرد.

در مجموع، این تصاویر کیفیت خوبی دارند ولی چیز بخصوصی در مورد آنها نمی‌توان گفت. شفافیت و میزان جزئیات ثبت شده در لوکیشن‌هایی که نور کافی دارند و تصاویر آنها توسط لنز تله فوتو واقعی گرفته شده‌اند زیاد است ولی به اندازه شفافیت و جزئیات لنز اصلی نیستند. در هر حال، نورپردازی در این تصاویر ضعیف می‌باشد؛ نکته‌ای که واقعاً جای خجالت دارد زیرا می‌بینیم که رنج دینامیک قسمت‌های نورانی محدود شده‌اند حال آنکه همین فاکتور می‌توانست به نورانی‌تر شدن تصاویر کمک کند.

لنز اولترا واید آیفون 13 پرو مکس نمی‌تواند در زمینه عکسبرداری در شب معجزه کند ولی کاملاً مشخص است که نسبت به لنز اولترا واید به کار رفته در آیفون 13 یا آیفون 12 پرو مکس پیشرفته‌تر می‌باشد. تصاویر به ثبت رسیده در حالت عکسبرداری در شب اتوماتیک شفافیت و جزئیات زیادی دارند که همسو با سایر لنزهای اولترا واید خواهد بود. بار دیگر، انتظار داشتیم نورپردازی بهتر صورت پذیرد و یا حداقل آنکه قسمت‌های سایه‌دار روشن‌تر باشند اما خبر از چنین چیزی در آیفون‌ها نیست. به غیر از زیر نور چراغ، رنگ‌ها دقیق می‌باشند. ضمن اینکه خبری از کاهش اشباع‌شدگی رنگ‌ها در این تصاویر نخواهد بود.

با خاموش کردن Night Mode، مطابق انتظار، سایه‌ها تاریک‌تر می‌شوند. ضمن اینکه مقداری از رنگ‌های برجسته نیز از بین می‌روند. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از حالت عکسبرداری در شب حین عکس گرفتن با لنز اولترا واید بهره‌مند شوید.

 

کیفیت تصاویر پرتره

آیفون 13 پرو مکس می‌تواند با لنز اصلی یا تله فوتو، تصاویر پرتره بگیرد. مزایای استفاده از هر کدام از این لنزها کاملاً مشخص است. لنز اصلی در همه شرایط عکس‌های روشن‌تری (به خصوص در شب‌ها) در اختیارتان قرار می‌دهد حال آنکه لنز تله فوتو به شما اجازه خواهد داد در فاصله دورتری از سوژه بایستید و نمای پرتره بیشتری را به خروجی کارتان بیفزایید. معایب بهره‌مندی از هر دو لنز نیز برعکس دو نکته‌ای هستند که گفتیم.

جداسازی سوژه از پس‌زمینه خیلی خوب است ولی خودِ گوشی سعی می‌کند شانه‌های سوژه را تار کند حال آنکه امکان دارد این بخش‌ها اصلاً در فاصله کانونی لنز قرار گرفته باشند. رنگ پوست سوژه نیز خیلی جذاب و واقعی به ثبت رسیده و میزان جزئیات و رنج دینامیک هم در سطح بالایی قرار دارند.

لنز تله فوتو اما، نمی‌تواند عملکردی در حد عملکرد لنز اصلی داشته باشد و چه‌بسا در شرایطی که حتی نور کافی می‌تابد هم تصاویری بگیرید که ظاهر کشیده‌ای دارند. عکس پرتره ثبت شده در حالت زوم 3 برابری جایی است که لنز تله فوتو سخت‌تر می‌تواند سوژه و به خصوص لباس‌ها و نمای پس‌زمینه را شناسایی کند اما خوشبختانه این ضعف سبب نمی‌شود که تار شدگی به وجود بیاید. با این حال، خروجی‌های این لنز جذاب‌تر خواهند بود زیرا دیگر چهره سوژه‌ها را بزرگ و برآمده نشان نمی‌دهند. در این میان، رنج دینامیک و دقت رنگ این خروجی‌ها عالی هستند.

به طور کلی iPhone 13 Pro Max یک گوشی بینظیر برای عکسبرداری است حال فرقی نمی‌کند می‌خواهیم تصویر پرتره بگیریم یا معمولی. در این میان، هیچ تفاوتی هم نخواهد داشت که از کدام لنز استفاده می‌کنیم.

