نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A70

سامسونگ با معرفی گلکسی A70 باز هم رقابت در بازار گوشی‌های میان‌رده را گرم‌تر کرد. این کمپانی کره‌ای به منظور جلوگیری از رشد بی‌سابقه شرکت‌های چینی، خط تولید گلکسی A را به راه انداخت تا دوباره بازار هند را از آن خود کند که البته تا به امروز هم تا حدودی موفق بوده است چرا که آمار فروش گلکسی A40 و گلکسی A50 این‌گونه نشان می‌دهند.

امروزه، دیگر گوشی‌های سری A دستگاه‌های سابق نیستند که فقط به خاطر نمایشگر AMOLED موفق باشند بلکه در آنها ویژگی‌هایی حضور دارند که باعث شده‌اند رقبای چینی سامسونگ به چالش کشیده شوند. در واقع، این در گذشته بود که نمی‌توانستیم گوشی میان‌رده خوبی را از میان محصولات سامسونگ نام ببریم اما حالا دیگر به راحتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

گوشی مورد بحث ما که گلکسی A70 است، از دوربین عقب سه‌گانه، یک نمایشگر AMOLED و پردازنده‌ای قدرتمندتر از تراشه گلکسی A50 بهره می‌برد. در مورد لنزهای موجود در قاب عقبی باید اذعان کنیم که انتخاب‌های سامسونگ خوب بوده چرا که شاهد سنسورهای اصلی 32 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 4K به همراه اولترا واید و تشخیص عمق هستیم. در نهایت باید باتری 4500 میلی‌آمپری را معرفی کنیم که امکان شارژ آن با شارژر سریع 25 واتی و از طریق پورت USB-PD وجود دارد.

آنباکسینگ و محتویات جعبه

پس از خرید سامسونگ گلکسی A70 و باز کردن جعبه آن، خواهید دید که کمپانی کره‌ای یک شارژر سریع 25 واتی USB-PD و کابل مبدل USB-C به USB-C را در اختیارتان قرار داده است. البته عرضه چنین کابلی برای نخستین بار رخ داده ولی به نظر می‌رسد که در آینده نیز شاهد این اتفاق خواهیم بود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

در نهایت، هدفون‌هایی را مشاهده می‌کنید که شاید قیمت زیادی نداشته باشند ولی مطمئناً می‌توانند امکانات جذابی به حساب بیایند.

طراحی

گلکسی A70 یکی از بزرگ‌ترین گلکسی‌های سامسونگ است که تا کنون دیده‌ایم بنابراین می‌توانیم آن را از نظر ابعاد هم اندازه گلکسی A80 بدانیم. نمایشگر این دستگاه 6.7 اینچی از نوع Super AMOLED می‌باشد که یک ناچ تقریباً قطره‌ای شکل در بالای آن جای‌گیری کرده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

در مورد مواد سازنده باید اذعان کنیم، از آن جایی که در مورد یک دستگاه متعلق به سری گلکسی A حرف می‌زنیم، نباید انتظار داشته باشیم تا پوشش آن شیشه‌ای باشد بلکه در قاب پشتی پلاستیک کار شده که سامسونگ آن را پوششی سه بعدی می‌نامد. عجیب‌تر آن‌که فریم هم پلاستیکی است و نه فلزی. البته شرکت سازنده این دستگاه‌ها را آن‌قدر باکیفیت ساخته که بعید است بتوانید در نگاه اول متوجه شوید که پلاستیکی هستند. یک نکته جالب در مورد این پوشش این است که رنگ آن در مواجهه با نور تغییر می‌کند که همین موضوع  به جذابیت آن می‌‌افزاید.

اگر به ظاهر جلویی این گوشی هم نگاه کنید، مشخصاً متوجه حاشیه‌های بسیار باریکی می‌شوید. در نوار مشکی رنگ بالا، همانطور که اشاره کردیم، یک ناچ قطره‌ای حضور دارد که محل قرارگیری دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است و در بالای آن بریدگی اسپیکر به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که متأسفانه در گلکسی A70 اثری از چراغ LED اعلانات به چشم نمی‌خورد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

پنل جلویی مانند گوشی‌های خط تولید گلکسی S از برآمدگی بهره نمی‌برند که به نظر بسیاری از افراد اتفاق خوبی است چرا که این نوع شیوه طراحی اجازه نمی‌دهد بتوانیم دستگاه را با خیالی آسوده در دستان خود بگیریم. بر این اساس، قاب جلویی گلکسی A70 کاملاً صاف و صیقلی است.

درست مانند گلکسی A50 و گلکسی A80، گوشی که حالا در موردش صحبت می‌کنیم هم از سنسور اپتیکی اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بهره می‌برد. به نظر می‌رسد این حسگر در قسمت پایین نمایشگر جای‌گیری کرده تا افراد راحت‌تر بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. از نظر کارایی، این سنسور بسیار پیشرفته و قابل‌اعتماد است. دقت آن آن‌قدر بالاست که حتی اگر یک ثانیه هم طول کشید، جای نگرانی ندارد زیرا امنیت صاحب گوشی را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

برای باز کردن قفل نمایشگر، اصلاً نیازی نیست تا دکمه‌ای زده یا روی صفحه آن دو بار ضربه بزنید چرا که فقط کافی است انگشت خود را روی آن قرار دهید تا سنسور مربوطه باعث روشن شدن صفحه نمایش شود و پس از شناسایی، شما را به هوم اسکرین هدایت کند. مطمئناً فرآیند اسکن اثر انگشت شما مانند حسگرهای اولتراسونیک نیست ولی در حد خودش کارایی زیادی دارد. باید به این نکته اشاره کنیم که لمس معمولی نمایشگر باعث روشن شدن گوشی نخواهد شد بنابراین باید چندین بار امتحان نمایید تا به کار کردن با آن عادت کنید.

به خاطر شیوه طراحی پنل پشتی که باعث می‌شود رنگ آن مدام تغییر کند، گلکسی A70 ظاهر بسیار مدرن و جذابی دارد. با توجه به زاویه قرارگیری دستگاه، شما شاهد نورپردازی آبی، بنفش، سبز یا نمونه‌های گرادیان این رنگ‌ها خواهید بود. خودِ سامسونگ مهم‌ترین رنگ ایجاد شده توسط این پوشش را مشکی می‌داند ولی شما تنها در صورتی می‌توانید این رنگ را ببینید که از زاویه 180 درجه به آن نگاه بیندازید.

اگرچه شرکت‌های بسیاری از این نوع شیوه طراحی برای پوشش محصولاتشان استفاده می‌کنند ولی سامسونگ را باید سردمدار رنگ‌بندی گرادیان بدانیم چرا که رنگ‌هایی که به کار می‌برد در مقایسه با سایر کمپانی‌ها به راحتی تشخیص داده می‌شوند. با همه این توضیحات، نمی‌توانیم رنگ دقیق گلکسی A70 را اعلام کنیم و شاید هم به همین دلیل است که کمپانی کره‌ای آن را مشکی می‌داند.

پوشش قاب پشتی بسیار کشیده است و به همین خاطر می‌توانیم گوشی 6.7 اینچی سامسونگ را یکی از موبایل‌های باریک و زیبای جهان بدانیم. خوش‌بختانه هیچ قسمت از فریم این دستگاه تیز نیست ولی برآمدگی‌هایی در آن احساس می‌شود که البته مشکلی از بابت گرفتن گوشی به وجود نمی‌آورند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

به عقیده برخی کارشناسان، سامسونگ نوعی رنگ به قاب این محصولش زده که کمی چسبنده است و به همین دلیل گوشی مورد بحث ما اصلاً لغزنده نیست.

برآمدگی دوربین عقب گوشی به اندازه 1 میلی‌متر یا کمتر است بنابراین باعث نخواهد شد تا در صورت قرار دادن دستگاه روی یک سطح صاف، گوشی بلرزد یا تکان بخورد. سنسور بالایی این ماژول سه‌گانه 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق، سنسور وسطی 32 مگاپیکسلی اصلی و سنسور پایینی هم 8 مگاپیکسلی اولترا واید است و در پایین همه اینها، یک فلاش LED به چشم می‌خورد.

در کناره‌های این دستگاه، تمامی امکانات وجود دارند. برای مثال، در سمت چپ محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت، در سمت راست دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا و در پایین نیز بریدگی اسپیکر و جک هدفون 3.5 میلی‌متری کار گذاشته شده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

گلکسی A70 دارای ابعاد 7.9 * 76.7 * 164.3 میلی‌متری است و این یعنی 6 میلی‌متر بلندتر از گلکسی A50. وزن این گوشی نیز به 183 گرم می‌رسد تا باز هم از گلکسی A50 به میزان 17 گرم سنگین‌تر باشد. البته با توجه به نمایشگر نسبتاً بزرگ و باتری قدرتمند 4500 میلی‌آمپری، کسی نباید آن را سنگین بداند.

به خاطر ابعاد بزرگی که دارد، گرفتن گلکسی A70 در یک دست و کار کردن با آن تقریباً کار غیرممکنی به حساب می‌آید هرچند رابط کاربری One UI این فرصت را فراهم می‌کند. با نمایشگر 6.7 اینچی که دارد، این محصول سامسونگ را نمی‌توانیم خوش‌دست بدانیم. با همه اینها، شما مطمئناً از خرید گلکسی A70 احساس رضایت خواهید داشت و به خاطر لغزنده نبودن، قطعاً به راحتی آن را در دستان خود خواهید گرفت. به علاوه، گوشه‌های نسبتاً برآمده، این احساس را در شما به وجود می‌آورند که گوشی کوچکی است.

صفحه نمایش

خط تولید گلکسی A سامسونگ را باید سری بدانیم که گوشی‌های آن از نمایشگرهای AMOLED بهره می‌برند بنابراین گلکسی A70 هم فرقی با سایر اعضای این خانواده ندارد. البته یکی از نقاط قوت این دستگاه علاوه بر بهره‌مندی از این صفحه نمایش‌های باکیفیت، سایز بزرگ و 6.7 اینچی آن می‌باشد تا بتوانیم این گوشی را در کنار گلکسی A80 و گلکسی اس 10 پلاس، بزرگ‌ترین محصولات سامسونگ در سال 2019 بدانیم.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

نمایشگر به کار رفته در گوشی مورد بحث ما از نوعی Infinity-U است و این یعنی ناچ آن شبیه حرف انگلیسی U می‌باشد. همین پنل هم باعث می‌شود کیفیت تصویر به شکل فوق‌العاده‌ای بالا باشد. نهایت روشنایی گلکسی A70 در حالت دستی به 407 نیت می‌رسد و چنان‌چه سنسور تشخیص نور آن در برابر منبع درخشانی قرار گیرد، این عدد 607 نیت می‌شود. ضمن اینکه حداقل روشنایی 1.8 نیت می‌باشد که باعث خواهد شد در تاریکی راحت‌تر با این دستگاه کار کنید.

مدتی پس از خرید سامسونگ گلکسی A70 متوجه می‌شوید که نمایشگر Super AMOLED آن رنگ‌ها را با کیفیت بسیار بالایی نشان می‌دهد و محتواهای مختلف را با توجه به حالت مورد استفاده بسیار عالی پخش می‌کند. برای مثال، حالت Natural  که از شیوه نورپردازی sRGB بهره می‌برد، دارای تفاوت درخشندگی 1.8 و حالت Vivid که از نورپردازی DCI-P3 استفاده می‌کند، از تفاوت درخشندگی 3.9 برخوردار است. متأسفانه یا خوش‌بختانه، حالاتی نظیر Adaptive، AMOLED Photo و Cinema وجود ندارد. لازم به ذکر است که در حالت Vivid امکان تغییر دستی مقدار رنگ‌های قرمز، سبز و آبی فراهم شده است.

دوام باتری

گلکسی A70 از باتری 4500 میلی‌آمپر بر ساعت بهره می‌برد و این یعنی نسبت به منبع نیروی گلکسی A50 به اندازه 500 میلی‌آمپر قوی‌تر است. خریداران این گوشی می‌توانند آن را با شارژر سریع 25 واتی و از طریق پورت USB Power Delivery شارژ کنند. با توجه به قدرت شارژر قرار داده شده، باتری گلکسی A70 در عرض 30 دقیقه به میزان 42 دقیقه شارژ خواهد شد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

بر اساس آزمایش‌های تخصصی انجام شده، شما می‌توانید (در صورتی که به وای‌فای وصل بودید) با این گوشی سامسونگ بیش از 13 ساعت وبگردی کنید و (در صورتی که گوشی در حالت پرواز بود) بیش از 17 ساعت فیلم ببینید. ضمن اینکه به مدت 1 روز و نیم هم قادر خواهید بود تماس صوتی برقرار نمایید. در پایان اشاره کنیم که اگر این دستگاه را روی حالت استندبای بگذارید، به مدت 103 ساعت روشن خواهد ماند.

اسپیکر

گلکسی A70 از یک اسپیکر قرار داده شده در پایین بهره می‌برد و طبق آزمایش‌های انجام شده، باید از کلمه فوق‌العاده برای توصیف کیفیت این قطعه استفاده کنیم. البته صدایی که می‌شنوید بسیار بلند می‌باشد اما کیفیت صدا در حد معمولی است.

کیفیت صدا

دقت صداهای پخش شده از این محصول سامسونگ بسیار بالاست بنابراین در مقایسه با اکثر گوشی‌های میان‌رده امروزه عملکرد خوبی را از خود به ثبت می‌رساند. با این حال، وقتی هدفون به این دستگاه وصل کردید، نویزهایی را خواهید شنید و کیفیت صدای استریو تا حدودی نصف می‌شود.

کیفیت صدای پخش شده در حالت بی‌نهایت معمولی رو به بالاست به همین دلیل امکان دارد کسانی که همیشه با صدای بلند به فایل‌های صوتی مورد علاقه خود گوش می‌دهند چندان از گلکسی A70 راضی نشوند. البته نکته‌ای که گفتیم به معنای بی‌کیفیت بودن صداها نیست.

سیستم عامل و رابط کاربری

این محصول 183 گرمی، رابط کاربری One UI مبتنی بر اندروید 9 سامسونگ را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. البته این پوسته نرم‌افزاری پیش از این در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 خود را اثبات کرده بود ولی حالا در جدیدترین محصولات این شرکت جایگزین مطمئنی برای Experience UX به حساب می‌آید. همان‌طور که انتظار می‌رفت، One UI دارای گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد و ویژگی‌های جدید و تازه زیادی است که البته شیوه کار کردن با آنها بسیار راحت می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

اگر تا کنون از رابط کاربری Experience UX استفاده کرده باشید، مطمئناً به One UI هم عادت خواهید کرد ولی باز هم نکاتی هست که باید به آنها اشاره کنیم زیرا شاید به نظرتان عجیب بیایند.

جدای از آیکون‌های رنگارنگ و متعددی که ممکن است باب میل همه افراد نباشند، سامسونگ تغییرات زیادی را اعمال کرده است. البته به این نکته اشاره کنیم که شما می‌توانید از آیکون‌های دیگری استفاده کنید. به خاطر اینکه شرایط کار کردن یک‌دستی با گوشی فراهم شود، سامسونگ تمامی منوهای سیستمی، فهرست تنظیمات سریع و . . . را در پایین نمایشگر قرار داده است تا کاربران بتوانند با انگشت شست خود به آنها دسترسی داشته باشند. مطمئناً باید مدتی از خرید گلکسی A70 بگذرد تا به این پوسته نرم‌افزاری عادت کنید ولی به طور کلی به نظر طرفداران محصولات سامسونگ، One UI رابط کاربری فوق‌العاده‌ای است.

حال که صحبت از استفاده یک‌دستی از گوشی شد، بد نیست به برخی نقاط ضعف این رابط کاربری اشاره کنیم. برای مثال، پوشه‌های اپلیکیشن‌ها به صورت تمام صفحه باز می‌شوند و آیکون نرم‌افزارها هم در بالا قرار می‌گیرند که دسترسی به آنها را به کار سختی تبدیل می‌کند. بهترین راهکار برای لمس این آیکون‌ها، گرفتن گوشی با یک دست و کلیک کردن روی آنها با دستی دیگر است.

درست مانند سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، سامسونگ نیز شیوه ناوبری خاص خودش را دارد که کارایی آن درست مانند دکمه‌هاست. بنابراین کشیدن انگشت از پایین به سمت چپ، نرم‌افزارهای اخیر را نشان می‌دهد و کشیدن انگشت از پایین به سمت راست، حکم دکمه بازگشت را دارد. البته شما می‌توانید این شیوه ناوبری را از طریق تنظیمات تغییر دهید ولی شیوه برگشتن به هوم اسکرین ثابت خواهد ماند و توسط کشیدن انگشت از پایین نمایشگر تا وسط انجام خواهد شد. ضمن اینکه اگر انگشت خود را از پایین به سمت بالا تا اواسط صفحه نمایش بکشید و نگه دارید، دستیار هوشمند سامسونگ اجرا می‌شود.

یک مشکل در اینجا حضور دارد که به نوار مشکی در پایین نمایشگر مربوط می‌شود که البته تأثیری در به نمایش درآمدن دکمه‌های ناوبری ندارد.

از جمله گزینه‌هایی که به نظر نمی‌رسد چندان کاربردی باشد، حالت صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) نام دارد که اگرچه شاید آپشن‌های آن مانند گوشی‌های گلکسی اس 10 متعدد نباشند ولی این امکان فراهم شده تا از میان ساعت‌های مختلف و رنگ‌های گوناگون برای فونت‌ها، یکی را برگزینید. همچنین این فرصت را دارید تا مشخص کنید که کدام اعلانات به نمایش درآیند و چه زمانی قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن فعال شود.

در کنار سایر اتفاقاتی که در رابط کاربری One UI افتاده، منوی تنظیمات کلی هم تغییر کرده به طوری که بعضی آپشن‌ها به سایر قسمت‌ها منتقل شده‌اند. برای مثال، زیرمجموعه‌های بخش Device care عبارتند از: Battery، Storage، Memory و Security. ضربه زدن روی آیکون باتری، منوی مربوط به آن را اجرا خواهد کرد که در آن تنظیمات زیادی وجود دارد. در این قسمت، علاوه بر سایر ویژگی‌هایی که در دیگر گوشی‌های اندرویدی یافت می‌شود، سامسونگ گزینه‌های دیگری را نیز اضافه کرده است.

برای مثال، سه حالت نیرو Optimized، Medium-power saving و Maximum power saving وجود دارد که با گزینه اول که اتفاقاً به صورت پیش‌فرض فعال شده، عملکرد گوشی به بیشترین میزان خود می‌رسد. در گوشه بالا و سمت راست منوی باتری، دیگر آپشن به چشم می‌خورد که به شما اجازه می‌دهد شیوه مصرف انرژی گوشی خود را مدیریت کنید. در منوی Advanced هم شاهد گزینه اجرای اعلانات در پنجره پاپ‌آپ خواهیم بود که می‌توانید آن را روشن یا خاموش نمایید.

قابلیت Digital well-being که ابتدا توسط گوگل معرفی شد، به رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ هم آمده است. اگر روزی برایتان سؤال پیش آمد که چه‌قدر با گلکسی A70 و کدام نرم‌افزارها بیشتر کار کرده‌اید، با این گزینه می‌توانید این اطلاعات را ببینید. زیرمجموعه این منو هم جزئیات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

سامسونگ با گلکسی A70، بار دیگر ویژگی‌ها و نرم‌افزارهای از پیش نصب شده زیادی را عرضه کرده که پاک کردن یکی‌یکی آنها هم خسته‌کننده است و هم بعضاً خطرناک. به علاوه، برخی از این برنامه‌ها مخصوص ورژن قدیمی رابط کاربری کمپانی کره‌ای هستند. اگر گوشی قبلی شما دارای رابط کاربری اندروید خام بود، شاید هنگام خرید سامسونگ گلکسی A70 از تعداد نرم‌افزارهای موجود و گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد در آن تعجب کنید.

برای اجرا و مشاهده فایل‌های چند رسانه‌ای اعم از عکس‌ها و ویدیوها، اپلیکیشن Gallery وجود دارد که محصول اختصاصی سامسونگ است. نرم‌افزار Play Music هم وظیفه پخش فایل‌های صوتی را بر عهده دارد. در کنار این برنامه‌ها، نرم‌افزارهای FM رادیو، مدیریت فایل My Files، Samsung Health و اپلیکیشن مدیریت دستیار هوشمند سامسونگ یعنی Bixby assistant نصب شده‌اند.

رابط کاربری One UI سامسونگ به طور کلی اشکالی ندارد چرا که این پوسته نرم‌افزاری یکی از مشکلات رایج گوشی‌های هوشمند را برطرف کرده که سال‌هاست دارندگان دستگاه‌های اندرویدی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. گزینه استفاده یک‌دستی در رابط کاربری سامسونگ یک قابلیت کارآمد و آسان است. همچنین اضافه شدن حالت تیره نیز ویژگی است که مدت‌ها بود منتظرش بودیم.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گلکسی A70 یکی از معدود گوشی‌هایی می‌باشد که در آن از پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 675 استفاده شده است. این تراشه دارای دو CPU هشت هسته‌ای Kryo 460 Gold با سرعت 2.0 گیگاهرتزی و شش CPU از نوع Kryo 460 Silver است که سرعت آن به 1.7 گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده گرافیکی آن نیز Adreno 612 می‌باشد.

این پردازنده با استفاده از فرآیند 11 نانومتری تولید شده ولی علی‌رغم اینکه جزو خانواده اسنپدراگون 600 به شمار می‌رود از بسیاری از آنها که با فرآیند 14 نانومتری ساخته شده‌اند، قدرتمندتر است. ابداع فرآیند ساخت این پردازنده توسط سامسونگ انجام شده که ترکیبی از روش‌های 10 و 14 نانومتری می‌باشد. به همین دلیل کمپانی کره‌ای تصمیم گرفته به جای پردازنده‌های اگزینوس از نمونه اسنپدراگون در این محصولش بهره ببرد. عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای اسنپدراگون 675 فوق‌العاده‌اند بنابراین از امتیازات به ثبت رسیده توسط پردازنده اگزینوس 9610 گلکسی A50 کمی بهتر هستند.

در سمت دیگر اما، امتیازات پردازنده گرافیکی زیاد جالب نیستند زیرا قدرت آن نسبت به پردازنده گرافیکی Mali تراشه اگزینوس 9610 کمتر است بر این اساس، باید گلکسی A50 را گوشی بهتری برای گیمینگ بدانیم ولی به طور کلی این تفاوت در زمان استفاده معمولی از موبایل چندان خودش را نشان نمی‌دهد و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

در نهایت آزمایش AnTuTu باعث می‌شود تا متوجه شویم گلکسی A70 از رقبایی همچون شیائومی رد می نوت 7 پرو و ویوو وی 15 پرو برتر است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

باید اعتراف کنیم که در صورت خرید سامسونگ گلکسی A70 صاحب گوشی خواهید شد که بیش از قیمت خود قدرتمند است. با وجود پردازنده‌ای به نام اسنپدراگون 675، متقاضیان این دستگاه می‌توانند از آن هم برای گیمینگ استفاده کنند و هم برای گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی. در کنار اینها، خودِ اندروید و رابط کاربری One UI سامسونگ نیز سرعت قابل‌قبولی دارند که با هماهنگی چنین مشخصات فنی، مطمئناً رضایت کاربران را به ارمغان خواهند آورد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت پر شدن حافظه داخلی، امکان دارد شاهد تیک‌هایی باشید. به طور کلی خیلی کم پیش می‌آید که احساس کنید این گوشی سامسونگ داغ کرده بنابراین گلکسی A70 عملکرد خوبی دارد و اشکالی به آن وارد نیست.

دوربین

درست مانند گلکسی A50، این گوشی که در موردش صحبت می‌کنیم هم سه لنز در قاب پشتی خود دارد. سنسور اصلی 32 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.7، سنسور دوم 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.2 و سنسور سوم 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق با دریچه دیافراگم f/2.2 می‌باشد. یک چراغ فلاش LED هم در پایین آنها حضور یافته است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

لنز 5 مگاپیکسلی که در این گوشی حضور دارد، نمی‌تواند به تنهایی تصاویر باکیفیتی بگیرد بلکه شما باید از آن به عنوان سنسوری بهره ببرید که فوکوس خودکار را انجام می‌دهد. در مورد لنز اصلی هم باید بگوییم که هسته کانونی آن 26 میلی‌متر می‌باشد و لنز دوم نیز زاویه دید 120 درجه‌ای را پوشش می‌دهد.

اپلیکیشن دوربین هم شباهت زیادی به همان نرم‌افزارهایی دارد که در دیگر گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شوند با این تفاوت که آیکون‌هایی در قسمت منظره‌یاب به چشم می‌خورند تا با استفاده از آنها کارایی‌های دوربین را کنترل کنید. لازم به ذکر است که آیکون شبیه سه درخت یعنی لنز اولترا واید و آیکون شبیه دو درخت یعنی لنز اصلی.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

کشیدن انگشت به کناره‌ها شما را به حالات مختلف عکاسی هدایت می‌کند و کشیدن انگشتان از بالا به پایین یا برعکس میان دوربین عقب یا جلو سوئیچ خواهد کرد. یک حالت به نام تشخیص منظره با هوش مصنوعی وجود دارد که سوژه‌ها را به خوبی می‌شناسد و پارامترهای لازم برای عکسبرداری را به درستی تنظیم می‌کند. البته شما می‌توانید آن را خاموش کنید و بعداً افکت‌های مورد نظرتان را به تصاویر گرفته شده بیفزایید. ضمناً، حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری به نمایش درآمده و همچنین شیوه قرارگیری آنها را می‌توانید از طریق تنظیمات نرم‌افزار دوربین تغییر دهید.

حالت فوکوس زنده هم وجود دارد که در کنار سه لنز دوربین و سنسور تشخیص عمق بسیار کارآمد است. یک حالت پیشرفته (Pro) نیز در دسترس قرار گرفته که هیچ شباهتی به حالات پیشرفته در سایر گوشی‌ها ندارد چرا که تنها می‌توانید مقدار ISO، میزان نورپردازی و تعادل رنگ سفید را عوض کنید.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

کیفیت تصویر

سامسونگ گلکسی A70 به صورت پیش‌فرض تصاویری می‌گیرد که 12 مگاپیکسل رزولوشن دارند ولی امکان تغییر آن از طریق تنظیمات فراهم است. این نکته را هم بدانید که علامت 3:4 یعنی رزولوشن 12 مگاپیکسلی و علامت 3:4H یعنی رزولوشن 32 مگاپیکسلی. زمانی که از رزولوشن 32 مگاپیکسلی استفاده می‌کنید، امکان بهره‌مندی از حالت HDR یا HDR خودکار وجود ندارد و به ثبت رسیدن عکس‌ها هم بین 1 تا 2 ثانیه طول می‌کشد اما به خاطر کیفیتی که دارند، باید قبول کنیم که عکسبرداری با این رزولوشن واقعاً ارزش صبر کردن را دارد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

تصاویری که با این رزولوشن پس از نهایتاً 2 ثانیه به ثبت رسیده‌اند، جزئیات را آن‌طور که انتظار می‌رفت نشان نمی‌دهند ولی باز هم کیفیت آنها خوب است. اگر با گوشی‌های گلکسی A50 و گلکسی A9 کار کرده باشید، باید بگوییم که تصاویر گرفته شده با گلکسی A70 تقریباً شبیه خروجی‌های این دو دستگاه است.

با توضیحات ارائه شده، رنگ‌ها در تصاویر حالت کشیدگی دارند ولی محصول سامسونگ سعی می‌کند تا با ترفندهای نرم‌افزاری شفافیت آنها را افزایش دهد. با این وجود، در عکس‌هایی که ذخیره می‌شوند ممکن است شاهد اشکالات جزئی باشید. به هر ترتیب، رنگ‌ها دقت بالایی داشته و کنتراست بسیار عالی است. ضمن اینکه حتی اگر حالت HDR را خاموش کنید نیز رنج دینامیک بالا خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم، گلکسی A70 به صورت پیش‌فرض، تصاویر را با کیفیت 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند و طبیعتاً فرآیند سیو شدن آنها سریع‌تر از عکس‌های 32 مگاپیکسلی است. البته تصاویر گرفته شده چندان اسباب شگفتی را فراهم نخواهند کرد و علی‌رغم شفافیت و وضوح بالایی که دارند و جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند ولی دیگر گوشی‌های میان‌رده در بازار هستند که عملکرد بهتری از خود به ثبت می‌رسانند. در این تصاویر، رنگ‌ها دقیق و کنتراست خوب و رنج دینامیک فوق‌العاده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

بد نیست این نکته را بدانید که اگر با رزولوشن 32 مگاپیکسلی عکسبرداری کردید و حجم تصاویر را کاهش دادید، عکس‌هایی خواهید داشت که کیفیت به مراتب بهتری دارند. بنابراین این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که اگرچه تصاویر 12 مگاپیکسلی از نظر دقت رنگ و رنج دینامیک عالی هستند ولی کلاً کیفیت معمولی دارند. در گلکسی A70 گزینه HDR خودکار به صورت پیش‌فرض فعال شده تا باعث کیفیت بهتر عکس‌ها و نورپردازی بیشتر در آنها گردد.

تصاویر گرفته شده با لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید اما، به خاطر نبود قابلیت ثابت‌سازی الکترونیکی زیاد کیفیت ندارند. البته این موضوع را نمی‌توانیم نقطه ضعف تلقی کنیم چرا که این سنسورها ساخته شده‌اند تا حد امکان اشیاء را از لنز گوشی نشان دهند. کنتراست و دقت رنگ عکس‌های به ثبت رسیده با این لنز فوق‌العاده‌اند و رنج دینامیک هم به خاطر روشن بودن حالت HDR خودکار خوب است. به طور کلی این تصاویر را باید در حد خودشان باکیفیت بدانیم و آنها را با سایر گوشی‌ها مقایسه نکنیم.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

در زمینه عکسبرداری در شرایط کم نور نیز باید بگوییم تصاویر گرفته شده با کیفیت 32 مگاپیکسلی اصلاً ارزش نشان دادن ندارند در حالی که کیفیت 12 مگاپیکسلی به نسبت بهتر بوده ولی به خاطر نورپردازی بیش از حد گوشی در فضاهای تاریک، منابع نوری حالت کشیدگی به خود می‌گیرند. اگر از زاویه نزدیک به این تصاویر نگاه بیندازید، متوجه می‌شوید که جزئیات به سختی دیده خواهند شد. به این نکته اشاره کنیم که در میان سایر گوشی‌های میان‌رده، عکس‌های باکیفیت‌تری در شرایط کم نور به ثبت رسیده بنابراین سامسونگ باید این محصولش را از این نظر کمی بهتر کند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

استفاده از حالت HDR، میزان نورپردازی و تعادل رنگ سفیدی را به حالت طبیعی بر می‌گرداند. لازم به ذکر است که برای بهره‌مندی از این تکنیک، باید گوشی را 1 یا 2 ثانیه بیشتر روبه‌روی سوژه مدنظر بگیرید. تصاویری که در این‌جا به ثبت می‌رسند چندان ایده‌آل نیستند ولی در مقایسه با عکس‌های غیر HDR کیفیت خوبی دارند. به نظر برخی کارشناسان، گرفتن گوشی برای مدتی بیشتر ارزشش را دارد چرا که در نهایت تصاویری را در اختیار شما قرار می‌دهد که رنگ‌ها کمتر کشیده شده‌اند و لرزش کمتری در آنها به چشم می‌خورد.

متأسفانه در سامسونگ گلکسی A70 خبری از حالت شب (Night Mode) نیست بنابراین امکان ندارد بتوانید تصاویری بگیرید که شبیه عکس‌های گرفته شده با محصولات هوآوی باشند. لازم به ذکر است که این نکته بیشتر در تصاویر به ثبت رسیده با لنز اولترا واید خود را نشان می‌دهد چرا که این عکس‌ها بدون ویرایش نرم‌افزاری هیچ کیفیتی ندارند.

تصاویر پرتره

سنسور 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق در گلکسی A70 وظیفه ثبت اطلاعات مربوط به فاصله سوژه و پس‌زمینه را بر عهده دارد و می‌تواند در گرفتن عکس‌های پرتره بسیار کارآمد باشد. رزولوشن این تصاویر به صورت پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی است بنابراین کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. خوش‌بختانه جداسازی سوژه از پس‌زمینه به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. البته شاید به نظر برخی از افراد این تصاویر کیفیت خوبی نداشته باشند ولی پرچمدارانی هستند که عملکرد بدتری را از خود ثبت می‌کنند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

این نکته را هم بگوییم که اگر نور کافی نباشد، تصاویر پرتره تار شده و فوکوس دقیق انجام نمی‌شود.

تصاویر سلفی

دوربین جلوی گلکسی A70 یک سنسور 32 مگاپیکسلی است که از برخی جهات شبیه لنز اصلی می‌باشد و از برخی جهات با آن تفاوت دارد. اگر شما فاصله خود را از سوژه رعایت کنید و اگر در منظره مدنظر نور کافی وجود داشته باشد، تصاویری خواهید گرفت که بسیار باکیفیت هستند.

درست مانند لنز اصلی، دوربین ثانویه نیز به صورت پیش‌فرض تصاویری می‌گیرد که 12 مگاپیکسلی می‌باشند. ضمن اینکه حالت HDR خودکار فقط در همین کیفیت فعال خواهد بود. در صورتی که این آپشن خاموش بود، جزئیات در تصاویر بسیار عالی دیده می‌شوند و رنگ‌ها دقت بالایی خواهند داشت.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

در مورد دوربین جلو باید بگوییم که در آن دو گزینه عریض (Wide) و زوم شده (Zoomed) وجود دارد که با فعالسازی آپشن دوم، لنز دوربین فقط روی مرکز تمرکز می‌کند و تصاویر 8 مگاپیکسلی می‌گیرد. لازم به ذکر است که این ترفند جذاب ابتدا در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 مشاهده شده بود.

در دوربین سلفی نیز گزینه تصاویر پرتره وجود ندارد هرچند در این قسمت تنها یک لنز به کار رفته است. این عکس‌ها کیفیت قابل‌قبولی دارند و سوژه از پس‌زمینه به خوبی تشخیص داده می‌شود مگر اینکه هدفون گذاشته یا کلاه پوشیده باشید که در این صورت گوشی به مشکل برمی‌خورد. ضمناً، حالت HDR خودکار نیز در این بخش در دسترس قرار گرفته و به خوبی تأثیر خود را می‌گذارد.

ضبط ویدیو

گلکسی A70 می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه به ثبت برساند و با 1080p نیز در هر ثانیه 30 یا 60 فریم ذخیره می‌شوند. شما همچنین این امکان را دارید تا از لنز اولترا واید برای فیلمبرداری استفاده کنید ولی این سنسور تنها می‌تواند با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد. صداها هم همیشه با کیفیت استریو 256 کیلوبیتی ذخیره خواهند شد. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که خبری از تکنولوژی ثابت‌سازی الکترونیکی نیست.

این محصول سامسونگ می‌تواند ویدیوهای 4K باکیفیتی بگیرد که در آن‌ها کنتراست و رنج دینامیک عالی هستند. دقت رنگ‌ها نیز بالاست و به طور کلی مشکل خاصی وجود ندارد.

ویدیوهای 1080p که دو گزینه 30 و 60 فریم بر ثانیه برای آنها فراهم شده هم جزئیات را بسیار خوب نشان می‌دهند و وضوح بالایی دارند هرچند مقداری نویز در آنها دیده می‌شود. لازم به ذکر است که رنج دینامیک نیز قابل قبول می‌باشد.

در مورد کیفیت ویدیوی به ثبت رسیده با لنز اولترا واید هم نمی‌توانیم اطلاعات خاصی بدهیم و فقط می‌گوییم در حد و اندازه خودش خوب کار کرده است.

رقبا و آلترناتیوها

سامسونگ گلکسی A70 یکی از بزرگ‌ترین نمایشگرهای AMOLED بازار را در اختیار دارد که با قیمت 400 یورویی خود یک انتخاب هوشمندانه برای متقاضیان گوشی‌های میان‌رده به شمار می‌رود بنابراین کسانی که صفحه نمایش‌های بزرگ را دوست دارند، بعید است بتوانند گوشی بهتری غیر از این محصول کمپانی کره‌ای پیدا کنند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

شاید بتوانیم شیائومی می مکس 3 را تنها رقیب سامسونگ گلکسی A70 بدانیم که از نظر قیمت و اندازه نمایشگر با آن برابر است. البته محصول کمپانی چینی یک سال قدیمی‌تر بوده و تراشه آن مربوط به پارسال می‌باشد و به طور کلی کیفیت دوربین آن تقریباً حرفی در برابر دوربین گلکسی A70 ندارد. ولی با این وجود، قیمت آن 120 یورو ارزان‌تر می‌باشد و از نمایشگر OLED بهره می‌برد و هیچ بریدگی هم در آن دیده نمی‌شود.

به عنوان آلترناتیو دیگر گلکسی A80 حضور دارد که اندازه صفحه نمایش AMOLED آن 6.7 اینچ است ولی به خاطر استفاده از یک مکانیسم پاپ‌آپ برای دوربین، در آن ناچ یا بریدگی نمی‌بینیم. دیگر برتری این دستگاه، پردازنده اسنپدراگون 730 است که عملکردش شبیه گوشی‌های پرچمدار خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت گلکسی A80 به میزان 50 درصد از گلکسی A70 گران‌تر است.

یک رقیب دیگر هم ویوو وی 15 پرو نام دارد که ظاهر آن تمام نمایشگر می‌باشد زیرا دوربین سلفی ظاهرشونده و صفحه نمایش 6.4 اینچی AMOLED در این محصول به کار رفته است. پردازنده آن هم اسنپدراگون 675 بوده ولی متأسفانه نمی‌توانید این گوشی را در همه کشورها پیدا کنید.

گلکسی A50 را هم می‌توانیم آلترناتیو خوبی در نظر بگیریم که نمایشگرش 6.4 اینچی Super AMOLED بوده و 90 یورو ارزان‌تر خواهد بود. شاید هم بتوانیم این گوشی را از برخی جهات از گلکسی A70 بهتر بدانیم.

هوآوی پی 30 لایت نیز دیگر آلترناتیو به شمار می‌رود که نمایشگر آن 6.15 اینچی LCD است ولی از نظر دوام باتری و عملکرد گیمینگ تقریباً با محصول 6.7 اینچی سامسونگ برابری می‌کند. دوربین اصلی گوشی چینی شبیه لنز اصلی گلکسی A70 است ولی با این تفاوت که از حالت شب فوق‌العاده محصولات هوآوی بهره می‌برد که به خودیِ خود ویژگی عالی به حساب می‌آید.

در نهایت، اگر می‌توانید یکی از گوشی‌های برند Realme را خریداری کنید، می‌توانید سراغ مدل Realme X بروید که نمایشگر بدون ناچ 6.53 اینچی AMOLED در آن به کار رفته و پردازنده آن نیز اسنپدراگون 710 می‌باشد. ضمن اینکه دوربین سلفی این دستگاه ظاهر شونده خواهد بود و متأسفانه در ماژول دوربین عقب اثری از لنز اولترا واید مشاهده نمی‌شود. لازم به ذکر است که Realme X قیمت بسیار پایین‌تری دارد و به همین خاطر آلترناتیو عالی برای گلکسی A70 است.

نظر نهایی

با خرید سامسونگ گلکسی A70 صاحب گوشی میان‌رده‌ای می‌شوید که شباهت زیادی به گلکسی A50 دارد. بنابراین اگر تفاوت 0.3 اینچی سایز نمایشگر این دو گوشی برای شما زیاد مهم نیست، به راحتی می‌توانید 100 یورو کمتر بپردازید و گلکسی A50 را بخرید.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A70

ولی اگر هر میلی‌متر از گوشی برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید با یک نمایشگر Super AMOLED بسیار بزرگ کار کنید، باید همان گلکسی A70 را خریداری کنید که هم دستگاه قابلی است و هم تنها نقطه ضعف آن به نبود حالت شب در عکسبرداری مربوط می‌شود.

نقاط قوت

  • نمایشگر درخشان، شفاف و بزرگ Super AMOLED
  • محل قرار دادن مموری کارت و سیمکارت، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و پشتیبانی از رادیو FM
  • دوام باتری فوق‌العاده
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع از طریق پورت USB-PD
  • عملکرد و سرعت قابل قبول
  • کیفیت مناسب دوربین در روز
  • تصاویر سلفی باکیفیت

نقاط ضعف

  • نبود پوشش محافظ
  • تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور کیفیت کافی را ندارند
  • نبود تکنولوژی ثابت‌سازی الکترونیکی هنگام ضبط ویدیو

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ A70

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A70"

  1. سلام از نظر من برنامه نویسی سامسونک دارای نقص بسیار بزرگ است بطور مثال برای کار ساده ارتباط با مخاطب از طریق شماره گیری سریع که شماره در یکی از عددهای شماره گیر ثبت شده چند حرکت لازمه اگر شماره را در لیست مخاطبین پیدا کنی و ارتباط بر قرار کنی خیلی راحتتره و دوم تنظیمات گوشی خیلی محدوده بسیاری از برنامه های تنظمات را در فایلهای دیگر باید پیدا کنی در مجمع اصلا راضی نیستم الان دنبال مشتری برای گوشی هستم که از شرش راحت بشم