نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

مدت زیادی از آخرین دستگاه معرفی شده از خط تولید می نوت (Mi Note) شیائومی می‌گذرد. از گوشی می نوت 3 (Mi Note 3) تقریباً دو سال پیش معرفی شد و پس آن شاهد رونمایی از اعضای جدید این خانواده نبودیم بنابراین می‌توان گفت که سری می نوت شیائومی با وقفه‌ای نسبتاً طولانی روبه‌رو بوده است. حالا همه چیز فرق کرده زیرا مدل می نوت 10 (Mi Note 10) معرفی شده و به نظر می‌رسد با پنج دوربین و لنز اصلی 108 مگاپیکسلی که در قاب پشتی خود آورده، با توپ پر گام به میدان رقابت با سایر رقبا گذاشته است.

مطمئناً لنز 108 مگاپیکسلی مهم‌ترین نقطه قوت شیائومی می نوت 10 به شمار می‌رود اما این سنسور تنها نیست زیرا دو حسگر تله فوتو با قابلیت زوم 2 و 5 برابری هم آن را همراهی می‌کنند. به علاوه، یک لنز 20 مگاپیکسلی اولترا واید و یک لنز 2 مگاپیکسلی مکرو نیز حضور دارند. همه این سنسورها به سیستم زوم هیبریدی مجهز هستند و حالات تصویربرداری گوناگونی نیز با آنها عرضه شده است.

به غیر از دوربین، صفحه نمایش این دستگاه هم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت به طوری که کمپانی سازنده پس از معرفی گوشی شیائومی می 9 حالا شیوه طراحی محصول جدیدش را تغییر داده و از یک پنل سه بعدی برآمده و 6.47 اینچی با رزولوشن 1080p بهره برده است. برآمدگی جلوی این گوشی تقریباً تا کناره‌های آن کشیده می‌شود تا شاهد یکی از متقارن‌ترین طراحی‌هایی باشیم که تا به امروز در یک موبایل دیده‌ایم.

چیپ‌ست اسنپدراگون 730G که اتفاقاً با اجرای بازی‌ها هم رابطه خوبی دارد وظیفه پردازش انواع و اقسام برنامه‌ها را بر عهده خواهد داشت. البته این تراشه سریع‌ترین محصول کووالکوم نیست ولی به خاطر اینکه به تازگی معرفی شده می‌تواند با قدرت خود هماهنگی زیادی با نمایشگر 1080p داشته باشد و اکثر نرم‌افزارها و بازی‌ها را با کیفیت و سرعت زیادی اجرا کند.

باتری هم یکی دیگر از نقاط قوت شیائومی می نوت 10 به شمار می‌رود زیرا ظرفیت آن به 5260 میلی‌آمپر بر ساعت می‌رسد و با توجه به وجود شارژر سریع 30 واتی، در مدت بسیار کمی می‌توانیم این منبع نیرو را شارژ کنیم. مطمئناً با چنین قطعه قدرتمندی، انتظار می‌رود این گوشی رکورد دوام باتری را بشکند.

در نهایت نسخه 11 رابط کاربری MIUI با همکاری اندروید 9 تجربه فوق‌العاده‌ای را از کار کردن با محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا به ارمغان خواهد آورد. به این نکته هم اشاره کنیم که این مدل، اولین محصول شیائومی می‌باشد که تازه‌ترین ورژن پوسته نرم‌افزاری این شرکت را به صورت پیش‌فرض با خود آورده است.

بدون شک شیائومی می نوت 10 با مدل شیائومی می سی‌سی 9 (Mi CC9) که مخصوص چین تولید شده، شباهت زیادی دارد و این دو دستگاه تنها از نظر رم و حافظه داخلی با هم متفاوت هستند به طوری که نمونه دارای رم 8 و حافظه داخلی 256 گیگابایتی گوشی که داریم در موردش صحبت می‌کنیم، تولید نشده است.

هر دوی این دستگاه‌ها از وجود جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سنسور IR و حتی رادیو FM هم بهره می‌برند.

قطعاً نقاط ضعفی در بین مشخصات فنی شیائومی می نوت 10 می‌بینیم که مهم‌ترین آنها عدم دریافت تأییدیه ضد آب و خاک IP68، نبود محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD، نبود شارژر بیسیم و حتی اسپیکرهای استریو هستند اما اگر کیفیت بالای دوربین این گوشی را در نظر بگیریم، به راحتی می‌توانیم از کنار آپشن‌هایی که گفتیم، عبور کنیم.

با چنین امکانات فوق‌العاده‌ای در دوربین عقب، این گوشی باید بتواند تصاویر بسیار باکیفیتی بگیرد اما آیا واقعاً همین‌گونه است؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا این سؤال پاسخ داده شود.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه گوشی مورد بحث ما بسیار شکیل است و محتویات درون آن هم دقیقاً همان مواردی هستند که انتظار می‌رود. بنابراین با خرید شیائومی می نوت 10 علاوه بر خودِ دستگاه، می‌توانید از شارژر سریع، کابل USB-C و قاب مشکی سیلیکونی هم استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

این کمپانی چینی جدیدترین محصولش را با یک شارژر سریع 30 واتی به فروش می‌رساند تا دیگر نیازی نباشد مانند سایر شرکت‌ها، در بازار به دنبال شارژر مناسب بگردید. از طرفی، با استفاده از سایر شارژرهای متفرقه و با توجه به وجود باتری 5260 میلی‌آمپر بر ساعت، طول خواهد کشید تا منبع نیروی این دستگاه به صورت تمام و کمال پر شود.

طراحی

با مشاهده شیائومی می نوت 10، شیوه طراحی دوگانه با پوشش شیشه‌ای را خواهید دید. در واقع این شرکت هر چه‌قدر که می‌توانسته، این پنل را به صورت گرد، برآمده، باریک و بدون حاشیه تولید کرده تا نشان دهد در ساخت این موبایل از هیچ فاکتوری برای زیباسازی آن دریغ نکرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

 

همان‌طور که می‌بینید، ظاهر این گوشی شباهت زیادی به بسیاری دیگر از دستگاه‌ها دارد ولی یک تفاوت کلی در آن به چشم می‌خورد که تقارن نامیده می‌شود. در قاب پشتی و جلویی شیائومی می نوت 10 یک پوشش گوریلا گلس 5 به کار رفته و فریم اطراف آن از جنس آلومینیوم بوده و کناره‌های آن نیز تا جایی که میسر بوده حذف شده است. البته این پوشش شیشه‌ای باعث می‌شود تا خاصیت لغزندگی دستگاه افزایش یابد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

نمایشگر 6.47 اینچی و پنل AMOLED را خودِ شیائومی سه بعدی می‌داند زیرا علاوه بر ظاهری برآمده، گوشه‌های آن نیز گرد هستند و یک ناچ قطره‌ای در بالا هم محل قرارگیری دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی می‌باشد.

معمولاً به خاطر لغزندگی زیاد، پنل‌های برآمده طرفداران زیادی ندارند ولی اگر این افراد گوشی شیائومی می نوت 10 را در دست بگیرند، مطمئناً نظرشان تغییر خواهد کرد و چنان‌چه باز هم این مشکل پابرجا بود، می‌توان آن را با استفاده از قاب موجود در جعبه برطرف نمود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

درست در بالای صفحه نمایش OLED، یک بریدگی کوچک برای اسپیکر حضور یافته بنابراین حتی پی بردن به این قطعه هم کار سختی می‌باشد زیرا ظاهر جلویی را تماماً نمایشگر 6.7 اینچی و فریم آلومینیومی پوشانده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

شیائومی می‌گوید که در این محصول خود نوع جدیدی از سنسورهای اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش را به کار برده چرا که هم سرعت بیشتری دارد و هم دقیق‌تر از نمونه موجود در مدل می 9 تی است. شناساندن اثر انگشت به این حسگر کمی طول می‌کشد ولی در کل این کار ارزشش را دارد زیرا خیلی کم پیش می‌آید که اثر انگشت را درست تشخیص ندهد و اگر هم این اتفاق رخ داد، احتمالاً به خاطر آلودگی‌ها و لکه‌های موجود روی آن می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

قاب پشتی با برآمدگی نسبتاً زیاد دوربین عقب که محل قرارگیری لنزهای تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری، تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری و 108 مگاپیکسلی اصلی است، شباهت زیادی به مدل می 9 دارد. در خارج از این ماژول سه تایی، لنزهای اولترا واید 20 مگاپیکسلی و مکرو 2 مگاپیکسلی به چشم می‌خورند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

در کنار این حسگرها نیز شاهد حضور دو فلاش LED هستیم که یکی از آنها از شیشه شفاف‌تر بهره می‌برد و درخشان‌تر است و دیگری کدرتر بوده و نور را با شدت کمتری پخش می‌کند تا در مواقعی که می‌خواهید از فواصل دور تصاویر پرتره بگیرید، به کار برود.

می‌توان با این موضوع که دو چراغ فلاش LED به کار رفته‌اند کنار آمد اما دلیل اینکه چرا لنز مکرو 2 مگاپیکسلی حضور دارد، کمی مبهم است زیرا خودِ لنز اصلی به سیستم فوکوس خودکار تجهیز شده و می‌تواند از نماهای نزدیک هم عکسبرداری کند بنابراین حدس می‌زنیم که استفاده از لنز مکرو بیشتر جنبه‌ای ظاهری داشته تا کمپانی چینی بتواند مشتریان را مجاب به خرید شیائومی می نوت 10 کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

علی‌رغم اینکه گفتیم لغزندگی پوشش شیشه‌ای در عقب و جلو زیاد است ولی فریم فلزی جبران مافات کرده و اگرچه سایز گوشی را نسبتاً بزرگ نشان می‌دهد اما همین چارچوب باعث خواهد شد تا محصول شرکت آسیای شرقی حتی بدون قاب محافظ هم بسیار خوش‌دست شود. با توضیحات ارائه شده، خیالتان باید از بابت استحکام این موبایل راحت باشد.

همه دکمه‌ها اعم از کاهش و افزایش صدا، پاور و محل قرار دادن سیمکارت، در سمت راست جای‌گیری کرده‌اند. در بالا نیز سنسور IR حضور یافته و در پایین نیز پورت USB-C، اسپیکر و جک هدفون 3.5 میلی‌متری به چشم می‌خورند.

متأسفانه در پنل پایینی گوشی که شیوه طراحی متقارن آن را فوق‌العاده می‌دانستیم، چند نقطه ضعف وجود دارد. برای مثال، درگاه USB-C یا جک هدفون در مرکز قرار نگرفته‌اند و حتی در امتداد بریدگی اسپیکر نیز نیستند بنابراین اگر به جزئیات خیلی حساس هستید، ممکن است از این قسمت شیائومی می نوت 10 ناامید شوید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

حضور باتری 5260 میلی‌آمپری در این گوشی، باعث شده تا ضخامت و وزن آن افزایش یابد. این دستگاه با ابعاد 9.7*74.2*157.8 میلی‌متری و وزن 208 گرمی (2 میلی‌متر ضخیم‌تر و 25 گرم سنگین‌تر از شیائومی می 9 و 1 میلی‌متر ضخیم‌تر و 12 گرم سنگین‌تر از شیائومی می 9 پرو) از معدود موبایل‌های بازار به شمار می‌رود که ضخامتش تقریباً به 1 سانتی‌متر می‌رسد.

با خرید شیائومی می نوت 10 و در دست گرفتن آن مطمئناً متوجه سنگینی آن خواهید شد اما به هیچ وجه نباید این گوشی را حجیم بدانیم چرا که برعکس، بسیار جذاب و زیباست. پوشش شیشه‌ای و برآمده موجود در این دستگاه جزو زیباترین‌های بازار به حساب می‌آید و به خاطر فریم آلومینیومی به کار رفته که باعث کاهش لغزندگی آن شده، مطمئناً باید کمپانی چینی را ستود. با این اوصاف، این گوشی یکی از بهترین دستگاه‌های دنیا از نظر طراحی است.

صفحه نمایش

همانگونه که پیش از این هم گفتیم، این موبایل یک نمایشگر 6.47 اینچی AMOLED با گوشه‌هایی گرد و یک ناچ قطره‌ای برای دوربین سلفی دارد. رزولوشن آن 1080 پیکسل می‌باشد تا از این نظر ترند بازار را دنبال کرده باشد. ضمن اینکه در هر اینچ هم 399 پیکسل به کار رفته است.

شیائومی برای محافظت از روی صفحه نمایش این محصول خود از یک پوشش برآمده گوریلا گلس 5 بهره برده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

این پنل AMOLED از گزینه HDR 10 و صفحه نمایش همیشه روشن پشتیبانی می‌کند. به علاوه، به خاطر استاندارد بودن آپشن فیلتر آبی رنگ، این دستگاه توانسته تأییدیه TUV را دریافت نماید.

صفحه نمایش 6.47 اینچی می‌تواند تصاویر را با نهایت روشنایی 430 نیت پخش کند تا از این جهت بسیار درخشان باشد و شیائومی هم به وعده خودش عمل کرده باشد. ضمناً، این عدد در شرایطی که نور زیادی می‌تابد یا گزینه Auto روشن شده به 600 نیت می‌رسد تا باز هم کمپانی چینی رو سفید گردد.

در تنظیمات مربوطه، سه گزینه برای پخش رنگ‌ها وجود دارد که هر کدام از آنها مناسب شرایط مختلفی هستند. برای مثال، آپشن Auto به راحتی از شیوه پخش رنگ DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و تفاوت رنگی در آن به 3.7 می‌رسد. تنها در همین حالت است که می‌توان شیوه اشباع‌شدگی رنگ‌ها یعنی (Warm، Cool و Default) را تغییر داد. لازم به ذکر است که نمره به دست آمده نیز مربوط به حالت پیش‌فرض (Default) می‌باشد. انتخاب گزینه گرم (Warm) حتی باعث افزایش دقت رنگ‌ها می‌شود و امتیاز را به 1.9 می‌رساند و هاله آبی رنگ را هم تا حدودی از بین می‌برد.

حالت استاندارد (Standard) رنگ‌ها را با شیوه sRGB پخش کرده و نمره 1.3 را دریافت می‌کند. این یعنی آپشن مذکور هم آیتم بسیار مناسبی است.

در نهایت، گزینه آخر اشباع شده (Saturated) نامیده می‌شود که کیفیت رنگ‌ها را کاهش خواهد داد و از دقت آنها خواهد کاست.

دوام باتری

باتری به کار رفته در این محصول شیائومی 5260 میلی‌آمپر بر ساعت ظرفیت دارد و این یعنی منبع نیروی آن در مقایسه با نمونه موجود در شیائومی می 9 پرو (4000 میلی‌آمپری) و شیائومی می 9 (3300 میلی‌آمپری) به ترتیب 30 و 60 درصد قوی‌تر شده است. باتری این دستگاه را می‌توان با شارژر سریع 30 واتی که از فناوری USB Power Delivery بهره می‌برد، پر کرد. گفتنی است که خوش‌بختانه این شارژر همراه با این گوشی به فروش می‌رسد.

با این شارژر و در مدت زمان 30 دقیقه، انرژی باتری از 0 به 57 درصد می‌رسد و در مجموع 65 دقیقه طول خواهد کشید تا کل منبع نیرو پر شود. در واقع اینها اطلاعات رسمی است که خودِ شیائومی ارائه می‌دهد.

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده و هنگام تماشای فیلم و برقراری تماس صوتی، این گوشی توانست امتیاز بسیار عالی 95 ساعت را کسب کند. در سمت دیگر و بر خلاف انتظار، وبگردی با این گوشی انرژی بیشتری را مصرف و حالت استندبای نیز سریع‌تر ظرفیت باتری را خالی کرد. شاید بتوانیم بگوییم که رابط کاربری MIUI مسئول افزایش اتلاف انرژی هنگام وبگردی یا حالت استندبای می‌باشد به همین دلیل امیدواریم که شیائومی با یک بروزرسانی نرم‌افزاری این مشکل جزئی را حل کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

اسپیکر

در پایین یک اسپیکر وجود دارد و اتفاقاً می‌تواند صداها را با شفافیت زیادی پخش کند و شنیده شدن صداها به صورت بیس و تون زیاد هم گواه این ادعای ماست.

کیفیت صدا

با نصب یک اسپیکر اکسترنال، کیفیت صدای شنیده شده از شیائومی می نوت 10 فوق‌العاده بود تا این دستگاه باز هم بتواند از این نظر در صدر قرار گیرد.

حتی با گذاشتن یک جفت هدفون و بر خلاف بسیاری دیگر از گوشی‌ها، صداهای پخش شده از این دستگاه با افت مواجه نشدند هرچند مقداری تحریف و نویز به گوش می‌رسید که البته طبیعی می‌باشد ولی در مجموع نمی‌توانیم از این نظر به این موبایل ایراد وارد کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

سیستم عامل و رابط کاربری

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، مدل می نوت 10 اولین گوشی شیائومی نام دارد که جدیدترین نسخه پوسته نرم‌افزاری این شرکت یعنی MIUI 11 را با خود آورده است. این رابط کاربری مبتنی بر اندروید 9 پای بوده و ظاهری ساده‌تر دارد و در آن گزینه‌هایی نظیر صفحه نمایش همیشه روشن، حالت تیره گسترده‌تر، اعلانات هوشمندتر و ویرایشگر اسناد به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

با توجه به پشتیبانی از گزینه صفحه نمایش همیشه روشن، امکان زمان‌بندی این آپشن وجود دارد و یا می‌توان آن را کلاً خاموش یا روشن کرد. MIUI 11 تم‌های متنوعی برای این گزینه آورده که فرصت شخصی‌سازی آنها فراهم شده است. ضمن اینکه نمایشگر همیشه روشن یا AOD از قابلیتی بهره می‌برد که هنگام دریافت اعلانات جدید، کناره‌های پنل AMOLED را روشن می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

در صورت خرید شیائومی می نوت 10، شما می‌توانید قفل صفحه نمایش را با سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در زیر آن باز کنید. سرعت شناسایی اثر انگشت بسیار زیاد بوده و دقت آن فوق‌العاده است و در مجموع عملکرد کمپانی چینی در این بخش راضی‌کننده می‌باشد.

در کنار گزینه نامبرده، فناوری تشخیص چهره هم وجود دارد که اتفاقاً بلافاصله پس از برداشتن گوشی از روی زمین، می‌تواند صورت صاحب دستگاه را بشناسد. به این نکته توجه داشته باشید که این گزینه ممکن است در همه کشورها فعال نباشد و در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت هم امنیت کمتری هم دارد.

خوش‌بختانه این تلفن همراه از حالت تیره یا Dark Mode هم پشتیبانی می‌کند تا با تبدیل پس‌زمینه‌های روشن نرم‌افزارهای مختلف به تیره و با توجه به وجود پنل AMOLED، در مصرف باتری آن صرفه‌جویی شود. حالا این قابلیت در یازدهمین نسخه MIUI بهبود یافته و اپلیکیشن‌های بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند و حتی آیکون‌ها و رنگ آنها نیز برای نمایی جذاب‌تر، بازطراحی شده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

یک ویژگی جالب اینکه صداهای اعلانات یا هشدار با توجه به تایم روز پخش می‌شوند. این قابلیت باعث خواهد شد تا اصواتی که کاربران در طول روز می‌شنوند، متفاوت بوده و کمتر آزاردهنده باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

هیچ منوی کشویی برای مشاهده فهرست‌وار نرم‌افزارها وجود ندارد بنابراین هر برنامه‌ای که نصب می‌شود بلافاصله به هوم اسکرین اضافه خواهد شد هرچند قرار دادن آنها در پوشه‌های مختلف امکان‌پذیر است. آن دسته از افرادی هم که به این ویژگی علاقه ندارند، می‌توانند یک لانچر دانلود و نصب کنند.

در هوم اسکرین پیش‌فرض این گوشی، ویجت آب و هوا در گوشه بالا سمت راست و در کنار ویجت ساعت قرار گرفته است. در سمت چپ هم شاهد حضور بخش دسترسی سریع به کارت‌ها هستیم که در آن برنامه‌های اجرا شده اخیر، گام‌شمار، یادداشت‌ها، تقویم و رویدادها، موارد دلخواه و . . . دیده می‌شوند. ضمناً شما می‌توانید مشخص کنید که چه چیزی در این بخش پخش شود و یا به طور کلی آن را غیرفعال نمایید.

در MIUI 11 تمام سعی شیائومی بر این بوده تا ظاهر رابط کاربری‌اش را ساده‌تر کند و این موضوع در بخش تنظیمات به بهترین شکل ممکن خودش را نشان می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

قسمت سوئیچ کننده میان اپلیکیشن‌ها تغییر چندانی نکرده به طوری که برنامه‌های در حال اجرا در دو ستون قرار می‌گیرند که ضربه زدن و نگه داشتن انگشت روی آنها حالت تقسیم صفحه نمایش را اجرا خواهد کرد و یا کشیدن به سمت چپ یا راست هم آنها را خواهد بست.

در این دستگاه می‌توان تم‌های مختلف نیز اعمال کرد ولی بهره‌مندی از این گزینه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کشوری که در آن زندگی می‌کنید، از آن پشتیبانی نماید.

در این رابط کاربری یک نرم‌افزار برای بررسی وضعیت ایمنی دستگاه به نام Security نصب شده که گوشی را از وجود بدافزارها پاک خواهد کرد و لیست سیاه برنامه‌ها را نیز مدیریت، مصرف اینترنت داده بسته‌ای را محدود و مقداری از فضای رم را آزاد می‌کند. این اپلیکیشن همچنین، گزینه مدیریت نرم‌افزارهای نصب شده را در اختیارتان می‌گذارد و شیوه مصرف باتری توسط برخی برنامه‌ها را در نظر می‌گیرد.

MIUI چندین نرم‌افزار هم برای اجرای فایل‌های صوتی، ویدیویی، پخش تصاویر یا رادیو دارد که به ترتیب Music، Videos، Gallery و FM radio نامیده می‌شوند. ضمناً، در کشورهای واجد شرایط، امکان خرید اشتراک در بعضی از این اپلیکیشن‌ها وجود دارد.

در این پوسته نرم‌افزاری محصولات شیائومی، یک نرم‌افزار برای باز کردن انواع و اقسام اسناد نصب شده که تقریباً از تمامی فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند و تجربه فوق‌العاده‌ای را از خودش در ذهن شما به وجود می‌آورد.

یک اپلیکیشن دیگر به نام Notes (مخصوص یادداشت برداری) هم مشاهده می‌شود که با برنامه Tasks همگام‌سازی شده است.

در MIUI 11 نرم‌افزار Health هم نصب شده که برای بررسی فعالیت‌های ورزشی کارایی دارد و این‌بار از یک گزینه دوچرخه‌سواری مخصوص بانوان پشتیبانی می‌کند.

در برخی از کشورها، اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده توسط شیائومی تبلیغاتی پخش خواهند کرد تا به نوعی قیمت پایین محصولات این کمپانی چینی توجیه شده و از راه تبلیغات درآمد کسب شود. برای مثال، آگهی‌های تبلیغاتی این برنامه‌ها هنگام اسکن نرم‌افزارهای تازه نصب شده توسط Security پخش خواهند شد.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

در شیائومی می نوت 10 چیپ‌ست اسنپدراگون 730G به کار رفته که قدرتمندترین پردازنده میان‌رده تولید شده توسط کووالکوم به شمار می‌رود. از نظر سخت‌افزاری، این تراشه به نمونه پیشین خود شباهت زیادی دارد. در این قطعه، دو هسته Kryo 470 Gold با نهایت سرعت 2.2 گیگاهرتزی و شش هسته Kryo 470 Silver با نهایت سرعت 1.8 گیگابایتی حضور یافته‌اند. به این نکته هم اشاره کنیم که چیپ‌ست مذکور با فرآیند 8 نانومتری LPP تولید شده بنابراین قدرت و سرعت زیادی دارد.

پردازنده گرافیکی این تراشه، اسنپدراگون Adreno 618 DSP نام دارد و سرعت آن به 550 مگاهرتز می‌رسد.

شیائومی تا کنون این گوشی را تنها در یک نمونه با رم 6 گیگابایتی تولید کرده ولی چنان‌چه می‌خواهید دستگاهی داشته باشید که 8 گیگابایت رم دارد، می‌توانید سراغ مدل می نوت 10 پرو بروید که اتفاقاً حافظه داخلی آن هم دو برابر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

 

علی‌رغم اینکه در پردازنده این تلفن تنها دو هسته وجود دارد ولی قدرت این هسته‌ها به اندازه‌ای است که می‌توانند به راحتی با سایر دستگاه‌ها رقابت کنند. عملکرد این چیپ‌ست در بخش آزمایش تک هسته‌ای فوق‌العاده بوده و تنها ضعیف‌تر از پرچمدارانی همچون اسنپدراگون 855 و اگزینوس 9820 ظاهر شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

در آزمایش چند هسته‌ای هم اسنپدراگون 730G بی‌نظیر بود و باز هم یک رده پایین‌تر از نمونه‌های پرچمدار قرار گرفت.

پردازنده گرافیکی Adreno 618 فراتر از انتظار عمل کرد و توانست محتواهای 1080p را با بیشترین سرعت اجرا کند و تنها از Adreno 640 که در اسنپدراگون 855 حضور دارد، شکست خورد. ضمن اینکه Adreno 618 از پردازنده گرافیکی موجود در اسنپدراگون 730 به کار رفته در شیائومی می 9 تی هم سریع‌تر می‌باشد.

در آزمایش AnTuTu نیز نتایج مشابهی به دست آمد به طوری که شیائومی می نوت 10 بهترین گوشی میان‌رده لقب گرفت و تنها در یک رده پایین‌تر از دستگاه‌های پرچمدار ایستاد.

این موبایل توانایی اجرای تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را دارد و با سرعت زیاد و بدون هیچ کندی تمامی برنامه‌ها را پخش می‌کند. به علاوه، در صورت انجام دادن فعالیت‌های سنگین نیز داغ نخواهد کرد و دمای خود را حفظ می‌نماید.

تنها یک نقطه‌ضعف در اینجا وجود دارد و آن هم به قیمت مربوط می‌شود. شیائومی برای این محصولش هزینه‌ای را تعیین کرده که بعضاً با برخی دستگاه‌های پرچمدار برابری می‌کند. البته این اقدام تا حدودی توجیه شدنی است ولی امکان دارد هر کسی حاضر نشود برای خرید آن آستین بالا بزند.

دوربین

مدل می نوت 10 اولین محصول شیائومی نامیده می‌شود که پنج لنز در قاب پشتی آن به کار رفته و علی‌رغم تمام ویژگی‌های جذاب و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، باعث به وجود چند ابهام هم می‌شود. برای مثال، چرا لنز تله فوتو 5 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 5 برابری، تصاویری می‌گیرد که رزولوشن آنها به 8 مگاپیکسل می‌رسد  و اینکه چگونه می‌توان یک سیستم زوم این‌چنینی را بدون پریسکوپ در قاب یک گوشی قرار داد؟

به هر حال، لنز اصلی این گوشی 108 مگاپیکسلی بوده و توسط سامسونگ تولید شده است. این سنسور با ابعاد 1 تا 1.33 اینچی بزرگ‌ترین حسگر بازار به شمار می‌رود.

در این لنز تکنولوژی Quad Bayer وجود دارد که ابعاد هر پیکسل آن به 0.8 میکرومتر می‌رسد به همین دلیل در اکثر اوقات عکس‌های می‌گیرد که رزولوشن بسیار بالایی به میزان 27 مگاپیکسل دارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

این سنسور با یک لنز 7 عنصری همراه شده که دریچه دیافراگم f/1.7 دارد و به سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی هم تجهیز شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که در جلوی این سنسور، لنز 8 عنصری حضور یافته تا دریچه دیافراگم را به f/1.69 برساند و زاویه 82 درجه‌ای یا به عبارتی 25 میلی‌متری فاصله کانونی را پوشش دهد.

در ادامه به اولین لنز تله فوتو می‌رسیم که 12 مگاپیکسل قدرت دارد و ابعاد آن 1.4 میکرومتر بوده و از فناوری فوکوس خودکار دو پیکسلی برای زوم کردن بهره می‌برد. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که هنوز دریچه دیافراگم f/2.0 آن استفاده نشده است. لازم به ذکر است که در گلکسی نوت 10 یک لنز 12 مگاپیکسلی 1.0 میکرومتری با دریچه دیافراگم f/2.1 به کار می‌رود. بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که قابلیت زوم 2 برابری این سنسور ثابت‌سازی نشده است.

لنز دیگر که اتفاقاً آن هم تله فوتو می‌باشد، 5 مگاپیکسلی بوده و دریچه دیافراگم آن f/2.0 است. تنها ماژول دارای قابلیت زوم 5 برابری و پریسکوپی تا کنون در گوشی‌های هوآوی پی 30 پرو یا اوپو رنو 10 ایکس زوم حضور دارد با این تفاوت که در دستگاه اول لنز 8 مگاپیکسلی و دریچه دیافراگم f/3.4 و در دستگاه دوم لنز 13 مگاپیکسلی و دریچه دیافراگم f/3.0 می‌باشد حال آن‌که سنسور موجود در دستگاه ساخت شیائومی پریسکوپی نیست ولی عکس‌هایی می‌گیرد که در کمال تعجب 8 مگاپیکسل حجم دارند.

مشابه این قضیه عجیب و غریب در وان‌پلاس 7 تی پرو اتفاق افتاده است چرا که آن دستگاه هم یک لنز مخصوص زوم 8 مگاپیکسلی و 3 برابری دارد در حالی که خودِ سنسور 13 مگاپیکسلی بوده و می‌تواند تا 2.2 برابر زوم کند. در نهایت یک برش از وسط تصویر، شیوه‌ای است که وان‌پلاس تصاویری با بزرگ‌نمایی سه برابری را در اختیار افراد قرار می‌دهد. در شیائومی می نوت 10 هم تقریباً همین قضایا روی می‌دهند چرا که به جای حضور سنسور 5 مگاپیکسلی، یک لنز 8 مگاپیکسلی استفاده شده که به اندازه 3.7 برابر یا بیشتر زوم می‌کند و سپس الگوریتم‌های موجود از وسط تصویر قسمتی را برش می‌دهند تا در نهایت عکسی در اختیار کاربران قرار گیرد که روی آن به میزان 5 برابر بزرگ‌نمایی شده است. اما اینکه چرا این تصاویر به اندازه 8 مگاپیکسل رزولوشن دارند، سؤالی است که فقط خودِ شیائومی پاسخش را می‌داند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

از آن جایی که در سال 2019 هیچ ماژول چند لنزی بدون سنسور اولترا واید کامل نیست (البته به غیر از گوگل پیکسل 4)، بنابراین می نوت 10 هم مجهز به چنین حسگری شده است. این لنز 20 مگاپیکسلی می‌تواند زاویه 117 درجه‌ای یا به عبارتی 13 میلی‌متری فاصله کانونی را پوشش دهد و با دریچه دیافراگم f/2.2 تصاویر فوق‌العاده‌ای بگیرد. ضمن اینکه این سنسور بر خلاف سایر نمونه‌ها، به سیستم فوکوس خودکار هم تجهیز شده و این یعنی توانایی عکسبرداری و فیلمبرداری از نماهای بسیار نزدیک را هم دارد.

کوچک‌ترین لنز به کار رفته در شیائومی می نوت 10، مکرو 2 مگاپیکسلی می‌باشد که می‌تواند در فاصله‌های 2 تا 10 سانتی‌متری زوم کند و عکس‌های کلوزآپ یا نمای نزدیک بسیار باکیفیتی بگیرد.

گویا دو سنسور در این دستگاه به کار رفته‌اند که می‌توانند تصاویر کلوزآپ بگیرند که علاوه بر لنز 2 مگاپیکسلی مکرو، باید حسگر 20 مگاپیکسلی اولترا واید را هم قادر به انجام این کار بدانیم. کمپانی چینی می‌گوید که لنز کوچک‌تر برای عکسبرداری کاربردی‌تر است و لنز بزرگ‌تر برای فیلمبرداری کارآمد خواهد بود. در شرایطی که می‌خواهید روی فواصل کمتر از 2 سانتی‌متر زوم کنید نیز گوشی از هر دو لنز موجود بهره می‌برد تا عکس بگیرد. یادآور می‌شویم که می نوت 10 اولین گوشی دنیا به شمار می‌رود که می‌تواند روی فاصله‌های کمتر از 2 سانتی‌متر فوکوس کند.

در میان برخی از لنزها، چند سنسور لیزر برای فوکوس خودکار وجود دارند.

در کنار ماژول پنج عددی دوربین عقب، چهار فلاش LED هم به چشم می‌خورد که دو عدد از آنها به صورت معمولی نورپردازی را انجام می‌دهند و دو عدد دیگر نور ضعیف‌تری را منتشر می‌کنند.

سیستم زوم هیبریدی هم می‌تواند تا 10 برابر بزرگ‌نمایی کند که این اتفاق با همکاری همه لنزها صورت می‌پذیرد بنابراین لنز 108 مگاپیکسلی 2، تله فوتو 12 مگاپیکسلی 2 تا 3.7 و تله فوتو 5 مگاپیکسلی 3.7 برابر و بیشتر زوم خواهند کرد. این سیستم بزرگ‌نمایی از لنز 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد تا چند عکس به ثبت برساند و بهترین آنها که بیشترین کیفیت دارد را ذخیره کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

در قاب جلویی یک سنسور 32 مگاپیکسلی Quad Bayer حضور یافته و تصاویری می‌گیرد که حجم متعارفی دارند. شیائومی رسماً اعلام کرده که این سنسور دریچه دیافراگم f/2.0 دارد ولی صحبتی در مورد فاصله‌ای که پوشش می‌دهد، به میان نیاورده است.

نرم‌افزار دوربین

اپلیکیشن دوربین در مدل می نوت 10 رابط کاربری ساده‌ای دارد زیرا برای تغییر حالات عکسبرداری و فیلمبرداری فقط کافی است انگشتان خود را به سمت راست یا چپ بکشید و یا روی گزینه‌هایی که می‌بینید، ضربه بزنید. کشیدن انگشتان از سمت بالا به پایین باعث سوئیچ شدن میان دوربین‌ها نخواهد شد و برای انجام این کار فقط باید از دکمه تعبیه شده در کنار شاتر بهره ببرید.

تقریباً در بالای شاتر، دکمه‌های مربوط به انتخاب هر لنز مشاهده می‌شود که با لمس 1x، 2x، 5x و 0.6x به ترتیب امکان استفاده از سنسورهای اصلی، تله فوتو اول، تله فوتو دوم و اولترا واید وجود خواهد داشت بنابراین خبری از حسگر مکرو نیست. البته به جای اینکه انگشت خود را روی این گزینه‌ها نگه دارید، می‌توانید هر مورد را که می‌خواهید لمس کنید تا مستقیماً عکسبرداری را با آن انجام دهید. گفتنی است که شیوه اول برای جابه‌جا شدن میان این حالات بهتر است زیرا روش دوم زمان‌بر بوده و با توجه به تعدد لنزها وقت زیادی را تلف خواهد کرد.

در قسمتی دیگر از منظره‌یاب، دکمه خاموش و روشن کردن فلاش وجود دارد که به خاطر حضور چهار چراغ LED، طبیعتاً آپشن‌های آن هم متنوع هستند. در کنار آن گزینه مربوط به HDR، عکسبرداری با هوش مصنوعی و سایر افکت های زیبایی و . . . مشاهده می‌شوند. در منوی همبرگری شکل (سه خط روی هم) چند آپشن دیگر به چشم می‌خورند که از آن جمله می‌توانیم به میانبر دسترسی سریع به تنظیمات اشاره کنیم. چیزی که در اینجا وجود ندارد، گزینه تنظیم رزولوشن خروجی مربوط به هر لنز می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

شیائومی یک حالت کاربردی به نام Pro را در نرم‌افزار دوربین قرار داده که با انتخاب آن فرصت تغییر پارامترهای عکسبرداری فراهم خواهد شد. با برگزیدن این آپشن، شما می‌توانید میزان تعادل نور سفید، نورپردازی، فوکوس، سرعت شاتر و ISO را تغییر دهید. بهترین قسمت این آپشن آن است که می‌توان تنظیمات مربوط به هر لنز را عوض کرد. در کنار این گزینه‌ها نیز دکمه‌های افزایش فوکوس و انتخاب حالت عکسبرداری جای‌گیری کرده‌اند.

کیفیت تصویر

تصاویر گرفته شده در روز

لنز اصلی دوربین عقب شیائومی می نوت 10 تصاویر بسیار باکیفیتی می‌گیرد و همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، رزولوشن هر کدام از آنها به 27 مگاپیکسل می‌رسد. حال چنان‌چه گزینه HDR خودکار را روشن کنید، عکس‌هایی خواهید گرفت که در آنها نویزی دیده نمی‌شود و دقت رنگ‌ها و رنج دینامیک هم بالاست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

اگر با رزولوشن 108 مگاپیکسلی تصویربرداری کنید، عکس‌ها نویزدار خواهند شد ولی جزئیات کاملاً به ثبت می‌رسند. البته با شفاف‌تر کردن این تصاویر به صورت دستی، امکان افزایش کیفیت وجود دارد ولی این کار ممکن است باعث از بین رفتن جزئیات شود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از این گزینه استفاده نکنید. این نکته را نیز یادآور شویم که به کارگیری گزینه عکسبرداری با کیفیت 108 مگاپیکسلی، گوشی را وادار خواهد ساخت تا زمان زیادی را صرف ذخیره نمودن عکس‌ها کند و چه‌بسا برخی اوقات اپلیکیشن مربوطه هنگ کرده و یک‌دفعه خارج شود پس بار دیگر تکرار می‌کنیم که از همان کیفیت 27 مگاپیکسلی استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

از آن جایی که باید نکات زیادی در مورد لنزهای تله فوتو بگوییم، بهتر است ابتدا سراغ لنز اولترا واید برویم. تصاویری که این سنسور می‌گیرد تنها در مقایسه با خروجی‌های لنز اصلی کیفیت پایین‌تری دارند و نسبت به سایر لنزهای موجود در دیگر گوشی‌ها، عملکرد این حسگر کاملاً قابل قبول است. نقشی که اپلیکیشن دوربین می‌گذارد هم در این‌جا اهمیت پیدا می‌کند و باعث نخواهد شد تا بخشی از منظره را پوشش دهد. از همه مهم‌تر، توانایی دوربین برای فوکوس خودکار می‌باشد تا این لنز بتواند بر خلاف سایر رقبا توانایی‌های بیشتری داشته باشد و روی اشیاء نزدیک‌تر تمرکز کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

در حالات مختلف مربوط به زوم، آپشن بزرگ‌نمایی 2 برابری تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد که حتی در شرایطی که همه چیز (نورپردازی و . . . ) مهیاست هم وجود نویز در آنها کاملاً مشهود است. موضوعی که معمولاً در گوشی‌های چند لنزی خیلی کم اتفاق می‌افتد این است که با مقایسه کیفیت رنگ‌ها در این لنز و لنز اصلی، نمی‌توانیم تفاوت خاصی پیدا کنیم. به علاوه، رنج دینامیک این تصاویر هم قابل قبول می‌باشد.

شاید برخی‌ها با خود بگویند که اگر وسط تصاویر گرفته شده با لنز دارای قابلیت زوم 2 برابری را برش دهند، می‌توانند عکس‌هایی در اختیار داشته باشند که دوربین تله فوتو کوچک‌تر می‌گیرد ولی باید به این اشخاص بگوییم انجام چنین کاری امکان‌پذیر نیست. حالا چنان‌چه همین آزمایش را با عکس‌های گرفته توسط لنز اصلی انجام دهید نیز بار دیگر به همان نتیجه پیشین می‌رسید. در واقع حضور یک سنسور با قابلیت زوم 2 برابری، انتخاب درست و آگاهانه‌ای از سوی شیائومی بوده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

در مرحله بعدی به لنز تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری می‌رسیم که تصاویری می‌گیرد که 8 مگاپیکسل رزولوشن دارند. شفافیت این عکس‌ها بسیار بالاست به همین خاطر باید مقدار نویز به وجود آمده را نیز فراموش کنیم. ضمناً، دقت رنگ قابل قبول هم واقعاً جای تحسین دارد.

در اینجا بد نیست سراغ دیگر گوشی که لنز تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری دارد برویم. هوآوی پی 30 پرو و شیائومی می نوت 10 تصاویری می‌گیرند که جزئیات را به یک اندازه نشان می‌دهند. نکته‌ای باید به آن اشاره کنیم، قیمت دو دستگاه مذکور است به طوری که گوشی اول کمی گران‌تر می‌باشد ولی کیفیت دوربین آن تفاوت چندانی با موبایل دومی ندارد.

تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور و شب

عکس‌های به ثبت رسیده در شرایط کم نور توسط لنز اصلی 108 مگاپیکسلی کیفیت خوبی دارند زیرا شفافیت و دقت رنگ در آنها بالا بوده و جزئیات را به اندازه کافی نشان می‌دهند. شاید اگر در برخی مکان‌ها نور با شدت بیشتری می‌تابید، رنج دینامیک افزایش می‌یافت و کیفیت تصاویر بیشتر می‌شد ولی باز هم نباید نسبت به این موضوع حساس باشیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

با انتخاب گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Mode، کیفیت تصاویر تفاوت چندانی نخواهد کرد و اگرچه برخی قسمت‌های نورانی‌تر بهتر به ثبت می‌رسند ولی باعث خواهد شد تا شفافیت و مقدار قابل‌توجهی از جزئیات از بین بروند. باید اعتراف کنیم که حالت عکسبرداری در شب موجود در شیائومی می نوت 10 یکی از محافظه‌کارترین آپشن‌هایی به شمار می‌رود که تا کنون در یک گوشی هوشمند به کار رفته است چرا که بیشتر شبیه گزینه HDR رفتار می‌کند. یک نکته عجیب که در اینجا دیده می‌شود آن است که با وجود اینکه 2 ثانیه طول می‌کشد تا با این حالت عکس گرفته شود، ذخیره‌سازی آن حدوداً 10 ثانیه به طول می‌انجامد بنابراین به خاطر همین موضوع هم که شده، پیشنهاد می‌کنیم از همان حالت معمولی Photo بهره ببرید.

بر خلاف دیگر گوشی‌های موجود در بازار که حق انتخاب برای استفاده از لنز مدنظر در شرایط کم نور را نمی‌دهند، شما می‌توانید در می نوت 10 حتی از لنز دارای قابلیت زوم 2 برابری نیز برای عکسبرداری در شب‌ها استفاده کنید.

تصاویری که این حسگر می‌گیرد بسیار شفاف بوده و جزئیات در آنها کاملاً به چشم می‌آیند و تنها مشکل اساسی آنها وجود نویز است. به نظر می‌رسد افزایش شفافیت این عکس‌ها باعث می‌شود تا نویز بیشتر خودش را نشان دهد. البته چنان‌چه با این سنسور عکس گرفتید و می‌خواستید آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، می‌توانید از میان فیلترهای ارائه شده، موردی را برگزینید که نور سفید را به تعادل می‌رساند و نویز را کاهش می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

این‌بار اگر با همین لنز گزینه عکسبرداری در شب را روشن کنید، سنسور اصلی کار خودش را آغاز می‌کند و با رزولوشن 27 مگاپیکسلی عکس خواهد گرفت و برای بزرگ‌نمایی به میزان مناسب هم فقط کافی است آپشن زوم را لمس نمایید. چنان‌چه در حالت زوم 1 برابری بودید، مدتی طول می‌کشد تا عکس ذخیره گردد هرچند در نهایت نمونه‌های اصلی را در اختیارتان قرار داده و کنتراست را نیز افزایش خواهد داد. در یک آزمایش، حجم تصاویر 27 مگاپیکسلی با زوم 2 برابری به 12 مگاپیکسل کاهش یافت و اگرچه در نهایت کمی بر میزان جزئیات افزوده شد ولی در مجموع انجام این کار پیشنهاد نمی‌شود.

زمانی که در شرایط کم نور به اندازه 5 برابر زوم می‌کنید، اتفاقات جالبی رقم می‌خورد و علی‌رغم اینکه تصاویری که به ثبت می‌رسند چندان باکیفیت نیستند و نورپردازی به شکل ضعیفی رخ می‌دهد اما می‌توان سوژه‌هایی که در این تصاویر حضور داشتند را تشخیص داد.

باید یادآور شویم که اگرچه لنز اصلی می‌تواند عکس‌های باکیفیتی بگیرد ولی قابلیت فوکوس خودکار همیشه خوب کار نمی‌کند. البته در مواقعی که رنگ‌ها حالت کشیدگی به خود گرفته بودند، امکان دارد روشن کردن فوکوس خودکار کمی باعث افزایش کیفیت نتایج نهایی شود.

لنز اولترا واید در شب حرفی برای گفتن ندارد و در زمینه نورپردازی و فوکوس خودکار هم کار خودش را به شکل مناسبی انجام نمی‌دهد. البته چنان‌چه نور کافی در منطقه وجود داشته باشد و وقت کافی را نیز به آن بدهید، می‌تواند تصاویر خوبی بگیرد.

لازم به ذکر است که برای لنز تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری، حالت عکسبرداری در شب فعال نشده است.

تصاویر کلوزآپ

به خاطر اینکه یک لنز مکرو وجود دارد، شما می‌توانید با خرید شیائومی می نوت 10 تصاویر کلوزآپ یا نمای نزدیک به ثبت برسانید. با توجه به قدرت 2 مگاپیکسلی، نباید انتظار داشته باشید که کیفیت عکس‌ها بالا باشد ولی در مجموع و در مقایسه با سنسورهای موجود در دیگر گوشی‌ها عملکرد این حسگر بد نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

تصاویر پرتره

تصاویر پرتره در این محصول کمپانی چینی توسط لنز دارای قابلیت زوم 2 برابری به ثبت می‌رسند بنابراین جداسازی سوژه از پس‌زمینه فوق‌العاده انجام می‌شود و پس‌زمینه تار به وجود آمده طبیعی به نظر می‌رسد که البته برای انجام این کار باید دریچه دیافراگم را از f/3.5 پیش‌فرض تغییر دهید و روی f/1.8 تنظیم کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

به این نکته هم اشاره کنیم که شما می‌توانید از این گزینه برای تصویربرداری پرتره از اشیا نیز بهره ببرید.

سنسورهای بزرگ با عدسی‌های درخشان معمولاً توانایی تار کردن پس‌زمینه را دارند زیرا عمق بیشتری از نمای پشت را به ثبت می‌رسانند. حالا و از آن جایی که شیائومی می نوت 10 بزرگ‌ترین سنسور در گوشی‌های هوشمند را دارد و یک لنز دیگر با دریچه دیافراگم f/1.7 آن را همراهی می‌نماید، به راحتی می‌تواند برتری خود را به دیگر رقبا دیکته کند هرچند کسانی که به این ویژگی علاقه‌مند نیستند نیز می‌توانند از کنارش عبور کنند. در مجموع، حالت عکسبرداری پرتره این دستگاه تصاویر خوبی می‌گیرد و به خاطر اینکه هم از انسان‌ها و هم از اشیا توانایی تصویربرداری دارد، یکی از بهترین موارد بازار به شمار می‌رود.

تصاویر سلفی

عکس‌های سلفی گرفته شده توسط شیائومی می نوت 10 رنج دینامیک بالایی دارند و دقت رنگ در آنها بالاست. البته اگر از نمای نزدیک به آنها نگاه کنید، بعید است که متوجه کیفیت 32 مگاپیکسلی شوید هرچند انتظار می‌رفت چنین اتفاقی هم رخ دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

زمانی که با حالت پرتره در این محصول شیائومی عکسبرداری می‌کنید، فرآیند HDR دیگر انجام نمی‌شود زیرا یک دوربین در آنِ واحد تنها می‌تواند یک کار را صورت دهد ولی به طور کلی جداسازی سوژه از پس‌زمینه و تار کردن قسمت پشتی کاربران با توجه به دریچه دیافراگم f/1.8 به بهترین شکل ممکن انجام شده و تصاویر باکیفیتی به ثبت می‌رسد.

ضبط ویدیو

دستگاه مورد بحث ما می‌تواند ویدیوهای 4K با 30 فریم بر ثانیه بگیرد و گزینه‌های کیفیت 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه نیز فراهم شده است. در ابتدا به نظر می‌رسد که با همه پنج لنز می‌توان با تمامی کیفیت ها فیلمبرداری کرد زیرا دکمه مربوطه وجود دارد اما انجام این کار امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه نمی‌توان به غیر از سایر گزینه‌های بزرگ‌نمایی، آپشن دیگری را به کار برد.

لنزهای اصلی و اولترا واید می‌توانند با تمامی کیفیت‌ها فیلم ذخیره کنند. ضمناً، لنز تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری هم قادر است از گزینه 1080p با 60 فریم بر ثانیه بهره ببرد و فرآیند زوم دیجیتالی 5 برابری خود را به لنز تله فوتو با توانایی زوم 2 برابری محول می‌کند.

از آن جایی که فیلم‌های مکرو توسط لنز اولترا واید ضبط می‌شوند، امکان فیلمبرداری با تمامی کیفیت‌ها فراهم است.

یک سیستم چهار محوری ثابت‌سازی اپتیکال برای لنز اصلی وجود دارد و سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی هم برای تمامی لنزها و هنگام به ثبت رساندن 30 فریم بر هر ثانیه فعال می‌باشد. البته تنها جایی که نمی‌توانید از آن استفاده کنید، زمانی است که می‌خواهید فیلم‌های مکرو بگیرید.

لازم به ذکر است که ضبط ویدیوهای اسلوموشن با لنزهای اصلی و اولترا واید و با کیفیت 720p با 960 فریم بر ثانیه وجود دارد.

ضمن اینکه بیت‌ریت کیفیت 4K بین 40 تا 42 مگابیت بر ثانیه و بیت‌ریت صدا هم 96 کیلوبیت بر ثانیه است.

فیلم‌های دارای کیفیت 4K که توسط لنزهای اصلی و اولترا واید به ثبت می‌رسند، کنتراست فوق‌العاده‌ای دارند، رنگ‌ها دقیق و رنج دینامیک نیز در آنها بالاست. البته از بین رفتن جزئیات در این دستگاه کمی بیش از حد انتظار می‌باشد بنابراین برخی از محصولات شیائومی از این مورد بهتر کار می‌کنند.

ویدیوهای 4K با لنز تله فوتو 2X رنج دینامیک ندارند و کنتراست آنها هم زیاد است. جزئیات تقریباً از بین رفته‌اند ولی ممکن با مقایسه این کلیپ‌ها با خروجی لنز اصلی، متوجه شوید که جزئیات به ثبت رسیده توسط این حسگر بیشتر هستند.

فیلم‌های 4K که به میزان 5 برابر در آنها به صورت دیجیتالی زوم شده، تقریباً شبیه مواردی هستند که دوربین دارای قابلیت زوم 2 برابری ضبط می‌کند بنابراین کیفیت چندان بالایی ندارند زیرا بسیار تار بوده و هر چه اشکال که می‌تواند در این ویدیوها وجود داشته باشد را با خود آورده‌اند.

حالا بد نیست در مورد ویدیوهای 1080p صحبت کنیم. این کلیپ‌ها که توسط دوربین اصلی و اولترا واید ذخیره می‌شوند و در هر ثانیه آنها 30 فریم وجود دارد، تقریباً بی‌عیب و نقص هستند و جزئیات، کنتراست، دقت رنگ‌ها و رنج دینامیک در آنها فوق‌العاده است.

کلیپ‌های 1080p ضبط شده با لنز تله فوتو 2X شفاف هستند و جزئیات در آنها به اندازه کافی به ثبت رسیده است اما از نظر رنج دینامیک نمی‌توان در موردشان صحبت کرد.

در مرحله بعد به ویدیوهای زوم شده 5 برابری می‌رسیم که کیفیت بسیار پایینی دارند.

فیلمبرداری با کیفیت 1080p با 60 فریم بر ثانیه را تنها دو لنز اصلی و اولترا واید می‌توانند انجام دهند. در اینجا به خاطر بیت‌ریت یکسان با ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه، جزئیات کمتری از بین می‌روند. کلیپ‌هایی هم که توسط لنز اصلی به ثبت می‌رساند، بیش از حد شفاف شده‌اند تا جزئیات بیشتر دیده شوند. در لنز اولترا واید هم قضیه چندان فرقی نمی‌کند.

برای ضبط ویدیوهای اسلوموشن هم می‌توانید از لنزهای اصلی یا اولترا واید بهره ببرید.

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، سیستم ثابت‌سازی اپتیکال همیشه و در لنز اصلی وجود دارد. به علاوه، امکان فعالسازی سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی برای ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه نیز فراهم شده اما در لنز اولترا واید و با کاهش زاویه دید، ثابت‌سازی به شکل قابل‌قبولی صورت می‌پذیرد.

شیائومی می نوت 10 حالتی به نام vlog برای فیلمبرداری دارد که به شما اجازه می‌دهد کلیپ‌های کوتاه ذخیره و با اضافه کردن افکت‌های مختلف، آنها را به یک‌دیگر وصل کنید. آپشن‌های مختلفی برای این افکت‌ها وجود دارد که با اسامی مختلف از هم تفکیک شده‌اند هرچند نمی‌توان از روی این سیستم نام‌گذاری تشخیص داد که هر کدام چه کاری انجام می‌دهد.

جمع‌بندی

باید به این موضوع اشاره کنیم که شیائومی می نوت 10 از چند نظر یک گوشی منحصربفرد است. اولاً، دوربین پنج‌گانه و به خصوص لنز اصلی آن تصاویر 27 مگاپیکسلی فوق‌العاده‌ای در شب و روز می‌گیرد. سایر سنسورها هم عملکرد قابل‌قبولی دارند تا باعث شوند یکی از بهترین ماژول‌های دوربین در یک تلفن همراه حضور داشته باشد.

دوماً، از نظر طراحی باید به این دستگاه امتیاز بالایی بدهیم چرا که ظاهر آن بسیار متقارن بوده و واقعاً هیچ چیزی از سایر موبایل‌های پرچمدار کم ندارد. گوشه‌های گرد آن هم به هیچ وجه مزاحم کار ما نمی‌شوند و بر عکس، به خوش‌دستی گوشی می‌افزایند و چارچوب فلزی استاندارد نیز به آنها کمک می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

در نهایت باید به پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 730G اشاره کنیم که شاید بهترین چیپ‌ست بازار باشد ولی در بین تراشه‌های میان‌رده برترین مورد به شمار می‌رود که با هماهنگی یک نمایشگر 1080p و AMOLED، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش به ثبت می‌رساند.

تنها دو مشکل در مورد این دستگاه وجود دارد و آنها هم به قابلیت زوم 5 برابری دوربین و دوام باتری کمتر از انتظار مربوط می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، واقعاً عجیب است که چرا یک سنسور 5 مگاپیکسلی تصاویر 8 مگاپیکسلی می‌گیرد. در مورد دوام باتری نیز بگوییم که امیدواریم با یک بروزرسانی نرم‌افزاری، رابط کاربری MIUI 11 بهبود یابد و انرژی کمتری مصرف کند.

رقبا و آلترناتیوها

اولین آلترناتیو مناسب برای این گوشی، مدل شیائومی می نوت 10 پرو می‌باشد که فقط از نظر رم، حافظه داخلی و دوربین به میزان ناچیزی برتری دارد. برای مثال، رم آن به جای 6، 8 و حافظه داخلی‌اش هم به جای 128، 256 گیگابایت است و دوربین آن نیز به جای 7 قطعه، 8 قطعه دارد. البته این تفاوت‌ها در زمان عکسبرداری اصلاً به چشم نمی‌آیند.

آپشن دیگر شیائومی می 9 تی پرو نام دارد که با نمایشگر AMOLED و دارای ناچ و پردازنده‌ای سریع‌تر یعنی اسنپدراگون 855 انتخاب خوبی به شمار می‌آید اما در آن خبری از لنز مکرو و تله فوتو 5X نیست ولی کیفیت تصاویری که می‌گیرد فوق‌العاده است.

آلترناتیو بعدی هم وان‌پلاس 7 تی پرو می‌باشد که اگرچه قیمت بیشتری دارد ولی به خاطر نرخ بازسازی 90 هرتزی و صفحه نمایش AMOLED انتخاب هیجان‌انگیزی خواهد بود و هرچند در آن لنز مکرو به کار نرفته اما حسگر تله فوتو 3X هم تقریباً همان کارهایی که انتظار داریم را انجام می‌دهد.

گوشی Realme X2 Pro نیز گزینه بدی نیست و با صفحه نمایش 6.5 اینچی AMOLED و نرخ بازسازی 90 هرتزی از چیپ‌ست اسنپدراگون 855 پلاس بهره می‌برد و امکان شارژ باتری آن با یک شارژر سریع 50 واتی وجود دارد. ضمن اینکه لنز اصلی آن 64 مگاپیکسلی می‌باشد و لنزهای 13 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق نیز آن را همراهی می‌کنند.

از میان محصولات سامسونگ هم می‌توانیم به گلکسی اس 10 اشاره کنیم که روزبه‌روز قیمتش در حال پایین آمدن است و اگر کمی بیشتر صبر کنید، می‌توانید آن را با قیمت شیائومی می نوت 10 بخرید. در مجموع، ما هم پرچمدار سابق سامسونگ را پیشنهاد می‌کنیم زیرا پردازنده‌ای قوی‌تر و دوربین سه‌گانه فوق‌العاده‌ای دارد.

نظر نهایی

اگر به عکسبرداری با گوشی اهمیت می‌دهید، بهتر است همان اول سراغ شیائومی می نوت 10 بروید. حتی امکان دارد در آینده و با انتشار چند بروزرسانی نرم‌افزاری دوربین این محصول بهبود یابد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi Note 10

به طور کلی باید بگوییم که این دستگاه بهترین موبایل بازار نیست اما با شیوه طراحی جذاب، سخت‌افزار قدرتمند و دوربینی فوق‌العاده بدون شک گوشی خواهد بود که سایر رقبا را به چالش خواهد کشید.

نقاط قوت

  • نمایشگر AMOLED باکیفیت
  • شیوه پخش رنگ DCI-P3 دقیق
  • دوام باتری عالی و پشتیبانی از شارژ سریع
  • پردازنده گیمینگ و قدرتمند اسنپدراگون 730G
  • دوربین پنج‌گانه و فوق‌العاده
  • کیفیت عالی تصاویر در روز
  • وجود رابط کاربری MIUI 11 به عنوان جدیدترین نسخه
  • جک هدفون 3.5 میلی‌متری، رادیو FM و سنسور IR

نقاط ضعف

  • عدم دریافت تأییدیه مقاومت در برابر آب و خاک
  • استفاده از پردازنده اسنپدراگون 855 پلاس بهتر می‌بود
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور توسط لنزهای اولترا واید و زوم‌کننده
  • کیفیت معمولی ویدیوهای ضبط شده با تمامی لنزها
  • عکسبرداری با لنز 5 مگاپیکسلی ولی ذخیره تصاویری با حجم 8 مگاپیکسل
  • عدم بهره‌مندی از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض

خرید لوازم جانبی گوشی Mi Note 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *