نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

تعریف شما از گوشی‌های سری گلکسی نوت (Galaxy Note) سامسونگ چیست؟ اگر فکر می‌کنید این دستگاه‌ها پیشرفته‌ترین تلفن‌های همراه دنیا با پشتیبانی از قلم استایلوس هستند، شاید با مشاهده امکانات گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite) از این خط تولید ناامید شوید. البته این اتفاق به خاطر قلم اِس نیست زیرا این موبایل از استایلوس پشتیبانی می‌کند بلکه فقط امکانات آن زیاد پیشرفته نیستند. برای اینکه موضوع بهتر روشن شود، بهتر است ببینیم گلکسی نوت 10 لایت چه ویژگی‌هایی دارد و چه ویژگی‌هایی ندارد.

مطمئناً و مشخصاً، این تلفن همراه پرچمدار نیست زیرا اولاً پردازنده آن مربوط به دو سال پیش است و علی‌رغم اینکه همچنان جزو بهترین تراشه‌های دنیا به شمار می‌رود اما همانی می‌باشد که دو سال قبل شاهد حضور آن در گوشی‌های سری گلکسی اس 9 (Galaxy S9) بودیم. از نظر نمایشگر، این موبایل یکی از بهترین پنل‌های AMOLED دنیا را در خود جای داده و فقط بر خلاف گلکسی اس 10 لایت (Galaxy S10 Lite) دارای کلمه پلاس (Plus) نیست و فقط یک صفحه نمایش Super AMOLED رایج دارد.

در کنار امکاناتی که گفتیم، چند مورد دیگر هم کنار گذاشته شده‌اند که از آن جمله می‌توانیم به نبود تأییدیه IP ضد آب و خاک و پوشش محافظ گوریلا گلس اشاره کنیم. به علاوه، در این گوشی فقط یک اسپیکر در پایین جای گرفته و اثری هم از ملزومات تکنولوژی شارژ بیسیم نیست. همچنین، سنسور اسکنر اثر انگشت در مقایسه با نمونه موجود در سایر موبایل‌های سری گلکسی نوت سرعت کمتری دارد و تکنولوژی حافظه داخلی آن UFS 2.1 است بنابراین خبری از UFS 3.0 نیست. ظرفیت حافظه آن هم نهایتاً 128 گیگابایت خواهد بود که خود نشان‌دهنده پرچمدار نبودن این تلفن همراه می‌باشد. البته از نظر رم، این موبایل چیزی کم ندارد زیرا تا کنون در نمونه‌های 6 یا 8 گیگابایتی تولید شده است. با این اوصاف، گلکسی نوت 10 لایت را نمی‌توانیم پرچمدار تلقی کنیم.

با همه اینها، این دستگاه از قلم استایلوس پشتیبانی می‌کند و علی‌رغم اینکه در محل مربوط به خودش نیز قرار می‌گیرد ولی سامسونگ توانسته در این محصولش یک باتری 4500 میلی‌آمپری هم جای دهد. در زمینه ماژول دوربین عقب و دوربین سلفی نیز این گوشی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد شد. حال باید دید عملکرد این موبایل چگونه خواهد بود. با تبلت‌فون همراه باشید.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

همچون سایر مدل‌های پیشرفته خط تولید گلکسی نوت، گلکسی نوت 10 لایت هم درون یک جعبه شکیل و مدرن قرار گرفته است. در این جعبه، یک شارژر 25 واتی و یک کابل USB-C به USB-C مشاهده می‌شود. ضمناً، به عنوان یکی از امکانات اختصاصی گوشی‌های نوت، شاهد حضور سرپوش‌های قلم‌های استایلوس و ابزار مربوطه جهت قرار دادن آنها هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

هدفونی که همراه با این گوشی در جعبه قرار دارد، همان هندزفری پیشرفته‌ای نیست که با گلکسی نوت‌های پرچمدار عرضه  می‌گردد. به علاوه، مبدل‌های USB که جزوی از لوازم جانبی به فروش رسیده همراه با سایر اعضای سری نوت 10 بودند هم کنار گذاشته شده‌اند.

طراحی

گلکسی نوت 10 لایت اولین دستگاه سری گلکسی نوت است که از یک نمایشگر صاف بهره می‌برد و شاید هم به همین دلیل افراد زیادی از آن استقبال کنند. لازم به ذکر است که پیش از این گلکسی نوت 5 (Galaxy Note 5) به یک صفحه نمایش صاف مجهز بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

حاشیه‌های اطراف نمایشگر بر خلاف گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) یا گلکسی نوت 10 پلاس (Galaxy Note 10 Plus) چندان باریک نیستند و اگرچه شاید این موضوع اهمیت زیادی برای همه افراد نداشته باشد ولی قطعاً بر افزایش نسبت صفحه نمایش به بدنه تأثیرگذار است. از این نظر، گلکسی نوت 10 لایت نمای تمام نمایشگر ندارد و ممکن است در نگاه اول یکی از گوشی‌های سری گلکسی اِی (Galaxy A) سامسونگ به حساب بیاید. از نظر ظاهری، تفاوت زیادی میان نوار مشکی رنگ بالایی و پایینی احساس نمی‌شود ولی کاملاً مشخص است که حاشیه قسمت پایین نمایشگر در مقایسه با کناره‌ها ضخامت بیشتری دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

محل قرارگیری بریدگی اسپیکر در بالای صفحه نمایش هم مشهودتر بوده و مانند گلکسی نوت 10 پنهان نشده است. ضمناً، این اسپیکر استریو نیست و کیفیت معمولی دارد. با این حال، یکی از مزیت‌های گلکسی نوت 10 لایت، دوربین سلفی آن می‌باشد چرا که لنز آن در یک نقطه سیاه رنگ که بسیار کوچک‌تر شده جای‌گیری کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

در قاب پشتی، سه لنز به عنوان دوربین عقب به کار رفته‌اند. این سنسورها که در یک ماژول مربع شکل در گوشه بالا سمت چپ نشسته‌اند، با یک چراغ فلاش LED همراه شده‌اند. چنین ماژولی را احتمالاً در محصولات بعدی سامسونگ هم مشاهده کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

در همین قسمت، مارک یا آرم خاصی دیده نمی‌شود و فقط کلمه سامسونگ (Samsung) و چند کلمه هک شده‌اند که طبیعتاً وقتی گوشی را در دست می‌گیرید روی آنها پوشانده خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

کمپانی کره‌ای اشاره‌ای به جنس پنل پشتی این دستگاه نکرده بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان خاطر بگوید که آیا مواد سازنده آن همانند مواد سازنده سایر گوشی‌های سری نوت است یا سری گلکسی A. قطعاً نبود محافظ گوریلا گلس هم تصمیم‌گیری در این مورد را سخت‌تر می‌کند و اجازه نخواهد با قطعیت بگوییم که این قاب شیشه‌ای است یا پلاستیکی.

البته می‌توانیم با خیالی آسوده بگوییم که فریم به کار رفته فلزی و احتمالاً آلومینیومی است.

همه دکمه‌های فیزیکی در سمت راست دستگاه قرار گرفته‌اند و دکمه پاور به منظور اجرا کردن دوربین، راه‌اندازی دستیار هوشمند سامسونگ موسوم به بیکسبی (Bixby) و روشن و خاموش کردن موبایل به کار خواهد رفت و دکمه کاهش و افزایش صدا هم در بالای آن مشاهده می‌شود. خوش‌بختانه کیفیت این دکمه‌ها بالا بوده و در کسری از ثانیه کاری که می‌خواهیم را انجام می‌دهند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

در سمت چپ، محل قرار دادن سیمکارت یا مموری کارت جای‌گیری کرده و در آن می‌توانیم یا دو سیمکارت نانو بگذاریم و یا یک سیمکارت نانو و مموری کارت قرار دهیم. واضح است که امکان گذاشتن هر سه مورد در این قسمت وجود ندارد. ضمناً، در نمونه تک سیمکارت گلکسی نوت 10 لایت هم یا باید سیمکارت بگذارید و یا مموری کارت میکرو SD.

در قسمت پایین، یک پورت USB-C و در سمت راست آن هم محل قرار دادن قلم اِس مشاهده می‌شود. میکروفون اصلی و اسپیکر در بین آنها هستند. اینها تمام ماجرا نیستند زیرا در کمال ناباوری و بر خلاف نوت 10 یا نوت 10 پلاس، این‌بار جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز تعبیه شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

قلم اِس نسبت به قلمی که همراه با گوشی‌های سری نوت 10 به فروش می‌رسد، کاربرد کمتری دارد و بیشتر شبیه نمونه به فروش رسیده همراه با گلکسی نوت 9 (Galaxy Note 9) می‌باشد. البته امکان وصل کردن این قلم با استفاده از بلوتوث به منظور بهره‌مندی از آن به عنوان کنترل از راه دور وجود دارد ولی تنها در صورتی می‌توانیم از آن استفاده کنیم که دکمه‌های آن را فشار دهیم چرا که هیچ سنسور ژیرسکوپ قرار نگرفته و نمی‌تواند حرکات را تشخیص دهد. با این حال، به خاطر فشار 4096 درجه‌ای، دقت آن مانند نمونه همراه با نوت 9 و نوت 10 می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

گلکسی نوت 10 لایت از نظر وزنی هم نسبتاً سنگین است به طوری که با جرم 199 گرمی، نسبت به نوت 10 پلاس و نوت 10 بیش از 3 گرم وزن بیشتری دارد. لازم به ذکر است که گلکسی اس 10 لایت از نوت 10 لایت تقریباً 13 گرم وزن کمتری دارد. طول، عرض و ارتفاع این محصول سامسونگ به ترتیب 163.7*76.1*8.7 میلی‌متر می‌باشد تا جدای از ضخامت بیشتر به اندازه 0.8 میلی‌متر، اندازه آن با نوت 10 پلاس تقریباً برابری کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

اگر از کناره‌ها به این موبایل نگاه کنید، مطمئناً متوجه ضخامت آن خواهید شد ولی واقعاً خوشحالیم که می‌بینیم سامسونگ اولویت را به منبع نیرویی قدرتمندتر داده و ظرفیت باتری را فدای ضخامت نکرده است.

همان‌طور که گفتیم، یکی از امکاناتی که در گلکسی نوت 10 لایت وجود ندارد، تأییدیه آب و خاک است. مدرک IP68 که اکثر گوشی‌های پرچمدار و بالارده آن را دریافت کرده‌اند، شاید نتواند آسیب ندیدن تلفن همراه هنگام افتادن در آب را تضمین کند ولی حداقل خیال انسان را راحت خواهد کرد. با این وجود، نه نوت 10 لایت این تأییدیه را دارد و نه اس 10 لایت.

صفحه نمایش

نمایشگر به کار رفته در گلکسی نوت 10 لایت یک پنل 6.7 اینچی با رزولوشن 2400*1080 پیکسلی و نسبت بدنه به تصویر 20:9 است.

همان‌طور که از دستگاه‌های میان‌رده رو بالای سامسونگ انتظار می‌رفت، این پنل از نوع AMOLED می‌باشد. به این نکته اشاره کنیم، در دنیایی که تلفن‌های همراه پرچمدار از صفحه نمایش‌های Dynamic AMOLED یا Fluid AMOLED استفاده می‌کنند، در گلکسی نوت 10 لایت همان پنل Super AMOLED به کار رفته است. البته یک نکته عجیب در مورد اس 10 لایت اینکه، سامسونگ پنل آن را Super AMOLED Plus معرفی می‌کند. صرف‌نظر از اسم این نمایشگر، باید آن را یک صفحه نمایش Infinity-O بدانیم زیرا دوربین سلفی را درون یک نقطه سیاه رنگ جای داده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

رکورد نهایت روشنایی که صفحه نمایش گلکسی نوت 10 لایت به ثبت می‌رساند، بیشتر شبیه امتیازات دستگاه‌های میان‌رده یا پرچمداران سال‌های قبل سامسونگ است بنابراین شاید مانند نوت 10 یا اس 10، عدد 800 نیت در حالت تنظیم نور گوشی بر اساس شرایط محیط به ثبت نرسد ولی رکورد 622 نیت هم امتیاز بدی به حساب نمی‌آید. ضمناً، با افزایش نور نمایشگر به صورت دستی، این عدد به 400 نیت کاهش خواهد یافت. همچنین، حداقل روشنایی به ثبت رسیده نیز 1.8 نیت بود که عددی فوق‌العاده می‌باشد.

شیوه‌های پخش رنگ در این دستگاه، همان‌هایی هستند که سامسونگ یک سال پیش، همراه با گوشی‌های خط تولید گلکسی اس 10 معرفی کرد. پس از خرید سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت، متوجه خواهید شد که حالت Natural به صورت پیش‌فرض روشن شده و محتوای رنگی را با کیفیت sRGB پخش می‌کند و تفاوت رنگی 1.6 را به ثبت می‌رساند.

روشن کردن گزینه Vivid هم رنگ‌ها را از حالت طبیعی خارج می‌کند و دقت sRGB را کاهش می‌دهد. در کنار ظاهر اشباع‌شده رنگ‌ها، تفاوت رنگی DCI-P3 با امتیاز 3.8 به ثبت می‌رسد. در این حالت، روی رنگ سفید، یک هاله آبی رنگ مشاهده می‌شود. البته کم یا زیاد کردن نوار اسلایدر تغییر رنگ‌ها از سرد به گرم، باعث حل شدن موضوع آبی بودن رنگ سفید خواهد شد و تفاوت رنگی را به 3.2 درصد خواهد رساند هرچند باز هم کیفیت رنگ‌های اصلی دقت لازم را نداشتند.

گلکسی نوت 10 لایت توانایی پخش محتواها با کیفیت HDR را دارد ولی این موضوع تنها هنگام مشاهده فیلم‌ها در یوتیوب صادق است چرا که در نتفلیکس چنین چیزی مشاهده نشد. البته پخش فیلم‌ها با کیفیت HDR در گوشی نوت 10 لایت، یکی از کارهایی است که نتفلیکس باید انجام دهد ولی با این حال، هنوز این فرصت فراهم نشده است.

دوام باتری

با خرید سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت صاحب رکورددار دستگاه‌های سری نوت از نظر توان باتری خواهید شد زیرا ظرفیت منبع نیروی آن 4500 میلی‌آمپر بر ساعت است. این تلفن همراه از پردازنده‌ای بهره می‌برد که با فرآیند 10 نانومتری تولید شده و مطمئناً این تراشه تأثیر بسزایی در چگونگی مصرف انرژی باتری خواهد داشت. شاید تفاوت چندانی میان دوام باتری نوت 10 لایت و نوت 9 وجود نداشته باشد ولی متغیرهایی نظیر نمایشگر باکیفیت‌تر و نسخه متفاوت سیستم عامل در پرچمدار سابق سامسونگ، اتفاقات تازه‌ای رقم می‌زنند.

به هر حال، دوام باتری گلکسی نوت 10 لایت شاید در نگاه اول چندان راضی‌کننده نباشد ولی بد هم نیست. اگر وای‌فای را روشن کرده و شروع به وبگردی کنید، این منبع نیرو به مدت 14 ساعت و 37 دقیقه روشن خواهد ماند. نکته جالب اینکه در آزمایش مشابه در گوشی‌های نوت 10 پلاس و نوت 9، به ترتیب امتیاز 12:08 و 12:36 دقیقه به ثبت رسید. از نظر مدت زمان پخش ویدیو، این تلفن همراه نتوانست همگام با سایر رقبایش حرکت کند به همین دلیل با مدت زمان 15 ساعت و 23 دقیقه‌ای پخش ویدیو، از رکورد 18 ساعت و 50 دقیقه‌ای نوت 10 پلاس یا امتیاز 16 ساعت و 45 دقیقه‌ای نوت 9 عملکرد ضعیف‌تری به ثبت رساند. در آزمایش برقراری تماس صوتی نیز این محصول سامسونگ 27 ساعت و 3 دقیقه دوام آورد.

در مجموع، دوام کلی باتری گلکسی نوت 10 لایت 92 ساعت بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

شارژر 25 واتی که همراه با گوشی به فروش می‌رسد، می‌تواند در عرض 1 ساعت و 23 دقیقه کل باتری را شارژ و در 30 دقیقه اول هم بیش از 50 درصد آن را پر کند. سرعت این آداپتور قابل قبول می‌باشد زیرا اگر ظرفیت باتری را در نظر بگیریم، به راحتی متوجه این موضوع می‌شویم. با این حال، باتری گلکسی اس 10 به 20 دقیقه زمان کمتری نیاز دارد تا کاملاً شارژ شود.

کیفیت صدا

برای اینکه کیفیت صدای پخش شده از گلکسی نوت 10 لایت بررسی شود، باید یک اسپیکر به جک هدفون 3.5 میلی‌متری آن وصل کنیم. خوش‌بختانه این دستگاه توانست صداها را از یک اسپیکر اکسترنال با بیشترین کیفیت ممکن پخش کند و عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد.

حال اگر به این دستگاه هدفون وصل کنید، شاید کیفیت صدای استریو کاهش یابد ولی این اتفاق زیاد احساس نخواهد شد. ضمن اینکه در شدت صدا تفاوت چندانی به وجود نمی‌آید بنابراین این عضو جدید خانواده گلکسی نوت یکی از بهترین دستگاه‌های بازار از نظر کیفیت صدا به شمار می‌رود.

سیستم عامل و رابط کاربری

با خرید سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت می‌توانید از همان ابتدا از دهمین نسخه اندروید بهره ببرید. در واقع این ویژگی یکی از دلایلی است که شاید خیلی‌ها این محصول سال 2020 کمپانی کره‌ای را به گلکسی نوت 9 ترجیح بدهند. البته علی‌رغم اینکه حالا سیستم عامل هر دو تلفن همراه اندروید 10 می‌باشد ولی نوت 10 لایت احتمالاً تا دو سال آینده بروزرسانی‌ها را دریافت خواهد کرد حال آن‌که محصول سال قبل سامسونگ نهایتاً تا سال بعد آپدیت خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

در کنار اندروید 10، ورژن 2.0 رابط کاربری One UI نصب شده که به نظر می‌رسد ویژگی‌هایش نسبت به نسخه‌ای از آن که در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 وجود دارد، بیشتر است. در این بین، برخی از تغییرات مختص این پوسته نرم‌افزاری ساخته شده توسط سامسونگ هستند اما تعدادی از ویژگی‌ها هم به چشم می‌خورند که با عرضه اندروید 10 منتشر شده‌اند. شاید یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سیستم عامل تولید شده توسط گوگل رخ داده، تنظیمات مربوط به دستیابی به موقعیت مکانی است که حالا باید از میان سه گزینه یکی از آپشن‌های هرگز، هنگام استفاده از نرم‌افزار و یا در پس‌زمینه را انتخاب کنید.

در مرحله بعد باید در مورد حالت تیره صحبت کنیم. اگرچه این ویژگی در نسخه اول One UI وجود داشت ولی تنها در برنامه‌های سیستمی فعال می‌شد و کاربران برای اینکه از آن در اپلیکیشن‌های متفرقه بهره ببرند، مجبور بودند آن را به صورت دستی فعال نمایند. حالا و با انتشار اندروید 10 و One UI 2، امکان روشن کردن این قابلیت در تنظیمات گوشی فراهم شده بنابراین در برنامه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، روشن خواهد شد هرچند اپلیکیشن گوگل مپس هنوز این ویژگی را دریافت نکرده است.

شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات، دیگر قابلیتی می‌باشد که باید به آن بپردازیم. با خرید سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت می‌توانید از میان شیوه ناوبری موجود در One UI 2 یا همان روش سنتی One UI 1، یکی را برگزینید. راهکار جدید و تازه اضافه شده، شباهت زیادی به شیوه مسیریابی موجود در اندروید 10 دارد به طوری که کشیدن انگشت از کناره‌های نمایشگر، حکم دکمه بازگشت را خواهد داشت و کشیدن انگشت از پایین صفحه نمایش هم شما را به هوم اسکرین خواهد برد یا سوئیچ کننده میان برنامه‌ها را اجرا خواهد کرد. روش قدیمی هم این‌گونه عمل می‌کرد که از جایی که دکمه‌های پیمایشی قرار داشتند، می‌بایست به سمت بالا بکشید تا کاری که آنها انجام می‌دادند، صورت پذیرد. ضمناً، چنان‌چه به این شیوه ناوبری علاقه ندارید، می‌توانید از همان دکمه‌های پیشین بهره ببرید. لازم به ذکر است که تنها روش سوئیچ کردن میان دو نرم‌افزار باز شده اخیر، استفاده از دکمه‌های ناوبری می‌باشد.

وقتی صحبت از روش‌های بیومتریک می‌شود، این محصول سامسونگ دو گزینه سنسور اسکنر اثر انگشت و تشخیص چهره را پیش روی شما قرار می‌دهد. شناسایی چهره تنها توسط دوربین سلفی رخ می‌دهد بنابراین امنیت زیادی ندارد و به همین خاطر احتمالاً اکثر کاربران از سنسور اسکنر اثر انگشت بهره ببرند. حسگر به کار رفته در گلکسی نوت 10 لایت، بر خلاف نمونه‌های موجود در دستگاه‌های پرچمدار از نوع اپتیکال است ولی عملکرد آن شبیه نمونه‌های اولتراسونیک می‌باشد. مطمئناً نمی‌توانیم این حسگر را قابل‌مقایسه با سنسور اپتیکال حاضر در وان‌پلاس 7 تی (OnePlus 7T) بدانیم زیرا سرعت اجرای انیمیشن مربوط به آن زیاد نیست اما با این حال، کاربرد زیادی دارد.

از آن جایی که این گوشی جزو دستگاه‌های سری گلکسی نوت است، طبیعتاً قلم اِس نیز همراه با آن عرضه می‌شود. این قلم استایلوس بیشتر ویژگی‌هایی را دارد که پیش‌تر شاهد حضور آنها در گلکسی نوت 9 بودیم. بر این اساس، برخی قابلیت‌های حاضر در نوت 10 نظیر دکمه‌های کنترل دوربین وجود ندارند.

سایر ویژگی‌های قلم اِس در این دستگاه تعبیه شده‌اند که یکی از آنها ویژگی درآوردن قلم و روشن شدن نمایشگر و نوشتن یادداشت است تا بتوانید از متنی که نوشته‌اید، هنگام روشن بودن گزینه صفحه نمایش همیشه روشن بهره ببرید و یا بعداً از آن استفاده کنید.

زمانی که قلم را از گوشی بیرون می‌آورید و در نزدیکی دستگاه می‌گیرید، منوی مربوطه روی موبایل ظاهر می‌شود هرچند می‌توانید آن را خاموش کرده و یا کاری کنید که مستقیماً قسمت یادداشت‌برداری فعال گردد. در این فهرست، چند میانبر از پیش تعیین شده وجود دارد که امکان شخصی‌سازی آنها فراهم شده است و فرقی نمی‌کند ویژگی‌هایی که مشخص می‌کنید به قلم اِس مربوط هستند یا اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی.

قابلیت بعدی، گزینه گرفتن اسکرین شات با قلم است. با این آپشن، می‌توان قسمت خاصی از یک متن یا عکس را انتخاب و یا آن را به نمایشگر پین کرد. به علاوه، امکان ساخت فایل GIF هم وجود دارد. ضمناً، ویژگی Screen Write هم در دسترس قرار گرفته که با استفاده از آن می‌توانید روی اسکرین شاتی که گرفته‌اید، به وسیله قلم‌های مختلف تعبیه شده، تغییرات مدنظر را اعمال کنید.

در واقع کاربردهای قلم اِس هنگام فعال شدن منوی ظاهرشونده در زمان گرفتن آن در نزدیکی نمایشگر بسیار زیاد است. مثلاً، با نزدیک کردن قلم به تصاویر موجود در گالری، می‌توانید آنها را از نمای نزدیک‌تر ببینید و یا همین کار را با تقویم انجام دهید تا جزئیات بیشتری مشاهده شود. همچنین، بالا و پایین کردن قلم در کناره‌های نمایشگر، حکم غلطک ماوس در رایانه‌ها را خواهد داشت.

به طور کلی، ویژگی‌های اساسی و پایه این رابط کاربری همان مواردی هستند که در One UI 2.0 موجود در دیگر گوشی‌های سامسونگ می‌بینیم. برای مثال، امکان تغییر عناصر مختلف رابط کاربری برای دسترسی راحت‌تر و یا ظاهر مدرن آیکون‌ها، از جمله موارد مهم به شمار می‌روند.

قابلیت Edge Panels یکی دیگر از امکانات محبوبی است که دسترسی سریع‌تر به اپلیکیشن‌ها، ابزارها و دستورات را فراهم می‌کند و برای فعال شدن آن هم فقط کافی است از کنار نمایشگر، انگشت خود را بکشید. شما می‌توانید مشخص نمایید که Edge Panels از کدام سمت صفحه نمایش ظاهر شود و حتی جای آن را هم تغییر دهید. در این منو همچنین، امکان تعیین میزان روشنایی لبه‌های نمایشگر هنگام دریافت اعلانات وجود دارد. ضمن اینکه می‌توان از میان گزینه‌ها و آپشن‌های متعدد نیز یکی را برگزینید.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

یکی از دلایل مهمی که سامسونگ به نام این محصولش پسوند لایت (Lite) را اضافه کرده، چیپ‌ست آن می‌باشد. البته نباید این‌گونه برداشت شود که این پردازنده ضعیف است بلکه فقط اینکه قدیمی است. اگزینوس 9810 همزمان با گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و در بهار سال 2018 معرفی شد بنابراین حالا که نزدیک بهار 2020 هستیم، این تراشه قدیمی به حساب می‌آید. اگزینوس 9810 در آن زمان یک پردازنده پرچمدار به شمار می‌رفت ولی امروزه برخی دستگاه‌های میان‌رده از تراشه‌هایی بهره می‌برند که به مراتب قدرتمندتر هستند و با حضور گوشی‌های بالارده سال 2019، رقابت برای آن سخت‌تر شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

به هر ترتیب، پردازنده هشت هسته‌ای اگزینوس 9810 با فرآیند لیتوگرافی 10 نانومتری تولید شده و در آن چهار هسته Cortex-A55 با نهایت سرعت 1.7 گیگاهرتز و چهار هسته Mongoose M3 با نهایت سرعت 2.7 گیگاهرتزی قرار گرفته‌اند. پردازنده گرافیکی هم Mali-G72 MP18 می‌باشد. ضمن اینکه این دستگاه در نسخه‌های دارای ظرفیت رم 6 و 8 گیگابایتی تولید شده است.

عملکرد هسته‌های به کار رفته در تراشه‌های ساخته شده توسط سامسونگ در سال 2018 مانند Mongoose یعنی اینکه این پردازنده‌ها همچنان توانایی رقابت با چیپ‌ست‌های ساخته شده توسط اپل را دارند. نتایج آزمایش‌های تک هسته‌ای در GeekBench 5.1 تقریباً با 10 درصد امتیازات کسب شده توسط گوشی‌هایی که اسنپدراگون 855 داشتند (مانند ال‌جی جی 8 ایکس ThinQ، گلکسی اس 10 لایت و شیائومی می 9 تی پرو (Xiaomi Mi 9T Pro)) برابری می‌کند. در آزمایش‌های چند هسته‌ای اما، این عضو جدید خانواده گلکسی نوت حرف زیادی برای گفتن ندارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

نکته‌ای که بد نیست به آن اشاره کنیم این است که گلکسی نوت 10 لایت در آزمایش AnTuTu 8، عملکرد نسبتاً بهتری از گلکسی نوت 9 به ثبت می‌رساند هرچند تفاوت در سیستم عامل‌ها در این اتفاق بی‌تأثیر نیست. مدل‌های جدیدتر این سری هم طبیعتاً نسبت به گوشی مورد بحث برتری محسوسی دارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

عملکرد پردازنده گرافیکی هم چندان چشمگیر نیست و یا حداقلش این است که نباید برای دستگاهی با یک چنین قیمتی مناسب بدانیم. نزدیک‌ترین رقیبی که می‌توانیم در این زمینه برای گلکسی نوت 10 لایت متصور شویم، هواوی پی 30 پرو (Huawei P30 Pro) می‌باشد.

برای اینکه خلاصه‌ای از عملکرد این تلفن همراه ارائه کنیم، باید این‌گونه توضیح دهیم که اگر یک موبایل سریع و توانمند می‌خواهید که از قلم استایلوس پشتیبانی می‌کند و از طرفی دوست ندارید بابت گوشی پول زیادی بپردازید، همین گلکسی نوت 10 لایت انتخاب خوبی خواهد بود. ولی چنان‌چه قلم اِس برایتان اهمیت ندارد، دستگاه‌های بهتری در بازار وجود دارند که قدرتمندتر هستند. باز هم تکرار می‌کنیم که اگر قلم اِس برایتان مهم نیست، آلترناتیوهای دیگری در بازار یافت می‌شوند.

دوربین

دوربین عقب این دستگاه دارای ماژول تشکیل شده از سه لنز اصلی، اولترا واید و تله فوتو می‌باشد بنابراین هیچ اثری از سنسور ToF یا مکرو و تشخیص عمق به چشم نمی‌خورد و این یعنی برخی از ویژگی‌های عجیب و غریب که در گلکسی اس 10 لایت و بعضی میان‌رده‌ها وجود داشت، در اینجا حضور ندارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

همه لنزهای گلکسی نوت 10 لایت 12 مگاپیکسلی هستند. لنز اصلی 27 میلی‌متری با دریچه دیافراگم f/1.7 می‌باشد و از این نظر شبیه پرچمداران نیست. سنسور تله فوتو نیز 52 میلی‌متری بوده و می‌تواند تا 2 برابر زوم کند. هر دوی این حسگرها ثابت‌سازی و به تکنولوژی فوکوس خودکار و تشخیص فاز مجهز شده‌اند.

در ادامه به لنز اولترا واید می‌رسیم. سامسونگ مدعی شده این سنسور می‌تواند زاویه‌های 123 درجه‌ای را پوشش دهد بنابراین شاید اندازه آن 12 میلی‌متری باشد هرچند داده‌های EXIF آن را 13 میلی‌متری می‌دانند. در هر صورت، بد نیست گزینه تصحیح خودکار لنز توسط نرم‌افزار دوربین را روشن کنید. لازم به ذکر است که دریچه دیافراگم این سنسور هم f/2.2 می‌باشد.

اپلیکیشن دوربین

نرم‌افزار دوربین نصب شده در One UI 2.0 حالا کاملاً استانداردسازی شده و دقیقاً شبیه اپلیکیشن‌هایی کار می‌کند که امروزه در بسیاری از تلفن‌های همراه مشاهده می‌شود. کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست میان حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری سوئیچ می‌کند و یک گزینه نیز در دسترس قرار گرفته تا هر نوع تغییر اعم از حذف یا اضافه کردن آپشن‌ها به منظره‌یاب را اعمال کنید. به علاوه، کشیدن انگشتان از بالا به پایین یا برعکس هم میان دوربین جلو یا عقب سوئیچ خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

آیکون تنظیمات نرم‌افزار دوربین دقیقاً در گوشه بالا سمت چپ نمایشگر حضور یافته و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید این برنامه را مدیریت کنید. گزینه‌های معمول نظیر رزولوشن ویدیو، خطوط شطرنجی، موقعیت مکانی و . . .  در این قسمت مشاهده خواهند شد. در بخش Save Options هم آپشن‌هایی مانند تصحیح لنز اولترا واید و . . . یافت می‌شوند. شما همچنین می‌توانید تنظیمات بهبوددهنده منظره را روشن یا خاموش کنید و HDR را روی حالت دستی یا خودکار بگذارید.

یک حالت پیشرفته (Pro) هم وجود دارد که البته در همه دستگاه‌های ساخت سامسونگ یکسان نیست. خوش‌بختانه در گلکسی نوت 10 لایت، این گزینه به معنای واقعی کلمه پیشرفته است چرا که امکان تغییر میزان ISO، سرعت شاتر، نحوه فوکوس دستی و تعادل نور سفید وجود دارد. گزینه‌های حالت Metering و فوکوس خودکار هم در دسترس قرار گرفته‌اند و دکمه‌هایی نیز برای کنترل کنتراست، اشباع‌شدگی رنگ‌ها و . . . تعبیه شده‌اند. ضمناً، همان‌طور که انتظار می‌رفت، اثری از آپشن هیستوگرام زنده به چشم نمی‌خورد. بد نیست اشاره کنیم که گلکسی اس 10 لایت هم حالت پیشرفته دارد ولی در آن تنها می‌توانیم میزان ISO، نحوه نورپردازی و تعادل نور سفید را تغییر دهیم.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

با خرید سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت می‌توانید در روز تصاویری بگیرید که کیفیت‌شان برابر با عکس‌هایی است که با گلکسی نوت 10 گرفته می‌شود و طبیعتاً این موضوع بسیار خوب است. میزان جزئیات به ثبت رسیده عالی بوده و همان‌طوری می‌باشد که از یک لنز 12 مگاپیکسلی انتظار می‌رود. فرآیند پردازش تصاویر که مخصوص سامسونگ است یعنی اینکه عکس‌ها را مقداری از حالت طبیعی خارج می‌کند. با این حال، به طور کلی میزان جزئیات کافی است و اگر مقداری نویز مشاهده می‌شود، به خاطر سیستمی می‌باشد که سامسونگ به کار می‌گیرد.

رنج دینامیک هم فوق‌العاده بوده و در مواقعی که نیاز است، گزینه HDR به صورت خودکار روشن می‌شود. رنگ‌ها با دقت بالایی به ثبت می‌رسند و شاید با مقایسه تصاویری که با پرچمداران سامسونگ گرفته شده‌اند، به این نتیجه برسید که حالت اشباع‌شدگی آنها کمتر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

لنز اولترا واید به کار رفته در این دستگاه، همانی نیست که سامسونگ در گلکسی نوت 10 قرار داده ولی با این حال، قدرت کمتر به معنای ضعف آن نیست. با این حسگر می‌توانید تصاویر باکیفیتی بگیرید که رنج دینامیک در آنها بالا و جزئیات دقیق است. ضمن اینکه روی برخی از رنگ‌ها هاله‌ای سبز رنگ کشیده می‌شود که البته چندان واضح نیست هرچند وقتی این عکس‌ها را با خروجی لنز اصلی مقایسه می‌کنید، به راحتی متوجه تفاوت خواهید شد.

با کنار هم قرار دادن تصاویر گرفته شده در حالات فعال بودن تصحیح لنز و خاموش بودن آن، کاملاً مشخص خواهد شد که وضوح زاویه پوشش داده شده کاهش یافته و همین موضوع نیز می‌تواند ما را مجبور سازد که پیشنهاد دهیم آپشن تصحیح لنز را همیشه روشن کنید.

دوربین تله فوتو هم تصاویر خوب و باکیفیتی می‌گیرد. همان‌طور که پیش از این هم در محصولات سامسونگ دیده بودیم، خروجی این حسگر در مقایسه با عکس‌های به ثبت رسیده توسط لنز اصلی کنتراست کمتری دارد. ضمناً، چنان‌چه روی تصاویر زوم کنید، کمی نویز مشاهده خواهید کرد هرچند باید نسبت به این موضوع بسیار حساس باشید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب یا شرایط کم نور

با بررسی تصاویر گرفته شده در شب یا شرایط کم نور توسط گلکسی نوت 10 لایت، به این نتیجه می‌رسیم که این دستگاه یک گوشی میان‌رده می‌باشد زیرا اکثر تلفن‌های همراه این رده معمولاً در شب عکس‌هایی می‌گیرند که کیفیت معمولی دارند.

خروجی این موبایل با تصاویر گرفته شده در شب توسط گلکسی نوت 10 پلاس وجه تشابه زیادی دارند هرچند پرچمدار فعلی سامسونگ از سری گلکسی نوت، عملکرد بهتری در زمینه شفافیت تصاویر داشت. به علاوه، این‌گونه می‌توانیم ادعا کنیم که عکس‌های گرفته شده از یک صحنه خاص توسط گلکسی نوت 10 پلاس، نویز بیشتری دارند. در مجموع، باز هم تکرار می‌کنیم که وجه تشابه این دو عضو خط تولید گلکسی نوت بسیار بیشتر از تفاوت‌هایشان است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

به هر حال، عکس‌هایی که گلکسی نوت 10 لایت در شرایط کم نور می‌گیرد، رنگ‌ها را به دقت نشان داده و رنج دینامیک بالایی دارند. جزئیات هم دقیق هستند و نویز نیز به خوبی کنترل شده است.

حالت عکسبرداری در شب (Night Mode)، قسمت‌های نورانی را به صورت واضح‌تری نشان می‌دهد و نکته عجیب آن‌که جزئیات را بیشتر پخش می‌کند حال آن‌که چنین چیزی در حالت تصویربرداری اصلی مشاهده نمی‌شد. ضمناً، مقداری از نویزها از بین می‌روند و شدت رنگ‌ها بیشتر می‌شود.

باید اعتراف کنیم که حالت عکسبرداری در شب گلکسی نوت 10 لایت نسبت به نمونه‌ای که در نوت 10 پلاس دیده‌ایم عملکرد بهتری دارد.

تصاویری که توسط لنز اولترا واید در شب به ثبت می‌رسند، چندان تعریفی نیستند. البته اگر در محیط نور کافی باشد، این حسگر می‌تواند عکس‌های باکیفیتی بگیرد وگرنه در شرایط کم نور و تاریک، رنگ‌ها کشیده شده و حالت اشباع‌شدگی به خود می‌گیرند.

نکته مثبت این است که Night Mode تمامی مشکلات موجود را حل می‌کند و کیفیت سایه‌ها و منابع نوری را افزایش می‌دهد، جزئیات را به صورت دقیق به ثبت می‌رساند و رنگ‌ها کیفیت عالی خود را باز می‌یابند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

در مورد لنز تله فوتو نمی‌توانیم نکاتی که در پاراگراف‌های قبلی گفتیم را تکرار کنیم. این حسگر همان سنسور آپدیت شده موجود در نوت 10 و نوت 10 پلاس نیست بنابراین برای زوم کردن در شرایط کم نور به میزان 2 برابر، از لنز اصلی کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است که گزینه زوم 2 برابری، حالت عکسبرداری در شب را ندارد.

با همه اینها، اگر به نویز تصاویر زیاد توجه نکنید، کیفیت‌شان قابل قبول خواهد بود و از آن جایی که رنج دینامیک در آنها بالاست، دقت رنگ‌ها هم فوق‌العاده می‌باشد.

تصاویر پرتره

با توجه به سنتی که سامسونگ در پرچمداران جدیدش به وجود آورده، شما می‌توانید هم با لنز اصلی و هم با لنز تله فوتو تصاویر پرتره بگیرید و حسگر تشخیص عمق هم به آنها کمک کند. در این بین، باید اولویت‌ها و سوژه‌های اصلی خود را مشخص نمایید و لنز اصلی را روی آن متمرکز کنید و عکس بگیرید. ضمناً، اگر می‌خواهید با لنز تله فوتو همین کارها را انجام دهید، باید نور کافی در صحنه مدنظر داشته باشید هرچند در آن صورت هم ممکن نیست آن خروجی که فکر می‌کردید را در اختیار بگیرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

به هر ترتیب، در تصاویر پرتره، سوژه از پس‌زمینه به خوبی متمایز می‌شود و در گزینه فوکوس زنده هم آپشن HDR در دسترس قرار گرفته بنابراین نیازی نیست به خاطر تار کردن بیشتر نمای پشت سوژه، رنج دینامیک را کاهش دهید.

ضمناً، امکان استفاده از گزینه فوکوس زنده برای عکسبرداری از سوژه‌های غیر زنده و اشیا نیز وجود دارد و انجام این کار با همه لنزها شدنی است.

تصاویر سلفی

متأسفانه گلکسی نوت 10 لایت از تصمیم نادرست سامسونگ برای برش تصاویر گرفته شده توسط لنز دوربین سلفی رنج می‌برد. حتی زمانی که از حالت معمولی و Life Focus برای عکسبرداری استفاده می‌کنید نیز به صورت خودکار عکس‌ها برش می‌خورند. تا کنون کسی پیدا نشده که موافق این شیوه تصویربرداری باشد ولی گویا مهندسان نرم‌افزاری سامسونگ فکر دیگری می‌کنند!!!.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

به هر حال، لنز 32 مگاپیکسلی و کواد بایر دوربین جلو با ترکیب پیکسل‌ها می‌تواند تصاویر 8 مگاپیکسلی بگیرد. وقتی از نمای نزدیک به عکس‌ها نگاه می‌کنید، کمی حالت کشیدگی دارند ولی کیفیت رنگ‌ها و رنج دینامیک قابل قبول است.

تصاویر پرتره سلفی هم کیفیت معمولی خواهند داشت و حتی فرآیند متمایز کردن سوژه از پس‌زمینه نیز به سختی صورت می‌پذیرد و تنها راهکار به ثبت رساندن عکس‌های باکیفیت با این گزینه آن است که رنگ پس‌زمینه از سوژه متفاوت باشد.

ضبط ویدیو

زمانی که صحبت از ضبط ویدیو می‌شود، گلکسی نوت 10 لایت شبیه پرچمداران عمل می‌کند. این دستگاه توانایی ضبط فیلم باکیفیت 2160p با 60 فریم بر ثانیه را دارد و سیستم ثابت‌سازی را نیز برای کیفیت 2160p با 30 فریم بر ثانیه تعبیه کرده است و شما می‌توانید از میان سیستم‌های رمزگشای h.264 یا h.265 یکی را برگزینید.

بیت‌ریت استفاده شده توسط این دستگاه برای ویدیوهای 4K (2160p) با 30 و 60 فریم بر ثانیه به ترتیب 48 و 72 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. در ویدیوهای 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه هم بیت‌ریت به ترتیب به 14 و 28 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. صداها هم با بیت‌ریت 256 کیلوبیت بر ثانیه و به صورت استریو ضبط می‌شوند.

کیفیت ویدیوهای گرفته شده توسط گلکسی نوت 10 لایت خوب است ولی باز هم با استانداردهای پرچمداران فاصله دارد. در فیلم‌های 4K و به خصوص حالت 30 فریم بر ثانیه، جزئیات دقیق هستند. در حالت 60 فریم بر ثانیه اما، جزئیات کاهش می‌یابند و تصاویر کمی تار می‌شوند. مشکلات گفته شده در کیفیت 1080p مشاهده نخواهند شد و تفاوتی نیز میان حالات آن وجود ندارد بنابراین جزئیات در هر دوی آنها فوق‌العاده است، رنگ‌ها واقعی هستند و مشکلی نیز با رنج دینامیک نداریم.

یکی از اتفاقاتی که در نوت 10 رخ داده بود و حالا شاهد روی دادن دوباره آن در گلکسی نوت 10 لایت هستیم این است که گفته می‌شود لنز تله فوتو می‌تواند فیلم‌های 4K با 60 فریم بر ثانیه بگیرد ولی وقتی این کار را انجام می‌دهیم، لنز اصلی وارد عمل می‌شود. سپس خروجی ذخیره شده را برش می‌دهد و زاویه پوشش داده شده را به مقداری که می‌خواهد می‌رساند و در نهایت فیلمی در اختیار کاربران می‌گذارد که کیفیت واقعاً پایینی دارد. در کیفیت 4K با 30 فریم بر ثانیه اما، لنز تله فوتو خودش کار می‌کند و اتفاقاً ویدیوهایی به ثبت می‌رساند که وضوح و شفافیت بسیار بالایی دارند به طوری که به جرأت می‌توانیم خروجی آن را برتر از فیلم‌هایی بدانیم که توسط گلکسی نوت 10 ضبط شده‌اند. در صورتی که در کیفیت 4K یا 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه به میزان دو برابر زوم کنید، دوربین اصلی کار خواهد کرد ولی کیفیت این فیلم‌ها هم شبیه کیفیت ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه نخواهد بود. به صورت خلاصه بگوییم که این فیلم‌ها رسماً با دوربین تله فوتو ذخیره می‌شوند و این اتفاق بسیار خوبی است.

به خاطر داشته باشید که وقتی دارید در هر ثانیه 60 فریم به ثبت می‌رسانید، دکمه زوم کردن وجود ندارد بنابراین این گوشی هیچ پنهان‌کاری در مورد دوربین لنز تله فوتو انجام نداده است. با این حال، اگر لنز تله فوتو را فعال کرده و حالت 30 فریم بر ثانیه را روشن کنید و سپس از تنظیمات 60 فریم بر ثانیه را فعال نمایید، فیلم‌ها با همان میزان بزرگنمایی و فریم ریت ذخیره خواهند شد. ضمناً، هنگام فیلمبرداری با لنز اولترا واید، تنظیمات فیلم‌های ضبط شده با حالت 60 فریم بر ثانیه تغییر می‌کند بنابراین نمی‌توانیم در این مورد زیاد صحبت کنیم.

حال که صحبت از لنز اولترا واید شد، بد نیست بگوییم که این حسگر ویدیوهای باکیفیتی می‌گیرد به طوری که کیفیت آنها با خروجی نوت 10 و نوت 10 پلاس برابری می‌کند.

سیستم ثابت‌سازی گلکسی نوت 10 لایت در همه حالت‌ها با همه لنزها فوق‌العاده عمل می‌کند. این موضوع زمانی بیشتر خودنمایی خواهد کرد که هنگام پیاده‌روی، در حال ضبط فیلم با لنزهای اصلی و اولترا واید هستید. لازم به ذکر است که در زمان فیلمبرداری با لنز تله فوتو از فاصله‌ای دور، فوکوس به صورت ثابت باقی خواهد ماند. بر خلاف سایر گوشی‌های سری گلکسی نوت 10، موبایل مورد بحث ما تنها می‌تواند هنگام استفاده از لنز اولترا واید از گزینه Super Steady بهره ببرد.

رقبا و آلترناتیوها

فرض بر این است که وقتی به فکر خرید سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت هستید، می‌خواهید گوشی داشته باشید که از قلم اِس پشتیبانی می‌کند. در واقع بیشتر کسانی که سراغ این تلفن‌های همراه پرچمدار می‌روند، قلم استایلوس را یک امتیاز می‌دانند. اما واقعیت آن است که این موبایل آمده تا قلم اِس را با قیمتی کمتر در اختیار کاربران قرار دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

با این قیمتی که کمپانی کره‌ای برای این محصولش انتخاب کرده، می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر ارزش آن با گلکسی نوت 9 یکی است. به هر حال، یکی از نقاط قوت محصول سال 2020 سامسونگ، یک لنز اضافه‌تر به نام تله فوتو در دوربین عقب و طبیعتاً دریافت بروزرسانی‌های بیشتر برای سیستم عامل می‌باشد. در سمت دیگر، نوت 9 تأییدیه ضد آب و خاک IP را دریافت کرده و کیفیت ساخت بالاتر و نمایشگر بهتری هم دارد. البته این به معنای بی‌کیفیت بودن نوت 10 لایت نیست.

با کمی هزینه بیشتر، می‌توانید دیگر آلترناتیو موبایل مورد بحث ما را بخرید. گلکسی نوت 10 دارای تراشه‌ای بروزتر و قدرتمندتر، تأییدیه ضد و آب خاک IP و نمایشگر باکیفیت‌تر است هرچند نمایشگر آن از نوت 10 لایت کوچک‌تر می‌باشد. با این حال، وزن نوت 10 معمولی کمتر و خوش‌دست‌تر است. ضمناً، حافظه داخلی این دستگاه دو برابر و سرعت آن هم طبیعتاً بیشتر می‌باشد ولی متأسفانه امکان قرار دادن مموری کارت میکرو SD در آن وجود ندارد. به علاوه، جک هدفون 3.5 میلی‌متری هم در آن تعبیه نشده که البته لوازم جانبی مربوطه همزمان با نوت 10 لایت به فروش می‌رسد.

به طور کلی اگر تفاوت قیمت نوت 10 و نوت 10 لایت زیاد نیست، بهترین کار آن است که سراغ مورد دوم بروید چرا که فکر می‌کنیم در سال 2020 از ارزش خرید بالاتری برخوردارست.

دیگر آلترناتیوی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم، محصول موتورولا است. این تلفن همراه موتو جی استایلوس (Moto G Stylus) نام دارد که تقریباً دو ماه دیگر وارد بازار خواهد شد. مشکل اصلی این موبایل اما، سخت‌افزار ضعیف‌تر آن است چرا که دوربینش ضعیف‌تر و پردازنده‌اش کم‌قدرت‌تر بوده و نمایشگرش هم به جای پنل LED، LCD است. با این حال، اسپیکرهای آن استریو می‌باشد و قیمتش نیز نصف محصول سامسونگ خواهد بود بنابراین گزینه بدی به حساب نمی‌آید.

نظر نهایی

وقتی سامسونگ از گلکسی اس 10 لایت و گلکسی نوت 10 لایت در روزهای ابتدایی سال 2020 رونمایی کرد، کاربران گیج شدند چرا که نمی‌دانستند چرا و با چه هدفی معرفی شده‌اند. مدل اس 10 لایت نتوانست به این پرسش‌ها پاسخ دهد ولی نوت 10 لایت تا حدودی در این زمینه موفق بود.

این تلفن همراه تمامی امکاناتی که لازم است داشته باشد تا آن را نوت (Note) و لایت (Lite) بخوانیم را دارد. با این وجود، خودتان باید بررسی کنید که ببینید نبود تأییدیه IP، اسپیکرهای استریو و پردازنده سال 2018 چه‌قدر بر قیمت یک گوشی تأثیر می‌گذارد. به هر ترتیب، خرید یک موبایل با قلم استایلوس که در سال 2020 به بازار آمده، دو دلیل عمده دارد: یکی اینکه نوعی پرچمدار ارزان‌تر می‌باشد که توسط سامسونگ تولید شده و ارزش خرید بالایی هم دارد و دوم اینکه می‌تواند حداقل تا 2 سال بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت کند.

در مجموع، با وجود نوت 10 و نوت 10 پلاس، حالا نوت 10 لایت هم به یک گزینه دیگر تبدیل شده که قیمت بعضاً کمتری دارد. این دستگاه با جدیدترین سیستم نرم‌افزاری، پشتیبانی از قلم اِس و کیفیت مناسب دوربین، گزینه خوبی برای بسیاری از افراد است. البته در این بین نباید از پردازنده قدرتمند، نمایشگر باکیفیت و دوام باتری طولانی مدت آن فراموش کنید. با این اوصاف، گلکسی نوت 10 لایت یک گوشی با ارزش خرید بسیار بالاست که قلم اِس دارد و اگر به دنبال یک تلفن همراه ارزان‌تر از نوت 10 می‌گردید، مطمئناً گزینه فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite

 

نقاط قوت

  • پشتیبانی از قلم اِس
  • قیمت کمتر نسبت به گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس
  • دوام باتری طولانی مدت
  • سرعت شارژ بالا
  • نمایشگر Super AMOLED باکیفیت
  • کیفیت قابل قبول دوربین عقب به خصوص در شرایط کم نور
  • پشتیبانی از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل و One UI 2 به عنوان رابط کاربری

 

نقاط ضعف

  • پردازنده قدیمی
  • کیفیت ساخت پایین‌تر نسبت به سایر آلترناتیوها
  • عدم دریافت تأییدیه IP
  • مشخص نبودن جنس بدنه
  • عدم بهره‌مندی از برخی امکانات قلم اِس به فروش رسیده همراه با گلکسی نوت 10

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ Note 10 Lite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *