نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

گوشی‌های خط تولید رد می (Redmi) در سالیان اخیر جزو پرفروش‌ترین‌های بازار بوده‌اند ولی با فشرده‌تر شدن رقابت میان کمپانی‌ها به خصوص در این بخش، شیائومی هم باید نوآوری‌هایی داشته باشد تا بتواند همچنان خود را برند محبوب و پرطرفداری نشان دهد. حالا مدل رد می نوت 8 پرو (Redmi Note 8 Pro) تلاشی از سوی کمپانی چینی به شمار می‌رود تا با قیمت مقرون به صرفه و ویژگی‌های فوق‌العاده خود بار دیگر معادلات بازار را تغییر دهد.

این دستگاه با بهره‌مندی از چیپ‌ست جدید هلیو G90T به همراه باتری 4500 میلی‌آمپری و پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع و دوربین عقب چهارگانه می‌تواند سایر رقبای میان‌رده خود را به چالش بکشد. در نگاه اول، عملکرد این گوشی تفاوتی با عملکرد پرچمداران سال‌های گذشته ندارد و علاوه بر آن، وجود چهار لنز در قاب پشتی، این حقیقت را بیشتر جلوه می‌دهد.

از طرفی، شیائومی رد می نوت 8 پرو یکی از اولین گوشی‌هایی به شمار می‌رود که در آن یک لنز 64 مگاپیکسلی ساخته شده توسط سامسونگ به کار رفته و در آن فناوری فشردگی پیکسلی به چشم می‌خورد به همین دلیل انتظار داریم دوربین در شرایط کم نور تصاویر باکیفیتی بگیرد و با استفاده از گزینه عکسبرداری در حالت شب عکس‌های فوق‌العاده‌ای به ثبت برسد و به طور کلی عملکرد دوربین بی‌نظیر باشد.

با بررسی مشخصات فنی این دستگاه، تنها نقطه ضعفی که با آن روبه‌رو می‌شویم، انتخاب نامناسب لنزهای دوربین است. در یک ماژول چهارگانه قاب پشتی این گوشی، در کمال تعجب اثری از سنسور تله فوتو نیست و شیائومی به جای آن از حسگر ماکرو بهره برده به همین خاطر نمی‌دانیم آیا این قطعه می‌تواند جای خالی تله فوتو را پر کند و تصاویر نمای نزدیک باکیفیتی با لنز اصلی 64 مگاپیکسلی بگیرد یا خیر.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

شاید با مطالعه پاراگراف قبل از خودتان بپرسید که وقتی یک دوربین اصلی قدرتمند داریم که می‌تواند با قدرت زوم 2 برابری عکس بگیرد، چه نیازی به لنز تله فوتو است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال بهتر است خودِ گوشی را به صورت تخصصی مورد نقد و بررسی قرار دهیم. با تبلت‌فون همراه باشید.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

با خرید شیائومی رد می نوت 8 پرو جعبه مستطیلی شکلی دریافت خواهید کرد که در آن یک شارژر سریع 18 واتی به همراه کابل USB-C به USB-C مشاهده می‌شود و در کنار آن نیز ابزار گذاشتن و درآوردن سیمکارت هم به چشم می‌خورد. دفترچه راهنما و احتمالاً یک قاب ژله‌ای نیز سایر امکاناتی است که کمپانی چینی در اختیار خریداران این محصولش قرار می‌دهد.

طراحی

از نظر شیوه طراحی و ویژگی‌های ظاهری، مدل رد می نوت 8 پرو نسبت به مدل پیشین خود تفاوت زیادی پیدا نکرده و اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم هم نمی‌توانیم این اتفاق را نقطه ضعف بدانیم. گوشی رد می نوت 7 پرو برای محافظت از قاب پشتی و نمای جلویی خود از پوشش گوریلا گلس 5 بهره می‌برد و دستگاه مورد بحث ما هم از همین امکانات استفاده می‌کند. فریم کناری آن از جنس پلاستیک می‌باشد که می‌تواند کمی عجیب به نظر بیاید زیرا معمولاً شرکت‌های سازنده، امروزه فلز را در کناره‌های محصولاتشان به کار می‌برند. به علاوه، از آن جایی که این محصول میان‌رده شیائومی از نمایشگر بزرگ‌تر 6.53 اینچی بهره می‌برد، در مقایسه با مدل قبلی خود که به صفحه نمایش 6.3 اینچی مجهز بود، ابعاد نسبتاً بزرگ‌تری دارد.

این گوشی‌ها اما، در مورد وزن یکسان نیستند زیرا رد می نوت 8 پرو مشخصاً سنگین‌تر است و این موضوع را به راحتی می‌توان متوجه شد چرا که با جرم 200 گرمی باید آن را یکی از سنگین‌ترین دستگاه‌های موجود در دنیا تلقی کنیم. این وزن زیاد باعث می‌شود تا هنگام گرفتن گوشی، محصول شیائومی رو به جلو متمایل گردد بنابراین این‌گونه هم می‌توان نتیجه گرفت که ماژول دوربین عقب چهارگانه بیش از باتری 4500 میلی‌آمپر بر ساعت بر جرم افزوده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

حال که صحبت از خوش‌دستی شد، باید اذعان کنیم که رد می نوت 8 پرو نمی‌تواند امتیاز مثبتی به خود اختصاص دهد. قاب پشتی این گوشی درست مانند سایر موبایل‌های شیشه‌ای بسیار لغزنده بوده و علی‌رغم اینکه فریم آن پلاستیکی است باز هم نمی‌توانیم مانع لیز بودن گوشی شویم. البته پنل برآمده دستگاه که تا کناره‌ها کشیده شده می‌تواند به خوش‌دستی این گوشی کمک کند و کاربران را قادر سازد آن را با یک دست بگیرند.

برآمدگی دوربین در قاب پشتی به شدت خودنمایی می‌کند و بیش از آن چه که انتظار می‌رفت دیده می‌شود بنابراین وقتی گوشی را روی سطح صافی می‌گذارید، به راحتی می‌لرزد. جالب‌تر آن‌که لنز ماکرو عامل برآمدگی نیست و سایر لنزها دلیل این اتفاق ناخوشایند هستند. لازم به ذکر است که در کنار این چند سنسور، یک چراغ فلاش LED و حسگر ماکرو چشم می‌خورند. اگر با دقت بیشتری به ماژول دوربین عقب نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که حسگر تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی در بالا، پس از آن سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی و در پایین همه آنها لنز اولترا واید حضور یافته‌اند. نکته جالب توجه دیگر، قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت در همین فضای تعبیه شده برای دوربین‌هاست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

البته ابداع چنین شیوه طراحی تا حدودی منطقی بود زیرا با لمس برآمدگی دوربین به راحتی می‌توانید از محل قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت آگاه شوید ولی این مشکل را نیز به وجود می‌آورد که مجبور خواهید شد دست خود را کمی بالاتر بیاورید و هنگام باز کردن قفل صفحه نمایش باعث آلودگی لنز اولترا واید شوید.

این مشکلات اما، در بخش دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا وجود نخواهد داشت زیرا به بهترین شکل ممکن در سمت راست جای گرفته‌اند و انگشت شست خیلی راحت می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

در پایین نیز همان بریدگی معمولی برای اسپیکر، پورت USB-C و جک هدفون 3.5 میلی‌متری به چشم می‌خورند و در سمت چپ فریم هم محل قرار دادن مموری کارت و سیمکارت حضور یافته‌اند و در بالا نیز سنسور IR به کار رفته است.

با نگاه کردن به ظاهر جلویی، تقریباً شیوه رایج طراحی گوشی‌های میان‌رده را می‌بینید چرا که یک نمایشگر باکیفیت با یک ناچ قطره‌ای و حاشیه‌های مشکی رنگ باریک دیده می‌شوند.

به نظر می‌رسد این نوار سیاه در قسمت‌های بالایی و پایینی باریک‌تر از قبل شده باشد اما در کناره‌ها قضیه فرق نکرده است. البته حضور ناچ در بالای نمایشگر فضایی را به وجود آورده تا کمپانی چینی دوربین سلفی و سنسورهای مجاورت و تشخیص‌دهنده نور محیط را به همراه بریدگی اسپیکر در آن‌جا به کار گیرد.

در مجموع اعتراضی نسبت به شیوه طراحی شیائومی رد می نوت 8 پرو وارد نیست و فقط مانند بقیه گوشی‌های شیشه‌ای لغزنده است اما با در نظرگیری ظاهر مدرن، می‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد. ضمن اینکه ناچ هم مزاحم پخش محتواها نخواهد شد و حاشیه‌ها نیز به اندازه کافی باریک شده‌اند و تنها برآمدگی دوربین عقب و محل قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت می‌توانستند بهتر طراحی شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

صفحه نمایش

در گوشی مورد بحث ما یک پنل LCD با یک ناچ در بالا حضور یافته است و جالب اینکه از فرمت HDR هم پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر با ابعاد 6.53 اینچی می‌تواند در نسبت بدنه به تصویر 19.5:9 محتواها را با کیفیت 2340*1080 پیکسلی نشان دهد. ضمن اینکه به سبب بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلا گلس 5، در صورت خرید شیائومی رد می نوت 8 پرو خیالتان از بابت استحکام صفحه نمایش راحت خواهد بود.

کاملاً مشخص است که کمپانی چینی برای ساخت این محصول خود از هیچ چیزی دریغ نکرده چرا که محتواهای مدنظر کاربران با کنتراست بالا و کیفیت فوق‌العاده‌ای پخش می‌شوند. در آزمایش‌های تخصصی انجام شده و با روشن کردن گزینه نورپردازی خودکار، نهایت روشنایی این دستگاه به 460 نیت رسیده بود ولی این عدد می‌تواند به 640 نیز افزایش یابد تا هنگام کار کردن با این دستگاه در زیر نور آفتاب به مشکلی بر نخورید.

از نظر دقت رنگ اما، این گوشی نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. برای مثال، با روشن کردن حالت پیش‌فرض، تفاوت رنگ به 6.8 و نهایتاً نیز به 12.7 می‌رسد که البته باعث خواهد شد تا قسمت‌های آبی در برخی مواقع بسیار تیره شوند و سفید نیز بعضاً خاکستری به نظر برسد. متأسفانه گزینه رنگی Cool هم کارایی چندانی ندارد و آپشن Warm نیز کمک زیادی به افزایش کیفیت تصاویر نمی‌کند زیرا مشکلات پیشین همچنان به چشم می‌خورند. لازم به ذکر است که برای یک صفحه نمایش این‌چنینی، عدد استاندارد تفاوت رنگی حداقل 5.7 و حداکثر 10.6 می‌باشد.

در زمینه یک‌پارچگی رنگ‌ها هم امکان دارد در کناره‌های قاب دستگاه یعنی زیر ناچ و پایین نمایشگر شاهد حضور هاله سفید رنگی باشید ولی با همه نقاط ضعف، نباید منکر کیفیت بالای تصاویر در این دستگاه میان‌رده رو به بالای شیائومی شویم.

دوام باتری

داشتن یک منبع نیروی 4500 میلی‌آمپر بر ساعت و یک پردازنده کم مصرف، باعث خواهد شد تا دوام باتری در رد می نوت 8 پرو افزایش یابد. به همین دلیل، این موبایل حتی در آزمایش‌های تخصصی به خصوص مکالمه در شبکه 3G و حالت استندبای هم عملکرد درخشانی از خود به ثبت رساند و توانست 114 ساعت روشن بماند تا جزو 20 گوشی برتر از این نظر به شمار برود.

شاید دلیل کسب چنین امتیاز بالایی چیپ‌ست باشد چرا که حتی گوشی‌هایی که از وجود باتری‌های 5000 میلی‌آمپری بهره می‌برند نیز نتوانسته‌اند به این راحتی‌ها رکورد مشابهی ثبت کنند.

در سمت دیگر، وقتی صحبت از شارژ می‌شود این گوشی نمی‌تواند خودی نشان دهد چرا که علی‌رغم قیمت مقرون به صرفه و وجود تکنولوژی USB Power Delivery، شارژر 18 واتی قدرت کافی را ندارد بنابراین در صورتی که از کابل USB-C به USB-C اورجینال استفاده کنید هم این قطعه در عرض 30 دقیقه تنها 39 درصد منبع نیرو را پر خواهد کرد.

برخی از کارشناسان سعی کردند تا ببینند آیا شیائومی رد می نوت 8 پرو از تکنولوژی‌های Quick Charge 4.0+ کووالکوم یا مدیا تک هم پشتیبانی می‌کند یا خیر ولی متأسفانه هنوز به نتایج دقیقی دست نیافته‌اند اما مطمئن هستند که چنان‌چه شما شارژری داشتید که با فناوری Power Delivery سازگاری دارد، می‌توانید از آن برای شارژ این موبایل استفاده کنید.

اسپیکرها

کمپانی چینی در پایین این محصول خود از یک اسپیکر استفاده کرده که صداها را زیاد بلند پخش نمی‌کند این در حالی است که بیشتر گوشی‌ها امروزه از بهترین اسپیکرها بهره می‌برند و می‌توانند صداها را با بالاترین کیفیت به گوش کاربران برسانند اما حالا می‌بینیم رد می نوت 8 پرو چنین توانایی ندارد بنابراین باید این قضیه را یک نقطه ضعف بدانیم چرا که امکان دارد حتی اگر شدت صدای آن را در بیشترین حالت خود قرار دادید، در صورتی که در یک محیط شلوغ بودید صداهای مربوط به اعلانات را نشنوید و یا تماس دریافتی را از دست بدهید.

کیفیت صدا

چنان‌چه به این گوشی یک آمپلی‌فایر وصل کنید، صداها با بیشترین دقت ممکن پخش خواهند شد به طوری که حتی از بسیاری از دستگاه‌های هم‌رده و پرچمدار در بازار عملکرد بهتری خواهد داشت.

متأسفانه زمانی که هدفون به این موبایل وصل می‌کنید، شفافیت صداها کاهش می‌یابد و کیفیت استریو دیگر به گوش نخواهد رسید و نویز زیادی خواهید شنید و فرکانس با افت شدیدی مواجه خواهد شد. با توضیحات ارائه شده، اگرچه رد می نوت 8 پرو در زمینه اسپیکر کمی متزلزل عمل می‌کند اما در مجموع این دستگاه یکی از بهترین میان‌رده‌های تولید شده توسط شیائومی می‌باشد.

سیستم عامل و رابط کاربری

در این گوشی دهمین نسخه رابط کاربری MIUI مبتنی بر اندروید 9 پای به کار رفته بنابراین تفاوت نرم‌افزاری زیادی میان این مدل با سایر گوشی‌های جدید شیائومی که به تازگی معرفی شده‌اند، وجود ندارد هرچند تعدادی قابلیت اختصاصی به این دستگاه آمده‌اند.

Xiaomi Redmi Note 8 Pro review10.jpg

به طور کلی رابط کاربری محصولات کمپانی چینی ظاهر ساده خود را حفظ می‌کند و با ارائه گزینه حالت تیره سرتاسری افراد را دیگر منتظر آپدیت گوشی به اندروید 10 نمی‌گذارد. البته این به معنای عدم دریافت آخرین نسخه محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا نیست. یک نکته منفی که در این قسمت باید بدان اشاره کنیم این است که متأسفانه مانند نمایشگرهای OLED، پنل LCD به کار رفته در رد می نوت 8 پرو نمی‌تواند هنگام روشن کردن گزینه حالت تیره در مصرف باتری صرفه‌جویی کند.

اگر به منوی مربوط به صفحه نمایش (Display) سری بزنید، متوجه خواهید شد که گزینه‌ای برای حالت مطالعه (reading mode) وجود دارد که باعث می‌شود رنگ نمایشگر برای خواندن متون اصلاح گردد. ضمن اینکه امکان زمان‌بندی این قابلیت هم فراهم شده است. از همین بخش، شما قادر خواهید بود تا ناچ را نیز مخفی کنید که البته به معنای واقعی کلمه بریدگی را مخفی نخواهد کرد بلکه نوار اعلانات را به صورت خطی مشکی به بالای صفحه نمایش می‌برد اما اعلانات و وضعیت آیکون‌ها همچنان در بالا به چشم خواهند خورد. یک نکته جالب اینکه شما می‌توانید آیکون مربوط به تنظیمات از گوشه بالا سمت راست این دستگاه را با قسمت سرچ جایگزین کنید تا با ضربه زدن روی آن به موتور جستجوی گوگل بروید به همین دلیل نباید آن را با نوار جستجوکننده گوشی اشتباه بگیرید.

منوی مربوط به قفل صفحه نمایش هم حاوی تنظیمات کاربردی است که از آن جمله می‌توانیم به دو بار ضربه زدن برای روشن شدن نمایشگر (double-tap-to-wake) و راه‌اندازی سریع دوربین با دو بار ضربه زدن روی دکمه کاهش و افزایش صدا اشاره کنیم. لازم به ذکر است که گزینه برداشتن گوشی برای روشن شدن صفحه نمایش نیز در کنار قابلیت شناسایی تشخیص چهره بسیار کاربردی‌تر خواهد شد.

الگوریتم به کار رفته برای شناسایی چهره صاحب گوشی سرعت بسیار بالایی دارد و حتی تنظیم آن نیز بسیار سریع است. تمام فرآیند انجام این کار کمتر از یک ثانیه به طول خواهد انجامید زیرا کار خاص دیگری نیازی نیست صورت پذیرد. باید توجه داشته باشید که چنین روشی مطمئناً در مقایسه با شیوه بازگشایی قفل با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت کمتری دارد اما اگر شما به این موضوع اهمیت زیادی نمی‌دهید و بیشتر سرعت برایتان مهم است، قابلیت تشخیص چهره رد می نوت 8 پرو همانی خواهد بود که می‌خواهید.

همان‌طور که گفتیم، در قاب پشتی سنسور اسکنر اثر انگشت به چشم می‌خورد که جدای از محل قرارگیری نامناسب و برآمدگی دوربین در اطراف آن، سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. بد نیست این نکته را مدنظر بگیرید که ممکن است سنسورهای اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش در برخی گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده بعضاً با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو باشند اما حسگر به کار رفته در این محصول شیائومی بدون هیچ مشکلی کار می‌کند.

در منوی مدیریت اعلانات (Notifications) یک گزینه وجود دارد تا با استفاده از آن تنظیم کنید که نوتیفیکیشن‌های هر برنامه چگونه به نمایش درآیند. شما همچنین می‌توانید اعلانات را از صفحه قفل نمایشگر مخفی و یا اطلاعاتی که پخش می‌شوند را بهتر مدیریت نمایید. ضمن اینکه آپشن اعلانات ظاهر شونده یا به قول شیائومی “اعلانات شناور” را هم می‌توان برای بعضی اپلیکیشن‌ها غیرفعال کرد و همین اتفاق را برای نقطه‌های نشانگر دریافت پیام جدید نیز صورت داد.

منوی مربوط به باتری یا عملکرد دستگاه چیز خاص و جدیدی ندارد و همان گزینه ذخیره انرژی یا وضعیت منبع نیرو در آن به چشم می‌خورد. گفتنی است که گزینه مصرف تطبیقی باتری در منوی باتری قرار گرفته که همراه با اندروید 9 پای می‌باشد.

گزینه دیگری که با نسخه قبلی و رسمی اندروید وجود داشت و در رابط کاربری MIUI حضور نداشت، قابلیت Digital Wellbeing بود تا شما با آن بتوانید استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف را مدیریت کنید.

از آن جایی که در این دستگاه چیپ‌ست گیمینگ هلیو G90T به کار رفته، شیائومی در دهمین ورژن رابط کاربری MIUI چند آپشن مربوط به گیمینگ را قرار داده که Game Turbo و Quick Replies از آن جمله هستند. با قابلیت اولی این فرصت را خواهید داشت تا سرعت گوشی را برای اجرای بازی‌ها بهبود بخشید و در صورتی که نیازی به آن نداشتید، گزینه را برای برخی گیم‌ها غیرفعال کنید. با قابلیت دوم اما، چنان‌چه حین اجرای یک بازی اعلان یا پیامی دریافت شد، قادر خواهید بود خیلی سریع و از طریق اپلیکیشن‌های دارای قابلیت مذکور، پیامی به مخاطب خود ارسال نمایید. به علاوه، برای لذت بیشتر از محتوای بازی، امکان مخفی‌سازی دکمه‌های ناوبری یا غیرفعالسازی گزینه‌های تنظیم خودکار نور صفحه نمایش یا حالت مطالعه حین اجرای گیم‌ها فراهم شده است.

یک آپشن دیگر هم که باعث افزایش سرعت واکنش دستگاه نسبت به لمس‌های انجام شده روی نمایشگر می‌گردد و گوشی را به حرکات دست حساس می‌کند و پهنای باند بیشتری در اختیار بازی‌های آنلاین قرار می‌دهد، حالت عملکرد (Performance) می‌باشد.

در مجموع باید اعلام کنیم که رابط کاربری MIUI 10 گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی دارد و با سخت‌افزار موجود در شیائومی رد می نوت 8 پرو بسیار سازگار است. در واقع هیچ کندی سرعتی در این پوسته نرم‌افزاری 60 هرتزی احساس نمی‌شود و فوق‌العاده روان می‌باشد و انیمیشن‌ها هنگام سوئیچ شدن میان منوها و برنامه‌ها سرعت قابل‌توجهی دارند.

عملکرد

چیپ‌ست مدیا تک هلیو G90T یک پردازنده گیمینگ ارزان قیمت می‌باشد که با فرآیند 12 نانومتری FinFET و توسط شرکت TSMC تولید شده است. این تراشه در مقایسه با نمونه‌های مشابه خود که با فرآیند 14 نانومتری، 7 نانومتری یا 10 نانومتری ساخته شده‌اند هم کمتر انرژی مصرف می‌کند و هم ارزان‌تر است.

در مدیا تک هلیو G90T یک CPU هشت هسته‌ای وجود دارد که در آن دو هسته Cortex-A76 با نهایت سرعت 2.05 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با نهایت سرعت 2.0 گیگاهرتز به کار رفته است. پردازنده گرافیکی نیز Mali-G76 MC4 می‌باشد تا بتواند بازی‌ها را با بیشترین کیفیت ممکن پخش کند. به علاوه، تکنولوژی HyperEngine نیز قطعاً بر گیم‌پلی روان‌تر تأثیرگذار خواهد بود و با همکاری ویژگی‌های اتصالی وای‌فای و LTE باعث افزایش سرعت اینترنت خواهد شد.

ضمناً، شیائومی تا کنون این محصولش را با رم 6 و حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی تولید کرده است.

متأسفانه آزمایشات Geekbench روی این گوشی انجام نشده بنابراین تنها داده‌هایی که داریم، به آزمایش AnTuTu مربوط می‌شوند. به هر حال، نتایجی که چیپ‌ست مدیا تک هلیو G90T به دست آورده، باعث شده تا شیائومی رد می نوت 8 پرو از بسیاری از رقبای خود در جایگاه بهتری قرار گیرد و حتی مانند پرچمدار کووالکوم در سال 2018 یعنی اسنپدراگون 845 عمل کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

همان‌طور که انتظار می‌رفت، پردازنده گرافیکی این چیپ‌ست یعنی Mali-G76 MC4 نتوانست با Adreno 630 موجود در اسنپدراگون 845 رقابت کند اما در برابر سایر پردازنده‌های گرافیکی هم‌رده خود فوق‌العاده عمل می‌کند. به طور کلی رد می نوت 8 پرو کارایی مناسبی دارد و می‌تواند بدون اینکه داغ شود، اکثر بازی‌ها را اجرا نماید بنابراین دیگر مهم نیست امتیازات بنچمارک چگونه است. شاید هم لوله‌های خنک‌کننده درون سازه گوشی تأثیر بسزایی در کاهش دما دارند.

دوربین

ماژول چهارگانه دوربین عقب روی کاغذ جذابیت زیادی دارد به خصوص اینکه چنین مشخصاتی در یک گوشی میان‌رده به کار رفته‌اند اما باید دید در واقعیت هم این امکانات انتظارات را برآورده می‌کنند یا خیر. واقعیت آن است که به خاطر نبود لنز تله فوتو نمی‌توانیم این محصول شیائومی را از این نظر فوق‌العاده بدانیم و حتی با وجود سنسورهای 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق امکان ندارد این دوربین را چندان باکیفیت تلقی کنیم. در اینجا باید به این نکته هم توجه داشته باشید که خیلی کم پیدا می‌شود که یک گوشی میان‌رده از لنز تله فوتو باکیفیتی بهره ببرد بنابراین نمی‌توان زیاد به شیائومی رد می نوت 8 پرو ایراد گرفت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

به هر حال، دو سنسور به کار رفته دیگر در این دستگاه عبارتند از 64 مگاپیکسلی اصلی و 8 مگاپیکسلی اولترا واید. لنز اصلی این گوشی تازه وارد بازار شده و تقریباً تازه کار است به همین دلیل باید این اتفاق را پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به مدل شیائومی رد می نوت 7 پرو بدانیم که از لنز 48 مگاپیکسلی بهره می‌برد. سنسور اصلی گوشی مورد بحث ما دارای دریچه دیافراگم f/1.9 و فاصله کانونی 1 تا 1.7 اینچی است و سایز آن به 0.8 میکرو متر می‌رسد. لازم به ذکر است که فناوری فشردگی پیکسلی در این قسمت کارایی زیادی دارد و تصاویری به ثبت می‌رساند که 16 مگاپیکسلی هستند.

همان‌طور که گفتیم، دوربین اولترا واید دارای رزولوشن 8 مگاپیکسلی بوده و دریچه دیافراگم در آن f/2.2 است و به فاصله کانونی 1.4 اینچی مجهز شده و 1.12 میکرو متر اندازه دارد ولی در آن خبری از قابلیت فوکوس خودکار نیست. لنز ماکرو هم 2 مگاپیکسلی می‌باشد و دریچه دیافراگم و ابعاد آن نیز به ترتیب f/2.4 و 1.7 میکرو متر است.

در نهایت به لنز دوربین سلفی می‌رسیم که در ناچ قرار گرفته و 20 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 می‌باشد بنابراین انتظار داریم این حسگر بتواند عکس‌های باکیفیت و شفافی بگیرد. حالا پیش از اینکه سراغ توضیحات در مورد کیفیت عکس‌ها برویم، بد نیست به منوی دوربین نگاهی بیندازیم.

اپلیکیشن دوربین

سوئیچ شدن میان حالت‌های مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری درست مانند سایر گوشی‌هاست به طوری که با کشیدن انگشت به سمت راست یا چپ تغییرات اعمال می‌شوند و از طریق منوی همبرگری شکل موجود در بالا (سه خط روی هم) نیز امکان باز کردن تنظیمات وجود دارد. به علاوه، خودِ گزینه‌های مدیریت برنامه هم به چشم می‌خورد که البته نکته خاص و جدیدی همراه آن عرضه نشده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

یک گزینه تصویربرداری در حالت 64 مگاپیکسلی در اختیار کاربران قرار گرفته که قبل از حالت پرتره وجود دارد. در نهایت آپشن Pro مشاهده می‌شود که تقریباً تمامی تنظیمات لازم برای عکاسی را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد و از طریق آن قادر خواهید بود سرعت شاتر، ISO، میزان نورپردازی، مقدار فوکوس و تعادل رنگ سفید را تغییر دهید. این گزینه با لنز اصلی، اولترا واید و ماکرو سازگاری دارد. همچنین تصاویر دستی 64 مگاپیکسلی نیز دیگر گزینه موجود در این قسمت است.

کیفیت تصویر

برای اولین بار که به عکس‌های در روز به ثبت رسیده با دوربین اصلی نگاه می‌کنید، متوجه کیفیت بالای آنها خواهید شد اما چنان‌چه با دقت بیشتری آنها را ببینید باید به چند نکته توجه داشته باشید. برای مثال، برخی اوقات شفافیت بیش از حد اتفاق می‌افتد و علی‌رغم اینکه گزینه HDR کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد ولی بد نبود تا خودِ سخت‌افزار و نرم‌افزار دوربین هم کمک می‌کردند تا تصاویری که می‌گیرند کیفیت بهتری داشته باشند. خوش‌بختانه در قسمت‌هایی از منظره مدنظر که نور کافی وجود دارد، مشکلی نیست اما در سایه‌ها و بخش‌های تاریک‌تر، کیفیت معمولی است. با همه انتقادات وارده، باید خروجی‌های دوربین رد می نوت 8 پرو را قابل قبول بدانیم زیرا جزئیات در آنها به خوبی به نمایش در می‌آیند و کنتراست مناسبی حکمفرماست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

در مقایسه با عکس‌هایی که گوشی Realme XT می‌گیرد، محصول شیائومی جزئیات را بهتر و واضح‌تر نشان می‌دهد. البته گزینه HDR در هر دو دستگاه نامبرده عملکرد مشابهی دارد ولی رد می نوت 8 پرو به سبب نورپردازی ضعیف‌تری که انجام می‌دهد، قسمت‌های تاریک را سیاه پخش می‌کند. به علاوه، سیستم کاهش نویز محصول Realme بعضی وقت‌ها باعث غیرطبیعی شدن جلوه‌های موجود در صحنه می‌گردد و کنتراست را کاهش می‌دهد و جزئیات را از بین می‌برد در حالی که تکنولوژی فشردگی پیکسلی گوشی شیائومی جزئیات را بهتر به ثبت می‌رساند هرچند تفاوت دو موبایل مذکور چندان زیاد نیست.

نکته جالب‌تر اینکه چنان‌چه از گزینه عکسبرداری با کیفیت 64 مگاپیکسلی هم بهره ببرید، تصاویر بسیار باکیفیت خواهند شد ولی جزئیاتی که به نمایش درمی‌آیند چندان چشم‌گیر نیستند و همچنین دیگر خبری از نقاط شفاف و واضح نیز نخواهد بود. ضمن اینکه اگر از نزدیک به خروجی دوربین نگاه بیندازید، متوجه می‌شود که مقداری نویز وجود دارد. بر خلاف اینکه همیشه می‌گوییم با همان حالت پیش‌فرض گوشی اقدام به عکسبرداری کنید، این‌بار توصیه می‌کنیم که در صورت وجود نور کافی در منظره، از آپشن تصویربرداری با کیفیت 64 پیکسلی بهره ببرید زیرا از میزان جزئیات به ثبت رسیده حیرت‌زده خواهید شد ولی باید در نظر داشته باشید که حجم هر عکسی که می‌گیرید تقریباً به 17 مگابایت می‌رسد.

محصول شیائومی در مجموع تصاویر و شفافی می‌گیرد ولی چنان‌چه بخواهید این عکس‌ها را از نظر نورپردازی با خروجی محصول Realme مقایسه کنید، قطعاً متوجه تفاوت‌ها خواهید شد.

متأسفانه دوربین اولترا واید عملکرد فوق‌العاده ضعیفی دارد اما چنان‌چه می‌خواهید با آن عکس بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی بگذارید یا قصد دارید تصاویر گروهی به ثبت برسانید، باید با کیفیت آن کنار بیایید ولی اگر عکس‌هایی می‌خواهید داشته باشید که واقعاً شفاف و واضح هستند باید این لنز را کنار بگذارید زیرا با وجود اینکه نور کافی در یک منطقه وجود دارد هم کشیدگی رنگ‌ها در آنها دیده می‌شود. البته فرآیند به ثبت رساندن تصاویر تقریباً شبیه کاری است که لنز اصلی انجام می‌دهد اما رنج دینامیک تعریف چندانی ندارد و جزئیات هم توسط آن قابل‌تشخیص نیستند.

موضوعی که در این قسمت تعجب‌برانگیز خواهد بود کیفیت تصاویری می‌باشد که لنز تله فوتو می‌گیرد زیرا با قابلیت زوم 2 برابری تفاوت چندانی با عکس‌های گرفته شده توسط لنز 64 مگاپیکسلی ندارند. در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا فرآیند خاصی بر روی این تصاویر صورت می‌پذیرد یا خیر اما باید اعتراف کنیم که خروجی این لنز فوق‌العاده است. ضمناً، به نظر می‌رسد فرآیندی که باعث ذخیره‌سازی تصاویر در این لنز می‌شود هم شبیه سنسور اصلی می‌باشد.

تصاویر گرفته شده در شب

در شب، عملکرد دوربین اصلی افت می‌کند اما در مقایسه با سایر رقبای میان‌رده باز هم می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. در تصاویر گرفته شده در مناطق کم نور، رنگ‌ها فوق‌العاده و رنج دینامیک مناسب بوده و جزئیات با کیفیت قابل قبولی به چشم می‌خورند ولی در سایه‌ها نویز زیادی دیده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

خوش‌بختانه با وجود اینکه نور کافی وجود ندارد ولی گزینه 64 مگاپیکسلی نیز همچنان خوب عمل می‌کند و اگرچه نویز زیاد است اما جزئیات کافی هستند. فرآیند به ثبت رساندن و ذخیره‌سازی هم تا حدودی نسبت به حالت پیش‌فرض تفاوت دارد و آپشن HDR نیز عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد.

در تصاویری که زوم کرده‌اید، از لنز اصلی بهره خواهید برد و از آن جایی که حتی گوشی‌های پرچمدار نیز از دوربین اصلی برای تصویربرداری در شب بهره می‌برند، باید عملکرد این دستگاه میان‌رده را در حد خودش قبول کنیم هرچند نویز زیادی در آنها به چشم می‌خورد.

روشن کردن گزینه عکسبرداری در حالت شب یا همان Night Mode به دوربین اجازه می‌دهد تا جزئیات موجود در سایه‌ها را بهتر ثبت کند و مناطق پرنورتر را همان‌طوری که هستند به نمایش درآورد. نکته مثبت اینکه جزئیات بیشتری دیده خواهند شد و شفافیت تصاویر نیز افزایش می‌یابد.

قابلیت مهمی که با خرید شیائومی رد می نوت 8 پرو می‌توانید از آن بهره ببرید این است که حالت عکسبرداری در شب این دستگاه سعی می‌کند روی بااهمیت‌ترین قسمت‌های منظره و سوژه مدنظر فوکوس کند تا آنها را با وضوح بالاتری به ثبت برساند.

در مجموع، پیشنهاد ما این است که حتی اگر نور کافی هم در منظره مدنظر وجود دارد، از حالت عکسبرداری در شب بهره ببرید زیرا به شدت به کارتان خواهد آمد.

در مورد لنز اولترا واید نیز باید بگوییم که این دوربین فقط عکس می‌گیرد زیرا خروجی آن چندان کارآمد نیست و به درد کسی نمی‌خورد و علی‌رغم اینکه در روز این حسگر می‌تواند خوب کار کند اما در شب چنین اتفاقی نمی‌افتد و متأسفانه حالت شبی هم وجود ندارد تا حداقل این گزینه باعث افزایش کیفیت شود.

تصاویر گرفته شده با لنز ماکرو

با توجه اینکه لنز ماکرو تقریباً یک قطعه تازه وارد به محصولات میان‌رده شیائومی است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم بتواند ما را با عملکرد خود تحت تأثیر قرار دهد. ضمناً به نظر می‌رسید با وجود یک سنسور 64 مگاپیکسلی در این دستگاه لنز ماکرو اصلاً کارایی خاصی نداشته باشد ولی مشخص شد که این‌چنین نیست و این حسگر هم در حد خودش خوب کار می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

دیگر کارکرد این سنسور آن است که به شما اجازه می‌دهد به سوژه مدنظر خود از نمایی نزدیک نگاه کنید ولی نتایج همانی خواهد بود که شما با لنز اصلی می‌گیرید و سپس مرکز آن را برش می‌دهید. کاربرد لنز ماکرو در همین مقدار است و کارایی دیگری نخواهد داشت.

تصاویر پرتره

در تصاویر پرتره رنگ پوست سوژه‌های عکاسی بسیار طبیعی به نظر می‌آید و رنج دینامیک در آنها بالاست و جزئیات نیز به اندازه کافی به چشم می‌آیند. البته در برخی شرایط خاص و چالشی، دوربین گوشی نمی‌تواند آن‌طور که انتظار می‌رود لبه‌ها را تشخیص دهد که از یک دستگاه که از یک لنز تشخیص عمق بهره می‌برد، چنین عملکردی بعید بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

این نکته را نیز به خاطر بسپارید که افکت تار کردن پس‌زمینه باعث خواهد شد تا دریچه لنز کمی بسته شود به طوری که عدد مربوط به این قسمت به صورت پیش‌فرض روی f/4.0 تنظیم شده و برای تصویربرداری مناسب نیست بنابراین بهتر خواهد بود تا آن را روی عدد f/2.0 تعیین کنید تا افکت بوکه بهتری بر تصاویر اعمال نماید.

تصاویر سلفی

به جرأت می‌توان گفت که با خرید شیائومی رد می نوت 8 پرو صاحب یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده خواهید شد که تصاویر سلفی خوبی می‌گیرد. دوربین جلوی این دستگاه از گزینه HDR پشتیبانی می‌کند و باعث می‌شود عکس‌های باکیفیتی بگیرد و در تصاویر پرتره نیز شناسایی لبه‌ها به بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه در شرایط کم نور هم دوربین 20 مگاپیکسلی انتظارات را برآورده خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

ضبط ویدیو

با این محصول شیائومی می‌توانید ویدیوهای 4K با 30 فریم بر ثانیه و 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه ضبط کنید. به علاوه، حالت اسلوموشن هم فیلم‌هایی به ثبت می‌رساند که 720p هستند و در هر ثانیه 960 فریم را نشان می‌دهند. البته نسبت به این موضوع کمی شک و تردید وجود دارد زیرا چیپ‌ست به کار رفته در این دستگاه نمی‌تواند فرآیند ذخیره‌سازی کلیپ‌ها با این تعداد فریم را در هر ثانیه به خوبی انجام دهد.

به هر حال، ویدیوهای 4K کیفیت قابل قبولی دارند هرچند کنتراست در آنها چندان بالا نیست و رنگ‌ها هم بیش از حد اشباع شده‌اند. در مورد جزئیات به ثبت رسیده نیز بگوییم که عالی هستند و رنج دینامیک نیز در این فیلم‌ها بالاست.

بهره‌مندی از گزینه 1080p قطعاً باعث کاهش کیفیت می‌شود ولی تفاوت‌ها با کیفیت 4K چندان زیاد نیست و به سختی می‌توان متوجه این نکته شد. با لنز اولترا واید این محصول شیائومی هم قادر خواهید بود فیلم‌های 1080p بگیرید ولی اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم باید اعتراف کنیم که نکته مثبتی در مورد این ویدیوها وجود ندارد.

در پایان اشاره کنیم که ضبط فیلم با لنز دارای قابلیت زوم 2 برابری خروجی نسبتاً باکیفیتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

رقبا و آلترناتیوها

وقتی گوشی مورد بحث را از نظر سایز نمایشگر و قیمت مورد بررسی قرار می‌دهیم، به سختی می‌توانیم آلترناتیو مناسبی برایش پیدا کنیم بنابراین این دستگاه با دوربین عقب چهارگانه و چیپ‌ست گیمینگ و میان‌رده هلیو G90T تقریباً همه امکانات لازم برای بهترین بودن را دارد.

اما در این بین، با گشت‌وگذار در بازار می‌توانیم بگوییم که گلکسی A50 و گلکسی A60 رقبای قابل احترامی برای این گوشی هستند هرچند هیچ‌کدام از آنها توانایی غلبه بر محصول شیائومی را ندارند چرا که رد می نوت 8 پرو بدنه‌ای باکیفیت، دوربین عالی و دوام باتری بیشتری دارد. شاید هم طرفداران سرسخت سامسونگ بگویند گلکسی A50 به سبب بهره‌مندی از نمایشگر Super AMOLED بزرگ‌تر و سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش گزینه بهتری می‌باشد.

از میان محصولات نوکیا هم می‌توانیم به مدل 6.2 اشاره کنیم که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ نرم‌افزاری گوشی بی‌نظیری به حساب می‌آید. کمپانی فنلاندی در این دستگاه از نمایشگر LCD استفاده کرده که توانایی پخش تصاویر با کیفیت HDR 10 را دارد ولی از آن جایی که نماینده شیائومی از باتری بزرگ‌تر و قدرتمندتری بهره می‌برد باز هم برتری را از آن خود می‌کند. این دو دستگاه از نظر پردازنده هم تفاوت‌های نسبتاً زیادی با یک‌دیگر دارند چرا که اسنپدراگون 636 (در نوکیا 6.2) با هلیو G90T (در رد می نوت 8 پرو) با هم متفاوت هستند.

آلترناتیو دیگری که می‌توانیم پیدا کنیم، هوآوی پی 30 لایت است که نمونه مقرون به صرفه‌تر گوشی سابقاً پرچمدار هوآوی پی 30 پرو می‌باشد. البته در این‌جا نباید فریب کلمه “پرچمدار” را بخورید زیرا محصول هوآوی از رد می نوت 8 پرو ضعیف‌تر است چرا که از نظر دوام باتری، عملکرد، صفحه نمایش و حتی دوربین حرفی برای گفتن ندارد بنابراین تنها فاکتورهایی که می‌تواند بر انتخاب شما تأثیر بگذارد، قیمت و رابط کاربری می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

در نهایت به Realme XT می‌رسیم که امکانات آن با شیائومی رد می نوت 8 پرو یکی است و دلایل برتری دستگاه اول، بهره‌مندی از صفحه نمایش OLED، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و تکنولوژی شارژ سریع 20 واتی VOOC خواهد بود. البته موبایل دوم هم از نظر دوام باتری و عملکرد در عکسبرداری در شرایط کم نور به خصوص با روشن کردن گزینه مربوطه (Night Mode) خیلی خوب کار می‌کند.

در مجموع انتخاب آخر شما کاملاً به مکانی بستگی دارد که در آن زندگی می‌کنید زیرا محصولات Realme در همه کشورها به فروش نمی‌رسند.

نظر نهایی

برای چندمین سال پیاپی، گوشی‌های خط تولید رد می نوت پرو دوباره توانستند انتظارات را بالا ببرند و تقریباً همه آن چیزی که از یک گوشی میان‌رده انتظار می‌رفت را با خود آورده‌اند. این محصول شیائومی با باتری بادوام، چیپ‌ست قدرتمند، دوربین باکیفیت و عملکرد روان همانی خواهد بود که افراد به دنبال موبایل‌های با ارزش خرید بالا دنبالش می‌گردند. ضمن اینکه با وجود یک لنز 64 مگاپیکسلی و قابلیت زوم 2 برابری، به نظر می‌رسد دیگر نیازی به لنز تله فوتو نباشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

در نهایت باید به کیفیت ساخت بالای بدنه و محافظ گوریلا گلس 5 اشاره کنیم که امتیازات مثبتی برای رد می نوت 8 پرو به حساب می‌آیند. البته دو نکته منفی هم وجود دارد که همان برآمدگی دوربین و وزن تقریباً زیاد هستند ولی اگر شما می‌توانید با این موضوعات کنار بیایید، نباید مشکلی با این دستگاه میان‌رده داشته باشید.

نقاط قوت

  • کیفیت بالای بدنه و وجود محافظ گوریلا گلس 5
  • نمایشگر LCD باکیفیت
  • وجود پردازنده گیمینگ هلیو G90T با عملکردی روان
  • دوام باتری فوق‌العاده
  • وجود لنز 64 مگاپیکسلی در دوربین عقب
  • کیفیت عالی دوربین سلفی
  • کیفیت فوق‌العاده ویدیوهای ضبط شده
  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع USB PD و وجود کابل USB-C به USB-C در جعبه

نقاط ضعف

  • کیفیت پایین لنزهای اولترا واید و ماکرو
  • کیفیت معمولی ویدیوهای 1080p ضبط شده

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی Note 8 Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro"

  1. با سلام
    من چطور میتونم با سنسور انگشتش عکس سلفی بگیرم راهنمایی کنید چون قبلاً نوت ۴ x داشتم می‌گرفت راحت اینو نمی‌دونم چطور بکار بگیرم ممنون میشم.

  2. ببخشید من طبق تحقیقاتی که کردم تصمیم گرفتم این گوشی رو بخرم
    ولی هنوز نمیدونم که این گوشی واقعا عالیه یا نه؟
    میشه افرادی که این گوشی رو دارن راهنماییم کنن؟
    از سامسونگ بهتره؟

      1. نه اون قدم که میگی نه دوربینش ضعیف تره نسبت به a71 همینطور وزن و زیباییش وباتریش وآداپتورم قوی تره