 

کیفیت تصاویر سلفی

قانونی که گفتیم، برای تصاویر سلفی هم صادق است. شاید این عکس‌ها در مجموع اشباع‌شده و با حرارت نباشند ولی رنگ چهره سوژه در آنها خیلی خوب به ثبت رسیده است. نحوه نورپردازی و رنج دینامیک بار دیگر فوق‌العاده هستند. در این بین، اگر کمی نویز به چشم می‌خورد ولی این مشکل زیاد حادی نیست. ضمن اینکه میزان جزئیات ثبت شده بی‌نظیر می‌باشد.

حالت پرتره تعبیه شده در دوربین سلفی نمای 7 مگاپیکسلی را مورد استفاده قرار می‌دهد؛ یعنی همانی که در حالت عکسبرداری معمولی دیده بودیم. در واقع این همان حالت پیش‌فرضی می‌باشد که وقتی گوشی را به شکل عمودی گرفته‌ایم به کار می‌رود. لازم به ذکر است که وقتی موبایل را افقی نگه داشته‌ایم، همین حالت عکسبرداری حفظ می‌شود بنابراین خبری از حالت عریض و 12 مگاپیکسلی نیست.

دوربین سلفی که سخت‌افزار مخصوص Face ID با آن همراه شده، می‌تواند تصاویر پرتره باکیفیتی بگیرد که از هر نظر فوق‌العاده‌اند.

 

ضبط و کیفیت ویدیوهای ضبط شده در روز

iPhone 13 Pro Max می‌تواند با هر چهار دوربین خود نهایتاً فیلم‌های 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. ضمن اینکه اگر می‌خواهید ویدیویی که ضبط می‌کنید ظاهر سینمایی داشته باشد، می‌توانید سراغ کیفیت 4K با نرخ 24 فریم بر ثانیه بروید. همه ویدیوها به صورت دیجیتالی ثابت‌سازی شده‌اند؛ فرآیندی که اپل آن را Cinematic Video Stabilization نامیده و امکان خاموش کردن آن به وجود نیاورده است. در همه حالات، به خاطر وجود ویژگی HDR هوشمند، رنج دینامیک بسیار گسترده می‌باشد. ضمن اینکه فیلم‌های صحنه آهسته یا به عبارتی دیگر اسلوموشن نیز نهایتاً 1080p با نرخ 240 فریم بر ثانیه هستند.

شما می‌توانید ویدیوهای HDR را مستقیماً با فرمت Dolby Vision و با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط نمایید. ویرایش این کلیپ‌ها در خودِ گوشی شدنی بوده و امکان آپلود کردن آنها در یوتیوب و سایر پلتفرم‌های محبوب پخش فیلم و یا حتی ارسال آنها به دوستان امکان‌پذیر می‌باشد. اطلاعات Dolby Vision از ویدیوی ضبط شده مستقل خواهند بود بنابراین این کلیپ‌ها را می‌توان در هر نمایشگر غیر HDR پخش کرد. فقط توجه داشته باشید که چنان‌چه این ویدیوها را در نمایشگرهای سازگار با کیفیت Dolby Vision پخش کردید، رنگ آنها اشباع‌شده‌تر به نظر خواهد آمد.

به علاوه، شما دو گزینه برای انتخاب روش رمزگشایی دارید؛ یکی H.265 HEVC و دیگری H.264. حالت High Efficiency از روش H.265 سود برده و برای ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و کیفیت HDR ضروری است ولی حالت More Compatible از روش H.264 استفاده می‌کند و پخش این فیلم‌ها در دستگاه‌های مختلف نیز آسان‌تر خواهد بود.

درست مانند آیفون‌های نسل‌های قبلی، آیفون 13 پرو مکس هم صداهای استریو را به صورت عریض و با فریم‌ریت 192 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌کند. این صداها به صورت فراگیر خواهند بود و در مقایسه با صداهای استریو معمولی، شفاف‌تر و عمیق‌تر می‌باشند.

ما معمولاً آیفون‌ها را به خاطر ویدیوهایی باکیفیتی که ضبط می‌کنند مورد ستایش قرار می‌دهیم و حالا همین شرایط برای iPhone 13 Pro Max پیش آمده است. فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه لنز اصلی که در روز ضبط شده‌اند، کیفیت خوبی دارند. رنج دینامیک آنها عالی می‌باشد حال آنکه رنگ‌ها سرزنده و می‌باشند. هیچ خبری از نویز در این تصاویر نیست که بخواهیم به آن اشاره کنیم و مقدار جزئیات به ثبت رسیده نیز عالی است. در مورد نویز بگوییم که اگرچه آیفون‌ها سعی می‌کنند نمای طبیعی ویدیوها را حفظ نمایند ولی برخی از رقبا مانند می 11 اولترا شیائومی، فرآیند شفاف‌سازی را محافظه‌کارانه‌تر انجام می‌دهند به همین دلیل گوشی‌های ساخت اپل دیگر بهترین محصولات از نظر دارا بودن نمای طبیعی در ویدیوها نیستند.

ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط شده با لنز اصلی و سایر لنزها، به مانند ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه باکیفیت هستند. اگر ترجیح می‌دهید با این حالت عکسبرداری کنید، این مژده را می‌دهیم که کیفیت‌شان با فیلم‌های دارای 60 فریم در هر ثانیه فرقی نمی‌کند. همین قضیه برای ویدیوهای 4K با نرخ 24 فریم بر ثانیه رخ می‌دهد چرا که به هیچ عنوان نمی‌توانید میان این سه نرخ فیلمبرداری، تفاوتی قائل شوید.

فیلم‌های ضبط شده با لنز تله فوتو همان کیفیت فیلم‌های ضبط شده با لنز اصلی را دارند با این تفاوت که به میزان 3 برابری در آنها زوم شده است.

لنز اولترا واید نیز عملکرد فوق‌العاده این پرچمدار اپل را ادامه می‌دهد. پارامترهای اصلی بررسی کیفیت ویدیو، در سطح بسیار بالایی قرار دارند بنابراین از نظر دقت رنگ، نحوه نورپردازی و رنج دینامیک نمی‌توان ایرادی را متوجه این فیلم‌ها کرد. میزان جزئیات ثبت شده به حدی زیاد است که از گلکسی اس 21 اولترا بیشتر خواهد بود. چیزی که این پرچمدار اپل نمی‌تواند آن را شکست دهد، شیائومی می 11 اولترا است که در برخی از موارد در برابر او کم می‌آورد. با همه اینها، iPhone 13 Pro Max  ویدیوهای باکیفیتی ضبط می‌کند.

ضبط و کیفیت ویدیوهای ضبط شده در شب و شرایط کم نور

فیلم‌های ضبط شده در شرایط کم نور توسط لنز اصلی زیاد کم‌کیفیت نیستند. نحوه نورپردازی و رنج دینامیک در حد قابل‌قبولی قرار دارد و رنگ‌ها دقیق هستند. میزان جزئیات ثبت شده خوب است ولی رضایت‌بخش نخواهد بود چرا که اگر از نمای نزدیک نگاه کنید، متوجه نوعی کشیدگی در قسمت‌های مختلف می‌شوید. بار دیگر، لنز بزرگ می 11 اولترا می‌تواند از نظر میزان شفافیت و جزئیات محصول اپل را شکست دهد ولی از نظر رنج دینامیک شکست را از پرچمدار اپل می‌پذیرد.

ویدیوهای زوم شده 3 برابری توسط لنز اصلی ضبط می‌شوند بنابراین هیچ جای شگفتی ندارد که کشیده هستند. اگر می‌خواهید در شب‌ها فیلمبرداری کنید، باید صحنه‌هایی را بیابید که نور کافی در آنها تابیده است.

اگر در صحنه‌ای که می‌خواهید از آن فیلمبرداری نمایید نور کافی تابیده، می‌توانید انتظار داشته باشید که لنز اولترا واید خیلی خوب کار کند ولی توجه کنید که نباید انتظاراتتان را از آن بالا ببرید. در واقع عملکرد این لنز قابل‌قبول است به طوری که نحوه نورپردازی و رنج دینامیک خوب خواهد بود ولی بهتر است به هیچ عنوان از نمای نزدیک به آنها نگاه نکنید. بار دیگر، لنز اولترا واید و بزرگتر می 11 اولترا می‌تواند در این شرایط بهتر کار کند.

حالا به مبحث ثابت‌سازی می‌رسیم. در حالی که تاکنون در مورد فیلم‌هایی صحبت کرده‌ایم که هم ثابت‌سازی و هم روی سه پایه ذخیره شده‌اند، باید ببینیم اگر آیفون 13 پرو مکس را در دست بگیریم و فیلم ضبط نماییم، عملکرد این پرچمدار اپل چگونه خواهد بود زیرا امکان خاموش کردن آپشن ثابت‌سازی الکترونیکی تصاویر (EIS) وجود ندارد.

لنزهای اصلی و اولترا واید به خوبی لرزش‌های ناشی از مواقع پیاده‌روی را از بین می‌برند. به علاوه، اگر گوشی را در امتداد یک مسیر بگیرید، این دو لنز عملکرد بسیار خوبی ارائه خواهند کرد. لنز تله فوتو هم از این نظر عملکرد مشابهی به ثبت خواهد رساند.

از حالت Cinematic برای فیلمبرداری نیز استفاده شد. این گزینه که به صورت لحظه‌ای فوکوس را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند، می‌تواند فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. این حالت برای دو لنز اصلی و تله فوتو در قاب پشتی و دوربین سلفی در جلو در نظر گرفته شده است.

این گزینه که به نوعی حالت پرتره مخصوص فیلمبرداری به شمار می‌رود، نمای پشت هر چیزی که خارج از فوکوس قرار دارد را تار می‌کند. عمق تصاویر هم در لحظه تشخیص داده می‌شود و الگوریتم‌های مربوطه به طور اتوماتیک مشخص خواهند کرد که آیا باید با توجه به محل قرارگیری سوژه و نحوه به نمایش درآمدن آن، در فاصله کانونی قرار بگیرد یا خیر.

عمق صحنه که خارج از فوکوس قرار گرفته نیز ضبط می‌شود. ضمن اینکه شما می‌توانید این فیلم‌ها را در دو اپلیکیشن iMovie یا Clips ویرایش کنید. به علاوه، امکان تغییر اندازه دریچه دیافراگم نیز وجود خواهد داشت تا سوژه به مرکز فوکوس بیاید. بر این اساس، چنان‌چه حالت فوکوس خودکار نتوانست کار خودش را به درستی انجام دهد، چیزی از دست نداده‌اید چرا که می‌توانید در آینده همه چیز را اصلاح کنید.

کیفیت ویدیوهای ضبط شده با iPhone 13 Pro Max بسیار عالی است ولی توجه داشته باشید که حالت ثابت‌سازی اتوماتیک بهتر کار می‌کند. در هر حالت، اگر شما می‌دانید که دارید چه کاری انجام می‌دهید و پردازش این کلیپ‌ها پس از ضبط برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید ویدیوهای بسیار جذابی در اختیار داشته باشید.

 

رقبا و آلترناتیوها

چه چیزی یک آیفون را رقابتی می‌کند؟. آیا گوشی‌های اندرویدی را می‌توان جزو آلترناتیوهای یک آیفون دانست؟. آیا این دستگاه‌ها در زمینه‌های مختلف برتری دارند؟. آیا امسال یا سال‌های دیگر، رقبای آیفون 13 پرو مکس را می‌توانند سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی بسازند یا خیر؟. از این قبیل سؤالات همیشه مطرح شده‌اند اما چیزی که اهمیت دارد این است که همواره در بازار موبایل، برای یک گوشی به خصوص آلترناتیو وجود داشته است.

اگر از نمای نزدیک از سوژه‌های مدنظر خود عکسبرداری نکنید و اگر در شب‌ها تصویربرداری نکنید و اگر روی سوژه خود به میزان 3 برابری زوم نکنید، نخواهید توانست متوجه شعار اپل یعنی “بزرگترین به‌روزرسانی دوربین در یک گوشی آیفون تا به امروز” بشوید. در ادامه به قدرت پردازشی می‌رسیم که نسبت به پارسال افزایش زیادی نداشته است. به علاوه، چنان‌چه نمی‌توانید دو نرخ بازسازی 120 هرتزی و 60 هرتزی را تشخیص دهید و دوام باتری گوشی فعلی‌تان خوب است و اصلاً مالک آیفون 12 پرو مکس هستید، شاید بهترین کار این است که اصلاً سراغ سیزدهمین نسل آیفون‌های اپل نیایید و منتظر خانواده آیفون 14 (iPhone 14) بمانید.

در سمت دیگر، اگر نکاتی که گفتیم برایتان قابل‌تأمل هستند و وجودشان در گوشی برای شما اهمیت دارد، می‌توانید نیازتان برای خرید آیفون جدیدتر را توجیه کنید.

در این میان، چنان‌چه طرفدار پر و پا قرص آیفون‌ها هستید و یا گوشی قدیمی‌تری دارید و یا اصلاً صاحب تلفن همراه اندرویدی قدیمی می‌باشید و قصد خرید آیفون 12 پرو مکس را داشته‌اید، بد نیست بدانید که دیگر تولید این گوشی ادامه نخواهد داشت و حالا نوبت به iPhone 13 Pro Max برای ورود به بازار شده است.

باز هم اگر پسوند پر زرق و برق Pro Max مهم نیست، شاید آیفون 13 پرو هم بتواند شما را راضی کند زیرا از جدیدترین دوربین‌ها و نمایشگر دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی سود می‌برد. دوام باتری هم شاید در این تلفن همراه چندان مطرح نباشد. در واقع همین نکته شاید افراد کمی را از خرید iPhone 13 Pro منصرف نماید.

آیفون‌های بدون پسوند پرو هم در این شرایط نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند زیرا به اندازه آیفون‌های دارای پسوند پرو امکانات ندارند. بار دیگر، باید ببینید آیا صرفاً یک آیفون جدید می‌خواهید یا خیر. اگر این‌گونه است، آیفون 13 یا آیفون 13 مینی می‌تواند نیازتان را برآورده نماید.

با این حال، اگر آماده خرید دیگر گوشی‌های بازار مخصوصاً تلفن‌های همراه اندرویدی هستید، شرایط را برای خودتان پیچیده‌تر خواهید کرد. امکانات بالارده و پرچمدار مانند iPhone 13 Pro Max یعنی اینکه پرچمدار اپل باید منتظر یک رقابت شدید از سوی گوشی‌های بالارده‌ای باشد که دیگر شرکت‌های سازنده موبایل‌های اندرویدی ساخته‌اند. در میان آلترناتیوها اما، هیچ رقیبی سرسخت‌تر از گلکسی اس 21 اولترا نخواهد بود.

معمولاً اینکه بخواهیم بگوییم در این رقابت کدام گوشی برتر است، کار سختی خواهیم داشت زیرا شاید از برخی جهات شباهت پیدا کنیم ولی تفاوت‌ها بیشتر خواهد بود. با این حال، هر دو تلفن همراه صفحه نمایش بالارده، دوام باتری قابل‌قبول و دوربین توانمند (با کمترین تفاوت‌ها در جزئیات) دارند. با توضیحات ارائه شده، کاملاً بستگی به سلیقه شخصی دارد که آیا محصول سامسونگ را می‌پسندید یا محصول اپل را زیرا گلکسی‌ها صرفاً از نظر ظاهری مورد علاقه هر کسی نیستند و البته شکل و شمایل آیفون‌ها را نیز همه افراد دوست نخواهند داشت. در ادامه، ترجیح دادن سیستم عامل سختگیرانه iOS یا انتخاب سیستم عامل فوق آزاد اندروید، می‌تواند فاکتور تعیین‌کننده‌ای برای انتخاب هر کدام از این دو گوشی باشد.

دیگر آلترناتیو، شاید برای خریداران احتمالی iPhone 13 Pro Max اصلاً آپشن به شمار نرود ولی ناچار هستیم به شیائومی می 11 اولترا اشاره کنیم. ادعای اپل یعنی بزرگترین به‌روزرسانی انجام شده در دوربین آیفون‌ها بسیاری را بر آن می‌دارد که پرچمدار این شرکت را با بهترین گوشی دنیا از نظر دوربین یعنی Mi 11 Ultra مقایسه کنند. با انجام این کار هم می‌توان گفت که محصول شیائومی می‌تواند همچنان تاج و تخت بهترین موبایل جهان از نظر دوربین را حفظ نماید. این گوشی از همه جهات عالی است و فقط روی برخی از جزئیات اعتراضاتی وارد خواهد بود. در این میان، چنان‌چه کسی در این دو راهی گیر افتاده، باید فاکتورهایی نظیر سیستم عامل و شیوه طراحی دو گوشی را در نظر بگیرد و تصمیم نهایی‌اش را اتخاذ کند.

البته که آلترناتیوهای دیگری را هم می‌توان پیدا کرد. برای مثال، ویوو ایکس 70 پرو پلاس (Vivo X70 Pro Plus) دوربین عقب فوق‌العاده و امکانات متنوعی دارد. بدنه منحنی اوپو فایند ایکس 3 پرو (Oppo Find X3 Pro) هم دقیقاً نقطه مقابل بدنه صاف و صیقلی iPhone 13 Pro Max می‌باشد. ضمن اینکه محصول اوپو یک لنز 3 مگاپیکسلی میکروسکوپی دارد. گلکسی زد فولد 3 (Galaxy Z Fold 3) هم دو گوشی در یک دستگاه است؛ یعنی هم موبایل است و هم تبلت و همیشه می‌توانید آن را با خود به این‌طرف و آن‌طرف ببرید. البته توجه کنید که برای حمل این تلفن همراه، می‌بایست جیب بزرگی داشته باشید!!!.

 

نظر نهایی

بهترین آیفون تا به امروز، بی‌عیب و نقص نیست. آیفون 13 پرو مکس از نظر ظاهری به نوعی بازیافت شده و همچنان آن ناچ بد شکل را در خودش حفظ کرده است و تقریباً به اندازه یک گوشی تلفن خانگی وزن دارد. نرخ بازسازی سریع هم چندان ایده‌آل در این موبایل به کار گرفته نشده و تراشه A15 بیونیک هم کم و بیش داغ می‌کند. ضمن اینکه اپل باید تکنولوژی شارژ سریع را برای خودش دوباره معنا کند زیرا توان 25 واتی امروزه دیگر اصلاً سریع نیست. در ادامه باید به سیستم عامل iOS اشاره کنیم که همیشه و همیشه خیلی از افراد آن را نخواهند پسندید.

با این حال، همچنان با بهترین گوشی آیفون روبه‌رو هستیم. iPhone 13 Pro Max صفحه نمایش بسیار زیبایی دارد که به نرخ نوسازی 120 هرتزی مجهز شده و بالأخره خیلی از اپلیکیشن‌های آن هم از این سرعت پشتیبانی می‌کند. دوام باتری نیز طولانی‌ترین رکوردی است که تاکنون در یک گوشی آیفون دیده‌ایم و امروزه هم این منبع نیرو یکی از بادوام‌ترین باتری‌های بازار است. چیپست A15 بیونیک هم بهترین تراشه‌ای است می‌باشد که در یک گوشی هوشمند به کار رفته و حتی در شرایطی که داغ کرده هم به راحتی می‌تواند هر رقیبی را شکست دهد. و در نهایت، به دوربین‌ها می‌رسیم که اگرچه مطلقاً بهترین دوربین جهان نیستند ولی همیشه نشان داده‌اند می‌توانند عملکرد بسیار عالی داشته باشند.

خرید یک آیفون جدید در همان فصل یا ماه‌های اولی که معرفی شده، هیچ‌گاه تصمیم درستی نبوده ولی بدون در نظرگیری احساسات نیز نمی‌توانیم چشممان را روی آیفون 13 پرو مکس و امکانات بی‌نظیرش ببندیم.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی جذاب؛ هم مستحکم و هم ضد آب
  • درخشان‌ترین صفحه نمایش OLED دنیا با دقت بالا و پشتیبانی‌کننده از کیفیت تصاویر Dolby Vision و دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • دوام باتری طولانی مدت (در زمان فعال بودن نرخ بازسازی 60 هرتزی)
  • اسپیکرهای استریو بلند و کیفیت صدای عالی
  • عملکرد بی‌رقیب و بسیار سریع
  • کیفیت عالی تصاویر گرفته شده و ویدیوهای ضبط شده با هر چهار دوربین

 

نقاط ضعف

  • ظاهر قدیمی و حضور ادامه‌دار ناچ بزرگ سیاه رنگ در بالای صفحه نمایش
  • وزن بسیار زیاد و 240 گرمی که هیچ چیز (حتی قاب محافظ) آن را کمتر یا سبکتر نمی‌کند
  • فعال نبودن نرخ بازسازی 120 هرتزی در همه اپلیکیشن‌های متفرقه در همان روزهای اولیه عرضه گوشی
  • داغ شدن چیپست در زمان انجام دادن فعالیت‌های سنگین
  • شارژ سریع 25 واتی واقعاً سریع نیست
  • محدودیت‌های سیستم عامل iOS که هر کسی آنها را دوست نخواهد داشت

خرید لوازم جانبی گوشی iPhone 13 Pro Max

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *