نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی 11T Pro

خط تولید می (Mi) از رده خارج شد. به نظر می‌رسد شیائومی برند Mi که به نوعی بیانگر گوشی‌های بالارده این برند بودند را کنار گذاشته و حالا خانواده 11 تی (11T) سردمدار این تغییر استراتژی لقب گرفته‌اند. اینک در تبلت‌فون می‌خواهیم سراغ پرچمدار این خانواده یعنی 11 تی پرو (11T Pro) برویم پس با ما همراه باشید.

به عنوان بخشی از برنامه تغییر استراتژی، باید اعلام کنیم که گوشی‌های ردمی (Redmi) دیگر در قبل از اسامی خود از کلمه شیائومی استفاده نخواهند کرد و تلفن‌های همراه پوکو (Poco) هم پیش‌تر از به کار بردن این اسم خودداری کرده بودند. با این اوصاف، از این پس تنها موبایل‌های گران قیمت در ابتدای نام خود کلمه شیائومی را به کار خواهند گرفت.

11 تی پرو قرار است نمونه موفق‌تر و بروز شده می 11 آی (Mi 11i) که نسبت به دیگر اعضای این سری محبوبیت کمتری داشت، تلقی گردد. این تلفن همراه نمایشگر بروز شده OLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و پشتیبانی کننده از کیفیت Dolby Vision دارد و از همان تراشه بالارده اسنپدراگون 888 5G، اسپیکرهای توسعه داده شده توسط شرکت Harmon Kardon، تکنولوژی شارژ فوق سریع 120 واتی و باتری باظرفیت 5000 میلی‌آمپری سود می‌برد.

ماژول دوربین عقب سه‌گانه نیز همانی است که پیش‌تر بود. این یعنی لنز اصلی 108 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 8K می‌باشد و همراهی کننده آن نیز لنزهای 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکسلی تله فوتو ماکرو با فناوری فوکوس خودکار خواهند بود. به غیر از وضوح لنز اولترا واید که متفاوت است، بقیه امکانات دوربین 11T Pro با امکانات دوربین می 11 (Mi 11) یکی می‌باشد.

حال که صحبت از می 11 شد، بد نیست بگوییم که گوشی مورد بحث ما از آن تلفن همراه یک ویژگی یعنی صفحه نمایش 6.81 اینچی QHD AMOLED را به ارث نبرده تا این قابلیت تنها در دو موبایل می 11 و می 11 اولترا (Mi 11 Ultra) یافت شود. مطمئناً اگر این صفحه نمایش در 11T Pro نیز حضور پیدا می‌کرد، شرایط بسیار جذاب‌تر می‌شد ولی گویا محبوبیت پنل‌های QHD روزبه‌روز در حال کمتر شدن است حال آنکه قبلاً چیز دیگری پیش‌بینی شده بود.

برخی دیگر از امکانات به خصوص گوشی مورد بحث ما، تأییدیه ضد قطرات آب IP53 و پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس هستند ولی مطمئناً گل سرسبد آنها تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی شیائومی موسوم به HyperCharge می‌باشد که حضور آن به خاطر باتری دو سلولی امکان‌پذیر شده است.

اگرچه خیلی‌ها دوست داشتند بدنه 11T Pro هم مانند بدنه می 11 اولترا کاملاً ضد آب باشد و در دوربین اصلی آن سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) به کار رود و یا دوربین سلفی بروزتر گردد اما متأسفانه هیچ‌کدام از اینها رخ نداده‌اند. البته نبود این امکانات یعنی می‌توانیم به معرفی شیائومی 12 (Xiaomi 12) که در آینده‌ای نزدیک رونمایی خواهد شد، دل خوش کنیم و به امید روزهای بهتر و درخشان‌تر بنشینیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

11 تی پرو در یک جعبه سفید رنگ قرار گرفته که بر روی آن برند جدید شیائومی حکاکی شده است. درون این کارتن، شارژر نسبتاً سنگین 120 هرتزی و یک کابل 6 آمپری USB-C را خواهید دید.

اینکه محصولاتش را بسیار مستحکم و مقاوم در اختیار مشتریان قرار دهد، دیگر به یکی از سنت‌های پسندیده شیائومی تبدیل شده است و حالا خوشبختانه 11T Pro نیز از این قاعده پیروی می‌کند. درون جعبه این موبایل، یک قاب ژله‌ای شفاف و سیلیکونی جای گرفته و روی نمایشگر نیز یک پوشش پلاستیکی ضد خط و خش چسبانده شده است.

 

طراحی

11 تی پرو شباهت زیادی به اعضای خانواده می 11 شیائومی دارد حال فرقی نمی‌کند ظاهر این موبایل را با ظاهر کدام یکی از این دستگاه‌ها مقایسه می‌کنید؛ می 11 لایت، می 11 و یا می 11 آی. البته تعداد لنزهای دوربین کم و زیاد می‌شود ولی شیوه طراحی کلی یکسان باقی می‌ماند. این اتفاق لزوماً بد نیست چرا که می‌توانید گوشی‌های نسل یازدهم کمپانی چینی را به خاطر پنل‌های پشتی منحنی و ماژول دوربین عقب دو قسمتی که دارند، شناسایی کنید.

11T Pro یک صفحه نمایش صاف پوشیده شده با محافظ گوریلا گلس ویکتوس دارد. نمای جلویی این تلفن همراه هم به‌گونه‌ای طراحی شده که تمیز دادن آن از سایر گوشی‌های شیائومی اخیراً معرفی شده کار زیاد آسانی نخواهد بود. در واقع اینجاست که قاب شیشه‌ای و پشتی منحنی به کمکمان خواهد آمد.

برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی، از نسخه خاکستری رنگ 11 تی پرو استفاده شده که در زیر شیشه قاب پشتی آن پوشش رنگی وجود دارد که به پوشش‌های آلومینیومی صیقل داده شده شبیه است. البته می‌توانیم این رنگ را خاکستری تیره هم بنامیم. بد نیست به این نکته اشاره داشته باشیم که در اینجا خبری از پوشش رنگی گرادیان نیست و فقط یک بافت صیقل داده شده آلومینیومی بر روی بدنه دیده و احساس می‌شود. ضمناً، اگر به این بخش با دقت بیشتری نگاه بیندازید، می‌بینید که دیگر خبری از برند Mi نیست و فقط کلمه XIAOMI حکاکی شده است.

نمونه خاکستری رنگ این تلفن همراه خیلی راحت اثرات انگشت را جذب خودش می‌کند ولی خبر خوب اینکه به راحتی می‌توانید این لکه‌ها را پاک کنید. البته توجه داشته باشید که این آلودگی‌ها خیلی سریع به 11T Pro می‌چسبند. بر این اساس، اگر به گوشی‌های لکه‌دار و اصطلاحاً چرک بردار علاقه‌ای ندارید، یا باید سراغ یکی از دو رنگ سفید یا آبی این گوشی بروید و یا با گذاشتن قاب ژله‌ای محافظ، همزمان هم مقاومت و هم ضخامت این دستگاه را افزایش دهید.

فریم تلفن همراه مورد بحث ما هم انحنا دارد و به خاطر آلومینیومی بودنش، بسیار ضخیم بوده و به پوشش مات خوش‌دستی مجهز است. در واقع احتمالاً این چارچوب مهمترین قسمتی می‌باشد که به خوش‌دست شدن موبایل کمک خواهد کرد و شاید هم خیلی از افراد این نکته را تحسین کنند.

در نهایت، 11T Pro تأییدیه IP53 دریافت کرده تا نشان دهد در برابر قطرات آب و خاک مقاومت دارد. این دستگاه شاید هنگام بارش خفیف باران و یا مواجهه با قطرات آب در استخرها آسیبی نبیند ولی غوطه‌ور کردن و بردن آن به زیر آب ایده مناسب و خوبی نیست.

نمای جلویی جایی است که در آن صفحه نمایش 6.67 اینچی OLED را می‌بینید. پنل صاف این بخش گوشه‌های گردی دارد و در مرکز نوار مشکی رنگ بالایی آن هم یک نقطه سیاه رنگ برای قرارگیری دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که حاشیه‌ها به اندازه کافی ضخیم بوده و از این نظر متعادل هستند.

صفحه نمایش 11 تی پرو از کیفیت تصویر Dolby Vision و HDR10+ و فضای رنگی 10 بیتی پشتیبانی می‌کند و دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی و موتور حساس به لمس 480 هرتزی است.

در بالای صفحه نمایش یک نوار فوق باریک جای‌گیری کرده تا در آن یک بریدگی مخصوص اسپیکر حضور یابد. در این میان، خبری از چراغ LED اعلانات نیست ولی به جای آن می‌توانید از برخی ترفندها مانند صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) یا ویژگی Breathing Light بهره ببرید.

قاب شیشه‌ای و پشتی 11 تی پرو از هر چهار طرف، به شکل ملایمی به سمت فریم انحنا دارد. این باعث شده تا گوشی مورد بحث ما باریک‌تر از چیزی که هست، به نظر بیاید. قاب رویی این موبایل به شدت لغزنده و لیز بوده و خیلی سریع اثرات انگشت را جذب خودش می‌کند ولی با دست یا یک تکه پارچه، به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید.

یک مستطیل بزرگ مشکی رنگ در قاب پشتی، به تمامی لنزهای دوربین عقب جای داده است و مطابق معمول، کمی هم برآمدگی دارد و وقتی گوشی را روی سطح صافی مانند میز می‌گذارید، مقداری لرزش خواهد داشت. شیوه طراحی این بخش دو قسمتی است که بخش عریض‌تر و باریک‌تر محل قرارگیری چراغ فلاش LED سه‌گانه و سومین میکروفون می‌باشد. همچنین، یک پوشش شیشه‌ای بزرگتر دیده می‌شود که نسبت به سایر قسمت‌ها برآمدگی بیشتری دارد.

نحوه قرارگیری لنزها از بالا به پایین به این ترتیب است: لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید، لنز 5 مگاپیکسلی تله فوتو مکرو و لنز اصلی 108 مگاپیکسلی. دوربین‌های اول و سوم در اطراف خود پوشش رنگی خاکستری دارند.

حالا باید سراغ کناره‌های گوشی برویم.

سمت چپ به کلی خالی است ولی دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا و پاور در سمت راست حاضر شده‌اند. دکمه پاور حکم سنسور اسکنر اثر انگشت را نیز دارد که بسیار سریع و دقیق است. اگر وقتی 11T Pro را در دستتان گرفته‌اید، حسگر اثر انگشت آن را زیاد لمس می‌کنید و باعث می‌شوید سنسور مدتی غیرفعال بماند و اصطلاحاً قفل شود، می‌توانید از تنظیمات نحوه کارایی آن را به‌گونه‌ای تنظیم نمایید که فقط وقتی حسگر فشار داده شد، قفل صفحه نمایش را باز کند نه وقتی که آن را لمس کرده‌اید.

در بالای 11 تی پرو یک میکروفون دیگر و یکی از اسپیکرها جای‌گیری کرده است. شما به راحتی می‌توانید برند Harman Kardon را در این قسمت ببینید.

دیگر اسپیکر به شکل کاملاً متمایزی در پایین جای‌گیری کرده است. پورت USB-C هم در اینجا حاضر شده و در کنار آن نیز میکروفون یا اسپیکر اصلی و سینی قرار دادن سیمکارت و مموری کارت دیده می‌شوند.

مطمئناً شما هم حضور اسپیکر دوگانه Harmon Kardon را ارج خواهید نهاد. این اسپیکرها از کیفیت صدای Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند و صدای بسیار متعادلی را به گوش کاربران می‌رسانند. اسپیکر پایینی اما، در مقایسه با اسپیکر بالایی بلندتر است ولی وقتی این دو اسپیکر با هم کار کنند، کیفیت مناسب و قابل‌قبولی دارند.

یک نکته عجیب در مورد صداهای با شدت متوسط آنکه غالباً از بریدگی بالایی و پایینی پخش می‌شوند. نمی‌توانیم به طور قطع و یقین بگوییم که آیا در زیر صفحه نمایش اسپیکری جای‌گیری کرده یا خیر و آیا صداها واقعاً از بالا و پایین نمایشگر پخش می‌شوند یا خیر اما چیزی که هست این است که این نکته اهمیت زیادی ندارد چرا که در زمان پخش فایل‌های رسانه‌ای، اسپیکرها عملکرد خوبی از خود به ثبت می‌رسانند و بریدگی اسپیکر نیز در زمان برقراری تماس خیلی خوب کار می‌کند؛ نکاتی که به عقیده خیلی از افراد اهمیت دارند.

11T Pro دارای ابعاد 164.1*76.9*8.8 میلی‌متری است که باعث شده 1 میلی‌متر ضخیم‌تر و 8 گرم سنگین‌تر از می 11 آی باشد. شاید شیوه طراحی باتری دو سلولی دلیل افزایش جرم و ضخامت باشد. به هر ترتیب، گوشی مورد بحث ما از این نظر مانند سایر تلفن‌های همراهی کار می‌کند که نمایشگرهای 6.67 اینچی دارند.

وقتی 11 تی پرو را در دست می‌گیرید، احساس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. این موبایل کیفیت ساخت بالا و وزن متعادلی دارد و خیلی از افراد نیز پوشش ضد قطرات آب آن را دوست خواهند داشت. این تلفن همراه پنل شیشه‌ای و لغزانی در پشت خود دارد ولی فریم مات آن به خوش‌دست شدنش کمک می‌کند تا حتی بتوانید بدون قاب آن را در دست بگیرید. این محصول از نظر ظاهری هم بسیار زیباست بنابراین دلیلی ندارد که افراد آن را دوست نداشته باشند.

 

صفحه نمایش

یکی از جذاب‌ترین امکانات شیائومی 11T Pro صفحه نمایش بروز شده و 6.67 اینچی AMOLED آن است. این پنل صاف و صیقلی رزولوشن 1080p دارد و با پشتیبانی از فضای رنگی 10 بیتی می‌تواند بیش از 1 میلیارد رنگ را نشان دهد و با نرخ بازسازی 120 هرتزی هم سازگار است. تا به اینجای کار، این امکانات همان‌هایی هستند که پیش‌تر در بسیاری دیگر از گوشی‌های ساخت شیائومی دیده بودیم.

این صفحه نمایش که با پوشش گوریلا گلس ویکتوس محافظت شده، در بالای خود یک نقطه سیاه رنگ برای قرارگیری دوربین سلفی دارد.

در نهایت، سنسورهای حساس به لمس این نمایشگر با نرخ فوق‌العاده 480 هرتزی کار می‌کنند؛ نکته‌ای که قطعاً بسیاری از گیمرها آن را تحسین خواهند کرد.

اما امکانات این صفحه نمایش به همین موارد خلاصه نمی‌شوند. علاوه بر پشتیبانی از HDR10 و HDR10+، این پنل با کیفیت Dolby Vision هم سازگار خواهد بود. این قابلیتی است که در گذشته در اکثر گوشی‌های گران‌قیمت‌تر شیائومی یعنی میکس 4 (Mix 4) یا می 11 اولترا وجود داشت.

11 تی پرو تأییدیه Widevine L1 DRM را دریافت کرده تا تمامی اپلیکیشن‌های محبوب پخش فیلم این ویژگی نمایشگر آن را تشخیص دهند و محتواهایشان را با کیفیت فول اچ‌دی HDR10+ و Dolby Vision پخش کنند. نتفلیکس، یوتیوب و سایر برنامه‌های مشابه، هر آنچه که دارند را با بیشترین کیفیت ممکن به نمایش در می‌آورند. واقعاً از اینکه می‌بینیم پیش از عرضه گوشی همه مدارک لازم برای صفحه نمایش اخذ شده‌اند و کاربران می‌توانند از همان ابتدا با وضوح Dolby Vision فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌شان را ببینند، خرسندیم.

در پایان، بد نیست به نحوه کارایی نرخ بازسازی اشاره کنیم. این نمایشگر از دو گزینه ثابت (Static) با سرعت 60 هرتزی و تطبیقی (Adaptive) با سرعت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند. گزینه دوم به شکل کاملاً پویایی کار خواهد کرد به طوری که قادر خواهد بود با توجه به محتوای در حال پخش، میان سرعت‌های 60، 90 و 120 هرتزی سوئیچ شود.

اگر گزینه نرخ نوسازی 120 هرتزی را روشن کنید، مادامی که در رابط کاربری و اپلیکیشن‌های سیستمی هستید، همین سرعت فعال خواهد ماند ولی چنان‌چه تصویر ثابتی را پخش کردید، به منظور صرفه‌جویی در انرژی باتری، سرعتش به 60 هرتز کاهش خواهد یافت؛ رفتاری که در اکثر گوشی‌هایی که نرخ بازسازی سریع دارند، کاملاً طبیعی و رایج است. در بازی‌ها و نرم‌افزارهای پشتیبانی شده مانند Dead Trigger 2، نرخ بازسازی 120 هرتزی فعال خواهد بود و در نتفلیکس، یوتیوب، آمازون پرایم ویدیو و Mi Video و بعضی دیگر از گیم‌ها، سرعت نرخ نوسازی روی 60 هرتز تنظیم می‌گردد.

نتایج آزمایش‌های تخصصی نشان می‌دهند که حداکثر میزان روشنایی نمایشگر که به صورت دستی تنظیم می‌شود، روی 516 نیت خواهد بود تا همسو با سایر پنل‌های OLED باشد. وقتی هم که حداکثر روشنایی به طور اتوماتیک و یا با گزینه Sunlight Boost تنظیم شد و گوشی در فضاهای باز قرار داشت، رکورد آن به 837 نیت خواهد رسید. اینها دقیقاً حداکثر اعدادی هستند که شیائومی پیش‌تر وعده داده بود.

حداقل روشنایی هم 2.4 نیت است که فوق‌العاده می‌باشد.

11T Pro سه نمایه رنگی از پیش تعریف شده دارد که عبارتند از شفاف (Vivid)، اشباع شده (Saturated) و عادی (Standard). هر کدام از این نمایه‌ها فضای رنگی متفاوتی را نمایش می‌دهند. همچنین، شما می‌توانید گزینه رنگ‌های تطبیقی (Adaptive Colors) را روشن کنید تا رنگ محتواهای پخش شده با توجه به نور محیط تنظیم گردد.

آپشن اول خیلی خوب با فضای رنگ DCI-P3 سازگار است و انصافاً باید اعتراف کنیم که دقت بالایی هم دارد هرچند برخی اوقات، قسمت‌های سفید یا خاکستری، هاله آبی رنگ خواهند داشت. گزینه اشباع شده رنگ‌ها را سرزنده‌تر و پویاتر نشان خواهد داد. گزینه Standard نیز برای فضای رنگی sRGB مناسب است و در واقع با تفاوت رنگی 1.3 که ثبت می‌کند، عملکرد بسیار خوبی هم دارد.

تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) جایی است که می‌توانید از میان سه آپشن اورجینال (Original) که رنگ‌ها را در لحظه کالیبره و تنظیم می‌کند، P3 که دقت رنگی آن مانند دقت رنگی گزینه Auto است و sRGB که برای فضای رنگی sRGB فوق‌العاده می‌باشد، یکی را برگزینید.

در این بخش همچنین، اسلایدرهای کاهش و افزایش شدت رنگ، میزان اشباع شدگی، کنتراست و گاما وجود دارد.

در ادامه بد نیست به برخی از پیشرفت‌های به وقوع پیوسته در صفحه نمایش اشاره کنیم. 11T Pro یک موتور مبتنی بر هوش مصنوعی دارد که می‌تواند رزولوشن ویدیوها را از SDR به HDR افزایش دهد و یا با استفاده از MEMC، به فیلم‌های دارای فریم ریت پایین، فریم ریت بالا ببخشد و در نهایت در گالری، برای بهبود ظاهر تصاویر، آپشن انجام این کار توسط هوش مصنوعی را تعبیه کرده است.

تمامی گزینه‌های ارتقای کیفیت تصاویر و ویدیوها انرژی بیشتری را از باتری مصرف می‌کنند و وقتی که با آنها کار می‌کنید نباید انتظار به وقوع پیوستن معجزه‌ای را داشته باشید. اگر فیلمی که گرفته‌اید کیفیت بالایی ندارد، با بهره‌مندی از این گزینه‌ها، کیفیتش همچنان پایین باقی خواهد ماند اما رنگ‌هایش کمی سرزنده‌تر خواهند شد. به نظر برخی از افراد، از دست دادن انرژی باتری به خاطر استفاده از این گزینه‌ها ارزشش را نخواهد داشت ولی به هر ترتیب برای اینکه حداقل آنها را امتحان کنید، می‌توانید یک بار هم که شده از آنها بهره بگیرید.

 

دوام باتری

11 تی پرو انرژی خود را از یک باتری 5000 میلی‌آمپری که نسبت به باتری 4520 میلی‌آمپری می 11 آی و باتری 4600 میلی‌آمپری می 11 باظرفیت‌تر است، دریافت می‌کند.

در آزمایش‌های تخصصی، باتری گوشی مورد بحث ما خیلی خوب کار کرد به طوری که اگر با آن تماس برقرار کنید، تقریباً به مدت 1 روز دوام می‌آورد و اگر با آن با نرخ بازسازی 120 هرتزی وبگردی نمایید، بیش از 12 ساعت دوام خواهد آورد و در صورت تماشا کردن فیلم که غالباً با سرعت 60 هرتزی انجام می‌شود هم به مدت 14 ساعت دوام می‌آورد. در این میان، عملکرد استندبای این منبع نیرو چندان تعریفی نیست و نمره زیر 100 ساعت را کسب می‌کند.

 

سرعت شارژ

یکی از امکانات وسوسه‌کننده 11T Pro پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی است. شیائومی این فناوری را HyperCharge می‌نامد و همراه با این محصولش هم یک شارژر 120 واتی و یک کابل 6 آمپری USB-C به فروش می‌رساند.

باتری 5000 میلی‌آمپری این تلفن همراه دو قسمتی است تا وقتی می‌خواهیم آنها را شارژ کنیم، هر کدام به صورت جداگانه شارژ شوند. با این روش، گوشی به هیچ عنوان داغ نخواهد کرد. البته شاید برخی اوقات شارژر از موبایل داغ‌تر گردد.

شیائومی وعده داده که پر کردن کامل باتری 11 تی پرو کلاً 17 دقیقه به طول خواهد انجامید. در دو آزمایش صورت گرفته، یک بار 21 دقیقه و یک بار 20 دقیقه و 30 ثانیه طول کشید تا این باتری پر شود. شاید رکوردهای ثبت شده با آن چیزی که کمپانی چینی وعده داده بود یکی نباشند ولی همچنان برای یک منبع نیروی 5000 میلی‌آمپری فوق‌العاده‌اند.

لازم به ذکر است که پس از گذشت 5 دقیقه، 40 درصد باتری پر می‌گردد که حیرت‌انگیز خواهد بود.

 

کیفیت صدا

11 تی پرو دو اسپیکر در بالا و پایین و در پشت دو بریدگی دارد. اسپیکر بالایی حکم میکروفون را نیز خواهد داشت و در واقع به همین دلیل است که صدا از هر دو طرف پخش می‌گردد.

هر دو اسپیکر صداها را با شدت بالا و به شکل کاملاً متعادلی پخش می‌کنند. این دو قطعه را شرکت Harman Kardon بهینه‌سازی کرده و از دو کیفیت صدای Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌نمایند. گوشی مورد بحث ما توانست در آزمایش‌های تخصصی بررسی کیفیت صدا، نمره توصیفی “خوب” را کسب کند بنابراین از نمره توصیفی “خیلی خوب” کمی ضعیف‌تر خواهد بود.

گزینه امکان پخش صداها با کیفیت Dolby Atmos به صورت پیش‌فرض روشن شده و اگرچه شدت آنها را تحت تأثیر قرار نخواهد داد ولی تأثیر خودش را روی اصوات بِیس و معمولی‌تر می‌گذارد. با غیرفعالسازی این آپشن، صداها عمق خود را از دست می‌دهند و صداهای بِیس و معمولی نیز ضعیف می‌گردند. همان‌طور که گفتیم، اسپیکرهای 11T Pro صداها را بسیار واضح و با بِیس قابل‌قبولی پخش می‌کنند. با این اوصاف، بهترین کار فعال نگه داشتن آپشن Dolby Atmos است.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

11 تی پرو به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 12.5 بهره می‌برد. انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری میلادی MIUI 13 عرضه شود و حدس می‌زنیم گوشی‌های جدیدتر، اولین دستگاه‌هایی خواهند بود که این نسخه از پوسته نرم‌افزاری را دریافت خواهند کرد.

با اعضای خانواده 11 تی، شیائومی وعده داده که برای آنها تا سه سال آپدیت سیستم عاملی و تا چهار سال آپدیت امنیتی عرضه خواهد کرد. این وعده مطمئناً می‌تواند خیلی از افراد را به خرید 11 تی یا 11 تی پرو سوق دهد. در واقع سایر گوشی‌سازان نیز می‌بایست همین رویه را در پیش بگیرند و امیدواریم شیائومی در قبال تلفن‌های همراه میان‌رده‌اش نیز چنین کاری را انجام دهد.

به هر ترتیب، MIUI 12 مدتی است عرضه شده به همین دلیل خیلی از افراد با آن آشنا هستند.

11T Pro از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید این قابلیت را همیشه فعال داشته باشید و یا روشن شدنش را زمان‌بندی نمایید و یا پس از ضربه زدن روی نمایشگر، آن را ببینید که بعد از 10 ثانیه ظاهر شده است. MIUI 12 تم‌های AoD متعددی دارد که این اجازه را دارید تا یکی از آنها را برگزینید تا ظاهر موبایلتان را شخصی‌سازی کنید. به علاوه، امکان سفارشی‌سازی بسیاری از این تم‌ها به وجود آمده است. صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) 11 تی پرو از قابلیت Breathing Light پشتیبانی خواهد کرد تا وقتی نوتیفیکیشن جدیدی دریافت کردید، لبه‌های نمایشگر روشن شوند.

شما می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. راه‌اندازی این حسگر آسان، عملکرد آن سریع و دقتش بالاست. پیشنهاد می‌کنیم که شیوه بازگشایی قفل را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها زمانی قفل باز گردد که حسگر را فشار داده‌اید زیرا این سنسور همیشه آماده به کار ممکن است مدام با انگشت یا کف دستتان تماس داشته باشد به همین دلیل برای مدتی غیرفعال شود و مجبور باشید پین عددی را وارد نمایید. طبیعتاً گزینه بازگشایی قفل صفحه نمایش با تشخیص چهره دو بعدی نیز وجود دارد اما واقعیت آن است که نسبت به سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت کمتری دارد.

مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ پنجره مربوطه فعال باشد، Google Discover را مشاهده خواهید کرد.

گوشی‌های بالارده‌ای که از MIUI 12 پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند از ویژگی جذاب Super Wallpapers بهره ببرند. خیلی خلاصه بگوییم که لایو والپیپرها تصاویر پس‌زمینه پویایی هستند که وقتی میان صفحات مختلف سوئیچ می‌شوید، روی آنها زوم می‌گردد. البته Super Wallpapers قابلیت به خصوصی به حساب نمی‌آیند ولی باعث بهبود ظاهر سیستم نرم‌افزاری و چشم‌نوازتر شدن آن می‌شوند. در حال حاضر این تصاویر، قسمت‌های مختلفی از MIUI را به شکل بسیار آرام اما جذابی به هم وصل می‌کنند.

حالا پنج گزینه سوپر والپیپر وجود دارد که عبارتند از قله‌های برفی (Snowy Peaks)، زمین (Earth)، مریخ (Mars)، زحل (Saturn) و هندسه (Geometry).

MIUI 12 یک منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد که به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.

لازم به ذکر است که اگر علاقه‌ای به منوی کشویی اپلیکیشن‌ها ندارید، می‌توانید آن را به کلی غیرفعال نمایید.

یک ویژگی جذاب موجود در MIUI 12 جداسازی مرکز اعلانات و مرکز کنترل می‌باشد. مشخصاً برای تولید این ویژگی از iOS الهام گرفته شده بنابراین شما می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت چپ به سمت پایین اعلانات را ببینید و با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت راست به سمت پایین مرکز کنترل را مشاهده کنید.

اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا شاهد همان ظاهر اولیه و معمولی آن باشید.

سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود. یک دکمه جدید پنجره شناور تعبیه شده که همراه با MIUI 12 از آن رونمایی به عمل آمد. شما می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها را در یک پنجره شناور روی هر چیزی قرار دهید. البته فقط می‌توان در آنِ واحد یک پنجره شناور داشت.

تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.

شیائومی MIUI 12 را با چند ویژگی حفاظت از حریم شخصی نیز همراه کرده است. زمانی که مواردی مانند تصاویر یا ویدیوها را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید اطلاعات موقعیت مکانی ثبت شده همراه با آنها یا سایر داده‌ها نظیر اطلاعات دستگاه را پاک و از حریم شخصی خود بهتر محافظت کنید.

در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.

MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR در نظر گرفته شده است.

این رابط کاربری همچنین، باعث بهبود اپلیکیشن Notes شده و گزینه‌های جدیدی برای چک لیست‌ها و مدیریت کارها دارد.

MIUI 12 از حالت تیره پشتیبانی می‌کند و حتی شما می‌توانید آن را در پس‌زمینه‌ها هم اجرا و یا کارایی‌اش را در اپلیکیشن‌های ناسازگار محدود نمایید.

این رابط کاربری برای کار کردن در صفحه نمایش‌های دارای نرخ بازسازی سریع به شدت مناسب است و در نمایشگر می 11 لایت 5G هم ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد. همه چیز با سرعت روان و قابل‌قبولی اجرا می‌گردد و هیچ چیز لگ و کندی سرعتی ندارد و توجه به جزئیات نیز عالی بوده است. مطمئناً شما هم از کار کردن با پوسته نرم‌افزاری MIUI با نرخ نوسازی 120 هرتزی در 11T Pro لذت خواهید برد.

البته در برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نسخه‌های MIUI تبلیغات پخش می‌شوند؛ موضوعی که دیگر امروزه برای همگان طبیعی شده است. رام بین‌المللی نصب شده در گوشی مورد بحث ما تبلیغات خاصی ندارد. البته باید هم اینگونه باشد زیرا 11 تی پرو یک موبایل گران قیمت است که برای خرید آن پول زیادی می‌پردازیم بنابراین نبود تبلیغات در آن، یک وظیفه برای شیائومی به حساب می‌آید.

با این حال، چنان‌چه رابط کاربری این گوشی برای شما تبلیغات دارد، می‌توانید آنها را غیرفعال کنید. البته اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. اگر از پخش تبلیغات برنامه تأمین امنیت خسته شده‌اید، فقط باید آیکون چرخ‌دنده تنظیمات آن را بزنید و پیشنهادات را لغو کنید. تبلیغات موجود در فایل منیجر را هم باید از آدرس فایل منیجر و سپس تنظیمات و بعد درباره (File Manager> Settings> About) خاموش نمایید. برای اپلیکیشن تم‌ها هم به تنظیمات و سپس غیرفعالسازی پیشنهادات (Disable Recommendations) مراجعه کنید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

11 تی پرو از تراشه پرچمدار کووالکوم یعنی اسنپدراگون 888 5G سود می‌برد. این همان چیپستی است که قبلاً در می 11 و می 11 آی نیز حضور یافته بود. کووالکوم این محصولش را با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری تولید کرده است.

اسنپدراگون 888 هشت هسته‌ای بوده و دارای ساختار 1+3+4 می‌باشد. یکی از هسته‌های این چیپست Kryo 680 Prime با سرعت 2.84 گیگاهرتزی، سه هسته آن Kryo 680 Gold با سرعت 2.42 گیگاهرتزی و چهار هسته آن Kryo 680 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی هستند.

آدرنو 660 هم یکی از قطعات اسنپدراگون 888 می‌باشد و یکی از بهترین پردازنده‌های گرافیکی دنیا به شمار می‌رود.

11T Pro در دو نمونه با رم 8 یا 12 گیگابایتی تولید شده و حافظه داخلی آن هم می‌تواند به 128 یا 256 گیگابایت برسد. ضمن اینکه تکنولوژی حافظه این دستگاه UFS 3.1 است.

اسنپدراگون 888 از جدیدترین استانداردهای اتصالی نظیر 5G دوگانه، وای‌فای 6، بلوتوث نسخه 5.2 و GPS دوبانده پشتیبانی می‌کند.

متأسفانه امکان انجام آزمایش‌های تخصصی بنچمارک در 11 تی پرو وجود نداشت. با این حال، به خاطر تراشه قدرتمند موجود در این تلفن همراه و صفحه نمایش دارای رزولوشن 1080p، بسیاری از خریداران می‌توانند نسبت به عملکرد درخشان این گوشی امیدوار باشند. در این بین، چنان‌چه شما هم با این گوشی بازی‌های متعددی را اجرا کنید، به هیچ عنوان لگ و کندی سرعت را احساس نخواهید کرد و صفحه نمایش نیز با افت فریم مواجه نخواهد شد. خیلی خلاصه بگوییم که بازی‌ها با سرعت فراوان و قابل‌قبولی اجرا خواهند گردید.

با همه اینها، امکان انجام برخی از آزمایش‌های بررسی میزان فشار سخت‌افزار در 11T Pro وجود داشت. این دستگاه مانند بسیاری دیگر از گوشی‌های موجود در بازار، یک سیستم خنک‌کننده خروجی گرما دارد. از آن جایی که اسنپدراگون 888 یکی از قدرتمندترین چیپست‌های دنیا به شمار می‌رود، مطمئناً شما هم دوست دارید ببینید در گوشی مورد بحث ما چگونه عملکردی از خودش به جای می‌گذارد.

ابتدائاً، آزمون CPU Stress Test به مدت 1 ساعت انجام شد تا مشخص شود سیستم خنک‌کننده به CPU اجازه می‌دهد 56 درصد حداکثر عملکردش را حفظ کند. حال اگر دکمه START این آزمون را بزنید، شاهد افت سرعت و ضعف عملکرد آن خواهید شد. در ادامه نیز خودِ گوشی داغ نشد ولی تقریباً 50 درصد عملکرد پردازنده‌اش با افت همراه گردید و تا انتهای آزمون نیز این افت سرعت ادامه داشت.

در ادامه آزمایش GPU Stress Test صورت پذیرفت. در این آزمون هم 11 تی پرو توانست در بیست دقیقه ابتدایی از 81 درصد یا بیشتر پتانسیل پردازنده گرافیکی خود بهره گیرد و در ادامه با افت سرعت روبه‌رو شود. البته حتی از بعد از این مدت هم حالت هواپیما (Airplane Mode) فعال و 75 درصد ظرفیت پردازنده گرافیکی به کار گرفته شد. این رکوردها و عملکردها نه بد هستند و نه ایده‌آل.

لازم به ذکر است که در زمان انجام دادن این آزمون‌ها، اطراف لنزهای دوربین داغ می‌شود.

همیشه استفاده از بهترین چیپست دنیا به همراه صفحه نمایشی با رزولوشن 1080p بهترین کار بوده است. با همه اینها، یک اسنپدراگون 870 هم می‌توانست در اینجا عملکرد خوبی از خودش به ثبت برساند چرا که خنک‌تر بوده و حرارت کمتری دارد و می‌تواند با 100 درصد پتانسیل خودش به مدت بیشتری فعالیت داشته باشد.

به هر ترتیب، با در نظرگیری تمامی جوانب، بد نیست اشاره کنیم که تعداد محدودی از برنامه‌ها و بازی‌ها، می‌توانند از تمام ظرفیت اسنپدراگون 888 استفاده کنند. بر این اساس، شما نیز می‌توانید برخی از گیم‌های سنگین را بدون هیچ مشکلی در 11T Pro اجرا کنید و حرارت یا گرمای ناخوشایندی را نیز احساس نکنید. واقعاً یک چنین عملکردی برای شرایط واقعی و زندگی‌های روزمره کفایت خواهد کرد.

 

دوربین

11T Pro ماژول دوربین عقب سه‌گانه خود را از می 11 آی به ارث برده است ولی این ساختار را پیش‌تر در گوشی‌های قدیمی‌تر مانند ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) و یا حتی می 11 نیز دیده بودیم هرچند در گوشی دوم لنز اولترا واید رزولوشن بیشتری داشت. به هر ترتیب، 11 تی پرو لنز اصلی 108 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی و یک لنز 5 مگاپیکسلی تله مکرو دارد. ضمن اینکه یک چراغ فلاش LED هم در اطراف این سنسورها جای‌گیری کرده است.

لنز اصلی 108 مگاپیکسلی ISOCELL HM2 ساخت سامسونگ است که اندازه آن 1/1.52 اینچ و سایز هر پیکسل آن 0.7 میکرومتر می‌باشد و دریچه دیافراگم آن هم به f/1.75 می‌رسد. فیلتر این حسگر نونا بایر بوده و این یعنی 9 پیکسل به یک پیکسل تبدیل می‌گردد تا پیکسل‌های 2.1 میکرومتری تشکیل شود و به صورت پیش‌فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی باشند. سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) هم در این لنز تعبیه شده ولی خبری از سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) نیست. لازم به ذکر است که این دوربین از حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode پشتیبانی می‌کند.

لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی از نوع IMX355 ساخت سونی بوده و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد. فوکوس در این سنسور ثابت است و از حالت عکسبرداری در شب در این حسگر هم پشتیبانی می‌گردد.

در نهایت به لنز مکرو 5 مگاپیکسلی می‌رسیم که S5K5E9 بوده و ابعاد هر پیکسل آن 1.12 میکرومتر، فاصله کانونی آن 50 میلی‌متر و دریچه دیافراگم آن f/2.4 است. برای این لنز فوکوس خودکار در نظر گرفته شده و امکان عکسبرداری توسط آن در فواصل 3 تا 7 سانتی‌متری وجود دارد.

دوربین سلفی هم یک لنز 16 مگاپیکسلی OmniVision OV16A1 با ابعاد هر پیکسل 1 میکرومتر و فیلتر کواد بایر است. این سنسور دریچه دیافراگم f/2.4 دارد و فوکوس در آن ثابت می‌باشد.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین بسیار ساده و کارآمد می‌باشد هرچند در آن تغییرات جزئی به وجود آمده است. اولاً، برای تغییر حالات عکسبرداری و فیلمبرداری می‌بایست انگشت خود به سمت راست یا چپ بکشید و یا برای انتخاب مستقیم هر کدام از آنها، انگشتتان را روی حالت مدنظر قرار دهید. در صورتی که انگشت خود را به سمت بالا یا پایین بکشید، میان دوربین جلو و دوربین عقب سوئیچ نخواهید شد بنابراین برای انجام این کار فقط و فقط باید از دکمه کنار شاتر بهره ببرید.

شما می‌توانید با رفتن به تب بیشتر (More) و انتخاب دکمه ویرایش، حالات مختلف را حذف یا مرتب کنید و یا نحوه قرارگیری آنها در صفحه اصلی را تغییر دهید و یا به این گزینه از منوی تنظیمات نیز دست یابید. حالات بلا استفاده همچنان در تب More قرار خواهند داشت ولی برای اینکه به آنها زودتر دسترسی پیدا کنید، می‌توانید از پنجره کشیدنی که در کنار دکمه شاتر جای‌گیری کرده، سود ببرید.

منوی همبرگری شکل (سه خط روی هم) که در انتهایی‌ترین قسمت ممکن حضور یافته، جایی است که در آن گزینه‌های اضافه مانند حالت Super Macro و آیکون تنظیمات را خواهید دید. در کنار این منوی همبرگری شکل، دکمه‌های حالت عملکرد چراغ فلاش LED، HDR، عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI)، میانبر گوگل لنز و آپشن‌های مختلف فیلترهای زیبایی را مشاهده خواهید کرد.

تقریباً در آخرین قسمت هم دکمه زوم را می‌بینید که به دو شکل کار می‌کند. اول اینکه می‌توانید روی سه نقطه که جایگزین لنزهای اولترا واید، اصلی و زوم دیجیتالی 2 برابری (2x) هستند ضربه بزنید و یا اینکه ذره‌بین را لمس نمایید و انگشتتان را به کناره‌ها بکشید تا گزینه‌های بزرگنمایی بیشتری مانند 2 برابری (2x)، 10 برابری (10x) و اسلایدر زوم سریع را ببینید.

یک حالت عکسبرداری پیشرفته (Pro) هم تعبیه شده که از طریق آن قادر خواهید بود پارامترهای حین عکسبرداری را خودتان تغییر دهید و به هر کدام از لنزها حتی مکرو دسترسی داشته باشید. شما در این بخش 4 حالت برای تنظیم تعادل نور سفید، اسلایدر کاهش یا افزایش حرارت نور، اسلایدر فوکوس دستی (دارای گزینه تعیین سقف فوکوس که برای لنز مکرو بسیار کارآمد است)، سرعت شاتر و میزان ISO خواهید داشت. ضمن اینکه یک گزینه هیستوگرام زنده و دکمه خطوط شطرنجی نیز در دسترس قرار دارد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، چندین حالت اضافه مانند Long Exposure تعبیه شده‌اند که حالات پیش‌فرض مخصوص به خود نظیر Moving Crowd، Neon Trails، Oil Painting، Light Painting، Starry Sky و Star Trails را دارد. لازم به ذکر است که در اینجا خبری از گزینه Supermoon نیست.

Night Mode و میزان بزرگنمایی 2 برابری برای دو لنز اصلی و اولترا واید در نظر گرفته شده‌اند. حالت عکسبرداری در شب اتوماتیک یا همان Auto Night Mode هم در تنظیمات جای‌گیری کرده که به صورت پیش‌فرض روشن است و به گوشی اجازه خواهد داد که از حالت Night Mode استفاده کند یا خیر. زمانی که نیاز شد از این حالت استفاده گردد، یک پیام پاپ‌آپ نمایش داده خواهد شد که فقط مخصوص لنز اصلی خواهد بود؛ قابلیتی که در زمان Night Mode معمولی دیده نمی‌شود. شیائومی برای هیچ‌کدام از حالات عکسبرداری در شب، امکان تعیین نحوه نورپردازی را نمی‌دهد.

یک حالت فیلمبرداری دوگانه وجود دارد که صفحه نمایش را به دو بخش تقسیم می‌کند و در یک طرف تصاویر نمایش داده شده توسط دوربین سلفی و در طرف دیگر تصاویر نمایش داده شده توسط لنز اصلی را پخش می‌نماید. در نهایت، به افکت‌های سینمایی می‌رسیم که حالات مخصوص به هالیوود را دارند و اتفاقاً شیائومی نیز خیلی روی آنها مانور داده است. این افکت‌ها عبارتند از Magic Zoom، Slow Shutter، Time Freeze، Night-Time-Lapse و Parallel World. لازم به ذکر است که در مورد این حالات در مقاله نقد و بررسی تخصصی شیائومی می 11 مفصل صحبت کردیم.

در نهایت، به خاطر سه میکروفونی که در شیائومی 11T Pro حاضر هستند، شما می‌توانید گزینه زوم روی صداها در زمان فیلمبرداری را فعال کنید. با این روش، روی سوژه‌های خاص بهتر فوکوس خواهید کرد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

لنز اصلی شیائومی 11 تی پرو به صورت پیش‌فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد. کیفیت خروجی‌هایی که این دستگاه به ثبت می‌رساند، به عنوان یک گوشی بالارده و شبه پرچمدار خوب و قابل‌قبول است اما پیش‌تر تلفن‌های همراه باکیفیت‌تر و توانمندتری نیز دیده بودیم. در این عکس‌ها مقدار جزئیات زیاد، رنج دینامیک عریض، کنتراست خوب، دقت رنگ مناسب و نویز ناچیز بود.

در این میان، مشکلاتی هم هستند که چشم‌پوشی از آنها آسان نیست؛ مشکلاتی که در دیگر لنز 108 مگاپیکسلی که در گذشته در گوشی‌های شیائومی به کار رفته بود، وجود نداشتند.

برای مثال، فرآیند شفاف‌سازی تصاویر کاملاً ضد و نقیض کار می‌کند به طوری که برخی از مناطق بیش از حد شفاف شده‌اند و برخی دیگر کیفیت قابل‌قبولی دارند. مهمترین و بارزترین جایی که می‌توانید این نکته را متوجه شوید، در زمان تصویربرداری از مکان‌هایی است که پس‌زمینه پیچیده مانند چمن، ساختمان‌ها و . . . دارند چرا که این سوژه‌ها بیش از سایرین از نقطه ضعف گفته شده رنج می‌برند.

در مرحله بعد به دقت رنگ می‌رسیم زیرا رنگ‌ها سرزنده‌تر و پررنگ‌تر از چیزی که فکر می‌کردیم، به نظر می‌رسند. البته این نکته‌ای نیست که به آسانی متوجهش بشوید ولی چنان‌چه چندین تصویر 108 مگاپیکسلی پردازش نشده گرفتید، پی بردن به این قضیه آسان خواهد شد.

به هر ترتیب، خیلی خلاصه بگوییم که عکس‌های 12 مگاپیکسلی کیفیت خوب و قابل‌قبولی دارند و فرقی هم نمی‌کند که شما آنها را در نمایشگر گوشی بررسی می‌کنید یا در یک مانیتور کامپیوتر خانگی. با این وجود، انتظارمان از این گوشی بیشتر بود چرا که به خاطر فرآیند پردازش تصاویر بیش از حد، ظاهر تصاویر ظاهر مصنوعی و غیرطبیعی به خود گرفته‌اند.

شما حتی امکان بهره‌مندی از یک ترفند را دارید. اگر در حالت پیشرفته 108 مگاپیکسلی عکس بگیرید و سپس حجم آن را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید، فرآیند پردازشی که شیائومی انجام می‌دهد را عملاً غیرفعال کرده‌اید و در نتیجه قادر خواهید بود از تصاویری که تعادل نور سفیدی بیشتر، دقت رنگ بالاتر، میزان جزئیات متعددتر و به طور کلی فرآیند پردازشگر متعادل‌تری دارند، بهره ببرید.

در واقع این همان ظاهری است که تصاویر پیش‌فرض باید به خود بگیرند بنابراین امیدواریم که شیائومی با یک آپدیت سفت‌افزاری که در آینده منتشر می‌کند، این مشکل را برطرف نماید.

عکس‌های گرفته شده در حالت 108 مگاپیکسلی به معنای واقعی کلمه کشیده هستند به طوری که در آنها افکت‌های مصنوعی و غیرطبیعی به چشم می‌خورد و تقریباً به جرأت می‌توانیم بگوییم که به درد جایی یا چیزی نمی‌خورند مگر اینکه سایز آنها را کاهش داده و میزان زوم آنها را روی 1 برابری (1x) یا 2 برابری قرار دهید تا کیفیت‌شان ارتقا یابد.

حال که صحبت از زوم 2 برابری شد باید بگوییم که در منظره‌یاب یک دکمه مخصوص بزرگنمایی این سطحی وجود دارد بنابراین انتظار داشتیم همزمانی که روی سوژه زوم می‌گردد، از میزان جزئیات کاسته نشود. مطمئناً این آپشن می‌توانست جایگزین مناسبی برای لنز تله فوتو باشد و به نوعی خلأ موجود را پر کند. با این حال، متأسفانه چنین چیزی رخ نمی‌دهد. زوم دیجیتالی دو برابری زیاد هم بد نیست زیرا برخی فرآیندهای پردازشی را انجام می‌دهد تا قسمت‌های پیچیده ظاهر مناسبی به خود بگیرند ولی هر کاری هم بکنید، متوجه می‌شوید که تصاویری که در این حالت گرفته‌اید، همان عکس‌هایی هستند که ابتدا از سوژه گرفته شده و سپس از وسطشان برش خورده است.

ضمناً، گزینه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) هم در 11T Pro وجود دارد و مانند همیشه کار می‌کند. این یعنی ظاهر تصاویر را با اشباع کردن رنگ‌ها و افزایش کنتراست ارتقا می‌دهد؛ نکته‌ای که البته به سوژه‌ای که از آن تصویربرداری می‌کنید نیز ربط دارد.

در نهایت، باید اشاره کنیم که می‌توانید با لنز اصلی تصاویر پرتره بگیرید. سوژه‌های که در این عکس می‌بینید، جزئیات زیادی دارند و جداسازی آنها از پس‌زمینه هم به شکل قابل‌قبولی صورت پذیرفته است. نباید انتظار داشته باشید که خروجی کار در جاهایی مانند موهای سوژه بسیار عالی باشد. لازم به ذکر است که افکت تار شدگی پشت سر قابل‌قبول می‌باشد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز اولترا واید در روز

تصاویری که توسط لنز اولترا واید در روز به ثبت می‌رسانید، برای یک لنز معمولی زاویه گسترده فوق‌العاده‌اند. نویز به شکل قابل تحسینی در سطح پایینی قرار دارد، رنج دینامیک خوب است و گوشه‌ها نیز به خوبی پردازش شده‌اند. واقعاً از اینکه می‌بینیم شیائومی در اینجا فرآیندهای پردازش تصاویر را بیش از حد فعال نکرده خوشحالیم چرا که این کار باعث شده تا تصاویر ظاهر طبیعی به خود گرفته باشند.

البته رنگ‌ها زیاد دقیق نیستند و اشباع‌شدگی کمتری دارند و کشیده هستند. فکر می‌کنیم که رنگ‌ها می‌توانستند از فرآیندهای اشباع‌کنندگی کمی سود ببرند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز تله مکرو در روز

حضور لنزهای مکرو توانمند در تلفن‌های همراه همیشه مورد استقبال و تحسین افراد واقع شده‌اند و حالا به نظر می‌رسد که شیائومی تنها شرکتی است که چنین کاری را انجام می‌دهد. لنز 5 مگاپیکسلی مکرو به نوعی منحصربفرد است چرا که فاصله کانونی حدوداً 50 میلی‌متری و فوکوس خودکار دارد. در واقع به همین دلیل است که تصاویری که می‌گیرد از نظر میزان جزئیات غنی و شفاف هستند و رنگ‌ها و کنتراست در سطح بالایی قرار دارند.

به خاطر لنز تله مکرو 50 میلی‌متری، عمق تصاویر بسیار کم است به همین خاطر امکان دارد علی‌رغم فوکوس خودکار، خروجی کارتان تار باشد. تصویربرداری از سوژه‌های متحرک هم کار نسبتاً سختی است. حتی کوچکترین حرکت سبب می‌شود که سوژه در همان فاصله‌ای که دوربین روی آن فوکوس کرده، قرار نگیرند.

در نهایت، به دلیل اینکه مناطق بدون فوکوس را از نظر کیفی قابل‌قبول دانستیم، باید بگوییم که افکت بوکه بسیار جذاب است به طوری که شاید برخی‌ها با دیدن آن حواسشان پرت گردد.

اما حالا می‌خواهیم کمی جزئی‌نگر باشیم. واقعیت آن است که 11T Pro یکی از پرکاربردترین و توانمندترین لنزهای مکرو موجود در بازار را دارد و تصاویری که می‌گیرد، کلوزآپ‌های 5 مگاپیکسلی باجزئیات و رنگارنگی هستند. استفاده کردن از این لنز کار آسانی خواهد بود و فوکوس خودکار خیلی کمک می‌کند و اصلاً به همین دلیل بسیاری از لنزهای مکرو 2 یا 5 مگاپیکسلی که فوکوس ثابت دارند را شکست خواهد داد. بدون شک بهره‌گیری از این لنز سبب افزایش بازدید از پروفایل اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی شما خواهد شد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

درست مانند دیگر گوشی‌هایی که جدیدترین نسخه رابط کاربری MIUI را دارند، 11 تی پرو هم از گزینه Night Mode خودکار پشتیبانی می‌کند؛ ویژگی که پیش‌تر شاهد حضور آن در پرچمدار شیائومی یعنی می 11 بودیم. این آپشن به صورت خودکار فعال است و کمپانی چینی می‌خواهد همچون اپل، همواره از آن استفاده کند. در واقع کارایی این گزینه شبیه همان چیزی است که در محصولات اپل دیده بودیم. این یعنی اپلیکیشن دوربین تصمیم می‌گیرد که باید از Night Mode و نحوه نورپردازی عکسبرداری در شب استفاده نماید یا خیر. بر این اساس، هیچ حق انتخابی نخواهید داشت و حتی نخواهید توانست مدت نورپردازی را تعیین کنید.

در ابتدا، فکر می‌کردیم که تنها لنز اصلی به این حالت مجهز شده ولی برای اولین این‌چنین نشد. علی‌رغم اینکه لنز اولترا واید هیچ صحبتی در مورد پشتیبانی از Night Mode نمی‌کند ولی بدون شک از آن بهره می‌برد. تا چند دقیقه دیگر در مورد کیفیت این تصاویر صحبت خواهیم کرد.

وقتی Auto Night Mode فعال است، مدت زمان نورپردازی آن روی 2 ثانیه تنظیم خواهد شد و سرعت پردازش تصاویر آن هم از وقتی که در حالت معمولی دستی عکسبرداری می‌کنیم، بیشتر است. برای لنز اولترا واید همچنین، این زمان کمتر خواهد بود و فرآیند پردازش به سرعت انجام می‌گردد. به همین دلیل در ابتدا فکر خواهید کرد که این لنز اصلاً به این ویژگی مجهز نشده است. در سمت دیگر، Night Mode دستی، به 3 تا 4 ثانیه زمان نیاز دارد تا تصاویر را پردازش کند. با این توضیحات، مدت زمان نورپردازی در دو حالت دستی و اتوماتیک یکسان نیست.

حالا بد نیست در مورد کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور صحبت کنیم.

Auto Night Mode تقریباً در تمامی لحظات عکسبرداری فعال می‌شود. این گزینه از مدت زمان نورپردازی 2 ثانیه‌ای برای پردازش تصاویر سود می‌برد و عکس‌هایی که به ثبت می‌رساند نیز حیرت‌انگیزند. آنها از نظر روشنایی در سطح متعادلی قرار دارند، شفافیت‌شان زبانزد است، جزئیات زیادی دارند و رنگ‌هایشان ظاهر طبیعی به خود گرفته‌اند و نویز حدوداً از بین رفته است. رنج دینامیک نیز در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و قسمت‌های نورانی در بیشتر صحنه‌ها به خوبی ثبت شده‌اند و سایه‌ها هم به هیچ عنوان به شکل غیرطبیعی روشن نشده‌اند.

به طور کلی این تصاویر کیفیت خوبی دارند. برخی اوقات مثلاً هر چهار بار یک بار، ممکن است به خاطر لرزش دست، این عکس‌ها کشیده شوند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از هر سوژه دو بار تصویربرداری کنید. احتمال می‌دهیم که OIS بتواند این مشکل را تا حدودی برطرف کند.

اگر تصاویری می‌خواهید که نسبت به شرایط واقعی ظاهر نورانی‌تری دارند، باید سراغ حالت عکسبرداری در شب دستی بروید. این گزینه معمولی به 3 تا 4 ثانیه زمان نیاز دارد تا ابتدا عکس بگیرد و سپس به 2 ثانیه زمان نیازمند است تا آن را پردازش کند. بسیاری از این تصاویر به شکل قابل‌توجهی روشن‌تر هستند و از نظر مقدار جزئیات نیز وضعیت بهتری دارند. در سایه‌ها به خصوص، جزئیات بیشتری دیده خواهد شد و نویز نیز در سطح پایینی قرار خواهد گرفت.

رنگ‌ها در این حالت سرزنده‌تر و پویاتر به نظر می‌آیند. در واقع تصاویر گرفته شده با Manual Night Mode ظاهر عالی دارند. البته یکی از نقاط ضعف آنها این است که آن‌قدر مانند شرایط واقعی زیاد دقیق نیستند. با این وجود، به خاطر اینکه خیلی از افراد به دنبال این نوع افکت هستند، حضور این گزینه مطمئناً مورد استقبال کاربران زیادی واقع خواهد شد. این‌گونه جمع‌بندی کنیم که با Auto Night Mode عکس‌ها ظاهر طبیعی و با Manual Night Mode عکس‌ها ظاهر نورانی‌تری دارند.

در نهایت، بد نیست ببینیم تصاویر بدون Night Mode چه شکلی می‌شوند. ظاهر آنها قابل‌قبول است. با در نظرگیری میزان ISO بین 6000 تا 10000 یا بیشتر، جزئیات در حد معمولی به چشم می‌خورند و نویز هم قابل تحمل خواهد بود. رنگ‌ها کشیده نیستند که البته در تصاویری که فرآیند پردازشی زیادی ندارند، این اتفاق رخ می‌دهد.

قسمت‌های نورانی کشیده زیادی وجود دارد و گوشه‌ها هم ظاهر بهم‌ریخته‌ای به خود گرفته‌اند. در مجموع این عکس‌ها تاریک‌تر بوده و رنج دینامیک محدودی دارند. با این اوصاف، پیشنهاد می‌کنیم Auto Night Mode را روشن نگه دارید تا از تصویربرداری در شب لذت ببرید.

وقتی در حالت زوم 2 برابری عکسبرداری می‌کنید، به نظر می‌رسد که گزینه Auto Night Mode فعال نمی‌شود. شما می‌توانید از این حالت بزرگنمایی، در زمان فعال بودن آپشن Night Mode دستی سود ببرید. تصاویری که در این حالت به ثبت می‌رسانید، درخشان‌تر و باجزئیات هستند هرچند کشیدگی در برخی از قسمت‌ها به خاطر زوم دیجیتالی کاملاً مشهود است.

عکس‌های گرفته شده در حالت عکسبرداری در شب اتوماتیک توسط لنز اولترا واید شبیه مواردی هستند که بدون فعال کردن Night Mode می‌گیرید. ظاهر آنها قابل‌قبول و میزان جزئیات آنها راضی‌کننده است و فرآیندهای کاهش نویز نیز بعضاً جزئیات را از بین می‌برد. در این میان، رنگ‌ها شکل واقعی خود را حفظ کرده‌اند. نحوه نورپردازی هم با شرایط واقعی یکسان است تا تصاویر طبیعی به نظر بیایند.

اگر از نمای نزدیک به عکس‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که نقاط نورانی‌تر خیلی خوب به ثبت رسیده‌اند. این یعنی حتی در زمان غیرفعال بودن گزینه HDR نیز نوعی سیستم پردازشگر پیشرفته در جریان است. بر این اساس، اگرچه در نگاه اول این‌گونه برداشت می‌شود که Night Mode فعال نیست (چرا که اعلان مربوط به زمان نورپردازی و یا کندی سرعت به خاطر پردازش تصاویر احساس نمی‌شود) ولی اتفاقاتی در پشت صحنه رخ می‌دهند.

حالت عکسبرداری در شب دستی بهترین راه برای تصویربرداری با لنز اولترا واید در شرایط کم نور است. در عکس‌هایی که این حالت به ثبت می‌رساند نورپردازی به شکل کاملاً متعادلی انجام شده و میزان جزئیات آنها زیاد بوده و شفافیت‌شان قابل‌قبول است و نویز نیز از حالت اتوماتیک کمتر می‌باشند. در این بین، رنگ‌ها ظاهر چشم‌نوازی دارند هرچند نسبت به حالت اتوماتیک تفاوتی احساس نمی‌شود.

حالا بد نیست در مورد خروجی‌های لنز اولترا واید حرف بزنیم که در شب و بدون گزینه Night Mode گرفته شده‌اند. این تصاویر غالباً وحشتناک هستند زیرا بیش از حد تاریک بوده و رنج دینامیک کمی دارند و جزئیات‌شان کم و کشیده می‌باشند. البته در این عکس‌ها فرآیندهای کاهش نویز کم و بیش فعالیت داشته‌اند ولی با این حال می‌توانیم مقداری از نویزهای باقی مانده را در برخی از قسمت‌ها ببینیم.

 

کیفیت تصاویر سلفی

11T Pro یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی کواد بایر دارد که به جای اینکه مطابق انتظار تصاویر 4 مگاپیکسلی بگیرد، به طور پیش‌فرض تصاویر رزولوشن بالای 16 مگاپیکسلی می‌گیرد. این اتفاق سبب می‌شود تا عکس‌ها کشیده اما از نظر کیفی قابل‌قبول باشند. میزان شفافیت آنها مناسب، مقدار نویز آنها قابل تحمل و دقت رنگ و کنتراست آنها در حد متعادل است. به علاوه، این تصاویر در صفحه نمایش گوشی ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند.

توجه داشته باشید که اگر نور خیلی ایده‌آل نتابید، تصاویر سلفی کشیده و یا بعضاً تار خواهند شد.

برای دوربین سلفی، گزینه تصویربرداری پرتره هم در نظر گرفته شده که با استفاده از آن می‌توانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید هرچند جزئیات زیادی در آنها دیده نمی‌شود. عملکرد الگوریتم‌های جداسازی سوژه از پس‌زمینه پنجاه پنجاه است ولی در اکثر مواقع خوب خواهد بود و نمای تار پشت سوژه نیز زیباست.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

دوربین اصلی 11 تی پرو می‌تواند ویدیوهای 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و 4K با دو نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. لنز اولترا واید و مکرو هم نهایتاً فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط خواهند کرد.

توجه داشته باشید که سوئیچ شدن به هر کدام از لنزهای غیر اصلی، رزولوشن دوربین اصلی را کاهش می‌دهد و مجبور خواهید بود هر بار به صورت دستی تنظیمات مربوطه را انجام دهید.

یک سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) برای همه رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌ها به غیر از 8K و مکرو به کار گرفته شده است. استفاده کردن از این گزینه مقداری از میدان دید را محدود می‌کند و سبب کشیدگی برخی قسمت‌ها می‌گردد.

در ادامه به حالت Steady Mode لنز اصلی می‌رسیم که بیشتر روی ثابت‌سازی تکیه می‌کند تا کیفیت؛ یعنی کاری که دوربین‌های نظامی معمولاً انجام می‌دهند. ضمناً، اگر دوست دارید روی سوژه‌هایی که دارند حرف می‌زنند فوکوس کنید، گزینه اختیاری زوم صوتی را در دسترس خواهید داشت.

بیت‌ریت ویدیوهای 8K روی 128 مگابیت بر ثانیه، 4K روی 50 مگابیت بر ثانیه و 1080p روی 20 مگابیت بر ثانیه تنظیم شده‌اند و صداها نیز همیشه با بیت‌ریت 320 کیلوبیت بر ثانیه استریو ضبط می‌شوند.

اولین ویدیویی که می‌خواهیم در موردش حرف بزنیم، 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه است که توسط لنز اصلی ضبط کرده‌ایم. برای بهره‌مندی از این آپشن، محدودیت 6 دقیقه‌ای وجود دارد. کیفیت این کلیپ‌ها خوب است به طوری که رنگ‌ها، کنتراست، رنج دینامیک و ظاهر سوژه‌ها قابل‌قبول و بعضاً عالی هستند. اما میزان جزئیات بسیار کم بوده و ظاهر تصاویر کشیده خواهند بود به‌گونه‌ای که شاید فکر کنید فیلم‌های 4K هستند که فقط حجم‌شان افزایش پیدا کرده است. استفاده از گزینه فیلمبرداری 8K هیچ جای توجیهی ندارد ولی پس از مدتی می‌توانیم بگوییم که وقتی حجم آنها را کاهش می‌دهیم و با ویدیوهای 4K مقایسه می‌کنیم، به مقدار ناچیزی شفافیت بیشتری را می‌بینیم.

ویدیوهای 4K گرفته شده توسط لنز اصلی عالی هستند. میزان جزئیات در آنها زیاد و شفافیت در آنها برای تصاویر طبیعی و متعادل فوق‌العاده خواهند بود. در این کلیپ‌های 4K خبری از نویز نیست و تعادل نور سفید هم به خوبی انجام شده و رنگ‌ها دقیق و سرزنده هستند. ضمن اینکه رنج دینامیک نیز عالی است.

فیلمبرداری در حالت زوم 2 برابری با کیفیت 4K با روش ضبط و برش انجام می‌شود ولی وقتی کلیپ‌هایی که در نهایت به دست می‌آورید را در صفحه نمایش گوشی، کامپیوتر یا تلویزیون می‌بینید، از نظر کیفی قابل‌قبول هستند.

ویدیوهای ضبط شده در شرایط کم نور توسط لنز اصلی، به خاطر فعالیت فرآیندهای کاهش نویز، جزئیات کمی دارند و رنج دینامیک در آنها محدود است. به علاوه، در آنها نویز همچنان قابل مشاهده می‌باشد. تنها نکته مثبت در مورد این کلیپ‌ها رنگ‌های اشباع شده سرزنده هستند.

ویدیوهای 1080p که توسط لنز اولترا واید ضبط می‌کنید، ظاهر خیلی خوبی دارند. تصاویر در آنها شفاف و باجزئیات هستند، مقدار نویز کم می‌باشد و رنج دینامیک نیز عریض است. رنگ‌ها نسبت به آن چیزی که باید، ظاهر سرزنده‌تری دارند. در این بین، شاید اگر کنتراست بیشتر بود، بهتر می‌شد. با همه اینها، این فیلم‌های 1080p از بسیاری از فیلم‌های 1080p که تا کنون دیده‌ایم، کیفیت بهتری دارند.

 

رقبا و آلترناتیوها

شیائومی 11 تی پرو (چه با پیشوند Mi و چه بدون پیشوند Mi) همچنان عضوی از سری می 11 است و به نوعی یک همزاد برای می 11 یا می 11 آی به شمار می‌آید. این دستگاه نشان داده که نمونه آپدیت شده دو گوشی دیگر است چرا که صفحه نمایش بروز شده و پشتیبانی‌کننده از Dolby Vision و باتری باظرفیت 5000 میلی‌آمپری دارد که از تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی پشتیبانی می‌کند. البته این دستگاه برای دارندگان Mi 11 زیاد مناسب نخواهد بود بلکه بیشتر به درد کسانی می‌خورد که گوشی‌های قدیمی‌تر شیائومی دارند و یا می‌خواهند یک تلفن همراه بالارده در اختیار داشته باشند.

امکانات این دستگاه جزو امکانات بالارده تلفن‌های همراه هستند که از آن جمله می‌توانیم به شیوه طراحی شیشه‌ای و دو قسمتی با فریم آلومینیومی، صفحه نمایش OLED با پشتیبانی از کیفیت تصاویر Dolby Vision و نرخ بازسازی 120 هرتزی، بهترین تراشه دنیا یعنی اسنپدراگون 888، اسپیکرهای استریو Harman Kardon، دوربین عقب سه‌گانه و توانمند و باتری باظرفیت با تکنولوژی شارژ سریع فوق‌العاده اشاره کنیم.

با همه اینها، به خاطر کامل نبودن امکاناتش، این دستگاه به اندازه گوشی‌های پرچمدار قیمت نخورده است. در این موبایل خبری از دوربین مخصوص زوم یا سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر نیست و خودِ دستگاه هم در برابر آب مقاوم نخواهد بود و فقط در برابر قطرات آب مقاومت خواهد داشت. ضمن اینکه سیستم خنک‌کننده پردازنده هم قدرتمند نیست.

آخرین عضو یک خط تولید لقب گرفتن همیشه خبر خوبی نیست. سری گوشی‌های شیائومی 12 تا چند ماه دیگر معرفی خواهند شد و چند وقت بعد هم تراشه جدید اسنپدراگون به بازار می‌آید. در همین حال، اکثر پرچمداران با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند بنابراین نمی‌دانیم 11T Pro چگونه می‌خواهد با قیمت 649 یورویی با رقبایش به رقابت بپردازد.

حالا اما، بد نیست به بعضی از آلترناتیوهای او نگاهی بیندازیم.

چاره‌ای نداریم جز اینکه شیائومی می 11 آی را اولین آلترناتیو 11T Pro بدانیم. این دو دستگاه از بسیاری از جهات مانند صفحه نمایش(بدون پشتیبانی از Dolby Vision)، تراشه و دوربین به هم شبیه هستند. البته Mi 11i سرعت شارژ 33 واتی دارد ولی با توجه به قیمتی که برایش تعیین شده، می‌توانیم بگوییم که انتخاب هوشمندانه‌تر همین تلفن همراه است.

ریلمی جی تی مستر اکسپلورر (Realme GT Master Explorer) که به زودی وارد بازارهای جهانی می‌شود و گفته شده قیمتی حدوداً 500 یورویی دارد، از نماینده شیائومی در این مقاله ارزان‌تر خواهد بود. این دستگاه به خاطر بهره‌مندی از تراشه اسنپدراگون 780 عملکرد به مراتب بهتری از خودش به ثبت خواهد رساند. ضمن اینکه نمایشگر آن 6.5 اینچی Super AMOLED با پشتیبانی از نرخ بازسازی 120 هرتزی و کیفیت تصاویر HDR10+ است و سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش دارد. این محصول ریلمی به خاطر سود بردن از لنز اصلی 50 مگاپیکسلی و مجهز بودن به سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر درخشان ظاهر می‌شود و لنز اولترا واید آن هم 16 مگاپیکسلی می‌باشد و سرعت شارژش هم به 65 وات می‌رسد که فراتر از نیاز خواهد بود. البته این موبایل ضد قطرات آب نیست ولی به خاطر دوربین توانمندتر و قیمت کمتر، پیشنهاد می‌کنیم این نماینده Realme را نیز در نظر داشته باشید.

در این میان، چنان‌چه می‌خواهید با صرف کمترین هزینه سریع‌ترین گوشی را خریداری کنید، ریلمی جی تی (Realme GT) همان دستگاهی است که باید بخرید. این دستگاه با قیمت 430 یورویی حتی ارزان‌تر نیز می‌باشد و امکاناتی مانند صفحه نمایش OLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، دوربین عقب سه‌گانه و تکنولوژی شارژ سریع 65 واتی دارد.

ایسوس ذن‌فون 8 (Asus Zenfone 8) هم با قیمتی بین 600 تا 650 یورو یکی از بهترین تلفن‌های همراه این بازه قیمتی است. این موبایل کاملاً ضد آب بوده و صفحه نمایش کامپکت OLED با پشتیبانی از نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد و از حضور تراشه قدرتمند اسنپدراگون 888 و دوربین عقب دوگانه با سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر و سیستم زوم و بزرگنمایی 2 برابری بهره می‌برد. این موبایل همچنین، یکی از بهترین دوربین‌های سلفی دنیا را دارد به طوری که لنز 12 مگاپیکسلی آن به فوکوس خودکار مجهز شده و قادرست ویدیوهای 4K بگیرد. این محصول ایسوس یک پرچمدار کامپکت و کوچک است ولی از نظر عملکردی ضعف‌های خاص خودش را هم دارد. بر این اساس، قیمتش نیز کمتر خواهد بود.

در نهایت به گلکسی اس 21 5G (Galaxy S21 5G) می‌رسیم که با قیمت 730 یورویی کمی گران‌تر است و صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X با نرخ بازسازی 120 هرتزی و پردازنده پرچمدار اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100 دارد. ساختار دوربین عقب این دستگاه هم بهتر از دوربین محصول شیائومی است به طوری که لنز اصلی آن 12 مگاپیکسلی با سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر، لنز تله فوتو آن 64 مگاپیکسلی با سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر و لنز اولترا واید آن 12 مگاپیکسلی می‌باشد. همین امکانات برای دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی که فوکوس خودکار و قابلیت فیلمبرداری 4K دارد نیز در نظر گرفته شده‌اند. گلکسی اس 21 5G شاید سرعت شارژ کمتری داشته باشد و صفحه نمایشش از کیفیت تصاویر Dolby Vision پشتیبانی نکند ولی بدنه آن تأییدیه IP68 دریافت کرده تا در برابر آب کاملاً مقاوم باشد.

اما پیش از اینکه مقاله خود را جمع‌بندی کنیم، بد نیست شیائومی 11 تی را نیز مدنظر قرار دهید. این دستگاه 150 یورو ارزان‌تر از 11 تی پرو است و دو تفاوت عمده هم در آن به چشم می‌خورد. چیپست آن به جای اسنپدراگون 888، دیمنسیتی 1200 است و سرعت شارژ آن هم به جای 120 وات، نهایتاً 67 وات خواهد بود. تا کنون گوشی‌هایی که از چیپست دیمنسیتی 1200 سود برده‌اند را دیده‌ایم و باید اعتراف کنیم که این قطعه بسیار توانمند است به‌گونه‌ای یارای رقابت با اسنپدراگون 888 را دارد. در مورد سرعت شارژ هم بگوییم که توان 67 واتی نیز کافی خواهد بود. در واقع 11T به خاطر قیمت کمتر و مشخصات فنی مشابهی که دارد، بیشتر مورد نظر قرار خواهد گرفت.

 

نظر نهایی

در مجموع شما هم 11 تی پرو را دوست خواهید داشت چرا که از همه نظر کامل است و یکی از بهترین صفحه نمایش‌های OLED و قدرتمندترین و سریع‌ترین چیپست‌های اندرویدی یعنی اسنپدراگون 888 را دارد. این دستگاه به خاطر سیستم صوتی و اسپیکرهای فوق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند شما را تحت تأثیر خود قرار دهد و اگرچه عملکرد دوربینش هم بهترین عملکردی نیست که تا کنون دیده‌ایم اما می‌توانیم روی کیفیت تصاویر و ویدیوهایی که به ثبت رسیده‌اند تکیه کنیم.

مهمترین امکانات این تلفن همراه عبارتند از صفحه نمایش بزرگ OLED با پشتیبانی از کیفیت تصاویر Dolby Vision، عملکرد پرچمدار مانند و سرعت شارژ 120 واتی برای باتری 5000 میلی‌آمپری.

نکته‌ای که اشاره به آن خالی از لطف نخواهد بود این است که 11T Pro نسبت به گوشی‌های پیشین سری می 11 تفاوت زیادی ندارد. برای مثال، Mi 11 اورجینال نمایشگر QHD و سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر برای لنز اصلی 108 مگاپیکسلی داشت. در ادامه نیز شباهت آن‌چنانی میان می 11 آی و 11 تی پرو نمی‌بینیم هرچند گوشی اول کمی ارزان‌تر است.

اصلاً منصفانه نیست که بخواهیم 11T Pro را نسبت به قیمت اولیه آن قضاوت کنیم چرا که سایر رقبای او تا کنون حداقل با یک مرحله افت قیمت روبه‌رو شده‌اند. در سمت دیگر هم خرید این موبایل با قیمت تقریبی 650 یورویی کار منصفانه‌ای نخواهد بود چرا که با این پول می‌توانید تلفن‌های همراه به مراتب باکیفیت‌تری خریداری نمایید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم کمی منتظر بمانید تا شیائومی 11 تی پرو تخفیف بخورد یا چند ماه از زمان معرفی آن بگذرد چرا که هر چه که باشد، ارزش خرید دارد. در این بین، اگر نمی‌خواهید بیش از این منتظر بمانید، می‌توانید یکی از رقبا و آلترناتیوها را خریداری کنید.

 

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا و شیوه طراحی جذاب و ضد قطرات آب
  • صفحه نمایش OLED و باکیفیت با پشتیبانی از وضوح تصویر Dolby Vision، HDR10+ و نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • سرعت شارژ بسیار زیاد
  • مجهز به چیپست پرچمدار و عملکرد فوق سریع و قابلیت اتصال به شبکه 5G
  • کیفیت قابل‌قبول تصاویر گرفته شده در شب و روز
  • کیفیت عالی ویدیوهای ضبط شده توسط همه دوربین‌ها
  • عملکرد فوق‌العاده رابط کاربری MIUI و امکان دریافت سه سال آپدیت سیستم عاملی

 

نقاط ضعف

  • اگر تأییدیه ضد آب و خاک IP68 وجود داشت، بهتر می‌بود
  • دوام باتری معمولی
  • عملکرد کند گوشی در زمان انجام آزمایش‌های سنگین
  • نبود سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) و نداشتن لنز تله فوتو و سیستم مخصوص زوم و بزرگنمایی
  • سیستم پردازشگر تصاویر گرفته شده در روز باید بهبود یابد
  • دوربین سلفی می‌توانست باکیفیت‌تر باشد

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی Xiaomi Mi 11T/11T Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *