نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

موتو جی 60 اس (Moto G60s) یک گوشی اندرویدی مقرون به صرفه است که نمایشگری بزرگ دارد و می‌تواند به اینترنت 4G وصل شود. اگر واقعاً به شبکه نسل 5 ارتباطات نیازمند هستید، بهتر است فعلاً از این موضوع صرف‌نظر کنید زیرا امروزه گوشی‌های 5G موجود در بازار نقص‌هایی دارند که خوشبختانه در موتو G60s چنین اتفاقی نیفتاده است.

این گوشی یک نمایشگر بزرگ و درخشان، یک چیپست توانمند و حافظه داخلی 128 گیگابایتی و باظرفیت دارد. به علاوه، در حال حاضر سرعت شارژ نیز اهمیت خاصی بین کاربران پیدا کرده بنابراین 76 درصد باتری Moto G60s تنها در 30 دقیقه پر می‌شود. در واقع شارژری که همراه با این محصول موتورولا به فروش می‌رسد، تنها شارژری خواهد بود که برای هر نوع گوشی نیاز خواهید داشت چرا که اسلات قرار دادن کابل‌های USB-A و USB-C را همزمان دارد.

با همه اینها، موتو G60s یک گوشی معمولی است به همین خاطر شاید با هزینه تقریبی 290 دلاری که برای خرید آن صرف می‌کنید، نتوانید انتظاراتتان را برآورده کنید و چه‌بسا با پرداخت این پول بتوانید موبایلی بخرید که امکانات بهتری هم دارد.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

عملکرد گیمینگ این تلفن همراه معمولی است ولی مطمئناً در مقایسه با دیگر گوشی‌های همرده، بهترین نخواهد بود. دوربین آن هم می‌تواند تصاویر باکیفیتی ثبت کند هرچند فرآیند دارای تأخیر HDR آن برخی اوقات سبب می‌گردد عکس‌هایی که می‌گیرید، ظاهر غیرطبیعی و سردی داشته باشند.

البته می‌توان به سرعت این اشکالات را با یک ویرایش کلی از بین برد هرچند بعید است همیشه لازم به انجام چنین کاری باشد.

در میان گوشی‌های 4G، موتو جی 60 اس به راحتی از ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) شیائومی شکست می‌خورد. دوربین محصول کمپانی چینی بهتر، صفحه نمایش OLED آن بزرگتر و قاب پشتی آن شیشه‌ای است که در مقایسه با بدنه پلاستیکی محصول موتورولا یک سر و گردن بالاتر می‌باشد.

با این حال، مهمترین نقاط قوت Moto G60s هم شایسته توجه ویژه‌ای هستند. سیستم نرم‌افزاری در این گوشی تمیز و ساده، عملکرد کلی آن خوب، دوام باتری طولانی و سرعت شارژ آن زیاد است. همچنین، با توجه به قیمت موتو G60s، باید این دستگاه را یکی از بهترین موبایل‌های میان‌رده‌ای بدانیم که سرعت شارژ به این زیادی دارد. به هر ترتیب، با ذکر این مقدمه کامل، با تبلت‌فون همراه باشید تا موتو جی 60 اس را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

 

تاریخ عرضه و قیمت

موتورولا Moto G60s برای اولین بار در ماه آگوست 2021 به بازار آمد. این گوشی در زمان عرضه خودش، بهترین محصول 4G موتورولا به شمار می‌رفت.

قیمت موتو G60s تقریباً 290 دلار است. این یعنی از موتو جی 50 (Moto G50) که 5G است و نمایشگر ضعیف‌تری از نظر رزولوشن دارد، کمی گران‌تر خواهد بود.

با این پولی که برای خرید موتو جی 60 اس خواهید پرداخت، می‌توانید سراغ گلکسی ای 32 5G (Galaxy A32 5G) سامسونگ یا ردمی نوت 10 5G (Redmi Note 10 5G) شیائومی بروید. اگر هم حاضرید پول بیشتری بپردازید، قادر خواهید بود ردمی نوت 10 پرو را خریداری نمایید.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

 

طراحی

نکات مهم مربوط به طراحی:

  • قاب پشتی پلاستیکی اما دارای ظاهری جذاب در قاب ژله‌ای محافظ
  • صفحه نمایش 6.8 اینچی به معنای بزرگ بودن ابعاد گوشی است
  • اسپیکر تک کاناله Moto G60s کیفیت صدای خوبی دارد

 

موتورولا همزمان با موتو جی 60 اس یک قاب ژله‌ای – سیلیکونی محافظ به فروش می‌رساند هرچند این کمپانی با اکثر گوشی‌هایی که امروزه می‌فروشد، چنین چیزی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

موتو G60s واقعاً یکی از موبایل‌هایی می‌باشد که برای استفاده کردن از آن باید حتماً قاب محافظ را به کار بگیرید زیرا قاب پشتی آن پلاستیکی و کاملاً معمولی است. بر خلاف بسیاری از تلفن‌های همراه این رنج قیمتی، گوشی مورد بحث ما قاب پشتی یکپارچه‌ای دارد که شبیه پوشش‌های فیبری فلزی می‌باشد به همین دلیل آن را با پوشش‌های شیشه‌ای بازار اشتباه نخواهید گرفت.

در بیشتر مواقعی که می‌خواهید با موتو جی 60 اس کار کنید، بهتر است قاب ژله‌ای محافظ آن را به کار ببرید. با جدا کردن این قاب، هویت پلاستیکی بودن این بخش بیش از پیش مشخص خواهد شد. البته این موضوع به خودیِ خود زیاد مهم نیست. وقتی این موبایل را در قاب ژله‌ای گذاشته‌اید، جنس سیلیکونی آن معمولاً قسمت‌هایی که در مواجهه با نور درخشان‌تر شده‌اند را می‌پوشاند و ظاهر جذابی به آن می‌بخشد.

اکثر گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده موتورولا مانند Moto G60s به شدت کارآمد هستند. این شرکت حالا در این زمینه عملکرد بهتری داشته به طوری که با طراحی بی‌نظیر این دستگاه، کاری کرده که وقتی قاب محافظ را روی آن می‌گذارید، احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشید و از خودتان بپرسید که چگونه می‌شود یک گوشی حتی وقتی درون قاب ژله‌ای قرار گرفته هم این‌قدر زیبا به نظر بیاید؟؟؟!!!.

در این میان، یک سؤال مهم در مورد استحکام بدنه این گوشی پیش می‌آید و آن اینکه در حالی که گوشی‌های سری موتو جی (Moto G) در سال‌های گذشته پوشش گوریلا گلس داشتند، چرا این شرکت چنین محافظی را در محصولات پایین‌رده خود قرار نداده است؟نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

موتو جی 100 (Moto G100) از حضور پوشش گوریلا گلس 3 بهره می‌برد حال آنکه Moto G60s یک پوشش شیشه‌ای ناشناخته اما مستحکم دارد. بدون شک، موتورولا با محاسبات دقیق، هر آنچه که لازم بوده تا ظاهر شیشه‌ای این محصولش را مستحکم‌تر کند را به کار برده است. با این وجود، بهتر می‌بود که خودِ کمپانی نوع این پوشش شیشه‌ای را نیز مشخص می‌کرد. رقبای تولید شده توسط شیائومی غالباً چنین چیزی دارند به همین دلیل اینکه می‌بینیم در این محصول موتورولا اتفاق دیگری رخ داده، واقعاً تعجب می‌کنیم.

خط و خش‌هایی که روی نمایشگر باقی می‌مانند، بسیار آزاردهنده‌تر از آسیب‌هایی هستند که به بدنه وارد می‌شوند. با این وجود، در حالی که پوشش شیشه‌ای محصولات موتورولا با افت محسوسی روبه‌رو شده اما خوشبختانه Moto G60s تأییدیه ضد آب و خاک دارد.

این تأییدیه که IP52 نامیده می‌شود، نشان‌دهنده مقاومت گوشی در برابر آب و خاک می‌باشد. موتو جی 60 اس نوعی پوشش داخلی مخصوص دارد که آن را در برابر قطرات آب مقاوم می‌سازد. به عبارت دیگر، وقتی در جایی هستید که دارد باران می‌بارد، نباید نگران آسیب دیدن گوشی باشید ولی توجه کنید که به هیچ عنوان آن را زیر دوش آب نگیرید و یا به زیر آب نبرید.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

Moto G60s چه امکانات دیگری دارد؟ این موبایل به جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سنسور اسکنر اثر انگشت پرسرعت و یک اسپیکر مجهز شده است. در حالی که حضور یک اسپیکر استریو بهتر می‌بود ولی این دستگاه به چنین سیستم صوتی مجهز نیست هرچند باز هم صداهایی که می‌شنویم کیفیت خوبی دارند.

شما می‌توانید با وضوح بالایی، به فایل‌های صوتی در حال پخش گوش کنید. به علاوه، در بالای دکمه‌های کاهش و افزایش صدا، یک دکمه فعالسازی گوگل اسیستنت وجود دارد که ممکن است برخی اوقات آن را به صورت اتفاقی فشار دهید.

مهمترین نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که Moto G60s گوشی بزرگی می‌باشد که نمایشگر 6.8 اینچی دارد. با این توصیفات، به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که این محصول موتورولا با چنین صفحه نمایش وسیعی، کوچک است.

 

صفحه نمایش

نکات مهم مربوط به صفحه نمایش:

  • مهمترین ویژگی صفحه نمایش، نرخ بازسازی 120 هرتزی است
  • سایز بزرگ نمایشگر برای تماشای فیلم و سریال عالی است
  • به خاطر LCD بودن این پنل، کنتراست پنل‌های OLED را ندارد

 

صفحه نمایش بزرگ، مهمترین عامل موفقیت موتو جی 60 اس خواهد بود. این پنل 6.8 اینچی بر خلاف نمایشگر موتو جی 5G پلاس (Moto G 5G Plus) که نسبت بدنه به تصویر 21:9 داشت، نسبت بدنه به تصویر 20:9 دارد. این یعنی قدش کوتاه‌تر است تا کاربران بتوانند از پخش فیلم‌های یوتیوب و سایر محتواهای عریض لذت ببرند.

بر این اساس، چنان‌چه می‌خواهید در اپلیکیشن‌های استریمینگ، فیلم ببینید یا بازی کنید، خرید Moto G60s را به خاطر نمایشگرش به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در این میان، شاید به خاطر نرخ بازسازی 120 هرتزی، بیشتر محو صفحه نمایش این دستگاه بشوید. این یعنی در هر ثانیه، تصاویر 120 بار بازسازی می‌شوند حال آنکه گوشی‌های دیگر در هر ثانیه، محتواها را 60 بار بازسازی می‌کنند.

این ویژگی سبب خواهد گردید تا منوی کشویی اپلیکیشن‌ها و اسکرول کردن در هوم اسکرین بسیار روان‌تر صورت پذیرد. با این حال، مزایای آن در دیگر قسمت‌ها زیاد مشخص نخواهد بود. بعضی از اپلیکیشن‌ها همچنان با سرعت 60 هرتزی فعالیت می‌کنند و لگ و افت فریم آنها در ذوق می‌زند. این مشکل در برنامه‌ای نظیر گوگل کروم مشاهده خواهد شد. لازم به ذکر است که تراشه پایین‌رده این دستگاه نمی‌تواند این مسئله را حل کند.

اما آیا این مشکلی است که به خاطر آن از دست یک گوشی مقرون به صرفه عصبانی شویم؟ اصلاً چنین چیزی مطرح نیست.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

دو نمایه رنگی در این صفحه نمایش وجود دارد که عبارتند از طبیعی (Natural) و اشباع‌شده (Saturated). معمولاً در نمایشگرهای OLED تفاوت زیادی در زمینه اشباع‌شدگی رنگ‌ها و حالات رنگی نمی‌بینیم اما از آن جایی که این پنل LCD است و رنگ‌های کمتری دارد، حالت Natural می‌تواند محتواها را با کیفیت بهتری پخش کند. حالت Saturated حرارت رنگ‌ها را کمتر می‌کند و عامل جلب توجه بیشتر نمایشگر می‌باشد.

شفافیت صفحه نمایش هم خوب است. موتو G60s یک نمایشگر با رزولوشن 1080p دارد که حتی با چنین نسبتی هم ظاهرش بی‌نظیر خواهد بود.

این پنل شفاف، بزرگ و جذاب می‌باشد اما نسبت به قیمت این دستگاه، چندان تعریفی نیست. حتی سامسونگ که بعضی از محصولات فوق مقرون به صرفه‌اش هم نتوانسته‌اند در میان کاربران محبوب شوند، نمایشگرهای OLED با رزولوشن 1080p دارند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توانیم به نسخه 4G گلکسی ای 32 (Galaxy A32) اشاره کنیم. به هر ترتیب، در صورتی که این محصول موتورولا همراه با این نمایشگر، قابلیت اتصال به شبکه 5G را داشت، بسیار خوب می‌شد اما متأسفانه چنین چیزی رخ نداده است.

در جاهای تاریک همچنین، درخشندگی پنل LCD که حاصل تأثیر نورپردازی از پشت نمایشگر است را هم خواهید دید. باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که شاید برخی از افراد نقطه سیاه رنگ بالای صفحه نمایش که محل قرارگیری دوربین سلفی است را به ناچ‌های نیم‌دایره‌ای که در گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شوند، ترجیح بدهند. البته شیائومی در این زمینه بهتر کار کرده و دوربین جلوی گوشی ردمی نوت 10 پرو را در یک نقطه بسیار ریزتر گنجانده است.

اگر بخش صفحه نمایش این مقاله نقد و بررسی تخصصی با فراز و فرودهایی همراه بوده و نتوانسته‌اید با خواندن آن جمع‌بندی خاصی بکنید، کاملاً حق دارید. با توجه به قیمتی که موتو جی 60 اس دارد، می‌توانیم بگوییم که نمایشگر آن هیچ‌گونه استانداردی را رعایت نکرده ولی به خاطر ابعاد بزرگش، ظاهر شفافی دارد بنابراین نباید نسبت به آن اعتراض خاصی وارد کرد.

 

دوربین

نکات مهم مربوط به دوربین:

  • عملکرد ضعیف فرآیند HDR تأثیر منفی بر کیفیت نهایی تصاویر می‌گذارد
  • شاتر بعضاً لگ دارد
  • تصاویری که در شرایط کم نور ثبت می‌شوند، کیفیت پایینی دارند

 

Moto G60s با یک ساختار مشابه، دارای چهار دوربین است. لنز اصلی این دستگاه 64 مگاپیکسلی می‌باشد و سه لنز دیگر نسبتاً ضعیف‌تر هستند.

این لنزها شامل اولترا واید 8 مگاپیکسلی، تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی و مکرو 5 مگاپیکسلی می‌شوند.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

لنز اصلی این تلفن همراه می‌تواند در روز تصاویر باکیفیتی بگیرد اما برای اینکه بتوانید از آنها استفاده کنید، می‌بایست کمی تغییرات انجام دهید.

وقتی دکمه شاتر را می‌فشارید، نوعی تأخیر میان لحظه فشرده شدن و گرفتن تصویر احساس خواهید کرد. البته این تأخیر همیشه یکسان نیست و دلیل رخ دادنش هم فرآیندهای پشت پرده پردازش تصاویر می‌باشد بنابراین به دلایل کلاسیک کندی سرعت شاتر ربطی ندارد.

به علاوه، ویژگی HDR دوربین موتو جی 60 اس هم زیاد خوب کار نمی‌کند. قسمت‌های تاریک‌تر تصاویر بعضی اوقات خیلی تیره می‌گردند. در حالی که می‌توان در ادامه با برنامه‌های ویرایش عکس مقداری از جزئیات ثبت شده در قسمت‌های کم نور و سایه‌دار را احیاء کرد ولی بعید است همه افراد چنین کاری را انجام دهند.

با این حال، می‌توان از مقدار جزئیات ثبت شده در قسمت‌های سایه‌دار شگفت‌زده شد. با کمی فعالیت در فتوشاپ، می‌توانید کیفیت تصاویر را به میزان 20 تا 30 درصد ارتقاء دهید که عددی قابل‌توجه است.

لنز اصلی موتو G60s از سنسور OmniVision با سایز هر پیکسل 0.7 میکرومتر بهره می‌برد. این اندازه کوچک برای رنج دینامیک گوشی خبر زیاد خوبی نیست. البته باید اشاره کنیم که رنج دینامیک این تصاویر بیشتر به خاطر نرم‌افزار محدود می‌باشد تا سخت‌افزار.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

سنسورهای معمولی این‌چنینی که تراکم پیکسلی زیادی دارند، قسمت‌های سایه‌دار را بسیار تاریک نشان می‌دهند و این یعنی حتی با ویرایش این بخش‌ها نیز نمی‌توانید چیزی از جزئیات را دوباره به دست آورید. بر این اساس، جزئیات قسمت‌های سایه‌دار زیاد به چشم نمی‌آیند هرچند اگر از این تصاویر به عنوان پس‌زمینه بهره نبرید، نمی‌توانید نسبت به آنها ایرادی وارد کنید.

عکس‌های گرفته شده در شب نشان می‌دهند که موتو جی 60 اس چه‌قدر در مقایسه با رقبای هم قیمتش نظیر پیکسل 4 ای (Pixel 4a) گوگل ضعف دارد. متأسفانه در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، نمی‌توانید با این محصول موتورولا عکس‌های باکیفیتی بگیرید مگر اینکه از حالت دستی بهره ببرید و گوشی را برای مدت طولانی در دست بگیرید تا نورپردازی را انجام دهد؛ کاری که برای صورت پذیرفتن آن به یک سه پایه یا چیزی نیاز خواهید داشت که دستگاه را ثابت نگه دارد.

اگر در اتاق‌هایی که نور کافی ندارند از افراد عکس بگیرید، ظاهر آنها اشباع‌شدگی زیادی نخواهد داشت و بیشتر نرم و کشیده خواهد شد. اگر هم در شب‌ها از خیابان‌ها عکسبرداری کنید، جزئیات کم و ظاهر تصاویر و دقت رنگ‌ها ضعیف خواهد بود. البته Moto G60s یک حالت عکسبرداری در شب موسوم به Night Vision دارد که کمی نور موجود در تصاویر را افزایش می‌دهد اما نتیجه نهایی همچنان در مقایسه با خروجی پیکسل 4a ضعیف است.

لنز اولترا واید این محصول موتورولا برای یک گوشی مقرون به صرفه و میان‌رده قابل‌قبول است. این سنسور 8 مگاپیکسلی جزئیات کمتر و رنج دینامیک محدودتری نسبت به لنز اصلی دارد بنابراین در حالی که می‌توانید عکس‌های ثبت شده توسط لنز اصلی را ویرایش کنید ولی متأسفانه به غیر از بهبود دقت رنگ، امکان ارتقای کیفیت این تصاویر فراهم نیست.

با این وجود، تا زمانی که روی آنها زوم نکرده و یا از نمای نزدیک به آنها نگاه نکرده‌اید، ظاهر خوبی خواهند داشت. در صورت عکسبرداری از آسمان، ابرها ظاهر کشیده‌ای دارند و قسمت‌های آبی نیز شکل غیرواقعی به خود می‌گیرند. در صورت عکسبرداری از مناظر طبیعی هم قسمت‌های قهوه‌ای رنگ هاله بنفشی خواهند داشت هرچند این موضوع برای یک لنز ثانویه کاملاً طبیعی می‌باشد. بر این اساس، از حضور این لنز در موتو جی 60 اس خرسندیم.

لنز مکرو این گوشی موتورولا در مقایسه با لنزهای مکرو سایر گوشی‌ها، بهتر است. پیش‌تر در موبایل‌هایی که بین 150 تا 300 دلار قیمت خورده بودند، با لنزهای 2 مگاپیکسلی که کیفیت بسیار پایینی داشتند کار کرده بودیم. اینک لنز 5 مگاپیکسلی بسیار بهتر خواهد بود اما تنها بعضی وقت‌ها تصاویر باکیفیتی می‌گیرد.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

به علاوه، برای اینکه بتوانید از سوژه مدنظر جزئیات زیادی به ثبت برسانید و عکس مکرو یا کلوزآپ بگیرید، می‌بایست خیلی به آن نزدیک شوید. در این میان، لنز مکرو ردمی نوت 10 پرو بی‌نظیر است و علی‌رغم 5 مگاپیکسلی بودنش، نمای زوم شده بیشتری دارد.

در نهایت به لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌رسیم که حاضر شده تا صرفاً مشخصات فنی دوربین ارتقاء یابد. با این حال، نمی‌توان نقش کلیدی آن را کتمان کرد. این سنسور به شما اجازه می‌دهد افکت تار شدگی را در پشت همه چیز اعم از انسان‌ها و اشیاء ایجاد کنید.

این لنز بسیار انعطاف‌پذیر است به طوری که می‌تواند روی سوژه‌های دور و نزدیک متمرکز شود. البته تشخیص اشیاء شاید با مشکل انجام پذیرد ولی حضور این لنز برای اینکه تصاویر دارای ظاهر دراماتیکی بگیرید، ضروری است.

حالات فیلمبرداری موتو G60s به شدت محدود هستند تا با محدودیت‌های دیگر گوشی‌های معمولی ارزان قیمت همسو باشند. شما می‌توانید ویدیوهای 4K ثبت کنید که در هر ثانیه 30 فریم دارند اما در این حالت نمی‌توانید از ویژگی ثابت‌سازی نرم‌افزاری بهره ببرید تا در نهایت خروجی کارتان لرزان باشد هرچند وقتی در شرایطی فیلمبرداری می‌کنید که نور کافی وجود دارد، جزئیات زیادی به ثبت خواهد رسید.

اگر هم تصاویر سلفی برایتان مهم هستند، باید اشاره کنیم که لنز 16 مگاپیکسلی از نوع OmniVision این دستگاه عملکرد خوبی دارد. رنج دینامیک عریض اجازه نمی‌دهد پس‌زمینه‌های پرنور زیاد به چشم بیایند و جزئیات مربوط به چهره سوژه هم کاملاً معمولی خواهد بود و نه استثنایی.

 

سیستم نرم‌افزاری

نکات مهم مربوط به سیستم نرم‌افزاری:

  • مطابق معمول محصولات موتورولا؛ وجود سیستم نرم‌افزاری ساده
  • گزینه‌های متعدد شخصی‌سازی سیستم نرم‌افزاری
  • بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید 11

 

رویه موتورولا در قبال اندروید همیشه یک برگ برنده برای محصولات پایین‌رده این شرکت به حساب آمده است. سیستم نرم‌افزاری نصب شده در این تلفن همراه بسیار ساده و تمیز می‌باشد. این سیستم عامل هیچ‌گونه گزینه اضافی ندارد ولی نسبت به چیزی که در گوشی‌های پیکسل گوگل می‌بینید، متفاوت است.

شما دو گزینه برای ناوبری خواهید داشت. در حالت مبتنی بر حرکات، می‌بایست انگشت خود را از کناره‌های صفحه نمایش بکشید تا برگردید. این حالت طرفداران خاص خودش را دارد ولی هستند کسانی که همچنان ترجیح می‌دهند از دکمه‌های ناوبری مخصوص بهره ببرند چرا که روش ناوبری مبتنی بر حرکات بعضی اوقات آن‌طور که باید و شاید، کار نمی‌کند.

رابط کاربری اندروید 11 این محصول موتورولا بر خلاف برخی از رقبای او، گزینه‌های شخصی‌سازی متعددی ندارد. با این وجود، مهمترین امکانات در دسترس قرار گرفته‌اند. برای مثال، به جای اینکه چهار ستون نرم‌افزار باشد، پنج ستون از آیکون‌ها نمایش داده خواهد شد.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

در یک گوشی که نمایشگر 6.8 اینچی دارد، نمایش چهار ستون آیکون برنامه‌ها به نوعی هدر دادن فضای اضافه است. اگر معمولاً از این گزینه برای مشاهده نرم‌افزارهای موجود در گوشی خود بهره می‌برید ولی با مشکل خواندن اسامی آنها روبه‌رو می‌شوید، آپشنی در منوی دسترسی Moto G60s در دسترس قرار دارد که قادر خواهید بود فونت و اندازه آیکون‌ها را بزرگ نمایید.

در یک موبایل که عمداً طراحی شده تا سیستم نرم‌افزاری ساده و تمیزی داشته باشد، باز هم می‌توان برخی از قسمت‌های ظاهری را شخصی‌سازی کرد. مثلاً در بخش Styles منوی موتو جی 60 اس، امکان تغییر رنگ یا شکل آیکون‌ها و فونت پنجره اصلی وجود دارد.

دیگر گزینه‌های اضافی موتورولا نیز در نوع خودشان قابل‌توجه هستند. از جمله آنها می‌توانیم به روشن کردن چراغ فلاش LED با حرکات رزمی اشاره کنیم. دیگر قابلیت نیز صفحه قفل مخصوص محصولات موتورولا می‌باشد که زمان و آیکون‌ها را نشان می‌دهد تا جدیدترین اعلانات دریافت شده را به شکل بخصوصی پیش روی چشمان ما قرار دهد.

 

مشخصات فنی و عملکرد

نکات مهم مربوط به مشخصات فنی و عملکرد:

  • عملکرد قابل‌قبول
  • Moto G60s بهترین گوشی گیمینگ میان‌رده نیست
  • حافظه داخلی 128 گیگابایتی فراتر از نیاز خواهد بود

 

موتو G60s عملکرد معمولی و قابل‌قبولی دارد. اندروید 11 در این تلفن همراه پرسرعت خواهد بود. جابه‌جایی در منوها و اپلیکیشن‌ها نیز به هیچ عنوان تحت تأثیر منفی قدرت کم پردازنده مرکزی یا رم قرار نمی‌گیرد.

البته سرعت این گوشی همیشه بالا نیست چرا که بعضاً لگ و افت فریم تأثیری بر نرخ بازسازی 120 هرتزی می‌گذارد هرچند نمی‌توان این موضوع را چندان بااهمیت دانست.

وقتی این دستگاه را با رقبای 4G آن مقایسه می‌کنید، شرایط جذاب‌تر هم می‌شود زیرا آلترناتیوهای به مراتب قدرتمندتری یافت خواهند شد که همین مقدار قیمت خورده‌اند.

موتو جی 60 اس از حضور چیپست هلیو G95 ساخت شرکت مدیاتک بهره می‌برد که پیش‌تر در ریلمی (Realme 8) و ردمی نوت 10 اس (Redmi Note 10S) به کار رفته بودند. این تراشه در مقایسه با هلیو G80 که در گلکسی ای 32 استفاده شده بود، قدرتمندتر است.

با این حال، پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) شیائومی به مراتب قدرت بیشتری دارد.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

در آزمون Geekbench 5، گوشی مورد بحث ما نمره 1653 را کسب کرد حال آنکه محصول پوکو امتیاز 2800 را به دست آورد. به علاوه، این دستگاه از ردمی نوت 10 پرو که تراشه اسنپدراگون 732G دارد هم ضعیف‌تر خواهد بود هرچند این وجه تمایز به راحتی قابل اغماض است.

بازی Fortnite با سرعت زیادی اجرا می‌شود ولی اگر اسلایدر مربوط به رزولوشن را به آخرین قسمت آن برسانید، با افت فریم روبه‌رو خواهید گردید که البته زیاد احساس نمی‌شود. چنان‌چه رزولوشن را روی 75 درصد تنظیم نمایید، نه همه بلکه بعضی از افت فریم‌ها از بین می‌روند. البته توجه کنید که در صورت انجام دادن این کار، بازی ظاهر بدتری به خود خواهد گرفت.

در صورت تنظیم بازی ARK: Survival Evolved روی بهترین تنظیمات گرافیکی، این گیم خیلی خوب اجرا نخواهد شد. تمامی بازی‌ها با سرعت قابل‌قبولی اجرا می‌گردند اما لزوماً همه آنها بهترین تنظیمات گرافیکی را نخواهند داشت.

این نوع عملکرد همان چیزی است که از یک گوشی همسطح موتو جی 60 اس انتظار می‌رود. با این حال، پوکو ایکس 3 پرو این قانون را نقض کرده زیرا علی‌رغم اینکه تقریباً به همین مقدار قیمت خورده، بسیار قدرتمندتر می‌باشد.

حافظه داخلی پیش‌فرض Moto G60s هم 128 گیگابایتی است بنابراین نباید نسبت به کم بودن آن اعتراضی داشته باشید چرا که فضای بسیار زیادی در اختیار خواهید گرفت. سرعت حافظه هم قابل‌قبول است به طوری که می‌تواند محتواها را با سرعت 375 مگابیت بر ثانیه بخواند و با سرعت 211 مگابیت بر ثانیه بنویسد یا ثبت کند.

 

باتری

نکات مهم مربوط به باتری:

  • سرعت شارژ عالی
  • دوام باتری قابل‌قبول
  • وجود پورت‌های USB-C و USB-A روی آداپتور شارژر

 

دوام باتری خوب یکی از مهمترین مزایای گوشی‌های سری موتو جی موتورولا به شمار می‌رود. اینک موتو G60s هم باتری 5000 میلی‌آمپری دارد تا همچون بسیاری دیگر از موبایل‌های این رنج قیمتی کار کرده باشد.

بر خلاف نمایشگر بزرگ، این ظرفیت باتری کافی است تا شما بتوانید یک روز تمام از این گوشی استفاده سنگین کنید و نگرانی از بابت کاهش انرژی آن نداشته باشید.

در حالی که شاید برخی از افراد با استفاده سنگین از این گوشی، پس از یک روز انرژی باتری آن را به 0 درصد برسانند ولی اکثراً می‌توانند شب‌ها شاهد وجود 30 درصد انرژی باقی مانده در باتری باشند.

در این بین، موتو جی 50 دوام باتری طولانی‌تری داشت؛ موضوعی که البته کاملاً طبیعی است زیرا آن دستگاه از حضور نمایشگر کوچک‌تر و رزولوشن کمتری بهره می‌برد و تراشه اسنپدراگون آن هم انرژی کمتری مصرف می‌کرد.نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

همچون دیگر بخش‌های Moto G60s، باید دوام باتری این تلفن همراه را نیز قابل‌قبول بدانیم.

با این وجود، موتورولا سرعت شارژ محصولش را با پیشرفت محسوسی همراه کرده به طوری که همراه با این دستگاه یکی از بهترین شارژرهای گوشی‌های میان‌رده را به فروش می‌رساند. این آداپتور 50 واتی دو پورت USB-C و USB-A دارد بنابراین می‌توانید از آن برای شارژ هر وسیله‌ای حتی لپ‌تاپ نیز بهره ببرید.

سرعت شارژ هم بی‌نظیر خواهد بود. پس از 15 دقیقه، 43 درصد باتری و پس از 30 دقیقه هم 76 درصد باتری پر خواهد بود. سیستم شارژ اما، بر خلاف آن چیزی که وان‌پلاس ارائه می‌کند، زیاد پیشرفته نیست.

در 15 دقیقه اول، سرعت شارژ 40 وات و در 30 دقیقه سرعت شارژ 24 وات می‌باشد. برخی از سیستم‌های شارژ معمولاً از دو باتری برای افزایش بهره‌وری بهره می‌برند ولی تا جایی که اطلاع داریم، موتورولا این کار را انجام نمی‌دهد. با این حال، نمی‌توانیم به این گوشی مقرون به صرفه به خاطر دوام باتری و سرعت شارژ بی‌نظیر آن ایرادی وارد کنیم.

 

آیا موتو جی 60 اس را باید خرید؟نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s

 

Moto G60s را بخرید اگر:

  • یک گوشی ارزان و معمولی می‌خواهید

موتو G60s یک گوشی معمولی است. این دستگاه دوام باتری طولانی مدت که از سایر موبایل‌های سری موتو جی انتظار می‌رفت را با سرعت شارژ بینظیری ترکیب کرده است. به علاوه، شارژر فروخته شده همراه با آن نیز فوق‌العاده می‌باشد زیرا هر دو پورت USB-A و USB-C را روی خود دارد.

 

  • خیلی زیاد فیلم می‌بینید

اگر نمایشگر بزرگ برای تماشای فیلم و سریال همان چیزی است که می‌خواهید، موتو جی 60 اس گوشی دلخواه شما خواهد بود. نمایشگر 6.8 اینچی آن ظاهر ویدیوهای یوتیوب را به شدت بهبود می‌بخشد هرچند کنتراست پنل‌های OLED که در رقبای او استفاده شده‌اند را ندارد.

 

  • رابط کاربری تمیز و بی‌نقص می‌خواهید

Moto G60s سیستم نرم‌افزاری ساده و تمیزی دارد که برای کسانی که به رابط کاربری پر زرق و برق سایر شرکت‌ها علاقه‌ای ندارند، عالی خواهد بود. البته موتورولا چندین آپشن شخصی‌سازی را افزوده ولی تأثیر نهایی آنها جذاب و چشم‌نواز خواهد بود.

 

Moto G60s را نخرید اگر:

  • گیمر هستید

پردازنده مرکزی مدیاتک هلیو G95 موتو جی 60 اس برای مصارف گیمینگ مناسب است ولی با همین پولی که برای خرید این دستگاه می‌پردازید، می‌توانید گوشی بهتری بخرید. مثلاً پوکو ایکس 3 پرو شیائومی همین اندازه قیمت دارد و چیپست اسنپدراگون 860 آن هم از نظر قدرتی به معنای واقعی کلمه عالی است.

 

  • گوشی کامپکت می‌خواهید

اگر به دنبال یک گوشی کوچک هستید، Moto G60s را نخرید. در حالی که سایز و وزن آن برای یک گوشی اندرویدی با نمایشگر 6.8 اینچی قابل‌قبول هستند ولی موبایل‌هایی که صفحه نمایش بزرگ دارند برای کسانی که می‌خواهند با گوشی‌شان راحت‌تر کار کنند، مناسب نخواهند بود.

 

  • اینترنت 5G می‌خواهید

موتو G60s یک گوشی 4G است بنابراین از اینترنت 5G پشتیبانی نمی‌کند و نخواهد کرد چرا که برای وصل شدن به شبکه نسل 5 ارتباطات به مودم 5G نیاز است. بر این اساس، نمی‌توان این ویژگی را با آپدیت‌های نرم‌افزاری آتی، به این محصول موتورولا افزود.

 

نظر نهایی

اگر نمایشگر بزرگ و سرعت شارژ زیادی را می‌خواهید، خرید Moto G60s می‌تواند کار درستی باشد. در این دستگاه حافظه داخلی زیاد و سیستم نرم‌افزاری تمیز و ساده‌ای نیز وجود دارد ولی در آن خبری از اینترنت 5G نیست. ضمن اینکه بعضی از موبایل‌های 4G این رنج قیمتی دوربین‌های به مراتب بهتری دارند.

 

نقاط قوت

  • سرعت شارژ بسیار زیاد
  • دوام باتری طولانی مدت
  • نمایشگر بزرگ و باکیفیت

 

نقاط ضعف

  • کیفیت ساخت معمولی
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور و شب‌ها
  • عدم پشتیبانی از اینترنت 5G

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G60s"

  1. این گوشی بهترین گوشی تو این رنج قیمته دوربینش شیاومی رو میخوره من نوت یازده داشتم بخاطر دوربینش فروختمش واقعا اشغال بود الان این گوشی رو دارم محشره کسی که این مطلب رو نوشته خواهشن اخراجش کنید چون با این گوشی کار نکرده مطلب نوشته نوت ده کی باشه به این برسه برادرم داره نوت ده دربدر دنبال مشتری بفروشه این گوشیو بخره