نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

اگر قرار بود از دنیای گوشی‌های هوشمند در سال 2019 یک درس بگیریم، این مطلب بود که دستگاه‌های سری A سامسونگ با امکانات پرچمدار مانند خود توانسته‌اند فراتر از انتظار ظاهر شده و با قیمت‌های استثنایی جزو پرفروش‌ترین مدل‌های بازار به شمار بروند. این موفقیت باعث شد تا کمپانی کره‌ای سال 2019 را با معرفی یک مدل دیگر به نام گلکسی Galaxy A51 به پایان برساند و آن را وارد رقابت با سایر دستگاه‌های میان‌رده کند.

وقتی از کناره‌ها به این موبایل نگاه می‌کنید، عدد 1 موجود در مدل این دستگاه بیشتر خودش را نشان می‌دهد. البته این عدد مفهوم دیگری هم دارد و آن این است که یک لنز بیشتر در دوربین عقب قرار گرفته و پردازنده آن نیز بهبود یافته است. در نهایت به نمایشگری می‌رسیم که به اندازه 0.1 اینچ بزرگ‌تر شده است.

حالا بد نیست اعداد و ارقام را کنار بگذاریم و به یکی دیگر از قابلیت‌های پیشرفته گلکسی A51 یعنی دوربین عقب آن اشاره‌ای داشته باشیم. این دستگاه در قاب پشتی خود یک ماژول خاص دارد که لنز اصلی آن 48 مگاپیکسلی کواد بایر می‌باشد تا بر خلاف گلکسی A50 که لنز اصلی 25 مگاپیکسلی داشت، این سنسور پیشرفته‌تر شده باشد. به علاوه، لنز اولترا واید نیز در مقایسه با نمونه 8 مگاپیکسلی موجود در گلکسی A50 حالا 12 مگاپیکسلی شده است تا بتواند 123 درجه را پوشش دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

در مورد دوربین سلفی نیز باید خودِ شما قضاوت کنید که پیشرفت است یا خیر زیرا این موضوع به سلیقه شخصی بستگی دارد. علی‌رغم اینکه دوربین جلوی گلکسی A50 درون یک ناچ قرار گرفته بود، دوربین سلفی گلکسی A51 در یک نقطه سیاه شبیه حرف انگلیسی O و بالای نمایشگر جای‌گیری کرده تا بتوانیم این پنل را Infinity-O بنامیم. البته این حسگر از نظر کیفیت هم بهبود یافته و این‌بار شاهد یک لنز 32 مگاپیکسلی کواد بایر به جای 25 مگاپیکسلی معمولی هستیم. با همه این توضیحات، آیا گلکسی A51 را می‌توانیم نمونه موفق‌تر گلکسی A50 به حساب بیاوریم؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه گوشی‌های سال 2019 سری گلکسی A سامسونگ در مقایسه با مدل‌های سال قبل فرق زیادی نکرده و این یعنی با خرید سامسونگ گلکسی A51 جعبه سفید رنگی در اختیار خواهید داشت که روی آن تصویری براق از موبایل چاپ شده و در پایین آن هم شماره مدل حک شده تا خریداران بدانند درون جعبه چه مدلی قرار گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

داخل این جعبه هم مطابق معمول خودِ گوشی، شارژر نسبتاً سریع 15 واتی، کابل USB-A به USB-C و یک جفت هدفون ارزان‌قیمت وجود دارد. البته در برخی کشورها همراه با این دستگاه به جای هدفون، ممکن است یک قاب ژله‌ای به فروش برسد.

طراحی

گوشی‌های گلکسی A51 و گلکسی A71 که سامسونگ در روزهای پایانی سال 2019 معرفی کرد، نشان‌دهنده فلسفه جدید او در مورد شیوه طراحی دوربین عقب محصولات آتی‌اش هستند. چه می‌پسندید و چه نمی‌پسندید، این ماژول به‌گونه‌ای است که تمامی لنزهای دوربین اصلی درون یک برآمدگی نسبتاً بزرگ مستطیلی شکل قرار می‌گیرند تا جای کافی برای اضافه شدن لنزهای دیگر فراهم باشد. بر این اساس، گلکسی A51 که ما امروز در موردش داریم صحبت می‌کنیم چهار لنز به عنوان دوربین عقب خود دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

علی‌رغم اینکه این ماژول تنها به اندازه چند میلی‌متر از سطح قاب پشتی بالاتر است ولی باعث نشده هنگام گذاشتن گوشی روی سطحی صاف لرزش نداشته باشد. در این شیوه طراحی حتی چراغ‌های LED نیز جای مخصوص به خود را دارند و در کنار دوربین‌ها قرار گرفته‌اند. همان‌طور که گفتیم، تنها نکته‌ای که باعث می‌شود سطح صاف و صیقلی قاب پشتی تحت‌الشعاع قرار گیرد، همان برآمدگی دوربین عقب می‌باشد. ضمناً، در این قسمت خبری از اسکنر اثر انگشت نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

مهندسان طراحی محصولات سامسونگ به این نتیجه رسیده‌اند که باید پوشش رنگی خاصی روی قاب عقبی قرار بگیرد به همین دلیل تصمیم گرفتند این موضوع را در گلکسی A51 به واقعیت تبدیل کنند. همان‌گونه که در تصاویر می‌بینید، مثلث‌های سفید رنگ خاصی روی پوشش رنگی و راه راه قاب پشتی طراحی شده‌اند تا یک قسمت تیره‌تر باشد و قسمت دیگر روشن‌تر. این ظاهر جذاب در نهایت منجر به ایجاد افکتی شبیه حرف انگلیسی X شده که گویا چهار مثلث در چهار طرف قاب جای‌گیری کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

همه مواردی که گفتیم را تنها پیش از قرار گرفتن گوشی در معرض نور متوجه خواهید شد چرا که وقتی یک منبع نوری به این دستگاه‌ها می‌تابد، افکت بسیار زیبایی منعکس می‌شود. برای مثال، در صورت خرید رنگ مشکی سامسونگ گلکسی A51، یک حالت رنگین کمانی روی آن ظاهر خواهد شد. اگر به تصاویر رسمی این دستگاه نگاهی بیندازید، کاملاً متوجه منظور ما می‌شوید. لازم به ذکر است، افکتی که در موردش صحبت کردیم، در دو رنگ صورتی یا سفید بیشتر به چشم خواهد آمد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

با تمام اینها، قاب پشتی گلکسی A51 از جنس پلاستیک می‌باشد بنابراین نمی‌دانیم آیا به اندازه پوشش گوریلا گلس از استحکام کافی برخوردارست یا خیر. پوشش جلویی اما، به محافظ گوریلا گلس نسل 3 مجهز شده به همین دلیل می‌توانیم این اطمینان خاطر را بدهیم که نمایشگر به اندازه کافی محکم است.

پنل Infinity-O که در جلوی این محصول میان‌رده سامسونگ قرار گرفته را باید بدون حاشیه و بدون ناچ بدانیم هرچند یک حفره سیاه رنگ برای نشستن دوربین سلفی در آن مشاهده می‌شود. چنین شیوه طراحی را پیش از این در گوشی‌های سری گلکسی نوت 10 دیده بودیم بنابراین با آن کاملاً آشنا هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

وقتی صحبت از حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش می‌شود، باید اعتراف کنیم که گلکسی A51 به معنای واقعی کلمه نمونه پیشرفته‌تر گلکسی A50 است چرا که نوارهای پایین و دور تا دور نمایشگر آن بسیار باریک شده‌اند و ضخامت‌شان با یکدیگر برابری می‌کند. همچون گلکسی A50، بریدگی مربوط به اسپیکر گلکسی A51 نیز در بالای صفحه نمایش و تقریباً در قاب شیشه‌ای جای‌گیری کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

فریم گوشی پلاستیکی بوده و دکمه‌های فیزیکی پاور و ولوم صدا در سمت راست حضور یافته‌اند. البته یک اشکال بسیار جزئی در آنها وجود دارد و آن این است که در برخی از مواقع باید آنها با شدت بیشتری فشار دهیم تا کاری که می‌خواهیم را انجام دهند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

در سمت چپ موبایل، محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت قرار گرفته بنابراین کسانی که دو شماره دارند می‌توانند با خرید سامسونگ گلکسی A51 دو سیمکارت نانو را درون دستگاه قرار داده و از آن استفاده کنند. ضمناً، افرادی که می‌خواهند حافظه داخلی را ارتقا دهند این فرصت را دارند تا یک مموری کارت میکرو بگذارند.

در پایین نیز همچون ترند بازار گوشی‌های هوشمند، پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، بریدگی اسپیکر و میکروفون اصلی مشاهده می‌شود. همچنین، در بالای نمایشگر نیز یک اسپیکر دیگر قرار گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

طول، عرض و ارتفاع این تلفن همراه به ترتیب 158.5*73.6*7.9 میلی‌متر و وزن آن 172 گرم است تا از این نظر، سامسونگ یکی از دستگاه‌های کامپکت بازار را تولید کرده باشد. به علاوه، این گوشی نسبت به رقبایی همچون Realme X2، شیائومی می 9 تی (Xiaomi Mi 9T) و شیائومی رد می نوت 8 پرو (Xiaomi Redmi Note 8 Pro) باریک‌تر و سبک‌تر است هرچند از وجود باتری 4000 میلی‌آمپر بر ساعت بهره می‌برد. در واقع این موبایل به طرز شگفت‌انگیزی خوش‌دست می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

صفحه نمایش

گلکسی A51 یک صفحه نمایش 6.5 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 2400*1080 پیکسلی با نسبت صفحه نمایش به بدنه 20:9 دارد و همان‌طور که گفتیم این پنل Infinity-O نامیده می‌شود تا دیگر دوربین سلفی درون یک ناچ قرار نگرفته باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

از آن جایی که این نمایشگر OLED است، انتظار می‌رود عملکرد آن مانند سایر صفحه نمایش‌های پیشرفته بازار باشد. نهایت روشنایی به ثبت رسیده در این پنل، 636 نیت در حالت Adaptive Brightness بود ولی اگر این گزینه به صورت دستی تنظیم شود، حداکثر روشنایی به 413 نیت کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه حداقل روشنایی به ثبت رسیده هم 1.8 نیت بود.

شیوه پخش رنگ‌ها نیز شبیه محصولات پیشین سامسونگ است به طوری که حالت طبیعی یا شفاف (Vivid/Natural) توانایی پخش رنگ‌ها با کیفیت sRGB را داشته و تفاوت رنگی در آن 1.8 می‌باشد. در حالت سبز (Green) هم تفاوت رنگی به 5.4 افزایش می‌یابد.

در آپشن اول (شفاف یا طبیعی)، می‌توان اسلایدر را روی اعداد 0 تا 5 (به ترتیب از سرد به گرم) تنظیم کرد تا هم شیوه پخش رنگی DCI-P3 روشن شود و هم تفاوت رنگی در آن به 2.7 برسد. چنان‌چه این اسلایدر را روی عدد 3 قرار دهید، تفاوت رنگی نه چندان باکیفیت 3.3 و 4 به ترتیب برای دو رنگ سفید و آبی ظاهر خواهد شد.

دوام باتری

انرژی گلکسی A51 توسط یک باتری 4000 میلی‌آمپری تأمین می‌شود تا از این نظر هم شبیه مدل سال پیشش باشد و هم مانند دیگر رقبایش عمل کرده باشد. علی‌رغم اینکه این موبایل از پردازنده‌ای قدرتمندتر بهره می‌برد ولی نمایشگر آن کمی بزرگتر بوده و سیستم عاملش هم جدیدتر است بنابراین این‌گونه نتیجه می‌گیریم که امتیازات به ثبت رسیده در بخش دوام باتری دست‌خوش تغییراتی خواهند شد.

چنان‌چه با این تلفن همراه به وای‌فای وصل شوید و وبگردی کنید، می‌توانید از آن به مدت 13 ساعت و نیم بهره ببرید حال آن‌که در گلکسی A50 این رکورد 13 ساعت بود. به علاوه، اگر فیلم ببینید، عدد 14 ساعت و 22 دقیقه به ثبت می‌رسد که در مقایسه با مدل سال 2018 به مدت 90 دقیقه کمتر است. ضمن اینکه رکورد 22 ساعت تماس صوتی شاید نتواند مطابق انتظار باشد اما با توجه به امتیاز کلی 86 ساعتی برای گلکسی A51، می‌توانیم این رکورد را قابل قبول بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

با استفاده از شارژر 15 واتی فروخته شده همراه با این محصول سامسونگ، می‌توانید آن را در عرض 2 ساعت و 14 دقیقه کاملاً پر کنید. لازم به ذکر است که در نیم ساعت اول، تقریباً 35 درصد باتری شارژ می‌شود.

کیفیت صدا

در این قسمت از مقاله باید کیفیت صدای پخش شده را بررسی کنیم. زمانی که به این دستگاه یک اسپیکر اکسترنال وصل می‌کنید، صداها را با شفافیت بسیاری پخش می‌کند و امتیازاتی که به دست می‌آورد بسیار ایده‌آل می‌باشند.

حال اگر همین آزمایش را با یک جفت هدفون انجام دهید، کمی در صداها انحراف ایجاد شده و کیفیت صدای استریو نیز کاهش خواهد یافت. به هر ترتیب، این گوشی به عنوان یک میان‌رده عملکرد خوبی از خودش به ثبت می‌رساند.

سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی A51 یکی از اولین محصولات سامسونگ است که سیستم عامل پیش‌فرض آن اندروید 10 و رابط کاربری آن آخرین نسخه One UI یعنی ورژن 2.0 می‌باشد. این اقدام کمپانی کره‌ای برای قرار دادن جدیدترین نسخه محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا در محصولاتش جای تقدیر دارد زیرا برخی از شرکت‌ها با وجود اینکه ورژن 10 اندروید را در اختیار دارند باز هم اندروید 9 را در تولیداتشان نصب می‌کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

به طور کلی تفاوت زیادی میان One UI 1.0 و One UI 2.0 وجود ندارد و تنها ویژگی‌های جدید موجود در گلکسی A51 شیوه‌های ناوبری آپدیت شده و قابلیتی به نام Edge Screen است.

Edge Screen که پیش از این در گوشی‌های پرچمدار با نمایشگرهای برآمده مشاهده شده بود، حالا مسیر خود را در دستگاه‌های میان‌رده دارای صفحه نمایش‌های صاف پیدا کرده است. این قابلیت یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌هایی می‌باشد که می‌تواند که در یک تلفن همراه وجود داشته باشد چرا که به افراد این اجازه را می‌دهد تنها با کشیدن انگشت خود از کناره قاب، خیلی سریع به اپلیکیشن‌ها، ابزارها و . . . دسترسی یابند. کاربران همچنین می‌توانند مشخص کنند Edge Screen از کدام طرف نمایشگر فعال شود و دقیقاً در کجای آن قرار گیرد. در منوی زیرمجموعه این ویژگی، گزینه Edge Lighting به چشم می‌خورد که باعث خواهد شد هنگام دریافت اعلانات، حاشیه‌های نمایشگر روشن شود.

همان‌طور که گفتیم، شیوه‌های ناوبری نیز بهبود یافته‌اند و شما این فرصت را خواهید داشت تا از میان روش One UI 2.0 یا 1.0 یکی را برگزینید. گزینه اول شباهت بیشتری به شیوه ناوبری اندروید 10 دارد و با کشیدن انگشت از وسط نمایشگر به سمت پایین به صفحه قبل بازخواهد گشت و با کشیدن انگشت به سمت بالا صفحه هوم یا سوئیچ کننده میان برنامه‌ها را اجرا خواهد کرد. گزینه دوم هم اجازه می‌دهد تا از همان جایی که دکمه‌های ناوبری حضور داشتند، کارهایی که می‌خواهید را انجام دهید. ضمناً، افرادی که به این روش‌ها عادت ندارند می‌توانند از دکمه‌هایی که بر روی نمایشگر ظاهر می‌شوند، استفاده کنند.

دیگر ویژگی جذابی که راه خود را به گلکسی A51 پیدا کرده، حالت تیره یا دارک مد است که پوسته اکثر قسمت‌های رابط کاربری را به مشکی یا خاکستری تیره تغییر خواهد داد و در اپلیکیشن‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند نیز وجود خواهد داشت.

سیستم‌های بیومتریکی موجود در این محصول میان‌رده سامسونگ عبارتند از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و تشخیص چهره. حسگر مذکور بسیار بدون مشکل کار می‌کند هرچند شناساندن اثر انگشت به آن نسبتاً خسته‌کننده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

سرعت سنسور اسکنر اثر انگشت شاید مانند نمونه‌های اپتیکال زیاد نباشد و انیمیشن مربوطه به موقع روشن نشود ولی در اکثر مواقع انتظارات را برآورده کرده و خللی در کارها ایجاد نمی‌کند.

جدای از نکات گفته شده، به طور کلی رابط کاربری One UI گلکسی A51 امکانات خوبی دارد و اضافه شدن شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات نیز به جذابیت آن افزوده است. ضمناً، بد نیست به ظاهر جدید آیکون‌ها هم اشاره‌ای داشته باشیم.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

سامسونگ تصمیم گرفته در این گوشی از چیپ‌ست ساخت خودش یعنی اگزینوس 9611 که نمونه قوی‌تری نسبت به اگزینوس 9610 است، بهره ببرد تا آن را با لنزهای قوی‌تر سازگار سازد. در واقع در امتیازات بنچمارک گلکسی M30s که از پردازنده اگزینوس 9611 استفاده می‌کند، شاهد برخی پیشرفت‌های جزئی هستیم.

به هر حال، این تراشه هشت هسته‌ای با فرآیند 10 نانومتری تولید شده و در آن 4 هسته Cortex-A73 با نهایت سرعت 2.3 گیگاهرتزی و 4 هسته Cortex-A53 با نهایت سرعت 1.7 گیگاهرتزی به کار رفته است. پردازنده گرافیکی نیز Mali-G72 MP3 می‌باشد. نسخه‌هایی که سامسونگ از این دستگاه تولید کرده به صورت زیر است:

  • 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

در آزمایشات بنچمارک، گلکسی A51 نشان داد که در مقابل رقبای هم‌تراز خودش حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد. برای مثال، کووالکوم اسنپدراگون 730 موجود در Realme X2 و شیائومی می 9 تی به شکل قابل‌ملاحظه‌ای قوی‌تر بوده و این قدرت چه در CPU و چه در پردازنده گرافیکی کاملاً مشخص است. هواوی نوا 5 تی (Huawei Nova 5T) که به پردازنده سابقاً پرچمدار کایرین 980 مجهز شده نیز از آن عملکرد بهتری دارد. البته این محصول سامسونگ در زمینه CPU از نوکیا 7.2 برتر می‌باشد ولی حتی در بخش پردازنده گرافیکی نیز از GPU محصول شرکت فنلاندی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

دوربین

دوربین عقب گلکسی A51 دارای امکانات بسیار جذابی است. مهم‌ترین سنسور این ماژول چهارگانه لنز 48 مگاپیکسلی اصلی می‌باشد که امروزه از هر 10 گوشی میان‌رده، 9 گوشی به آن تجهیز شده‌اند. در ادامه لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید قرار دارد تا محصول سال 2019 در مقایسه با گوشی تولید شده در سال 2018 از این نظر پیشرفت کرده باشد.

ادامه ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم یک لنز مکرو 5 مگاپیکسلی به کار رفته که توانایی‌های آن مطمئناً بیشتر از لنزهای مکرو 2 مگاپیکسلی حاضر در دیگر دستگاه‌های میان‌رده است. این حسگر همچنین، ابعاد بزرگ‌تری داشته و می‌تواند زوایای 25 میلی‌متری را پوشش دهد تا دیگر لازم نباشد گوشی را به سوژه مدنظر بچسبانید تا عکس کلوزآپ بگیرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

در نهایت لنز 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق حضور یافته تا هنگام گرفتن تصاویر پرتره به کار بیاید.

در جلو و در بالای نمایشگر نیز یک حفره سیاه رنگ مشاهده می‌شود که محل جای‌گیری لنز 32 مگاپیکسلی کواد بایر می‌باشد.

اپلیکیشن دوربین

نرم‌افزار دوربین نصب شده در گوشی گلکسی A51 تقریباً همانی است که در اکثر موبایل‌های ساخته شده توسط سامسونگ وجود دارند با این تفاوت که برخی گزینه‌ها همراه با نسخه 2.0 رابط کاربری One UI به آن افزوده یا از آن کم شده است. بر این اساس، فونت حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری بزرگ‌تر و دور حالت انتخاب شده نیز حاشیه مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

از نظر کاربرد، این اپلیکیشن با نمونه‌های قبلی فرقی ندارد. کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست میان حالات مختلف سوئیچ می‌کند و یک گزینه نیز در دسترس قرار گرفته تا با استفاده از آن جای برخی از آپشن‌ها را تغییر دهیم یا بعضی از آنها را حذف کنیم. کشیدن انگشتان از بالا به پایین یا برعکس هم دوربین جلو یا عقب را اجرا خواهد کرد.

آیکون تنظیمات در گوشه بالا سمت راست قابل مشاهده می‌باشد و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید دوربین را کنترل کنید. گزینه‌های موجود در آن هم رزولوشن ویدیوها، خطوط راهنما، داده‌های مربوط به موقعیت مکانی و . . . می‌باشند. شما همچنین می‌توانید گزینه تشخیص دهنده منظره را خاموش یا روشن کنید و HDR را روی حالت اتوماتیک یا دستی بگذارید. در منظره‌یاب هم آپشنی در هست که نسبت تصویر را مشخص کرده و می‌توان در آن نسبت تصویر را برای لنز 48 مگاپیکسلی روی 4:3H قرار داد و یا برای لنز 12 مگاپیکسلی روی 4:3 تنظیم کرد.

یک حالت پیشرفته (Pro) هم وجود دارد که با توجه به تجربه‌ای که از محصولات پیشین سامسونگ کسب کرده‌ایم، چندان پیشرفته نیست چرا که فقط می‌توان مقدار ISO، نحوه نورپردازی و تعادل رنگ سفید را مشخص کرد و امکان تعیین سرعت شاتر یا فوکوس دستی وجود ندارد.

کیفیت تصویر

با خرید سامسونگ گلکسی A51 می‌توانید تصاویر باکیفیتی بگیرید ولی باید توجه داشته باشید که نمی‌توانیم این عکس‌ها را فوق‌العاده بدانیم. واقعیت آن است که خروجی دوربین عقب این دستگاه رنج دینامیک بالایی داشته و واضح هستند و خوش‌بختانه نویز زیادی هم در آنها دیده نمی‌شود و دقت رنگ‌ها بالاست و تعادل نور سفید نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

حالت عکسبرداری با کیفیت 48 مگاپیکسلی در دسترس قرار گرفته هرچند فایده چندان زیادی ندارد و فقط باعث می‌شود عکس‌هایی که می‌گیرید حجیم باشند. البته در این بین شاید برخی‌ها بتوانند جزئیات بیشتری را مشاهده کنند اما این اتفاق منجر به افت رنج دینامیک خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

دوربین اولترا واید گلکسی A51 در مقایسه با لنز اولترا واید موجود در گلکسی A50 پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده و توانسته به افزایش شفافیت تصاویر و جزئیات کمک کند. ضمن اینکه رنج دینامیک هم عالی است تا بتوانیم این‌گونه بگوییم که این لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی در میان دستگاه‌های میان‌رده بسیار توانمند می‌باشد.

تصاویر گرفته شده در شب اما، کیفیت قابل‌قبولی ندارند. خروجی‌های لنز اصلی نویز داشته و حالت کشیدگی رنگ‌ها در آنها دیده می‌شود و شفافیت رنگ‌ها نیز تا حدودی از بین رفته است. البته رنج دینامیک عکس‌ها در حد خودشان قابل قبول می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

همان‌طور که انتظار می‌رفت، دوربین اولترا واید نمی‌تواند در شب عملکرد درخشانی داشته باشد هرچند می‌توانیم این‌گونه بگوییم که رنگ‌ها را با دقت کافی به ثبت می‌رساند.

گزینه عکسبرداری در حالت شب (Night Mode) برخی از مشکلاتی که گلکسی A51 هنگام تصویربرداری در این شرایط با آنها روبه‌روست را کاهش می‌دهد ولی اشکالات خاص خودش را دارد. مثلاً تصاویر را برش داده و عکس‌های 8 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند. با این وجود، تصاویری که لنز اصلی در شب‌ها می‌گیرد واضح هستند و مشکلی در آنها وجود ندارد مگر اینکه بخواهیم نسبت به دقت رنگ‌ها اشکال بگیریم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

Night Mode تا حدودی به عملکرد بهتر لنز اولترا واید در شب کمک کرده و نویز را کاهش می‌دهد هرچند در تصاویری که به ثبت می‌رساند، رنگ‌ها کشیده هستند.

تصاویر پرتره

هر چقدر عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در شب و روز کیفیت معمولی داشتند، تصاویر پرتره جبران کرده‌اند زیرا در آنها سوژه از پس‌زمینه به خوبی جدا شده و نمای تار پشت افراد با تنظیم شدن روی عدد 5 تا 7 بسیار ایده‌آل است. یک نکته جالب اینکه میزان تار بودن پس‌زمینه تصاویر را می‌توانید قبل یا بعد از عکسبرداری تغییر دهید. حالت HDR هم هنگام استفاده از حالت فوکوس زنده فعالیت خواهد داشت ولی امکان بهره‌مندی از آن هنگام تصویربرداری در تمام حالات پرتره وجود ندارد. خوش‌بختانه گزینه پرتره، روی سوژه‌های غیرانسان نیز به خوبی کار می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

تصاویر کلوزآپ

لنز مکرو 5 مگاپیکسلی گلکسی A51 برتری محسوسی نسبت به لنزهای مکرو اکثر گوشی‌های هوشمند دارد. این سنسور می‌تواند از فواصل 3 تا 5 سانتی‌متری روی سوژه‌ها زوم کرده و عکس‌های باکیفیتی از آنها بگیرد. با این وجود، ثابت بودن فوکوس در آن یعنی اینکه باید دستان خود را به صورت ثابت نگه دارید و سوژه‌ها نیز حرکت نکنند در غیر این صورت تصاویری که خواهید گرفت تار خواهند شد.

تصاویر سلفی

دقیقاً نمی‌دانیم چرا ولی باید بگوییم که تصاویر سلفی 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند و دیگر خبری از 8 مگاپیکسل و تبدیل 4 فریم به 1 فریم نیست. البته این اتفاق پیش‌تر هم در دوربین عقب گلکسی A60 و دوربین جلو و اصلی گلکسی A70 رخ داده بود بنابراین اصلاً تازگی ندارد. منظور ما از جمله اول این است که لنز 32 مگاپیکسلی دوربین جلوی گلکسی A51 ابتدا تصاویر 8 مگاپیکسلی می‌گیرد و سپس حجم آنها را افزایش می‌دهد و به 12 مگاپیکسل می‌رساند. لازم به ذکر است که گزینه عکسبرداری 32 مگاپیکسلی نیز همراه دوربین سلفی در دسترس قرار گرفته ولی به خاطر اینکه HDR برای آن در نظر گرفته نشده، بهتر است در موردش صحبت نکنیم.

به هر ترتیب، تصاویر به ثبت رسیده با دوربین سلفی کیفیت قابل قبولی دارند و رنگ‌ها در آنها دقیق، رنج دینامیک بالا و میزان جزئیات کافی است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

در این بین، شاید حالت پرتره نتواند مانند تصاویر پرتره‌ای که لنز اصلی می‌گیرد باکیفیت باشد و سوژه را از پس‌زمینه به خوبی جدا کند ولی همچنان عملکرد قابل‌قبولی از خودش به ثبت می‌رساند و مشکلی نیز هنگام پردازش تصاویر به وجود نمی‌آورد.

ضبط ویدیو

این محصول سامسونگ می‌تواند با تمامی لنزهای دوربین عقب و جلو خود ویدیوهای 4K با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. ضمناً، امکان ضبط فیلم‌های 1080p با 30، 60 و 120 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد.

ویدیوهای 4K و 1080p به ترتیب دارای بیت‌ریت 48 و 17 مگابیت بر ثانیه هستند و این اعداد و ارقام برای هر دو دوربین جلو و عقب برابر است. بیت‌ریت صداها نیز 256 کیلوبیت بر ثانیه می‌باشد.

کیفیت ویدیوها با توجه به اینکه توسط یک گوشی میان‌رده ضبط شده‌اند قابل قبول است ولی نمی‌توانیم آنها را باکیفیت بدانیم. خروجی‌هایی که توسط دوربین اصلی به ثبت می‌رسند، دقت رنگ و کنتراست زیاد و رنج دینامیک بالایی دارند. علی‌رغم اینکه با کمی بزرگنمایی روی ویدیوهای 4K شاهد تار شدن سوژه‌ها هستیم اما این اتفاق در ویدیوهای 1080p کمتر رخ می‌دهد.

رنگ‌ها در ویدیوهایی که با لنز اولترا واید ضبط می‌شوند شادابی که باید را ندارند و کنتراست نیز تا حدود زیادی کاهش یافته ولی مواردی که گفتیم به هیچ عنوان مشکلی ایجاد نمی‌کنند. لازم به ذکر است که از نظر میزان رنج دینامیک، این ویدیوها کیفیت خوبی دارند.

سیستم ثابت‌سازی برای کیفیت 4K تعبیه نشده ولی امکان بهره‌مندی از آن برای کیفیت 1080p فراهم است. فیلم‌هایی که لنز اولترا واید می‌گیرد باثبات بوده و شفاف هستند و فرقی نمی‌کند که فیلم‌بردار آنها را حین راه رفتن ضبط کرده یا وقتی ایستاده است. هنگام ضبط فیلم با دوربین اصلی و در حال پیاده‌روی، برخی اوقات روی سوژه‌ها زوم می‌شود که در نهایت افکت نه چندان جالبی به وجود می‌آید.

حالت فیلمبرداری Super Steady نیز نمی‌تواند آن‌طور که از آن انتظار داریم عمل کند چرا که در هر ثانیه 25.5 فریم را ثبت می‌کند و کیفیت چندان بالایی ندارد.

رقبا و آلترناتیوها

سامسونگ هیچ‌گاه در بازار گوشی‌های میان‌رده نمی‌تواند بی‌رقیب باشد چرا که شرکت‌هایی نظیر شیائومی و Realme محصولات فوق‌العاده و مقرون به صرفه‌ای تولید می‌کنند. البته اعتماد به برند یک بحث جداگانه است ولی اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم که گلکسی A51 کار آسانی در رقابت با محصولات دو کمپانی چینی نامبرده نخواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

یکی از آلترناتیوهای مهم، Realme X2 به حساب می‌آید که به اندازه 10 تا 15 درصد از محصول سامسونگ ارزان‌تر است هرچند حافظه داخلی آن همان 128 و رم آن 8 گیگابایت می‌باشد. این دستگاه از چیپ‌ست قدرتمندتری بهره می‌برد که بر افزایش دوام باتری آن نیز تأثیر مثبتی گذاشته است. باید اشاره داشته باشیم که لنزهای اولترا واید و مکرو موجود در گلکسی A51 کیفیت قابل‌قبولی دارند اما لنز اصلی Realme X2 هم حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت. در زمینه صفحه نمایش اما، این دو دستگاه با یکدیگر برابر هستند. با این اوصاف، محصول Realme را تلفن همراه برتر این قسمت می‌دانیم ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشید که تولیدات این برند چینی را نمی‌توان در همه کشورها خریداری کرد.

در میان محصولاتی که شیائومی تولید کرده نیز به رقبای قابل احترامی برخورد می‌کنیم که مدل می 9 تی یکی از آن‌هاست. این دستگاه که در برخی از کشورها با نام رد می کا 20 شناخته می‌شود، تقریباً به اندازه گلکسی A51 قیمت‌گذاری شده است. باز هم باید در اینجا به پردازنده ضعیف‌تر محصول سامسونگ اشاره کنیم زیرا در مقایسه با چیپ‌ست شیائومی می 9 تی قدرت کمتری دارد و به خاطر پاپ‌آپ بودن دوربین سلفی نمای کلی آن تماماً صفحه نمایش است. این دستگاه همچنین، به یک لنز تله فوتو نیز مجهز شده حال آن‌که گلکسی A51 چنین ویژگی ندارد. باز هم تکرار می‌کنیم که فقط به خاطر برند است که محصول سامسونگ می‌تواند برتری را از آن خود کند وگرنه چیزی که شیائومی تولید کرده تقریباً از همه جهات گزینه بهتری است.

هواوی نوا 5 تی نیز دیگر آلترناتیو گلکسی A51 می‌باشد. این دستگاه که از نسخه اندروید پشتیبانی شده توسط گوگل بهره می‌برد، تراشه کایرین 980 را در خود جای که در تمام زمینه‌ها نسبت به اگزینوس 9611 سرتر است. البته دوام باتری دو گوشی تفاوت چندانی با هم ندارد ولی از نظر نمایشگر محصول سامسونگ گزینه بهتری به شمار می‌رود.

نظر نهایی

با خرید سامسونگ گلکسی A51 صاحب گوشی می‌شوید که ویژگی‌های متعددی دارد و در بسیاری از زمینه‌ها انتظارات را برآورده می‌کند. این گوشی علی‌رغم بهره‌مندی از باتری و صفحه نمایش بزرگ، یکی از سبکترین موبایل‌های دنیا به شمار می‌رود. مطمئناً به نمایشگر این تلفن همراه نمی‌توانیم اعتراض خاصی داشته باشیم. دوربین عقب آن هم به خاطر پیشرفت‌هایی که نسبت به نسل قبل داشته می‌تواند تصاویر خوبی در روز بگیرد و به دلیل حضور لنز مکرو بعید است در حال حاضر دستگاهی وجود داشته باشد که بتواند بهتر از آن عمل کند. سیستم عامل بروز و قابلیت‌های متعدد که بعضاً برخی از آنها را در پرچمداران می‌بینیم، دیگر نقاط قوت این محصول سامسونگ می‌باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

مشکلی که در اینجا وجود دارد آن است که اکثر رقبا نیز دارای همین ویژگی‌های گلکسی A51 بلکه بیشتر از آنها هستند. تقریباً هر دستگاهی که به همین اندازه قیمت خورده، دارای چیپ‌ست قدرتمندتری بوده و از نظر گیمینگ می‌تواند حرف‌های زیادی داشته باشد. ضمن اینکه سامسونگ نتوانسته این توانایی را در این محصول میان‌رده خود ایجاد کند تا در شب عکس‌های باکیفیتی بگیرد حال آن‌که رقبا در این قسمت نیز بهتر عمل می‌کنند.

نکته مهمتر آن‌که، آلترناتیوها قیمت کمتری دارند. بر این اساس، نمی‌توان گلکسی A51 را با توجه به ارزش فعلی آن به کاربران پیشنهاد داد ولی کسانی که همواره به دنبال محصولات سامسونگ هستند، با خرید گلکسی A51 می‌توانند از انتخاب خود رضایت داشته باشند هرچند باز هم تکرار می‌کنیم، شیائومی می 9 تی و Realme X2 دستگاه‌های به مراتب بهتری خواهند بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

نقاط قوت

  • وزن کم
  • شیوه طراحی کامپکت
  • صفحه نمایش Super AMOLED و باکیفیت
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع
  • کیفیت بالای تصاویر پرتره و کلوزآپ
  • بهره‌مندی از اندروید 10 و نسخه 2.0 رابط کاربری One UI به صورت پیش‌فرض

نقاط ضعف

  • قدرت کمتر پردازنده در مقایسه با آلترناتیوها
  • عملکرد نامناسب دوربین عقب در شرایط کم نور و شب‌ها
  • نبود ویژگی ثابت‌سازی هنگام فیلمبرداری با کیفیت 4K

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ A51

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *