نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

کاملاً مشخص است که گوشی گلکسی اس 20 (Galaxy S20) در مقایسه با دو برادر بزرگتر خود قیمت کمتری دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

دو مدل اس 20 و گلکسی اس 20 پلاس (Galaxy S20 Plus) آن‌قدر به هم شبیه هستند که اندازه و سایز، تنها فاکتور متمایزکننده آن‌هاست. البته در مورد گلکسی اس 20 باید بگوییم که تنها نسخه 4G آن تولید شده است. به طور کلی اگر اهل عکسبرداری با گوشی نیستند و نمی‌خواهید زیاد برای خرید یک موبایل هزینه کنید، ارزان‌ترین عضو خانواده گلکسی اس 20 انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

مدل گلکسی اس 20 اولترا (Galaxy S20 Ultra) از زمانی که وارد بازار شده توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کرده که البته طبیعی هم به نظر می‌رسد زیرا همه علاقه‌مندان به این حوزه و صنعت همواره خود را آماده مشاهده بهترین تلفن همراه می‌کنند. با این حال، به خاطر قیمت بسیار گران هر کسی توانایی خرید چنین موبایل‌هایی را ندارد و افزایش قیمت این دستگاه‌ها نیز باعث شده تا کمتر کسی سراغ آنها برود.

در اینجاست که گلکسی اس 20 وارد می‌شود تا اوضاع نابسامان را کمی سامان دهد. این دستگاه به خاطر کامپکت بودن و امکانات پرچمدار مانند، مطمئناً انتخاب خوبی برای طرفداران تلفن‌های همراه پیشرفته خواهد بود.

اما آیا این دستگاه ارزش خریدن را دارد؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا در ادامه گلکسی اس 20 را به صورت تخصصی بررسی کنیم. نکته دیگر اینکه، بسیاری از نکاتی که در این مقاله ذکر می‌شوند برای گلکسی اس 20 پلاس نیز صدق می‌کنند.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

کارتن مشکی رنگ این دستگاه بسیار مستحکم بوده و از دو قسمت تشکیل شده است. متأسفانه با خرید سامسونگ گلکسی اس 20 قاب ژله‌ای در اختیارتان قرار نخواهد گرفت ولی در عوض یک شارژر 25 واتی Power Delivery به دست خواهید آورد. این شارژر به تکنولوژی PPS مجهز می‌باشد و این یعنی در صورت کاهش یا افزایش ولتاژ برق مشکلی برایش به وجود نمی‌آید بنابراین بهتر است همواره از شارژر دیواری فروخته شده همراه با این گوشی موبایلتان را شارژ کنید. به علاوه، از آن جایی که این آداپتور فناوری Power Delivery دارد و نیروی خود را از طریق پورت USB-C منتقل می‌کند، با سرعت بسیار زیادی می‌تواند گوشی را شارژ نماید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

در کنار تجهیزات گفته شده، یک کابل USB-C به USB-C هم به دستتان خواهد رسید. این‌بار هم پیشنهاد می‌شود که گوشی خود را با همین کابل شارژ کنید زیرا همه کابل‌های USB-C دارای قدرت کافی نیستند و توانایی انتقال انرژی را به صورت یکسان ندارند.

در نهایت، هدفون USB-C با برند AKG نیز به فروش می‌رسد که اگرچه چندان مدرن نیست ولی مطمئناً کیفیت مناسبی دارد.

 

طراحی

از زمان رونمایی از گلکسی اس 8 (Galaxy S8)، سامسونگ رویه جدیدی را اتخاذ کرده و همواره شیوه طراحی محصولاتش را تغییر داده است. آن گوشی که در سال 2017 معرفی شد، با لبه‌های برآمده‌ای که داشت انقلاب عظیمی در ظاهر تولیدات سامسونگ ایجاد کرد و از آن زمان تا کنون، کمپانی کره‌ای شیوه طراحی محصولاتش را سال به سال عوض می‌کند. البته این تغییرات گسترده نبوده‌اند. با این اوصاف، به غیر از برآمدگی به وجود آمده در بخش دوربین عقب گلکسی اس 20، چیز تازه‌ای مشاهده نمی‌شود. در میان اعضای معرفی شده برای این سری، دستگاه مورد بحث ما ارزان‌ترین و معمولی‌ترین گوشی به شمار می‌رود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

با مشاهده صفحه نمایش‌های گلکسی اس 10 (Galaxy S10) و گلکسی اس 9 (Galaxy S9) به راحتی متوجه می‌شوید که نمایشگر گلکسی اس 20 قد کشیده و بلندتر شده و حاشیه‌های اطراف آن نیز باریک‌تر شده‌اند.

نمای جلویی این گوشی را یک صفحه نمایش پوشانده که در بالای آن هم یک نقطه سیاه رنگ برای قرارگیری دوربین سلفی جای‌گیری کرده است تا نسبت بدنه به تصویر 20:9 باشد. همین مشخصات گلکسی اس 20 را به یک موبایل متقارن، آینده‌نگرانه و صیقلی تبدیل کرده‌اند.

از نظر ارگونومیکی، حاشیه بسیار باریک و سیاه رنگ پایین گوشی می‌تواند برخی اوقات دردسرساز باشد زیرا امکان دارد بعضاً انگشتان کاربران به نمایشگر برخورد کرده و لمس شود و به صورت ناخواسته اتفاقاتی رخ دهد. با این وجود، پس از خرید سامسونگ گلکسی اس 20 این نگرانی از بین خواهد رفت چرا که به چگونگی کار کردن با آن عادت خواهید کرد. یکی از دلایلی که خیال ما از بابت رخ ندادن چنین مشکلی راحت است، نسخه 2.0 رابط کاربری One UI سامسونگ می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

در میان ویژگی‌های ظاهری نمای جلویی، بد نیست برآمدگی نمایشگر را هم در نظر بگیریم. در مقایسه با گوشی‌های نسل‌های خط تولید قبل گلکسی اس (Galaxy S)، فشردگی و برآمدگی صفحه نمایش در این دستگاه تا حدودی بیشتر شده است. بر این اساس، این شیوه طراحی بسیاری از مشکلات مربوط به برآمده بودن نمایشگرها را حل کرده و باعث شده پنل Dynamic AMOLED کمتر به صورت ناخواسته لمس شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

به منظور اینکه قاب پشتی با نمایشگر برآمده سازگاری بیشتری داشته باشد، در گلکسی اس 20 یک فریم آلومینیومی و قاب شیشه‌ای به کار رفته است. باز هم باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر این دستگاه را در مقایسه با سایر پرچمداران سامسونگ مشاهده نکنید، نمی‌توانید متوجه چنین ظاهر تازه‌ای شوید. گفتنی است که پیش از این گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) از این شیوه طراحی بهره می‌برد.

در حاشیه‌های نمایشگر، قسمت‌های برآمده فریم آلومینیومی کمتر و باریک‌تر شده‌اند. اگر می‌خواهید این نکته را بهتر متوجه شوید، باید به قسمتی که دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا جای‌گیری کرده‌اند نگاهی بیندازید زیرا سامسونگ ناچار بوده در این بخش کمی از رنگ سفید استفاده کند. همه این برآمدگی ناچیز با پوشش برآمده قاب پشتی کاملاً پوشانده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

خوش‌بختانه نکاتی که در مورد فریم و برآمدگی نمایشگر و قاب گفتیم، هیچ تأثیری بر خوش‌دستی گلکسی اس 20 نخواهند گذاشت. البته اگرچه پوشش گوریلا گلس به خودیِ خود لغزنده بوده و به این راحتی‌ها روی آن اثر انگشت باقی نمی‌ماند ولی وقتی این محصول سامسونگ را در دستانتان گرفتید، متوجه هیچ نکته غیرطبیعی و غیرمعمولی نخواهید شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

شاید با نگاه اول این‌گونه فکر کنید که ارزان‌ترین عضو خانواده گلکسی اس 20 بسیار باریک است ولی با ضخامت 7.9 میلی‌متری که این دستگاه دارد، نمی‌توانیم آن را نسبت به اس 20 پلاس و اس 20 اولترا متفاوت بدانیم. همین موضوع در مورد وزن آن نیز صدق می‌کند. برای اینکه مقایسه‌ای داشته باشیم، بد نیست بگوییم که وزن اس 20 به 163 گرم و ابعاد آن به 151.7*69.1*7.9 میلی‌متر می‌رسد و نوت 10 نیز دارای وزن 168 گرمی و ابعاد 151*71.8*7.9 میلی‌متری می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

از آن جایی که گلکسی اس 20 به یک باتری 4000 میلی‌آمپر بر ساعت تجهیز شده و امکانات آن در حد و اندازه استانداردهای دستگاه‌های پرچمدار می‌باشد، نمی‌توانیم نسبت به وزنش اعتراضی داشته باشیم. نکته جالب اینکه، چند سال پیش گلکسی اس 9 با ابعاد 147.7*68.7*8.5 میلی‌متری و باتری 3000 میلی‌آمپری 163 گرم وزن داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

مواردی که گفتیم، به ما نشان می‌دهند که گوشی‌های هوشمند روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر و درازتر شدن هستند و اگرچه شاید این نکته برای کسانی که در یکی دو سال اخیر موبایل خریده‌اند زیاد ملموس نباشد ولی شخصی که می‌خواهد تلفن همراه خریداری شده در سه یا چهار سال گذشته خود را تغییر دهد مطمئناً متوجه این تفاوت‌ها خواهد شد.

چیزی که ما سعی می‌کنیم بگوییم این است که گلکسی اس 20 در مقایسه با دو برادر بزرگتر خود فقط و فقط فشرده‌تر می‌باشد ولی ترندهای سال 2020 صنعت گوشی‌های هوشمند را دنبال کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

به این نکته هم اشاره کنیم که تقریباً هر چه در اس 20 وجود دارد، با کمی تفاوت سایز در اس 20 پلاس حاضر شده است. با نگاه کردن به ویژگی‌های ظاهری و جدای از امکانات قابل مشاهده و محسوس، همان تأییدیه ضد آب و خاک IP68، اسپیکرهای استریو، باتری بزرگ، شارژر سریع و 15 واتی Qi، رادیو FM، NFC و تعداد زیادی سنسور به چشم می‌خورند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

قبل از اینکه به سراغ سایر قسمت‌های نقد و بررسی برویم، نکاتی را هم باید در مورد دکمه‌ها بگوییم. واقعیت آن است که هیچ تغییری در آنها به وجود نیاورده به طوری که دکمه‌های کاهش و افزایش صدا در سمت راست قرار گرفته‌اند و در سمت مخالف هیچ اثری از هیچ دکمه‌ای دیده نمی‌شود. در پایین یک اسپیکر حضور یافته که صداها را با کیفیت استریو پخش می‌کند. در کنار آن یک پورت USB-C مشاهده خواهد شد. در بالا هم محل قرار دادن مموری کارت و سیمکارت نانو تعبیه شده تا کاربران بتوانند یا همزمان دو سیمکارت را به کار گیرند یا یک سیمکارت و یک مموری کارت میکرو SD را در کنار یکدیگر بگذارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش همانی است که پیش از این در اس 10 و نوت 10 دیده بودیم. این حسگر که محصول شرکت کووالکوم است، از تکنولوژی اولتراسونیک برای شناسایی اثر انگشت بهره می‌برد. این در حالی است که کمپانی‌های رقیب از نمونه‌های اپتیکالی استفاده می‌کنند که سرعت بسیار بیشتری دارند. دقت این سنسور بسیار پایین‌تر از حد انتظار است بنابراین بعید می‌دانیم واقعاً مناسب یک گوشی پرچمدار باشد.

در نهایت بگوییم که هیچ اثری از چراغ LED مخصوص اعلانات دیده نمی‌شود بنابراین کاربران باید از همان حالت نور محیطی بهره گیرند.

 

صفحه نمایش

شیوه نام‌گذاری نمایشگرهای به کار رفته در محصولات سامسونگ دیگر برای همه شناخته‌شده است زیرا اسامی آنها حول کلمه AMOLED می‌چرخند. بر این اساس، گلکسی اس 20 هم از یک پنل 6.2 اینچی Dynamic AMOLED با رزولوشن 3200*1440 پیکسلی بهره می‌برد و همچون دو برادر بزرگتر خود بسیار درخشنده است زیرا در هر اینچ آن 563 پیکسل حاضر می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

بارزترین نکته موجود در این صفحه نمایش‌های OLED مطمئناً نرخ بازسازی 120 هرتزی است. سامسونگ می‌توانست این ویژگی را در گلکسی اس 20 قرار ندهد ولی چنین کاری انجام نداده است. اگر شما هم پیش از این فقط با نمایشگرهایی کار کرده‌اید که نرخ بازسازی در آنها 60 هرتزی بوده، قطعاً نرخ بازسازی 120 هرتزی از نظر سرعت و عملکرد یک جهش رو به جلو برایتان خواهد بود و اگر فقط و فقط یک بار با آن کار کنید، به سختی حاضر خواهید شد بار دیگر سراغ نرخ بازسازی 60 هرتزی بروید.

موضوعی که در اینجا باید بدان اشاره کنیم این است که روشن کردن نرخ بازسازی 120 هرتزی به سرعت بر دوام باتری تأثیر منفی می‌گذارد. (در قسمت دوام باتری بیشتر می‌توانید در مورد این نکته اطلاعات کسب کنید). شاید به همین دلیل است که سامسونگ تصمیم گرفته نرخ بازسازی 120 هرتزی را هنگام فعال شدن رزولوشن 3200*1440 پیکسلی خاموش کند. اخیراً شایعه شده که به زودی و با عرضه یک بروزرسانی این محدودیت برداشته خواهد شد اما این اتفاق هم باعث نخواهد شد تا دوام باتری افزایش یابد. به هر ترتیب، راستش را بگوییم که رزولوشن فول اچ‌دی پلاس سامسونگ که به صورت پیش‌فرض روشن شده وضوح زیادی دارد.

از نظر عملکرد، صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X امتیازات بیشتری به ثبت می‌رساند. شاید نهایت روشنایی این دستگاه به 894 نیت گلکسی اس 20 اولترا نرسد ولی می‌تواند امتیاز 814 نیت را کسب کند. این رکورد در حالی به ثبت می‌رسد که حالت Vivid و روشنایی خودکار روشن شده و گوشی در فضای باز قرار گرفته است.

این احتمال وجود دارد که اگر نور تابیده شده به سمت گلکسی اس 20 شدیدتر شود، نهایت روشنایی آن در این حالت از 1000 نیت هم عبور کند.

با غیرفعالسازی گزینه روشنایی خودکار و استفاده از حالت Vivid، نهایت روشنایی به 397 نیت کاهش می‌یابد. حال اگر حالت رنگی Natural را روشن کنید، نهایت روشنایی به میزان 30 نیت افت می‌کند.

اگر بیشتر به دنبال مشاهده رنگ‌ها به صورت دقیق و با گزینه DCI-P3 هستید، گزینه Natural بهترین آپشن برای شما خواهد بود. چنان‌چه میزان روشنایی را در این حالت به 100 برسانید، تفاوت رنگی حداقل و حداکثر به ترتیب 2 و 3.3 خواهد بود. در حالت Vivid که به خاطر دقت رنگی بالای نمایشگرهای OLED اکثر کاربران آن را ترجیح می‌دهند، تفاوت رنگی نهایتاً 11.2 خواهد بود و حداقل به 4.9 خواهد رسید. این گزینه البته در برخی اوقات رنگ‌ها را اشباع شده خواهد کرد. ضمناً، گزینه تنظیم دستی تعادل نور سفیدی هم در دسترس قرار گرفته ولی بعید است بتوانید نسبت به حالت Natural تعادل نور سفیدی بهتری را تنظیم کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

همه امکانات گفته شده باعث شده‌اند تا این گوشی از گزینه HDR10+ پشتیبانی کند. البته وجود این ویژگی در دستگاه‌های پرچمدار چندان تعجب‌برانگیز نیست. حال که HDR10+ تعبیه شده، طبیعتاً می‌توان محتواها را با کیفیت HDR نیز پخش کرد. خوش‌بختانه سایت‌های پخش آنلاین فیلم نیز این گزینه را به خوبی تشخیص می‌دهند و فیلم‌ها را با آن کیفیت پخش می‌کنند.

تنها نکته‌ای که باید در اینجا بدان اشاره کنیم این است که هر نرم‌افزاری در مواجهه با حفره سیاه رنگ دوربین سلفی رفتار متفاوتی را بروز می‌دهد. مثلاً نتفلیکس نهایتاً تا همین نقطه فیلم‌ها را پخش می‌کند و در بالای نمایشگر یک نوار مشکی رنگ به وجود می‌آورد. با تمام اینها، پوشاندن یا عدم پوشاندن نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی یک تصمیم شخصی است ولی هر کاری که بکنید، بالأخره در جایی مجبور خواهید شد با آن کنار بیایید.

 

دوام باتری

اگر ظرفیت باتری گلکسی اس 20 را با ظرفیت باتری گلکسی اس 9 (3000 میلی‌آمپری) و گلکسی اس 10 (3400 میلی‌آمپری) مقایسه کنیم، به راحتی متوجه می‌شویم که این دستگاه از این نظر پیشرفت کرده است.

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، بعضاً نتایجی به دست آمد که کمی تعجب‌برانگیز بود. احتمالاً دلیل این موضوع هم به خاطر مودم کم مصرف موجود در پردازنده اگزینوس می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

با این اوصاف، امتیازاتی که به دست آورده‌ایم ترکیبی از اعداد زیاد و کم هستند. دوام کلی این باتری به 79 ساعت می‌رسد تا این دستگاه از این نظر شبیه گلکسی اس 10 و گلکسی اس 9 عمل کرده باشد. با چنین نمره متوسطی، مطمئناً این پرچمدار ارزان قیمت سامسونگ کار سختی برای رقابت با رقبای خود خواهد داشت به خصوص اینکه امروزه اکثر گوشی‌ها دارای منابع نیروی بسیار باظرفیتی هستند.

در این بین، شرایط با مشاهده نمره مربوط به آزمایش برقراری تماس صوتی بدتر می‌شود ولی می‌توانیم با امتیازاتی که در آزمایش‌های وبگردی و پخش ویدیو به دست می‌آوریم، به عملکرد این نماینده کمپانی کره‌ای امیدوار باشیم. البته نباید جای نگرانی وجود داشته باشد زیرا طبیعتاً پس از خرید سامسونگ گلکسی اس 20 همه تایم خود را صرف صحبت کردن با آن نخواهید کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

فعالسازی گزینه نرخ بازسازی 120 هرتزی دوام باتری را بدتر از قبل می‌کند. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، انتظار داشتیم شرایط از این هم وخیم‌تر گردد ولی خوش‌بختانه این‌گونه نشد. این یعنی شما با یک بار شارژ باتری و روشن کردن نرخ بازسازی 120 هرتزی، می‌توانید مدت زمان زیادی را به بازی کردن با گوشی بپردازید.

در سمت دیگر، سرعت شارژ بسیار خوب است تا به نوعی سامسونگ جبران مافات کرده باشد. درست مانند دو مدل پیشرفته‌تر، همراه با گلکسی اس 20 یک شارژر 25 واتی و کابل USB-C Power Delivery به دست خواهید آورد. در اینجا باید یادآور شویم که با توجه به کشوری که این دستگاه را از آن می‌خرید، ممکن است قدرت شارژر متفاوت باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

برای اینکه ببینیم سرعت شارژ باتری این دستگاه چگونه است، می‌بایست ظرفیت منبع نیروی آن را به کلی خالی کنیم. در نهایت، نتایج شگفت‌انگیز بود زیرا در عرض 10 دقیقه، 23 درصد و پس از 30 دقیقه، 55 درصد باتری شارژ شد و بالأخره پس از یک ساعت و خرده‌ای، تمام ظرفیت منبع نیرو پر گردید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

اما اگر بر حسب اتفاق، شارژر اورجینال گلکسی اس 20 را همراه خودتان نداشتید و مجبور شدید سراغ یک آداپتور متفرقه بروید، بهتر است یکی از شارژرهای سریع و قدیمی ساخت سامسونگ را به کار ببرید زیرا آنها هم با تمام ظرفیت خود باتری این پرچمدار جدیدش را پر می‌کنند. یک نکته بسیار مهم که باید بدان توجه داشته باشید این است که حتماً از شارژرهایی که بیشتر از ظرفیت باتری به گوشی نیرو وارد می‌کنند، اجتناب کنید.

گزینه دیگری که با استفاده از آن می‌توانید گلکسی اس 20 را شارژ کنید، شارژر بیسیم یا پد شارژر Qi یا PMA می‌باشد که انرژی را با توان 15 واتی به دستگاه می‌رساند. به علاوه، این امکان فراهم شده تا از این گوشی به عنوان پاوربانک استفاده شود زیرا به تکنولوژی شارژ معکوس مجهز شده است. فقط توجه کنید که توان این فناوری نهایتاً 9 وات خواهد بود.

 

کیفیت صدا

برای اینکه جزو گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به حساب بیاید، گلکسی اس 20 هم یک اسپیکر استریو دارد که در مواقع نیاز به عنوان یک میکروفون استفاده می‌شود. با این وجود، کیفیت صدا چه از نظر شفافیت و چه از نظر شدت بسیار زیاد است.

عملکرد این دستگاه در مقایسه با اس 20 اولترا کمی ضعیف‌تر است ولی باز هم امتیازی که به دست می‌آورد در سطح عالی و خیلی خوب قرار می‌گیرد. البته این اتفاق تا حدودی قابل پیش‌بینی بود زیرا بدنه پیشرفته‌ترین گوشی ساخته شده توسط سامسونگ بزرگتر است. این سیستم صوتی حتی از گلکسی نوت 10 و آیفون 11 پرو (iPhone 11 Pro) هم پیشرفته‌تر می‌باشد و صداها را با شدت بیشتری پخش می‌کند.

در زمینه فرکانس صداها، اس 20 باز هم شبیه اس 20 اولترا عمل می‌کند. حال که در پاراگراف قبلی اسمی از پرچمدار اپل آوردیم، بد نیست در اینجا هم بگوییم که تولید صدا در این محصول سامسونگ بسیار بهتر صورت می‌گیرد که یک نقطه قوت به حساب می‌آید.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

از زمان عرضه اولین نسخه رابط کاربری One UI، سامسونگ نشان داده برای اضافه کردن ویژگی‌های تازه به آن مصمم است هرچند با انتشار ورژن 2.0 این پوسته نرم‌افزاری تقریباً همه آیتم‌ها ثابت بودند و تغییر خاصی ندیدیم ولی بعضی قابلیت‌ها با تغییراتی مواجه شدند تا کار کردن با این رابط کاربری راحت‌تر شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

نکاتی که گفتیم، تا حدودی برای ورژن 2.1 پوسته نرم‌افزاری One UI درست است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، در رابط کاربری این سیستم نرم‌افزاری برخی تغییرات جزئی به وجود آمده که مهمترین آنها به حالت تیره مربوط می‌شوند. آن‌طور که مشخص است، حالا تنظیمات منوی نمایشگر و حتی میانبرهای منوی پاور نیز مشکی شده‌اند.

در نسخه 2.0 One UI شیوه‌های ناوبری مختلفی وجود داشتند. روش جدیدتر مبتنی بر حرکات می‌باشد به طوری که کشیدن انگشتان از کناره‌ها حکم دکمه بازگشت را خواهد داشت و کشیدن انگشت از پایین نمایشگر به سمت بالا هوم اسکرین را اجرا خواهد کرد. شما همچنین می‌توانید انگشتان خود را از سمت چپ، راست یا وسط صفحه نمایش به سمت بالا بکشید تا دقیقاً کاری که دکمه‌های ناوبری انجام می‌دادند را صورت دهید. ضمناً، دکمه‌های بازگشت، هوم اسکرین و برنامه‌های اخیر نیز همچنان در اختیار کسانی که حوصله کار کردن با روش‌های جدید را ندارند، قرار گرفته‌اند. در این حالت، یک دکمه میانبر سریع برای کیبورد وجود دارد که در سایر شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات مشاهده نمی‌شود.

روش‌های بیومتریکی موجود در گلکسی اس 20 دو نوع است: یکی سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و دیگری فناوری تشخیص چهره. پیش از این هنگام بررسی تخصصی گلکسی اس 20 اولترا نظر خود را در مورد حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده شده توسط سامسونگ گفته بودیم بنابراین نیازی به تکرار مکررات نیست. از آن جایی که این سنسور همیشه سرعت زیادی ندارد، می‌توانید از دیگر آپشن یعنی گزینه تشخیص چهره بهره ببرید هرچند این روش امنیت کمتری دارد.

دیگر امکانات رابط کاربری گلکسی اس 20 شبیه قابلیت‌های موجود در سایر گوشی‌های سامسونگ می‌باشد که از پوسته نرم‌افزاری One UI استفاده می‌کنند و این موضوع نیز ربطی به نسخه آن نخواهد داشت چرا که تفاوت زیادی میان ورژن 1 و 2 وجود ندارد. با این حال، یکی از تغییرات مهم این رابط کاربری، انتقال اسلایدر مربوط به کاهش نور نمایشگر به زیر منوی تنظیمات است. با این اتفاق، دیگر سایر گزینه‌های مربوط به تنظیمات صفحه نمایش بدون استفاده باقی خواهد ماند.

پیش از این و در نسخه 9.0 اندروید، کاربران باید در قسمت سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها، انگشت خود را روی آن قرار می‌دادند تا گزینه‌های مدنظرشان را ببینند اما حالا سامسونگ تصمیم گرفته در این بخش تغییراتی به وجود آورد. به همین خاطر منوی حاوی آپشن‌های مختلف را به کنار آیکون نرم‌افزار آورده تا راحت‌تر بتوانیم روی آن کلیک کنیم. لازم به ذکر است که در ورژن قبلی One UI، این منو در پایین نمایشگر جای می‌گرفت.

Edge Panels یکی از قابلیت‌های محبوبی است که در دستگاه‌های سری گلکسی اس 20 دستخوش تغییرات جزئی و گوشه‌های آن گرد شده است. با استفاده از این ویژگی و با کشیدن انگشت از کناره‌های نمایشگر، می‌توانید به اپلیکیشن‌ها، ابزارها، قسمت‌های مختلف و . . . سریع‌تر دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید مشخص نمایید که Edge Panels از کدام سمت صفحه نمایش ظاهر شود و حتی جای آن را هم تغییر دهید. در این منو همچنین، امکان تعیین میزان روشنایی لبه‌های نمایشگر هنگام دریافت اعلانات وجود دارد. ضمن اینکه می‌توان از میان گزینه‌ها و آپشن‌های متعدد نیز یکی را برگزینید.

دیگر تغییر کوچک ولی مهمی که باید به آن اشاره کنیم، همگام شدن نرم‌افزار Google Duo با اپلیکیشن برقراری تماس Phone می‌باشد. با استفاده از این ویژگی، شما می‌توانید از همان قسمتی که به دیگران زنگ می‌زنید، تماس تصویری برقرار نمایید. Quick Share هم جدیدترین روش سامسونگ برای انتقال داده‌ها از طریق وای‌فای دایرکت و بلوتوث است که فقط با گوشی‌های ساخت این شرکت سازگاری دارد.

یک قابلیت جالبی که در این دستگاه وجود دارد آن است که با خرید سامسونگ گلکسی اس 20 و فعال کردن گزینه Music Share که از بلوتوث 5 استفاده می‌کند، می‌توانید این تلفن همراه را به یک اسپیکر بلوتوثی متصل نمایید و از این موبایل به عنوان یک هاب بهره ببرید تا سایر گوشی‌ها از طریق آن به اسپیکر وصل شوند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

روند گوشی‌های پرچمدار سامسونگ در یکی دو سال اخیر این‌گونه بوده که دو نمونه از آنها تولید می‌شود که یکی از پردازنده کووالکوم اسنپدراگون و دیگری از اگزینوس بهره می‌برد. دستگاه‌هایی که از تراشه‌های خانواده اسنپدراگون استفاده می‌کنند، در ایالات متحده به فروش می‌رسند و آن‌هایی که به پردازنده‌های اگزینوس مجهز شده‌اند نسخه‌های گلوبال هستند. امسال نیز دقیقاً همین اتفاق افتاده به طوری که دو مدل از گلکسی اس 20 ساخته شده که یکی اسنپدراگون 865 و دیگری اگزینوس 990 دارد. واقعیت آن است که تفاوتی میان فرآیند ساخت این دو چیپ‌ست وجود ندارد زیرا هر دو با لیتوگرافی 7 نانومتری پلاس تولید شده‌اند و یک مودم اکسترنال به آنها وصل شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

این ساختار به نوعی بر دوام باتری تأثیر منفی می‌گذارد ولی این نکته به معنای ضعف گلکسی اس 20 نیست. بدین ترتیب، تفاوت زیادی میان این دستگاه و اس 20 پلاس و اس 20 اولترا وجود ندارد و تنها وجه تمایز گوشی مورد بحث ما این است که تا کنون نسخه 5G آن ساخته نشده است. این یعنی این تلفن همراه فقط از شبکه‌های Sub 6 پشتیبانی می‌کند و توانایی پشتیبانی از امواج mmWave را ندارد.

این تصمیم سامسونگ باعث شد تا برخی از کارشناسان دنبال محل قرارگیری مودم و سخت‌افزار مربوط به این پردازنده بگردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که گلکسی اس 20 احتمالاً از همان مودم اگزینوس 5123 که در اس 20 پلاس و اس 20 اولترا وجود دارد بهره می‌برد. علی‌رغم اینکه این مودم می‌تواند به شبکه نسل 5 ارتباطات وصل شود ولی کنکاش در قطعات نشان می‌دهد که این مودم برخی آنتن‌ها و قطعات مخصوص 5G را ندارد. به عبارت دیگر، تصمیم سامسونگ برای ساخت مدل 4G گلکسی اس 20 فقط و فقط برای استفاده از مودم 4G بوده است. این اقدام مطمئناً بر کاهش قیمت محصول نیز تأثیر می‌گذارد ولی لزوماً ایده‌آل نیست. با نکات گفته شده، به این نتیجه می‌رسیم که به کارگیری چنین مودمی به کاهش انرژی مصرفی کمک خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

در این بین شاید برخی‌ها بگویند که به منظور صرفه‌جویی در فضای داخلی سخت‌افزار گوشی، سامسونگ می‌توانست از پردازنده اگزینوس 9820 استفاده کند. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که اگر کمپانی کره‌ای چنین کاری انجام می‌داد، می‌بایست رم کندتری به کار می‌گرفت و به جای بهره‌مندی از پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11 سراغ Mali-G76 MP5 می‌رفت و سرعت محصولش را کاهش می‌داد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

در مورد عملکرد گلکسی اس 20 نیز باید بگوییم که این دستگاه برخی اوقات آن‌قدر فوق‌العاده کار می‌کند که بعضی امتیازات به دست آورده‌اش از نمرات کسب شده توسط گلکسی اس 20 اولترا هم بهتر است.

در آزمایش AnTuTu تقریباً گفته‌های ما در پاراگراف قبل تأیید می‌شود به طوری که اگزینوس 990 در زمینه CPU به میزان 10 تا 17 درصد بهتر از اگزینوس 9820 موجود در گلکسی اس 10 پلاس (Galaxy S10 Plus) کار می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

با این اوصاف، نباید از عملکرد فوق‌العاده پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11 تعجب کنیم. نکته جالب اینکه این قطعه در زمان فعالسازی نرخ‌های بازسازی 60 یا 120 هرتزی هم امتیازات بالایی به ثبت رساند.

یک نکته که باید به آن اشاره کنیم این است که امکان دارد برخی اوقات گلکسی اس 20 هنگام اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های سنگین داغ کند.

با این حال، فرآیند داغ شدن این گوشی در مقایسه با سایر رقبا بسیار آرام‌تر رخ می‌دهد. بد نیست در اینجا به خاطر داشته باشید که هر تلفن همراهی ممکن است حین انجام آزمایش‌های پیشرفته مختلف داغ کند و گرم شود ولی چیزی که هر موبایل را از دیگری متمایز می‌کند این است که پس از گذشت چه مدت زمانی گوشی داغ می‌شود و آیا در شرایط واقعی هم این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر؟. بر این اساس، بعید است مشکلی از این نظر با گلکسی اس 20 پیدا کنید چرا که سامسونگ بیشترین تلاش خود را کرده تا با توجه به اندازه کوچک این دستگاه حرارت کمتری ایجاد شود.

 

دوربین

به خاطر اینکه گوشی مورد بحث ما معمولی‌ترین دستگاه خانواده گلکسی اس 20 می‌باشد، طبیعتاً در آن ساده‌ترین ماژول دوربین عقب قرار گرفته است. در قاب پشتی این موبایل، دو لنز 12 و یک لنز 64 مگاپیکسلی حضور یافته‌اند. ذکر این نکته نیز لازم است که در اس 20 پلاس، علاوه بر سه لنز موجود در اس 20، یک سنسور تشخیص عمق هم وجود دارد تا در زمینه گرفتن تصاویر پرتره و بوکه کمک حال کاربران باشد. با این توضیحات و بدون توجه به اس 20 اولترا، می‌توانیم این‌گونه ادعا کنیم که اس 20 یکی از بهترین دوربین‌ها را دارد و در این زمینه واقعاً کم نگذاشته است.

با نگاه کردن به مشخصات فنی این دوربین‌ها نمی‌توانیم زیاد به عملکرد خوب آنها دلخوش باشیم. در پرچمداران نسل‌های پیشین سامسونگ لنزهای تله فوتو قدرت کمتری داشتند ولی اولترا واید قوی‌تر بودند. ضمن اینکه در این محصول سال 2020 نبود تکنولوژی دریچه دیافراگم دوگانه سامسونگ برای لنز اصلی 12 مگاپیکسلی کاملاً احساس می‌شود.

مطمئناً برای اینکه تفاوت‌ها و پیشرفت‌ها را مشاهده کنیم، باید دقت بیشتری داشته باشیم بنابراین کار خود را با لنز اصلی آغاز می‌نماییم. این حسگر از نوع S5K2LD و ساخت سامسونگ می‌باشد و دریچه دیافراگم f/1.8 را دارد. از جمله امکانات این لنز می‌توانیم به Dual Pixel PDAF و ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر اشاره کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی و S5K2LA با دریچه دیافراگم f/2.2 هم از نظر اندازه بزرگتر شده است. درست مانند سال گذشته، وقتی صحبت از فیلمبرداری با گزینه Super Steady می‌شود لنز اولترا واید به میان می‌آید.

در نهایت به جذاب‌ترین ویژگی اضافه شده به گلکسی اس 20 می‌رسیم که به عقیده سامسونگ یکی از مهمترین دلایل موفقیت این دستگاه در بازار خواهد بود. لنز 64 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 که Bright S5KGW2 نام دارد، می‌تواند به میزان 3 برابر به صورت اپتیکال هیبریدی زوم کند. قدرت این حسگر روی کاغذ عالی می‌باشد ولی آن‌طور که مشخص است میزان توانایی آن برای بزرگنمایی بسیار فراتر از لنز اصلی 12 مگاپیکسلی خواهد بود. این یعنی سامسونگ از وسط ویدیوها را برش داده و فرآیندهای پیچیده پردازش را به کار گرفته تا آن جایی که ممکن است سیستم زوم اپتیکال هیبریدی بتواند به میزان 30 برابر روی سوژه‌ها زوم کند. اگرچه استفاده از کلمه اپتیکال کار درستی می‌باشد ولی کمی شک و تردید ما را در این میان زیاد می‌کند. ضمناً، باید بگوییم که این حسگر می‌تواند به صورت اپتیکال فرآیند ثابت‌سازی تصاویر را انجام دهد.

 

اپلیکیشن دوربین

پیش از اینکه درباره کیفیت تصاویر و ویدیوها صحبت کنیم، بد نیست به نکاتی در مورد رابط کاربری اپلیکیشن دوربین موجود در گلکسی اس 20 اشاره داشته باشیم. واقعیت آن است که این برنامه در برخی قسمت‌ها بسیار ساده شده و در برخی قسمت بسیار پیچیده. مثلاً دکمه فعالسازی دستی HDR حالا از بین رفته و به جای آن گزینه HDR خودکار اضافه شده است.

از طرفی، هنوز هم رابط کاربری دوربین در بسیاری از قسمت‌ها حاوی گزینه‌های زیادی می‌باشد. برای مثال، دکمه موجود در سمت چپ نه تنها میان آپشن‌های 4:3، 1:1، 16:9 و Full سوئیچ می‌کند بلکه حالا این امکان را فراهم کرده تا گزینه عکسبرداری با کیفیت 64 مگاپیکسلی نیز در دسترس قرار داشته باشد. آپشنی که به آن اشاره کردیم، به جای به کارگیری لنز 12 مگاپیکسلی، از سنسور 64 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. در زمان فیلمبرداری هم این قسمت بسیار گیج‌کننده است به طوری که گزینه‌های 1:1، 16:9، Full و 8K 16:9 را بدون هیچ‌گونه توضیح اضافه‌ای نشان می‌دهد. شاید بتوانیم کارهایی که سامسونگ انجام داده تا رابط کاربری اپلیکیشن دوربینش ساده‌تر شود را منطقی بدانیم ولی قرار دادن همه گزینه‌ها در یک قسمت نمی‌تواند کار درستی باشد. به علاوه، این اقدام باعث گیج شدن کاربران خواهد شد.

با این حال، شاید در مجموع انتخاب گزینه زوم مدنظر و بزرگنمایی تصاویر و ویدیوها سخت باشد ولی کیفیت نهایی آنها بسیار خوب است. به هر ترتیب، در سمت راست دکمه‌های مخصوص زوم وجود دارند که با توجه به نوع صحنه و سوژه انتخاب شده حداکثر میزان بزرگنمایی آنها متفاوت خواهد بود. مثلاً، در حالت عادی تصویربرداری، می‌توانید به میزان 30 برابر زوم کنید و در حالت شب مقدار بزرگنمایی 10 برابر خواهد بود و در ویدیوها هم امکان زوم کردن به میزان 12 درصد فراهم شده است. در این بین، به خاطر اینکه سامسونگ برخی اوقات بزرگنمایی را با برش تصاویر و ویدیوها انجام می‌دهد، تغییر تنظیمات در این قسمت امکان‌پذیر می‌باشد.

در منوی تنظیمات دوربین، گزینه‌ها بسیار مرتب قرار گرفته‌اند و هیچ مشکلی در اینجا وجود ندارد. برخی آپشن‌ها نظیر HDR10+ در بخش پیشرفته (Advanced) جای‌گیری کرده‌اند و گزینه Zoom-in هم به صورت پیش‌فرض روشن شده است.

قسمت انتخاب رزولوشن ویدیوها هم رابط کاربری تمیزی دارد و در مواقعی که نمی‌توان یک گزینه را انتخاب کرد، تنها آپشن‌های در دسترس ظاهر می‌شوند. برای مثال، با لنزهای 64 مگاپیکسلی و اولترا واید نمی‌توان ویدیوهای 4K و فول اچ‌دی با 60 فریم بر ثانیه ضبط کرد بنابراین وقتی اقدام به عکسبرداری با این لنزها می‌کنید، گزینه‌های نامبرده حذف می‌شوند. حال اگر به تنظیمات بروید و حالت 60 فریم بر ثانیه را برگزینید، گزینه زوم کردن غیرفعال خواهد شد. این اتفاق بدین خاطر رخ می‌دهد که گلکسی اس 20 از لنز اصلی 12 مگاپیکسلی برای فیلمبرداری معمولی بهره می‌گیرد ولی برای ضبط ویدیوهای 8K سراغ لنز 64 مگاپیکسلی می‌رود.

اگر واقعاً به فیلمبرداری با 60 فریم در هر ثانیه علاقه دارید، باید ابتدا گزینه 30 فریم بر ثانیه را برگزینید و سپس به قسمت منظره‌یاب دوربین برگردید و کمی زوم کنید و بعد به تنظیمات بروید و دکمه 60 فریم بر ثانیه را روشن نمایید.

ضبط فیلم‌های Super Steady فقط با رزولوشن فول اچ‌دی انجام می‌شود. در اس 20 اولترا هم چنین اتفاقی رخ می‌داد اما آن دستگاه گزینه Super Steady را فقط با لنز اولترا واید هماهنگ کرده بود ولی نکته‌ای که اس 20 را متمایز می‌کند آن است که این موبایل از حسگر اصلی بهره می‌برد و فرآیند فوکوس خودکار را نیز صورت می‌دهد.

در میان تنظیمات پیشرفته، گزینه‌ای تعبیه شده که به شما کمک می‌کند تا رنگ پوست سوژه‌های موجود در تصاویر سلفی را کمی طبیعی‌تر کنید. در اینجا همچنین، چندین گزینه فیلمبرداری وجود دارد که در بخش More قرار گرفته است. ضمناً، شما می‌توانید رابط کاربری اپلیکیشن دوربین را آن‌طور که خودتان می‌خواهید تغییر دهید.

گزینه Single Take برای آن دسته از افرادی که به گزینه‌های متعدد عکسبرداری و فیلمبرداری علاقه‌ای ندارند کاربردی خواهد بود. کاری که این آپشن انجام می‌دهد آن است که با همه لنزها عکسبرداری کرده و کلیپ کوتاه ضبط می‌کند و همزمان به کاربران گرفتن عکس و فیلم از زوایای مختلف را پیشنهاد می‌دهد. سپس در آلبوم تصاویر و کلیپ‌های باکیفیتی ذخیره می‌شوند. در مجموع این گزینه برای اشیایی که مدام در حال حرکت کردن هستند فوق‌العاده خواهد بود.

در این بین اگر به دنبال تبدیل تصاویر به کلیپ‌های کوتاه هستید، می‌توانید از گزینه Motion Photo و افکت‌های تعبیه شده بهره ببرید. خودِ اپلیکیشن دوربین گزینه‌ای برای ساخت فیلترهای خاصی دارد که با توجه به تصاویر وارد شده این کار را انجام می‌دهد.

در کنار این آپشن‌ها، حالت Beauty هم قرار گرفته که اسلایدرهای مختلف آن کاربردش را دو چندان کرده است.

در نهایت به منظور افزایش کیفیت ویدیوها، سامسونگ برخی قابلیت‌ها که در محصولات سال‌های قبلش قرار داده بود را به این دستگاه آورده است که حالت واقعیت افزوده یا گزینه ثابت کردن سوژه در فریم فیلمبرداری از آن جمله می‌باشند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز 12 مگاپیکسلی اصلی

با خرید گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 می‌توانید مطابق انتظار، تصاویر بسیار باکیفیتی بگیرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

میزان جزئیاتی که در این عکس‌ها به ثبت رسیده‌اند کافی و مقدار نویز هم کم است. ضمن اینکه در مواقع لازم HDR عمل می‌کند و تأثیر مثبتی می‌گذارد. اگرچه انتظار می‌رفت در برخی جاها مانند سایه‌ها و قسمت‌های کم نور وضوح تصاویر افزایش یابد ولی از اینکه فرآیند پردازش عکس‌ها باعث افت کیفیت آنها نمی‌شود، واقعاً خوشحالیم. زمانی که نور کافی وجود داشته و همه شرایط مهیا باشد، عملکرد این لنز عالی خواهد بود و در این بین تکنولوژی تشخیص منظره مبتنی بر هوش مصنوعی هم نقش بسزایی دارد. رنگ‌ها به هیچ عنوان اشباع‌شده نیستند و نشان می‌دهد که سامسونگ دقیقاً همان‌طوری کار کرده که مشتریان انتظار داشتند.

در اینجا بد نیست مقایسه‌ای با تصاویر به ثبت رسیده توسط گلکسی اس 20 اولترا داشته باشیم تا ببینیم فرق دستگاه‌های ارزان‌تر و گران‌تر با یکدیگر چیست. ضمناً، برای اینکه متوجه پیشرفت پرچمداران سامسونگ طی یک سال اخیر باشیم، خروجی های گلکسی نوت 10 را هم بررسی می‌کنیم. فقط توجه کنید که لنز اصلی گلکسی اس 20 اولترا 108 مگاپیکسلی است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

تصاویری که اس 20 می‌گیرد، شباهت زیادی به عکس‌های گرفته شده با نوت 10 دارد و علی‌رغم اینکه فرآیند پردازش تصاویر در اس 20 اولترا کمی متفاوت است ولی دقت رنگ‌ها یکسان بوده و جزئیات به شکل قابل‌توجهی به ثبت رسیده‌اند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید

سنسور اولترا واید سامسونگ که S5K2LA ISOCELL نام داشته و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد، عملکرد قابل‌قبولی از خودش به ثبت خواهد رساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

مطابق انتظار، کیفیت تصاویری که این حسگر می‌گیرد خوب است. البته طبیعتاً نمی‌توانیم این عکس‌ها را بسیار واضح و شفاف بدانیم ولی در مجموع رضایت ما را جلب می‌کند. ضمن اشاره به این نکته، در برخی قسمت‌ها شاهد کاهش جزئیات و رنج دینامیک خواهید بود که کاملاً طبیعی است زیرا معمولاً لنزهای اولترا واید با چنین مشکلی مواجه هستند.

با این حال، رنگ‌ها بسیار دقیق هستند. خودِ نرم‌افزار دوربین هم در زمینه کاهش انحرافات مربوط به لرزش دست به خوبی کار می‌کند. اگر تمایل دارید تا تصاویری که می‌گیرید وضوح بیشتری داشته باشند و حاضرید فریم اطراف عکس‌ها کوچکتر شود، می‌توانید گزینه مربوطه را از تنظیمات انتخاب کنید. در این میان، امکان دارد بعضی تصاویر نویز زیادی داشته باشند که این اتفاق هم به خاطر فعالیت الگوریتم‌های افزایش وضوح صورت می‌پذیرد.

باز هم در اینجا سراغ اس 20 اولترا و نوت 10 می‌رویم.

دوربین اولترا واید اس 20 اولترا در مقایسه با نوت 10 عکس‌های واضح‌تری می‌گیرد زیرا نویز کمتری دارند.

 

توجه داشته باشید که پرچمدار سال گذشته سامسونگ لنز 16 مگاپیکسلی اولترا واید دارد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز 64 مگاپیکسلی تله فوتو

همانگونه که در چند پاراگراف قبل هم گفتیم، لنز 64 مگاپیکسلی Bright S5KGW2 سامسونگ مهمترین عضو دوربین عقب گلکسی اس 20 می‌باشد. اگر بخواهیم در مورد زوم اپتیکال این سنسور صحبت کنیم، باید بگوییم که تفاوت فاصله کانونی لنز 64 مگاپیکسلی با لنز اصلی بسیار ناچیز خواهد بود. بر این اساس، اتفاقی که رخ می‌دهد این است که یا از وسط تصاویر برش داده می‌شود و یا اینکه فضایی که لنز با استفاده از آن اقدام به عکسبرداری می‌کند محدودتر خواهد شد. صرف‌نظر از اینکه دقیقاً کدام فرآیند طی می‌شود تا عکس به ثبت برسد، می‌توانیم امیدوار باشیم که اگر این لنز بزرگنمایی می‌کند، حداقل از جزئیات و کیفیت سوژه‌ها کم نمی‌کند.

اما قبل از اینکه سراغ گزینه‌های بزرگنمایی برویم، بد نیست در مورد گزینه عکسبرداری با رزولوشن 64 مگاپیکسلی صحبت کنیم. تصویربرداری با این حالت ممکن است کمی غیرعادی به نظر بیاید زیرا در سالیان اخیر سنسورهای 48 و 64 مگاپیکسلی که در گوشی‌ها استفاده شده‌اند از نوع کواد بایر بوده‌اند اما این حسگری که در اس 20 به کار رفته از سیستم رنگی RGB بهره می‌برد بنابراین مشکلی از نظر عکس گرفتن با تمام رزولوشن 64 مگاپیکسلی به وجود نخواهد آورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

یک نکته جالب اینکه وقتی اپلیکیشن دوربین اس 20 را اجرا می‌کنید، خودِ گوشی به شما پیشنهاد می‌دهد که از این گزینه برای تصویربرداری استفاده نمایید و جزئیات بیشتری را به ثبت برسانید.

شاید شما هم در ابتدا نسبت به انتخاب این گزینه مردد باشید ولی اگر آن را فعال کنید، مطمئناً عکس‌هایی در اختیار خواهید داشت که شگفت‌زده‌تان خواهند کرد. البته امکان دارد رنج دینامیک کاهش یافته و نویز بیشتر شود ولی به طور کلی کیفیت آنها فوق‌العاده خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

وقتی به این موضوع پی ببرید که لنز 64 مگاپیکسلی وظیفه بزرگنمایی و ضبط ویدیوهای 8K را بر عهده دارد، کارایی این حسگر برایتان ملموس‌تر خواهد شد. حتی ممکن است از خودتان بپرسید چرا وقتی چنین سنسور قدرتمندی وجود داشت، سامسونگ خودش را به زحمت انداخت و لنز اصلی 12 مگاپیکسلی را در این ماژول قرار داد. با این حال، این حسگر در شرایطی که نور کافی وجود نداشته باشد نمی‌تواند عملکرد مناسبی از خودش به ثبت برساند.

اما حالا وقت آن فرا رسیده تا در مورد گزینه‌های زوم اس 20 صحبت کنیم. در اینجا توجه داشته باشید که خروجی به ثبت رسیده با همه گزینه‌ها یکسان نیست و امکان دارد برخی از آنها اصلاً باکیفیت نباشند.

همان‌طور که در بخش اپلیکیشن دوربین گفتیم، با توجه به منظره‌ای که می‌خواهید از آن عکسبرداری کنید، سامسونگ برخی محدودیت‌های خاص را اعمال کرده است. مثلاً هنگام تصویربرداری در شرایط عادی می‌توان به میزان 30 برابر زوم کرد و در حالت شب و فیلمبرداری هم مقدار بزرگنمایی به ترتیب 10 و 12 برابر خواهد بود. در کنار این گزینه‌ها هم بخش‌هایی از فریم 64 مگاپیکسلی برش خواهد خورد. ضمن اینکه بعضی آپشن‌ها مانند 0.5x، 1x، 2x، 3x، 4x، 10x، 12x برای ویدیو، 20x و 30x هم از قبل در دسترس قرار گرفته‌اند و شما نیز می‌توانید با زوم کردن به هر اندازه‌ای که می‌خواهید، روی سوژه مدنظر بزرگنمایی کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

در شرایطی که نور کافی وجود دارد، تا وقتی که به میزان 10x زوم کرده‌اید، تصاویر کیفیت خوبی خواهند داشت. با این حال، بهتر است نهایتاً از گزینه 4x استفاده کنید. ضمن اینکه گزینه 30x هم به درد مواقعی می‌خورد که نور کافی وجود دارد و می‌خواهید از فاصله دور سوژه‌های مدنظر را مشاهده نمایید.

همچون قسمت‌های قبل، خروجی لنزهای تله فوتو اس 20 اولترا و نوت 10 را با عکس‌هایی که لنز تله فوتو اس 20 گرفته مقایسه می‌کنیم. به خاطر بسپارید که پرچمدار فعلی سامسونگ به صورت اپتیکال و به میزان 4 برابر زوم می‌کند و نوت 10 هم به صورت اپتیکال و به اندازه 2 برابر زوم خواهد کرد.

مطابق انتظار، عکس‌های زوم شده 4 و 30 برابری با اس 20 اولترا کیفیت بیشتری در مقایسه با آن‌هایی دارد که پیش از این توسط اس 20 به ثبت رسیده‌اند. دلیل این اتفاق هم آن است که اس 20 اولترا از لنز تله فوتو مخصوص برای زوم بهره می‌برد حال آنکه گوشی مورد بحث ما تنها تصاویر را از وسط برش می‌دهد.

با مقایسه عکس‌های بزرگنمایی شده به میزان 2 برابر که توسط دو دستگاه نوت 10 و اس 20 گرفته شده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که محصول سال 2020 سامسونگ بهتر عمل می‌کند چرا که جزئیات بیشتری را به ثبت می‌رساند. البته در تصاویر مقداری نویز دیده می‌شود.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز 12 مگاپیکسلی اصلی در شرایط کم نور و شب‌ها

دوربین اصلی گلکسی اس 20 در شب تصاویر باکیفیتی می‌گیرد. در این عکس‌ها رنج دینامیک بالاست ولی منابع نوری و قسمت‌های نورانی تا حدودی کشیده شده‌اند. جزئیات در این تصاویر بسیار زیاد می‌باشد و نویز نیز به خوبی کم شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

مطابق معمول، یک گزینه مخصوص عکسبرداری در شب به نام Night Mode در این دستگاه وجود دارد که باعث می‌شود قسمت‌های تاریک‌تر پرنور شده و به خاطر کاهش نویز، وضوح آنها افزایش یابد.

البته باید به یاد داشته باشید که اگر خودِ گوشی تشخیص دهد صحنه عکسبرداری به اندازه کافی تاریک نیست، فرآیندهای مربوط به پردازش تصویربرداری را انجام نمی‌دهد. در سمت دیگر، چنان‌چه گزینه Night Mode را از تنظیمات فعال کنید، باز هم گوشی تشخیص خواهد داد که آیا باید در این شرایط از حالت شب استفاده کند یا خیر.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

با مشاهده گوشه بالا سمت راست نمایشگر، می‌توانید متوجه شوید که آیا حالت شب فعال است یا خیر زیرا در آنجا یک آیکون شبیه به ماه ظاهر می‌شود. ضمن اینکه گوشی هم مدت زمان لازم برای پردازش تصاویر و مقدار نورپردازی را تخمین می‌زند. به طور کلی بد نیست بدانید که عکسبرداری در حالت شب ممکن است از 3 ثانیه به طول بینجامد تا 15 ثانیه بنابراین باید خود را آماده نگه داشتن گوشی برای مدت زمان لازم کنید.

عکس‌های گرفته شده در شب توسط اس 20 اصلاً با آن‌هایی که توسط اس 20 اولترا به ثبت رسیده‌اند قابل‌مقایسه نیستند و در این بین فرقی نمی‌کند که آیا Night Mode روشن شده است یا خیر.

در مقایسه با نوت 10 اما، ارزان‌ترین پرچمدار امسال سامسونگ عملکرد بهتری دارد چرا که نویز در خروجی آن کمتر و رنگ‌ها طبیعی‌تر هستند. البته این تفاوت‌ها را تنها زمانی متوجه می‌شوید که از نمای بسیار نزدیک به تصاویر نگاه کنید وگرنه در حالت کلی وجه تمایز عکس‌ها زیاد قابل مشاهده نیست.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید در شرایط کم نور و شب‌ها

عکس‌هایی که با لنز اولترا واید گلکسی اس 20 می‌گیرید کیفیت قابل‌قبولی دارند. اگر با دقت به آنها نگاه کنید، مطمئناً متوجه می‌شوید که رنگ‌ها در تصاویر حالت کشیدگی دارند و کنتراست در آنها کم شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

البته Night Mode تا حدودی شرایط را بهتر خواهد کرد ولی باز هم این موضوع به شرایط صحنه و سوژه دارد اما به طور کلی تأثیر این گزینه محسوس خواهد بود. در مجموع در عکس‌هایی که این حالت به ثبت می‌رساند رنگ‌ها اشباع شده‌اند بنابراین استفاده از این آپشن ارزشش را دارد.

در مقایسه با خروجی لنز اولترا واید نوت 10، باید سنسور موجود در اس 20 را بسیار برتر و سرتر بدانیم. عکس‌های گرفته شده در شب توسط این گوشی جزئیات را دقیق‌تر نشان داده و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حتی حالت شب هم خاموش است. با این حال، بد نیست بگوییم که رنج دینامیک و دقت رنگ در هر دو دستگاه تقریباً یکی می‌باشد.

لازم به ذکر است که به خاطر سخت‌افزار مشابه لنز اولترا واید در اس 20 اولترا، گوشی مورد بحث ما و پرچمدار ارزان‌قیمت سامسونگ در سال 2020 تصاویر مشابهی می‌گیرند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز 64 مگاپیکسلی تله فوتو در شرایط کم نور و شب‌ها

درست مانند دو لنز قبلی، از لنز تله فوتو 64 مگاپیکسلی هم می‌توانید در شرایط کم نور و شب‌ها استفاده کنید. متأسفانه تکنولوژی PDAF این حسگر در برابر Dual Pixel لنز اصلی در زمینه دقت و سرعت حرف زیادی برای گفتن ندارد. البته چنان‌چه می‌خواهید از یک منظره خاص عکسبرداری کنید این موضوع اهمیت چندانی نخواهد داشت ولی اگر از جایی که عکس می‌گیرید شرایط خاصی دارد، بهتر است چندین بار تصویربرداری کنید تا بهترین خروجی را ذخیره کرده و در اختیار داشته باشید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

متأسفانه Night Mode یا گزینه بزرگنمایی برای این لنز تعبیه نشده که کمی عجیب به نظر می‌رسد. با این حال، چنان‌چه حالت عکسبرداری در شب را به صورت دستی فعال نکنید، می‌توانید به میزان 30 برابر روی سوژه و صحنه مدنظر زوم کنید.

واقعیت آن است که بیش از این مقدار بزرگنمایی هم واقعاً در شرایطی که نور کافی وجود ندارد بی‌معنی است بنابراین از اینکه سامسونگ چنین تصمیمی را اتخاذ کرده واقعاً خوشحالیم.

میزان بزرگنمایی هنگام فعال بودن حالت عکسبرداری در شب به 10 برابر (10x) محدود می‌شود و وقتی از این گزینه استفاده می‌کنید، حتماً گوشی را باید مدت زیادی ثابت نگه دارید. بار دیگر تکرار می‌کنیم که این کار را می‌بایست با توجه به شرایط صحنه انجام دهید.

دوربین نوت 10 با قابلیت زوم 2 برابری در شب بهتر از اس 20 کار می‌کند. با این وجود، خروجی اس 20 نویز کمتر و کنتراست بیشتری دارد. البته نوت 10 در زمینه شفافیت تصاویر بهتر کار خواهد کرد هرچند به طور کلی عملکرد هر دو دستگاه تقریباً برابر است.

وقتی تصاویر گرفته شده در شب توسط اس 20 را با نمونه‌های به ثبت رسیده با اس 20 اولترا مقایسه می‌کنیم، واقعاً نمی‌توانیم امتیاز زیادی به پرچمدار ارزان‌تر سامسونگ بدهیم چرا که ضعف آن کاملاً مشهود است.

 

ضبط ویدیو و کیفیت ویدیوها

آن‌طور که خودِ سامسونگ هم ادعا کرده، گلکسی اس 20 دستگاه فوق‌العاده‌ای برای ضبط ویدیو به خصوص فیلم‌های 8K است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

اما پیش از اینکه در مورد کیفیت ویدیوها حرف بزنیم، باید توانایی‌های این محصول در زمینه ضبط فیلم را شرح داده و توضیحاتی درباره قابلیت‌های آن در شرایط کم نور و شب‌ها ارائه دهیم.

این گوشی گزینه‌های متعددی برای ضبط ویدیو دارد ولی اولین چیزی که در رابط کاربری مربوطه مشاهده خواهید کرد، دو آپشن زوم می‌باشد.

صرف‌نظر از اینکه می‌توانید مشخص کنید کدام دوربین فیلمبرداری را انجام دهد، می‌توانید رزولوشن های مختلف را نیز برگزینید. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • 1:1 (1440*1440 پیکسل)
  • فول (2400*1080 پیکسل)
  • 720p با 30 فریم بر ثانیه
  • 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه
  • 4K با 30 یا 60 فریم بر ثانیه
  • 8K با 24 فریم بر ثانیه

به صورت پیش‌فرض گزینه‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که فیلم‌ها با فرمت AVC ضبط خواهند شد و صداها هم با سیستم 48 کیلوهرتز ذخیره می‌شوند. شما همچنین می‌توانید از سیستم رمزگشای HEVC  استفاده کرده و در مصرف فضای حافظه داخلی صرفه‌جویی کنید. البته تفاوت میان کیفیت‌های موجود زیاد نیست بنابراین زیاد فرقی نمی‌کند که کدام گزینه را انتخاب می‌کنید.

فیلمبرداری با کیفیت 1080p باعث خواهد شد تا ویدیوهایی که در اختیار دارید بسیار باکیفیت باشند. در اینجا دو گزینه 60 فریم بر ثانیه وجود دارد که تفاوت زیادی میان آنها مشاهده نمی‌شود و بیت‌ریت افزایش نمی‌یابد. لازم به ذکر است که بیت‌ریت کیفیت 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه به ترتیب 14 و 21 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. فیلم‌های 4K اما، دارای بیت‌ریت بیشتری هستند به طور کلی در کیفیت‌های 30 یا 60 فریم بر ثانیه، بیت‌ریت به ترتیب 38 و 69 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. یک نکته کلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر بیت‌ریت بیشتر را انتخاب کنید، وضوح ویدیوها کاهش خواهد یافت هرچند این اتفاق به این راحتی‌ها مشاهده نخواهد شد.

هنگام عکسبرداری با لنز اولترا واید می‌توانید یکی از کیفیت‌های 1080p یا 4K را انتخاب کنید. ضمن اینکه گزینه 60 فریم بر ثانیه برای هیچ کدام از این آپشن‌ها تعبیه نشده است. واقعیت آن است که فرق زیادی میان ویدیوهای ذخیره شده با لنز اصلی و لنز اولترا واید وجود ندارد هرچند لنز دوم رنج دینامیک محدودتری دارد و برخی اوقات رنگ‌ها را به صورت کشیده نشان می‌دهد.

 

کیفیت ویدیوها در حالت زوم شده

یکی از گزینه‌های بخصوصی که در گلکسی اس 20 وجود دارد، حالت فیلمبرداری در حالت زوم شده است. در واقع با این دستگاه می‌توانید به میزان 12 درصد روی سوژه مدنظر بزرگنمایی کنید و یا از میان گزینه‌های 2x، 4x و یا 10x یکی را برگزینید. ضمن اینکه همچون زمان عکسبرداری، یک گزینه مخفی 3x در اختیارتان قرار گرفته که برای دستیابی به آن باید روی آیکونی که روی آن سه درخت حک شده ضربه بزنید.

باز هم مانند زمان عکسبرداری، فرآیند زوم کردن روی سوژه‌ها بر عهده لنز 64 مگاپیکسلی تله فوتو می‌باشد تا این سنسور از سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی و اپتیکال بهره ببرد و در مواقع لازم وسط ویدیوها را برش بزند.

همچون سنسور اولترا واید، این لنز 64 مگاپیکسلی هم نمی‌تواند در هر ثانیه 60 فریم بر ثانیه را به ثبت برساند بنابراین باید با همان گزینه‌های 30 فریم بر ثانیه کنار بیایید. یک نکته عجیب آن است که راهی وجود ندارد تا گزینه فیلمبرداری بدون بزرگنمایی با کیفیت 4K را مشاهده کنیم. بهترین روش برای دستیابی به این آپشن آن است که با انگشتان خود کمی زوم کنید تا نشانگر مربوط به تغییر لنز 12 به 64 مگاپیکسلی را ببینید. تازه با این کار هم ویدیوهایی که با سنسور 64 مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند را خواهید دید که برش خورده‌اند.

 

کیفیت ویدیوها در حالت Super Steady

سامسونگ در چند ماه گذشته در مورد گزینه فیلمبرداری Super Steady زیاد صحبت کرده و از زمان عرضه تا کنون پیشرفت‌هایی را در این گزینه به وجود آورده است. خوش‌بختانه خروجی به ثبت رسیده با این سنسور شبیه فیلم‌هایی است که وقتی گوشی را روی یک سه پایه می‌گذارید چرا که لرزش کمی در آنها دیده می‌شود و تکان‌ها کاملاً کنترل شده‌اند.

نکته امیدوارکننده این است که حتماً لازم نیست با لنز پیش‌فرض اولترا واید از این گزینه بهره ببرید چرا که دکمه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید با لنز اصلی در حالت Super Steady فیلم ذخیره نمایید. ذکر این مورد نیز الزامی است که زاویه پوشش داده شده برش می‌خورد زیرا Super Steady از سیستم ثابت‌سازی دیجیتالی بهره می‌گیرد.

 

کیفیت ویدیوهای 8K

یکی از ویژگی‌هایی که مختص گوشی‌های سری گلکسی اس 20 سامسونگ است، فیلمبرداری با کیفیت 8K می‌باشد. چیزی که ما در این قسمت سعی می‌کنیم به آن بپردازیم این است که فقط شما را با کیفیت این نوع فیلم‌ها آشنا کنیم وگرنه هنوز کاربرد این ویدیوها برای کسی مشخص نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

به طور کلی کیفیت ویدیوهای 8K به ثبت رسیده با گلکسی اس 20 بسیار عالی بوده و در مقایسه با فیلم‌های 4K، سرعت پردازش و وضوح آنها فوق‌العاده است. البته به خاطر اینکه لنز 64 مگاپیکسلی در زمینه ضبط فیلم‌های 8K فعالیت می‌کند، رنج دینامیک تا حدودی بهتر است.

ضمن اینکه میزان جزئیات هم در ویدیوهای 8K بیشتر می‌باشد ولی این تفاوت چندان قابل تشخیص نیست. به خاطر اینکه در هر ثانیه 24 فریم به ثبت می‌رسد، ظاهر ویدیوهای 8K شبیه فیلم‌های سینمایی است.

شاید شما هم بپرسید که طبیعتاً 8K باید دو برابر 4K کیفیت داشته باشد پس چرا این‌گونه نیست؟. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هنوز کسی به صورت واضح جواب نداده است. یک نکته جالب در مورد این کیفیت آن است که رزولوشن آن بعضاً به 7680*4320 پیکسل می‌رسد و کیفیت هر پیکسل آن 33 مگابایت می‌باشد.

حال بد نیست در مورد بیت‌ریت ویدیوها صحبت کنیم. اگر اقدام به عکسبرداری با کیفیت 8K و 30 فریم بر ثانیه کرده و گزینه HEVC را هم روشن کنید، بیت‌ریت 22 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. بر این اساس، 8K دو برابر 4K پیکسل دارد و در هر ثانیه هم 6 بیت‌ریت بیشتر خواهد داشت. با این اوصاف، دلیل خاصی برای استفاده از این گزینه هنگام فیلمبرداری وجود ندارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

در نهایت ضبط فیلم با کیفیت 8K به این بستگی دارد که آیا شما کلیپ را در نمایشگرهای 8K پخش می‌کنید یا خیر چرا که تا زمانی که صفحه نمایشی نتواند فیلم‌ها را با تمام وضوح پخش کند، کسی متوجه 8K بودن آنها نخواهد شد. حتی خودِ گوشی‌های سری گلکسی اس 20 هم به نمایشگری تجهیز نشده‌اند که بتوانند فیلم‌های 8K را پخش کنند. بهتر است این‌گونه بگوییم که سامسونگ با خودش فکر کرده اگر افراد گوشی‌های سری گلکسی اس 20 را خریدند، باید سراغ تلویزیون‌های 8K بیایند تا بتوانند فیلم‌هایی که با تلفن‌های همراهشان ذخیره کرده‌اند را ببینند.

اگر بخواهیم عادلانه نظر دهیم، ناچاریم که اعتراف کنیم در مسیر پیشرفت تکنولوژی، یک قدم هم یک قدم است. البته هم‌اکنون سایت‌های پخش آنلاین فیلم نظیر یوتیوب می‌توانند فیلم‌های 8K را به نمایش دهند.

از دید بسیاری از افراد، فیلم‌های 8K تفاوت زیادی با ویدیوهای 4K پخش شده در گوشی‌های هوشمند ندارند. به علاوه، این ویدیوها با فیلم‌های 1080p که در لپ‌تاپ‌ها پخش می‌شوند هیچ فرقی نمی‌کنند. تنها وجه تمایز فیلم‌های 8K زمانی مشخص می‌شود که هنگام مشاهده ویدیو روی آن زوم می‌کنید که خیلی کم پیش می‌آید کسی این کار را انجام دهد. از طرفی، چنان‌چه رایانه‌ای توانست ویدیوهای 8K را اجرا کند، با کاهش سرعت مواجه خواهد شد. با این توضیحات، 8K هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارد و در حال حاضر نمی‌تواند گزینه مناسبی برای فیلمبرداری و جایگزین 4K باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

 

کیفیت ویدیوها در شرایط کم نور و شب‌ها

گلکسی اس 20 حتی در شرایط کم نور و شب‌ها هم فیلم‌های باکیفیتی می‌گیرد. در این حالت، لنز اصلی 12 مگاپیکسلی ویدیوهای 4K و لنز 64 مگاپیکسلی تله فوتو ویدیوهای 8K ذخیره می‌کند.

در اینجا تفاوت‌هایی میان دو کیفیت 4K و 8K وجود دارد. گزینه دوم نویز بیشتر و رنج دینامیک محدودتری دارد و قسمت‌های نورانی‌تر و تاریک‌تر را خیلی واضح نشان می‌دهد. نکته‌ای که گفتیم را تنها کسانی متوجه خواهند شد که با دقت به فیلم‌ها نگاه می‌کنند.

لازم به ذکر است که در شب‌ها هم می‌توانید در حالت زوم شده فیلمبرداری کنید ولی احتمالاً نتیجه و خروجی نهایی را چندان قابل قبول نخواهید دانست.

 

کیفیت تصاویر سلفی گرفته شده با دوربین جلوی 10 مگاپیکسلی

دوربین جلوی موجود در گلکسی اس 20 همان لنزی است که پیش‌تر در گلکسی S10e دیده بودیم هرچند در برخی مشخصات تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. مثلاً دریچه دیافراگم در محصول سال 2020 سامسونگ بزرگتر شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

از نظر کیفیت، نمی‌توانیم اعتراضی به این تصاویر داشته باشیم. رنج دینامیک حیرت‌انگیز و دقت رنگ‌ها فوق‌العاده است و گزینه فوکوس خودکار هم به بهترین شکل ممکن کار می‌کند. در این بین برخی الگوریتم‌های هوش مصنوعی هم به کمک گوشی می‌آیند تا پس‌زمینه را کمی تار کنند و تصاویر بوکه بهتری به ثبت برسند.

هنوز مشخص نیست چرا سامسونگ اصرار دارد تصاویر سلفی که به ثبت می‌رسند را برش دهد. اما با این حال، خوش‌بختانه گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید آن را فعال کنید. بدتر اینکه، در حافظه دوربین ذخیره نخواهد شد که آخرین گزینه‌ای که استفاده کرده بودید کدام آپشن بود بنابراین هر بار که می‌خواهید سلفی بگیرید، باید گزینه مربوطه را از تنظیمات روشن کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

لازم به ذکر است که برای تصاویر سلفی، فیلترها و افکت‌هایی تعبیه شده‌اند و اسلایدر طبیعی‌تر نشان دادن رنگ پوست افراد هم در دسترس قرار دارد.

 

حالت فوکوس زنده (Live Focus)

در نهایت به آخرین بخش کیفیت تصاویر گلکسی اس 20 می‌رسیم که همان پرتره می‌باشد هرچند سامسونگ آن را فوکوس زنده می‌نامد. شما از این گزینه می‌توانید حین فیلمبرداری و عکسبرداری بهره ببرید و از میان افکت‌های موجود نیز یکی را به کار بگیرید.

تصاویری که در این حالت به ثبت می‌رسند کیفیت قابل‌قبولی دارند ولی به خاطر بسپارید که بر خلاف اس 20 اولترا و اس 20 پلاس، گلکسی اس 20 سنسور تشخیص عمق ندارد به همین دلیل ممکن است الگوریتم‌های هوش مصنوعی بخش‌هایی از پس‌زمینه را درست تشخیص دهند و بعضی افکت‌ها به‌درستی کار نکنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

با این وجود، اگر انسان صبوری هستید و می‌توانید صبر کنید تا الگوریتم‌ها کار خود را به خوبی انجام دهند و آن موقع عکسبرداری کنید، تصاویر پرتره فوق‌العاده‌ای در اختیار خواهید داشت.

 

رقبا و آلترناتیوها

در صنعت گوشی‌های هوشمند، گلکسی اس 20 را باید یک پرچمدار کامپکت بدانیم. این دستگاه با ابعاد متوسط و نمایشگر نه چندان بزرگ که نشان‌دهنده روند تلفن‌های همراه در سالیان اخیر است، چه به خواهید و چه نخواهید قدرتمند و مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

ترکیب اندازه کامپکت به همراه امکانات قدرتمند یعنی از بسیاری از دستگاه‌ها که مشخصات فنی مشابهی دارند یک سر و گردن بالاتر است. در واقع تنها گوشی که به نظر می‌رسد می‌تواند رقیب خوبی برای گلکسی اس 20 باشد، آیفون 11 پرو می‌باشد. این محصول اپل با امکانات مشابه و رابط کاربری متفاوت، برای کسانی که نمی‌خواهند از میان دستگاه‌های اندرویدی گوشی بخرند، آلترناتیو فوق‌العاده‌ای خواهد بود. البته بد نیست یادآوری کنیم که محصول سامسونگ نمایشگر بزرگتر و سریع‌تر، باتری باظرفیت‌تر و گزینه‌های شارژر متنوع‌تری دارد. در سمت دیگر، آیفون 11 پرو از نظر دوربین برتری خودش را دیکته می‌کند و دوام باتری نسبتاً طولانی‌تری دارد.

 

نظر نهایی

جمع‌آوری امکانات دستگاه‌های پرچمدار به همراه نوآوری‌های امروزه دنیای گوشی‌های هوشمند و از طرفی انتخاب قیمت مناسب برای یک دستگاه کار ساده‌ای نیست. واقعیت آن است که در این صنعت که رقابت حرف اول را می‌زند، ارائه امکانات کفایت نخواهد کرد بلکه باید محصول را با قیمتی به فروش رساند که مشتری جذب شود. گوشی گلکسی اس 20 اولترا پرچمدار فوق‌العاده‌ای است که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند ولی قیمت بسیار بالایی که برایش تعیین شده امکان دارد مانع از فروش بالای آن شود.

در این بین، گلکسی اس 20 آمده تا جبران مافات کند. استراتژی اتخاذ شده توسط سامسونگ برای تعیین قیمت این دستگاه و امکانات ارائه شده برای آن کاملاً نشان می‌دهد که این کمپانی کره‌ای به دنبال چیست. در واقع قیمت بسیار زیاد اس 20 اولترا سبب می‌شود که اس 20 حداقل از نظر ارزشی بسیار مقرون به صرفه به نظر بیاید.

با این وجود، حتی با تمام استراتژی‌های هوشمندانه بازاریابی در دنیا، مطمئناً افراد زیادی به این نتیجه می‌رسند که قیمت چند میلیونی گلکسی اس 20 چندان هم ارزان نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی S20

اما وقتی متوجه می‌شوید که این دستگاه عملکردش مشابه کارایی اس 20 پلاس و بعضاً اس 20 اولترا است و به مرور زمان قیمتش کاهش می‌یابد، احتمال خواهید داد که این تلفن همراه در درازمدت به یکی از پرفروش‌های سامسونگ تبدیل خواهد شد.

 

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بسیار بالا
  • دریافت تأییدیه IP68 ضد آب و ضد خاک
  • بهره‌مندی از اکثر امکانات گلکسی اس 20 پلاس و اولترا
  • شیوه طراحی مدرن و امروزی
  • بهره‌مندی از نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • مجهز به نمایشگر AMOLED
  • بهره‌مندی از اسپیکرهای استریو
  • عملکرد فوق‌العاده و بسیار سریع پردازنده
  • دوربین عقب سه‌گانه و توانمند
  • کیفیت بسیار بالای تصاویر گرفته شده

 

نقاط ضعف

  • سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش ضعیف‌تر نسبت به سایر رقبا
  • داغ شدن گوشی هنگام انجام کارهای گرافیکی سنگین
  • دوام باتری معمولی
  • قدرت کم گزینه زوم یا بزرگنمایی

لوازم جانبی گوشی سامسونگ S20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *