نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوآوی P30 Lite

هوآوی سعی کرده با گوشی پی 30 لایت، امکانات مدل پی 30 را با قیمتی کمتر و ابعادی کوچک‌تر در اختیار مشتریان قرار دهد. جالب اینکه تصاویری که این دستگاه می‌گیرد نیز تفاوت چندانی با عکس‌های به ثبت رسیده با پرچمدار کمپانی چینی ندارند. به هر حال، پی 30 لایت دارای طراحی زیبا، قابلیت گیمینگ فراوان و دوربین سه‌گانه‌ای است که در هوآوی پی 30 هم وجود دارند.

محصولات هوآوی که در اسامی آنها پسوند لایت (Lite) مشاهده می‌شود، معمولاً به خاطر محبوبیت گوشی‌های سری پی (P) و میت (Mate) به چشم نمی‌آیند ولی وقتی صحبت از قیمت می‌شود باید به این دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم کما اینکه خودِ هوآوی نیز به این موضوع کاملاً واقف بوده است.

حالا این‌بار می‌خواهیم سراغ پی 30 لایت برویم که کوچک‌ترین عضو خانواده پی 30 به شمار می‌رود.

این گوشی با ظاهر جذابی که دارد، هویت اعضای خانواده خود را حفظ کرده و حتی در آن فریم درخشان، برآمدگی و پوشش گرادیان پشت نیز به چشم می‌خورد. در مورد دوربین نیز بگوییم که اگرچه لنزهای آن مانند هوآوی پی 30 چندان پیشرفته نیستند ولی کیفیت تصاویری که می‌گیرد قابل قبول بوده و به خاطر بهره‌مندی از گزینه حالت شب معروف هوآوی با قابلیت زوم اپتیکال، در شرایط کم نور نیز عملکرد خوبی از خود به ثبت می‌رساند.

بد نیست در مورد پردازنده نیز صحبت کنیم زیرا کایرین 710 تا کنون نشان داده در زمینه گیمینگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

با چنین امکاناتی، اگرچه ارزان‌ترین عضو خانواده پی 30 هوآوی مانند مدل‌های اصلی این سری قدرتمند نیست ولی امکاناتش ضعیف هم نیستند. به علاوه، علی‌رغم نبود فناوری ضد آب و خاک در این دستگاه ولی می‌توانیم به خاطر توانایی‌های دوربین آن از این نقطه ضعف چشم‌پوشی کنیم.

محتویات درون جعبه و آنباکسینگ

در جعبه هوآوی پی 30 لایت یک کابل USB-C، یک شارژر 18 واتی و یک هدست نسبتاً ارزان‌قیمت وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

نکته: در برخی از کشورها، یک قاب ژله‌ای هم جزو محتویات درون جعبه می‌باشد. در نهایت یک محافظ نمایشگر نیز به همراه گوشی در اختیار خریداران هوآوی پی 30 لایت قرار می‌گیرد که البته کیفیت زیادی ندارد ولی به هر حال از وجود آن خرسندیم.

طراحی

با عرضه هوآوی پی 30 لایت خانواده سری پی 30 این شرکت کامل شد. به این نکته توجه داشته باشید که از روی ظاهر بیرونی نمی‌توانید بگویید که کدام هوآوی پی 30 است، کدام هوآوی پی 30 پرو و کدام هوآوی پی 30 لایت بنابراین تفاوت‌های گوشی‌های این خط تولید به امکانات داخلی مربوط می‌شود.

به طور کلی دستگاه‌های این سری از شیوه طراحی یکسانی بهره می‌برند و در آنها بدنه شیشه‌ای دوگانه، نمایشگر لب به لب و یک ناچ قطره‌ای مشاهده می‌شود که رنگ‌بندی جذاب و دوربین عقب سه‌گانه عمودی تکمیل‌کننده ظاهر فوق‌العاده آن‌هاست.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، گوشی‌های پی 30 لایت (در سمت چپ)، پی 30 پرو (در وسط) و پی 30 (در سمت راست) تفاوت چندانی با هم ندارند.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

در گذشته این‌گونه بود که هوآوی رنگ‌بندی خاص خودش را فقط برای گوشی‌های پیشرفته‌اش به کار می‌برد اما حالا می‌بینیم که حتی دستگاه‌های ارزان‌قیمت چینی نیز دارای پوشش‌های رنگی بسیار جذابی هستند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که چنان‌چه هوآوی پی 30 لایت را در دست گرفتید و خوش‌دستی آن را با سایر مدل‌های این سری مقایسه کردید، مطمئناً متوجه تفاوت‌هایی خواهید شد.

به هر ترتیب باید بگوییم که فریم این گوشی پلاستیکی، درخشان و براق است و هوآوی رنگ آن را با پوشش گرادیان پشتی هماهنگ کرده بنابراین احتمالاً در برابر خش مقاوم خواهد بود.

حالا اگر گوشی را بچرخانید، نمایشگر 6.15 اینچی را می‌بینید که به یک ناچ کوچک مزین شده است. لازم به ذکر است که هوآوی پی 30 دارای پنل 6.1 اینچی می‌باشد. ضمن اینکه دیگر تفاوت مدل معمولی با مدل لایت در نوع صفحه نمایش است چرا که گوشی پیشرفته‌تر از پنل LED بهره می‌برد و دیگری از پنل LCD.

بریدگی قطره‌ای شکل در بالای نمایشگر، محل قرارگیری دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی است و در بالای آن هم یک اسپیکر بسیار کوچکی جای‌گیری کرده و در گوشه سمت چپ نیز یک چراغ اعلانات سبز رنگ LED به چشم می‌خورد.

قاب پشتی این دستگاه جذابیت بسیار زیادی دارد. حال اگر تصمیم گرفتید تا رنگ آبی هوآوی پی 30 لایت را خریداری کنید، قطعاً از شیوه طراحی حیرت‌انگیز آن بهره‌مند خواهید شد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

ضمن اینکه چنان‌چه به آبی علاقه‌ای چندانی نداشتید، می‌توانید سراغ نمونه مشکی یا سفید رنگ آن بروید.

برآمدگی ماژول دوربین عقب که در آن سنسورهای 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 48 مگاپیکسلی اصلی مشاهده می‌شوند و یک چراغ فلاش LED نیز آنها را همراهی می‌کند، کمی زیاد است.

قاب شیشه‌ای پشت گوشی به سمت کناره‌ها کشیده شده تا آن را نوعی پوشش 2.5D بدانیم. البته این نوع ظاهر در دستگاه‌ها به یک رویه معمول تبدیل شده اما به خاطر اینکه آلودگی‌ها را خیلی راحت به سمت خود جذب می‌کند، شاید اسباب رضایت خریداران را آن‌طور که باید و شاید جلب نکند ولی به دلیل باریک شدن گوشی مطمئناً می‌تواند طرفداران زیادی داشته باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

هوآوی در این محصول میان‌رده خود هیچ پوشش ضد آب و خاکی قرار نداده اما در آن استانداردهای یک دستگاه نظیر پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت میکرو SD وجود دارند.

ابعاد هوآوی پی 30 لایت به 7.4 * 72.7 * 152.9 میلی‌متر می‌رسد تا 4 میلی‌متر از پی 30 بلندتر باشد. ضمن اینکه وزن آن هم 159 گرم می‌باشد و این یعنی 6 گرم سبکتر از هوآوی پی 30.

با توجه به پوشش شیشه‌ای دوگانه موجود در هوآوی پی 30 لایت، لغزندگی یکی از ویژگی‌های بارز این گوشی به شمار می‌رود که البته با استفاده از یک قاب محافظ می‌توانید مشکل موجود را رفع کنید.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

تنها یک نکته نگران‌کننده در مورد طراحی دستگاه مورد بحث ما وجود دارد و آن هم به فاصله موجود میان فریم و پوشش شیشه‌ای پشت مربوط می‌شود که ممکن است در آن کمی خاک و آلودگی جمع گردد.

صفحه نمایش

همان‌طور که گفتیم، هوآوی پی 30 لایت دارای یک نمایشگر 6.15 اینچی IPS LCD با ناچ قطره‌ای در بالاست که از این نظر تفاوتی با پرچمدار این سری ندارد هرچند پنل موجود در پی 30 از نوع OLED می‌باشد. ضمن اینکه اگر بخواهیم خیلی دقیق نکات را بگوییم، باید اذعان کنیم که صفحه نمایش گوشی ضعیف‌تر کمی بزرگ‌تر است.

نمایشگر دستگاه دارای پسوند لایت از نسبت بدنه به تصویر 19.5:9 بهره می‌برد که تقریباً به استاندارد گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. از طرفی، رزولوشن آن نیز 1080*2312 پیکسل می‌باشد و تراکم پیکسلی در آن به 415 می‌رسد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، محصول مورد بحث ما توانست از نظر روشنایی و کنتراست امتیازات خوبی به ثبت رساند هرچند در حالت خودکار امتیاز کسب شده 20 عدد بیشتر بود.

حداقل میزان روشنایی هم به سختی به 1 نیت می‌رسید که نمره بسیار عالی به شمار می‌رود.

حالا بد نیست در مورد دقت رنگ‌ها صحبت کنیم. با خرید هوآوی پی 30 لایت مطمئناً از کیفیت بالای تصاویر شگفت‌زده خواهید شد زیرا حالت sRGB ایده‌آل‌ترین گزینه به حساب می‌آید. در صورتی که از گزینه Normal+Default استفاده کنید، تفاوت رنگی حداقل به 1.4 و حداکثر به 2.8 می‌رسد. به این نکته هم اشاره کنیم که این فرصت را دارید تا حالت گفته شده را با تغییرات همراه نمایید.

علی‌رغم اینکه کیفیت تصاویر در این حالت فوق‌العاده است ولی گزینه پیش‌فرض چیز دیگری است زیرا کاربران ترجیح می‌دهند رنگ‌ها زنده‌تر باشند. به همین دلیل تنظیمات Vivid+Default حالت پیش‌فرض می‌باشد هرچند در آن روی رنگ سفید هاله‌ای آبی به چشم می‌خورد. به این نکته نیز اشاره نماییم که تفاوت رنگی در این حالت حداقل به 6.3 و حداکثر به 11.7 می‌رسد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

یکی از مشکلات موجود که به این پنل مربوط می‌شود، یکسان نبودن نورپردازی از پشت است. در صفحه نمایش‌های روشن، امکان دارد در لبه‌های نمایشگر نور کاهش یابد که البته تأثیر منفی چندانی ندارد ولی بالأخره باید به آن اشاره می‌کردیم. به علاوه، نگاه کردن از کناره‌ها به این دستگاه سبب می‌شود کنتراست زیادی به وجود آید ولی این موضوع نیز زیاد مهم نیست.

دوام باتری

در این محصول ارزان قیمت هوآوی یک منبع نیروی 3340 میلی‌آمپری وجود دارد که نسبت به باتری 3000 میلی‌آمپری مدل پی 20 لایت قدرتمندتر است. وجود چنین باتری در این دستگاه بسیار الزامی بود زیرا در آن نمایشگر بزرگ‌تری حضور دارد.

از طرفی، پردازنده کایرین 710 هم جدیدتر است و هم کم‌مصرف‌تر به همین خاطر امتیازات به دست آمده توسط باتری هوآوی پی 30 لایت نسبت به مدل مشابه پارسال بسیار بهتر هستند. کوچک‌ترین عضو خانواده گوشی‌های پرچمدار امسال کمپانی چینی، توانسته در بخش‌های استندبای، تماس‌های صوتی 3G، وبگردی با وای‌فای و پخش ویدیو عملکرد بهتری از خود به ثبت برساند.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

به طور کلی امتیاز نهایی این دستگاه 94 ساعت می‌باشد که نسبت به مدل پیشین شاهد پیشرفت 17 ساعتی هستیم.

ضمناً، همزمان با این گوشی یک شارژر سریع 18 واتی به کار رفته که در عرض 30 دقیقه می‌تواند 35 درصد ظرفیت باتری را شارژ کند.

اسپیکر

هوآوی پی 30 لایت در پایین خود یک اسپیکر دارد تا سنت گوشی‌های دارای پسوند لایت را از این نظر حفظ نماید. شاید بهتر می‌بود یک اسپیکر استریو در این دستگاه به کار می‌رفت ولی همین قطعه موجود نیز می‌تواند صداها را با کیفیت عالی پخش کند. متأسفانه وقتی فیلم‌هایی را از یوتیوب یا موزیک پلیر پیش‌فرض پخش می‌کنید، میزان صدا به شدت کاهش می‌یابد. از همه بدتر اما، کیفیت معمولی و بالا نبودن فرکانس صداهای پخش شده می‌باشد.

کیفیت صدا

اگر یک اسپیکر اکسترنال به این گوشی میان‌رده وصل کرده و صداها را پخش کنید، کیفیت صدا بسیار عالی است که همین موضوع می‌تواند این محصول هوآوی را نسبت به سایر دستگاه‌های موجود در بازار متمایز کند. باز هم تکرار می‌کنیم که چنان‌چه اسپیکر استریو وجود داشت، صداها مطمئناً بهتر می‌شدند اما به هر حال، چنین قطعه‌ای به کار نرفته است.

در این بین و در صورتی که یک جفت هدفون به این دستگاه وصل کنید، دقت صداهای پخش شده کاهش می‌یابد ولی باز هم کیفیت آنها را فوق‌العاده می‌دانیم. لازم به ذکر است که کیفیت صدای پخش شده به نوع هدفون‌ها هم مربوط بستگی دارد.

سیستم عامل و رابط کاربری

هم شماره نسخه اندروید و هم شماره نسخه رابط کاربری EMUI هوآوی در این گوشی 9 است بنابراین کمپانی چینی توانسته کارایی محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا را با پوسته نرم‌افزاری خود به اوج برساند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ورژن 9.1 EMUI برای مدل‌های گران‌تر خانواده پی 30 عرضه شده و در آن نرم‌افزار مدیریت فایل EROFS مشاهده می‌شود اما در هوآوی پی 30 لایت وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

بر روی قاب پشتی این گوشی 6.15 اینچی یک سنسور اسکنر اثر انگشت به کار رفته که یکی از سریع‌ترین و بهترین موارد موجود در بازار به شمار می‌رود. ضمن اینکه قابلیت بازگشایی با تشخیص چهره هم فراهم شده اما این فناوری فقط از دوربین سلفی استفاده می‌کند و این یعنی امنیت کافی را ندارد. بنابراین اگر به حریم شخصی خود اهمیت می‌دهید، باید بازگشایی قفل نمایشگر با تشخیص چهره را فراموش کنید.

درست مانند سایر دستگاه‌هایی که در آنها رابط کاربری EMUI وجود دارد، شما می‌توانید از گزینه خاصی بهره ببرید که هر بار که می خواهید قفل نمایشگر را باز کنید، تصویر پس‌زمینه آن عوض شود. کشیدن انگشت از پایین صفحه نمایش میانبرهای سریع و ابزارهای بیشتر استفاده شده را در اختیار شما قرار می‌دهد. این قابلیت مطمئناً همیشه کاربردی نیست زیرا امکان دارد وقتی می‌خواهید قفل گوشی را باز کنید، منویی ظاهر شود که به آن نیازی نداشته‌اید.

در هوم اسکرین همه نرم‌افزارهای نصب شده و سیستمی ظاهر می‌شوند که البته شما می‌توانید با گزینه موجود در تنظیمات کاری کنید که شیوه ظاهری هوم اسکرین تغییر نماید. لازم به ذکر است که استفاده از این قابلیت بیشتر یک سلیقه شخصی است.

کشیدن انگشت از سمت راست در هوم اسکرین، بخش گوگل فید را ظاهر خواهد کرد و کشیدن انگشت از قسمت خالی پایین نمایشگر به شما اجازه می‌دهد در میان مخاطبان و اپلیکیشن‌های خود سرچ کنید.

یکی از امکانات جالب پوسته نرم‌افزاری هوآوی پی 30 لایت این است که کشیدن انگشت روی سنسور اسکنر اثر انگشت سبب می‌شود نوار اعلانات ظاهر گردد و دو بار ضربه زدن روی آن تمام نوتیفیکیشن‌ها را رد خواهد کرد. حال اگر برعکس همین کار را انجام دادید، نوار اعلانات به جای خودش برمی‌گردد. این نکته را مدنظر داشته باشید که به خاطر نسبت بدنه به تصویر 19.5:9، هنگامی که گوشی را با یک دست گرفته‌اید، به سختی می‌توانید بالای صفحه نمایش را لمس کنید. گزینه‌های گفته شده را شما باید از طریق تنظیمات مربوط به آی‌دی اثر انگشت تغییر دهید بنابراین به صورت پیش‌فرض فعال نیستند.

خودِ نوار اعلانات چیز خاصی ندارد چرا که در آن سه ردیف مشاهده می‌شود که در هر کدام از آنها 5 آیکون مربوط به تنظیمات سریع وجود دارد. در کنار آنها نیز اسلایدر کاهش و افزایش نور نمایشگر به چشم می‌خورد.

با خرید هوآوی پی 30 لایت مطمئناً از ناچ کوچک در آن شگفت‌زده خواهید شد ولی چنان‌چه نسبت به این موضوع حساس هستید، می‌توانید ردیف آن را با استفاده از گزینه موجود در تنظیمات خاموش کنید.

حالت چند برنامگی هم در این دستگاه وجود دارد به طوری که برای فعالسازی آن فقط کافی است دکمه برنامه‌های اخیر را نگه دارید تا قابلیت تقسیم صفحه نمایش اجرا شود. همچنین امکان پخش یک ویدیو به صورت PiP نیز وجود خواهد داشت هرچند هر کسی این قابلیت را نمی‌پسندد.

درست مانند سایر گوشی‌های هوآوی و آنر، چنان‌چه به دکمه‌های ناوبری علاقه‌ای ندارید، می‌توانید آنها را حذف کنید و مسیریابی خود را با استفاده از حرکات انجام دهید. بر این اساس، کشیدن انگشت از کناره‌ها (راست یا چپ فرقی ندارد) حکم دکمه بازگشت را دارد، کشیدن انگشت از پایین تا وسط شما را به هوم اسکرین می‌آورد و کشیدن انگشت از پایین و نگه داشتن در وسط، برنامه‌های در حال اجرا را نمایش می‌دهد.

یکی از برنامه‌های موجود در این پوسته نرم‌افزاری Phone Manager نام دارد که برای تمیز کردن حافظه داخلی، دسترسی به تنظیمات باتری، شماره‌های مسدود شده و اسکن جهت وجود ویروس‌های احتمالی توسط آنتی ویروس Avast و مدیریت مصرف اینترنت داده‌ای کاربردی است.

اپلیکیشن پخش‌کننده موسیقی خودِ هوآوی می‌تواند فایل‌های صوتی را اجرا نماید. ضمن اینکه برنامه Health با Fit گوگل همگام‌سازی می‌شود و قدم‌های کاربران را می‌شمارد. برنامه گالری نیز تصاویر را به ترتیب تاریخ گرفته شده پخش می‌کند. یک اپلیکیشن مدیریت فایل و یادداشت‌برداری نیز وجود دارد که چنان‌چه هیچ‌کدام از اینها را کاربردی نمی‌دانید، می‌توانید از میان آلترناتیوهای موجود در گوگل پلی استور یکی را دانلود کنید.

لازم به ذکر است که در هوآوی پی 30 لایت از رادیو FM هم پشتیبانی می‌شود و نرم‌افزار مربوط به این قابلیت نیز بسیار کاربردی است.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

در این گوشی شاهد حضور پردازنده کایرین 710 هستیم که با فرآیند 12 نانومتری تولید شده است. در این چیپ‌ست CPUهای هشت هسته‌ای Cortex-A73 و Cortex-A53 وجود دارد که سرعت هر کدام از آنها به ترتیب به 2.2 و 1.7 گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده گرافیکی نیز از نوع Mali-G51 MP4 است. ضمناً، متقاضیان خرید هوآوی پی 30 لایت می‌توانند از میان گزینه‌های دارای رم 4 یا 6 گیگابایتی یکی را برگزینند.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

کمپانی چینی حالت Performance را در بخش تنظیمات باتری قرار داده است. این گزینه سبب می‌شود عملکرد پردازنده کمی بیشتر شود هرچند اگر این اتفاق بیش از حد معمول طولانی گردد، باعث خواهد شد تا گوشی داغ شود. به همین دلیل دستگاه به صورت خودکار به حالت معمولی برمی‌گردد تا دما به شرایط عادی برگردد.

با روشن کردن این آپشن، عملکرد گوشی به طور کلی 5 درصد بهتر می‌شود ولی در چند دقیقه اول این عدد به 10 درصد می‌رسد. با این تفاسیر، به نظر نمی‌رسد گرم شدن موبایل و از دست رفتن ظرفیت باتری ارزش این کارها را داشته باشد.

وقتی صحبت از عملکرد تک هسته‌ای CPU می‌شود، هوآوی پی 30 لایت سرعت بسیار بالایی دارد و تنها در این بخش از سامسونگ گلکسی A50 عقب می‌ماند.

در بخش عملکرد چند هسته‌ای هم این محصول هوآوی با اسنپدراگون 660 موجود در Realme 2 Pro برابری کرده و کمی از اسنپدراگون 710 موجود در Realme 3 Pro و هلیو P70 موجود در Realme U1 ضعیف‌تر عمل می‌کند.

پردازنده گرافیکی این دستگاه اما با Adreno 616 که در چیپ‌ست اسنپدراگون 710 وجود دارد عملکرد یکسانی دارد.

در آزمایشات AnTuTu هم پردازنده‌های اسنپدراگون 660، اگزینوس 9610 و هلیو P70 حرفی برای گفتن در برابر کایرین 710 ندارند ولی همین تراشه در برابر اسنپدراگون 710 کم می‌آورد. به این نکته هم اشاره کنیم که اگرچه حالت گیمینگ در این دستگاه به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود ولی گوشی اصلاً داغ نمی‌کند و عملکرد آن متعادل و معمولی می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

دوربین

در قاب پشتی هوآوی پی 30 لایت دوربین عقب سه‌گانه به چشم می‌خورد که لنز اصلی آن 48 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 می‌باشد و دو لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید فوکوس ثابت با دریچه دیافراگم f/2.4 و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق فوکوس ثابت با دریچه دیافراگم f/2.4 آن را همراهی می‌کنند. یک چراغ فلاش LED هم در کنار این سنسورها وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

دوربین اصلی از حسگر 48 مگاپیکسلی بهره می‌برد و برای جداسازی پیکسل‌ها هم از فیلتر چهار لایه استفاده می‌کند. تصاویر به ثبت رسیده اما، 12 مگاپیکسل کیفیت دارند و نویز کمی در آنها مشاهده می‌شود. البته در شرایطی که نور کافی وجود داشت، شما می‌توانید عکس‌هایی بگیرید که 48 مگاپیکسل رزولوشن دارند ولی ممکن است با این گزینه شاهد از بین رفتن جزئیات باشید.

حالت عکسبرداری با هوش مصنوعی هوآوی نیز در دسترس قرار گرفته و کاربران می‌توانند با دکمه تعبیه شده در قسمت منظره‌یاب دوربین آن را خیلی سریع خاموش یا روشن کنند. این گزینه 22 بخش از مناظر را تشخیص می‌دهد و پارامترهای عکسبرداری را تنظیم می‌کند هرچند در بسیاری از موارد باعث افزایش کنتراست و شفافیت زیاد رنگ‌ها می‌گردد.

حالت تصویربرداری در شب هوآوی که امروزه از شهرت خاصی برخوردار است نیز در این دستگاه به چشم می‌خورد. البته این گزینه محدودیت‌های خاص خودش را دارد ولی با جمع‌آوری نور از اطراف باعث می‌شود فضاهای تاریک تأثیر منفی چندانی بر کیفیت عکس‌های گرفته شده نداشته باشد. این نکته را هم اضافه کنیم که برای استفاده از این گزینه باید گوشی را به مدت 6 ثانیه نگه دارید که این اتفاق خروجی را در اختیار شما قرار می‌دهد که پس‌زمینه‌ای تار دارد. مطمئناً در چنین شرایطی باید دست خود را به صورت ثابت و بدون لرزش نگه دارید و اگر این کار را انجام ندهید، عکس‌هایی به ثبت می‌رسند که کیفیت چندانی ندارند. این حالت همچنین در زمینه حفظ دقت رنگ‌ها تأثیرگذار است در حالی که سایر آپشن‌ها در دیگر گوشی‌ها از چنین توانایی برخوردار نیستند.

برای آن دسته از افرادی که تا کنون گوشی‌های هوآوی را در دست گرفته‌اند می‌گوییم که نرم‌افزار دوربین مدل پی 30 لایت تفاوتی با آنها ندارد زیرا گزینه‌ها نامرتب بوده و کاملاً گیج‌کننده است. در این اپلیکیشن حالت پرو (Pro) به چشم می‌خورد که با استفاده از آن می‌توانید پارامترهایی نظیر ISO، سرعت شاتر، مقدار نورپردازی و تعادل رنگ سفید را تنظیم کنید.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های هوآوی دو گزینه Portrait و Aperture وجود دارد. در آپشن دومی شما می‌توانید دریچه لنز را بین f/0.95 تا f/16 تنظیم کنید. ضمن اینکه وقتی عکس گرفتید هم این فرصت را دارید تا در گالری نقطه فوکوس و میزان گشادی دریچه لنز را تغییر دهید.

در حالت دیگر اما، شما می‌توانید مشخص نمایید که پس‌زمینه تار باشد یا خیر. همچنین امکان تغییر میزان نورپردازی نیز وجود دارد. همچنین فیلتر زیباسازی را هم می‌توانید بین 0 تا 10 معین کنید.

کیفیت تصویر

به طور کلی، هوآوی پی 30 لایت تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و خریداران خود را ناامید نمی‌کند. چنان‌چه با این دستگاه اقدام به عکسبرداری در روز کردید، تصاویری در اختیار خواهید داشت که رنج دینامیک بالایی دارند، رنگ‌ها را با دقت نشان می‌دهند و بسیار واضح هستند هرچند کنتراست آنها چندان تعریفی نیست. باید به این نکته اشاره کنیم که تکنولوژی Quad Bayer فقط جنبه تبلیغاتی دارد و آن‌طور که باید خوب کار نمی‌کند بنابراین بهتر است با همان رزولوشن 12 مگاپیکسلی تصویربرداری نمایید. لازم به ذکر است که جزئیات به نمایش درآمده تفاوتی با میزان جزئیات دیده شده در تصاویر به ثبت رسیده با گوشی‌های پرچمدار ندارند.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

به علاوه، ما پیشنهاد می‌کنیم حالت هوش مصنوعی (AI) را در زمان عکسبرداری روشن کنید چرا که مانند سایر محصولات هوآوی این گزینه باعث کاهش کیفیت تصاویر نخواهد شد. باید این موضوع را یادآور شویم که اگر عکس‌ها سرزنده و پویا نیستند، از حالت هوش مصنوعی بهره ببرید تا کمی بر پویایی آنها بیفزاید.

در این گوشی همچنین، آپشن زوم دو برابری (2X) نیز فراهم شده ولی به خاطر اینکه بزرگ‌نمایی به صورت دیجیتالی نیست، معمولاً باعث کاهش وضوح می‌گردد.

حال چنان‌چه سراغ رزولوشن 48 مگاپیکسلی رفتید، نویز در تصاویر بیشتر می‌شود که البته رخ دادن چنین اتفاقی هم تقریباً طبیعی می‌باشد. سنسوری که کمپانی چینی در این محصولش به کار برده، به صورت پیش‌فرض برای تصاویر 12 مگاپیکسلی کاربرد دارد اما اگر شما اصرار دارید تا با رزولوشن 48 مگاپیکسلی عکسبرداری کنید، باید دستگاه را کمی بیشتر در دستان خود نگه دارید زیرا برای حفظ کیفیت لازم است تا این کار را انجام دهید. در مجموع، تصاویر کیفیت قابل قبولی دارند ولی اگر خودتان رزولوشن آنها را به صورت دستی به 12 مگاپیکسلی کاهش دهید، وضوح‌شان بیشتر شده و جزئیات دقیق‌تری هم به چشم می‌خورند ولی تفاوت زیاد چشم‌گیر نیست.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

از آن جایی که تصویربرداری با حالت 48 مگاپیکسلی مستلزم آن است تا گوشی را برای مدت زمان بیشتری در دستان خود بگیرید، طبیعتاً پس از هر با عکسبرداری باید چند ثانیه صبر کنید تا دستگاه بتواند آن را ذخیره کند. ضمناً، حتی اگر این کار را انجام دادید، نمی‌توانیم تضمین کنیم که هوآوی پی 30 لایت همان تصویر 48 مگاپیکسلی را ذخیره می‌کند. بر این اساس، یک اعلان، یک پیام ظاهر شونده در مورد پردازنده گرافیکی و یا هر نوتیفیکیشن دیگری برایتان پخش نمی‌شود و متوجه نخواهید شد که آیا تصویر به ثبت رسیده، ذخیره شده است یا خیر. به طور میانگین، تقریباً از هر 9 عکسی که می‌گیرید، 5 عکس ذخیره می‌شوند.

دوربین اولترا واید تصاویر 8 مگاپیکسلی خوبی می‌گیرد و از افزایش نویز جلوگیری می‌کند. کیفیت میزان پیکسل هر تصویر چندان رضایت‌بخش نیست و رنج دینامیک را هم نمی‌توانیم با عکس‌های گرفته شده با سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی مقایسه کنیم اما رنگ‌ها دقیق هستند و کنتراست در حد معمولی است. در واقع باید این تصاویر را همان‌طور که گرفته شده‌اند بپذیرید و زیاد در مورد کیفیت آنها حساس نباشید.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

در مورد تصاویر به ثبت رسیده در شرایط کم نور هم بگوییم که نورپردازی در عکس‌های 12 مگاپیکسلی خوب انجام می‌شود و میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها هم قابل قبول است. حال اگر از زاویه‌ای نزدیک‌تر به این تصاویر نگاهی بیندازید، جزئیات زیادی نخواهید دید زیرا اگرچه فرآیندهای خاصی انجام می‌شود تا نویز کاهش یابد ولی نتیجه چندان مورد رضایت نخواهد بود. باید واقعیت را این‌گونه بیان کنیم که تصاویر به ثبت رسیده با این دستگاه نسبت به سایر گوشی‌های میان‌رده کیفیت بسیار پایین‌تری دارند اما از وضوح کافی برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی برخوردارند.

حالت شب تنها در مواقع عکسبرداری با لنز اصلی فراهم شده و تصاویری که با این سنسور و در این حالت می‌گیریم بسیار باکیفیت، واضح، دقیق و بدون نویز هستند هرچند در آنها بیش از حد شفافیت انجام شده است. لازم به ذکر است که برای بهره‌مندی از این ویژگی باید هنگام به ثبت رساندن هر عکس 6 ثانیه صبر کنید.

متأسفانه هیچ حالت شبی برای دوربین اولترا واید به کار نرفته زیرا اگر قرار باشد این لنز در این حالت عکسبرداری کند، باید فرآیندهای نرم‌افزاری زیادی انجام دهد تا تصاویر را با کیفیت بالایی به ثبت برساند.

تصاویر پرتره

با خرید هوآوی پی 30 لایت می‌توانید از لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق استفاده کنید و عکس‌های پرتره بگیرید. این تصاویر به صورت پیش‌فرض با کیفیت 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند بنابراین بسیار باکیفیت هستند. فرآیند جداسازی پس‌زمینه از سوژه به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و الگوریتم‌های به کار رفته در آن به اندازه کافی قدرتمند هستند تا به خاطر نزدیکی برخی اشیا به چهره افراد فریب نخورد. البته باید اشاره کنیم که تصاویر پرتره به ثبت رسیده با آن‌هایی که با گوشی‌های پرچمدار گرفته شده‌اند قابل قیاس نیستند ولی با این وجود خروجی این محصول میان‌رده هوآوی را راضی‌کننده می‌دانیم.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

لازم به ذکر است که گزینه نورپردازی پرتره (Portrait Lightning) هم وجود دارد.

تصاویر سلفی

دوربین سلفی این گوشی که در موردش صحبت می‌کنیم، لنز 24 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 است و در آن فوکوس ثابت وجود دارد. بر این اساس، چنان‌چه نور کافی وجود داشت و همه شرایط مهیا بود، می‌توانید تصاویر باکیفیت و خوبی با این حسگر به ثبت برسانید.

ضمناً، چنان‌چه حالت عکسبرداری با هوش مصنوعی را روشن کردید، امکان دارد HDR هم به صورت خودکار فعال گردد. در این صورت رنج دینامیک کمی افزایش می‌یابد ولی میزان جزئیات به شدت کم می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

هنگام گرفتن تصاویر با دوربین جلو، گزینه عکسبرداری پرتره به صورت پیش‌فرض فعال است. شما در این قابلیت می‌توانید میزان تار بودن پس‌زمینه را کم یا زیاد و مقدار فیلتر زیباسازی را بین 0 تا 10 تنظیم کنید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که جداسازی سوژه از پس‌زمینه زیاد تعریفی ندارد بنابراین در این‌باره زیاد سخن نمی‌گوییم.

برای تصایر سلفی هم حالت نورپردازی پرتره وجود دارد ولی بهتر است اصلاً از این گزینه استفاده نکنید زیرا عکس‌های چندان خوبی به ثبت نمی‌رسند.

ضبط ویدیو

با خرید هوآوی پی 30 لایت می‌توانید ویدیوهایی ذخیره کنید که نهایتاً 1080p و 30 فریم بر ثانیه رزولوشن دارند اما این فرصت نیز فراهم شده تا 60 فریم را در هر ثانیه ذخیره کنید. ضمناً سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی هم فقط زمان ضبط 30 فریم بر ثانیه در اختیار کاربران قرار گرفته است.

ویدیوها با سیستم رمزگشای h.264 که به صورت پیش‌فرض فعال شده، ذخیره می‌شوند که امکان تغییر آن به h.265 هم وجود دارد. لازم به ذکر است که ویدیوهای 1080p و 30 فریم بر ثانیه 11 مگابیت بر ثانیه و ویدیوهای 1080p و 60 فریم بر ثانیه 17 مگابیت بر ثانیه بیت‌ریت دارند. صداها هم دارای بیت‌ریت 192 کیلوبیتی بر ثانیه هستند.

فیلم‌های 1080p و 30 فریم بر ثانیه کنتراست خوبی دارند، رنگ‌ها را بسیار جذاب نشان می‌دهند و رنج دینامیک بالایی در آنها مشاهده می‌شود هرچند میزان جزئیات در حد معمولی است. ضمناً، استفاده از گزینه 1080p و 60 فریم بر ثانیه جزئیات را کمتر از مقدار نرمال می‌کند.

با دوربین اولترا واید هم می‌توانید ویدیوهایی ضبط کنید که 1080p و 30 فریم بر ثانیه کیفیت دارند ولی این فیلم‌ها معمولاً بی‌کیفیت هستند اما رنگ‌ها را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند و کنتراست و رنج دینامیک در آنها بالاست.

رقبا و آلترناتیوها

ارزان‌ترین محصول میان‌رده هوآوی از خانواده پی 30 طراحی جذابی دارد و دوربین سه‌گانه در پشت آن هم در حد و اندازه‌های خودش خوب عمل می‌کند. حالا و با توجه به قیمت مناسبی که این دستگاه دارد، نباید انتظار داشته باشیم که در آن پردازنده مخصوص پرچمداران به کار رود بنابراین شاهد حضور کایرین 710 هستیم که هم در بخش گیمینگ و هم در بخش فعالیت‌های گرافیکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی P30 lite

متأسفانه دوربین عقب سه‌گانه این دستگاه اصلاً با آن چیزی که در هوآوی پی 30 پرو می‌بینیم قابل مقایسه نیست ولی با این وجود، باز هم می‌توانیم از حضور لنز اولترا واید بهره‌مند شویم. این نکته را هم اضافه کنیم که با چنین قیمتی نباید انتظار داشته باشیم که زوم اپتیکال در اختیارمان قرار گیرد.

واقعیت آن است که دوربین هوآوی پی 30 لایت فقط روی کاغذ قدرتمند دیده می‌شود وگرنه چنان‌چه با آن شروع به تصویربرداری کردید نمی‌توانید تصاویر باکیفیت و خوبی در حد گوشی‌های پرچمدار بگیرید. ضمن اینکه ویدیوهای ضبط شده با آن هم از کیفیت زیادی برخوردار نیستند بنابراین تنها نقطه قوت این دستگاه تصاویر پرتره آن هستند.

با همه اینها، قیمت 380 یورویی به نظر نمی‌رسد برای چنین گوشی زیاد باشد.

به عنوان یک آلترناتیو مهم، می‌توانیم سامسونگ گلکسی A70 را معرفی کنیم که در آن نمایشگری Super AMOLED، پردازنده‌ای سریع‌تر، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش کاربردی‌تر، باتری باظرفیت‌تر و دوربین سه‌گانه باکیفیت‌تر مشاهده می‌شود.

آلترناتیو دیگر از کمپانی کره‌ای هم سامسونگ گلکسی A50 می‌باشد که 100 یورو ارزان‌تر بوده ولی به خاطر وجود صفحه نمایش Super AMOLED و باتری قوی‌تر می‌توانیم آن را رقیب قابل احترامی بدانیم هرچند پردازنده و دوربین آن فرقی با هوآوی پی 30 لایت ندارند.

از میان محصولات خودِ هوآوی هم می‌توانیم سراغ آنر 10 لایت برویم که قیمتش از این گوشی مورد بحث ما بسیار پایین‌تر است. دستگاه دارای برند آنر از همین صفحه نمایش، پردازنده و دوربین بهره می‌برد بنابراین اگر می‌خواهید 180 یورو کمتر هزینه کنید، می‌توانید آنر 10 لایت را هم در نظر بگیرید.

و در نهایت به شیائومی رد می نوت 7 می‌رسیم که هم از نظر عملکرد و هم از نظر قیمت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این دستگاه دارای نمایشگری تقریباً هم اندازه با هوآوی پی 30 لایت می‌باشد و در آن یک ناچ هم به چشم می‌خورد. ضمن اینکه محصول شیائومی با بهره‌مندی از پردازنده اسنپدراگون 660 سرعت خوبی دارد و علی‌رغم اینکه در آن لنز اولترا واید به کار نرفته ولی در شرایط کم نور تصاویر باکیفیتی می‌گیرد. ضمن اینکه قیمت آن کمتر از محصول هوآوی می‌باشد.

نظر نهایی

گوشی مورد بحث ما برخی از ویژگی‌های پی 30 پرو و پی 30 را دارد اما این امکانات در حد و اندازه‌ای نیستند تا بتوانیم آنها را راضی‌کننده بدانیم. بنابراین نبود نمایشگر OLED و عدم شباهت دوربین عقب سه‌گانه مهم‌ترین نقاط ضعف این دستگاه در مقایسه با اعضای قدرتمند خانواده خودش است.

با همه این صحبت‌ها، نباید هوآوی پی 30 لایت را گوشی بدی بدانیم زیرا نسبت به قیمتی که دارد، امکاناتش قابل قبول هستند ولی چنان‌چه کمی با دقت‌تر بازار را بگردید، می‌توانید دستگاه‌هایی را پیدا کنید که با قیمت کمتر مشخصات فنی مشابهی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

نقاط قوت

  • طراحی فوق‌العاده و مشابه هوآوی پی 30 پرو
  • نمایشگر بزرگ با دقت رنگ بالا و کنتراست عالی
  • سخت‌افزار مناسب برای گیمینگ و پشتیبانی از کارت حافظه
  • باتری بادوام
  • رابط کاربری سریع و کارآمد
  • امکان گرفتن تصاویر باکیفیت در روز و وجود گزینه حالت شب
  • تصاویر پرتره بسیار باکیفیت

نقاط ضعف

  • کیفیت معمولی تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور
  • ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K
  • کیفیت معمولی ویدیوهای 1080p در مقایسه با سایر رقبا
  • قیمت نسبتاً زیاد در مقایسه با سایر رقبا

لوازم جانبی گوشی هواوی P30 lite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی هوآوی P30 Lite"